جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


موسوی: اگر عوامل فاجعه ۱۸ تیر کیفر می شدند، حادثه کوی دانشگاه را نداشتیم

Posted:

جرس: میرحسین موسوی در دیدار با جمعی از جوانان مجمع نیروهای خط امام، حادثه ۱۸ تیر 78 را یکی از وقایع دلخراش تاریخ ایران دانست و تاکید کرد: اگر با آن رویداد درست برخورد می شد و مسببان آن فاجعه شناخته می شدند و به دلیل آن جنایات به صورت آشکار محاکمه و کیفر می شدند، ما حوادث حمله به خوابگاه دانشجویی را بعد از انتخابات نمی داشتیم.

 

به گزارش کلمه، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدار ضمن تسلیت شهادت حضرت موسی بن جعفر و تبریک مبعث پیامبر گفت: امام موسی بن جعفر (ع) در بین ائمه بیشترین مدت زندان را داشتند و رنج زندان را بر چشم پوشی و برگشت از حقیقت ترجیح دادند. امروز نیز پیروان این امام همام با تاسی به سیره این بزرگوار رنج زندان ها را برگزیدند.

 

وی سپس به مناسبت‌های تاریخی در تیرماه اشاره کرد و گفت: ما در تیر ماه با حوادث بزرگی روبرو بودیم که به دلیل فضای سیاسی امروز تفسیر این حوادث و فهم آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

میرحسین موسوی با یادآوری حادثه هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی ادامه داد: جریان هفتم تیر یک مسئله دیروز نیست بلکه نگاه ما به آن رویداد بزرگ کلید فهم بسیاری از اتفاقات بعد از هفتم تیر است.

 

وی ترور شهید بهشتی و یاران وی و ترورهای بعد و انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر را مساله‌ای قابل اهمیت دانست و افزود: با وجود گذشت زمان هنوز جا دارد که این ترورها در مقابل روی ما باشد.

 

میرحسین موسوی با ابراز تاسف از دست دادن چهره ها ادامه داد: ما با از دست دادن آن چهره ها نگاه‌های انسانی و مهمی را در تاریخ خود از دست دادیم و عده ای عمدا می خواستند نظام را از نیروهای زبده و متعهد و آزادی خواه تهی کنند.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه آثار و اندیشه های شهید بهشتی آن طور که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفته است. ایشان یک کتابی دارند که حاوی سخنرانی های ایشان پیرامون قانون اساسی است به نام “مبانی نظری قانون اساسی” که بنده مطالعه آن کتاب را به همه همراهان جنبش سبز توصیه می کنم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث ۱۸تیر اشاره کرد و گفت: یکی از وقایع دلخراش تاریخ ماست که همه نیروهای علاقمند به جمهوریت نظام در مورد آن به قضاوت فرا خوانده می شوند.

 

میر حسین موسوی تصریح کرد: اگر با آن رویداد تلخ درست برخورد می شد و مسببان آن فاجعه شناخته می شدند و به دلیل آن جنایات به صورت آشکار محاکمه و کیفر می شدند، ما حوادث حمله به خوابگاه ای دانشجویی را بعد از انتخابات نمی داشتیم.

 

وی ادامه داد: ما باید یاد گرفته باشیم که در مقابل کژی ها بایستیم. تسلیم شدن باعث انحراف و فاجعه های بیشتر می شود. ایستادن در برابر کژی ها جنبه حیاتی و اساسی برای اصلاح واقعی دارد.

 

موسوی در بخش دیگری از سخنانش بر استفاده کردن از تجربیات گذشته و جنبش های مخالف تاکید کرد و گفت: قبل از ظهور دیکتاتوری رضاخانی و بعد از مشروطیت خرده گفتمان های مختلفی در سطح جامعه مطرح بود که در عین اختلاف در یک نقطه با هم مشترک بودند و ان ظهور یک شخص قدر قدرت برای ایجاد امنیت و سامان دادن به بی سامانی ها بود.

 

میر حسین موسوی گفت: جنبش سبز از گوناگونی اندیشه ها استقبال می کند و همواره گفته است این تکثر یک فرصت برای آینده ملت ماست و ما نقطه اتصال این گوناگونی گفتمان ها را ظهور و بروز یک رهبر تعریف نکرده ایم.

 

وی افزود: ما نقطه اتصال را پایبندی به یک متن و آن اجرای بی کم و کاست قانون اساسی گرفته ایم و راه تحول را از طریق یک انتخابات آزاد و رقابتی غیر گزینشی پیش بینی کرده ایم.

