جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شعر انتظار

Posted:

فریاد آشنا


انتظارم اعتراض از این همه نا مردمیست
قانعان کی منتظر باشند ای نیکو نفس؟
باید آیی تا بیفتد پرده ی نا محرمان
ساختند از نام نیکت بهر محرومان قفس
آن یکی آواز غمناکش به نام دین توست
واعظ کذاب او هم دم ز مولا می زند
ما ولایت از ولی عدل، علی آموختیم
جائری خود را به نام نایبت جا می زند
مهدیا آنان که چون جدت حسین آزاده اند
یا به زندانند و یا آماج تیر افترا
ره سپاران یزید اینک همه بر مسندند
نیک اندیشان همه گشتند زار و بی نوا
شد فساد و جور پر، مهدی بیا، این هم نشان
والی جور زمان اینک کم از دجال نیست
مسلم ار با این ولایت از کلیمی کمتر است
مهدیا جان مسلمان کمتر از خلخال نیست
ای که بر دینم چو رستم در تن شهنامه ای
رستم از شهنامه رفت،از دین مبادا جان رود
مانده از ایمان من تنها امید و انتظار
انتظار ایمان من شد، مگذر این ایمان رود
دانم این اوضاع از سستی امت سررسید
امتا! سستی به سختی ارادت در شکن
آه دل ها ناله و فریاد شد، فریادرس!
چون علی بر کاخ بدقولان بیا، خیبر شکن!
فریاد آشنا-ویرایش: مرداد 1389

مطمئن باشید ما پیروزیم

Posted:

طراح : طراح سبز

گزارشی تصویری - زحمت های گروه زنان آتش نشان

Posted:

گروه زنان آتش نشان کرجی هشت سال است برای نجات جان هم شهریانشان به آب و آتش می زنند و چنان در این عرصه جا افتاده اند که کمتر کسی از عملکرد آنان در صحنه های عملیات به تفاوت جنسیت شان پی می برد.   Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mordad/zanane atashneshan/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

کروبی خطاب به جنتی: اگر من فتنه گرم، شما نیز شریک دزدان رأی مردم اید

Posted:

جرس: مهدی کروبی با انتشار نامه ای خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به تهمت ها و اظهارات وی در سخنرانی چند روز گذشته اش، اعتراض کرد.

به گزارش سحام نیوز، در بخشی از این نامه آمده است: عده ای به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.


کروبی در بخشی دیگر از این نامه افزوده است: اگر من فتنه گرم چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر.


گفتنی است جنتی در سخنرانی خود در روز پنجم مرداد ماه گفته بود: آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشور‌های منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا 50 میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.


مشروح کامل این نامه بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

 

آیت الله آقای حاج شیخ احمد جنتی


دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران


باسلام


طبق اخبار و گزارشات منتشره از سوی برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری، جنابعالی اخیراً به مناسبت تولد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در مسجد جمکران قم سخنرانی سیاسی مبسوطی داشته اید و از اجتماع خالصانه و بی ریای مذهبی مردم مسلمانی که صرفاً با انگیزه های عقیدتی و جهت توسل و اظهار ارادت به حضرت حجت علیه السلام در آن مکان گرد آمده بودند، بدترین نوع سوء استفاده را کرده و با تکیه بر قدرت و مصونیت خیالی از پاسخگویی به آنچه می بافید مطالبی واهی، بی سند و تفرقه افکنانه را مطرح کرده و به آتش اختلافی که خود افروخته اید نفت نفرت و نفاق پاشیده اید.


در این میان آنچه علاوه بر تهمت ها و افتراهای نخ نما و تکراری شما به یاران امام خمینی و مدافعان حقوق اساسی ملت و قاطبه ی آزادگان و آزادی خواهان تازگی داشت آن بود که گفته بودید: من سندی را بدست آوردم که آمریکائی ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند به سران فتنه دادند و همین سعودی ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.


