جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیام تسلیت شورای هماهنگی راه سبز امید به زهرا رهنورد

Posted: 29 Dec 2012 08:16 AM PST

جرس: شورای هماهنگی راه سبز امید در پیامی به زهرا رهنورد، بانوی محصور جنبش سبز، درگذشت پدرش را به وی تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که حاکمان در این شرایط، تدبیر و عقلانیتی درخور شهروندان ایران نشان دهند؛ امکان حضور آزاد و امن دکتر رهنورد و مهندس موسوی را در آیین تدفین و مراسم ختم این پدر بزرگوار مهیا سازند و به حصر خانگی رهنورد و موسوی و کروبی پایان دهند.

به گزارش کلمه، شورا در پیام خود با تقدیر از صبوری خانم رهنورد در این روزهای سخت حصر و حبس غیرقانونی، خطاب به وی نوشت: استقامت و پایداری شما در راه نیل به آرمان‌های ارزشمند جنبش سبز و تحقق مطالبات قانونی و خواست‌های اساسی و انسانی مردم آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب ایران، از چشم منصفان و آزادگان و آگاهان پنهان نیست.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَ الأنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد

همراه استوار جنبش سبز

درگذشت پدر گران‌مایه‌تان، زنده‌یاد آقای صادق کاظمی را صمیمانه تسلیت می‌گوییم. خداوند متعال وجود ارجمند ایشان را در پناه مرحمت و مغفرت خویش، متعالی دارد، و صبوری مضاعف به سرکارعالی و خانواده‌ی گرامی‌تان نصیب فرماید.

استقامت و پایداری شما در راه نیل به آرمان‌های ارزشمند جنبش سبز و تحقق مطالبات قانونی و خواست‌های اساسی و انسانی مردم آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب ایران، از چشم منصفان و آزادگان و آگاهان پنهان نیست. صبوری شما در این روزهای سخت حصر و حبس غیرقانونی، دوشادوش آقایان مهندس میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سندی ماندگار بر حقانیت مواضع ایران‌دوستانه‌ی شما و دیگر آزادگان سبز است. حصر ناجوانمردانه‌ای که با نقض اشکار موازین اولیه قانونی و قضایی به شکلی غیرانسانی ادامه دارد.

در این روزهای سخت و بحرانی وطن، امیدواریم اقتدارگرایان حاکم، تدبیر و عقلانیتی در خور شهروندان ایران نشان دهند؛ و امکان حضور آزاد و امن سرکارعالی و مهندس موسوی و مردم آزاده ایران را در آیین تدفین و مراسم ختم پدر بزرگوارتان مهیا سازند، و بر این حصر مهر خاتمت زنند.

عمیق‌ترین مراتب همدردی و همدلی ما و کنشگران سبز ایران نثار جان صبور و آزاده‌ی شما.

إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ

شورای هماهنگی راه سبز امید

نهم دی‌ماه ۱۳۹۲ 

افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت قطار در فاز دوم حذف یارانه‌ها

Posted: 29 Dec 2012 08:16 AM PST

جرس: قائم مقام شرکت راه آهن با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان مالکین شرکت‌های خصوصی به راه آهن بدهکار هستند، گفت: با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، حداکثر ۲۰ درصد به قیمت بلیت های قطار افزوده می شود.

به گزارش مهر طالب زارع در نشستی خبری گفت: با اصلاح نسبی قیمتها افزایش قیمت های دیگر ضرری برای بخش ریلی ندارد و قطعا افزایش قیمت هم در بخش بلیت کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

زارع با بیان اینکه راه آهن از منابع داخلی سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش مسافری هزینه می کند ، گفت: شرکت راه آهن بابت این هزینه ای را از بخش خصوصی دریافت نمی کند بنابراین یکی از ابزارهای تشویقی راه آهن در فروش بلیت همین هزینه است در غیر این صورت افزایش ۷۰ درصدی قیمت بلیت را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: از این پس اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها به اجرا برسد افزایش قیمتی متناسب با نرخ رسمی تورم کشور خواهیم داشت. البته در بخش قطارهای مسافری رجا که بیش از یک سوم قطارهای آن با قیمت دولتی تردد می کنند نیاز به اصلاح قیمت اساسی است که در حال مذاکره با آنها هستیم.

