جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فرود جنگنده ایرانی بدون چرخ جلو

Posted: 01 Jan 2012 07:38 AM PST

اتحادیه عرب خواستار بازگشت فوری ناظران اتحادیه از سوریه شد

Posted: 01 Jan 2012 06:46 AM PST

درحالی که درگیری ها در سوریه ادامه دارد، به گفته بسیاری، ناظران کارهای خواسته شده را انجام نداده اند و ماموریت آنها موفق نبوده است

 

جمهوری اسلامی یک فروند موشک میانبرد در خلیج فارس آزمایش کرد

Posted: 01 Jan 2012 06:20 AM PST

جـــرس: در نهمین روز از مانور موسوم به «ولایت ۹۰»، و در حالیکه سخنگوی این رزمایش دریایی اعلام کرده بود آزمایش موشک های دوربرد طی روزهای آینده انجام می شود، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اقدام به شلیک یک فروند موشک میانبرد ضد رادار در خلیج فارس کرد.


به گزارش ایرنا، محمود موسوی سخنگوی مانور «ولایت ۹۰» می گوید این موشک یکی از سامانه های جدید موشکی سطح به هوا با برد متوسط ایران است.


این معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین گفت: "این موشک میانبرد به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است و با بهره گیری از دانش متخصصان داخلی طراحی و تولید شده است."


دریادار موسوی همزمان به شبکه خبر، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی وعده داده است که عصر روز یکشنبه ۱۱ دی ماه، موشک سطح به هوا و موشک دوش پرتاب میثاق ۲ "که علیه اقدامات جنگ الکترونیک دشمن تجهیز شده است"، آزمایش می شود.


این مقام ارشد نظامی طی چند روز اخیر گفته بود در جریان مانورهای دریایی در تنگه هرمز، موشک‌های دارای برد کوتاه و بلند از جمله موشک‌های ساحل به دریا، زمین به زمین و زمین به هوا را آزمایش خواهد کرد.


ایرنا همچنین گزارش داده است که در این مرحله از مانورهای دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، انواع اژدرهای ساخت صنایع دفاعی ایران از جمله 'اژدر الکتریکی' توسط زیرسطحی‌های نیروی دریایی ارتش به سوی اهداف تعیین شده پرتاب می‌شود.


مانورهای ده روزه دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز از روز شنبه سوم دی آغاز شد و تا سه شنبه این هفته ادامه خواهد داشت.


دریادار موسوی در بخش دیگری از سخنانش افزوده است که از بامداد دوشنبه ۱۲ دی ماه و در آخرین روز از مرحله قدرت این رزمایش دریایی، بخش گسترده ای از یگان های سطحی، زیرسطحی و هوادریایی نیروی دریایی ارتش " آرایش تاکتیکی جدیدی را به اجرا خواهند گذاشت و براساس این آرایش جدید تاکتیکی، تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز در صورت اراده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران غیرممکن خواهد بود."



شماره ۷۰ «چشم انداز ایران» منتشر شد

Posted: 01 Jan 2012 06:12 AM PST

جرس: شماره هفتادم نشریه «چشم انداز ایران»، به مدیر مسئولیِ مهندس لطف الله میثمی و با نگاهی به تحولات سیاسی و منطقه ای منتشر شد.


به گزارش جرس، در شماره اخیر این نشریه، که آبان و آذر ماه سال نود را شامل می شود، نوشتار ها و تحلیل هایی در حوزه سیاست روز، تاریخ، اقتصاد سیاسی، بین الملل و منطقه، و همچنین تئوری های سیاسی - راهبردی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.


در سرمقالۀ این شماره از نشریه «چشم انداز ایران»، لطف الله میثمی با عنوان " زمینه‌های مردمی قیام امام حسین"، با بیان اینکه "معاویه با حكومت پلیسی خود سعی داشت نگذارد مردم با چراغ عقل كاوشگر خود این وقایع را به هم ارتباط دهند، ولی امام حسین از یك‌سو تشكل خود را رشد و گسترش می‌دادند و ازسوی دیگر همه این وقایع را رصد می‌كرد"، نوشت: "گویا جباران در تمامی اعصار شیوه‌های مشابهی برای دستیابی به قدرت و سركوب داشتند. شعار «مغركِشی یا مغزكُشی» شعار معروف همه آنها بود و سعی می‌كردند رجال مبارز و معروف را یا به سوی خود بكشانند و اگر اهل ظواهر دنیوی بودند آنها را بخرند و اگر به هیچ شیوه‌ای جذب نمی‌شدند، یا آنها را تبعید كرده و یا به قتل می‌رساندند."


