جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری -  دیدار سید محمد خاتمی با خانواده جلایی‌پور

Posted:

 

 

 

وزیر بازرگانی: هر مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی ایجاد کنند، پشیمان خواهند شد

Posted:

جـــرس: وزیر بازرگانی با اشاره به تحریمهای اتخاذ شده علیه جمهوری اسلامی و "تحریم ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی"، هشدار داد "غربی‌ها بدانند هر مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی ایجاد کنند، از این کار پشیمان خواهند شد."
وی همچنین از مراقبت های در حد نظامی در این زمینه خبر داد.


در تحریمهای جهانی اتخاذ شده علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، بخشی از کشتیرانی جمهوری اسلامی مورد هدف قرار گرفته و علاوه بر آن مقرر شده است محموله کشتی های عازم به مقصد ایران، مورد بازرسی قرار گیرند.
در کنار این مسئله، شرکت های بزرگ جهانی بیمه، از بیمه نمودن کشتی های به مقصد ایران خودداری می کنند.


به گزارش مهر، مهدی غضنفری کعتقد است "وزارت بازرگانی با شرایط پیش آمده بر روی تحریم ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی، حمایتهای ویژه ای را از این ناوگان طراحی کرده است.


وزیر بازرگانی افزود: به هرحال، ما یک تصمیم بزرگ به لحاظ ملی گرفته ایم که بدون اینکه به حق کسی تجاوز کنیم، بگوییم و اجازه داشته باشیم که سوخت هسته ای تولید و مصرف کنیم. این جمله ای ساده، روشن و طبیعی است و این روزها نیز، تمامی کشورها به این سمت رفته اند.


وی تصریح کرد: بر این اساس، دلیلی بر تحریم کشوری نمی بینم که سوخت هسته ای می خواهد، این حرکتی ظالمانه و غیرمنصفانه است و به غیرت ملی و مذهبی هر ایرانی برمی خورد. مگر ما چه جرمی مرتکب شده ایم که در این مسیر، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم می کنند.


غضنفری تاکید کرد: طبیعی است که نه وزارت بازرگانی و نه هیچ دستگاه دیگری به فکر عقب نشینی نیست.


وی اظهار داشت: زمانی در مورد بیمه کشتیرانی مشکلاتی پیش آمد و شرکتهای بیمه گر خارجی، تبانی کرده بودند تا فراتر از قطعنامه، کشتیرانی ما را تحریم کرده و در محدودیت و فشار قرار دهند. بر این اساس، وزارت بازرگانی بلافاصله مصوبه ای را از دولت اخذ کرد که براساس آن بتواند از طریق بیمه مرکزی، شرایطی را فراهم کند که کشتی های ایرانی بتوانند از بیمه استفاده کند یا اگر مراقبت‌هایی حتی در حد مراقبتهای نظامی نیاز باشد، صورت گیرد.

وزیر دولت دهم تاکید کرد "اگر فردی مزاحمهایی برای کشتی های ایرانی ایجاد کرد، یعنی فراتر از قطعنامه عمل کرده است و این، حق ایران است که برخورد کند."


خطیبان نماز جمعه : آمریکا و غرب در صدد مصادره مهدویت و امام زمان هستند

Posted:

سرویس فرهنگی جرس
جـــرس: مهمترین موضوعاتی که خطیبان نماز جمعه شهرهای کشور، در خطبه های نماز جمعه اول امرداد ماه ۸۹، در تریبون ها به آن پرداختند، به غیر از محکومیت انفجارهای تروریستی زاهدان و غربی معرفی کردن منشاء آن، حول محور میلاد امام دوازدهم شیعیان و موضوع مهدویت دور می زد.



در این میان امام جمعه تهران با متوجه ساختن مسئولیت انفجارهای تروریستی هفته گذشتۀ زاهدان به طرف آنچه وی آنها را "اشرار آمریكایی" نامید، هدف از این اقدامات تروریستی را، "اختلاف انگیزی بین شیعیان و اهل تسنن" دانست و مابقی امامان جمعه، آنرا "انتقام آمریکا"، "با حمایت غرب" و همچنین "وهابیت" معرفی کردند.


نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه های نماز جمعه امروز، نیمه شعبان و زادروز تولد امام دوزادهم شیعیان را، بهانه ای برای طرح بحث "مهدویت" قرار داده و خاطرنشان کردند "اکنون دشمن تلاش دارد تا همین امر ارزشی حقیقی را به افسانه تبدیل کند و به خصوص آمریکا در این زمینه پیشتاز بوده و ادعا دارند منجی بشریت در دست آنهاست. آنها امام عصر را خشونت طلب معرفی می کنند و در اندیشه مصادره کردن مهدویت هستند."