قائم مقام شرکت راه آهن افزود: مصوبه ای در این خصوص از دولت گرفته ایم که افزایش قیمت بلیت این قطارها به صورت تدریجی باشد و به شکل منطقی افزایش پیدا کند. 

پیشنهاد ایران ‌به ‌ترکیه‌ برای‌ مبادله‌ پایاپای ‌کالا

Posted: 29 Dec 2012 07:52 AM PST

جرس: یک روزنامه ترک مدعی شد ایران در تلاش برای دور زدن تحریمها، به ترکیه پیشنهاد تشکیل شرکت مشترک برای مبادله پایاپای کالا و خدمات را داده است.

روزنامه " تودی زمان" چاپ ترکیه از پیشنهاد ایران برای تشکیل یک شرکت مشترک برای مبادله پایاپای کالا و خدمات خبر داد.

در این خبر آمده است برای ادامه مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه و با هدف دور زدن تحریمها، ایران به ترکیه پیشنهاد تشکیل یک شرکت مشترک را داده است تا از طریق آن، دو کشور بتوانند به مبادله کالا و خدمات ادامه دهند.

به نوشته این روزنامه، پیشتر ایران در قبال صادرات گاز به ترکیه، طلا از این کشور وارد می کرد که آمریکا تدابیری اندیشیده است تا در آینده مانع از فروش طلای ترکیه به ایران شود.

به گزارش مهر،روزنامه ترک مدعی شده است پیشنهاد مذکور درجریان دیدار هفته گذشته هیئتی ازاتاق بازرگانی استان ازمیرترکیه از تهران، از سوی ایران به این هیئت ارائه شده است و قرار است جزئیات آن در آینده ارائه شود  

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: قیمت طلا و سكه تا اطلاع ثانوی اعلام نمی‌شود

Posted: 29 Dec 2012 07:27 AM PST

جرس: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سكه تا یك هفته اعلام نمی شود.

به گزارش ایلنا، احمد وفادار با بیان اینكه برنامه‌ریزان اقتصادی اعلام كرده‌اند قیمت طلا و سكه فعلا اعلام نشود اظهار داشت: هر چند خریداران و فروشندگان طلا و سكه هم اكنون با مشكل مواجه شده‌اند و نمی دانند طلا و سكه را به چه قیمتی باید خرید و فروش كنند اما فعلا نمی توانیم قیمت آن را اعلام كنیم.

وی افزود: برنامه ریزان اقتصادی گفته اند باید سعی شود قیمت طلا و سكه با قیمت مركز مبادلات ارزی هماهنگ شود كه به نظر می رسد ظرف یك هفته آینده با تصمیماتی كه گرفته می شود قیمت طلا و سكه مشخص شود.  

روزنامه شرق رفع توقیف شد

Posted: 29 Dec 2012 06:46 AM PST

جرس: مدیر مسوول روزنامه شرق از تبرئه این روزنامه از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران در هر سه مورد اتهامی خبر داد.

به گزارش ایرنا دادگاه رسیدگی به اتهامات روزنامه شرق سوم دی ماه جاری با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد.

نشر مطالب خلاف واقع ، تخلف از مصوبه شورای امنیت ملی و توهین به ایثارگران موارد اتهامی مدیر مسوول روزنامه شرق بوده است.

مهدی رحمانیان در گفت و گو با ایرنا افزود: قاضی پرونده نیز مانند نظر اعضای هیات منصفه، روزنامه شرق را در هر سه مورد اتهامی تبرئه و در نهایت این روزنامه رفع توقیف شده است.

به گفته مدیر مسوول روزنامه شرق، انتشار مجدد این روزنامه به زودی آغاز خواهد شد.  

