جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزیر امور خارجه اسرائیل از سمت خود کناره‌گیری کرد

Posted: 14 Dec 2012 07:57 AM PST

جـــرس: آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل پس از این که در جریان تحقیقاتی طولانی مدت، به سوء استفاده از اعتماد دیگران متهم شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.


به گزارش بی بی سی، آقای لیبرمن، همچنین از سمت خود به عنوان معاون نخست وزیر نیز کنار رفته و گفته است که برای پاک کردن نام خود و برای این که نشان دهد، بی‌گناه است، مبارزه خواهد کرد.


پرونده علیه آقای لیبرمن به یک رسوایی مالی مربوط به یک دهه پیش بر می‌گردد.


استعفای آقای لیبرمن، پنج هفته پس از انتخابات سراسری اسرائیل صورت می‌گیرد.


آقای لیبرمن در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرده، گفته است: "اگر چه می‌دانم جرمی مرتکب نشده‌ام، اما تصمیم گرفته‌ام که از سمت‌های خود به عنوان وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر کناره‌گیری کنم."


آقای لیبرمن، رهبر حزب دست راستی "اسرائیل، خانه ما" است و حزب او دومین حزب بزرگ در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است.


حزب "اسرائیل، خانه ما" قرار است به همراه حزب لیکود، حزب حاکم به صورت مشترک در انتخابات پیش از موعد شرکت کنند و نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که پیروز خواهند شد.


آویگدور لیبرمن در ابتدا متهم به پولشویی شده بود اما اتهامات او سپس به سوء استفاده از اعتماد تخفیف یافت.


این اتهام او به دریافت اسناد و مدارک محرمانه از سفیر سابق اسرائیل در بلاروس در باره تحقیقات علیه پرونده خود مربوط است.


آویگدور لیبرمن، نگهبان سابق باشگاه شبانه و مهاجری از شوروی سابق است و به خاطر برخی سیاست‌ها و رویکردهای جنجالی بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

اما و اگرهای همه پرسی قانون اساسی در مصر

Posted: 14 Dec 2012 07:34 AM PST

جمیله کدیور
دعوای معترضین و مرسی سیاسی و بر سر قدرت است یا عقیدتی و اختلاف بنیادین دیدگاهها و یا دعوایی حقوقی؟


بیست و دو ماه پس از سرنگونی مبارک در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، خیابانهای مصر همچنان تعیین کننده است و اعتراضات خیابانی کماکان حرف اول را در فضای سیاسی این کشور می زند. محمد مرسی، رییس جمهور مصر که از زمان کسب قدرت، فعالانه میزبان نشست هایی برای حل و فصل و خاتمه بخشیدن به برخی بحرانهای منطقه ای و آشتی ملی گروههای معارضی همچون گروههای فلسطینی و یا معارضین سوری... بوده، در رابطه با مهمترین مشکل پیش روی خود برای آشتی ملی با مخالفین توفیقی نداشته است و شهرهای مختلف مصر همچنان شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی است.

مخالفان مرسی به چه معترضند؟ وجه مشترک معترضان چیست؟ آیا شرکت کنندگان در تظاهرات دو هفته اخیر قاهره و دیگر شهرهای مصر طیفی واحدند یا دربرگیرنده گروههای متنوع؟ آیا دعوا بین جریان اسلامگرا و سکولار است یا گستره معترضین ورای صف بندیها و خط کشی های رایج است؟ دعوای معترضین و مرسی سیاسی و بر سر قدرت است یا عقیدتی و اختلاف بنیادین دیدگاهها و یا دعوایی حقوقی؟ اینها از جمله مهمترین سوالاتیست که طی این روزها توجهات را به خود جلب کرده است. می توان تحولات اخیر مصر را بدین گونه تحلیل کرد:

اول: وجه مشترک مخالفت ها، در ابتدا اعتراض به اقدامات مرسی در جهت افزایش اختیارات رییس جمهور و نقض تفکیک قوا بود. پس از آن مخالفان به تاکید و تعجیل محمد مرسی در برگزاری همه پرسی بر سر پیش نویس قانون اساسی در روز شنبه ، پانردهم دسامبر اعتراض کردند. البته این اختلافات صرفا نتیجه اوضاع اخیر نیست و از زمان مطرح شدن همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در ماه مارس آغاز شده است، ولی بیانیه قانون اساسی مرسی و ارائه پیش نویس قانون اساسی توسط مجلس موسسان جرقه ای برای شروع فراگیرتر اعتراضات بود.

