جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نبودن اعتبار کافی، ساخت راه‌آهن اسلام آبادغرب – خسروی را متوقف کرد

Posted: 19 Dec 2012 05:49 AM PST

جـــرس: یک عضو مجلس نهم از توقف ساخت راه آهن اسلام آبادغرب - خسروی به دلیل نبود اعتبار خبر داد.


علی جلیلیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر پروژه احداث راه آهن اسلام آبادغرب - خسروی تعطیل است، گفت: ما نمایندگان استان کرمانشاه در این خصوص به وزیر راه و شهرسازی تذکر داده ایم.


به گفته جلیلیان، قرارگاه سازندگی خاتم یمانکار این پروژه می باشد که به دلیل دریافت نکردن اعتبار برای این پروژه آن را تعطیل کرده است.


جلیلیان، پروژه راه آهن اسلام آباد – خسروی را پروژه ای با ابعاد ملی و بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه علاوه بر اینکه غرب را به مرکز و شرق کشور وصل می کند، اتصال دهنده راه آهن ایران از غرب کشور به کشورهای دیگر از جمله عراق نیز می باشد.


وی با انتقاد از روند کند این پروژه، اظهار داشت: دولت وعده اتمام این پروژه را در سال 1392 داده که با این وضع این وعده محقق نمی شود.

 

اعتصاب غذای بسمه الجبوری، زندانی عراقی در اوین

Posted: 19 Dec 2012 05:47 AM PST

جـــرس: بسمه الجبوری زندانی تبعه عراق که دربند زنان زندان اوین به سر می برد از هجدهم آذر ماه سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است. او خواهان پایان بلاتکلیفی و انتقال به زندان عراق است.

 

به گزارش کلمه، این زندانی زن اهل عراق که به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می برد خود می گوید که اتهامش ازدواج با یک دیپلمات ایرانی است و هیچ ارتباطی با جاسوسی ندارد.


وی که یکی از مسئولین سابق وزارت تجارت عراق و همچنین مدیر هتل الرشید بغداد است ۴ فرزند دارد که پدرشان در جنگ عراق با کویت کشته شده و نگهداری از آنها و مادر مریضش بر عهده وی بوده است. این زندانی در حالی بیش از یکسال و نیم در زندان اوین به سر می برد که در این مدت هیچ ملاقات کننده ای نداشته است و تنها یک بار نماینده سفارت عراق با او دیدار کرده است.


او در یک سال گذشته بارها درخواست ملاقات با سفیر عراق را کرده است اما تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.


انتقال به زندان عراق (طبق موافقتنامه بین دو کشور) و تبدیل حبس به جزای نقدی از دیگر خواسته های این زندانی زن است که بیش از این تحمل دوری از فرزندانش را در کشوری دیگر ندارد.

 

مطهری: رسایی حرمت لباسش را نگه دارد

Posted: 19 Dec 2012 05:45 AM PST

جـــرس: علی مطهری گفت: طبق شنیده‌ها، خانواده آقای هاشمی برای نطق در مجلس در واکنش به سخنان رسایی درخواست وقت کرده‌اند.


به گزارش ایسنا، علی مطهری در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: طبق قانون اگر از تریبون مجلس سخن توهین‌آمیزی علیه یک نفر بیان شود آن فرد حق دارد از هیات رییسه درخواست وقت کرده و دفاعیه‌ای حداکثر به اندازه دو برابر آن نطق تنظیم و به تشخیص هیات رییسه برای وارد بودن آن توهین، آن نطق را در مجلس قرائت کند.


وی افزود: حال این موضوع بستگی به این دارد که خانواده آقای هاشمی مصمم به انجام این کار باشند یا خیر.


این منتقد دولت تصریح کرد: نطق رسایی بسیار تند بود و در این نطق مطالب بسیار سخیفی بیان شد؛ این سخنان در مغایرت با تاکیدات رهبری مبنی بر حفظ حرمت روسای قوا و مقامات کشوربود، حتی رهبری راجع به آقای هاشمی شخصا تصریح کردند که احترام ایشان حفظ شود، این حرکت رسایی با ادعای ولایت مداری ایشان جور در نمی‌آید.


مطهری با اظهار اینکه رسایی با اقدامات خود حرمت لباس روحانیت را زیر سوال می‌برد افزود: ایشان باید در رفتارش تجدیدنظر اساسی کند.