آقای جنتی آنچه را شما فتنه می نامید و برایش سر و دست و پا می تراشید، انتخاباتی بود که طبق معمول توسط شما و اتاق های فکر هدایت کننده ی امثال جنابعالی در شورای نگهبان و وزارت کشور و … مهندسی شد تا در شکلی ظاهرالصلاح مطلوب مهندسان انتخابات را فراهم آورد. اما برخلاف انتظار و بر سیاق قاعده ی (( … والله خیرالماکرین)) تدبیر شما بند نمایان و دیگر اربابان قدرت کارساز نیفتاد و آش شوری که با تعجیل به کام ملّت فرو ریختید آنان را برآشفت و کاسه و کوزه بساط انتخابات فرمایشی شما را برهم ریخت. شما و دیگر طراحان ومهندسان سناریوی انتخاباتی نیز با کمال ناباوری و علیرغم ادعاهای پوشالی تمکین به رأی مردم اعتراض آنان را با شدیدترین وجه و بی رحمانه ترین شکل ممکن سرکوب کردید. بعد هم در اوج وحشت از خشم مردم ژست پیروزی گرفتید و برای تکمیل پروژه های خویش دادگاههای نمایشی برگزار کردید تا بقایای هر صدای اعتراضی را به سکوت کشانده و مهر خاموشی بر گورستانی که خیالش را در سر پرورانده اید بنشانید. این روش استناد و صدور حکم متأسفانه همان روشی بوده است که بر اساس آن سال هاست بسیاری از فرزندان صالح این ملت را از دستیابی به حقوق خویش مثل انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم کرده است چون آنان نیز طبق همین نوع گزارشات همواره ردّ صلاحیت شده اند.

 

با این همه و پس از گذشته یکسال و اندی از آن ماجرا هنوز هم از آنچه کرده و پاسخی که دریافت کرده اید خواب خوش ندارید و هر آن در پی یافتن مستمسکی هستید تا نتایج خیالی که بافته و خلاف واقعی که ساخته اید را بر خود هموار سازید.

 

آقای جنتی در فرهنگی که شما پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم خلق کردید اگرچه گروهی را فتنه گر خواندید که اکثریت ملت ایران بودند و برای آنها سرانی را قلمداد کردید که حتماً مهدی کروبی هم از جمله ی آنهاست ولی در همان قاموس که خوشبختانه در میان ملّت به درستی شناخته شده است عده ای نیز به ریاکاری، دغل بازی، عوام فریبی، آدم کشی، دین فروشی و زاهد نمایی شهره آفاق گشته اند که بدون شک جنابعالی اگر از مصادیق بارز آنها نباشید جاده صاف کن آنان برای دستیابی به اهدافشان بوده اید.

 

اگر من فتنه گرم، چون معترضم؛ شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید. چون ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه ی حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است. و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوب گر. امّا این بار به اتهام بهتانی که به سران به قول خودتان فتنه !! زده اید که از سعودی ها پول گرفته اند تا نظام را منقرض نمایند از شما اولاً شکایت می کنم آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگرچه امیدی به رسیدگی ندارم. و ثانیاً این نامه را می نویسم که بدانید به آنچه گفته اید اعتراض دارم و همین جا از شما می خواهم که در این مورد هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید وگرنه دروغگویی و رسوایی بیش از پیش شما را آشکارا و در هر کوی و برزنی و با هر روشی که ممکن باشد جار خواهم زد.

 

در پایان یادآور می شوم شما در پایان راهی هستید که زندگی نام دارد و هرچه کرده اید اگر با میل دست یابی به دنیا و متعلقات آنهم بوده باشد حتماً به مقصود رسیده اید. ریاست دنیا اگر بقا و وفایی داشت به  امثال ما و شما نمی رسید.

