جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشم صباغیان: با اصلاح قانون انتخابات به نفع طبقه خاص خودشان مردمسالاری را محدود می‌کنند

Posted: 01 Dec 2012 08:45 AM PST

جرس: وزیر کشور دولت بازرگان گفت: می‌خواهند از طریق اصلاح قانون انتخابات موادی را به تصویب برسانند که به نفع طبقه خاص خودشان باشد و با این روش مردم‌سالاری را محدود کنند.


به گزارش ایلنا، هاشم صباغیان در خصوص اصلاح قانون انتخابات که به تازگی در مجلس طرح شده، اظهار داشت: بعضی مواقع برخی تغییرات ممکن است برای افراد خاصی باشد و در آن حالت وای به حال قانونی که ما بخواهیم برای یک نفر آن را تغییر دهیم. در گذشته هم این روند وجود داشته است.


صباغیان در خصوص شرط سنی نامزدهای انتخابات افزود: از طرفی جوانگرایی در دولت فعلی دیده نمی‌شود که از استعداد‌ها استفاده شود. از طرفی نیز باید دید فردی که ۷۵ سال به بالا عمر دارد چه طور می‌خواهد در راس مملکت قرار بگیرد. حتی در قرآن آمده «وقتی سن بالا می‌رود شکسته می‌شوید آیا تعقل نمی‌کنید؟»


وی در ادامه گفت: به نظر من فرد بالای ۷۵سال توانایی کافی را برای اداره دولت و کشور ندارد. هر کس که می‌خواهد باشد من نظر شخصی خودم را می‌گویم. اگر آدمی ۷۵سال به بالا را بگذارند برای انجام وظیفه واقعی خود کم خواهد آورد.


صباغیان شرط مدرک را نیز در راستای محدود کردن حضور برخی جریان‌ها در انتخابات دانست و افزود: این شرط مدرک هم صحیح نیست. در مملکت خودمان داشته‌ایم که لیسانس پرتوان و با انگیزه حتی می‌تواند از فارق التحصیل دکترا نیز بهتر عمل کند. این شرط نیز نوعی محدودیت است.


وزیر کشور دولت موقت تصریح کرد: در شرایط فعلی باید آزادی انتخابات این باشد که کسی جرم مشهود و سابقه کیفری نداشته باشد. در چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که دیگر گروه‌ها نیز در انتخابات شرکت خواهند کرد.
 

آمار بیکاران 15 تا 25 سال بالای 25 درصد است

Posted: 01 Dec 2012 08:18 AM PST

افزایش نرخ 5 درصدی بیكاری

جرس: دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه در سال 90 نسبت به سال 85، 5 درصد در زنان نرخ بیکاری افزایش داشته است، نرخ مرکز آمار را غیرمنطقی اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه های دولت در طی 5 سال گذشته با مشکل و چالش جدی در زمینه بودجه مواجه شده اند گفت: نه تنها مشکل بیکاری درطی 5 سال گذشته کاهش پیدا نکرد، بلکه مجموع بیکاران نیز بیش از مقدار پیش بینی اعلام شده از کارشناسا ن افزایش یافت.

وی با اشاره به این كه دولت به ارائه داده های صحیح نمی پردازد، اظهار داشت: وقتی آمار بیکاران 15 تا 25 سال بالای 25درصد است، دولت تنها به 11 درصد بیکاری عامه اشاره می كند.

محجوب تأكید كرد: مركز آمار حتی میزان واقعی اشتغال زنان را نیز طی یك سال گذشته به صورت واقعی اعلام نمی كند.

به گفته محجوب، با بیان این كه طرح های دولت در طی 7 سال گذشته با موفقیت به اتمام نرسیده اند، بیان داشت: دولت درطی 7 سال گذشته نه تنها در طرح های اشتغال زایی همچون بنگاه های زود بازده موفق نبوده بلكه در طرح ماندگار نیز تا كنون ناموفق بوده است.

دبیر كل خانه كارگر تصریح كرد: در مجموع كارنامه دولت در زمینه ایجاد فرضت های شغلی و ارتقاء جایگاه اقتصادی ایران ناموفق بوده است.
 

پایان تحصن انصار حزب‌الله مقابل وزارت ارشاد

Posted: 01 Dec 2012 08:18 AM PST

جرس: انصار حزب الله در بیانیه ای پایان تحصن خود مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را که در اعتراض به نمایش فیلم «من مادر هستم» انجام شده بود، اعلام کرد.


در این بیانیه آمده است:

بسمه تعالی
بدینوسیله به اطلاع می رساند دقایقی پیش از ساعت 11 صبح روز 11 آذر امت حزب الله براساس وعده قبلی و به دنبال عدم توقف نمایش عمومی فیلم سراسر ابتذال "من مادر هستم" برای تحصن در برابر ساختمان وزارت ارشاد درخیابان کمال الملک حاضر شدند و بر این اساس بخش اول از ترتیبات بند "م" وصیت نامه امام خمینی(ره) توسط متدینین به اجرا درآمد.

