جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزیر نفت: اجازه نمی‌دهم اجرای پروژه‌ها طولانی شود

Posted:

جـــرس: با گذشت حدود یکماه از اظهارات معاون اول رئیس دولت مبنی بر جوایز پنجاه میلیون دلاری برای پیمانکاران حوزه نفتی پارس جنوبی، وزیر نفت دولت دهم اعلام کرد "هنگام عقد پروژه های قبلی من مسئول نبودم، والا حتما قرارداد را طوری می‌بستم كه تاخیری به وجود نیاید."


به گزارش ایلنا، مسعود میركاظمی درباره شرایط اخیر عقد قرارداد در پروژه‌های باقی مانده از پارس جنوبی، با تاكید بر این‌كه اگر در اجرای این پروژه‌ها تاخیر بیفتد جریمه 50 میلیون دلاری اعمال خواهد شد، اظهارداشت: پیمانكاران طرف قرارداد همچنین این فرصت را دارند كه اگر پروژه‌ها را نیز زودتر تحویل بدهند 50میلیون دلار پاداش بگیرند.


وی همچنین مدعی شد "اگر در گذشته مسئول بودم اجازه نمی‌دادم پیمانكاران پروژه‌های پارس جنوبی را در دوره زمانی 70 و 80 ماه تحویل بدهند. "


میركاظمی همچنین تصریح كرد: اگر پیمانكاری نمی‌تواند در 35ماه پروژه را تحویل دهد، می‌تواند قبول نكنند زیرا بازار رقابتی است.


وزیر نفت دولت دهم در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این‌كه برخی پیمانكاران عنوان می‌كنند كه این شرایط نسبت به فازهای قبلی ناعادلانه است و چگونه در گذشته چنینی جریمه‌هایی وجود نداشته، گفت: هنگام عقد آن پروژه‌ها من مسئول نبودم. اگر بودم، حتما قرارداد را طوری می‌بستم كه تاخیری بوجود نیاید.


او ادامه داد: یعنی شما می‌پذیرید كه پروژه‌های عمرانی70 یا 80 ماه طول بكشد؟ درحالی كه سابقه این‌گونه بوده و من این سابقه را برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز قبول ندارم.


میركاظمی همچنین درباره آخرین تصمیم‌ها برای قیمت حامل‌های انرژی بعد از آزادسازی یارانه‌ها گفت: تا به امروز تصمیمی راجع به قیمت‌ها در كارگروه گرفته نشده است. باید قیمت هركدام از حامل‌های انرژی شامل برق، نفت سفید، نفت كوره بررسی و سپس برای تعیین نرخ‌ها تصمیم‌گیری شود.


اکو نیوز ماه گذشته به نقل از مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گزارش داده بود که "آخرین برآوردها نشان می دهد با بهره برداری از تمام طرح های توسعه پارس جنوبی، سالانه بین 96 تا 130 میلیارد دلار، درآمد نصیب کشور می شود. "


گفتنی است با وجود اینکه ابراهیم عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز، ماه گذشته وعده داده بود که "پیمانکاران قراردادهای جدید پارس جنوبی دغدغه مالی نخواهند داشت"، با اینحال بسیاری از کشورها و شرکت های نفتی، بدلیل تبعیت از تحریم های جهانی، از قرارداد یا انجام پروژه در حوزه های نفت و گاز ایران، انصراف داده یا پرهیز کرده اند.


بسیاری از پروژه های نفتی و گازیِ پر منفعت کشور، هم اکنون تحت اختیار و قرارداد قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران است.

 

 

 


خوش‌چهره: بسیاری از مدعیان اصولگرایی الزامات این عنوان را ندارند

Posted:

جرس: رئیس فراکسیون اصوالگرایان مستقل مجلس هفتم معتقد است: بسیاری از مدعیان اصولگرایی صرفا این عنوان را با خود به یدک کشیده و ویژگی‌ها و الزامات این عنوان را نداشتند.

 

به گزارش ایلنا، محمد خوش‌چهره ضمن انتقاد از عملکرد برخی از اصولگرایان گفت: امروز به نظر می‌رسد جریان اصولگرایی بیشتر یک تابلو برای حرکت سیاسی بوده تا اینکه یک جریان اصیل محتوایی باشد.

 

وی گفت: به ‌عنوان مثال بسیاری از مدعیان اصولگرایی صرفا این عنوان را با خود به یدک کشیده و ویژگی‌ها و الزامات این عنوان را نداشتند.

 

رئیس فراکسیون اصوالگرایان مستقل مجلس هفتم با تاکید بر ضرورت ارائه تعریف مشخص، شفاف، با مشخصه‌های قابل فهم برای جریان اصولگرایی، گفت: تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد جریان اصول گرایی مدعیان زیادی خواهد داشت، کما اینکه تاکنون نیز اینگونه بوده است.

 

وی انحرافات در این جریان را نیز ناشی از عملکرد همین مدعیان دانست و گفت: این موضوع به نحوی است که سوابق و عملکرد این افراد تطبیق کامل آنها را با اصول‌گرایی نشان نمی‌دهد، متعاقبا منش و رفتار آنها نیز با آموزه‌های دینی، اخلاق اسلامی، تعهدات ملی و قواعد شناخته شده رفتار سیاسی انطباق نداشته است.

 

این استاد دانشگاه افزود: صرف اینکه اصولگرایی را با عدد و ارقام به‌عنوان اکثریتی در مقابل اقلیت نشان دهیم، کافی نیست.

 

وی تاکید کرد: بنابراین لزوم بازتعریف، احراز صلاحیت و شایستگی، درک صحیح از مفاهیم اصولگرایی که در حقیقت همان مفاهیم ارزشی به لحاظ پایبندی به تعهدات اخلاقی، رفتاری، حقوقی و قانونی نسبت به جایگاه افراد در جریان اصولگرایی احساس می‌شود.

 

این چهره اصولگرا در پایان گفت: رفتار ضعیف برخی هر چند معدود را که در این پوشش شاهد هستیم مبین و تایید‌کننده چنین نقیصه‌ای است.
 

هشدار مصباحی‌مقدم به منتقدان‌ و مخالفان لاریجانی

Posted:

جرس: حجت‌الاسلام‌ غلامرضا مصباحی‌مقدم در بیان ارزیابی خود از تشدید انتقادات و برخی ابرازمخالفت‌ها نسبت به رییس مجلس اظهار داشت: ازهمین‌جا به برادرانی كه این حركت‌ها را انجام می‌دهند هشدار می‌دهم كه توجه كنید مبادا غفلت موجب شود به طور ناخواسته ابزار دست بیگانگان شوید و مسائل تسویه حساب‌های گروهی، ‌جناحی و خطی موجب شود كه نیروهای شایسته انقلاب اسلامی را مخدوش كنید و آنها را حذف یا حداقل برای مدیریت و مسوولیت آنها چالش ایجاد كنید.

