جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وکیل خانواده شهید ستار بهشتی: پرونده ستار هنوز به دادگاه ارسال نشده است

Posted: 24 Dec 2012 09:27 AM PST

جـــرس: وکیل خانواده ستار بهشتی می‌گوید با این که فرد اصلی متهم به قتل ستار بهشتی مشخص شده است، اما پرونده هنوز در بازپرسی است. او می‌گوید بازجویان ستار بهشتی متهمند که به طور غیر قانونی وی را پس از تحویل دادن به زندان اوین، ‌بار دیگر به بازداشتگاه منتقل کرده‌اند.


به گزارش رادیو فردا، گیتی پورفاضل تصریح کرد:یک کار غیر قانونی که اینجا انجام شده است، این است که این پسر را بعد از اینکه بازداشت کرده و به مدت ۴۸ ساعت نگه داشته‌اند، بعد از آن تحویل زندان اوین داده‌اند اما دوباره او را از زندان اوین پس گرفته‌اند. اصلا پلیس فتا حق چنین کاری را ندارد.»


پورفاضل با تاکید بر این که فرد متهم به قتل جزو کسانی بوده که این اقدام را انجام داده می‌گوید: «بازجوها سه نفر بوده‌اند. ستار بهشتی را دوباره از زندان اوین گرفته‌اند و به جایی برده‌اند که خودشان می خواسته‌اند و او را تحت بازجویی و شکنجه قرار دارده‌اند این در حالی است که حق نداشته‌اند از لحاظ قانونی این کار را بکنند.»


در همین حال با گذشت نزدیک به دو ماه از انتشار خبر درگذشت وبلاگ‌نویس زندانی، ستار بهشتی، دادستانی تهران همچنان در تلاش است تا علت غایی مرگ ستار بهشتی را کشف کند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که «این بار کمیسیونی ۱۱ نفره از پزشکان پزشکی قانونی و سایر پزشکان پرونده ستار بهشتی را بررسی کردند و تقریبا نظریه قبلی تایید شد.»


به گفته آقای دولت آبادی، در نظریه این کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی تاکید شده که «ستار بهشتی بیماری قبلی نداشته است.»


گیتی پورفاضل، وکیل خانوده بهشتی می‌گوید که نظریه جدید هیئت ویژه پزشکی تغییری در روند رسیدگی به پرونده ایجاد نخواهد کرد:«قبلا این نظریه از سوی پزشکی قانونی داده شده بود و بر همین مبنا هم کسانی که این جوان را شکنجه کرده بودند گرفتار شده بودند. چهار نفر متهم اصلی تشخیص داده شده بود که از بین آن چهار نفر، یک نفر را که ضربات او باعث مرگ ستار شده است تحت بازجویی قرار داده‌اند و در اتاق بازپرسی آورده بودند که می‌خواست که از مادر ستار عفو بگیرد اما نتوانست.»


پیش از این اما رسانه‌ها خبر داده بودند که خانواده ستار بهشتی در روزهای پس از مرگ فرزندشان با حضور در دفترخانه‌ای رضایت خود را در پرونده اعلام کرده بودند. گیتی پورفاضل اما معتقد است که آن رضایت‌نامه هیچ تاثیری بر پرونده قتل ستار بهشتی ندارد.


گیتی پورفاضل خاطرنشان کرد:متاسفانه با فشار و زور خانواده ستار را به یک دفترخانه برده‌اند و اینها حتی شماره آن دفترخانه را هم نمی دانند. پلیس فتا با دستپاچگی این کار را انجام داده است ولی از آنجا که این رضایت، یک رضایت کلی راجع به سازمان فتاست، قائم به شخص مجرم نیست.


چون در آن زمان که هنوز مشخص نبود که مجرم کیست؟ در این میان قتلی اتفاق افتاده است. چون قتل اتفاق افتاده است قاتل باید مشخص شود. ایشان باید بیاید و از مادر ستار تقاضای عفو کند. در آن روز بازپرسی، من خودم هم حضور داشتم، مادر ستار بهشتی از حق قصاص نگذشت و گفت که من قصاص خون پسرم را می‌خواهم. علاوه بر مادر باید به نقش پدر هم توجه کنیم. ستار هم پدر دارد و هم مادر.»