دوم: مخالفین، ترکیب هیئت تدوین کننده قانون اساسی که اکثریت اعضای آن در دست طرفداران گرایش اسلامی بوده است را نماینده همه مردم مصر نمی‌دانند و معتقدند این مجموعه شامل نمایندگان تمام اقشار و گرایشهای سیاسی مصر نبوده و نیست و فقط بخشی از مردم را نمایندگی کرده و فقط دیدگاههای آنها را در قانون تبیین نموده است.

سوم: در طیف مخالفین لبیرال ها، سکولارها، ناصری ها، چپ ها، جنبش جوانان شش آوریل و برخی طیف های اسلامی حضور فعال دارند. ضمن اینکه طبیعی است در این فضا طرفداران رژیم سابق نیز شرکت داشته باشند و ازین فضای هرج و مرج و آشوب خرسند باشند.

چهارم: به نظر می رسد مخالفین بیش از آنکه به محتوای قانون اساسی معترض باشند، به فرایند تصویب مواد و زمان برگزاری آن ایراد دارند. از سوی سران مخالف بخث دقیق و مستندی پیرامون مواد قانون جدید و معایب آن اعلام نشده است. بحث های مطروحه بیشتر در حد بیان کلیات بوده است. نگرانی از لحاظ برخی ابهامات و زبان به کار گرفته شده در نوشتن قانون، که راه را برای تفاسیر مختلف باز می کند نیز از جمله دیگر انتقادات کلی وارده به متن پیشنهادیست.
به اعتقاد البرادعی، "در پیش نویس قانون اساسی کنونی، حقوق زنان، آزادی مذهب، آزادی بیان، موازنه قدرت رعایت نشده است و پیش نویس قانون اساسی نوعی از حق وتو را به نهاد های مذهبی مصر اعطا کرده است که بر اساس آن، این نهادها در تعیین قوانین حرف آخر را خواهند زد و این روند، روند ایجاد یک حکومت دموکراتیک نیست...مخالفان پیش نویس قانون اساسی خواستار به تعویق افتادن چند ماهه برگزاری همه پرسی برای بازنویسی پیش نویس قانون اساسی مصر بر اساس خواسته نیمی از جمعیت مصر هستند... نمی‌توان با قانون اساسی که پنجاه درصد از مردم به آن اعتراض دارند، موافقت کرد و آنچه که مردم می‌خواهند دموکراسی کامل است نه اجرای یک بار انتخابات. "
عمرو موسی هم گفته " قانون اساسی مصر باعث نگرانی است چرا که تغییرات زیادی نکرده است. تغییراتی که ما می‌خواستیم و مردم می‌خواستند از جمله در بخش آموزش، خدمات رسانی و بهداشت و سلامت محقق نشده است... چنانچه قانون اساسی نگرانی‌های زنان، نقش زنان و حقوق آنان را در نظر بگیرد بهتر خواهد شد. چنانچه قانون اساسی قوانین مشخصی درباره زنان داشته باشد قطعا مناسب خواهد بود اما اگر چنین نشود آن‌ها دلیلی برای نگرانی دارند. "

پنجم: جامعه مصر بشدت قطب بندی شده است. این قطب بندی را نه فقط در خیابانهای مصر می توان بعینه مشهود دید، بلکه این تقسیم بندی در فضای سیاسی، نهادهای اجرایی، قضایی، مدنی، سندیکاهای کارگری و... به چشم می خورد.

ششم: در روزهای پایانی منتهی به همه پرسی ، طرفین هیچ نشانه‌ای از سازش و مصالحه از خود نشان ندادند و بر خواسته های خود تاکید کردند. هرچند مرسی با لغو بیانیه قانون اساسی، فرمان افزایش اختیاراتش را لغو کرد اما دربرابر خواسته مخالفان یعنی لغو همه‌پرسی قانون اساسی مقاومت کرد.از طرف دیگر گفته می شود برخی از مخالفین متن های جعلی از قانون اساسی تهیه و در بین مردم پخش کرده اند تا به هر ترتیب رای منفی آنها را نسبت به قانون اساسی جلب کنند. نقش رسانه های مخالف در تحریک مردم نیز در این میان قابل ملاحظه است.

