جنبش راه سبز - خبرنامه |
- جنبش سبز و اجرای بی تنازل قانون اساسی
- مصباح یزدی: فتنههاي اخير انسانهاي نيمه هشيار را از چرت بيرون آورد
- كنارگذاشتن الهام و كعبي از شوراي نگهبان
- رقیب سپاه در خرید سهام مخابرات به خواست یکی از نهادهای امنيتی حذف شد
- دولت اظهار نظر درباره مسائل شرعی را به اهلش واگذارد
- رييس قوهقضاييه غيرشرعی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد را تكذيب كرد
- بروجردی: نحوه فرار شهرام امیری از دست نیروهای آمریکایی، پس از بازگشت وی روشن می شود
- فرمانده نیروی زمینی: منطقه وسیعی از جنوب كشور تبدیل به زمین مسلح خواهد شد
- چهار میلیارد دلار خسارت تعطیلیهای اخیر
- آجرلو: پالیزدار متوهم و دروغگو است و فقط نقش یک تایپیست را داشت
جنبش سبز و اجرای بی تنازل قانون اساسی Posted: علی حسین قاضی زاده
سخن گفتن از تکثر در بیان خواسته های جامعه ای که از فرهنگش گرفته تا سیاست و اقتصادش در دریایی از مشکلات غوطه ور گشته، امنیت خصوصی ترین بخش زندگی مردم، به مخاطره افتاده، و بنیان هایش بر ظلم و فساد استوار گشته، به مثابه بیان شیرین بودن شیره، مبرهن است.
اما همین تکثر، یکی از واژه هایی است که این روزها دستمایهء کسانی شده، که به بهانهء حمایت از آن، به جنگ کسانی می روند که چون آنان نمی اندیشند. این روزها آنچه که بازار دارد، بازی با جملاتی است که خریدار آن تنها در لابلای همین صفحات دنیای مجازی اند و هیچ تبلوری در عالم واقعی ندارد. جملاتی هم چون بی مرز دیدن جنبش سبز و بی رهبر بودن آن.
نکتهء شگفت انگیز این ماجرا آن جاست که حتی مخالفین رهبر بودن موسوی و معتقدین به کثرت در جنبش، حتی خود نیز بدان باور ندارند. که اگر می داشتند برای اثبات کثرت، به دنبال نقل قول از موسوی و یارانش نمی رفتند، بلکه به سراغ آنانی می رفتند که بیان سخنان و عقایدشان و جایگاه اجتماعی شان، اثبات گر کثرتی در جنبش سبز باشد که ما هم به باورمان بیاید که کسی هم آورد موسوی در این جنبش قرار دارد که چون موسوی نمی اندیشد. آن کس که برای اثبات رهبر نبودن موسوی به سراغ موسوی و نزدیکانش می رود، خود پیشاپیش به نقش ممتاز موسوی و حوزهء تأپیرگذاری وی معترف است.
بهترین پیام به آنهایی که با شنیدن واژه تکثر در جنبش سبز و به دنبال آن بی رهبر دیدن این جنبش متکثر، هلهله سر می دهند و برای شنیدن آنها از زبان موسوی و نزدیکانش بی تاب و بی قرارند، این است که لغات و واژه ها همانی باشد که شما می گویید.
ما نیز چون شما آرزومند جنبشی هستیم به کثرت یک ایران و جامعه ای بالغ و بی نیاز از هر راهبر و مقتدا. جنبش سبز را هم جنبشی می شناسیم که عضوی دارد به نام موسوی. عضوی که منشور جنبش را نوشته، مرزهای آن را ترسیم کرده، خواسته هایش را بیان کرده و راه نیل به آن را نیز نشان داده و جمعیت کثیری را حول آن گرد آورده. اگر در جنبش سبز عضو سادهء دیگری هم می شناسید که همسان موسوی توان ارائهء همهء اینهایی که گفته شد را دارد، ما نیز مشتاق شنیدن آنیم.
