جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کنترل ایدز مستلزم آموزش و آگاهی است

Posted:

مژگان مدرس علوم
جرس: بهداشت و آموزش از ارکان اصلی "توسعه" پایدار هر کشوری محسوب می شوند لذا اهمیت و لزوم توجه سیاستمداران و برنامه ریزان کشور به وضعیت بهداشت و سلامت و سرمایه گذاری در این حوزه از ضروریات می باشد. این در حالی است که فعالان بخش بهداشت و درمان انتقادهای کارشناسانه ای به "وضعیت" بهداشت و سلامت کشور داشته و علت آنرا "عدم" مدیریت صحیح دانسته اند و تجمیع و هماهنگی در سیاستگذاری ها را در این حوزه مهم می دانند.


مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت اخیرا با اشاره به شیوع ایدز، بر "آموزش" جوانان در این زمینه تاکید کرده و گفت: "زماني نگران انتقال ويروس ايدز از طريق خون بوديم اما در حال حاضر مسائل جنسي نگراني ما را در اين زمينه تشكيل مي‌دهد چرا كه يك sex worker (روسپي)‌ مي‌تواند در سال 5 تا 10 نفر را به ويروس ايدز مبتلا كند و متأسفانه اين گروه در سراسر كشور پراكنده‌اند لذا بايد با آموزش و آگاهي به جوانان اين موضوع را نيز كنترل كنيم البته اين آگاهي‌ها بايد به صورت موردي شروع شود."


وزیر بهداشت با بیان اینکه به دلیل ضعف‌ها، مردم "رضايت" كامل ندارند، ادامه داد: "بايد وضعيت آينده خود را در بيماريها پيش‌بيني كنيم، وضع ما در حال حاضر بد نيست اما با توجه به اينكه مي‌خواهيم سالم‌ترين كشور در منطقه در سال 1404 باشيم بايد روند بسياري از بيماري‌ها را كنترل كنيم."


ایدز، یکی از بیماریهایی است که که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده و بررسی آن موضوعی قابل اهمیت می باشد به همین دلیل است که دولت باید یک "استراتژی ملی" برای پیشگیری از شیوع آن داشته باشد.


پیش از این وحيددستجردي با تاكيد بر اینکه هم‌اكنون حدود 20 هزار مبتلا به ايدز در كشور شناسايي شده‌اند، گفته بود: "البته طبق استناد به گزارش‌هاي علمي موارد ثبت شده يك‌چهارم افراد مبتلا را تشكيل مي‌دهد بنابراين احتمال مي‌دهيم 80 هزار نفر در ايران مبتلا به ايدز باشند."


ضرورت ارتقاء فرهنگ عمومی


با وجودی که ایران یک کشور "جوان" محسوب می شود اما به دلایل سنتی و مذهبی آموزش جنسی و راههای مقابله با بیماریهایی همانند ایدز به خوبی به جوانان داده نمی شود. این در حالی است که صاحبنظران "ارتقاء" فرهنگ عمومی را در زمینه اطلاع رسانی و پیشگیری از ملزومات اقدامات دولت دانسته اند. چراکه عدم آگاهی کامل و صحیح در خصوص این بیماری در سطح جامعه سبب می گردد مبتلایان تصور می کنند که در صورت اعلام بیماری خود با طرد از خانواده، اخراج از محل کار روبرو خواهند شد و بسیاری نیز بعد از اطلاع از ابتلای به بیماری بدلیل ترس از تحقیر دست به خود کشی می‌زنند. از همین رو نقش دولت در آموزش ، پیشگیری و ایجاد مقدمات پذیرش افراد بسیار موثر می باشد.


محمد رضا ناصری نیا، پژوهشگر مسائل اجتماعی در این زمینه می گوید: "هنوز نگاه مسئولانه به افراد مبتلا به اچ آی وی ایدز وجود ندارد. همچنان به این بیماران به عنوان گناهکارانی نگاه می کنیم که تمام تقصیر ها به گردن آنها است و این مسئله به رنج افرادی که نیاز به حمایت دارند، می افزاید."


قابل ذکر است از دهه هشتاد میلادی، ایران در راستای ارتقای بهداشت خانواده و سلامت جامعه فعالیت‌های آگاهی بخشی نسبت به این بیماری و ارایه آموزش‌های جنسی رادر سطح کشور شروع کرد اما بسیاری از کارشناسان سیاست های تبلیغاتی و پیشگیرانه دولت را در این زمینه مورد انتقاد قرار داده و روشهای روانشناختی و آموزش همگانی بویژه در بین جوانان را در کاهش آمار ایدز بسیار موثر می دانند.
به گفته صاحبنظران بهبود سلامت افراد، چالشی است که پیش از این که به میزان بهره برداری از فناوری های پیچیده وابسته باشد ، متأثر از چگونگی "مدیریت" نظام سلامت است بنابراین دست اندرکاران امر باید به بازنگری در نظام سلامت جامعه مطابق با معیارهای جهانی بپردازند.