درخواست جمعی از فعالان کارگری از رضا شهابی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

Posted: 29 Dec 2012 06:46 AM PST

جرس: منصور اسانلو، جعفر عظیم زاده، داود رضوی،علی نجاتی، پروین محمدی، شیث امانی، شاپور احسانی راد، شریف ساعد پناه و 14 نفر دیگر از فعالان کارگری در نامه‌ای از رضا شهابی خواسته‌اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

در این نامه که در تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شده، آمده است: اعتراض شجاعانه شما را از کنج زندان ارج می نهیم اما در این میان سلامتی شما مهم ترین اولویت برای ما امضا کنندگان این نامه است. لذا مصرانه و صمیمانه از شما میخواهیم به اعتصاب غذای خود پایان دهید و درمان خود را از سر بگیرید.

رضا شهابی فعال کارگری زندانی که روز شنبه ۲۵ آذرماه به بیمارستان خمینی تهران اعزام شده بود، در پی بدرفتاری مامور اعزام و ممانعت از انجام آزمایشات ضروری اعلام اعتصاب غذا و دارو کرد. این فعال کارگری اعلام کرده است خواهان اعزام به مرخصی درمانی و تنبیه مامور خاطی که وی را تهدید به ضرب و شتم نموده و توهین کرده است.
 
متن کامل این نامه به شرح زیر است:

دوست و یار عزیزمان رضا شهابی

با درودهای گرم و فراوان

خبر بدرفتاری و تهدید به کتک کاری از سوی ماموری که همراه شما به بیمارستان اعزام شده بود همه ما را عمیقا ناراحت و نگران و تا حدودی شوک زده کرد. چرا که هنوز خبر مرگ ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس بر روی رسانه هاست و برخی از مسئولین مملکتی در واکنش به مرگ این کارگر، صحبت از شفاف سازی و لزوم مقید کردن مامورین و زندانبانان به برخوردی انسانی با زندانیان کرده اند. بطور قطع و یقین مرگ ستار بهشتی هیچ علتی جز رفتار غیر انسانی مامورین و برخورداری آنان از اختیارات گسترده در برخورد با زندانیان نداشته است، به همین دلیل افکار عمومی انتظار داشتند پس از انتشار خبر مرگ ستار بهشتی مسئولین امنیتی و قضایی در اقدامی فوری تجدید نظری اساسی در رفتار و حدود اختیارات مامورین انتظامی و امنیتی در برخورد با زندانیان را عملی کنند. اما به نظر میاید با توجه به رفتاری که با شما شد چنین انتظاری، انتظاری عبث و بیهوده است لذا ما امضا کنندگان این نامه ضمن تاکید بر تلاش و مبارزه برای آزادی کارگران دربند و دیگر انسانهای عدالتخواه از زندانهای سراسر کشور، مصرانه بر رسیدگی عاجل به شرایط نگهداری و چگونگی رفتار مامورین و زندانبانان با تمامی زندانیان پای می فشاریم و خواهان آزادی فوری و ادامه معالجات شما در خارج از محیط زندان هستیم.

ما امضا کنندگان این نامه به شما دوست و یار عزیزمان اطمینان میدهیم لحظه ای از تلاش برای تحقق خواستهای شما که خواست همه ما کارگران در سراسر ایران است باز نخواهیم ایستاد. ما دستهایتان را صمیمانه می فشاریم و اعتراض شجاعانه شما را از کنج زندان ارج می نهیم اما در این میان سلامتی شما مهم ترین اولویت برای ما امضا کنندگان این نامه است. لذا مصرانه و صمیمانه از شما میخواهیم به اعتصاب غذای خود پایان دهید و درمان خود را از سر بگیرید.

ما با شور و شوق جشن آزادی تو را برگزار خواهیم کرد اما این جشن زمانی برایمان مسرت بخش خواهد بود که حضور گرم شما در میان ما با تنی سالم محقق شود.  

روسیه: هنوز فرصت حل بحران سوریه از راه مذاکره وجود دارد

Posted: 29 Dec 2012 05:49 AM PST

جرس: اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه که برای فعال کردن مجدد تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران در آن کشور به روسیه سفر کرده با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، آقای لاوروف در کنفرانسی خبری در پایان این دیدار گفت: "هنوز این فرصت وجود دارد که بحران در سوریه را از راه مذاکره حل کرد."