اگر امروز برخی تمایل دارند که خود را در لابلای این جنبش ببینند، اما مشی و چارچوب موسوی را نمی پسندند و در عین حال نه شهامت معرفی کسی را دارند که عقایدشان را نمایندگی کند و نه توان مکتوب کردن خواسته های خویش و راه نیل به آن خواسته ها را در خویش می بینند، لذا سعی در بی هویت نشان دادن این جنبش می نمایند، کسان دیگری هم هستند که چون اینان نمی اندیشند.
در این جنبش متکثر، کسانی هستند که قائل به جنبشی هستند که قرائت گرش میر حسین موسوی است. خواسته هایشان بیانیهء شمارهء 17 موسوی، راه نیل به آن، اجرای بی تنازل قانون اساسی و مشی آنان، بیانیه شماره 18 موسوی است.
طرفداران این قرائت از جنبش سبز، پرچم سخنگویی جنبش را به دست نمی گیرند، بلکه خود منادی ایند که میر حسین موسوی نه تنها در خارج که در داخل هم سخن گویی ندارد، مگر آنکه خود بگوید. طرفداران این قرائت، خواسته ای به جنبش تحمیل نمی کنند که مغایر با روح بیانیهء شمارهء 17 موسوی باشد. طرفداران این قرائت، اگر هم معتقد به مسیری که موسوی برای نیل به این خواسته ها برگزیده، نباشند، باز هم خود را ملتزم بدان می بینند تا به درد هرج و مرج گرفتار نیایند. طرفداران این قرائت تنها انعکاس دهندهء نظراتی هستند که مورد تأیید موسوی است.
رهبر این جنبش به قول ما و عضو سادهء جنبش به قول شما، محور اشتراک این جنبش را قانون اساسی می داند. او مرز این جنبش را در داخل نظام می شناسد. و معتقد است که هر کس معتقد به حق و قانون باشد در دایرهء جنبش سبز می گنجد. معنای این سخن این است که به باور موسوی، هر کس معتقد به قانون نباشد در دایرهء این جنبش نیست.
به عبارت دیگر، «که هر کس به خیابان آمد و هزینه هم داد، لزوما در دایرهء جنبش سبز نیست، هر چند که دفاع از او و حقوق مدنی اش، یکی از آرمانهای جنبش سبز است.»
که اگر جز این باشد، چه میزانی در دست ماست که اگر فردا کسی به خیابان آمد و با نیت مخالفت با نظام و تحول طلبی، از رهبر و رئیس جمهور تا موسوی و خاتمی را مورد لعن و نفرین قرار داد، وی را هم در زمرهء این جنبش ندانیم؟ یا اینکه کسی با نیت تغییر و تحول، قائل به زدودن تمام مظاهر دین از جامعه شد و مثلا کاریکاتور پیامبر را نیز در دست گرفت، با چه متری، وی را از دایرهء جنبش بیرون ببینیم؟
ما به صداقت آنانی که در 25 خرداد به خیابانها آمدند و به یک تقلب تمام عیار معترض گشتند، اعتقاد داریم. و معترفیم که مشی موسوی در حاکمیت قانون، در 22 خرداد، رأی اعتماد خویش را از ملت ستانده. و هر نظری جز این، تنها حدس و گمانی است که هیچ مسیری برای اثبات آن متصور نیست.
نقطهء اتصال ما به موسوی، همان چیزی بود که موسوی را پس از بیست سال خانه نشینی به میدان کشاند. آن خطری که موسوی احساسش کرد، نقض قانون از سوی مجریان و انحراف از مسیر روزهای نخستین انقلاب بود. میثاق ما با موسوی در روز 22 خرداد، نقض قانون نبود، اجرای آن بود. حتی آنانی که موسوی را در یک انتخاب بین بد و بدتر برگزیدند، نیک می دانستند که آنکه نامش را به صندوق می افکنند، بنا بر نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دارد نه جلوس بر صندلی رهبر اپوزیسون. می دانستند که او می آید تا اجرا گر بخش هایی از قانون باشد که مغفول مانده نه اینکه خود احمدی نژادی دیگر باشد که قانون را تا آنجایی بخواهد که خود می پسندد.