 

افزایش مبتلایان ایدز به دلیل مشکلات تغذیه ای و اقتصادی


در حالیکه مسئولان بهداشتی از کاهش رشد این بیماری خبر می دهند اما بگفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران بصورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. بر اساس آخرین آمارها، نزدیک به ۲۱ هزار نفر حامل ویروس اچ آی وی در ایران شناسایی شده اند که از این تعداد ۲۰۹۷ نفر هم اکنون به بیماری ایدز مبتلا شده اند و ۳۴۰۹ نفر بیمار نیز تا کنون در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند این در حالی است که سازمان‌های مستقل نظیر سازمان بهداشت جهانی برآوردی بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر را اعلام می‌کنند.


برخی از کارشناسان دلیل افزایش بیماران مبتلا به ایدز را در کمبود داروها و تغذیه نامناسب عنوان می کنند و بسیاری از بیماران مشکلات تغذیه ای را ناشی از مشکلات "اقتصادی" می دانند.


در همین زمینه سازمان ملل متحد، ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرده است. براساس یک مطالعه بیش از 90 درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان و سال اول دانشگاه در خصوص چگونگی انتقال ایدز اطلاع کافی دارند اما رفتارهای جنسی بی بندوبارانه و شیوع گسترده اعتیاد تزریقی عوامل خطرزایی هستند که صاحب نظران به عنوان دو عامل نگران کننده برای گسترش این بیماری یاد می کنند.


از سوی دیگر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از وضعیت انتقال ایدز، گفت: "در برخورد با مبتلایان با افراد جوانی رو به رو شده است که افرادی روشن، امروزی و آشنا به اینترنت و تکنولوژی های روز بوده اند، اما آگاهی های آنها به خصوص درباره کنترل بیماری ایدز "کم" بوده است."


دست اندرکاران امر بر این باورند که راهکارهای مقابله، پیشگیری و کنترل اچ آی وی ایدز در ایران تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و باید به کمک رسانه ها و تمامی نهادها و سازمان های غیر دولتی، سطح آگاهی جوانان در این زمینه ارتقاء داده شود.


گفتنی است کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان دولت نهم مدعی کشف داروی ایدز توسط ایران شده و آنرا بعنوان یکی از دستاوردهای دولت احمدی نژاد اعلام کرده بود.این درحالی است که پیش از آن محمد فرهادی وزیر بهداشت دولت سید محمد خاتمی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که کار ساخت داروی فوق از پنج سال قبل آغاز شده و از آخرین روزهای فعالیت دولت گذشته این دارو مراحل ثبت جهانی خود را می‌گذراند.

 

 

احمدرضا دستغیب: اگر کسی سخن از مردم‌سالاری بگوید به او انگ‌های مختلفی می‌زنند

Posted:

جرس: عضو فراکسیون خط امام مجلس با انتقاد از عدم توجه اصلاح‌طلبان به لایه‌های درونی جامعه، تاکید کرد که آنها باید افکار خود را به جامعه آورند.

 

به گزارش ایلنا، احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی مبنی بر ضرورت تقویت فرهنگ مردمسالاری توسط اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در دوران اصلاحات عجله کردند و روی اصول و مبانی تکیه کمتری داشتند. آنها به صرف داشتن مناصب سیاسی کفایت کردند که در نتیجه آن تا حدی زیادی از لایه‌های درونی جامعه انقطاع یافته و همین باعث ضعف آنها شد.

 

وی با بیان اینکه سخنان خاتمی کاملاً صحیح است، افزود: اصلاح‌طلبان باید با برنامه‌ریزی برای آینده، اهداف خود را به لایه‌های پایین جامعه تزریق می‌کردند. زیرا تئوری‌هایی را که فقط مختص روشنفکران است باید با زبان لایه‌های جامعه مطرح کرد. چون اکثر تفکرات پایدار در جهان به این زبان سخن می‌گویند.

 

عضو کمیسیون صنایع معادن مجلس در ادامه گفت: اصلاح‌طلبان باید افکار خود را به جامعه آورند، زیرا در میان گذاشتن این موضوعات با روشنفکران کفایت نمی‌کند. هر چند که الان امکان این ارتباط هم وجود ندارد. البته معلوم نیست که اگر مردم از گفتمان اصول‌گرایی فعلی زده شدند، باز به افکار اصلاح‌طلبان گرایش می‌یابند یا به رهبران اصلاح‌طلب اقبال نشان می‌دهند.

 

به گفته وی، اگر جنبش اصلاحات به 10 سال پیش بر گردد، بسیاری از حرکات را انجام نمی‌دهد و به طور مثال مانند انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری با چند کاندیدا وارد عرصه نمی‌شوند. زیرا اصلاحات چوب اشتباهات خود را می‌خورد و اگر به گذشته باز می‌گشتند شاید در رفتار خود کاملاً تغییر جهت می‌دادند.

 

دستغیب تصریح کرد: در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری کنار رفتن خاتمی از عرصه یک اشتباه بزرگ ملی بود. زیرا شناخت مردم نسبت به وی، وصف ناشدنی است و جایگزینی موسوی برای ستادها و مردم دشوار بود.

 

عضو فراکسیون خط امام مجلس در ادامه در مورد تقویت گفتمان مردمسالاری در جامعه، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، امام پایه‌های مردم‌سالاری را بنا نهاد. به نظر من سخنان امام هنوز می‌تواند برای عموم اقشار مردم در مسیر مردمسالاری روشنگرانه باشد که بهتر و کامل‌تر از آن نداریم؛ زیرا مورد قبول همه است.

