جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آزادی

Posted:

طراح : الهام اسدی

مراسم بزرگداشت  محمد کامرانی فردا جمعه در تهران برگزار خواهد شد

Posted:

جـــرس: مراسم بزرگداشت محمد کامرانی، از شهدای حوادث بعد از انتخابات و قربانیان بازداشتگاه کهریزک، فردا جمعه ٢۵ تیرماه ۸۹ در تهران برگزار خواهد شد.


به گزارش منابع خبری جرس، مراسم اولین سالگرد شهادت محمد کامرانی، راس ساعت هفت بعد از ظهر جمعه ٢۵ تیرماه ۸۹ در تهران، میدان فاطمی مسجد نور برگزار خواهد شد.


در اطلاعیۀ مراسم سالگرد این جوان شهید جنبش سبز آمده است "یک سال به امتداد یک عمر، با زخمی به عمق یک اقیانوس متلاطم و با صبری به سنگینی کوه، فراق را تحمل کردیم و وجودمان چون شمع عمر عزیز دل ما و فرزند دلبندمان، آرام آرام آتش گرفت و آب شد و اکنون...در اولین سالگرد جاودانگی روح بلند جگرگوشه و میوه قلبمان شهید مظلوم محمد کامرانی، جشنوارۀ غـــم بر پا می کنیم و شما را به اولین جشن تولد زندگی ابدی و حیات پاک محمد عزیز فرا می خوانیم."


گفتنی است شهید محمد کامرانی که تنها ١۸ سال داشت و قرار بود در كنكور پزشكی شركت كند، روز هجدهم تیر ۸۸ در حوالی میدان ولیعصر تهران دستگیر و بعد از چند روز پس از بازداشت، به همراه گروه دیگری از بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شد. خانواده‌ این شهید وقتی از محل نگهداری او خبردار شدند كه یك مامور زندان اوین در جمع خانواده‌ بازداشت‌شدگان در مقابل زندان، فهرستی از اسامی افراد بازداشت شده راخواند و از انتقال آنها از كمپ كهریزك به زندان اوین خبر داد. پیگیری خانواده‌ کامرانی به اینجا رسید كه مطلع شدند دستور آزادی وی نیز صادر شده و به همین منظور صبح روز چهارشنبه ٢۴ تیر به زندان اوین مراجعه كردند، اما در آنجا به آنها گفته شد كه فرزند شما مجروح بوده و به بیمارستان منتقل شده است. وقتی این خانواده به بیمارستان لقمان رفتند، با پیكر نیمه جان محمد روبه‌رو شدند كه همچنان تحت كنترل ماموران بود. آنها با هماهنگی مسئولان بیمارستان و باز تحت كنترل شدید ماموران، فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل كردند، اما تلاش‌های كادر پزشكی در نهایت بی‌نتیجه ماند و محمد كامرانی ١۸ ساله نیز، به محسن روح الامینی، امیرجوادی فر و رامین آقازاده قهرمانی پیوست. پیكر محمد كامرانی صبح روز شنبه ٢۷ تیر ماه، در قطعه ٢٢١ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


لازم به ذکر است در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تعداد زیادی از بازداشت شدگان اعتراضات روز ۱۸ تیر ماه، با دستور قاضی سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند، که بعد از چند روز تعدادی از بازداشت شدگان، بر اثر شدت شکنجه جان باختند و مقامات ذیربط، بویژه دادستان وقت تهران، "مننژیت و بیماری" را عامل فوت آنان اعلام کردند. (این نظر قویا توسط پزشکی قانونی کشور رد شد.)
پس از درز اخبار آن فجایع، رهبر جمهوری اسلامی، در روز پنجم مردادماه، دستور تعطیل شدن بازداشتگاه کهریزک را به دلیل "غیراستاندارد" بودن صادر کرد.


علی کامرانی، پدر شهید محمد، چند روز پیش در گفتگو با جرس خاطرنشان کرد "کهریزک یک پرونده دردناک اما تاریخی برای ایران است و تا زمانی که متهمان اصلی این پرونده و همان کسانی که دستور جنایات صورت گرفته در کهریزک را صادر کرده اند، به سزای اعمال خودشان نرسند، ما آرام نخواهیم شد. برای همین به اندازه توانایی ام فریاد خواهم زد تا حداقل دنیا بداند، محمد من حتی سن قانونی برای رای دادن هم نداشت، در تجمع هم نبود، اما کسانی به اسم لباس شخصی دستگیرش کردند، او را بی رحمانه مورد ضرب و شتم قرار دادند و بعد بچه ای که در کما بود و تب شدید داشت را با غل و زنجیر به تخت بیمارستان لقمان بسته بودند تا زمانی که پس از انتقال به بیمارستان مهر تهران، دیگر جان اش را از دست داد.


گفتنی است مراسم بزرگداشت محسن روح الامینی، از دیگر شهدای حوادث بعد از انتخابات و قربانیان بازداشتگاه کهریزک، عصر امروز پنجشنبه ٢۴ تیرماه ۸۹ در قطعه ٢٢٢ بهشت زهرای تهران و مراسم اولین سالگرد شهادت امیر جوادی فر نیز، راس ساعت شش و نیم عصر امروز در تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان حاج سید احمدی جنب پمپ بنزین، گلستان دوم، پلاک ۶۲ برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه: ایران شهامت همکاری با جامعه جهانی را داشته باشد

Posted:

جـــرس: با گذشت سه روز از اظهارات رئیس جمهور روسیه پیرامون "قطعیت تلاش ایران برای دستیابی به سلاح های اتمی"، امروز وی با بیان اینکه ایران باید "شهامت همکاری کامل با جامعه بین‌الملل" را داشته باشد، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا درباره "اجزای نظامی" برنامه هسته‌ای خود توضیح دهند.