 

آقای جنتی تاریخ تکرار می شود و بر سیاست ورزان است که عبرت بگیرند حتماً به خاطر دارید که پس از قیام ۱۵ خرداد و دستگیری امام و جمعی از علمای بزرگ و توده های مردم و کشتار ملت توسط سربازان و دژخیمان حکومتی در شهرهای مختلف، رژیم شاه اعلام کرد که فردی به نام "جوجو" را در فرودگاه مهرآباد دستگیر کرده است که از سوی جمال عبدالناصر مبلغ دو میلیون تومان پول برای خمینی آورده است تا در جریان اغتشاش علیه رژیم مورد استفاده قرار گیرد. طراحان و سناریو سازان وابسته به شاه معدوم آنقدر پخته به نظر می رسیدند که اگر دروغی هم می بافتند به گونه ای باشد که مورد پذیرش احتمالی عده ای از مردم واقع شود ولی شما و دوستانتان یا بهتر بگویم منابعتان وقتی متأسفانه دروغی هم می سازید نچسب و باور نکردنی است به خدا پناه می برم از جفایی که توسط مربیان دیانت و مروجان شریعت حکومتی بر روحانیت اصیل و مظلوم و مبلغان حقیقی اسلام و تشیع رفته است و می رود.

 

شما نیز به خدا پناه ببرید و از عقوبت آخرت بیمناک باشید توبه کنید و از محضر ملت رشید ایران طلب بخشش نمایید. امید است مردم و خدای بزرگ از گناهان شما در گذرند.

 

فاعتبروا یا اولی الابصار


مهدی کروبی


۷/۵/۱۳۸۹
 

گزارش تصویری - خزان زودرس در پایتخت

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mordad/khazan zodras iran/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

گزارش سی ان ان از دستگیری محمد مصطفایی

Posted:

استاندار تهران: مافیای آب معدنی را افشا می کنم

Posted:

علیرغم تکذیب مدیران دولتی، آلوده بودن آب آشامیدنی تهران کماکان بحث برانگیز است

جـــرس: چند روز بعد از اینکه یکی از نمایندگان مجلس از آلوده بودن آب آشامیدنی تهران و وجود میزان نیترات خطرناک و احتمال "خفگی نوزادان" خبر داد، مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این اظهارات را تکذیب کرد.


هفته گذشته، انوشيروان محسنی بندپی، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، گفته بود که موضوع نيترات بالای آب آشاميدنی جنوب تهران از چند سال پيش مطرح شده و دليل آن هم تداخل فاضلاب در چاه های جنوب تهران است که استفاده مستقيم از اين آب امکان خفگی برای نوزادان دارد. وی تاکید کرده بود درباره نيترات آب تهران دو گزارش از دو دستگاه دولتی ارائه شده، وزارت نيرو که مسئول تأمين آب است اين مسئله را رد کرده اما وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم و آ‌ناليز کيفيت آب است بر بالا بودن نيترات آب در بخش‌هايی از جنوب تهران تأکيد کرده است به همين علت کميسيون بهداشت و درمان مجلس بررسی اين موضوع را در دستور کار قرار داده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، کوشیار واقفی، مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب، با رد اظهارات برخی کارشناسان، رسانه ها و همچنین نماینده فوق الذکر مجلس، گفت "طبق بررسی های انجام شده اگر حجم نیترات در آب خیلی بالا باشد، می تواند روی کودکان زیر سه ماه تاثیرگذار باشد و اگر مقادیر نیترات در آب بسیار بالا باشد، می تواند به نیتریت تبدیل بشود و نیترات باعث می شود که عمل اکسیژن رسانی به سلول ها به خوبی انجام نشود. "


وی ادامه داد "نارسایی ها زمانی اتفاق می افتد که مقدار نیترات در هر لیتر آب بالای صد میلی گرم باشد و اگر نیترات مقادیرش ما بین 50 تا 100 میلی گرم در لیتر هم باشد، برای نوزدان زیر سه ماه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. "
این مدیر دولتی، احتمال تبدیل نیترات به نیتریت را غیرممکن دانست و تاکید کرد آب تهران مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شرکت آب و فاضلاب کشور است و تاکنون هیج بیماری ناشی از این موضوع مشاهده و گزارش نشده است.