 

موسوی در انتها گفت: پایبندی یک متن با هدف بدست آوردن حاکمیت مردم بر سرنوشت خود مارااز خطر استبداد آینده می تواند محافظت کند.

 

در ابتدای این دیدار سعیدالله بداشتی رئیس سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام خمینی (ره) ضمن تشکر از حضور موسوی در جمع جوانان خط امامی تأکید کرد جمع حاضر با درک وجود معضلات و نارسایی های فکری و فرهنگی در بین اقشار مختلف جامعه معتقد است که حرکت صحیح موفق و موثر جریان اصلاحی و جنبش سبز در درک این حساسیت و لزوم نگاه جدی به بازسازی فکری و فرهنگی جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان از یک سو و از سوی دیگر ساماندهی و شکل گیری آنها در قالب های شناسنامه در جهت فعالیت های اجتماعی سیاسی و فرهنگی در بستر نو اندیشی و ایمان و صلاح صبر و استقامت می تواند مسیر آینده ما را امیدوارتر سازد و ما به عنوان جوانان اصلاح طلب خط امامی همچنان بر فعالیت در چارچوب قانون و حرکت در جهت تبیین اندیشه ای ناب و سبز امام معتقد به حول و قوه الهی ثابت قدم خواهیم بود.

 

افزایش سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها و نقص فنی هواپیماها

Posted:

جرس: وضعیت ناوگان هوایی ایران همیشه در میان افکار عمومی، جزو جنجالی‌ترین و پرمناقشه‌ترین موضوعات بوده است. سقوط هواپیماهای فرسوده، تاخیر در پروازها به خاطر نقص‌ فنی، قیمت بالای بلیط‌ها، وضعیت معیشتی خلبانان و تحریم‌های بین‌المللی داغ بودن همیشگی این خبر را تضمین می کنند.

 
در چند سال اخیر، روزی نیست که خبری درباره ناوگان هوایی و بحران آن شنیده و منتشر نشود. گرچه مسئولان تلاش می‌کنند با تعویض پی‌درپی مدیران و تنبیه و مقصریابی‌های مداوم، این موضوع را این مسئله در دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است، روزی نیست که در مورد ناوگان هوایی ایران و یا پرسنل آن مسائلی مطرح نشود، بحران سازمان هواپیمایی کشور آن‌چنان گسترده است که مدیران آن پی درپی تغییر می‌کنند، هر روز یکی می‌آید و یکی می‌رود.


سایه ترس و دلهره از سفرهای هوایی


سانحه‌های هوایی متعدد و کشته شدن تعداد زیادی از افراد، سایه سنگینی از ترس و دلهره نسبت به سفر هوایی را بر سر ایران افکنده است.


چهار نفر از شطرنج بازان تيم ملي رده‌هاي سني ايران تيم ملي را در سفر به رقابت‌هاي قهرماني آسياي پكن همراهي نكردند.

 
ایسنا گزارش می‌دهد که تيم ملي رده‌هاي سني شطرنج دختران و پسران براي شركت در رقابت هاي قهرماني آسيا چهارشنبه ساعت 19 و 55 دقيقه از فرودگاه امام خميني راهي پكن شدند اما هواپيماي آنها به دليل نقص فني ساعتي بعد در فرودگاه اصفهان به زمين نشست.

 

پس از اين فرود اضطراري چهار ملي پوش ايران كه از اين اتفاق به شدت وحشت كرده بودند تيم ملي را در پرواز مجدد به پكن براي حضور در رقابت‌هاي رده هاي سني شطرنج قهرماني آسيا همراهي نكردند.


همچنین امروز، مسافران سفر مشهد- ساری ساعت‌ها در فرودگاه سرگردان شدند و دو سفر نیمه تمام داشتند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، این مسافران که یک بار مجبور به تعویض هواپیما شدند، دو بار پرواز خود را آغاز کردند اما هر بار به دلیل نقص فنی هواپیما به فرودگاه مشهد بازگشتند.


چندی پیش نیز کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا پرواز هواپیماهای بوئینگ 747، بوئینگ 727 و ایرباس 320 متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، را فاقد استانداردهای لازم دانست و پرواز این هواپیماها را به اروپا ممنوع کرد.


