جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مراسم چهلم و یادبود ستار بهشتی بصورت آنلاین برگزار شد

Posted: 15 Dec 2012 03:36 AM PST

جرس: مراسم چهلمین روز درگذشت ستار بهشتی دیروز، ۲۴ آذر، با شرکت جمعی از فعالان جنبش سبز بصورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سفیران سبز امید، یک روز پس از اخلال ماموران امنیتی در مراسم چهلم شهید ستار بهشتی و ضرب و شتم خانواده این شهید، مراسمی بصورت ارتباط صوتی-تصویری فعالان خارج از کشور برگزار و ده ها تن ار علاقمندان صدای مراسم را بصورت زنده از طریق اینترنت دریافت کردند.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، متنی ادبی در یادبود آن شهید و سپس چکیده ای از مقالات منتشر شده در سایت های اینترنتی در مورد وی قرائت شد.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرشتیان از طرف خود و حضار به خانواده آن شهید تسلیت گفته و یاد و خاطره آن شهید و سایر شهدای جنبش سبز را گرامی داشت. او به تفسیر حرمت قتل نفس در آیات مختلف پرداخت و گفت: "سنت الهی به قاتل یک مظلوم اجازه نخواهد داد که در پس پرده پنهان باقی بماند. آنها می خواستند ستار را محو و نابود کنند بگونه ای که گویا وی هرگز نبوده است، خانواده او که به امید مراسمی آبرومند، چهل روز صبر کردند تا مراسم چهلم فرا رسد، اما در پایان چهل روز اجازه ندادند مراسمی در خور و شایسته وی برگزار شود، قول و قرارشان را اینگونه عمل کردند. اما امروز چه کسی است که صدایی از او نشنیده باشد؟ در همین حکایت، بگونه ای تفسیر آیات شریفه قرآن را می بینیم. قاتلان او را کشتند صدای او را خفه کردند خانواده او را از بزرگداشت و عزاداری وچهلم معمولی محروم کردند اما صدای او به وسعت جهان رسید صدای ستار در همه دنیا پیچید. آفرین بر تو ای مادر. شما امروز در غربت بسر می برید و فضای جامعه بگونه ایست که اظهار همدردی در خوری نمی شود اما بدانید که تنها نیستید و بدانید که قلب هایی با شماست. این وعده خداوند است و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا، آنکس که به ستم کشته شود برای خون او، ما سلطانی قرار خواهیم داد، یاوری قرار خواهیم داد."

وی به اشاره به مراسم ناتمام چهلم در قبرستان رباط کریم افزود: "آفرین بر شما که یک وبلاگ نویس کارگر را کشتید که نان آور خانه ای بوده است و امروز نمی گذارید عزای چهلمین روز شهادتش را بگیرند! افرین بر شما سربازان گمنام این سرزمین! آفرین بر شما که امنیت را در کشور امام زمان ایجاد کردید و مملکت را به امن و امان رسانیده اید! آفرین بر شما که توانستید وی را در پشت کامپیوتر خانه اش دستگیر کنید! و به سازمان خویش ببرید و بکشیدش و قتلش را چند روزی پنهان نگهدارید، آفرین بر شما! آفرین بر آن مداحی که با آن بلندگوی قوی در مراسم چهلم ستار نگذاشت صدای سحر و مادر ستار بگوش برسد، ای کاش اجازه می دادی سحر روضه بخواند که بسیار زیباتر از تو خواند سر برگ گل ندارم، به چه رو روم به گلشن؟"

دکتر فرشتیان درپایان سخنان خود پس از ذکر مصائبی که بر اهل بیت پیامبر اکرم (ص) رفته است ادامه داد: "اگر صدای من را می شنوی مادر عزیز! می گویم که ستار دیگر تنها افتخار تو نیست، افتخار همه ماست، افتخار ایران است. آفرین برتو که ایستادی و صدای ستار شدی، نام ستار را زنده نگهداشتی، ما ستار را نمی شناختیم، اما چهل روز پیش، ستار یک بار دیگر به دنیا آمد، اینبار خواهرش سحر نیز در زایش مجدد او نقش داشت و اینک همه ما ستار را می شناسیم. درود می فرستم به سحر و گوهر و سایر بازماندگان. درود می فرستم به دوستان جوانمرد ستار، و به دوستانی که تدارک این برنامه را دیدند."

در ادامه برنامه، نامه سفیران سبز امید به مراجع عظام تقلید در خصوص پیگیری پرونده شهادت وی و پاسخ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله دستغیب به این نامه قرائت شد:

بسمه تعالی
اینجانب در نامه ها و سخنرانیها به وضع موجود در زندانها و دادگاههای زندانیان سیاسی و اعتراف گیری ها و حمله به مردم بی دفاع و ورود به خانه های متهمین و شکنجه ها اعتراض کرده ام که می توانید با مراجعه به سایت های مختلف ملاحظه کنید. و البته بر همه علما لازم است که تذکر بدهند و یقینا علمای عامل هیچگاه راضی به این گونه خلاف شرع ها و خلاف قانونها نمی باشند، که البته سکوت هم نمی کنند.
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.