 

به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس، افزود: یكی از نگرانی‌ها درشرایط حاضر این است كه بعضی‌ از نیروهای علاقمند به انقلاب اسلامی به جای توجه به مسائل مهم‌تر مسائل كوچك‌تر را مورد اهتمام قرار دهند و از وظیفه‌ای كه اقتضا می‌كند در آن همواره اهم و مهم رعایت شود غفلت كنند.

 

مصباحی‌مقدم تاكید كرد: مسلما اختلاف سلیقه در مسائل سیاسی داخلی در چارچوب جریان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. همین اختلاف‌نظرها موجب می‌شود تفاوت‌ دیدگاههایی بین رییس مجلس و رییس‌ جمهور یا بعضی از نمایندگان و یا بعضی از اعضای دولت پدید آید، حتی در درون جریانات مختلف اصولگرا نیز اختلاف‌نظر وجود دارد، اما یكی از چیزهایی كه حتما لازم است رعایت شود سعه صدر و تحمل دیدگاه‌های یكدیگر در چارچوب مبانی اصولگرایی و با محوریت ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است.

 

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: هرگز نباید اختلاف‌نظرها وسیله‌ای برای تشدید اختلافات و درگیری‌ها شود. اختلاف نظرها نباید منجر به ایجاد شكاف، شقاق، ‌دودستگی‌ها، ‌ایستادن درمقابل یكدیگر و حذف یكدیگر شود.

 

مصباحی مقدم تاكید كرد: دشمنان نظام این اقدامات را انجام می‌دهند چون احساس می‌كنند كه در داخل شرایط برای اختلاف و شكاف پدید آمده آنها نیز از این امر استفاده می‌كنند و می‌خواهند آن را تشدید كنند.

 

به گفته وی، همین مسائل داخلی موجب می‌شود كه دشمنان جرات پیدا كرده طمع كنند و تصور كنند كه موقعیت خوبی برای ایجاد فشار بیشتر بر ملت ایران به وجود ‌آمده است.

 

وی با بیان این‌كه آنها نمی‌توانند از راه جنگ ملت ایران را سركوب كنند، خاطرنشان كرد: دشمن نمی‌تواند درحال حاضر انقلاب اسلامی را از راه تحمیل جنگ دچار چالش كند، ولی می‌تواند به این اختلافات دامن زده و از این راه ما را به مسائل جزیی مشغول كند.

 

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با اشاره به حركت‌هایی كه اخیرا در قبال علی لاریجانی شدت گرفته است، گفت: اگر این افراد تامل كنند قطعا خواهند دید كه این حركت‌ها خلاف مصالح ملی، خلاف نیات امامو مقام معظم رهبری و خلاف رضای حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) است.

 

به گفته وی، این افراد هرچه براساس وحدت حول محور رهبری كمك كنند مسلما به نفع كشور و ملت و مصالح ملی و هرچه این وحدت را دچار خدشه كنند برخلاف مصالح ملی خواهد بود.

 

وی این حركات را برخاسته از انگیزه‌های سیاسی دانست كه غافل از رعایت مصالح ملی و وظیفه شرعی و الهی انجام می‌شود.
 

ما خواهان محاکمه علنی عوامل اصلی کشتار فرزندانمان هستیم

Posted:

بیانیه مادران عزادار در محکومیت حکم‌های اعدام متهمان کهریزک
جرس: مادران عزادار، امروز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حکم‌های اعدام متهمان کهریزک، بار دیگر خواست خود مبنی بر محاکمه علنی عوامل اصلی کشتارها فرزندانشان را یادآور شدند.


بنا به اخبار رسیده به جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: ما با اذعان به حق حیات هر شخصی که حتی مرتکب جرمی شده باشد و ضمن اعلام مخالفت‌مان با هرگونه کشتار و اعدام، اعلام می‌کنیم که خواهان تشکیل "کمیته حقیقت‌یاب مردمی" در فضایی امن و آزاد و برگزاری دادگاه‌های علنی تحت نظارت مردم و فعالان حقوق‌بشر هستیم، تا ابعاد و زوایای نا معلوم این فاجعه و فجایع دیگری که منجر به کشته شدن فرزندان‌مان شده است برهمگان روشن شود و آمران و عاملان آن مشخص شده و مجازات شوند و تا آن لحظه از دادخواهی دست برنخواهیم داشت و از پای نخواهیم نشست.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


این روزها باز هم حکومت اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات برنامه‌ ریزی شده خود و همین‌طور به منظور آرام کردن خانواده‌های قربانیان فجایع اخیر، تلاش می‌کند تا با اجرای سناریوی ساختگی دیگری، دادخواهان را به سکوت وادارد.

 

سناریویی که قصد دارد تا چهره خشن وغیرانسانی رژیمی را که در تمام طول حکومت‌اش؛ اعدام، کشتار، شکنجه، زندان، نابرابری و نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر، از مهمترین ستون های دیکتاتوری اش بوده اند، پشت نقابی پنهان ساخته تا عوامل اصلی کشتار مردم را مصون بدارد و از فاش شدن بیش از پیش حقیقت جلوگیری کند.

 

همه جهان دیدند که سیل خروشان معترضان پس از انتخابات دهم، مردمی بودند که بدون هیچ پشتوانه ای و به اتکای با هم بودن‌شان برای گرفتن حقوق اولیه شهروندی‌شان به خیابان‌ها ریختند و بار دیگر حماسه‌ای آفریدند که یکی از بهترین نمونه‌های قیام‌های صدساله شان در راه آزادی و دموکراسی است.

 

پاسخ آنها چه بود؟

 

دست به سلاح های سرد و گرم‌شان بردند و فرزندان برومند این سرزمین را به خون غلتاندند. درهای زندان‌های مخوف شان باز شد و خیل عظیم معترضان را در خود جای داد تا راه شکنجه و آزار و تجاوز و تهدید بر بازجویان و شکنجه گران همیشه آماده‌شان باز گردد.کهریزک شان نماد قصاوت و وحشی گری شان گردید و قلب‌های انسان دوستان جهان را لرزاند.

 

امروز نیز مثل همیشه برای مسکوت گذاشتن و بستن پرونده‌های جنایت‌شان و فریب اذهان‌عمومی، به دروغ می‌خواهند ژست‌های عدالت‌طلبانه بگیرند و با اعدام چندنفر از کسانی که نقش‌های اجرایی برای فرمانده‌هان‌شان بازی کرده‌اند، از روشن شدن ابعاد و وسعت جنایت‌های رفته بر مردم در بازداشتگاه مخوف کهریزک و ... جلوگیری کنند و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را قربانی پرده نشینانی کنند که بازی‌گردان اصلی معرکه بوده اند. بازی گردانانی همچون قاضی مرتضوی ها و امثال شان که خود از دستور دهندگان کشتار و شکنجه مردم در زندان ها بودند، ولی همچنان در حاشیه امن زندگی می کنند. اما همگان نیک می‌دانند که این نقشه‌ها از قبل برآب شده‌اند و مردم هشیارتر از آن هستند که بگذارند این جنایت‌ها در پرده ابهام بماند و عوامل اصلی آن معرفی نگردند.

