جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سردار نقدی: قدرت سایبری ما افزایش خواهد یافت

Posted:

 

جـــرس: فرمانده کل بسیج، از افزایش دو تا سه برابری قدرت جمهوری اسلامی در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی تا پایان سال جاری خبر داد.


به گزارش فارس، سردار محمدرضا نقدی در حاشیه سفر به استان كردستان، ضمن اشاره به آموزش یك شبكه بزرگ از نیروهای بسیج به منظور تقویت، گسترش و ایجاد سایت‌های اینترنتی، اظهار داشت: آموزش این شبكه تا پایان امسال محقق می‌شود و این مهم قدرت ایران در این زمینه را تا سه برابر افزایش می‌دهد.


وی توسعه این موضوع را، هدایت بسیجیان به صورت خوشه‌ای در كشور عنوان كرد و گفت: با توجه به اینكه برنامه‌ها و موضوعات ما بر اساس اصول اسلامی و آموزه‌های دینی است، بدون شك با مخاطب بی‌شماری مواجه هستیم.


رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین مصوبه آمریكا در زمینه اختیاردار شدن رئیس جمهور آن كشور برای تعطیلی چهار ماهه اینترنت را در رابطه با ایران دانست و بیان داشت: این مسئله نشان از قدرت ورود حزب‌اللهی‌ها به عرصه فضای مجازی است.


گفتنی است سپاه پاسداران با راه اندازی گروههای هکری و تیمهایی تحت عنوان «ارتش سایبری»، طی چند سال اخیر به تحرکاتی چون حمله به سایت ها و سرورهای پشتیبان پایگاههای اینترنتی، انسداد و فیلترینگ وبلاگ ها، سایتهای خبری، شبکه های اجتماعی و ...، و همچنین بازداشت و ربایش فعالان حوزه مجازی دست زده است.

کلافگی مردم بدلیل خاموشی های مکرر برق؛ وعده های بی سرانجام مسئولین

Posted:

 

 

جـــرس: علیرغم وعده و اعلام مقامات وزارت نیرو مبنی بر "عدم قطع برق در تابستان امسال"، گزارش‌های مردمی از قطع برق طولانی و خاموشی‌های گسترده در سطح شهر تهران خبر می دهند.

 


مجید نامجو، وزیر نیرو ۱۲ تیرماه امسال در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: امسال با "مدیریت صحیح"، قطع آب و برق در تهران نداریم.


به گزارش «فردا نیوز» در کنار سکوت وزیر و مسئولان وزارت نیرو، قطع طولانی‌مدت و از پیش اعلام نشده برق در مناطق مختلف تهران، موجب سردرگمی، کلافگی و عصبانیت مردم تهران شده و تکرار آن در شب‌ها و روزهای گذشته خسارات زیادی را به مردم وارد کرده است.


این گزارش ادامه می دهد قطع طولانی مدت برق در بسیاری از مناطق و محلات شهر تهران، همزمان با اوج‌گیری گرمای بی‌سابقه در تهران، بسیاربحران سازبوده؛ که یک نمونه آن قطع ۱۲ ساعته برق در محله مجیدیه شمالی در روزهای گذشته است.


در تابستان ۸۶ نیز، به دلیل اشتباه فاحش وزارت نیرو در مدیریت مخازن آبی سدهای کشور، این وزارت خانه نتوانست برق مورد نیاز خانوارهای ایرانی را تامین کند و خاموشی‌های گسترده آن سال هنوز در خاطر مردم تهران و سایر نفاط کشور هست.


در این میان آن‌چه موجب تاسف بیشتر است، سکوت اکثریت رسانه‌های کشور در قبال این پدیده ناخوشایند برای مردم تهران و شاید در برخی نقاط دیگر کشور است.


وزارت نیرو  در پاسخ به انتقادات وارده، جوابیه ای منتشر کرده و "گرمای بیش از حد انتظار"، "مصرف فوق العاده"، "برخی مشکلات فنی"، "خشکسالی و کمبود آب" را از دلایل اصلی برخی قطعی ها اعلام کرده است.


سامانه خبری فردانیوز، در پاسخ به توضیحات وزارت نیرو متذکر شد "آنچه که مردم را رنجور می کند وعده هایی است که از سوی برخی مسئولان عنوان می شود و چون مبنای کارشناسی درستی ندارد، مسئولان را شرمنده مردم می نماید. از آن جمله است وعده وزیر محترم نیرو برای عدم وجود خاموشی برق و قطعی آب در تابستان امسال."

گفتنی است طی هفته ای که گذشت، حسن منصوری، مدیر كل دفتر تولید شركت توانیر اعلام کرد "تاسیسات برق ایران به دلیل رشد قابل توجه مصرف و بالا بودن دمای هوا، در معرض خطر جدی قرار دارد و طبق شواهد، موج جدید قطعی برق – همانند سال ۸۷- در راه است. "

 

 

پیام خطبه های نماز جمعه: مشروعیت قوا از ولی فقیه است

Posted:

احمد خاتمی: حجت شرعی ما مواضع حاج سیدعلی‌ خامنه‌ای است
 جـــرس: خطیبان جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان ها و شهرستان های مختلف کشور، به غیر از پردازش به گرامیداشت بعثت پیامبر اسلام و همچنین ادای احترام به علامه فضل الله، مرجع شیعیان لبنان، با اخذ رهنمودهای مشابه از ستاد مرکزی تهران، چهار محور سیاسی عمده را نیز، موضوع خطبه های نماز جمعه هجدهم تیرماه ۸۹ قرار دادند.


مشابه سازی تاریخی و تکرار تبعیت محض از رهبر جمهوری اسلامی که این بار سید احمد خاتمی در نماز جمعه تهران صراحتا خطاب به سران قوای کشور خاطرنشان کرد "شما هرچه دارید و همچنین مشروعیت شما از ولایت فقیه است و اگر امضای ولایت پای حكم شما نباشد، مشروعیتی ندارید"، موضوع اول خطبه ها بود که در نماز های شهرستانها نیز مورد تاکید قرار گرفت.

در همین رابطه خطیب تهران اظهار عقیده کرد "حجت شرعی ما مواضع حاج سیدعلی‌ خامنه‌ای است."


حمله به قطعنامه های جهانی و تحریم های بین المللی و همچنین "بلااثر خواندن" آنها، موضوع دیگر خطبه های نماز جمعه امروز کشور بود که خطیبان جمعه، ضمن اعلام استقبال از این فشارهای جهانی، آن را منتج به پیشرفت ایران ذکر کردند.


امامان جمعه همچنین به انتقاد شدید از بدحجابی در کشور و نمایش لباسها و برخی روابط خاص در تلویزیون پرداختند و همزمان به سخنان رهبری در دیدار با هنرمندان اشاره کردند و متذکر شدند "رهبری خواستار عبور نكردن تولیدات تلویزیونی از خط قرمزهای دینی و اخلاقی شده؛ بنابراین صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز باید طبق نظرات رهبری حركت كند و از خط قرمزها عبور نكند."


مروری بر هجدهم تیرماه ۷۸ و "فتنه خوانی" آن و همچنین تقدیس بسیج در سرکوب آن قیام دانشجویی، همراه با تاکید بر لزوم دخالت سپاه در فعالیت های سیاسی، بخش دیگری از مانورهای خطیبان جمعه در خطبه های امروز بود.


تهران؛ مشروعیت شما از ولایت فقیه است و اگر امضای ولایت پای حكم شما نباشد، شما مشروعیت ندارید
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در ابتدای خطبه های نماز جمعه امروز، خطاب به تحریم‌كنندگان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ‌قطعنامه شورای امنیت ظلم صریح است و اگر بخواهید بخش‌های مختلف این قطعنامه را اجرا كنید، مطمئن باشید نظام اسلامی مقتدرانه مقابله به مثل می‌كند.


به گزارش ایسنا، خاتمی با بیان این‌كه "ملت ایران در این ٣١ سال نشان داده است كه ظلم‌پذیر نیست" تاكید كرد: هرچه فشارها بر ایران بیشتر شود این ملت استوارتر خواهد شد؛ چراكه ملت ما از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده می‌كند.


عضو هیات رییسه مجلس خبرگان همچنین به اعمال تحریم‌های جداگانه بر ضد ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اشاره كرد و گفت: اتحادیه اروپا متشكل از كشورهایی است كه ظاهرا ادعا می‌كنند كه می‌خواهند مستقل باشند و من به آن‌ها عرض می‌كنم كه برای شما كه دم از استقلال می‌زنید زشت است كه كوركورانه سرنوشت خود را به دولت رو به زوال آمریكا گره می‌زنید. من سفارش می‌كنم اگر عقلی در سران اتحادیه اروپاست بدانند كه طناب آمریكا طنابی پوسیده است؛ با طناب پوسیده آمریكا به چاه نروید.


وی خاطرنشان كرد: آمریكا پرونده‌ سیاهی در پیشگاه ملت ایران دارد و من می‌خواهم چهار پرونده سیاه آمریكا در تیرماه را بازگو كنم؛ پرونده اول مربوط به انسداد دارایی‌های ایران شامل ۹۰۰ میلیون دلار نقد و ١٢ میلیارد حساب خریدهای پیش از انقلاب است و این یعنی یك دزدی و غارتگری علنی در منظر جهان.
پرونده دوم مربوط به تیرماه ۵۹ است كه آمریكا كودتایی را به نام نجات تدارك دید كه پایگاه هوایی آنها نیز پایگاه شهید نوژه در همدان بود و دلیل انتخاب این پایگاه این بود كه می‌ خواستند اگر كودتا شكست خورد از شهر دور باشند تا مردم آن‌ها را تكه تكه نكنند. می‌خواستند برخی‌ جاها را موشك‌باران و بمباران كنند و فقط مقر امام را می‌خواستند هم با موشك و هم با بمب هدف قرار دهند. در این توطئه، آمریكا معركه‌گردان بود ولی از آن‌جایی كه خدا با انقلاب است در ١۸ تیر ۵۹ همه كودتاچیان یك‌جا دستگیر شدند.


وی با اشاره به دو پرونده دیگر آمریكا افزود: در تیرماه سال ۶۷ آمریكایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را با ٢۹۰سرنشین زدند و زنان و كودكان بی‌گناه را كشتند و دولت وقت آمریكا هم با كمال وقاحت به فرمانده آن ناو مدال شجاعت داد و پرونده چهارم آمریكا در تیرماه مربوط به ١۸ تیر ۷۸ است كه آن هم فتنه‌ بزرگی بود و دست آمریكا در آن فتنه به وضوح آشكار بود. رییس‌جمهور وقت آمریكا از كودتاچیان و فتنه‌گران حمایت كرد، فتنه‌گرانی كه برخی از آن‌ها امروز در زندان هستند. حالا آن‌ها می‌پرسند كه چرا كینه مردم نسبت به آمریكا كم نمی‌شود و من پاسخ می‌دهم كه این جنایات شما سبب شده است كه مردم ٣١ سال است با شكوه می‌گویند مرگ بر آمریكا.


عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان در پایان گفت "حجت شرعی ما مواضع حاج سیدعلی‌ خامنه‌ای است. مواضع وی روشن است؛ با براندازان خارجی و داخلی ذره‌ای مماشات ندارند و مردم هم در سراسر كشور همراهی خود را با ولایت نشان داده‌اند و امروز جریان فتنه به سكته سیاسی و به حال احتضار افتاده است و تنها با حضور در فضای مجازی بعضا بیانیه‌ای تند، یادداشتی ضد نظام و مصاحبه‌ای ساختارشكن دارند تا به غربی‌ها و بیگانگان بگویند كه ما هنوز نمرده‌ایم. این جریان نشان داد كه نمی‌خواهند به آغوش ملت بازگردند. "


خاتمی در عین حال خطاب به سران قوا هم گفت: اول این‌كه شما عزیزان هرچه دارید و مشروعیت شما از ولایت فقیه است و اگر حمایت ولایت و امضای ولایت پای حكم شما نباشد، شما مشروعیت ندارید. پس این مردم انتظار دارند كه شما در خط مقدم ولایت‌مداری باشید.


وی در پایان گفت "این‌جا ایران اسلامی است و جای خوانندگان لس‌آنجلسی نیست. ملتی كه در قیام خونین گوهرشاد ۵۶ كامیون جنازه داد، اجازه نخواهد داد كه كسانی بخواهند با تساهل و تسامح اساس انقلاب را مورد هجمه قرار دهند.


مشهد؛ با تحریم و حمله نظامی نمی‌شكنیم
محمدباقر فرزانه، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد كه در رواق امام خمینی حرم رضوی برگزار ‌شد، با بیان اینکه "عصر رضاخان را عصر جاهلیت می‌نامم، چرا که در آن زراندوزی، رباخواری و فسق و فجور، محور قرار گرفته بود"، اظهار عقیده کرد "مردم ایران با الهام از بعثت پیامبر اسلام، انقلاب خود را به پیروزی رساندند و عصر و زندگی جاهلیت را در ایران به پایان رساندند و با الهام از بعثت پیامبر، در برابر غرب و استكبار ایستاده و مقاومت می‌كنند. "


امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد "عصری كه افرادی بدون دلیل از حزب، باند یا گروه خود حمایت می‌كنند،‌ این عصر، عصر جاهلیت است" و ادامه داد "شما دیدید در فتنه اخیر چه اهدافی مورد حمله قرار گفت. شعار علیه اصل ولایت فقیه و علیه جمهوری اسلامی و بی‌حرمتی علیه عاشورای حسینی مطرح شده و مورد حمایت‌های انسان‌های ضددین و سران فتنه قرار گرفتند؛ ما توانستیم فتنه و فتنه‌گران را شكست بدهیم. اما آن‌ها دست‌بردار نیستند. "


کرمانشاه؛ سپاه از اول هم قرار نبود فقط نظامی باشد

عبدالخالق عبدالهی، امروز در خطبه‌های نماز جمعه كرمانشاه که در مسجد جامع آن شهر برگزار شد، گفت: سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب هم قرار نبود كاركردی صرفا نظامی داشته باشد و مسیری كه هم‌اكنون این نهاد انقلابی در بخش‌های مختلف دنبال می‌كند بر اساس مسیری است كه از قبل مشخص شده و حركت درستی است.


وی ادامه داد: در زمان انقلاب بنا بر این بود كه سپاه پاسداران مركز تربیت نیروهای مومن، متعهد و باشجاعت باشد و امروز این موضوع محقق شده است و علت دشمنی دشمنان و استكبار با این نیروی عظیم هم همین است.


عبدالهی با اشاره به بحث حجاب و عفاف در جامعه گفت: این موضوع بحثی فردی و شخصی نیست بلكه مسئله‌ای اجتماعی و عمومی است و بدحجابی و بی‌حجابی توهین به جامعه اسلامی و حقوق مسلمانان است.


اصفهان؛ مدعی پیروی از ائمه هستیم، اما کلاه سر هم می گذارم
در اصفهان، سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه آن شهر که در میدان نقش جهان برگزار شد، ابتدا به سخنان رهبر فقید جمهوری اسلامی که گفته بود "روزها هیچ تفاوتی با هم ندارند و تفاوت آنها تنها در اتفاقاتی است که در یک روز رخ می‌دهد و بر همین اساس هیچ روزی با عظمت تر از مبعث پیامبر نیست"، اشاره کرد.


وی سپس اظهار داشت "بسیاری از قواعد سازمان ملل از نامه امیرمومنان به مالك اشتر گرفته شده اما بسیاری از كشورهای غربی هیچگاه به منشور سازمان ملل عمل نكردند.


طباطبایی‌نژاد ادامه داد: واژه امیرمومنان را خدا برای حضرت علی انتخاب كرد و این امام بزرگ واقعاً امیر بر مومنان بودند و اگر كسی ادعا كند كه گوشه‌ای از بزرگی امیر مومنان را فهمیده، در اشتباه قرار دارد.


امام جمعه موقت اصفهان در پایان با اشاره به اینكه ائمه اطهار همواره در خدمت مردم بودند، بیان داشت: ما مدعی شیعه این امامان هستیم اما كلاه سر هم می‌گذاریم.


قم؛ پاسداران خوش درخشیدند
حسینی بوشهری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم، با اشاره به در پیش بودن روز پاسدار و تولد امام حسین، اظهار كرد: پاسداران صحنه جنگ را در كنار ارتش قهرمان خوب اداره كرده‌اند و در سازندگی هم وارد صحنه شدند و به عنوان یاوران صدیق رهبری خوش درخشیدند.


وی با اشاره به بمب گذاری های خونین اخیر در عراق، ضمن بیان این‌كه "‌آمریكا به عنوان اشغال كننده خاك عراق باید امنیت آن را تامین كند" افزود: این بمب‌گذاری‌ها برای آن است كه آمریكایی‌ها می‌خواهند دولتمردان را در چشم مردم عراق ناكارآمد جلوه دهند و هر روز مشكلی ایجاد كنند تا جامعه عراق نتواند دولت قانونی خود را تشكیل دهد. "


بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌كه امام و رهبری بر دانشگاه بودن صداوسیما تاكید داشته‌اند، خاطرنشان كرد: "صداوسیما در كنار خدمات خوبی كه انجام می‌دهد، نگرانی‌های مومنین و دلسوزان را باید ترویج كند.
وی با بیان این‌كه " از عادی شدن روابط زن و مرد ـ كه منجر به گناه می‌شود ـ باید جلوگیری شود" خاطرنشان كرد: ارتباط غلط میان زن و مرد و عادی شدن این روابط ویران كننده خانواده‌هاست. همانگونه كه رهبری فرمود صدا و سیما نباید تنها نقاط منفی را در جامعه منتقل كند و باید نكات مثبت را نیز انعكاس دهد و جریان خیر بر جریان شر غلبه داشته باشد.


اردبیل؛ اگر استاندار ضعیف سر كار آید عواقب آن بر گردن برخی نمایندگان است
حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل، با اشاره به بركناری استاندار اردبیل از سوی دولت اظهار داشت: اگر قرار است فردی ضعیف‌تر بر سر كار آید و استان از این بابت صدمه ببیند مردم هرگز نمایندگانی را كه به تغییر استاندار تن داده و تلاش كردند، هرگز نخواهند بخشید و بنده نیز به نمایندگی مردم در مورد این كار بازخواست خواهم كرد.


وی تصریح كرد: ما با دولت همكاری می‌كنیم و برای دولت نیز تعیین تكلیف قائل نیستیم و جابه‌جایی استانداران نیز یك امر طبیعی و در اختیار دولت است اما اگر قرار باشد استاندار ما به استانی با جمعیت بیشتر از اردبیل و شرایط مناسب‌تر برود ما از دولت سئوال می‌كنیم كه چرا اجازه چنین كاری را داده و استاندار اردبیل را در سمت خود ابقا نكرده است.


عاملی با بیان اینكه در نظر گرفتن حقوق كلان استان مدنظر و ملاك همه ما است، افزود: ایرادی ندارد كه در رده استانداران نیز جابه‌جایی صورت گیرد اما به این معترض هستیم كه با وجود عملكرد مناسب استاندارد اردبیل چرا تصمیم به عزل او گرفته و چنین نعمتی از استانی محروم چون اردبیل گرفته می‌شود.


وی با انتقاد از برخی نمایندگان كه سعی در تغییر و جابه‌جایی استاندار داشتند، خاطرنشان كرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر به وحدت و وفاق نیازمند هستیم و چند نماینده‌ای كه در این كار دخیل بودند باید در برابر مردم پاسخگو باشند چرا كه امروز فرصتی برای دعواهای درون خانوادگی نیست بلكه زمان بسیج كردن تمامی امكانات و توانمندی‌ها برای پیشرفت و توسعه كشور و استان اردبیل است.


امام جمعه اردبیل در پایان گفت در نظام سكولار قداست نه تنها باطل و رد شده است بلكه غرب ادعا می‌كند حق ویژه با نظام دموكراسی آنها نمی‌سازد. شاه‌بیت اندیشه سكولار نیز، نفی حق ویژه در جامعه است .


عاملی با حمله به برخی روشنفكران که بزعم وی "نوكیسه وطنی هستند كه ادعای فلسفه دارند"، گفت "آیا اعتقاد به ولایت فقیه حق ویژه است یا كشتار میلیون‌ها انسان بر منطق زور ."


عاملی نظام ولایت فقیه ایران را نظام ولایت تأسی از قانون و فقه اعلام كرد و اظهار داشت: ما نه تنها ادعای نمایندگی حكومت خدایی را نداریم بلكه مردم را محور و اساس حكومت خود می‌دانیم به طوری كه بالاترین مقام مسئول این جامعه كه مقام رهبری است در برابر اراده مجلس خبرگان و مردم پاسخگو است.


خرم آباد؛ خطر تهاجم فرهنگی بیشتر از تحریم اقتصادی است
احمد میرعمادی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته در خرم‌آباد اظهار داشت: همه باید بدانیم كه دشمنان ملت ایران در یك جبهه با ما نمی‌جنگند بلكه در تمامی صحنه‌ها با ما مبارزه می‌كنند.


وی گفت: آنها در جبهه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ما را مورد هدف قرار داده‌اند.


نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح كرد: اگر در برابر توطئه دشمنان ایستاده‌ایم به خاطر تكیه بر فرهنگ و تاكید بر ارزش‌های اسلامی، ایمان، تقوا، معرفت و حجاب و عفاف بوده است.


امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینكه حجاب و عفاف یك ارزش است، افزود: انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها بوده و با تكیه بر اصول و ارزش‌های دینی به پیروزی رسیده است و ما باید حافظ این نظام و انقلاب باشیم كه از خون شهیدان به‌دست آمده است.


وی افزود: حماسه‌های بزرگ ٢٣ تیر و ۹ دی ماه فراموش نمی‌شود كه مردم با حضور پرشور خود در صحنه راهپیمایی برای دفاع از رهبری به میدان آمدند.


قزوین؛ قدرت موشکی فوق العاده داریم
سید محمدحسن ابوترابی فرد، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر قزوین كه در مسجد النبی آن شهر برگزار شد، ابتدا
خاطرنشان کرد "ایران با توسعه موشك‌های بالستیك با قابلیت حمل كلاهك‌های مختلف بزرگ‌ترین قدرت موشكی بالستیك در خاورمیانه است" و افزود "البته قدرت موشكی ایران فراتر از این قرار دارد ."


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق گفته این مقام آمریكایی نیروهای هوایی ایران از سیستم هشدار اولیه تا سیستم‌های دیگر هر كدام دنیایی از قدرت است، هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات هدایت شونده، این موارد و جایگاه توانسته ایران را مبدل به یكی از كشورها در بالاترین سطح امنیت قرار دهد.


