جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


Where is my vote?

Posted:

طراح : Nikodem Pregowski

نظرسنجی جرس در خصوص دانشگاه آزاد: دولت در پی فتح یک منبع جدید اقتصادی

Posted:

 

     

ارزیابی موضع دولت در ماجرای دانشگاه آزاد

به نظر شما هدف دولت احمدی نژاد از تصرف دانشگاه آزاد چیست؟



تشکر از رای شما


خلع ید مخالفان سیاسی - 22052 رای فتح یک منبع جدید اقتصادی - 31369 رای یکدستی با سایر نهادهای علمی - 1540 رای هیچکدام - 302 رای

تعداد رای:55263

 

این نظرخواهی به مدت یک هفته از شنبه ساعت 3:03 سحرگاه پنجم تیر تا شنبه 3:23 دقیقه سحرگاه دوازدهم تیر در معرض ارزیابی خوانندگان جرس قرار داشته است.

ماجرای اختلاف و کشمکش گسترده مدیریت دانشگاه آزاد و دولت محمود احمدی نژاد به یکی از اصلی ترین مناقشه های هفته های اخیر در صحنه سیاسی – اجتماعی کشور تبدیل شده است.
جرس هفته گذشته مناقشه دانشگاه آزاد را به عنوان موضوع نظرسنجی خود با خوانندگان مطرح کرد تا به ارزیابی بهتر دیدگاه مخاطبان از "موضع دولت دراین مسئله " دست یابد.
در این نظر سنجی که بیش از 55 هزار نفر از مخاطبان جرس شرکت کردند، به طور مشخص این سئوال مطرح شده بود که :" به نظر شما هدف دولت احمدی نژاد از تصرف دانشگاه آزاد چیست؟ "


برای پاسخ به این سئوال نیز چهار گزینه مطرح شده بود.
1. خلع ید مخالفان سیاسی
2. فتح یک منبع جدید اقتصادی
3. یکدستی با سایر نهادهای علمی
4. هیچکدام

از میان مجموع 55 هزار و 263 شرکت کننده در این نظر سنجی، 31 هزار و 369 نفر یعنی 56/76 درصد  گزینه دوم " فتح یک منبع جدید اقتصادی" را به عنوان انگیزه دولت انتخاب کردند. سرمایه 250 میلیارد دلاری دانشگاه آزاد در کنار ولع دولت و ارگان هایی چون سپاه پاسداران که مورد حمایت جدی این تشکیلات عظیم نظامی – اقتصادی و سیاسی است، از یکسو وضعف مفرط دولت در مدیریت نهادهای آموزشی چون دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور، جامع علمی – کاربردی درصد عمده مخاطبان را بر این باور رسانده است که پشت هیاهوهای سیاسی، انگیزه های اقتصادی است.

همچنین 22 هزار و پنجاه و دو نفریعنی 39/9 درصد از شرکت کنندگان در این نظرخواهی به گزینه اول یعنی "خلع ید مخالفان سیاسی " رای دادند. مطرح کردن نام هاشمی رفسنجانی به عنوان مسئول واقعی دانشگاه آزاد و مانع بزرگ در تصرف دانشگاه آزاد توسط دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی که زیر مجموعه ریاست جمهوری است، حذف نام میرحسین موسوی رهبر جنبش سبز از میان هیئت موسسین دانشگاه آزاد از سوی دولت، پیدایش دو دستگی عمیق و جدی میان حامیان جنبش سبز و محافظه کاران معتدل در یکسو و هوادارن دولت و گروههای تندرو در دیگر سوی این مناقشه، بسیاری را نیز بر این نظر واداشت که دولت بیش ازآنکه در پی  به انحصار درآوردن ثروت های تازه باشد، در وهله اول به دنبال خلع ید مخالفان سیاسی خود است. چنانچه مطرح کردن شایعه استعفای هاشمی رفسنجانی در روزهای اخیر را نیز میتوان در هیمن راستا تحلیل کرد.

 گزینه سوم یعنی یکدستی با سایر نهادهای علمی 1540 نفر یعنی 2/79 درصد و گزینه چهارم یعنی هیچکدام از گزینه های فوق الذکر 302 نفر یعنی 55/ درصد را به خود اختصاص دادند.