ناگفته نماند امام جمعه یکی از شهرهای کشور (گرگان)، "سوء استفاده‌هایی را كه به نام امام زمان در جامعه می‌شود"، مورد انتقاد جدی قرار داده و خاطرنشان کرده است "برخی با استفاده از نام امام زمان، برای خود دكان و كاسبی باز كردند ."


تهران؛ جنایتكار اصلی در خصوص حادثه تروریستی زاهدان مشخص است
احمد جنتی، خطیب امروز نماز جمعه تهران، با حمایت از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام دولت به تأمین و تهیه سوخت رآكتور و غنی‌سازی اورانیوم با غنای ٢۰ درصد، گفت:‌ این موضوع نشان‌دهنده حفظ عزت اسلام از سوی مجلس است.


جنتی با بیان اینكه "دشمنان وحدت شیعه و سنی را هدف‌گیری كرده‌اند"، گفت: جنایتكار اصلی در خصوص حادثه تروریستی زاهدان مشخص است و دو فردی هم كه قصد ورود به مسجد را داشتند نیز، دنباله‌های ریگی هستند كه این حركات انتحاری را در دستور كار دارند. "


دبیر ابقا شدۀ شورای نگهبان خاطرنشان کرد "با توجه به سخنان رهبری، امكان ندارد كه جمهوری اسلامی خواب و خام باشد و دشمن را نشناسد و مجال به دشمن بدهد تا هر كاری را كه دلشان خواست، انجام دهند. دشمنان باید بدانند كه این‌گونه نیست و ما از رسیدن آنها به اهدافشان جلوگیری می‌كنیم. "


جنتی با تأكید بر اینكه "باید با برهم‌زنندگان امنیت كشور با قاطعیت برخورد شود"، گفت "آحاد مردم نیز در قبال این مسئله موظفند و بر همه مسلمانان واجب است كه با این مولود شوم كه مصداق بارز مبارزه با خدا و رسول است، مقابله كنند؛ یعنی همه مردم تكلیف دارند. "


به گفته احمد جنتی، از اول اسلام تاكنون، "نماز جمعه محل تصمیم‌گیری بوده است و ظرفیت بسیار بالایی دارد كه تاكنون نیز از آن به درستی استفاده شده است و از این پس نیز باید بیشتر استفاده شود. "


قم؛ آمریکایی ها به فکر مهدی سازی افتاده اند
سیدمحمد سعیدی، در خطبه های نمازجمعه شهر قم، که در شبستان امام خمینی برگزار شد، خاطرنشان کرد "آمریکایی ها به منظور به ابتذال کشاندن امر مهدویت، امروزه به فکر مهدی سازی افتاده اند."


خطیب نماز جمعه قم، با اشاره به در پیش بودن تولد پیشوای دوازدهم شیعیان، تاکید کرد "بحث پیرامون مهدی، بحث موهوم و خیالی نیست و امام عصر یک امر مسلم و تحقیق شده است و اکنون دشمن تلاش دارد تا همین امر ارزشی حقیقی را به افسانه تبدیل کند و به خصوص آمریکا در این زمینه پیشتاز بوده و ادعا دارند منجی بشریت در دست آنهاست. "


سعیدی افزود: "دشمنان، امام عصر را خشونت طلب معرفی می کنند و در اندیشه مصادره کردن مهدویت هستند و در این راه فیلم های زیادی نیز تولید کرده اند. "


وی با انتقاد از کسانی که به صورت "بی پروا برای زمان ظهور امام عصر زمان تعیین می کنند"، افزود: "این گمانه ها باطل است چرا که امام مهدی، زمانی ظهور پیدا خواهد کرد که ایمان مردم قوی و عمل آنها صالح شود و این دو شرط اساسی برای ظهور امام زمان است که باید سعی کنیم ایمان خود را ارتقا داده و فرهنگ ناب اسلام را اشاعه دهیم."


وی با اشاره به پاسخ اخیر رهبر جمهوری اسلامی به یک استفتاء پیرامون "التزام به ولایت فقیه" گفت "امتحان ولایت پذیری امتحان بسیار سختی است...در مرحله بروز وفاداری، ریزش ها نمایان می شود و در عصر غیبت امام عصر، ولی فقیه نماینده ایشان است و هیچ کس بدون التزام به ولایت ولی، نمی تواند ادعای پذیرش ولایت امام زمان را بکند."


مشهد؛ مهدویت امروز در دنیا، با چهل سال قبل متفاوت است‌
سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد با بیان اینكه امام زمان امروز و مهدویت امروز در دنیا، با چهل سال قبل متفاوت است‌، گفت "امام زمان امروز امام خیالاتی نیست كه با تصنیف و موسیقی بخواهیم احساسات را برایشان تحریك كنیم و حتی دشمنان نیز به وجود ایشان یقین پیدا كرده و در پی ساختن فیلم‌هایی در این باره هستند تا غرب را به عنوان آن موعود و منجی آخر الزمان معرفی كنند‌.


علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد، از برگزاری راهپیمایی "انتظار" خبر داد و گفت "با برگزاری این راهپیمایی كه صبح نیمه شعبان از فلكه برق خیابان امام رضا به سمت حرم رضوی ثابت می‌كنیم كه به دنبال امام عصربرویم؛ نه اینكه بنشینیم و حضرت خود تشریف بیاورند. "


‌علم‌الهدی همچنین اظهار عقیده کرد "امروز امام خیالاتی نیست كه با تصنیف و موسیقی بخواهیم احساسات را برایشان تحریك كنیم و حتی دشمنان نیز به وجود ایشان یقین پیدا كرده اند."


تبریز؛ انقلاب ما زمینه ساز حکومت ولی عصر است
محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، انقلاب اسلامی ایران را زمینه ساز حکومت ولی عصر دانست و گفت "انتظار تنها نباید به برگزاری جشن و شادمانی محدود شود ، بلکه باید با ارتقای مراتب ایمان و عمل و یکپارچگی جوامع اسلامی زمینه ظهور را فراهم کرد ."


وی اظهارداشت: ارتشا، فساد اداری و اخلاقی در جامعه با فلسفه انتظار مغایر است و باید به انقلاب وفادار بود و احکام اسلامی را رعایت کرد .


امام جمعه تبریز، با اشاره به حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان ، اظهارداشت: عوامل این حادثه از فرقه ضاله وهابیت و دست نشانده استکبار بودند و با این جنایت ماهیت پلید خود را نشان دادند .


اصفهان؛ بهائیت محصول باور و تفکر غلط برخی از مردم عامی است
سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، بهائیت را محصول باور و تفکر غلط برخی از مردم عامی دانست که ناآگاهانه و از روی جهل، مدعیان ارتباط با امام زمان را باور کرده بودند.


وی در جمع نمازگزاران اصفهانی در مسجد امام آن شهر افزود: ‌"اگر مردم فهمیده بودند که مدعیان ارتباط با امام عصر از روی نیرنگ قصد خشکاندن ریشه های اسلام و شیعه را دارند ما امروز چیزی به عنوان ‌بهائیت نداشتیم. "


خطیب جمعه اصفهان با بیان اینکه دشمنان به این موضوع واقفند که شیعیان به امید ظهور زنده و پویا هستند، گفت:‌به همین دلیل دشمنان اسلام در صدد تضعیف این جایگاه از طریق وارد کردن مسائل انحرافی در اصل ظهور و مهدویت هستند.


وی همچنین هدف دیگر دشمنان را تقویت زنان و مردانی دانست که به دروغ مدعی ارتباط با امام زمان هستند تا از این طریق مردم را فریب دهند.


شیراز؛ انفجار زاهدان انتقام آمریکا بود
ایمانی، امام جمعه شیراز، در خطبه های نماز جمعه این هفته آن شهر، انفجارهای زاهدان را "انتقامی" دانست که "آمریکا به دلیل شکست اطلاعاتی خود (پیرامون ماجرای شهرام امیری) از ایران گرفت."


نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ادامه داد: امروز باید جهت گیری ما به سمت دشمن مشترک یعنی استکبار جهانی باشد و همه کسانی که رهبری و نظام اسلامی را قبول دارند باید در کنار هم مقابل استکبار و سران فتنه بایستند."


ایمانی یکی از برکات بزرگ انقلاب اسلامی را، "جوان بودن جمعیت کشور" دانست و اظهارداشت: قبل از انقلاب اسلامی، تظاهرات توسط جوانان آغاز شد و جوانان نقش عمده ای در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی داشتند.

 


ساری؛ همه ابنای بشر امیدوار به ظهور ایشان و اصلاح وضعیت جهان هستند
نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری، با اشاره به در پیش بودن سالروز تولد پیشوای دوازدهم شیعیان، خاطرنشان کرد "اعتقاد به مهدویت اصلی‌ترین شاخصه نظام اسلامی است و باید این مهم بیش از پیش تقویت و ترویج یابد.


وی افزود: حضرت ولیعصر ترسیم کننده آینده بشریت و مجری جهانی‌سازی است و همه ابنای بشر امیدوار به ظهور ایشان و اصلاح وضعیت جهان هستند.


نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به "تلاش دشمنان نظام اسلامی برای سست کردن اعتقادات مذهبی جوانان" اظهار عقیده کرد "شریعت اسلامی با ظهور امام زمان تکمیل می شود بر این اساس، مسئولان باید ابعاد انتظار و فرهنگ یک منتظر واقعی را تبیین کنند. "


اهل سنت زاهدان؛ انفجارهای زاهدان مصیبت بود
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز، در خطبه های نماز جمعه آن شهر خاطرنشان کرد "انفجار تروریستی هفته گذشته مسجد جامع زاهدان برای همه ما ناگوار و مصیبت بسیار سنگینی بود."


اسماعیل زهی همچنین تاکید کرد "اگر امنیت در جامعه وجود نداشته باشد سلامتی نیز نخواهد بود." و ادامه داد "حمله تروریستی که در زاهدان به وقوع پیوست ضایعات سنگین جانی و مالی را در برداشت که این فاجعه همه کره خاکی را تکان داد. "


مدیردارالعلوم اهل سنت زاهدان همچنین افزود "هویت کسانی که این جنایات را انجام داده اند بر همه مشخص است و هم مردم و هم در بیانات رهبری آمده که استکبار جهانی در این حوادث دست دارد. "


گرگان؛ كسانی كه مقدسات دینی را وسیله سودجویی قرار می‌دهند در قعر جهنم قرار دارند
سیدكاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان ، درجمع نمازگزاران آن شهر، با اشاره به هراس دنیای استكباری از ظهور امام زمان اظهار داشت: آخر زمان و پایان تاریخ به وسیله یك مرد الهی همیشه توسط قلدرهای و دیكتاتورهای مورد مخالفت قرار می‌گیرد.


وی همچنین گفت: كسانی كه مقدسات دینی را وسیله سودجویی قرار می‌دهند در قعر جهنم قرار دارند.


نورمفیدی ظهر در ادامه تصریح كرد: معنی ظهور منجی عالم این است كه حكومت‌های افراد خودكامه به پایان می‌رسد برای همین به مخالفت با اندیشه‌های مهدویت می پردازند.


نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان كرد: دشمنی با مصلح عالم فقط مربوط به گذشته نبوده بلكه هم اكنون در دنیا امروز با وجود همه پیشرفته علوم با تفكر مهدویت مخالفت می‌شود.
وی ادامه داد: در دنیای امروزی تز و تفكرهای زیادی برای مخالفت با اندیشه‌های مهدویت توسط قدرت‌های استكباری ترویج داده می‌شود.


وی با اشاره به سوء استفاده‌هایی كه به نام امام زمان در جامعه می‌شود، گفت: برخی با استفاده از نام امام زمان، برای خود دكان و كاسبی باز كردند كه منتظران امام زمان هوشیار باشند كه عده‌ای سودجو از آنها سوء استفاده نكنند.

عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس: نخبه های داخل کشور را جذب دانشگاها کنیم

Posted:

جرس: عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید تلاش کنیم قبل از اینکه دشمنان مان نخبه های ما را جذب کنند، نخبه های داخل کشور را حداقل جذب دانشگاها کنیم، حالا نخبه های بیرون از کشور پیش کش، باید تلاش شود که نخبه هایی که در جامعه وجود دارند را طرد نکنیم، فضای فعالیت به آنها بدهیم تا مشتاق به کار در دانشگاه های کشور شوند، باید امکاناتی فراهم کنیم که جذب دانشگاه های کشور شوند، اینها محور اصلی توسعه کشور هستند، همانطور که می دانید توسعه علمی باعث توسعه همه جانبه کشور می شود.


به گزارش خبرآنلاین، امیر طاهرخانی، در پاسخ به این سوال که که بازنشستگی اساتید دانشگاه ها موضوعی سیاسی است یا اینکه اساتید به درخواست خودشان بازنشسته می شوند، گفت: مدتها قبل چنین موضوعی مطرح بود که برخی از اساتید بالاجبار دارند بازنشسته می شوند، من ملاقاتی با وزیر علوم داشتم و این موضوع را جویا شدم ، پرسیدم آیا درست است که برخی از اساتید خاص بالاجبار دارند بازنشسته می شوند و وی موضوع را تکذیب کرد و در نهایت لیستی به ما ارایه کرد که تعداد انگشت شماری از اساتید به درخواست خودشان بازنشسته شدند و درخواست آنها نیز موجود است و آن آماری که به صورت گسترده داده شده که تعداد زیادی از اساتید به صورت اجبار بازنشسته می شوند صحتی ندارد،به هر حال هر نوع اقدامی در این زمینه ضربه زدن به دانشگاهاست، آنها باید با به قدرت فعالیت های کاریشان ادامه دهند، نباید بدون درخواست آنها را از فعالیت علمی محروم کنیم، اگر چنین بحثی صحت داشته باشد منعکس می شود و قطعا کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس وزیر را برای پاسخگویی می خواهد و وزیر هم باید پاسخگو باشد.