گرجه پس از آن و در واکنش به این خبر روابط عمومی این شرکت گفته است که پروازهای هما به مقصد کشورهای اروپایی با استفاده از ناوگان ایرباس مورد تایید کمیسیون اروپا ادامه خواهد داشت اما این تصمیم گیری‌ها برای ناوگان هوایی پیر ایران، بیش از پیش مردم را از سفرهای هوایی می‌ترساند.


آمار 23 درصدی قربانیان حوادث هوایی جهان در ایران


سقوط هواپیما، سانحه هوایی، نقص فنی و آمار ریز و درشت کشته و رخمی شدن در این حوادث در ایران از شکل متعارف خود خارج شده است و بروز سانحه های هوایی در چند سال گذشته دیگر به جای تعجب توام با تاثر، فقط ناراحتی و نگرانی مردم و کم توجهی مسئولان را در پی دارد.

 

زمستان سال گذشته، و پس از اضافه شدن حادثه مشهد، مطابق آمار سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) بیش از یک پنجم قربانیان خوادث هوایی، جان خود را در سوانح شرکت های هوایی ایرانی از دست داده‌اند. این در حالی است که سهم این شرکت‌ها از حمل و نقل هوایی جهان، حتی به یک درصد نیز نمی‌رسد.


ناوگان فرسوده هواپیمایی ایران، که به خاطر تحریم‌های بین‌اللملی و عدم توانایی خرید قطعات و هواپیماهای نو، روز به روز فرسوده‌تر می‌شود، تنها با ریسک‌های بالا طی طریق می‌کند و به نظر نیازمند تغییرات جدی است؛ در غیر این صورت باید ناظر سوانح هوایی جدیدی باشیم که بروزشان در صورت ادامه راه به همین شیوه، غیر قابل اجتناب به نظر می رسد.

 


 

فرمانده سپاه: ماهیت نظام به گونه ای است که با تهدید نظامی، منسجم تر می شود

Posted:

جـــرس: فرمانده کل سپاه پاسداران معتقد است "دشمن همه توان خود را بر ایجاد تغییر و انحراف در مسیر انقلاب اسلامی متمرکز کرده است." وی تاکید کرد که ماهیت نظام به گونه است که با تهدید نظامی منسجم تر می شود.


به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سپاه جوادالائمه خراسان شمالی ، سردار محمدعلی جعفری روز چهارشنبه ١۶ تیرماه، در مراسم افتتاح سایت جدید فرماندهی سپاه این استان در بجنورد اظهار داشت: در این شرایط حفظ نظام و دستاوردهای آن از وظایف خطیر و تعیین کننده برای همه ما است.


وی فلسفه وجودی سپاه را "حراست از انقلاب" دانست و نقش سپاه و بسیج را بسیار تعیین کننده خواند.


سردار جعفری گفت: دشمن تاکنون از تهدید نظامی طرفی نبسته از این مقوله ناامید شده و به این نتیجه رسیده که نمی تواند از این راه به اهداف خود برسد زیرا ماهیت نظام مقدس اسلامی به گونه ای است که با تهدید نظامی، ملت ایران منسجم تر می شود.


در این مراسم، سرهنگ حسینعلی یوسفلی زاده، با ارایه گزارشی از حوزه تحت امر خود گفت "مصون سازی بدنه جامعه و بسیج از آسیبهای فرهنگی در قالب اجرای طرح صالحین یکی از اصلی ترین راهبردهای توفیق در عرصه جنگ نرم است که امسال درصدد اجرا و ارتقای آن هستیم."


مجید دستمی، مسئول طرح صالحین سپاه محمد رسول‌الله، چندی پیش در كارگاه آموزشی این طرح، اجرای آن را مقابله با تهدیدات نرم دشمن ذکر کرده بود.


محمدرضا نقدی، فرمانده کل بسیج، شامگاه چهارشنبه در همایشی تحت عنوان «یاوران ولایت» در سنندج، "افزایش بصیرت و آگاهی" برای مقابله با هجمه‌های دشمنان را، "تكلیف اساسی ملت ایران به ویژه بسیج" دانست .


نقدی همچنین ادعا کرد "در فتنه پس از انتخابات، همه رسانه‌های غربی و شرقی متحد شدند تا راه كج را نشان داده و برای ما استقلال و آزادی مشخص كنند."

گروه پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران می‌آید

Posted:

جرس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اعلام آمادگی گروه‌های روابط پارلمانی اتحادیه اروپا برای سفر به تهران خبر داد.

