جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برگزاری اولین جلسه پارلمان مصر بعد از سقوط حسنی مبارک

Posted: 23 Jan 2012 05:12 AM PST

جـــرس: با گذشت چند هفته از برگزاری ادوار متعدد انتخابات پارلمانی در مصر، صبح روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۲، اولین جلسه‌ پارلمان آن کشور پس از سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین تشکیل شد.


روز گذشته اعلام شده بود که كمیسیون عالی انتخابات مصر اعلام كرد که احزاب اسلامگرا، نزدیك به ۷۵ درصد كرسی‌های پارلمان مصر را به خود اختصاص داده اند.


به گزارش بی بی سی، در آغاز جلسه روز دوشنبه، نمایندگان به احترام کشته‌های انقلاب مصر یک دقیقه سکوت کردند و سپس مراسم ادای سوگند نمایندگان برگزار شد.


قرار است در جلسه‌ی امروز، رئیس مجلس، که انتظار می‌رود یکی از اعضای وابسته به اخوان المسلمین باشد، انتخاب شود.


حزب آزادی و عدالت، وابسته به اخوان المسلمین، در این مجلس دارای اکثریت است.


گفتنی است، انتخابات پارلمانی مصر در سه مرحله برگزار شد. این انتخابات که برگزاری آن دو ماه به طول انجامید، اولین انتخاباتی بود که از زمان سرنگونی حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر در سال گذشته در این کشور برگزار شد.


در این انتخابات پارلمانی، نامزدهای بیش از چهل حزب به رقابت پرداختند که بسیاری از این احزاب بعد از سقوط حسنی مبارک تشکیل شده بودند.


قرار است پارلمان جدید مصر یکصد نفر را برای تدوین پیش‌ نویس قانون اساسی جدید این کشور انتخاب كند.

درگذشت احمد سیاف، از فرماندهان دوران جنگ هشت ساله

Posted: 23 Jan 2012 04:32 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، احمد سیاف ، یکی از سرداران دوران جنگ هشت ساله، بر اثر حمله قلبی درگذشت.


به گزارش کلمه، احمد سیاف فرمانده عملیات قرارگاه مرکزی کربلا در دوران جنگ و رئیس سابق دانشگاه عالی سپاه پاسداران( دافوس) در اثر عارضه قلبی درگذشت.


مراسم تشییع پیکر وی روز سه شنبه مورخه ۴ /۱۰ / ۹۰ ساعت ۸٫۳۰ صبح از مقابل مسجد ولی عصر در خیابان خالد اسلامبولی به سمت بهشت زهرا برگزارخواهد شد.


در پی درگذشت وی، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با صدور پیامی درگذشت همرزم سابق خود را تسلیت گفت و اعلام کرد که مجالس یادبود مرحوم “سردار حاج احمد سیاف زاده” در تهران روز پنجشنبه ۹۰/۱۱/۶ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در مسجد حضرت ولی عصر (عج)” خوزستانیها” خیابان وزرا برگزار و در اهواز نیز مراسم ختم آن مرحوم در مورخ جمعه ۹۰/۱۱/۷ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در حسینیه عاشقان ثارلله برگزار می گردد.



صعود و رکورد زنی مجدد نرخ ارز و طلا در بازار ایران

Posted: 23 Jan 2012 04:25 AM PST

دلار ۲۱۰۰ / یورو ۲۶۵۰ / پوند ۳۳۰۰ تومان
 جـــرس: در ادامۀ بحران در بازار طلا و ارز ایران، و درحالیکه هیچکدام از وعده های دولت برای حل بحران عملی نشده، در سکوت محض بانک مرکزی، امروز دوشنبه سوم بهمن ماه، قیمت سکه طرح قدیم و جدید به بالای یک میلیون و صد هزار تومان و نرخ دلار به ۲۱۰۰ تومان رسید.


همزمان، یک مقام ارشد اقتصادی مجلس اعلام کرده است که "در خصوص ارز و طلا، حیثیت دولت رفته است."


به گزارش مهر، قیمت سکۀ طلا همچنان در بازار کشور به رکوردزنی خود ادامه می دهد و بانک مرکزی در این وضعیت تنها نظاره گر افزایش قیمتها در بازار سکه و ارز است و تصمیمات این بانک هم تاثیری بر ادامه افزایش قیمتها نگذاشته است.


بر اساس این گزارش، قیمت سکه در بازار حبابی است. در عین حال، روز گذشته پیامکهایی به مردم ارسال شده بود که حاکی از افزایش نرخ سکه به بالای یک میلیون تومان بود که بانک مرکزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.


تارنمای اقتصادی «مثقال» نیز در اعلام آخرین نرخ طلا و ارز ایران اعلام کرد که قیمت دلار آمریکا به ۲۱۰۰ تومان، قیمت یورو به ۲۶۵۰ و قیمت پوند بریتانیا نیز به رکورد ۳۳۰۰ تومان دست یافته اند.


در این میان برخی صفحات فیس بوکی و شاهدان، عصر روز دوشنبه گزارش داده اند که "بسیاری از عابر بانکها تعطیل شده اند و گروه زیادی از مردم برای گرفتن پولهای نقد خود به برخی شعاب بانکی هجوم برده اند."


هشدار به دولت
روز دو شنبه رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با ادعای اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی بالای صد میلیارد دلار است، گفت: منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از این ناحیه به دولت وارد می‌شود، حیثیت دولت رفته است.


به گزارش مهر، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به نوسانات بازار ارز و سکه و جلسه ای که مجلس با دولت درباره این موضوع هفته گذشته برگزار کرد، گفت: جلسه مفصلی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر صنعت ، معدن و تجارت و مدیران عامل بانکهای دولتی و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس روز سه شنبه هفته گذشته در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد.


وی گفت: البته قرار بود جلسه ای غیر علنی با حضور بهمنی رئیس بانک مرکزی برگزار شود که بهمنی نیامد اما روز بعد جلسه ای با حضور وی در کمیسیون اصل نود برگزار شد.