وی تصریح كرد: در حالی كه كشوری مانند آمریكا ما را مورد تهدید قرار می‌دهد ولی جسارت ندارد تهدیدهای بی‌ارزش خویش را در صحنه عمل نشان دهد و می‌گوید ایران در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای، حركت به سمت رسیدن به جایگاه برتر علمی و اقتصادی است و این ظرفیت‌ها و عمده توانایی‌ها در سایه دفاع مقدس به دست آمده است.


عسلویه؛ فتنه ١۸ تیر سال ۷۸ توسط بسیج كور شد
محمد گنجی در خطبه های نماز جمعه امروز عسلویه، ١۸ تیر ۷۸ را نیز فتنه خواند و گفت: بدون شك در فتنه ١۸ تیر ۷۸، بسیجیان با رشادت و فداكاری در مقابل آشوب‌طلبان ایستادند و چشم فتنه را كور كردند و بار دیگر نشان دادند كه بسیج شجره طیبه انقلاب است.


وی ادامه داد: در آن دوره عده‌ای با شعار اصلاح‌طلبی در دانشگاه نفوذ كردند و ارزش‌ها را زیر پا گذاشتند و به بهانه تعطیلی یك روزنامه، در پایتخت به آشوب و بلوا پرداختند و سعی در ناامن كردن كشور داشتند كه با دخالت بسیج همه نقشه‌های دشمن نقش بر آب شد و مردم با تبعیت از رهبر معظم انقلاب آشوب‌گران را ناكام كردند.


امام جمعه عسلویه ابراز داشت: ده سال بعد از آن فتنه و در سال ۸۸ نیز، فتنه‌گران به بهانه‌های مختلف به مقدسات توهین كردند كه باز هم تدابیر رهبری و مشاركت مردم در دفاع از ولایت و نظام سبب شد كه فتنه‌گران برای همیشه طرد شوند.


بوئین و میاندشت؛ صدا و سیما باید طبق نظرات رهبری حركت كند
علیرضا قاسمی در خطبه‌های این هفته نماز شهر بوئین و میاندشت به دیدار دست‌اندركاران و هنرمندان صدا و سیما با رهبر جمهوری اسلامی اشاره كرد و اظهار داشت: رهبری در سخنانشان خواستار عبور نكردن تولیدات تلویزیونی از خط قرمزهای دینی و اخلاقی شدند. و صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز، باید طبق نظرات رهبری حركت كند و از خط قرمزها عبور نكند.


وی افزود: ترویج ارتباط غلط زن و مرد از سوی صدا و سیما از جمله مسائل غیرقابل تأمل در صدا و سیماست و اینگونه مسائل شرعی باید در تولیدات هنری رعایت شود.


خطیب نماز جمعه شهر بوئین و میاندشت به سالروز ٢٣ تیر ماه سال ۷۸ و تظاهرات حامیان رهبری بر ضد قیام دانشجویان اشاره کرد و افزود: دشمنان نظام جمهوری اسلامی و تمام بدخواهان بدانند تا زمانی كه ملت زنده است، اجازه نمی‌دهد كه خون شهدا پایمال شود و علی زمان تنها بماند.

 

 

 سرویس فرهنگی جرس

دویست تن از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی در آستانه اخراج قرار گرفتند

Posted:

جـــرس: قریب به دویست نفر از کارکنان شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، در آستانه اخراج قرار گرفته اند.


پایگاه اینترنتی «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»، با اعلام خبر فوق و بیان اینکه این افراد از از کارکنان بخش کنترل مسافر شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه هستند، خاطرنشان کرد "روز پنجشنبه ١۷ تیر ماه به کارکنان کنترل مسافر شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه که در خطوط تندرو (بی.آر.تی) ١ و ٢ و ٣ مشغول به کار هستند، دو هفته مهلت داده شده است که شرایط موجود آن شرکت را بپذیرند یا اخراج خواهند شد."


این منبع خبری ادامه داد شرایطی که شرکت واحد برای کارکنان کنترل مسافر تعیین کرده است، "قرار دادن سفته امضاء شده دو میلیون تومانی و ضامن معتبر می باشد. امضا کنندگان سفته و ضامن نمی توانند از کارکنان شرکت واحد باشند."


از آنجا که سنین کارکنان کنترل مسافر بین ١۸ تا ٢۵ سال بوده و از اقشار کم در آمد جامعه هستند، تامین چنین شرایطی برای آنها تقریبا غیر ممکن است و آنها را در آستانه اخراج قرار داده است.


فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، هدف از تعیین چنین شرایطی را، زمینه سازی برای اخراج آنها از شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه ارزیابی کرده و اعلام نموده است "کارکنان کنترل مسافر شرکت واحد بیش از دو سال است که کنترل بلیط مسافرین را به عهده دارند .آنها ابتدا توسط پیمانکار در شرکت واحد مشغول بکار شدند و از دو ماه پیش به استخدام مستقیم شرکت واحد تهران در آمدند. آنها از هنگامی که به استخدام شرکت اتوبوس رانی تهران در آمده اند هنوز حقوق خود را دریافت نکرده اند."


گفتنی است در طی یک سال گذشته، در حدود دو سوم از کارکنان کنترل مسافر شرکت اتوبوس رانی تهران از کار اخراج شده و در حال حاضر دویست نفر از آنها مشغول بکار هستند که نود نفر از آنها در خطوط تندرو دو و سه، و نزدیک به ١١۰ نفر در خط یک مشغول به کار می باشند.


طی ماههای گذشته، واحدهای مختلف تولیدی و خدماتی تحت امر دولت، اقدام به اخراج، تعویق حقوق و مزایا، تهدید کارکنان و همچنین ایجاد شرایط سخت کاری نموده اند.


تداوم حملات حمید رسایی به علی لاریجانی

Posted:

جـــرس: حمید رسایی با انتشار مطلبی در سایت خود، ضمن اشاره به موضوع شكایت علی لاریجانی از وی و روند بررسی این شكایت، نتیجه بررسی های انجام شده در هیات داوری فراكسیون اصولگرایان را شرح داده و حملات خود به ریاست مجلس و نمایندگان منتقد دولت را شدت بخشید.


چندی پیش خبری در برخی رسانه ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه علی لاریجانی (رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس)، در واکنش به سخنان اخیر رسایی (نماینده حامی دولت)، از جمله اینکه گفته بود "هر کدام از نمایندگان که به ریاست مجدد لاریجانی بر مجلس رای سفید داده، باید محاکمه و اخراج گردد"، به هیئت داوری فراکسیون اصولگرایان شکایت کرده است. این خبر بلافاصله تکذیب و از روی خروجی خبرگزاری ها برداشته شد.


رسایی در سایت خود در این مورد نوشته است "‌دو هفته قبل بود که خبر شکایت لاریجانی از اینجانب به هیات داوری فراکسیون اصولگرایان بر روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت.
این خبر که ابتدا در خبرگزاری فارس منتشر شده بود، ‌بلافاصله در بسیاری از رسانه‌های دیگر نیز بازتاب یافت. اما ظاهرا با اصرار برخی آقایان این خبر پس از چند ساعت از خروجی خبرگزاری فارس برداشته شد هر چند رسانه‌های دیگر به نقل از فارس آن را اعلام کرده بودند. "


این نماینده اصولگرای حامی دولت همچنین خاطرنشان کرده است "ظاهرا مشکل اصلی در انعکاس خبر با عنوان شکایت لاریجانی از رسایی بود که بانیان این اقدام را به این سو سوق داد تا برای حذف آن از خط رسانه ای تلاش کنند هر چند خیلی زود این خبر رسانه ای شده بود برای همین بلافاصله مشاور ویژه لاریجانی که معمولا برای تکذیب اخبار رسانه ای ایشان پیشقدم است با سایت خانه ملت مصاحبه کرد، و ضمن تکذیب خبر شکایت لاریجانی از رسایی، آن را فقط پاسخ های دفتر به ادعاهای کذب رسایی دانست که رییس مجلس هم با ارجاع آن به هیات داوری فراکسیون از آنها خواسته تا اعلام نظر کنند. البته ایشان توضیح نداد که این اقدام چه تفاوتی با شکایت کردن دارد؟"


گفتنی است حسین زمانی، مشاور رئیس مجلس در خصوص انتشار اخباری مبنی بر شکایت رئیس مجلس از حمید رسائی گفته بود: این نامه در پاسخ به مطالب کذب مطرح شده از سوی حمید رسایی است که توسط من تهیه شده و از طرف دکتر لاریجانی به هیات داوری ارجاع گردیده است.


رسایی در وبسایت خود ادامه می دهد "موضوع اما به اینجا ختم نشد و رسانه های دیگر برای تایید یا تکذیب موضوع به میدان آمدند. خبرگزاری ایسنا به سراغ سبحانی نیا رفت و اصل خبر تکذیب شده را از ایشان جویا شد، این عضو هیات داوری نیز ضمن تایید این موضوع ، خبر از بررسی شکایت لاریجانی از رسایی در جلسه آتی هیات داوری داد.
چند روز بعد خبرگزاری ایلنا که معمولا بازتاب دهنده اخبار جهت دار اصلاح طلبان افراطی است ،‌ برای پر رنگ کردن این شکایت ، ضمن مصاحبه با ابراهیمی - ‌رییس هیات داوری ‌فراکسیون - به صورت تلویحی از تاخیر محاکمه رسایی در این هیات گلایه کرد. "


رسایی خاطرنشان کرد "بنده که از ابتدا ضمن استقبال از این شکایت اعلام کرده بودم که پس از بازگشت از سفر عتبات ، شخصا موضوع را پیگیری خواهم کرد ، سه شنبه اول تیرماه با دعوت اعضای هیات داوری در گوشه صحن علنی حاضر شدم تا به موارد مورد اعتراض لاریجانی پاسخ دهم . اعتراض وی به پنج مورد از یادداشتی بود که در تاریخ هشت خرداد ماه امسال آن را روی سایتم قرار داده بودم و در بسیاری از نشریات و سایت های دیگر بازتاب یافته بود. "

 سایت رسایی در یادداشت هشت خردادماه خود، که بازتابی شادمان از عدم انتخاب محمدرضا باهنر برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس بود، نوشت "حمید رسایی در هفته‌ای که گذشت، موفق شد جشن پیروزی نبرد یک‌ساله‌اش با باهنر را برپا کند و یکی از موثرترین مهره‌های منتقد دولت را از هیات رئیسه مجلس خارج سازد."


حمید رسایی در ادامه بحث خود پیرامون شکایت وارده در هیئت داوری اصولگرایان نوشت "هیات محترم داوری نسخه ای از متن گلایه نامه لاریجانی را در همان جلسه جهت مطالعه در اختیارم قرار داد. با قرائت نامه ای که توسط مشاور لاریجانی تهیه و با پی نوشت رییس مجلس جهت بررسی خطاب به هیات داوری ارسال شده بود، متوجه شدم که رییس محترم مجلس به بندهای 1 ، 2 ، 3 ، 7 ، 8 و 9 یادداشت من معترض بود و مشاور ایشان تمامی آنها را کذب خوانده بود. البته این بدان معنا بود که در خصوص بندهای دیگر اعتراضی از طرف ایشان وجود ندارد."