 

وی همچنین با اشاره به سابقه سیاسی وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به سابقه ای که وزیر علوم دارد که سابقه سیاسی در وزارت کشور است، ممکن است این شائبه به وجود بیاید، همانطور که در زمان معرفی ایشان در مجلس مطرح بود، ولی هیچ نوع معیار و ملاکی غیر از آنچه که در قانون اساسی آمده است قطعا وجاهت قانونی ندارد و من بعید می دانم آقای دانشجو چنین معیارهایی را از خودش مطرح کند، چون به هر ترتیب ایشان آدم دانشگاهی است و در عرصه های مختلف مدیریتی بوده است و بعید می دانم چنین معیار و ملاکی برای گزینش افراد بگذارد و اگر بگذارد طبیعی است که نمی تواند جنبه قانونی داشته باشد. وقتی شرایط این گونه شود که اساتید بروند و جذب دانشگاه های دیگر کشورها شوند به ضرر ما خواهد بود، باید فضایی ایجاد کرد که اینها به فعالیت خودشان ادامه دهند.

 

طاهرخوانی ادامه داد: باید دانشگاهها را تقویت کنیم، تقویت دانشگاها به ساختمان و دانشجو نیست، تقویت دانشگاه به بنیه های علمی دانشگاه است، بنیه های علمی دانشگاهها هم از طریق اساتید تامین می شود، باید تلاش کنیم قبل از اینکه دشمنان مان نخبه های ما را جذب کنند، نخبه های داخل کشور را حداقل جذب دانشگاها کنیم، حالا نخبه های بیرون از کشور پیش کش.


وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده "هر استاد عضو هیئت علمی معادل سه استادیار حقوق می گیرد" آیا این سنجش ارزیابی درستی است که کارکرد اساتید را به میزان مادی مقایسه کنیم، اظهار کرد: ارزش کار اساتید و فعالیت های علمی را با سطح حقوق نمی شود سنجید، اگر چنین بکنیم به جامعه و جامعه دانشگاهی خیانت کرده ایم ، جایگاه علمی اساتید مهم است نه اینکه چه میزان حقوق دریافت کردن آنها، اینکه حقوق یک استاد را به سه استادیار بدهیم و آنها بیایند فعالیت کنند اگر جذب بشوند خوب است ، این محدویت ها نباید مانع جذب دانشیار بشوند، این کوته فکری است که بیایم اساتید را با معیار حقوقی در کشوری که میلیاردها ثروتش در جاهای مختلف هزینه می شود بسنجیم، حالا اگر در دانشگاهی برای 5 تا استاد تمام این مقدار هزینه شود به جایی از کشور بر نمی خورد.


بازنشستگی اساتید موضوع تازه ای نیست این موضوع که تقریبا از سال 84 با روی کار آمدن دولت نهم آغاز شد، تا اینکه در سال گذشته نیز چند تن از اساتید دانشگاه های علامه و تهران باز نشسته شدند و پیگیری کار آنها تا مجلس هم کشیده شد ، با این حال در روزهای اخیر خبرهایی شنیده می شود مبنی بر اینکه قرار است تعداد دیگری از اساتید دانشگاه ها قبل از سال تحصیلی جدید بازنشسته شوند خبری که اگر صحت داشته باشد جامعه علمی کشور را متضرر خواهد کرد و باعث می شود نخبگان کشور جذب دانشگاه های دیگر کشور ها شوند.
 

فاطمه راکعی: حق احزاب نادیده گرفته می‌شود

Posted:

جرس: فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در خصوص لزوم تعامل احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب تصریح کرد: در این مورد لازم است هر دو جناح سیاسی در کشور برای حداقل‌هایی که متاسفانه توسط عده قلیلی نادیده گرفته می‌شود تلاش کنند.



فاطمه راکعی، در خصوص جایگاه احزاب در فضای سیاسی، گفت: طبق قانون اساسی و قوانین دیگر، احزاب طبق اساسنامه خود حق فعالیت و حیات سیاسی دارند. در حال حاضر متاسفانه این حق آنگونه که شایسته است، جاری و ساری نیست و بعضی از خواسته‌های احزاب مبنی بر تجمع‌های سیاسی و راهپیمایی‌ها و سایر مقولات درج شده در اساسنامه آنها که همه در نهایت به نفع مردم و نظام است از طرف بعضی نهادهای ذیربط نادیده گرفته می‌شود. 


وی در ادامه گفت: اگر در یک برهه‌ای کسانی به هر دلیلی مولتی امر تک‌حزبی بودند اکنون این دوره تمام شده است. الان باید حرف‌ها زده شود و حرف‌ها شنیده شود. مردم باید از طریق احزاب با دولت و ارگان‌های اجرایی در ابعاد مختلف در ارتباط باشند. بدانند چه می‌گذرد و به خواسته‌ها و مطالبات‌شان چه پاسخی داده می‌شود. 