 

وی در پایان گفت: امروز اگر کسی سخن از مردم‌سالاری بگوید به او انگ‌های مختلفی می‌زنند، اما کسی به سخنان اما‌م نمی‌تواند ایراد بگیرد.
 

قوه قضاییه مسئول پی گیری وقف دانشگاه آزاد شد

Posted:

جرس: مشاور رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه مسئول شد تا موضوع مربوط به وقف دانشگاه آزاد را پیگیری کند.

 

به گزارش مهر، محمد جواد لاریجانی صبح دوشنبه در حاشیه یازدهمین کنفرانس ریاضی ایران در محل مجتمع رفاهی و آموزشی نفت محمودآباد در جمع خبرنگاران افزود: قوه قضاییه نتیجه را پس از پیگیری اعلام خواهد کرد.


وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا رای نمایندگان مجلس باعث عقب نشینی قوه قضاییه از تصمیم خود در خصوص وقف و تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد شده است، گفت: من این موضوع را قبول ندارم و فکر می کنم مناقشه ای بوده که به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.



مشاور رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کشور ما مکانیزم های مختلف برای مناقشات را دارد.



لاریجانی ادامه داد: هم اکنون کمیته مربوطه در حال پیگیری است و باید هر چه زودتر نتیجه آن را اعلام کند.



وی از دانشگاه آزاد به عنوان یک مرکز آموزش عالی بزرگ در کشور یاد کرد و گفت: امروز خانواده ها فرش زیر پای خانه را می فروشند تا فرزندان آنان ادامه تحصیل بدهند و حساسیت من نسبت به دانشگاه آزاد فقط نظام آموزشی آن است.



مشاور رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همه باید سعی کنیم از بحثهای ملال آور و حاشیه ای اجتناب کنیم و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مرکز آموزشی و علمی مهم و بزرگ کشور مورد حمایت قرار بگیرد.

 

احمدي‌نژاد: آنقدر تحريم كنيد كه زيرپايتان علف سبز شود

Posted:

انفجار بمب در سيستان ادامه همان قطعنامه شوراي امنيت است

جرس: احمدي‌نژاد انفجار بمب در سيستان و بلوچستان را ادامه قطعنامه اخير شوراي امنيت و ترجمه و تفسير پيام رئيس‌جمهور آمريكا به مناسبت 22 خرداد دانست و گفت: اسناد معتبري داريم كه اين نيروها را آمريكايي‌ها و نيروهاي ناتو در پاكستان و افغانستان تجهيز، حمايت اطلاعاتي و هدايت مي‌كنند.


به گزارش ایلنا، محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح خطوط گرانيتي شركت آپادانا سرام و توسعه شركت پارس‌زئولايت در قزوين به بيان برخي از ويژگي‌هاي "روح جمعي ملت ايران" پرداخت و گفت: علت عصبانيت آنها از ما چيست، آنها مي‌گويند ما اطلاعاتي داريم كه ايراني‌ها تا دو سال ديگر يك بمب اتم خواهند ساخت اينكه حرف غلطي است، اما گيرم كه درست باشد خود شما چقدر بمب اتم داريد؟


احمدي‌نژاد به گفته آمريكايي‌ها مبني بر اينكه "بيش از پنج هزار بمب اتم در اختيار دارد" استناد كرد و اظهار عقیده کرد: هرچند كه به سخنان شما اعتقاد و اطمينان نداريم اما اين حرف شما را قبول مي‌كنيم، اما كسي كه پنج هزار بمب اتمي پيشرفته با برد 10 تا 12 هزار كيلومتر دارد از يك بمب اتم مي‌ترسد مشخص است كه آنها نه از يك بمب اتم و نه از هزار بمب مي‌ترسند و خود بهتر مي‌دانند كه ملت ايران به دنبال بمب اتم نيست.


وي با ادعای فضاسازي‌ و جنجال رسانه‌اي كشورهاي غربي در اين خصوص اشاره كرد و مدعی شد: انفجار بمب در سيستان و بلوچستان ادامه همان قطعنامه و ترجمه و تفسير پيام رئيس‌جمهور آمريكا به مناسبت 22 خرداد است كه اعلام مي‌كند ما مي‌خواهيم در ايران دموكراسي برقرار شده و در همين راستا از گروه‌هاي مخالف نظام حمايت مي‌كنيم.


احمدي‌نژاد ادعا کرد: اسناد معتبري در اختيار داريم كه نشان مي‌دهد اين نيروهاي تروريستي از سوي آمريكايي‌ها و نيروهاي ناتو در پاكستان و افغانستان تجهيز و از سوي آنها حمايت اطلاعاتي و هدايت مي‌شوند.


وي ادامه داد: آنها نه از بمب‌اتمي و نه از موشك عصباني هستند، بلكه نگراني آنها از بيداري مجدد روح جمعي ملت ايران است كه اگر اين روح بيدار شود آنقدر ارزش‌هاي بالا دارد كه تمام دنيا را فتح مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه آنها دلارها را بچاپند.