رسایی همچنین ادعا می کند "من در هیئت یادآور شدم که رای سفید به آقای لاریجانی به هیچ وجه بر خلاف تصمیم جمعی نبوده و یادداشت بنده نیز 25 روز بعد از انتخابات هیات رییسه بوده نه در روز انتخابات . در این خصوص نیز اعضای هیات داوری اشکال مطرح شده را وارد ندانستند و از آنجا که اصل آن خبری شده بود - باید توسط هیات محترم داوری اعلام می شد اما اعضای محترم این هیات به این نتیجه رسیدند که در این خصوص سکوت کنند ..."


نماینده حامی دولت در انتها با بیان اینکه "بنده ضمن عذرخواهی از اعضای هیات داوری، از آن جا که قول سکوت نداده ام ، مجبور شدم برای رفع برخی سئوالات همانطور که به این عزیزان گفته بودم پس از دو هفته و عدم اعلام نتیجه، خبر آن جلسه را اعلام کنم ...به اضافه این که در مواردی ، برخی رسانه های بیمار اصل یک خبر - مثل شکایت فلانی از فلانی- را رسانه ای می کنند ولی نتیجه آن را اعلام نمی کنند. همانطور که من قصد داشتم این موضوع را رها کنم اما پچ پچ های درگوشی برخی از رسانه ها در خبرسازی هایشان در کنار تیترهای هر روزه آنها در باره شکایت از برخی نمایندگان به هیات داوری مرا هم وادار کرد تا در این باره بنویسم.
اکنون نیز خواهید دید که رسانه هایی مانند خبر آنلاین ، خانه ملت ، ایلنا و ... که پیگیر خبر شکایت لاریجانی از من بودند، در خصوص نتیجه این موضوع سکوت خواهند کرد، چون قاعده جنگ نرم این است .
و پیشنهاد مشخص من به هیات داوری این است ، از آنجا که ما در دوره ای زندگی می کنیم که قواعد جنگ نرم بر آن حاکم است و یکی از مهمترین ویژگی های این دوره نیز سر دادن شعار دانستن حق مردم است، ولی در عمل بر خلاف آن رفتار می شود، بجاست هیات داوری در خصوص موضوعات مهم، با تعیین سخنگویی از ابتدا به اطلاع رسانی اقدام کند و فضای رسانه ای کشور را درباره هر خبر مدیریت کند."


لازم به ذکر است طی هفته های اخیر و در جریان ماجرای مصوبه مجلس پیرامون دانشگاههای غیر دولتی، بویژه دانشگاه آزاد، حمید رسایی نیز در میان لباس شخصی های متهتک به مجلس حاضر شده و برای آنان به سخنرانی علیه علی لاریجانی و همکاران خود پرداخته بود.

نگاهی به دیدار”جمع خوش ترکیب”هنرمندان با رهبر

Posted:

سعید زندگانی
جرس: دیدار هنرمندان با رهبر جمهوری اسلامی از آن داستانهای کهنه است که هرازچندی تکرار می شود. آقای خامنه ای که خود اهل شعر و ادب است، دوست دارد به مناسبت هائی این ویژگیها را درمقابل دوربینهای تلویزیون هم به مردم نشان دهد و با اهل قلم و فرهنگ و هنر نیز دیدارهائی متفاوت داشته باشد. دیدار دوشنبه 12 تیرماه با سازندگان، بازیگران، نویسندگان و دیگر دست اندرکاران مجموعه های تلویزیونی نیز چنین بود، همانکه میزبان در موردش گفت: "تاکنون با چنین جمع خوش ترکیبی روبرو نشده بودم"!  

 

اما نگاهی دقیق تر به همین جمع "خوش ترکیب" نشان می دهد که هنرمندان طرفدار حکومت حتی در صدا و سیما نیزدر این یک سال گذشته چقدر ریزش داشته اند! اگر فیلمساز نامداری مانند "کیانوش عیاری" سازنده مجموعه "روزگار قریب" (در مورد زندگی دکتر محمد قریب پدر طب اطفال در ایران) این بار در جمع باریافتگان به آستان رهبری حضور داشت، اما در مقایسه با دیدار های گذشته جای خالی کسانی چون علی نصیریان، جمشید مشایخی و محمد علی کشاورز دیده می شد. اگر مسعود جعفری جوزانی برای ساخت مجموعه تاریخی "در چشم باد" مورد تفقد قرار گرفت، دیگرخبری از کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، رضا میرکریمی و مجید مجیدی نبود که همین 24 شهریور گذشته، در گیرودار حوادث پس از انتخابات، وقتی خواست در حضور رهبر صحبت کند بغضش ترکید و از لیست سیاهی گفت که در تلویزیون ضرغامی از هنرمندان تهیه کرده اند تا ممنوع از کار و ممنوع التصویرشان کنند.

 

دعوت نشدند یا نیامدند؟

 

حرفهای مجیدی را حالا می شود بهتر فهمید. اگر قرار بود در دیدار 12 تیرماه سازندگان و بازیگران مجموعه های یکسال گذشته تلویزیون حضور داشته باشند، چرا محمد رضا هنرمند فیلمساز برجسته ای که مجموعه تماشائی "آشپزباشی" را برای تلویزیون ساخت و پخش آن همین یکی دو هفته پیش تمام شد، در این جمع نبود؟ هنرپیشگان بزرگ این مجموعه پرویز پرستوئی و فاطمه معتمدآریا که حتی رهبر هم در این دیدار گفت " بعضی از هنرپیشه های ما اتفاقا در ردیف یک قراردارند، همه فن حریف، همه جا بدرد بخور"، کجا بودند؟ چرا به مهمانی دعوت نشده بودند، یا خود نیامده بودند؟ چرا حتی بازیگران جوان این مجموعه، دختران محمد شریفی نیا، که پدرشان همواره در صف اول مریدان رهبر است، در این دیدار حضور نداشتند؟

 

محمد رضا هنرمند که همواره هنرمند آزاد و منتقدی بوده است، چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری مهر، خبر از دشواریهای بسیاری داد که پس از انتخابات بر سر ساخت و پخش این مجموعه وجود داشت. او گفت که "اگر لازم باشد بموقع آنها را باز خواهم گفت." پرستوئی بازیگر بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که در گذشته هم چندان میلی به حضور در اینگونه دیدارها نشان نداده بود، این بار نیز نبود و فاطمه معتمد آریا هنرپیشه سبزی که بازی او در "آشپزباشی" مشکل اصلی ساخت این مجموعه بود، پس از داستان حضورش با دستبند سبز در جشنواره سینمائی "کن" فرانسه، دیگر جائی در تلویزیون عزت اله ضرغامی نخواهد داشت.

 

ضرغامی در سخنان آغازین خود در این دیدار، از مجموعه "درچشم باد" جعفری جوزانی بسیار تمجید کرده و آنرا "قابل ثبت در تاریخ هنرایران" خواند. اما از عوامل سازنده این مجموعه تنها خود جوزانی و "کامبیز دیرباز" بازیگر نقش مکمل در جمع حضور داشتند. بازیگر اصلی این مجموعه "پارسا پیروزفر" به میهمانی رهبر نیامده بود، اکبر عبدی و سعید نیک پور و رضا شفیعی جم و دیگر بازیگران وعوامل سازنده این مجموعه هم نبودند.

 

تشر قضا یا ریشخند قدر؟

 

یکی از هنرمندانی که در این دیدار سخنرانی کرد مهدی سجّاده­‌چی بود، فیلمنامه­‌نویس سریالهای خاک سرخ و شهریار. اما کارگردانان مشهور این دو مجموعه بسیار موفق (ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی) آنجا نبودند، دعوت نشده بودند، چون "سبز" می زدند. بخصوص تبریزی فیلمساز سرشناس و کارگردان "شهریار – زندگی استاد محمد حسین شهریار" که بخاطر ساخت فیلمهای تبلیغاتی رفسنجانی و کروبی در دو دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، حالا دیگر به تیم مقابل تعلق دارد و فیلم آماده به نمایش او را هم اجازه نمی دهند روی پرده برود. سازندگان و بازیگران مجموعه های خوش ساخت و درخشانی چون "پرانتز باز – کیومرث پور احمد"، "شمس العماره – سامان مقدم" و "گاو صندوق – مازیار میری" نیز مانند بسیاری دیگر چون "خودی" نیستند و به جنبش سبز تعلق دارند، نیامده بودند. محمد نوری زاد نویسنده و کارگردان مجموعه تاریخی "چهل سرباز" که به تازگی از زندان آزاد شده، معلوم بود که جائی در این میهمانی ندارد.

 

سجاده چی هم فرصت را غنیمت شمرد و به طنز گفت: "نمی­دانم از تشَر قضا است یا ریشخند قدر که در مملکتی که رهبرش با ادبیات کلاسیک و مدرن مأنوس است ــ و این را همه می­ دانند ــ رهبری که استاد خطابه و سخن­وری و شعر و ادبیات است، آیا در چنین مملکتی باید نویسندگان این همه مورد بی­‌اعتنایی باشند؟ چرا من که یک فیلمنامه­‌نویس با سابقه درسینما و تلویزیون هستم تاکنون عین فیلمنامه‌ی خودم را بر پرده ندیده­‌ام! چرا همیشه کارگردانان به خود حق می­ دهند که فیلمنامه‌ی مرا بازنویسی کرده ضایع کنند؟

 

"ورطه سقوط" سلحشور و "فتنه" طالبی

 

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که پس از شنیدن حرفهای هنرمندان بیان کرد، از دو مجموعه نام برد تا سلیقه خود را غیر مستقیم به فیلمسازان نشان دهد: "اغماء" ساخته سیروس مقدم و "یوسف پیامبر" ساخته فرج اله سلحشور که این یکی به گفته آقای خامنه ای "با استقبال در همه دنیای اسلام –شاید بعضی جاهای دنیای غیراسلام- مواجه شده، اما توی روزنامه ها به آن بد گفتند، به صراحت ایراد گرفتند و مشکلات دیگر هم درست کردند." مشکلی که برای کارگردان مجموعه مورد نظر رهبر فراهم شد این بود که معلوم گشت ایشان فیلمنامه این مجموعه را عینا از کتابی بهمین نام کپی کرده، پولی نداده و اسمی هم از نویسنده نیاورده است. دادگاهی در همین جمهوری اسلامی رای داده که سلحشور باید 300 میلیون تومان به نویسنده کتاب غرامت بپردازد. حالا با حمایتهای رهبر از فیلمساز طرفدار دولت احمدی نژاد بصورتی که در بالا آمد، آیا فکر می کنید آقای کارگردان حاضر به پرداخت غرامت بشود؟

 

سازنده "یوسف پیامبر" هم برای قدردانی از این حمایت، در گفت و گوئی با "خبرآنلاین" درباره دیدگاه خود نسبت به این جلسه و دیدارهایی از این دست، گفت: "در بیست و چند سال گذشته شاهد برگزاری چندین جلسه مقام معظم رهبری با هنرمندان بوده‌ایم، اما معتقدم متاسفانه به اندازه یک سر سوزن هم این جلسات تاثیری در روند برخی از هنرمندان نداشته است، زیرا برخی از هنرمندان ما برای این رهنمودها جایگاهی قائل نیستند و رهنمودهای ایشان را به کار نمی​بندند. اگر رهنمودهای ایشان از سوی بسیار از هنرمندان به کار بسته می​شد به قطع و یقین سینما و تلویزیون به سمت صلاح و تعالی پیش می​رفت. این بیگانگی بخشی از جامعه فیلمسازان با دیدگاه های رهبری ضایعه بزرگی است که نمی​گذارد آنان اصلاح شوند و تا زمانی که بسیاری از فلیمسازان بنا ندارند نصیحت بپذیرند و پذیرای رهنمودها باشند، رو به ضلالت پیش خواهند رفت، همان طور که در این 30 سال به قهقرا رفتند و در این شرایط در ورطه سقوط پیش خواهند رفت"!