این درحالیست که چند روز پیش، وزیر بهداشت با اعلام نظر در باره کیفیت آب تهران گفته بود که میزان نیترات آب در برخی از مناطق پایتخت بیش از حد مجاز است و زنان باردار و کودکان باید از آب بسته بندی استفاده کنند.


همزمان استاندار تهران از اقدام برخی شرکتهای آب معدنی برای ایجاد شایعه در جامعه در مورد آلوده بودن آب تهران خبر داد و افزود: به زودی این مافیای آب معدنی پایتخت معرفی می شود.


به گزارش مهر، مرتضی تمدن با بیان اینکه با وجود تمام اظهار نظرها بازهم اعلام می کنم آب تهران سالم است گفت: به تازگی اسناد و اطلاعاتی از برخی شرکتهای بسته بندی آبهای معدنی به دست آمده که حاکی از اقدام آنها برای شایعه پراکنی و ایجاد اظطراب و ترس در بین شهروندان تهرانی در مورد آلودگی آب تهران است.


این درحالیست که مواردی از مسمومیت و آلودگی مشاهده و گزارش شده و همزمان عليرضا مرندی، وزير اسبق بهداشت و نماينده مجلس نیز گفته است نقاطی در تهران از جمله يافت آباد آلودگی آب در لب مرز قرار دارد و ممکن است گفته شود که اين مخاطره آميز نيست چون آن طرف مرز است .

اسفند ماه سال گذشته نیز، معصومه ابتکار، رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود "طی بررسی صورت گرفته در مناطق شهرداری تهران معضل آلودگی آب همچنان مطرح بوده و این بحث نیاز به همكاری دولت دارد و بحثی ملی است."


برخی تحقیقات نشان می‌دهند که میان میزان بالای نیترات آب آشامیدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد و آب برخی نقاط (مانند یافت آباد تهران)، خطرناک اعلام شده بود.


روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) سازمان ملل متحد لزوم برخورداری همگانی از آب پاکیزه را یک حق بشری خوانده و آن را در فهرست دیگر حقوق بایسته‌ی بشری گنجاند.

انتقاد و نقد پذیری، رمز تعالی جامعه

Posted:

اشرف منتظری

 

 

 

انتقاد سازنده از حاکمان و نقد پذیری آنان از سنت هایی است که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که به مردم می فرمود: «اشیروا علیّ ایها الناس» یعنی ای مردم، نظرات مشورتی خود که مخالف نظر من است را بر من عرضه بدارید. حضرت علی (ع) نیز در خطبۀ 34 نهج البلاغه، نقد و نصیحت مردم نسبت به حاکمان و حاکمان نسبت به مردم را از حقوق متقابل بین آنان شمرده و فرموده اند: «ای مردم، همانا من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید. حق شما بر من، نصیحت و خیرخواهی شما است و حق من بر شما، یکی وفای به پیمان و بیعت و دیگری نصیحت کردن من و خیر خواهی در حضور و غیاب من می باشد.»

با توجه به دو سنت ذکر شده، مرحوم آیت الله منتظری(ره) در زمانی که در قدرت بودند و بعد از آن، لزوم آزادی بیان و انتقاد سازنده از حاکمان و نقد پذیری آنان را عملاً مورد توجه قرار داده بودند. در همین رابطه، مرحوم پدرم در دهۀ شصت و از همان دوران قائم مقامی این رویه را احیاء نموده و نظریات انتقادی خود را در مورد حاکمیت، توسط نامه به مرحوم آیت الله خمینی متذکر می شدند.

