جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شواهد تازه از آماده سازی تسلیحات شیمیایی در سوریه

Posted: 08 Dec 2012 08:15 AM PST

بریتانیا و آمریکا به رژیم اسد هشدار دادند

جرس: وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد، انگلیس و آمریکا به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد رژیم بشار اسد در سوریه در حال تدارک حمله شیمیایی به معترضان هستند.

به گزارش بی بی سی فارسی، همزمان یک مقام ارشد ارتش آمریکا نیز گفته است که گزینه‌های ممکن برای حمله احتمالی به سوریه در صورت استفاده این کشور از سلاح شیمیایی، بررسی می شود.

ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا، در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفته است: "شواهد به دست آمده به حدی هست که دولت‌های بریتانیا و آمریکا به سوریه در مورد عواقب جدی استفاده از چنین تسلیحاتی هشدار دهند."

وزیر خارجه بریتانیا در این گفتگو از ارائه جزئیاتی بیشتر خودداری کرد، اما درعین حال گفت که به این شواهد از طریق"منابع اطلاعاتی" دست یافته‌اند.

روز گذشته ژنرال الاسعد، فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرده بود که قطع اینترنت در سوریه که هفته گذشته توسط رژیم این کشور صورت گرفت، همزمان با تحرک ارتش اسد برای جابجایی موشک های شیمیایی بوده است.

نگرانی ها از احتمال استفاده این رژیم از سلاح شیمیایی زمانی افزایش یافت که سفیر سابق این کشور در عراق نسبت به آن هشدار داد و بلافاصله از رژیم بعث سوریه جدا شد.

از سوی دیگر از ماه گذشته که ارتش آزاد سوریه موفق به محاصره دمشق شد، بار دیگر احتمال استفاده رژیم اسد از تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی شدت گرفت.

تسلیحات شیمیایی سوریه در پنج پایگاه هوایی این کشور قرار دارد و به شدت از آنها نگهداری می‌شود.

وزیر خارجه بریتانیا در بخش دیگری از گفتگویش با بی‌بی‌سی ضمن ابراز امیدواری از این که سوریه هشدارها در این باره را جدی بگیرد، گفت استفاده از تسلیحات شیمایی منجر به" تغییری اساسی" در شرایط خواهد شد.

در همین حال یک مقام ارشد ارتش آمریکا می گوید گزینه‌های ممکن برای حمله احتمالی به سوریه در صورت استفاده این کشور از سلاح شیمیایی، بررسی می شود.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گفته است اطلاعاتی که آمریکا در دست دارد نشان می دهد دولت سوریه در طی چند روز اخیر تغییر جدیدی در وضعیت سلاح‌های شیمیایی خود نداده است. با این حال، وی گفته آمریکا دائما وضعیت را بررسی می‌کند و گزینه‌های احتمالی را در نظر دارد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، (سی آی ای) می‌گوید دولت سوریه گاز تاول آور خردل و گاز اعصاب سارین در اختیار دارد.
 

دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه های شیراز با خانواده مجید توکلی در روز دانشجو

Posted: 08 Dec 2012 08:15 AM PST

جرس: به مناسبت ١۶ آذر، روز دانشجو و سومین سالگرد بازداشت مجید توکلی، جمعی از دانشجویان دانشگاه های شیراز به دیدار خانواده وی رفته و با اهدای لوح یادبودی از تلاش های وی تقدیر کردند.

به گزارش دانشجونیوز، در این دیدار دانشجویان جویای آخرین وضعیت مجید توکلی شدند و با اشاره به سختی تحمل کردن دوری مجید از خانواده، از صبر و بردباری آن ها تمجید کردند.

خانواده توکلی با اشاره به این که آخرین تماس تلفنی مجید با آن ها به قبل از عید نوروز برمیگردد از جریان ممنوعیت تماس تلفنی وی در زندان گفتند.

همچنین به گفته آقای توکلی پدر مجید، در شهریور ماه از طرف دادستانی به آن ها اعلام شده بود که با تهیه وثیقه ۶٠٠ میلیون تومانی با مرخصی مجید موافقت می کنند. اما با این که وثیقه همان موقع تهیه و به دادستانی تحویل داده شد، تاکنون او به مرخصی نیامده است.

در این دیدار مادر مجید با بیان این که به خاطر دوری مسافت و دشواری مسافرت، توان رفتن به ملاقات با پسرش را ندارند از مسئولینی که اجازه تماس تلفنی را هم به او نمی دهند گلایه کرد.

در پایان دانشجویان به مناسبت روز دانشجو لوحی را به یادبود تقدیم خانواده وی کردند که متن آن چنین بود:

آنجا که عشق غزل نیست

که حماسه ئی ست،

هر چیز را

صورت حال

باژگونه خواهد بود:

زندان

باغ آزاده مردم است

و شکنجه و تازیانه و زنجیر

نه وهنی به ساحت آدمی

که معیار ارزش های اوست.

١۶ آذرماه ١٣٩١

از طرف دانشجویان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی 

همسر نسرین ستوده: خواسته‌ی امروز ما مرخصی استعلاجی است

Posted: 08 Dec 2012 08:15 AM PST

جرس: اعتصاب غذای نسرین ستوده در اعتراض به ممنوع‌الخروجی دخترش نزدیک به پنجاه روز به طول انجامید. در طول این مدت، رضا خندان همسر او نه تنها همچنان وظیفه‌ی نگهداری و مراقبت از بچه‌ها را به عهده داشت بلکه پیگیر کار نسرین بود تا آنجا که اطلاع رسانی‌ها و فعالیت‌هایش در این رابطه بالاخره نتیجه داد و با برآورده شدن خواسته‌ی نسرین او به اعتصاب غذایش پایان داد.

رضا خندان در گفت و گو با "تغییر برای برابری" در توضیح اعتصاب نسرین ستوده می گوید: جرقه‌های اعتصاب غذا از سال گذشته مرداد ماه که من و بچه‌ها را برای ساعت‌هایی بازداشت کردند در ذهن نسرین زده شد. این را بگویم که نسرین در مجموع زندانی معترضی است. هرچند که خواسته‌هایش هرگز زیاده‌خواهانه یا غیر قانونی نبوده اما همواره به برآورده نشدن آنها اعتراض کرده است. بعد ماجرای تشکیل پرونده و ممنوع‌الخروجی من و مهراوه پیش آمد که از همان زمان نسرین زمزمه‌ی اعتصاب غذا را آغاز کرد. منتها یک بار مهراوه شنید و گفت که دوست ندارم اعتصاب غذا کنی و او هم دیگر حرفی نزد.

وی ادامه می دهد: تا امسال تابستان که هر تقاضایی دادیم رد شد . تقاضای زیادی هم نداشتیم زیاده خواهی نمی کردیم اما باز هم مخالفت می کردند. دادستان روی این امکانات ابتدایی زیست یک زندانی مانوور می دهد و این خیلی وحشتناک است در نتیجه جرقه از بازداشت ما شروع شد در پرونده ی مهراوه به اوج رسید و فقط موقعی که زنگ زده بودند و خواسته بودند ما را به دادگاه انقلاب قطعی کرد. منتها بحث‌های دیگری هم در آن روزها بود تلفن هم برای خودش و هم برای هم بندیهایش و روزهای ملاقات هم بود. آخرین نامه ای که نسرین نوشت در مورد تغییر روز ملاقات بود در نتیجه سوءتقاهمی پیش امد در مورد اینکه با تغییر روز ملاقات اعتصابش را بشکند چون همان روز که اعتصابش را شروع کرد و به ما اعلام کرد زمانی‌که به بند برگشته بود گفته بودند که روز ملاقاتش عوض شده . اما مشکل اصلی برای نسرین پرونده های ما بود. یعنی می گوید حالا من به خاطر اعتقاداتم،عملکردم، در زندان هستم این به شما چه ربطی دارد؟ به خانواده ام چه ربطی دارد؟ حق هم دارد. برای همین اعتصاب را شروع کرد. به بازجویان هم گفته بود که با هرچیزی که میخواهم مخالفت می کنید اگر اعتصابم را شروع کنم دیگر فقط خواسته های اصلی را مطرح خواهم کرد و به اینها راضی نخواهم شد. در این مدت یک بار مامور اطلاعات با او صحبت می کند و یکی دو بار مسئولین زندان تا اینکه دو هفته می گذرد بعد از دو هفته او را تهدید به انفرادی و ممنوع الملاقاتی می کنند. زندانیانی که شرایط مشابه داشتند به من می گفتند که سخت ترین حالت برای یک زندانی این است که در انفرادی باشد و اعتصاب غذا باشد. انفرادی هم انفرادی تنبیهی بود همان که گفته بودم انفرادی با امکانات قبر! کی فهمیدم اینگونه است؟ زمانی‌که یکی از خانواده ها آمده بود و می گفت که قبول کرده‌اند یک عینک، یک کتاب و یک کیف آب گرم به او بدهند تازه فهمیدم که در چه شرایطی بوده است. ۲۰ روز در این شرایط بود. من از کانال‌های مختلفی سعی میکردم او را قانع کنم که بشکند برای همین گفتم که شنیده ام ممکن است دوباره او را به انفرادی ببرند که گفت برایش مهم نیست و کاملا مصر بود. هر چه هم روزهای بیشتری می گذشت بیشتر مصر می شد.

رضا خندان در پاسخ به این که "ایا در طول این مدت تماسی از سوی مسئولین با شما یا خود خانم ستوده برقرار شد؟" توضیح می دهد: با ما که اصلا! سیاست شان کاملا بی اعتنایی بود. یعنی اوائل یکی دو نفر با او صحبت کرده بودند اما دیگر گفت و گوی خاصی نبود. ما هم مراجعه‌ای نکردیم برای اینکه آنها شرایط و اخبار را کاملا می دانستند و اگر می خواستند می توانستند کاری انجام دهند. ما هم چیزی اضافه بر آن نداشتیم که بگوییم. من فقط روز یکشنبه‌ای که شنیدم نسرین را به انفرادی منتقل کرده اند روز دوشنبه بدون اینکه نامه‌ای یا چیزی داشته باشم به زندان اوین مراجعه کردم و گفتم می خواهم همسرم را ببینم و از او بخواهم که اعتصابش را بشکند که شرایط این ملاقات فراهم شد. اما فضای خوبی نبود چون خود رئیس زندان هم در اتاق بود به همراه رئیس بند زنان ۲۰۹ که نتوانستم درست با نسرین حرف بزنم.

همسر نسرین ستوده همچنین گفت: به نظرم هر موقعیت این‌گونه اجتماعی مثل رسیدن یک میوه می‌ماند. پابرجایی نسرین از یک سو و اتفاقات دیگری که متقارن با این اعتصاب افتاد در به نتیجه رسیدن آن امروز موثر بود.اولن که با بالارفتن روزهای اعتصاب نسرین نگرانی‌ها در هر دو سو زیاد شد چه این طرف که ما بودیم و از سر دلسوزی و دوستی نگران بودیم و چه طرف دیگر که از ترس گرفتار شدن در دام یک هزینه‌ی دیگر می‌خواست به شکلی به این اعتصاب پایان دهد. یعنی هم‌زمانی فاجعه‌ای که برای ستار بهشتی اتفاق افتاد با اعتصاب نسرین فشارها را بر حاکمیت بسیار زیاد کرد.خود نسرین هم به دقت اخبار و اتفاقات را پیگیری می کرد و متوجه این جریان بود. یعنی به هرحال اینها در مجامع بین‌المللی باید حرفی برای گفتن داشته باشند. برای همین ملاقاتی که امروز به ما دادند چند جور صورت جلسه تنظیم کردند و با اثر انگشت و احراز هویت از ما خواستند که وجود ملاقات امروز را تایید کنیم. برای اینکه سندی باشد که قابل ارائه باشد. هرچند که حتی ملاقات امروز هم فضای مناسبی نداشت و ما در حضور چند نفر از کارمندان زندان با یکدیگر دیدار کردیم.مجلس هم امروز مساعدت کرد که این اتفاق بیفتد در صورتیکه یکی از مسئولین به یکی از زندانیانِ زن گفته بود نسرین اگر تا پای مرگ هم برود اگر بمیرد هم به خواسته‌هایش رسیدگی نمی‌شود.

او در پایان در مورد وضعیت سلامت همسرش گفت: مسئله‌ی بسیار مهم امروز سلامت نسرین است. شما می دانید که بعد از پنجاه روز اعتصاب غذا بازگشتن به حالت عادی کار ساده‌ای نیست و باید حتما تحت نظر پزشک باشد. از سوی دیگر ما واقعا نمی دانیم این اعتصاب بر سر اعضای بدن نسرین چه بلایی اورده است و باید حتما چک آپ شود برای همین درخواست ما اول از همه خدمات پزشکی متناسب با وضعیت بحرانی اوست و دوم اینکه خواهر نسرین دکتر تغذیه است و اگر نسرین به مرخصی بیاید می تواند بهترین مراقبت را از او به عمل بیاورد و بچه ها هم دوران سختی را گذراندند و حضور نسرین در خانه بعد از دوسال و نیم بسیار برای آنها خوب است. برای همین خواسته‌ی دوم ما مرخصی استعلاجی برای اوست. با جوی که امروز از نمایندگان دیدم خوش بین هستم و این خواسته‌ها را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم که نتیجه بدهد. 

نماینده اصفهان: مجلس به توصیه رهبری، واکنشی مقابل احمدی‌نژاد نشان نداده است

Posted: 08 Dec 2012 07:45 AM PST

جرس: رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در واکنشن به مواضع و سخنان رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: رسیدگی به مسائل اقتصادی مهم تر از رسیدگی به مسائل سیاسی است.

محسن صرامی در گقتگو با مهر افزود: رسیدگی به حل مشکلات اقتصادی و تحریمها نیاز به وقت گذاری بیشتری از طرف دولت دارد توصیه من دولت وقت گذاری ودر اولویت قرار دادن مشکلات اقتصادی تا مسائل سیاسی است.

وی افزود: توصیه ما این است با توجه اینکه دولت در ماه های آخر فعالیت خود قرار دارد دولت بدور از هیجانات سیاسی با حفظ شان وظیفه واستقلال قوا دولت با همفکری مجلس به وظیفه اصلی خود عمل کنند.

نماینده خمینی شهر با شاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری گفت: دولت تلاش کنند تا با اجرای هرچه بهتر خدمات و وظیفه خود باعث افزایش اقبال عمومی از طرف مردم برای حضور در انتخابات شود دولت کمک کندتا مردم استقبال بیشتری برای حضور در انتخابات از خود نشان دهند.

وی تصریح کرد: چیزی که مانتوانستم آن را کشف کنیم این است که چرا دولت به جایی رسیدگی به حل مشکلات ارزی، تولید،صنعت، مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و قشر آسیب پذیر، وقت خود را صرف مسائل حاشیهای و سیاسی می‌کنند.

نماینده مردم خمینی شهر با اشاره به قانون اصلاح انتخابات در مجلس گفت:در شرایط موجود هرکسی درحال انجام وظیفه خود است شان وظیفه قانونگذاری و رفع مشکلات و موانع قانونی و همکاری با دولت وظیفه مجلس است، و ایجاد شرایط و امکانات رفاهی و آسایش و امنیت خاطر اقتصادی مردم و تقویت اقتصادی پویا وظیفه دولت.

رئیس مجمع نمایندگان استان در واکنشن به سخنان و مواضع رئیس جمهور در صدور حکم اسفندیار رحیم مشائی گفت: رئیس جمهور در صدور حکم به تمام خصوصیات و صفتهای که در خور وشان یک عالم ربانی و دینی است اشاره کرده است.

وی افزود: همه مردم و مسولین نظام می دانند که رهبر انقلاب در خصوص اسفندیار رحیم مشائی به رئیس جمهور توصیه کردند که به مصلحت نیست که مشائی مسولیت داشته باشد، حال می بینید بعد از گذشت چند سال رئیس جمهور از وی تعریفهای می کنند تعریفهای ماورائی است.

صرامی با اشاره به نقش رحیم مشائی در مواضع و مسائل سیاسی گفت: مشائی سر منشاء خیلی از سخنان و مواضع و افکار رئیس جمهور است ،مواضع وسخنان رئیس جمهور زیر قلم و نظر رحیم مشائی گفته شده است.

وی افزود: مواضع رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی نشانه قدرناشناسی رئیس جمهور از مجلس بود.

نماینده خمینی شهر در ادامه گفت: مجلس در شرایط موجود جامعه به لحاظ توجه واجرای توصیه و سخنان رهبر انقلاب در توصیه از جلوگیری از اختلاف در جامعه سکوت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شان هرکدام از نمایندگان مجلس از نظر جایگاه حقوقی و مقامی، شان یکی از وزراری دولت است، مجلس تاکنون به توصیه های مقام معظم رهبری به خوبی عمل کرده است.

نماینده مردم خمینی شهر تاکید کرد:مجلس با هدف رعایت به توصیه مقام معظم رهبری واکنشی در مقابل رئیس جمهور از خود نشان نداده است و اگر غیر آن واکنش و حق مجلس در جای خود محفوظ است. 

تردید درباره امکان دستیابی ایران به موشک قاره‌پیما تا سال ۲۰۱۵

Posted: 08 Dec 2012 07:45 AM PST

جرس: در حالی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، از سال ۱۹۹۹، همواره بر امکان دستیابی ایران به موشک بالستیک قاره‌پیما تا سال ۲۰۱۵ تأکید کرده‌اند، گزارشی که اخیرا در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته، می‌گوید ایران احتمالا نمی‌تواند تا سال ۲۰۱۵ به این موشک دست پیدا کند.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش، که روز پنجشنبه، ۱۷ آذر ماه منتشر شده، آمده است که به نظر می‌رسد ایران برای رسیدن به «هدف» ساخت موشک تا سال ۲۰۱۵، کمک‌‌های لازم را از سوی کشورهایی چون «چین و روسیه» دریافت نمی‌کند.

این گزارش ۶۶ صفحه‌ای که از سوی «مرکز تحقیقاتی کنگره» که منحصرا با قانون‌گذاران آمریکایی همکاری می‌کند، تهیه شده با این توضیح می‌افزاید: «این که ایران تا سال ۲۰۱۵ قادر به دستیابی به موشک بالستیک قاره‌پیما شود، به شدت نامشخص است.»

گزارش مزبور در حالی منتشر شده است که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از سال ۱۹۹۹ تا کنون همواره تأکید کرده‌اند که ایران تا سال ۲۰۱۵، با دریافت کمک‌های خارجی، موشک بالستیک قاره‌پیما تولید خواهد کرد.

در گزارش سال ۲۰۱۲ کنگره در این خصوص آمده بود: «در صورت دریافت کمک‌های خارجی کافی، ایران احتمالا تا سال ۲۰۱۵، از لحاظ فنی قادر به آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما می‌شود.»

با این‌حال گزارش داخلی ۱۷ آذرماه کنگره با تأکید بر نرسیدن کمک‌های لازم به ایران این تاریخ را زیر سوال می‌برد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز می‌افزاید که با توجه به تحریم‌های سنگینی که علیه ایران به اجرا درآمده، دستیابی ایران به اجزا و مواد موشک مورد نظر، به شدت دشوار است.

استیون هیلدرِت، متخصص در موشک‌های دفاعی نیز می‌گوید که ایران تا کنون پرواز‌ آزمایشی مربوط به موشک‌های قاره‌پیما را انجام نداده است.

از زمانی که ایران نخستین ماهواره خود را با استفاده از موشک ایرانی به مدار زمین فرستاد، کشورهای غربی بارها از توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۸۷ ماهواره امید را که آن‌را ماهواره‌ای «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده، با استفاده از فن‌آوری بومی به فضا پرتاب کرد. از آن زمان تا کنون ایران دو ماهواره دیگر، نوید و رصد را نیز در مدار زمین قرار داد.

آمریکا از آن زمان تا کنون بارها از توسعه توانایی موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و این اقدام را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته است.

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک و موشک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای منع کرده است. 

هشدار نهاوندیان به وزیر صنعت درباره سوءاستفاده از کارت‌ های بازرگانی

Posted: 08 Dec 2012 07:45 AM PST


جرس: چندی پیش بود که دولت در توافقی ۶ بندی با صادرکنندگان، از آنها درخواست کرد که ارز حاصل از صادرات خود را به مرکز مبادلات ارزی بیاورند و از طریق این مرکز، به دست واردکنندگان رسانند یا سایر نیازمندی‌‎های واردات کشور را جبران کنند.

این طرح اگرچه مخالفان و موافقان بسیاری داشت، اما به هرحال به دلیل اینکه از سوی نمایندگان بخش‌خصوصی در توافق با دولت به تصویب رسیده بود، به نوعی لازم‌الاجرا می‌نمود و حتی در مقطعی، برخی از زیرمجموعه‌های دولتی که شرایط سهلی را برای برخورداری از معافیت‌ها برای صادرکنندگان در نظر گرفته بودند، آن را منوط به عرضه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی کردند.

بر همین اساس بود که به نوعی صادرکنندگان مجبور به این شدند که ارز حاصل از صادرات خود را به مرکز مبادلات ارزی بیاورند و آن را در اختیار دولت قرار دهند و در مقابل، اگر قرار باشد کار وارداتی انجام دهند، باز هم از طریق همین مرکز، درخواست تامین ارز کرده و ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

البته برخی از صادرکنندگان نیز از این تصمیم سرپیچی کرده و به هر راهی متوسل می‌شوند که افسار ارز حاصل از صادراتشان، در اختیار خودشان باشد تا هر زمانی و به هر طریقی که می‌توانستند از آن استفاده کنند. یا به واردکنندگان بفروشند و یا خود برای واردات محصولاتشان از آن کمک گیرند.

در این میان، یکی از راهکارهایی که رواج بسیاری برای عدم عرضه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی پیدا کرده است، صادرات با کارت بازرگانی افرادی به غیر از صادرکنندگان است، این در حالی است که البته این کار به نوعی غیرقانونی است و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی به شمار می‌رود.

علیرضا حائری، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید این خبر می‌گوید: هم اکنون بخشی از صادرات کشور با واسطه انجام می‌شود تا صادرکننده کالا را به نام خود صادر نکند.

وی می‌افزاید: بر این اساس برخی از صادرکنندگان، صادرات کالاهای خود را با نام اشخاص دیگر و با کارت بازرگانی افرادی انجام می‌دهند که عمدتا روستایی بوده و یا در کار تجارت مشغول نیستند. بر این اساس از تمامی تعهدات بعدی آن خود را خارج می‌کند.

به گزارش مهر، یکی از صادرکنندگان که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید که در گذشته انگیزه‌ای برای صادرات با نام خود داشتند، مثلا جوایز صادراتی دریافت می‌‎کردند یا صادرکننده نمونه شدنشان برای آنها منفعت‌های بسیاری داشت، اما هم اکنون علاوه بر اینکه جوایز صادراتی متوقف شده است، ارز حاصل از صادرات را نیز باید به مرکز مبادلات ارزی ارایه دهد.

وی می‌افزاید: بر این اساس ترجیح می‌دهیم که کار صادرات را با کارت‌های بازرگانی دیگران انجام دهیم تا از دردسرهای آن نیز به دور باشیم. اما در عین حال، محمد نهاوندیان این کار را غیرقانونی می‌داند و نسبت به سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی هشدار می‌دهد.

او می‌گوید: بر طبق قانون، هر کس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد نظیر جوایز صادرات و واردات و آنچه عرفا موافقت اصولی گفته می‌شود در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.

بر این اساس، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به تازگی نامه‌ای به مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس شورای عالی نظارت بر اتاق های بازرگانی نوشته است و در آن نسبت به سوءاستفاده از کارت‌‎های بازرگانی هشدار داده است.

متن نامه نهاوندیان به شرح زیر است:

"موضوع؛ سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی

همانطور که مستحضرید کارت عضویت و کارت بازرگانی جهت اعلام عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی در اتاق و جواز تجارت خارجی بوسیله اتاق با تائید وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت صرفا جهت استفاده اختصاصی دارنده آن صادر می‌شود و استفاده از آن فقط باید به نام و به حساب دارنده کارت صورت گیرد و اعضا حق واگذاری یا فروش کارت یا تفویض نمایندگی کلی یا مستخدمین رسمی خود را ندارند.

نظر به اینکه بعضا مشاهده شده اعضای کم اطلاع به علت ناآشنایی به مقررات، اقدام به واگذاری کارت خود به دیگران نموده و به بدهی‌های مالیاتی، قاچاق گمرکی و محکومیت‌های جزایی مبتلا شده‌اند و وقوع اتفاقات مذکور نیز مورد اعتراض مراجع قضائی و وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر مراجع نظارتی واقع شده است؛ لازم است به طرق مقتضی و مکرر به دارندگان و دریافت کنندگان کارتهای عضویت و بازرگانی اعلام و تفهیم شود واگذاری کارتها به هر عنوان و به هر صورت به اشخاص غیر بر خلاف قانون اتاق و آئین نامه نحوه عضویت در اتاقهای بازرگانی است و موجب تعقیب انضباطی به موجب مواد ۴ و ۵ آیین نامه مذکور می‌باشد و کمیسیون انضباطی اتاق ایران ناچار از ابطال کارت و لغو عضویت مرتکبین خواهد بود.

ضافا اینکه اقدام فوق به موجب ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۲۸/۰۶/۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی جرم است و مجازات آن سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده می باشد. شایسته است ضمن آموزش اعضا بر عملکرد دوایر عضویت نیز از حیث تطبیق مدارک متقاضیان با مقررات نظارت بیشتر اعمال و در صورت مشاهده تخلف مراتب جهت تعقیب انضباطی به دبیرخانه کمیسیون انضباطی مستقر در امور حقوقی اتاق ایران اعلام گردد." 

علوی تبار: حاکمیت یکدست برای کشور فاجعه بار بود

Posted: 08 Dec 2012 07:14 AM PST

 

جرس: علیرضا علوی تبار فعال سیاسی اصلاح طلبی است که پیش از این سردبیر روزنامه صبح امروز بود. وی که معتقد است باید برای انسجام اصلاح طلبان شورایی تحت عنوان شورای عالی تصمیم گیری تشکیل شود، تصریح می‌کند: باید شورایی تشکیل شود که بتواند همه گروه‌های اصلاح طلب را نمایندگی کند و علاوه بر این برخی از نیروها که در تشکل های اصلاح طلبان حضور ندارند به کار گیرد.

علیرضا علوی تبار در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص چگونگی انسجام و حفظ ارتباطات اصلاح طلبان با یکدیگر تاکید کرد: ارتباطات اصلاح طلبان با یکدیگر قطع نشده و احزاب اصلاح طلب همچنان زیر نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنند اما متاسفانه این ارتباطات با بدنه اصلاحات به ویژه در شهرستان‌ها تا حد زیادی محدود شده است به گونه‌ای که برخی گروه‌های اصلاح طلب حتی قادر به انتشار اطلاعیه نیستند.

ضرورت تشکیل “شورای عالی تصمیم گیری” برای اصلاح طلبان

وی با طرح موضوع تشکیل شورای عالی انتخابات برای اصلاح طلبان تصریح کرد: گفت‌و‌گو‌ها میان اصلاح طلبان انجام می‌شود اما به نظر من ما نیاز به تشکیل چیزی تحت عنوان «شورای عالی تصمیم گیری» برای اصلاح طلبان داریم. شورایی که تشکل‌های موجود را در بر گیرد و علاوه بر این به افزودن برخی نیرو‌ها که در تشکل‌های موجود نیستند، کمک کند.

علوی تبار ادامه داد: به عبارت دیگر باید شورایی تشکیل شود که بتواند همه گروه‌های اصلاح طلب را نمایندگی کند و البته مهم‌ترین گام این است که ضابطه مشخصی برای بودن در دایره اصلاحات وجود داشته باشد و اینگونه نباشد که صرف ادعای اصلاح طلب بودن بتوان در این تشکل حاضر شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه فردی که منتقد وضع موجود نباشد، اصلاح طلب نیست، گفت: اولین شاخصه یک اصلاح طلب منتقد وضع موجود بودن است اما شرط‌های دیگری همچون استفاده از روش‌های تصمیم گیری دموکراتیک و مردم سالاری، پذیرش جمهوری به عنوان شکل حکومت، نفی خشونت و قهر و پذیرش ایران به عنوان محل فعالیت و دفاع از تمامیت ارضی، تکیه بر شهروندان ایرانی به عنوان نیروی اصلی تغییرات، شش شرط اصلی اصلاح طلبی به شمار می‌رود. در صورتیکه فردی از یکی از آن‌ها محروم باشد، نمی تواند خود را اصلاح طلب بنامد.

سردبیر روزنامهٔ توقیف شده “صبح امروز”، با اشاره به وضعیت حاکم بر کشور، خطاب به برخی از مسئولان خاطر نشان کرد: مسئولان نباید خودی و غیر خودی داشته باشند. نمی‌شود بخشی از شهروندان را به بهانه اینکه نیت خوبی ندارند از حقوقشان محروم کرد بنابراین باید به رفتار افراد توجه کرد. نیروی سیاسی که می‌پذیرد به شکل مسالمت آمیز و در چارچوب قانون رفتار کند نباید از نظر مسئولان به عنوان برانداز تلقی شود به علاوه در مورد اینکه در فکر و نیت افراد چه می‌گذرد نمی‌توان مداخله‌ای داشت.

هیچ اصلاح طلبی برانداز نیست

وی با تاکید بر اینکه هیچ اصلاح طلبی برانداز نیست، عنوان کرد: اصلاح طلب کسی است که روش مسالمت جویانه دارد و فعالیت در چارچوب قوانین جاری کشور را پذیرفته است و حتی زمانیکه نافرمانی مدنی هم از او سر بزند باز هم در چارچوب همین قوانین عمل کرده چرا که وقتی فردی با آگاهی از اینکه عمل او مجازاتی را در پی دارد، مرتکب کاری می‌شود به معنای این است که قانون را پذیرفته است. یک وجه تمکین به قانون این است که در صورت شکستن قانون آماده مجازات باشیم.

علوی تبار افزود: اصلاح طلبان چه آن‌ها که چارچوب قانون را مبنای حرکت‌های خود قرار می‌دهند و چه آن عده که نا‌فرمانی مدنی می‌کنند، هیچ یک برانداز نیستند. نمی‌توان به کسی که دارای روش مسالمت آمیز و در چارچوب قوانین جاری است عنوان برانداز را اطلاق کرد. چرا که معتقدم خواست تغییر، اساسا به معنای براندازی نیست. آنچه یک اصلاح‌طلب را از یک برانداز جدا می‌کند لزوما آرزو‌ها و آرمان‌های وی نیست بلکه روش‌ها و رفتار‌های عملی او است.

وی در بیان دلایل استفاده از عنوان برانداز برای اصلاح طلبان توسط برخی از افراد تصریح کرد: کسانی که این مساله را مطرح می‌کنند در پی این هستند تا نیتی را به کسانی که مخالفشان بوده و غیرقانونی عمل نمی‌کنند، نسبت دهند در حالیکه وقتی قانون اساسی خود تغییر را پذیرفته است، چرا باید به افرادی که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کنند عنوان برانداز دهیم. بنابراین در اینصورت قانون اساسی خود اولین برانداز خواهد بود.

علوی تبار اضافه کرد: برخی که به دنبال حذف اصلاح طلبان از عرصه هستند، وقتی هیچ اشکال قانونی در رفتار آن‌ها مشاهده نمی‌کنند بر اساس نیت افراد شروع به اظهار نظر در این رابطه می‌کنند در حالیکه این کار غیرقانونی خواهد بود چرا که فقط خدا است که می‌تواند بر اساس نیات افراد تصمیم گیری کند و برخی افراد نباید خود را در جایگاه خدا قرار دهند.

حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده بزرگترین گام دموکراسی بعد از انقلاب خواهد بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده یادآور شد: اگر اصلاح طلبان بار دیگر به قدرت برسند وضع با سال ۷۶ متفاوت خواهد بود چرا که عده‌ای پس از روی کار آمدن خاتمی به خود آمده و شروع به ایجاد محدودیت برای فعالیت اصلاح‌طلبان کردند. بنابراین معتقدم اگر این اجازه داده شود که اصلاح طلبان در یک انتخابات رقابتی وارد شوند این بار اصولگرایان می‌دانند که با چه طیفی طرف هستند و این به معنای این است که مسئولان پذیرفتند که یک گروه منتقد قانونمند داخلی وارد عرصه شود و حق حیات داشته باشند و این بزرگ‌ترین گام دموکراسی در کشور بعد از انقلاب خواهد بود حتی اگر اصلاح طلبان نیز در این رقابت شکست بخورند.

علوی تبار با اشاره به شعار‌های اصلاح طلبان اظهارداشت: اصلاح طلبان در زمان ورود خود به عرصه اداره کشور شعار‌هایی داشتند که یکی ازآن‌ها خط مشی گذاشتن بر اساس دستاورد‌های علمی بود. به عبارت دیگراصلاح طلبان می‌گفتند باید خط مشی‌های عمومی بر اساس تئوری‌های علمی و روابط علمی میان نظریات اجتماعی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه نظریات اجتماعی از صفر شروع نمی‌شود، گفت: کسی که از صفر شروع کند حتی اگر خیلی هم باهوش باشد در آخر چرخ چاه را اختراع خواهد کرد. دولت فعلی هم می‌خواست از صفر شروع کند و بدون تئوری وارد خط مشی گذاری بشود که دیدیم در آخر هم چرخ چاه را اختراع کرد. در واقع وضعی که بر سر اقتصاد آمد حاصل همین بی‌تئوری کار کردن‌ها است.

این روزنامه نگار ایرانی با تاکید بر اینکه دولت فعلی همه بانک‌ها را میلیاردر کرد، اذعان داشت: همانطور که مشاهده می‌کنیم در این دوران مثل قارچ، بانک تولید شد چرا که سود خالصی برای آن‌ها توسط دولت تامین می‌شد و این با بدیهیات اقتصاد مغایر بود. یا اینکه در تعدیل‌های ساختاری همچون اجرای هدفمندی یارانه ها، امر مهم کنترل هزینه‌های دولتی است در حالیکه دولت در شرایطی دست به این تعدیل ساختاری زد که اتفاقا از سوی دیگر بیشترین ریخت و پاش‌ها را داشت که نتیجه آن نیز وضعیت امروز اقتصاد است.

اقتصاد فعلی یک اقتصاد سیاسی گروه محور است

وی با تاکید بر اینکه تیم احمدی‌نژاد از دل راست تندرو بیرون آمده است، گفت: راست تندرو مدعی بودند که نیاز به علم اقتصاد برای اداره کشور وجود ندارد و با تشخیص فردی می‌توان این کار را انجام داد.

علوی تبار با بیان اینکه دولت فعلی با ملاحظات و منطق اقتصادی تصمیم گیری نمی‌کند، اظهار داشت: به گفته خود اصولگرایان،تکیه‌گاه اصلی تیم(Band) احمدی‌نژاد اقتصاد زیر زمینی و غیر شفاف است بنابراین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که این بخش بیشترین استفاده را ببرد. به گونه‌ای که امروز شاهد این هستیم که کسانی که دارای بنادری برای قاچاق هستند بیشترین سود را از تحریم‌ها می‌برند.

وی اقتصاد فعلی کشور را یک اقتصاد سیاسی گروه محور دانست و تصریح کرد: از زمان جنگ این تصور بود که اتفاقاتی در کشور رخ داده است که علوم اجتماعی قادر به پاسخ آن نیست. در حالیکه علیرغم این ادعا من معتقدم هیچ اتفاقی در کشور رخ نداده است که با تئوری‌های علوم اجتماعی نتوان آن را توضیح داد. اما متاسفانه نتیجه تفکر این عده طی سال‌ها جامعه‌ای است که در بخش فرهنگی تولیدی نداشته و در آن به زبانی صحبت می‌شود که درک آن برای دنیا دشوار است.