 


به گزارش ریانووستی، دیمیتری مدودیف، روز پنجشنبه ٢۴ تیرماه (١۵ ژوئیه)، ضمن توصیف ایران به عنوان "شریک تجاری بسیار فعال روسیه"، تاکید کرد "رابطه تجاری و اقتصادی دو کشور به معنای آن نخواهد بود که روسیه در برابر روند پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بی‌تفاوت باشد."


مدودیف تصریح کرد "ما نه در برابر روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی‌تفاوتیم و نه در برابر اجزای نظامی این برنامه خاموش خواهیم ماند؛ به همین جهت ما در انتظار توضیحات مناسب از سوی جمهوری اسلامی هستیم."

 

دمیتری مدودیف،  روز دوشنبه هفته اخیر، و سه روز بعد از اظهارات رئیس جمهور آمریکا، تایید کرده بود که جمهوری اسلامی به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود و این برای نخستین بار بود که کرملین علنا به امکان تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی اشاره می کرد.


 اظهارات رئیس جمهور روسیه و گفته‌های اخیر وی، بلافاصله و در تایید سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ایراد گردید که طی مصاحبه تلویزیونی پنجشنبه شب ١۷ تیرماه ۸۹ خود، خاطرنشان کرده بود "دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای غیرقابل قبول است و آمریکا همراه با متحدانش، جهت جلوگیری از تحقق چنین سناریویی، به هر اقدام در توانِ خود دست خواهد زد."


لازم به ذکر است کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، مقامات جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی، در صدد ساخت و دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای هستند، اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی آن را همواره رد کرده و اهداف خود را کاملا صلح‌آمیز توصیف می کنند.


گفتنی است وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه (٢٣ تیرماه) ضمن اعلام خبر امضای موافقت‌نامه‌ای مبنی بر مشارکت بلندمدت روسیه با ایران در زمینه انرژی، تصریح کرد که این کشور آماده ارسال سوخت و فرآورده‌های نفتی به ایران است.

به گزارش خبرگزاری‌ ریا نووستی، سرگی شماتکو در دیدار با مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران در مسکو اعلام کرد که امکان ارسال فرآورده‌های نفتی به ایران برای روسیه فراهم است.


به موجب این توافق‌نامه‌ها، یک شرکت روسی با ارسال گاز مایع به ۸ هزار شهر و روستای ایران موافقت کرده و همچنین یک شرکت دیگر نیز متعهد شده است که در زمینه به‌روزرسانی صنعت نفت ایران، به این کشور یاری برساند.


این توافق‌ها در حالی صورت می گیرد که تحریم‌های مضاعف ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، محدودیت‌های گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی‌ ایران قائل شده و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه نظیر گازپروم و لوک‌اویل، فروش نفت به ایران را متوقف کرده‌اند.


هفته گذشته سرگئی ریابکف معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود "گروه ١+۵ باید کلیه مسائل و نگرانی های مربوط به برنامه اتمی ایران را به بحث گذارد و همه پیشنهادهای طرف های درگیر برای حل چالش اتمی ایران از جمله طرحهای ارائه شده توسط تهران در سال ٢۰۰۸ که در سال بعد از آن مورد تایید قرار گرفت"، باید مورد بررسی قرار گیرد.


وضعیت جسمانی استاد محمد نوری خوب است و مشکل بزرگی وجود ندارد

Posted:

رهبر گروه کر نوری:

جـــرس: یکی از دست اندرکاران موسیقی ایران خاطرنشان کرد "برخلاف آنچه بعضی از رسانه ها از شرایط روحی و فیزیکی استاد محمد نوری اعلام می کنند، حال ایشان خوب است و مشکل بزرگی ندارند."


به گزارش پایگاه اینترنتی موسیقی ما، علیرضا شفقی نژاددرخصوص سلامتی محمد نوری خواننده با سابقه موسیقی ملی ایران گفت: استاد محمد نوری در حال حاضر در منزل خودشان مشغول استراحت مطلق هستند و این استرحت تجویز پزشک معالج ایشان است.


رهبر گروه کر نوری در ادامه با انتقاد از برخورد نادرست برخی از رسانه ها در مواجهه با شخصیت برجسته ای چون محمد نوری اظهار داشت: متاسفانه در ماه اخیر به شکل ناآگاهانه ای برخوردهای زشتی با استاد شده است و شخصیت ایشان را با برخی از یادداشت ها و اخبار تنزل داده اند.


وی ادامه داد: متاسفانه ما خیلی زود شخصیت های بزرگ فرهنگی و هنری مان را فراموش می کنیم و به اصطلاح مرده پرست و خصم جانیم. علیرغم آنچه از وخامت حال استاد نوری در برخی رسانه ها آمده است،ایشان با وجود بیماری از شرایط فیزیکی نسبتا خوبی برخوردارند و به تجویز پزشک معالجشان در منزل استراحت مطلق دارند.


برخی رسانه های خبری از وضعیت بسیار وخیم جسمانی این استاد موسیقی ملی ایران خبر داده بودند.



اتحادیه اروپا مجددا خواستار از سرگیری مذاکرات با ایران بر سر برنامه های اتمی شد

Posted:

جـــرس: در واکنش به نامه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی در مورد "زمان و پیش شرط های مذاکره مجدد بر سر برنامه اتمی ایران"، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا، ضمن ابراز آمادگی برای از سرگيری گفت وگوها، خاطرنشان کرد "اين مذاکرات می بايست فقط بر سر برنامه هسته ای ايران متمرکز باشد."

دبیر شورای امنیت ملی ایران، روز سه شنبه هفته جاری، در نامه‌ای به خانم کاترین اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا که متن آن در خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، انتشار یافت شرایط جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در ماه سپتامبر را اعلام کرد و خاطرنشان نمود این شروط "آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری"، "اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهوری اسلامی" و "اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل" بوده و مواردی است که به عنوان پیش‌شرط مذاکرات آتی ایران و اروپا خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون، که علاوه بر اتحادیه اروپا، نمایندگی کشورهای پنج بعلاوه یک (اعضای دائمی شورای امنیت + آلمان) را نیز بر عهده دارد، در این نامه تصریح کرده است دو طرف می بايست درباره زمان و مکان اين مذاکرات گفت وگو کنند.