 درهمین راستا، ایشان در دیداری که با اصحاب مطبوعات داشتند، بر لزوم نقد حاکمیت و آزادی بیان و طرح نظرات منتقدان در مطبوعات تأکید نمودند و به دنبال آن، روزنامۀ کیهان که زیر نظر جناب آقای خاتمی اداره میشد، یک صفحه را به عنوان «گذر اندیشه» اختصاص داد که در آن نظرات گروه ها و جناح های سیاسی منتقد درج می شد که البته با اعمال نفوذ مراکز قدرت این شیوه بزودی متوقف شد. معظم له نیز در آن مقطع نظرات انتقادی و پیشنهادات خود را در رابطه با اصلاح روند کارها بخصوص امور مربوط به جنگ، اوضاع اقتصادی و مسایل زندان ها و دادگاه ها ابراز می داشتند.

به یاد دارم در آن مقطع، بعضی از اطرافیان پدرم به ایشان می گفتند: چرا به حاکمیت انتقاد می کنید، ممکن است امام از انتقادهای شما ناراحت شوند و ایشان در پاسخ می گفتند: امام و مسئولان نظام با تمام احترامی که برایشان قائل هستم از پیامبر اکرم (ص) بالاتر نیستند و من هم از آن عرب بیابانی پایین تر نیستم. آن عرب بیابانی حق داشت آزادانه و به راحتی از بعضی کارهای پیامبر با اینکه معصوم بودند، انتقاد نماید و آن حضرت به او این حق را می دادند و هرگز ناراحت نمی شدند.

پس از رحلت آیت الله خمینی، پدرم همین شیوه را ادامه می دادند. به عنوان نمونه در تاریخ 14/1 /82 در دیدار انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، مسألۀ انتقاد از حاکمیت و عدم وجود خطوط قرمز را مطرح نموده و گفتند: «جراید و رسانه ها ارگان مردم هستند نه ارگان حکومت ها و یاد آور شدند: انتقاد، شاه بیت آزادی مطبوعات است. اگر جراید نتوانند انتقاد کنند و در هر مقطع زمانی با انواع و اقسام خطوط قرمز مواجه باشند، نمی توان گفت کشور ما کشوری است که در آن مطبوعات، آزدای دارند... و اگر بر فرض، انتقادات و مطالب هم دارای اشکال است، نباید به نام قانون و با حربۀ توقیف به مصاف آن ها رفت، که متاسفانه این رویه در سال های اخیر اعمال شده و بیش از هشتاد نشریه توقیف شده اند که این توقیف ها نه منطقی، نه عقلی و نه شرعی است و به حیثیت و آبروی کشور ما در سطح جهان، ضربۀ سنگینی وارد نموده است. امام علی (ع) با این که معصوم هستند، به اصحاب خود فرمودند: از گفتار حق و مشورت عادلانه دریغ نکنید، زیرا من در ذات خود بالاتراز خطا کردن نیستم. 

هنگامی به سیرۀ امام علی (ع) نگاه کنید خواهید یافت که آن حضرت چگونه آزادی بیان مخالفان را به رسمیت می شناخت ... در تاریخ بیان شده خرّیت بن راشد که یکی از سران خوارج بود گروهی را در مخالفت با حکومت علی (ع) تشکیل داده بود، اطرافیان به حضرت فشار می آوردند که چرا آن ها را دستگیر نمی کنید؟ حضرت فرمودند: در این صورت زندان ها پر خواهد شد. و عبدالله بن کوّاء در نماز جماعت امیر المومنین(ع) علیه آن حضرت شعار می داد و ایشان هرگز مزاحم او نشدند. متأسفانه امروزه روش های اتخاذ شده در زندانی کردن نخبگان جامعه و محاکمات آنان به گونه ای است که جامعه را فلج کرده و فاصلۀ بین نخبگان و حاکمیت را نیز عمیق نموده است و این کارها با اخلاق نبوی و سیرۀ علوی سازگار نیست.»(دیدگاه ها، ج2، ص95)

همچنین ایشان در تاریخ 11/5/82 یادآور شدند: من یادم هست که در پاریس از مرحوم امام سوال شد آیا در حکومت مورد نظر شما، کمونیست ها هم حق اظهار نظر دارند یا خیر؟ ایشان در جواب گفتند: بلی حتی آنان هم آزادند. فقیه عالیقدر سپس گفتند: متأسفانه الان به گونه ای شده است که حتی مسلمانان و نخبگان جامعه هم حق اظهار نظر ندارند.(همان، ص145)