گیتی پور فاضل با اشاره به این که اخیرا خبرهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه پدر ستار بهشتی به دلایلی بعد از مرگ ستار حتی حاضر نیست بپذیرد که او فرزندش بوده است و معتقد است که او فرزند خواهرش است. می‌گوید: «شوک‌هایی که در اثر خبر فوت این جوان به پدرش وارد شده است باعث این ادعاست. او می‌داند که این اتفاق افتاده است و می‌داند که ستار درگذشته است، منتها نمی‌خواهد بپذیرد که این اتفاق برای فرزند خودش رخ داده است. ولی به هر حال ایشان زنده است و پدر ستار بهشتی است. هیچ حکم حجری برایش گرفته نشده است و بنابر این تا زمانی که حکم حجر کسی صادر نشده، او عاقل است. ایشان تحت مداوای پزشکان است و ظرف همین دو سه ماه باید ببینیم که وضعیت روانی‌اش به کجا می‌انجامد؟ اگرخوب بشود که دیگر مشکلی ندارد و اگر خوب نشود و روز به روز هم بدتر شود، ناگزیر هستیم که تدابیر دیگری برای این پدر بیاندیشیم.»


با این که نزدیک به دو ماه از زمان مرگ وی می‌گذرد و متهم پرونده هم مشخص شده است اما هنوز این پرونده به دادگاه ارسال نشده است، گیتی پورفاضل، این تاخیر را ناشی از فشارهای وارده بر سیستم قضایی می‌داند و می‌گوید: «کاملا فشارها محسوس است. وقتی مشخص می‌شود که مجرم کیست پرونده از نظر بازجویی و نظریه پزشکی قانونی تکمیل است، بعد از صدور قرار مجرمیت که اکنون هم صادر شده است، یا قرار وثیقه صادر می‌کنند و ممکن است در این مورد هم نظر بازپرس مطرح باشد، ولی بعد از آن حتما باید پرونده به دادگاه ارسال شود. من تعجب می‌کنم که الان دو ماه است که این پرونده هنوز در بازپرسی است. برای چه این همه طول داده شده است؟»

 

محمد خاتمی: در خزان فعالیت های سیاسی وجود شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان یک نقطه امید است

Posted: 24 Dec 2012 09:08 AM PST

جـــرس: محمد خاتمی تاکید کرد: "اگر شرایطی فراهم نشود تا تمامی گروه ها و دلسوزان معتقد و همسو با چارچوب قانون اساسی بتوانند درعرصه سیاسی کشور فعال باشند. بدون شک انتخابات مطلوبی هم برگزار نخواهد شد. هنگامی که این پرسش مطرح است که آیا اصلاح طلبان که به رغم وجود اصول مصرح قانون اساسی حق برگزاری کنگره و تجمعات دارند؛ می توانند کنگره پیش رو را برگزار کنند یا خیر؟‌ در این شرایط چگونه باید به حضور پررنگ جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده امیدوار بود؟"


به گزارش تارنمای رسمی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران با اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگ اصلاح طلبان دیدار و گفت و گو کرد.


آقای خاتمی در این دیدار ضمن تشریح وضعیت فعلی فعالیت سیاسی درکشور پرداخت و تصریح کرد: اینک که در خزان فعالیت های سیاسی به سرمی بریم و بسیاری ازجریانات و گروه های سیاسی وابسته به انقلاب و دارای اصل و ریشه به لحاظ فعالیت در محدودیت و محرومیت هستند، وجود شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان یک نقطه امید است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درشرایط فعلی به حق و انصاف یکی ازنقاط امید بخش در فعالیت سیاسی جریان اصلاحات محسوب می شود و می تواند مرجع نمایندگی و هماهنگی میان جریان اصلاحات باشد.


رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر محوریت شورای هماهنگی اصلاحات در دست یافتن به یک خرد جمعی افزود: امیدواریم همه گروه ها و جریان های داخل جبهه اصلاحات به نوعی به وحدت و اتفاق نظر برسند. من علاقمند به این جریان هستم و امیدوارم در این مدت که پیش رو داریم شورای هماهنگی اصلاحات با سابقه ای که در طول سال های گذشته دارد و تجارب ارزنده ای که به دست آورده است بتواند به یک دیدگاه جمعی برسد و طبعا هر تصمیمی که اتخاذ شود از مجرای شورا اعلام و پیگیری خواهد شد.