این نظرخواهی نشان می دهد بیش از 96 درصد شرکت کنندگان معتقدند   فتح یک منبع جدید اقتصادی و خلع ید مخالفان سیاسی دو دلیل اصلی احمدی نژاد در قبال حوادث اخیر در رابطه با دانشگاه آزاد بوده است.

به این ترتیب به نظر می رسد که اکثریت مخاطبان شرکت کرده در این نظر سنجی جرس بر این باورند که دولت احمدی نژاد در پشت شعارهای عدالت محورانه و حمایت از اقشار کم درآمد در تلاش است تا بتواند تمام ثروت کشور را به نفع حامیان نظامی و امنیتی خود مصادره کند.

 

مهدیه محمدی: بعد از عید نوروز دو پسرم پدرشان را ندیده‌اند

Posted:

یک سال از دستگیری احمد زیدآبادی گذشت

جرس: احمد زیدآبادی روز ۲۳ خرداد سال ۸۸ و در نخستین روز پس از اعلام نتایج انتخابات دوره دهم در برابر منزل خود دستگیرشد. همسر و فرزندان وی، شاهد چگونگی بازداشت او از آیفون تصویری داخل خانه بودند و این صحنه تا مدت‌ها، موجب آزار روانی آنان بود.

 

به گزارش کلمه، حکم احمد زیدآبادی در میان احکام صادره برای متهمان انتخاباتی یگانه است. وی به پنج سال حبس، شش سال تبعید در گناباد، محرومیت دایم از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و هم‌چنین محرومیت از تحلیل‌های شفاهی محکوم شده است. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

 

زیدآبادی در دادگاه گروهی این تحلیل‌گر سیاسی پس از چند ماه نگاهداری در بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ اوین، همراه با چند تن دیگر از زندانیان سیاسی، به زندان گوهردشت کرج منتقل شده است. وی همراه با کسانی چون عیسی سحرخیز، حشمت طبرزدی، مسعود باستانی و داود سلیمانی در بند ۳ زندان گوهر دشت به سر می‌برد. زندان گوهردشت پس از دهه شصت، دیگر زندانی سیاسی ندارد و تنها مکان نگاهداری مجرمان و متهمان عادی است. مهدیه محمدی، همسر این روزنامه‌نگار با ارائه این اطلاعات به دویچه‌وله، از اختصاص بخشی از حسینیه زندان گوهردشت به این زندانیان خبر می‌دهد و از بی‌‌‌‌پاسخ ماندن تقاضاهای مکرر مرخصی توسط وکیل و خانواده آقای زیدآبادی می‌گوید.

 

خانم محمدی می‌گوید که ملاقات‌های زندان گوهردشت، مردانه و زنانه هستند و وی ناچار است هر دو هفته یک‌بار، زمانی را برای ملاقات خود با همسر و روزی دیگر را برای دیدار پسرانش با پدر اختصاص دهد. فرسایش رفت و آمد در مسیری ۴۰ کیلومتری و امتحانات بچه‌ها، موجب شده که دو فرزند بزرگ‌تر آقای زیدآبادی از عید به این‌سو، پدر خود را ندیده باشند.

 

مهدیه محمدی از مقاومت بالای همسرش یاد می‌کند و تحمل جسمی و روحی وی را می‌ستاید. احمد زیدآبادی و سایر زندانیان سیاسی گوهردشت، ناچارند از ظرفیت محدود کتابخانه زندان استفاده کنند و حق دریافت کتاب یا روزنامه از خارج را ندارند.
 

تماس تلفنی موسوی با پدر محمدرضا جلایی پور

Posted:

جرس: میرحسین موسوی در تماس تلفنی با پدر محمد رضا جلایی‌پور از آخرین وضعیت وی کسب اطلاع و از بازداشت چندین باره محمدرضا جلایی پور ابراز تاسف عمیق کرد.

 
به گزارش کلمه، در این تماس تلفنی حمیدرضا جلایی پور، پدر محمدرضا در خصوص آخرین وضعیت فرزندش توضیحاتی به میرحسین موسوی ارائه کرد.

 

میرحسین موسوی در این گفت و گو با ابراز تاسف از برخوردهای نامناسب با نخبگان و رنجی که خانواده زندانیان سیاسی از نبود عزیزشان متحمل می شوند، ابراز امیدواری کرد که محمدرضا و دیگر زندانیان سیاسی هر چه سریعتر آزاد شوند.
 