 

از میان سخنرانان، هیچ کس به حوادث یکسال گذشته اشاره نکرد، جز آخرین نفر ابوالقاسم طالبی کارگردان مجموعه‌ "به کجا چنین شتابان" که اخیرا پخش آن به اتمام رسیده است، مجموعه ای شعارگونه مانند سخنان سازنده اش: "شهدا که رفتند و این دنیای فانی را برای ما گذاشتند. ما می­خواهیم مثل آنها از انقلاب اسلامی دفاع کنیم، اما نمی­ شود. مدام کشور دچار فتنه می­ شود و خداوند متعال هم مرتباً آزمایش و غربال دارد. من چطور باید از چالش‌های انقلاب اسلامی حرف بزنم و فیلم بسازم برای من خیلی راحت است که فارغ از این مسائل بروم چیزهایی شبیه فیلم­های هندی بنویسم و بسازم، که هم مخاطب را راضی می­کند و هم اربابان تلویزیون را؟"

 

لیموی تلخ و شیرین

 

سخنان هنرمندانی که پشت تریبون رفتند، هنوز بطور کامل از تلویزیون پخش نشده. حتی در سایت "دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری" هم سخنرانیها یکی یکی "آماده" می شود و درخروجی قرار می گیرد. این دفتر مدتی است بعنوان یک خبرگزاری وارد عمل شده است تا رسانه ها نتوانند مطابق سلیقه خود مسائل مربوط به سخنان و دیدارهای رهبر را منتشر کنند. بیشتر رسانه ها البته دیگر کاملا خودی شده و دست از پا خطا نمی کنند. آنهائی هم که هنوز قدری "نخودی" هستند، دنبال دردسر نمی گردند که بخواهند مطابق سلیقه خود و با توجه به "ارزشهای خبری" تیتر و لید بنویسند و خبر را تنظیم کنند، بهمین جهت هر آنچه که دفتر حفظ و نشر می فرستد، عینا منتشر می سازند

 

یکی از آنها متنی است با عنوان "حاشیه های دیدار دست اندرکاران و هنرمندان رسانه ملی با مقام معظم رهبری" که دیگر از حاشیه گذشته و به یک متن پنج صفحه ای کامل بدل شده است. بیشتر خبرگزاریها و روزنامه ها نیز آنرا بدون یک کلمه پس و پیش منتشر کرده اند. به بخشی از این گزارش توجه کنید که نویسنده ای بنام "امیر اهوراکی" آنرا تهیه کرده است: "برای این 350 نفر مهمان این یک دیدار بی­‌سابقه بود، چنانکه رهبرانقلاب هم در ابتدای سخن خود فرمودند که تاکنون در نظیر این جلسه شرکت نکرده است. دیداری خوب و شیرین؛ شیرین مثل لیمو شیرین اعلای ایرانی که البته آخرش تلخ بود. تلخ، چون یکصد دقیقه از وقت مجلس به اهالی تلویزیون رسید و سی دقیقه به رهبر. لذا حاضران در حسرت این سخنان ماندند. خصوصاً آن چهارده توصیه­‌ای که ایشان در انتهای سخن فرمودند که یادداشت کرده بودند تا بیان کنند. اما وقت ضیق بود و مؤذن بر مناره اذان می ­گفت و ما را به ملاقات خداوند فرا می­ خواند." 

 

اما حرفهای امیرحسین شریفی ازتهیه​کنندگان صدا و سیما خواندنی تر از همه بود که به "خبرآنلاین" گفته است: "در هیچ جای دنیا مردم این‌قدر آزادانه نمی‌توانند در کنار رهبر خود بایستند و با ایشان حرف بزنند. در این دیدار، برایم لذت بخش بود که رهبر مملکتم این قدر حرفه‌ای مسائل هنری و فیلمسازی را تحلیل کردند. مراسم بسیار عالی بود و هنرمندان در یک محیط بسیار صمیمانه و گرم توانستند حرف‌هایشان را با مقام معظم رهبری در میان بگذارند."!

 

18 تیر 78، سر آغاز فصلی نو در مبارزه بدون خشونت ملت ایران بود

Posted:

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالگرد واقعه ۱۸ تیر ۷۸ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که "حنای عوام فریبان چه در راس حاکمیت و چه در دانشگاه دیگر رنگی ندارد."

 

به گزارش دانشجونیوز، این انجمن در بیانیه خود ضمن یاد از شهید ۱۸ تیر ۷۸ عزت ابراهیم نژاد، و شهید اکبر محمدی، خواهان "بر آورده شدن مطالبات بر حق مردم ایران در مسیر آزادی و دموکراسی و آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی" شده است.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

ما را به خاطر بیاور/ ما را که تازه جوانانی بیست و دو ساله بودیم/ شور عشق در سینه داشتیم و/ پیش از آنکه عاشق شویم، سینه بر خاک سوده مردیم


ما را که سینه سرخانی خنیاگر بودیم و ده به ده/ نه در آسمان و نه در کوهسار و نه بر شاخسار/ که در بازار، پیش از آنکه آوازخوان شویم/ بر شاخه ای تکیده از تکیه گاه خویش/ جان واسپردیم*

 

یازده سال از فاجعه به خاک و خون کشیده شدن کوی دانشگاه تهران توسط چکمه پوشان استبداد می گذرد. استبداد حاکم گمان می برد که با سرکوب خونین دانشگاه می تواند، خواست یکصد ساله مردم ایران را برای آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی را در نطفه خفه کند. اما کوته فکران حاکم هیچگاه، معنای واقعی جمله "دانشگاه آخرین سنگر آزادی" را درک نکردند. فریاد دانشجویان به خون غلتیده و هتک حرمت شده ی 18 تیر 1378، جان تازه ای به جنبش آزادیخواه مردم ایران داد و بر آیند 10 سال مبارزه مدنی، 10 سال جنبش اجتماعی، 10 سال مبارزه شورانگیز زنان و جوانان، خود را در خروش بی مانند 25 خرداد، که نه بزرگی به استبداد و دیکتاتوری دینی بود، نشان داد.

 

18 تیر 78، سر آغاز فصلی نو در مبارزه بدون خشونت ملت ایران بود. تجربیات سخت و نشیب و فرازهای فراوان جنبش دانشجویی در طی سال های بعد از 18 تیر 78 که همراه با زندان و شکنجه و محرویت از تحصیل و کار و بسیاری حقوق اجتماعی دیگر بود در کنار اراده سبز مردم ایران برای تغییر فصل دیگری از آزادی خواهی را رقم زد. به طوری که اکنون یازده سال پس از 18 تیر 78 و بیش از یک سال پس از خیزش دوباره مردم ایران در آستانه هجدهم تیر ماه، بار دیگر صف بندی یکصد ساله استبداد و آزادی خواهی را نظاره گریم.

 

جوانه هایی که 10 سال بعد از 18 تیر 78، زیر چکمه های استبداد رشد کرده بودند، نهالی شدند سبز قامت و فریاد فروخفته زنان، جوانان، کارگران و معلمان ستم دیده را، این بار بلندتر، رساتر و آگاهانه‌تر بر سر استبداد کوبیدند. در حالی که عوامل و آمرین 18 تیر 78 هیچ وقت معرفی نشدند و به سزای اعمال ننگینشان نرسیدند، 10 سال بعد فاجعه ی دیگری آفریدند و بار دیگر در 25 خرداد 88 دژخیمان روسیاه کوی دانشگاه تهران را لگدمال کردند. اتاق ها سوزانده شدند و بار دیگر خون دانشجویان سنگفرش خوابگاه را رنگین کرد و اینک نیز همچون گذشته شاکی و متهم جایشان عوض شده و متجاوزین آزادنه به سرکوب اقشار دیگرِ ملت مشغولند و بیش از 30 دانشجو بعد از فشار های طولانی در انتظار حکم خود هستند و در این میان محکومیت قطعی عزت تربتی عضو سابق انجمن اسلامی دموکراسی‌خواه نشانۀ دیگر از فقدان عدالت در دستگاه قضایی کشور است.

 

حاکمیت که حتی خود هم توهماتش را درباره پایان جنبش سبز باور ندارد، تحرکات خود را برای سرکوب مبارزات مردمی از سرگرفته است. تا بدان جا که به دانشگاه مربوط است، دست نشاندگان حاکمیت در دانشگاه با آگاهی ازاینکه احکام گسترده تعلیق و اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل و نیز احکام سنگین بیدادگاه‌های انقلاب، خللی در اراده دانشجویان برای بزرگداشت 18 تیر در امتداد جنبش آزادیخواه سبز ایران، نخواهد کرد، با بهانه ای مضحک -سمپاشی حشرات- اقدام به تعطیلی کوی دانشگاه تهران نموده است. گو اینکه از سال گذشته جمعیت کوی دانشگاه تهران را به یک سوم جمعیت سال گذشته رسانیده اند.

 

حنای عوام فریبان چه در راس حاکمیت و چه در دانشگاه دیگر رنگی ندارد. چرا که پیوستگی جنبش همیشه پایدار دانشجویی با مبارزات آزادی‌خواهانه کارگران- که بیش از گذشته تحت فشار هستند- زنان و جوانان ایرانی، جنبش سبز آزادیخواه را تا رسیدن به آرمان دموکراسی و آزادی و عدالت همراهی می کند.

 

انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، ضمن گرامیداشت یاد تمام شهیدان راه آزادی، بالاخص شهیدان دانشجو و شهید همیشه جاودان هجدهم تیرماه یکهزار و سیصد و هفتاد و هشت، عزت ابراهیم نژاد و شهید اکبر محمدی، پیمان خویش را با مردم آزادیخواه ایران تحکیم نموده و خواهان بر آورده شدن مطالبات بر حق مردم ایران در مسیر آزادی و دموکراسی و در راس آنها خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی در کلیه نقاط ایران هستیم.

 

به خاطر دارم پیامتان را، سرنوشتتان را/ آری/ و همیشه در گذرگاه خاطرم در گذر است
آوازهای صامت سینه سرخان سینه بر سیخ و/ تجسد آرزوهای بیست و دو سالگان سینه بر سنگ
و از تکرار یادشان شاید پیش از آنکه شاعر شوم/ بیست و دو ساله بمیرم آمین.

 

* شعر از شهید عزت ابراهیم نژاد

 

روز هجدهم تیر ۱۳۸۸

Posted:

سید ابراهیم نبوی

 

 

مجتبی! بمیری، رهبری رو نبینی!

 

تهدید تجمع‌کنندگان ۱۸ تیر به برخورد شدید

 

مقامات ایران معترضانی را که روز هجدهم تیر به خیابان بیایند، به " برخورد شدید" تهدید کردند. فراخوانی که طی روزهای گذشته از طریق فیس بوک، پست الکترونیکی و سایت‌های اینترنتی منتشر شد، مردم را به " راهپیمایی سکوت" در روز ۱۸ تیر دعوت کرده‌ بود، اما مرتضی تمدن، استاندار تهران گفت: " اگر افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه‌های ضد انقلاب، تحرک ضد امنیتی داشته باشند زیر گام‌های مردم هوشیار ما له خواهند شد." وی به خبرگزاری فارس گفته‌است که هیچ گونه درخواست مجوزی برای این راهپیمایی ارائه نشده‌است. رئیس شورای تأمین استان تهران گفت: " دشمنان ملت از آرامش ایجاد شده پس از فتنه‌گری‌های بعد از انتخابات عصبانی هستند و تلاش دارند از طریق شبکه‌های بیگانه، ضد انقلاب و بدنام به آرامش موجود لطمه بزنند." اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز با اعلام اینکه هیچ مجوزی برای راهپمایی ۱۸ تیر صادر نشده، گفت: " فکر هم نمی‌کنم راهپیمایی در این روز برگزار شود."