بانک مرکزی مدیریت ارز را رها کرده است
رئیس کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: در این دو جلسه به طور مفصل مسائل مربوط به بازار ارز و سکه و تبعات استمرار این وضعیت بررسی شد. بنده در این جلسه به طور مفصل درباره مشکلات ناشی از نوسانات قیمت ارز و طلا صحبت کردم. ایراد من این بود که بانک مرکزی مدیریت بر ارز را رها کرده است.


مصباحی مقدم گفت: قیمت ارز باید "شناور مدیریت شده" می‌شد، اما بدون اینکه مدیریت شود، شناور شد.


بلاتکلیفی فعالان اقتصادی به دلیل نوسان قیمت ارز
وی ادامه داد: در جلسه کمیسیون این اشکال مطرح کردم که آنچه امروز به اقتصاد ما حتما لطمه خواهد زد نوسان قیمت است این نوسانات جلوی تصمیم گیری فعالان اقتصادی را می گیرد و آنها نمی دانند چه کار کنند! نمی دانند چند روز دیگر چه اتفاقی قرار است رخ دهد!


نماینده تهران گفت: کار تولید، واردات و صادرات با این نوسان قیمت ارز متوقف شده است و این آسیب فراوانی به اقتصاد می زند. دولت باید هرچه سریع تر دست به کار شود. باید قیمت متعادلی را مبنا قرار دهد، اگر نرخ 1125 تومان نرخ متعادلی است همان را مبنا قرار دهد و اگر نه، یک نرخ دیگر را مبنا قرار دهد، به هر حال باید کاری کند تا این وضع ادامه نیابد. اینطور نباشد که نوسان قیمت در بازار ارز ادامه پیدا کند و هر روز یک قیمت داشته باشد. دولت باید تکلیف را برای فعالان اقتصادی مشخص کند.


مصباحی مقدم درپاسخ به این سئوال که دولت چه برنامه ای برای کنترل بازار ارز در این جلسه ارائه کرد، گفت: در این جلسه به ما وعده کردند که در حال انجام کارهایی هستند از جمله اینکه برخی خبرها منتشر شد که دولت کارگروه تشکیل داده برای بررسی این مسئله و اقداماتی برای مدیریت بازار ارز انجام خواهد داد.


ذخایر ارزی بانک مرکزی بالای صد میلیارد دلار است
رئیس کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: یک نکته قابل توجه این است که خوشبختانه از نظر ذخایر ارزی و طلا نگرانی نداریم. ذخیره ارزی ما در دو بخش صندوق توسعه ملی و ذخایر ارزی بانک مرکزی است که در صندوق توسعه ملی 28 میلیارد دلار و در بخش ذخایر ارزی بانک مرکزی بالای صد میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: بنابراین نگرانی از منابع ارزی وجود ندارد. در ادوار گذشته نیز چنین اتفاقی افتاد که شرایط ذخایر ارزی ما به صفر رسید، اما مدیریت خوب آن دوره باعث شد بحرانی به وجود نیاید و چنین مسائلی را که امروز شاهدیم درآن زمان پدید نیاید.

مصباحی مقدم گفت: ذخیره طلای کشور هم ذخیره سنگینی است که شاید برای دهها سال ذخیره داشته باشیم. اما مدیریتی که دولت باید اعمال کند، ندارد.


نمی دانیم چرا دولت موضوع را رها کرده است
وی گفت: در ماجرای اجرای هدفمندی یارانه ها شاهد مدیریت قوی و کارآمد از سوی دولت بودیم، نمی دانیم که چه اتفاقی افتاده که دولت در اینجا موضوع را رها کرده است.


نماینده تهران در پاسخ به این سئوال که تا چه میزان شایعاتی مبنی بر اینکه دولت تعمدی در نوسان و افزایش قیمت ارز و سکه دارد، درست است، گفت: اگر بنا بود درآمد حاصل از قیمت بالای ارز به بانک مرکزی برسد، این حرف درست بود اما درآمد مابه التفاوت به جیب دلالان می رسد. پس این حرف درست نیست.


حیثیت دولت در کنترل ارز و سکه رفته است
وی ادامه داد: حتی اگر واسطه ها از ناحیه دولت باشند و این پول دقیقا به جیب دولت برود پاسخ من این است که هیچ مدیر عاقلی منفعت یک درصدی را به خسارت صددرصدی ترجیح نمی دهد. چرا که منفعت ناشی از افزایش قیمت ارز، سود اندکی در برابر خسارتی است که از این ناحیه به دولت وارد می شود. حیثیت دولت رفته است، کدام عاقل چنین معامله ای می کند؟ درآمد کسب شده از این راه نسبت به درآمد های دولت به میزانی نیست که دردی را دوا کند.


بانک مرکزی انفعالی عمل کرد
مصباحی مقدم گفت: دولت درآمدهای فوق العاده ای از نفت و مالیات دارد آیا عاقلانه است که دولت توسط دلالان وارد معرکه شود؟ البته محتمل است که بانک مرکزی انفعالی عمل کرده باشد یعنی در شرایطی که قیمت بالا برود بگوید چرا دیگران بخورند و ما نخوریم اما همین هم عاقلانه نیست. اگر بانک مرکزی بخواهد مدیریت کند باید به گونه ای مدیریت کند که این روند مهار شود نه اینکه به آن دامن بزند.


وی خاطرنشان کرد: من مشکل را از ضعف مدیریت می دانم.


مصباحی مقدم در پاسخ به این سئوال که چرا افزایش قیمت را در روزهای تعطیل هم شاهد افزایش قیمت سکه و ارز بوده ایم نیز گفت: علت این است که خرید و فروش در خارج از بازار و خارج از فضای شفاف انجام می گیرد. عده ای به صورت فوری به پول احتیاج دارند و ارز می فروشند و عده ای هم به صورت فوری به ارز نیاز دارند و خریداری می کنند این می شود که این خرید و فروش ها هم روی قیمت تاثیر می گذارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سئوال که مجلس برنامه ای برای پیگیری موضوع و یا گفتگو با نمایندگان دولت خواهد داشت، گفت: دیگر موضوع دست مجلس نیست . مجلس دیگر چه کاری می تواند انجام دهد؟ به نظرم قوی تر از آنچه روز سه شنبه درمجلس انجام گرفت معنا ندارد. مگر اینکه مجلس دست به استیضاح وزیری بزند که نقشی در مدیریت بانک مرکزی ندارد.