در پایان مراسم، یک متن ادبی دیگر قرائت و پادکستی که توسط فعالین جنبش سبز تهیه شده بود پخش شد. مراسم با قرائت فاتحه برای شادی روح آن شهید و سایر شهدای جنبش سبز و تشکر از حضار برای شرکت در این مراسم یادبود پایان یافت.

فایل صوتی این مراسم بهمراه متون قرائت شده و نیز متن کامل سخنرانی دکتر فرشتیان بزودی در تارنمای سفیران سبز امید منتشرخواهد شد. 

اسحاق جهانگیری: پایان حصر موسوی و کروبی همواره از مطالبات جریان اصلاح‌طلب است

Posted: 15 Dec 2012 03:11 AM PST

جرس: اسحاق جهانگیری،وزیر دولت خاتمی و استاندار اصفهان در دولت هاشمی گفت: این آرزوی قلبی هر چهره انقلابی اصلاح‌طلب و بعضا غیر اصلاح‌طلب است که حصر آقای موسوی و آقای کروبی به پایان برسد. باید پیگیری کنیم. باید دنبال کنیم، مذاکره کنیم و همین طور زندانیانی که مربوط به انتخابات هستند. بالاخره این مساله همواره به عنوان یکی از مطالبات جریان اصلاح‌طلب است.

وی با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ تصریح کرد: برخی معتقدند اشتباهات مدیران بحران بود که اینکه بحران را اینقدر ادامه‌دار کرد. وگرنه می‌شد به عنوان یک اعتراض اولیه که مردم به برخی از دست اندر کاران امور انتخابات داشتند رسیدگی و تمام شود. معلوم شود بالاخره حرف مردم چیست و مردم قانع شوند. برخی اتفاقاتی که از قبل از انتخابات افتاد و بحث مناظره‌ها و بحث بالاخره استفاده از برخی منابع، به هرحال فضای انتخابات را مقداری از قبل به این سمت برد که نهایتا این اتفاق افتاد. من فکر می‌کنم الان نمی‌شودیک اظهار نظر دقیق کرد. اظهار نظر دقیق وقتی اتفاق می‌افتد که طرفین به هم اعتماد داشته باشند و با همان اعتماد به هم بنشینند آسیب‌شناسی کنند. وقتی یک طرف همواره طرف دیگر را متهم به براندازی می‌کند که نمی‌شود آسیب‌شناسی کرد. آن طرف هم وقتی حرف می‌زند، یکطرفه حرف می‌زند.

وی در گفتگو با روزنامه اعتماد افزود: من تیرماه ۸۸ (کمی این طرف یا آن طرف تر) مصاحبه کردم و در آن شرایط از مهم‌ترین مصاحبه‌ها شد. همان موقع گفتیم جریان اصلاح طلب یک جریان گمنام تازه به صحنه آمده نیست. رییس‌جمهور، وزیر، نماینده مجلس، رییس مجلس و… داشته. اینها کسانی بودند که تا چند ماه قبل در نشست‌هایی با نظام گفت‌وگو می‌کردند. درباره مسائل تصمیم‌گیری می‌کردند. بخشی از اسرار نظام پیش این‌هاست. در نهادهای مختلف کشور، مسوولیت ردهک داشته‌اند. اینها باید با نظام وارد تعامل شوند. بروند و گفت‌وگو کنند و ببینند راهکار چیست. یکی از جاهایی که به نظر من می‌توانست خیلی خوب برای کنترل این بحران نقش ایفا کند، دولت بود. ما بالاخره در مسوولیت‌های دولتی بوده‌ایم. اتفاقاتی افتاده و دولت می‌تواند به راحتی با گروه معترض بنشیند، جلسه بگذارد، ببیند چه هست و چه نیست. چه کارهایی کنند یا نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات مجلس گذشته گفت:اولا اینکه چرا آقای خاتمی رای داد را اصلا خودش باید توضیح بدهد. ولی من اصلا تصور اینکه آقای خاتمی رای نمی‌دهد را نداشتم. بالاخره کسی است که سال‌ها وزیر و هشت سال رییس‌جمهور بوده، عین دومین قدرت کشور. حالا یک اتفاقاتی هم در داخل این نظام افتاده که قطعا مطلوب او نبوده. اینکه ایشان به مرحله‌یی برسد که بگوید من دیگر به عنوان یک شهروند به این صندوق اعتماد نمی‌کنم که رای بدهم، خیلی بار سیاسی مهمی می‌توانست با خود داشته باشد. به نظر من، آقای خاتمی با علم به اینکه اینکه رای دادنش باعث می‌شود بخشی از بدنه اصلاحات و جریان سبز مدتی به او اعتراض خواهند کرد و مدتی زمان خواهد برد تا آنها قانع شوند، این عمل یک کار مدبرانه و شجاعانه‌یی بوده که انجام داد. یعنی آقای خاتمی هزینه همه انتقادها را خرید اما کار عاقلانه را انجام داد. اگر نمی‌کرد هزینه‌یی که بر جریان اصلاحات و خصوصا بدنه اصلاحات تحمیل می‌شد بیشتر از آن چیزی بود که هست.