احمدي‌نژاد با بيان اينكه "آنها مي‌دانند روح جمعي ملت ايران بيدار و در حال حركت است"، اظهار داشت: بيداري ملت ايران ديگر به آنها اجازه اين چپاول و غارتگري‌هاي تاريخي را نخواهد داد و ارزش‌هاي الهي و انساني ايران سراسر دنيا را فرا خواهد گرفت.


احمدي‌نژاد اظهار نظر کرد: آنها مي‌دانند كه در 500 سال پيش هيچ‌چيزي نداشتند، اما ايراني‌ها از فرهنگ و علم و تمدن بالايي برخوردار بودند كه با تخريب بنيان‌هاي فرهنگي و تمدني ايران و بي‌عرضگي برخي شاهان ايراني توانستند مسلط شوند.


وي به "لشكركشي‌هاي نيروهاي آمريكايي و غربي" اشاره كرد و افزود: امروز مگر ما به جاي لشكركشي و يا به جايي تجاوز كرديم؟ به ما حمله شد و اعراب دو جنگ را برپا كرد اما آمريكايي‌ها كه هيچ‌كاره بودند دارند خسارت مي‌گيرند و ما كه خسارت‌ديده اصلي بوديم خسارت ما را پرداخت نمي‌كنند.


احمدي‌نژاد دعواي غربي‌ها با ايران را سر مسائل ديگري عنوان كرد و گفت: روحي جمعي ملت ايران بيدار شده و شما را از همه عرصه‌هاي سلطه اخراج خواهد كرد. شما خيال كرديد با صدور قطعنامه و تحريم ملت ايران دست خود را جلوي شما دراز خواهد كرد هرچند شما نمي‌فهميد و گوش‌هايتان ديگر به خاطر رذالت‌هايي كه انجام داده‌ايد هرجايي كه شما بر ما ببنديد، دانشمندان ايراني راه آن را پيدا كرده و بهتر از آن را به دست متخصصان داخلي خواهند ساخت.


خدا را شكر كه دشمنان ما از احمق‌ها هستند


احمدي‌نژاد ملت ايران را در حال حاضر يك ملت متحد دانست و مدعی شد: آنها به دنبال اين هستند كه القاء كنند كه ميان ملت ايران شكاف وجود دارد، خدا را شكر كه دشمنان ما از احمق‌ها هستند. شما نمي‌فهميد كه ملت ايران و 75 ميليون يك تن واحد بوده و شايد مانند اعضاي خانواده با يكديگر اختلاف سليقه داشته باشند، اما در برابر شما متحد خواهند ايستاد.


وي با استفاده از بیان شجاعت ملت ايران در طول تاريخ، اظهار عقیده کرد: آنقدر ملت ايران در شجاعت برجسته بود كه در برابر لشكرهاي چند هزارنفري ايستادگي و بر آنها پيروز مي‌شد. ملت ايران همان ملت ايران است كه امروز بيدار شده و اهل جنگ و تهاجم نيست و در تاريخ هم وجود ندارد كه فرهنگ ايراني به وسيله تجاوز به ساير كشورها گسترش يافته باشد.


احمدي‌نژاد به گردهمايي قدرت‌هاي اقتصادي و تحريم عليه ايران اشاره كرد و گفت: آنقدر تحريم كنيد كه زيرپايتان علف سبز شود، روزي كه ما بتوانيم نيازهاي خودمان را رفع كنيم روز جشن ملت ايران است.


آرزوي اينكه ملت ايران را به اندازه سر سوزن به عقب برانيد را به گور خواهيد برد


وی با بيان اينكه از تحريم استقبال نمي‌كنيم، خاطرنشان كرد: زماني كه عدالت و حرف حساب سرتان نمي‌شود و فكر مي‌كنيد با مسدود كردن حساب‌هاي بانكي و يا گشتن چند كشتي ما كليد كشور را به دست شما مي‌دهيم و بگوئيم ‌تسليم هستيم در اشتباه به سر مي‌بريد، شما آرزوي اينكه ملت ايران را به اندازه سر سوزن به عقب برانيد را به گور خواهيد برد.


وي ادامه داد: مي‌گويند بياييد گفت‌وگو كنيم، اما پيش‌شرط گفت‌وگو را قطعنامه مي‌دانند، اين گفت‌وگو ادبيات گاوچراني است كه در ايران جايي ندارد ملت ايران حوصله بسيار دارد و شما نمايش خود را انجام دهيد تا ببينيم چه مي‌گوييد و چه مي‌خواهيد.


اگر نصيحت‌هاي ما را بپذيريد به نفعتان خواهد بود


احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه ملت ايران به مسائل و خواسته‌هاي پست تن در نمي‌دهند، اظهار داشت: اگر نصيحت‌هاي ما را بپذيريد به نفعتان خواهد بود در غير اين صورت پاسخ ما روشن است.


احمدي‌نژاد در بخش ابتدائي سخنان خود گفت: امروز دو طرح را افتتاح كرديم كه هر‌يك ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.


