جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حاکمان ناتوان و الگوی حذف صورت مساله

Posted: 05 Jan 2012 07:49 AM PST

داریوش محمدی


الگوی «حذف صورت مسئله » الگوی مدیریتی حاکمان فعلی ایران شده است. این الگو، ریشه در ناتوانی در اداره ی مملکت دارد. یعنی ناکارآمدی قوا و عدم مشروعیت سیاسی دولت و فقدان پایگاه اجتماعی حاکمان، چنان دست به دست هم داده اند که هر روز مسائل و مشکلات جدیدی در مملکت اتفاق می افتند و مقامات، عاجزانه به جای حل آنها به حذف صورت مسئله روی می آورند. شواهد بسیاری این ادعا را تائید می کنند. ذکر چند نمونه شاید کافی باشد.


نمونه اول:
سایت مثقال، یک سایت کاملاً تخصصی بود که به صورت لحظه ای قیمت ارز و فلزات بهادار را به صورت لحظه ای درج می کرد. در سالیان اخیر این سایت آنچنان مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته بود که اغلب می شد آن را در میان ۱۰۰ سایت اول کشور مشاهده کرد. آخرین رتبه ی این سایت به گواهی سایت آلکسا ۳۵ بود!


اما نوسانات قیمت ارز و ناتوانی دولت در کنترل قیمت ارز، مسئولان را وادار به حذف و فیلتر کردن این سایت از عرصه ی دنیای مجازی کرد. این روش برخورد، غیر از «حذف صورت مسئله» چه عنوان دیگری میتواند داشته باشد؟ گویی اگر این سایت قیمت ارز را درج نکند و مردم از بی ارزشی لحظه به لحظه پول ملی خبردار نشوند، اقتصاد کشور پیشرفت می کند و حاکمان روسفید خواهند شد!


نمونه دوم: اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی، معرف حضورتان هست. اختلاسی که بزرگترین اختلاس تاریخ ایران لقب گرفت و در همان روزهای اول دامن بسیاری از مدیران ارشد دولتی را گرفت. اختلاسی که به نمادِ فساد دولتِ عدالت پرور! نهم و دهم تبدیل شد.


اما حاکمان که در برخورد با عوامل اصلی این فساد ناتوان بودند، به سبب سوء مدیریت و ناتوانی در کنترل ابعاد آن، دستور دادند تا قضیه «کـش» پیدا نکند و رسانه ها به آن نپردازند؛ مبادا بر اثر پیگیری آن نه از تاک نشانی بماند نه از تاکنشان. آیا این روشِ برخورد با این فساد عظیم که به اعتراف خودِ حاکمیت، بی اعتمادی را در میان مردم دامن زده است، نامی جز «حذفِ صورت مسئله» دارد؟


نمونه سوم : ماجرای پرونده ی فساد در بیمه ی ایران را کسی فراموش نکرده است. چند تن از به اصطلاح اصولگرایان رقیب با احمدی نژاد به شدت پی گیر آن بودند.حتی رئیس جوان و کم تجربه ی قوه قضائیه ، در آغاز نشستن بر مستند قاضی القضات، در یک مراسم رسمی آن را رونمایی کرد. پای معاون اول که به پرونده باز شد، حاکمیت و قوای نظارتی خود را از پیگیر آن ناتوان دیدند. از طرفی احمدی نژاد پرونده ی زمین خواری ورامین را در چنته داشت و از طرفی دیگر رحیمی گفته بود که پول های کثیفِ این پرونده را در مبارزات انتخاباتی به نفعِ رئیس دولتِ نورچشمی، هزینه کرده است.
نتیجه چه شد ؟ پرونده ی بیمه نیز باید انکار می شد، حتی اگر سخنگوی رسمی قوه قضا و دادستان کل کشور، رسماً از متهم اصلی پرونده یاد کرده باشد. آری، حاکمان را چاره ای جز «حذف صورت مسئله» نبود!


مهمترین نمونه: اما مشهورترین و به عبارتی مهمترین جایی که این الگو مبنای رفتار حاکمان شد، ماجرای مواجهه با اعتراضات جنبشِ سبز بود! حاکمِ ناتوان از مهار جنبش، ناتوان از قانع کردن معترضان، ناتوان از رسیدگی قانونی به پرونده ِ اعتراض، ناتوان از پاسخگویی به مردم و ناتوان از استقرار دولتِ کودتا و ناتوان از مهارِ محبوبیت موسوی و کروبی، ترجیح داد از اساس صورت مسئله را حذف کنند. یعنی جنبش سبز را «فتنه و توطئه» دشمنان بخوانند و میرحسین و شیخ مهدی را زندانی کند تا به خیال خود موضوع را مدیریت کند و به قول سردار سپاه جعفری، معجزه ای بر معجزاتِ خود بیافزاید.


باری ، ناتوانی حاکمان در اداره ی کشور اگر چه نکته ی مهمی است، اما آگاهان می دانند که ابداً سخن تازه نیست و این رشته سر دراز دارد. تنها باید آرزو کرد و دست به دعا برداشت که دامنه ی این مدیریت ناتوان به عرصه ی موضوعات بین المللی و بحران های فرا مرزی باز نشود، وگرنه معلوم نیست که این مدیریت ناتوان چه بر سر مملکت بیاورد.


منبع: کلمه

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

نئوکانهای ایرانی

Posted: 05 Jan 2012 07:29 AM PST

علی حسین قاضی زاده
ایران به خط قرمزهای جامعه ی جهانی نزدیک می گردد. گام به گام و لحظه به لحظه. 


حقیقت نخست

ایران به خط قرمزهای جامعه ی جهانی نزدیک می گردد. گام به گام و لحظه به لحظه. مشکل دیگر فقط در مواضع آمریکا و متحدانش نیست. مشکل همین بیخ گوش ماست. مشکل درهمین کشورهای رنگارنگ خلیج است که سالهاست دغدغه ی تقابل با بلندپروازیهای امپراطوری پارس، خواب را از چشمانشان ربوده. مشکل در تهدیدهایی است که در پشت درهای بسته، پنهان و آشکار عنوان می گردد که اگر دنیا به ایران اتمی گردن نهد، به طرفه العینی، خاورمیانه را به زرادخانه ی اتمی بدل خواهند کرد. دول غربی نیک می دانند که اگر دنیا بخواهد ایران اتمی را پذیرا گردد، با هیچ روشی نمی توان خللی در ارادهء عربستان و امارات و قطر وارد آورد تا آنها نیز به همین راه نروند. آیا دنیایی که از پس ایران برنیامد، از پس عربستان برخواهد آمد که ذخیرهء ارزی اش دهها برابر ایران است و منابع نفتی اش فراوان تر و موقعیت ممتازش به دلیل بهره مندی از موسم حج و زیارت، منحصر به فرد؟ آیا اسرائیل تماشاگر این مسابقه ی اتمی در خاورمیانه خواهد بود؟

در یک کلام، حقیقت نخست چیزی نیست جز اینکه دنیا به نقطه ای رسیده است که می گوید: توقف پروژهء هسته ای ایران، ”به هر روش و به هر شکل و به هر هزینه".