 

به گزارش خبرآنلاین، بعد از آن که در سال گذشته موضوع سفر گروه پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران طرح شد این موضوع در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار گرفت اما به دلیل دخالت های سفارت خانه های خارجی در جریان حوادث پس از انتخابات به تعویق افتاد.

 

بعد از گذشت یک سال،  روز گذشته کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: موضوع درخواست سفر گروه های روابط پارلمانی اتحادیه اروپا برای سفر به جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون سیاست خارجی مجلس بررسی و مورد موافقت قرار گرفت.

 

هر چند وی به تاریخ دقیق این سفر اشاره نکرد اما خبر داد: گروه پارلمانی اتحادیه اروپا برای سفر به تهران دو زمان مختلف مشخص کرده بودند. این تاریخ ها در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت و ما نظر خودمان را به آنها اعلام کردیم و امیدواریم این سفر در اولین فرصت انجام شود.


از سوی دیگر اتحادیه اروپا و شش قدرت جهانی مذاکره ‌کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حال بررسی و تهیه پاسخ برای نامه سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران هستند. نامه‌ای که از سوی یک مقام مسئول در دفتر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «مثبت» ارزیابی شده است.

 

عدم ارائه نمره امتحانات دانشجویان به بهانه “بدحجابی” در دانشگاه خواجه نصیر

Posted:

جرس: با خاتمه یافتن امتحانات پایان ترم دانشگاه خواجه نصیر در هفته گذشته عده‌ای از اساتید دانشکده‌های برق و مکانیک این دانشگاه به علت آنچه که "بدحجابی" و "بدپوششی" می خواندند از دادن نمره نهایی گروهی از دانشجویان خودداری کردند.


بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، این امر که با نصب بنرهایی در ورودی دانشکده‌ها، سخت گیری های شدید و بعضا توهین‌آمیز حراست دانشگاه در مورد نحوه پوشش و روابط دانشجویان همزمان است، مشکلات شدیدی در وضعیت آموزشی دانشجویان به وجود آورده است.


در یک مورد یکی از اساتید دانشکده مکانیک که پست معاونتی را نیز در اختیار دارد با قرار دادن خط تیره به جای نمره مقابل نام عده ای از دانشجویان، اعم از دختر و پسر، گرفتن نمره نهایی درس را مشروط به دادن تعهد نامه ای در مورد پوشش و روابط خود با دیگر دانشجویان کرده است.


گفتنی است از آغاز سال جدید، سخت‌گیری و دخالت در نوع پوشش افراد در دانشگاه‌ها بشدت افزایش یافته و در بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجویان با این بهانه برای چند ترم تعلیق شدند و یا تذکر انضباطی دریافت کردند.
 

بیانیه کمپین فرزندان موسوی و رهنورد در سالروز شهادت امام موسی کاظم

Posted:

جرس: کمپین سراسری فرزندان موسوی و رهنورد بیانیه‌ای در سالروز شهادت امام موسی کاظم خطاب به اسیران دربند منتشر کرد.

 

بنا به گزارش‌های رسیده به جرس، سخنگوی کمپین ملی و سراسری فرزندان موسوی و رهنورد با عرض تسلیت به تمامی آزادگان راه آزادی به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: امام صابرین به سان خورشید در زندان تاريك بود، و هارون بر تخت سلطنت چون فانوسی به نور. زندگي قهرمانانه امام كاظم(عليه‌السلام) در زندان، حقيقت توحيد و ارتباط خالص با خداي بزرگ را نشان داد، و با صبر و مقاومتش بر ستمگران تاريخ آموخت كه با بند و زنجير، نمي‌توان چراغ آزادي و فضيلت را خاموش كرد.وی در ادامه به تمامی پرستو های اسیر در بند اعلام نمود که با مدد گرفتن از امام صبرو مقاومت یک لحظه از آرمان سبزمان که آزادی ایران است از پای نخواهیم نشست.


متن این بیانیه به این شرح است:

 
 به نام پروردگار آزادی

  

سالی سنگین به پس و پشت خرداد انتخابات 88 داشته ایم که همه روزش به زیر تیغ زنگیان بد مست گذشت.