 

ما مادران عزادار، هشدار می‌دهیم که راه ظلم و جور، آن هم برای فشار بر مردمی که طی صدسال اخیر حداقل دو انقلاب را از سر گذرانده‌اند راه ماندگاری نیست.

 

این بار نیز ضمن اذعان به حق حیات هر شخصی که حتا مرتکب جرمی شده باشد و ضمن اعلام مخالفت‌مان با هرگونه کشتار و اعدام، اعلام می‌کنیم که خواهان تشکیل "کمیته حقیقت‌یاب مردمی" در فضایی امن و آزاد و برگزاری دادگاه‌های علنی تحت نظارت مردم و فعالین حقوق‌بشر هستیم، تا ابعاد و زوایای نامعلوم این فاجعه و فجایع دیگری که منجر به کشته شدن فرزندان‌مان شده است بر همگان روشن گردد و آمران و عاملان آن مشخص شده و مجازات شوند و تا آن لحظه از دادخواهی دست برنخواهیم داشت و از پای نخواهیم نشست.



مادران عزادار


تیرماه ۸۹
 

هيچ مسئولي احساس وظيفه نكرد

Posted:

گزارشي از وضغيت گروه‌هايي كه در تالار مولوي اجرا دارند

جرس: بیش از یک هفته از واقعه غیرمنتظره پلمپ تالار مولوی و باز شدن مجدد آن می‌گذرد، اما این تالار همچنان مات و مبهوتِ رخدادی است که نفس‌هایش را به شماره انداخته است.


به گزارش ایلنا، تالار مولوی که دیگر به یکی از تالارهای حرفه‌ای تبدیل شده و نمایش‌های باارزش و ماندگار حافظه‌ی تئاتر ایران زمین را از روی صحنه‌های خود به تماشا نشسته‌ بود، به ناگاه در نیمه‌های شب 31 خردادماه، اغیاری را دربرابر خود می‌بیند.


هنرمندان که دستانی را بر ساحت خانه‌شان دراز دیدند، گردهم می‌آیند، فریاد اعتراض خود را بلند كردند و از مدیران و مسئولان خواستند: در این فضایی که فعالیت‌های هنری بیش از پیش درگیر مصائب طاقت‌فرساست، ما خواستار مصونیت تئاتر از مصلحت‌های سیاسی، غیرسیاسی و دعوای قدرت هستیم."


تالار مولوی گشوده می‌شود. اما کسانی‌که در این سال‌ها صبوری کردند تا گام‌های‌ این تالار سرعت بیابد، کسانی‌که سالن را در این سال‌ها به شکل و شمایل یک سالن حرفه‌ای سرپا نگه داشته بودند و کسانی‌که نفس‌های‌شان به تالار هویت می‌بخشید، اکنون بهت‌زده‌اند و شاید هنوز پای برگشت به این خانه قدیمی را ندارند؛ شاید بر دل‌شان غم می‌نشیند كه وارد خانه‌ای شوند که صاحب‌خانه‌اش غریبه‌ای شده است؛ فارغ از اینکه آن غریبه خوب رفتار می‌کند یا نه.


اما هنرمندانی که پس از این اتفاقات در سالن‌های کوچک و بزرگ مولوی روی صحنه می‌روند و سردی سالن را با گرمای حضورشان روی صحنه از بین می‌روند، دل دردمندی دارند از شرایطی که گریبان نمایش آنها را نیز گرفت.

 

دلسرد شده‌ام


هائده حائری، کارگردان نمایش "بپا از اتوبوس جا نمونی" که در سالن کوچک تالار مولوی اجرا دارد، می‌گوید: نحوه‌ای که این اتفاق رخ داد، شوکی را به هنرمندان وارد کرد، درحالیکه می‌توانست ساده‌تر از این برگزار شود و حداقل این برخورد در روز انجام می‌شد تا از این هیاهوی بسیار هم جلوگیری کند؛ اما در شرایط فعلی، گروه‌های تئاتری که این روزها روی صحنه می‌روند، باید پاسخگوی این هیاهو به دیگران باشند.


وی، تاثیر کیفی این رویداد را یک ضربه روحی می‌داند و اضافه می‌کند: تئاتری‌ها به خاطر نفس تئاتر که همواره بسیار مظلوم و مهجور واقع می‌شود، سعی می‌کنند روحیه‌شان را زود برگردانند و حفظ کنند و به کارشان ادامه دهند و ماهم سعی کردیم از لحاظ کیفی به کارمان لطمه نخورد؛ اما این اتفاق از نظر کمّی تاثیر خودش را گذاشته و درحالی‌که ما شب قبل از این جریان سالن پرتماشاگری داشتیم و فهمیدیم تبلیغات نمایش به ثمر رسیده ولی بعداز این جریان هرچقدر هم تلاش کردیم اما هنوز اخبار بازگشایی سالن و اجرای نمایش‌ها فراگیر نشده و اگر هم برخی‌ از این جریان خبر داشته باشند، شاید دیگر تمایل نداشته باشند به این محیط پا بگذارند و چنین وضعیتی برای هر نوع مرکز فرهنگی تهدید کننده است.


وی، با بیان اینکه مساله پلمپ تالار مولوی به اندازه کافی به کارها ضربه زده می‌گوید: الان که چند روز از بازشدن مجدد تالار می‌گذرد، سالن سوت و کور است و کارهای با تعداد بسیار کمی تماشاگر اجرا می‌شود.


حائری با بیان اینکه " 9 ماه روی کارم زحمت کشیدم"، می‌گوید: ما هنوز مطمئن نیستیم تا کی روی صحنه خواهیم بود و اصلا از برنامه‌های تالار اطلاعی نداریم؛ کسی هم با ما جلسه‌ای نگذاشته است که وضعیت ما را روشن کند و این ندانستن به ما ضربه می‌زند؛ ضمن آنکه چندین روز را نیز به خاطر این اتفاق ازدست دادیم. اين روزها با دلسردی تمام کارم را انجام می‌دهم چون می‌دانم دیگر نمی‌توان به گیشه امیدوار بود وهیچ کمکی هم از طرف سایر ارگان‌ها به ما نرسیده است و نمی‌دانم چطور باید جواب زحمات گروه را بدهم.


وی که پس از بیش از بیست سال به صحنه تئاتر بازگشته است، دلیل این امر را وجود سیستم جشنواره‌ای برای اجرای نمایش‌ها اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: من نمی‌توانم خودم را تحت فشار محدودیت‌های زمانی و مکانی به اجرای مطلوب و دلخواه برسانم و چون دلم می‌خواهد کارم به صورت بی‌نقص یا کم‌نقص روی صحنه برود، ترجیح می‌دهم کار جشنواره‌ای نداشته باشم و همین هم باعث شده که سال‌های سال از صحنه تئاتر دور مانده باشم و امسال هم که بعد از مدت‌ها اجرا داشته‌ام، با چنین شرایطی روبرو شده‌ام و اگر از من بپرسید کار بعدی خواهید داشت یا نه، من احتیاج دارم چندین روز به این موضوع فکر کنم زیرا اصلا نمی‌خواهم یک بار دیگر این نوع ضایعات و این نوع برخوردها را با کارم ببینم. این اتفاق برای من تجربه تلخی بود، برخلاف کارم که کمیک ناب و بسیار شاد و شیرینی است.