وی فضای مجلس را برای ایراد نطق هاشمی مهیا دانست و افزود: فضای مجلس برای ایراد نطق آقای هاشمی فراهم است چرا که بسیاری از نمایندگان از نطق رسایی ناراحت شدند، هرچند که تشخیص توهین بودن و یا نبودن نطق‌ها بر عهده هیات رییسه است ولی به نظر بنده نطق رسایی توهین بسیار روشنی علیه هاشمی بود؛ وی به شخص هاشمی و مهدی هاشمی توهین زیادی کرد.


عضو مجلس تصریح کرد: اصلی در قانون اساسی وجود دارد که تاکید دارد به متهم هم نمی‌توان توهین کرد.


وی با اشاره به ادعاهای رسایی مبنی بر دریافت پول توسط اراذل و اوباش از مهدی هاشمی و حضور آنها در خیابان‌ها گفت: اگر رسایی در این باره اسنادی دارد به دادگاه صالحه ارائه دهد و اصلا حتی ذکر اتهامی که هنوز اثبات نشده،‌ خود جرم است، کسانی که به آنان در این زمینه توهین شده حتی حق دارند از رسایی شکایت کنند.


مطهری افزود: اینها به جای اینکه از این قضیه استقبال کنند و پرونده فرزندان هاشمی را موجب قوت نظام بدانند و تشکر کنند که در نظام تبعیضی وجود ندارد باز هم حمله می‌کنند و این موضوع را به نقطه ضعف نظام مبدل می‌کنند، این کارها با ادعاهای آقایان جور در نمی‌آید.


وی افزود: آقای هاشمی در میان شخصیت‌های سیاسی نظام جایگاه دوم و از نظر سابقه حضور در انقلاب هم ردیف رهبری است، دو تن از فرزندان ایشان دستگیر شدند که یکی دوره محکومیتش را سپری می‌کند و دیگری مرحله بازجویی را سپری کرده و منتظر کیفرخواست برای محاکمه در دادگاه است.


علی مطهری در پایان با تمسخر گفت: گویا رسایی آزاد است که هر کاری دلش می‌خواهد بکند.
 

اعزام سیدمصطفی تاج زاده به بیمارستان و نگرانی از بیماری قلبی وی

Posted: 19 Dec 2012 05:39 AM PST

جـــرس: صبح امروز چهارشنبه، سیدمصطفی تاجزاده برای ادامه درمان چشم به بیمارستان فارابی اعزام شد و همزمان نگرانی ها از بیماری قلبی وی قوت گرفته است.


به گزارش کلمه، بر اساس دستور پزشکان معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی می بایست اول آذر ماه به بیمارستان اعزام می شد که به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی و ناهماهنگی بین بند دو الف و دادستانی از اعزام چند ساعته او به بیمارستان خود داری شد. نهایتا نیز این اقدام دیرهنگام به دنبال پی گیری های مدام خانواده صورت گرفت و با اعتراض پزشک معالج مبنی بر دیر اعزام شدن بیمار به بیمارستان رو برو شد. ماموران امنیتی سپاه که همراه تاجزاده بوده اند در این زمینه خود را بی تقصیر دانسته و مقامات بالاتر را مسئول معرفی کردند.


بر اساس این گزارش با توجه به عارضه جدیدی که در حین مرخصی اخیر تاجزاده، خانواده ی او در جریانش قرار گرفته بودند، بنا بر توصیه متخصصین قلب، این زندانی سیاسی در بیمارستان فارابی تحت معاینه پزشک متخصص قلب قرار گرفت که فشار بالای او یعنی فشار بین ۲۰ و ۱۹ علی رغم سابقه قبلی تعجب پزشک معالج و همراهان بیمار را برانگیخت.


پزشک قلب بیمارستان فارابی بالا رفتن کراتین خون و مشکلات کلیوی را علت محتمل این عارضه خطرناک دانسته و تاجزاده را از ادامه روزه داری به شدت منع کرد؛ اما معاون وزیر ارشاد دوران میرحسین موسوی با احترام به نظر پزشکان؛ تمام علت اصرارش بر روزه داری را اعتراض به اقدام غیر قانونی قرنطیه و انفرادی دانست.