عده ای هم پس از انتخابات به جنبش پیوستند. هر چند که پیوستن این بخش از هموطنان به جنبش، حادثه ای مبارک است اما انتظار عدول موسوی از عقایدی که مبنای عهد وی با رأی دهندگان 22 خرداد شد، انتظاری زیاده خواهانه است. از آن رو که این موسوی نبود که بدانها پیوست بلکه این آنان بودند که در باورهایشان نسبت به موسوی و جنبش سبز تجدید نظر کردند.
شاید تأکید این جمله بد نباشد که ما سخن گوی جنبش سبز نیستیم. ما تنها قائل به ذیصلاح بودن موسوی در امر سخنگویی جنبشیم. میزان ما برای این ادعا، انتخابات 22 خرداد است و بی صبرانه مشتاق آنیم که بدانیم که آنانی که در مقام یک سخنگو، این جنبش را سکولار، برانداز، مخالف قانون و در یک کلام مخالف راه و مشی موسوی نشان می دهند، از چه میزانی بهره می گیرند.
آنهایی که با ژست روشنفکرانه، فریاد می کشند و رگ گردنشان برای تبلور خواست مردم در جامعه بیرون زده، کمی به حافظهء تاریخی خود فشار بیاورند تا به یادشان بیاید که این قانون اساسی که امروز موسوی، اجرای بی تنازلش را خواهان است، دستنوشتهء حکومت کودتا نیست. بلکه قانونی است که در رفراندومی آزاد، آن هم در دو مرتبه، به تصویب این ملت این رسیده.
نه خبرگان قانون اساسی روزهای نخست انقلاب، گذر کردگان از تیغ استصواب شورای نگهبان بودند و نه رفراندوم سال 58 در فضای سانسور و قتل عام مخالفین، محقق شد.
با همهء اینها، آنهایی که مشی موسوی را نمی پسندند و بیانیهء 17 موسوی را پاسخگوی نیاز های خویش نمی بینند و یا مسیر تحقق آن را از دل این قانون اساسی قابل تحقق نمی دانند و در عوض، مدل و الگوی خود را به جامعه عرضه می کنند و برای تحقق خواسته هایشان، اقدام به گرد آوری بدنهء اجتماعی خویش می نمایند، انسانهایی قابل احترامند که از قضا وجودشان برای بالندگی جامعه، یک نیاز ضروری است.
اما قابل احترام نیستند کسانی که با شعار حمایت از موسوی و با بهره گیری از چند جملهء پراکنده، نه به بیانیهء 17 موسوی پایبندند و نه به قانون. که حتی سعی بر آن دارند که حمایت موسوی از قانون را هم ناشی از جبری ببینند که ضامن مصونیتش در دل نظام باشد، نه برگرفته از اعتقادات وی.
به باور من، تفاوتی نیست مابین کسانی که به نام موسوی، مروج قانون شکنی گشته اند و آن دولت کودتایی که موسوی را اغتشاش گر و برانداز و قانون شکن می خواند.
آن کس که شعار حمایت از موسوی سر می دهد و به گفته های موسوی استناد می کند، اما نه قائل به آرمانهای انقلاب 57 است و نه پایبند به قانونی که امضای یک ملت را در پای خویش دارد، در واقع هویت موسوی را در نفی احمدی نژاد می بیند. موسوی برای او حکم وسیله ای را دارد که به یاری او می توان شکاف های داخل نظام را تا بدان جا گسترش داد که به مرز فروپاشی رسد. اینها همان هایی هستند که در آینده ای نه چندان دور، در حکم دایه های مهربان تر از مادر جنبش سبز، پرچم عبور از موسوی را برخواهند افراشت.