اما آقای لاوروف تاکید کرد که هیچ احتمالی وجود ندارد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به برکناری از قدرت تشویق کرد.

آقای ابراهیمی در این کنفرانس خبری گفت که تنها دو گزینه وجود دارد: "راه حلی سیاسی و یا جهنم."

این دیدار یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مهمترین گروه مخالفان در سوریه، پیشنهاد انجام مذاکره از سوی روسیه را رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است مذاکرات با آقای ابراهیمی با هدف "پایان دادن به خشونت‌ها و آغاز گفتگوهای ملی در کشور (سوریه) بین مقامات و مخالفان صورت گرفته است."

آقای ابراهیمی که پیشتر در سفر ۵ روزه‌ای به سوریه با آقای اسد و سایر مقامات ارشد آن کشور دیدار کرده بود، قصد دارد در ادامه تلاش‌هایش برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه، در هفته‌های آینده با دیپلمات‌های روسیه و آمریکا مذاکره کند.

سفر آقای ابراهیمی به روسیه در حالی صورت گرفته است که به تازگی فعالیت‌های دیپلماتیکی در روسیه در مورد بحران در سوریه در جریان است.

گفته شده در ادامه این تلاش‌ها در هفته جاری معاون وزیر خارجه سوریه در دیداری بی سابقه به روسیه سفر کرد.

آقای لاوروف در این دیدار از حکومت بشار اسد خواست تا تمامی گزینه‌ها را در مورد پایان دادن به درگیری‌ها در آن کشور در نظر بگیرد و با مخالفان وارد مذاکره شود.

روسیه که به وضوح در سیاست هایش در قبال سوریه تغییراتی داده، در هفته‌های اخیر با توجه به این که احتمالا بشار اسد نمی‌تواند در قدرت باقی بماند، در تلاش است تا رئیس جمهور سوریه را به انجام گفتگو ترغیب کند.

اما روسیه در عین حال از ارائه هر گونه درخواستی برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت خودداری کرده است.
 

اخراج ۳۰۰ کارگر کارخانه “همگام خودرو آسیا” و چهار ماه حقوق معوقه کارگران‎

Posted: 29 Dec 2012 05:49 AM PST

جرس: به دنبال بحران در خودرو سازی‌ها و کارخانه‌های قطعه سازی، از ۶۵۰ کارگر کارخانه همگام خودرو آسیا ۳۰۰ نفر از آنان از اول سال جاری بصورت تدریجی از کار خود اخراج شده‌اند و بر شدت کار در این کارخانه افزوده شده است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این کارخانه تولید کننده بدنه پژو ۲۰۶، قطعات خودرو رانا و خودوری ال۹۰ و طرف قرارداد مستقیم با شرکتهای ایساکو، ساپکو و ایران خودرو است. گذشته از اخراج ۳۰۰ کارگر این کارخانه، ۳۵۰ کارگر شاغل این کارخانه نیز در شرایط مشقت باری مشغول بکار هستند.

این کارگران از شهریور تا سوم دی ماه جاری دستمزدهای خود را دریافت نکرده بودند و از سوی دیگر کارفرما بطور غیر قانونی مرخصی سالیانه کارگران را کاهش داده و بمدت ۱۵ دقیقه ساعت کار روزانه را افزایش داده است به همین دلیل کارگران این کارخانه در اعتراض به شدت کار و عدم پرداخت دستمزد‌هایشان روز سوم دی ماه بمدت یک روز بطور یکپارچه‌ای دست به اعتصاب زدند و در مقابل درب اداری کارخانه دست به تجمع زدند.

در این اعتصاب صیادی مدیر عامل کارخانه به کارگران اظهار داشت: شرکتهای اصلی یعنی ایران خودرو و ایساکو و ساپکو بابت تولیدات کارخانه به درستی پول به ما نمی‌دهند وما هم پول نداریم که به شما بدهیم هرکاری می‌خواهید بکنید.