در همين زمينه، سخنگوی کاترين اشتون به خبرگزاری فرانسه گفته است: مذاکرات می تواند هرچه زودتر آغاز شود.


گفتنی است يک هفته پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل (١۹٢۹) در خردادماه سال جاری، کاترين اشتون در نامه‌ای از سعيد جليلی دعوت کرد تا مذاکرات هسته ای درباره ايران از سرگرفته شود.


کشورهای غربی کماکان نگران نظامی بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران و دستيابی آن کشور به سلاح اتمی هستند ولی مقامات تهران می‌گويند که اين برنامه نیت و ماهيت صلح‌آميز دارد.



تک عکس -  صفحه اول روزنامه کیهان زمان شاه

Posted:

اعتصاب کسبۀ بازار طلا فروشان

Posted:

دومین هفته اعتراض ها و ناآرامی ها در بازار تهران
جـــرس: در دومین هفته از اعتصاب گستردۀ بازاریان تهران، کسبۀ بازار طلا فروشان، امروز پنجشنبه ٢۴ تیرماه را نیز با اعتراض به سیاست های مالیاتی دولت، در تعطیلی به سر بردند.

 

اعتراضات بازاریان تهران، از سه شنبه هفته گذشته ١۵ تیرماه ۸۹ و از بازار طلا و پارچه آغاز شد، که با تعطیلی و تحصن کسبه، ابتدا این نقطه مهم، نیمه تعطیل و سپس تعطیل شد و کم کم به مناطق دیگر بازار و همچنین شهرهای تبریز و اصفهان کشیده شد؛ که به گزارش منابع خبری متعدد، کماکان در بخش هایی از بازار آن شهرها، اعتصاب ادامه دارد.


به گزارش سامانه خبری عصرایران، این تداوم اعتصاب در حالیست که رئیس شورای اصناف از حل و فصل نهایی مناقشات باقی مانده بر سر مالیات اصناف و به نتیجه رسیدن بحث نمونه‌گیری مالیاتی و باز بودن بازار در روز جاری خبر داده بود.


این دومین بار طی روزهای گذشته است، که برخی مقامات از "توافق دولت و اصناف" خبر داده و از پایان اعتصابات وعده می دادند.


تابناک در این زمینه گزارش داد قاسم نوده فراهانی در خصوص مذاکرات صورت گرفته اصناف با وزرای اقتصاد و بازرگانی برای حل مشکل بازار اظهار داشت: مذاکرات خاصی صورت نگرفته است و تنها موردی که مورد اعتراض بازاریان قرار گرفته بود را پیگیری کردیم و به نتیجه رسیدیم و شب گذشته نمایندگان بازار قول دادند تا از امروز بازار باز باشد.


گفتنی است اوایل هفته جاری و یك روز پس از اظهارنظر وزرای اقتصاد و بازرگانی دولت دهم درباره "توافق احتمالی دولت با اصناف برای تعیین مالیات اصناف"، پس از ساعت ها نشست پشت درهای بسته در یك روز تعطیل (یکشنبه ٢۰ تیر)، نهایتا دولت عقب نشینی کرده و اعلام شده بود كه نه تنها مالیات سال ۸۸ اصناف كشور ۷۰ درصد افزایش نخواهد داشت، بلكه توافق اولیه بر سر افزایش ٣۰درصدی مالیات اصناف نیز، به سقف 

١۵ درصد کاهش می یابد.


هفته گذشته و در دومین روز اعتصابات، رییس اتحادیه كشوری لوازم خانگی به ایسنا گفته بود: به جرات اعلام می كنم كه اگر مسئولان هرچه سریع‌تر چاره‌ای نیاندیشند و تصمیم شایسته و متناسب با حال اصناف اتخاد نشود، وضع بازار بدتر از این خواهد شد.


روز گذشته سایت رجاء نیوز، از حامیان دولت، پس از چند روز اعتصاب، طی گزارشی خاطرنشان کرد "بازار سنتی یا سرپوشیده تهران معروف به بازار بزرگ در محدوده خیابان های ١۵ خرداد، خیام و مولوی در روزهای اخیردر اعتراض به افزایش رقم مالیات مستقیم سال ۸۸ تعطیل بوده و به جز مغازه های ابتدای بازار در محدوده خیابان های ١۵ خرداد و ناصرخسرو، بقیه مغازه ها عمدتا تعطیل بودند. بازار طلا فروش ها، كفاش ها، فرش فروشان،‌پارچه فروشان، لوازم التحریر، كبابی ها و همچنین تیمچه های عمده و معروف در این بازارها، كركره ها را پایین كشیده و درب تیمچه ها را بسته بودند."


گفتنی است هم اکنون گزارش های مختلف از تداوم اعتصاب در تهران، تبریز و بخشی از بازار اصفهان خبر می دهند.

 


همزمان با بازار بزرگ تهران، بازار شهر تبریز نیز، روز سه شنبه ٢٢ تیرماه، علیرغم عقب نشینی دولت در اخذ مالیات هفتاد درصدی، در اعتصاب کامل به سر برد. اعتصابات تبریز از شش روز گذشته آغاز شده و روز سه شنبه شاهد گسترده ترین تعطیلی خود از هفته گذشته بود.


بنا به گزارش منابع خبری جرس، این اعتصابات که در روزهای ابتدایی از بازارچه های فرش فروشان، کفاشان و زرگران بازار سرپوشیده تبریز آغاز شده بود، امروز تمامی بازارچه های راستابازار، امیر، بلورفروشان چینی فروشان، پارچه فروشان، لوازم التحریر و ... را نیز به تعطیلی کشاند، بطوریکه «بازار سرپوشیده تبریز» که بزرگترین بازار مسقف خاورمیانه بحساب می آید، امروز کمتر مغازه و حجره ای را با کرکره بالارفته به خود دید!