دلنوشته مسعود باستانی از زندان رجایی شهر؛ فردا را انتظار می‌کشم

Posted:

جرس: مسعود باستانی، روزنامه نگارانی که پس از انتخابات بازداشت و زندانی شد، در نامهای از زندان رجایی شهر به مناسبت روز تولد همسرش، مهسا امرآبادی، او را به صبر تا پایان یافتن این روزهای سیاه فراخوانده است.


به گزارش کلمه، وی در بخشی از نامه‌اش می‌نویسد: احساس می‌کنم الان دیگر نیازی به گلایه و شکایت از ظلم‌های امروز و دیروز نداریم و بایستی به فردا فکر کنیم. زیرا که بر اساس سنت تاریخ و نوید طبیعت، به یقین فردا روشن‌تر از امروز خواهد بود و کلید صبح فردا در گرو صبوری‌های امروز ماست.


مسعود باستانی ۱۴ تیرماه ۱۳۸۸ در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری زمانی که برای رسیدگی به وضعیت همسرش که روز پس از انتخابات بازداشت شده بود، به دادگاه انقلاب رفت، بازداشت شد. علت بازداشت وی فعالیت در وبگاه جمهوریت عنوان شد.


متن کامل نامه مسعود باستانی به این شرح است:

 

همسر عزیزم سلام

 

بالاخره تیر ماه فرا رسید! روزهای گرم تابستان ۸۹ هم آغاز شد و من که از پیش با خودم وعده کرده بودم تا به بهانه سپری شدن یک سال حبس، نامه ای بنویسم و از آنچه که طی این مدت بر ما گذشته است روایت و شکایت کنم، به کلی از این کار منصرف شده ام!

 

مهسای عزیز! همسر مهربانم، این روزها بیشتر از هر وقت دیگری شاهد هستم که تو چگونه دل تنگی هایت را در گوشه قلبت پنهان می کنی، بغض های شبانه ات را فرو می خوری تا فردا با صدایی شاداب تر از دیروز سلامم را جواب بگویی و روحیه مرا در حبس و غربت بالاتر ببری.

 

بگذار این بار صادقانه اعتراف کنم که ایثارگری ها و مهربانی هایت در طول این یک سال بیشتر از هر زمان دیگری بر دلم می نشیند و شاید امسال بیش از همه این سال ها حضور و وجود تو را حس کرده ام و لحظه لحظه های این سال با یاد تو و خاطرات، سپری شد.

 

امسال بیش از هر زمان دیگری حضورت را احساس و تنهایی هایم را با تو تقسیم کردم.

 

اما بگذار بار دیگر صادقانه اعتراف کنم که به سبک و عادت همیشگی ام، وقتی غربت و دل تنگی سینه ام را می فشارد و یا هنگامی که کسالت و ظلمت این روزها بر من دو چندان می گذرد و یا اینکه به روال این چند سال زندگی پرفراز و نشیب مان هرگاه “هوای دوست” به سرم می زند، اخرین پناه و دستاویز من همین کاغذ سفید و قلم کوچک است. اینجا به جای دفتر روزنامه یا دفتر کار؛ برای نوشتن دفترچه ای کوچک دارم که همیشه بالای سرم می گذارم و یک خودکار معمولی که همراه شبانه من و این دفترچه قرمز رنگ است.

 

اصلا اجازه بده بدون تعارف اعتراف کنم که همین صبوری ها و امیدواری های تو مرا از نگارش نامه های افشاگرانه و شکایت آلود از آنچه که بر ما گذشته است، منصرف کرد و به جای آن تصمیم گرفتم تا به مناسبت سالروز تولدت نامه ام را به خودت هدیه کنم.

 

راستی تولدت مبارک!

 

همین یک جمله را به رسم هدیه تولد از همسرت که اکنون در زندان رجایی شهر هیچ تحفه یا هدیه ای برای کادو تولد ندارد؛ بپذیر.

 

باور کن که احساس می کنم الان دیگر نیازی به گلایه و شکایت از ظلم های امروز و دیروز نداریم و بایستی به فردا فکر کنیم. زیرا که بر اساس سنت تاریخ و نوید طبیعت، به یقین فردا روشن تر از امروز خواهد بود و کلید صبح فردا در گرو صبوری های امروز ماست.