با اینحال کارفرمای کارخانه ناچار شد روز پس از اعتصاب، دستمزد شهریور و دو روز بعد دستمزد مهر ماه کارگران را پرداخت کند اما هیچ اقدامی در رابطه با بر قراری مرخصی قانونی سالیانه و افزایش ۱۵ دقیقه کار روزانه انجام نداد.کارگران کارخانه همگام خودرو آسیا در اعتراض به شرایط خود تیر ماه سالجاری نیز دست به اعتصاب زده بودند. این کارخانه درمنطقه شهرک صنعتی علویجه اصفهان قرار دارد. 

سناریوی اسلامی سازی در فرودگاه ها؛ طرح عفاف از زمین به آسمان

Posted: 29 Dec 2012 05:19 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس:  اجرای طرح "توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" از جمله طرحهایی است که چند سال پیش از سوی رهبر جمهوری اسلامی به منظور رعايت شئون اسلامي به‌ویژه در ادارات و دانشگاه‌ها مورد تاكيد قرار گرفت. داستان قانون و قانوگذاری درباره پوشش و تصویب بودجه ۱۵ میلیارد تومانی موضوع عفاف و حجاب در لایحه ١٣۹۱ بیانگر بازتولید ساختارهای تبعیض آمیز و اشاعه تفکر "اندرونی- بیرونی" در جامعه ایران است. ابلاغ دو بخشنامه "عفاف و حجاب" و به ویژه "عدم انجام پروازهای داخلی هنگام اذان" که چندی پیش با مکانیزم های دستوری کمیسیون فرهنگی مجلس نهم به سازمان هواپیمایی ایران القا شد، نشان دهنده اجرای یکی دیگر از سیاستهای محدود کننده‌ی مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی است.

 

عدم پرواز به خاطر اذان بهانه ای برای تاخیر بیشتر
در شرایطی که مسافران پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد تهران همواره از نابسامانی های پروازهای داخلی و تاخيرهاي مکرر و چندین ساعته ناشی از نقص فنی هواپیماها و شلوغی باندها گلایه های فراوانی دارند، چند روز پیش حمیدرضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپيمايی ايران پس از برگزاری چندین جلسه دستوری با اعضای کمسیون فرهنگی مجلس نهم از تدوين بخشنامه رعايت حجاب و عفاف در شرکت‌های هواپيمايی و فرودگاه‌ها خبر داد و گفت:" از اين پس پروازهای داخلی حداقل ۳۰ دقيقه پس از اذان صبح اجازه پرواز خواهند داشت و اين زمان در اختيار مسافران برای انجام تکليف شرعی قرار خواهد گرفت."
به طور حتم تدوین این بخشنامه جدید بهانه خوبی برای توجيه کردن تاخيرهاي بیشتر و بعدی پروازهای داخلی سازمان هواپیمایی ایران و در پی آن نگرانی و افزایش نارضایتی مسافران را فراهم خواهد کرد.
از سوی دیگر سودابه احسانی، مشاور امور زنان وزارت راه و شهرسازی نیز آذر ماه سال جاری پیرامون موضوع حجاب در سازمان هواپيمايی ايران گفته بود، "در سال جاری مسئله حجاب مهمان‌داران هواپيما با جديت بيشتری دنبال می‌شود. "(ايرنا) البته در سالهای اخیر شماری از چهره‌های اصولگرا و رسانه‌های نزدیک به آنان همواره از وضعیت پوشش کارمندان زن شرکت‌های خدمات مسافرتی و مهمان‌داران پروازهای داخلی ایران انتقاد می کردند.
برپایه طرح عفاف و حجاب که در سال ١٣٨۲ ازسوی "شورای عالی انقلاب فرهنگی" تصویب شد۲۶ وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرايي از وزارت ارشاد گرفته تا صداوسیما و آموزش و پرورش موظف به اجراي اصولي براي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شدند.
اسلامی کردن محيط آموزشی و دانشگاهی یکی از دغدغه‌ها و وظایف مسئولان مردسالار وزارت آموزش و پرورش ایران است.هم اکنون اجرای اقداماتی از جمله حذف دبیران مرد از مدارس دخترانه ،حضور روحانیان حوزه علمیه، راه‌اندازی مدارس قرآنی، ارائه کارنامه حجاب به دانش‌آموزان و تغيير کتاب‌های درسی بر اساس جنسيت دانش‌آموزان در حال انجام است.برای نمونه می توان به راه اندازی نخستین مدرسه حجاب ویژه مهدهای کودک استان یزد به منظور ترویج فرهنگ حجاب و ارائه فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد.
راه یافتن طرح عفاف و حجاب به كتاب‌های درسي و ارائه "کارنامه حجاب" برای مدارس دخترانه سراسر ایران و اجرای طرح «خوش‌حجابی» با هدف تثبيت حجاب دختران محجبه سراسر کشور نیز از حرکت های بعدی مسئولان آموزش و پرورش برای پیشبرد طرح "توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" است.
مسئولان وزارت آموزش و پرورش حتی تا بدانجا پیش رفته که ملاک انتخاب مدیران مدارس دخترانه را پوشش چادر اعلام کرده است.حسین هژبری، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تیرماه سال جاری در سخنانی گفت: "ما۱۰۰ هزار مدیر مدرسه داریم که سمبل تربیت و پرورش هستند و اگر مدیری حجابش چادر باشد برای ما ملاک است که این‌ها انتخاب شوند." آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در آغاز تابستان سال گذشته اعلام کرده بود که "طرح نهادینه کردن پوشش اسلامی با محوریت چادر، از اول مهر سال تحصیلی جدید در ۳۹ مدرسه این استان اجرا می‌شود."