لازم به ذکر است براساس تجارب قبلی و به دنبال اینکه مسجل گردید مسئولین سازمان سینمایی وزارت ارشاد به دنبال خرید زمان برای تکمیل فرایند نمایش این فیلم هستند، بنا به صلاحدید مرحله مراجعه به مسئولین در همین مقطع زمانی متوقف و برای محصور نماندن میدان عمل امت حزب الله، برنامه تحصن نامحدود پس از اقامه نماز ظهر و عصر پایان یافته اعلام گردید.

براین اساس، سازمان اجرایی انصار حزب الله اعلام می دارد درصورت عدم توقف نمایش عمومی فیلم مستهجن "من مادر هستم" ، در راستای اجرای بخش دوم بند "م" وصیت نامه امام خمینی(ره) متدینین را با اطلاع رسانی از مبادی رسمی خود به میدان عمل دعوت و اقدام مقتضی در جلوگیری از اشاعه رسمی فحشا انجام خواهد شد. لذا به اطلاع عموم متدینین می رساند برنامه های بعدی متعاقبا از مبادی رسمی اطلاع رسانی انصار حزب الله اعلام خواهد شد.

والسلام

سازمان اجرایی انصارحزب الله ایران

11 آذر 1391،16 محرم الحرام 1434
 

آخرین وضعیت زخمی‌های حادثه راهیان نور بروجن

Posted: 01 Dec 2012 08:18 AM PST

جرس: فرماندار بروجن با اشاره به آخرین وضعیت زخمیهای حادثه واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور بروجن، گفت: هم اکنون تنها دو زخمی از این حادثه در بیمارستان بستری هستند.فتاح کرمی با تشریح آخرین وضعیت بازماندگان و زخمیهای واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور بروجن اظهار داشت: زخمیهای این سانحه همه بجز دو نفر از بیمارستان مرخص شده اند.وی بیان داشت: خانم آقایی یکی از زخمیهای این سانحه بوده که هم اکنون در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد بستری است.وی ادامه داد: وی در حال بهبود است و به زودی از بیمارستان ترخیص می شود.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه یک از زخمیهای واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور بروجن در استان خوزستان بستری است، گفت: خانم باباخانی دیگر زخمی این سانحه است که در بیمارستان شهر اهواز بستری است. فرماندار بروجن ادامه داد: خانم باباخانی هوشیاری خود را در حال به دست آوردن است و رو به بهبود است.وی بیان داشت: باید یک عمل جراحی روی خانم باباخانی انجام شود.وی گفت: درصورت بهتر شدن وضعیت خانم باباخانی اقدات لازم درخصوص انتقال به استان را خواهیم داد.

دانش آموزان دوم دبیرستان شهرستان بروجن درکاروان راهیان نور در حال بازگشت از مناطق عملیاتی و جنگی هشت سال دفاع مقدس بودند که در مسیر بازگشت اتوبوس حامل دانش آموزان به خاطر لغزندگی جاده وبی احتیاطی راننده واژگون و تعداد26 نفر از دانش آموزان فوت کردند و بقیه سرنشینان اتوبوس زخمی شدند.  

تاکید آیت‌الله دستغیب بر آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی

Posted: 01 Dec 2012 08:18 AM PST

جرس: آیت الله دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز خواستار آزادی رهبران جنبش سبز و دیگر زندانیان سیاسی از زندان های جمهوری اسلامی شد.

به گزارش حدیث سرو، این نماینده منتقد مجلس خبرگان در ادامه سخنرانی های ماه محرم خود گفت: نظر فقهى بنده این است که درمورد آقایان موسوى و کروبى و بسیارى از زندانیان سیاسى، عنوان محارب صادق نیست.

آقای دستغیب با بیان این که موضع او درباره زندانیان سیاسی به هیچ وجه یک موضع‌گیرى سیاسى نیست، بلکه نظرى کاملا فقهى است تاکید کرد که عدّه‌ى دیگرى از فقها نیز با آن موافقند.

او سپس گفت: از خداوند تبارک و تعالى به برکت حسین بن على علیه السلام خواستاریم که این دو بزرگوار و همسر آقاى موسوى و دیگر زندانیان سیاسى را آزاد فرماید.

این چندمین باری است که این مرجع تقلید صراحتا خواستار آزادی زندانیان سیاسی می شود. آقای دستغیب پس از فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای سرکوب مردم معترض نیز از عملکرد او انتقاد کرده و خواستار برگزاری جلسه اضطراری خبرگان رهبری شده بود. اما در واکنش به این درخواست، هواداران رهبر جمهوری اسلامی به او حمله کرده و نیروهای امنیتی نیز طلاب و شاگردان او در مسجد قبا شیراز را دستگیر کردند. 

فلاحیان: هاشمی می خواست از وزرات اطلاعات عزلم کند، مقام بالاتر اجازه نداد

Posted: 01 Dec 2012 08:00 AM PST

جرس: علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی که با اتهامات زیادی درباره قتل روشنفکران و منتقدان جمهوری اسلامی مواجه است، در گفتگوی منتشرنشده ای، خبر تصمیم هاشمی برای تغییر وزیر اطلاعات در دوره دوم دولتش را تایید کرد و گفت که با نظر مقامات بالا، وی در وزارت اطلاعات ابقا شده است.

آقای فلاحیان از "مقامات بالاتر" نام نبرده اما از آنجا که هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری دومین مقام کشور پس از رهبر جمهوری اسلامی بود، روشن است که منظور ار مقام بالاتر، آیت الله خامنه ای است.

آقای خامنه ای در زمان تصدی دیگر روسای جمهوری نیز در عزل و نصب وزاری اطلاعات دخالت مستقیم کرده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، فلاحیان در این گفتگو می گوید: من در دوره دوم قرار بود وزیر کشور شوم، اما موافقت نشد. هاشمی هم راضی بود که من وزیر کشور شوم. خودم هم راضی بودم که وزیر کشور شوم. اما خب بالاتر موافقت نشد و گفتند وزیر اطلاعات بمانم. حالا نمی‌دانم آقا موافق نبودند یا مورد دیگری بود.

او در بخش دیگری از این گفت و گو که سایت بازتاب مشخص نکرده در چه زمانی انجام شده ارتباط خود با مدحی را تکذیب میکند.

محمدرضا مدحی فردی بود که در فیلم پخش شده از صدا و سیما به نام «الماسی برای فریب»، با عنوان جاسوس نفوذی وزارت اطلاعات در بین اپوزسیون خارج از کشور معرفی شد. وی در این فیلم بیان کرد که توانسته به گروه‌های اپوزسیون نزدیک شود و به عنوان فرد بریده از حکومت خود را مطرح کند. پس از آن خبری از مدحی منتشر نشده اما شایعه دستگیری مجدد او و بازداشتش در یکی از زندان های وزارت اطلاعات، به برخی ابهامات درباره پرونده او دامن زده است.

از سوی دیگر، چندی پیش فیلمی در وبسایت یوتیوب منتشر شد که مدحی را در منزل فلاحیان و در حال گپ و گفت با وزیر اسبق اطلاعات نشان می دهد. گفته شده که برادر مدحی این فیلم را گرفته است. در این فیلم علی فلاحیان درحالی که با لباس خانه کنار مدحی نشسته از او تعریف و تمجید میکند.

در گفت و گوی منتشر شده سایت بازتاب، فلاحیان ارتباط خود با مدحی را تکذیب می کند و درباره اینکه آیا مدحی یک جاسوس دوجانبه بوده نیز می گوید که اطلاعی ندارد.

فلاحیان در برابر این پرسش که فیلم منتشر شده چیست می گوید: "هر روز از من فیلم می گیرند."

وزیر اسبق اطلاعات با بیان اینکه "ما روزها در این جا کلاس قران داریم و همه می آیند"، می گوید: ما اصلا کاری با مدحی نداشتیم. 

توقیف هفته نامه محلی نصیر به دلیل انتقاد از کمبودها در شلمچه

Posted: 01 Dec 2012 08:00 AM PST

جرس: یک نشریه استانی به دلیل انتشار مطلبی در انتقاد از کمبود امکانات منطقه شلمچه توقیف شد.

به گزارش عصر ایران، هفته نامه “نصیر بوشهر” با حکم دادستان بوشهر توقیف شد و از انتشار باز ایستاد.

دلیل این توقیف انتشار متنی درباره کمبود امکانات منطقه شلمچه در مرز ایران و عراق ذکر شده است.

پس از انتشار این متن ، برخی ، آن را مصداق توهین به ارزش های دفاع مقدس دانستند اما مدیر مسؤل این نشریه این موضوع را تکذیب کرد و گفت که هدف از انتشار این متن صرفا انتقاد از کمبود امکانات در منطقه شلمچه بوده است.

حسن لاوری مدیر مسئول هفته نامه نصیر بوشهر در این باره به پایگاه خبری “خلیج فارس” گفت: مطلب “محمد سرخوش” در این نشریه پیرامون نبود امکانات لازم برای بازدیدکنندگان و زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس انتقادی بود و نه توهین کننده، چرا که وی از افراد متدین شهر است و سابقه حضور در جبهه را داشته، ضمن اینکه بنده نیز در کنار همرزمان شهیدم در منطقه عملیاتی شلمچه از ناحیه سر و گردن، شکم، دست و دو پا مجروح شده ام و مخالف اهانت به دوستان شهید و خاطرات گذشته ام هستم.

وی ادامه داد: نویسنده مطلب “مشاهدات عینی در سفر به کربلا” محمد سرخوش بوده که یکی از متدینین شهر بوشهر و از رزمندگان دفاع مقدس می باشد که هدفش از ذکر مطلب فوق رسیدگی به آن منطقه و احداث استراحتگاه و خوابگاه برای زائرین بوده و هیچ قصد و هدفی به منظور توهین و اهانت در کار نبوده است.

لاوری اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس و شلمچه یادآور خاطرات دوستان شهیدمان است و کسی به خودش و خاطراتش توهین نمی کند. متأسفانه به علت سوء تفاهم عده ای از مطلب آقای محمد سرخوش که در شماره اخیر نصیر بوشهر درج شده، جوسازی و شلوغ کاری ها در استان ایجاد شده که نشان از پیگیری اهداف خاصی دارد.

وی بیان کرد: امیدوارم دوستانی که غوغاسالاری می کنند بدانند که سرخوش و لاوری از رزمندگان دفاع مقدس بوده اند و مطلب مزبور از دیدگاه انتقادی جهت رسیدگی و توجه بیشتر به این مناطق نوشته شده بوده و هدف اهانت نبوده است.  

محمدرضا باهنر: جبهه پایداری مواضع خود را در مورد احمدی‌نژاد اعلام کند

Posted: 01 Dec 2012 08:00 AM PST

جرس: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، با بیان اینکه سولات بی جوابی از جبهه پایداری داریم، گفت: جبهه پایداری مواضع خود را در مورد فتنه، انحراف و عملکرد دولت مشخص کند.

به گزارش مهر، محمدرضا باهنر در مورد فعالیت های انتخاباتی جبهه پایداری و تاکید آنان بر گفتمان ۳ تیر در انتخابات ۹۲ گفت: اگر پایداری می خواهد با گفتمان ۳ تیر وارد رقابتهای انتخاباتی شود باید مواضعش را در مقابل احمدی نژاد مشخص کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: جبهه پایداری باید روشنگری کند که با احمدی نژاد مخالف است یا موافق، اگر موافق است با چه بخش هایی از آن موافق است و اینکه موافقتش با وی نسبی است یا صد درصد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ما سوالاتی پیرامون جبهه پایداری داریم که بی جواب مانده است، گفت: جبهه پایداری باید خودش را تعریف کند و موضعش را با فتنه، انحراف، دولت نهم و دولت دهم مشخص کند؛ چرا که حرکت گفتمانی دولت دهم را از دولت نهم متفاوت می دانم.

این سخنان در حالی بیان می شود که در روزهای اخیر برخی اعضای شاخص جبهه پایداری بر لزوم احیای گفتمان سوم تیر ۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تاکید کرده اند. 

دست رد به سینه حاکمیت؛ اصلاح طلبان در صدد برائت نیستند

Posted: 01 Dec 2012 06:54 AM PST

مرجان سیادت
جرس: سیدمحمد موسوی خوئینی ها از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز و مدیرمسوول روزنامه توقیف شده "سلام" اخیرا در یک جمع دانشجویی آنگاه که سخن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اعلام برائت اصلاح طلبان از فتنه گران به عنوان شراط حاکمیت برای حضور در انتخابات رسید، اینگونه پاسخ داد: "ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم، و او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مساله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند، حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد." 

 

به گفته آقای خوئینی ها "بالاخره آقای موسوی که تنها نیامد. من گفتم، شما گفتید، دیگران گفتند و خودش هم احساس وظیفه کرد و آمد، همین طور جناب آقای کروبی. آن وقت بگوئیم ما به ایشان ربطی نداریم."
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که در رسانه های وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی به "مرد خاکستری اصلاحات" معروف است، اعلام کرد: "چنین حضوری در انتخابات به معنای اعلام کاندیدا را من قبول ندارم. چنین حضوری منوط به دست کشیدن از اصول اصلاح طلبی است. حاکمیت امروز به جریان اصلاح طلب برچسب فتنه گر زده است. حالا اینکه چه کسی فتنه را در کشور ایجاد کرده، محکمه‌ای وجود ندارد که آن را مشخص کند."
پیشتر سیدمحمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران در آستانه انتخابات مجلس نهم، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت به قانون اساسی و آزادی رسانه ها را به عنوان سه شرط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات پارلمان اعلام کرده بود اما هیچکدام از آنها محقق نیافت.
اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی یا اعضای بلند پایه سپاه پاسداران که اعتراضات مردمی سال 88 نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم را "فتنه" می نامند و رهبران جنبش سبز را سران آن فتنه معرفی می کنند از زمان حبس خانگی آنها، شرط بازگشت سایر اصلاح طلبان به نظام را توبه از فتنه 88 اعلام کرده اند.
حمیدرضا مقدم فر مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و معاون فرهنگی سپاه پاسداران، شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری را اینگونه مشخص کرده: "اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات باید مرزبندی ها را مراعات کرده، اعلام برائت کنند و اعلام نمایند که رفتار دوستان و هم حزبی هایشان خیانت به نظام بوده است."
همکار دیگر این عضو ارشد سپاه یعنی محمدحسین صفار هرندی وزیر سابق ارشاد دولت نهم و مشاور فعلی فرمانده سپاه پاسداران نیز در برنامه "دیروز، امروز، فردا" که از صدا و سیما پخش می شود شرط حضور اصلاح طلبان در انتخابات را چنین تعیین کرده: "اين طيف اگر با صراحت حرف‌هاي خود را بزند و آشكارا و با نهايت شجاعت اين موضوع را به مردم بازگو كرده و از مردم عذرخواهي كند، به طور حتم زمينه‌هاي بازگشت آنها فراهم خواهد شد."
روزنامه ایران، ارگان احمدی نژاد که اصولگرایان آن را روزنامه جریان انحرافی می نامند، در واکنش به اظهارات صفارهرندی نوشته بود: "حتی اگر شرط اصولگرایان برای بازگشت اصلاح طلبان به صحنه نیز فراهم شود و عذرخواهی محرمانه صورت گیرد، در اینکه پیوند میان اصلاح طلبان و فتنه گران گسستنی است، تردید های جدی وجود دارد و مشخص نیست که این استراتژی شکل معکوس به خود نگیرد و اصلاح طلبان هوای شرط گذاشتن برای نظام و مردم را در سر نداشته باشند چنانچه در روزهای اخیر فرزند یکی از سران فتنه درباره دیداری که با سیدمحمد خاتمی داشت می گوید آقای خاتمی تاکید داشت دغدغه اصلی او آزادی زندانیان فتنه است نه انتخابات ریاست جمهوری و تنها در موقعیتی که این آزادی ها تامین شده باشد، می توان درباره ورود به انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفت وگو کرد."
در این میان نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران که مسوولیت تبیین مواضع آقای خامنه ای در حوزه مسوولیت خود را دارد از راه‌هايي براي بازگشت به نظام براي افرادي که در جريان فتنه سکوت کرده يا به طور غير مستقيم در مقاطعي از آن حمايت کردند خبر داده بود: "اين افراد با توبه، اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذيرش اصول و مباني نظام مي‌توانند راه خود را براي ورود به عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي در کشور باز کنند."
این چهره نزدیک به آقای خامنه ای همچنین نظر جالبی درباره سیدمحمد خاتمی داد و گفت: "با توجه به روحيات خاتمي، در برزخ قرار داشتن وي در فتنه 88 مشهود بود، البته ملاقات با جورج سورس و سپردن امور کشور به دست نااهلان در دوران حکومتش از نقاط ضعف و انحراف وي به شمار مي‌رود که با عذرخواهي از ملت ايران و خودداري از تکرار اشتباهات گذشته، قابل اغماض خواهد بود."

شیوه تشویق و تنبیه اصلاح طلبان
رسانه ها و خبرگزاری های محافظه کاران درصدد شرط گذاری برای کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان و همچنین مشتاق نشان دادن آنان به مشارکت در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری هستند حال آن که بخش قابل توجهی از کنشگران اصلاح طلب در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان های مختلف کشور هستند.
به اعتقاد برخی اصلاح طلبان انتشار اخبار درباره حضور آنها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با هدف نشان دادن درِ باغ سبز از سوی بخش های از اصولگرایان برای استفاده تاکتیکی از برند این گروه سیاسی است تا به وسیله آن به دو استراتژی مهم دست پیدا کنند. حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی در مرحله نخست با کشاندن اصلاح طلبان به صحنه انتخابات، روی این موضوع تاکید می کند که نظام علیرغم همه انتقادها اجازه داده تا رفرمیست ها از فیلتر نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان عبور کرده و به صحنه بیایند. پس از آن مانند ادوار قبلی با مهندسی انتخابات و استفاده از نیروهای خود در احزاب پادگانی، نتیجه را به نفع گروه مورد نظر خود اعلام می کند و عملا اصلاح طلبان به عنوان سوخت مورد نیاز برای به حرکت در آوردن چرخ انتخابات یا همان هیزم تنور انتخاباتی به کنار رانده می شوند. این سیکل که از انتخابات مجلس چهارم آغاز، در مجلس هفتم به اوج خود رسید و پس از آن به عنوان یکی از استراتژی های نظام ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
نهادهای ناظر و مجری انتخابات ی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم در حالی که موج سبز همه کشور را فراگرفته بود به ناگاه بازی خود را در روز انتخابات آغاز کرد و نتیجه ای از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد که باعث آغاز اعتراض های یکساله پس از انتخابات گشت.
این همان نقطه ای بود که جمهوری اسلامی در محاسبات خود مورد توجه قرار نداده بود که پس از استفاده ابزاری از اصلاح طلبان و آرای آنها، ممکن است کاندیداهای انتخابات یا سران اصلاح طلب در برابر نتیجه اعلام شده مقاومت نشان دهند. حتی اگر رهبر ایران از خطبه های نمازجمعه 29 خرداد سال 88 به صورت رسمی در برابر اعتراض اینگونه تهدید کند که "اگر نخبگان سياسى بخواهند قانون را زير پا بگذارند، يا براى اصلاح ابرو، چشم را كور كنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج ها، آنهايند."
با این وجود در حالی که رسانه های اصولگرا از یک سو اخبار تشکیل ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان را منتشر و از سوی دیگر در مصاحبه های مختلف به نقل از اصولگرایان رادیکال یا نظامی، شرط حضور آنها در انتخابات را توبه و برائت از فتنه معرفی می کنند، سخنان موسوی خوئینی ها را می توان سندی دانست از این که اصلاح طلبان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی عبور
او هدف از درخواست اعلام برائت اصلاح طلبان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی را اینگونه افشا می کند: "می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول کن هم نیستند. از این سه تا که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آن‌ها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه این‌ها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند."


عقوبتِ عدم برائت
پس از اظهارات موسوی خوئینی ها درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، حضور اصلاح طلبان و تاکید بر روشن شدن وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، حبیب الله عسگراولادی رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در واکنش به اظهارات موسوی خوئینی‌ها اظهار داشت: "اینکه موسوی خوئینی‌ها می‌گوید اعلام برائت نمی‌کنیم اختیار دارد که اعلام برائت بکند یا نکند اما باید بدانند که در صورت عدم اعلام برائت مردم آنان را نمی‌پذیرند."
عسگراولادی اما برخلاف گفته های پیشین خود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی را سران فتنه دانسته بود، از آنها با عنوان "نامزدهای انتخابات 88" یاد کرد که اهل فتنه نیستند اما "اهل فتنه دور آنان جمع شده‌اند و اینان را به سمت خطواط شیطان کشاند."
عقب نشینی این چهره شاخص اصولگرا از مواضع قبلی خود نسبت به رهبران جنبش سبز در شرایطی صورت می گیرد که دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد توام با بحران های اقتصادی، سیاسی و بین الملل برای جمهوری اسلامی بوده است. چهره های نزدیک به آقای خامنه ای از جمله نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام می کنند که " درباره احمدی نژاد علم غیب نداشتیم."
در چنین شرایطی است که موسوی خوئینی ها در همان دیدار با دانشجویان اعلام می کند "آن آقا را با آن همه ساز و دهل آوردند، حالا هم می‌گویند به ما ربطی ندارد. حالا که مملکت را خراب کرده، می‌گویند ما او را نمی‌شناختیم و نمی‌دانستیم. هر آدم عادی می‌دانست که کشور با چنین مدیریتی به اینجا می‌رسد. اصلا از اول هم معلوم بود. شما چشمانتان را بسته بودید."
انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اکنون جمهوری اسلامی را بین دو راهی بازگشت اصلاح طلبان یا ادامه وضعیت کنونی قرار داده است.

 

مدیر عامل سابق بانک صادرات: با احمدی نژاد نمی‌شود کار کرد

Posted: 01 Dec 2012 06:24 AM PST

هنوز از اتهامات اختلاس تبرئه نشده‌ام

جرس: هفته نامه تجارت فردا در بیستمین شماره خود گفت وگویی با محمد جهرمی منتشر کرده که درآن نکات قابل توجهی درمورد همکاری وزیر سابق کار و مدیرعامل سابق بانک صادرات مطرح شده است.

محمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم و مدیرعامل سابق بانک صادرات در این گفت‌وگو اظهار کرد: گاهی اوقات می‌گویند داماد آقای ناطق هستم و بعضی وقت‌ها می‌گویند داماد آقای جنتی هستم. هیچ کدام درست نیست. من داماد اصفهانی‌ها هستم نه داماد شمالی‌ها. آقای جنتی هم اصلاً دختری ندارد که بخواهد داماد داشته باشد.