به گزارش ایلنا، این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در شرایط کنونی احزاب شناسنامه‌دار کشور برای اینکه به مسائل سیاسی پیش آمده دامن نزنند به خاطر مصالح کشور تا حدودی از فعالیت‌های‌شان کاسته‌اند. 


دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: علی‌رغم نقدهایی که ازطرف گروهی وارد است تا زمانی که قانون هست همه باید به آن پایبند باشیم و احترام بگذاریم. این یک اصل ابتدایی است که اگر رعایت نشود به همه لطمه می‌زند. 


راکعی تصریح کرد : لازم است همه احزاب در چارچوب قوانین موجود فعالیت کنند و صدای مردم را به گوش مسئولان و صدای مسئولان را به گوش مردم برسانند. در واقع احزاب باید از طریق ایجاد ارتباط سالم در چارچوب قانون این فضای غیرعادی را تضعیف کنند. به گونه‌ای که بتوان از طریق مجاری قانونی، حقوق آحاد ملت و حقوق شهروندی که در قانون اساسی موجود است را پیگیری کرد. 


این استاد دانشگاه در مورد لزوم تغییر قوانین در بحث فعالیت احزاب گفت: قانون موجود قانون خوبی است. چرا اگر بخواهیم قانون احزاب تغییر کند لازمه‌اش این است که فعالیت‌ها تا زمان مشخص شدن شرایط قانون جدید مختل شوند. فقط لازم است تبصره‌هائی که برای کمیسیون ماده ۱۰ که تعریف شده ضمانت اجرایی پیدا کند و البته این ربطی به فعالیت احزاب ندارد. 


راکعی در خصوص لزوم تعامل احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب تصریح کرد: در این مورد لازم است هر دو جناح سیاسی در کشور برای حداقل‌هایی که متاسفانه توسط عده قلیلی نادیده گرفته می‌شود تلاش کنند.


وی در ادامه گفت: از اولین این حداقل‌ها گردن نهادن همه افراد، در هر سطحی و گروهی به قانون است، همچنین باید مشارکت سیاسی مردم که همه احزاب به آن معتقدند تشویق شود، از سوی دیگر باید اجرای کامل قانون اساسی و همه مسائلی که آزادی و استقلال و امنیت جمهوری اسلامی را تضمین می‌کند، در دستور کار قرار گیرد. 


دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، گفت: همه اینها مسائل حیاتی هستند که تمام احزاب آن را قبول دارند، که متاسفانه این حداقل‌ها زیر سوال رفته است. لازم است نظام از این اصول مسلم زیر سوال رفته حمایت کند، چرا که زیر سوال رفتن این مسائل درنهایت امنیت ملی را تضعیف می‌کند.

 

هم اکنون بیش از 800 زندانی سیاسی در کشور وجود دارد

Posted:

شیرین عبادی در گفت و گو با جرس
جرس: شیرین عبادی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تلاش بسیاری می کند تا تعداد دقیق زندانیان سیاسی منتشر نشود، گفت: با تمام این تلاش ها، از منبعی بسیار مطمئن خبر می رسد که تعداد زندانیان سیاسی در زندان های ایران، بیش از 800 نفر است.

 

برنده جایزه صلح نوبل، در گفتگو با خبرنگار جرس، ادامه داد: این زندانیان به طور عمده شامل روزنامه نگاران، دانشجویان، فعالان قومی، فمینست ها، بهایی ها و مسیحیان می شود.


وی با بیان این که در یک سال گذشته هشت زندانی سیاسی اعدام شدند افزود: این افراد که دادستان آنان را به تجزیه طلبی متهم کرده بود، بدون تکمیل پرونده، اعدام شدند.


عبادی همچنین درباره علت فشار بر فعالان حقوق بشری به خصوص در کانون مدافعان حقوق بشر، در ماه های اخیر گفت: دولت روز به روز بیشتر مرتکب نقض حقوق بشر می شود و علاقه ندارد که نقض حقوق بشر در کشور گزارش شود. بنابراین با کسانی که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند شدت عمل بیشتری به خرج می دهد.


برنده جایزه صلح نوبل، در ادامه به وضعیت محمد صدیق کبودوند اشاره و اظهار کرد: کبودوند تنها به خاطر تاسیس یک سازمان غیردولتی حقوق بشری به 10 سال حبس محکوم شد.


وی همچنین با یادآوری پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر گفت: در سال 2008، کانون را بستند و من در این زمینه شکایت کردم، اما هیچ قاضی جرات رسیدگی به شکایت را نداشت. همکاران ما آقایان دادخواه، سلطانی، تاجیک و نرگس محمدی را دستگیر کردند تنها برای فعالیت در زمینه حقوق بشر و افرادی هم که دستگیر نشدند ممنوع الخروج شدند، مانند سیف زاده، اسماعیل زاده، نسرین ستوده و بسیاری دیگر.