 

بد منصبان غاصب، ساغر به خون ما میزنند و بانگ به بامِ جهان میبرند که منادی حق اند و پاسدارش هم، امّا حق به احدی در این برو بوم نمیدهند که بگوید رای من چه شد!؟

 

یاران ما را به بند دارند و سر به شکرخند می‌کنند تا گمانشان خوش به سکوت ما باشد. درماندگانشان نمیدانند که فریاد ما به تظلم خواهی ، دشت اندر دشت ِ ایراندشت شد و به صد دریا دورتر سر کشید و به مجامع بین الملل – که روز و هر روز ، رای به محکومیت سیاست‌های سر کوبشان می‌دهند. و ما بیرونیان حصار (اوین) اما، با یاد پایمردی و پایداری سرو قامتانِ خود، که آسایش و آزادی دریغشان گشت، جای گرامشان را به صدر سبز سینه، باقی به عشق خواهیم داشت تا خاطره ی حضور عطر آمیز بهار در دلهای رهروان راه سبز به غبار ننشیند.

 

ما به هر سلام و صلات سجاده های سبز این سرزمین ، به قربتن عشق الی اله، یاد از اسیرانی می کنیم که سرو را در ایستایی پر طرواتشان به حسرت میبرند. از یادشان نمیبریم و با یادشان سر میکنیم تا دوران ظلمِ ظالمان سر شود.

 

اینک این پرستو ها در بند گرفتار آمده را در روز هجرت و شهادت اسوه ی صبر و استقامت امام صابرین، امام موسی کاظم (ع) امید به رستنشان میدهیم و برای انجام این مهم یک لحظه از پای نخواهیم نشست .

 

فرزندان موسوی و رهنورد با درود به تمامی سرو قامتان بیشه سبز ایران ، صبر و ایستایی شان را می ستایند و فریاد می زنند: که ای آزادگان راه سبز تبارک الله بر این پایداری که پشت دیوار عدو (اوین ) را هم سبز نموده اید. ما به امید ایستاییتان سبزیم.

 

کمپین ملی و سراسری فرزندان موسوی و رهنورد

 

17 تیر ماه مصادف با شهادت امام موسی کاظم (ع)
 

رئیس اتاق بازرگانی: اقتصاد رقابتی در فضای عادلانه به وجود می‌آید

Posted:

جـــرس: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است "اگر بخواهیم به جامعه رقابتی دست پیدا کنیم باید فضای رسانه‌ای، فضای حمایت از حقوق جامعه باشد."


به گزارش آفتاب نیوز، نشست فصلی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اصحاب رسانه، صبح چهارشنبه در محل اتاق ایران برگزار شد، که محمد نهاوندیان در این جلسه تاکید کرد "اتاق اکنون درگیر بحث برنامه پنجم است و پیشنهاد اتاق در بحث فضای کسب‌و‌کار، بازرگانی و صنعت در کمیسیون برنامه مجلس مطرح و مورد قبول واقع شد و تمامی پیشنهادها به ترتیب در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد و امیدوار هستیم لایحه برنامه پنجم به سند مناسب‌تری تبدیل شود. "


رئیس اتاق ایران ادامه داد "برنامه پنجم فرصت مناسبی برای اجرایی کردن سیاست‌های اصل۴۴ (خصوصی سازی) است و هدف این برنامه باید تحقق سیاست‌های آن اصل باشد.


نهاوندیان تاکید کرد "در بحث فرهنگ اقتصادی باید برای کارآفرینی بسترسازی شده و نگاه و فرهنگ جامعه از شکل توقع مصرفی براساس درآمدهای نفتی به شکل تولید برای نسل‌های آینده تغییر کند. "

وی ادامه داد: زمانی زندگی اقتصادی را با تکیه بر سرمایه فسیلی شکل می‌دهیم وتولید به اندازه کافی نخواهد بود، در نتیجه ناچار به استفاده از سرمایه‌های غیرقابل تجدید می‌شویم؛ اما زمانی جامعه به جایی می‌رسد که نه‌تنها نیازهای روزانه خود را تولید می‌کند، بلکه پس‌اندازی نیز برای نسل‌های آینده می‌گذارد.


وی گفت: در برنامه پنجم بحشی مربوط به فرهنگ و اجتماع است، به شکلی که احکامی در آن مربوط به کارآفرینی و حقوق تولید و مصر‌ف کننده به‌ویژه بحث حراست از حقوق است.


رئیس اتاق ایران بیان کرد: اگر بخواهیم به جامعه رقابتی دست پیدا کنیم باید فضای رسانه‌ای، فضای حمایت از حقوق جامعه باشد.