هفتم: خواسته های معترضان در خیابانها متنوع و متغیر است. هرچند در ابتدا خواهان لغو بیانیه قانون اساسی بودند، و گفتگو در جهت رسیدن به توافق ملی را دنبال می کردند ولی بتدریج خواسته ها دامنه وسیعتری پیدا کرد و طی روزهای اخیر از تغییر در زمان برگزاری همه پرسی به سرنگونی مرسی و برکناری نظام گسترش یافته است . البته یکی از نگرانیهای اصلی تظاهرکنندگان برگشت استبداد در لباس دینی به مصر است.

هشتم: به نظر می رسد قبح همکاری با برخی طرفداران رژیم سابق برای جمعی از مخالفین تا حدودی ریخته است. مثلا البرادعی در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز منتشر شد، آورده است: "انقلابیون شرکت کننده در مبارزه برای رهایی از رژیم مبارک، اکنون جهت مقابله با طرح اسلامی مورد نظر محمد مرسی رییس جمهور مصر و هواداران او، با بقایای آن رژیم متحد شده اند." این بدان معناست که گویی تلقی جمعی از مخالفین اینست که استبداد از نوع مرسی بدتر از استبداد مبارک است که برای مقابله با او به طرفداران مبارک متوسل شده اند.

نهم: جبهه نجات مصر که شامل گروههای اصلی مخالف مرسی هست، پس از تغییر نظر ابتدایی اش جهت تحریم انتخابات، تصمیم به شرکت و دادن رای "نه" به همه پرسی گرفته است. برخی طرفداران رای "آری" معتقدند این همه پرسی فرصت خوبی برای نشان دادن وزن گروههای مختلف سیاسی در مصر است. امری که چندان خوشایند گروههای لیبرال و سکولار و چپ نیست.

دهم: تردیدی نیست که بسیاری از مردم مصر از این وضعیت دوقطبی ناراضیند و این مباحث جایی در زندگی شان ندارد. مردمی که زندگی و کسب خود را در گرو نظم و آرامش می بینند، بدنبال ثبات و امنیت اند تا از عهده وضعیت سخت معیشت خود برآیند. این درحالیست که در دعوای قدرت و نزاع میان نخبگان مصری، یا توجه به مشکلات مردم نمی شود و یا این توجه کم است و فعلا در اولویت قرار ندارد. اگر هریک ازین افراد سوار تاکسی یا ماشین های کرایه ای شوند و پای درد دل رانندگان این اتومبیل ها بنشینند یا برای خرید به مغازه ای در مناطق مردمی بروند و از وضعیت نابسامان کسب و کار سراغی بگیرند یا به مراکز توریستی سری بزنند و از راهنماهای جهانگردان سوالی کنند، همه فقط یک چیز می خواهند؛ آرامش و نظمی که برپایه آن بتوان در سایه امنیت حاصل از آن، بشود حداقل زندگی را سامان داد.

به نظر می رسد این قانون همه انقلابها ، جنبش ها و تغییرات اجتماعی است که در سرنگونی و تخریب موفقند، ولی برای بازسازی و شکل دهی به یک نظم نوین کم توفیق. خیزشی که از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹)در مصر آغاز شد و به سرعت منجر به استعفای حسنی مبارک در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ شد، برغم انتخاب رییس جمهور جدید و برگزاری انتخابات ناکام پارلمانی، هنوز پس از بیست و دو ماه منجر به نظم جدید سیاسی نشده است. باید در انتظار نشست و دید با برگزاری همه پرسی قانون اساسی، مردم مصر ازین مقطع حساس چگونه گذر خواهند کرد؟
 

  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


برگزاری وبینار بررسی نقش نظارتی پارلمان در قبل و بعد از انقلاب

Posted: 14 Dec 2012 07:26 AM PST

جـــرس: به همت دو تشکل حامی جنبش سبز، سمیناری اینترنتی (وبینار) با موضوع "بررسی نقش نظارتی پارلمان" در قبل و بعد از انقلاب ۱۳۵۷، در تاریخ شنبه ۲ دیماه ۱۳۹۱ مصادف با ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.