وي به افتتاح توسعه شركت پارس‌زئولايت اشاره كرد و گفت: ممكن است عمل توليد مواد شوينده خود مهم نباشد، اما احساس مسووليت، خلاقيت و ابتكار عمل در اين طرح بسيار ارزشمند است و روحيه اين عزيزان روحيه ايمان به توانمندي ملت ايران و روحيه مثبت خلاق براي رفع موانع و ايجاد فضاها و فرصت‌هاي جديد است كه بخشي از اين ابتكار عمل‌ها و خلاقيت‌ها در خلال دعواي سياسي و اقتصادي است كه عليه ايران به راه انداخته شده است.

 
احمدي‌نژاد با بيان اينكه ميزان موفقيت‌ها با افق نگاه و اهداف و آرمان‌ها ارتباط مستقيم دارد،گفت: كساني كه قله‌هاي بلند را هدف مي‌گيرند حتما به ارتفاعات بالا دست پيدا خواهند كرد و همت‌هاي بلند زاييده هدف‌هاي جهاني و بالا است احمدي‌نژاد استان قزوين را استاني دانست كه به سرعت در حال پيشرفت بوده و حجم سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي در اين استان بيش از 9 برابر عنوان شده در برابر چهارم توسعه است.


وي به سابقه تاريخي قزوين و بويين‌زهرا اشاره كرد و اظهار داشت: سابقه تاريخي مانند حافظه انسان بوده و هويت و موجوديت يك ملت را شكل مي‌دهد. استان قزوين از مناطق تمدن‌خيز و فرهنگي ايران‌زمين است و زماني كه تاريخ را ورق مي‌زنيم مشاهده مي‌كنيم اين منطقه نيز مانند ساير مناطق كشور پرچم‌دار تمدن، علم، فناوري، فرهنگ و سازندگي همه ملت‌ها بوده است.


ما همواره يك ملت مذهبي و معتقد بوده‌ايم


احمدي‌نژاد افزود: انسان‌ها دو روح و دو موجوديت دارند كه يكي موجوديت فردي بوده و افراد را از يكديگر متمايز مي‌كند، اما همزمان داراي يك روح جمعي هستند كه اگر بخواهيم رفتار يك ملت را در طول تاريخ تحليل كنيم بايد روح جمعي آن ملت را مورد توجه قرار دهيم.


وي با بيان اينكه باور ما اين است كه ويژگي‌هاي روح جمعي ملت ايران همواره برجسته و افتخارآفرين است يكي از ويژگي‌هاي روح جمعي ملت ايران را يگانه‌پرستي عنوان كرد و گفت: شايد تنها و يا از محدود ملت‌هايي هستيم كه هيچگاه شرك و بت‌پرستي بر روح جمعي ما غلبه نكرد و هيچ نشانه‌اي در انحراف روح جمعي از يگانه‌پرستي وجود ندارد و ما همواره يك ملت مذهبي و معتقد بوده‌ايم.


احمدي‌نژاد كمال‌جويي را از ديگر ويژگي‌هاي روح ملت و روح جمعي ملت ايران دانست و خاطرنشان كرد: همواره ملت ايران در همه عرصه‌ها بالاترين نمره و نقطه را طلب كرده است و هر ارزشي را كه مبنا قرار دهيم مشاهده مي‌كنيم كه ملت ايران بالاترين درجه آن را مطالبه كرده و همواره به دنبال برتر بودن بوده نه مسلط‌تر.


وي ادامه داد: از ديگر ويژگي‌هاي روح جمعي ملت ايران حق‌طلبي بوده و جزء معدود ملت‌هايي هستيم كه تعصب قومي، طايفه‌اي و ملي نداشته‌ايم و اگر هم بوده بسيار ضعيف است.


احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه ملت ايران هيچگاه مقابل حرف حق مقابله و ايستادگي نكرده است، خاطرنشان كرد: زماني كه ملت ايران اسلام را پذيرفت به لحاظ اقتصادي، اجتماعي، تمدن و فرهنگ بسيار پيشرفته‌تر از دعوت‌كنندگان به اسلام بود.


احمدي‌نژاد به ويژگي عشق و علاقه و علم‌اندوزي ملت ايران اشاره كرد و اظهار داشت: وقتي تاريخ را مطالعه مي‌كنيم مشاهده مي‌كنيم كه هرگاه روح جمعي ملت ايران بيدار شده و حركت كرده است توانسته‌ايم قله‌هاي مرتفع را فتح و تمدن‌هاي بزرگي را پايه‌گذاري كنيم.


وی اظهار نظر كرد: باورم اين است كه استعمار ويژگي روح جمعي ملت ايران را شناخت و براي جلوگيري از آن يك برنامه فرهنگي ويژه اجرا كرد بيش از 150 سال استعمارگران بي‌فرهنگ كه صدها سال در برابر عظمت فرهنگي و تمدني ايران تسليم شده بودند توانستند بر ما مسلط شوند و ما كه صدها سال پرچم‌دار علم، تاريخ و فرهنگ بوديم ولي براي ابتدايي‌ترين نيازهاي خود محتاج بدترين افراد شديم.
 