نهاوندیان در ادامه درخصوص پیشنهادها و نقش اتاق در برنامه پنجم گفت: پیشنهاد اتاق مبنی بر این‌که در تعیین سیاست ارزی باید ملاحظه تورم داخلی و خارجی در نظر گرفته شود، در کمیسیون تلفیق مجلس مورد تصویب قرار گرفت.
وی پیرامون پیشنهاد اتاق ایران برای برنامه پنجم گفت "ماده‌ای پیشنهاد شده است که هیچ دستگاهی اجازه تعطیلی فعالیت اقتصادی را نداشته باشد مگر با حکم قضایی و مسأله دیگر تفهیم حقوق اقتصادی شهروندان است. یعنی اگر دستگاه دولتی برخوردی با یك نهاد، شهروند یا بنگاه اقتصادی کرد باید حقوق اقتصادی آن را نیز متذكر شود. "


رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: باید در همه وجوه به سمتی حرکت کنیم که حق فعالیت اقتصادی در نهایت درجه احترام قرار گیرد و تنها در این صورت است که شادابی، نشاط و فضای رقابتی خواهیم داشت.


وی نقش تشکل‌ها را در فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر دانست و گفت: هنگامی‌که مصرف‌کننده یا تولیدکننده یا توزیع‌کننده تعدادشان کم باشد، اگر اعتراضی داشته باشند، هزینه‌هایی دارد که در بسیاری از موارد از توان آن‌ها خارج است.

وی افزود: اگر بخواهیم حقوق اقتصادی افراد در حیات اجتماعی تأمین شود، باید کمک کنیم تا تشکل‌ها ایجاد شوند. دکتر نهاوندیان «ضامن حقوقی» را برای ایجاد تشکل‌ها امر ضروری عنوان کرد و افزود: اتاق سعی کرده است بین مفهوم عدالت و مفهوم فضای رقابتی ارتباط ایجاد کند. فرآیند عادلانه و قیمت عادلانه، در فضای عادلانه به وجود می‌آید.

انتشار عکسی از دانشجوی شهید امیر جوادی فر در جریان تظاهرات ٢۵ خرداد ۸۸

Posted:

جوادی فر از شهدای کهریزک است

جـــرس: تصویر جدیدی از دانشجوی شهید امیر جوادی فر، از شهدای شکنجه گاه کهریزک، که بتازگی منتشر شده، او را در یکی از تجمعات سبزها در میدان آزادی نشان می دهد که به احتمال زیاد مربوط به راهپیمایی میلیونی روز ۲۵ خرداد ۸۸ است.


به گزارش سامانه خبری تحول سبز، شهید امیر جوادی فر، دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه بین المللی قزوین، ترانه سرا و همچنین دانشجو بازیگری بود، که روز ۱۸ تیر درتقاطع خیابان شهدای ژاندارمری و دانشگاه، محدوده‌ امیرآباد توسط نیروهای لباس شخصی‌ دستگیرو مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و به کلانتری ۱۴۸تهران منتقل گردید.


در کلانتری حال او در اثر ضرب و شتم به وخامت رسید و ماموران کلانتری او را در ساعت ۹ شب به بیمارستان فیروزگر منتقل و روز۱۹ تیر اورا از بیمارستان فیروزگر به بازداشتگاه کهریزک می برند.


در کهریزک با پوتین آنقدر به سینه و سرش می‌کوبند که یک چشمش ‌ترکیده و دچار خونریزی ریوی می‌شود . بعد از شکنجه شدید، در ۲۳ تیردر مسیرانتقال به اوین، دچار تشنج و ایست قلبی می‌شود .


 ده روز بعد و در تاریخ سوم مرداد ماه، به خانواده‌ وی برای تحویل جسد خبر می‌دهند و در۵ مرداد، پیکر متلاشی شده وی در قطعه۲۱۱ ردیف ۴۲ شماره ۱۰ بهشت زهرا به خاک سپرده می شود.

 


بازداشتگاه کهریزک، همزمان با خاکسپاری شهید جوادی فر، توسط رهبر جمهوری اسلامی "غیر استاندارد" و تعطیل اعلام شد و پس از رسوایی های برخاسته پیرامون جانباختن گروهی از دستگیر شدگان ١۸ تیر (از جمله جوادی فر) و در گزارشی که کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حوادث پس از انتخابات تهیه کرد و اواخر دی ماه از جلسه علنی مجلس قرائت شد، سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران آمر انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک معرفی شد. وی علت مرگ جانباختگان کهریزک را "مننژیت" و بیماری اعلام کرده بود.