عبادی همچنین به دستگیری چندباره رضا تاجیک اشاره کرد و گفت: آقای تاجیک بعد از انتخابات سه بار بازداشت شد و دو بار با قرار وثیقه آزاد و تبرئه شد. بار سوم در 22 خرداد 89 مجددا دستگیر شد که دستگیری کاملا بر خلاف قانون بود.


عبادی افزایش این فشارها را ناشی از ترس حکومت از اطلاع رسانی گسترده در زمینه نقض حقوق بشر دانست و به همین خاطر شیوه کار کردن شبکه ای در ایران را سیستمی مناسب برای اطلاع رسانی و هماهنگی بین اعضای جنبش دموکراتیک ایران عنوان کرد.
 

ابراز تاسف محمد خاتمی از بازداشت محمد رضا جلایی پور

Posted:

جرس:  سید محمد خاتمی در دیدار با خانواده محمدرضا جلایی پور از دستگیری وی ابراز تاسف کرد.


به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار که جمعی از جوانان اصلاح طلب نیز حضور داشتند ابتدا دکتر حمیدرضا جلایی پور پدر محمدرضا گزارشی از نحوه دستگیری و آخرین وضعیت وی بیان کرد و خبر داد که قرار بازداشت فرزندش امروز مجددا توسط بازپرس حیدری در مشهد تمدید شده است.
 

سید محمد خاتمی ضمن محکوم کردن دستگیری های گسترده در یک سال اخیر از بازداشت مجدد محمدرضا جلایی پور که از جوانان نخبه و توانا و متدین کشور است ابراز تآسف کرد و برای آزادی هرچه سریعتر وی دعا کرد.
 

در پایان این دیدار حضار نماز جماعت را به امامت سیدمحمد خاتمی اقامه کردند.

 

 

 

 

  hideLoadingLayer();  

معاون اول احمدی نژاد: دلار و یورو از سبد معاملات نفتی ایران حذف می شود

Posted:

جـــرس: معاون اول رییس دولت، با بیان اینکه "ایران قصد دارد دلار و یورو را از سبد معاملات نفتی خود خارج كند"، خاطرنشان کرد "در زمینه استفاده از ارز در قراردادهای نفتی‌مان، از هر ارزی كه به نفعمان باشد استفاده می كنیم و مهم، خارج كردن دلار و یورو از سبد معاملاتمان است ."


به گزارش ایلنا، محمدرضا رحیمی در حاشیه مراسم ارائه گزارش روند سرمایه‌گذاری خارجی جهانی در سال گذشته میلادی كه در سازمان سرمایه‌گذاریهای خارجی برگزار شد، اعلام کرد "ما اخیرا ٢١ هزار میلیارد تومان قرارداد در پارس جنوبی با چهار شركت داخلی بستیم و كمر تحریم ها شكسته شد و حالا قرادادهای جدید در راه است . "


رحیمی در توضیح این مطلب مدعی شد "به زودی حجم قراردادهایی كه در این میدان منعقد می شود به پنجاه هزار میلیارد تومان می رسد و ایران ٢۹ هزار میلیارد تومان قرارداد جدید در پارس جنوبی را پیش رو دارد ."


گفتنی است اکثریت فازهای این حوزه نفت و گاز کشور، در دست قرارگاه خاتم الانبیاء (وابسته به سپاه پاسداران) قرار گرفته است.


رحیمی با اشاره به سودآوری بالای سرمایه گذاری در پارس جنوبی گفت : هر فاز پارس جنوبی برای ایران روزانه ده میلیون دلار درآمد دارد . در ضمن با اجرای این قراردادها ما از قطر در تولید از این میدان مشترك پیشی می‌گیریم .
او گفت : در زمینه استفاده از ارز در قراردادهای نفتی‌مان نیز از هر ارزی كه به نفعمان باشد استفاده می كنیم و مهم خارج كردن دلار و یورو از سبد معاملاتمان است .


رحیمی در حاشیه این مراسم، در پاسخ به این پرسش كه برخی اخبار حاكی است ایران قصد دارد درهم را جایگزین یورو و دلار در معاملات نفتی خود كند، گفت: ایران اختیار دارد از هر ارزی مطابق دلخواه خود استفاده كند و هر چه به نفع كشور باشد همان كار را خواهیم كرد. با كشورهای مختلف قرارهای مختلفی داریم. آنچه برایمان مهم است از رده خارج كردن دلار و یورو است.