 

وی در این گفت و گو تصریح کرد:کجای شرایط سیاسی امروز برای اصولگراها سخت نیست؟ اصولگراها که وضعشان خیلی بدتر است. هرکدامشان یک جایی هستند، یک جهت‌گیری دارند. اختلافات داخلی شان خیلی جدی شده است. از طرف دیگر فکر می‌کنند باید درباره این عملکرد هشت ساله پاسخگو باشند. وضعیت عملکرد برایشان نگران‌کننده بوده. شرایط خیلی برای اصولگراها دشوار شده، به دلیل اینکه مسوول اداره کشور هستند اما اصلاح طلب‌ها از جهت اینکه الان مسوولیتی ندارند، راحت ترند. مردم از اصلاح طلبان انتظار ندارند که پاسخگو باشند. ولی از موضع یک گروه سیاسی که بالاخره تعیین‌کننده بود، ریشه‌دار است و در کشور نقش دارد، شرایط دشواری است چون از صحنه سیاسی کشور حذف شده کنار گذاشته شده‌اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات مجلس گذشته گفت:اولا اینکه چرا آقای خاتمی رای داد را اصلا خودش باید توضیح بدهد. ولی من اصلا تصور اینکه آقای خاتمی رای نمی‌دهد را نداشتم. بالاخره کسی است که سال‌ها وزیر و هشت سال رییس‌جمهور بوده، عین دومین قدرت کشور. حالا یک اتفاقاتی هم در داخل این نظام افتاده که قطعا مطلوب او نبوده. اینکه ایشان به مرحله‌یی برسد که بگوید من دیگر به عنوان یک شهروند به این صندوق اعتماد نمی‌کنم که رای بدهم، خیلی بار سیاسی مهمی می‌توانست با خود داشته باشد. به نظر من، آقای خاتمی با علم به اینکه اینکه رای دادنش باعث می‌شود بخشی از بدنه اصلاحات و جریان سبز مدتی به او اعتراض خواهند کرد و مدتی زمان خواهد برد تا آنها قانع شوند، این عمل یک کار مدبرانه و شجاعانه‌یی بوده که انجام داد. یعنی آقای خاتمی هزینه همه انتقادها را خرید اما کار عاقلانه را انجام داد. اگر نمی‌کرد هزینه‌یی که بر جریان اصلاحات و خصوصا بدنه اصلاحات تحمیل می‌شد بیشتر از آن چیزی بود که هست.

وی گفت: اینکه آقای احمدی‌نژاد ناسازگاری دارد یا معیشت مردم دچار مشکل است و مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت طی چند سال اخیر در حوزه سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همه این ناسازگاری‌ها چیزی نیست که غیرقابل تحمل باشد و اتفاقی هم برای نظام نمی‌افتد. اما نظام باید بررسی کند که یکسری داده‌ها به این سیستم داده و یکسری ستانده‌ها دارد. ورودی این سیستم چه بوده و خروجی‌اش چیست؟ اگر برای نظام مفید بوده، خب خیلی خوب است. همین راه را ادامه می‌دهیم. اگر مفید نبوده و در مضر بودنش به این نتیجه رسیدیم که مدیری که این همه منابع در اختیار داشته اما عملکرد بدی داشته قاعدتا باید تغییرات انجام شودیا سیاست‌ها اصلاح شوند اینجا مهم نیست اصلاح طلب یا اصولگرا بودن اهمیت ندارد بلکه مهم این است که این نظام اگر اصولگراها را جزو نیروهای تعیین‌کننده داخل نظام می‌داند، اصلاح طلب‌ها را هم از نیروهای تعیین‌کننده داخل نظام بداند. ضمن اینکه اتفاق ۸۸ نمی‌تواند همه اصلاح طلب‌های کشور را به نیروهای غیر خودی تبدیل کند.