 


این موضوع همان زمان توسط پزشکی قانونی تکذیب شد و علت جانباختن محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد كامرانی (و همچنین رامین آقازاده قهرمانی)، جراحات و آسیب های ناشی از شکنجه و ضرب و شتم اعلام گردید.

 
علیرغم وعده های نمایندگان اصولگرای مجلس (از مهرماه گذشته) مبنی بر افشای نقش و آمریت قاضی سعید مرتضوی در ماجرای کهریزک، نه تنها این موضوع افشا نشده، بلکه طی هفته های گذشته که سازمان قضایی نیروهای مسلح از صدور حکم برای چند تن از ماموران و متهمان پروندۀ بازداشتگاه کهریزک، خبر داد، کماکان نام مرتضوی و گروه بسیاری از عاملین و آمرین آن حوادث در اختفا و حاشیه امنیت باقی مانده است.

موج جدید قطعی برق در راه است

Posted:

هشدار مدیر کل توانیر
جـــرس: تاسیسات برق ایران به دلیل رشد قابل توجه مصرف و بالا بودن دمای هوا، در معرض خطر جدی قرار دارد و طبق شواهد، موج جدید قطعی برق – همانند سال ۸۷- در راه است.


به گزارش ایلنا، حسن منصوری، مدیر كل دفتر تولید شركت توانیر ضمن اعلام مطلب فوق و بیان اینکه "مصرف برق در روزهای اخیر به دلیل گرمای شدید هوا بسیار بالاست و تداوم این روند تاسیسات برق كشور را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد"، خاطرنشان کرد "ما از مردم می‌خواهیم كه در این وضعیت به كمك ما بیایند. این گرما كه در طول هفتاد سال گذشته بی‌سابقه بوده است مانند سیل و زلزله می‌ماند و باید حتما برای رفع مشكل و مدیریت بحران اقدام كرد و اقدامات بدون كمك مردم هیچ ثمری ندارد. "


این مقام مسئول در برق کشور افزود: دمای هوا دیروز در شهر خوی كه شهر بسیار خوش آب و هوایی است ۴٣ درجه گزارش شده و در یزد در ساعات پایانی روز دمای هوا به ۴۷ درجه رسیده و این وضعیت نشان می‌دهد كه ما در یك تابستان عادی قرار نداریم.

منصوری میزان مصرف برق در روز گذشته را ۴۰ هزار و ۷۰۰ مگاوات اعلام كرد و گفت: میزان مصرف برق در گرم‌ترین روز مرداد ماه سال قبل، ٣۷ هزار و ۵۰ مگاوات بوده، كه این آمار نشان دهنده رشد هشت و نیم درصدی است.


مدیر كل دفتر تولید شركت توانیر خاطرنشان ساخت "مصرف برق در تهران كه بیش از حد بالا رفته و حتی آمار رشد سی درصدی نیز اعلام شده و شركت توانیر در نظر دارد بزودی اطلاعیه‌ای منتشر كند و همكاری مردم را طلب كند چرا كه با این وضعیت همه تاسیسات ما در معرض خطر است. "


او در توضیح این مطلب افزود: دمای هوا به حدی بالاست كه روغن درون ترانس‌ها جوش می‌آید. مردم باید قبول كنند كه در این موقعیت بحرانی به ما كمك كنند. مصرف آب نیز به دلیل پمپاژ، مصرف برق را در پی دارد.


او در پاسخ به این سئوال كه توان تولید برق در كشور در چه حدی است، گفت: ما در بخش تولید كمبودی نداریم اما تجهیزات ما توان پاسخ دادن به این حجم مصرف را ندارد. ما در سال جاری با مدیریت صنایع و طبق توافقاتی كه با این بخش انجام دادیم و زمان بندی تعطیلات تابستانی كارخانه‌ها، توانسته‌ایم دوهزار مگاوات مصرف برق را با مدیریت كاهش دهیم. به عبارت دیگر اگر این اتفاق نمی‌افتاد الان مصرف برق كشور به ۴٢ هزار و ۷۰۰ مگاوات می‌رسید كه فعلا به دلیل همكاری كارخانه‌ها و صنایع چنین اتفاقی رخ نداده است؛ اما تامین همین میزان برق مصرفی كه از ۴۰هزار مگاوات فراتر رفته برای ما مشكل ساز است.


او در توضیح علت قطع مكرر برق در برخی نقاط تهران در روز گذشته گفت " وقتی بار شبكه افزایش می‌یابد برخی پست‌ها طبیعتا از مدار خارج می‌شوند و قطعی برق پیش می‌آید. "


او گفت: مردم توجه كنند كه همان طور كه در زمان زلزله و سیل و ... كشور نیازمند همیاری و همكاری جمعی است برای مدیریت این گرما نیز نیاز به همكاری مردم احساس می‌شود.