رحیمی بدون اشاره به آمارهای داخلی و خارجی پیرامون سرمایه گذاری و جذب سرمایه در ایران، مدعی شد "نرخ بازگشت سرمایه در ایران از ٢۵ تا ۷۵ درصد است و در هیچ جای دنیا چنین امكانی برای سرمایه‌گذاران دنیا وجود ندارد. بر همین اساس نیز سرمایه‌گذاران خارجی از غرب و شرق در ایران سرمایه‌گذاری می‌كنند و رتبه ششم جذب سرمایه‌گذاری دنیا را بدست آورده‌ایم. "


گفتنی است روزنامه پول، اوایل سال جاری از قول یکی از کارشناسان اقتصادی کشور اعلام کرده بود "ایران در میان ١٢٣ کشور جهان که قابلیت سرمایه گذاری در آنها موجود است، رتبه ۷٢ را به خود اختصاص داده است ."

اواخر هفته جاری نیز، دبیر فراکسیون سرمایه گذاری مجلس شورای اسلامی گفت: در سرمایه گذاری خارجی هرگز نتوانسته‌ایم عدد و رقم بالایی را جذب کرده و موفق عمل کنیم. 


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (اکو نیوز)، محسن نریمان در این زمینه گفته است "میزان جذب سرمایه خارجی عربستان در سال گذشته برابر بود با کل سرمایه خارجی که از ابتدای انقلاب تا کنون در کشور جذب شده است لذا به هیچ وجه نمی توان گفت در سرمایه گذاری خارجی موفق بوده ایم."



رئیس سازمان زندانها: حکومت بدون زندان، رویایی بیش نیست

Posted:

جـــرس: رییس سازمان زندانها با بیان اینکه "هیچ حاکمیتی در جامعه امروز نمی‌تواند خودش را از زندان و اجرای مجازات حبس مستثنی بداند"، خاطرنشان کرد "اینکه بخواهیم تصور کنیم حکومتی بدون زندان می‌تواند باشد یک رویا و خیالی بیش نیست."


به گزارش رهانا، غلامحسین اسماعیلی، در مراسم تودیع مدیر کل زندان‌های استان اصفهان و معرفی سرپرست اداره کل گفت: وجود زندان و ضرورت آن را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم و مجازات زندان را باید با مجازات جایگزین حبس و اصلاح قوانین نگهداری کرد.


وی در این مراسم گفت: هیچ حاکمیتی در جامعه امروز نمی‌تواند خودش را از زندان و اجرای مجازات حبس مستثنی بداند و اینکه بخواهیم تصور کنیم حکومتی بدون زندان می‌تواند باشد یک رویا و خیالی بیش نیست.


رییس سازمان زندانها ادامه داد "وجود زندان و ضرورت آن را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم و مجازات زندان را باید با مجازات جایگزین حبس و اصلاح قوانین نگهداری کرد، به طوریکه هم جامعه از خطرات و آسیب‌ها ایمن بماند و هم محکوم و خانواده در فشار روحی و روانی قرار نگیرد."


اسماعیلی افزود: در جامعه کنونی نداشتن زندان امری است که تحقق نخواهد یافت.


وی چندی پیش به خبرگزاری ایسنا گفته بود "هم اكنون ١۷۵هزار نفر در زندان‌هاي كشور زنداني هستند."

این مقام مسئول، از افراد بازداشتی در بازداشتگاههای خاص ارگانهای مختلف کشور نامی نبرد.



فرزند سیدحسن خمینی: چشمان سبزت، رنگ صبر امید آزادی و شادی است

Posted:

جرس: اول مردادماه سالروز تولد حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی است، به همین مناسب عکس‌ها و مطالب فراوانی درباره وی منتشر شده از جمله پیام تبریک سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی.


به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، سیداحمد خمینی در پیام خود که در صفحه فیس بوک او منتشر شده آورده است:


1 مردادتولد پدرم (سید حسن خمینی)است.

پدر عزیزم تولدت مبارک.

از خدا می‌خواهم هر روز بزرگ‌تر از روز قبل باشی و نور وجودت چشم دشمنان تنگ نظرت را کور کند.

از خدا می‌خواهم همیشه پشت و پناهت باشد که حمایت تنها او تو را بس می‌باشد.

...از خدا می‌خواهم وجود عزیز تو نازنینم را هیچ وقت از هیچ یک از ما نگیرد.

پدر عزیزم رنگ سبز چشمانت، رنگ صبر امید آزادی و شادی است.

خدایا آن دو چشم زیبا را از ما نگیر.

خدا یا یوسف آل خمینی مورد حسد و مکر بد خواهان قرار گرفته، همان طور که وعده کرده‌ای مکر آنان را به خودشان برگردان و او را عزیز ایران و اسلام بگردان.

پدر عزیزم تولدت مبارک.

سید احمد خمینی