اما به باور ما هویت موسوی و جنبشی که وی قرائتش می کند، نه بر پایهء نفی این و آن که بر پایهء تجلی ارادهء ملت بر حاکمیت است. در همین راستاست که وی نمی تواند منادی تحقق ارادهء ملت باشد، اما خود را پایبند به قانونی نبیند که رأی یک ملت را در پای خویش می بیند. اجرای بی تنازل قانون اساسی و سپس سخن گفتن اصول از ناکارآمد آن و سعی بر تغییر آنان، مسیری است که هم امروز موسوی، سرلوحهء برنامه های خویش قرار داده و هم اصلاح طلبان حامی وی در مسیر تحقق آن گام بر می دارند.
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست
|
مصباح یزدی: فتنههاي اخير انسانهاي نيمه هشيار را از چرت بيرون آورد Posted: جرس: رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تأكيد كرد: فتنه اخير شوكي در مردم و انسانهاي هوشيار ايجاد كرد و به انسانهاي نيمه هوشيار يادآور شد كه از چرت بيرون بيايند.
به گزارش فارس، محمد تقي مصباح يزدي رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در پانزدهمين دوره آموزش مقامي انديشه اسلامي (طرح ولايت) كه پيش از ظهر امروز چهارشنبه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، با تاكيد بر اينكه علومي كه با ارزشها سروكار دارد با ساير علوم متفاوت هستند و خود متضمن ويژگيهايي به افراد هستند، خاطرنشان كرد: اين علوم ارزشي به افراد هوشياري ميدهد و تضمينهايي را براي آنها در پي دارد. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: علوم عملي كه با رفتار و اعمال انسانها سروكار دارد، ويژگيهاي خاصي داشته و جزء علوم انساني هستند و در طبقه بندي علوم طبيعي و پايه قرار نميگيرند. مصباح يزدي با تاكيد بر اينكه لازمه سعادت، خوشبختي ابدي است، خاطرنشان كرد: فردي ممكن است در اين دنيا خوشبخت باشد اما به دليل معتقد نبودن به علوم ارزشي در آن دنيا خوشبخت نخواهد بود. اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه اختلاف اساسي نظام اسلامي ما با نظامهاي پيشين و ساير نظامهاي سياسي دنيا در قبول علوم ارزشي است، تاكيد كرد: نظام شاهنشاهي و ساير نظامهاي دنيا اعم از ليبرال و ... سعي داشتهاند رفاه و امنيت را تنها در اين دنيا براي مردم فراهم كنند اما هيچ يك از اين نظامها به عنوان نظام سياسي اعتقاد ندارند كه اگر اين نظام ارزشي مستقر باشد همه در آن دنيا خوشبخت خواهند شد و خوشبختي آنها هم ابدي خواهد بود. مصباح يزدي اظهار داشت: اين نظامهاي سياسي ادعاي آزادي، دموكراسي و حقوق بشر را دارند اما ميبينيم كه اين مدعيان چه بلايايي بر سر انسانهاي دنيا ميآورند. وي در ادامه تاكيد كرد: نظام جمهوري اسلامي ايران بر اين اساس مبتني شد كه بايد سعادت دنيا و آخرت را تبيين كرده و ارزشهاي انساني و الهي را در نظام خود پديد آورد. مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: پسوند نام نظام جمهوري اسلامي نشاندهنده موجوديت نظام ما است و اين پسوند تشريفاتي نيست. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه علوم انساني و رشتههايي چون اقتصاد، جامعهشناسي، حقوق بايد باشند اما بايد به عنوان ابزاري براي رسيدن به هدف بالاتر كه همان كمال انسان است از آنها استفاده شود، تاكيد كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي با غريزه عقلايي و به مقتضاي طبيعي پيشرفت صنايع را وجه همت قرار داديم و در ساير مقولات از قبيل سياست خارجي، اقتصاد، امور بينالملل و ... فعاليتهايي داشتيم كه پس از 3 دهه نظام اسلامي ايران پيشرفتهاي چشمگيري را داشته است.