بنا به گزارش تارنمای سفیران سبز امید، در این سمینار آنلاین، که با کوشش راه سبز ایرانیان مالزی (رسام) و همچنین کانون دانشجویان و دانش آموختگان اصلاح طلب مقیم آلمان (کادص) برگزار خواهد شد، نمایندگان سابق مجلس آقایان احمد سلامتیان و اسماعیل گرامی مقدم ضمن مقایسه قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی فعلی ایران، به بررسی عملکرد پارلمان در برهه های مختلف تاریخی ایران، بویژه نقش نظارتی آن بر ارکان کشور خواهند پرداخت و به پرسشهای حاضرین در این نشست آنلاین پاسخ خواهند گفت.


این وبینار روز شنبه ۲ دیماه ۱۳۹۱ مصادف با ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲ از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران و به دو شکل ارتباط زنده و دوطرفه صوتی تصویری سخنرانان و شنوندگان و نیز پخش زنده صوتی از سایت سفیران سبز امید برگزار خواهد شد.


علاقمندان به شرکت در وبینار بدون محدودیت جغرافیایی می‌توانند تا تاریخ ۲۸ آذر (۱۸ دسامبر) در این صفحه ثبت نام و یا درخواست خود برای شرکت در این جلسه را به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایند:
webinar@safiranesabz.com

 

احمدی نژاد خواستار واگذاری بخشی از اموال سپاه پاسداران شد

Posted: 14 Dec 2012 06:40 AM PST

جـــرس: محمود احمدی‌نژاد بدون رویکرد به سوء مدیریت ها و اثرات تحریمهای بین المللی مدعی شد "طراحی دشمنان و همراهی برخی در داخل، باعث کاهش ارزش پول ملی کشور شده و همزمان خواستار "واگذاری بخشی از اموال سپاه" شد و گفت: "سپاه اموال و زمین‌های فراوانی در تهران و شهرهای مختلف در اختیار دارد که می‌تواند بخشی از آن را تبدیل کرده و مورد استفاده قرار دهد."


به گزارش ایرنا، رئیس دولت دهم در همایش سراسری فرماندهان قرارگاه خاتم الانبیا، علت کاهش ارزش پول ملی را "طراحی دشمنان و همراهی برخی در داخل با آنان" دانست و ضمن انتقاد از "تمرکز نگاه همه دستگاه‌ها به خزانه کشور" افزود: "دولت با این مسئله مخالف بوده و در صدد تقویت ارزش پول ملی است و در تلاش هستیم طراحی دشمنان را در این عرصه به عنصر مثبت در اقتصاد کشور تبدیل کنیم."


وی همچنین خواستار "واگذاری بخشی از اموال سپاه" شد و همزمان گفت: "دشمنان چنین خیال کرده‌اند که اگر فشار بیاورند دست ما از منابع خالی خواهد شد، این در حالی است که منابع گسترده‌ای در کشور وجود دارد... سپاه نیز اموال و زمین‌های فراوانی در تهران و شهرهای مختلف در اختیار دارد که می‌تواند بخشی از آن را تبدیل کرده و مورد استفاده قرار دهد."


احمدی‌نژاد گفت: طبق یک عادت قدیمی نگاه همه دستگاه‌های کشور به خزانه دولت بود تا از آن پول بگیرند و هر کس تلاش می‌کرد تا ردیف بودجه بیشتری به خود اختصاص دهد و چون این سیستم را غربی‌ها ایجاد کرده بودند بیشترین امید را به آن بستند اما کشور ما سرشار از منابع است و آنقدر این منابع زیاد است که اگر از آن درست استفاده کنیم خزانه دولت در مقابل آن هیچ خواهد بود.


وی گفت: سازمانی به نام سازمان اموال دولت درست کردیم که هر نهادی که هر چه اضافه دارد اعلام کند و آنهایی که نیاز نیست را بفروشیم. برای مثال ساختمان وزارت کشاورزی در بلوار کشاورز به مبلغ 240 میلیارد تومان به قوه قضائیه فروخته شد که البته بخش خصوصی هم خواهان آن بود اما دستگاه قضا اعلام کرد که به این ساختمان نیاز دارد.در خود سپاه و ارتش هم از این موارد زیاد است برای مثال قلعه‌مرغی یا فرودگاه دوشان‌تپه که فکر می‌کنم 65 هکتار در میان شهر است که می‌توان از آن استفاده کرد و اینها علاوه بر چند هزار هکتار در شهرهای مختلف است.