شخص رئیس دولت باید به میدان بیاید
وی ادامه داد: معتقدم از این پس باید تمام مطالبات مردم و مسئولان از دولت و شخص رئیس دولت باشد که به میدان بیایند و نگذارند اتفاق بدی که می افتد استمرار پیدا کند.


مصباحی مقدم گفت: دولت باید قوی وارد شود و حتما از عهده اش برمی آید. شبیه این اتفاق در سال 74 رخ داد که قیمت دلار ناگهانی افزایش یافت. اما مدیریت کردند و مشکل حل شد. متاسفانه مسئولان ارزی ما طی یکی دو سال اخیر پله پله از نظر مدیریتی پایین آمده اند به عبارت دیگر کار را به اهلش نسپردند.


کار به اهلش سپرده نشده است
نماینده تهران گفت: من در آغاز جلسه روز سه شنبه این آیه قرآن را قرائت کردم که "خداوند امر کرده امانت را به اهلش بسپارید" مشکل این است که اینها کار را به اهلش نسپرده اند و مدیریت بانک مرکزی به گونه ای بوده است که مدیریت ارز را افت داده است.


تعدادی از فرهنگیان خراسان در آبهای جنوب کشور غرق شدند

Posted: 23 Jan 2012 03:49 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع محلی، ۱۵مسافر مشهدی در حادثه غرق شدن یک فروند شناور در آب های هرمزگان جان باختند.


به گزارش خراسان، روز شنبه تعدادی از گردشگران مشهدی که گفته می شود بازنشسته آموزش و پرورش بودند، یک فروند شناور را به منظور بازدید از جاذبه های طبیعی بنادر هرمز و قشم کرایه کرده بودند که ساعت حدود ۶بعدازظهر در بازگشت به سمت بندرعباس و در ۱۸کیلومتری سواحل این شهر غرق شد. بر اثر این حادثه متاسفانه ۱۶تن از ۲۲ سرنشین شناور در زیر آن محبوس شدند و جان باختند که همکار ناخدا نیز یکی از این ۱۶تن است.

۵نفر و ناخدای شناور که جلیقه نجات پوشیده بودند توسط نیروهای امدادی نجات یافتند و به بیمارستان انتقال داده شدند.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ناخدای شناور مذکور ساعت ۵ بعدازظهر با وجود نامساعد بودن وضعیت جوی و خلاف مقررات از جزیره هرمز به سمت بندرعباس حرکت می کند که پس از طی یک مایل از جزیره هرمز ناخدا به برج کنترل اسکله حقانی اعلام حادثه می کند. صفایی گفت: پس از اعلام حادثه شناورهای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان بلافاصله به سمت شناور حرکت می کنند و موفق می شوند ۵نفر را که یکی از آنها ناخدای شناور بوده نجات دهند و ۲سرنشین دیگر نیز در نزدیکی های ساحل نخل ناخدای بندرعباس پیدا شدند.مرکز تجسس و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز اعلام کرد: ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه بعدازظهر شنبه ناخدای شناور در تماس با مرکز کنترل اعلام کرد که موتور شناور از کار افتاده است و نیاز به کمک دارد این مرکز علت حادثه را بی توجهی ناخدا و همچنین اصرار مسافران به سفر ذکر کرد.


علی اکبر صفایی مدیرکل بنادر استان هرمزگان نیز به نقل از ناخدای شناور گفت که در زمان حادثه ارتفاع موج دریا دو متر بود و موتور این شناور خاموش شده و کنترل اتوبوس دریایی از دست وی خارج و به دست امواج سپرده شده است. صفایی اضافه کرد در زمان حادثه شناورهای عبوری قادر به کمک به اتوبوس دریایی حادثه دیده نبودند چرا که در صورت نزدیک شدن به این کشتی امکان غرق آن ها نیز وجود داشت.درباره علت این حادثه نیز اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد، به گونه ای که به نقل از برخی شاهدان آمده است که شناور مذکور بنزین تمام کرده بود و به همین دلیل قادر به حرکت نبود و غرق شد. اما برخی مسئولان در استان هرمزگان علت حادثه را توفانی بودن دریا اعلام کردند و گفتند با وجود ممنوعیت تردد شناورها در آن روز شناور مذکور به طور غیرقانونی به حرکت خود ادامه داده است.


به گزارش مهر، مجید امینی مدیر بندر شهید باهنر بندرعباس گفت: این شناور بدون توجه به هشدارهای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اقدام به تردد در مسیر هرمز به سمت بندرعباس کرده بود و به دلیل امواج متلاطم دریا در نزدیکی های ساحل بندرعباس غرق شد. صفایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: به علت نامساعدبودن وضعیت هوا فعالیت تمام بنادر مسافری استان هرمزگان از ساعت 9:45 دقیقه شنبه به حالت تعطیل درآمد و تردد هرگونه شناور ممنوع اعلام شد. وی افزود: صبح شنبه زمانی که تردد شناور مجاز بود، اتوبوس دریایی حادثه دیده از اسکله شهید حقانی بندرعباس به سمت جزیره قشم حرکت می کند و ناخدای این شناور در حدود ساعت ۵ بعدازظهر با وجود نامساعدبودن وضعیت جوی و خلاف مقررات از جزیره هرمز به سمت بندرعباس حرکت می کند که پس از طی یک مایل از جزیره هرمز ناخدا به برج کنترل اسکله حقانی اعلام حادثه می کند.پس از اعلام حادثه برای شناور گروه هایی از هلال احمر، سپاه پاسداران ، نیروی دریایی و آتش نشانی به سمت محل حادثه اعزام شدند و دیروز غواصان اجساد جان باختگان را از محل غرق شدن کشتی کشف کردند. همچنین به دنبال وقوع این حادثه جلسه اضطراری با حضور ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان، مدیران بنادر و دریانوردی استان، فرماندهی انتظامی، فرماندهی دریابانی، هلال احمر و دیگر دستگاه های متولی برگزار شد و ناخدای شناور غرق شده نیز بازداشت شد.