همچنین به گزارش رسیده از تبریز، این تعطیلی تنها به بازار سرپوشیده خلاصه نشد و در عرض چند ساعت تمامی مغازه های خیابان جمهوری اسلامی، تربیت، خیابان فردوسی، میدان نماز را نیز به تعطیلی کشاند.


گفتنی است روز گذشته رسانه های خبری از "توافق احتمالی دولت با اصناف برای تعیین مالیات اصناف" و امکان بازگشایی مجدد بازار و پایان اعتصاب ها خبر داده بودند، اما گزارش ها حاکی از آن بود که سه شنبه ٢٢ تیرماه، اعتصاب های بازار تهران کماکان ادامه داشته و "حتی گسترده تر از هفته پیش شكل گرفته بود."



فراز و فرود مردی جنجالی؛ از آریزونا تا ویرجینیا و از واشنگتن تا تهران

Posted:

حمیدرضا ظریفی نیا
جـــرس: شهرام امیری، چهرۀ جنجالی و خبرساز ماههای اخیر، بامداد پنجشنبه ٢۴ تیرماه از آمریکا به ایران بازگشت؛ تا پرونده "دانشمند اتمی ربوده شدۀ ایرانی" که همزمان ادعا می شد "آزادنه و برای ادامه تحصیل" به آمریکا پناهنده شده، وارد مرحله ای جدید شود.

 

آنچنان که تیتر اول خبرگزاری نیمه رسمی فارس به آن اختصاصی یافته، امیری در بدو ورودش به فرودگاه تهران، موضوع ربایش، شکنجه، تهدید، تطمیع و تضییع حقوق انسانیِ خود توسط دولت آمریکا را مورد اشاره و شرح قرار داده و آنچه را که از پاسخ دادن به آن طفره رفت و به آینده موکول کرد، همان موضوع نحوه فرارهای خود، که طی مدت زمانی مبادرت به ضبط چند ویدئو و نهایتا مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن بود.

 

مردی که هرگز نبود*

شهرام امیری از اردیبهشت ماه سال ۸۸ در جریان سفری به عربستان سعودی ناگهان مفقود شد و طی ١۴ ماه گذشته، (البته بعد از ماهها ) مقامات جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند "شهرام امیری، یکی از دانشمندان اتمی ایران می باشد که در جریان سفر حج توسط نیروهای امریکایی ربوده شده است."

 

با گذشت یک ماه از گم شدنِ وی، رسانه های خبری گزارش داده بودند که یک دانشمند هسته ای که گفته می شد در مرکز اتمی غنی سازی فوردو در نزدیکی قم فعالیت می کرده، در جریان سفر به عربستان سعودی ناپدید شده است.

 

مقامات جمهوری اسلامی، تا ماهها در مورد وی سکوت اختیار کرده بودند.

 

با گزارش شبکه خبری ای بی سی آمریکا، که طی خبری اختصاصی، امیری را پژوهشگر دانشگاه مالک اشتر(وابسته به وزارت دفاع) و فعال در سازمان انرژی اتمی ایران ذکر کرد، موضوع وارد مرحله ای جدید شد؛ چرا که این شبکه خبری ناپدید شدن وی را سه ماه پیش از افشای تأسیسات اتمی قم (فوردو) اعلام کرده و خاطرنشان ساخت "پناهندگی" امیری بنا به اظهارات برخی مقامات آمریکایی، "موفقیتی اطلاعاتی" در عملیات‌های سازمان سیا برای تضعیف برنامه هسته‌ای ایران است.

 

ناگفته نماند با اینکه سخنگوی سازمان سیا این مطلب را تایید نکرد، اما ریچارد کلارک، از مقامات پیشین ضد تروریستی کاخ سفید به آن خبرگزاری گفته بود "اهمیت این پیروزی به این امر بستگی دارد که چقدر دانشمند هسته ای مذکور، درباره برنامه اتمی تفکیک شدۀ ایران می‌داند و اطلاعات دارد."

 

روزنامه «ساندی تلگراف» چاپ لندن نیز، پیش تر از آن به نقل از منابعی اعلام کرده بود "یک دانشمند ایرانی که در عربستان سعودی ناپدید شده، بعضی از اسرار منتشر نشدۀ برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در اختیار بازرسان آژانس اتمی سازمان ملل قرار داده است."

این روزنامه بریتانیایی همچنین خاطرنشان کرده بود "امیری حدود چهل سال دارد که در اواخر ماه مه ٢۰۰۹، پس از سفر به عربستان برای زیارت حج ناپدید شد...اما به گفته یک وبسایت تحلیل اطلاعات امنیتی با تماس های قوی در فرانسه، امیری برخلاف ادعای ایران، پس از یک عملیات بین المللی تجسسی، تحت هدایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، از ایران فرار کرده است."

 

در گزارش ۲۲ آذرماه گذشتۀ «ساندی تایمز» لندن نیز، به سایت رسمی «اینتلیجنس آنلاین» نیز استناد شده بود مبنی بر اینکه "سازمان سیا سال گذشته پس از سفر امیری به فرانکفورت (در ارتباط با کارهای تحقیقاتی)، از طریق یک بازرگان آلمانی (واسطه) با وی ارتباطی برقرار نمود و کمی بعد که امیری برای کمک به نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به وینِ اتریش سفر کرده بود، تماس نهایی برقرار گردید. امیری چندی بعد به زیارت مکه رفت و از آن زمان تاکنون دیده نشده است."

 

همان زمان خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که شهرام امیری از مطلعین ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم می باشد و خبر وجودِ این سایت جدید غنی سازی اورانیوم در ایران، سه ماه بعد از مفقود شدن شهرام امیری منتشر و رسانه ای شده است.

 

ربوده شده

بعد از گم شدن امیری، و زمزمه های حضور و اعلام پناهندگی وی به آمریکا، در اواخر پاییز گذشته منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا را متهم کرد که "شهرام امیری را که برای حج عمره در عربستان به سر می‌برده"، ربوده است و مقامات عربستان در این زمینه مسئول هستند.