رئیس دولت با بیان اینکه دشمن به کمک عده‌ای در داخل برای پایین آوردن ارزش پول ملی تلاش کرد، گفت: ما با این موضوع مخالفیم و در تلاش برای درست کردن آن هستیم و ظرف دو، سه سال خواهند دید که اصلا درآمد نفت در اقتصاد ایران سهم خود را از دست خواهد داد.

 

 

اصلاح ساختارهای اتحادیه اروپا برای رشد اقتصادی و اشتغال

Posted: 14 Dec 2012 06:40 AM PST

جـــرس: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نخستین روز از آخرین نشست خود در سال ۲۰۱۲ بر سر ادامه‌ی اصلاحات در این اتحادیه به توافق رسیدند. یکی از هدف‌های این برنامه ایجاد هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، اجلاس دو روزه‌ی سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۱۳ و ۱۴ دسامبر) در بروکسل، پایتخت بلژیک برپا شد. مهمترین دستاورد این اجلاس توافق بر سر تدوین برنامه‌هایی است که قرار است جزییات آن تا تابستان سال آینده مشخص شود.


محور اصلی رایزنی‌های روز پنج‌شنبه و بامداد جمعه که حدود ۸ ساعت طول کشید، راهکارهایی بود که به کنترل بهتر بانک‌ها، افزایش اشتغال و شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی در حوزه‌ی یورو کمک کند.


اروپا در جستجوی "تدبیرهای ممکن"
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در جمع خبرنگاران گفت پیش از هر چیز لازم است که مشخص شود چگونه تقویت هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی به افزایش قدرت رقابت کشورهای اروپایی در عرصه بین‌المللی منجر می‌شود. او می‌افزاید که سران اروپا در مورد ضرورت ادامه‌ی اصلاحات در ساختار این اتحادیه و تدوین برنامه‌ای برای انجام آن به توافق رسیدند.


رهبران اتحادیه اروپا به هرمان وان رومپوی، رئیس شورای اروپا ماموریت داده‌اند تا تابستان سال ۲۰۱۳ برنامه‌ی مدون تحولات و اصلاحات در ساختار این اتحادیه را تدوین و به اجلاس بعدی سران ارائه کند. او می‌گوید قصد دارد با نظر خواهی از تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا راهکارهایی شامل "تدبیرهای ممکن" را برای پشتیبانی از افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در منطقه یورو تا ماه ژوئن سال آینده آماده کند.


به گفته‌ی هرمان وان رومپوی یکی از این تدبیرها تشکیل یک صندوق همبستگی برای حمایت مالی از برنامه‌های اصلاحات اقتصادی در کشورهای عضو خواهد بود. شرط استفاده از این کمک‌ها انجام اصلاحات مطابق قراردادهایی است که کشورها ملزم به اجرای مفاد آن هستند.


اصلاح گام به گام اتحادیه اروپا
یکی دیگر از پیشنهادهای رئیس شورای اروپا که به علت مخالفت بسیاری از کشورها کنار گذاشته شد تعیین یک بودجه واحد برای تمام کشورهای منطقه یورو بود. یکی از هدف‌های این پیشنهاد که می‌بایست در دراز مدت به اجرا درآید، جلوگیری از وارد شدن شوک‌های شدید به بازارهای مالی اروپا عنوان شده بود.
رئیس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروزو می‌گوید سران کشورهای عضو اتحادیه ضمن مخالفت با برنامه‌های بلند مدت تصمیم گرفته‌اند تنها "گام بعدی" اصلاحات بررسی شود.


صدراعظم آلمان پیش از نشست بروکسل گفته بود به نظر او برای جلوگیری از بروز بحران‌های جدید اقتصادی در حوزه یورو می‌بایست رقابت‌پذیری کشورهای اروپایی به شکل با ثباتی افزایش یابد. مرکل در بیانیه دولت آلمان که در مجلس این کشور خوانده شد تاکید کرد، برنامه‌هایی که تاکنون برای حل بحران مالی اروپا انجام شده موفقیت‌آمیز بوده است.


نظارت مرکزی بر بانک‌های اروپایی

آنگلا مرکل می‌گوید از سال ۲۰۱۰ تا کنون کسری بودجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نصف شده و موازنه منفی تجارت خارجی در کشورهای بحران‌زده کاهش یافته است.