 

درگیری شبانه در سعادت‌آباد

 

در واکنش به حمله بسیج به خانه های مردم، دیشب یک مراسم اعتراضی در سعادت آباد برگزار شد. در این مراسم 300 نفر شرکت کردند. بنا به گفته شاهدان عینی، نیروهای بسیجی برای جلوگیری از فریادهای شبانه الله اکبر از بام‌های منازل دیشب نیز وارد این محله شدند. گفته می‌شود درگیری‌هایی دیشب زمانی روی داد که " ساکنان باتوم و دستگاه بیسیم چند تن از بسیجیان را از دست آن‌ها خارج کردند."

 

هجده تیر، یک ایران اعتراض

 

با وجود تهدید مقامات امنیتی و نظامی، مردم در نقاط مختلف کشور، به خیابان ها ریختند و سالگرد 18 تیر رابا شعار"مرگ بر دیکتاتور"آغاز و با فریاد "الله اکبر" ،که تا دیروقت به گوش می رسید، به پایان رساندند تا عزم خود رابرای مقابله با کودتای انتخاباتی نشان دهند. شهرهای مختلف کشوردیروزدر حالی شاهد حضور گسترده مردم بود، که نیروهای ضد شورش، بسیجی و لباس شخصی از صبح روز پنجشنبه خیابان های مسیر راهپیمایی ها را اشغال کرده بودند.

 

در تهران تظاهرات مردمی از نقاط مختلف شهر آغاز شد ودر زمانی کوتاه،راهپیمایان در مسیرهای انقلاّب، بلوار کشاورز، آزادی، وصال، طالقانی.... به هم پیوستند و به سمت نقاط مرکزی شهر راه افتادند. تجمع مردم بعد از مدتی کوتاه با حرکت های خشونت آمیز نیروهای امنیتی، نظامی و لباس شخصی رو به رو شد که از یک سو تیرهوایی شلیک می کردند واز طرف دیگر می کوشیدند با شلیک گازاشک آور، آنهارا متفرق کنند. در عین حال موتور سواران بسیجی و لباس شخصی نیز با سرعت زیاد به سوی جمعیت جمعیت می رفتند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. در تظاهرات آنچه بیش از همیشه به چشم می خورد حضور زنان در سنین مختلف بود.

 

مردم شعار می دادند"مرگ بر دیکتاتور"،"دولت کودتا،استعفا،استعفا"،"زندانی سیاسی آزاد باید گردد"،"نترسیم،نترسیم، ما همه با هم هستیم"... با بالا گرفتن شعارها که در برخی نقاط با گفتن " مجتبی ،مجتبی،بمیری،رهبری رو نبینی" به فرزند آیت الله خامنه ای نیز رسید،  نیروهای ضد شورش، به طرز بی سابقه ای به ضرب و شتم مردم پرداختند که این برخورد شامل افراد مسن نیز شد. شعار مذکور اولین بار بود که داده می شد. به گفته یک شاهد عینی وقتی مردم از سمت جنوبی خیابان انقلاب، در مسیر غرب به شرق در حرکت بودند، نیروهای بسیجی به پیر مردی که نمی توانست با سرعت مورد نظر آنها،خیابان را ترک کند،حمله کردند و او را به باد کتک گرفتند. در اینجا مردم در دفاع از مرد سالخورده برآمدند وفریاد زدند: خجالت، خجالت.

 

به همین دلیل بود که  نیروهای انتظامی از لباس شخصی ها و بسیجی ها خواستند آرام تر عمل کنند و مردم آنها را تشویق کردند. در تقاطع خیابان وصال و انقلاب، نیروهای ضد شورش کوشیدند مانع عبور مردم شوند و آنها رابه طرف خیابان شهدای ژاندارمری برانند؛ جایی که نیروهای امنیتی و بسیجی با گاز اشگ آور،انتظار آنها را می کشیدند.به این ترتیب تظاهر کنندگان در لابلای نیروها گیر افتادند، اما مامورین ناگهان در پشت سرخود گروه دیگری از تظاهر کنندگان را دیدند که به یاری مردمی که در این خیابان گیر افتاده بودند، می آمدند.

 

در تقاطع ولی عصر ـ طالقانی نوازنده ای که با فرزند کوچک خود کنار خیابان نشسته بود، با تار،آهنگ یار دبستانی را می زد.تظاهر کنندگان نیز دور او جمع شدند و ترانه یاردبستانی را با ساز وی خواندند. در این خیابان حضور مردم چنان چشمگیر بود که در بعضی موارد می شد بسیجیانی را که بین مردم گیر افتاده و در حال فرار بودند،مشاهده کرد. در خیابان طالقانی،مردم با شعار "ایرانی باغیرت،حمایت،حمایت"، عابران را به ورود به صف خود دعوت کردند وهمراه با حضور آنان فریاد زدند:"مرگ بر دیکتاتور"و "دولت کودتا، استعفا، استعفا". در این خیابان نیز مانند سایر خیابان ها رانندگان اتومبیل ها بازدن بوق، با تظاهر کنندگان همراهی می کردند.

 

یکی دیگر از شعارهایی که در این نقطه نیز مانند سایر نقاط به گوش می رسیدشعار"یا حسین،میرحسین" بود؛ آن هم در حالیکه این خبر بین مردم دهان به دهان می گشت که میرحسین موسوی،عملا امکان ارتباط با بیرون را ندارد و سایت کلمه هم هک و پیام تسلیت موسوی به داغداران حوادث اخیر از روی آن حذف شده است. راهپیمایان در تقاطع طالقانی ـ ولی عصر،به سمت میدان ولی عصر پیچیدند که در اینجا با حمله نیروهای گارد ویژه همراه با باتوم و شلیک گاز اشک آور روبه رو شدند. مردم به همین علت حرکت خود را مجددا به سمت خیابان طالقانی ادامه دادند که در آنجا، بعد از رسیدن به کلانتری 107 فلسطین، دوباره با حمله این نیروها روبرو شدند.

 

نکته مهمی که در این راهپیمایی دیده می شد این بود که مردم بعد از حمله نیروهای حکومتی، به سرعت متفرق می شدنداما به همان سرعت هم دوباره گردهم می آمدند و فریاد می زدند: نترسیدیم، چون همه با هم بودیم. یک شاهد عینی در این مورد گفت: " وقتی صدای شلیک گاز اشک آور بالا گرفت، مردم باسطل های آشغال،عرض خیابان را مسدود و با انداختن کاغذ و چوب در درون این سطل ها آنها را به آتش کشیدند تا هم مانع حمله نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی شوند و هم مانع تاثیر گذاری گاز اشک آور.

 

دهها تن دستگیر شدند 

 

در خيابانهای ۱۶ آذر ، کارگر و خیابان های اطراف دانشگاه، درگیری ها گسترده تر بود و به نظر می رسید جمعيت بیشتری در آنجا حضور داشتند. هزاران نفر از مردمی که در این خیابان ها گرد آمده بودند، با نیروهای سرکوب گر درگیر و تعداد زيادی از تظاهر کنندگان، به ویژه جوانان، دستگير شدند. بیشتر دستگیر شدگان به کلانتری خیابان انقلاب، نبش کاخ منتقل شدند. تعداد مجروحین در خیابان های اطراف دانشگاه تهران نیز که اغلب در اثر ضربات باتوم و چماق لباس شخصی ها،زخمی شده بودند، بسیار زیاد بود. در این منطقه نیروهای حکومتی علاوه بر ضرب و شتم مردم، به صورت گسترده ای از گاز اشک آور و گاز فلفل استفاده کردند. در هر هجوم این نیروها به مردم و دستگیری تظاهر کنندگان،بقیه فریاد می زدند: "مرگ بر ديکتاتور"و "نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم".

 

بیشتر این تظاهر کنندگان که ماسک های سبز بر صورت داشتند، با وجود شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای انتظامی و ضرب و شتم مامورین لباس شخصی، دوباره جمع می شدند و به شعار دادن ادامه می دادند.تظاهرات دیروز که با سرکوب شدید رو به رو بود نسبت به روزهای دیگر یک تفاوت آشکار داشت: مردم، بدون هیچ سازماندهی، از روش های تازه ای استفاده می کردند و مانند کسانی بودند که روزهای تمرین را پشت سر گذاشته اند.

 

تحکیم:حاکمان به خواست مردم گردن نهند

 

دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای از کسانی که " حاکمان" خواند خواست با ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن، راه را برای اصلاح مسالمت‌آمیز امور باز کنند. دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه که به مناسبت دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران صادر شد، اعتراض شدید خود را به بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی اعلام کرد. این تشکل دانشجویی همچنین نسبت به اخباری که از وضعیت نگهداری بازداشت‌شدگان و" تلاش برای اخذ اعترافات ساختگی" از آن‌ها به گوش می‌رسد، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این افراد شد. در این بیانیه آمده‌است: " امسال در شرایطی دهمین سالگرد فاجعه کوی دانشگاه فرا می‌رسد که درکوی دانشگاه تهران در روز‌های ۲۴ و ۲۵ خرداد فجایعی به مراتب بزرگ‌تر خلق شد و در سراسر کشور در یک ماه اخیر حماسه‌ها و فجایعی به مراتب بزرگ‌تر از ۱۸ تیر ۷۸ را شاهد بوده‌ایم." دفتر تحکیم وحدت طی این بیانیه از میرحسین موسوی و مهدی کروبی که آنان را " رهبران جنبش سبز ملت ایران" نامید حمایت کرد.

 

آزادی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت

 

عباس حکیم‌زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت پس از تحمل ۱۳۵ روز حبس، شب گذشته ۱۷ تیرماه از زندان اوین آزاد شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر برای این دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که ۱۳۲ روز در سلول انفرادی بازداشت بود، قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شد. آقای حکیم‌زاده شش اسفند سال گذشته در پی اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دفن جان‌باختگان جنگ ایران و عراق در این دانشگاه بازداشت شد. مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان از دیگر دانشجویان این دانشگاه هستند که در همان روز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته نیز مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار و حسین ترکاشوند، چهار دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر در مراسم سالگرد مهدی بازرگان بازداشت شده بودند.