جهانگیری گفت:نتیجه‌اش مهم است! آقای احمدی‌نژاد بیست روز هم قهر بکند ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد. فوقش می‌رود می‌نشیند توی خانه‌اش. ولی وقتی این همه برای یک فرد هزینه شده و ادعا شود که کاملا ولایتمدار است و در چارچوب سیستم ولایت عمل می‌کند، بیاید چنین عکس العملی نشان دهد دیگر براساس شعارها نمی‌توان تصمیم گرفت. اگر گذشته را ارزیابی کنیم در عمل نشان داده شده افرادی که کمتر شعار داده‌اند، بیشتر همراهی کرده‌اند. من در دولت آقای خاتمی نمی‌توانم هیچ موردی پیدا کنم که ایشان در مقابل یک صحبت صریح این طور عکس العملی داشته باشند. حالا آقای خاتمی شعار هم نداده و آقای احمدی‌نژاد داده؛ نتیجه این شد به افرادی که با شعار به نحوی خودشان را طور دیگری نشان داده‌اند، نباید توجه کرد. باید به سابقه افراد توجه کرد. باید به دنباله افراد، که این شخص از چه جایگاهی بلند شده و دارد این حرف را می‌زند نگاه کرد. آیا درست است کسی که هیچ سابقه‌یی نداشته وارد سیستم شود و بگوید هیچ کس به گرد من نمی‌رسد؟ بالاخره این نظام جنگ داشته، افرادی که این حرف را می‌زنند باید بگویند چقدر در جنگ حضور داشته‌اند. این نظام شهید داده. این افراد باید بگویند چه سابقه‌یی داشته‌اند. چقدر با امام همراهی کرده‌اند. من فکر می‌کنم در مقاطع یکسری مسائل به عنوان اصل و مبنا قرار گرفت که درست هم بود، نادرست نبود، ولی افرادی برای اینکه بتوانند خودشان را جا بیندازند از آنها استفاده کردند، شروع به شعارهای بزرگ دادن کردند و به این افراد اعتماد شد.

وزیر دولت خاتمی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم بسیاری از این اصولگراها هیچ راهی برای برون رفت از مشکلات بلد نیستند و سابقه شان هم نشان داده که قادر نیستند راه‌حلی برای برون رفت از این مشکلات پیدا کنند. تنها راه‌حلی که پیدا می‌کنند این است که به هم بپرند و تجزیه شوند. وقتی هم که تجزیه می‌شوند، متاسفانه تمام اخلاق را نسبت به هم کنار می‌گذارند. انواع و اقسام اتهامات درون اصولگراها به یکدیگر زده می‌شود که من تا حالا نشنیده بودم یک اصلاح طلب این موارد را به یک اصولگرا نسبت دهد. من فکر می‌کنم این مشکلی است که اصولگراها با آن رودررو شده‌اند و به این سادگی نمی‌توانند خودشان را بازسازی کنند.

افزایش 110 درصدی قیمت‌محصولات پلیمری در بورس کالا

Posted: 15 Dec 2012 03:11 AM PST

جرس: مرکز پژوهشهای مجلس وضعیت محصولات پلیمری در بورس کالا طی نیمه اول سال جاری را بررسی و با اعلام 110 درصد افزایش قمیت، 6 راهکار برای کاهش قیمت را ارائه کرد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس با توجه به حساسیت محصولات پتروشیمی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز در تولید بسیاری از محصولات و بهای تمام شده اکثر کالاهای تکمیلی اعلام کرد: طی ماه های اخیر، قیمت محصولات پلیمری که یکی از پرمصرف ترین محصولات پتروشیمی در صنایع تکمیلی محسوب می شود نسبت به آغاز سال ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنيم، علل تغییرات قیمت محصولات پلیمری، میزان عرضه و تقاضای آنها و عوامل موثر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد افزایش نرخ ارز ، کاهش عرضه و افزایش تقاضا از دلایل اصلی این افزایش قیمت در بورس کالا بوده است.همچنین، بررسی روند عرضه شرکت‌های تولیدی در بورس کالا نیز نشان می‌دهد برخی از شرکت های خصوصی و حتی برخی از شرکت های دولتی در مرداد و شهریور ماه یا اصلا عرضه‌ای نداشته یا عرضه محصولات خود را کاهش داده‌اند.

نکته قابل توجه این است که به رغم مصوبه ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها مبنی بر لزوم عرضه محصولات تمامی واحدهای پتروشیمی در بورس، بر خروج شرکت ها از بورس عملا نظارت موثری وجود ندارد. وجود بازار آزاد و تفاوت بین قیمت‌های معامله شده در بورس و بازار آزاد نیز موجبات آشفتگی در بازار و ترجیح برخی از تولیدکنندگان به عرضه محصولاتشان در این بازار شده است.

