جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انیمیشن آشنایی با منشور جنبش سبز

Posted:

برخورد نامناسب کارمند دادستانی، با خانواده‌های زندانیان

Posted:

جرس: ژیلا بنی‌یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی، شرحی از برخورد تلفنی نامناسب کارمند دادستانی تهران با خانواده زندانیان را عنوان کرده است.


  وی در وبلاگ شخصی خود می‌نویسد: به تازگی برای پیگیری درخواستی که برای ملاقات حضوری خطاب به دادستان تهران نوشته بودم، به دادستانی تهران زنگ زدم. می‌دانید که برای اینکه بتوانم بعد از مدت‌ها بهمن را برای بیست دقیقه به صورت حضوری ملاقات کنم باید ایشان اجازه بدهند.


وی در ادامه نوشته است: تا به حال دوبار به دادستانی تهران که در سبزه میدان تهران است و خیلی هم با خانه ما فاصله دارد، رفته ام و فرم ملاقات حضوری را پر کرده ام اما خب خبری نشده که نشده. البته اصلا قصد ندارم در این مطلب به اینکه ملاقات حضوری حق من و همسرم است و دادستان هم بارها اعلام کرده که ملاقات های حضوری همچنان در جریان است بپردازم. فقط می‌خواهم مکالمه تلفنی خودم را با یکی از کارمندان دادستانی بنویسم. بدون هیچ قضاوتی این مکالمه را می نویسم.


او در انتهای مطلب آورده است: یادش به خیر تا یکی، دو ماه پیش خانمی به نام بردبار در دفتر دادستان تهران پاسخ تلفن‌های ما را می‌داد که به قول خودش اگر نمی‌توانست برای ما کاری بکند،لااقل می‌توانست با روی خوش و با حوصله جواب تلفن‌های خانواده‌های زندانیان را بدهد.


شرح کامل گفت و گوی وی با کارمند دادستانی به شرح زیر است:


- سلام. دادستانی تهران؟


چی کار داری؟

 

- می بخشید من شماره را درست گرقتم .اونجا دادستانی است؟

 

گفتم چی کار داری؟

 

-می بخشید می خواستم ببینم پاسخ نامه ام برای ملاقات حضوری با همسرم چه شد؟

 

چرا به جای اینکه سوالت رو بپرسی ،پرسیدی دادستانی؟

 

- خب من باید از کجا بدانم آنجا دادستانی هست یا نه؟ببخشید حالا جواب نامه من چی شد؟

 

مخالفت شد.

 

- شما از کجا می دانید که درخواست من رد شده است .شما حتی اسم زندانی من را نپرسیدید؟

 

حالا بگو اسمش چیه؟

 

- بهمن احمدی امویی.

 

مخالفت شده.

 

- یعنی شما الان براساس نامه کتبی این را می‌گویید.

 

خانم! وقت ندارم.

 

و تلفن را قطع کرد.
 

عکس خبری - سنندج در اعتصاب کامل

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "500", "500", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/sanandaj etesab/gallery.xml"); s1.addVariable("width","500"); s1.addVariable("height","500"); s1.write("container");

روال معمول کار در اغلب مراکز اقتصادی و آموزشی به رغم اعلام تعطیلی

Posted:

فاطمه شجاعی
جرس:  هیات دولت ناگهانی اعلام می‌کند که 19 استان کشور، به خاطر "گرمای هوا" دو روز تعطیل خواهد بود، گرمایی که به گفته مدير عامل پيش‌بيني سازمان هواشناسي برای این وقت از سال طبیعی است. خبر تعطیلی نیمی از هفته، کار همه را به هم می‌ریزد؛ رئیس سازمان کار تهران، کارگران را از این تعطیلی مستثنی می‌کند و دبير چهاردهمين جشن خانه سينما داوران را؛ مجلس اعلام می‌کند که جلسه‌اش برگزار می‌شود گرچه بعد از زمان کوتاهی با دولت هماهنگ می‌شود. به هر حال همه در تلاش‌ هستند تا از مضرات این تصمیم ناگهانی و بی‌دلیل بکاهند و همه می‌دانند که ترس از بازار بسته و دانشگاه‌های شلوغ عامل چنین تصمیم ناگهانی شده است.



دلیل حقیقی تعطیلات را به مردم اعلام کنید


در این بین عضو فراکسیون اقلیت با هشدار نسبت به عواقب ادامه یافتن وضعیت ساکن کسب و کار در کشور از دولت می‌خواهد تا دلیل واقعی تعطیلات اعلام شده در 19 استان کشور را به مردم اعلام کند.


نصرالله ترابی نماینده شهرکرد‏، به پارلمان نیوز می‌گوید: این تعطیلی و این گونه اعلام کردن نه از نظر اقتصادی و نه از نظر عمومی به نفع مردم نیست. بدون در نظر گرفتن تاثیرات سوء این تعطیلی‌ها بر اقتصاد کشور، این سئوال مطرح است که اگر قرار بود این دو روز تعطیل باشد چرا زودتر اعلام نشد تا مردم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و بتوانند از این تعطیلات بهترین استفاده را بکنند.