رئیس بنیاد باران ضمن اشاره به برگزاری کنگره بزرگ جبهه اصلاح طلبان در روز های پایانی دی ماه سال جاری افزود: شورای هماهنگی تصمیم گرفته است یک کنگره فراگیر و در سطح کشوری برگزار کند که اگر شرایط مناسب و فضا هم فراهم بود این کنگره حتی می توانست در سطح چند هزار نفر برگزار شود اما به دلیل برخی مسائل و محدودیت های زمانی و مکانی فعلا مقرر شده است که کنگره با حضور نمایندگان استانی همه احزاب، طیف ها و گروه های عضو شورای هماهنگی اصلاحات برگزارشود. این کار، حرکت بسیار خوب و مناسبی است که قطعا می تواند برکات بسیاری برای جامعه و کشور داشته باشد. این کنگره در حقیقت میزان الحراره جبهه اصلاح طلبان است. در این کنگره می توان به سطوح مختلفی از راهبرد ها و رویکرد ها و حتی مطالبات جامعه دست یافت. می توانیم با برگزاری این کنگره حتی به شرایط و چگونگی برگزاری یک انتخابات مطلوب نیز دست یابیم.مبدع طرح گفت‌ وگوی تمدن ها پس از توصیه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تفاهم و همدلی و حضور پررنگ در عرصه سیاسی کشور و برگزاری کنگره ای در شان جبهه اصلاحات به موضوع انتخابات سال آینده پرداخت و شرایط حضور پرشور برای مردم و گروه های سیاسی را برشمرد.


سید محمد خاتمی ضمن اشاره به وجود احزاب و جریان های دلسوز انقلاب در جبهه اصلاحات گفت: اگر شرایطی که همه گروه ها و دلسوزان که در چارچوب قانون اساسی هستند و با اصل انقلاب و نظام همسویی دارند بتوانند درعرصه سیاسی کشور فعال باشند مهیا نشود؛ بدون شک انتخابات مطلوبی هم برگزار نخواهد شد. هنگامی که این پرسش مطرح است که آیا اصلاح طلبان که به رغم وجود اصول مصرح قانون اساسی حق برگزاری کنگره و تجمعات دارند؛ می توانند کنگره پیش رو را برگزار کنند یا خیر؟‌ در این شرایط چگونه باید به حضور پررنگ جریانات سیاسی در انتخابات سال آینده امیدوار بود؟ بنابراین برگزاری همین کنگره می تواند خود علامت و نشانه ای ولو کوچک از سوی حاکمیت برای حضور همه سلایق درانتخابات باشد.


رئیس دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به انتشار برخی سخنان در تربیون های رسمی و غیر رسمی و اعلام مواضع نگران کننده توسط برخی ازافراد که خود باید ناظر و برگزار کننده بیطرف انتخابات باشند؛ افزود: در این موقعیت شاهدیم که جریانات و افرادی که دستشان در امر انتخابات باز است؛ مواضعی می گیرند که نگرانی ها را در جمع کثیری از دوستداران و مدافعان انقلاب دوچندان می کنند. امروز حتی ناظران انتخاباتی هم جانبدارانه برخورد می کنندبنابراین آیا نباید جریان اصلاحات نگران وضعیت موجود و آینده انتخابات باشد؟بدون شک این موضع گیری ها نمی تواند تضمین کننده برگزاری یک انتخابات خوب و در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد.


سید محمد خاتمی با ابراز امیدواری برای برگزاری کنگره بزرگ اصلاح طلبان گفت: امیدوارم شرایطی مهیا شود که همه آنهایی که دل در گرو این انقلاب دارند و قلبشان برای نظام و مردم می تپد؛ بتوانند با تمامی قوا درعرصه سیاسی کشور فعال باشند.این کنگره می تواند میزان دلسوزی جبهه اصلاحات نسبت به اصل انقلاب را نیزنشان دهد.


