جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محرومیت در مدارس ایران؛  کمک های رایگان برای دیگران

Posted: 12 Dec 2012 06:38 AM PST

فرشید آل داوود
جرس: پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه ای دخترانه در پیرانشهر، صدای اعتراضات مردم به کمک های بلاعوض حکومت به دیگر کشورها بلند شد و در شبکه های اجتماعی و محافل عمومی و خصوصی در ایران، مردم با اعتراض به نظام ، این پرسش را مطرح کردند که چرا در حالیکه کلاسهای درس در روستاهای ایران فاقد اولیه ترین امکانات گرمایشی است، حکومت به دیگر کشورها کمک های بلاعوض می کند. 

 

سالهاست که در باره کمک های مجانی مادی و امکاناتی از سوی ایران به برخی کشورها سوالاتی مطرح است . حکومت بعضا بیشتر این کمک ها را تائید کرده و در باره آنها اطلاع رسانی کرده است و در برخی موارد هم گفته که این کمک ها بیشتر معنوی بوده است.
با این حال در داخل ایران ، رسانه ها حق سوال و انتقاد در این خصوص را حسب دستورات شورای عالی امنیت ملی ندارند و هر رسانه ای که به این موارد اشاره ای بکند، تذکر می گیرد.
کمک های مجانی جمهوری اسلامی به برخی کشورها و متحدانش در حالی صورت می گیرد که برخی خبرگزاری ها تصاویری از تحصیل برخی دانش آموزان ایرانی در کپر ها و چادر های فاقد امکانات منتشر کرده اند.
مرغ همسایه غاز تر است !
روزنامه تهران امروز چندی قبل در گزارشی نوشت: " تحصيل در مدارس كپري يا فرسوده در ویرانه های اطراف تهران و برخی شهرها نمونه بارزي از محروميت دانش‌آموزاني است كه هنوز از حقوق اوليه زندگي محروم هستند. به رغم وعده‌هاي مكرر روساي آموزش و پرورش براي برچيده شدن اين مدارس، همچنان برخي از دانش‌آموزان حتي در حوالي پايتخت در چنين مدارسي درس مي‌خوانند و از كمترين امكانات آموزشي محرومند."
این روزنامه نوشت: " حدود يك ‌هزار و 200 مدرسه كپري و آلونکی در كشوروجود دارند که این مدارس بیشتر ، در استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بوير احمد، فارس، هرمزگان، ايلام و لرستان و در حاشيه شهرهاي بزرگي چون تهران، اصفهان و شيراز وجود دارند."
این در حالی است که بر اساس نص صريح قانون اساسي برخورداري از امكانات آموزشي براي همگان بايد يكسان و برابر باشد اما "علی احمدی" وزیر پیشین آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد که به اندیشه های حجتیه هم گرایش دارد برای نخستین بار از غیر قابل حذف بودن این مدارس سخن گفت.
این وضعیت در حالی است که سران جمهوری اسلامی وعده ساخت مدرسه در دیگر کشورها را می دهند. اردیبهشت ماه امسال "محمد رضا رحیمی " معاون اول احمدی نژاد در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی های استان خوزستان در منطقه آزاد اروند وعده داد که ایران به زودی 3 هزار باب مدرسه در عراق خواهد ساخت.
وعده ساخت مسکن در عراق از دیگر وعده های مقامات دولتی است که تا حدی هم جامه عمل پوشیده است. رحیمی چند ماه قبل گفته بود ایران دو هزار باب خانه مسکونی در عراق خواهد ساخت . چند روز بعد، پايگاه اينترنتي "اوكليد اينفو تك" اظهارات رحیمی را تائید کرد و نوشت: " ايران و عراق قراردادي به امضا رساندند كه بر اساس آن ايران مجتمع هاي مسكوني در شهر بغداد و تعدادي از استانهاي عراق احداث خواهد كرد."
این تصمیم در حالی اتخاذ شد که از اوائل تابستان امسال بحران مسکن و افزایش اجاره بهاء به خصوص در تهران مشکلاتی را برای خانوار ها ایجاد کرد.
به روایت رسانه های معتبر جمهوری اسلامی، حتی امکانات اولیه مثل آب و برق و گاز مسکن بی کیفیت مهر هم که با استقبال سرد مردم روبرو شد ، به صورت کامل در اختیار متقاضیان قرار نگرفته است.
اینها بخشی از امتیازات ویژه اقتصادی است که دولتی ها می گویند در راستای تعاملات اقتصادی و در قالب قراردادهای اقتصادی انجام می شود .


امتیازات رایگان به دیگر کشورها
اما بخش قابل توجهی از امتیاز دهی به دیگر کشورها از سوی مقامات جمهوری اسلامی به صورت رایگان و مجانی در اختیار آنها قرار می گیرد.
برق و نیروگاه از جمله خدماتی است که به صورت رایگان به کشورهایی چون عراق ، سوریه و لبنان ارائه می شود.
این امتیاز دهی ها در حالی است که برخی نقاط کشور در ساعات مشخصی از ایام سال هنوز دچار خاموشی های مقطعی می شوند و دولت تاکید دارد که بهاء گاز برای مشترکان کشور باید بسیار گران تر از حد فعلی محاسبه شود.
"حمید رضا کاتوزیان " نماینده تهران در مجلس هشتم و رئییس کمیسیون انرژی مجلس فروردین ماه سال گذشته گفته بود قيمت‌گذاری دولت در اقلام نفت، گازوئيل و برق فشار فزاينده‌‌ای را بر مردم تحميل كرده است كه از دولت می‌خواهيم اين روش را اصلاح كند.
تیر ماه 91 یعنی مدتها پس از عزم دولت و نظام برای آزاد سازی قیمتها از طریق قانون هدفمندی یارانه ها ، وزارت نیروی ایران خبر داد که یک نیروگاه 500 مگاواتی برق را به صورت رایگان در نجف خواهد ساخت.
خبرگزاری مهر در همان زمان گزارش داد که ایران ساخت یک نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات برق در منطقه الحیدریه نجف را آغاز کرده که هزینه ساخت آن ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
"عبدالحمید فرزام بهبودی" مدیرکل دفتر مبادلات و تجارت برون مرزی شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته بود که "ساخت نیروگاه برق الحیدریه نجف هدیه ای از طرف ملت ایران به کشور عراق است !
بنابر گزارش خبرگزاری مهر، ساخت نیروگاه مجانی برای عراق در حالی شروع شده است که عراق بابت دریافت روزانه ۱۰۰۰ مگاوات برق از ایران، "بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به ایران بدهکار است و هنوز برنامه زمان بندی برای تسویه این بدهی های برق توسط وزارت برق عراق اعلام نشده است."
علاوه بر این، سندیکای صنعت برق ایران حدود پنج هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و تاکنون بارها به دولت و مجلس نامه نوشته و اعلام کرده که اگر دولت بدهی خود را به شرکت های عضو این سندیکا نپردازد، این صنعت ورشکست خواهد شد.

از برق و نفت تا پول رایگان !
اهدای برق رایگان به سوریه ، بخشی دیگر از حاتم بخشی های نظام به کشورهای دوست است. شهریور 91 یعنی 3ماه قبل، وزارت نیروی ایران از عراقی ها خواست بخشی از برق مجانی ایران را از طریق خاک خود به سوریه هم بفرستند اما عراقی ها به خاطر نیاز روز افزونشان خواستار برق رایگان بیشتری از ایران شدند.
"مجید نامجو" در این باره گفت: " برق ایران برای چند ساعت به سوریه صادر شد، اما متاسفانه مشاهده شد به دلایلی که از چشم ما پنهان است، اراده‌ سیاسی باید در عراق شکل گیرد تا صادرات برق به سوریه ادامه پیدا کند. وی افزود: " ما هرچه که برق صادر کنیم، وضعیت عراق به گونه‌ای است که نیاز دارد برق مصرف کند و شاید انگیزه‌ای که برق را به سوریه بفرستد، نداشته باشد !"
سران جمهوری اسلامی همچنین طی جنگ 8 ساله با عراق بالغ بر یک میلیارد دلار نفت مجانی به سوریه می دادند تا این کشور دسترسی ایران را به حزب الله لبنان را نیز فراهم آورد.
لبنان دیگر کشور دریافت کننده برق رایگان از ایران است. " نواف الموسوی" عضو فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان تیر ماه گذشته به روزنامه" الجمهوریه" لبنان گفت که ایران برای تامین برق به لبنان پیشنهاد کرده کرده که در زمینه ساخت و راه اندازی تاسیسات تولید برق در لبنان به مدت یک سال، 24 ساعته برق لبنان تامین شود یا اینکه با اعزام کشتی های تولید برق، نیاز فوری این کشور به برق را رفع کند. این دو پیشنهاد به دلیل مخالفت آمریکا، به کناری گذاشته شده اند و از اجرای آنها خودداری می شود.
سایت دیپلماسی ایران یک ماه قبل یعنی در آبان ماه خبر داد که حزب الله لبنان 40 میلیون دلاربودجه از تهران دریافت کرد تا آن را برای عملیات احداث سد هزینه کند؛ این سد که در جنوب بیروت و حومه لبنان قرار دارد ۶ سال پیش در جریان حمله اسرائیلی ها ویران شد.
بودجه 40 میلیون دلاری در شرایطی به حزب الله لبنان داده شد که رسانه ها در ایران، خبرهایی مبنی بر نایابی برخی داروهای حساس برای بیماران به علت عدم تخصیص ارز منتشر کرده بودند.
سران جمهوری اسلامی پیش تر نیز کمک های مالی زیادی به حزب الله کرده بودند و از جمله محمود احمدی نژاد چهارصد میلیون دلار طی سفر مهرداد بذرپاش به این گروه کمک کرد. سایت تابناک نوشت: " "این پول یک هفته قبل از سفر احمدی نژاد به لبنان و به منظور کارهای عمرانی پرداخت شد."
"حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان نیز چندی پیش طی سخنرانی تائید کرد که اگر کمک های ایران نبود امکان بازسازی سریع لبنان که در جنگ 33 روزه آسیب دیده بود وجود نداشت.
شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها در ایران پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه ای در پیرانشهر که به علت استفاده از وسیله گرمایشی ابتدایی و نبود دستگیره برای درب کلاس منجر به فاجعه شد، نوشتند بهتر بود به جای کمک های رایگان به دیگر کشورها به مردم محروم کشور توجه می شد.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله خمینی در سخنرانی های خود علیه نظام شاهنشاهی تاکید می کرد که امریکا و متحدان غربی شاه، نفت ایران را مجانی می برند در حالیکه مردم ایران در فقر به سر می برند.


 

معاش کارگران در خطر؛ دولت مخالف اصلی افزایش دستمزد

Posted: 12 Dec 2012 06:38 AM PST

حمید مافی
 جرس: سال که به ماه‌های پایانی نزدیک می‌شود، نهادهای کارگری در ایران نیز دست به کار می‌شوند تا شاید بتوانند افزایش دستمزد کارگران را بر اساس نرخ تورم به پیش ببرند و میان هزینه‌ها و درآمدهای خانوارهای کارگری ایران یک توازن نسبی برقرار کنند. اما در همه سال‌های گذشته هر چه که آن‌ها کوشیده‌اند دستمزد‌ها را واقعی‌تر کنند و از شکاف میان درآمد و هزینه کارگران بکاهند، دولت و کارفرمایان و تورم این اجازه را نداده‌اند و وضعیت معاش کارگران هر سال بد‌تر از سال پیش شده است.

 

با این حال، امسال کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیش از آنکه کمیته مزد برای تعین حداقل دستمزد در سال آینده تشکیل جلسه دهد، به دنبال کشف قیمت‌ها رفته و کمیته ویژه‌ای را به منظور تعین دقیق هزینه زندگی در مناطق مختلف کشور تشکیل داده تا در هنگام تعین حداقل دستمزد با آمار و ارقام واقعی، به دیگران بفهماند که معاش کارگران و خانواده‌های آنان در خطر است.


شکاف عمیق درآمد و هزینه
کسری بودجه خانوار‌ها در ایران هر سال نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد. روند افزایشی نرخ تورم در سال‌های گذشته، فاصله میان درآمد و هزینه خانوار‌ها را بیشتر کرده است. به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، خانوارهای ایرانی با کسری بودجه سالانه ۲۷۱ هزار تومانی روبرو هستند.
این شکاف میان درآمد و هزینه هنگامی که به خانوارهای کارگری می‌رسد، عمیق‌تر نیز می‌شود. چرا که سال گذشته علیرغم اصرار فراوان نهادهای کارگری برای واقعی کردن دستمزد‌ها، در ‌‌نهایت دولت و کارفرمایان به افزایش حداقلی مزد رضایت دادند، به گونه‌ای که دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرده است که درآمدهای سالانه کارگران، تنها هزینه سه تا چهار ماه آنان را پوشش می‌دهد.
فعالان کارگری بر این باورند که افزایش دستمزد‌ها با افزایش نرخ تورم همسان نیست و همین مساله فشار مضاعفی را بر خانواده کارگران تحمیل می‌کند. شورای عالی کار سال گذشته تنها با افزایش ۱۸ درصدی دستمزد‌ها موافقت کرد در حالی که بنا بر اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم نسبت به سال گذشته، نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
علی دهقان کیا، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در این باره گفته است که افزایش نرخ تورم، توان خرید کارگران را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده است. به گفته او، این افزایش قیمت‌ها در کنار بحران در واحدهای تولیدی هزینه‌های زیادی را بر کارگران تحمیل کرده است.


کارگران در مرز بقا
آن گونه که دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی روایت کرده است، ۲۵ درصد از جمعیت سه میلیون و پانصد هزار نفری کارگران ایران از حداقل دستمزد برخوردارند. بر اساس این روایت، مجموع درآمد سالیانه این خانوار‌ها بدون کسر حق بیمه چهار میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود. در حالی که برآوردهای کار‌شناسان مستقل از دولت نشان می‌دهد که حداقل هزینه سالیانه خانوار‌ها در ایران ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است که به کسری بودجه چهار میلیون و ۸۰۴ هزار تومانی ۲۵ درصد از خانواده‌های کارگری انجامیده است.
در همین حال فعالان کارگری از زندگی بیش از ۷۰ درصد کارگران در زیر خط فقر خبر می‌دهند. به گفته محمد علی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، ۵۰ درصد کارگران در وضعیت معیشتی بدی زندگی می‌کنند. همچنین دبیر اتحادیه کارگران پیمانکاری ۸۰ درصد کارگران تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری را زیر خط فقر دانسته است. فرامرز توفیقی از اعضای کمیته مزد شورای عالی کار هم گفته است که ۶۰ درصد کارگران ایران زیر خط فقر به سر می‌برند.
دولت در سال‌های گذشته از اعلام رسمی خط فقر خودداری کرده است اما جمشید پژویان از اقتصاد دان‌های نزدیک به دولت و رئیس شورای رقابت کشور گفته است که برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که در سال ۸۹ افرادی که کمتر از ۹۴۶ هزار تومان درآمد دارند زیر خط فقر هستند.


جدال برای تعین دستمزد واقعی
فعالان کارگری امیدوار هستند که کمیته تعین مزد شورای عالی کار کشور، این بار تورم موجود را مبنای تعیین حداقل دستمزد قرار دهد تا کارگران وضعیت معاش بهتری داشته باشند. اما آنچه که احتمال تمکین کمیته مزد و شورای عالی کار به این خواسته کارگران را تقریبا ناممکن می‌کند، بحرانی است که دامن اقتصاد ایران و به تبع آن واحدهای تولیدی و خدماتی را گرفته است.
از سوی دیگر، دولت اعلام کرده است که در تدوین قانون بودجه سال آینده، مانع از تحمیل بار هزینه اضافی بر دوش دولت و قانون بودجه خواهد شد. دولت اصلیترین منبع درآمدی خود را از دست داده و به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای اقتصاد ایران، برای تامین هزینه‌های پیش بینی شده در قانون بودجه نیازمند منابع مالی دیگری است که کسری درآمدهای نفتی را جبران کند.
علیرغم وعده‌های بسیار مقام‌های دولتی برای گذر از دیوار بلند تحریم‌ها، به نظر می‌رسد که حلقه این سیاست تنبیهی روز به روز تنگ‌تر خواهد شد و حاکمیت نیز برای فرار از کسری بودجه شدید‌تر چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های جاری نخواهد داشت.
این در حالی است که فعالان کارگری معتقدند که حداقل دستمزد‌ها برای سال آینده نباید کمتر از ۷۰۰ هزار تومان باشد تا کارگران برای گذران زندگی روزمره خود با دشواری روبرو نشوند. علی دهقان کیا، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته است که حداقل دستمزد کارگران در سال آینده باید ۷۰۰ هزار تومان تعین شود.
غلامرضا عباسی دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم خواستار افزایش دستمزد‌ها بر مبنای نرخ تورم شده است. به گفته او، دولت اصلیترین مانع برای افزایش حداقل دستمزدهاست. چرا که به عنوان کارفرمای اصلی همواره نظرات خود را به نمایندگان کارفرمایان هم تحمیل می‌کند و تصمیم نهایی را به می‌گیرد. به گفته او، دولت به بهانه حمایت از تولید کنندگان مانع از افزایش دستمزد‌ها می‌شود این در حالی است که وضعیت فعلی را حاکمیت بر صنایع و تولید کنندگان تحمیل کرده است.
 

مقام ارشد نظامی ایران، پرتاب موشک دوربرد کره شمالی را تبریک گفت

Posted: 12 Dec 2012 06:22 AM PST

جـــرس: در پی پرتاب موشک دوربرد توسط کره شمالی، معاون ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این موضوع را به رهبران پیونگ یانگ تبریک گفت.


به گزارش فارس، پاسدار مسعود جزایری با اظهار خوشحالی از خبر موفقیت‌آمیز بودن پرتاب موشک دوربرد توسط کره شمالی، این موضوع را موفقیت بزرگی برای این کشور خواند.


اقدام کره شمالی توسط غرب و چین محکوم شده و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، این اقدام را "تحریک‌آمیز" و ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند.


کشورهای غربی می گویند اقدام کره شمالی گامی در راه گسترش توانایی‌های نظامی و مجهز کردن موشک‌های دوربرد این کشور به کلاهک‌های هسته‌ای بوده است.
 

مدیر برج آزادی: هشت سال است آب به برج آزادی نفوذ می‌کند و باید منتظر اتفاقات جبران‌ناپذیر باشیم

Posted: 12 Dec 2012 05:52 AM PST

جـــرس: مدیر برج آزادی در یک برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد: که نفوذ آب به برج آزادی از 8 سال پیش آغاز شده و اگر این مشکلات به صورت مقطعی مطرح و دوباره به فراموشی سپرده شود اتفاقات جبران‌ناپذیری برای برج آزادی رخ خواهد داد.


به گزارش مهر، غلامحسین شاه‌علی مدیر برج آزادی در گفتگویی تلفنی با برنامه صبحگاهی "ویتامین 3" درباره خطراتی که این برج را تهدید می‌کند، گفت: از 8 سال پیش اتفاقاتی به صورت جزئی رخ داده بود. در دو ماه اخیر نیز رسانه‌ها فعالیت‌های خبری برای آگاهی‌رسانی در این‌باره داشتند و ما هم نشست هایی با شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که متولی این موضوع هستند برگزار کردیم و به نتایج مثبتی رسیدیم.


وی افزود: این بنای منحصر به‌فرد و پیچیده که ترکیبی از سنت و مدرنیته است از نوادر معماری دنیا به حساب می‌آید و بازسازی آن همت عالی می‌طلبد که باید در دو مقطع انجام شود.


مدیر برج آزادی تصریح کرد: در مرحله اول عایق ضد آب که در تمام محورهای برج شناسایی شده تا 10 روز آینده عملیاتی می‌شود تا حداقل زمستان به خوبی سپری شود. در صورتی که این عملیات به خوبی انجام شود آبرسانی قطع شده و نفوذ آب به برج نخواهیم داشت.


شاهعلی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای از صاحبنظران، اندیشمندان و استادان مهندسی و باستان‌شناسی برای بررسی اوضاع برج یادآور شد: در نشست مشترکی به نتایج مثبت رسیدیم و به یاری خدا بعد از پایان بارندگی کار جدی و فعالیتهای اصولی را انجام خواهیم داد.


در ادامه سید علی ضیاء مجری ویتامین 3 به این موضوع اشاره کرد که بسیاری از ایرانیان در کنار برج آزادی عکس دارند و از شاهعلی پرسید آیا شما هم چنین عکسی دارید؟ که وی پاسخ داد من از بچگی وقتی از شهرستان به تهران می آمدم برای اینکه ثابت کنم تهران بودم در کنار این برج عکس می‌گرفتم.

 

 

مدیر برج آزادی در ادامه توضیحات خود در پاسخ به اینکه چرا مشکلی که از 8 سال پیش وجود داشته هنوز حل نشده است؟ تصریح کرد: یکی از اشکالات ایران در همه بخشهای مدیریتی تغییرات زود به زود مدیران است و تا مدیری در فاصله یکی دو سال تصمیم بر برنامه‌ریزی می‌گیرد، او را عوض می کنند. ما با بنیاد رودکی و مجموعه آزادی مکاتباتی داشتیم همچنین شورای شهر تهران، میراث فرهنگی و کمیسیون گردشگری مجلس را نیز دعوت به همکاری کردیم تا بحث ترمیم و بازسازی به خوبی انجام شود و درغیر این صورت اتفاقات ناگواری می‌افتد. این در حالی است که برج آزادی به عنوان یک بنای ارزشمند سالهاست در همه مبارزات، راهپیمایی‌ها واتفاقات همراه مردم بوده و به عنوان یک نماد آزادیخواهی مطرح بوده است.


