جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


‌زلزله ۵ ریشتری کرمان را لرزاند/مردم به خیابان ریختند

Posted: 03 Dec 2012 07:25 AM PST

جـــرس: زلزله‌ای به قدرت و بزرگی ۵ ریشتر‌ عصر دوشنبه کرمان را لرزاند.
 

 

به گزارش فارس، زلزله‌ای به قدرت ۵ ریشتر و در ساعت ۱۶ و ۲۳ دقیقه و ۲۲ ثانیه کرمان را لرزاند.

این زمین‌لرزه در عمق پنج کیلومتری زمین و در مرکز کرمان رخ داده است.

در حاضر مردم سراسیمه به خیابان‌ها آمده‌اند.

 

از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی مخابره نشده است.

  

هشدار آمریکا به سوریه در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی

Posted: 03 Dec 2012 07:11 AM PST

جـــرس: وزیر امور خارجه آمریکا درباره استفاده از سلاحهای شیمیایی به سوریه هشدار داد و گفت این خط قرمز آمریکاست و با واکنش واشنگتن روبرو خواهد شد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، هیلاری کلینتون که برای گفت و گو با مقامات جمهوری چک به پراگ سفر کرده اظهار امیدواری کرد اعضای پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، با در خواست ترکیه برای استقرار سیستم دفاع موشکی پاتریوت در نقاط هم مرز با سوریه موافقت کنند.


قرار است موضوع استقرار موشکهای پاتریوت در ترکیه در نشست دوروزه اعضای ناتو که روز سه شنبه در بروکسل آغاز می شود، به بحث گذاشته شود.


ترکیه تنها کشور مسلمان عضو ناتو است .


روسیه با این درخواست ترکیه مخالفت کرده و آنرا تنش زا و تحریک آمیز خوانده است.


پیش تر نیز اوباما نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح های شیمیایی هشدار داده بود.
 

رشد ١۰۰ تا ٣۰۰ درصدی قیمت لوازم پزشکی در ایران/ جدول افزایش هزینه ها

Posted: 03 Dec 2012 07:11 AM PST

جـــرس: خبرگزاری مهر طی گزارشی از "رشد 100 تا 300 درصدی قیمت لوازم پزشکی" در کشور خبر داد.

 

این گزارش می نویسد: شاید افزایش نرخ ویزیت پزشکان آنقدر برای مردم قابل لمس نباشد، در حالی که قیمت انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و...، از 100 تا 300 درصد بالا رفته و همین مسئله هزینه های درمانی را به شدت افزایش داده است که در نهایت بخش زیادی از این هزینه ها را بیمار پرداخت می کند.


به گزارش مهر، وضعیت نابسامان بازار ارز و عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات تجهیزات پزشکی و جراحی، باعث شد تا نرخ هزینه های تجهیزات پزشکی و جراحی به شدت افزایش یابد. به طوریکه این رشد قیمتها تاثیر بسزایی در افزایش هزینه های درمانی به ویژه آن دسته از بیماریها که نیازمند بستری و جراحی است، داشته است.


دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم که بر اساس برنامه چهارم و پنجم می بایست به زیر 30 درصد برسد، می گوید: متاسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی 3 سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70 درصد افزایش یافته است.


هزینه یک دوره درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه با هرسپتین با قیمت دلار سال گذشته 50 تا 60 میلیون تومان بود اما حالا همین دوره درمان 200 میلیون تومان تمام می‌شود.


همچنین یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید 37 هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار سال گذشته 60 میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید 120 میلیون تومان بابت آن پرداخت کند.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد شدید از افزایش هزینه های سلامت که به شدت مردم را تحت فشار قرار داده است، معتقد است که دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط یک جا خوب عمل کرد، آن هم افزایش تعداد تختهای بیمارستانی از 75 هزار تخت به 115هزار تخت بود.
به گفته شهریاری، در چنین شرایطی که هزینه های سلامت به شدت افزایش پیدا کرده است، کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی افت می‌کند.


همچنین هزینه لوازم مصرفی پزشکی نیز به طور میانگین 245 درصد رشد داشته است. به طوریکه فیلم رادیولوژی 240 درصد، اکسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد، گاز هلیوم برای ام آر آی 667 درصد، صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و کیسه خون 350 درصد گرانتر شده است.


غذای همراه بیمار نیز که تا چند ماه قبل 3000 تومان هزینه داشت در حال حاضر به 5000 تومان افزایش یافته است.
ماسک معمولی که در بیمارستانها برای مراقبت از بیماران استفاده می شود، از 80 تومان به 230 تومان رسیده است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نرخ ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی که سال گذشته 1050 تومان بود، می گوید: حتی اگر ارز مرجع هم به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع امسال به 1226 تومان افزایش یافته است، حداقل 17 درصد افزایش قیمت را به همراه دارد.


از سوی دیگر، بررسیها نشان می دهد که تامین هزینه های درمانی برای افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه بسیار مشکل بوده و بعضا غیر ممکن است. در حالی که به دنبال نوساناتی که در بازار ارز کشور به وجود آمد و باعث افزایش هزینه های خرید تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی شد، بالطبع هزینه ها درمان بیماریها را بالا برده و در نتیجه آن، همان اکثریتی که تاکنون نیز برای تامین هزینه های درمانی دچار مشکل بودند، بیش از پیش گرفتار تامین این هزینه ها شده و امکان سقوط آنها به زیر خط فقر، افزایش یافته است.
 

فرانسه و بریتانیا سفیران اسرائیل در پاریس و لندن را احضار کردند

Posted: 03 Dec 2012 07:11 AM PST

جـــرس: بریتانیا و فرانسه در اعتراض به طرح گسترش شهرک‌های یهودی نشین در اراضی اشغالی فلسطینیان، سفرای اسرائیل را در کشورهایشان فراخواندند. روسیه گفته است که این اقدام اسرائیل به تلاش‌ها برای برقراری صلح ضربه می‌زند. همزمان آلمان هم از اسرائیل خواسته تا از طرح گسترش خانه‌سازی در مناطق اشغالی شرق بیت المقدس و کرانه باختری اجتناب کند.

 

به گزارش رادیو اروپای آزاد، کمتر از یک روز بعد از آن که مجمع عمومی سازمان ملل متحد جایگاه فلسطین را از یک "ناظر دائم" به یک "دولت ناظر غیرعضو" ارتقاء داد، اسرائیل اعلام کرد که سه هزار واحد مسکونی جدید در این منطقه احداث می‌کند.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که عملیات ساخت‌وساز و احداث این واحدها را دنبال خواهد کرد.
وزارت امور خارجه بریتانیا هشدار داده است که اسرائیل در صورت عملی کردن این طرح با "واکنشی شدید" روبرو خواهد شد.


بریتانیا در عین حال گزارش ها در مورد احتمال فرا خواندن سفیرش از تل آویو را "گمانی زنی" دانسته و آن را رد کرده است.


بر اساس گزارش‌های دریافتی، دانیل تائوب، سفیر اسرائیل در بریتانیا برای ملاقات با آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا به وزارت خارجه فراخوانده شد.


دولت بریتانیا گفته است که آقای برت "نگرانی عمیق بریتانیا را در مورد تصمیم اسرائیل مبنی بر احداث واحدهای مسکونی جدید ابراز کرده است."


سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفته است: "هر گونه تصمیمی درباره اقدامات بعدی (بریتانیا) به نتیجه مذاکرات ما با دولت اسرائیل و سایر هم پیمانان بین المللی ما از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا بستگی خواهد داشت."


پیشتر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده بود که شهرک ‌سازی بیشتر اسرائیل می‌تواند "ضربه‌ای مهلک" به روند مذاکرات صلح در منطقه وارد کند.


مقامات آمریکا هم پیش از این هشدار داده بودند که طرح جدید اسرائیل می‌تواند از سرگیری مذاکرات صلح را دشوارتر کند.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که چشم‌انداز ساخت‌وسازهای گسترده (اسرائیل) "به شدت نگران‌کننده" است.
 

سانسور صدا و سیما به علی لاریجانی هم رسید

Posted: 03 Dec 2012 06:50 AM PST

جـــرس: بنا به گفته روابط عمومی مجلس در حالی که روز گذشته اقدامات لازم جهت پخش زنده مصاحبه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و با سازمان صداوسیما در این زمینه رایزنی شده بود اما این نشست خبری به صورت زنده پخش نشد.

 

به گزارش ایلنا، مسئول روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با گلایه از صداوسیما گفت: ما این مساله را از قبل هماهنگ کرده بودیم اما هیچ تصویری از تلویزیون و هیچ صوتی حتی از رادیو ایران پخش نشد.


این درحالی است که خبرنگار شبکه خبر پشت تریبون سوال کننده از رییس مجلس قرار گرفت و در حضور خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان اعلام کرد که این برنامه به صورت زنده از صداوسیما و شبکه خبر در حال پخش است.


واکنش لاریجانی به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد
علی لاریجانی امروز دوشنبه در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.


به گزارش مهر، خبرنگاری پرسید رئیس جمهور گفته است برخی خیال می‌کنند که زمان قاجار است و استبداد حاکم است و همه‌ حقوق مردم در مجلس متبلور است، درحالیکه امروز شخص رئیس جمهور را مردم مستقیم انتخاب می کنند و حتی رهبری با واسطه خبرگان انتخاب می‌شود ، نظر شما درباره این تحلیل از مصادیق مردم سالاری چیست ؟


لاریجانی پاسخ داد: من نمی دانم از چه نظر این مشابهت پیدا کرده اگر منظور این است که مجلس توسط مرحوم مدرس و در زمان قاجار تشکیل شده است این افتخار ماست و این ضعف نیست به خصوص آنکه در آن زمان قوانین آزادی وجود داشت .


رئیس مجلس افزود: از مجلس هفتم به بعد دیگر مجلس سیطره ای نداشت و انتخابات در دست قوه مجریه و نمایشی بود که حتی مرحوم مدرس در تهران نیز یک رای هم نیاورد و از مجلس دوازدهم نیز پارلمان نداشتیم و تنها به صورت فرمایشی بود اما در زمان مدرس آزادی هایی وجود داشت که مرحوم مدرس توانست در میدان مبارزه با استبداد موفق شود.

 

وی با اشاره به تعبیر شهید مدرس نسبت به مجلس گفت: شاید منظور این تشبیه تعبیر شهید مدرس از مجلس باشد که فرموده بودند که قدرت اصلی باید در دست پارلمان باشد که این حرفی است که امام نیز فرموده بودند که مجلس در راس امور است و اختصاص به آن زمان ندارد.
 

ده ها هزار میلیارد تومان ارزش پالایشگاه های ایران: به نام مردم، به کام رانتخواران

Posted: 03 Dec 2012 06:50 AM PST

جـــرس: در حالی که ارزش واقعی پالایشگاه های دولتی کشور که در حال واگذاری به اسم خصوصی سازی است، بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان می باشد، بخش عمده این مبلغ هنگفت به جیب رانت خواران متصل به مسئولان کشور می رود.

 

به گزارش «بازتاب»، پروسه واگذاری پالایشگاه های دولتی از سالهای قبل آغاز شده است و در این چارچوب، تا کنون تعدادی از شرکتهای بزرگ پالایشگاهی وارد بورس شده اند، اما پشت پرده این تحولات از تهدید ده ها هزار میلیارد تومان سرمایه بیت المال توسط رانت خواران حکایت دارد.


فرایند قیمت گذاری پالایشگاه ها در حالی صورت می گیرد که نهاد حسابرسی مستقلی در این فرایند نقش ندارد و همه چیز در پستوی دفاتر مقامات ارشد دولت تعیین می شود.


به طور نمونه پالایشگاه تهران که سهام اسمی آن تنها 6 میلیارد تومان بوده و بیش از 95 درصد از سهام آن در خارج از بورس واگذار شده است، براساس قیمت بورس کمتر از 200 میلیارد قیمت دارد، ارزشی دست کم ده برابر این رقم دارد.

یا پالایشگاه بندرعباس که 1700 میلیارد تومان ارزش گذاری شده، دست کم قیمتی دو تا سه برابر این رقم دارد و براثر افزایش قیمت دلار، ارزش پالایشگاه ها که معمولا با دلار سنجیده می شود، در واقع افزایش چشمگیری پیدا کرده، اما در قیمتهای داخل ایران که پشت پرده تعیین می شود، این موضوع بروز نمی یابد.


در این شرایط موضوع تعیین پیش بینی سود 1030 تومانی که با شاخص ای پی اس از سوی مدیران پالایشگاه تهران انجام شده بود، موجب شده تا حساسیتهای بیشتری به اتفاقات برنامه ریزی شده برای پالایشگاه ها از سوی پستوهای دولت ایجاد شود.


بر اساس این گزارش، اعلام این پیش بینی سود و بعد خبر دادن مدیران از پروژه جدید بنزینی پالایشگاه ها که قرار بود امسال راه اندازی شود، اما هنوز نشده و تاثیرات آن بر سود قطعی پایان سال کشور، از روشهای زیگزاگی مالی است که معمولا به تولید رانت های هنگفت برای کسانی که به پشت پرده وصل هستند، می کنند.
این گونه اقدامات در حالی صورت می گیرد که نظارت بر عملکرد مالی پالایشگاه های دولتی توسط تشکیلات وابسته به وزارت نفت صورت می گیرد و هیچ نهاد مستقل حسابرسی بر آن نظارت نداشته و نمی تواند صحت آن را تایید کند.
عملکرد مشابه این گروه در پالایشگاه اصفهان موجب شده است تا نماد این پالایشگاه برای ماه ها بسته بماند. حضور مدیران وابسته به مراکز قدرت که ظاهرا ماموریت اصلی آنها خارج کردن منابع مالی از این شرکتهای بزرگ است، موجب شده تا این پالایشگاه ها زیانی اساس یببننند چرا که با توجه به قوانین جاری علاوه بر بازار غیر رقابتی، این پالایشگاه ها نفت را قانونا 5 درصد ارزانتر از نرخ بازار دریافت می کنند و محصولات خود جز نفت، گازوئیل و بنزین را به قیمت آزاد به داخل یا خارج می فروشند و سود هنگفتی به دست می آورند و با شبه خصوصی سازی انجام شده، عملا بخش عمده این سود به جیب رانت خواران می رود.
به طور نمونه پالایشگاه تهران که روزانه 300 هزار بشکه نفت مصرف می کند، در سال فقط از رقم تخفیف 5 درصدی خود، 5 میلیون بشکه نفت خام رایگان به دست می آورد که ارزش آن با دلار 2500 تومانی مبلغی بالغ بر هزار و پانصد میلیارد تومان می باشد.
این که 95 درصد از سهام پالایشگاه خارج از بورس و تحت عناوینی چون سهام عدالت و طلبهای دستگاه های دولتی خودمانی سازی شده و تنها 5 درصد در بورس ارائه و آن نیز توسط شرکتهای سرمایه گذاری وابسته به دولت مدیریت شود، آیا خصوصی سازی است؟


گزارش مذکور در انتها خاطر نشان می کند: به نظر می رسد دست کم یکی از وعده های جناب احمدی نژاد در آوردن پول نفت بر سر سفره مردم با طرح شبه خصوصی سازی پالایشگاه عملی شده و پول نفت مانند سیل و بهمن بر سر سفره رانت خواران که مهمترین و شریف ترین و همیشه در صحنه ترین قشر مردمند، سرازیر شده است، اگرچه در اکثر این موارد ناکارامدی و عدم شفافیت بیشتر باعث رفتن منافع از جیب بیت المال می شود.

تشدید رکود تورمی درکنار هدر رفت حجم قابل توجهی از منابع بدون شفاف سازی

Posted: 03 Dec 2012 06:20 AM PST

یک کارشناس اقتصادی:
جـــرس: یك کار‌شناس اقتصادی، ضمن اعلام تشدید رکود تورمی در اقتصاد کشور، از هدر رفت حجم قابل توجهی از منابع بدون شفاف سازی خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، نادر هوشمندیار روند رو به رشد رکود تورمی و افزایش بیکاری گسترده را به دلیل نبود یک نهاد تصمیم گیر در شرایط خاص اقتصادی کشور اعلام کرد و گفت: مادامی که یک نهاد تصمیم‌گیر در شرایط خاص فارغ از نزاع‌های درونی در مملکت به وجود نیاید نمی‌توان برخورد مناسبی با بحران موجود اقتصادی از سوی دولتمردان داشت.


وی با اشاره به افزایش رکود و تورم و ایجاد ضایعات شدید‌تر که بیکاری گسترده یکی از آن‌ها است اظهار داشت: وضعیت کنونی نتیجه عدم توجه به گزارش‌های کار‌شناسی و غیر فعال کردن سازمان بزرگ برنامه ریزی کشور با نام سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده است لذا همین امر باعث شده تا نحوه برخورد با بحران موجود متناسب وضعیت حال نباشد.


هوشمند یار تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد را از فرو رفتن دررکود تورمی نجات دهیم باید برنامه خاص تهیه کرده و روند فعلی را به سرعت تصحیح کنیم تا شاید اعتماد به تصمیمات دولت باز گردانده شود.


به گفته وی در حال حاضر دولت به دلیل عدم اطلاعات دقیق و همچنین نبود برنامه ریزی‌های استراتژیک نتوانسته است برخورد مناسب و به موقعی با شرایط اقتصادی نا‌بهنجار جامعه داشته باشد.


این کار‌شناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر مشخص نیست حجم قابل توجهی از منابعی که در سال‌های گذشته هزینه شده است به چه بخش‌هایی تخصیص یافته است و این عدم شفافیت ناشی از فقدان سازمان برنامه ریزی در ایران و عدم توجه به علمی بودن اداره اقتصاد کشور است.
 

بازداشت ۲ نفر در ارتباط با مهدی هاشمی/ اظهارات مادر ستار بهشتی صحت ندارد

Posted: 03 Dec 2012 06:18 AM PST

دادستان کل کشور خبر داد:
جـــرس: سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دو نفر مرتبط با پرونده مهدی هاشمی خبر داد و همزمان اظهارات مادر شهید ستار بهشتی، وبلاگ نویس منتقد و مقتول در بازداشتگاههای امنیتی را رد کرد و گفت: "بحثی که قوه قضائیه یا پلیس از خانواده این فرد خواسته باشند تا با دریافت دیه رضایت دهند صحت نداشته و کذب است."