در انتهای گزارش مذکور با توجه به دلائل و عوامل موثر در افزایش قیمت محصولات پلیمری، راهکارهای کوتاه مدت و میان مدتی از جمله افزایش حداکثری عرضه محصولات پلیمری در بورس، اطلاع رسانی سریعتر شرکت بورس کالای ایران، تامین کمبود خوراک، واردات به وسیله نهادهای دولتی، اتخاذ روشهای کنترلی مناسبتر توسط سایت بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت و اجتناب از هر گونه مداخله قیمت گذاری در بورس ،برای کاهش قیمت این محصولات پیشنهاد شده است.

 

نماینده کارگران داربست کار: خطرناک‌ترین حرفهٔ ساختمانی در لیست بیمهٔ تامین اجتماعی نیست

Posted: 15 Dec 2012 03:11 AM PST

جرس: نماینده کارگران داربست کار شهر تهران از «تجمع ۴۰۰ نفری» داربست کاران تهرانی در اعتراض «به قرار نگرفتن حرفهٔ داربست بندی در لیست بیمهٔ سازمان تامین اجتماعی» خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن ابراهیم‌زاده در این باره گفت: روز گذشته ۴۰۰ کارگر داربست کار در حسینیه علی اکبر واقع در میدان رسالت شهر تهران در اعتراض به قرار نگرفتن حرفهٔ داربست بندی در لیست بیمهٔ سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

«بیمه سازمان تامین اجتماعی در حالی برای ۱۶ حرفهٔ مختلف کارگران ساختمانی تعریف شده است که این بیمه‏ به کارگران داربست کار که خطرناک‌ترین حرفه ساختمانی را بر عهده دارند تعلق نمی‌گیرد.»

وی در ادامه تصریح کرد: کارگران نقاش، گچ کار، سنگ کار، آرماتور بند، جوشکار، کاشی کار، سفت کار، لوله کش و حتی نقشه بردار از بیمهٔ سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند اما کارگران داربست کار که در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند مشمول بیمه نمی‌شوند.

این فعال کارگری با اشاره به شایع بودن آسیب‌هایی همچون ضربهٔ مغزی و قطع نخاع در میان کارگران داربست کار، بیان کرد: این حرفهٔ ساختمانی ‏، سالانه نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر مصدوم به جای می‌گذارد. بسیاری از کسانی که در گذشته قطع نخاع شده، امروز خانه نشین شده‌اند و در حالی که بیمه نیستند باید معیشت زندگی خود و خانواده‌شان را بگذرانند.
نماینده کارگران داربست کار شهر تهران در پایان با تاکید بر قصور سازمان تامین اجتماعی در قرار نگرفتن کارگران داربست کار در لیست حرفه‌های ساختمانی که بیمه به آن‌ها قرار می‌گیرد گفت: سازمان تامین اجتماعی می‌بایست درخواست کارگران داربست کار مبنی بر تعلق گرفتن بیمه به آنان را به هیئت دولت انتقال دهد. این حرفه در صورتی در لیست بیمهٔ سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد که هیئت دولت آن را تصویب کند.
 

مراسم چهلم ستار بهشتی

Posted: 15 Dec 2012 03:04 AM PST

موسوی لاری: برگزاری مناظره و مراسم دلیل بازشدن فضای سیاسی کشور نیست

Posted: 15 Dec 2012 02:51 AM PST

اصلاح‌طلبان به هرقیمتی در انتخابات یازدهم شرکت نمی‌کنند

جرس: عضو مجمع روحانیون مبارز معتقد است آقایان موسوی خوئینی ها، خاتمی و عارف بر این باورند که به هر قیمتی نمی‌توان در انتخابات حضور یافت.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالواحد موسوی لاری در گفتگوی تفصیلی با ایلنا به تبیین شرایط سیاسی کشور در فرصت شش ماهه باقیمانده تا برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری پرداخت و تاکید کرد اصلاح‌طلبان به هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

جمهوریت نظام بدون توجه به انتخابات بی‌معناست

وزیر کشور دوران اصلاحات درباه رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو گفت: اگر منظور از رویکرد، نگاه اصلاح طلبان به انتخابات باشد، این مسئله روشن است؛ اصلاح طلبان انتخابات را بعنوان معبری برای حضور در صحنه برای خدمت می‌دانند و حضور در آن عرصه را هم حق و هم تکلیف تلقی می کنند و باید تاکید کرد جمهوریت نظام بدون توجه به انتخابات بی معناست.