حقیقت دوم

دنیا دلایل ایران را برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای می داند. هرچند که طرفین، این دلایل را به روی یکدیگر نمی آورند، اما فردای دستیابی ایران به توان هسته ای- به همان سان که غرب از آن می هراسد- ایران به کشوری بدل می گردد که دیگر گزینه ی نظامی بر علیه ایران، روی میز هیچ سیاستمداری در دنیا نخواهد بود. از آن روز بعد تنها از تحریم می توان سخن راند و انزوای مطلق. اما به یک دلیل روشن ایران هرگز به روزی گرفتار نخواهد آمد که کرهء شمالی گرفتار شد و آن چیزی نیست جز نفت و شاهراه عبور نفت.

حقیقت دوم این است که اگر ایران از مرحله دستیابی به توان هسته ای گذر کند، تحریم نمی تواند حربهء موثری برای تقابل با آن باشد.

حقیقت سوم

وقتی تحریم و انزوای مطلق هم سدی بر سر راه کشوری چون ایران نباشد، وقتی سیاستمداران ایرانی بر این باورباشند که باید زمان خرید و این دوره را طی کرد تا فردایی که دور نیست، تنها راهی که پیش روی غربیان می ماند، اعمال گزینه ی نظامی است پیش از آنکه دیر شود. اما وقتی کشوری مثل آمریکا بخواهد گزینه ی نظامی را بر علیه کشوری به کار گیرد، باید از موفقیت آن مطمئن باشد. سالها است که آمریکا و متحدانش وارد جنگی نگشته اند که کمترین احتمالی برای شکست موجود باشد. نه تنها باید از پیروزی مطمئن بود، بلکه حتی از کوتاه مدت بودن جنگ هم باید مطمئن شد، تا هزینه های مترتب بر آن، به کمترین حد تقلیل یابد. از سوی دیگر، جغرافیای جنگ باید به طور مشخص در کنترل باشد تا در خلال جنگ، کشورهای مهاجم مجبور به تخصیص منابع فراوان در اقصی نقاط جهان نگردند.

حقیقت سوم این است که ذخیره ارزی ایران و توان نظامی مقبولی که ایران برای خویش فراهم آورده و از همه مهمتر، نفوذی که در اقصی نقاط جهان به چنگ آورده، این جنگ را فاقد شرایطی می کند که آمریکا برای آغازیدنش نیازمند آن است.


مجموعه مواردی که ذکر گردید، آمریکا و متحدانش را به این نکته می رساند که در ابتدا باید تمامِ پروژه های ایرانیان را در فرای مرزهایش شناخت و با آن مقابله کرد و سپس طرح انزوای مطلق ایران را به اجرا درآورد. شریانهای اقتصادی ایران را نابود کرد. عرصه را به حدی بر ایرانیان تنگ آورد که همه ذخیرهء ارزی اش به پایان رسد. توان نظامی اش تقلیل یابد. روحیه ی جنگندگی اش کاهش یابد. جنبش های اعتراضی متعددی شکل گیرد تا حکومت برای تقابل با آنان مجبور به صرف منابع مالی و انسانی گردد. گسست بین ملت و حاکمیت گسترده تر گردد. زمینه پذیرش نیروی خارجی در نزد افکار عمومی حاصل شود و آنگاه پیش از آنکه دیرشود با یک حمله نظامی کار فیصله یابد.

سناریوی فوق، روشن و واضح و بدون هیچ پرده پوشی، خط به خط در حال وقوع است و از دید هیچ سیاستمداری نه در داخل و نه در خارج ایران پنهان نمانده است. اما هر چقدر که آمریکا و متحدانشان، گام به گام، پروژه وقوع گزینه نظامی را با دقت و وسواس فراوانی به پیش می برند، به همان اندازه در داخل مرزهای ایران، برای تقابل با چنین واقعه ی شومی، سردرگمی و ناتوانی حکمفرماست.

در تهران، بر سر تنها چیزی که اتفاق نظر هست، پیشبرد پروژه هسته ای ایران با نهایت سرعت است. اما برای اینکه تا زمان رسیدن به نقطه ی مطلوب، چگونه باید کشور را از بلایای احتمالی مصون نگاه داشت، هیچ استراتژی منسجمی، مشاهده نمی گردد.

عده ای که دیگر صدایشان در بین همهمه اصولگرایان حاکم پنهان گشته، معتقد به گفتگوی سازنده با گروه 1+5 هستند. گروهی دیگر معتقد به وقت کشی هستند و به همان روشهای نخ نما شده، همچون از سرگیری مذاکرات و سپری کردن زمان، بدون حصول نتیجه را پیشنهاد می دهند. گروهی معتقد به دور زدن کشورهای غربی هستند و بهره بردن از شکاف بین دول غربی و روسیه و چین. گروهی معتقد به بکار بستن واژه هایی هستند که نشان از اقتدار و بی هراسی مان باشد. گروهی معتقد به رجز خوانی هستند و گروهی معتقد به لابی کردن با همه دولتهایی که مواضع ضد غربی دارند و ....

اما در میان این همه تشتت، هر اندازه که از قدرت اثر گذاری نیروهای معتقد به تنش زدایی و حل دیپلماتیک مسئله کاسته می گردد، هر اندازه که سکان هدایت این داستان، هم در داخل و هم در خارج از مرزهای ایران، از دست سیاستمداران خارج گشته و به دست نظامیان می افتد، نغمه هایی نرم نرمک شنیده می گردد که اگر بستر لازم برای رشد و نمو آنان فراهم گردد، می توانند کشور را به مرز یک فاجعه بزرگ رهنمون گردند.

جنگ 33 روزه لبنان

نیت اسرائیل برای آغاز جنگ 33 روزه لبنان، که با چراغ سبز آمریکا نیز همراه شد، محو کامل حزب الله لبنان بود. اسرائیل در آن جنگ تخمین بسیار اشتباهی از توان دفاعی و قدرت مقاومت حزب الله داشت. با همین تخمین اشتباه، اسرائیل به استقبال جنگ رفت و علیرغم همه ی هزینه هایی که به لبنان و حزب الله تحمیل کرد، از به انجام رساندن هدف اصلی عاجز ماند.

نتیجه ی این جنگ، علیرغم همه ی هزینه هایی که بر لبنان رفت، بیمه گشتن بقای حزب الله بود برای زمانی طولانی و نا معلوم. زرادخانه ی نظامی حزب الله هم اکنون غنی تر از گذشته گشته و احتمال حمله مجدد به لبنان نیازمند دلایلی بسیار بیشتر از گذشته است.

عده ای در ایران، با الهام گرفتن از این واقعه، بر این باورند که آمریکا به دلایلی که درهمین نوشته آمده، توان یک پیروزی نظامی را در مقطع کنونی ندارد. اما بسیار محتمل است که با فراهم آوردن شرایطی، این امکان را در مدتی دورتر به کف آورد. پس اگر قرار است که به انتظار بتشینیم که آمریکا عرصه را چنان بر ایران تنگ آورد که در آینده ای نه چندان دور جنگی را با احتمال پیروزی بالا بیآغازد، زمان وقوع این جنگ را به جلو بیاندازیم تا دشمن نتواند ساز و کار مناسب برای پیروزی در جنگ را فراهم آورد. این گروه بر این باورند که جنگ زود هنگام، همانند وقوع یک زلزله زود هنگام است که می تواند از وقوع زلزله ای در آینده دور با قدرت تخریب بالا پیشگیری نماید.

به باور اینان، وقوع جنگ اجتناب ناپذیر است و وقوع یک جنگ محدود بدون حصول برتری مشخص برای هر یک از طرفین، می تواند از وقوع جنگ اصلی، که می تواند به بهای نابودی پروژه هسته ای و یا حتی حکومت فعلی نیز باشد، پیشگیری نماید.

اما از آنجایی که آغازگر جنگ بودن، دربردارنده هزینه های گزافی است، لاجرم به ارسال سیگنالهایی مبادرت می ورزند که طرف آمریکایی را به وقوع زود هنگام جنگ ترغیب نمایند. بزرگنمایی و قریب الوقوع بودن دستیابی ایران به بمب هسته ای از یک سو و تحریکات نظامی در خلیج فارس از سوی دیگر، فراهم کردن بهانه های لازم برای کشورهای غربی، همچون اشغال سفارت انگلستان، طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا و بهانه های دیگری که به زودی خواهند آمد، همه و همه در این راستا است که ایران در حال گردآوری دلایلی است که دولتهای غربی را برای وقوع زودهنگام جنگ مجاب سازد.

نظریه پردازان این بازی خطرناک بر این باورند که در صورت نیاز حتی باید به غرور ملی کشورهای غربی لطمه وارد کرد، تا آنها، تحت فشار نیروهای تندرو خود، پیش از آنکه درک درست و صحیحی از توان نظامی و عکس العمل جامعه ایرانی نسبت به جنگ و نیروی خارجی بدست آورند، به آن ورود کنند.

جنگی که در صورت وقوع و عدم حصول پیروزی غربیان، برای صاحبان این اندیشه، دستاوردهای چشمگیری در داخل و خارج از مرزهای ایران به همراه دارد و تضمین گر بقای نئوکانهای ایرانی، در هر دو جبههء داخل و خارج خواهد بود.

پرواضح است که جدا از لطمات جبران ناپذیری که این بازی خطرناک حتی در صورت اجرای موفقیت آمیز آن، به کشور و مردم ایران وارد می گرداند، این امکان وجود دارد که شرایط آن گونه که اینان پیش بینی می کنند، محقق نگردد و همین جنگ زود هنگام نیز به بهای نابودی ایران منجر گردد.

این نغمه های ناموزون که کم کمک می رود تا به مواضع رسمی حکومت نیز بدل گردد، همه ی تلاش دیپلماتیک کسانی را که در طی 15 سال اخیر کوشیده اند تا آغاز یک جنگ را برای آمریکا و متحدانش پرهزینه کنند را ناکام می گرداند. تحولات چند ماه آینده ایران، به ویژه پس از انتخابات مجلس، تعیین کنندهء وزن جنگ افروزان وطنی، در آینده ی ایران خواهد بود. گروهی که تسلطشان بر ارکان سیاسی و نظامی، بهترین هدیه ای خواهد بود که در تاریخ ایران زمین، از تهران به سمت واشنگتن ارسال گشته
 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

همسر اسدی زیدآبادی: گلچینی از بهترین ها به ناحق در زندان هستند

Posted: 05 Jan 2012 07:10 AM PST

مژگان مدرس علوم
  جرس: حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران پس از تمدید نشدن مرخصی اش به بند 350 بازگردانده شد. این فعال دانشجویی از آن زمان تاکنون از ملاقات حضوری محروم است.

 
عاطفه خلفی همسر اسدی زیدآبادی در این خصوص به "جرس" می گوید: " نمی دانم چرا ملاقات حضوری منظم نیست مثلا من الان سه ماه است که ملاقات حضوری ندارم و علتی هم برای آن عنوان نمی کنند."


او می افزاید: "خواسته ی اصلی تمام خانواده ها آزادی عزیزانشان باشد زیرا همسر خود من جرمی مرتکب نشده و انتقاد کردن جرم محسوب نمی شود و طبق قانون خودمان هم انتقاد جرم نیست که البته این بحث مفصلی است که من در اینجا فرصت ندارم مطرح کنم. اما حالا که به ناحق زندانی شده اند باید حداقل حقوق یک زندانی سیاسی را داشته باشند، مسئولین باید این موضوع را درک کنند که حفظ حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان در قوانین آمده و باید اجرا شود.

مثلا حق مرخصی از حقوق اولیه ی یک زندانی است که بتواند چند ماهی یک بار به مرخصی بیاید و به امور زندگی خانواده اش رسیدگی کند بسیاری از خانواده ها بچه دارند و مشکلاتی دارند که نیاز به مدیریت دارد."


این فعال دانشجویی و مدافع حقوق بشر دوبار پس ازحوادث انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت شد. بار اول در آبان ماه همان سال که بیش از چهل روز را در بند 209 گذرانده و پس از آن به قید کفالت آزاد شد. بار دیگر در مرداد ماه سال 89 بازداشت گردید و به 5 سال حبس تعزیری محکوم گردید. حکمی که اسدی زیدآبادی آن را متناسب با اتهامات وارده ندانسته و با تشریح موارد نقض قانون در جریان رسیدگی به پرونده اش، خواستار بازنگری در حکم صادره علیه خود شد، درخواستی که بی پاسخ ماند. اتهامات وی، شامل اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌ جمهور، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی است که مربوط به پرونده‌ بازداشت پیشین این عضو ارشد سازمان دانش آموختگان ایران است.


وی در نامه ای از زندان نوشته بود: "جرم ما و سایر دوستان دربند ما شجاعت در انتقاد شرح مظالمی است که به مثابه امر به معروف و نهی از منکر خطاب به حاکمان بیان شده است،جرم ما روایت نقض حقوق انسانهاست..."


همسر اسدی زیدآبادی با ابراز ناراحتی از حبس همسرش بیان می کند: " الان گلچینی از بهترین ها به ناحق در زندان هستند همه انسانهای تحصیلکرده و روشنفکر که می توانند برای جامعه و مردم خدمت کنند اما خوب چاره ای جز تحمل این شرایط نداریم و انشالله همه زندانیان سیاسی بزودی آزاد شوند."


گفتنی است، در ادامۀ واکنش های اعتراضیِ زندانیان سیاسی به وضعیت حاکم بر کشور، ۳۹ تن از زندانیان سیاسی در زندان های مختلف کشور که نام اسدی زیدآبادی نیز در میان آنهاست، با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کرده اند: "بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است. امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است."


در ادامه این گفتگو عاطفه خلفی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط در سالن ملاقات نسبت به دفعات پیش اینچنین ادامه می دهد: "این هفته رفتارها در سالن ملاقات بهتر شده بود و دیگر مهر به کف دست نمی زدند و ما امیدواریم این روند بهبود وضعیت ادامه پیدا کند. خوب خانواده ها به این که نه تلفن، نه ملاقات حضوری، نه مرخصی داشتند اعتراض دارند. یعنی اگر قرار است رفتاری که با زندانیان دیگر می شود با خانواده های زندانیان سیاسی هم بشود پس از سایر حقوق یک زندانی هم زندانیان سیاسی باید برخوردار باشند. این اعتراض تقریبا دو و سه هفته طول کشید اما امروز که به ملاقات رفتیم رفتارها بهتر شده بود. خانواده ها در حقیقت به این مساله اعتراض داشتند که این برخوردها دور از شان زندانیان سیاسی است. و این را تاکید کنم که اعتراض خانواده ها در بهتر شدن برخوردها بی تاثیر نبود. البته اعتراض اصلی خانواده ها مبنی بر اینکه عزیزانشان بی گناه در زندان هستند پابرجاست."


همسر زیدآبادیی ادامه می دهد: "حالا تلفنها را وصل کرده اند و زندانیان تقریبا هر ده - پانزده روز یکبار می توانند تلفن بزنند. همسر خودم در ماه گذشته سه بار زنگ زد که خب این باعث می شود که از نگرانی خانواده ها کم شود. البته اینکه طبق قانون زندانی هر روز باید بتواند با خانواده اش تماس بگیرد نیست اما حدود یک ماهی است که هر ده - پانزده روز یکبار زندانیان می توانند با خانواده تماس تلفنی داشته باشند و امیدواریم حق استفاده از تلفن افزایش پیدا کند و همانطور که تلفن بند 350 دارد وصل می شود زندانیان رجایی شهر و زندانهای دیگر هم بتوانند از این حق استفاده کنند. اگرچه باز امیدواریم و این انتظار را داریم که هر چه زودتر آزاد شوند."

 

 

اعدام ده زندانی در شهرهای مختلف ایران

Posted: 05 Jan 2012 06:03 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری و خبری، ده زندانی در شهرهای زنجان، کرمان، بم، کرمانشاه و ورامین، طی دو روز اخیر اعدام شدند.


به گزارش کرمانشاه پست، سه نفر از مجرمان سرقت از بانک سپه کرمانشاه صبح پنجشنبه در میدان آزادی آن شهر اعدام شدند .


علیرضا احمدی ۴۸ ساله، صادق اسکندری ۳۳ ساله و ساسان بسامی ۳۶ ساله روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه سال جاری ضمن سرقت مسلحانه از بانک سپه شعبه سعدی با کشتن ۴ نفر از پرسنل بانک و مأمور نیروی انتظامی مبلغ دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال را به سرقت بردند .


بر اساس این گزارش، سر دسته باند سارقین پس از چند هفته با مقاومت مسلحانه در منطقه گذرنامه کرمانشاه کشته شد .


بنا به گزارش کرمانشاه پست جمعیت فراوانی از مردم در صحنه حضور داشتند و خیابان های منتهی به میدان آزادی توسط پلیس کنترل می شد.


همچنین یک زندانی به نام نظرعلی مرادی بامداد پنج شنبه، پانزدهم دی‌ماه از سوی دستگاه قضایی-امنیتی در زندان خورین شهرستان ورامین به دار آویخته شده است.


به گزارش مهر، نظرعلی مرادی فرزند کرمعلی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح پنج شنبه ۱۵ دی‌ماه، به جرم نگهداری ۲۱۵ گرم هروئین و یک کیلو و ۱۰گرم تریاک در سن ۵۳ سالگی در زندان خورین ورامین اعدام شد.


رأی اعدام نامبرده توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان ورامین صادر شده و به تأیید دادستان کل کشور رسید اما با تقاضای عفو از سوی محکوم علیه، درخواست عفو وی در دو مرحله از طریق کمیسیون عفو استانی و مرکز مورد رسیدگی قرار گرفت که در هر دو مرحله رد ‌شد.


پس از تأیید حکم صادره و با اعلام بلامانع بودن اجرای حکم از سوی ریاست قوه قضائیه، حکم صادره پس از طی مراحل مرسوم، ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح امروز با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین، قاضی ناظر زندان دادسرای شهرستان ورامین، رئیس ندامتگاه خورین ورامین، نمایندگانی از نیروی انتظامی و پزشکی قانونی به مرحله اجرا درآمد.


همزمان، یک زندانی به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان سمنان اعدام شد.


به گزارش ایسنا، مسئول روابط عمومی دادگستری استان سمنان چهارشنبه ضمن اعلام این خبر گفت: این مجرم (الف ت) اهل سرخس بوده است که با جرم حمل و نگهداری ۳. ۹۵۲کیلوگرم هروئین فشرده (کراک) توسط دادگاه انقلاب اسلامی سمنان به اعدام محکوم شده بود.


محمد صدیقی نیا افزود: حکم وی پس از طی تشریفات قانونی و تأیید در دادستانی کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه، صبح چهارشنبه در زندان مرکزی سمنان به دار آویخته شد.


وی اظهار داشت: تقاضای عفو این متهم در دو مرحله مطرح شده بود که پس از انجام بررسی های لازم و عدم احراز شرایط، توسط کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی رد شد.


در گزارشی دیگر اعلام شد که پنج زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان‌های کرمان و بم اعدام شدند.


به گزارش ایسنا و به نقل از دادگستری کرمان، «محمد-ع» به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین، «علی – ن» به جرم مشارکت در حمل ۱۴ کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین و «احمد- ت» نیز به جرم مشارکت در حمل ۱۲ کیلو و ۸۵۰ گرم هروئین و یک کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک، توسط محاکم انقلاب اسلامی کرمان به مجازات اعدام محکوم شده بودند؛ پس از تشریفات قانونی در زندان کرمان به مرحله اجرا درآمد.


در همین راستا و براساس احکام صادره از محاکم دادگاه انقلاب بم «علیرضا- ب» به جرم حمل و نگهداری ۲۹ کیلو گرم تریاک و سابقه محکومیت قبلی به جرم حمل بیشتر از ۲۰ کیلوگرم تریاک و «حمزه– م» دارای هشت فقره سابقه کیفری مختلف و به جرم تهیه ونگهداری دو کیلو و ۷۰۰ گرم هروئین به اعدام محکوم شده بودند؛ احکام ایشان نیز در زندان بم به مرحله اجرا درآمد.

گفتنی است، طی سه روز اول سال میلادی جدید، دستکم ۲۵ زندانی در ایران اعدام شده اند.


جمهوری اسلامی بعد از جمهوری خلق چین، بالاترین میزان اعدامها را طی چند سال اخیر به خود اختصاص داده است.


دهها کشته و زخمی در انفجارهای امروز بغداد

Posted: 05 Jan 2012 04:25 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، وزارت كشور عراق اعلام كرده است که به دنبال وقوع چند انفجار در جنوب عراق و مناطق شیعه‌نشین بغداد، پایتخت، دست‌کم ۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.


به گزارش بی بی سی، مقامات محلی گفته‌اند که دست‌کم ۴۴ زائر شیعه که عازم کربلا بودند، در یک حمله انتحاری در نزدیکی شهر ناصریه کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شده‌اند.


در عین حال، مقامات وزارت کشور عراق گفته‌اند که انفجارهایی در شهرک صدر و محدوده کاظمین (الکاظمیة) در بغداد رخ داده است و بر اثر آنها ۲۴ نفر کشته و دست‌کم ۶۶ نفر زخمی شده‌اند.


خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که یکی از بمب‌هایی که در بغداد منفجر شده است، در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود و دست‌کم در سه مورد از حمله‌های بغداد هم از بمب‌های کنار جاده‌ای استفاده شده است.


این حمله‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که به دنبال خروج آخرین نیروهای نظامی آمریکا از عراق در ماه دسامبر گذشته، بحران و اختلافات فرقه‌ای در این کشور رو به افزایش گذاشته است.


به گزارش بی بی سی، عراق در آستانه ورود به یک بحران سیاسی پیچیده است که شرایطی متشنج و ناآرام در این کشور به وجود آمده است.


حمله‌های روز پنجشنبه، ۵ ژانویه، در ساعات پررفت‌وآمد بغداد رخ داده است و وزارت کشور عراق اعلام کرده است که افراد غیرنظامی، هدف این حمله‌ها بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که انفجار اول در نزدیکی محل تجمع روزانه کارگران جویای کار انجام شده است.
یک افسر پلیس که در صحنه انفجار حضور داشت، درباره این حادثه به خبرگزاری رویترز گفت: "گروهی از کارگران روزمزد جمع شده و منتظر کار بودند که یک نفر، موتورسیکلت کوچکی را آورد و در نزدیکی آنها پارک کرد. چند دقیقه بعد این موتور منفجر شد."

 

یکی از مقامات رسمی عراق که نامش اعلام نشده است، به خبرگزاری فرانسه گفت که به دنبال انفجار پیاپی دو خودروی بمب‌گذاری شده در کاظمین، بین ۱۲ تا ۱۵ نفر کشته شده‌اند.


این انفجارها حدود ساعت ۹ صبح به وقت محلی رخ داده است.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در این انفجارهای کاظمین نیز، ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

 


هشدار یک مرجع تقلید ساکن قم به رهبران جمهوری آذربایجان

Posted: 05 Jan 2012 04:02 AM PST

جـــرس: در واکنش به پافشاری رهبران جمهوری آذربایجان بر سکولاریسم، یک مرجع تقلید ساکن قم، ضمن "پس مانده های کمونیست" خواندن رهبران جمهوری آذربایجان، آنها را به "اسلام ستیزی" و "آزار و اذیت شیعیان" متهم کرد و همزمان هشدار داد که ادامه این روند پایان خطرناکی در پی خواهد داشت.


به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با انتقاد از "عزم حکومت جمهوری آذربایجان برای اسلام‌ستیزی و آزار و اذیت شیعیان"، "جلوگیری از ورود دختران محجبه به مدارس"، "سرکوب و زندانی کردن رهبران و شخصیت‌های شیعه" و همچنین "جلوگیری از نشر برخی کتاب‌های اسلامی در این کشور" را "اسلام ستیزی" ذکر کرد و با انتقاد از این امر، آنها را "باقیمانده نظام کمونیستی منهای مذهب" خواند.


این مرجع تقلید ساکن قم هشدار داد: "این‌ها باید بدانند شیعیان در مقابل ظلم آرام نمی‌نشینند، به آن‌ها توصیه می‌کنیم با مردم خود بسازید و زندانی‌ها را آزاد کنید، چرا که این کار پایان خطرناکی برای شما دارد."


آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به انتقاد برخی افراد از دخالت مراجع در امور داخلی کشورها گفت: "(این افراد) از فرهنگ مرجعیت بی‌خبر هستند... مراجع طبیبان بدون مرز هستند. هر کجا که مسلمان و تشیع باشد، مراجع هم حضور دارند. در واقع مرجعیت مرز نمی‌شناسد."


این مرجع تقلید، شیعیان دنیا را "مظلوم‌ترین جمعیت‌ها" دانست و تاکید کرد که "آمریکا و اسرائیل و یکی از کشورهای عربی" (احتمالا عربستان) وضعیت شیعیان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 

رهبر جمهوری اسلامی: افراطی‌ترین فمینیست‌ها برخلاف تصورشان در حال ضربه زدن به «زنان» هستند

Posted: 05 Jan 2012 03:51 AM PST

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به کرامت زن دانست و گفت: "حتی افراطی‌ترین فمینیست‌ها نیز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه‌ای اساسی به «زن» هستند."


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شامگاه چهارشنبه صدها تن از اساتید حوزه و دانشگاه و گروهی از پژوهشگران طی نشستی تحت عنوان «اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی»، در حضور رهبری به بررسی ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.


بر اساس این گزارش، پس از ارایه مقالات، آقای خامنه ای، هدف از برگزاری سلسله نشست‌های اندیشه‌های راهبردی با نخبگان و اندیشمندان را، تبادل نظر عالمانه به منظور ایجاد زمینه استفاده از دیدگاه‌های علمی و دستیابی به یک اندیشه درست و جامع به عنوان قاعده برنامه‌ریزی و اجرا دانست و تأکید کرد "مسأله زن و خانواده از مسائل درجه یک کشور است . منابع و تعالیم اسلامیِ برجسته و متقنی درباره زن و خانواده وجود دارد که باید پس از تئوریزه شدن، بصورت نظریه‌های قابل استفاده، در اختیار همه قرار گیرد."


رهبر جمهوری اسلامی از "نقش و سهم ممتاز بانوان در نظام" خبر داد و گفت: "نقش بانوان در دوران مبارزه، پیروزی انقلاب اسلامی، پس از انقلاب به ویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه‌های گوناگون، نقشی مؤثر، ممتاز و بی جایگزین است که با هیچ معیاری قابل اندازه‌گیری نیست و نخستین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش آفرینی برجسته زنان در عرصه‌های گوناگون شد، امام بود."


آقای خامنه‌ای افزود: "امام قدر مردم را دانست، توانایی‌های آنان را شناخت و با تکیه بر همین شناخت، به آنان اعتماد کرد و مردم نیز به فراخوان امام در عرصه‌های گوناگون پاسخ دادند و همه قشرها، در هر عرصه ای که نیاز بود، جانانه وارد شدند که این حضور آگاهانه و ضروری، همچنان ادامه دارد."


وی با تأکید بر اینکه کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملی، نیازمند است، گفت: بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان تلاش شود.


رهبر انقلاب اسلامی، دومین علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را، نقش اساسی و محوری زن در خانواده دانست و گفت: در نگاه اسلام، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به گونه‌ای که بدون بهره‌مندی از خانواده‌های «سالم، سرزنده و با نشاط»، امکان پیشرفت جامعه به ویژه پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و این گونه خانواده‌ها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم، شکل نمی‌گیرند و استمرار نمی‌یابند.


رهبر انقلاب، تمرکز دشمنان بر مقوله زن را "یکی از مبانی هجوم سیاسی ـ تبلیغاتی به نظام" را سومین علت ضرورت توجه کامل به مقوله زن خواند و افزود: باید با روشنگری در افکار عمومی مردم جهان، اجازه ندهیم اهداف سیاستگذاران و برنامه ریزان غربی در «حمله به مبانی اسلام در قبال زن»، محقق شود.


وی در همین زمینه از "فرار زیرکانه غرب از ورود به مقوله خانواده" خبر داد و گفت: "غربی‌ها، بحث زن را با شدت مطرح می‌کنند؛ اما نامی از خانواده نمی‌آورند چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست."

رهبر جمهوری اسلامی نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به کرامت زن برشمرد و افزود: حتی افراطی‌ترین فمینیست‌ها نیز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه‌ای اساسی به «زن» هستند، چرا که با ضایع کردن زن، او را به ابزاری برای شهوت رانی مرد تبدیل کرده‌اند و متأسفانه ‌این مسأله، در افکار عمومی غرب نیز پدیده‌ای عادی و پذیرفته شده است.


آقای خامنه‌ای همزمان از "کارهای فراوان بر زمین مانده در موضوع زن و خانواده" سخن گفت و افزود: "نظریه پردازی و گفتمان سازی در این زمینه، نیازی حقیقی است که باید مورد توجه روحانیون و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه قرار گیرد که البته نقش رسانه‌ها نیز در زمینه گفتمان سازی، بسیار مهم است."


وی سرمایه گذاری پژوهشی و پرهیز از انفعال در «بررسی و نقد نظریات رایج دنیا در باب زن و خانواده را» دو پیش شرط نظریه پردازی در این زمینه دانست و افزود: باید با اتکای به دارایی‌های فراوان علمی، در میان مدت و درازمدت، ده‌ها نظریه و الگوی مترقی از اسلام استخراج و ارایه کرد.


رهبر جمهوری اسلامی، جنسیت را در نگاه اسلام، امری ثانوی و عارضی خواند و افزود: مسأله جنسیت در کارکردهای زندگی معنا و مفهوم می‌یابد و در جایگاه زن و مرد در اسلام، هیچ تأثیری ندارد.


آقای خامنه ای، مسأله اشتغال زنان در جامعه را قابل پذیرش و بدون اشکال خواند، اما همزمان گفت: در این زمینه، باید دو شرط اساسی را کاملاً رعایت کرد؛ نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت‌الشعاع قرار ندهد و دوم آن که مسأله محرم و نامحرم به خوبی رعایت شود.



ابراز نگرانی از نحوه عملکرد ناظران اتحادیه عرب در سوریه

Posted: 05 Jan 2012 03:20 AM PST

آزادی ۵۵۲ زندانی دیگر
 جـــرس: در حالیکه سرکوب و کشتار معترضان در سوریه همچنان ادامه دارد، مخالفان حکومت آن کشور نسبت به نتیجه ماموریت ناظران اتحادیه عرب ابراز نگرانی کرده اند و نخست وزیر قطر خواستار حمایت فنی سازمان ملل از این ناظران شده است.


همزمان شبکه های تلویزیونی عرب زبان از آزادی ۵۵۲ نفر از بازداشت شدگان رویدادهای اخیر سوریه توسط مقامات این کشور خبر دادند.


خبرگزاری آلمان نیز گزارش داده است که با گذشت یک هفته از مأموریت هیئت ناظران اتحادیه عرب در سوریه، دولت آمریکا "نگرانی شدید" خود را از ادامه سرکوب و کشتار ابراز کرده و ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفت: "علت نگرانی ما این است که رژیم سوریه به تعهداتی که ۹ هفته پیش در برابر اتحادیه عرب قبول کرده بود، عمل نکرده است. در این مدت نه تنها به سرکوب و کشتار مردم پایان نداده، بلکه به قهر و خشونت شدت بخشیده است."


به گزارش بی بی سی، برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه، متشکل از تعدادی از گروه های مخالف حکومت بشار اسد،گفته است که اگرچه فعالان سیاسی سوری هرگز امید نداشتند که ناظران اعزامی اتحادیه عرب مانع از سرکوب مردم توسط نیروهای دولتی شوند، اما اینک در مورد نتایج ماموریت این ناظران "احساس نگرانی عمیق می کنند."


غلیون اظهار داشت که گاه به نظر می رسد که ناظران اتحادیه عرب عملا نوعی "استتار سیاسی" را ایجاد می کنند تا رژیم بتواند در پوشش آن، به راحتی به سرکوب تظاهرات خیابانی ادامه دهد.


پیشتر گروه های مخالف در سوریه گفته بودند که حکومت این کشور با محدود ساختن امکان تحرک ناظران اتحادیه عرب و نا آگاه نگاه داشتن آنان از شرایط عینی، آنان را "فریب" می دهد و گمراه می کند.


رهبر شورای ملی سوریه گفته است که اگر ناظران اتحادیه عرب امکان "افشای دروغ های رژیم" را ندارند، بهتر است به ماموریت خود پایان دهند.


وی ابراز امیدواری کرده است که ناظران سازمان ملل بتوانند جایگزین ناظران اتحادیه عرب شوند و یا دست کم، آنان را تحت پوشش و هدایت خود قرار دهند.


برهان غلیون بار دیگر انتظار گروه های مخالف حکومت سوریه از کشورهای غربی برای حمایت از جان غیرنظامیان این کشور در برابر حملات ماموران امنیتی و واحدهای ارتش این کشور را تکرار کرد و گفت که لازم است قدرت های غربی با برقراری منطقه پرواز ممنوع بر بخشی از خاک سوریه، به مردم این کشور امکان دهند به این منطقه پناه ببرند و از حملات نظامی دولت خود مصون بمانند.


این رهبر مخالف حکومت سوریه در عین حال تاکید کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به معنی تکرار اقداماتی شبیه عملیات هوایی ناتو در لیبی و بمباران گسترده نیروهای دولتی نخواهد بود.


هدف از ایجاد منطقه امن، به گفته غلیون، صرفا حمایت از انقلاب ضد دیکتاتوری مردم سوریه است و نه جایگزین کردن این حرکت توسط عملیات نظامی خارجی.


اگرچه کشورهای غربی و شماری از کشورهای جهان اقدامات حکومت سوریه علیه معترضان در این کشور را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف برخورد خشونت آمیز با معترضان شده اند، اما تاکنون به دلیل مخالفت چین و روسیه، تصویب قطعنامه های موثرتر شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه امکانپذیر نبوده است.


در همانحال، کشورهای غربی نیز تمایلی نشان نداده اند که بدون مجوز شورای امنیت و برخورداری از حمایت بین المللی، به اقدامات نظامی در سوریه دست بزنند.


در همین حال، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، خطاب به خبرنگاران گفته است: "علت نگرانی ما این است که رژیم سوریه به تعهداتی که ۹ هفته پیش در برابر اتحادیه عرب قبول کرده بود، عمل نکرده است. در این مدت نه تنها به سرکوب و کشتار مردم پایان نداده، بلکه به قهر و خشونت شدت بخشیده است."


'اشتباهات' ناظران عرب
در خبری دیگر در مورد سوریه، مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد گزارش کرده که در دیدار بان کی مون، دبیرکل سازمان، با شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه امیرنشین قطر، عملیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه مورد گفتگو قرار گرفته است.


براساس این گزارش، در ملاقات دو طرف، موضوع حمایت سازمان ملل از ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه مطرح شده و نخست وزیر قطر گفته است که هدف از سفر او به نیویورک "دریافت کمک فنی و برخورداری از تجربه سازمان ملل در زمینه نظارت بر برقراری صلح است."


شیخ حمد یادآور شده است که این نخستین باری است که اتحادیه عرب ناظرانی را مامور نظارت بر تلاش برای توقف خشونت می کند و افزوده است که اگرچه اعضای هیات ناظران تمامی تلاش خود را به کار می گیرند اما فاقد تجربه و دانش لازم در این زمینه هستند.


وی گفته است که در جریان ماموریت ناظران اعزامی به سوریه "اشتباهاتی رخ داده" و از سازمان ملل خواسته است در راه تصحیح این اشتباهات به اتحادیه عرب کمک کند.


نخست وزیر قطر گفته است که وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب در روز شنبه هفته آینده عملکرد ناظران اعزامی به سوریه را مورد ارزیابی قرار می دهند و در مورد ادامه یا خاتمه ماموریت آنان در سوریه تصمیم گیری می کند.


شیخ حمد، که در تصویب قطعنامه های اتحادیه عرب در مورد سوریه نقشی فعال ایفا کرده است، تاکید کرد که "دولت سوریه باید به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه با اتحادیه عرب به طور کامل عمل کند."


براساس توافقنامه اتحادیه عرب و سوریه، حکومت سوریه متعهد شده بودکه به سرکوب معترضان پایان دهد، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به معترضان اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را بدهد.


مخالفان سوری از اتحادیه عرب خواسته بودند تا پرونده سوریه را به شورای امنیت ارجاع دهد و ابراز امیدواری کرده بودند که چنین اقدامی تصویب قطعنامه های موثرتر شورای امنیت را در پی آورد.


شنبۀ پرماجرا
اتحادیه عرب اعلام کرده است که روز شنبه آینده (۷ ژانویه) اجلاسی از برخی از وزرای خارجه برگزار می‌شود که هدف آن ارزیابی اولین گزارش هیئت ناظران اعزامی به سوریه است. در این اجلاس که به ریاست نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب، برگزار می‌شود، وزرای خارجه کشورهای مصر، سودان، الجزایر، قطر و عمان شرکت خواهند داشت.


به گزارش خبرگزاری آلمان، عربی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: "رژیم سوریه اسلحه سنگین را از مناطق مسکونی کشور" خارج کرده است. اما او افزود: "تیراندازی‌های پراکنده همچنان ادامه دارد و زندگی شهروندان سوریه را تهدید می‌کند."


در خبری دیگر در ارتباط با سوریه، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، که برای یک دیدار دو روزه در تهران به سر می برد با چند تن از مقامات جمهوری اسلامی ملاقات کرده و قرار است روز پنجشنبه، در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران شرکت کند.


وزارت خارجه ترکیه گفته است که بررسی اوضاع سوریه نیز در دستور کار مذاکرات دو طرف قرار دارد.
دولت اسلامگرای ترکیه، که زمانی متحد نزدیک سوریه بود، برخورد حکومت آن کشور با معترضان را به شدت محکوم کرده است در حالیکه جمهوری اسلامی همچنان از حامیان نزدیک این حکومت محسوب می شود و ضمن تایید مواضع آن، حل بحران کنونی را اجرای اصلاحاتی دانسته که رئیس جمهوری سوریه وعده آنها را داده است.

 

آزادی ۵۵۲ زندانی
شبکه های تلویزیونی عرب زبان از آزادی ۵۵۲ نفر از بازداشت شدگان رویدادهای اخیر سوریه توسط مقامات این کشور خبر دادند.


به گزارش العربیه ، مسئولان سوریه ۵۵۲ نفر از افراد بازداشت شده در جریان حوادث اخیر این کشور را آزاد کردند.

بنا بر اعلام مقامات سوری، این افراد در کشتار مردم و اقدامات تروریستی نقشی نداشته اند و به همین دلیل آزاد شده اند.


تظاهرات اعتراضی در سوریه حدود ده ماه پیش با درخواست انجام اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد اما در پی برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی و نظامیان با معترضان، مطالبات اولیه به تدریج به سرنگونی حکومت به رهبری بشار اسد، رئیس جمهوری، و حتی محاکمه و مجازات او تبدیل شده است.


به گفته سازمان ملل متحد، در جریان حرکت اعتراضی در سوریه، دست کم پنجهزار نفر به دست نیروهای دولتی کشته شده اند و چند صد تن از ماموران حکومتی نیز عمدتا در عملیات مسلحانه نظامیانی که ترک خدمت کرده اند از پای درآمده اند.


استراتژی جدید دفاعی آمریكا امروز اعلام می‌شود

Posted: 05 Jan 2012 02:38 AM PST

جـــرس: منابع دولتی در واشنگتن اعلام كردند كه در راهبرد دفاعی جدید، این دیدگاه کنار گذاشته شده است که می‌توان هم‌زمان در دو جنگ وارد شد و از هر دو هم پیروز بیرون آمد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه ـامروزـ به همراه «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع و «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، استراتژی جدید دفاعی آمریکا را معرفی خواهد کرد.


منابع دولتی در واشنگتن اعلام كردند كه در راهبرد دفاعی جدید، این دیدگاه کنار گذاشته شده است که می‌توان هم‌زمان در دو جنگ وارد شد و از هر دو هم پیروز بیرون آمد.


بر مبنای استراتژی جدید دفاعی، حضور نظامی آمریکا در اروپا کاهش یافته و عقد برخی قراردادهای کلان تسلیحاتی به تعویق خواهد افتاد.


تدوین استراتژی جدید دفاعی آمریکا از زمان «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین این كشور آغاز شده بود.


دولت آمریکا درصدد است که در ۱۲ سال آینده حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از بودجه نظامی خود بکاهد.

مركز آمار: ۸۵ درصد مردم ایران دسترسی به اینترنت ندارند

Posted: 05 Jan 2012 02:23 AM PST

جـــرس: نتایج طرح آمارگیری از كاربران اینترنت در سال ۸۹ نشان می‌دهد: از كل حدود ۷۵ میلیون نفر جمعیت كشور، تعداد ۱۱ میلیون نفر كاربر اینترنت هستند و تازه‌ترین آمارگیری نیز نشان می‌دهد ۸۵ درصد كاربران اینترنت در ایران از طریق Dial up به اینترنت وصل می‌شوند.

 

این درحالیست که امروزه سطح توسعه یافتگی کشورها، براساس پهنای باند اینترنت و فراوانی اطلاعات یا داده های الکترونیکی بر روی شبکه های اینترنتی سنجیده می شود و ایران همچنان در قعر جدول منطقه و جامعه جهانی به سر می برد.

به گزارش ایسنا، آمارهای جدید مرکز آمار ایران نشان‌دهنده عقب‌ماندگی شدید ایران در زمینه توسعه اینترنت است و ازقضا با آمارهایی که پیش از این توسط وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات منتشر می‌شد، کاملا منافات دارد. دلیل آن فرمولی بود که مسوولان وزارت ارتباطات برای محاسبه تعداد کاربران اینترنت به کار می‌گرفتند و به این ترتیب میزان کاربران و شاخص‌ها به شکل اعجاب انگیزی بالا رفت.

 

آخرین آمار منتشر شده روی سایت Internet world stats نشان‌دهنده این است که تعداد کاربران اینترنت در ایران ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. این سایت که اطلاعاتش را از اتحادیه جهانی مخابرات و به تبع آن از مجرای وزارت ارتباطات ایران دریافت می‌کند عملا تعداد کاربران ایرانی و ضریب نفوذ اینترنت در ایران را بسیار بالاتر از حد تصور اعلام می‌کرد.

بر اساس گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران اما اطلاعاتش را نه از طریق فرمول بلکه از طریق آمارگیری علمی به دست می‌آورد و این کاری است که در طی چند سال اخیر دوبار انجام داده است.

بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران تعداد کاربران ایرانی تنها ۱۱ میلیون نفر بوده‌اند و به همین دلیل ضریب نفوذ ایران از کل جمعیت ۷۵ میلیونی، بالغ بر ۱۴درصد است و هر چند نسبت به آمارگیری دو سال قبل حدود ششدرصد افزایش نشان می‌دهد، اما هنوز با آمارهای رویایی که وزارت ارتباطات از ضریب نفوذ اینترنت در ایران ارائه می‌داد بسیار فاصله دارد.

بر اساس این گزارش، دولتی ها چندی پیش تا آنجا پیش رفتند که ایران را دارای بالاترین تعداد کاربران در میان کشورهای منطقه و همسایگان معرفی می‌کردند این در حالی بود که حقایق آماری چیز دیگری می‌گویند.

خانوارها و ضریب نفوذ اینترنت
آمارهای جدید نشان‌دهنده فاصله بسیار زیاد بین دسترسی به اینترنت در نقاط شهری و نقاط روستایی است. براساس آمار مرکز آمار ایران تعداد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در شهرها ۲۷,۳ درصد و در خانوارهای روستایی ۴,۹ درصد است. به طور کلی از مجموع ۲۰ میلیون خانوار در کشور ۴,۳ میلیون خانوار در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته‌اند.

همچنین این گپ دیجیتالی بین استان‌های توسعه‌یافته و محروم هم به وضوح دیده می‌شود.

 

این آمارگیری نشان می‌دهد که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری به ترتیب مربوط به استان تهران است و استان سیستان و بلوچستان کمترین ضریب نفوذ اینترنت در نقاط شهری را داشته است.

آمارهای معتبر
مرکز آمار ایران آمارگیری از کاربران اینترنت را بر اساس طرح آمارگیری از کاربران اینترنت برای اولین‌بار در دی ماه سال ۱۳۸۷ و سپس در سال ۱۳۸۹ انجام داد. هدف اصلی این طرح برآورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور بود که یکی از شاخص‌های مهم در حوزه فناوری اطلاعات کشورها و در زمره شاخص‌های اهداف توسعه هزاره است. مرکز آمار ضریب نفوذ اینترنت را نسبت جمعیت استفاده‌کننده از اینترنت در کشور به کل جمعیت کشور ضرب درصد در نظر گرفته است. در این طرح منظور از استفاده‌کننده از اینترنت فردی است که در ۱۲ ماه منتهی به زمان آمارگیری (دی‌ماه ۱۳۸۹) حداقل یک بار در داخل کشور به اینترنت وصل شده است. در این آمارگیری ۲۵۷ نفر آمارگیر و بازبین مشارکت داشته‌اند و به ۵۳ هزار و ۷۲۴ خانوار نمونه کشور مراجعه کرده‌اند.

وزارت ارتباطات و آمارهای جدید
آمارهای جدید نشان‌دهنده وضعیت پرمخاطره‌ای است که در مسیر توسعه اینترنت در کشور وجود دارد. در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات هفته‌ای نیست از توسعه پهنای باند سخن می‌گویند آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که ۸۶ درصد مردم ایران حتی سالی یک بار هم به اینترنت وصل نمی‌شوند. این وضعیت در مقایسه با ضریب نفوذ کشورهای همسایه که گاه به بالای ۷۰ درصد می‌رسد نشان‌دهنده عقب‌ماندگی شدید ایران در حوزه اینترنت است.

عقب ماندگی
سرعت و سرویس دهی اینترنت در ایران، پایین ترین سطح در منطقه و جهان را دارد و سطح توسعه یافتگی کشورها نیز، امروزه براساس پهنای باند اینترنت و فراوانی اطلاعات یا داده های الکترونیکی بر روی شبکه های اینترنتی سنجیده می شود که جایگاه ایران در منطقه، بنا به آمارهای کارشناسی، پانزدهم می باشد.

 

چندی پیش رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی با بیان اینکه «شبکه پر قدرت اینترنت و ایجاد بستر سریع تبادل اطلاعات ضامن اصلی رشد اقتصادی در قرن ۲۱ به حساب می‌آید»، اعلام کرده بود: "ایران در سال ۷۲ دومین کشور خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شد ولی امروزه از تمامی کشورهای منطقه به جز عراق و افغانستان عقب‌تر است."

 

تداوم محدودیت ها

گفتنی است، طی روزهای اخیر در ادامۀ اِعمال فشارها و گسترش محدودیت در فضای وب، سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای از افتتاح اینترنت ملی خبر داده و گفته بود به زودی ارتباط اینترنت کشور با سایت های جهانی مسدود خواهد شد.

 

همزمان با اعلام "انسداد قریب الوقوع ارتباط اینترنت داخل کشور با شبکه جهانی"، یک مقام ارشد نیروی انتظامی نیز اعلام کرد از ۱۵ روز دیگر، کافی‌نت‌های سراسر ایران ملزم به رعایت دستورالعمل جدیدی هستند که بر اساس آن، می‌بایست دوربین مداربسته نصب کرده و فایل لاگ کاربران و مراجعان خود را حداقل شش ماه نگه دارند و همچنین تمامی دفا‌تر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر ثبت کنند و از ارائه‌ خدمات به مراجعه‌کنندگانی که مدارک شناسایی ندارند خودداری کنند.