 

همان زمان حسن قشقاوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز، خبر همان زمان برخی رسانه ها مبنی بر پناهندگی امیری را رد کرده و گفته بود "او برای انجام سفر عمره مفرده به عربستان سفر کرده و در آن کشور ناپدید شده است، ما و خانواده او هم به‌شدت پیگیر هستیم و مسئولیت عربستان در مورد سرنوشت وی کماکان پابرجاست."

 

دولت عربستان سعودی همان زمان از اظهارات دستگاه دیپلماسی ایران در مسئولیت آن کشور در "ربایش شهرام امیری در جریان سفر حج"، ابراز شگفتی و تأسف کرده بود.

 

اصلا وی را نمی شناسم

در همین گیر و دار، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، آذر ماه گذشته در گفتگویی با خبرگزاری فارس، در پاسخ به پرسشی پیرامون شهرام امیری، گفته بود "بنده اعلام می‌کنم حتی نمی‌دانم امیری چه کسی است."

 

مقامات جمهوری اسلامی طی مدت زمانی که گذشت، کماکان بر ربایش شهرام امیری، عسگری (معاون وزیر دفاع ایران که سال ۲۰۰۷ در جریان سفری به ترکیه ناپدید شد) و تعدادی از شهروندان ایرانی و حضور "اجباری" آنها در آمریکا تاکید داشتند.

 

ویدئوهای جنجالی

اما موضوع شهرام امیری بامداد سه شنبه ١۸ خرداد ماه ۸۹(هشتم ژوئن ٢۰١۰)، با خبر سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری های وابسته و حامی دولت که گزارش داده بودند "شهرام امیری كارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالك اشتر كه سال گذشته در مدینه منوره ربوده شده بود، در یك پیام تصویری از ربوده شدنش به دست نیروهای آمریكا و عربستان پرده برداشته"، وارد مرحلۀ دیگر شد.

 

من دزدیده، شکنجه و وادار شده ام

در تصاویر کوتاه پخش شده توسط واحد مرکزی خبر(صدا و سیمای جمهوری اسلامی)، فردی که خود را شهرام امیری معرفی می کرد، در شرح "ربایش" خود توسط نیروهای آمریکایی و عربستان سعودی، ضمن بیان این مطلب که "پیام را روز ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ (۵ آوریل) در یکی از شهرهای ایالت آریزونای آمریکا ضبط کرده ام" گفت:

"سیزدهم خرداد ماه سال ۸۸، در عملیاتی مشترک، تیم های ترور و ربایش سازمان اطلاعات آمریکا - سیا - و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره مرا دزدیدند و بعد از انتقال به خانه ای در نقطه نامعلومی در عربستان و تزریق داروی بیهوشی، به آمریکا برده شدم."

 

امیری در پیام تصویریِ پخش شده در رسانه های ایران، همچنین خاطرنشان کرد: "زمانی متوجه اوضاع شدم که به هوش آمده و دیدم که در یک هواپیمای غول پیکر، عازم آمریکا هستم. من طی هشت ماهی که در آمریکا نگهداری شدم، تحت شدیدترین شکنجه ها و فشارهای روحی بازجویان سازمان اطلاعات آمریکا قرار داشتم تا بگویم فرد مهمی در برنامه هسته ای ایران هستم و به درخواست خودم به آمریکا پناهنده شدم."

 

این فرد همچنین به مسئلۀ مناقشه برانگیز «لپ تاپ حاوی اسناد اتمی ایران» اشاره کرده و گفته بود "من در بازجویی همچنین تحت فشار بودم تا بگویم برای کیس و فرآیند پناهندگی، مدارک و اسناد مهمی را از کشورم به همراه یک لپ تاپ که حاوی اسرار محرمانه هسته ای نظامی ایران است، به آمریکا منتقل کرده ام."

اشاره وی به "لپ تاپ حاوی اطلاعات حساس نظامی، یادآور اقدام آمریکا در ارائه اطلاعاتی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۵ بود، که به گفته مقامات وقت دولت آمریکا، از یک لپ تاپ متعلق به سازمان های تحقیقاتی ایران به دست آمده و حاوی مطالعاتی در مورد بهره برداری نظامی از انرژی اتمی بوده است."

 

پیام تصویری منتشره از شهرام امیری در رسانه های ایران، همچنین خاطرنشان کرده بود "من واقعاً به‌ ناحق از یك كشور ثالث دزدیده شده و به آمریكا آورده شده‌ام و درخواستم این است كه سازمان‌های مختلف، تمام تلاش و توان خود را برای آزادی من و برگشتم به كشور عزیزم ایران انجام بدهند."

 

من حالم خوب است و آزاد هستم

همزمان با اولین موج رسانه ای گسترده ای که بهار امسال توسط رسانه های رسمی و نیمه رسمی ایران بوجود آمد، سایت ویدئو گذاریِ «یوتیوب»، فیلم کوتاهی را منتشر کرد که در آن، فردی که خود را شهرام امیری معرفی می کند، با ابراز نارضایتی از جو کاذب خبری که در مورد او ایجاد شده و تصاویری که توسط ایران پخش شده، اعلام کرد: "در آمریکا هستم و در اینجا آزادم و به همه اطمینان می دهم که در امان هستم."

 

شهرام امیریِ در فیلم مذکور ضمن ابراز خرسندی از فرصتی که برای سخن گفتن مستقیم با جامعه جهانی به دست آورده، خاطرنشان می کند "هدف از انتشار این پیام، پایان بخشیدن به شایعات و اتهاماتی است" که طی سال گذشته علیه او مطرح شده و تاکید می کند "هرگز علیه میهن خود اقدامی نکرده و البته از نظر سیاسی نیز صاحبنظر نبوده و به سیاست هم علاقه ندارد."

وی همچنین صراحتا گفت "اعتقادی به تحقیقات تسلیحاتی ندارد و در این زمینه هم فعالیتی نداشته است."