او می‌افزاید: تاثیرات اقتصادی این تعطیلی‌ها حتی نیاز به گفتن هم ندارد، چرا که هم کارشناسان و هم آنانی که حتی با الفبای اقتصاد آشنا نیستند، می‌دانند تعطیلی ادارات یعنی تعطیلی سایر بخش‌ها و تعطیلی کشور.


ترابی با بیان این که ما در کشورمان در سال‌های متمادی، آب و هوای مختلف را پشت سر گذاشتیم معتقد است: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در این چند روز که تعطیلی اعلام شد گرمای هوا اتفاقا نسبت به چند روز پیش از این افت پیدا کرده و این گرمای 40 و 41 درجه نمی‌تواند مبنای تعطیلی باشد، مگر اینکه بحث دیگری در میان باشد که لازم است دولت، آن دلیل اصلی و واقعی را به صورت شفاف به مردم بگوید.
 

همراهی مجلس با دولت پس از چند ساعت تردید

 
اگرچه ساعتي پيش هيات رئيسه مجلس در اطلاعيه‌اي كه از سوي اداره اخبار منتشر شده بود، اعلام كرد كه جلسه علني فردا در مجلس تشكيل خواهد شد، اما سخنگوي اين هيات دقایقی پيش، از تعطيلي جلسه فردا خبر داد.


در اطلاعيه اولیه آمده بود: تعطيلي روزهاي يكشنبه و دوشنبه بيستم و بيست و يكم تير ماه شامل دستگاه‌هاي دولتي بوده و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست مي‌شود به منظور تشكيل جلسه علني در صحن مجلس حضور به هم رسانند.


با این حال محسن كوهكن سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي دقایقی پیش اظهار کرد: با توجه به اعلام تعطيلي روزهاي يكشنبه و دوشنبه بيستم و بيست و يكم تيرماه، مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه (فردا صبح) جلسه علني نخواهد داشت.
 


تلاش برای نگه داشتن کشور در سکوت خبری؛ عدم انتشار اغلب روزنامه‌ها

 

 اكثر روزنامه‌هاي سراسري و کثیرالانتشار صبح فردا منتشر نمي‌شوند، روزنامه‌هاي كيهان، جمهوري اسلامي، جهان اقتصاد، خبر، فرهيختگان، باني‌فيلم، وطن‌امروز، روزهاي يكشنبه و دوشنبه 20 و 21 منتشر نمي‌شود و روزنامه رسالت نيز فقط روز دوشنبه 21تيرماه منتشر مي‌شود.


با این حال روزنامه‌هاي اطلاعات، تهران امروز، شرق، همشهري، جام‌جم، ايران و جوان در روزهاي 20 و 21 تيرماه منتشر مي‌شوند.
 


گرما کارگران را نمی‌آزارد؟


در حالی که دلیل تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه، گرمای هوا عنوان شده است، با این حال رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران می‌گوید: تعطيلي يكشنبه و دوشنبه اعلام شده از سوي دولت مربوط به كارخانه‌ها و كارگران نمي‌شود.


عليرضا مظهري درگفت‌وگو با ايلنا می‌افزاید: در مصوبه هيات دولت ادارات دولتي آمده است و اسمي از كارخانه‌ها نبرده است بنابراين كارخانه‌ها تعطيل نخواهد بود.


آن چه واضح است این که اگر تعطیلی حقیقتا به خاطر گرمای هوا صورت گرفته بود، بیشترین قشر آسیب‌پذیر از این وضعیت کارگران بودند و تعطیلی آنان باید در راس قرار می‌گرفت.


روال معمول کار در مراکز بهداشتی، درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی


روزهای یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 تیرماه هیچ‌کدام از مراکز بهداشتی- درمانی اعم از آموزشی و غیر آموزشی تعطیل نبوده و این مراکز طبق روال معمول به ارایه خدمات بهداشتی- درمانی می‌پردازند.


بر اساس این اطلاعیه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پزشکان و تمام پرسنل بهداشتی- درمانی خواست طبق برنامه قبل در محل کار خود حاضر شده و به ارایه خدمات بپردازند.


همچنین تمامی امتحانات دانشگاه‌های علوم پزشکی و گروه‌های وابسته در دو روز آینده در موعد مقرر برگزار می‌شود و تاخیری در آن ایجاد نخواهد شد.


دکتر سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکید کرد: امتحانات گروه‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت در حال حاضر همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه در هفته جاری نیز امتحانات ادامه دارد با وجود تعطیلی اداری اعلام شده، تاخیری در برگزاری امتحانات نخواهیم داشت.


از سوی دیگر امتحانات پایان ترم دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز بر اساس تقویم امتحانات با وجود تعطیلی ادارات دولتی برگزار می‌شود.