 

نه! خواهش می کنم اشتباه نکن. حرف من این نیست که از ظلم ها و بی عدالتی ها و تبعیض هایی که بر ما روا داشته اند و روا می دارند ناراحت نیستم و یا به راحتی از کنار آنها گذشته ام، بلکه تمام دغدغه ام این است که اکنون دیگر چه نیازی به تکرار آنها و بازگو کردن باقی مانده است؟

 

حالا دیگر چه کسی پیدا می شود که از دردهای ما و آنچه که در طول این یک سال بر ما گذشته است بی خبر باشد؟

 

همه چیز روشن است. حالا دیگر چه نیازی به افشاگری و شکواییه علیه کسانی که ما را کتک می زدند و در بدترین شرایط بازجویی کردند، وجود دارد؟ چه کسی پیدا می شود که نداند در سلول های بازجویی بند ۲۴۰ و یا راهروهایی که در آنجا گه گاه همدیگر را ملاقات می کردیم چه ظلم ها و ناجوانمردی هایی بر ما روا داشته شد.

 

اصلا چه نیازی است که بگویم چگونه با رکیک ترین الفاظ دشنام دادند و با تهدید به دادگاه کشاندند و سرانجام هم بدون هیچ منطقی احکام ناعادلانه شان را روی پرونده هایمان گذاشتند.

 

اصلا به نظر تو این روزها دیگر چه نیازی وجود دارد تا دوباره در قالب نامه های سرگشاده به رییس قوه قضاییه و یا مقام های عالی رتبه قضایی کشور از وضعیت خود گلایه کنم و بگوییم که نه تنها رافت و مروت اسلامی بلکه هیچ گونه قانون و عدالتی هم در حق ما رعایت نشد!

 

مگر جرم ما چه بود؟! مگر ما چه می خواستیم؟!

 

مهسای عزیز

 

حالا که به اینجا رسیده ایم، لطفا اجازه بده که من هم با الهام از همین روحیه امیدوارانه و خلق و خوی بردبارانه ات از ظلم و سختی های دیروز و نگاه بخشاینده ات نسبت به افرادی که مسبب این سختی ها هستند، به سرعت گذر کنم و به جای تکرار آنها درباره فردا برایت بنویسم.

 

فردایی که من و تو و خیلی های دیگر منتظر آن هستیم. فردا در راه است و گرچه از امروز یعنی ۱۲ تیر ماه یکسال دیگر از تولد تو می گذرد و تنها دو روز بعد من در حبس یک ساله می شوم اما در میان این حوادث یقین به فردا هم متولد شده است. فردایی روشن و سبز برای ما و همه آنها که هم سن و سال ما هستند و همه کودکانی که تاریخ آنها را شاهد کارهای ما قرار داده است، فردایی که تصورش چندان سخت نیست اما خیال آن، تحمل این شرایط سخت را آسان می کند.

 

آری همسر خوبم!

 

بیا فردا را آرزو کنیم. بیا به جای گلایه و شکایت و دلسردی از این روزها به فردایی فکر کنیم که در آن تلاش برای تحقق رویای یک سرزمین سبز و آباد مجازات و کیفر به دنبال نداشته باشد.

 

آرزوی روزی که پاداش شرکت فعالانه در یک انتخابات آزاد و عادلانه حبس و تبعید نباشد. روزی را انتظار بکشیم که دیگر حق شهروندی در انتقاد از دولت و یا حتی مخالفت صریح با سیاست های دولتی را تبلیغ علیه نظام تعبیر نکنند. روزی که نقدهای خیرخواهانه و امر به معروف و نهی از مکر بهانه ای برای حصر و حبس و ساکت کردن منتقدان و مخالفان در چاردیواری زندان ها نشود.

 

به امید فردایی باشیم که حتی متهمان هم بتوانند با آزادی کامل در دادگاه های بی طرف از حق خود دفاع کنند و حداقل براساس موازین قانونی تا پیش از اثبات جرم آبروی متهمان بازیچه ی دادگاه ها که اغلب مصارف امنیتی دارند، نگردد.