 

اژه ای همچنین در پاسخ به این موضوع که برخی گروه های سیاسی حضور خود در انتخابات را مشروط به آزادی برخی زندانیان حوادث انتخابات 88 کردند، گفت: بدیهی و روشن است که چنین شرطی پذیرفتنی نیست.


به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، عصر دوشنبه در چهلمین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازداشت افرادی مرتبط با مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله، صحت دارد. اکنون دو نفر از این افراد در بازداشت هستند.


وی همچنین گفت: احتمالا از یک یا دو نفر دیگر بدون صدور قرار بازداشت نیز در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تحقیق شده است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در ادامه تحقیقات درباره پرونده فوت ستار بهشتی، هفت نفر از ماموران پلیس فتا مورد بازجویی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که فکر می‌کنم در حال حاضر دو یا سه نفر آنها آزاد شده باشند.


وی ادعا کرد: در زمینه مرگ آقای ستار بهشتی تحقیقات جدی و جامعی آغاز شده که همچنان ادامه دارد. نتایجی که تا امروز به دست آمده است نتیجه بازجویی از متهمان، تحقیق از مطلعان ، اقدامات فنی ، بررسی سایت ها و همچنین افرادی که در زمان حیات آقای ستار بهشتی با وی در ارتباط بودند و بررسی ارتباطات ایمیلی و سایتی وی می باشد. پزشکان نیز در دو و سه نوبت بعد و قبل کالبدشکافی نتایج بررسی های خود را اعلام کرده اند.


سخنگوی قوه قضائیه افزود: پس از تحقیق از ماموران نیروی انتظامی 7 نفر از آنها بازداشت شدند که دو یا سه نفر از آنها با قرار قانونی هم اکنون آزاد هستند.


وی خاطرنشان کرد: در نتیجه بررسیها مشخص شد قصوری در محل نگهداری، نحوه نگهداری، سرکشی به متهم ، نظارت مستقیم بر بازجویی و اظهار ناراحتی متهم مشخص شده که در جهت سهل انگاری فرمانده ناجا مسئول پلیس فتای تهران را به خاطرکوتاهی در نظارت برکنار کرد.


محسنی اژه ای ادامه داد: ستار بهشتی مورد ضرب وجرح قرار گرفته که پزشکان اعلام کردند جرح منجر به مرگ در بدن وی وجود نداشته است. در معاینه اولیه چند کبودی در حال جذب بوده که می تواند مربوط به 3 یا 4 روز قبل از فوت باشد. این کبودی ها در کتف، ران، زانو و ساق پا دیده شده است. همچنین پزشکان در گزارش خود اعلام کردند در کالبدشکافی اولیه آثاری از شکستگی و خون مردگی در بدن دیده نشده است که نتیجه نهایی پس از آزمایشات بعدی و سم شناسی اعلام می شود.


دادستان کل کشور در ادامه افزود: 24 آبان ماه جواب سم شناسی منفی اعلام شد تا اینکه 30 آبان بعد از مشخص شدن نتیجه تحقیقات کمیسیون 7 نفره پزشکان اعلام کردند در حال حاضر با توجه به بررسی های انجام شده تعیین علت اصلی مرگ از نظر پزشکی مقدور نبوده و محتمل ترین علت منجر به فوت می تواند پدیده شوک باشد.


سخنگوی قوه قضائیه به پدیده شوک اشاره کرد و گفت: پزشکان اعلام کردند این شوک می تواند روانی یا فیزیکی باشد که من از آنها پرسیدم اگر فیزیکی بوده آیا آثاری از خود به جا نگذاشته است که آنها اعلام کردند آثاری در این زمینه دیده نشده است.


وی سپس به فرضیه احتمال "دست داشتن جریان ضد انقلاب" در این ماجرا اشاره کرد و مدعی شد: احتمال دیگری که در این پرونده وجوددارد نامه ای است که در جلسه قبل به ابهامات آن اشاره کردم که سایت کلمه آن را منتشر کرد. حال این احتمال وجود دارد که جریان ضد انقلاب قبل و یا بعد از بازداشت ستار بهشتی اقدامی انجام داده باشد که از مرگ و یا زنده بودن او استفاده کنند. ساعات مخابره خبر بعضی از ارتباطات در فضای مجازی نامه منتشر شده اینها از جمله قرائن این احتمال هستند.


محسنی اژه ای با اشاره به ادامه تحقیقات قضایی در این پرونده خاطرنشان کرد: اگر قصوری در قضیه وجود داشته باشد با آن برخورد می کنیم. تاکنون ضرب و شتم و بددهانی مشخص شده است.


دادستانی در حال بررسی محتوای فیلم های مسئله دار
اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره وضعیت رسیدگی قضایی به فیلم های مسئله دار و همچنین احضار کارگردان، تهیه کننده و معاون وزیر ارشاد به دادسرای کارکنان دولت اظهار داشت: وظیفه مدعی العموم در این موارد این است که ابتدا موضوع را بررسی کند و اگر جرمی رخ داده وارد عمل شود. در خصوص فیلمهایی که طی چند روز اخیر مسئله ساز شده اند دادستانی تهران در حال بررسی محتوای فیلم ها می باشد و اگر اقدام مجرمانه ای در این فیلم ها رخ داده باشد طبق قانون با آن برخورد می شود.


وی افزود: دادستانی تهران تاکنون کسی را در این زمینه بازداشت یا برای فردی قرار قانونی صادر نکرده است.


بازدید از اوین با هماهنگی
خبرنگاری درباره درخواست اعضای کمیسیون امنیت ملی برای بازدید از زندان اوین پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: در طی سالهای گذشته افرادی از داخل یا خارج از کشور خواستار بازدید از زندان بودند که در این زمینه هماهنگی های لازم انجام شد. برخی افراد نیز بدون هماهنگی و یا نظر قاضی در خواست ملاقات داشتند که به آنها این اجازه داده نشد. برای نمونه در زمان بازداشت شهردار سابق، وزیر دادگستری و معاون رئیس جمهور قصد ملاقات با وی را داشتند که با این درخواست موافقت نشد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: در زندان برخی افراد متهم هستند که ملاقات با آنها باید با نظر قاضی پرونده صورت بگیرد حال اگر ضرورتی در این ملاقات دیده شود با آن موافقت خواهد شد.