اسامی 16 قربانی شناور غرق شده
اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اسامی 16 قربانی شناور غرق شده در آب های بندرعباس را اعلام کرد.
1- حسین پرتوی2- شهلا صالحی زاده3- بهمن پیرعطاء4- فریبا جنتی5- ابوطالب فرخی6- نیلوفر فرخی7- محمد رضا نوفرستی8- آذر کمیلی9- حسین پیرعطاء10- طوبی کمیلی11- نیره الفتی12- شهناز الفتی13- حسن عالمی14- فرخ السادات طباطبایی15- بهجت تعالی مقدم16- آقای تاج بخش.


محمد نظم آرا، مهدی نوفرستی، حسن مرادیان و تاج اعظم بهادری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت مراقبت و مداوا قرار دارند. همچنین ناخدای شناور در پاسگاه اسکله حقانی بازداشت است.اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد همچنان جست وجو برای یافتن یک مسافر دیگر این شناور ادامه دارد.


نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی باید توضیح مستدلی در خصوص ترورهای اخیر ارائه دهند

Posted: 23 Jan 2012 03:37 AM PST

بیانیه شورای هماهنگی راه سیز امید
 جـــرس: در ادامۀ محکومیت انفجار تروریستی اخیر تهران و همچنین واکنش به دو رخداد تروریستی در غرب و شرق کشور، شورای هماهنگی راه سبز امید خواستار پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، و همچنین برداشتن گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان شد.


به گزارش چرس، شورای هماهنگی راه سیز امید ضمن اشاره به انفجار دو هفته گذشته و جانباختن مصطفی احمدی روشن از مدیران تأسیسات هسته‌ای نطنز و دو عملیات تروریستی خرم‌آباد (با هدف قرار دادن افرادی از ارتش)، و استان سیستان و بلوچستان (ترور یک روحانی اهل سنت)، وضعیت فعلی را نشان‌دهنده‌ی تداوم ناامنی برای پژوهشگران و نخبگان هسته‌ای و دیگر شهروندان کشور ذکر کرد.


این جمع خاطرنشان کرده اند که "تأمین امنیت شهروندان از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند."


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
متاسفانه زمان چندانی از انجام عملیات تروریستی در تهران، که جان مصطفی احمدی روشن از مدیران تأسیسات هسته‌ای نطنز را گرفت نمی‌گذرد که سوگمندانه شاهد دو عملیات تروریستی دیگر، یکی در خرم‌آباد (با هدف قرار دادن افرادی از ارتش)، و دیگری در استان سیستان و بلوچستان (ترور یک روحانی اهل سنت) بودیم . این ترورها در سالروز ترور دکترمسعود علی محمدی و دکتر مجید شهریاری، نشان‌دهنده‌ی تداوم ناامنی برای پژوهشگران و نخبگان هسته‌ای و دیگر شهروندان کشور است.


انجام این جنایات ضدانسانی و تمسک به ترور، از سوی هر شخص حقوقی و حقیقی که انجام شده باشد، اقدامی خلاف موازین اخلاقی، حقوق بشر، و غیرقابل توجیه است. ترور، مستقل از آن‌که با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد یا توسط کدام فرد یا گروه و کشوری مدیریت می‌شود، بازتولیدکننده‌ی چرخه‌ی غیرقابل دفاع خشونت و ناامنی در جامعه و عرصه‌ی بین‌المللی؛ و نیز مخدوش کننده‌ی روندهای مبتنی بر گفت‌وگو و تعقیب‌کننده‌ی صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.


شورای هماهنگی راه سبز امید با ابراز تأسف عمیق از وقوع اینگونه ترورها و جان باختن نخبگان و شهروندان ایران، و ضمن تسلیت به خانواده بازماندگان و هموطنان، امیدوار است با پیگیری و مشخص شدن ریشه‌های این ترورها توسط حاکمیت و مراجع بین‌المللی، گام شایسته‌ای برای مهار خشونت و رسوایی خشونت‌طلبان در هر کجای جهان، برداشته شود.


تأمین امنیت شهروندان از وظائف ذاتی حکومت‌هاست؛ و حاکمیت سیاسی در ایران باید در قبال انجام چنین تروزهایی مسئول و پاسخگو باشد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی که مدعی احاطه بر امور و متولی حفظ امنیت شهروندان هستند، باید توضیح مستدل و مستندی در خصوص این ترورها و اقدامات ضدانسانی مشابه به افکار عمومی نگران ارائه کنند. این نهادها بجای تلاش برای سرکوب منتقدان و معترضان وضع موجود و ارعاب مخالفان، موظف و مکلف به تأمین امنیت شهروندان (صرف‌نظر از عقیده، جنس، دین، نژاد، زبان و فرهنگ) هستند. افسوس که تلاش برای تداوم اقتدار نامشروع، جایی و مجالی برای توجه به جان انسان‌ها و توجه به امنیت و منافع و سرمایه‌های ملی، نگذاشته است.


شورای هماهنگی راه سبز امید
۲ بهمن ۱۳۹۰


روزنامه نگاران بازداشتی تحت اختیار و فشار سپاه قرار دارند

Posted: 23 Jan 2012 03:27 AM PST

 جـــرس: با گذشت حدود یک هفته از بازداشت تعدادی دیگر از روزنامه نگاران و وب نگاران توسط ماموران جمهوری اسلامی، جمعی از نزدیکان پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی اعلام کردند: روزنامه‌نگاران بازداشت شده در هفته‌های اخیر، در اختیار و تحت فشار سپاه پاسداران قرار دارند و هم اکنون در سلول انفرادی بند ۲ الف زندان اوین می باشند.