راه‌اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان
وزارت بهداشت ایران نیز پیش از این از سوی مرضیه وحید دستجردی، وزیر مخلوع دولت دهم نیز از برنامه های مرتبط به طرح عفاف و حجاب بهره مند شده است.
دستجردی که خود از مخالفان طرح پیوستن ایران به کنوانسیون "امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" و از مروجان"طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها" بود در زمان وزارتش دستور داد سه بیمارستان تفکیک شده در تهران و یک بیمارستان در شهرهای اصفهان، مشهد و شیراز راه‌اندازی شود.
از سوی دیگر در شرایطی که کمبود پرستار و پزشک متخصص در نظام سلامت ایران به ویژه در بخش اورژانس‌ها و بیمارستان های مناطق محروم ایران بسیار محسوس و مشهود است، مسئولان این سازمان به جای توزیع درست و منطقی پزشک و متخصص و پرستار در بیمارستانهای مناطق محروم، در اندیشه راه‌اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان نیز هستند.
وزارت علوم و در راس آن کامران دانشجو با اجرای طرح تفکیک جنسیتی در منابع درسی و رشته های تحصیلی از پیشروان اجرای طرح عفاف و حجاب است. از سویی کامران دانشجو، بارها در سخنان خود از راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسيتی دفاع کرده است و از سوی دیگر معاونان وی در وزارت علوم با ژستهایی برابری‌خواهانه ادعا می کنند که «تفکيک جنسيتی»، حرف مخالفين و دشمنان نظام است. به گفته آنها وزارت علوم به‌دنبال طرح «ارتقای عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها» است.
در حال حاضر طرح عفاف و حجاب نیز برای دانشجويان به ویژه دانشجویان علوم پزشکی نیز اجرا می شود. وحيد صرامی، دبير شورای مرکزی انضباطی دانشجويان علوم پزشکی تیرماه سال جاری در سخنانی گفته بود: "با توجه به تدوين آيين‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای، کارنامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجويان صادر می‌شود. استادان، برپايه اين کارنامه، به دانشجويان خود نمره پوشش به صورت ضعيف، متوسط، خوب و عالی می‌دهند." « (ايسنا)
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ابتدا در زمان محمد حسین صفار هرندی بود که دنباله رو سیاست های دولت نهم در راستای اجرای طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب شد. وی در پاييز سال ١٣٨۴ بود که با ابلاغ بخشنامه ای حضور کارمندان زن در ساعات بعد از ظهر در ادارات را ممنوع اعلام کرد.پس از وی در زمان محمد حسینی طرح هايي براي تفکيک جنسيتي کارمندان و برنامه ها و اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب و غیره در راستای اجرای طرح عفاف و حجاب به اجرا گذاشته شد.هم اکنون معاونت امور هنری این وزارتخانه قرار است لباس مردان را ساماندهی کند. به دستور مسئولان این بخش از وزارت ارشاد، قرار است طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی (شیما) در مورد لباس مردان هم اجرایی شود.
در طول سالهای اخیر روند جداسازی جنسیتی با جداسازی اتاق کارمندان زن از کارمندان مرد در برخی از وزارتخانه ها و ادارات دیگر از جمله در سازمان تامين اجتماعی ادامه يافته است.
اعمال سیاست‌های جداسازی جنسیتی و اجرای طرح "توسعه فرهنگ عفاف و حجاب" از سوی متصدیان دولت محمود احمدی نژاد در سال‌های اخیر که از دانشگاه‌ها و اداره‌های دولتی به برخی اماکن عمومی همچون پارک‌ها و بیمارستان‌ها، نیز کشیده شده است، بیانگر آن است که آنها از برقراری هرگونه رابطه بین دو جنس مخالف نگران هستند و به بهانه اسلامی کردن محیط کار و آموزش از هر ابزاری برای حذف یا کمرنگ کردن حضور زنان در کنار مردان بهره می گیرند.