وی افزود: اصلاح طلبان در استراتژی کلی، حضور در انتخابات را بعنوان یک اصل می دانند ولی سوالی که در این بین مطرح است، آن است که آیا این انتخابات به معنای باز گذاشتن دست انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و در واقع میدانی برای رقابت دیدگاه ها و شخصیت ها با مفهوم واقعی خودش خواهد بود یا خیر؟

موسوی لاری تاکید کرد: این سوال، سوالی است که پیش روی اصلاح طلبان قرار دارد. اگر انتخابات رقابتی باشد و شرایط برای همه فراهم باشد، اصلاح طلبان در آن کاندیدا خواهند داشت. اما اگر فضا مهیا نباشد، این شرایط است که موجب عدم حضور اصلاح طلبان در صحنه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برگزاری مناظره ها در تلویزیون و مراسم اخیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران نشانگر تغییر در شرایط سیاسی کشور است یا خیر؟ بیان داشت: به‌ صورت طبیعی، وقتی به زمان انتخابات نزدیک می شویم، تغییر و تحولاتی مانند این نمونه ها در کشور دیده می شود.

وی تاکید کرد: این موارد، موارد مثبتی است ولی به معنای بازشدن فضای سیاسی کشور نیست. این متولیان انتخابات هستند که در مورد انتخابات تصمیم می گیرند نه دانشجویان و کنش گران سیاسی.

این فعال سیاسی در ادامه با طرح این سوالات که آیا در صحنه انتخابات احزاب مختلف و رسانه های مختلف امکان حضور و رقابت دارند؟ یا تشکل های مردمی و مردم بنیاد امکان حضور دارند؟ و در برخورد سلایق نگاه حذفی جای خود را به نگاه جذبی داده؟ و بجای ردصلاحیت ها دعوت از خدمتگزاران مبنای کار قرار گرفته یا خیر؟ گفت: باید پاسخ این سوال ها را در فضایی که وجود دارد یافت و سپس در خصوص فضای سیاسی کشور اظهار نظر کرد.

موسوی خوئینی ها و خاتمی معتقدند که اصلاح طلبان در درون نظام قرار دارند

این عضو مجمع روحانیون در ادامه با پاسخ به این سوال که به‌نظر می رسد آقایان موسوی خوئینی ها و خاتمی مواضع متفاوتی درخصوص انتخابات دارند، گفت: این دو نگاه در تعابیر ممکن است متفاوت تلقی شود ولی هر دو این بزرگواران بر این اصول تاکید دارند که اصلاح طلبان در درون نظام قرار دارند و خود را دلسوز کشور می دانند.

وی گفت: آقایان موسوی خوئینی ها و خاتمی همچنین معتقدند، اگر شرایط فراهم شود، در صحنه حضور پیدا خواهند کرد ولی اگر شرایط فراهم نشود، به هرقیمتی نمی توانند در صحنه حضور پیدا کنند.

موسوی لاری تاکید کرد: همه جریان اصلاح طلب مخصوصا شخصیت های آن، این موارد را از اصول خود می دانند.

عارف بر خلاف اجماع اصلاح طلبان حرکت نمی کند

وزیر کشور دولت هشتم در ادامه این بحث، رویکرد محمد رضا عارف را هم در این راستا توصیف کرد و گفت: آقای عارف هم علاقمند است عرصه انتخابات عرصه ای رقابتی باشد و عرصه برای حضور همه مهیا باشد.

موسوس لاری تاکید کرد: باشناختی که از عارف دارم، ایشان بر خلاف اجماع اصلاح طلبان در صحنه حضور پیدا نخواهد کرد.

زمینه برای دولت وحدت ملی وجود ندارد

حجت الاسلام موسوی لاری همچنین درخصوص جایگاه دولت وحدت ملی در شرایط امروز کشور هم گفت: مبانی و منظور از تشکیل این دولت مشخص نشده است. پیش از بحث روی گزینه های مختلف ابتدا باید موضوع را تبیین کرد.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اگر منظور از دولت وحدت ملی، سهیم بودن همه دلسوزان انقلاب در آن باشد، باید گفت نشانه ای از اینکه صاحبات قدرت به این ضرورت رسیده باشند، وجود ندارد. در جنگ رسانه ای که در کشور پا گرفته است، دولت وحدت ملی زمینه ای برای حضور ندارد و زمینه برای کاندیداهای این طرح مانند آقای ناطق نوری وجود ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: طرح دولت وحدت ملی در اردوگاه اصولگرایان جایی ندارد.

شایعه کاندیداتوری‌ام صحت ندارد

وی همچنین با اشاره به در دست بررسی بودن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: قرار دادن کمیسیونی بالای دست وزارت کشور نشان دهنده ی نگرانی نسبت به عملکرد مجری فعلی و سلامت انتخابات است، اگرچه آقایان موضوع را نفی کنند.

حجت الاسلام موسوی لاری در پایان شایعات درخصوص کاندیداتوری خودش را تکذیب کرد و آن را در حد صفر خواند.
 

رکوردشکنی تورم 15ساله؛ 26.1 درصد تورم در آبان ماه امسال

Posted: 15 Dec 2012 02:24 AM PST

جرس: نرخ تورم در آبان ماه به 26.1 درصد رسید که این عدد در طول 15 سال اخیر سابقه نداشته است.