به گزارش صفحه فیس بوکی «آزادی پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی»، جمعی از نزدیکان پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی، دو روزنامه‌نگاری که اخیرا بازداشت شده‌اند با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که این دو روزنامه نگار به همراه تعدادی از وب نگاران و فعالان مطبوعاتی که اخیرا بازداشت‌شده اند، تحت فشار سپاه قرار دارند.


در این بیانیه آمده است: "مرضیه و پرستو تنها روزنامه نگارانی نیستند که در روزهای اخیر دستگیر شده اند. روزنامه نگاران، وب نگاران و فعالان اجتماعی دیگری از جمله سهام الدین بورقانی، فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی، فرشاد قربان‌پور، محمد سلیمانی نیا، نسرین نعمت اللهی، پیمان پاک مهر و شهرام منوچهری هم در چند روز گذشته دستگیر شده اند. تعدادی از روزنامه نگاران هم در هفته های اخیر بازجویی و تهدید شده اند."


بر اساس این اطلاعیه "خانواده های برخی خبرنگاران مشغول به کار در رسانه های خارج از کشور از جمله خانواده های خبرنگاران بی بی سی فارسی هم اخیرا اذیت و آزار یا بازداشت شده اند. در چند روز اخیر تعدادی از دانشجویان و شهروندان عادی هم مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفته اند."


این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته است "این روزنامه نگاران را هر چه زودتر آزاد کند" و از کلیه نهادهای حقوق بشری و جوامع بین المللی نیز خواستار آن شده است که "این فشارها و ارعاب ها را محکوم و وضعیت روزنامه نگاران دستگیر شده را پیگیری نمایند و از مقامات ایران بخواهند تا روزنامه نگاران بازداشتی را فورا آزاد نماید."


توافق اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت و بانک مرکزی ایران

Posted: 23 Jan 2012 03:13 AM PST

جـــرس:  اعضای اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن ماه، ۲۳ ژانویه، بر تحریم تدریجی نفت ایران و بانک مرکزی این کشور به توافق رسیدند.


به دنبال موافقت اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت ایران، گزارش‌ها حاکی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.


همزمان، منابع غربی از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت پکن از تهران خبر داده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک،" نمایندگان کشورهای اروپایی در مقر اتحادیه در بروکسل بر سر تحریم نفت ایران به توافق اولیه رسیدند و در نشست وزیران خارجه روز دوشنبه به شکل رسمی اعلام می شود."


کمیته فنی اتحادیه اروپا هفته گذشته شیوه اجرای تحریم واردات نفت از ایران را آغاز کرد تا در نشست امروز وزیران خارجه به شکل نهایی اعلام شود.


کارشناسان اتحادیه اروپا بر اساس توافق اولیه مقامات سیاسی در مورد تحریم نفت ایران و پس از بررسی اعتراضات یونان ، ایتالیا و اسپانیا به زیان های اقتصادی ناشی از این تحریم مساله اجرای طرح را بررسی کردند.


اتحادیه اروپا اعلام کرده بود اطمینان کافی برای عرضه نفت جایگزین وجود دارد و در صورت توقف صادرات نفت ایران به آسانی می توان این نیاز را جبران کرد.


خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که جزئیات این تحریم‌ در ساعات آینده به طور رسمی اعلام خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این‌حال اتحادیه اروپا تأکید کرده است که قراردادهای نفتی پیشین این اتحادیه با ایران تا ماه ژوئیه، قانونی بوده و به قوت خود باقی است.


اتحادیه اروپا پس از چین دومین وارد کننده نفت از ایران است و در ۱۰ ماه اولیه سال ۲۰۱۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.


در این میان یونان، اسپانیا و ایتالیا که از خریداران اصلی نفت خام ایران در اتحادیه اروپا هستند پیشتر نسبت به اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار فرصتی برای پیدا کردن جایگزینی برای نفت ایران شده بودند.


بر اساس گزارش های منتشره، ۳۴.۲ درصد از واردات یونان، ۱۴.۹ درصد از واردات نفتی اسپانیا و ۱۲.۴ درصد از واردات ایتالیا از محل صادرات نفت ایران تامین می شود.


یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گفته است که با توجه درخواست فرصت از سوی این کشورها، به نظر می‌رسد بسته تحریم‌ها اول ماه ژوئیه به طور کامل به اجرا در بیاید.


یک دیپلمات دیگر نیز روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: "ما می‌خواهیم مقامات تهران بدانند که این مسئله (تحریم‌ها) بسیار بسیار جدی است."


نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز جمعه گفته بود: "آن‌هایی که مخالف اعمال تحریم علیه حکومتی هستند که با دنبال کردن برنامه تولید سلاح هسته‌ای، کشور خود را به سمت فاجعه سوق می‌دهد، مسوولیت خطر یک شکست نظامی را تقبل خواهند کرد."


انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در نشست اواخر روز دوشنبه خود پس از تصویب کامل تحریم نفتی ایران، فروش طلا، جواهرات و سایر فلزات گرانبها و همچنین سکه طلا و اسکناس به ایران را نیز مشمول تحریم قرار دهد.


همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه اتحادیه اروپا بر سر تحریم بانک مرکزی و احتمالا تحریم یک یا دو بانک دیگر به توافق رسیده است.


یک دیپلمات این اتحادیه روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های بانکی علیه ایران بخشی از سیستم بانکی را هدف قرار خواهد داد و سد راه تجارت‌های مشروع نخواهد بود.


کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و آلمان خواستار آن شده‌اند که تحریم‌های بانکی به نحوی باشد که این کشورها قادر باشند طلب‌های مالی خود را از ایران دریافت کنند.