دولت از اجرای اصل 77 قانون اساسی خودداری می‌کند

Posted:

رئیس کمیسیون انرژی، به بی‎اطلاعی مجلس از قراردادهای گازی اعتراض کرد

جرس: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تذکرات به دولت برای ارائه قراردادهای بین‌المللی به مجلس همچنان ادامه دارد، از عدم پاسخ‌گویی دولت به این اعتراضات خبر داد و گفت: با وجود پیگیری‌ها کمیسیون انرژی در این خصوص، مجلس همچنان از نحوه قرارداد گازی ایران و پاکستان بی‌اطلاع است.


به گزارش مهر، حمیدرضا کاتوزیان، درخصوص دستور رئیس مجلس برای پیگیری موضوع عدم بررسی قرارداد گازی ایران با پاکستان در کمیسیون انرژی، گفت: با وجود پیگیری‌ها کمیسیون انرژی در این خصوص، مجلس همچنان از نحوه قرارداد گازی ایران و پاکستان بی‌اطلاع است.

 

وی گفت: ما از ابتدای کار مجلس هشتم در خصوص مسائل مرتبط با قراردادهای بین‌المللی مرتبا و مکررا تذکر داده‌ایم و نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است که هنوز هیچ پاسخ و توجیه منطقی دریافت نکرده‌ایم.

 

کاتوزیان معتقد است: قرارداد گازی ایران و پاکستان قراردادی بین دولت‌ها بوده است. این قرارداد طبق اصل ۷۷ قانون اساسی باید به مجلس ارائه می‌شد و در مجلس به تصویب می‌رسید.

 

نماینده تهران افزود: اگر این روند دولت در عدم ارائه قراردادهای بین‌المللی به مجلس ادامه یابد یکی از اصول مهم قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود. بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی دولت باید تمامی توافقات بین‎المللی‎اش را به اطلاع مجلس برساند اما از اجرای این اصل خودداری می‎کند.

 

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه مدعی هستند که با آمدن قراردادها به مجلس سرعت عمل پایین می آید، همچنین آنها معتقدند که کار کارشناسی به طور کامل در دولت انجام می شود و نیازی به کار کارشناسی مجلس نیست، از سوی دیگر هم تاکید دارند که بسیاری از مفاد قراردادهای مذکور محرمانه است.

 

کاتوزیان با اشاره به پناسیل ها در این زمینه گفت: می توانیم سازوکاری برای بررسی این قراردادها در مجلس فراهم کنیم که هم سرعت کار حفظ شود هم کار کارشناسی دقیقی روی قراردادها انجام شود. از طرف دیگر بعد محرمانه آن نیز محفوظ بماند.

 

وی تاکید کرد: توجیهات دولت قابل قبول نیست زیرا نمی‌توان با بیان این دیدگاه اصل مهم قانون اساسی را مورد بی توجهی قرار داد اگر این دلایل را بپذیریم، می توان برای سایر اصول قانون اساسی نیز دلایل خاص خود را مطرح کرد و از رعایت آن شانه خالی کرد.

 

گفتنی است نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و یک عضو فراكسيون اصولگرايان نیز امروز در گفت و گوهایی جداگانه، از عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس شکایت کردند. با این وجود معاون پارلمانی احمدی نژاد اخبار مربوط به عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس را تکذیب کرد.

 

وزیرعلوم باید در خصوص حیف و میل بیت‌المال در دانشگاه پیام نور پاسخ‌گو باشد

Posted:

سوال عضو فراکسیون خط امام از کامران دانشجو

جرس: عضو فراکسیون خط امام مجلس گفت: وزیر علوم باید در خصوص حیف و میل بیت‌المال در دانشگاه پیام نور پاسخ‌گو باشد.

 

به گزارش آفتاب، سید فاضل موسوی، با اشاره به سوال خود از کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات‌و فناوری که در دستور کار روز سه شنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد، گفت: محور این سوال در خصوص حیف و میل بیت‌المال در دانشگاه پیام‌نور، نبود مدیریت و سوءمدیریت و همچنین جابجایی غیرکارشناسی مدیران و روسای دانشگاه‌های پیام‌نور در سراسر کشور است.

 

نماینده خدابنده در مجلس خاطرنشان کرد: وزیر علوم باید با حضور در کمیسیون پاسخ‌های قانع کننده‌ای در این زمینه ارائه دهد.
 

استاد دانشگاه‌تهران:‌ حداقل چهارده سال دیگر می توانستم تدریس کنم

Posted:

جرس: روح الله عالمی عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه دارای 22سال سابقه تدریس در دانشگاه تهران است گفت: حداقل 14 سال دیگر می توانستم تدریس کنم اما خبر بازنشستگی ام را از طریق مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی شنیده ام.

 

به گزارش مهر، روح الله عالمی با تأیید خبر بازنشستگی اش از دانشگاه تهران گفت: این موضوع یک تصمیم درون دانشگاهی بوده است. مسئولان دانشکده ادبیات و علوم انسانی پیام رئیس دانشگاه مبنی بر بازنشستگی ام را ابلاغ کردند.

 

وی افزود: 22 سال سابقه عضویت هیئت علمی دارم و حداقل 14 سال دیگر می توانم به فعالیت خود ادامه دهم. از طرف دیگر چون دارای 30 سال سابقه کار از اول انقلاب اسلامی هستم این اختیار برای رئیس دانشگاه ایجاد می شود که متوسل به این 30 سال سابقه شود و حکم به بازنشستگی دهد. البته این جزء اختیارات رئیس دانشگاه است که هم می تواند متوسل به این 30 سال شود و هم می تواند نشود.

 

این عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران در توضیح بیشتر به مهر گفت: از اول انقلاب در آموزش و پرورش مشغول شدم و سپس به دانشگاه تهران منتقل شدم. سابقه 30 ساله ام مربوط به مجموع فعالیت در آموزش و پرورش و دانشگاه تهران است. بر اساس قانون یک عضو هیئت علمی دانشگاه می تواند سنوات اداری قبل از عضویت هیئت علمی اش را به دانشگاه منتقل کند اما جزء سوابق هیئت علمی اش حساب نشود. بنابراین می توانم مستند به سابقه 22 ساله به عنوان عضو هیئت علمی 14 سال دیگر نیز تدریس کنم اما تشخیص رئیس دانشگاه که از اختیارات وی نیز است این بوده که به 30 سال سابقه کاری بنده استناد شود و بازنشسته شوم.

 

روح الله عالمی خاطرنشان کرد: هنوز به بنده اعلام نکرده اند که دیگر نمی توانم اصلا تدریس کنم بنابراین احتمال این وجود دارد که به طور غیر رسمی باز هم بتوانم در کلاس هایم حاضر شوم.
 

شهرام امیری و سوالی که پرسیده نشد

Posted:

یلدا آراسته

 

شهرام امیری  دانشمند هسته ای یا بنا به آخرین اظهار نظرات مقامات ایران تنها یک کارشناس ساده به ایران بازگشت.

 

به همان سرعتی که توانست فاصله بین قاره آمریکا و آسیا را طی کند از صفحه اول خبرگزاری ها نیز حذف خواهد شد.

 

تمام آنچه را که می توان به عنوان فرضیه  برای یک مسئله پیش آمده در نظر گرفت در این روزها از زبان و قلم کارشناسان خبره سیاسی خواندیم.

 

واضح است که فرضیه تهدید خانواده امیری در ایران اگر از نزدیکترین فرضیه ها به واقعیت نباشد دور از ذهن هم نبوده است .

 

با همین فرضیه بود که بسیاری از ما در جمع های دوستانه و خانوادگی امان برای پسر کوچکش و همسرش دل سوزاندیم.

 

اما من به شخصه در هیچ جمعی ،گزارشی و یادداشتی نخواندم و نشنیدم که کسی بگوید اگر واقعا شهرام امیری به امریکا یک سری اطلاعات محرمانه از ایران داده باشد که در اصل قسمت اول همان فرضیه دلسوزانه امان برای خانواده اش است چه؟

 

رسانه ای را ندیدم که بر روی قسمت اول این فرضیه مانور بدهد. آیا دادن اطلاعات محرمانه از ایران به یک دولت خارجی کار پسندیده ای است؟ یا به صرف اینکه در حال حاضر ما با دولت ایران مشکل داریم و معتقد هستیم که " دولت کودتا" است این عمل چندان اهمیت ندارد؟

 

جدا کردن دولت ایران از ایران در برخی موارد کار سختی است. اما تمام آن کسانی که در یک سال گذشته در تجمعات شرکت کردند و بهای ان  را گاهی با از دست دادن عزیزترین هایشان پرداختند برایشان ایران از دولت بر سر کار آمده منفک بود.

 

هر کدام از آن دانشجو ها و جوان هایی که زیر ضربه های باتوم قرار گرفتند تا اعتراض خود را بگویند اگر برایشان ایران مهم نبود می توانستند بنشینند گوشه خانه درسشان را بخوانند و نهایتا با یک پذیرش دانشگاهی فرنگی ایران را ترک کنند.

 

شهرام امیری نباید خانواده اش تحت فشار قرار بگیرند. در این هیچ شکی نیست اما شهرام امیری چه؟

 

ایا واقعا پناهنده شدنش به امریکا و دادن اطلاعاتی از کشور ایران به آنها اهمیتی ندارد؟

 

در اینکه هیچ فرضیه ای به اثبات نرسیده است شکی نیست اما باید ترسید از روزی که "ایران" در یک فرضیه برای ما اهمیتش را از دست بدهد.

 

اگر ایران نباشد چه اهمیتی دارد که چه دولتی بر سر کار باشد؟یادمان نرود که برای ایران است که مبارزه می کنیم برای ایرانی که آزاد باشد نه از دست این دولت به دامان دولتی بیگانه بیفتد.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

مصوبه شورای مناطق آزاد مغایر قوانین کشور است

Posted:

نامه لاریجانی به احمدی نژاد
جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس دولت دهم، آئیـن ‌نامه نحوه تعیین و میزان پرداخت حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سازمان های مناطق آزاد مصوب وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی را مغایر با قوانین کشور دانست.


به گزارش مهر، در نامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی‌نژاد آمده است: بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه شماره 260163/ت43391ک مورخ 25/12/1388، موضوع "آئیـن‌نامه نحوه تعیین و میزان پرداخت حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سازمان‌های مناطق آزاد"، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی "هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین" و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به "قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی" و ماده (10) آیین‌نامه اجرائی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفتـه مهلت مقرر در قانون، آن بخـش از مصوبه که مورد ایـراد قرار گرفـته است ملغی‌الاثر خواهد بود.