وی درباره اولین همکاری‌اش با احمدی‌نژاد توضیح داد: زمانی که آقای احمدی‌نژاد استاندار اردبیل بود، با او آشنا شدم. در آن زمان بنده استاندار فارس بودم. ایشان با مجموعه مدیران اردبیل برای بررسی روند کاری استانداری و استفاده از تجربیات ما به استان فارس آمد. در چهار سالی که در وزارت کار بودم، به دلایل مختلف چهار بار استعفا دادم که دو بار آن کتبی و دو بار دیگر شفاهی بود.

جهرمی افزود: مثلاً یک بار به دلیل واردات بی‌رویه استعفا دادم.سال 87 بود. من تقریباً از سال 85 احساس کردم با آقای احمدی‌نژاد به دلایل مختلف نمی‌توانم کار کنم. بعد از واردات بی‌رویه شکر که باعث بیکاری بسیاری از کارگران کارخانجات قند و شکر شد یکباره تولید این بخش از یک میلیون و 400 هزار تن در سال، به حدود 600 هزار تن رسید. این افت تولید ضربه بسیار بدی بود که بر اثر واردات بی‌رویه اتفاق افتاد. این موضوع باعث شد که به مسائل اقتصادی بسیار منتقد شوم.

وی در ادامه گفت: منطق خاصی حاکم نبود، این کار(واردات) تقریباً مورد حمایت خود آقای احمدی‌نژاد بود به همین دلیل این کار انجام گرفت، در حالی که منطق اقتصادی حکم می‌کرد که به تولید و تولیدکنندگان رسیدگی شود و هر چقدر که به این دو برسند، اشتغال هم بیشتر می‌شود؛ و کنترل قیمت نیز انجام می‌شود. در ضمن تورم هم به کشور تحمیل نمی‌شود.

او گفت: یکی از مخالفان 100 درصد نحوه اجرای یارانه‌ها بودم و بارها هم گفتم که هدفمند کردن یارانه‌ها برای کشور واجب بود، ولی چگونگی اجرا مهم‌تر است.

جهرمی همچنین گفت: گرچه ابتدا 45 هزار تومان به مردم می‌دهند، ولی بعداً به دلیل وجود تورم 60، 70 یا 100 هزار تومان از مردم پس می‌گیرند. بنابراین این‌گونه یارانه دادن برای مردم ارزشی نخواهد داشت. اگر پول به مردم نمی‌دادند و هزینه‌های مردم را کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش می‌دادند، شاید به جای 45 هزار تومان مستقیم 450 هزار تومان به صورت‌های دیگر به مردم کمک می‌کردند.


وی اظهار کرد: ساختن ورزشگاه خوب است، اما ساختن آن در محل غیرقابل استفاده جای سوال دارد! الان در بعضی بخش‌ها ورزشگاه‌هایی ساخته‌اند که استفاده نمی‌شود. در بعضی مناطق مدرسه ساخته‌اند اما خالی است. بعضی در مناطق راه ساخته‌اند، اما برای اینکه به میزان کمی راه نزدیک‌تر شود راه دیگری زده‌اند. در دولت بعضی موقع‌ها به جای اینکه تصمیم‌گیری‌ها جمعی باشد، فردی بود. در حالی که اساس کار دولت باید بر کار کارشناسی باشد اما در بسیاری از دولت‌ها این مساله مغفول بود.


جهرمی افزود: بیشتر تصمیمات فردی بود.ظاهراً ایشان انتقادپذیر نیستند. ایشان حرمت من را در دولت نگه می‌داشت، ولی آنچه را که خودش می‌گفت و اکنون نیز می‌گوید اجرا می‌کند. من گفتم در همان دولت نهم هم چهار بار می‌خواستم از دولت کنار روم. چون با یکسری شروطی آمده بودم که تحقق پیدا نکرده بود. از سوی دیگر روش‌ها نشان می‌داد به آن چیزی که احساس می‌کردم باید برسیم، نمی‌رسم و مسیرها اشتباه بود و بی‌برنامگی هم حاکم شده بود.

او ادامه داد: دیگران می‌خواستند ما را کاندیدا کنند، که خودم نشدم.در جلسه هیات دولت چنین بحثی مطرح نشد. برعکس. آقای احمدی نژاد حضوری و در یک جلسه خصوصی در حاشیه دولت از من می‌خواستند که در دوره دهم کاندیدا نشوم و حتی اعلام کردند این دوره نامزد نشوم تا در دوره یازدهم با پشتیبانی که ایشان می‌کنند بهتر حضور پیدا کنم.

وی با بیان این که "نمی‌خواستم در دولت دهم باشم. در ضمن هم توسط آقای احمدی‌نژاد دعوت نشدم." گفت: آقای احمدی‌نژاد من را خواست برای اینکه یک مسوولیتی را بگیرم و من مسوولیت بانک را با موضوعیت شورای پول و اعتبار پذیرفتم. چون من تقریباً دنبال این نبودم که مدیرعامل یک بانک شوم. دنبال این بودم که تاثیرگذاری در مدیریت نقدینگی داشته باشم.