حرفهای رئیس جمهور از نظر فنی حقوقی و سیاسی جواب دارد/ فعلا جواب نمی دهیم
محسنی اژه ای در خصوص اظهارات دیروز رئیس دولت درباره اعلام آمار زندانیان و اعدامیان و همچنین ابطال برخی مصوبات در دیوان عدالت اداری اظهار داشت: مطالبی که دیروز رئیس جمهور به آن اشاره کرد از لحاظ فنی ، حقوقی و سیاسی جواب دارد و بعضی از این مطالب درست نبود. به دلیل برخی ملاحظات و توصیه مقام معظم رهبری در این خصوص فعلا جوابی نمی دهیم.


وی افزود: همچنین در خصوص کاهش بودجه قوه قضائیه اظهار داشت: امسال با مشکل بودجه ای روبرو هستیم و نمی توان در این زمینه توقع فوق العاده ای از دولت داشت. ما برخی پروژه ها را باید در یک زمانبندی مشخص انجام دهیم که مشکلات بودجه ای ما را با مشکل در اجرای این پروژه ها روبرو خواهد کرد.


اژه ای افزود: از دو سه سال قبل از دولت، استاندارها و برخی فرمانداران و وزرا خواستیم که از زندانها بازدید کنند تا متوجه شوند چرا برای سازمان زندانها نیاز به افزایش بودجه داریم. سال آینده نیز با کمک دولت و مجلس تلاش می کنیم این بودجه را افزایش دهیم تا به مبلغ مورد نظر برسیم.

 


سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در خصوص تجمع برخی افراد در اعتراض به اکران فیلم " من مادر هستم" نیز اظهار داشت: رفتن به خیابان و تجمع دو جنبه دارد نخست اینکه افرادی بدون مجوز در خیابان اقدام به تظاهرات و اجتماع کنند که این تجمعات نیاز به مجوزهای قانونی دارد اما گاهی نیز برخی افراد برای نقد موضوعی و بدون مزاحمت در یک محل جمع می شوند که این نوع تجمع قابل بحث می باشد.


اژه ای در پاسخ به خبرنگاری درباره ورود دادستانی در مورد قطع 250 اصله درخت در پارک جهان نما توسط پیمانکار وزارت راه گفت: باید در جهت حفظ و صیانت محیط زیست همگی تلاش کنیم تا با سهل انگاری به محیط زیست لطمه وارد نشود. گاهی باید طرح‌هایی اجرا شود که در کمیسیون ها بررسی و برای اجرای آنها اجازه داده می شود. البته ممکن است گاهی در مقام عمل تعددی و تجاوز شود. همچنین در خصوص قطع درختان جاده کرج نیز دادستانی وارد موضوع شده است و بررسیها ادامه دارد.


وی ادامه داد: البته ممکن است که موافقتهایی برای احداث جاده وجود داشته و قرار باشد درختی قطع نشود. همچنین برخی مدعی اند که علاوه بر توافق اولیه برخی درختان را کنده و در حال جابجایی هستند که این موضوع در حال بررسی است تا ببینیم توافق اولیه چه بوده است. البته بازهم ممکن است مسئولی توافق کرده و به علت تاخیر در اجرا آن مسئول تغییر کند و مسئول جدید اجرای این طرحها را قبول نکند.


حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت اطاله دادرسی در مورد محکومان جرایم مالی تصادفات باعث می شود تا نرخ دیه در سال بعد افزایش یافته و بیمه ها نیز این مابه تفاوت را نپردازند، تاکید کرد: مسائلی همانند قتل شبه عمد در رانندگی نیازمند کار کارشناسی است ممکن است یک نتیجه ای انجام شود که مورد اعتراض قرار گیرد و کارشناس بعدی نیز نظری را اعلام کند که نسبت به نظر اول متفاوت بوده و بازهم در این مورد اعتراض شود. قوه قضائیه موظف است حتما نرخ دیه را براساس نرخ بازار تعیین کند بنابراین حتی قیمت را بررسی و دیه را اعلام می کنیم. امیدواریم امسال نیز زودتر از پایان سال ارزشگذاری انجام شود تا نرخ دیه را زودتر اعلام کنیم. این در حالی است که اگر زندانی معصر شناخته نشود به زندان نمی رود.


ارسال پرونده 11 اخلالگر بازار ارز به دادگاه
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: ادامه رسیدگی به پرونده غیرعلنی نیست اگرچه گاهی با توجه به حساسیت پرونده ها خبرنگاران متوجه این موضوع شده و آن را پیگیری می کنند. قاضی پرونده هیچکدام از جلسات دور جدید رسیدگی را غیرعلنی اعلام نکرده است.


وی ادامه داد: تاکنون برای 27 نفر کیفرخواست صادر شده و برای 5 نفر نیز حکم صادر شده است و تعدادی نیز در نوبت رسیدگی هستند. پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی سراج برگزار می شود و در صورتیکه او نتواند در دادگاه حاضر شود دادرس پرونده را رسیدگی می کند.


محسنی اژه ای در خصوص درخواست رئیس دولت برای بازدید از زندان اوین پس از سخنان جواد لاریجانی گفت: تاکنون درخواستی برای بازدید از زندان اوین ارائه نشده است.


اژه ای در مورد آخرین وضعیت بازداشت شدگان بازار ارز نیز گفت: کسانیکه در مورد مسائل ارزی تحت عنوان اخلال در نظام پولی و بانکی دستگیر شده است پرونده اشان در حال رسیدگی است و پرونده 11 نفر از آنها در شرف ارسال به دادگاه است. تنها تعداد محدودی از این بازداشت‌شدگان آزاد شده اند.


اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تشخیص صلاحیت کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری گفت: تشخیص صلاحیت و عدم صلاحیت افراد برعهده شورای نگهبان است.


رد اظهارات مادر ستار بهشتی
وی با رد اظهارات مادر ستار بهشتی(وبلاگ نویس فوت شده) گفت: چنین بحثی که قوه قضائیه یا پلیس از خانواده این فرد خواسته باشند تا با دریافت دیه رضایت دهند صحت نداشته و کذب است.


اژه ای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید برخی گروه های سیاسی حضور خود در انتخابات را مشروط به آزادی برخی زندانیان حوادث انتخابات 88 کردند، گفت: این مورد نقص قضایی نیست ولی بدیهی و روشن است که چنین شرطی پذیرفتنی نیست.


وی در مورد دخالت قوه قضائیه در مورد بحث آلودگی هوا نیز گفت: ما به طور مشخص وارد این موضوع نشده ایم آلاینده ها باید کنترل شود و مردم نیز همکاری کنند. مسئولان ذیربط در قوه مجریه و سایر دستگاه ها نهایت تلاش خود را می کنند.


صدور حکم برای پنج متهم بیمه
حجت الاسلام اژه ای در مورد آخرین وضعیت پرونده اختلاس بیمه اظهار داشت: بخشی از این پرونده تکمیل شده و دادگاه در رابطه با آن حکم صادر کرده و این حکم به متهمان ابلاغ شده است. البته متهمان و وکلای آنها به این حکم اعتراض کردند که در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و وقتی حکم قطعی شد اطلاعات آن قابل بازگو کردن است.
وی ادامه داد: این پرونده متهمان دیگری دارد که هنوز محاکمه نشده اند و حکمی برای آنها صادر نشده است.


سخنگوی قوه قضائیه در مورد توبه سعید ملک پور- متهم راه اندازی سایت های مستهجن- و لغو اعدام او گفت: این فرد حکمش اجرا نشده است. دادستان کشور در مورد شرایط اعصار برای محکومان مالی اظهار داشت: محکومان مالی که اعصار آنها محرز شود در زندان نمی مانند. ضمن اینکه در این مورد تاکید شده است چنانچه قاضی قبل از فرستادن فرد به زندان متوجه معصر بودن آن شود فرد به زندان نمی افتد البته این در حالی است که اگر برای قاضی اعصار احراز نشود و شاکی نیز شکایت کرده و مستندات خود را ارائه کند که به عنوان مثال شاکی در گذشته پولی را از او گرفته و معلوم نیست او پول را چه کرده است و محکوم شده است و در خصوص تمکن او شک است و قاضی موضوع را بررسی می کند.


قانون را رعایت کنیم
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در رابطه با سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه پزشکی قانونی، سازمان ثبت و دادسراها باید زیر نظر قوه مجریه باشد، گفت: ایشان بر قانون‌مداری تاکید کرده اند. قانون نیز هم اکنون این سازمانها را زیر نظر قوه قضائیه قرار داده است. اگر همه ملتزم به قانون باشیم این موضوع به نفع کشور است.


اژه ای در مورد برکناری رئیس پلیس فتای پایتخت گفت: مسئولیت وقتی متوجه فرد است که در رابطه با ارتکاب جرم مستقیم مسئولیت وجود داشته باشد. در مورد این فرد نیز هنوز نه اتهامی و نه جرمی متوجه او نیست تشخیص مسئولان پلیس بوده است که این فرد باید به دلیل برخی قصورها برکنار شود.


وی در مورد دستگیری تعدادی بهایی در سمنان تاکید کرد: هیچکس به صرف داشتن عقیده بازداشت نمی شود و ما کسی را به این دلیل که بهائی یا درویش است بازداشت نمی کنیم. ممکن است افراد مرتکب جرم شده باشند.
 

این زن ریزنقش بلند همت

Posted: 03 Dec 2012 05:18 AM PST

حسن یوسفی اشکوری
 نسرین ستوده را می گویم؛ زنی از تبار زنان آزاده و سرفراز و دلیر ایران زمین و بانویی از تبار زنانی که مردان باید در رکابش «جوانمردی» بیاموزند.


نسرین ستوده را می گویم. این زن کوچک اندام ریزنقش بلندهمت را. زنی از تبار زنان آزاده و سرفراز و دلیر ایران زمین و بانویی از تبار زنانی که مردان باید در رکابش «جوانمردی» بیاموزند.


او را از حدود پانزده سال پیش شناختم. از طریق همسرش رضا خندان. با برادران خندان از دهه شصت آشنا شدم. نمی دانم چه سالی بود (شاید 65-66) برای شرکت در مراسم سالگشت دکتر شریعتی و ایراد سخنرانی به تبریز دعوت شدم. دعوت کننده و میزبان من جوانی بود به نام عیسی خندان. سالهای سختی بود. گرچه این سالها نیز سخت و نامهربان و پر خفقان است اما با این همه آن سالها «هوا بس ناجوانمردانه سرد« بود و «سرها در گریبان» و «سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت». چنین جلساتی با بیم و هراس برگزار می شد. به هر تقدیر جلسه در فضایی بس رعب آور در خانه ای در یکی از محلات تبریز برگزار شد و خوشبختانه بی حادثه تلخی به انجام رسید.
بعدها آقا عیسی به تهران آمد و به درس و کار مشغول شد و در عرصه های مختلف فرهنگی و سیاسی با هم ارتباط و همکاری داشتیم. زمانی که عیسی مدیریت اجرایی نشریه «دریچه گفتگو» را بر عهده داشت با برادرش آقا رضا آشنا شدم. رضا نیز از همان جنس بود و تبار از این رو در فعالیت های مختلف از جمله در مراسم های مختلف مذهبی و بزرگداشت ها حضور داشت. در واخر زنی جوان همراه ابود و به زودی دانستم همسر اوست. نسرین ستوده.

با این همه آشنایی بیشتر با این زوج جوان از دوران زندان من بود. گاه که به مرخصی می آمدم رضا خندان و همسرش نسرین همراه بسیاری دیگر از دوستان دور و نزدیک به دیدنم می آمدند. گرچه هر دو ساکت بودند و کمتر سخن می گفتند و شاید بزرگترها کمتر مجال سخن به کوچکترها می دادند و یا جوانترها رعایت ادب کرده و سکوت پیشه می کردند. اما به یاد می آورم که چند بار نسرین ستوده در جمع صحبت کرد و نظریاتش نیز مورد توجه قرار می گرفت. بیشتر حقوقی حرف می زد. یک بار گفت که وکیل است و برخی پرونده ها را در اختیار دارد.

در ایران گاه و بیگاه به مناسبتی او را می دیدم. گاه نیز در مطبوعات حضور داشت و یا از او سخنی و حدیثی نقل می شد. در این زمان دیگر سرشناس شده بود. اما این پس از انتخابات 88 و بازداشت او، که فکر می کنم چند بار انجام گرفت، بود که شهره شد و در جهان نامی در انداخت و اکنون در جهان سیاست و حقوق بشری کسی نیست که نام و آوازه او را نشنیده باشد.
نسرین ستوده کیست و چه می گوید و شهرتش مدیون چیست؟ نمی خواهم داد سخن دهم و فلسفه بگویم و اندیشه ورزی کنم و یا ثنا بگویم؛ جان سخن این است که نسرین ستوده در مرحله اول یک شهروند ایرانی است که از نسل امروز است و مدرن و به مقتضای زیست جهان مدرن می خواهد در کشوری و در جامعه ای زندگی کند که در آن آزادی، عدالت، برابری، امنیت و آرامش و آسایش باشد و کشورش و مردمش از زندگی انسانی و شرافتمندانه برخور دار باشند و این صد البته به معنای نفی استبداد در تمام اشکالش و حاکمیت قانون و برابری حقوقی تمام شهروندان در قانون و در برابر قانون است. اینجاست که ستوده و ستوده ها با دیوار ستبر استبداد و خودکامگی حاکم برخورد می کنند و جدالها آغاز می شود و طبق سنت معمول کار به خشونت و اعمال زور و زندان و شکنجه و اسارت می کشد و قربانی می گیرد و نسرین ستوده فقط یکی از آنان است. او نه اهل زور و خشونت است و نه انقلابی به معنای دوران انقلاب 57 بلکه او به مقتضای مدرن بودن و به مقتضای حقوقدانی و فعالیت حقوق بشری اش فقط عدالت خواه است و برابری طلب و خواهان حاکمیت قانون و بس. همین البته در حاکمیت های استبدادی گناهی بس بزرگ است و مستوجب عقوبتی سخت.

اما در این میان ستوده هویت دیگری هم دارد که بس بزرگ است و در خور احترام. او یک «زن ایرانی» هم هست. یک بار درباره نرگس محمدی نوشتم که نرگس یکی از نمادهای زن ایرانی امروز است و ویژگیهایی برای چنین زنی بر شمردم. روشنفکر، آشنا به مقتضیات زیست جهان جدید، آزادیخواه، عدالت طلب، فعال حقوق بشری، حامی صلح، و در عین حال، مادری و همسری مهربان و فداکار و وفادار و عاشق از تبار زنان ایرانی. او در سیمای یک زن مدرن ایرانی ارزشهای والا و ماندگار سنت ملی و دینی را با ارزشهای غیر قابل انکار جهان مدرن در جمع خود جمع کرده است.

با توجه به این دو سیمای نسرین ستوده می توان گفت او یکی نمادهای پر افتخار «ایرانی معاصر» است که هم به عنوان یک انسان و یک شهروند ایرانی پر افتخار است و هم به عنوان یک زن ایرانی مدرن و مبارز. به ویژه استواری و دلیری او به راستی مثل زدنی است. بی تعارف بگویم در گذشته زمانی که او را می دیدم هرگز نمی توانستم تصور کنم که در اندیشه و اندام ریز نقش این زن جوان این همه شور و دلیری و پایداری و شجاعت اخلاقی و انسانی نهفته باشد. این از ویژگی های انقلابهای مردمی و جنبشهای اجتماعی است که استعدادها و قابلیت های درونی آدمیان را شکوفا می کند. زمانی ویکتورهوگو، البته با الهام از تجربه انقلاب فرانسه، گفته بود: زمانی که انقلاب مردمی آغاز شود، پابرهنگان سردار می شوند، چوبهای درختان تفنگ می شوند، و ریگهای بیابان گلوله می گردند. آری این از برکات تاریخی جنش برآمده از انتخابات مطالبه محور 88، که اکنون «جنبش سبز» خوانده می شود، است که ستوده ها و نرگس محمدی ها و بهاره هدایت ها و بهمن امویی ها و مجید توکلی ها و عبدالله مؤمنی ها را به سرداران پیشگام جنبش مدنی و مدرن ایران تبدیل کرده است؛ به گونه ای که بزرگان و سرداران پیشین باید از آنان درس استواری و دلیری بیاموزند. بی گمان نام اینان بر تارک تاریخ جنبش آزادخواهی ملت ایران خواهد درخشید و همواره چراغ راه برای نسلهای پسین خواهند بود.

اما دریغ که نسرین ستوده در شرایط سخت و دشواری قرار گرفته که نگران کننده است. گرچه من در باب اعتصاب غذا نظر خاصی دارم، اما به هر تقدیر، اکنون باید تمام تلاشهای داخلی و جهانی برای پایان دادن این اعتصاب باشد و نباید اجازه داد حاکمیت بی اعتنا به قانون و عدالت، قربانی دیگری بگیرد. به گفته درست شریعتی بزرگ تاریخ ما سرشار از شهید است و آنچه اکنون به آن بیشتر نیاز است، اندیشه و عقلانیت و البته استواری در آزادیخواهی و دلیری در پیگیری مطالبات است. امیدوارم که نسرین ستوده این بانوی صلح و عدالت و قانون از این ابتلا نیز سرفراز بیرون آید؛ جامعه نوین ایران و شرایط بعدی ایران به ستوده ها نیاز دارد.
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


 

وکلا برای وکلا

Posted: 03 Dec 2012 05:15 AM PST

محمد رضا سرداری
تجمع جمعی از وکلای هلند در مقابل سفارت ایران، حاوی این پیام است که در ایران هیچ یک از اصول مهم حقوقی رعایت نمی شود 


چندی پیش جمعی از وکلای هلند با اجتماع در مقابل سفارت ایران در لاهه به رفتار دستگاه قضایی ایران با نسرین ستوده وکیل در بندی که دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است اعتراض کردند. این تجمع را موسسه ای هلندی بنام “وکلا برای وکلا” سازماندهی کرده بود. این تجمع نخستین حرکتی است که از سوی یک سازمان غیر دولتی خارجی در حمایت از یک موضوع حقوق بشری در ایران صورت می گیرد. بر اساس اظهارات بیان شده در این تجمع و قطعنامه صادر شده در این اجتماع، این حرکت در راستای تحقق اهدافی صورت گرفته است که این موسسه برای دفاع از حقوق و آزادیهای همکاران خود در سراسر جهان در زمینه فعالیت حرفه ای آنها پیگیری می کند.