تمامي بخش‌هاي خدماتي شهرداري تهران 20 و 21 تيرماه فعال خواهند بود


روابط عمومي شهرداري تهران اعلام کرد: تمامي بخش هاي خدماتي شهرداري تهران اعم از حوزه هاي خدمات شهري، شهرسازي و معماري و دفاتر خدمات الکترونيک طي روزهاي يک شنبه و دوشنبه طبق روال عادي مشغول خدمات رساني به مردم عزيز خواهند بود.

 

روابط عمومي شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي اعلام کرد: به رغم تعطيلي ادارات دولتي، تمامي بخش‌هاي خدماتي شهرداري تهران اعم از حوزه‌هاي خدمات شهري، شهرسازي و معماري و دفاتر خدمات الکترونيک طي روزهاي يک شنبه و دوشنبه (20 و 21 تيرماه) طبق روال عادي مشغول خدمات رساني به مردم خواهند بود.

 

سازمان‌های لشکری تعطیل نیستند


روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعطیلی اعلام شده در روزهای یکشنبه و دوشنبه سازمان‌های لشکری را در بر نمی‌گیرد.
دراین اطلاعیه آمده است: تعطیلی اعلام شده از جانب هیات دولت به استثنای مراکز آموزشی نیروهای مسلح، سازمان‌های لشکری را در بر نمی‌گیرد.

 

گرماي هوا نه مانع ديدن فيلم‌ها مي‌شود نه مانع خرید بورس

 

دبير چهاردهمين جشن خانه سينماي ايران هم بعد از شنیدن خبر تعطیلی دو روزه اعلام کرده است که داوري فيلم‌هاي جشن خانه سينما در اين روزها همچنان ادامه دارد.

 

فرهاد توحيدي به ایسنا می‌گوید: در واقع گرماي هوا، مانع ديدن فيلم‌ها نمي‌شود و ما تعطيل نمي‌كنيم چون اگر تعطيل كنيم، زمان از دست مي‌رود و زمان‌بندي ما به هم مي‌ريزد و عقب خواهيم افتاد چون فوق‌العاده زمان ما محدود است.


تالار بورس اوراق بهادار تهران هم اعلام کرده است که روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته جاري تعطيل نيست و معاملات اوراق بهادار به روال روزهاي كاري گذشته انجام مي‌شود.


با توجه به روال عادی کار در بسیاری از مراکز خدماتی و عدم تعطیلی قشرهایی مانند کارگران و نیروهای خدماتی شهرداری که مستحق‌ترین گروه برای تعطیلی در صورت گرما هستند، بیش از پیش روشن می‌شود که دلیل تعطیلی این دو روز تنها دور نگه داشتن دانشجویان از دانشگاه‌ها در روزهای پس از 18 تیر و عادی جلوه دادن تعطیلی بازار در روزهای اعتصاب بازاریان است.


اما حکومت توجه ندارد که تلاش برای بستن چشمان جامعه، تنها ذکاوت افراد در دیدن را بالا می‌برد، نه این که از قوه بینایی‌شان کم کند.
 

علی لاریجانی وزیران علوم و آموزش ‌و ‌پرورش را به مجلس احضار کرد

Posted:

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از دریافت نامه‌ای از رئیس کمیسیون آموزش و همچنین عده‌ای از نمایندگان پیرامون عدم اجرای قانون پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای، وزیران علوم و آموزش و پرورش را به مجلس فرا خواند.


هفته گذشته پس از آنکه شورای عالی اداری اعلام کرد مصوبه مجلس در زمینه پذیرش دانشجو را اجرا نمی‌کند، این اقدام با واکنش نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون آموزش مجلس مواجه شد و طی دو نامه از رئیس مجلس خواستند تا جلوی این مصوبه را بگیرد و لاریجانی هم پس از دریافت نامه‌ها ‌وزیران آموزش و پرورس و علوم تحقیقات و فناوری را به مجلس فراخواند.


به گزارش مهر، اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره خاطرنشان کرد "هرگونه اقدام در زمینه آموزش نیازمند زمان مناسب است و باید به این نکته توجه داشت که با بخشنامه نمی‌توان یک روند را در یک دوره کوتاه‌مدت تغییر داد."


وی تصریح کرد: این در حالی است که مصوبه مجلس که با کار کارشناسی به تصویب رسیده است از این منطق پیروی می‌کرد و ما می‌دانیم که در زمینه‌ای همچون آموزش مدیریت از بالا به پایین جواب نمی‌دهد.


عضو کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد "برای اجرا مصوبه شورای عالی اداری به چند سال اطلاع‌رسانی نیازمندیم؛ چون اکنون برخی از دانش‌آموزان سه سال است به رشته فنی و حرفه‌ای آمده‌اند و حتی دفترچه کنکوری هم که تهیه کرده‌اند، نام این رشته را در دانشگاه دارد."


هفته گذشته نیز، تعدادی از نمایندگان مجلس، در تذکر به وزیر علوم خواستار اعلام علت تعطیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی و توضیح پیرامون حذف پذیرش دانشجو در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش شدند.