 

روزی که قضات محترم به جای برخورد قاطع با مصادیق مفاسد اقتصادی؛ روزنامه نگارانی هم چون من را به خاطر فعالیت حرفه ای در رسانه ها به میلیون ها تومان جریمه نقدی محکوم نکنند . روزی که دیگر دوستان روزنامه نگار ما مجبور نباشند جلای وطن کرده و رکن چهارم دموکراسی را در غیاب مطبوعات آزاد و مستقل از خارج از مرزهای جغرافیایی این کشور گربه ای شکل دنبال کنند و تجلی دهند، فردایی که حقوق بشر خواهی و عدالت طلبی به فتنه گری و بیگانه پرستی تعبیر نگردد.

 

همسرم! فردا در راه است سالروز تولد ت هم دوباره فراخواهد رسید . فردایی روشن و سبز که به زودی خواهد رسید و من در آن روز باردیگر سالروز تولد تو را تبریک خواهم گفت. روزی که آرزوهای ما هم متولد شده اند و ما آن روز را جشن خواهیم گرفت.

 

حال و روز من هم اینجا بد نیست . این روزها کتاب می خوانم و درس زندگی می گیرم ولی شاید باورت نشود عملا احساس می کنم در کلاس فشرده قرار گرفته ام ، کلاسی که استادش تدریس نمی کند ولی شاگرد به راحتی درس ها را فرا می گیرد، من اینجا از احمد زید آبادی صبرو مدارا می آموزم، عیسی سحر خیز معلم تلاش و جنب جوش است. دکتر سلیمانی استاد اخلاق و مهربانی است و طبرزدی مردم داری و استقامت در حبس را یاد می دهد. مهدی محمودیان و رسول بداقی هم هر کدام به شیوه ای درس های زندگی را به من یاد می دهند. من فردا را انتظار می کشم . روزی که تحقق روشنایی و زیبایی برای همه ماست.


 

هيات منصفه مطبوعات توهین ایرنا به هاشمی رفسنجانی را جرم ندانست

Posted:

جرس: هيات منصفه مطبوعات محمد جعفر بهداد مديرعامل وقت خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران را در خصوص اتهام توهين، با اكثريت آراء مجرم ندانست و در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع نيز به اتفاق آراء مجرم تشخيص نداد.

 

به گزارش ایسنا، صبح امروز جلسه رسيدگي به اتهامات محمد جعفر بهداد مدير عامل وقت خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي مديرخراساني و با حضور هيات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

پس از ختم جلسه رسيدگي از سوي رييس شعبه مذكور، اعضاي هيات منصفه مطبوعات وارد شور شدند و مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران را در خصوص اتهام توهين با اكثريت آراء مجرم ندانسته و در خصوص اتهام نشر مطالب خلاف واقع نيز وي را به اتفاق آراء مجرم تشخيص ندادند.

 

بر اساس اين گزارش در نظر هيات منصفه مطبوعات به محمدجعفر بهداد تذكر داده شد در تنظيم مطالب و تبيين اخبار با لسان احسن رفتار شود.

 

به گزارش ايسنا در ابتداي جلسه‌ دادگاه، نماينده‌ مدعي‌العموم با بيان اين‌كه دو كيفرخواست براي محمدجعفر بهداد مديرعامل وقت خبرگزاري ايرنا تشكيل شده است، درخصوص كيفرخواست نخست اظهار كرد: با شكايت مدعي‌العموم پرونده‌اي به اتهام توهين به مسئولان نظام درخصوص مطلبي با عنوان "سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني دلسوزانه بود؟" براي محمدجعفر بهداد تشكيل شد. هم‌چنين در كيفرخواست ديگر مديرعامل وقت خبرگزاري ايرنا متهم به نشر مطالب خلاف واقع درخصوص مطلبي با عنوان "آنهايي كه جوانان ما را به كشتن دادند"، است.

 

محمدجعفر بهداد در بخشی از دفاعیات خود با بيان اين‌كه جاي خالي "سران فتنه" را در اين جلسه‌ دادگاه به وضوح مشاهده مي‌كنم، اظهار كرد: در اين مقاله سخنان آقاي هاشمي در مشهد را از مصاديق ناسپاسي برخي خواص در قبال بردباري ملت و نظام دانستم و آن‌گاه با اشاره به اعطاي فرصت از سوي نظام به خواص كج‌فهم و اشتباه‌كار براي جبران خطاهايشان، تداوم موضع طلبكارانه، متكبرانه و قدرناشناسانه‌ي اين جماعت نسبت به خطاپوشي مردم و رهبري را تقبيح كردم.
 