 

امیری در فیلم دوم، خود را "پژوهشگر فیزیک بهداشت" معرفی کرده و خاطرنشان می سازد "به منظور ادامه تحصیل و کسب درجه دکترا در همین رشته به ایالات متحده آمده است و به همسر و فرزندش اطمینان می دهد که آنان را ترک نکرده و آرزوی دیدار آنان را دارد و در انتظار است تا به محض خاتمه تحصیلات در آمریکا، به خانواده اش ملحق شود.

 

این شهرام امیری در پایان تاکید کرد "از همه درخواست می کنم از ارائه تصویر غلط از من خودداری کنند."

 

تکرار سناریو

بعد از چند هفته، در جدیدترین ویدئویی که ٢۴ خرداد روی یوتیوب نصب شد، ناگهان شهرام امیری اعلام کرد که این بار در ایالت ویرجینیای آمریکا بوده و از دست ماموران اطلاعاتی آمریکا فرار کرده و هر لحظه امکان بازداشت او نیز وجود دارد.

 

هنوز چند روز نگذشته بود، که در نهایت فیلمی دیگر (آخرین فیلم) که مربوط به ۲ تیرماه (۲۳ ژوئن) امسال بود، امیری را نشان داد که مجددا اعلام می کند "در آمریکا به سر می برد، حالش خوب است و به زودی به ایران باز خواهد گشت."

 

امیری علیرغم "اعلام رضایت" از وضعیت خود و تاکید بر "آزاد بودن" در ویدئوی آخر خود، در ویدئوی ماقبل آن تاکید داشت "لحظاتی پیش موفق شدم در ایالت ویرجینیا از دست مامورین امنیتی آمریکا متواری بشم و هم اکنون در یک جای امن در حال تهیه این ویدئو هستم...من از تمام نهادهای حقوق بشر تقاضا دارم که فعالیت و فشار خودشان را بر دولت آمریکا برای آزادی من بیشتر کنند و قبل از اینکه اتفاقی برای من بیافتد موفق شوم به کشور عزیزم ایران برگردم."

 

در ویدئوی سوم که مورد استناد و بحث رسانه های ایران قرار گرفته، فردی که خود را امیری معرفی می کند، در مورد ویدئوهای قبلی خود (اوایل بهار امسال) می گوید " ویدئوی قبلی که در یوتیوب قرار گرفت، و در‌آن من اعلام کرده ام که آزاد هستم و برای ادامه تحصیل به اینجا آمده ام، صحت ندارد و کاملاً کذب است. من در اینجا آزاد نیستم و اجازه تماس با خانواده ام را ندارم و در صورتی که هر مشکلی برای من پیش آمد یا من زنده به کشور برنگشتم، مسئولیت مستقیم آن با دولت امریکاست و هیچ نوشته ای یا گفته ای از سوی من صحت نداشته و کذب محض است."

او در ادامه از مقامات ایران خواسته است که فشار هایشان را برای آزادی او بیشتر کنند تا قبل از اینکه برایش اتفاقی بیافتد بتواند به ایران باز گردد.

 

معاوضه ای صورت نمی گیرد؛ اما ...

در کنار اخبار ضد و نقیض و پیکار رسانه ای بر سر شهرام امیریِ واقعی یا پیام واقعیِ شهرام امیری، خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در خصوص فیلم تهیه شده از شهرام امیری گفته است: "این فیلم و اظهارات امیری در آن، تاییدكننده مباحثی است كه ما از گذشته آن را مطرح می‌كردیم مبنی بر اینكه این تبعه ایرانی با همكاری سرویس‌های امنیتی آمریكا و عربستان ربوده شده است. "

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران معتقد بود "بحث شهرام امیری و مبادله آن با سه تبعه آمریكایی محبوس در ایران، بحث دیگری است. امیری تبعه ایرانی است كه ربوده شده و جرمی ندارد. او برخلاف اصول انسانی مدت زیادی در حبس است و هیچگونه اجازه دسترسی كنسولی به او و بررسی وضعیتش در اختیار ما نیست... ما اصولا مبادله افرادی كه دارای پرونده‌ای در سیستم قضایی ایران هستند را درست نمی‌دانیم و رویكردی برای انجام آن نداریم؛ سه تبعه آمریكایی به دلیل ورود غیرقانونی به ایران بازداشت شده‌اند و تحقیقات در رابطه با آنها ادامه دارد..."

 

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز، امکان مبادله شهرام امیری با سه آمریکایی زندانی در ایران را مردود دانست و گفت که "ما ده تا دوازده نفر از اینگونه افراد در آمریکا داریم و اگر قرار باشد روزی مبادله ای صورت گیرد، باید تکلیف همه این افراد روشن شود."

 

واکنش آمریکا

اعلام اخباری مبنی بر تحت فشار قرار داشتن امیری و شکنجۀ او، سریعا از سوی آمریکا با واکنش روبرو شد و یک مقام امنیتی آمریکا گزارش داد "این اتهام که شهرام امیری مورد شکنجه واقع شده، تکذیب می شود و اینکه آمریکا در شکنجه افراد با هدف گرفتن اعترافات غیر واقعی پناهنده شدن درگیر است، ادعایی نادرست است. چنین اعمالی روش ما نیست و چنین ادعایی نیز به هیچ وجه منطقی نیست."

 

تلویزیون، وزارت خارجه، تلاش های دیپلماتیک و...

در اوایل تیرماه، برنامه ای تحت عنوان «بیست و سی» که از تلویزیون رسمی ایران پخش می شد، مصاحبه‌ای با خانواده شهرام امیری که خواستار برگشتن وی به ایران بودند را پخش کرد و همسر، پدر و سایر بستگان شهرام نیز، بعد از چند روز با حسن قشقاوی، معاون كنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه دیدار كردند.

 

سخنگوی سابق وزارتخارجه ایران نیز، با تشریح اقدامات و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی ایران، از جمله مذاكرات به عمل آمده با مقامات سفارت عربستان و سفارت سوییس در تهران (حافظ منافع آمریكا) پیرامون شهرام امیری،‌ بر تداوم این‌گونه تلا‌ش‌ها تا حصول نتیجه نهایی تاكید كرد.