جهرمی تاکید کرد: ایشان(احمدی نژاد) خیلی از دست من ناراحت هستند، چرا پرونده را در اختیار قوه قضائیه قرار دادم و برخی از اطرافیان ایشان که مرتبط با این تخلف بودند معرفی شدند. آقای رحیمی گفت که مصاحبه شما خیلی باعث ناراحتی ایشان شد. اما ایشان نباید از واقعیت ناراحت باشند. در هتل لاله و در بعضی از جاهای دیگر گرفتند توسط برخی از مرتبطین با این پرونده در مراحل بازپرسی و دادگاه رو شد.

وی ادامه داد: از ابتدا بنده پرهیز از مصاحبه داشتم. اما بعد از اینکه دیدم برخی از مسوولان بهانه‌ای برای بدنام کردن بنده و بانک صادرات و پرسنل مخدوم آن دارند، 37 روز بعد از دستگیری‌ها، این مصاحبه را انجام دادم. قرار بود در آن مقطع روز شنبه نشست برگزار کنیم، اما خبرگزاری‌ها اعلام کردند جلسه خاص اقتصادی سخنگوی دولت است و جلسه را بیندازید جمعه. خودشان این روز را پیشنهاد دادند.

وزیر سابق کار تاکید کرد: دادگاه در رای خود جعلی بودن و صوری بودن ال‌سی‌ها را اعلام کرد. من اگر در آن زمان گفتم جعلی، صوری و تبانی بوده و مهندسی شده، الان دیگر در دادگاه ثابت شده است؛ و اگر آن چیزی را که در مصاحبه اول گفتم، همان را مرور کنید الان در دادگاه دقیقاً به آن رسیدند. تبانی، مهندسی شده، ثبت نشده، جعلی و صوری را گفتند. من همان موقع گفتم. این مهندسی شده است و بدون حمایت بعضی از مسوولان و بخش‌های مختلف بانکی و همچنین مسوولان اجرایی، نمی‌توانستند این کار را کنند.

جهرمی گفت: بعد از مصاحبه و اعلام برخی موارد و همچنین شرکت در جلسه غیرعلنی مجلس و توضیح در مورد روند تخلفات انجام‌شده در بانک‌ها، آقای بهمنی یک بار در جلسه‌ای به من گفت آقای احمدی نژاد گفته ایشان را بردارید و شما بیا استعفا بده. من هم گفتم که بنده استعفا نمی‌دهم.
* حدود یک ماه از این قضیه گذشته بود و مدارک ما هم آماده بود که به قوه قضائیه بدهیم. در آن زمان پرونده هنوز در خوزستان بود. گفتم من استعفا نمی‌دهم، اما اگر می‌خواهید مرا بردارید، خود دانید.

او ادامه داد: حق قانونی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی است و من کار خودم را دنبال می‌کنم و حتی اگر بیرون از اینجا هم باشم حتماً به پیگیری این پرونده کمک خواهم کرد. نسبت به عملکرد خودم در این پرونده نیز آمادگی هر‌گونه پاسخگویی را دارم.

جهرمی افزود: درمقام متهم به دادگاه رفتم. آنها یک دفعه ما را متهم به اهمال کرده بودند. اهمال به معنای اینکه وظایف‌مان را به خوبی انجام ندادیم و بعضی از بازپرس‌ها هم همین اتهام را در قوه قضائیه با توجه به مدارک و استدلال‌های ارائه‌شده رد کردند. هنوز پرونده در مسیر تحقیق و بررسی است و اعلام کردم آماده هر نوع پاسخگویی هستیم.

وی درباره تبرئه از اتهام اختلاس توضیح داد: هنوز در مورد تبرئه چیزی به من ابلاغ نشده است.

جهرمی گفت: چالش‌های دولت آینده خیلی زیاد است. من فکر می‌کنم تا سه دولت آینده گرفتار مسائل اقتصادی به وجود آمده هستند. کسی که می‌آید باید با شناخت خیلی خوب و بالایی بیاید. یعنی باید کاملاً خودش را وقف مسائل مختلف کشور کند. متاسفانه بسیاری از تصمیم‌گیری‌های محلی و تصمیم‌گیری‌های سفرهای استانی همین‌گونه بود. این رویه خیلی به درد نمی‌خورد. ولی در مجموع مسوولان وقتی از مردم و نیازها شناخت داشته باشد نسبت به مسائل توسعه در کشور در مجموعه برنامه‌ریزی‌هایش، بهتر می‌تواند عمل ‌کند. حال عمل می‌شود یا خیر به حسن ارتباط مردمی بر‌نمی‌گردد.