حائری، ابراز امیدواری می‌کند سیاست‌هایی که از این به بعد مدیران تالار مولوی درپیش خواهند گرفت، باعث شود تا تالار مولوی مجددا سرپا بایستد و اینکه دوباره تالار مولوی بتواند آن وجهه را پیدا کند، احتیاج به زمان و انرژی بیشتری دارد.

 

مدیران نمی‌توانستند حالی از ما بپرسند؟!


احمد ایرانی‌خواه، کارگردان نمایش "راز ماهی طلایی آکواریوم آقای ژان"، که توانسته بود در هفتمین جشنواره تئاتر رضوی به‌عنوان نمایش برگزیده انتخاب شود و این روزها در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود نیز می‌گوید: این نمایش از 23 خرداد روی صحنه رفته بود و کار روند اجرای خوبی گرفته بود چون ما از یک ماه قبل تبلیغات آن را شروع و تماشاگر خود را پیدا کرده بودیم و وقتی این اتفاق افتاد، ما ناخواسته با افت تماشاگر روبه‌رو شدیم چون عده‌ای از هنرمندان و تماشاگران فکر می‌کنند همچنان این تالار پلمپ است و اطلاع‌رسانی چندانی در این‌باره انجام نشد.


وی درباره این اتفاق معتقد است: وقتی دو نهاد بر سر یک مکان باهم مشکل و تنش دارند، دلیلی ندارد در سالن تئاتری بسته شود و ما چوبش را بخوریم. این مشکل دو سیستم باهم است و اصلا به ما ربطی ندارد. ما از پشت پرده اطلاع نداریم و نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما پلمپ این سالن اشتباه بود و همه هم به این نکته اذعان دارند. بزرگی می‌گوید: بستن یک سالن تئاتر کمتر از بسته شدن یک مسجد نیست.


ایرانی‌خواه درباره پیامدهای این اتفاق می‌گوید: این تنش ناخواسته وارد گروه می‌شود و توضیح دادن اینکه چه شده و چرا شده، انرژی زیادی می‌گیرد و ما با تمام سختی‌ها، فشارها و استرس‌ها این نمایش را روی صحنه می‌بریم و کسی پاسخگوی آن نیست.


وی با بیان اینکه "اگر کار ما مشکل ممیزی داشت، ازسوی مرکز هنرهای نمایشی مرتب سراغ ما می‌آمدند" از بی‌تفاوتی مدیران و متولیان تئاتر نسبت به اوضاع و احوال گرو‌هایی که بعداز این جریان روی صحنه می‌روند؛ انتقاد می‌کند و می‌گوید: دوستان مدیر پس از این اتفاق کوچکترین حالی از ما نپرسیدند؛ متولیان تئاتر ما چه کسانی هستند؟ چه‌کسی باید به بحرانی که برای ما به‌وجود آمده است، رسیدگی کند؟ آیا اینها که برای تئاتر پول می‌دهند برایشان مهم نیست که یک تماس با ما نگرفتند ببینند در این درگیری‌ها چه بلایی بر سر ما آمد؟ اینکه فکر کنند سالن باز شده و به ما بگویند اجراکنید، کافی نیست؛ اینکه بعداز آن جریان چه می‌شود مهم است و اینکه ما الان تماشاگر نداریم.


این هنرمند تئاتر ادامه می‌دهد: آیا نمی‌توانستند با یک جمله با ما هم‌دردی کنند و انرژی را به گروه‌ها باز‌گردانند تا احساس کنیم پشت سرمان کسی ایستاده است؟ اگر وزیر ارشاد وقت ندارد، معاون هنری او، مدیر مرکز هنرهای نمایشی و روابط عمومی مرکز هم نمی‌توانستند تماس بگیرند و ما را دلگرم کنند؟ چطور دلمان به این‌ها که متولی تئاتر هستند، خوش باشد؟


وی تاکید می‌کند: شش ماه برای اجرای این نمایش زحمت کشیده‌ایم، آیا درست است با چنین فشار روانی و دغدغه‌ای؛ کار روی صحنه برود؟ من این نمایش را در شرایطی اجرا می‌کنم که برای گرفتن سالن، زدنِ دکور، قرارداد تیپ، تعداد اجرا، تماشاگر به سالن آوردن و ... جنگیدم؛ اما ناگهان با جنگی از پیش تعیین نشده مثل پلمپ سالن مواجه می‌شوم؛ این یکی دیگر در توانم نیست. چقدر باید خوددار باشیم و کوتاه بیاییم و بگوییم ایرادی ندارد؟ چقدر باید صبر کنیم؟


ایرانی‌خواه درمورد نبود عوامل فنی از زمان بازگشایی مجدد سالن می‌گوید: وقتی یک پرسنل از این بدنه کم شده، آیا می‌توان کار را سامان داد؟ بالطبع دچار مشکل و معضل می‌شویم؛ ولی می‌توان کاری کرد؟ ما الان مثل یک شهر جنگ‌زده شده‌ایم که اگر دلمان برای تئاتر می‌سوزد، باید همه به کمک هم بیاییم و آن را ترمیم کنیم زیرا نفس تئاتر مهم است. ما باید به تئاتر بپردازیم اما حال که صادقانه به این کار می‌پردازیم، مدیران و مسئولان کجا هستند؟!


ایرانی‌خواه با بیان اینکه "دلم برای تئاتر و کار خودم و تماشاگرانم می‌سوزد" بیان می‌کند: چرا با بسته شدن تالار تئاتری کسی نباید به ما بگوید نگران نباشید و ما را مطمئن کند که پشت خود کسی را داریم؟ مدیران می‌توانستند به عنوان یک حامی، بار اضافی این تنش‌ها که بدترین و سخت‌ترین مصیبت است را رفع کنند اما متاسفانه عده‌ای نمی‌خواهند ببینند یا بشنوند.

 

اتفاق بدی که تاثیر بدش را گذاشت


سعید نجفیان، کارگردان نمایش "ماهی‌های خاک"، که در سالن اصلی مولوی روی صحنه می‌رود نیز تاثیر این اتفاق و پلمپ تالار مولوی را بر تعداد تماشاگران بسیار شگرف و بزرگ توصیف می‌کند و می‌گوید: پلمپ کردن تالار برخورد خوبی نبوده و الان هم همه چه دوستان جدید و چه همکاران قبلی، می‌پذیرند که شیوه خوبی نبوده است.