رئیس بنیاد باران در پایان با توصیه به جمع حاضر در خصوص گشودن باب تعامل و گفت وگو با عقلای اصولگرا افزود: باید دل ها التیام پیدا کنند. من معتقدم نباید اصولگرا و اصلاح طلب را به طور مطلق مقابل هم قرار دهیم. در میان اصولگرایان افرادی هستند اندیشمند، دلسوز و مدافع جمهوریت و اسلامیت نظام ؛هرچند که آنها رقیب ما محسوب می شوند اما هر دو دلسوز انقلابیم و باید گفت وگو کنیم و تعامل داشته باشیم.


بر اساس این گزارش، اعضای ستاد برگزاری گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان که قرار است روزهای ۲۷ و ۲۸ دی ماه به همت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برگزار شود، پیش از ظهر روز یکشنبه سوم دی ماه با سید محمد خاتمی دیدار کردند و کارگروه ها در رابطه با برنامه های اجرایی و مدون خود گزارشاتی را ارائه دادند که مورد توجه و حمایت رئیس دولت اصلاحات قرار گرفت.
 

رشد شاخص بیکاری؛ آمارسازی هم دیگر جواب نمی دهد

Posted: 24 Dec 2012 08:12 AM PST

حمید مافی
جرس: حتمن شما هم گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار کشور را دیده‌اید.‌‌ همان گزارشی که نشان می‌دهد بر خلاف همه ادعاهای دولت برای اشتغال زایی، در هفت سال گذشته، روز به روز شرایط برای کارگران سخت‌تر شده و جویندگان کار هم ناامیدانه به بازارهای کاذب اشتغال روی آورده‌اند. 

 

دولت برای نشان دادن موفقیت آمیز بودن کارنامه‌اش، دستکاری در آمار و تعریف نیروی کار را پیشه کرده است. از نگاه دولت اگر فردی در طول هفته تنها یک ساعت کار کند، شاغل است،‌‌ همان طور که کارورزان، سربازان و شاغلان بدون مزد هم در شمار نیروهای دارای شغل محسوب می‌شوند تا نمودارهای دولت با وعده‌هایش همسان در بیاید.
اما این بار این‌ها هم کارساز نیست و به استناد همین گزارش که از سوی نهاد مورد اعتماد رئیس دولت منتشر شده، نرخ بیکاری در مقایسه با سال گذشته، افزایش یافته است. این افزایش در شرایطی صورت گرفته که دولت مدعی است در دو سال گذشته بیش از سه میلیون شغل ایجاد کرده است.


بیکاری افزایش یافت
خلاصه گزارش مرکز آمار ایران خلاف ادعاهای دولت را نشان می‌دهد. چرا که نرخ بیکاری ۳. ۱ درصد افزایش یافته است. به استناد این گزارش نرخ بیکاری در جامعه شهری رشد دو درصدی و در جامعه روستایی رشد هفت دهم درصدی داشته است. همچنین نرخ بیکاری در میان جوانان و زنان هم افزایش یافته است. بیشترین جمعیت بیکار کشور همچنان در میان جوان است، به گونه‌ای که نرخ بیکاری در میان زنان جوان ۵. ۴۸ و در بین مردان جوان ۸. ۲۴ گزارش شده است.
نرخ بیکاری زنان (۱. ۲۲) در کل نیز دو برابر نرخ بیکاری مردان (۲. ۱۰) است. نرخ بیکاری در نقاط شهری (۵. ۱۴) هم دو برابر نرخ بیکاری در نقاط روستایی (۱. ۷) گزارش شده، همچنین بیکاری در میان زنان نقاط شهری چشمگیر‌تر از زنان روستایی اعلام شده، نرخ بیکاری زنان شهری ۸. ۲۷ و زنان روستایی ۹ درصد بوده در حالی که در میان مردان شهری و روستایی نرخ بیکاری به ترتیب ۶. ۱۱ درصد و ۷. ۶ درصد اعلام شده است.
نگاهی به آمار سال‌های گذشته بیانگر این است که نرخ بیکاری در میان زنان و جوانان رشد چشمگیری داشته است. در حالی که نرخ بیکاری در میان زنان جوان در سال ۸۵، ۲. ۲۹ درصد بوده، تابستان امسال نرخ بیکاری زنان جوان به ۵. ۴۸ درصد رسیده است. نرخ بیکاری جوان ۱۵ تا ۲۹ سال هم با رشد ۹ درصدی همراه بوده و از ۷. ۲۰ درصد به ۸. ۲۹ درصد افزایش یافته است.
از دیگر نکات جالب توجه در این گزارش که پرده از راز دولت در دستکاری آمار بر می‌دارد، میزان سهم بخش‌های مختلف از بازار کار کشور است. آن گونه که مرکز آمار ایران گزارش کرده است؛ بخش خصوصی با ۴. ۸۲ درصد سهم عمده‌ای در بازار کار دارد و تنها ۶. ۱۷ درصد جمعیت شاغل کشور در بخش عمومی و دولتی مشغول به کار هستند.
همچنین بخش خدمات با ۹. ۴۶ درصد، بیشترین سهم را در بازار کار دارد و پس از آن سهم بخش صنعت ۷. ۳۲ درصد و سهم بخش کشاورزی ۳. ۲۰ درصد است. در نقاط روستایی، بخش کشاورزی با ۹. ۵۳ درصد در ردیف نخست قرار دارد و پس از آن صنعت با ۹. ۲۵ و خدمات با ۲. ۲۰ قرار دارند در حالی که در نقاط شهری، خدمات با ۵. ۵۸ درصد در ردیف نخست بازار کار قرار دارد و سهم بخش کشاورزی ۸. ۵ درصد است. بخش صنعت نیز ۷. ۳۱ درصد از جمعیت شاغل نقاط شهری را جذب کرده است.


دولت علیه تولید
مقایسه سالانه آمار نیروی کار و سهم بخش‌های سه گانه، به خوبی نشان می‌دهد که بخش کشاورزی تا چه میزان کوچک شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نزدیک به هشت درصد از جمعیت شاغل در بخش کشاورز کشور در هفت سال گذشته کاسته شده، سهم این بخش در سال ۱۳۸۴، ۷. ۲۷ درصد بوده است. سهم بخش صنعت کشور در اشتغال زایی هم اگر چه در مقایسه با سال ۱۳۸۴، از رشد ۴. ۲ درصدی برخوردار بوده اما نسبت به تابستان سال گذشته ۴. ۲ درصد کاهش یافته که نشان دهنده از دست رفتن مشاغل موجود در این دو بخش است. هر چه که از سهم این دو بخش در بازار کار کاسته شده، بخش خدمات با رشد چهار درصدی سهمش در بازار کار روبرو شده است.
کوچک‌تر شدن بخش‌های کشاورزی و صنعت، معنای جز کاهش تولید در کشور ندارد. سیاست گذاری‌های اشتباه دولت در سال‌های گذشته ضربه جبران ناپذیری را برپیکره تولید کشور وارد کرده است. آن گونه که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت‌ها خبر داده است، شاخص تولید در یک سال گذشته بیش از ۵۸ درصد رشد داشته است.
دولت پس از اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها را به اجرا گذاشت، وعده کرد که ۱۰ درصد از درآمدهای حاصل از هدفمند سازی یارانه‌ها را به بخش صنعت اختصاص دهد. علیرغم پیگیری‌های تولیدگران، دولت در ‌‌نهایت از این تعهد شانه خالی کرد. آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی هزینه تولید در واحدهای صنعتی را افزایش داده است. همزمان با این وضعیت، دولت سیاست‌های وارداتی خود را گسترش داده به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۹۰ درصد درآمدهای نفتی کشور هزینه واردات کالا شده است.
این گزارش که توسط اکبر ترکان تهیه شده، نشان می‌دهد که سهم واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه کاهش و در مقابل آن سهم کالاهای مصرفی افزایش یافته است. دولت برای کنترل بازار در کوتاه مدت، راهکار واردات و کاهش تعرفه‌های وارداتی را در پیش گرفته است.
تحریم‌ها اقتصادی هم که نتیجه سیاست‌های تنش زایانه دولت در عرصه بین المللی است، عرصه را برای تولید کنندگان سخت‌تر کرده است. به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از بیکاری کارگران صنعتی کشور منتشر شده و واحدهای تولیدی کشور با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.
کمیته حمایت از تولید داخلی مجلس شورای اسلامی، در آبان ماه امسال نسبت به وضعیت بحرانی تولید در کشور هشدار داد و خواستار اختصاص سهمیه ارزی به تولید کنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه و کالا شد، اما تولید کنندگان همچنان در اولویت بندی ارزی دولت جایگاهی ندارند.
 

جلوگیری قوه قضائیه از اعلام نتایج آزمون وکالت

Posted: 24 Dec 2012 08:07 AM PST

جـــرس: در پی درگیریهای قوه قضائیه و اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری باززپرس شعبه دوم دادسرای خارک که پرونده قضایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در آن مفتوح است، از صدور دستور توقف اعلام نتایج آزمون وکالت سال 91 خبر داد.


به گزارش ایسنا، قاضی فاضل مفاخری از توضیح درباره‌ی دلایل صدور دستور توقف اعلام نتایج آزمون وکالت 91 خودداری کرد.


مفاخری در پایان درباره این که تکلیف داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت کرده‌اند و منتظر اعلام نتایج هستند چه می‌شود؟ گفت: داوطلبان پاسخ زحمات و امیدشان را از کسانی که آنها را ناامید کرده‌اند، بگیرند.


پیش از این و همزمان با برگزاری آزمون وکالت سال 91، با طرح شکایتی در دادسرای خارک علیه اتحادیه‌ی سراسری کانون های دادگستری ایران(اسکودا) و کانون وکلای مرکز این احتمال مطرح شده بود که حتی آزمون وکالت سال 91 برگزار نشود.


براساس این گزارش درگیری پیرامون طرح این شکایت و تبعات قضایی آن همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که حتی در مقطعی اعلام شد که دستور پلمب دفتر اتحادیه‌ی وکلا صادر شده اما بنابر دلایلی به صورت مقطعی از اجرای آن خودداری شده است.


نتایج آزمون وکالت سال 91 کانون‌های وکلای دادگستری براساس پیش‌بینی مسوولان اسکودا و برنامه‌ریزی‌های سازمان سنجش، قرار بود روز یک‌شنبه سوم دی اعلام شود.


علی مندنی پور رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران نیز پیش از این در این باره به ایسنا گفته بود که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و عدم صدور دستور قضایی برای انتشار نتایج آزمون وکالت، اعلام این نتایج با تاخیر مواجه شده است.


آزمون وکالت سال 91، در 19 آبان ماه برگزار شده بود.

 

استفاده نیروهای اسد از گازهای سمی در حمص، پس از قتل عام حماه

Posted: 24 Dec 2012 07:14 AM PST

جـــرس: تنها چند ساعت پس از کشتار حماه بر اثر بمباران جنگنده های اسد، مخالفان رژیم حاکم در سوریه روز دوشنبه 24-12-2012 اعلام کردند نیروهای دولتی این کشور شهر حمص را با استفاده از گازهای سمی مورد حمله قرار دادند.


به گزارش تلویزیون العربیه، شورای عمومی انقلاب تاکید کرد که بر اثر پرتاب گازهای سمی بر روی مناطقی در حمص و خالدیه 7 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند.


بر اساس این گزارش حال 12 تن از اهالی این مناطق در اثر استنشاق گاز وخیم گزارش شده است.


شورای عمومی انقلاب سوریه در ادامه افزود که نوع گازهای سمی پرتاب شده در این حادثه دقیقا مشخص نشده است، اما به دلیل اثرات ناشی از آن از جمله ایجاد خفگی و اختلالات روانی در قربانیان ، احتمالا از گاز سمی "سارین" استفاده شده است.


بسیاری از قربانیان این حادثه به دلیل کمبود امکانات پزشکی جان خود را از دست داده اند.
 

اختلاف دوباره بر سر آمارسازی های دولت از جمعیت بیکاران و شاغلان کشور

Posted: 24 Dec 2012 06:52 AM PST

جـــرس: رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به افزایش ۵ درصدی نرخ بیکاری زنان نسبت به سال ۸۵، آمار اعلامی مرکز آمار ایران را غیر منطقی خواند.


به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علیرضا محجوب با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌های دولتی در طی ۵ سال گذشته با مشکلات جدی در زمینه بودجه مواجه شده‌اند، گفت: نه تنها مشکل بیکاری در طی ۵ سال گذشته کاهش پیدا نکرده است، بلکه مجموع بیکاران نیز بیش از پیش بینی کارشناسان دولتی افزایش یافته است.


عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران درباره نامشخص بودن وضعیت ایجاد اشتغال جدید و ارائه روند آماردهی ورودی های جدید به بازار کار، به مهر گفته بود: در این حوزه نیز طرح آمارگیری نیروی کار می تواند به نیازها پاسخ بدهد و ما در چارچوب های مشخصی آمارها را ارائه می کنیم.


دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه دولت داده‌های اقتصادی صحیحی ارائه نمی‌دهد، افزود: وقتی آمار بیکاران ۱۵ تا ۲۵ سال بالای ۲۵درصد است، دولت تنها به ۱۱ درصد بیکاری عامه اشاره می‌کند.


محجوب تأکید کرد: مرکز آمار حتی میزان واقعی اشتغال زنان را نیز طی یک سال گذشته به صورت واقعی اعلام نمی‌کند.
آذر اما مدعی است که این مرکز با توجه به محاسباتی که انجام می دهد و با مشخص بودن نقل و انتقال ها در بخش های مختلف، خالص اشتغال را اعلام می کند. او هم چنین با تاکید بر اینکه طبق محاسباتی که در بازار کار به صورت هر ۳ ماه یکبار انجام می شود، آمارها مشخص و اعلام می شود، بیان داشت: به عبارتی میزان ورودی ها و ریزش نیروی کار به خوبی قابل مشاهده و بررسی است.


عضو مجلس با بیان اینکه طرح‌های دولت در طی ۷ سال گذشته با موفقیت به اتمام نرسیده‌اند، بیان داشت: دولت درطی ۷ سال گذشته نه تنها در طرح‌های اشتغال زایی همچون بنگاه‌های زود بازده موفق نبوده بلکه در طرح ماندگار نیز تا کنون ناموفق بوده است.


محجوب تصریح کرد: در مجموع کارنامه دولت در زمینه ایجاد فرضت‌های شغلی و ارتقاء جایگاه اقتصادی ایران ناموفق بوده است.

 

حضور نسرین ستوده در مراسم ترحیم مادرش در منزل

Posted: 24 Dec 2012 06:52 AM PST

جـــرس: ماموران قضایی و امنیتی که از برگزاری مراسم ختم مادر نسرین ستوده در مساجد مختلف شهر جلوگیری کردند، اجازه دادند تا این وکیل زندانی برای ساعاتی در میان بستگان و دوستان عزادارش، در منزل مادرش حضور یابد.


به گزارش کلمه، نسرین ستوده در حال حاضر در منزل مادری خود و جمع داغداران درگذشت مادرش حضور دارد که اجازه برگزاری مراسم ختم را با وجود هماهنگی های قبلی از آنها دریغ کردند.


طبق اخبار قبلی قرار بود این مراسم ختم در مسجد نور تهران برگزار شود که مسئولان مسجد اعلام کردند طی تماس مسئولان به آنها گفته شده مراسم ممکن است سیاسی شود، لذا از برگزاری آن ممانعت کنید. سپس مسجد حضرت رسول برای برگزاری این مراسم هماهنگ شد که جلوی برگزاری این مراسم هم گرفته شد.


در نتیجه خانواده ستوده در منزل آن مرحومه برای قرائت فاتحه گرد هم آمدند که نسرین ستوده نیز از زندان، به همراه تعدادی از ماموران همراه به آنها پیوست و در حال حاضر در منزل خود به سر می برد.

 

رتبه چهارم ایران در تورم پس از بلاروس، سودان شمالی و جنوبی

Posted: 24 Dec 2012 06:04 AM PST

جـــرس: با انتشار رسمی آمار تورم در کشورهای جهان توسط صندوق بین المللی پول با رده بندی 184 کشور جهان از نظر میزان تورم، بلاروس را با تورم 60 درصدی در رتبه نخست سودان شمالی وجنوبی در رتبه های دوم وسوم و ایران را با تورم 25.2 درصدی در رتبه چهارم قرار داد، که البته این رتبه با احتساب تورم مورد ادعایی دولت است واگر نرخ واقعی تورم محاسبه شود قطعا رتبه ایران اگر اول نباشد دوم خواهد بود.