ایشان همیشه تأکید می کردند: امر به معروف و نهی از منکر منحصر در مسایل جزئی جامعه نیست، ارشاد وانتقاد از حاکمان و متصدیان امور و جلوگیری از ظلم ها و تضییع حقوق مردم و رعایت نکردن قوانین از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر است.(همان، ص 122)

اخلاق نقد پذیری پدرم در برخوردهای ایشان با شاگردان و در خانواده کاملاً عیان و الگو بود. ایشان کراراً به شاگردان خود می گفتند: بزرگی بزرگان نباید موجب خود کم بینی شما و مانع اظهار نظرات خودتان شود. انتظار میرود انتقاد و نقد پذیری حاکمان، این دو سنت ضروری و با اهمیت در جمهوری اسلامی احیاء گردد و مسئولان نظام تحمل نقد ناقدان و نصیحت ناصحان دلسوز را پیدا نماید و به عوارض سوء تنگ نظری و نقد ناپذیری توجه کنند و هر گونه نقدی را با سوء ظن و بدبینی و توهم توطئۀ دشمن تلقی ننمایند.

 

 

 

 

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

انتشار گزارش ۱۴۵ صفحه ای یک قاضی بین المللی پیرامون اعدام های تابستان ۶۷

Posted:

جـــرس: در آستانه بیست و دومین سالگرد اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ١٣۶۷، یک قاضى مستقل بین المللی به نام جفری رابرتسون کیوسی، در پژوهشی حقوقى مشتمل بر ۱۴۵ صفحه، كه روز چهارشنبه، ششم مردادماه ۸۹، منتشر شد، با ذكر نام و ارائه اسناد و مدارک، مسئولان وقت را به "جنايت عليه بشريت و نسل كشى" متهم كرده و سازمان ملل متحد را به پيگيرى قضايى آن افراد دعوت کرده است.

 

پایگاه اینترنتی «بنياد عبدالرحمان برومند»، همراه با انتشار گزارش حقوقى قاضى فوق الذکر، خبرنامه اى نيز در این زمینه منتشر كرده و در آن خاطرنشان کرده است "وظيفه اصلى اين بنياد حفظ خاطره قربانيان سياسى، اعاده حيثيت از آنها و دفاع از حقوق بازماندگانشان است."


این گروه پژوهشی و مدافع حقوق بشر، همچنین آورده است "بدين منظور از قاضى رابرتسون، مولف كتاب «جنايت عليه بشريت» و كتب ديگر كه تا حال دست كم ۲۰۰ پژوهش براى دادگاه هاى حقوق بشر، مجلس لردها، دادگاه عالى كيفرى و دادگاه هاى ديگر تهيه كرده، درخواست کردیم تا با مراجعه به اسناد اين بنياد و اسناد موجود ديگر، تحقيقى درباره كشتارهاى سياسى سال ۱۳۶۷ در ايران انجام دهد."


این پایگاه اینترنتی، در سالروز اعتراض به انتخابات سال ۱۳۸۸، پژوهش مذکور را به صورت الكترونيكى منتشر كرده و در پى واكنش هايى كه به آن شد پاسخى نيز در خبرنامه ضميمه آن به چاپ رسانده است.


به گزارش رادیو فردا، يكى از موارد مهم پژوهش مورد نظر، مطرح نمودن حقوق خانواده هاى قربانيان اعدامهای ۱۳۶۷ و بدهی معنوی حکومت ایران به آن خانواده ها از نظر دادگاه بين المللى حقوق بشر است.