در بخش های دیگر این نشریه، مطلبی با عنوان "راه برون رفت"، و همچنین "جان سخت روان" گفتگویی با تقی رحمانی، میزگردی تحت عنوان "هاله سحابی در فراز و نشیب های تحلیل..."، منتشر شده است.


همچنین مطالبی از سارا شریعتی، مقصود فراستخواه، حسن محدثی، ابراهیم یزدی، احمد اسلامی، محمد مهدی جعفری، علی خوشگواری، محمدعلی کوشا، رضا احمدی، و محمد علی ایازی منتشر شده است.


در سرفصل های چشم انداز توسعه، تاریخ، جامعه، سیاست داخلی، سیاست داخلی و ادبیات نیز، مطالبی از نواندیشان و روشنفکران و محققین ایرانی و غیر ایرانی منتشر شده است.


گفتنی است ماه گذشته طبق حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب نشریه چشم انداز ایران لغو امتیاز شده بود که این حکم فعلا معلق گردیده است.

با شکایت عباس پالیزار، پرونده سعید مرتضوی و همكارانش به جریان افتاد

Posted: 01 Jan 2012 05:52 AM PST

جرس: به گزارش منابع خبری از تهران؛ پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به همراه دو تن دیگر از همکاران وی با شکایت عباس پالیزدار به دادسراي کارکنان دولت ارجاع شد.


به گزارش پایگاه خبری «فرهنگ آشتی آنلاین»، رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۵ بازپرسی کارکنان دولت آغاز شد.


بر اساس این گزارش، در پرونده مفتوحه علیه دادستان وقت سعید مرتضوی، رضا جعفری رئیس دادسرای وقت کارکنان دولت و حسین صادقیان بازپرس شعبه دوم همین دادسرا اعلام جرم شده است.


شاکی این پرونده مجموعه اصحاب پرونده پالیزدار هستند .


صدور قرار های بازداشت غیر قانونی از جمله قرار ۱۵ ماه بازداشت موقت و عدم اجرای فرایند تفهیم اتهام از جمله دلایل اعلام جرم علیه این افراد است.


پیش از این سعید مرتضوی و همکاران وی با حکم دادسرای انتظامی قضات و تائید دادگاه انتظامی قضات از درجه قضاوت، معلق و عدم صلاحیت آنها در امر قضاوت و رسیدگی به پرونده های قضایی محرز شده بود، اما نتیجه ای حاصل نگردیده بود.

گفتنی است سعید مرتضوی پس از انتصاب صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد، اما محمود احمدی‌نژاد، پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

یک مقام دولتی: افزایش قیمت آب حداقل ۲۰درصد خواهد بود

Posted: 01 Jan 2012 03:30 AM PST

جرس: مدیر عامل آب‌های کشور گفت: براساس پیشنهاد وزارت نیرو قیمت آب در فاز هدفمند کردن یارانه‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.


هفته گذشته، وزیر نیروی دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که مجموعه وزارت نیرو پس از بررسی‌های فراوان پیشنهاد ۲۰ درصدی قیمت آب را مطرح کرده و اکنون تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع به‌عهده کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمند کردن یارانه‌هاست. مجید نامجو افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ درصد افزایش قیمت بوده است که باید برای این موضوع توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم‌گیری شود.


به گزارش ایسنا، سیدمهدی ثمره‌هاشمی درباره‌ی زمان و میزان افزایش مجدد قیمت آب گفت: وزارت نیرو پیشنهاد خود را در پیشنهادهای مختلف به کارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها ارائه کرده و هرگونه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت آب با این کارگروه و شخص رییس‌جمهور است.


این مقام مسوول افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همان‌طور که وزیر نیرو نیز اعلام کرده، افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت آب است، ولی هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه چیزی را ابلاغ نکرده و جلسات تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت آب ادامه دارد.


ثمره‌هاشمی با اشاره به این‌که براساس قانون، اضافه درآمد بخش آب ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به این صورت تقسیم‌بندی شد که ۷۰ درصد آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برسد و ۳۰ درصد مابقی در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار گیرد، افزود: اما در یکسال گذشته درآمدی که از محل افزایش قیمت آب پیش‌بینی شده بود، محقق نشد و در حالی که طبق برنامه‌ریزی باید به طور میانگین ۲۸۸ تومان و پنج ریال برای فروش هر مترمکعب آب محقق می‌شد، درآمد محقق شده حدود ۲۵۰ تومان بوده است که ۳۸ تومان آن را نتوانستیم دریافت کنیم.