سفر معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی به واشنگتن

Posted:

جـــرس: حسین فرحی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که به منظور "رسیدگی به امور ایرانیان مقیم آمریکا" و "بازدید از دفتر حفاظت منافع ایران" به واشنگتن سفر کرده بود، در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا، رسیدگی به وضعیت ایرانیـان مقیم خارج از کشور را، یکی از اولویت های کاری اصلی دولت دهم ذکر کرد.


به گزارش ایرنا، معاون اداری مالی وزارت خارجه ایران، با حضور در جمع گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا، "خدمت به هموطنان مقیم خارج از کشور و تلاش برای حل مشکلات آنان را یک وظیفه مذهبی و ملی و اقدامی مهم" خواند.


معاون اداری و مالی وزیر خارجه ایران، در این سفر که اوایل تیرماه امسال صورت گرفت، ضمن بازدید از دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن، در بخش مراجعین نیز حضور یافت و از نزدیک با تنی چند از ایرانیان مقیم صحبت و در جریان مشکلات و نظرات آنان قرار گرفت.


فرحی در جمع کارکنان دفتر حفاظت منافع کشورمان در واشنگتن نیز، با اشاره به جایگاه برجسته ایرانیان در سراسر جهان، در مورد ایرانیان مقیم آمریکا گفت که طبق آمار ارائه شده آنان یکی از موفق ترین گروههای مهاجر در این کشور می باشند که این امر افزایش کیفی و کمی خدمات به این هموطنان را ارزشمندتر می کند.


وی در این جلسه در خصوص نحوه خدمات رسانی به هموطنان با تأکید بر ضرورت بررسی از نزدیک مسایل ایرانیان مقیم خارج توسط مقامات مسئول کشور، آخرین برنامه ها و اقدامات درخصوص ارتقاء ظرفیت و توانمندی های وزارت امور خارجه، شورای عالی ایرانیان و سایر دستگاههای ذیربط جهت ارائه خدمات شایسته تر به این هموطنان را تشریح کرد.


فرحی در ادامه بازدید قبلی وزیر خارجه ایران از دفتر حافظ منافع و به زعم خود، در راستای "بهبود و تسریع در رسیدگی به مشکلات و نیازهای ایرانیان مقیم آمریکا" به واشنگتن سفر کرده بود.


معاون وزیر خارجه ایران، نهم تیرماه برای شرکت در نشست سالانه مقامات بلند پایه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) وارد نیویورک شد.


طی سالهای بعد از انقلاب ۵۷، ایران و آمریکا بدلیل بسته سفارتخانه های دو کشور، از دفتر حافظ منافع در پایتخت های طرف مقابل استفاده می کنند.


مراسم بزرگداشت شهید امیرجوادی فر پنجشنبه آینده در تهران برگزار خواهد شد

Posted:


جـــرس: مراسم بزرگداشت امیر جوادی فر، از شهدای حوادث بعد از انتخابات و قربانیان بازداشتگاه کهریزک، پنجشنبه آینده ٢۴ تیرماه ۸۹ در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش منابع خبری جرس، مراسم اولین سالگرد شهادت امیر جوادی فر، راس ساعت شش و نیم عصر پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹، در تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان حاج سید احمدی جنب پمپ بنزین، گلستان دوم، پلاک ۶۲ برگزار خواهد شد.


شهید امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه بین المللی قزوین، ترانه سرا و همچنین دانشجو بازیگری بود، که روز ۱۸ تیر ۸۸ و در جریان تداوم اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، درتقاطع خیابان شهدای ژاندارمری و دانشگاه، توسط نیروهای لباس شخصی‌ دستگیرو مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و به کلانتری ۱۴۸تهران منتقل گردید.

در کلانتری حال او در اثر ضرب و شتم به وخامت رسید و ماموران کلانتری او را در ساعت ۹ شب به بیمارستان فیروزگر منتقل و روز۱۹ تیر اورا از بیمارستان فیروزگر به بازداشتگاه کهریزک می برند.

در کهریزک با پوتین آنقدر به سینه و سرش می‌کوبند که یک چشمش ‌ترکیده و دچار خونریزی ریوی می‌شود . بعد از شکنجه شدید، در ۲۳ تیردر مسیرانتقال به اوین، دچار تشنج و ایست قلبی می‌شود .

ده روز بعد و در تاریخ سوم مرداد ماه، به خانواده‌ وی برای تحویل جسد خبر می‌دهند و در۵ مرداد، پیکر متلاشی شده وی در قطعه۲۱۱ ردیف ۴۲ شماره ۱۰ بهشت زهرا به خاک سپرده می شود.


بازداشتگاه مخوف کهریزک، همزمان با خاکسپاری شهید جوادی فر، توسط رهبر جمهوری اسلامی "غیر استاندارد" و تعطیل اعلام شد .


گفتنی است مراسم بزرگداشت محسن روح الامینی، از دیگر شهدای حوادث بعد از انتخابات و قربانیان بازداشتگاه کهریزک نیز، عصر پنجشنبه آینده ٢۴ تیرماه ۸۹ در قطعه ٢٢٢ بهشت زهرای تهران برگزار خواهد شد.