وی می‌افزاید: ما نمی‌دانیم مشکل اداری بوده است یا چیز دیگر ولی شیوه خوبی را پیاده نکردند. اتفاق بدی بود که تاثیر بد خودش را نیز گذاشت و الان که یک هفته از این اتفاق می‌گذرد و ما با دوستان برای دعوت به کار تماس می‌گیریم، می‌پرسند مگر تالار مولوی باز شده!؟


نجفیان اضافه می‌کند: اینقدر که تعطیلی تالار انعکاس داشت، خبر باز شدنش منتشر نشد اما ظاهرا قرار است مسئولان جدید کارهایی انجام بدهند و از هنرمندان و اینکه شاید به آنها بی‌حرمتی شده عذرخواهی کنند و دعوت کنند که دوباره برای تماشای کارها به اینجا بیایند.


وی درباره تغییراتی که در نیروی انسانی تالار و بلاخص عوامل فنی رخ داده، می‌گوید: غیبت آدم‌های فنی تاثیر زیادی بر کار ما که آماده بود و تا پیش از این اتفاق نیز اجرا داشته، چندان محسوس نیست. اما شاید این تغییرها بر کارهای بعدی تاثیر گذار باشد. اما می‌توانم بگویم که بر کار من تاثیر نگذاشته و دغدغه من نیست درغیر این صورت باید اجرایم را تعطیل می‌کردم و وقتی اجراها متوقف نشده، لابد چنین اتفاقی نیفتاده است.


نجفیان درباره مدیریت جدید تالار مولوی می‌گوید: الان برای قضاوت کردن زود است و زمان باید این مساله را نشان دهد. من نمی‌توانم درباره آدم‌هایی که جدید آمده‌اند، اظهار نظر شخصی کنم و موضع بگیرم.


وی تاکید می‌کند: بچه‌های قبلی اینجا، همگی از دوستان صمیمی من هستند و معتقدم زحمت زیادی کشیدند و به این سالن هویت دادند که بسیاری از کارگردانان صاحب نام در اینجا به روی صحنه رفتند و در نوبت اجرا نشستند. به نظر من این گروه بسیار خوب بودند و اگر به من می‌گفتند بعداز این اتفاقات اجرا نداشته باشم، قطعا به پاس دوستی‌ام با آنها این کار را می‌کردم اما خودشان از ما خواستند به احترام تئاتر کارها را ادامه دهیم.


اگرچه تالار مولوی بازگشایی شد و این مهم است چون نفس تئاتر برای مهم است اما صحبت هنرندانی که این روزها در این تالار سودت و کور روی صحنه می‌روند نه تنها در کلام‌شان که در نگاه‌شان نیز پیداست و همه با آه عمیق، آرزوی روزهای بهتری را برای تئاتر دارند.


تالار مولوی بازگشایی شد، اما این گشایش، نه هنرمندان را از شوک بسته شدن خارج کرده، نه تماشاگران را دلگرم کرده برای رفتن دوباره به سالن مولوی. با این حال این سالن برای بازگشت به روزهای اوج خود، نیازمند نگاهی تازه ازسوی مسئولان، مدیران، هنرمندان و تماشاگران است.


آیا "مولوی" باز نفس خواهد کشید؟...
 

سیاست های دولت، کیان نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند

Posted:

علی مطهری
جرس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از شيوه برخورد دولت با قوانين، آنها را "بستر‌سازي براي فرار از قانون" و "تهدید کننده آینده و کیان نظام جمهوری اسلامی" دانست و گفت: مجلس بايد از ابزارهاي قانوني خود مانند سئوال از رئيس جمهور در مقابل اين گونه رفتارهاي دولت استفاده كند.


به گزارش ایلنا، علي مطهري نماينده تهران، در پاسخ به سوالي در مورد انتقادات اخير به سياست‌هاي فرهنگي دولت كه از زبان وزير سابق ارشاد مطرح شده است، با بيان اينكه نگاه فرهنگي دولت متمايل به ليبراليسم فرهنگي و پلوراليسم ديني و وحدت اديان به معني غلط آن است، ادامه داد: اين نگاه مشكل دارد كه نشانه‌هاي آن اكنون آشكار شده است.


عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: منظور مسئولان دولت فعلي از فرهنگ متفاوت از ديگران است؛ مانند كلمه شير كه يك نفر به معناي شير خوردني و ديگري به معناي حيوان درنده به كار مي‌برد. اين دولت از فرهنگ بيشتر به دنبال برگزاري كنسرت و سريال فردوسي و فيلم سينمايي كوروش كبير است و كمتر سراغ مسائل اسلامي مي‌رود.


وي افزود: متاسفانه رحيم مشايي سياست‌هاي فرهنگي كشور را هدايت مي‌كند.


نماينده مردم تهران در ادامه با انتقاد از سياست‌ دولت در اجراي قوانين مصوب مجلس، گفت: اينكه دولت بگويد اين قانون را قبول ندارم و اجراي آن را به صلاح كشور نمي‌دانم، كيان نظام جمهوري اسلامي را تهديد مي‌كند. چنين اظهاراتي از سوي دولت و رئيس آن مي‌تواند فتح بابي براي روساي جمهور آينده باشد تا هر قانوني را كه مطابق ميل‌شان نبود، اجرا نكنند. لذا مجلس و شخصيت‌هاي سياسي بايد نسبت به آن عكس العمل نشان دهند.


مطهري يادآور شد: رئيس‌جمهور اعلام كرده كه قانون تسهيلات ارزي براي قطار شهري تهران و شهرستان‌ها را اجرا نمي‌كند، يا در مورد قانون عفاف و حجاب علي‌رغم نظر مراجع تقليد، علما، ائمه جمعه، نمايندگان روحاني و غير روحاني مجلس و حتي حمايت رهبر انقلاب از اين قانون، همچنان بر نظر خود اصرار مي‌ورزد. ايشان حتي در مورد پرونده يكي از مقامات دولتي در دستگاه قضايي مانع حضور او در دادگاه و اجراي عدالت شده است. اين موارد علاوه بر آنكه تخلف است، بستر‌سازي براي فرار از قانون نيز هست.


وي تصريح كرد: مسئله، شخص آقاي احمدي‌نژاد نيست، ايشان سه سال ديگر كنار مي‌رود، ولي اين روش‌ها و بدعت‌ها در عدم اجراي قوانين مصوب مجلس، باقي مي‌ماند و ممكن است روساي جمهور بعدي به آن استناد كنند.


نماينده مردم تهران در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه دليل رفتارهاي مذكور چيست، گفت: فكر مي‌كنم دليل عمده اين رفتارها، روحيات فردي رئيس‌جمهور است. زيرا وي مايل است هيچ مانع و مخالفي در مقابل او نباشد. البته هر دولتي چنين تمايلي را دارد، اما در اين دولت اين تمايل از حد عادي بيشتر است؛ تا جايي كه عده‌اي را تحريك و تجهيز مي‌كنند تا در مقابل مجلس تجمع كنند و نمايندگان را به خاطر تصويب قانوني كه خوشايند آنها نيست تحت فشار قرار دهند. اگر اين روش باب شود كه نمايندگان بايد مطابق نظر دولت نظر بدهند و الا تحت فشار قرار مي گيرند، فلسفه وجود مجلس زير سئوال مي‌برد.


وي در پايان با تاكيد بر اينكه همه بايد هوشيار باشيم تا افراد مسئوليت‌هاي قانوني خود را انجام دهند، گفت: مجلس بايد از ابزارهاي قانوني خود مانند سئوال از رئيس جمهور در مقابل اين گونه رفتارهاي دولت استفاده كند.
 

لاریجانی: قصد غرب گفتگوی سازنده نیست؛ باید به برنامه های هسته ای سرعت بخشیده شود

Posted:

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست روز گذشتۀ گروه ١ + ۵ جهت مذاکره با ایران را "فریبکارانه" خواند و تاکید کرد "قصد آنان گفتگوی سالم نیست و به نظر من نباید با پیشنهادات آنها رفتار صادقانه داشت؛ چرا که آنها به دنبال فریبکاری هستند." وی تاکید کرد اگر غرب روند فعلی را ادامه دهد، ما هم از نظر "کمیت" و هم از نظر "کیفیت"، پروژه هسته ای خود را جلو می بریم.


کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، روز جمعه ١١ تیرماه (دوم ژوئیه)، طی نشستی در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا، ضمن توافق درباره "اهمیت اجرای فوری" آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران (١۹٢۹)، از مقامات تهران خواستند به پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگردند.


به گزارش مهر، علی لاریجانی در مسیر بازگشت وی از سفر سوریه که به منظور شرکت در اجلاس بین المجالس اسلامی انجام شد، پیرامون درخواست غرب برای شکل گیری دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ١ + ۵ تصریح کرد: "غربی ها و آمریکایی ها یک مسیر فریبکارانه را دنبال می کنند از یک طرف از ابزار زور در شورای امنیت به ناحق نسبت به ایران سنگ اندازی می کنند و از طرف دیگر پز سیاسی می دهند که ما کماکان آماده گفتگو هستیم. به اعتقاد من قصد آنان گفتگوی سالم نیست و دنبال این هستند که گفتگو کنند و بعد بگویند گفتگوها موفق نبود تا راه را برای کارهای بعدشان هموار کنند و این تئوری آنان است.

لاریجانی افزود: ایران هیچ گاه از گفتگو پرهیز نداشته و این آنها بودند که میز گفتگو را ترک کردند.


نباید با پیشنهادات آنان رفتار صادقانه داشت


لاریجانی دررابطه با گفتگو با کشورهای فوق تاکید کرد "به نظر من نباید با پیشنهادات آنها رفتار صادقانه داشت و آنها به دنبال فریبکاری هستند."


رئیس مجلس پیرامون ورود کشورهای جدید به مذاکرات گروه ١ + ۵ (ترکیه و برزیل) که به عنوان یکی از شرایط گفتگو از سوی احمدی نژاد اعلام شده، گفت: این موضوعی است که باید ابعاد مختلفش را سنجید. ورود عناصر جدید به گفتگوها باید دید که چه نقشی می تواند به دنبال داشته باشد و الا برزیل و ترکیه که وارد صحنه شدند و باید بررسی کرد نقش آنها چقدر در پروسه حقوقی کار شورای امنیت موثر بود. هر چند در اینکه ورود برزیل و ترکیه در ایجاد فضای منطقی در افکار عمومی تاثیر داشت تردیدی نیست اما همه مسئله هم این نیست .


موضوع هسته ای ورای دولتهاست


دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، پیرامون اظهارات برخی طرفین غربی مبنی بر اینکه "دولت نهم و دهم منجر به متشنج شدن روابط ایران با غرب درموضوع هسته ای شده است"، گفت: حرف غرب را تایید نمی کنم چون آنها در زمان دولت قبل نیزهمین شیطنت ها را می کردند.


لاریجانی ادامه داد: موضوع هسته ای ایران، ورای دولتهاست و مسئله استراتژیک ایران به شمار می رود. غربیها نمی خواهند ایرانیها فناوری هسته ای داشته باشند و این حرف را که می زنند حقوق هسته ای ایران را قبول داریم گاهی منظورشان نیروگاه هسته ای است نه سوخت هسته ای و به صورت کلی می گویند تا افکار عمومی را فریب بدهند.
اینها با این رفتارشان می خواهند القا کنند که ما هزینه زیاد به شما بار می کنیم تا ایران از برنامه هسته ای صرفنظر کند و به این نتیجه برسد که دنبال کردن این موضوع نمی ارزد.


به برنامه های هسته ای سرعت بخشیده شود


رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه عنوان کرد: درشرایط فعلی مهمترین کار جدا از بحث مذاکرات سرعت بخشیدن به کار فناوری هسته ای است. غربیها باید بدانند هر وقت بخواهند ازراه بیراهه در مسیر ایران سنگ اندازی کنند ایران دو سه گام جدید بر می دارد و اگر می خواهند با ایران مذاکره داشته باشند این مذاکرات باید همه جانبه باشد.

وی یادآور شد: این طور نیست که غربیها چماق شورای امنیت را بردارند و اراده ایران متزلزل شود.


جزئیات واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان جزئیات طرح مجلس شورای اسلامی در رابطه با مقابله با قطعنامه اخیر شورای امنیت پرداخت و بیان داشت: این طرح با همین استراتژی آماده شده که اگر طرف مقابل سخن درشت به ایران بگوید ایران گام های جدیدی بر می دارد.


وی افزود: ما در این طرح دولت را ملزم کرده ایم که غنی سازی در حد بیست درصد را حفظ کند. اگر غربیها بخواهند از ابزار شورای امنیت به صورت ناحق استفاده کنند بر اساس مصوبه مجلس گام هایی را طراحی کرده ایم که بر می داریم و این پاسخ مهمی است به آنها که ما هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت کار هسته ای را جلو می بریم.


آژانس لانه جاسوسان شده


لاریجانی ضمن اشاره به ممنوع الورودی دو تن از بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران ادامه داد: بنا نیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی لانه جاسوسان باشد که موضوع هسته ای ایران را بگیرند و به ابزاری برای امیال سیاسی خود تبدیل کنند.


مقابله به مثل با بازرسی از کشتی ها


لاریجانی با اشاره به بحث بازرسی کشتی های ایرانی که در قطعنامه شورای امنیت ذکر شده، اظهار داشت: در این باره تصمیم مهمی برای مقابله به مثل گرفته شده و اگر بنا ست برخی کشورها از ابزار خشن استفاده کنند و نسبت به کاروان های کشتی ایران که محصولات متعارف را حمل می کنند رفتار ایذایی داشته باشند باید بدانند که ایران مقابله به مثل خواهد کرد.


مجریان قطعنامه پشت صحنه قرارداد می بندند!