به گفته‌ی وی، جلسات متعددی برای اصلاح این روند برگزار شده که در نهایت پیشنهادی به مسوولان ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد مبنی بر این که با توجه به محقق‌نشدن درآمد شرکت‌ها از محل افزایش قیمت در هدفمندی یارانه‌ها، سهم سازمان هدفمندی از افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کند که در این زمینه موافقت اولیه مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها را جلب کردیم.


مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه گفت: قیمتی که پس از هدفمندشدن یارانه‌ها از سوی دولت به ما ابلاغ شد، با قیمت تمام شده‌ای که برای آب محاسبه کرده بودیم، فاصله زیادی داشت. این درحالی است که قیمت تمام شده آب نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و نرخ خدمات، مواد تسویه‌کننده، هزینه نیروی انسانی و برق نیز نسبت به سال گذشته رشد کرده که این مساله در قیمت تمام‌شده آب تاثیرگذار است.

دیدار خانواده مرحوم آیت الله منتظری با خانواده های زندانیان سیاسی و شهدای جنبش

Posted: 01 Jan 2012 02:59 AM PST

جرس:  طاهره منتظری و تعدادی از بانوان بیت مرحوم آیت الله العظمی منتظری در ادامه دیدارهایشان با خانواده های زندانیان سیاسی و شهدای جنبش، به منزل محمد توسلی، نسرین ستوده، مهدی محمودیان و اشکان سهرابی رفتند.


به گزارش کلمه، محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی که از حدود دو ماه پیش تا کنون در زندان به سر میبرد، یکی از امضاکنندگان نامه ۱۴۳ فعال سیاسی اجتماعی خطاب به سیدمحمد خاتمی است که در آن عنوان شده بود کمترین چشم انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.


اولین شهردار پس از انقلاب، در جریان سرکوب های بعد از انتخابات سال ۸۸ دو ماه در بند۲۰۹ زندان اوین بوده است.


فرید طاهری داماد وی نیز که از اعضای نهضت آزادی است در تاریخ ۲۷ دیماه ۸۸ بازداشت و در اردیبهشت ماه به تحمل سه سال حبس محکوم شده است.


سارا توسلی، استاد دانشگاه و همسر  طاهری، به جرم شرکت در مراسم روز عاشورای ۸۸ و رفتن به منزل خواهر میرحسین موسوی برای تسلیت شهادت فرزندش به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در دادگاه بدوی محکوم شد که این حکم در تجدید نظر به پنج سال تعلیقی تبدیل شد و در همان ایام ۵۰ روز در بازداشت به سر برد.


لیلا توسلی، دختر دیگر مهندس توسلی که شاهد عینی زیر گرفتن افراد در روز عاشورا توسط خودروی نیروی انتظامی بود و در این رابطه با شبکه بی بی سی مصاحبه کرده بود به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.
خانم یزدی از فشارهایی که بر این خانواده در این دو سال وارد آمده میگوید و اینکه از عید تا کنون آقای طاهری به مرخصی نیامده و این باعث بی قراری فرزند کوچک او شده است.


همچنین نسرین ستوده به جرم اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس تعزیری و بیست سال ممنوعیت خروج از کشور و بیست سال ممنوعیت از وکالت محکوم شد.


ستوده بعد از کشته و زندانی شدن شهروندان معترض به نتیجه انتخابات وکالت شماری از آنها را بر عهده داشت. این زندانی سیاسی از هرگونه مرخصی و ملاقاتهای منظم با خانواده اش محروم بوده است. او که دارای دو فرزند دختر و پسر است از تیر ماه گذشته تا کنون فقط یکبار ملاقات حضوری داشته است و هر بار به بهانه های مختلف از دادن ملاقات حضوری به آنان ممانعت می شود.


رضا خندان همسر وی می گوید یکی دو مرتبه افراد مشکوک به عنوان مهمان به خانه آنها آمده و از ایشان در مورد ارتباط شان با خانم شیرین عبادی و هادی قائمی سوال میکنند که وی به آنها گفته که هیچ ارتباطی با اینها ندارنند و در طی نامه ای به رییس قوه قضاییه نوشته که ما در منزلمان نیز امنیت و آرامش نداریم.