در سازمان‌های تصميم‌گيرنده، پیرامون برنامه‌های هسته‌ای، وحدت وجود ندارد

Posted:

اظهارات یک عضو کمیسیون امنیت ملی

جـــرس: یک عضو کمیسیون امنيت ملی وسياست خارجی مجلس، با بیان اینکه "يكی از عواملی كه باعث می‌شود تهديد خارجی داشته باشيم، اظهارات پراكنده است"، تاکید کرد "در سازمان‌های تصميم‌گيرنده کشور، در مورد برنامه‌های هسته‌ای، وحدت وجود ندارد."


محمد مهدی شهرياری، در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب نیوز، درخصوص خبرهاي متناقضی که پیرامون روند غنی‌سازی اورانيوم بیست درصد در كشور گفت "معتقدم پس از بيانيه تهران، نبايد مسئولان هر كدام به نوبه خود اظهار‌نظر داشته باشند و در مجموع اظها‌رنظر در اين مسأله كه برای منافع ملی بسيار حائز اهميت است بايد منسجم باشد. "


این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: اينكه يک مسئول بيان می‌كند در شرايطی روند غنی‌سازی متوقف می‌شود و روز بعد اين خبر تكذيب می‌شود، اصلا به نفع مصالح ملی كشور نيست و منافع كشور را آسيب‌پذير می‌كند.


شهریاری ادامه داد: در مباحث مهمی كه موضوعات كلان امنيت ملی كشور مطرح است بايد مسئولان اجرايی و قانون‌گذاری كشور از اظهار نظرات پراكنده خودداری كنند.


وی تصريح كرد: تحليل يک استاد دانشگاه با يک مسئول دستگاه اجرايی متفاوت است؛ یک استاد دانشگاه نظر شخصی خود را كه ناشی از آموخته‌های خود است بيان می‌كند كه می‌تواند در حد پيشنهاد باشد اما يک مسئول در نظام وقتی در مسأله مهمی چون غنی‌سازی سخن می‌گويد بايد بداند اين گفته وی تا چه اندازه در دستگاه ديپلماسی ما نيز دنبال می‌شود.


نماینده اصولگرای مجلس هشتم گفت: اين رويه‌ای كه در حال حاضر در مباحث هسته‌ای شاهد هستيم نشان می‌دهد در سازمان‌های تصميم‌گيرنده وحدت وجود ندارد و اين برای ما نامطلوب است. اگر اين رويه اقدامی سازماندهی شده بود بحثی متفاوت دارد اما مشخص است چنين نيست و متاسفانه يكی از عواملی كه باعث می‌شود تهديد خارجی داشته باشيم همين اظهارات پراكنده است.


اشارات وی به اظهار نظرهای متعدد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس دولت، وزیر خارجه و بسیاری از مقامات کشور است؛ که بعضا مواضعی متناقض ارائه کرده اند.


بعنوان مثال بعد از تاکید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای تداوم غنی سازی تا بیست درصد، بلافاصله علاء الدين بروجردی رئيس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود "اگر سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار ایران قرار بگیرد، ایران اصراری بر تولید آن در داخل کشور نخواهد داشت و تولید اورانیوم بیست درصد را متوقف خواهد کرد."

همزمان با موارد فوق، رامين مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه روز سه‌شنبه گذشته (١۵ تیرماه)، در نشستی خبری با خبرنگاران رسانه‌ها تاكيد كرد "غنی‌سازی اورانیوم یک بحث کاملا اقتصادی بوده و بر اساس نیازها تنظیم می‌شود و جمهوری اسلامی نیز بر اساس نیاز خود و بازار به غنی‌سازی ادامه خواهد داد."

معاون وزیر نفت: مشکلی از بابت بنزین نداریم

Posted:

جـــرس: معاوت وزیر نفت ایران، ضمن اعلام آمادگی ایران برای مواجهه با تحریم های بین المللی، و بیان اینکه "مانند ورزشکاران سی سال در تمرین بوده ایم"، خاطرنشان کرد "همان گونه که اعلام کردیم، در مورد بنزین هیچ مشکلی نداریم." وی همچنین شرکت های بین المللی تحریم کننده ایران را به تضعیف دوستی خود با ایران و ندیدن چشم انداز صد سال آینده تهدید کرد.


به گزارش فارس، حسین نقره‌كار شیرازی ضمن اشاره به تحریم های بین المللی، معتقد است سی سال است كه با مدلهای مختلف پدیده تحریم مواجه بوده‌ایم و مانند ورزشكارانی كه با تمرین روی فرم می‌آیند ما نیز با چالش با این تحریم‌ها روی فرم آمده‌ایم.


وی با تاكید بر اینكه هر زمان فشارهای بین‌المللی اضافه شده امكان توجه به تولید داخل در كشور و افزایش توانمندی نیروی انسانی افزایش یافته است، افزود: در بسیاری كشورها این را با سرافرازی بیان می‌كنیم كه می‌توانیم خدمات فنی - مهندسی در اختیار شما قرار دهیم كه معنای آن عرضه نیروی انسانی توانا در بالادستی نفت و گاز در دریا و خشكی و در پالایش و پخش پتروشیمی‌ها است.