گفتنی است تابستان دو سال پیش نیز معضل کمبود برق سبب ایجاد قطع برق در شهرهای مختلف بویژه تهران شده بود.

زندگی کارگران سخت تر خواهد شد

Posted:

انتقاد نمایندگان از بی توجهی دولت
جرس: يك نماينده مجلس معتقد است كه در صورت دريافت فرانشيز در بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي که با دستور محصولی صورت گرفته است، وضعيت كارگران وخيم‌تر خواهد شد. در همین حال نماینده دیگری براین باور است که دولت نسبت به مسایل کارگران بی توجه است.


به گزارش خبرنگار ايلنا، نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در جلسه علني امروز طي اخطاري با استناد به اصل 22 قانون اساسي از دريافت فرانشيز در بيمارستان‌هاي بلوكي تامين اجتماعي انتقاد كرد.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن گفت: با وجود آنكه در قانون تامين اجتماعي سخن از دريافت فرانشيز دربيمارستان‌هاي بلوكي سازمان تامين اجتماعي از بيماران سرپايي و بستري نبوده است، آقاي محصولي وزير رفاه براي اين بيمارستان‌ها فرانشيز در نظر گرفته است. 

به گفته اين عضو فراكسيون كارگري در نظام درماني سازمان تامين اجتماعي بر خلاف نظام درماني سازمان خدمات درماني، فرانشيز پيش‌بيني شده است.
قاضي‌پور خطاب به دهقان عضو هيات رئيسه كه به وي يادآور شد وقت وي به پايان رسيده است، با فرياد گفت: اوضاع زندگي كارگران با دستور محصولي سخت‌تر خواهد شد. اين وضعيت‌، پس از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها به كارگران فشار وارد مي‌كند و مشخص نيست كه كجاي اين كار شرعي است. 


محمدحسن ابوترابي‌فرد كه رياست جلسه علني را برعهده داشت در پاسخ به اين اخطار گفت: اميد است كه به شايستگي به دغدغه‌هاي كارگران كه يكي از وارسته‌ترين اقشار جامعه هستند پرداخته شود.
وي همچنين از پيگيري كميسيون اجتماعي در اين مورد و خواسته شدن وزير به مجلس در اين مورد از سوي اين كميسيون خبر داد. 


بی توجهی دولت به کارگران

از سوی دیگر، يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از بي‌اعتنايي دولت به كارگران به ويژه كارگران ساختماني انتقاد كرد. 

به گزارش خبرنگار ايلنا، مصطفي كواكبيان نماينده سمنان در جلسه علني امروز طي تذكري از وعده‌هاي مكرر وزير راه و ترابري انتقاد كرد و اظهار داشت: بهبهاني 8 بار وعده زدن كلنگ آزادراه تهران مشهد را به زمين داده است. 

به گفته وي، بهبهاني در صداوسيما نيز اعلام كرده است كه در روز ولادت حضرت علي(ع) اين كار صورت مي‌گيرد، اما همچنان اين كلنگ‌زني به تاخير افتاده است.
دبيركل حزب مردم‌سالاري با اشاره به امضاي 40 نفر از نمايندگان استان‌هاي تهران، خراسان و سمنان ادامه داد: اين نمايندگان درخواست كرده‌اند كه كلنگ اين آزادراه هرچه زودتر به زمين زده شود كه اميدواريم رئيس‌جمهور نسبت به آن توجه كند. 

اين عضو فراكسيون خط امام(ره) همچنين به گراني اجاره بهاي مسكن اشاره كرد و افزود: اين روزها اجاره بهاي مسكن به شدت افزايش يافته است و با توجه به آنكه در زمينه فروش و ساخت و ساز ركود صورت گرفته است، اما در فصل جابه‌جايي تابستان به طبقات محروم فشار وارد مي‌شود. 

كواكبيان همچنين با اشاره به مصوبات سفر رياست‌جمهوري يادآور شد: اميدوارم كه اين مصوبات عملياتي شود و مجددا توقعات جديدي براي مردم به وجود نيايد.
وي همچنين به مشكلات كارگران ساختماني اشاره كرد و گفت: متاسفانه قانون اجرا نمي‌شود و دولت به قشر كارگر بي‌اعتنايي مي‌كند.