مهدی محمودیان عضو جبهه مشارکت و از کسانی که در خصوص وقایع بازداشتگاه کهریزک اطلاع رسانی کرده بود روز ۲۵ شهریور ماه ۸۸ در منزل شخصی اش بازداشت شد و سه ماه در سلول انفرادی زندان اوین بود و بعد از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

وی که نام و شمار کشته شدگان را به رسانه ها اعلام کرده بود و گورهای دسته جمعی را در بهشت زهرا کشف کرده بود به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.


محمودیان در اثر شکنجه های غیر انسانی و نگه داشتن شب تا صبح در هوای سرد بدون لباس اضافی دچار عوارض تنفسی و عفونت ریه شده و بعد تر دچار حمله های تنفسی و ساعتهای طولانی بیهوش میشده است که بعد از یکسال که از بیماری اش و درخواستش برای مداوا گذشت دادستان اجازه خروج از زندان و رفتن به بیمارستان را به او داد و به خاطر عدم رسیدگی به موقع قسمتهایی از حجم ریه اش را از دست داده است و باید برای تنفس از اسپری استفاده کند. او در داخل زندان در نامه ای به رهبری در مورد وضعیت اسفناک زندان رجایی شهر و تجاوزهای مکرر نوشت.


پدر مهدی محمودیان در این دیدار در مورد برخوردهای نامناسب با خانواده ها ی زندانیان که برای ملاقات میروند و شیوه هایی که معتقد است برای تحقیر و آزار خانواده هاست گلایه کرد.


مهدی محمودیان بیانیه های زیادی را امضا کرده که آخرین آن بیانیه ۳۹ زندانی بود که در آن اعلام کرده بودند گرم کردن تنور انتخابات به هر شکلی کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دموکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است.


شهید اشکان سهرابی که از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات است. او جوانی بیست ساله و دانشجوی مهندسی دانشگاه آزاد قزوین بود که در روز ۳۰ خرداد مورد اصابت مستقیم گلوله در یکی از خیابانهای خلوت تهران قرار گرفت و در بیمارستان جان باخت.

خانواده اشکان می گویند چند نفر از بنیاد شهید آمدند که اسم اشکان را در لیست شهدا قرار دهند اما ما قبول نکردیم و اجازه ندادیم آنرا به نفع خودشان مصادره کنند در حالیکه مشخص است توسط چه افرادی کشته شده است.


احمدی نژاد در هشتمین سفر خود به آمریکا در یک نشست خبری معترضان حوادث بعد از انتخابات را عده قلیلی نامید که ساختمان ها را تخریب میکنند و خودروها را آتش میزنند و در عین حال ادعا کرد متاسفانه ۳۳ نفر در حوادث بعد از انتخابات کشته شدند که دو سوم آنها از نیروی انتظامی یا مردم هوادار دولت بودند.


این در شرایطی بیان شد که در دو سال گذشته بسیاری از خانواده های کشته شدگان اعلام کردند که فرزند آنها از هواداران جنبش سبز بوده که در اعتراض به نتیجه انتخابات کشته شده اند.


طاهره منتظری در این دیدار گفت: پدرم طبق آیه شریفه “انما یوفی الصابرین اجرهم بغیر حساب” معتقد بودند اجر افرادی که صبر پیشه کنند غیر قابل محاسبه است و آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی را کردند و صبر برای آنهایی که عزیزانشان را طی این وقایع از دست داده اند.



واکنش رئیس اتاق بازرگانی ایران به تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا

Posted: 01 Jan 2012 02:12 AM PST

جرس: در پی امضای مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در واكنش‌ به این اقدام آمریكا، با بیان اینكه اعمال تحریم‌ها ضرر متقابل دارد، عنوان كرد كه با این اقدام ملت و فعالان اقتصادی ایران به شكل دیگری نیازهای خود را تامین می‌كنند.


به گزارش منابع بین المللی رئیس جمهور آمریکا روز شنبه (۳۱ دسامبر / ۱۰ دی) قانون جدیدی را در رابطه با تحریم‌های جمهوری اسلامی امضا کرد که هدف آن ایجاد مانع در کسب درآمدهای نفتی ایران است. این اقدام تنبیهی علیه بانک مرکزی ایران در چارچوب قانون بودجه‌ی کلان دفاعی ۶۶۲ میلیاردی آمریکا صورت می‌گیرد که باراک اوباما با امضای خود آن را به مرحله‌ی اجرایی رساند.