|
كنارگذاشتن الهام و كعبي از شوراي نگهبان Posted: معرفی 5 حقوقدان براي عضويت در شوراي نگهبان جرس: رئيس قوه قضائيه اسامي پنج حقوقدان را به منظور انتخاب سه نفر از حقوقدانان شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. |
رقیب سپاه در خرید سهام مخابرات به خواست یکی از نهادهای امنيتی حذف شد Posted: وزير اقتصاد در پاسخ به پرسش نمايندگان جـــرس: وزير اقتصاد در پاسخ به پرسش نمايندگان مجلس پیرامون واگذاری سهام مخابرات کشور به کنسرسيومی متشکل از سپاه پاسداران و «ستاد ماده ده امام»، خاطرنشان کرد "حذف رقیب سپاه از عرصۀ رقابت خرید سهام مخابرات، به درخواست يکی از نهادهای امنيتی صورت گرفته است."
این معامله، که بزرگترين معامله تاريخ بورس ايران لقب گرفت، اوایل مهرماه گذشته در حالی که نيم ساعت از آغاز آن می گذشت، سریعا پايان يافت.
وی همچنين تصريح کرد که دولت در اجرای سياستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عزم خود را نشان نداده و "هنوز يک شرکت اجازه رقابت با شرکتهای دولتی را پيدا نکرده است و در واگذاریها نيز شرايطی به وجود آمده که ناامنی ايجاد میکند."
نادران خطاب به وزیر اقتصاد یادآور شد "شما در اين واگذاری از طريق واگذاری مخابرات به يک کنسرسيوم عمل کرديد و اين سهام را در بورس ارائه نکرديد تا شريک خارجی حاضر به حضور در اين واگذاری شود. اينکه بگوييم ۵۰ درصد از سهام را به يک شرکت واگذار کرده ايم و تنها برای ارائه آن در بورس و واگذاری تنها همين شرکت حاضر بوده و شرکت ديگری که خواستار اين موضوع بوده به دلايل امنيتی کنار گذاشته شده، خنده دار است."
|
دولت اظهار نظر درباره مسائل شرعی را به اهلش واگذارد Posted: رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس جرس: رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس با انتقاد از اظهارات اخیر احمدی نژاد گفت: آیا بیان این مطلب نیازامروز کشور است.
روز گذشته، احمد خاتمی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار عقیده کرد: بنده به عنوان دلسوز نظام اسلامي و دلسوز دولت محترم عرض ميكنم اظهارنظر در حوزه مسائل ديني كار تخصصي است و ميتوان نظرات مراجع را در ارتباط با كراوات و تراشيدن ريش در كتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد در جلد اول صفحات 73، 74، 75 و 76 و جلد دوم اين كتاب در صفحهي 85 مشاهده كرد.
وي با يادآوري اينكه "دكتر احمدينژاد در همايش مسوولان نهاد رهبري در دانشگاهها فرمودهاند زماني كراوات زدن را عدهاي مسخره ميكردند، درحالي كه هيچيك از مراجع فتوايي بر اشكال شرعي كراوات ندادهاند، مدعی شد: من به ايشان عرض ميكنم؛ بسياري از بزرگان و مراجع تقليد هستند كه تاكيد بر اجتناب از كراوات زدن كردهاند، از جمله مقام معظم رهبري كه فتواي ايشان در مجله نصيحت شماره 154 آمده است كه فرمودهاند زدن كراوات و بستن پاپيون چون تقليد از فرهنگ مهاجم غيرمسلمين است، جايز نيست. |
رييس قوهقضاييه غيرشرعی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد را تكذيب كرد Posted: ديدارصادق لاریجانی با آيتالله هاشمیرفسنجانی جرس: رييس قوه قضاييه در ديدار با آيتالله هاشمیرفسنجانی با تکذیب اعلام غيرشرعی و غيرقانونی بودن وقف دانشگاه آزاد، گفت: هنوز در اين مورد بررسی صورت نگرفته و اعلام نظر نشده است.