جامعه وکلا در سراسر جهان معمولا از محافظه کارترین صنوف شغلی در شاخه حرفه های مربوط به علوم انسانی هستند که معمولا علیرغم وجوه اشتراک فراوان آن با شاخه علم سیاست، بندرت وارد حوزه سیاست می شوند. این وضعیت در جوامع توسعه یافته غرب بیشتر از سایر جوامع احساس می شود. در حالیکه فعالان سیاسی و اجتماعی، روزنامه نگاران و حتی هنرمندان وضعیتی متفاوت دارند. بنابراین این تجمع با تجمعاتی که از سوی مخالفان یک دولت در مقابل سفارتخانه ها صورت می گیرد اثر و معنای ماهوی متفاوت خواهد داشت. بنابراین می توان گفت گرچه برگزاری یک تجمع یک اقدام سیاسی خوانده می شود پیام آن یک پیام سیاسی به دولت ایران نیست بلکه این تجمع حاوی این پیام است که در ایران هیچ یک از اصول مهم حقوقی رعایت نمی شود و چنین پیامی می تواند هزینه سنگینی را برای نظام حقوقی جمهوری اسلامی بدنبال داشته باشد.

این تجمع همچنین در نوع خویش تجمعی منحصر به فرد است. به طور مثال علیرغم اینکه در ایران در حال حاضر صد دانشجو در زندان بسر می برند، چهل روزنامه نگار در بند است، اخیرا یک وبلاگ نویس در زندان زیر شکنجه جان سپرده است و یا برخی از مقامات سیاسی و یا نمایندگان مجلس و یا فیلمسازان زندانی هستند، شاهد حرکت اعتراضی از سوی حرفه های مشابه آنان در سایر کشورها نبوده ایم اما در قضیه اعتصاب غذای خانم ستوده شاهد اقدامی هستیم که می توان ادعا کرد تاثیر عمیقی در میان حقوقدانان اروپایی و سایر کشورهای جهان داشته است.

دولت ایران به عنوان عضو جامعه بین المللی تعهداتی را به جامعه جهانی سپرده است که ناگزیر به رعایت آن است. اقدامی که اخیرا با وکلای ایرانی در زندان صورت می گیرد صرف نظر از وارد ساختن اتهامات و صدور احکامی که از بنیان ناقض تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی است، چهره زشتی از یک دولت در میان جامعه حقوقدانان جهان برجای می گذارد. برخورد با یک وکیل و حقوقدان به عنوان مظهر دفاع از قانون در هر جامعه متفاوت با برخورد با یک چهره سیاسی یا روزنامه نگار و هنرمند است. از این رو برخورد با یک وکیل می تواند این پیام را بدنبال داشته باشد که یک دولت از اساس حقی برای دفاع از متهم قائل نیست و این نقض صریح قانون اساسی و قوانین عادی همان کشور است.

اما آنچه که قبح موضوع را افزون کرده است نحوه برخورد مقامات سفارت جمهوری اسلامی در لاهه با تجمع وکلا است. بی اعتنایی مسئولان سفارت به وکلای هلندی رفتاری عاری از هرگونه نزاکت دیپلماتیک است. شهر لاهه یکی از مراکز مهم حقوقی جهان است که حقوقدانان بسیاری در این شهر از ملل مختلف حضور دارند و بسیاری از حقوقدانان ایرانی نیز به جهت استقرار مرکز داوری ایران و آمریکا در لاهه سالها است به این شهر سفر می کنند. از این رو عدم حضور نماینده ای از سفارت در جمع وکلای معترض و نپذیرفتن قطعنامه و حتی عدم پاسخ به خواسته وکلا برای ملاقات با سفیر ایران که پیش از برگزاری این تجمع صورت گرفته بود تاثیرات سوئی بر این مناسبات خواهد داشت و روابط حقوقی ایران با جامعه حقوقی بین المللی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. ورود وکلای هلندی به عنوان یک سازمان حرفه ای مستقل از دولت و سیاست در قضیه خانم نسرین ستوده، فرصتی خوبی برای دولت ایران بود تا این مسئله را به شکل منطقی دور از جنجالهای سیاسی حل و فصل سازد و از بروز یک بحران در عرصه مناسبات حقوق بشری ایران با دنیای خارج که روز به روز تشدید می شود جلوگیری کند. از این رو از مسئولان سفارت ایران انتظار می رفت تا با باز کردن باب مذاکره با این تشکل حسن نیت خویش را بر رفع رجوع کردن این مسئله نشان دهند.

مشابه رفتاری که امروز نظام جمهوری اسلامی با جامعه حقوقی ایران از یک سو و جامعه حقوقی بین المللی از سوی دیگر در پیش گرفته است این نگرانی را ایجاد می کند الگوی مناسباتی حاکم در ایران به سمت الگوی مناسباتی دولت طالبان در افغانستان سوق یابد. مشکل اصلی دولت طالبان مستقر در افغانستان با جامعه جهانی بیش از اینکه مشکل سیاسی با جهان باشد مشکل حقوقی بود. طالبان با بی اعتنایی کامل به تعهدات حقوقی افغانستان به جهان و صرفاً با اتکا به شریعت دینی در پی اداره امورات خویش و برقراری مناسبات با دنیای خارج بود اما این روش و منش نشان داد که در جهان امروز پذیرفتنی نیست. بی اعتنایی به نزاکت و تعهدات بین المللی بوِیژه در موضوعات خاصی که به بدیهی ترین اصول حقوق شهروندی مربوط می شود از جمله عدم رعایت قطعنامه های شورای امنیت، بی اعتنایی به قطعنامه های شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن، زیر سئوال بردن اعلامیه جهانی حقوق بشر که در مقام اصول کلی حقوقی بین المللی قرار دارد، نقض اصول مربوط به گردش آزاد اطلاعات با ارسال پارازیت روی شبکه های ماهواره ای و نهایتا عدم پایبندی به اصل بنیادین فعالیت حرفه ای وکلا می تواند زمینه انسداد مجاری حقوقی جهانی را به روی جمهورس اسلامی مهیا کند. 
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.