صبح پنج‌شنبه، پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا وزیران دارایی این کشورها در بروکسل دیدار داشتند. در این نشست بر سر تشکیل مرکز بازرسی بانک‌ها توافق شد. این مرکز تحت نظر بانک مرکزی اروپا فعالیت خواهد کرد و کنترل فعالیت‌های بیش از ۶ هزار بانک بزرگ اروپا را به عهده خواهد گرفت. در گام‌های بعدی اختیارات این نهاد، از جمله در برخورد با بانک‌هایی که دچار بحران شده‌اند افزایش خواهد یافت.


پیش از برگزاری اجلاس انتظار می‌رفت تغییرات عمیقی در ساختار اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود و برنامه اصلاحات شتاب گیرد. با این همه برخی تحلیلگران توافق بر سر تدوین برنامه‌ی زمان بندی شده اصلاحات تا تابستان آینده را گامی مهم در جهت آمادگی بیشتر اتحادیه اروپا برای مواجهه با بحران‌های مالی و اقتصادی ارزیابی می‌کنند.


بررسی و بحث پیرامون بحران‌های سیاسی از جمله در سوریه در دستور کار روز دوم اجلاس سران اتحادیه اروپا قرار داشت.

 

مولوی عبدالحمید خواستار پادرمیانی ایران برای کناره گیری اسد شد

Posted: 14 Dec 2012 06:20 AM PST

جـــرس: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به رسمیت یافتن مخالفان رژیم بشار اسد از سوی اکثر کشورهای جهان، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا در زمینه کناره گیری بشار اسد پادرمیانی کنند.


بنا به گزارش سنی آنلاین؛ مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه های نماز جمعه امروز(۲۴ آذر ۹۱)، به موج اسلام خواهی در جهان اشاره کرد و گفت: الحمدلله امروزه شاهد موج گسترش اسلام در جهان هستیم و می بینیم که در نقاطی از جهان صدای «الله اکبر» بلند می شود که بسیار دور از انتظار بود. از الله تعالی امید داریم که روزی برسد که شاهد آزادی بیت المقدس و فلسطین باشیم.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با اشاره به اوضاع سوریه گفت: در رابطه با تحولات سوریه بنده از این تریبون مختصر توصیه خیرخواهانه ای داشتم و آن اینکه با توجه به اینکه بخش اعظم خاک سوریه در کنترل مخالفان بوده و اکثریت قریب به اتفاق دنیا مخالفان آقای بشار اسد را به رسمیت شناخته اند و حتی مقامات روسیه نیز بر این نکته اذعان کرده اند که مخالفین به پیروزی نزدیک هستند و روزهای زیادی به پایان حکومت فعلی نمانده است، لذا توصیه بنده به مقامات جمهوری اسلامی آن است که برای جلوگیری از خونریزی و قتل عام بیشتر زنان و کودکان در سوریه، پادرمیانی کرده و خواستار کناره گیری آقای بشار اسد و توقف کشتار و تخریب بیشتر زندگی مردم سوریه از سوی وی شوند.


ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که این اقدام جمهوری اسلامی هم موجب رضامندی الله تعالی است و هم منافع ملی ما را در پی دارد؛ زیرا ملت ایران در دمشق و سرزمین شام منافعی دارد و برای جلوگیری از ضربه خوردن منافع ملی ما در دمشق، این اقدام می تواند مفید واقع شود.


امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: با توجه به اینکه در گذشته از سوی جمهوری اسلامی از بشار اسد حمایت شده است، اگر مقامات جمهوری اسلامی در اوضاع کنونی در کناره گیری وی نقش داشته باشند، این مسئله می تواند در جهان اسلام و جهان عرب تاثیرات مثبت و خوبی برای وجهۀ کشورمان به دنبال داشته باشد و همچنین امیدواریم در آینده منافع ملی کشورمان در سوریه تامین شود.
 

وقوع زمین لرزه نسبتا شدید و پس لرزه های مداوم در جیرفت کرمان

Posted: 14 Dec 2012 06:20 AM PST

جـــرس: شش زمین لرزه طی روز جاری در کرمان روی داد که بزرگترین آنها 4.3 ریشتر در جیرفت و 3.7 ریشتر در رفسنجان ثبت شده است.


به گزارش مهر، زمین لرزه ای به شدت 4.3 ریشتر ساعت 13 و 40 دقیقه عصر امروز جمعه جیرفت در جنوب کرمان را لرزاند.


کانون این زمین لرزه در هشت کیلومتری زمین و در مشخصات جغرافیایی 57.37 درجه طول جغرافیایی و 27.53 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.


پس از این زمین لرزه زلزله ای دیگر به قدرت 3.4 ریشتر بار دیگر جیرفت را تکان داد، کارشناسان زمین شناسی به دلیل این دو زمین لرزه از مردم جیرفت خواسته اند هوشیاری خود را نسبت به وقوع زمین لرزه دیگر حفظ کنند.


این درحالی است که اوایل صبح امروز زمین لرزه ای 3.7 ریشتری نیز رفسنجان در شمال استان کرمان را تکان داد.


همچنین زمین لرزه ای 3.2 ریشتر پاریز در غرب استان کرمان را لرزاند.


یک زمین لرزه 2.5 ریشتری در راور و 2 ریشتری نیز رابر را تکان داده است.


از خسارات احتمالی زمین لرزه جیرفت خبری در دست نیست.
 

اعتراض ایران به پیشنهاد تاسیس وزارت آذربایجان جنوبی در باکو

Posted: 14 Dec 2012 06:20 AM PST

جـــرس: سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت که یک یادداشت اعتراضی را از ایران دریافت کرده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «نیوز.آز»، المان عبداله یف سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت که یادداشت اعتراضی از ایران دریافت شده است.

 

بنابراین گزارش ایران به گردهمایی کنگره آذربایجانی‌های جهان در باکو به طور رسمی اعتراض کرده است.


این اعتراض کتبی توسط نمایندگی دیپلماتیک ایران در ‌آذربایجان به وزارت امور خارجه تسلیم شد.

 

تهران در این یادداشت به این تجمع در باکو و سخنان یکی از مقامات این کنگره، صابر رستم‌خانلی نماینده‌ی پارلمان آذربایجان درباره‌ حمایت از تاسیس "آذربایجان جنوبی" در ایران به طور رسمی اعتراض کرد.

 

آغاز ارسال موشک‌های پاتریوت سه عضو ناتو به ترکیه

Posted: 14 Dec 2012 06:00 AM PST

جـــرس: آمریکا، آلمان و هلند موشک‌های پاتریوت به ترکیه می‌فرستند. ناتو و آمریکا رژیم اسد را در حال فروپاشی می‌بینند. جنگ داخلی سوریه ابعادی جدید به خود گرفته و ارتش اسد با موشک‌های کوتاه‌برد به جنگ شورشیان رفته است. رهبر "ائتلاف ملی سوریه" نیز روز جمعه اعلام کرد که دیگر نیازی به دخالت خارجی نیست و انقلابیون مهار امور خود را در دست گرفته‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، فرمان عملیات به امضای لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا رسیده است. آمریکا دو واحد از موشک‌های پدافندی "پاتریوت" را به همراه ۴۰۰ پرسنل ارتش به مرزهای مشترک ترکیه و سوریه می‌فرستد. ارتش هلند نیز با ارسال دو واحد از این موشک‌ها در این عملیات شرکت می‌کند.


پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) نیز صبح امروز جمعه (۱۴ دسامبر/۲۴ آذر) با اکثریتی قاطع ارسال موشک‌های پدافندی "پاتریوت" و ۴۰۰ سرباز آلمانی را به‌ترکیه تصویب کرد.


سامانه "پاتریوت" ارتش آلمان قرار است در نزدیکی شهر "قهرمان مراس" مستقر شود. محدودیت زمانی این عملیات ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ است.


وزیر دفاع آمریکا اندکی پس از امضای فرمان عملیات رهسپار ترکیه شد تا از محل استقرار نیروهای آمریکا در پایگاه نظامی "اینچیرلیک" این کشور دیدن کند. وی پس از ترکیه عازم افغانستان و کویت خواهد شد.


جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این‌باره گفت که فرمان عملیات استقرار موشک‌های پاتریوت به معنای همکاری نزدیک آمریکا با متحدان خود در پیمان ناتو در دفاع از خاک ترکیه است.


آلمان و هلند نیز هر یک با ارسال دو واحد از موشک‌های "پاتریوت" و اعزام ۴۰۰ سرباز در این عملیات شرکت دارند. آمریکا، آلمان و هلند تنها کشورهای عضو ناتو با پیشرفته‌ترین موشک‌های پدافندی "پاتریوت" هستند.