آلمان به تنهایی مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو وام به ایران پرداخت کرده و از سد شدن راه پس گرفتن این وجه کلان ابراز نگرانی کرده است.


اتحادیه اروپا به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای ایران پیش از این دارایی‌های ۴۴۳ شرکت و ۱۱۳ شخصیت حقیقی ایرانی را مسدود کرده بود و همچنین تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی را نیز محدود کرده است.


شوک در بازار نفت
به دنبال موافقت اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت ایران، گزارش‌ها حاکی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، قیمت هر بشکه نفت خام «برِنت» در بورس لندن با ۵۶ سنت رشد به ۱۱۰.۴۲ دلار رسید.


افزایش خرید نفت توسط چین از ایران
همزمان، روزنامه وال استریت ژورنال از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت پکن از تهران خبر داد.


این خبر را اداره کل مصرف کنندگان چین مخابره و اعلام کرده که در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۷۶۰ تن یعنی بطور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد چین شده است.


بر اساس این گزارش، در حالیکه واردات نفت چین از ایران ۳۰ درصد افزایش داشته، واردات کلی نفت این کشور در سال ۲۰۱۱ رشد ۶.۱ درصدی را نشان می دهد.


برای مثال فقط در ماه دسامبر ۲۰۱۱، ۲۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تن نفت وارد چین شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۰ رشد ۵.۱ درصدی را نشان می دهد این یعنی آنکه در ماه دسامبر روزانه پنج میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت وارد چین شده و این درحالی بود که کارشناسان برای این ماه واردات روزانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون بشکه در روز را پیش بینی کرده بودند.


البته در سال گذشته واردات محصولات پالایش شده نفتی نیز به چین افزایش یافت بطوری که در ماه دسامبر ۲۰۱۱ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۰ واردات اینگونه محصولات با رشد ۳۰ درصدی به دو میلیون و ۶۴۰ هزار تن رسید.


وال استریت ژورنال در این رابطه می نویسد : در حالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا بر چین فشار می آورند تا این کشور روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش دهد اما با این وجود تهران سومین تامین کننده نفت این کشور محسوب می شود.

 


کشتی‌گیر معترض به نتیجه انتخابات، به بند مجرمان خطرناک منتقل شد

Posted: 23 Jan 2012 03:04 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، در جریان انتقال زندانیان سیاسی و فعالان دانشجویی استان مازندران به بند سارقین زندان متی‌کلای بابل، علی عباسی جوزدانی از فعالان دانشجویی دانشگاه مازندران و از قهرمانان کشتی آزاد ایران نیز حضور دارد.


به گزارش رادیو فردا به نقل از منابع دانشجویی، این ورزشکار ایرانی نیز همانند آریا آرام‌نژاد و علیرضا فلاحتی دبیر شاخه جوانان جبهه مشارکت استان مازندران، به دستور رئیس زندان متی‌کلای بابل به بند مجرمان خطرناک منتقل شده‌است.


بر اساس این گزارش، عباسی جوزدانی دوازدهم آذر امسال پس از مراجعه به دادستانی شهرستان بابلسر بازداشت شد. او برای پیگیری پرونده خود به دادستانی بابلسر مراجعه کرده بود که به دستور مطهری‌نیا دادستان شهرستان بابلسر، روانه زندان شد.


مسئولان زندان متی‌کلای بابل با درخواست‌های مکرر عباسی مبنی بر انتقال به بندی جداگانه مخالفت کرده‌اند. او بارها از «وضعیت اسفناک بندها و اوضاع بهداشتی زندان» شکایت کرده و به مسئولان زندان متی‌کلا اعلام کرده در بندی که او را نگهداری می‌کنند؛ حتی امنیت جانی هم ندارد.


همزمان، سحام‌نیوز گزارش داده‌است که "ناصر بابازاده رئیس اداره زندان شهرستان بابل تحت حمایت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی" با این درخواست مخالف کرده‌است.


علی عباسی بیست و ششم خرداد ۱۳۸۸ در جریان تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه مازندران نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و ۱۵ روز در زندان متی‌کلای بابل بازداشت بود.


شعبه ۱۰۱ دادگاه بابلسر او را به شش ماه حبس تعلیقی و پانزده ضربه شلاق محکوم کرد، اما پس از دو سال به او اعلام شد که حکمش از تعلیقی به تعزیری تغییر پیدا کرده‌است.


علی عباسی جوزدانی متولد ۱۳۶۵ در روستای جوزدان از توابع نجف‌آباد اصفهان است که از بیست سالگی در رشته تربیت بدنی و در دانشگاه مازندران تحصیل می‌کند. او در سال‌های ۱۳۸۶ و ۸۷ در مسابقات دانشجویان کشور به دو مدال برنز دست پیدا کرد و به اردوی تیم ملی دانشجویان ایران که در مازندران برپا شده بود فراخوانده شد.


این قهرمان ورزشی که همواره در اعتراضات صنفی و سیاسی دانشگاه حضوری فعال داشت، ۲۶ خردادماه ۸۸ نیز در تجمع اعتراضی دانشگاه مازندران حضور پیدا کرد. تجمعی که با ضرب و شتم شدید دانشجویان از سوی لباس شخصی‌ها و بازداشت شماری از آن‌ها به پایان رسید.


بنا بر اعلام یکی از نزدیکانش، همان روز موقعی که عازم خوابگاه بود توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و دو هفته در بازداشت بود. پس از آن برای کل دروس همان ترم او، نمره صفر در نظر گرفته شد؛ ترم بعد را محروم از تحصیل بود و حتی به صورت موقت از فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه نیز منع شده بود.


علی عباسی در المپیاد دانشجویان کشور که تابستان ۸۹ در دانشگاه مازندران برگزار شد، با مربی‌گری مسعود واحدی عضو تیم ملی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست به مقام دوم دست یافت.


او اما در عین حال، بارها از طرف مقامات قضایی و نهادهای مختلف احضار شده و بازجویی می‌شد. سرانجام هنگامی که برای پیگیری وضعیت خود به دادسرای شهر محل دستگیری‌اش مراجعه کرده بود، همانجا به دستور قاضی پرونده دستگیر شده و به زندان فرستاده شد.


مقامات قضایی پاسخی به اعتراض او مبنی بر غیر قانونی بودن فرایند رسیدگی به پرونده‌اش ندادند. پیگیری‌های مکرر خانواده او برای تجدید نظر در حکم صادر شده نیز بی‌پاسخ مانده‌است. علت تغییر حکم آن هم پس از دو سال، مانند سرنوشت این قهرمان دانشجو در بند قاتلین و مجرمان خطرناک، نامعلوم است.


او در تماس با خانواده خود تاکید کرده‌است که به اتفاق دیگر زندانیان سیاسی، بارها به حضورش در این بند و فقدان امنیت، اعتراض کرده‌اند و خواستار انتقال به بند دیگری شده‌اند، ولی با درخواست آن‌ها مخالفت شده‌است.
کشتی‌گیران هم تیمی او می‌گویند؛ عباسی از بااخلاق‌ترین دانشجویان ورزشکار است که به خاطر روحیات پهلوانی و صفات برجسته اخلاقی‌اش همواره مورد تحسین مربیان و قهرمانان این رشته ورزشی بوده‌است.


غیر از علی عباسی جوزدانی، احسان خرسندی فوتبالیست پیشین پرسپولیس تهران از دیگر ورزشکارانی بود که هنگام اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دستگیر شد. مقامات امنیتی، او را در درگیری‌های روز ششم دی ۱۳۸۸ که مصادف با عاشورا بود، در خیابان ولی‌عصر تهران بازداشت کردند. خرسندی ۱۳ بهمن همان سال به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.


وخامت اوضاع جسمانی مهدی سادات شريف و مهدی خزعلی

Posted: 23 Jan 2012 02:45 AM PST

جـــرس: وضعیت جسمانی مهدی سادات شريف که قریب به یک ماه است که در اعتراض به کارشکنی دادستان تهران برای ابلاغ حکم تجدید نظر، در اعتصاب غذا به سر می برد، وخیم است.

همچنین گزارش شده است که وضعیت جسمانی مهدی خزعلی در بازداشت، به شدت وخیم می باشد.


به گزارش ندای سبز آزادی، حكم شش سال حبس مهدی سادات شریف در دادگاه تجدید نظر تقلیل یافته و او باید هم اکنون آزاد شود اما دولت آبادی دادستان تهران و قاضی صلواتی که او را در دادگاه بدوی محاکمه کرده بود، به شکل غیر قانونی مانع از ابلاغ حکم تازه شده اند زیرا در صورت اعلام بی گناهی او، گفته های قبلی مسوولان قضایی درباره منافق بودن دستگير شدگان زیر سوال می رود.


بر اساس این گزارش، شامگاه یکشنبه این زندانی سیاسی سه بار به بهداری زندان منتقل شده و شرایط بسیار وخیمی دارد.


روز پنج شنبه گذشته نیز دختر نوجوانش با او ملاقات داشته و طی این ملاقات کوتاه، سه بار حال آقای سادات شریف به هم خورده است.


مسئولان زندان پیش از این با مرخصی این زندانی سیاسی که در اعتصاب غذا نیز به سر می برد مخالفت کردند و اجازه حضور وی در مراسم تدفین پدرش را ندادند.


این زندانی سیاسی در خرداد ماه به اتهام هواداری از یک سازمان سیاسی مخالف نظام از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و در همان زمان نیز در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب غذای چند روزه زد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به یک سال ونیم تقلیل پیدا کرد و با احتساب مدت زمانی که وی در زندان گذرانده است می بایست آزاد شود ولی این حکم تا کنون ابلاغ نشده است.


همچنین منابع خبری گزارش داده اند که ده کیلو کاهش وزن، دستی گچ گرفته و چند دندان لق شده حاصل بازداشتی خشونت بار و اعتصاب غذایی ۱۰ روزه توسط مهدی خزعلی است.


خانواده مهدی خزعلی، نویسنده منتقد جمهوری اسلامی که روز پنج شنبه، توانستند با او ملاقات کنند، به رادیو اروپای آزاد گفتند که وی در اثر اعتصاب غذا، بیش از ۱۰ کیلو از وزن خود را از دست داده و از شرایط جسمانی مناسبی برخوردار نیست.


به گفته آنها اودر جریان بازداشتش در ۱۹ دی ماه از ناحیه دست دچار شکستگی استخوان شده و دست او را در زندان گچ گرفته اند. پیش از این همسر آقای خزعلی در مورد برخورد ماموران در زمان بازداشت اقای خزعلی به گفته بود که در زمان بازداشت به سوی همسرش حمله کرده اند و او را با صورت به زمین انداختند.


مهدی خزعلی همان زمان از شکسته شدن استخوان دستش خبر داده بود. آن گونه که خانواده آقای خزعلی می گویند او و یک نفر دیگر در سلولی با ابعاد دو متر در دو متر نگهداری می شود و تا روز ملاقاتش یعنی ۱۰ روز پس از بازداشت از حق داشتن هواخوری محروم بوده است.


خانواده آقای خزعلی می گویند از وی در مدت بازداشت هیچ بازجویی به عمل نیامده و معتقدند که هدف از بازداشت مهدی خزعلی دور نگه داشتن او از جامعه و ممنوع کردن نوشتن برای او است.


خانواده دکتر خزعلی گفتند که این وبلاگ نویس، برای نوشتن درخواست ملاقات با دندان پزشک تقاضای خودکار کرده است اما حتی برای این کار نیز ماموران زندان حاضر نشده اند که به او خودکار بدهند. آن گونه که خانوده دکتر خزعلی می گویند یکی از اتهامات او مصاحبه با رسانه های خارجی عنوان شده است.