شاهعلی خاطر نشان کرد: حتی توریستها زمان مواجه شدن با این بنای ارزشمند با اشتیاق بخشهای مختلف آنرا بازدید می‌کنند بنابراین ضروری است رسانه ها و مسئولان بیش از پیش به این بنا توجه کنند و این طور نباشد که هر بار بعد از مدتی اتفاقات رسانه‌ای دوباره این موضوع به فراموشی سپرده شود.


مدیر برج آزادی در پاسخ به اینکه چه زمانی برای پیگیری روند رسیدگی به وضع برج آزادی مناسب است؟ گفت: 20 روز آینده زمان به پایان رسیدن مرحله اول ترمیم و بازسازی اضطراری است.


برج آزادی که به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۹ توسط استاد حسین امانت، معمار ایرانی، ظرف ۲۸ ماه ساخته شد. آقای امانت اواخر دهه ۵۰ شمسی به کانادا مهاجرت کرد.
 

پارلمان اروپا امروز جایزه ساخاروف را به نسرین ستوده و جعفر پناهی اعطا کرد

Posted: 12 Dec 2012 05:28 AM PST

جـــرس: امروز در مراسمی پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی اعطا کرد.


به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) امروز در مراسمی که در ساعت 12:30 آغاز شد، پارلمان اروپا در مراسمی در شهر استراسبورگ جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی اعطا کرد. خانم شیرین عبادی (گیرنده جایزه نوبل صلح 2003) و آقای عبدالکریم لاهیجی (نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران) به نمایندگی از خانم ستوده، آقای کوستا گاوراس، سینماگر و رییس سینماتک فرانسه، آقای سرژ توبیانا، فیلم ساز و مدیر عامل سینماتک فرانسه و خانم سولماز پناهی، دختر آقای پناهی، به نمایندگی از آقای پناهی در مراسم حضور داشتند.


در آغاز، آقای مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، سخنرانی کرد و سپس خانم شیرین عبادی و آقای کوستا گاوراس سخنرانی کردند. آقای کوستا گاوراس همچنین پیام جعفر پناهی را خواند که در آن به مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نگار، و زندانی بودن وکلای حقوق بشری از جمله خانم ستوده اشاره شده بود. آقای پناهی محرومیت از فیلم سازی را به مرگ تدریجی تشبیه کرد.


سپس خانم ها شیرین عبادی و سولماز پناهی و آقایان مارتین شولتز، عبدالکریم لاهیجی، کوستا گاوراس و سرژ توبیانا در کنار تریبون قرار گرفتند و آقای شولتز لوح های جوایز خانم ستوده و آقای پناهی را روی دو صندلی خالی به نشانه حضور آنها قرار داد و مراسم با پخش سرود اروپا به پایان رسید.

 

احمدرضا احمدپور در چهاردهمین روز اعتصاب غذا؛ او به تبعید غیرقانونی معترض است

Posted: 12 Dec 2012 05:28 AM PST

جـــرس: همسر احمدرضا احمدپور روحانی اصلاح طلب دربند با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش می گوید: همسرم از هشتم آذر به دلیل انتقال به زندان خرم آباد دست به اعتصاب غذا زده و خواسته اش این است که به اعاده دادرسی اش رسیدگی شود و زودتر هم انتقال پیدا کنند به قم.


به گزارش کلمه، سید احمدرضا احمد پور زندانی سیاسی که ششم آذرماه با مراجعه ماموران به منزل وی به زندان ساحلی قم انتقال داده شده بود، دو روز بعد بدون اطلاع قبلی به به زندان خرم آباد منتقل شد که وی بعد از انتقال به زندان خرم آباد امکان تحویل گرفتن دارو های خود را به دلیل مخالفت مسئولین نداشته است.


احمد رضا احمد پور جانباز شیمیایی است و این موضوع بر نگرانی خانواده و نزدیکان او افزوده است.


همسر این روحانی دربند می گوید: آقای احمد پور حدود نزدیک ۲ ماه به صورت موقت در زندان نگهداری شدند و وقتی گفته بودند می خواهند ببرندشان استان یزد، همسرم دست به اعتصاب غذا زدند و گفتند من یزد نمی روم که نهایتا بعد از ۷-۸ روزی این دستور لغو شد و گفتند نمی بریمتان یزد.


وی در ادامه می افزاید: پس از این که خیال ما راحت شد از این تبعید ناگهان انتقال به استان گلستان را مطرح کردند و آقای احمد پور هم گفتند من مریضم و وضعیتم به گونه ای است که وقتی مرا جایی می برید خارج از جایی که خانواده ام هستند حالم بد و بیماری ام تشدید می شود.


به گفته ی او نهایتا پذیرفتند که جایی نبرند. که یک دفعه چهارشنبه هشتم آذر یکی از همبندی هایشان زنگ زد به من و گفت که آقای احمدپور را بردند استان لرستان زندان خرم آباد.


همسر این جانباز دوران دفاع مقدس تصریح می کند: من شوکه شدم چون قرار نبود ببرند و یکدفعه بردند و آقای احمدپور هم گفته بود که اگر بخواهید جا به جا کنید و من را از قم ببرید، اعتصاب غذا می کنم. و از همان زمان هم در اعتصاب غذا هستند و آن را به صورت کتبی به مسوولین زندان اعلام کرده است.


احمدپور از جمله زندانیانی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری برای دومین بار به زندان رفته و در حال سپری کردن محکومیت خود است. این روحانی منتقد، صاحب وبلاگ نویس (پژواک خاموش)، عضو حزب جبهه مشارکت و شاگرد آیت الله منتظری بود، که در اولین محکومیت خود بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به اتهام تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت و همچنین سرودن شعری درباره ندا آقا سلطان به یک سال حبس محکوم شد.


احمدپور بعد از اتمام این حکم در تیرماه سال ۹۰ به دلیل نوشتن نامه ای به رئیس سازمان ملل و غیر قانونی خواندن دادگاه ویژه روحانیت به سه سال حبس و ۱۰ سال تبعید به شهر ایذه محکوم شد.


وی می گوید: واقعا ناعادلانه است و جدای از اینکه ایشان مریض هستند و چند نوع بیماری را با هم دارند، در حقشان ظلم شده است. همان وقتی که اهواز هم بود نمی خواستند جای دیگری ببرند به دلیل شدت بدحالی، پزشکی قانونی خودشان فرستادند. ناچار شدند جا به جا کنند که آن هم گفته بودند می برند یزد.


همسر این زندانی سیاسی در ادامه می افزاید: آن زمان دوباره به خاطر اعتصاب غذایشان انتقال متوقف شد اما نهایتا بردند خرم آباد که مثلا آنجا خوش آب و هوا است در صورتی که استرس و فشار عصبی ای که به ایشان وارد می شود بیماری قلبی شان را تشدید می کند و خیلی وضعیت بدی را پیش می آورد. همسر این روحانی زندانی در باره ی آسیب دیدگی کمر او خاطرنشان می کند که در آخرین مرخصی آقای احمدپور من نتیجه آزمایش ایشان را به سه پزشک جراح مغز و اعصاب نشان دادم هر سه نفر نظرشان این بود که آقای احمد پور حتما باید عمل شود و قبل از عمل هم باید فیزیو تراپی و آب درمانی شود و الا ممکن است فلج شود یعنی کمرشان به این حد آسیب دیدگی دارد. با این حال توجهی نکردند که ایشان مریض است و وضعیت خیلی بدی دارد و نباید ایشان را به این سرعت انتقال بدهند به خرم آباد.


وی با تکرار اینکه خیلی عجله ای و فوری همسرم را بردند خرم آباد تاکید می کند: ایشان اعتصابش را نمی شکند و می گوید من دو تا خواسته دارم اعاده دادرسی ام و انتقال به قم. چرا باید به یک شهر دیگر بفرستند؟ اگر من جرمی مرتکب شده ام که به آن رسیدگی شده در شهر قم بوده و باید در کنار خانواده خودم زندانی ام را بکشم. چرا باید چنین کاری بکنند با این وضعیت مریضی که من دارم.


احمد‌پور با اتمام دوره مرخصی خود قبل از معرفی به زندان با مراجعه مامورین به خانه خود مواجه شد و بعد از تفتیش منزل و ضبط بعضی از دست نوشته‌های وی و همینطور مدارک پزشکی به زندان ساحلی قم و سپس زندان خرم آباد منتقل شد.


این زندانی سیاسی پیش‌تر گفته بود که مامورین اطلاعات نمی‌خواهند من دوره محکومیت خود را در قم بگذرانم و سعی بر انتقال من به شهرهای دور را داشتند که با انتقال نابهنگام وی بدون اطلاع قبلی به خواسته خود رسیدند.


همسر احمدرضا احمدپور می گوید: در هفته گذشته چند شب را خیلی خیلی به سختی گذراندند. دو دفعه مشکل ریه پیدا کردند که به کمک زندانی ها اول تنفس مصنوعی و بعد انتقال داده اند بهداری زندان. که بهداری هم دستور مرخصی استعلاجی و بستری شدن در بیمارستان را داده ولی متاسفانه توجهی نمی شود. یعنی دادسرا هم که میرود هیچ توجهی نمی شود و نمی دانیم با این وضعیت چه کار کنیم و کجا برویم. آیا باید بمیرد تا کسی توجه کند؟ نمی دانم باید چه کنم و کجا پناه ببرم؟


وی با اشاره به اینکه به دادسرای قم مراجعه کرده است می گوید: هیچ نتیجه ای نگرفتم، گفتند ما فرستادیم و حکم نیابت دادیم. دیگر به ما هیچ ارتباطی ندارد.

 

تقاضای عفو یکی از قاتلین ستار بهشتی

Posted: 12 Dec 2012 05:06 AM PST

جـــرس: یک وکیل پرونده ستار بهشتی از ملاقات تعدادی از بازجویان پلیس فتا با خانواده این زندانی سیاسی کشته شده خبر داد و گفت: در این دیدار یکی از بازجویان وبلاگ نویس از خانواده او تقاضای عفو و بخشش داشت.


ستار بهشتی کارگر جوانی بود که مطالب انتقادی خود درباره جمهوری اسلامی را در وبلاگش منتشر می کرد. او پس آنکه توسط پلیس فتا دستگیر شد و تحت شکنجه قرار گرفت، در بازداشتگاه به قتل رسید.


گیتی پورفاضل، وکیل این پرونده در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران، درباره ملاقات متهمان به قتل ستار بهشتی با خانواده او اظهارداشت: شنبه هفته جاری این ملاقات در حضور وی و خانواده موکلش صورت گرفته است و درجریان آن یکی از بازجویان بهشتی از خانواده او تقاضای عفو و بخشش کرده است.

گزارش اوپک:تولید نفت ایران یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت

Posted: 12 Dec 2012 05:06 AM PST

جـــرس: آخرين گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای سال جاری ميلادی عصر روز سه شنبه، ۲۱ آذرماه، منتشر شد.


اين گزارش بر اساس منابع ثانويه يعنی منابع کارشناسی خود اوپک و آمار سازمان های بين المللی معتبر، می گويد که توليد روزانه نفت ايران در ماه نوامبر به دو ميليون و ۶۸۳ هزار بشکه رسيده که نسبت به متوسط توليد نفت ايران در سال گذشته روزانه ۹۴۵ هزار بشکه کاهش داشته است.


اين گزارش به منابع اوليه، يعنی گزارش مستقيم وزارت نفت ايران به اين سازمان، نيز اشاره کرده و گفته است بر اساس آماری که وزارت نفت ايران تحويل اين سازمان داده، توليد نفت خود را برای نوامبر سال جاری سه ميليون و ۷۰۸ هزار بشکه در روز عنوان کرده که اين رقم به گفته مقامات ايران نسبت به توليد نفت ايران در سال گذشته ميلادی روزانه حتی ۱۳۲ هزار بشکه افزايش نيز داشته است.


به گزارش رادیو فردا بنا بر گزارش سازمان های معتبر جهانی از جمله آژانس جهانی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمريکا و موسسه بين المللی مالی، توليد نفت ايران طی يک سال گذشته روی هم رفته تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است و بررسی های خبرگزاری رويترز که ۱۷ آذرماه منتشر شد، نشان می دهد که صادرات روزانه نفت ايران در ماه جاری حداکثر به ۸۳۴ هزار بشکه خواهد رسيد.


برخی نمايندگان مجلس، از جمله محمدرضا باهنر نایب ریيس مجلس و غلامرضا مصباحی مقدم عضو کميسيون بودجه کاهش يک ميليون بشکه ای صادرات نفت ايران را تاييد کره اند و تعدادی از مقامات دولتی و نمايندگان مجلس گفته اند که «به خاطر رها شدن از وابستگی به درآمدهای نفت» رقم صادرات نفت در بودجه سال ۱۳۹۲ تا يک ميليون بشکه نسبت به بودجه سال جاری کاهش خواهد يافت.


ايران سال گذشته ميلادی ۲.۲ ميليون بشکه صادرات روزانه نفت داشت.


با توجه به اينکه ظرفيت پالايشگاهی ايران روزانه يک ميليون و ۷۷۲ هزار بشکه است، صادرات نفت ايران نيز نسبت به سال گذشته يک ميليون بشکه کاهش داشته است و از طرفی ايران ظرفيت چندانی برای ذخيره نفت در خشکی و دريا ندارد، توليد روزانه نفت ايران بعيد است که سه ميليون و ۷۰۸ هزار بشکه در روز باشد.


اين رقم توليدی اعلام شده، در خوشبينانه ترين حالت روزانه ۷۳۵ هزار بشکه مازاد بر صادرات و مصرفی داخلی نفت است و ايران چاره ای جز بستن در برخی چاه های نفتی ندارد.


چندين منبع ايرانی و غربی اواسط خرداد ماه سال جاری در گفت و گو با خبرگزاری رويترز تاييد کره بودند که ايران مجبور شده‌است که در چاه‌های پير نفتی خود را ببندد.


بستن در چاه‌های پير نفتی که در نيمه دوم عمر خود قرار دارند، در برخی شرايط منجر به مرگ ميادين می شود و احيای دوباره توليد نفت در کوتاه مدت با هزينه ها و اتلاف زمان زيادی همراه است و بعضا فشار نفت افت پيدا می کند.
برای نمونه، جمهوری آذربايجان طی درگيری های نظامی گرجستان و روسيه در سال ۲۰۰۸ و انفجار خط لوله نفتی باکو- تفليس- جيهان مجبور شد در چاه های نفتی ميدان «آذری مرکزی» را به مدت دو هفته ببندد، چراکه ترمينال نفتی «سنگاچال» باکو تنها ظرفيت ذخيره سه روز نفت خام توليدی اين کشور را دارد. باز کردن دوباره در چاه های نفتی ميدان ياد شده حدود سه ماه طول کشيد و با هزينه های زيادی همراه شد، همچنين بازدهی چاه های باز شده هرگز به ميزان قبلی نرسيد.


بر اساس گزارش اوپک، ايران هم اکنون بعد از عربستان، عراق و کويت در جايگاه چهارم توليد کننده عمده نفت اوپک قرار دارد، در حالی که سال گذشته دومين توليد کننده بزرگ نفت در اوپک بود.


توليد نفت کل ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه نوامبر روزانه سی ميليون و ۷۸۱ هزار بشکه بوده، در حالی که سقف توليدی توافق شده ميان اعضای اوپک ۳۰ ميليون بشکه در روز است.


گزارش اوپک همچنين به توليد، عرضه و تقاضای نفت برای سال آينده ميلادی نيز پرداخته است. بر اساس اين گزارش، انتظار می رود تقاضای جهانی نفت در سال آينده ميلادی با افزايش ۸۰۰ هزار بشکه ای نسبت به سال جاری روزانه ۸۹ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه باشد.


اين گزارش می گويد که تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ روزانه ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، به عبارتی هم اکنون کشورهای عضو اوپک بيش از يک ميليون بشکه بيشتر از تقاضای جهانی برای نفت اوپک توليد نفت دارند.


بر اساس گزارش اوپک، متوسط قيمت جهانی نفت برای سال جاری ميلادی اندکی کمتر از ۱۱۰ دلار برای هر بشکه بوده است. با احتساب کاهش يک ميليون بشکه ای توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۲، اين کشور بيش از ۴۰ ميليارد دلار از درآمدهای مستقيم نفتی خود را از دست داده است.