پزشکان ضرورت بستری شدن این زندانی سیاسی در یکی از بیمارستان های تخصصی قلب و کنترل و نظارت کامل را مورد تاکید قرار دادند. تاجزاده سومین سال روزه داری اش را در اعتراض به ۲۸ ماه ایزوله و انفرادی را که از بیستم آبان ماه اغاز کرد سپری می کند.


اکنون، پس از مشکل تاری چشم مشکلات قلب و کلیه نیز بر بیماری های این عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی اضافه شده است.

 

قرائت گزارش مرگ ستار بهشتی، سوم دی در مجلس

Posted: 19 Dec 2012 04:57 AM PST

جـــرس: مامور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رسیدگی به علت مرگ ستار بهشتی، از تکمیل این گزارش در سه بخش خبر داد و گفت که این گزارش در جلسه روز یکشنبه هفته آینده مجلس (۳ دی) قرائت می‌شود.

 
 

مهدی دواتگری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از قرائت گزارش علت مرگ ستار بهشتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مقرر گردید که این گزارش در جلسه یکشنبه هفته آینده صحن علنی قرائت شود.

وی با بیان اینکه این گزارش در سه بخش تهیه شده است، گفت: بخش اول مربوط به ماوقع جریان از زمان دستگیری تا فوت و اقدامات بعد از فوت، بخش دوم نتیجه‌گیری و بخش سوم یکسری پیشنهادات است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه این گزارش در چارچوب موازین حقوقی و به دور از فشارهای سیاسی تهیه شده است، اظهار کرد: مجلس به وظیفه قانونی خود در تهیه این گزارش عمل کرده است.

دواتگری با تاکید بر اینکه گزارش بر مبنای واقعیات موجود تنظیم شده است، گفت: نکته مهم در این گزارش آن است که نباید تخلف یک یا چند نفر کارمند یا مامور را به حساب آن دستگاه بگذاریم.

وی تاکید کرد که نظام جمهوری اسلامی نظامی قانون‌مند است و به هیچ عنوان اقدامات غیرقانونی را تحمل نمی‌کند.

انجمن نفتی ژاپن: سال آینده نیز خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهیم

Posted: 19 Dec 2012 04:48 AM PST

جـــرس: رئیس «انجمن نفتی ژاپن» می‌گوید این کشور برای معاف ماندن از تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی، واردات نفت از ایران را در سال ۲۰۱۳ نیز همچنان کاهش خواهد داد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از تلویزیون بلومبرگ، کیمورا یاسوشی، رئیس «انجمن نفتی ژاپن» روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه، اعلام کرد که این کشور قصد دارد سال آینده سقف واردات نفتی از ایران را به ۱۶۰ هزار بشکه کاهش دهد.


کیمورا یاسوشی، که ریاست شرکت نفت و انرژی «نیپون»، بزرگترین شرکت پالایشی ژاپن، را نیز بر عهده دارد، گفت که که «نیپون» قصد دارد واردات خود از ایران را، از مقدار کنونی که به گفته وی ۸۰ هزار بشکه در روز است، کاهش دهد.


ژاپن که پیشتر پس از چین، دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران به شمار می‌رفت، از زمان اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، واردات نفتی خود از ایران را به مقدار زیادی کاهش داده است که بر این اساس ایالات متحده، شهریورماه سال جاری برای دومین بار این کشور را به مدت شش ماه از مجازات‌های احتمالی آمریکا معاف کرد.


رئیس «انجمن نفتی ژاپن» روز چهارشنبه اعلام کرد که واردات نفتی این کشور از ایران از ژانویه (دی‌ماه) سال جاری تا ماه اکتبر (آبان‌ماه) با ۴۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱، به ۱۹۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.


به گفته وی در ماه اکتبر، متوسط این مقدار ۱۶۰ هزار بشکه در روز بود. این در حالی است که ۹ آذرماه خبرگزاری بلومبرگ بر پایه آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) سال جاری را با ۶۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹۵ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده بود.


آمريکا و اتحاديه اروپا برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحريم های یک‌جانبه‌ای را عليه بخش انرژی ايران اعمال کرده‌اند.


اگرچه پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی تأثیر این تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی ایران را تذکیب می‌کردند، در ماه‌‌های اخیر به تأثیرگذاری اذعان کرده‌اند.


در همین خصوص سخنگوی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ۲۵ آذرماه اعلام کرد که در آمدهای نفتی تحت تأثیر تحریم‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است.