خزعلی کمی پیش از بازداشتش گفته بود با محدود شدن فضای اطلاع رسانی در ایران راهی جز اطلاع رسانی از طریق رسانه های خارج از ایران باقی نمانده است. مهدی خزعلی پیش از این چهار بار دیگر نیز بازداشت شده بود و در دوره پیشین بازداشتش نیز اقدام به اعتصاب غذا کرد و پس از ۲۵ روز از این اعتصاب به قید وثیقه آزاد شد.


ابوالقاسم خزعلی، از روحانیون سرشناس و محافظه کار جمهوری اسلامی از اعمال فرزند خود اعلام برائت کرده است. اما در همین حال مهدی خزعلی بارها تاکید نموده با همه احترامی که برای پدرش قایل است، معتقد است که جهاد واجب را نمی‌شود به امر پدر ترک کرد.


با این که به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، هر اقدامی برای تحریم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی جرم محسوب می شود اما آقای خزعلی در وب سایت خود تاکید کرده بود "۱۲ اسفند قطعا اولین انتخاباتی خواهد بود که در خانه خواهم ماند و پای هیچ صندوق رأیی حاضر نخواهم شد."

پاسخ الیاس نادران به حملات حامیان دولت به عماد افروغ

Posted: 23 Jan 2012 02:15 AM PST

جـــرس: در پی تداوم حملات علیه عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم و از منتقدان حکومت، الیاس نادران، نماینده مجلس هشتم و از چهره های منتقد دولت، موج اهانت ها و حملات علیه افروغ را "ناجوانمردانه و ناعادلانه" خواند.


به گزارش فرارو، الیاس نادران نوشته است:

"سه شنبه هفته گذشته در جریان نطق ها و نظرات برخی نمایندگان در صحنه علنی مجلس شاهد حملات تند و آتشینی علیه یک چهره غائب در جلسه بودم که رئیس وقت جلسه هم تلویحا آن مواضع و انتقادات را تایید کرد.
کنجکاو شدم. متوجه شدم حکایت سخنانی است که آقای دکتر عماد افروغ در برنامه پارک ملت شبکه اول صدا و سیما ایراد کرده اند. با توجه به شناختی که از مختصات فکری و دینی افروغ داشتم، از حملات و انتقادات علیه وی شگفت زده شدم و به متن سخنان وی در این برنامه مراجعه کردم تا علت این هجمه ها را بیابم. شکر خدا دیدم مواضع وی در خصوص انقلاب اسلامی و نظام مردم سالاری دینی و نظریه ولایت فقیه سر سوزنی تغییر نکرده است. متاسف شدم از آنهایی که یا اساسا مصاحبه را ندیده اند و یا خدای ناکرده با کج فهمی و کوته بینی و یا اغراض دیگر، اظهارنظرهای ناجوانمردانه و ناعادلانه ای را در حق وی روا داشته اند.

برای دوستان جدید و دو آتشه انقلاب که این روزها در برابر چنین سخنانی برآشفته اند باید بگویم که بنده سالهاست افتخار آشنایی با آقای افروغ را دارم و به خوبی به یاد دارم که چگونه تندروهای اصلاح طلب، نقد مبنایی ایشان در مواجه با مردم سالاری دینی و دفاع از اندیشه ولایت فقیه را بر نتابیدند و به بهانه انتقال از دانشگاه شریف به دانشگاه تربیت مدرس از دانشگاه مبداء اخراج و هرگز به دانشگاه مقصد راه ندادند تا اینکه دکتر افروغ سر از پژوهشگاه علوم انسانی درآورد.

برای همین دوستان جدید و دو آتشه و البته دلسوزان و پیشکسوتانی که در این شرایط سخت در برابر این تندروی ها سکوت پیشه کرده اند شهادت می دهم که آقای دکتر افروغ اندیشمند متعهد و متدینی است که نه به راحتی و نه حتی به سختی هویت دینی خود در دفاع از نظام اسلامی و اندیشه مترقی ولایت فقیه را از دست نخواهد داد.

فردی که سالهای متمادی از عمر خود را در دفاع از روشنفکری دینی هزینه کرده است ابایی ندارد که برای تعمیق فهم دین در جامعه و حاکمیت مستمر فقه و فقیه باز هم هزینه بدهد. دوستان جدید انقلاب اگر به خاطر ندارند ما به خوبی به یاد داریم که در مسیر روشن اما دشوار انقلاب در مواجهه با انحرافات، بعد از سنگلاخ مجلس ششم این افروغ ها بودند که به مجلس هفتم و به فهرست اصولگرایان هویت بخشیدند و مایه اعتبار و اعتماد مردم شدند.

برای همه کسانی که در این آتش با فریاد خود می دمند و یا با سکوت خود آن را تایید می کنند لازم است تا ماجرایی را که خود شاهد آن بودم نقل کنم تا متوجه نوع نگاه روشن رهبر فرزانه انقلاب در مواجهه با روشنفکران و اندیشمندان جامعه شوند. بعد از جلسه دوم اندیشه های راهبردی که در بیت رهبری با موضوع نفش عدالت برگزار شد، در محضر ایشان برای نماز آماده می شدیم. حضرت آقا در موقع عبور از جلوی جمعیت ضمن خوش و بش با افراد به آقای دکتر افروغ که رسیدند پس از ملاطفت و تفقد، از وی پرسیدند: «شما چرا در این جلسه مقاله ارائه نکردید؟» یعنی برای ایشان علی رغم همه مشغله های ذهنی و اجرایی موضوعیت داشت که مواضع آقای دکتر افروغ را به عنوان یک اندیشمند جامعه شناس از منظر تئوری و کاربردی در حوزه عدالت بشوند و در مهندسی ساختاری آینده انقلاب اسلامی از آن بهره مند شوند."


این نماینده منتقد دولت در انتها نوشته است: "باز هم شهادت می دهم که بحمدالله زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و علمی دکتر افروغ همواره در خدمت انقلاب اسلامی بوده، هست و خواهد بود و هیچ کس نمی تواند بین ایشان و نظام اسلامی فاصله بیاندازند."