اوپک قبلا گفته بود که کل صادرات ايران در سال گذشته ۱۳۰ ميليارد و ۵۴۰ ميليون دلار بود که ۱۱۴ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلار آن از محل صادرات نفت و ميعانات گازی حاصل شده است، به عبارتی، ۸۴ درصد از درآمدهای صادراتی ايران مستقيما به نفت وابسته است.
البته، جايگاه برخی محصولات توليد شده از نفت مانند گاز مايع «ال پی جی» نيز در سبد صادراتی ايران بسيار برجسته است. اين نوع گاز مايع که شامل پروپان و بوتان است، عمدتا از نفت توليد می شود.


بر اساس گزارش روز ۱۹ آذرماه گمرک ايران، جمهوری اسلامی در هشت ماه اول سال جاری ميلادی ۹۰۰ ميليون دلار پروپان صادر کرده است که در راس سبد صادرات غير نفتی ايران قرار دارد.


گزارش سال گذشته گمرک ايران نيز حاکی از صادرات بيش از دو ميليارد دلار پروپان به عنوان عمده ترين محصول صادراتی غير نفتی و ۱.۳ ميليارد دلار بوتان به عنوان دومين کالای صادراتی غيرنفتی بود.


در آمار جديد گمرک، صادرات بوتان جزو پنج محصول عمده غير نفتی صادراتی ايران نيست. به عبارتی صادرات گاز مايع ايران، شامل پروپان و بوتان طی يک سال گذشته حداقل ۶۰ درصد کاهش يافته است.

 

نرخ تورم در آبان ماه افزایش یافت

Posted: 12 Dec 2012 05:06 AM PST

جـــرس: رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه امسال را ۲۶.۱ درصد اعلام کرد.

 
 
 محمود بهمنی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی نرخ تورم آبان ماه را نهایی کرده است؟ گفت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۰ معادل ۲۶.۱ درصد بوده است.

در حالی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه امسال به۲۶.۱ درصد رسیده که این نرخ در مدت مشابه در مهرماه ۲۴.۹ درصد بوده است.

پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریورماه را ۲۴ درصد، مردادماه ۱۳۹۱ را ۲۳.۵ درصد، تیرماه را ۲۲.۹ درصد، خردادماه را ۲۲.۴ درصد، اردیبهشت ماه را ۲۲.۲ درصد و فروردین ماه را ۲۱.۸ درصد اعلام شده بود.

در همین حال، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران امروز در گفتگو با مهر از توقف اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از فروردین ۹۲ و واگذاری این مسئولیت به مرکز آمار و همچنین تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم از ۸۱ به ۹۰ خبر داده و گفته است: با تغییر سال پایه، نه تنها سبد کالاهای مورد بررسی تغییر می‌کند بلکه روش‌های محاسباتی و جمع آوری اطلاعات نیز مانند مضنه‌های قیمتی به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد

نماینده مجلس:بانک ملی برای یک پروژه ۱۰۰میلیون زیرمیزی خواست

Posted: 12 Dec 2012 05:06 AM PST

جـــرس: یک عضو مجلس با بیان اینکه از کل تیم اقتصادی دولت انتقاد دارم، گفت: واحدهای تولیدی خراسان شمالی و سایر استانها به دلیل عدم پرداخت یارانه درحال ورشکستگی هستند.


به گزارش مهر، موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد بعد از استماع توضیحات وزیر صنعت و معدن اظهار داشت: من از کمیسیون صنایع و معادن تعجب می کنم که سوال من را منطقه ای اعلام کردند.


وی گفت: بر اساس گزارشی که از وزارت اقتصاد دارم میانگین سرانه درآمد کشور ۱۳.۵ میلیون تومان است ولی سهم برخی استانها زیر ۸ میلیون است. آیا این توسعه متوازن است؟من به کل تیم اقتصادی دولت انتقاد دارم که یکی از آنها غضنفری است.


وی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا ۹۱ فاصله طبقاتی استانها بسیار زیاد شده است، گفت: درخصوص اشتغال جوانان با هر وزیر صحبت می کنیم می گوید من مسئول اشتغال نیستم.


نماینده بجنورد ادامه داد: دولت یک آمار اشتغال را یک میلیون و ۶۰۰ هزار و سال بعد ۲.۵ میلیون اعلام می کند، اما بر اساس آمار مرکز پژوهشها درطول ۴ سال اخیر ۶۰۰ هزار شغل دائم ایجاد شده است.


ثروتی با اشاره به واحدهای تولیدی گفت: واحدهای تولیدی خراسان شمالی به علت عدم پرداخت یارانه به آنها ورشکسته شده اند یعنی چند وزیر اقتصادی دولت نمی توانند برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان برنامه ریزی کنند؟


وی درادامه اظهار داشت: سیمان سمنگان خراسان شمالی ۶ سال است که از بانک ملی ۳۷ میلیون دلار درخواست کرده است اما با نهایت تاسف باید بگویم که آنها برای این کار ۱۰۰ میلیون تومان زیرمیزی خواستند.


وی اظهار داشت : به دلیل این که بانک مرکزی از حساب بانکها برداشت کرده است بانکها نیز به تعهدات ارزی خودشان عمل نمی کنند.


ثروتی گفت: رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است چون نمایندگان خراسان شمالی سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند باید واحدهای آنها تعطیل شود.


درنهایت نماینده مردم بجنورد توضیحات وزیر صنعت و معدن را قانع کننده نخواند و برای اقناع نمایندگان از توضیحات غضنفری در صحن علنی مجلس رای گیری شد که اکثریت نمایندگان توضیحات وی را قانع کننده دانستند.