نهادهای بين المللی و مقام های آمريکايی در گزارش‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند که فروش نفت ایران به حدود يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.


سال گذشته و پیش از اجرای تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران صادرات نفت ایران بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود.
 

صعود مجدد قیمت دلار به ۳۱۱۵ تومان

Posted: 19 Dec 2012 04:08 AM PST

افزایش قیمت سکه و طلا
جـــرس: رییس اتحادیه طلا و جواهر از افزایش قیمت طلا و سکه نسبت به روز سه شنبه خبر داد و همزمان قیمت دلار در بازار را نیز ۳۱۱۵ تومان اعلام کرد.


محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلا، سکه و ارز اظهار کرد: امروز قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، نیم سکه ۶۱۸هزار تومان، ربع سکه ۳۱۵هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۹۵ هزار تومان است.


وی با بیان این‌که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز با کاهش ۲۷ دلاری نسبت به دیروز به ۱۶۷۵ دلار رسیده است، افزود: افزایش قیمت سکه و طلا در بازار آزاد با وجود کاهش قیمت اونس جهانی به دلیل افزایش تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد است.


او درباره قیمت انواع طلا تصریح کرد: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۶ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۵۴۵هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۵۷۷ هزار تومان است.


رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین درباره قیمت دلار نیز در بازار خاطرنشان کرد: امروز قیمت هر دلار ۳۱۱۵ تومان است.
 

طومار ۲۰۰۰ کارگر و راننده شرکت واحد اتوبوسرانی؛ اعتراض به اصلاحیه قانون کار

Posted: 19 Dec 2012 03:57 AM PST

جـــرس: در پی ارسال سومین طومار اعتراضی سی هزار کارگر به وزیر کار در اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار و حقوق های زیر خط فقر، طیف وسیعی از رانندگان و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه مجلس به "مخالفت صد در صدی جامعه کارگری" به این لایحه اصلاحی شدند.


این کارگران و کارمندان، روز گذشته نیز با ارسال طومار اعتراضی به وزیر کار مخالفت خود را با لایحه اصلاح قانون کار اعلام کرده بودند.


به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، امضا کنندگان این نامه به علی لاریجانی خاطرنشان کرده اند که "این اصلاحیه‌ها نه تنها منافع ما رانندگان و کارگران شرکت واحد را که سیستم حمل و نقل پایتخت را در شرایط آلوده و دشوار تهران به دوش می‌کشیم در نظر نگرفته بلکه تمام دستاوردهای چندین ساله کارگران کشور را هم از بین می‌برد و امنیت شغلی ما کارگران را به خطر می‌اندازد. همانطور که مطلع هستید کارگران در شرایط خیلی سختی زندگی می‌کنند که با این اصلاحیه شرایطشان بد‌تر خواهد شد. لذا می‌خواهیم تا مخالفت صد در صدی جامعه کارگری را نسبت به این لایحه اصلاحی در نظر بگیرید."


متن این طومار اعتراضی که همراه با طومار روز گذشتۀ کارگران، به رئیس مجلس نیز ارسال شده به شرح ذیل است:


ریاست محترم مجلس شورای اسلامی


با عرض سلام و ادب
همانطور که مطلع هستید لایحه اصلاحیه قانون کار در مورخ ۱۴/۹/۹۱ از طرف وزارت کار تقدیم مجلس شورای اسلامی گردیده. ما رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مخالفت شدید خود را با اصلاحیه قانون کار و قانون تامین اجتماعی توسط طوماری که به امضا رسانده‌ایم به عرض می‌رسانیم که نسخه اصلی این طومار در وزارت کار به ثبت رسیده.


این اصلاحیه‌ها نه تنها منافع ما رانندگان و کارگران شرکت واحد را که سیستم حمل و نقل پایتخت را در شرایط آلوده و دشوار تهران به دوش می‌کشیم در نظر نگرفته بلکه تمام دستاوردهای چندین ساله کارگران کشور را هم از بین می‌برد و امنیت شغلی ما کارگران را به خطر می‌اندازد. همانطور که مطلع هستید کارگران در شرایط خیلی سختی زندگی می‌کنند که با این اصلاحیه شرایطشان بد‌تر خواهد شد. لذا از شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا مخالفت صد در صدی جامعه کارگری را نسبت به این لایحه اصلاحی در نظر بگیرید.


رانندگان و کارگران سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه – ۲۸/۹/۱۳۹۱

 

روایت دردناک یکی از دانش آموزانِ پیرانشهری محصور در آتش

Posted: 19 Dec 2012 03:39 AM PST

جـــرس: "گرما و دود و آتش در این چهار دیواری بشدت ما را محاصره کرده بود و همه ما در این وضعیت زندانی شده بودیم و در این حالت فقط گریه می کردیم و درخواست کمک می کردیم. چند نفر از همکلاسی هایم روی نیمکت ها رفته بودند و با دستان خود به شیشه های پنجره می کوبیدند و از بیرون طلب کمک می کردند و حتی با ضربه دست شیشه ها را می شکستند ولی چون پنجره کلاسمان نرده های زیادی داشت هیچ کس نمی توانست از لابلای نرده ها به بیرون برود."
 
 
این بخشی از خاطرۀ یادگار مصطفی نژاد دانش آموز ده ساله مدرسه «انقلاب اسلامی» شین آباد پیرانشهر است، که در حادثه آتش سوزی مدرسه خود از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده بود.
 

وی در مصاحبه ای با کرد پرس، از حادثه دلخراش آتش سوزی ۱۵ اذرماه کلاس خود می گوید.

 

در روز ۱۵ آذرماه امسال ۲۹ دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد پیرانشهر بر اثر آتش سوزی کلاس دچار سوختگی شدند که با گذشت ۱۴ روز هنوز تعدادی از این دانش آموزان در بیمارستان های ارومیه و تبریز بستری هستند.

 

*   در ابتدا از خودتان بگویید.

** بنام خدا : یادگار مصطفی نژاد هستم دانش آموز ده ساله کلاس چهارم ابتدایی مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی شین آباد پیرانشهر.

با  شنیدن نام “سیران” اشک در چشمان “یادگار” حلقه زد گویی نام سیران” یادآور تمام خاطرات تلخ و شیرین کودکانه ای بود که با او در روزهای قبل داشته است و انگار هنوز کوچ  ابدی او را باور نکرده بود.

 

* یادگار جان برای ما از روز حادثه بگوئید.

** نمیدانم از کجا و چگونه شروع کنم تا به یاد آن روز می افتم ترس و و حشت تمام وجودم را فرا می گیرد.

یادگار” با همان حالت مصومانه و کودکانه خود آهی سوزناک از ته دل می کشد و می گوید”: صبح روز چهارشنبه ۱۵ اذرماه همانند روزهای قبل خواب شیرین صبحگاهی را بقصد ورق زدن برگی دیگر از دفتر علم و اندیشه ترک گفته و به همراه دوستانم راهی مدرسه خود شدیم.

من که هر روز به همراه دوست و همکلاسی خوبم “مروارید حمزه”که در نزدیکی خونه ما زندگی می کنند قرار می گذاشتیم و با همدیگر به مدرسه می رفتیم بر حسب اتفاق روز چهارشنبه او از من جلوتر رفته بود و من کمی دیرتر از خواب بیدار شده بودم پدرم گفت “یادگار جان”عجله نکن خودم با ماشین تورا می برم ، تا پدرم خودش را اماده کرد من به سر خیابان رسیده بودم سرانجام سوار ماشین پدرم شدم و بسوی مدرسه حرکت کردم.

 

یادگار” در این لحظه آهی از دل کشید و انگار این لحظات برایش کاملاً زنده شده اند و یا شاید با مرور این خاطرات به یاد روزهایی می افتد که شاداب و خوشحال همه با هم در کلاس درس حاضر و یا با همدیگر در زنگ های تفریح بازی و شیطنت می کردند.

 

از یادگار خواستم حرفهایش را ادامه دهد، او ادامه داد: سرانجام به مدرسه رسیدم و همانند سایر روزها سر صدای بچه ها از بیرون شنیده می شد. زنگ اول چهارشنبه ها درس قرآن داشتیم، هنوز خانم معلم بر سرکلاس درس حاضر نشده بود ما از او یاد گرفته بودیم که همیشه منظم باشیم و به موقع بر سر کلاس درس حاضر شویم رفتم داخل کلاس و آرام بر سر نیمکت خود نشستم.

 

* “یادگار خانم” چطور شد که بخاری آتش گرفت؟

** چند لحظه بعد همانند روزهای قبل بخاری کلاس توسط سرایدار مدرسه روشن شد اما ایکاش هرگز روشن نمی شد در این میان خانم معلم نیز به کلاس درس آمد، ولی بعداز چند دقیقه بر اثر شدت نشت نفت از مخزن کوره، بخاری بحدی گرم شد که ترس و دلهره ما و خانم معلم را فرا گرفت در این میان خانم معلم به سراغ کپسول اطفاء حریق رفت تا در صورت بروز آتش آن را خاموش کند که در این اثنا آقا معلم کلاس سوم نیز متوجه این قضیه شد و با کمک سرایدار خواستند بخاری را از کلاس بیرون ببرند ولی چون خیلی داغ شده بود معلم کلاس سوم از “سنور” یکی از همکلاسی هایم خواستند تا به دفتر مدرسه برود و زود یک پارچه خیس شده بیاورد تا بوسیله آن بخاری را از کلاس بیرون ببرند. چون بخاری بحدی گرم شده بود که متاسفانه آتش گرفت و با آتش گرفتن آن معلم کلاس سوم و سرایدار مدرسه نیز مجبور شدند آن را با د ست بردارند ولی متاسفانه جلوی در کلاس، بخاری از دستشان رها شد  و مخزن نفت آن منفجر شد.

 

* چرا قبل از آتش گرفتن بخاری از کلاس بیرون نرفتید؟

** آخه خانم معلم گفت بچه ها نترسید هیچی نیست الان آتش را مهار می کنیم و شلوغی نکنید. ما هم به حرف خانم معلم گوش کردیم در کلاس ماندیم.

 

* بعداز اینکه این مخزن نفت بخاری منفجر شد چکار کردید؟

** با دیدن آتش و شعله های آن همه جیغ زدیم و ترسیدیم می خواستیم از در کلاس فرار کنیم که متاسفانه آتش جلوی در را گرفته بود و تعدادی از همکلاسی هایم به بالای نیمکت ها رفته بودند و من و چند نفر دیگر نیز در زیر نیمکت ها مخفی شده بودیم. در این میان معلم دو سه نفر از دوستانم را هر طوری بود به بیرون برد و لی انها هم کمی دچار سوختگی شدند.

 

* چند دقیقه در این حالت قرار داشتید و چگونه توانستد از کلاس خارج شوید؟

** نمیدانم که چند دقیقه در این شرایط ماندگار شدیم ولی آنچه از این لحظات سخت به یاد دارم این بود که گرما و دود و آتش در این چهار دیواری بشدت ما را محاصره کرده بود و همه ما در این وضعیت زندانی شده بودیم و در این حالت فقط گریه می کردیم و درخواست کمک می کردیم.

چند نفر از همکلاسی هایم روی نیمکت ها رفته بودند و با دستان خود به شیشه های پنجره می کوبیدند و از بیرون طلب کمک می کردند و حتی با ضربه دست شیشه ها را می شکستند ولی چون پنجره کلاسمان نرده های زیادی داشت هیچ کس نمی توانست از لابلای نرده ها به بیرون برود.

 

* “یادگار خانم” آیا در این هنگامی که شما در زیر نیمکت پنهان شده بودی دست و صورت شما با چیزی برخورد کرد که دچار سوختگی شدید؟

** دقیقاً به یاد ندارم که به چیزی دست زده باشم اما حرارت آتش بحدی زیاد بود که تمام اعضای بدنمان دچار سوختگی شده بود احساس می کردم که در داخل کوره اتش سوزی هستم.

 

* شما از چه طریقی از کلاس بیرون رفتی؟

** در این لحظات که معلمان و رهگذران شین آباد از حادثه باخبر شده بودند به کمک ما آمدند ولی چون بخاری آتش گرفته جلوی باز شدن در کلاس را گرفته بود نتواستند به داخل کلاس بیایند به همین خاطر بسراغ پنجره رفتند و چون دسترسی افرادیکه حیاط مدرسه بودند و میخواستند به ما کمک کنند با وجود نرده ها بسیار مشکل بود اقدام به بیرون آوردن چهار چوب آهنی پنجره نمودند که بعداً متوجه شدیم که این کار را با کمک یک دستگاه ماشین انجام داده بودند.