|
بروجردی: نحوه فرار شهرام امیری از دست نیروهای آمریکایی، پس از بازگشت وی روشن می شود Posted: جـــرس: در حالیکه رسانه های خبری از بازگشت قریب الوقوع شهرام امیری به ایران خبر داده اند، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصل موضوع ربایش شهرام امیری از سوی آمریکا را امری مسلم خواند و تاکید کرد که ابعاد چگونگی فرار این استاد دانشگاه از دست نیروهای اطلاعاتی آمریکا پس از بازگشت وی به کشور روشن خواهد شد .
|
فرمانده نیروی زمینی: منطقه وسیعی از جنوب كشور تبدیل به زمین مسلح خواهد شد Posted: جـــرس: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، از عملیاتی شدن تاكتیك «زمین مسلح» در منطقه وسیعی در جنوب ایران، از آبانماه سال جاری خبر داد.
|
چهار میلیارد دلار خسارت تعطیلیهای اخیر Posted: دولت باید نسبت به این تعطیلی ها پاسخگو باشد جرس: یک نماینده اصولگرا، خسارت تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه به دولت را حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد. در همین حال یکی دیگر از نمایندگان تصریح کرد که تعطیلات چندروزه کشور با هیچ منطق اقتصادی متناسب نیست.
تصمیم غیر منتظره دولت در تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه مخالفتهای زیادی را از سوی نمایندگان مجلس به همراه داشت.
به گزارش خانه ملت، نصرالله ترابی درخصوص تعطیلی در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه و خسارت های وارده به اقتصاد کشور گفت: خسارت اقتصادی تعطیلات اخیر از لحاظ اقتصادی به طور حتم به حدی است که اگر تعطیل نمی شد می توانست مشکلات زیادی را رفع کند. وی خاطرنشان کرد: تعطیلی به علت سرما و گرما نباید موجب بروز خسارت اقتصادی و مالی به کشور وارد شود. نماینده مردم شهر کرد در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه است که بعضی از استان های جنوبی و غربی که هم با مشکل گرما مواجهند هم با ریزگردهای عربی در اوج گرمای ۵۰ درجه تعطیل نمی شوند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: واقعاً جای سوال و تعجب دارد چگونه در مکان هایی که مردم ۵۰ درجه را تحمل می کنند تعطیل نمی شوند اما در تهران با ۴۳ درجه یکباره تعطیلی پشت تعطیلی رقم می خورد. ترابی خاطرنشان کرد: دولت باید توضیح دهد چرا تعطیلات باید تنها برای کارمندان رقم خورد حال آنکه کارگران که از شرایط کاری سخت تری برخوردارند باید تعطیل می شدند. این نماینده مجلس یادآور شد: دولت باید سرمایه گذاری لازم در نیروگاه ها برق یا احداث سد را به انجام می رساند تا اینچنین به مشکل بر نمی خوردیم. وی تصریح کرد: تعطیل کردن نمی تواند رافع مشکلات باشد بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که مشکلات به صورت ریشه ای حل شود. |
آجرلو: پالیزدار متوهم و دروغگو است و فقط نقش یک تایپیست را داشت Posted: جـــرس: در واکنش به اظهارات اخیر عباس پالیزدار، که برخی نمایندگان مجلس و مقامات کشور را مقصر و دخیل در بازداشت خود معرفی کرده بود، "فاطمه آجرلو مسؤول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرج و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، وی را "دروغگو و متوهم" خواند و گفت : "پالیزدار کار را خراب کرد."
وی همچنین پیرامون یکی از نمایندگان مجلس که وی را به تحقیقات دعوت کرده بود گفت "خانم آجرلو قسم خورد به آیات قرآن و روح شهدا که تا آخر با تو هستیم. ... از اول هم قرار گذاشتیم یا اصلاح یا افشا. اما زیر پای من را خالی کردند."
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |