جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مادر ستار بهشتی: من صدای زخم های تن فرزندم هستم

Posted: 22 Dec 2012 07:17 AM PST

مژگان مدرس علوم
 جرس: با گذشت پنجاه روز از کشته شدن ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس، پرونده وی تا کنون به دادگاه ارسال نشده است. این در حالی است که یک مامور نیروی انتظامی به عنوان قاتل اصلی ستار بهشتی معرفی شده است.

مادر این وبلاگ نویس تاکید می کند که «من نه دیه گرفته ام و نه رضایت داده ام و تنها خواستار قصاص هستم. این قاتل باید قصاص شود تا همه مامورها بفهمند که مامور بالادستی هیچوقت قرار نیست به جای آنها قصاص پس دهد و کسی که دستور قتل را داده قرار نیست اتفاقی برایش بیافتد. این درسی است برای ماموران دیگر.»
ستّار بهشتی، کارگر ساده 35 ساله ای بود که در آبان ماه سال جاری توسط پلیس فتا دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شد. چند روز بعد ستار بهشتی با بدنی کبود و کتک خورده به بند 350 منتقل شد و مجددا او را به مکانی دیگر بردند. به فاصله یک هفته از زمان بازداشت در تماس تلفنی خبر مرگ او به خانواده داده شد.
مراسم چهلم این وبلاگ نویس روز پنجشنبه بیست و سوم آذرماه مورد حمله مامورین امنیتی قرار گرفت و مادر و خواهر ستار بهشتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. مادر ستار بهشتی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده است، می گوید که آن روز یاد کربلا افتاده که امام حسین را کشتند و گواشواره از گوش رقیه و زینب درآوردند. او می گوید که به آنها گفته است که با این کارهایتان کوفه را یادم می اندازید.
متن گفت و گوی "جرس" با گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در پی می آید:


خانم بهشتی الان حالتان چطور است؟
کمی بهتر هستم فقط کبودی ها و ورم پاهام هنوز هست اما با این مسائل روحیه ام را از دست نمی دهم.


لطفا برایمان از مراسم چهلم ستار بگویید و چه شد که شما را مورد ضرب و شتم قرار دادند؟
مراسم تمام شده بود و هیچ اتفاقی در مراسم نیافتاد نه شعاری داده شد و نه صحبتی شد. فیلمش هم همه جا منتشر شده که مراسم آرام برگزار شد، اما بعد از مراسم چند تا از خبرنگاران می خواستند برای دلجویی به خانه ما بیایند؛ رحیم پسرم سوار ماشین آنها می شود تا مسیر خانه را نشان دهد. یک دفعه به ماشین حمله می کنند و رحیم را از ماشین بیرون می کشند. بعد رحیم را سوار ماشین می کنند که من و دخترم و پسر دیگرم به سمت ماشین می رویم تا رحیم را نجات دهیم. یک پای رحیم را گرفته بودند و روی زمین می کشیدند به طرف من و دخترم حمله کردند و روسری از سر دخترم کشیدند و بدترین فحش های ناموسی را به من و دخترم دادند. اما به هر زحمتی که بود رحیم را از دستشان بیرون کشیدم اما اصغر پسر دیگرم را با خودشان بردند و بعد از یکی و دو ساعت آزادش کردند. از هر کس هم که سوال کردیم علت این برخوردها چه بود، سکوت کردند. آن روز یاد کربلا افتادم که حسین را کشتند گواشواره از گوش رقیه و زینب درآوردند. به خود آنها هم گفتم که با این کارهایتان کوفه را یادم می اندازید.


آیا فشارها و تهدیدها همچنان ادامه دارد؟
بله، فشارها ادامه دارد.


اخباری مبنی بر امضای رضایت نامه از سوی شما منتشر شده است، آیا برای این امضاء تحت فشار قرار گرفته بودید؟
رضایت نامه ای که به زور و تهدید گرفته شود، هیچ ارزشی قانونی ندارد. یک روز بعد از روز سوم ستار بود که به من گفتند که می خواهند قاتلان ستار را نشانم دهند و من با آنها رفتم اما در آنجا من را تهدید کردند که حکم بازداشت دخترم را دارند و اگر رضایت نامه را امضاء نکنم، دخترم را می برند.


آن زمان مگر قاتل را معرفی کرده بودند؟
نخیر، اصلا مجرم را معرفی نکرده بودند از همین جهت این رضایت نامه اصلا ارزش قانونی و حقوقی ندارد. من باز می گویم که نه دیه ای گرفته ام و نه رضایت دادم.


به شما گفتند که چرا ستار را بازداشت کردند؟
تنها جرم ستارم وبلاگ نویسی بود. ستار مستقل بود و افکار پاک و حقیقت گویی داشت و مانند یک فرشته زود از میان ما رفت. با ستار حرف زیاد می زدم. یکبار از او پرسیدم ستار چی می نویسی؟ گفت از رنج کارگران و درد دل خودم می نویسم. او کارگری می کرد و درد کارگران را خوب می فهمید و وضعیت نابسامان کارگران آزارش می داد.


پرونده قضایی ستار در چه مرحله ای است و آیا وکیل دسترسی به پرونده دارد و توانسته آن را مطالعه کند؟
الان پرونده در بازپرسی است و تا زمانی که به دادگاه نرود، وکیل نمی تواند محتویات آن را بخواند. در برخی جاها گفته اند که دخترم گفته خانم پورفضل هر کاری انجام می دهد، منتش را می گذارد در صورتیکه این دروغ محض و دخترم چنین حرفی نزده است. خانم پور فاضل تا الان در پیگیری پرونده بسیار تلاش کردند و خدا بهشان قوت دهد.


با توجه به اینکه مقامات قضایی قاتل را معرفی کردند تاریخ برگزاری دادگاه مشخص شده است؟
با کمال تعجب تا الان هیچ تاریخی مشخص نکرده اند این در حالی است که مجرم را معرفی کرده اند. حرف اول و آخرم هم قصاص قاتل اصلی است.


قاتل یا قاتلان را دیده اید؟
با وکیل رفتم. قاتل را دیدم و فقط از او سوال کردم که زمانیکه ستار را شکنجه می کردی او چی می گفت؟ قاتل گفت ستار به ما می خندید و ما را مسخره می کرد. کسی تا به حال اینگونه ما را مضحکه نکرده بود.


شما مقصر اصلی را همان یک نفر می دانید؟
گفتند قصوری است که از طرف نیروی انتظامی سر زده است. چهار نفر را به ما نشان دادند اما قاتل اصلی را یک نفر به ما معرفی کردند. من او را شناختم همان روزی که ستار را بازداشت کردند او با دو نفر دیگر به خانه ما هجوم آورده بود و همین شخص به دست ستار دستبند زد. هنوز هم فامیلی او را به ما نگفته اند. در هر صورت پسرم در این مملکت اسلامی به این شکل کشته شده است.


در میان صحبت هایتان بر قصاص تاکید کردید، علت اصلی تقاضای شما برای قصاص عامل قتل فرزندتان چیست؟
این قاتل باید قصاص شود تا همه مامورها بفهمند که مامور بالادستی هیچوقت قرار نیست به جای آنها قصاص شود و کسی که دستور قتل را داده، قرار نیست اتفاقی برایش بیافتد. این درسی است برای ماموران دیگر.


واکنش های زیادی از سوی مقامات قضایی و نمایندگان مجلس نسبت به این جنایت صورت گرفت. آیا از مقامات کسی برای دلجویی با شما تماس گرفت؟
الان پنجاه روز از کشتن ستار می گذرد اما هیچکس از مقامات در خانه ما را نزد تا دلجویی کند. چه زمانیکه ستار کشته شد، چه زمانی که حجاب از سر من و دخترم برداشتند و چه زمانیکه در بیمارستان بخاطر ضرب و شتم بستری شدم، هیچیک از این مقامات برای گفتن تسلیت به دیدن ما نیامدند. حتی نماینده رباط کریم که دفترش تا منزل ما پنج دقیقه پیاده راه است برای دلجویی و شنیدن حرفهای من در این خانه را نزد.


حرف ناگفته ای مانده که بخواهید به آن اشاره کنید؟
من صدای زخم های تن فرزندم هستم. اگرچه می دانم که ستار الان جای خوبی است و در کنار شهدای دیگر مصطفی ها، نداها، امیرها، سهراب ها است. بخاطر همین هم ناراحت نیستم اما فریاد من برای این است که دیگر جوان دیگری پرپر نشود و ستار آخرین باشد. هیچ مادری به عزا ننشیند و هیچ خواهری کمرش نشکند و هیچ پدری از کشته شدن فرزندش شوکه نشود.
من از تمام کسانی که تا به امروز پرونده ستار را دنبال و پیگیری کردند تا خون ستار پایمال نشود، تشکر می کنم و امیدوارم این تلاش ها به نتیجه برسد و از خدا می خواهم نفر دیگری کشته نشود و ستار من آخرین باشد که اینچنین پرپرش کردند.

گزارش شیرین عبادی از وضعیت حقوق بشر در ایران در آذر ماه

Posted: 22 Dec 2012 06:22 AM PST

بازداشت 23 نفر در یک ماه
 جرس: شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آذر1391 پرداخت. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه آذر1391 به وضعیت کودکان در ایران اشاره کرده است. او در گزارش خود ابتدا به آتش سوزی در دبستانی اشاره کرده است که در پی آن 31 دانش آموز زخمی و کشته شدند. خانم عبادی همچنین به مساله ایدز در کشور و کاهش سن ابتلا به ایدز در ایران پرداخته است. این مدافع حقوق بشر در ادامه با انتقاد از بی توجهی مسوولان حکومتی به سرنوشت "بی صداترین قشر جامعه" یعنی "کودکان"، خواستار توجه بیشتر به آینده سازان فردا شده است.  

 

خانم عبادی در ابتدای گزارش خود با انتقاد از بی توجهی مسوولان حکومتی به سرنوشت "بی صداترین قشر جامعه" یعنی "کودکان" که براساس گزارش هفته نامه اکونومیست، ایران در جدول بهترین کشورها برای آینده کودکان، در بین هشتاد کشور جهان، رتبه پنجاه و هشتم را احراز کرده است نوشت که در جدول مشابهی که در سال 1988 منتشر شده است، با وجودی که ایران 8 سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشته بود، در جایگاه چهل و هشتم قرار داشت.
این مدافع حقوق بشر در این خصوص به موضوع ابتلای چهار درصد کودکان کار به ایدز که براساس گفته رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ایران، سن ابتلا به آن در ایران به سنین 11 تا 13 سال کاهش یافته است، از نبود برنامه آموزشی در خصوص ایدز در مدارس و رسانه های ایران انتقاد کرد.


برنده جایزه صلح نوبل 2003 در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است. در بخش حقوق مدنی و سیاسی در کنار نام فعالان سیاسی و مدنی که برای اجرای حکم به زندان فراخوانده یا بازداشت شده اند، به فشارهای وارد شده بر خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی نیز پرداخته شده است.


متن گزارش ماه آذر 1391 شیرین عبادی که در اول دی ماه منتشر شده، به شرح زیر است:


گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آذر 1391


مقدمه
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی در آذر ماه 1391 اعلام کرد که «در مدرسه دخترانه ای در استان آذربایجان غربی به علت نشت نفت از بخاری مدرسه و انفجار آن، 31 تن از دانش آموزان این دبستان مصدوم شدند» که از آن میان، دو تن از دانش آموزان به نام های سیدان یگانه و الهام (آمنه) اسماعیل‌پور فوت کردند. متاسفانه گزارش فوق، نمونه ای از وضعیت اسفبار مدارس ایران را ارائه می دهد؛ مدارسی که دارای بافت قدیمی بوده و به شدت فرسوده هستند و حادثه ای نظیر آنچه که گفته شد، همه ساله در دیگر مدارس ایران گزارش می شود.
همچنین در طول دو ماه گذشته، تعدادی اتوبوس حامل دانش آموزان که مسوولان مربوطه آنان را برای بازدید از آثار باقی مانده از جنگ ایران و عراق به آن مناطق می بردند، به علت عدم رعایت استانداردهای لازم جهت انجام چنین سفرهایی، دچار سانحه شده است که در مجموع بیش از 50 دانش آموز کشته و زخمی شده اند. اما متاسفانه همچنان برنامه اعزام اجباری دانش آموزان به مناطق مذکور ادامه دارد و این برنامه به عنوان بخشی از درورس اجتماعی آنان معرفی شده است.
بی توجهی مسوولان حکومتی به سرنوشت "بی صداترین قشر جامعه" یعنی "کودکان" باعث شده است تا براساس گزارش هفته نامه اکونومیست، ایران در جدول بهترین کشورها برای آینده کودکان، در بین هشتاد کشور جهان، رتبه پنجاه و هشتم را احراز کند. این در حالی است که در جدول مشابهی که در سال 1988 منتشر شده است، با وجودی که ایران 8 سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشته بود، در جایگاه چهل و هشتم قرار داشت.
از سوی دیگر براساس گفته رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ایران، سن ابتلا به ایدز در ایران به سنین 11 تا 13 سال کاهش یافته و بیشترین علت افزایش ایدز از طریق روابط جنسی بوده است. همچنین براساس گزارش دیگری، چهار درصد کودکان کار در ایران به ایدز مبتلا هستند. در چنین شرایطی نه تنها هیچگونه برنامه آموزشی در خصوص ایدز در مدارس ایران وجود ندارد بلکه حتی در رسانه های ایران نیز مطرح نمی شود. این در حالی است که طبق مصوبه هیات دولت در ماه گذشته، کاندوم جز اشیاء لوکس تلقی و ورود آن به ایران ممنوع شده است.
نکته دیگر در حالی است که شاهد کاهش میزان رفاه کودکان ایرانی هستیم و براساس گزارش های دولتی همه ساله یک میلیون دانش آموز به علت فقر نیمکت مدرسه را رها کرده و برای دستیابی به لقمه ای نان، راهی خیابان ها شده تا گدایی یا دست فروشی کنند و همچنین در کشوری که براساس گفته رییس سازمان نهضت سواد آموزی ده میلیون ایرانی بالای شش سال، توانایی خواندن و نوشتن ندارند که از میان آنان حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر در گروه سنی بین 10 تا 40 سال قرار می گیرند، رهبر جمهوری اسلامی ایران دستور توقف برنامه کنترل موالید را داده است. بنابراین برنامه ریزان حکومتی با ارائه تسهیلاتی، شهروندان را به داشتن اولاد بیشتر تشویق کرده و سعی دارند تا میزان جمعیت کشور را به 120 میلیون نفر افزایش دهند.
از همین رو برنامه ریزی های غلط آموزشی و سیاست های کلان اقتصادی که بر اساس اولویت های نظامی طراحی شده است، همراه با سوء مدیریت و فساد اداری، آینده کودکان ایران را تهدید می کند. «کودکان، آینده سازان فردا هستند؛ امروز باید به فکر فردا باشیم.»
علاوه بر مطالبی که در بالا بیان شد، خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در آذر ماه ۱۳۹۱ در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به 2 زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.
وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آذر 1391
بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی
الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش
1) در این ماه 23 نفر بازداشت شدند که برخی پس از چند روز با وثیقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: حسین فلاح- فعال مدنی-، بهروز قبادی، چهار تن از اعضای حزب پان ایرانیست به نام های میلاد دهقان، حجت کلاشی، اوژن اکبری و اکبر جاوید، چهار تن از اعضای جبهه ملی ايران به نام های کورش زعيم، عيسی خان حاتمی، محمد اويسی و محسن رهامی، 15 شهروند اهل اهواز به نام های علی چبیشاد، حسین چبیشاد فرزند علی، صلاح الدین چبیشاد فرزند علی، حبیب سیلاوه، سید یاسین موسوی، سلمان چایان، محمد چایان، کریم چایان، آشور شمیکلی، جليل تاتوره، قاسم زرگانی، رحيم حميدی، مكی بريهی، محمد ناصری و امید دهدار زاده.
2) محمدصادق ربانی املشی- استاد دانشگاه و عضو شورای ملی صلح- برای اجرای سه سال حبس تعزیری، سعید حائری- عضو سابق کمیته گزارشگران حقوق بشر- برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق، عسل اسماعیل زاده- فعال مدنی- برای اجرای حکم 4 ماه حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق، علی ذاکری از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، حسن ارک، احمد ریاضی، حمیدی شفیق و عزیزالله پورولی از فعالان مدنی آذربایجان جهت گذراندن حکم خود روانه زندان شدند.
3) جمشید زارعی، تقی سلحشور و وحید شیخبیگلو از فعالان مدنی آذربایجان برای اجرای حکم قضایی احضار شدند. همچنین محمد ملکی، استاد بازنشسته دنشگاه تهران پس از آنکه منزلش مورد تفتیش قرار گرفت به دادسرا جهت اجرای حکم زندان احضار شد.
4) علی رشیدی، اقتصاددان و عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران به دو سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی، مریم بهرمن- فعال زن- به هشت ماه حبس تعلیقی و عطاء الله محمدیان، اسدالله ساعدموچشی، عابدین ساعدموچشی، مهدی ساعدموچشی، علی‌محمد ساعدپناه، فردین ساعدموچشی، صابر ایوبی و حامد اوسطی، ۸ نفر از پیروان مکتب قرآن در شهرستان موچش به یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
5) محمدژیان مفتی‌زاده، حسین علایی، فؤاد مردوخ روحانی و ابوبکر امینی از پیروان مکتب قرآن سنندج به وزارت اطلاعات، هاشم آقاجری، استاد دانشگاه و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری به دادگاه احضار شدند. همچنین برای سعید منتظری، فرزند دیگر آیت الله منتظری در پی احضار به دادسرا، قرار کفالت صادر شد.
6) جلسه دادگاه کاظم دهقان، حمید آرایش، محمد علی شمشیرزن، امید علی اکبری، غلامعلی بیرمی و مهرداد کشاورز، شش تن از دراویش ساکن کوار برگزار شد.
7) وضعیت برخی زندانیان سیاسی- عقیدتی همچنان نامناسب گزارش می شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: محمد سیف زاده از اعضای مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر، عبدالله مؤمنی از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت و سیدمحمد ابراهیمی که بر اساس تشخیص پزشکان باید به بیمارستان منتقل می شدند اما تاکنون این اعزام صورت نگرفته است. همچنین بازجویان وزارت اطلاعات از معاینه میرطاهر موسوی توسط پزشکی قانونی بر اساس خواسته دادستانی تهران، ممانعت کردند.
8) یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر، تهدید و مجازات غیرعادلانه بستگان زندانیان سیاسی است که مبادرت به اطلاع رسانی در خصوص عضو زندانی خانواده خود کرده اند. در این ماه با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت مهدی خزعلی، همسر، دختر و حسین خزعلی برادر مهدی خزعلی به دادسرای انقلاب احضار شدند. همچنین یکی از دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در پی اطلاع رسانی ها درباره وضعیت پدر و مادرشان که در حصر بسر می برند، از ملاقات با پدر و مادر خود محروم شد. از سوی دیگر کمال شریفی- زندانی سیاسی- و حبیب الله گلپری‌پور- زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام- از داشتن ملاقات با خانواده خود محروم هستند. این موارد در حالی است که بازجوی علیرضا رجایی، عضو شورای فعالان ملی – مذهبی و روزنامه نگار که اینک در زندان دوران محکومیت خود را طی می کند، به همسر این زندانی سیاسی گفته است که از علیرضا رجایی طلاق بگیرد.
9) نیروهای امنیتی با حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در زندان درگذشت، با خانواده او درگیر و مادر ستار بهشتی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
10) آذر منصوری، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری تعلیق شد.
11) احمدرضا احمدپور، روحانی زندانی در اعتزاض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زد.
ب- وضعیت کتاب و مطبوعات ، نویسندگان و روزنامه نگاران
1) مهرداد سرجوئی، خبرنگار پارلمانی برای اجرای حکم ۳ سال حبس و مصطفی بادکوبه‌ای، ادیب و شاعر منتقد دولت، جهت اجرای حکم ۱۸ ماه حبس، به زندان اوین منتقل شدند.
2) شاهو حسینی، روزنامە نگار و معلم مهابادی به پنج سال حبس محکوم شد.
3)هفته نامه "نصیر بوشهر" با حکم دادستان بوشهر و روزنامه محلی "وارش" استان مازندران توقیف شدند.
4) احمد زیدآبادی،روزنامه نگار زندانی و دبیر کل سازمان ادوار تحکیم وحدت که در مرخصی درمانی به سر می برد و سه نفر از مدیران زندانی سایت مجذوبان نور به نام های حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و رضا انتصاری که برای درمان در بیمارستان بستری بودند، به زندان بازگردانده شدند.
5) عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی که در بیمارستان بسر می برد، توسط مأموران امنیتی به زمین کوبیده شد.
6) مدير مسئول پایگاه خبری سبزپرس و محمد نوری زاد، روزنامه نگار و نویسنده به دادسرا احضار شدند.
7) باران کوثری، بازگیر سینما اعلام کرد که از فعالیت هنری منع شده است.
8) دولت جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ دستور حذف بخش هایی از فیلم "من مادر هستم"، اعلام کرد که از اکران این فیلم در شهرهای مذهبی جلوگیری می شود. همچنین به سید علی صالحی، شاعر و منتقد نوپرداز معاصر اعلام کرد که در صورت حذف 120 صفحه از 150 صفحه مجموعه اشعارش، به این کتاب اجازه انتشار خواهد داد. از سوی دیگر هرمز همایون پور، مدیر انتشارات کتاب روشن از تعطیلی کتابفروشی روشن پس از تمدید نشدن مجوز این موسسه انتشاراتی توسط دولت، خبر داد.
9) 23 نفر از مدیران مسوول روزنامه های در حال انتشار، در نامه ای اعلام کردند که اگردر خصوص گرانی کاغذ تصمیمی فوری اتخاذ نشود، رسانه هایشام به اجبار تعطیل می شود.
پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در ماه آبان تعداد 7 نفر اعدام شده اند: دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از اعدام 4 نفر در این منطقه خبر داد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام سه نفر از این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر و یک نفر دیگر را تجاوز به عنف اعلام کردند. «م- هـ» در سمنان و «ایرج.م»، «محمود.ت» و «نعمت‌الله.ع» در زاهدان اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام آنان را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند.
2) نیروهای امنیتی مانع از ملاقات فعالان سیاسی و مدنی اصفهان با اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.
3) دادستان کل کشوراز بازداشت دو نفر در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داد.
4) برخی رسانه های رسمی ایران گزارش دادند که تعداد زیادی استودیوی زیر زمینی که به گفته آنان مروج ابتذال و مرتبط با ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران بوده اند، كشف و 30 نفر از عوامل این شبكه ها بازداشت شده اند.
بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
1) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ برای مثال نرخ تورم در آبان ماه 1391 به 26.1 درصد رسید که این عدد در طول 15 سال اخیر سابقه نداشته است. این در حالی است که به علت شرایط بد اقتصادی و کمبود مواد اولیه که عمدتا ناشی از سوء مدیرت اقتصادی و همچنین تحریم های سیاسی است، تعداد زیادی از کارگران نتوانسته اند ماه ها دستمزد خود را دریافت کنند. در خصوص وضعیت کارگران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نائب رییس سندیکای کارخانجات چای شمال ایران اعلام کرد که از مجموع 180 کارخانه چای در شمال کشور، بیش از 65 واحد تولیدی چای به سبب سیاستگذاری های غیرکارشناسانه دولت در خرید برگ سبز از چایکاران، تعطیل شده است. همچنین 30 کارگر کارخانه صنایع فلزی ایران، پس از اتمام قرارداد توسط کارفرمای دولتی این واحد تولیدی، ۴۰۰ کارگر کارخانه زاگرس خودرو با تعطیلی این کارخانه و 55 کارگر از شرکت قطار شهری اهواز پس از اعلام اعلام قطع همکاری با این شرکت، بیکار شدند. از سوی دیگر کارگران مجتمع دامداری مهاباد در سال جاری ۷ ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده‌اند. ۲۴۰۰ کارگر کارخانه‌های پروفیل ساوه و نورد لوله صفا نیز در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه از دستمزدهای خود، دست به اعتصاب زدند.
2) گزارش سالانه شفافیت بین المللی نشان می دهد که ایران از نظر فساد حکومتی در بین 170 کشور جهان، در رتبه 133 قرار دارد. ایران در گزارش شفافیت بین المللی سال 2011 میلادی در رتبه 120 قرار داشت که در سال جاری ده رتبه تنزل کرده است.
3) پدر هادی دانشیار، فعال کارگری بازداشت شد.‎ این در حالی است که سید هادی دانشیار، فعال کارگری به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.
4) شهناز سگوند، همسر علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه پس از احضار مجدد به دادسرا، تفهیم اتهام شد.
5) رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد، در اعترض به برخورد توهین آمیز مامور زندان در بیمارستان و همچنین عدم پیگیری مسئولان زندان نسبت به وخامت وضعیت جسمی اش، دست به اعتصاب تر و دارو زد.
6) رامین زندنیا٬ بها ملکی٬ پیمان نودینیان، علی قریشی، کمال فکوریان٬ مصطفی سربازان، عزت نصرتی، پرویز ناصحی٬ محمد صدیق صادقی٬ هیوا احمدی و رضا وکیلی، یازده تن از اعضای کانون صنفی معلمان کردستان هر کدام به چهار ماه حبس که به مدت دو سال به حالت تعلیق در می آید، محکوم شدند. همچنین حکم تبعید مختار اسدی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان برای پنجمین سال متوالی و حکم ممنوع الخروجی هاشم خواستار، فعال فرهنگی مجددا تمدید شد.
7) 47 نفر از کارمندان میراث‌فرهنگی کرمان حدود پنج ماه حقوق دریافت نکردند.
8) مسئولان دانشگاه پیام نور مهاباد با درخواست جمعی از اعضای انجمن های این دانشگاه، جهت گردهمایی به منظورابراز همدردی با کودکان پیرانشهری که همکلاسی هایشان در آتش سوزی یک مدرسه جانباخته بودند، مخالفت کردند.
بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در آذرماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) آمارهای دولتی حاکی از آن است که چوب بهره برداری شده در مجموع سال های 89 و 90 از جنگل های شمال ایران بالغ بر 1.5 میلیون مترمکعب است.
2) ۲۵۰ اصله درخت پارک جنگلی جهان‌نما توسط پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی قطع شد.
3) نفوذ آب به شالوده برج آزادی تهران، بنای این برج را تهدید می کند.
4) انفجار شیء ناشناس در جزیره لارک که به گفته اهالی این جزیره شبیه به مین دریایی بوده است، جان دو کودک را گرفت.
خاتمه
در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی ایران را به وضعیت کودکان ایرانی به ویژه کودکان کار و سرنوشت کودکان بد سرپرست یا فاقد سرپرست و همچنین ضرورت تأمین حداقل رفاه و تحصیل رایگان برای کلیه کودکان ایرانی، جلب می کنم. «کودکان، آینده سازان فردا هستند؛ امروز باید به فکر فردا باشیم.»


شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003
اول دی 1391


توضیح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت ها و خبرگزاری های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی بی سی.
 

یک وبنگار به ۸ ماه حبس محکوم شد

Posted: 22 Dec 2012 06:22 AM PST

جرس: صبح امروز، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران، علی شریعتی وبنگار و فعال اجتماعی را به اتهام اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش ندای سبز آزادی، علی شریعتی که ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، پس از تحمل یک ماه زندان انفرادی با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد شد.

وی سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی، به تحمل ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۸ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

وی از اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تجمع و تبانی تبریه شده است. 

اصرار بر اجرای مرحله دوم یارانه ها؛ احمدی نژاد در پی  دور زدن مجلس

Posted: 22 Dec 2012 06:12 AM PST

جرس: "ما می‌خواهیم یک پولی در جیب مردم بگذاریم اما بعضی‌ها اجازه نمی‌دهند." پاسخ احمدی‌نژاد به مخالفت نمایندگان با افزایش یارانه نقدی بود. نمایندگان مجلس هم برای اینکه دولت مثل همیشه، با دور زدن قانون و برداشت از منابع نفتی و بانکی، خواسته خود را اجرایی نکند، طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن دولت حق ندارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.  

 

رئیس دولت این بار هم، نمایندگان مجلس و مخالفان اجرای هدفمندی یارانه‌ها را بی‌نصیب نگذاشت و به کنایه آنان را همسو با دشمنان معرفی کرد که اقتصاد ایران را نمی‌شناسند و نمی‌خواهند موفقیت دولت را ببیند. او در دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مدعی شد که تنها راه مقابله با تحریم‌ها اجرای هدفمندی یارانه هاست. او یک بار دیگر گفت: ما می‌خواهیم پول مردم را به خود آن‌ها بدهیم، اما نمی‌گذارند. پارسال مانع اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها شدند و امسال هم همین کار را تکرار کردند، در حالی که مردم بهترین مدیران برای پول‌هایشان هستند.
همزمان با این اظهارات، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تحرکات پنهانی دولت برای افزایش یارانه‌های نقدی خبر داد و گفت: مجلس در این باره مصوبه دارد و باید تذکر شدید به دولت بدهد. اگر دولت پول دارد چرا بدهی جانبازان، بازنشستگان و پیمانکاران را نمی‌دهد؟ اگر دولت پول دارد چرا این پول را نگه داشته است؟ اگر دولت از مابه التفاوت ارز، درآمدی به دست آورده آن را باید به خزانه واریز کند اما من شنیده‌ام که این درآمد به خزانه واریز نشده است. دولت حق ندارد درآمد را به خزانه واریز نکند.
مصباحی مقدم افزایش نرخ تورم و بیکاری، افزایش نقدینگی و بحران در واحدهای تولیدی را از پیامدهای اجرای نادرست هدفمندی یارانه دانسته و گفته است که دولت به این پیامد‌ها توجه نمی‌کند و فقط می‌خواهد یک مبلغی را به مردم پرداخت کند.


دست درازی دولت به منابع ممنوعه
اگر چه مقام‌های دولتی تلاش دارند که دستاوردهای هدفمندی یارانه‌ها را موفقیت آمیز نشان دهند، اما دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در گزارشی که از اجرای دو سال این قانون ارائه کرده است، ناخواسته پرده از کسری بودجه ۴۴ هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای این قانون برداشته است.
محمد رضا فرزین گفته است: دولت در دو سال گذشته ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده‌ها و ۱۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت و تولید پرداخت کرده در حالی که تنها ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کسب کرده است.
به گفته دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها، دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها، اقدام به برداشت از تنخواه کرده است و هنوز هم این مبلغ را به بانک مرکزی پرداخت نکرده است. مجلس سال گذشته در گزارشی که به دستگاه قضایی ارجاع داد، ۱۸ مورد تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بیان کرد. بر اساس این گزارش، دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی اقدام به برداشت غیرقانونی از درآمدهای نفتی کرده و بخشی از درآمدهای نفتی را به خزانه واریز نکرده است.
همچنین دولت برای پرداخت یارانه نقدی اسفندماه سال گذشته اقدام به برداشت غیر قانونی از حساب بانک‌های دولتی و خصوصی کرد. همین مساله به اعتراض نمایندگان مجلس و استعفای محمود بهمنی انجامید. اما دولت ضمن مخالفت با استعفای محمود بهمنی، این برداشت را ما به تفاوت قیمت ارز دولتی که در اختیار بانک‌ها قرار گرفته بود دانست.
احمد توکلی، رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس، این اقدام دولت را دستکاری در بازار ارز دانست که به منظور جبران کسری بودجه پرداخت یارانه‌های نقدی صورت گرفته است. دولت در یک سال گذشته به صورت هدفمند و به منظور کسب درآمد و جبران کسری بودجه، اقدام به دلالی در بازار ارز کرد.
دولت به تعهد خود در خصوص بخش‌های خصوصی و دولتی هم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عمل نکرده است. به گونه‌ای که تولیدکنندگان بار‌ها از عدم پرداخت سهم این بخش گلایه کرده‌اند. ممحمود احمدی‌نژاد در واکنش به این انتقاد‌ها اعلام کرد که یارانه نقدی را تنها به شهروندان پرداخت می‌کند و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز مدعی شد که سهم بخش تولید کشور در اختیار وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. 


گروگانگیری انتخاباتی
نمایندگان مجلس، پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به حالت تعلیق درآوردند تا دولت امکان سوء استفاده انتخاباتی از پرداخت یارانه‌ها را نداشته باشد. بر اساس گزارش مجلس، دولت در هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، با استفاده از پرداخت سود سهام عدالت، رای شهروندان را جذب کرده است.
این بار هم هر چه که به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ نزدیک می‌شویم، جدال دو طرف بر سر پرداخت یارانه‌های نقدی بالا می‌گیرد. دولت اصرار دارد که در هر شرایطی یارانه‌های نقدی پرداختی به شهروندان را افزایش دهد و نمایندگان مجلس هم همه راه‌های دسترسی دولت به منابع مالی را محدود کرده‌اند.
دولت معتقد است که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی و مقابله با تحریم‌ها، اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه هاست، حتی اگر تورم به ۱۰۰ درصد برسد. مجلس و کار‌شناسان اقتصادی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی را به مصلحت کشور نمی‌دانند و معتقدند که موجب افزایش نارضایتی‌های عمومی خواهد شد.
در این میان دولت راه میانبر دیگری برای افزایش یارانه‌های نقدی شهروندان یافته است. پس از اینکه پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه نقدی ارزی به نتیجه نرسید، این بار "محمد رضا فرزین" به صورت رسمی از حذف نزدیک به هشت میلیون نفر از چرخه دریافت یارانه نقدی خبر داده است. پیش از این ستاد هدفمندی یارانه‌ها از حذف یارانه نقدی شهروندانی که درآمدشان بیش از ده برابر یارانه‌های نقدی است خبر داده بود.
حال به نظر می‌رسد دولت که از یک سو با کاهش منابع درآمدی روبرو است و از سوی دیگر نمی‌خواهد که برگ برنده یارانه‌ها را از دست بدهد، راهکار حذف شهروندان مرفه‌ای که پایگاه رای نامزد احتمالی دولت به شمار می‌آیند را در پیش گرفته، تا یارانه نقدی دیگران را افزایش دهد. مساله‌ای که به نظر می‌رسد به چالشی دیگر میان مجلس و دولت تبدیل خواهد شد.

موافقت با حضور نسرین ستوده در مراسم تشییع پیکر مادرش

Posted: 22 Dec 2012 06:04 AM PST

 جرس: مامورین امنیتی با شرکت نسرین ستوده در مراسم تشییع مادرش موافقت کردند و وی توانست با استفاده از مرخصی ساعتی در این مراسم شرکت کند.  

به گزارش سحام نیوز، نسرین ستوده با همراهی مامورین امنیتی در مراسم تشییع جنازه مادرش شرکت نمود و در آخرین وداع مادر خود را همراهی کرد. هنوز مشخص نیست که خانم ستوده اجازه شرکت در مراسم ختم مادر را نیز خواهد داشت یا خیر؟

نسرین ستوده حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸ میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ مدتی نیز به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌است. همچنین مقالاتی در روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده‌است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیأت مدیریه این انجمن بوده‌است و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا می‌باشد. ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در ایران، در بازداشت است.

 

تماس های تازه برای مذاکرات تازه؛ زمزمه پیشنهادهای تازه هسته ای

Posted: 22 Dec 2012 05:32 AM PST

محمدرضا سرداری
جرس- دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب قرار است در آینده ای نزدیک برگزار شود. هنوز زمان و مکان این مذاکرات مشخص نیست اما تماسهایی برای تعیین زمان و مکان آن میان معاونین تیم طرفین مذاکره برقرار شده است. این مذاکرات پس از آن صورت خواهد گرفت که تعدادی از بازرسان آژانس برای بازدید از تاسیسات فنی هسته ای به ایران سفر کرده بودند.

 

در سفر بازرسان آژانس به تهران چه گذشت؟
گزارشهای رسیده درباره مذاکرات کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات جمهوری اسلامی حکایت از خوش بینی نسبت به تعامل تهران در این زمینه دارد. "هرمان ناکارتس"، سربازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از مذاکرات در تهران، با اشاره به «دیدارهای خوب» گروه خود با مقامات ایران گفته بود این گروه در این مذاکرات، به پیشرفت‌هایی دست یافته است . پیشتر در روز پنجشنبه "علی‌اصغر سلطانیه"، نماینده ایران در سازمان دیده‌بان فعالیت‌های هسته‌ای، اعلام کرده بود که «پیشرفت‌های خوبی» در مذاکرات تازه مقامات جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس حاصل شده است. از دور نخست مذاکرات فنی میان ایران و آژانس جزییات بیشتری منتشر نشده است گرچه توافق بر سر ادامه مذاکرات در اواخر دی ماه نشانه عدم شکست این مذاکرات است. در عین حال نتیجه این مذاکرات در از سرگیری مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج بعلاوه یک نیز موثر بوده است.
علیرغم این خوشبینی، برخی دپیلماتها معتقدند که اختلافات عمیقی میان آژانس و ایران وجود دارد. از جمله اختلافات این درخواست ایران است که در هر حوزه‌ای که به سئوال‌های آژانس پاسخ داده شد، تحقیق و بازرسی درباره آن متوقف شود. اما آژانس اتمی می‌خواهد مثلا اگر مدارک جدیدی به میان آمد، بتواند به مسائل مطرح‌شده قبلی باز گردد. دست‌انداز دیگر در مذاکرات ایران و آژانس اتمی، درخواست ایران برای دسترسی به مدارکی است که عمدتا از دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی آمده‌اند و مبنای نگرانی‌های آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی ممنوعه در برنامه هسته‌ای تهران شده است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که تمایل داشته مدارک را «در وقت مقتضی» به ایران ارائه دهد ولی مقامات غربی می‌گویند چنین کاری برای آژانس دشوار است، چون این مدارک به شکل محرمانه و سری از سوی دولت‌های دیگر به این نهاد سازمان ملل داده شده‌اند و اگر تهران به اصل مدارک دست پیدا کند، آنها می‌توانند نگران افشای هویت منابع خود در ایران باشند.این دیپلماتها بر این باورند که به نظر مقامات آژانس، هنوز جا برای «خوش‌بینی» درباره رسیدن به توافق با ایران وجود دارد ولی باز هم باید کار شود تا (ایران و آژانس) به توافق نهایی برسند.
سربازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این سفر ابراز امیدواری کرده بود که این بار گروه‌اش بتواند از سایت پارچین دیدار کند اما نهایتا گزارشی درباره چنین بازدیدی منتشر نشد.در عین حال آقای ناکارتس پس از بازگشت از تهران در وین گفت بازدید از پایگاه پارچین جزئی از توافق ایران و این آژانس بر سر «رویکردی ساختارمند» برای ازسرگیری کار بازرسان خواهد بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران در پارچین دست به آزمایش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است. این سازمان همچنین تاکنون بارها از در جریان بودن فعالیت‌های «شدید» در پارچین خبرداده است. در این گزارش که بر روی سایت رسمی این نهاد مطالعات راهبردی قرار گرفته، این مؤسسه با اشاره به تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای مربوط به تاریخ ۱۹ آذرماه (برابر با نهم دسامبر ۲۰۱۲)، از تکمیل آنچه به ظاهر دیواره‌ای امنیتی به نظر می‌رسد، در گرداگرد مرکز پارچین خبر می‌دهد. در عکس‌های قدیمی‌تر که مربوط به ۱۷ آبان‌ماه (هفتم نوامبر) است، ساخت چیزی شبیه به دیوار یا سازه تراس مانندی از جنس سیمان در بخش غربی دیواره امنیتی جدید مشاهده می‌شود. مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» یادآوری می‌کند که این سازه سیمانی به حفاظ قدیمی‌ای شباهت دارد که بهار سال ۲۰۱۲ تخریب شد.در عین حال از دیگر تغییرات قابل توجه در مرکز نظامی پارچین می‌توان به دو ساختمان اصلی این مرکز اشاره کرد که توسط سقفی سفید یا خاکستری رنگ پوشانده شده‌اند. در تصاویر قبلی سقف یاد شده به رنگ آبی رنگ آمیزی شده بود. این احتمال وجود دارد که بنا به دلایلی سقف رنگ نشده، بلکه به کلی تعویض شده باشد.همچنین بخشی از جسم ناشناخته‌ای که در تصاویر ۱۷ آبان‌ماه، به ورودی ساختمان آزمایش تسلیحات انفجاری متصل بود، در تصاویر جدید مشاهده نمی‌شود
این مؤسسه تأکید می‌کند که با در نظر گرفتن تغییرات در حال اجرا در مرکز نظامی پارچین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که چیدمان جدیدی در این مرکز انجام شده و حضور انباشته‌های نخاله ساختمانی و ماشین آلات خاک‌برداری در محل حاکی از ادامه ساخت و ساز منظم در این مکان است.
به گفته «آی اس آی اس»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار این درخواست، در عین حال از حکومت ایران درخواست کرده است تا درباره «کارشناس خارجی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران» پاسخ‌های دقیقی ارائه کند. مؤسسه «علوم و امنیت بین المللی» دانشمند خارجی یاد شده را با نام «وی.وی. دانیلنسکو» شناسایی کرده است که گویا از نسل دانشمندان برجای مانده از اتحاد شوروی سابق است.


بسته های مشوق جدید چیست
گفته می شود در طی مذاکرات جدیدی که میان ایران و پنج بعلاوه یک قرار برگزار شود بسته های جدیدی از سوی ایران و غرب تهیه شده است. ایالات متحده و شرکای این کشور در گروه ۱+۵، اخیراً بر سر ارائه پیشنهادی بازنگری شده به ایران در مذاکرات هسته ای به توافق رسیده اندقرار است این پیشنهاد بازنگری شده در دور جدید مذاکرات با ایران به این کشور ارائه شود؛ اما محتوای آن هنوز در اختیار ایران گذاشته نشده است. در عین حال یک مقام آمریکایی گفته است پیشنهاد مذکور، بازبینی همان مواردی است که در ماه مه گذشته در بغداد به ایران ارائه شده بود و یک برنامه کاملاً جدید و یا «معامله ای بزرگ» که همه دغدغه های جامعه بین المللی را به طور یکجا پوشش دهد، به شمار نمی رود. آنچه در دوره های پیشین مذاکرات به عنوان بسته پیشنهادی به ایران ارائه شده بود، شامل ضرورت توقف غنی سازی ۲۰ درصدی، خارج کردن اورانیوم غنی شده با این درصد از کشور و تعطیلی تأسیسات هسته ای «فردو» بود. در مقابل، غرب تنها حاضر بود پاره ای همکاری های فنی، قطعات لازم برای هواپیما و نیز کمک های تحقیقات پزشکی هسته ای در اختیار ایران قرار دهد. این در حالی است که مقامات ایرانی می گویند غرب هنوز پاسخی به بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات مسکو ارائه نکرده است. وزیر امور خارجه ایران در این رابطه گفته است بسته‌های پیشنهادی که میان دو طرف رد و بدل شده، برای هر دو طرف جا افتاده و روشن است.


غنی سازی بیست درصد همچنان سد بزرگ مذاکرات
علیرغم خوشبینی های بازرسان آژانس از یک سو و وزیر خارجه ایران از سوی دیگر نسبت به پیشرفت مذاکرات و اظهارات علی اکبر صالحی که گفته است ایران و پنج بعلاوه به این نتیجه رسیده اند از بن بست خارج شوند. اظهارات دیگر وی و همچنین رییس سازمان انرژی اتمی که واکنش اتحادیه اروپا را نیز در پی داشته است نشان می دهد تعلیق غنی سازی همچنان مهمترین مانع حل نشده بر سر مذاکرات آتی طرفین خواهد بود. به گفته صالحی ایران حق مسلم، قانونی و مشروع خود را مطالبه می‌کند و چیز بیش‌تری نمی‌خواهد. فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی نیز گفته است غنی سازی ۲۰ درصد موضوعی نيست که غربی‌ها موافق آن باشند يا مخالف و يا در قبال آن قصد موضع‌گيری داشته باشند. به گفته وی غنی‌سازی ۲۰ درصد حق ملت ايران برای استفاده در راکتور تهران است و جمهوری اسلامی از اين حق با اقتدار دفاع خواهد کرد. در واکنش به این اظهارات، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی گفت ایران باید به این نگرانی‌ مهم فوری، که مساله غنی سازی ۲۰ درصدی است، با برداشتن یک گام ابتدایی اعتمادساز و جامع در این‌باره پاسخ بدهد تا به این وسیله فضایی برای دیپلماسی و مذاکرات بیشتر ایجاد شود.


مذاکره برای مذاکره یا معاملات پشت پرده
برخی کارشناسان غربی ادعا کرده اند که اظهارات مقامات ایرانی در اصرار بر غنی سازی بیست درصدی مصرف داخلی دارد آنچه در پشت پرده می‌گذرد، مهم است اما سوابق گذشته نشان داده است که تاکید غرب و انکار ایران در خصوص تعلیق غنی سازی مهمترین مانع بر سر پیشرفت مذاکرات هسته ای است. از این رو می توان پیش بینی کرد که نتیجه مذاکرات آینده نیز حاصل دیگری جز شکست و افزایش تحریمها علیه ایران نخواهد داشت و تا زمانی که طرفین مذاکره به توافقی بر سر این موضوع دست نیابند، این مذاکرات حاصل جدیدی در پی نخواهد داشت. اما تحلیگران دیگری نیز معتقدند که این تنها ظاهر امر است و روشن نیست در جزییات مذاکرات چه مطالبات و بده و بستانی میان ایران و غرب جدای از موضوع هسته ای ایران صورت خواهد گرفت.
 

مجلس با قرائت پاسخ دفترهاشمی به نطق رسایی موافقت کرد

Posted: 22 Dec 2012 05:25 AM PST

جرس: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از موافقت کمیته حقوقی این هیئت با قرائت پاسخ کتبی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نطق اخیر حمید رسایی خبر داد.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به جلسه امروز کمیته حقوقی هیئت رئیسه برای بررسی نطق اخیر حمید رسایی در صحن علنی گفت: براساس ماده 78 آئین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه از تریبون صحن علنی به شخص یا اشخاصی تهمت یا افترایی وارد شود، شخص غایب می‌تواند در خواست خود را برای پاسخگویی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کند.

وی افزود: در راستای نطق میان دستور حمید رسایی نماینده تهران در صحن علنی مجلس، مبنی بر اتهاماتی که به مهدی هاشمی وارد شده بود، اواخر هفته گذشته نامه‌ای از دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت شد که بر این اساس، وی خواستار پاسخگویی به این اظهارات شده بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: دقایقی پیش موضوع نامه درخواست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کمیته حقوقی هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار گرفت که پس از بحث‌های کارشناسی، این کمیته با درخواست قرائت پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صحن علنی مجلس موافقت کرد. 

همسر عرب قبادی: گفته بودند همسرم گروگان است

Posted: 22 Dec 2012 04:29 AM PST

مژگان مدرس علوم
 جرس: هادی عرب قبادی، معاون حمزه کرمی در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود. وی بهمراه حمزه کرمی جزء کسانی بودند که در زندان برای اعتراف علیه مهدی هاشمی تحت فشار شدید قرار گرفتند. عرب قبادی که پس از بازگشت مهدی هاشمی به ایران و دستگیری او، چند بار احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود، مدتی بعد بازداشت شد. او چهل و دو روز در بدترین شرایط تحت شکنجه روحی و روانی برای اعتراف علیه مهدی هاشمی قرار گرفت.

 همسر عرب قبادی می گوید: "بازجویان در بازداشت اول مدعی شده بودند که عرب قبادی گروگان است و زمانیکه مهدی هاشمی به ایران بازگردد، او را آزاد می کنند. حالا سوال من این است اکنون که آقای مهدی هاشمی به ایران بازگشته اند و از زندان هم آزاد شده اند. پس ادامه حبس همسرم به چه دلیل است؟ "
مهدی هاشمی که شامگاه روز یک‌شنبه دوم مهرماه وارد تهران شده بود در کمتر از 24 ساعت پس از بازگشت، به دادسرای اوین مراجعه و بازداشت شد. وی پس از حدود سه ماه بازداشت موقت در زندان اوین شامگاه روز یک‌شنبه 26 آذر با تودیع وثیقه آزاد شد.
متن گفت و گوی "جرس" با مریم شاه حسینی همسر هادی عرب قبادی در زیر آمده است:


خانم شاه حسینی الان چه مدت است که از بازداشت همسرتان می گذرد؟
همسرم را یکماه پس از بازگشت آقای مهدی هاشمی رفسنجانی به ایران دوباره بازداشت کردند و از اول آبان ماه در زندان بسر می برد و بعد از چهل و دو روز انفرادی به اندرزگاه هشت زندان اوین بند زندانیان مالی منتقلش کردند.


علت بازداشت مجدد و اتهام ایشان چیست؟
اتهام ایشان همان اتهامات گذشته در ارتباط با پرونده آقای مهدی هاشمی است. ظاهرا برای اینکه تحقیقاتشان را بیشتر کنند او را برگردانند.


شرایط نگهداری آقای قبادی در این دو ماه به چه صورت بوده است؟
او را چهل و دو روز در انفرادی تحت فشارهای شدید روانی و شکنجه روحی قرار دادند.


می توانید در خصوص این فشارها و علت آن بیشتر توضیح دهید؟
از ارتباط عاطفی و وابستگی هادی به خانواده استفاده می کردند و به او می گفتند همسرت را به زندان می آوریم و برایش پرونده می سازیم و حکم برایش صادر می کنیم. یا تهدیدش می کردند که عفو را باطل می کنند و بابت جریمه اش حبس خواهد کشید در صورتیکه این کارشان قانونی نیست.


بازجویی ها حول چه مسائلی بود؟
می خواستند که همسرم اعتراف دروغین کند و به او می گفتند حرفهای گذشته ات را قبول کن. همان اعترافاتی که سه سال پیش بهمراه آقای حمزه کرمی از او گرفته بودند را می خواستند دوباره تکرار کند. اما همسرم حاضر به اعتراف نشد و به آنها گفته که شما بار گذشته تحت فشارهای شدید من را وادار به اعتراف دروغین کردید اما الان هر کاری کنید دیگر تن به خواسته شما نمی دهم. آقای حمزه کرمی که مدیر همسر من بود تحت شرایط خاصی اعتراف کردند و همین سناریو را برای همسرم پیاده کردند و همسرم تحت فشارها و شرایط خاصی که برایش ایجاد کردند مجبور شد به آنچه آنها خواستند، تن دهد و اعتراف کند.


اعتراف به چه چیزی؟
به او می گفتند که شما سند سازی و اختلاس کرده اید و آقای مهدی هاشمی این پولها را صرف انتخابات سال 84 کرده است یعنی زمانیکه آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری کاندیدا بودند. در متن کیفر خواست هم اینها آمده بود، درصورتیکه اصلا اختلاسی در کار نبوده و اینها بهانه هایی است که همه در جریان هستند.


اولین بازداشت ایشان در چه زمانی و چگونه بود ؟
در چهارم شهریور سال 88 بازداشت شد. دقیقا حکم ایشان 8سال حبس - انفصال از خدمات دولتی - پرداخت 2میلیارد تومان ردمال و دو برابر ان جزای نقدی است. بعد از اینکه سه سال زندان بود در عید فطر گذشته عفو رهبری خورد و آزاد شد. این را هم تاکید کنم که همسرم در سال 88 برای پاسخ به پاره ای از سوالات در خصوص شرکت نفت احضار شده بود که او فقط با یک موبایل به تهران آمد اگر کاری کرده بود خودش با پای خودش نمی آمد. حتی در تهران در دفتر پیگیری او را قبول نمی کردند و می گفتند شما اشتباه آمده اید و همسرم می گفت شما من را احضار کردید و من از بندرعباس آمده ام تا بالاخره او را به زندان بردند.


به بازداشت اول ایشان برگردیم، در آن زمان به چه اتهامی بازداشت شدند؟ زیرا در اخبار منتشر شده است که بخاطر اجتماع و تبانی علیه نظام زندانی شده اند؟
همان زمان اتهام ایشان در رابطه با پرونده آقای مهدی هاشمی بود. البته به ایشان اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام را وارد کردند و از این طریق می خواستند پرونده را سیاسی نشان دهند درصورتیکه همسرم اصلا سیاسی نیست. از سوی دیگر محل کار همسر و محل زندگی ما بندرعباس بود و او در هیچ فعالیت سیاسی شرکت نداشته است. همسرم بعد از اینکه از سازمان بهینه سازی استعفا داد در سال 87 به پالایشگاه بندرعباس رفت. از سال 81 تا پایان سال86 در تهران بود. از آنجایی که آدم سیاسی نبود؛ آمادگی این فشارهای روحی و روانی را نداشت. خب، چهل و پنج روز در انفرادی بود و نگران ما بود که در بندرعباس بودیم و بچه کوچک داشتیم و با سوء استفاده از وابستگی شدید او به خانواده تحت فشارش می گذاشتند. بعدا تعریف کرد که چقدر نگران بوده و فکر می کرده که بلایی سر ما آمده است...


آیا وکیل دسترسی به پرونده ایشان داشت و می توانست همسرتان را ملاقات کند؟
نخیر، اصلا نمی گذاشتند وکیل پرونده را ببیند. الان هم وکیل نداریم و من کارهایش را پیگیری می کنم. البته برای دادگاه یک وکیل انتخاب کردیم اما زمان دادگاه تجدیدنظر که شد وکیل گفت که خیلی او را سر می دوانند و نمی تواند کاری انجام دهد. به من گفت که در سالهایی که کار وکالت را برعهده داشته تا این حد تحقیر نشده است و دیگر نمی تواند ادامه دهد. حتی لایحه دفاعیه ای که نوشت هیچ ارزشی برای آن قائل نشدند.


گویا وثیقه سنگینی هم برای آزادی ایشان خواسته بودند؟
بله، به سختی این وثیقه را تهیه کردیم و شش سند از فامیل ها جمع کردیم و گذاشتیم. حتی بعد از آزادی ایشان بخش عمده ای از این وثیقه هنوز آزاد نشده است.


الان آیا دادگاهی برای آقای قبادی برگزار می شود؟
اینها می گویند این بازداشت ادامه حکم او است و به این شکل نگهداری او را می خواهند قانونی جلوه دهند.


مگر عفو نخوردند و اگر ادامه حکم قبل است پس چرا چهل و دو روز در انفرادی قرار داشتند؟
دقیقا سوال من از آقایان همین بود که اگر عفو او برداشته شده و ادامه حبسش را می گذراند پس چرا در انفرادی و ممنوع الملاقات است. البته اینها بهانه است و می خواستند او را بترسانند و چیزی که می خواهند از او اعتراف بگیرند. اما خدا را شکر همسرم توانست مقاومت کند و جلوی آنها بایستد.


الان می توانید ایشان را ملاقات کنید؟
بله، هفته ای یکبار ملاقات کابینی داریم و بعد از انتقالشان تا الان دو بار توانسته ایم او را ملاقات کنیم. اما در آن چهل و دو روز شرایط بی‌خبری و سختی را گذارندیم.


بعد از این فشارها وضعیت جسمی و روحیشان چطور است؟
در ملاقات که او دیدم خیلی افسرده بود ولی خوشحال است ازاینکه با برگرداندن دوباره اش به زندان می‌تواند اعاده حیثیت کند و به زندانیان هرچند غیرسیاسی بگوید که چقدر بیگناه بوده که دوباره شکنجه اش کرده اند و چقدر مقاوم و استوار و چقدر بازجویان دستشان خالی از مدرک وسند است که به هرکاری دست می زنند. از نظر جسمی هم الان دندان درد شدیدی دارند که ازاوایل روزهای انفرادی شروع شد و الان با قرصهای آرام بخش درد خود را تسکین می دهد.


در پایان هر صحبتی دارید، بفرمایید؟
سال 88 که همسرم را بازداشت کردند به او گفته بودند که او گروگان آقای مهدی هاشمی است و هر وقت او به ایران بازگردد او را آزاد می کنند. سوال ما این است که چرا او را نگه داشته اند؟ مخصوصا الان که آقای مهدی هاشمی به ایران بازگشته اند و از زندان هم آزاد شده اند. پس ادامه حبس همسرم به چه دلیل است؟

 

گرامیداشت چهارمین تولد دوره زندان ضیاء نبوی در تهران‎

Posted: 22 Dec 2012 03:40 AM PST

 جرس: روز گذشته جمعی از فعالان سیاسی ودانشجویی با برگزاری مراسمی، تولد 29 سالگی ضیا نبوی، دانشجوی ستاره دار در بند را جشن گرفتند.  

 

به گزارش جرس، در این مراسم جمعی از هم بندیان سابق ضیا نبوی در اوین وکارون، نزدیکان ودوستان ضیا نبوی، فعالان دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل، خانم ها مریم قدس، همسر آقای عبدالفتاح سلطانی و آقای نوری زاد حضور داشتند.


حاضران در این مراسم با ذکر خاطرات خود از ضیا ،یاد این دانشجوی زندانی را گرامی داشته وبه ستایش مقاومت او پرداختند.


مهدیه گلرو در اشاره به دوران فعالیت مشترکش با ضیا نبوی ومجید دری در شورای دفاع از حق تحصیل، گفت: آن روزها ساعت جلسات شورا را که تعیین میکردیم،ضیا با وجوداینکه که گاهی از سمنان وگاهی هم از شمال خود را به تهران میرساند، ومجید با آنکه از عسلویه برای جلسه حاضر میشد ، همواره در ساعت مقرر در مکان تعیین شده حاضر بودند!میخواهم بگویم که باین حد کارمان را جدی میگرفتیم. بعد از انتخابات وبازداشت شدن هایمان ودر طول بازجویی ها، همه ی اعضای شورا به این مطمئن ودلگرم بودیم ،که هیچ کدام مان حرفی علیه شورا نخواهیم گفت وپشت هم خواهیم ایستاد.


وی اضاف کرد: فعالیتهای ما در شورای دفاع از حق تحصیل ،مصداق کامل یک فعالیت صنفی ودانشجویی بوده واتهاماتی که به اعضای شوراء در ارتباط با همکاری با سازمان مجاهدین نسبت داده شده -اتهامی که من از آن تبرئه گشتم ،اما ضیا ومجید همچنان به واسطه این اتهام در تبعید بسر میبرند- یک کذب محض است.


مهدیه گلرو سخنان خود را با ارزوی آزادی ضیا وامید به اینکه سی سالگی اش را در بیرون از زندان ودر کنار خانواده ودوستانش جشن بگیرد به پایان برد.


علی ملیحی که در زندان اوین با ضیا آشنا وهم بند شده بود نیز در تعریف خود از خاطرات زندان گفت: من شش ماه با ضیا زندگی کردم، ضیا تخت زیرین مرا داشت ، ومن چنان به او عادت کرده بودم ، که بعد تبعیدش به اهواز،تا مدت ها علی رغم خواهش واصرار هم بندیان برای حفظ روحیه ی جمع ، من کنترلی براحساسات واشک ریختن هایم نداشتم.


در بخشی از این مراسم هم کلاسی های ضیا خاطراتی از دوران تحصیل خود در دانشگاه نوشیروانی بابل نقل کردن، تحصیلی که ضیا از ادامه ی آن محروم شد.


میلاد فدایی اصل، از همبندی های ضیا هم در وصف وی این گونه گفت: " تصور من از ضیا نبوی همواره فردی پر جمب و جوش و پر حرف بود، ولی بعد از آشنایی با وی متوجه شدم که جمب و جوش ضیا نتیجه ی پایان سکوت و آرامش اوست.


عاطفه نبوی، دختر عموی ضیا و از زندانیان سیاسی تازه از بند رهیده، با تاکید به سخنان مهدیه گلرو برای آزادی هر چه زودتر ضیا و سایر زندانیان سیاسی ابراز امیدواری کرد.


حسام سلامت -از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل واز دوستان دوران دانشجویی ضیا –در اشاره به دوستی دیرپا وقدیم خود با ضیا به توضیح اولین وآخرین دیدار خود با ضیا پرداخت.


سلامت گفت: اولین بار ضیا رو در جلسه ی انجمن دانشگاه مازندران ملاقات کردم، واز همان جا رابطه ی دوستی عمیقی بین ماشکل گرفت،از همان ابتدا معلوم بود که ضیا پسر صادق وبا جربزه ای ست که اگر حرف یا ادعایی دارد تا انتهایش خواهد رفت مقاومت خواهد کرد..همان طور هم که مقاومت کرد و وفادار ماند. آخرین دیدارمان هم دردوره ی بازداشت مان،در صحن عمومی دادگاه انقلاب بود که ،درحالیکه از حسن اتفاق در یک ردیف وبموازات هم نشسته بودیم، واو سرش را ماشین کرده بود..وما در طول جلسه بیکدیگر نگاه میانداختیم و وبحوادث جاری می خندیدیم.


میهمان دیگر مراسم -آقای محمد نوری زاد- در تعریف شناختی که از ضیا نبوی در زندان اوین کسب کردند گفتند: ضیا یک ادب "بزگ بود!اخلاق و متانتی که من در این پسر دیدم مثال زدنی بود.

در این مراسم بسیاری از فعالان دانشجویی که در مقطع پس از انتخابات به زندان دچار آمده بودند، از جمله مهدیه گلرو، پیمان عارف، حسام سلامت، اشکان ذهابیان، میلاد فدایی و میلاد اسدی حضور داشتند.


این مراسم با فوت کردن کیک تولد ضیا با آرزوی آزادی او وسایر زندانیان سیاسی و پذیرایی میهمانان پایان یافت. 

شکایت از ۱۸ مدیر بانک به دادسرای کارکنان دولت

Posted: 22 Dec 2012 02:28 AM PST

جرس: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از قصد خود برای شکایت از مدیران عامل ۱۸ بانک «متخلف» دولتی و خصوصی به دادسرای کارکنان دولت خبر داد.


عزت الله یوسفیان در گفت و گو با ایسنا گفته شکایت از این ۱۸ یانک مربوط به نحوه «فروش ۴۲ میلیارد دلار ارز دولتی در بازار آزاد» است. 

وی با ابراز تاسف از تداوم نیافتن جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قرار بر ارائه گزارش نهایی مدیریت بانک مرکزی از تخلفات ارزی بانک‌های دولتی و خصوصی از نحوه فروش 42 میلیارد دلار به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، ولی بنابر دلایل اعلام نشده این گزارش ارائه نشد.

وی در گزارشی از عملکرد ارزی بانک مرکزی و 18 بانک عامل، مدعی شد: کمتر از یکسال قبل بانک مرکزی 42 میلیارد دلار ارز به 18 بانک خصوصی و دولتی پرداخت کرد و قرار بر گزارش بانک‌ها از نحوه هزینه ارز دریافتی به این بانک بود ولی به دلیل مصرف نشدن ارزهای دریافتی در مسیرهای تعیین شده، فروش در بازار آزاد و اختصاص به عنوان جایزه خوش‌حسابی این گزارش‌ها یا به بانک مرکزی ارائه نشده یا بانک مرکزی از اعلام گزارش نهایی خود استنکاف می‌کند.