لادن برومند، مدير مطالعاتى بنياد پژوهشی – حقوق بشری فوق الذکر، معتقد است "حكومت موظف است به قربانيان غرامت بپردازد و قاضی رابرتسون به نكته اى اشاره كرده كه كمتر به آن اشاره مى شود، اين كه در كشتارهايى مانند كشتار زندان ها در سال ۶۷ مسئله فقط كسانى كه كشته مى شوند نيست، بلكه مسئله خانواده هايى مطرح است كه تحت شكنجه دولتى قرار مى گيرند و اطلاعات لازم به آنها داده نمى شود. 

آنها درباره چگونگى اعدام و محاكمه عزيزانشان هيچ خبرى ندارند، در مورد تاريخ كشته شدن و محل دفن آنها نيز چيزى نمى دانند و تمام اينها از منظر حقوق بين الملل شكنجه بازماندگان و خانواده ها شناخته شده است. آنها نه فقط به اين دليل كه بازمانده قربانى هستند حق درخواست غرامت دارند و دولت بايد از آنها معذرت بخواهد، بلكه خودشان هم به خاطر صدمات روحى كه ديده اند اين حق را دارند."


در ادامه آمده است يكى ديگر از نكات مهمى كه در گزارش قاضی به آن پرداخته شده، آن است كه "جنايت عليه بشريت هرگز شامل مرور زمان نمى شود و حتى اگر سال ها از وقوع آن بگذرد مجرمين در هر كجا باشند تحت تعقيب قرار خواهند گرفت."


برومند دليل انتشار الكترونيكى اين گزارش در سالگرد اعتراض به انتخابات را چنین شرح می دهد "بعضى ها فكر مى كردند ما به چه دليلى اين تحقيق كه در مورد كشتار سال ۶۷ است را در سالگرد انتخابات سال ۸۸ به زبان انگليسى منتشر مى كنيم. در واقع به اين دليل آن را منتشر كرديم تا هشدارى باشد به كسانى كه امروز در حكومت جمهورى اسلامى تصميم گيرنده هستند به خصوص دستگاه قضايى و انتظامى. آنها بايد بدانند جناياتى كه در سال ۱۳۶۷ رخ داده هنوز موضوع پيگيرى قضايى است و شامل مرور زمان نشده است و موقعى كه دستور سركوب، كشتار، اعدام يا تيراندازى به مردم را مى دهند بايد آگاه باشند كه اين عمل امروزشان فردا مورد پيگيرد قضايى در سطح بين الملل خواهد بود. به همين دليل جفرى رابرتسون نه تنها از سازمان ملل بلكه از كشورهايى كه قوانين شان اجازه مى دهد عليه مجرمين جنايت عليه بشريت شكايت كنند، خواستار واكنش شديد در مورد كشتار سال ۶۷ شده است."


برومند ضمن اشاره به اعتراضات صریح مرحوم آیت الله منتظری به اعدامهای دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، آنرا اقدامی شجاعانه و تاریخی نامید و گفت "هر گاه شما اصل ارجحيت مصلحت را بر حقيقت تقويت كنيد، اين اصل جاى ديگر و در شرايط و مقطع تاريخى و سياسى ديگر گريبانگير شما خواهد شد. كما اين كه اگر در آن دوره كسانى كه در درون نظام مخالف اين كشتار بودند، همان طور كه آقاى منتظرى اين كار را انجام داد، افكار عمومى را شاهد مى گرفتند و با اين امر مخالفت و مبارزه مى كردند اولاً هزاران جوان بى گناه و سرمايه مملكت از بين نمى رفتند و دوماً امروز مسئله جنايت عليه بشريت مطرح نمى شد،همان طور كه امروز موسوى و كروبى در مظان اتهام (توسط نظام) قرار دارند كه مصلحت نظام را فداى بيان حقيقت در مورد كهريزك و شكنجه ها و كشتار مردم بعد از انتخابات كردند كه به نظر من كار بسيار درستى كردند."