به گزارش فارس، براساس آخرین آمارها نرخ تورم در آبان به 26.1 درصد رسید که نسبت به مهر ماه که 24.9 درصد بود 1.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.از ابتدای سال تاکنون روند افزایش نرخ تورم ادامه داشته و تورم فروردین ماه از 21.8 درصد آغاز و در اردیبهشت 22.2 درصد، خرداد 22.4 درصد، تیر 22.9 درصد، مرداد 23.5 درصد، شهریور 24 درصد، مهر ماه 24.9 درصد و آبان همانطور که ذکر شد 26.1 درصد بوده است.

در واقع از ابتدای سال جاری تاکنون با احتساب نرخ تورم 21.5 درصد اسفند سال گذشته 4.6 درصد افزایش داشته است که امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد ادامه این روند نباشیم. رقم فعلی تورم رقمی است که در طول 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در واقع بالاترین نرخ تورم 49.5 درصد بوده که مربوط به سال 74 می‌شود و از آن به بعد نرخ تورم هیچ‌گاه از این اعداد و ارقام نرسید. در سال بعد یعنی سال 75 نرخ تورم به 23.5 درصد کاهش یافت و این نرخ در سال‌های بعد به این شرح است.
 

سال میانگین نرخ تورم
8 ماه 91 26.1
90 21.5
89 12.4
88 10.8
87 25.4
86 18.4
85 11.9
84 10.4
83 15.2
82 15.6
81 15.8
80 11.4
79 12.6
78 20.1
77 18.1
76 17.3
75 23.5
74 49.5

البته افزایش نرخ تورم در سال جاری علل و عوامل مختلفی دارد. شاید اصلی‌ترین علت افزایش نرخ تورم را باید افزایش نرخ ارز دانست. در کنار این علت مهم رشد نقدینگی 19.4 درصدی که البته نسبت به سال‌های 89 و 88 نرخ کمتری داشته بر رشد این متغیر مهم بی‌تاثیر نبوده است.

یکی از نگرانی‌ها، رشد افزایش نرخ تورم در آبان ماه نسبت به ما‌های قبل بوده به طوری که در 6 ماه ابتدایی سال افزایش نرخ‌ها در حد 0.5 درصد یا 0.6 درصد بود. تورم در اردیبهشت نسبت به فروردین 0.4 درصد، خرداد 0.2 درصد، تیر 0.5 درصد، مرداد 0.6 درصد، شهریور 0.5 درصد، مهر 0.9 درصد و آبان 1.2 درصد بوده است. در واقع نرخ تورم در دو ماه اخیر با آهنگ بیشتری رشد کرده است. شاید رشد یکباره ارز به بیش از 3500 تومان در مهر ماه موجب رشد 0.9 درصدی و 1.2 درصدی در آبان ماه شده است.

این افزایش نرخ‌ها در حالی است که بانک مرکزی هنوز سیاست کنترلی مناسبی برای کنترل حجم پول اتخاذ نکرده است. البته این تحلیل بر پایه آمارها و اطلاعات مربوط به تیر و مرداد سال جاری است زیرا از آن تاریخ به بعد بانک مرکزی در خصوص رشد نقدینگی آماری اعلام نکرده است.

در 4 ماهه ابتدایی سال جاری رشد نقدینگی حدود 10 درصد بوده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 3 درصد گزارش شده بود.

باید به این نکته اذعان کرد که در شرایط تحریم و افزایش نرخ ارز، امکان اتخاذ سیاست انقباضی وجود ندارد و تا حدودی باید نقدینگی را رشد داد. همانطور که مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی سطح رشد نقدینگی هدف برای سال جاری را 20 درصد عنوان کرد.

 

همه‌پرسی قانون اساسی مصر در حال برگزاری است

Posted: 15 Dec 2012 02:24 AM PST

جرس: مردم مصر امروز در همه‌پرسی مربوط به پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور شرکت می‌کنند.

به گزارش بی بی سی فارسی، از زمان نهایی شدن متن پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر اختلاف نظر بر سر مفاد آن شدت یافته است.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور و اخوان‌المسلمین، از گروه‌های اسلامگرا که از حامیان اصلی آقای مرسی به شمار می‌رود، از پیش‌نویس قانون اساسی جدید اعلام حمایت کرده‌اند.

منتقدان می‌گویند که این پیش‌نویس به شدت اسلامگرایانه است.

رأی‌گیری امروز در شهرهای قاهره، اسکندریه و هشت استان دیگر انجام می‌شود و هفته آینده در بقیه مناطق مصر برگزار خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، نزدیک به ۱۲۰ هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت در طول برگزاری همه‌پرسی به کار گرفته شده‌اند.