با بیرون آرودن پنجره کلاس چند نفر فوراً به داخل کلاس آمدند و یک یک بچه را از این طریق به بیرون بردند و سپس در را باز کردند و بخاری را به بیرون بردند که با این اقدام دود و هوای داخل کلاس بیرون رفت، و من به همراه یک نفر دیگر از همکلاسی هایم بنام “مروارید حمزه” از زیر نیکمت ها بیرون آمدیم و از فرصت استفاده کرده و از درب کلاس به بیرون فرار کردیم.

 

* “یادگار جان” از “سیران” و از رابطه خودت با او برای ما بگو.”

 

با شنیدن نام “سیران” اشک در چشمان “یادگار” حلقه زد گویی نام “سیران” یادآور تمام خاطرات تلخ و شیرین کودکانه ای بود که با او در روزهای قبل داشته است و انگار هنوز رفتن ابدی او را باور نکرده است آهی کشید و گفت:

** “سیران” دختر شلوغ و کنجکاوی بود، در درسهایش متوسط بود او دو نیمکت از من جلوتر  می نشست و بیشتر با “آمینه راک” دوست بود او بامن نیز دوست بود، ما همیشه خوراکی های خودمان را باهم تقسیم می کردیم.

 

 در این لحظه “یادگار” که انگار هنوز باورش نشده بود که دیگر او را نخواهد دید گفت: اگر به مدرسه برگردم این بار همیشه با او درس خواهم خواهند و با او بازی خواهم کرد.

 

* “یادگار جان” ولی متاسفانه باید یادآوری کنم که “سیران” دیگر در این دنیا نیست و شما و کلاس درس و مدرسه و همکلاسی های خود را برای همیشه ترک کرد.

 

** راست میگویی اصلاً حواسم نبود، فکر کردم او هنوز زنده است.

* از آخرین تصویری که از “سیران” در ذهنت داری برای ما بگو و چطور شد که او از همه بیشتر دچار سوختگی شد؟

** زمانی که بخاری منفجر شد و آتش گرفت و جلوی در کلاس با آتش بسته شد سیران ” را دیدم که لباسهایش دچار سوختگی شده بود و با هر دو دست سعی می کرد آن را خاموش کند و با همان شلوغی و کنجکاوی خود در میان دود و آتش بطرف در کلاس رفت و خواست از در کلاس به بیرون برود، من کاملاً متوجه شدم که در مسیر خود از ناحیه صورت با لوله داغ بخاری برخورد کرد و به زمین افتاد و برای مدتی در میان آتش بی حرکت شد بعداز چند لحظه دوباره بلند شد و با هر دو دستش سعی میکرد آتش را از خود دور کند تا اینکه مردم رسیدند و پنجره را بیرون درآوردند و دانش اموزان را نجات دادند بعداز این صحنه دیگر “سیرانرا ندیدم.

 

*”یادگار جان” هیچ میدانی خوشبختانه سوختگی شما در مقایسه با سایر همکلاسی هایت از همه کمتر بود دلیل این را در چه می دانید؟

** همه می گفتند چون من جثه کوچکی دارم کمتر صدمه دیدم ولی خودم میگم خدا منو دوست داشت و همچنین زود به زیر نیمکت رفتم تا بیشتر نسوزم. ای کاش همه همکلاسی هایم به زیر نیمکت ها می رفتند.

 

* بعد از اینکه از در کلاس بیرون رفتی چه کسی تو را به بیمارستان برد؟

** اصلاً هیچی یادم نیست فقط میدانم با چند نفر از همکلاسی هایم با یک ماشین به بیمارستان اعزام شدیم.

 

* “یادگار خانم” در آن لحظه که آتش تمام کلاس را فرا گرفته بود و هنوز هیچ کمکی به شما نشده بود چه احساسی داشتید؟

** فقط گریه می کردیم و داد می زدیم اما “ساریا رسول زاده” فریاد میزد من را حلال کنید، من را حلال کنید.

 

* اکنون که به آغوش خانواده برگشته ای چه احساسی داری آیا دلت برای کلاس و مدرسه تنگ نشده است؟

** خدا را شکر می کنم و اینقدر خوشحالم از اینکه از محیط بیمارستان جدا شدم و به خانه برگشتم خیلی هم دلم برای مدرسه و دوستانم تنگ شده است اما بدون آنها اصلاً نمی خواهم به مدرسه برگردم آخه دوست دارم همه با هم به کلاس درس برگردیم.