 

مخملباف: حکومت مردم ایران رابه گروگان گرفته است  

محسن مخملباف، فیلمساز سرشناس ایرانی دیروز به دعوت کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا درنشست اضطراری این کمیسیون شرکت کرد و ضمن سخنانی شرایط ایران را برای پارلمان اروپا تشریح کرد. مخملباف گفت: " اسلحه ای که امروز به سوی مردم ایران نشانه رفته است، فردا جهان را تهدید خواهد کرد." وی گفت " من به عنوان یک ایرانی، یک هنرمند و نماینده مردمی که به خاطر دمکراسی در ایران کشته  می شوند در این جا حضور دارم تا از شما بپرسم: اگر سرنشینان هواپیمایی توسط یک هواپیما ربا به گروگان گرفته شوند، آیا دولت های جهان هواپیما ربا را به رسمیت می شناسند یا مسافران گروگان گرفته شده را؟ آیا ملت ها و دولت های جهان اعلام خواهند کرد که این یک مسئله داخلی است بین مسافران و هواپیما ربا و یا آنکه برای نجات مسافران اقدام خواهند کرد؟"

 

وی ادامه داد: "ما ملت ایران امروز توسط دولت احمدی نژاد و خامنه ای به گروگان گرفته شده ایم و از شما ملت ها و دولت های جهان می خواهیم گروگانگیران ما را به رسمیت نشناسید. احمدی نژاد تنها کودتایی علیه دمکراسی در ایران نیست. او در قدم بعدی صلح جهان را به مخاطره می اندازد. اگر امروز کشتار مردم ایران را بر او ببخشید، فردا با کشتار مردم جهان توسط او چه خواهید کرد؟" مخملباف افزود: "تصور نکنید که جنبش مردم ایران با سرکوب، کشتار، زندان وشکنجه به پایان رسید. جنبش ما علیه دولت کودتا، دیگر بخشی از زندگی روزمره مردم ما شده است. شما خواهید دید که مردم ایران با مخالفت مدنی خود و با مبارزات غیر خشونت آمیز خود این دولت را در نهایت ساقط خواهند کرد."

 

وی اظهار داشت: "مردم ایران نباید فدای نفت خود شوند که تا هست و تا نیاز به مصرف آن در جهان هست، دولت های دیگر به خود حق می دهند با کلیددارش مذاکره و معامله کنند. خشمی که نسل گذشته ایرانیان از آمریکا و بریتانیا داشت به خاطر کودتای 28 مرداد و همکاری با دولت کودتایی بود. این خشم بیش از نیم قرن مانع از آن شد که ایرانیان با غرب دوست باشند. مردم ایران از دولت های اروپائی توقع اسلحه و کمک های مادی ندارند اما این انتظار که دولت کودتارا دوست و شریک خود ندانند به نظر نمی رسد چندان انتظار غیرمعمولی باشد. مردم ایران یک بند سبز به مچ خود بستند و یک شعار هم بیشتر نداشتند رای ما را اعلام کنید نه رای خودتان را. و به همین اتهام الان زیر شکنجه و در زندانند. آیا شما آسوده و ساکت خواهید ماند تا با پول حاصل از فروش نفت باز هم دولت احمدی نژاد مردم ایران را شکنجه کند و برای تمام منطقه تروریست پرورش دهد و دیگران را با موشک تهدید کند؟"

 

مخملباف ادامه سخنانش را به نقل بخشی از اظهارات میرحسین موسوی اختصاص داد و به نقل از وی گفت: "اعلام نتیجه انتخابات ایران بهت آور است. مردمی که رای داده اند خود می دانند که به احمدی نژاد رای نداده اند. آن ها از من خواستند از حق شخصی خود بگذرم. مسئله انتخابات، مسئله شخصی من نیست و من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شده مردم، معامله یا مصالحه کنم... آن چه اتفاق افتاده است فراتر از تحمیل یک دولت ناخواسته به ملت، که تحمیل نوع جدیدی از زندگی سیاسی بر کشور ایران است."

 

پایان بخش سخنان محسن مخملباف نیز به طرح خواست هایی که میرحسین موسوی مطرح کرده، اختصاص داشت: " یک: اکثریت جامعه ایران که این جانب میرحسین موسوی نیز یکی از آنان هستم مشروعیت سیاسی دولت ایران را نمی پذیریم." دو: "ما خواستار جلوگیری از برخوردهای نظامی و امنیتی  دولت غیر مشروع ایران هستیم."

 

حمایت نمایندگان اروپا

 

پس از سخنان مخملباف که با استقبال حاضران مواجه شد، خانم آنجلیکا بییر، مسئول میز ایران در اتحادیه اروپا ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه "ما اوضاع ایران راجدی می گیریم" از لزوم کمک به مردم ایران برای دستیابی به حقوق فردی شان سخن گفت و سپس افزود: آقای خامنه ای و احمدی نژاد تنها از طریق اعمال خشونت می توانند حکومت کنند. بحث ما در پارلمان اروپا بیشتر بر سر این است که چگونه به بهترین راه برای یاری رسانی به مردم ایران دست یابیم. خانم بییر در ادامه با اشاره به اینکه "دولت احمدی نژاد بیش از هر دولتی به مردم ایران صدمه زده واعتماد مردم از این دولت سلب شده" از موضع باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی حمایت و تاکید کرد "اگر بگذاریم پنجره ها را ببندند، باز کردن آن سخت خواهد بود." از نماینده جمهوری اسلامی در بروکسل هم برای شرکت در این جلسه دعوت شده بود؛ اما صندلی وی خالی بود. خانم بییر در این مورد گفت: جلسه ام را با سفیر ایران، قطع کردم برای اینکه خود او هم نمی دانست چه موضعی دارد.

 

مرتضی نبوی از شکاف عمیق میان اصولگرایان، پرده برداشت

Posted:

جـــرس: مدیر مسئول روزنامه رسالت و عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین، مهمترین دغدغه خود را "پدید آمدن جریان انحرافی در اصولگرایان" توسط حامیان احمدی نژاد دانست و از شکاف عمیق میان اصولگرایان پرده برداشت.  این فعال اصولگرا همچنین از دورخیز حامیان احمدی نژاد برای ریاست جمهوری محمدرضا رحیمی خبر داد.

 

ظهور اصولگرایی منهای روحانیت
به گزارش سامانه خبری «فردا نیوز»، سید مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه باسابقه جریان اصولگرا و از اعضای اصلی جامعه مهندسین در گفتگو با هفته‌نامه پنجره (وابسته به علی زاکانی)، در تشریح آینده‌شناسی جریان‌هایی سیاسی اصولگرا، با اظهار نگرانی ایدئولوژیک نسبت به شکل‌گیری جریان اصول‎گرایی منهای روحانیت می‌گوید: این جریانی است كه خود را اصول‎گرا می‌داند، به ولایت آقا امام زمان اعتقاد دارد لكن به نظر می‌آید كه به نقش روحانیت در تاریخ تشیع و در جریان انقلاب خیلی اعتنایی ندارد.

در نظر این طیف نقشی كه روحانیت همیشه داشته و فقاهت و ولایت فقیه در طول تاریخ داشته، كم‎اهمیت بوده و این جریان احساس استغنا می‌كند از این‌كه با تكیه بر روحانیت اصیل و انقلابی شیعه كار خود را به پیش ببرد.


امام زمان سفارش کرده است رهبری از فقها باشد
اعتقاد ما این است كه در زمان غیبت به سفارش خود آقا امام زمان، ما باید برویم برای رهبری جامعه و برای حفظ دین‌مان سراغ فقهایی كه "قادر به نگهبانی از نفس‌شان، حافظ دین‌شان، مخالف هوای نفس و مطیع امر خدایشان" هستند. مبنای نظریه انقلاب، ولایت فقیه است و آن نقشی كه امام راحل برای روحانیت و فقاهت قائل بودند و توصیه‌ای كه به جوان‌ها می‌كردند كه از جامعه مدرسین فاصله نگیرید و با روحانیت باشید.

یك وقتی منافقین عدم اعتقاد خود به روحانیت را علنی كردند و به مسیر التقاط و انحراف رفتند و یا نهضت آزادی و این‎ها كه برای‌شان مرجعیت و روحانیت مطرح نبود و گمراه شدند.


جوانان اصولگرا مراقب باشند
این را می‌توانیم به‎عنوان یك نگرانی از جنبه ایدئولوژیك درون جریان اصول‎گرا داشته باشیم و این را به‎ویژه من علاقه دارم كه جوان‌های اصول‎گرای ما خیلی مراقب و مواظب باشند كه در این دام نیفتند. این یك جریانی است كه انحرافش از حالا پیداست و مسیرش نمی‌تواند بر صراط مستقیمی باشد كه شیعه توانسته با اتكا بر آن اسلام ناب محمدی را در همه این سال‌ها حفظ كرده و تا به امروز برساند. این جریان با آن حركت اصیل سازگاری ندارد و وقتی بر ادامه آن اصرار شود، زاویه‌اش با انقلاب زیاد شده و خدای ناكرده در یك مقطعی به مقابله می‌انجامد. یعنی اگر این جریان احساس استغنای بیش از حد كند، ممكن است خدای ناكرده كارش به مقابله بكشد و این‌جا بر جوانان متدین و انقلابی ما فرض است كه به این مسئله توجه داشته باشند.


اینها مدعی ارتباط با امام زمان هستند
مرتضی نبوی ادامه داد "این جریان می‌گوید كه می‌توان با مرجع ارتباط مستقیم گرفت و لازم نیست كه آدم به مبانی فقه و فقاهت اطلاع و اشراف داشته باشد و می‌تواند خودش مستقیم ارتباط بگیرد. این آدم‌ها می‌گویند كه ما مستقیم با آقا امام زمان ارتباط می‌گیریم و به شما راه را نشان می‌دهیم. صرف مخالفت با تصدی امور اجرایی توسط روحانیت نیست و مسئله عمیق‌تر است.


در جریان اصول‎گرایی یك‎سری نسل‌های اولیه را داریم كه در تشكل‌هایی بوده‌اند ولی بعضی از نیروها جدیدا به اصول‎گرایان پیوسته‌اند و این نسل جدید خیلی پر تحرك‌تر و مؤثرتر هستند و متأسفانه نسل‌های قدیمی امروز كمی منفعل هستند. نسل‌های قدیمی مبانی دست‌شان هست. مخاطب من این نسل جدید است كه اتفاقا به این‎ها بیشتر هم علاقه دارم. چراكه این‎ها را بیشتر موثر می‌دانم در سرنوشت انقلاب، چون نقش‌آفرینان انقلاب امروز این‎ها هستند، این‎ها باید با هوشیاری بیشتری به مسئله نگاه كنند و مراقب باشند كه رهبری حركات‌شان به دست این جریانی كه مدعی ولایت امام زمان است منتها نه از كانالی كه خود امام زمان تأكید كرده‌اند كه كانال فقاهت و ولایت است، نیفتد.


باید مراقب بود؛ شاهد نشانه‌هایی هستیم
مدیر مسئول روزنامه رسالت هشدار داد "این جریان به خودش اجازه می‌دهد به خاطر آن مشروعیتی كه برای خودش دست و پا كرده بقیه اصول‎گرایان را كاملا طرد و انگ‌های خیلی خطرناك به آن‎ها بزند و آن‎ها را حتی ضد انقلاب تلقی كنند. باید مراقب باشیم، همین روزها هم شاهد نشانه‌هایی از آن‎ها هستیم. این جریان حركات تفریطی هم دارد و ارزش‌های مسلم اسلامی را مثل امر حجاب كه در قرآن صراحتا به آن تأكید شده را مورد تسامح قرار می‌دهد."


مصباح یزدی یادشان نرود
مرتضی نبوی خطاب به حامیان رئیس دولت گوشزد کرد "من می‌خواهم هشدار بدهم كه این جریان یادش نرود كه یكی از اركان اتكا و یكی از اصلی‌ترین پشتوانه‌هایش آیت‌الله مصباح یزدی بوده است و امروز این جریان چند هشدار اساسی از ایشان دریافت كرده است. این‎ها نشانه است و این جریان فكر نكند كه می‌تواند بدون اتكا بر جریان اصیل انقلابی روحانیت مسیر خود را پیش برده و موفق شود. این یك كژراهه جدید است كه به اصطلاح ره به تركستان می‌برد."