بیش از ۵۱ میلیون نفر هم برای شرکت در همه‌پرسی ثبت‌نام کرده‌اند.

روند رأی‌گیری در همه‌پرسی چندپاره شده است، چون تعداد قضات کمی حاضر بودند در نظارت بر آن مشارکت داشته باشند.

لازم است که پیش از برگزاری انتخابات مصر در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی، پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور تایید و نهایی شود.

جان لاین، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره می‌گوید که مخالفان پیش‌نویس کنونی قانون اساسی می‌گویند که مفاد آن به شدت به سمت اعمال قوانین اسلامی گرایش دارد. موافقان پیش‌نویس هم دقیقا به دلیل مشابهی از آن استقبال کرده‌اند.

خبرنگار ما می‌گوید که همه‌پرسی امروز تنها درباره مفاد یک سند نیست، بلکه در تعیین مسیر آینده و این که آیا مصر کشوری اسلامی خواهد بود یا سکولار، نقش مهمی دارد.

طرفداران هر دو گروه موافق و مخالف پیش‌نویس قانون اساسی مصر روز جمعه دست به راهپیمایی زدند.

تجمع این دو گروه در شهر اسکندریه با درگیری‌هایی همراه بود و دو طرف با سنگ، چوب و دیگر سلاح‌ها با یکدیگر درگیر شدند. تعدادی خودرو هم به آتش کشیده شد و دست‌کم ۱۵ نفر زخمی شدند.
 

انتقال محمدصادق ربانی املشی به زندان اوین برای اجرای حکم سه سال حبس

Posted: 15 Dec 2012 02:24 AM PST

جرس: محمدصادق ربانی املشی بازداشت و برای اجرای سه سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کلمه، محمدصادق املشی، استاد دانشکده علوم دانشگاه تهران و عضو هیات اجرایی شورای ملی صلح روز دوشنبه بیستم آذر ماه سال جاری توسط ماموران دادستانی تهران در منزلش بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

ربانی املشی روز عاشورای ۸۸ بازداشت و بیش از دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی بود و پس از آن با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شد.

در سال ۸۹ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، وی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که همین حکم عینا در دادگاه تجدید مورد نظر تایید قرار گرفت.

روز دوشنبه گذشته بدون احضار قبلی به منزل این استاد دانشگاه مراجعه و او را بازداشت کردند. دکتر ربانی برادر مرحوم آیت الله ربانی املشی دادستان اسبق کل کشور و عموی عروس مرحوم آیت الله العظمی منتظری است.

وام ۱۰۰میلیاردی وزیر کار به خودش

Posted: 15 Dec 2012 02:08 AM PST

جرس: احمد بخشایشی اردستانی موضوع سئوال خود از عبد الرضا شیخ الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مسائل داخلی وزارتخانه خواند و اظهار کرد: باتوجه به این که وزیر مسئول کار کشور است و طبقه متوسط به پایین مشکل کار دارند و از این موضوع رنج می برند، چه کسی باید پاسخگوی شرایط موجود باشد.

به گزارش مهر، وی افزود: آقای شیخ الاسلامی می گوید من مسئول کار کشور نیستم بلکه وظیفه هماهنگی در حوزه ایجاد اشتغال برعهده من است، که اگر این هماهنگی ها صورت بگیرد خوب است. متاسفانه نه تنها تاکنون اقدامی عملی را برای حل این مشکلات مشاهده نکرده ایم، بلکه مشکلات هر روز بدتر می شود.

نماینده اردستان در مجلس با بیان این که وزیر کار باید فخر دولت باشد، نه مایه سرافکندگی آن، تصریح کرد: مشکلات زیادی در داخل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، از جمله این که لیست ۵۰ نفره ای وجود دارد که هم دانشجو هستند و هم مدیرکل؛ این موضوع به لحاظ قانونی اشکال دارد.

وی دریافت وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیاردی از سوی شیخ الاسلامی و تشکیل مرکز تعاون در یکی از معاونت های وزارتخانه که لابی هایی در آن صورت می گیرد و اختصاص پاداش ۵۰ و ۱۸ میلیون تومانی از سوی وزیر به ۲ تن از معاونانش را از دیگر محورهای سئوالات خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: گویا دراین وزارتخانه خانواده دوستی شدیدی حاکم است، چون از خانم، خواهر خانم حتی تا دوست خانم مسئولان آن در وزارتخانه و ادارات کل استانی آن مثل اصفهان مشغول به کار شده اند، اما وقتی یکی از موکلان ما برای کار معرفی می شود، مسئولان تاکید دارند که جذب باید از طریق آزمون و ... صورت گیرد.

احمد بخشایشی اردستانی، نماینده اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز سه شنبه هفته آینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای پاسخگویی به این سئوالات به صحن علنی مجلس فراخوانده است.