 

پیام تسلیت محسن کدیور به زهرا رهنورد

Posted: 29 Dec 2012 04:04 AM PST

جرس: در پی درگذشت پدر زهرا رهنورد، محسن کدیور استاد دانشگاه و اسلام شناس، در پیامی به وی تسلیت  گفت و برای بازماندگان آرزوی صبر کرد.

به گزارش جرس، کدیور در پیام کوتاه خود نوشت:ادامه‌ی حصر شما، واهمه‌ی ولایت جاير ازبرگزاری مراسم ترحیم بستگان رهبران محصور و حضور چند صد زندانی سیاسی در ولایت سرای اوین و گوهردشت و شهرستانها نشان از زنده بودن جنبش سبز دارد.

پدر زهرا رهنورد صبح امروز در بیمارستانی در تهران فوت کرد. صادق كاظمي که مدتهاست به بیماری الزایمر مبتلا بود، صبح امروز در سن 93 سالگی دار فانی را وداع گفت.

متن کامل این پیام به شرح زیر است: 


سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد
سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار

درگذشت پدر گرامیتان مرحوم آقای صادق کاظمی را خدمت شما، مادر، برادر، دختران دلبندتان و دیگر بازماندگان محترم تسلیت عرض می کنم. خداوند آن تازه درگذشته را غریق رحمت و مغفرت و رضوان و به بازماندگان داغدار صبر و اجر عنایت فرماید.


ملت ایران رشادت شما در دفاع از حقوق مردم، حاکمیت قانون و آزادی را قدر می شناسد و نیک می داند که شما پابپای همسر دلاورتان مهندس میر حسین موسوی برخلاف قانون در حصر خانگی بسر می برید. قلم زهرا رهنورد در تابستان ۱۳۵۷ در کتاب «پیام حجاب زن مسلمان» و در فروردین ۱۳۵۸ در «طلوع زن مسلمان» جزء ادبیات انقلاب اسلامی و نمونه‌ای از بانوان پیشتاز ایران است. حکومتی که فرهیختگان هنرمندی همچون شما و آزادی خواهان حق طلبی همچون حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی را به جرم اعتراض به تقلب در انتخابات مهندسی شده و انتقاد از استبداد دینی بدون محاکمه به بند می کشد محکوم به شکست است. ادامه‌ی حصر شما، واهمه‌ی ولایت جاير ازبرگزاری مراسم ترحیم بستگان رهبران محصور و حضور چند صد زندانی سیاسی در ولایت سرای اوین و گوهردشت و شهرستانها نشان از زنده بودن جنبش سبز دارد.

محسن کدیور
نُه دی ۱۳۹۱