صندوق بین المللی پول در گزارشی 184 کشور جهان از نظر میزان تورم برآوردی در سال جاری میلادی را مورد مقایسه قرار داده است.


بر اساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی به 25.2 درصد می رسد و این کشور در رتبه چهارم جهان از نظر سطح تورم خود قرار می گیرد.


بالاترین نرخ تورم در جهان مربوط به بلاروس اعلام شده است. این کشور با نرخ تورم 60.18 درصدی در صدر این رده بندی قرار گرفته است. کشور تازه تاسیس سودان جنوبی با نرخ تورم 54.83 درصدی در رتبه دوم و کشور سودان با تورم 28.61 درصدی در رتبه سوم قرار گرفته اند.


ونزوئلا با تورم 23.25 درصدی پس از ایران در رتبه پنجم و اتیوپی با 22.94 درصد، مالاوی با 17.71 درصد، تانزانیا با 15.64 درصد، یمن با 14.95 درصد و گینه با 14.68 درصد به ترتیب در رتبه های ششم تا دهم قرار گرفته اند.


آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد 24 کشور با نرخ تورم 2 رقمی در سال 2012 روبرو هستند.


کمترین نرخ تورم نیز در این رده بندی به سوئیس مربوط می شود. نرخ تورم سوئیس در سال 2012 بالغ بر منفی 0.5 درصد برآورد شده است. کشورهای اروپایی دیگر نیز که با بحران مالی روبرو هستند به دلیل کاهش مصرف نرخ تورم پایینی در این سال دارند. نرخ تورم یونان 0.938 درصد، اسپانیا 2.44 درصد، سوئد 1.41 درصد، فرانسه 1.92 درصد، آلمان 2.15 درصد، ایتالیا 3.01 درصد و انگلیس 2.73 درصد اعلام شده است. نرخ تورم آمریکا نیز در این گزارش 1.96 درصد برآورد شده است.


میزان تورم برآوردی در برخی کشورهای دیگر عبارت است از: ترکیه 8.7 درصد، هند 10.25 درصد، مصر 8.6 درصد، برزیل 5.2 درصد، لبنان 6.5 درصد، افغانستان 6.6 درصد، ژاپن 0.042 درصد، کویت 4.29 درصد، اردن 4.5 درصد، و عربستان 4.97 درصد.

 

حذف سهمیه بنزین برخی از خودروها در ماه آینده

Posted: 24 Dec 2012 05:22 AM PST

جـــرس: رئیس ستاد حمل ونقل و سوخت امروز در جمع خبرنگاران از حذف سهمیه خودرو‌های جدیدی که بالای ۱۸۰۰ سی سی هستند، از ماه آینده خبرداد.


به گزارش آفتاب، براساس اظهارات پاسدار محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در نشست خبری با خبرنگاران ، سهمیه خودروهای جدید با حجم بالای ۱۸۰۰ سی‌سی تا ماه آینده حذف خواهد شد.


وی ادامه داد: طی این اقدام سهمیه بنزین خودروهای صفر کیلومتر که در کارخانه‌ها با این حجم موتور تولید شوند نیز حذف می‌شود.
 

شرایط ناسالم هوای تهران ادامه دار است

Posted: 24 Dec 2012 05:22 AM PST

جـــرس: داستان ناسالم بودن روزهای تهران دنباله دار است و امروز دوشنبه چهارم دی ماه را هم باید به لیست روزهای با شرایط خطرناک اضافه کرد.


به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه هوای شهر تهران برای گروه های حساس ناسالم اعلام شده است، از باقی ماندن شرایط ناسالم خبر داد.


یوسف رشیدی با بیان اینکه بر میزان تمامی غلظت آلاینده به غیر از آلاینده ازن افزوده شده است افزود: میانگین غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون فرا‌تر از حد مجاز است و شاخص کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است.


وی ادامه داد: ایستگاه شادآباد به لحاظ آلاینده‌ ذرات معلق معلق کمتر از دو ونیم میکرون در شرایط بسیار ناسالم و هشدار است.


بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تهرانسر، دروس، شهرداری مناطق ۱۱ و ۱۶، پارک رازی، سلامت، پاسداران، دانشگاه علم و صنعت و فرمانداری تهران بیش از حد نرمال بوده است و در شرایط بحران است.