 

و هفدهم خرداد ماه، در حالیکه هنوز صحت و سقم ادعاهای ویدئویی شهرام امیری مشخص نگردیده بود، ایالات متحده ارسالِ نامۀ دیپلماتیک جمهوری اسلامی و دریافت آن از طریق دولت سوئیس (حافظ منافع) را مورد تایید قرار داد.

 

گفتنی است طی دو هفته اخیر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی، دو بار کاردار سفارت سوئیس(حافظ منافع آمریکا در ایران) را در ارتباط با وضعیت امیری احضار کرده و در اولین ملاقات، مدارکی حاکی از "ربوده شدن" شهرام امیری را در اختیار مسئول سفارت سوئیس در تهران قرار داد و در ملاقات دوم نیز، "خواستار بازگشت بدون قید شرط امیری به ایران شد."

 

مراجعه به دفتر واشنگتن و ...

دوشنبه ٢١ تیرماه (١٢ ژوئیه)، صدا و سیما و وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کردند که "کارشناس ربوده شده ایرانی، به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن (واقع در سفارت پاکستان) پناه برده و خواستار بازگشت سریع به تهران است."

 

و به فاصلۀ یک روز، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد "شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای ایرانی، به اختیار خود در کشور آمریکا بوده و حالا هم آزاد است که این کشور را ترک کند."

هیلاری کلینتون همچنین متذکر شد که "امیری در واقع قرار بود یک روز پیش به سوی ایران حرکت کند، اما نتوانست همه ترتیبات لازم را برای این سفر تدارک ببیند."

 

کلینتون با اشاره به آزاد بودن امیری برای ترک آمریکا و بازگشت به کشورش گفت: "... اما بر عکس، ایران هنوز سه جوان آمریکایی را به رغم میلشان نگاه داشته و ما کماکان درخواست خود را برای آزادی آنها و اجازه یافتنشان برای بازگشت نزد خانواده هایشان به دلایل انساندوستانه تکرار می کنیم".

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین به وضعیت نامعلوم رابرت لوینسون، کارمند سابق اف بی آی و شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شده و تاکنون اطلاعی از او در دست نیست، اشاره کرد و خواستار مشخص شدن وضع وی شد.

 

پیش از کلینتون، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مورد شهرام امیری و رفتار متناقض وی طی ماههای گذشته گفت "اعمال امیری، ویدیوهایی که منتشر کرد و حالا رفتنش به دفتر حفاظت منافع ایران، به روشنی ثابت می کند که او بر خلاف میلش در آمریکا نگاه داشته نمی شد. او آزادانه به این کشور آمد، آزادانه اینجا زندگی کرد و آزادانه انتخاب کرد که به ایران بازگردد. دولت آمریکا قطعا مانع او نخواهد شد. او خودش دارد ثابت می کند که ادعای شکنجه شدن و زندانی بودنش دروغ است. او می تواند هر داستانی که می خواهد بگوید، اما گفته های او واقعیت را عوض نمی کند."

 

پی جی کروالی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز، چهارشنبه و قبل از خروج امیری از آمریکا، بار دیگر اتهام ربوده شدن امیری توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده را رد کرد و تاکید کرد "او آزادانه در آمریکا زندگی می کرد."

 

ماجرای پنج میلیون دلار

همزمان با زمزمه های خروج امیری از آمریکا، روزنامه واشینگتن پست به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا نوشت "شهرام امیری با دریافت بیش از ۵ میلیون دلار اطلاعات مفیدی را در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، قرار داده است؛ اما به دلیل تحریم‌های مالی‌ای که علیه ایران اعمال شده است، وی امکان دسترسی به این پول را نخواهد داشت."

 

در گزارش واشنگتن پست در مورد بازگشت امیری به ایران، به نقل از مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین آمده بود "او اصرار داشت خانواده‌اش را ببیند و متأسفانه راه احمقانه‌ای را انتخاب کرد".

 

بازگشت به ایران

در نهایت شهرام امیری که چهارشنبه واشنگتن، پایتخت آمریکا را ترک کرده بود، حدود ساعت پنج و نیم صبح پنجشنبه از طریق دوحه قطر وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران شد و از سوی خانواده اش و تعدادی از مقام های ایرانی از جمله حسن قشقاوی، از معاونان وزیر امور خارجه، مورد استقبال قرار گرفت.

 

امیری در بدو ورود به کشور اعلام کرد که "دانشمند هسته ای نبوده است" و آمریکا "برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در یک جنگ روانی" او را به برنامه اتمی ایران مرتبط کرده بود.

 

امیری همچنین گفت "من پژوهشگر ساده ای هستم که در یک دانشگاه کار می کنم و کار محرمانه ای انجام نمی دهم." علاوه بر آن "درب دانشگاهی که بنده در آن مشغول فعالیت هستند به روی همکاری باز است و کار محرمانه ای در آن صورت نمی گیرد."

بنا به گزارش فارس، امیری بدون ذکر جزئیات، خاطرنشان کرد "ساز‌مان‌های اطلاعاتی ایران نشان دادند كه سازمان اطلاعاتی آمریكا سازمانی پوشالی بیش نیست و با توكل به خدا می‌توان بر این غول استكباری غلبه كرد. "

 

حلقۀ گمشده

امیری در ادامه سخنان خود، به موارد زیادی از جمله "جزییات ربایشش، نحوه بازجویی ها، شكنجه‌های روحی و فشارهای روانی وارده، ورود اسراییلی ها و سیا به روند بازجویی و همچنین تهدید و تطمیع" خود توسط آمریکایی ها اشاره کرد و حتی متذکر شد "آنها یک موبایل به بنده دادند و تا روز آخر تاکید داشتند که در صورت همکاری، علاوه بر دادن ۵۰ میلیون دلار شرایط زندگی در یکی از کشورهای اروپایی را برایم فراهم خواهند کرد."