 

لاریجانی در ادامه این نامه آورده است: "با عنایت به مواد (5 و 117) قانون مدیریت خدمات کشوری، مصوب 1386 ناظر بر مصادیق دستگاه‌های اجرائی و شمول قانون مذکور بر مناطق آزاد تجاری و صنعتی، هم‌چنین نظر به ماده (127) همین قانون مبنی بر لغو کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر با قانون از جمله لغو بخش‌هائی از بند "الف" ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران، مصوب 1372 مشعر به تصویب آیین‌نامه به منظور تعیین حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سازمان‌های مناطق آزاد توسط مرجعی غیر از هیئت محترم وزیران و توجهاً به جزء "الف" بند (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1389 کل کشور مبنی بر لغو کلیه مجوزها و مقررات پرداختی خارج از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و نظر به مواد (72 و 80) قانون مدیریت خدمات کشوری که تصویب آیین‌نامه‌های اجرائی فصل دهم قانون از جمله آیین‌نامه‌های ناظر بر حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شـرکت‌های دولتی را منوط به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تصویب آن در هیأت محترم وزیران می‌داند، علیهذا با قطع نظر از مفاد و محتوای آیین‌نامه، اقدام وزیران محترم عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به تصویب آیین‌نامه در خصوص موضوع، مغایر با قوانین مذکور می‌باشد."
 

وزارت نیرو باید خسارت وارده به صنایع را جبران کند

Posted:

عضوهيأت رئيسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ايران
جرس: بخش خصوصی از قطعی های اخیر برق در صنعت، به شدت دچار آسیب شده و فعالان اقتصادی این بخش، به شدت نگران این وضعیت هستند. در چند روز اخیر اخبار زیادی درباره خسارات ناشی از قطعی برق به فعالیت های اقتصادی و تولیدی منتشر شد، اما روز یکشنبه 27 تیرماه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، پارلمان بخش خصوصی، محلی بود که فعالان اقتصادی نگرانی شدید خود را به وضوح بیان کردند.

 

به گزارش آفتاب، در عین حال یکی دیگر از نگرانی های بخش خصوصی، افزایش قیمت حامل های انرژی و به ویژه برق در حوزه صنعت است. در حالی که به دلیل رکود اقتصاد جهانی در دو سال اخیر، دولت ها با اختصاص کمک های زیادی به بخش صنایع خود درصدد حمایت از این وضعیت هستند، افزایش قیمت برق و سایر حامل های انرژی، می تواند بخش کم رمق اقتصاد ایران را بیش از گذشته دچار مشکل کند. مشکلی که می تواند با توجه به محدودیت های بین المللی، تیر خلاصی به توان تولید داخلی باشد.

 
در این خصوص، ابراهيم جميلی، عضو هيأت رئيسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ايران، در نشست ماهانه هیات نمایندگان این نهاد مهم اقتصادی و بازرگانی، گفت: وزير نيرو در مصاحبه‌اي اعلام كرده است كه مشكلات ما از سال 83 به علت عدم افزايش قيمت برق به وجود آمده است و حال سوال ما اين است كه آيا در كشورهاي همسايه به دليل گرما، برق را قطع مي‌كنند و آيا با واحدهاي صنعتي هماهنگي شده براي اين مسأله يا خير، وي افزود: واحدهايي كه بايد به صورت دائم كار كنند با خاموشي برق چطور كار كنند؟

 

جميلي با طرح اين سؤال كه "قطعي برق در كدام مركز قانونی تصويب شده است؟" ادامه داد: آيا ما به عنوان تشكل‌هاي صنعتی و صادراتی نبايد از قطعی برق اطلاع پيدا كنيم و آيا وزارت نيرو حق دارد برنامه واحدها را به هم بريزد؟

 

عضو هيأت رئيسه اتاق ايران پيشنهاد داد؛ خسارت وارده به صنايع برآورد شود و اتاق به عنوان حامي بخش خصوصي، خسارت اين واحدها را از وزارت نيرو مطالبه كند. وي تأكيد كرد: دولت و وزارت نيرو را وادار كنيم خسارت وارده به صنعت را جبران كنند.

 

در این نشست همچنین بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز با اشاره به قطع برق واحدهای تولیدی خاطرنشان کرد: در کجای دنیا هدف‌گذاری می‌کنند که باید قدرت اول منطقه شویم و دست‌و‌پای تولید را می‌بندند و چرا نباید وزارت نیرو پاسخگوی قطعی‌های برق تولید باشد؟

 

وی خسارت بر تولید را به ضرر آیندگان دانست و تصریح کرد: تورم در کنار رکود، شش قفله شدن تسهیلات و تحریم‌ها واحدهای تولیدی را نابود می‌کند.

 

وی در پایان به تبعات تحریم اشاره کرد و گفت: اگر دشمن عنوان می‌کند که اقتصاد و تولید ایران را هدف گرفته است چرا در درون خودمان را نیز تحریم می‌کنیم.