لیتل افزود که موشک‌ها طی چند هفته‌ی آینده در خاک ترکیه برای مدتی که هنوز مشخص نیست مستقر خواهند شد.


اپوزیسیون سوریه: دیگر نیازی به دخالت خارجی نیست
از نظر احمد معاذ‌الخطیب، رهبر "ائتلاف ملی سوریه"، در جنگ داخلی سوریه علیه رژیم بشار اسد، دیگر نیازی به دخالت خارجی نیست.


وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که سوری‌ها مهار امور خود را در دست گرفته‌اند.


معاذالخطیب با اعتماد به نفس کامل اظهار داشت که اپوزیسیون سوریه آماده است پیشنهادهای بشار اسد برای تسلیم شدن و خروج از کشور را بررسی کند. وی افزود: «من فقط امیدوارم که او بداند، وی دیگر نقشی در سوریه و تعیین حیات مردم این کشور ندارد.»


"ائتلاف ملی سوریه" که دربرگیرنده‌ی نمایندگان اکثریت قاطع اپوزیسیون سوریه است، از سوی بیش از ۱۳۰ کشور به‌عنوان نماینده‌ی قانونی مردم سوریه به‌رسمیت شناخته شده است.


معاذالخطیب دو روز پیش از رهبری جمهوری اسلامی ایران خواسته بود نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند. بنا به اعتراف برخی از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، نیروی قدس سپاه برای دفاع از رژیم بشار اسد از آغاز ناآرامی‌های این کشور تاکنون در کنار ارتش سوریه علیه مخالفان حضور فعال "فیزیکی و غیرفیزیکی" دارد.
 

خانواده مهدی خزعلی بازهم بدون ملاقات از اوین بازگشتند

Posted: 14 Dec 2012 05:59 AM PST

جـــرس: با گذشت یک هفته از دور دوم اعتصاب غذای مهدی خزعلی و در حالی که بیش از چهل روز است که این زندانی سیاسی در انفرادی به سر می برد، باز هم به خانواده وی اجازه ملاقات ندادند.


به گزارش ندای سبز آزادی، خانواده این زندانی سیاسی روز 5 شنبه که روز ملاقات زندانی های امنیتی است به زندان اوین مراجعه کردند تا شاید بتوانند با وی ملاقات کنند، اما همچون هفته های گذشته بدون هیچ نتیجه ای بازگشتند.


مهدی خزعلی که نهم آبان ماه در جلسه سرای اهل قلم به همراه ده ها تن از شرکت کنندگان بازداشت شد، در زندان انفرادی کماکان در حال اعتصاب غذاست. در حال حاضر این زندانی سیاسی در سلولی سرد و نمور به طور انفرادی نگهداری می شود.


مهدی خزعلی تاکنون شش بار بازداشت شد است. آخرین بار وی پس از ۷۰ روز اعتصاب غذا آزاد شد.


این فعال سیاسی در این مدت بر اثر اعتصاب غذا بیش از سی کیلو وزن کم کرده و شدت ضعف بدنی او به حدی بود که این اواخر دیگر رمق راه رفتن نداشته و برای راه رفتن به ناچار از عصا استفاده می کرده است.


در حال حاضر نیست با توجه به شرایط نامساعد حبس و اعتصاب غذا بیم آن می رود که این زندانی سیاسی در وضعیت جسمی مناسبی نباشد.


عدم تماس تلفنی از یک سو و جواب های متناقض مسئولان از سوی دیگر، خانواده وی را بشدت نگران کرده است. این خانواده برای انجام مصاحبه با رسانه ها هم تحت فشارند.


هفته پیش نیز سه تن از اعضای خانواده مهدی خزعلی به دادسرا فرا خوانده شدند.


مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان از منتقدان احمدی نژاد و سیاست های جاری کشور است.


آیت الله خزعلی پدر این زندانی سیاسی در آخرین مصاحبه خود گفته است که پسرم منحرف است.


وی در حالی از پسر خود برائت می کند که در خاطراتی که از زندان نقل می کند، از حسن رفتار ماموران ساواک می گوید. اما اینک که فرزندش در حبس است و با او و خانواده اش بطور غیرقانونی رفتار می شود، هیچ اعتراضی نمی کند و بر این باور است که فرزندش از راه راست منحرف شده است.