به گزارش ایسنا، در اولین واکنش به این اقدام آمریکا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تاکید کرد که هر میزان كه اقدامات خلاف عرف افزایش پیدا كند، شكنندگی سیستم بانكی كشورها افزایش می‌یابد و اروپایی‌ها به دست خود این دستاورد بزرگ را از دست خواهند داد.


محمد نهاوندیان در مورد تحریم‌ بانك مركزی ایران اظهار كرد: به طور قطع چنین رفتاری، بی‌سابقه و بدون توجیه در مناسبات بازار پولی و اعتباری جهان است و این موضوع باعث كاهش شفافیت در مبادلات پولی و مالی خواهد شد و به هر میزان كه اقدامات خلاف عرف افزایش پیدا كند، شكنندگی سیستم بانكی كشورها افزایش می‌یابد و اروپایی‌ها به دست خود این دستاورد بزرگ را از دست خواهند داد.


وی اضافه كرد: به هر حال اگر تحریم بانك مركزی ایران نیز همانند دیگر حلقه‌های تحریم‌های دیگر به صورت یك اقدام غیرقابل توجیه بر ملت ایران اعمال ‌شود، ملت و فعالان اقتصادی ایران به شكل دیگر نیازهای خود را تامین می‌كنند، همچنان‌ كه تحریم‌های دیگر باعث توقف تجارت ایران نشده و با این تحریم نیز باید با روش‌های معقول برخورد كرد.


رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار امیدواری كرد كه اروپا به جای این‌كه با گام‌های غیرمعقول گره را كورتر كند، گام‌های گذشته را ترمیم كند تا بتوان مشكلات سیاسی را از طریق مذاكرات سیاسی حل كرد و مناسبات اقتصادی منافع طرفین تامین و با شكوفایی روابط به بر طرف شدن سوء‌تفاهم‌ها و حل مسائل سیاسی كمك شود.


وی در همین مورد عنوان كرد: با وجود این‌كه تحریم‌ها بالا بردن هزینه مبادله را به همراه داشته اما هدف سیاسی از اعمال تحریم‌ها یعنی تغییر رفتار سیاسی ایرانیان مبنی بر دست بر داشتن از حقوق خود تاثیری نداشته است.


وی تجربه تحریم‌های بلند مدت از نظر دستیابی به هدف را ناكام دانست و افزود: مهمترین شاهد این است كه مبادلات ایران روز به روز در حال افزایش است. البته آمریكا جایگاه خود را در مبادلات جمهوری اسلامی بعد از انقلاب از دست داده و اتحادیه اروپا هم رشد اندكی را تجربه كرده است.


وی با بیان اینكه اعمال این تحریم‌ها ضرر متقابل داشته شده است، اظهار كرد: اعمال تحریم هم دستیابی شركت‌های اروپایی به بازارهای ایرانی را با محدودیت‌هایی رو به رو كرده و هم از سوی دیگر گزینه‌های پیش‌روی فعالان اقتصادی ایران كمتر شده است كه برای این موضوع باید كاری انجام داد.


نهاوندیان متذكر شد: به خصوص در شرایطی كه در اقتصاد اروپا با یك نوع شبه بحران مواجه هستیم، شركت‌های اروپایی به دنبال حفظ بازارها و دستیابی به بازارهای جدید هستند. بنابراین اگر این تلاش برای رونق اقتصاد ایران انجام شود، ممكن است فرصت قابل توجهی در روابط ایران و اروپا ایجاد كند كه باید ایران در این مسیر رویكرد برنده ـ برنده را دنبال ‌كند.


رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی در روابط ایران و اروپا خاطرنشان كرد: این اختلاف‌نظرهای سیاسی را باید به حوزه سیاسی ارجاع داد و آن را از طریق مذاكره حل كرد تا بدین شكل بتوان شاهد فصل جدیدی از مناسبات میان ایران و اروپا بود.

 


دلار در مبادلات داخلی جایگزین ریال شد

Posted: 01 Jan 2012 01:41 AM PST

واحد پولی دو گانه در بازار

جـــرس: در پی نوسانات شدید نرخ ارز در ایران و تغییرات ساعتی ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر جهان، منابع خبری گزارش داده اند که بسیاری از شرکت ها و مغازه داران برای پوشش نوسانات قیمت دلار فاکتورهای فروش کالا را با نرخ دلار می‌نویسند.


تارنمای خبر آنلاین، در گزارشی آورده است: "وقتی سری به بازار کالاهای لوکس و وارداتی می زنیم بیش از سایر بازارها بی ارزش شدن ریال را احساس می کنیم. بازار طلای کریمخان زند تهران و بازار ساعت‌ها و لپ‌تاپ‌ها و کالاهای لوکس وارداتی، دیگر جایی برای واحد پولی ریال و حتی تومان ندارند. بازار فروش کالاهای وارداتی از جایگزینی رسمی دلار به جای ریال حکایت می‌‌کند. به عنوان مثال دیگر لپ تاپی را با قیمت چند میلیون تومان ارائه نمی‌شود بلکه در فاکتورها نرخ‌ها به دلار لحاظ می‌شود و در زیر قیمت با ذکر تبصره‌ای قید می‌شود که قیمت با دلار روز محاسبه می‌شود. در این شرایط اگر مشتری قصد پرداخت به ریال را داشته باشد، بهای آن کالا با نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه می‌شود."


به نوشته خبر آنلاین، "برخی فروشندگان نرخ دلار را محاسبه کرده و وجه ریال از مشتری دریافت می‌کنند. برخی دیگر نیز پارا فراتر گذاشته و در قبال فاکتور فروش بر پایه دلار، اسکناس دلار تحویل می‌گیرند. در حقیقت بازار، سال جاری را زمان مناسب برای تغییر واحد پولی می‌داند و دلار را برای جایگزینی ریال انتخاب کرده است."


این پایگاه خبری علت آن چه را که دلار را در مبادلات داخلی جایگزینی ریال کرده است، چنین شرح داده است:
"در پنج ماهه دوم سال جاری رشد ۳۰ درصدی قیمتها و رسیدن نرخ تورم به مرز ۲۰درصد (طبق آمار بانک مرکزی) اتفاقی بود که بر حذف ریال از بازار مبادلاتی ایران و جایگزینی دلار به جای آن صحه گذاشت."


در همین زمینه، سایت الف، متعلق به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز، روز چهارشنبه ۷ دی ماه، در یادداشتی با عنوان "آثار سوء ندانم کاری های ارزی بر بازار و تولید " نوشته بود: "نوسان شدید و ابهام در بازار ارز باعث شده در بازار كالاهای وارداتی تقاضا افزایش و عرضه كاهش یابد. نوسان و افزایش شدید نرخ ارزهای خارجی، به تدریج آثار خود را در بازار كالاهای وارداتی نظیر رایانه و ماشین های اداری، لوازم خانگی، خودروهای خارجی، كاغذ، تجهیزات صنعتی و... نشان داده است."


به نوشته الف "بسیاری از فروشندگان به تصور افزایش بیشتر نرخ ارز در روزهای تا پایان سال، عرضه كالاهای خود را محدود كرده و آنها را در انبارها نگه داشته اند."

 

گفتنی است، در حالی است که دلار آمریکا تا ۲۷ درصد از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داده و رو به سقوط در برابر ارزهای دیگر جهان است، ریال در سال جاری هر روز ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و طی سه هفته اخیر، ۳۷ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.


قیمت دلار آمریکا از هفته گذشته بین ۱۵۰۰ تومان تا ۱۵۴۸ تومان در بازار ایران فروخته شد.


یک ریال برابر یک دلار می‌شود
بر اساس این گزارش، چهار ماه رئیس کل بانک مرکزی به طور جدی از حذف چهار صفر از پول ملی سخن می‌گفت و در مقابل عدم تاییدهای وزیر اقتصاد تعداد صفرهای حذف شده از واحد پولی را چهار صفر عنوان کرد.


محمود بهمنی گفته بود "یک ریال یک دلار خواهد شد و پول ما با حذف چهار صفر معادل یک دلار آمریکا می‌شود."


آزادی موقت سعید نعیمی، عضو زندانی سازمان ادوار تحکیم

Posted: 01 Jan 2012 01:22 AM PST

جرس: سعید نعیمی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) روز شنبه دهم دی ماه، تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سابق دانشجویی، پس از گذشت بیش از ۲۳۵ روز از بازداشت، روز شنبه با تودیع وثیقه‌ی ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.


سعید نعیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر آذربایجانی ۱۸ اردیبهشت امسال توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود، واقع در کرج دستگیر و برای بازجویی و رسیدگی به پرونده اش به اطلاعات تبریز منتقل شد.


مهندس نعیمی در دوران تحصیلاتش در دانشگاه زنجان، عضو شورای مرکزی و مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه بود وی همچنین مدیر مسئول نشریه ی دانشجویی تورکی-فارسی «سَس» در دانشگاه زنجان بود.