این‎جا نسل‌های قدیمی‌تر اصول‎گرا باید به خودشان آمده و از محافظه‌كاری فاصله گرفته و با تأمین نیازهای نسل جوان اصول‎گرا مانع از این شوند كه این جوانان به دامن آن طیف و جریان منحرف بیافتند.


دورخیز برای ریاست جمهوری رحیمی
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد "جریانی كه احمدی‎نژاد در سطح اول سیاسی آن را نمایندگی می‌كند، چند مسئله را پیش‌رو دارد. در انتخابات آتی ریاست‎جمهوری این جریان دیگر نمی‌تواند آقای احمدی‎نژاد را كاندیدا كند. از سوی دیگر، كسی را هم ندارد كه بتواند در این سطح مطرح و معرفی كند، هر چند درباره كاندیداتوری احتمالی آقای رحیمی معاون اول رییس‎جمهوری صحبت‌هایی می‌شود و این روزها حتی گلایه‌هایی مبنی بر آغاز فعالیت‌های انتخاباتی وی مطرح می‌شود اما وی را احتمالا در سطح رقبای احتمالی اصول‎گرا نظیر آقایان قالیباف و رضایی و لاریجانی نمی‌بیند. این جریان موضع ضد اصلاح‌طلبی‌اش خیلی قوی‌تر از بقیه اصول‎گرایان بود؛ از ابتدا هم این‌طور بود و حالا كه تقریبا خیالش از بابت از میدان خارج كردن اصلاح‌طلبان راحت شده، شاید به فكر این است كه رقبای اصول‎گرای آقای رحیمی را از میدان به در كند."


قصد حضور مستقل از اصولگرایان را دارند
این فعال اصولگرا، پیرامون چشم انداز فتار حامیان رئیس دولت گفت "این جریان كه برای خودش یك جایگاه ویژه نسبت به احمدی‌نژاد قائل است؛ می‌خواهد دوباره یك احساس استغنایی بكند و برای آینده، مستقل از دیگر اصول‎گرایان وارد عرصه رقابت‌های ریاست‎جمهوری شود. این‌كه درباره اشخاص الان بحث كنیم، خیلی زود است اما احتمال این‌كه جریانی كه خودش را به‎طور ویژه حامی آقای احمدی‎نژاد می‌داند احتمالا به صورت مستقل در انتخابات ریاست‎جمهوری شركت می‌كند، وجود دارد. پس ما لااقل یك انشعاب در جریان اصول‎گرایان انتظار داریم ولی در عین حال باید تدبیر كنیم كه این‎گونه نشود."


وی افوزد "نسل جوان و جدید اصول‎گرا كه در بدنه برخی تشكل‌های قدیمی اصول‎گرا هم حضور دارند، این‎ها جزو طرفداران و حامیان آقای احمدی‎نژاد هستند. چراكه گفتمان وی پرتحرك و انقلابی است. برای این‌كه همین هم حفظ شود، آقای احمدی‎نژاد و دوستان‌شان مثل آقای رسایی باید یك هوشیاری‌هایی به خرج دهند. ما نگران استمرار و توفیق این جریان نیستیم بلكه نگران این هستیم كه آن جریان انحرافی بیاید و سوار این جریان شود.

بدنه جریان حامی آقای احمدی‎نژاد یا همه كسانی كه در هر جایی طرفدار آقای احمدی‎نژاد هستند، عمدتا جوانان پرشور و انرژیک هستند كه خیلی جاها حتی از آقای احمدی‎نژاد هم جلوتر حركت می‌كنند. من این را به استناد سابقه دوستی و همكاری با خیلی از این دوستان می‌گویم. اگر این بدنه بیاید و احساس كند كه برای استمرار خط فكری احمدی‎نژاد باید دیگران را از میدان به در كند...

اكثریت این افراد، افراد متدینی هستند كه هم نسبت به برخی تسامح‌های فرهنگی علی‎رغم حمایت از آقای احمدی‎نژاد، منتقد و نگران هستند. ببینید، كسانی كه از حضرت علی در زمان خودش عقب افتادند یا جلو زدند، همه منحرف و هلاك شدند جز كسانی كه ملازم و همراه حضرت امیر بودند.


قائل به ولایت به معنای امام نیستند
نبوی دیدگاه حامیان احمدی نژاد در مورد نظریۀ رهبری از منظر رهبری فقید جمهوری اسلامی گفت "این جریان متأسفانه قائل به ولایت فقیه آن‎طور كه امام راحل تبیین كرده و ما به آن معتقدیم، نیستند. این‎ها می‌گویند آدم می‌تواند از طریق یك پیرزن بی‌سواد هم ارتباط برقرار كرده و نیازهای دینی خود را تأمین كند و نیازی به روحانیت نیست. البته من یك نكته‌ای را روشن كنم. این‎ها نباید به معنای آن باشد كه ما در مقام تضعیف آقای احمدی‎نژاد هستیم و نكند كه این حرف‌ها آثار سوئی داشته باشد. در انتخابات سال گذشته من خیلی واضح از ایشان حمایت كردم و الان هم از مواضع سیاست خارجی ایشان خیلی قاطعانه حمایت می‌كنم؛ چراكه علاوه بر قاطعیت و شجاعت به مواضع انقلاب و رهبری خیلی نزدیك است.

 


لاریجانی: درمقابل قانون ايستادن گردن‌كشي است؛ مجلس موضع می گیرد

Posted:

جرس: رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مجلس در مقابل قانون ايستادن را گردن‌كشي مي‌داند، گفت: در مجلس با كسي تعارف نداريم و اگر كسي بخواهد به حقوق ملت تجاوز كند يا در جلوی قانون بایستد حتما در مقابل او موضع مي‌گيريم.


به گزارش ايلنا، علي لاريجاني روز گذشته در مراسم يادواره شهداي روستاي "شهرستانك" تصريح كرد: اين حسن نيست كه به قانون كم توجه كنيم؛ اگر كسي بگويد قانون را رعايت نمي‌كنم، يعني برنامه ندارد و علت اينكه مجلس در مقابل قانون ايستادن كه آن را گردن‌كشي مي‌داند، مي‌ايستد اين است كه زير پا گذاشتن قانون قباحت دارد و امام هم آن را گناه می دانست و اگر باب بي‌قانوني باز شود باعث مي‌شود نظم از بين رود و بي‌عدالتي ايجاد شود. بنابراین، حركت بر اساس نظم و قانون، عدالت است.


وي ادامه داد: نمي‌شود روستايي‌ها قانون را اجرا كنند، اما بعضي سياستمداران اين كار را انجام ندهند. زيرا هر كس منزلت اجتماعي‌اش بيشتر است، پايبندي‌اش به قانون بايد بيشتر شود و اگر مي‌خواهيم مردم عدالت را بچشند، بايد بر اساس قانون حركت كنيم و با تصميمات "من‌عندي" پايبندي به قانون را از بين نبريم.

 

رئيس قوه مقننه در پايان هشدار داد: در مجلس با كسي تعارف نداريم و اگر كسي بخواهد به حقوق ملت تجاوز كند يا جلوی قانون بایستد حتما در مقابل او موضع مي‌گيريم.

 

لاريجاني با تاكيد بر اينكه نبايد بگذاريم فرهنگ اسلامي توسط عده‌اي از بين برود، تصريح كرد: اين حرف‌هايي كه گاهي اوقات در باب مسائل اسلامي، فرهنگ و صيانت از جامعه زده مي‌شود، حرف‌هاي از روي اطلاع نيست. بلكه بايد حرف‌هاي علما را مد نظر قرار داد و اين مسائل چيزي نيست كه كسي خواب‌نما شود و آنها را بيان كند. بايد ببينيم شهيد مطهري، شهيد بهشتي و آيت‌الله خامنه‌اي چه مي‌گويند زيرا اين امور تخصصي است و صاحبنظران بايد در مورد آن نظر بدهند.


وي ادامه داد: سلامت جامعه در راستاي مناسبات درست اقتصادي و سياسي از جمله نيازهاي امر به معروف و نهي از منكر است و شهيد مطهري حتي تاسيس يك وزارتخانه را براي اين امر مهم لازم دانسته بود.


رئيس مجلس در ادامه تصريح كرد: اگر رو راست باشيم، بدين‌معنا كه حرف و عمل يكي باشد، بايد به وضع اقتصادي توجه كنيم زيرا اگر مي‌خواهيم در مقابل دشمن بياستيم بايد وضع اقتصادي‌مان درست شود، ما يك كشور فقير نيستيم و ذخاير نفتي و گازي داريم اما آباداني كشور، استفاده از ثروت نيست، بلكه بايد اقدام به سرمايه‌گذاري كرد و دولتي كارآمد است كه سرمايه توليد كند؛ اما اگر دائما ذخاير را بخوريم موفق نمي‌شويم. بلكه بايد ثروت نفت و گاز به توليد تبديل شود. لذا اين نكته كه مقام معظم رهبري گفته‌اند مبني بر اينكه بودجه جاري كشور بايد از نفت و گاز مستقل شود، بسيار مهم است؛ البته دولت تاكنون موفق نشده است، اما اصل اين سخن صحيح است.


رئيس قوه مقننه گفت: يكي از موضوعات مهم در كشور خودكفايي در نيازهاي اساسي است نه اينكه شيرخشك وارد كشور شود و دامداري وقتي رشد مي‌يابد كه دروازه‌ها اين‌قدر به روي گوشت و شيرخشك باز نباشد، يا در مورد كسي هم كه باغدار است، اگر زمينه‌هاي واردات ميوه را كنترل نكنيم، او نمي‌تواند كار خود را حفظ كند. بلكه واردات بايد در حدي باشد كه كمبود داريم اما متاسفانه در اين زمينه زياده‌روي شد و ما در مجلس جلساتي گذاشتيم و تاكيد كرديم كه واردات به حدي باشد كه توليد ضربه نخورد و به همين دليل روي خودكفايي محصولات و صنايع تاكيد مي‌شود. ضمن آنكه صنعت كشور بايد به سمتي رود كه اشتغالزايي شود.


رئيس مجلس در ادامه با اشاره به مسائل فرهنگي و مزيت‌هاي بزرگ كشور ما در اين زمينه بر صيانت از اين مسئله تاكيد كرد و گفت: در اين راستا بايد بخش‌هاي فرهنگي و ديني گسترش يابند و مراقب بود كه لطمه نبينند و گرنه به قهقرا مي‌رويم.


لاريجاني همچنين با انتقاد از عدم توجه به توسعه متوازن بين مناطق مختلف كشور تصريح كرد: متاسفم كه برخي بخش‌های اجرايي متناسب با برنامه عمل نكرده‌اند كه اين امر باعث مي‌شود نظام نتواند تشخيص دهد كه آيا به هدف‌هايش رسيده يا خير. اما اگر كشور مطابق با نظام‌هاي برنامه‌اي حركت كند، مشخص است كه در طي يك دوره زماني در مسير مشخص حركت مي‌كند و اگر منظم باشيم برنامه‌هاي پنج‌ساله را مي‌توانيم طي كنيم. در غير اين صورت ممكن است كارهاي خوب باشد، اما كارهاي خنثي‌كننده هم در كنار آن وجود داشته باشد.