گفته می شود در کشتار مخفيانه يا اعدام های دسته جمعی زندانيان سياسی در زندان های جمهوری اسلامی، که در تابستان ۱۳۶۷ رخ داد، چندين هزار تن زندانی که پايان دوران محکوميت اعلام شده خود را می گذراندند، و برخی از آنان نیز مدت محکوميت شان روزها و ماه ها قبل به پايان رسيده بود، به کام مرگ و اعدام فرستاده شدند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، این اعدامهای دسته جمعی بعد از حملات مجاهدین خلق به مرزهای غربی کشور رخ داد و به فاصله یک روز بعد از دفاع آن حملات، تمام ملاقاتها و تلفن های زندانیان سیاسی قطع شد و ظرف چندین هفته هزاران تن اعدام شدند.


خانواده ها و بازماندگان این اعدامها، همه ساله در گورستان خاوران در جنوب تهران و برخی مناطق دیگر در شهرستانها، که محل دفن دسته جمعی آن اعدام شدگان می باشد، جمع می شوند.



۵۵درصد مردم سنندج در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می کنند

Posted:

جرس: امروز در حالی که رئیس شورای اسلامی شهر سنندج از سکونت 55 درصد مردم این شهر در سکونت‌گاه های غیررسمی خبر داد، محمود احمدی نژاد دغدغه‌اش را "آپارتمان‌نشین شدن مردم" عنوان کرد و گفت: آرزو دارم روزی مردم در خانه‌های ویلایی زندگی کنند.


 


محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه صندوق ضمانت توسعه تعاون، علت آپارتمان نشینی را "تراکم جمعیت" عنوان می کند و در حالی آرزو می کند مردم در ویلا زندگی کنند که بعلت وضیعت نابسامان اقتصادی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج از تراکم جمعیت مناطق حاشیه ای و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در سال های اخیر خبر می دهد.

 

خبرگزاری مهر گزارش می دهد که امروز رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در حال حاضر 55 درصد از جمعیت شهر سنندج در مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.
 

جلال شریعتی شامگاه چهارشنبه در جریان دیدار اعضای شورای اسلامی شهر سنندج با استاندار کردستان، اظهار داشت: به دلیل شرایط حاکم برشهر وعدم نظارت های کافی درطول سال‌های گذشته ازسوی متولیان امر، جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌های شهر سنندج افزایش بی‌رویه‌ای داشته و متاسفانه در حال حاضر این بخش از مردم از امکانات رفاهی و فرهنگی مناسبی برخوردار نیستند.
 

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج بیان داشت: تراکم جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در سنندج بیش از سه برابر میانگین کشوری است که با توجه به این وضعیت لازم است در راستای توجه جدی تربه نیازهای مردم ساکن در این‌گونه مناطق از یک سو و تلاش برای توانمندسازی آنها از سوی دیگر اقدامات مناسبی صورت گیرد.
 

شریعتی کمبود امکانات و زیرساخت های توسعه خدمات شهری را از جمله مهمترین مشکلات سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌های شهر سنندج بیان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بافت شهر و همچنین تراکم بیش از حد جمعیت شهرداری نمی‌تواند در جهت توسعه خدمات مختلف شهری برنامه‌ریزی کند.
 

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به مهمترین مشکلات شهر سنندج به ویژه در حوزه پروژه های عمرانی و خدماتی خواستار همکاری و حمایت‌های بیشتر استاندار کردستان از شهرداری مرکز استان شد.
 

در ادامه این دیدار هر کدام از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج نیز به بیان مشکلات و نارسایی‌ای این شهر پرداخته و خواستار کمک‌ای بیشتر بخش دولتی برای رفع این نارسایی‌ شدند.
 

گفتنی است در همین روز و در عین اعلام کمبود بودجه برای تامین امکانات اولیه زندگی قشر بزرگی از مردم، رئيس سازمان بسيج مستضعفين از افزايش هفت برابري بودجه پايگاه‌هاي رده‌هاي مقاومت بسيج در كشور خبر داد و گفت: امسال اعتبارات پايگاه‌ها دو تا هفت برابر افزايش مي‌يابد.