 

امیری خطاب به خبرنگارانی که به استقبالش رفته بودند گفت "من مداركی در دست دارم كه در آمریکا آزاد نبودم و اجازه تماس با هیچ كس را نداشتم و تحت كنترل افراد مسلح سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) بودم و تا آخرین روز مراقب من بودند و اجازه تماس با كسی را نمی‌دادند."

 

اما آنچه شهرام به رسانه ها پاسخ نداد و آن را به "آینده و سر فرصت" موکول کرد، نحوۀ فرارهای خود (از آریزونا تا ویرجینیا) و همچنین نحوۀ گریز و مراجعتش به سفارت پاکستان (دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی) در واشنگتن بود...

 

*مردی که هرگز نبود: اقتباس از نام یک داستان جاسوسی- سیاسی در جنگ جهانی دوم بود که در رابطه با ایران اتفاق افتاد.

احضار کاردار کانادا به وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بدلیل نقض حقوق بشر در کانادا

Posted:

جـــرس: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، کاردار کانادا در تهران را، در خصوص آنچه "نقض حقوق بشر در برخورد با تظاهرکنندگان علیه اجلاس G20" در آن کشور صورت گرفته، به آن وزارتخانه احضار کرد و ضمن یادآوری تعهدات بین المللی در زمینه احترام به "حقوق شهروندی" و "آزادی تجمعات و اعتراضات"، نسبت به "وضعیت و سرنوشت بازداشت شدگان" تجمعات اخیر در کانادا، ابراز نگرانی نمود.


به گزارش آفتاب نیوز، عصر روز چهارشنبه ٢٣ تیرماه، کاردار موقت کانادا در ایران، به اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه احضار شد و در این دیدار نسبت به نقض حقوق بشر توسط پلیس ضد شورش کانادا در برخورد با تظاهر کنندگان منتقد اجلاس جی بیست و نیز وضعیت دستگیرشدگان به نماینده کانادا اعتراض شد.


نماینده جمهوری اسلامی ضمن تسلیم یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی به کاردار موقت کانادا از "برخورد خشن و غیرانسانی پلیس تورنتو با تظاهرکنندگان و نیز بازداشت گسترده آنان" انتقاد کرد.


وی همچنین "تعهدات بین‌المللی" کانادا، در خصوص "رعایت حقوق افراد در برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز و نیز سایر حقوق شهروندی" را یادآور شده و تاکید کرد "جمهوری اسلامی ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت نامعلوم دستگیرشدگان در تجمعات یاد شده خواستار اطلاع‌رسانی دولت کانادا در این خصوص در اسرع وقت شده و نیز بر رعایت حقوق بازداشت شدگان و برخورد قانونی با نیروهای متخلف پلیس تاکید کرد.


کاردار موقت کانادا در تهران نیز اذعان کرد که نگرانی‌های جمهوری اسلامی و مطالب مطروحه در این دیدار را به اطلاع مقامات اتاوا خواهد رساند.


گفتنی است همزمان با برگزاری دو اجلاس «گروه هشت» و«گروه بیست» درکانادا، تظاهرات گسترده ای از روز شنبه (پنجم تیرماه) در کانادا آغاز شد و خیابان های مرکز شهر تورنتو به خشونت کشیده شد. سی بی سی، تلویزیون دولتی کانادا، از حضور حدود ده هزارمعترض درخیابان های تورنتو خبر داده بود.

رسانه های کانادا از شکسته شدن شیشه های بانک ها، قهوه خانه ها و مغازه های مرکز شهر و زخمی شدن چندین تن درنزدیکی محل برگزاری اجلاس «گروه بیست» در تورنتو خبر داده و نوشتند "برخی از معترضان خودروهای پلیس را به آتش کشیده و برخی شیشه های خودرو پلیس را شکسته اند."


طی چند سال اخیر، گروههای مخالف سرمایه داری و فقر، مراسم و گردهمایی های کشورهای بزرگ صنعتی را با اعتراض پاسخ می دهند.


طی سالهای اخیر نیز، دولت کانادا از جمله کشورهای پیش قدم در تدوین پیشنویس قطعنامه حقوق بشر بر ضد جمهوری اسلامی بوده و متقابلا ایران نیز آن کشور را به نقض حقوق بومیان و شهروندان متهم می کند.


احضار مداح حامی دولت به دادگاه در خصوص آتش سوزی مسجد ارک تهران

Posted:

جـــرس: حاج منصور ارضی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات در خصوص آتش‌سوزی مسجد ارک به دادگاه فراخوانده شد تا به بازگویی حادثه صورت گرفته در شامگاه ٢۵ بهمن سال ۸٣ بپردازد.


به گزارش آفتاب نیوز، در حادثه آتش‌سوزی مسجد ارگ تهران بیش از ۷۰ نفر کشته و بیش از ٣۰۰ نفر زخمی شدند .


گزارش مذکور خاطرنشان می کند "علی‌رغم گذشت شش سال از حادثه دلخراش آتش‌سوزی مسجد ارگ تهران، پرونده این حادثه همچنان مفتوح بوده و دادسرای جنایی تهران مشغول شناسایی عامل و یا عاملان این اقدام غیرانسانی است. "


در همین راستا صبح روز چهارشنبه ٢٣ تیرماه، حاج منصور ارضی ـ که فعالیت گسترده‌ای را در آن مسجد داشت، به دادگاه فراخوانده شده است ـ تا به بازگویی حادثه صورت گرفته بپردازد؛ "شاید ابعاد پنهان این واقعه دلخراش شفاف شود."


گفتنی است این مداح معروف، که از حامیان دولت و حاضر در بسیاری از مراسم لباس شخصی ها می باشد، چندی پیش نسبت به احضار خود به دادگاه معترض بوده است.

بنا بر اظهار بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ٢٧پایتخت، شماری از بستگان قربانیان اعلام کرده اند که دیه تعلق گرفته به آنان، کم‌تر از میزان قانونی می باشد.