 

* حالا که به خانه برگشته ای آیا برای دوستانت نگران نیستی؟ و بیشتر برای کدام یک از همکلاسی هایت ناراحتی؟

** دلم برای همه انها تنگ شده است اما بیشتر برای “سیران”، وقتی مادرم گفت “سیران” مرده خیلی ناراحت شدم و درد خودم را فراموش کردم وبرای او گریه کردم.

 

* “یادگار جان” حالا که به منزل برگشته ای چه درخواستی از خدا داری، یعنی اگه بتونی با خدا درد دل کنی به او چه می گویی؟

** میگم خدا جون یک آرزو بیشتر ندارم، فقط ما را به روزهای اول مدرسه برگردان و “سیران” را دوباره پیش ما بفرست اخه او خیلی کوچیک بود چون هنوز تازه ۱۰ ساله شده بود.

 

* ولی این آرزو غیر ممکنه!

** پس میگم خدایا آرزو دارم که زود منو پزشک کنی تا بتونم همکلاسی هایم  را درمان کنم.

 

* آخرین حرفی که دوست داری بزنی چیه؟

** دوستان خوبم دلم برای همه تون تنگ شده تورو خدا زود برگردید!!

 

برادر “یادگار” که در این گفتگو ما را همراهی می کرد گفت: این سومین حادثه  ناگواری است که در طول عمر ۱۰ ساله “یادگار”برای او اتفاق می افتد او گفت :”یادگار” چند سال قبل دو بار از پشت بام به زمین افتاده است و این حادثه هم سومین حادثه دوران عمر ۱۰ ساله اوست که امیدواریم دیگر با نجات از این حادثه برای او و دوستانش هیچ اتفاق تلخ و ناگواری رخ ندهد.

 

یادگار مصطفی نژاد جزو ۲۹ دانش آموزی بود که صبح روز چهارشنبه ۱۵اذرماه سالجاری در حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر به همراه دوستان خود دچار سوختگی شد و به مدت ۸ روز در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری بود و خوشبختانه چون شدت سوختگی وی نسبت به همکلاسی هایش کمتر بود به همراه کانی شریفی” جزو اولین مصدومانی بودند که با نظر پزشک خود از بیمارستان مرخص شد تا یکبار دیگر و پس از عبور از این حادثه تلخ و ناگوار برای رسیدن به آرزوهایش بر سر میز کلاس درس بنشینند و دوباره برای آینده خود و مملکت خویش مسیر تعلیم و تربیت را بپیمایند.

 

تحویل قریب الوقوع زیر دریایی های جدید به سپاه پاسداران

Posted: 19 Dec 2012 03:22 AM PST

جـــرس: در آستانه مانور دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز، وزیر دفاع جمهوری اسلامی از تحویل زیر دریایی ها مدرن و متفاوت با «کلاس غدیر» به سپاه خبر داد و گفت: ما ساخت زیر دریایی‌های متنوعی را در دستور کار داریم که به صورت طبیعی وقتی به مرحله نهایی خود برسد، در اختیار سپاه قرار خواهد گرفت.


پاسدار احمد وحیدی در گفتگو با فارس، با اشاره به برنامه‌ریزی برای تحویل زیردریایی‌های جدید ساخته شده توسط وزارت دفاع به نیروی دریایی سپاه پاسداران، گفت: ما ساخت زیر دریایی‌های متنوعی را در دستور کار داریم که به صورت طبیعی وقتی به مرحله نهایی خود برسد، در اختیار سپاه قرار خواهد گرفت.


وحیدی در پاسخ به اینکه با توجه به توان صنعت دفاعی کشور در طراحی و ساخت زیردریایی‌های سبک کلاس غدیر، زیردریایی‌هایی که تحویل سپاه می‌شوند از چه کلاسی خواهند بود، افزود: این زیردریایی‌ها از مدل‌های دیگری غیر از مدل غدیر هستند، که در برنامه ساخت و تحویل به سپاه پاسداران قرار دارند.


وزیر دفاع جمهوری اسلامی ادامه داد: طبق دکترین دفاعی کشور که بر اساس دفاع نامتقارن طراحی شده، محصولات دفاعی تولید شده نیز بر اساس دکترین نبردهای ناهمطراز خواهد بود.


هفته گذته فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، از برگزاری رزمایش این نیرو در تنگه هرمز تا پایان سال جاری خبر داده و تاکید کرده بود: آمریکایی‌ها از توان نیروی دریایی سپاه اطلاعی ندارند.