پلیس رایانه‌ تشکیل می‌شود

Posted:

افزایش 5/1 برابری جرایم رایانه ای در کشور

جرس: معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی با اشاره به تشکیل پلیس رایانه‌ای در کشور گفت: در حال حاضر شکل جرایم در کشور در حال دگرگون شدن است و نوع جرایم روز به روز پیچیده‌تر می‌شود بر همین اساس این موضع پلیس را بر آن داشت تا برای ایجاد امنیت در این فضا فکری اساسی کند. لذا در سال جاری پس از بررسی‌های انجام شده پلیسی با عنوان پلیس رایانه‌ای تشکیل می شود تا از این طریق اشراف بیشتری بر امنیت فضای مجازی داشته باشیم.


به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهرداد امیدی پیش از ظهر یکشنبه در تشریح آمار سه ماهه مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه ‌ای پلیس آگاهی گفت: در طول سه ماه سال جاری میزان وقوع جرایم رایانه‌ای در کشور روندی رو به رشد داشته به نحوی که وقوع این جرایم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5/1 برابر افزایش یافته است.

 

معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی افزود: در طول این مدت حدود دو هزار و 900 پرونده با موضوع جعل رسیدگی شده که 35 درصد آنها به جعل اسناد بانکی و اوراق بهادار، ‌34 درصد اسناد شناسایی، 9 درصد اسناد مالکیت، 15 درصد اسناد غیردولتی و 7 درصد سایر اسناد بوده است.

 

وی ادامه داد: رسیدگی‌های صورت گرفته منجر به شناسایی و دستگیری جاعلان و استفاده کنندگان در 75 درصد از پرونده‌ها شده است.

 

معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی گفت: در چهار درصد از پرونده‌های رسیدگی شده در موضوع جعل هیچ نتیجه‌ای ثبت نشده است.

 

وی تصریح کرد: 14 هزار و 800 سند جعلی در سه ماهه اول سال کشف شده که پس از رسیدگی دو هزار و 400 نفر به اتهام جعل و استفاده از سند مجعول به زندان رفتند.

 

سرهنگ امیدی ادامه داد: 36 درصد افراد دستگیر شده جاعل و 64 درصد از آنان استفاده کننده از اسناد جعلی بودند.

 

وی با اشاره به آمار کلاهبرداری‌ها گفت: به سه هزار و 600 پرونده در این زمینه رسیدگی شد که 31 درصد آنها در زمینه کلاهبرداری در پوشش خرید و فروش زمین و آپارتمان و 14 درصد کلاهبرداری در پوشش فعالیتهای بازرگانی، 18 درصد کلاهبرداری در انواع خرید و فروشها، 3 درصد انجام امور اداری و قضائی، 40 درصد انواع و اقسام شگردهای کلاهبرداری در قالب رمالی و خواستگاری و 4 درصد کلاهبرداری در پوشش خرید و فروش اجناس بدلی بوده است.

 

معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی افزود: 50 درصد از پرونده‌های رسیدگی شده منجر به شناسایی، دستگیری و زندانی شدن کلاهبرداران، 20 درصد منجر به رضایت مالباخته قبل از صدور قرار بازداشت برای متهمان، 24 درصد تحویل متهمان به مراجع قضائی و در 6 درصد هیچ نتیجه‌ای کسب نشد.

 

سرهنگ امیدی با اشاره به آمار جرایم رایانه‌ای در سه ماهه نخست سال جاری گفت: 111 پرونده در این زمینه به پلیس ارجاع شد که 43 درصد به شکایت افراد از برداشتهای غیرمجاز از حساب بانکی آنان، 26 درصد نشر اکاذیب و هتک حیثیت افراد، 12 درصد کلاهبرداری اینترنتی، 11 درصد دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و داده‌های رایانه‌ای و 8 درصد به سایر انواع جرایم اختصاص داشت.

 

وی گفت: 20 درصد این پرونده‌ها منجر به شناسایی و زندانی شدن متهمان، 49 درصد شناسایی و معرفی متهمان به مراجع قضائی، 26 درصد معرفی متهمان به مراجع قضائی خارج از حیطه فعالیت پلیس و 5 درصد نیز به هیچ نتیجه‌ای منجر نشد.

 

معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی افزود: در مجموع 69 درصد از پرونده‌های سال جاری در جرایم رایانه‌ای از سوی پلیس کشف شده است.

 

وی تصریح کرد: در طول سه ماه سال جاری میزان وقوع جرایم رایانه‌ای در کشور روندی رو به رشد داشته به نحوی که وقوع این جرایم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5/1 برابر افزایش داشته است. همچنین وقوع کلاهبرداریها 9 درصد افزایش و در جعل نیز دو درصد کاهش داشته‌ایم.

 

سرهنگ امیدی با اشاره به مبارزه با جرایم رایانه‌ای گفت: در بحث جعل و کلاهبرداریها موقعیت‌هایی وجود دارد که همواره مجرمان تلاش می‌کنند تا با استفاده از آن خلاء و موقعیتها دست به ارتکاب جرم بزنند. یکی از این موقعیت‌ها کمیت اسناد و مدارک دولتی و غیردولتی است و به هر میزان که تعداد این اسناد و مدارک بیشتر باشد امکان جعل برای جاعلان افزایش می یابد.

 

وی افزود: انتشار آگهی‌های مختلف در رسانه‌ها نیز علاوه بر اینکه موقعیت مطلوبی در کشور ایجاد می‌کند به علت نداشتن ضوابط مشخص می‌تواند موقعیتی برای سوء استفاده جاعلان و کلاهبرداران ایجاد کند.

 

معاون مبارزه با جعل، کلاهبرداری و جرایم یارانه‌ای پلیس آگاهی گفت: ‌برای حل مشکلات موجود در بحث جعل، کلاهبرداری و جرایم رایانه ای سازمانها و دستگاه‌های مختلف باید به تعامل و هماهنگی بین سازمانی داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: ستادی تحت عنوان ستاد مبارزه با جعل اسناد و مدارک در کشور ایجاد شده که در این ستاد 14 وزارتخانه و دستگاه رسمی کشور موضوع جعل را مورد رسیدگی قرار داده تا فرصتهای ارتکاب آن را کاهش دهند.

 

سرهنگ امیدی افزود: اگر بتوان مشارکت مردم را در این حوزه جلب کنیم می‌توان فرصت جعل را به طور کامل از جاعلان گرفت.

 

وی با بیان بی‌دقتی مردم در استفاده از کارتهای بانکی ادامه داد: در کشور بیش از 80 میلیون کارت صادر شده که روز به روز نیز استفاده مردم از این فناوری افزایش می‌یابد اما بی‌دقتی مردم در نحوه نگهداری و استفاده از این کارتها موجب شده زمینه برای کلاهبرداری مجرمان فراهم شود. بر همین اساس باید آموزشهای لازم را به مردم در زمینه نحوه استفاده از کارتها ارائه داد تا امکان هر گونه سوء استفاده کلاهبرداران برطرف شود.

 

ورود سپاه به عرصه بهینه سازی انرژی

Posted:

به دنبال تسلط بر حوزه های نفت و مخابرات، اعلام شد:
جرس:  با گذشت ماهها از انتشار اخبار تسلط  سپاه در حوزه های مخابرات و نفت، این بار" سپاه‌نيوز" به نقل از سردار رستم قاسمي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) اعلام كرد: اين قرارگاه با ورود به عرصه بهينه‌سازي انرژي، به مديريت انرژي كشور كمك خواهد كرد.


 

سردار قاسمي با اشاره به كنفرانس مديريت و بهينه‌سازي انرژي بر اهميت و نقش اينگونه گردهمايي‌ها در اصلاح الگوي مصرف و تسهيل جنبه‌هاي اجتماعي هدفمند كردن يارانه‌ها تاكيد كرد و گفت: برگزاري اين كنفرانس مي‌تواند سهم قابل توجهي در مديريت مصرف انرژي كشور ايفا كند.