نقره‌كار تصریح كرد: تكنولوژی‌ ما از برخی كشورها ضعیف تر است اما امروزه بیش از هفتاد درصد تجهیزات صنعت نفت در داخل كشور ساخته می‌شود كه از تكنولوژی‌های پیشرفته تا ساده را شامل می‌شود.


وی اضافه كرد: در كمتر از سی درصد تجهیزات به خارج وابسته هستیم كه آن هم به معنای وابستگی مطلق نیست و امكان جایگزینی آنها را داریم اما ممكن كیفیت سطح بالایی نداشته باشد، اما چشم ما به دروازه‌ها برای ورود كالا نیز دوخته نشده است.


نقره‌كار شیرازی با اشاره به موضوع تحریم بنزین ایران از سوی آمریكا گفت: در مورد بنزین بارها گفته‌ایم كه مشكلی نداریم و از زمانی كه ما ‌گفتیم مشكلی نداریم، همان كشورهائی كه مجبور به پذیرش و اجرای تحریم علیه ما هستند بارها گفته‌اند ما در تیم حریف بازی نمی‌كنیم و ترجیح می‌دهیم همراه شما بازی كنیم.


وی افزود: ما در حال حاضر ۴۵ میلیون لیتر در روز تولید بنزین داریم و زمینه‌كار را به‌ گونه‌ای فراهم كرده‌ایم كه در داخل هیچ كمبودی نداشته باشیم و حتی اگر تمام فروشندگان یكجا اقدام به توقف فروش كردند، مشكلی ایجاد نشود. گرچه هرگز این اتفاق نمی‌افتد و فروشندگان در رقابت فروش محصولات خود قرار دارند.


نقره‌كار گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد در عرض دو ماه پتروشیمی‌های ما امكان تولید اضافه ١۷ میلیون لیتر را دارند و ۵- ۶ میلیون لیتر باقی مانده تا ٢٣میلیون لیتر واردات بلافاصله قابل جایگزینی است.
وی اضافه كرد: از زمانی كه وارد نظام سهمیه‌بندی شدیم هم كنترل‌های لازم قابل انجام است و هم از هدر رفتن بنزین و گازوئیل و نفت سفید جلوگیری می‌شود؛ در عین حال از زمانی كه مرزها كنترل شد مسئله قاچاق سوخت تا حدود زیادی برطرف شد و مصرف بی‌رویه نیز كنترل شده است.


معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینكه در همین شرایط سخت هفت پالایشگاه در حال ساخت است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹ پالایشگاه فعال داریم كه روزانه بیش از یک و نیم میلیون بشكه نفت را تحویل می‌گیرد و۴۴ میلیون لیتر بنزین، ۹۵ میلیون لیتر گازوئیل و میزان بالایی از نفت سفید و دیگر محصولات را ارائه می‌دهد.


وی با تاكید بر اینكه در رابطه با این محصولات ظرف 2 سال و نیم آینده ما به صادركننده‌های عمده‌ می‌پیوندیم، گفت: زمانی كه صادركننده خواهیم بود تولید داخل (ظرفیت پالایشگاههای) ما حداقل یك میلیون بشكه نفت بیشتر می‌شود ، چنانكه اگر بخواهیم از خام فروشی نفت جلوگیری كنیم، همه دنیا به این محصولات نیاز خواهند داشت چون پالایشگاه هزینه زیادی دارد و برای هر پالایشگاه صد هزار بشكه‌ای لااقل ٢ تا ٢/٢ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.


رفتار توتال، آینده همكاری با این شركت را نشان خواهد داد
در واکنش به توقف فروش بنزین به ایران توسط شرکت توتال فرانسه، معاون وزیر نفت دولت دهم تصریح كرد: ما از بابت بنزین هیچ مشكلی نداریم و اگر توتال و یا هر شركت دیگر هر رفتاری را نشان دهند، آینده همكاری خود را نه تنها به ما بلكه به همه كشورهایی كه حركات آنها را رصد می‌كنند نشان خواهند داد.


وی تاكید كرد: اگر این شركت‌ها بدون ثبات تصمیم‌گیری عمل كنند و یا هر دستورالعمل ساده آمریكا تغییر موضع دهند و زیر چتر آنها بروند، كشورهایی كه مستقل‌ترند در آینده حتماً این تصمیمات را در همكاری‌های آینده مدنظر قرار خواهند داد.


وی افزود: زمانی كه كل نفت دنیا تمام شود، ایران، عربستان و عراق بالای پنجاه سال نفت خواهند داشت به گونه‌ای كه عربستان حدود ۸۰ تا ۹۰ سال، ایران حدود ۷۰ و عراق حدود ۵۰ سال نفت قابل عرضه به دنیا خواهند داشت و در عین حال از زمانی كه گاز همه جای دنیا تمام شود، روسیه، ایران و قطر بالای ۸۰سال گاز قابل عرضه خواهند داشت.