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای قطعنامه از سوی برخی کشورها اقدام خصمانه علیه ایران به شمار می رود، گفت: یک وقت در زمان بحث رسانه ای این موضوع مطرح می شود و یک زمان درمقام اجرا درطول این مدت حرفهای متنوعی زده شده اما خیلی ها که می گویند قطعنامه را اجرا می کنیم در پشت صحنه شرکتهایشان با ما قرارداد می بندند.


لازم به ذکر است طی یه هفته ای که گذشت، شورای امنیت سازمان ملل، مجلسین آمریکا (سنا و کنگره) و دولت آن کشور، اتحادیه اروپا و همچنین کانادا، تحریم هایی فراگیری علیه جمهوری اسلامی وضع کرده اند، که شامل کنترل کشتی های به مقصد ایران، شرکت های نفتی و انرژی، ناقضان دولتیِ حقوق بشر و مقامات سپاه پاسداران می باشد.



مصوبه مجلس در مورد دانشگاه ‌آزاد رد شد

Posted:

بار دیگر رای شورای نگهبان به نفع دولت
جرس: پس از تصویب پر پیامد طرح وقف دانشگاه آزاد اسلامی و تجمعات سازمان‌دهی شده گروهی در مقابل مجلس، اهانت‌های گوناگون به نمایندگان و رئیس مجلس، درگیری‌های جدی میان نمایندگان در صحن مجلس و انتشار اخبار گونا گون در این زمینه، امروز، خبر رد مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد دانشگاه ‌آزاد از سوي شوراي نگهبان منتشر شد.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزشی غیردولتی در جلسات شورای نگهبان گفت: این طرح در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و 2 ایراد کلی نسبت به آن وارد شد. 
 

 

وی با بیان اینکه ایراد اول اشکالات شرعی، قانون اساسی و ابهامات بود،‌گفت: ‌ایراد دیگری که اعضای شورای نگهبان به این طرح وارد دانستند اشکال در رابطه با اصل طرح است که متضمن ورود به صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 
 

کدخدایی با تشریح ایرادات شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش غیردولتی متضمن ورود به صلاحیت و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا که به دستور امام خمینی (ره) شکل گرفته است و تائید مقام معظم رهبری را هم به همراه خود دارد، لذا اعضای شورای نگهبان اصل این طرح را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناختند و مغایرت آن را با اصول 57 و 110 قانون اساسی اعلام کردند. 
 

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه علاوه بر اشکالات شرعی و قانون اساسی طرح فوق دارای ابهامات دیگری نیز است، گفت: طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش غیردولتی در موارد مختلف آن دارای ابهام است و این ایرادات را چنانچه مصوبه‌اش در نوبت دیگر در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد، اعلام می‌شود.


گفتنی است  پیش از انتشار خبر رد مصوبه مجلس، محمد دهقان در گفتگو با "فارس" اظهار کرد: با توجه به اشكالات موجود در طرح وقف اموال دانشگاه آزاد، قطعا شوراي نگهبان به اين مصوبه مجلس ايراد وارد كرده و آن را رد مي‌كند.

 

نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هيات رئيسه مجلس با بیان این که نمايندگاني كه اين طرح را تصويب كردند فكر نمي‌كردند طرح مذكور مورد ايراد و رد شوراي نگهبان قرار گيرد، گفت: وقتي تعداد زيادي از نمايندگان با رد اين طرح از سوي شوراي نگهبان مواجه شوند، از آنجا كه نظري بر انجام كارهاي خلاف شرع و قانون اساسي ندارند و تنها بر اساس برخي استدلال‌ها با اين طرح موافقت كرده‌اند، مصوبه قبلي خود را اصلاح مي‌كنند.

 

وی ادامه داد: وقتي نظر شوراي نگهبان در اين زمينه اعلام شود از آنجا كه اكثر نمايندگان به شرع و قانون پايبندند، طبيعتا اين طرح را رد مي‌كنند و موضوع تمام شده و طرح مذكور نيز از دستور كار مجلس خارج مي‌شود.

 
باید بررسی‌های بیشتری درباره دانشگاه انجام شود


از سوی دیگر در حالی که سه روز پیش جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد، به گفته وزیر علوم به دلیل "برخی مسائل" لغو شد، امروز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در خصوص موضوع دانشگاه آزاد بررسی‌های بیشتری به ویژه بررسی‌های حقوقی بیشتری انجام داد تا نتیجه این بررسی‌ها باعث استحکام و تقویت تصمیم گیری ها شود.

 
منصور کبکانیان در گفتگو با مهر، با بیان اینکه از بررسی بیشتر در خصوص وضعیت دانشگاه آزاد نگرانی نداریم گفت: به نظر نمی‌رسد زمان رسیدن به نتیجه قطعی طولانی شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که روال کار دانشگاه آزاد تا رسیدن به نتیجه قطعی چگونه خواهد بود افزود: اساسنامه دانشگاه آزاد به طور قطع پس از اتمام بررسی‌ها و رسیدن به نتیجه قطعی اجرایی می‌شود و اولین گام اجرایی آن نیز تشکیل جلسه هیات امنای دانشگاه و معرفی رئیس جدید خواهد بود.

 

پیش از این، وزیر علوم در زمان اعلام خبر تعویق زمان برگزاری جلسه هیات امنا، گفت: من مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا می‌کنم. علت تعویق را می دانم اما دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موقع در این زمینه اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

وی درباره گزینه های پیشنهادی برای ریاست دانشگاه آزاد گفت: من نظر خاصی در مورد گزینه های پیشنهادی ندارم و اگر هیئت امنا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود اعضا می توانند هر نظری داشته باشند و پیشنهاد دهند و بررسی و رای گیری می شود و هر فردی که رای بیشتری کسب کند پیشنهاد می شود به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورا تصمیم می گیرد.

 

دانشجو درباره صدور حکم اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: اصل این کار این بود که رئیس هیئت موسس حکم اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد را صادر می کرد و چون رئیس هیئت موسس این کار را نکرد در شورا این موضوع مطرح شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمع بندی رسید که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم اعضای جدید را صادر کرد.

  

مسئولان مراقب جابجايي اسناد و املاك دانشگاه آزاد باشند

 

همچنین امروز پیشنهاداتی از سوی برخی از گروه‌ها درباره اسناد و املاک دانشگاه آزاد مطرح شد. فردی که خود را عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، معرفی کرد با پیشنهاد این که اينكه نمايشگاهي با اسناد مكشوفه از تخلفات دانشگاه آزاد براي عموم مردم برپا شود، اظهار داشت: در عين حال مسئولان ذي‌ربط بايد مراقب جابجايي اسناد موجود در دانشگاه آزاد و املاك اين دانشگاه باشند.
 

سميه چيتي از اعضای طیف حکومت ساخته شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، گفت: با توجه به پيدا شدن اسناد مالي غير مرتبط با دانشگاه آزاد در دفتر هيات امناي اين دانشگاه انتظار مي‌رود قوه قضائيه نسبت به اين موارد مشكوفه اقدامي اساسي انجام دهد.
 