سردار قاسمي همچنين از برگزاري نمايشگاه در حاشيه اين كنفرانس، استقبال كرد و گفت: با توجه به حضور مديران بسياري از شركت‌هاي دولتي در اين كنفرانس، نمايشگاه جانبي مي‌تواند امكان شناسايي و معرفي پيمانكاران جديد را به پروژه‌هاي مختلف صنعت نفت كشور فراهم كند.


فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) همچنين از شركت زيرمجموعه‌هاي اين قرارگاه در كنفرانس مديريت و بهينه‌سازي انرژي خبر داد.

 

گفتنی است سال گذشته ، قرارگاه خاتم سپاه پاسداران  به اتفاق شرکت توسعه سرمایه گذاری، سهام شركت دولتی صدرا که در حوزه نفت و سکوهای نفتی فعالیت می کند را در جریان خصوصی سازی این شرکت از دولت خرید.
 

پیشتر نیز موسسه مهر اقتصاد ایرانیان یکی دیگر از موسسات زنجیره ای سپاه پاسداران تنها با پرداخت 45 میلیارد تومان در ابتدا و 132 میلیارد تومان طی اقساط 5 ساله کارخانه تراکتور سازی تبریز را از دولت نهم خرید.
 

بنیاد تعاون سپاه مجموعه ای از موسسات مختلف اقتصادی و تجاری است که از آن جمله می توان به«شرکت مهندسی افق صابرین»،«موسسه مالي اعتباري انصار»،«موج نصر گستر» و ده ها موسسه و شرکت مشابه نامبرد.این بنیاد نظامی همچنین« 45 درصد سهام گروه بهمن»،« 4 درصد سهام گروه سايپا»، و« 25 درصد سهام پتروشيمي کرمانشاه» را در ماه های اخیر خریداری کرده است.


این در حالی است که محور اصلی بحث تحریم های بین المللی شرکتهای وابسته به سپاه است و آمریکا دامنه تحریم ها علیه سپاه پاسداران را گسترش داده و یک مقام ارشد این نهاد و چهار شرکت وابسته به آن را به فهرست تحریم های یکجانبه خود اضافه کرده است.

 

هاشمی رفسنجانی نیز پیش از این از حضور پررنگ سپاه در اقتصاد انتقاد کرده بود.
 

دیدار میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با عماد الدین باقی

Posted:

جرس: میر حسین موسوی و زهرا رهنورد با حضور در منزل عماد الدین باقی با این زندانی سیاسی و خانواده وی دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش کلمه، در این دیدار که در فضایی صمیمی انجام شد میر حسین موسوی با ابراز تاسف از بازداشت های غیر قانونی فعالان مدنی از خانواده عماد الدین باقی که در طول دوران بازداشت باقی صبر و استقامت به خرج دادند دلجویی و قدردانی کردند.

 

رهنورد و موسوی همچنین در جریان روند بازداشت و چگونگی برخورد با عماد الدین باقی در طول دوره بازداشت قرار گرفته و برای این زندانی سیاسی و خانواده اش آرزوی سلامت و پیروزی کردند.
 

لغو سفر عزت‌الله ضرغامی به هلند در پی اعتراضات ایرانیان مقیم این کشور

Posted:

جرس: سفر مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هلند در پی اعتراض شدید ایرانیان مهاجر و واکنش رسانه‌ها و پارلمان این کشور لغو شده است.

 

به گزارش رادیو زمانه، برنامه بازدید عزت‌الله ضرغامی و هیات صدا و سیما از شبکه‌های NOS و NPO، روز سه‌شنبه، هشتم تیر ۱۳۸۹ این دیدار با دعوت رسمی شبکه سراسری رسانه‌ای هلند، قرار بود دوشنبه، پنجم ژوییه ۲۰۱۰ انجام شود. بازدید از "پارک رسانه" در شهر هیلورسوم، به شکلی نیمه مخفی توسط این شبکه و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه سازماندهی شده بود.

 
همزمان با افشای این خبر، شماری از گروه‌ها و فعالان حقوق بشر ایرانی-هلندی به دعوت از هیات صدا و سیمای جمهوری اسلامی شدیداً اعتراض کردند.
 

شماری از ایرانیان معترض نیز به شهرداری و پلیس هیلورسوم درخواست تظاهرات در روز پنج ژوییه را ارائه کردند که با آن موافقت شد ولی با توجه به لغو سفر عزت‌الله ضرغامی، برگزار نخواهد شد.