وی با تاكید بر اینكه این شركت‌ها در برخورد با ما باید آینده را نیز در محاسبات خود وارد كنند، گفت: این یك تهدید هویتی است از جانب ملتی كه روی پای خود ایستاده است و سازندگی و امكانات دارد برای اینكه كه آنها نه امروز بلكه آینده صد ساله دنیا را ببینند.


نقره‌كار تصریح كرد: علیرغم پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا به شدت به انرژی هیدروكربوری به خصوص به گاز به عنوان یك انرژی پاك بدون جایگزین نیاز دارد چنانكه انرژی‌های دیگر بسیار گران هستند و سرعت توسعه بالایی ندارند و اگر توتال یا هر شركتی در تحریمها مشاركت كند جای پای دوستی آینده خود را تضعیف می‌كند.


لازم به ذکر است در راستای تحریم های جهانی علیه برنامه هسته ای تهران، هم اکنون بالغ بر ده شرکت بزرگ نفتی جهان، از فروش و صادرات بنزین به این کشور خودداری می کنند.



آتش زير خاكستر در ۱۸ تير ۱۳۸۹

Posted:

یاسمن تهرانی
جرس: دیروز 18 تير بود و خيابان ها خلوت. وب سايت ها ي خبري كه سبزها به آنها مراجعه مي كردند تا بدانند بايد چه كنند، خبري از تجمع و يا راهپيمايي نمي دادند. دانشگاهها تعطيل شدند و بچه هاي كوي دانشگاه تهران موظف بودند، آنجا را يك هفته قبل تخليه كنند.  

 


با اينهمه در برخي خيابان های نزديك به ميدان انقلاب و امير آباد حضور نيروهاي نظامي چشمگير بود و در ميدان فردوسي تهران نيز برخوردهاي كوچكي بين ماموران و رهگذران رخ داد. روز پنجشنبه 17 تير نيز ميدان هفت تير تقريبا توسط ماموران اطلاعاتي و نظامي اشغال شده بود و گاه عابران را نگه مي داشتند و سوالاتي مي پرسيدند.

 

البته در ميان مردم گفت و گوها در باره 18 تيرجريان داشت، از يكديگر در باره احتمال تجمع مي پرسيدند و برخي حتي سفرشان را به تاخير انداختند تا اگر مراسمي قرار باشد برگزار شود، در آن شركت كنند. مردم اين روزها از محسن روح الاميني، امير جوادي فر و محمد كامراني فر حرف مي زنند. از اين سه تن، دوتن دانشجو بودند و يك تن در انتظار كنكور.

 


18 تير، روز اعتراض دانشجويان كوي دانشگاه تهران در سال 1378 به تعطيلي روزنامه سلام بود اما سال گذشته، اعتراض 18 تير، ادامه اعتراض هاي مردمي به نتيجه انتخابات وناديده انگاشتن مردم بود و اما باز قربانيان اين اعتراضات، دانشجوياني بودند كه در ميان مردم در اعتراضات شركت كرده بودند. سال گذشته، دولت به بهانه آلودگي هوا، تهران را سه روز تعطيل كرده بود تا شهر خالي شود اما از ساعت 4 بعداز ظهر مردم كه از روي بطري هاي آب همديگر را مي شناختند دور ميدان انقلاب ظاهر شدند و بي اعتنا به سروصداي گاز موتورهايی كه سپاهی ها به ميان جمعيت آورده بودند تا با صدايشان مردم را بترسانند، دور ميدان راه مي رفتند و راه مي رفتند. اين عادت تظاهرات آرام مردم در سال گذشته بود. راه مي رفتيم در سكوت و جمعيتي كه در دو جهت مخالف حركت مي كرد، با تشرهاي سپاهيان بايد از ميدان انقلاب دور مي شد. يك سپاهي فرياد مي زد، برويد بيرون و يكي از میان مردم آرام از فرمانده نيروي انتظامي كه كنار پياده رو ايستاده بود، پرسيد، "بيرون كجاست آقا؟ ما كه بيرون هستيم" و سپاهي كه طعنه را شنيده بود، از آن به بعد بر تشرش، اضافه كرد" از ميدان برويد بيرون".

 
جمعيت كه به سمت بالاي ميدان در خيابان اميرآباد راه افتاده بود، وقتي ديد، آن اندازه زياد هستند كه شعار دهند، الله اكبر گفتن را شروع كرد و شليك گازهاي اشك آور آغاز شد. جمعيت در پياده رو سمت راست در اثر گاز اشك آور متفرق شد، مردم پياده روي سمت چپ الله اكبر گفتن را آغاز كردند و اين جابجايي تا رسيدن مردم به بلوار ادامه يافت. وسط بلوار كشاورز چندين ون نيروي انتظامي پر از نيرو پارك بودند و به محض ديدن مردم، به آنها حمله ور شدند. اين اولين بار بود كه مردم مي ديدند، نيروي انتظامي چنين بي رحمانه آنها را كتك مي زند و باور نمي كردند. معمولا بسيجي ها و لباس شخصي ها مردم را مي زدند و نه نيروي انتظامي.