مشکل اصلاح‌طلبان فردیت گرایی آنهاست

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به تنوع نظرات میان اصلاح طلبان تصریح کرد: تنوع درونی اصلاح طلبان یک امر طبیعی است اما چگونگی کنترل آن یک درس تاریخی است که باید از انتخابات سال ۸۴ دریافت کنیم. من معتقدم که اصلاح طلبان باید با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و بر اساس توافق کاندید معرفی کنند. برای شروع این گفت‌و‌گو هم در کل ترکیبی از بزرگان این جناح از جمله موسوی خوئینی‌ها، خاتمی و عبدالله نوری می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته قرار نیست کار به این افراد ختم شود اما آن‌ها می‌توانند نقطه شروع باشند.

علوی تبار یکی از مشکلات اصلاح طلبان را تشخص یافتگی آن‌ها معرفی کرد و گفت: در جریان اصلاحات هر کس برای خود فردیت دارد به عبارت دیگر می‌توان گفت هدایت آنها دشوار است.

وی افزود: البته از سوی دیگر معتقدم اصلاح طلبان نیز باید افرادی را که در انتخابات به شکل فردی وارد شده و محاسبات را به هم می‌ریزند با ساز و کار‌های مشخصی تنبیه کنند. و این به معنای حذف نیست ما باید هزینه‌های تصمیمات خود را بپذیریم اصلاح طلبان نیز باید مکانیزم‌های کنترل جمعی برای خود داشته باشند.

علوی تبار با تاکید بر ضرورت تشکیل شورای عالی اصلاحات تصریح کرد: این شورا وظیفه دارد پس ازتصمیم گیری عمل کرده و در مواردی که مخالف عمل عده‌ای بود آن را با قاطعیت اعلام کند.

سردبیر سال‌های گذشته روزنامه صبح امروز با بیان اینکه در هشت سال گذشته قدرت یک دست برای کشور فاجعه ایجاد کرده است، گفت: تنها مقصر این مساله احمدی‌نژاد نیست و هیچ یک از اصولگرایان نمی‌توانند ادعا کنند که در ایجاد شرایط فعلی سهمی نداشته‌اند.

در صورت برگزاری انتخابات آزاد، اصلاح طلبان برنده رقابت خواهند بود

وی با اشاره به اینکه اگر انتخابات آزاد و منصفانه‌ای در کشور برگزار شود حتما برنده آن اصلاح طلبان خواهند بود، تصریح کرد: مردم ما تجربه‌های زیادی کسب کردند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند برای همین وقتی عده‌ای با شعار آوردن پول نفت بر سفره‌های مردم وارد شدند با اقبال مردم مواجه شدند.

علوی تبار با تاکید بر اینکه پذیرش مدیریت این کشور شجاعت می‌خواهد، گفت: در این شرایط هر کس روی کار بیاید از روز اول باید مشکلات را به مردم بگوید که البته این مشکلات هم بی‌راه حل نیست. علاوه بر این روی کار آمدن یک اصلاح طلب در این شرایط برای کشور یک نعمت و برای خود وی فاجعه است و می‌توان از آن به روی میدان مین رفتن تعبیر کرد.

این اندیشمند ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت‌های صورت گرفته از سوی ملت‌های منطقه عنوان کرد: توسعه اجتماعی ایران به هیچ یک از کشورهای منطقه شباهتی ندارد. ما با نعمت نفت از این توسعه به میزان زیادی برخوردار بودیم کشورهایی همچون مصر که از تشکل‌های سازمان یافته برخوردارند، می‌توانند اوضاع را کنترل کنند اما کشور‌هایی همچون لیبی که به شکل قبایلی هستند آینده تاریکی دارند البته می‌توان امیدوار بود. در ایران هم دموکراتیزه شدن به معنای پایان مشکلات نیست بلکه به معنای ایجاد امکانی برای بررسی واقع بینانه‌تر شرایط است. کشور تونس در این میان به نظر موفق‌تر خواهد بود چرا که جامعه مدنی در آن پیشرفته‌تر است. 

هشدار آمریکا به ایرانیان دارای تابعیت دو گانه درباره سفر به ایران

Posted: 08 Dec 2012 07:14 AM PST

جرس: وزارت امور خارجه ایالات متحده طی بیانیه تازه‌ای به افرادی که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی هستند در مورد سفر به ایران هشدار داد و از آنها خواست تا در انجام سفرهای غیر ضروری به ایران احتیاط کنند.

به گزارش رادیو فردا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۱۷ آذر، هفتم دسامبر، بر روی وب‌سایت خود منتشر کرد نوشت که «برخی عناصر در ایران هم‌چنان نسبت به ایالات متحده رویه‌ای خصمانه دارند و در نتیجه آن، شهروندان آمریکایی ممکن است حین مسافرت یا اقامت در ایران با آزار و اذیت و یا بازداشت مواجه شوند.»

این بیانیه می‌افزاید که شهروندان ایرانی-آمریکایی «ممکن است هنگام ترک ایران با مشکل مواجه شوند» و تأکید می‌کند که از آنجا که جمهوری اسلامی ایران تابعیت آمریکایی شهروندان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسد، اجازه دسترسی ایالات متحده به این شهروندان بازداشت‌شده را نیز نمی‌دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است: «شهروندان آمریکایی که قصد سفر به ایران دارند باید همواره در جریان خبرهای داخلی کشور باشند و در انجام سفرهای غیرضروری خود، احتیاطات لازم را به عمل بیاورند.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «از سال ۲۰۰۹ مقام‌های ایرانی از ترک ایران توسط شماری از شهروندان ایرانی-آمریکایی جلوگیری کرده‌اند که در مواردی چندین ماه به طول انجامیده است؛ این شهروندان شامل روزنامه‌نگاران و دانشگاهیانی می‌شود که برای دلایل شخصی یا حرفه‌ای به ایران سفر کرده‌بودند.»

وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: «مقام‌های ایرانی هم‌چنین شهروندان آمریکایی را به اتهامات مختلفی چون جاسوسی و تهدید امنیت ملی به طور ناعادلانه دستگیر کرده‌اند،» و بنابر این «شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار پیش از برنامه‌ریزی برای سفر خود، باید ریسک اینکه هدف اینگونه اقدامات مقام‌های ایرانی قرار بگیرند را مد نظر داشته باشند.»

وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه هشدار می‌دهد که برخی مناطق مرزی ایران ازجمله در بلوچستان، مناطق کردنشین شمال غرب، و مناطق نزدیک به مرز عراق برای سفر شهروندان آمریکایی «هم‌چنان ناامن» است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است که سرکوب اقلیت‌های مذهبی نظیر بهاییان در ایران ادامه دارد و به شهروندان ایرانی-آمریکایی هشدار می‌دهد که «مسلمانان تغییر دین داده و هم‌چنین کسانی که مسلمانان را ترغیب به تغییر دین کنند [در ایران] دستگیر شده و آزار و اذیت می‌شوند.»

این بیانیه در پایان تأکید می‌کند که دسترسی کنسولی سفارت سوئیس در تهران که حافظ منابع آمریکا در ایران به‌شمار می‌آید نیز به شهروندان ایرانی-آمریکایی «بسیار محدود» است و هرگونه اقدام کنسولی از جانب آن سفارتخانه ممکن است زمان درازی طول بکشد.

وزارت خارجه آمریکا می‌نویسد که این بیانیه حاضر، جانشین بیانیه پیشین این وزارتخانه درخصوص سفر به ایران است که در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۲ منتشر شده بود.

در سال‌های اخیر چندین شهروند ایرانی-آمریکایی ازجمله نازی عظیما، کیان تاج‌بخش، امیر حکمتی، و رضا تقوی به اتهام‌های مختلف در ایران بازداشت شده و مورد آزار قرار گرفته‌اند. 

دستجردی: ۹۰ درصد لوازم پزشکی ارز مرجع ندارند

Posted: 08 Dec 2012 06:55 AM PST

تنها یک سوم ارز دارو تخصیص یافته است

جرس: مرضیه وحید دستجردی٬ وزیر بهداشت اعلام کرد: با توجه به سهم شش‌ هزار میلیاردی وزارت بهداشت از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، هیچ بودجه‌ای به این وزارتخانه پرداخت نشده است.

وحید دستجردی به "نسیم" گفته است: برای تهیه بیش از ۹۰ درصد ملزومات پزشکی، ارز مرجع در نظر گرفته نشده و در شرایط حساس کنونی، نگاه ویژه به بهداشت و درمان ضروری است.
 

همچنین وزیر بهداشت با اعلام اینکه تنها یک سوم ارز مورد نیاز برای واردات دارو تخصیص یافته است، به شدت از بانک مرکزی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت از بانک مرکزی خواست تعلل در اختصاص ارز دارو را جبران کند و گفت: نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غیررسمی می‌توانیم دور بزنیم ولی مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانیم دور بزنیم.

 مرضیه وحید دستجردی افزود: با دارو که وابسته به جان مردم است نمی‌توان شوخی کرد، ما به هر طریقی که شده باید داروی مردم را تامین کنیم.

وی افزود: مشکل ما مشکل نقل و انتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص ارز در داخل کشور است که باید از طریق بانک مرکزی حل شود. ما نقل و انتقال ارز را در خارج از کشور دور می‌زنیم ولی تخصیص ارز در داخل را نمی‌توانیم دور بزنیم. بنابراین باید مسئولان بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کرده و تعلل های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنند.

وی اظهار داشت: اگر خدای نکرده در این زمینه تعللی صورت بگیرد و زمان را از دست بدهیم در آینده دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد و امیدوارم بانک مرکزی به آنچه تعهد کرده است، عمل کند.

وزیر بهداشت گفت: هم اکنون یک سوم ارز مورد نیاز دارو تخصیص یافته است که امیدواریم دو سوم باقیمانده نیز تا پایان سال اختصاص یابد.

وحید دستجردی افزود:میزان ارز مورد نیاز برای تامین دارو برای امسال ۲.۵میلیارد دلار است که بانک مرکزی تاکنون ۶۰۰ میلیون دلار ارز به واردکنندگان دارو اختصاص داده است.

ارز طی 4 سال 100 درصد افزایش یافت

Posted: 08 Dec 2012 05:00 AM PST

جرس: درحالی كه نرخ غیررسمی ارز طی 4 سال گذشته به طور 100 درصد افزایش یافته،ارزش پول ملی نیز در حدود 20 تا 30 درصد با کاهش مواجه شده است.

به گزارش ایلنا، در حالی که مرکز مبادلات ارزی این روزها به عنوان یک نهاد رسمی قیمت گذاری ارز تعیین شده است، اما آنچه که واقعیت ها را بیان می کند بازار است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی معتقدند نرخ ارز که در حال حاضر به صورت نرخ غیر رسمی شناخته می‌شود، نسبت به سه ماهه اول سال 88 با افزایش 100 درصدی مواجه شده و این امر به دلیل عدم مکانیزم های مناسب مدیریتی در بازار ارز است.

براساس گزارش های غیررسمی در سه ماهه اول سال 88 نرخ ارز 992 تومان بود و در سه ماه اول سال 90 به یک هزار و 60 تومان رسید.یعنی به فاصله دو سال به صورت میانگین سالانه 3 درصد نرخ ارز رشد داشته است.این درحالی است كه در بهمن 90 قیمت دلار با یک تغییر ناگهانی به 2 هزار و 50 تومان رسید که افزایش صد درصدی را تجربه کرد.

این امر باعث شد تا نوسان ارز، ارزش ریال را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از سوی دیگر مرکز مبادلات ارزی که برای احیا و ساماندهی بازار ارز به عنوان یک سیاست گذاری استراتژیک از سوی دولتمردان تدوین و تاسیس شده است، نتوانسته است جلوی نوسان های سینوسی گسترده بازار ارز را بگیرد.

كارشناسان اقتصادی می گویند؛ تصمیمات خلق و ساعه و غیر کارشناسی باعث شده تا علاوه بر این که بازار سیاه ارز بیش از بیش تقویت شود، بلکه به دلیل عدم حمایت از واردكنندگان،بازار قاچاق كالا نیز افزایش یافته است.

اگرچه درآمد حاصل از فروش نفت در سال گذشته 114 میلیارد دلار به ثبت رسیده است،اما این درآمد سبب كاهش ارزش پول ملی شده است،این درحالی است که در سال 89 درآمد نفتی کشور 72 میلیارد دلار گزارش شده است.