برخی افراد در کمربند امنی قرار دارند

Posted:

عضو مجلس خبرگان رهبری
جرس:  یک عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از "افرادی که در کمربند امنی قرار دارند" پرسید:  چرا برای كسانی كه تهمت می‌زنند و حمله می‌كنند، جایی برای رسیدگی و جلوگیری وجود ندارد چرا شفاف گفته نمی‌شود كه این‌ها چه كسانی هستند؟  

 

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌كه گاهی اوقات بسیاری از روزنامه‌ها را نمی‌توان خواند یا اخبار را گوش كرد، برای این‌كه دروغ و تهمت برای برخی مانند آب خوردن شده است، تصریح كرد: در برابر این‌ها باید موضع‌گیری شفاف شود كه چرا دروغ گفتید و تهمت زدید؟ اگر در همه موارد شفاف‌ نظر بدهیم كسی جرات نمی‌كند از اسلام تخلف كند.
 

هاشم‌زاده هریسی عنوان كرد: ‌به نام ارزش، ارزش‌ها زیر پا گذاشته می‌شود به نام اصول، اصول زیر پا گذاشته می‌شود و این برای نظام و انقلاب و جامعه‌ اسلامی ما ننگ است.
 

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: ‌وقتی برخی افراد در یك كمربند امینی قرار دارند این كارها را انجام می‌دهند و كارهای خلاف شرع، اخلاق و اصول انسانی آشكار انجام می‌شود، در یك جامعه اسلامی، حتی یهودی، نصاری، خداشناس و هر كس دیگر كه در این كشور زندگی می‌كنند باید بتوانند راحت زندگی كنند، بیرون بروند و آبرویشان حفظ شود، اما وقتی كه مسلمان‌ها هم نتوانند راحت باشند دیگر چگونه این مساله را حل كنیم.
 

وی افزود: دادگاه، یك قوه قضائیه مستقل، انسان‌های واقعا مستقل، حوزه‌ها و مراجع هر كجا خلاف شرع، تهمت، افترا و سوء ظن و بدگمانی دیدند باید موضع‌گیری و برخورد كنند، این دستور قرآن است. اگر چنین شود كسی جرات تخلف ندارد.
 

هاشم‌زاده‌هریسی ادامه داد: باید این چنین باشد و الا فقط با حرف زدن درست نمی‌شود. اگر با حرف زدن درست می‌شد كشور ما باید بهترین كشور می‌بود و گناهی در آن صورت نمی‌گرفت، برای این‌كه بهترین سخنان و حرف‌ها و شعارها را داریم كه باید با آب طلا نوشته شود ولی به آن‌ها عمل نمی‌شود.
 

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان این‌كه آبروی اسلام در میان است، افزود: باید از این كارها جلوگیری شود، می‌خواهد انجام دهنده این كارها برادر من یا هر كس دیگری باشد، مخصوصا برای دفاع از نظام اسلامی و ولایت و برای دفاع از انقلاب و اصول و ارزش‌های واقعی باید تلاش كرد.

 

احضار، بازداشت و مورد تهدید قرار گرفتن ١۵ تن از دراویش گنابادی

Posted:

جـــرس: در تداوم فشارهای وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی بر دراویش گنابادی، دست کم پانزده تن از دروایش شهرهای مختلف کشور، طی روزهای اخیر بازداشت، احضار و تهدید شده، محل کسب آنان پلمب گردیده و منازل آنها مورد تفتیش واقع شده است.


به گزارش پایگاه اینترنتی مجذوبان نور، وزارت اطلاعات با ارسال بخشنامه‌ای به كلیه ادارات خود در سطح شهرستانها، دستور برخورد با دراویش، برخی اقلیتهای مذهبی و همچنین دگراندیشان عقیدتی را صادر كرده و از دوماه پیش نیز، براساس همین بخشنامه، برگزاركنندگان مجالس هفتگی دراویش در شهرستانها به ادارات اطلاعات احضار شده‌اند.


این گزارش با بیان اینکه "طبق بخشنامه اخیر وزارت اطلاعات، دراویش گنابادی و اهل تسنن و بهائیان در تمام شهرهای ایران باید تحت نظارتهای امنیتی قرار بگیرند و با آنها برخورد شود"، خاطرنشان کرد "در ماه گذشته، مجلسداران دراویش شهرهای بهبهان، بندر گناوه، بندرلنگه، قائمشهر، ساری، مسجد سلیمان، كوار، اهواز، شهركرد، گلپایگان، كاشان، بیدخت گناباد و چندین شهر دیگر به ادارات اطلاعات احضار و مورد تهدید واقع شده‌اند. "


در همین رابطه، نهم تیر ماه، ماموران با مراجعه به مغازه یکی از دراویش به نام حسین دهقان در بیدخت (گناباد)، اقدام به ارعاب و تهدید به پلمپ مغازه وی به دلیل استفاده از عبارت "هو ١٢١" نمودند.


عباس صالحیان برزکی از دراویش گنابادی ساکن گلپایگان نیز، صبح روز نهم تیرماه، توسط نیروی انتظامی گلشهر گلپایگان به صورت تلفنی احضار و پس از مراجعه وی توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.


همان روز سه تن از دراویش گنابادی بنامهای حسین کاوه نوش آبادی ماذون نماز دراویش در کاشان و عبدالله علیمدد کاشی و ناصر رحیمی از دراویش این سلسله از سوی اداره اطلاعات کاشان تلفنی احضار و با مراجعه نامبردگان به ستاد خبری اطلاعات بازداشت شدند.


اداره اطلاعات شهركرد چند تن از دراویش سلسله گنابادی را تلفنی احضار و به منزل نعمت الله ریاحی وارد شده و در غیاب وی، منزل وی را تفتیش و بازرسی كردند.


حسینیه دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهر کرج نیز، در ساعات پایانی روز چهارشنبه دوم تیرماه، شاهد حضور و ایجاد ارعاب قریب به بیست تن از افراد لباس شخصی بود که خود را از مأمورین معاونت اطلاعات سپاه پاسداران این شهرستان معرفی کردند.

در این ارتباط شش نفر از درویش گنابادی به اسامی سعید کریمایی، پوریابراتی، محمد ساکی، کمیل رحیم زاده، احسان دشتی وسعید دشتی، از سوی بخش اطلاعات سپاه پاسداران شهرکرج به اداره اطلاعات سپاه احضار شدند و منازل شخصی دو تن از دراویش به نامهای رحیم زاده و دشتی نیز مورد تفتیش و بازرسی مأمورین قرار گرفت.


غلامعباس زارع حقیقی، از دراویش گنابادی و متصدی مزار سلطانی بیدخت دستگیر و روانه زندان وكیل آباد مشهد شد.


طی سالهای اخیر و بویژه یکسال گذشته، فشار زیادی بر دراویش و دگراندیشان عقیدتی در سراسر ایران وارد آمده است.