 
در تقاطع بلوار- كارگر، سه مامور دنبال پسر جواني مي كردند تا او را دستگير كنند و فرياد مردم يكي از آنها را ميخكوب كرد، ديگري به زني كه فرياد مي زد، ولش كن، حمله كرد و او را زير ضربات باتوم گرفت و دختر مقاوم ايستاد، پسرجواني به كمك دختر آمد و مامور دختر را رها كرد و پسر را در حالي كه مي زدند، سعي كردند تا دستگير كنند اما مردم اجازه ندادند. آنها تي شرتش را مي كشيدند و مردم دست پسر كه اتفاقا قد بلند و تنومند بود. سرانجام پيراهن از تنش در آمد اما مردم او را از دست پليس گرفتند و به پارك لاله بردند تا برايش پيراهني تهيه كنند .

 
هر چه از ساعت 4 مي گذشت، بر جمعيت اضافه مي شد تا جايي كه خيابان اميرآباد از چهارراه فاطمي تا بزرگراه جلال آل احمد براي مدت يك ساعت در كنترل مردم قرار گرفت و شعار ها تندتر شد، الله اكبر تبديل به مرگ بر ديكتاتور و مجتبي بميري، رهبري را نبيني.

 
محمود خائن آواره گردي، خاك وطن را ويرانه كردي، كشتي جوانان وطن، آه و واويلا، كردي هزاران در كفن، آه و واويلا، مرگ بر تو، مرگ بر تو. سرانجام پليس با گاز اشك آور مردم را متفرق كرد و زدو وخوردها آغاز شد، كوچه به كوچه در اميرآباد. پليس حتي به خانه هايي كه در را براي مردم بي پناه كه تحت تعقيب پليس بودند، باز مي كردند، حمله مي كردند.

 

مردم همه جا بودند، برخي در متن جريان و اعتراض و عده اي در دسته هاي كوچك و دورتر از محل هاي اصلي تظاهرات و نزديك تر به خانه هايشان ايستاده بودند و شعار مي دادند. در ميدان توحيد، خيابان وليعصر، خيابان انقلاب و اميرآباد درگيري شديد بود و حضور نيروهاي نظامي در خيابان سنگين و تعداد زيادي را كه عمدتا پسران جوان بودند را نيز دستگير كردند.

 

با آغاز تاريكي تظاهرات مردم پايان يافت اما لباس شخصي ها از محلي نزديك و يا توي بيمارستان شريعتي به خيابان آمدند. موتورها به سمت كوي حركت مي كردند و راه مردم را هم به آنجا بسته بودند. اما بر جمعيت مردم هم هر لحظه افزوده مي شد. صداي بوق اتومبيل ها در خيابان براي ماموران چنان رعب آور بود كه بي محابا به سرنشينان اتوميبل ها حمله مي كردند، پلاك مي كندند و راننده با خود مي بردند.


محمد كامراني فر را در ميدان وليعصر دستگير كردند، محسن روح الاميني را در نزديكي هاي ميدان توحيد در خيابان نصرت و امير جوادي فر را درخيابان دانشگاه. تعداد زياد ديگري نيز دستگير شدند برخي به كهريزك انتقال داده شدند و برخي ديگر به ساير بازداشتگاهها.

 
طولي نكشيد كه ماجراي شهادت محسن روح الاميني و عكس او در وب منتشر شد و بعد اسامي دو تن ديگر يعني امير جوادي فر و محمد كامراني فر منتشر شد. فاجعه كهريزك از تلخ ترين حوادث و پرسروصدا ترين اعتراضات يك سال قبل بود، بخصوص كه متهمان اصلي آن حوادث هرگز محاكمه نشدند، همانطور كه تعداد واقعي كشته شدگان 18 تير 1378 هرگز معلوم نشد.


مردم امسال به خيابان نيامدنداحتمالا به صلاحديد رهبران جنبش، اما نظاره گر اختلافاتي هستند كه هر روز بيش از روز قبل بروز مي كند. آنهايي كه بر اعتراضات مردم نام فتنه گذاشتند، حالا خود به ناراضيان عملكرد دولت تبديل شده اند. بازار تهران 4 روز است در التهاب است و امكان گسترده شدن اعتراضات به بازارهاي شهرستان ها نيز وجود دارد. دولت مصوبات مجلس را اجرا نمي كند و جامعه درمقابل مصوبات دولت مقاومت مي كند. مجلس از مصوبات خود به دستور بالا عقب نشيني مي كند اما جامعه كه دستور از بالا نمي گيرد، در مقابل سياست هاي دولت مقاومت مي كند و باعث عقب نشيني دولت از تصميماتش مي شوند. وضعيت هرج و مرج كامل است و آنهايي كه در سال 1384 به ديگران مي گفتند به محمود احمدي نژاد راي بدهيد زيرا اين باعث سقوط جمهوري اسلامي مي شود، حالا به ياد ديگران مي آورند كه پيش بيني شان دارد درست از آب در مي آيد.