جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دادستان کل کشور: فيلترشدن سايت هاشمي‌ بدليل وجود مصاديق مجرمانه بود

Posted: 02 Jan 2012 05:56 AM PST

بالاخره یكی از متهمان فساد مالی اخیر حرف زد

جـــرس: سخنگوی قوه قضائیه از صدور رای نهایی دادگاه فائزه هاشمی تا پایان هفته جاری خبر داد.

 

دادستان کل کشور همچنین با هشدار به افرادی كه به زعم وی "بحث تحریم انتخابات را مطرح می‌كنند"، گفت: "اگر صحبت‌های افرادی امنیت را به خطر بیندازد و این افراد دعوت به اغتشاش كنند طبیعتا این اقدام جرم است اما اگر فردی بخواهد تصمیم خود یا گروهش را درباره‌ انتخابات مطرح كند، بحث دیگری است."

 

این مقام قضایی همچنین اعلام کرد که پسر یكی از نمایندگان مجلس در رابطه با فساد اقتصادی اخیر با اتهامی سنگین بازداشت شده است.

 

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای  در بیست و چهارمین نشست خبری خود، عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سوم دی ماه سال جاری دادگاه فائزه هاشمی تشکیل شد گفت: وکیل متهم وقت داشته است تا در وقت تعیین شده لایحه را تحویل دهد و دادگاه بعد از آخرین دفاع وقت دارد حکم نهایی را صادر کند که فردا این بخش تمام شده و تا آخر هفته حکم صادر می شود.

 

سایت «هاشمی رفسنجانی» به دلیل مصادیق مجرمانه فیلتر شد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دلیل فیلتر شدن سایت هاشمی ‌رفسنجانی نیز گفت: قانونی در سال 88 با عنوان قانون رسیدگی به جرایم رایانه‌ای در مجلس به تصویب رسید كه این قانون در مردادماه لازم‌الاجرا شد. در این قانون یك كارگروه پیش‌بینی شده كه كار آن تعیین مصادیق مجرمانه و پالایش این مصادیق است مصادیق مجرمانه هم براساس قوانین و مقررات لازم‌الاجرا تعیین می‌شود.

 

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اعضای این گروه كه متشكل از شش وزیر، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان صدا و سیما یا نمایندگان آنان، یك نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادستان كل كشور است، به سرویس‌دهندگان سایت‌ها اعلام می‌كنند كه فلان مصادیق مجرمانه در سایتشان وجود دارد. این كارگروه باید هر دو هفته یكبار تشكیل شود كه البته اقداماتش نافی وظایف قوه قضاییه نیست.

 

وی یادآور شد: طبق قانون این كارگروه با هفت نفر رسمیت پیدا می‌كند و مصوباتش با اكثریت آراء قابلیت اجرا دارد. رویه كار هم این است كه ابتدا به افراد گفته می‌شود سایت خود را ثبت كنند. اگر مصادیق مجرمانه‌ای در سایت دیده شود، تذكر داده می‌شود. اگر به تذكر توجه شد و مورد را برداشتند كه هیچ ولی اگر برداشته نشد بستگی به نوع اقدام مجرمانه تا سه بار تذكر داده می‌شود و بعد از آن سایت فیلتر می‌شود.

 

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح كرد: ‌در مورد این سایت هم همین اتفاق افتاد. در مهرماه این كارگروه موارد خلاف را بررسی كرد و تذكر داده شد كه پنج یا شش مورد مجرمانه‌ای را كه وجود دارد، بردارند. این موارد برداشته شد. ضمن اینكه این سایت اصلا به نام محسن هاشمی است، در حالی كه در روزنامه‌ها مطرح شده كه سایت متعلق به آقای هاشمی رفسنجانی است.

 

محسنی‌اژه‌ای افزود: بعد از مدتی مجددا هم موارد قبلی و هم موارد جدیدی روی سایت گذاشته شد و دوباره نسبت به رفع آن تذكر داده شد كه در این مورد اقدامی صورت نگرفت تا اینكه این سایت در هفتم دی ماه فیلتر شد و الان هم فیلتر است.البته قبل از اینكه من به این جلسه بیایم شنیدم دیروز به فیلتر شدن این سایت اعتراض شده است كه طبعا این اعتراض در همان كارگروه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

خبرنگاری پرسید آیا این موارد خلاف همان خطبه‌های نماز جمعه بوده است؟ كه سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ خیر. این دفعه موارد زیادتری وجود داشته است البته در این سایت خاطرات هاشمی وجود دارد ولی موارد خلاف دیگری به صورت زیرنویس یا حاشیه هم وجود داشته است.

 
اگر برخی دعوت به تحریم انتخابات کنند جرم است

محسنی اژه ای در خصوص انتخابات مجلس نهم گفت: "اولا این انتخابات هم مثل انتخابات‌های گذشته پرشور و بانشاط خواهد بود و البته طبیعی است انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت باشد. اینكه كسانی بیایند و تحریم كنند به نظر می‌رسد چیزی جز روسیاهی برای خودشان ذخیره نمی‌كنند. "

 

وی در پاسخ به این سوال كه "آیا اظهار نظر سیاسیونی كه چه در زندان چه در بیرون از زندان انتخابات را تحریم می‌كنند، جرم است؟"، اظهار كرد: مصادیق جرم در این موارد در قانون انتخابات پیش‌بینی شده است. اگر مسائلی به نحوی از انحا به امنیت كشور ضربه بزند، تهدید شود و یا دعوت به اغتشاش شود، طبیعتا جرم است اما اگر فردی تصمیم خود یا گروهش را درباره‌ انتخابات مطرح كند بحث دیگری است.

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه "به سایت‌های اینترنتی دستور داده شده است هرگونه تبلیغی برای تحریم انتخابات در این سایت‌ها شد برابر قانون جرایم رایانه‌ای جرم است. این مساله را تایید یا تكذیب می‌كنید؟" تصریح كرد: در زمان برگزاری انتخابات اگر از طریق مطبوعات، فضای سایبری و تریبون‌های مختلف مطالبی مطرح شود كه بر اساس قانون، اقدام علیه نظام یا امنیت كشور و افراد باشد یا تهدیدی برای امنیت كشور محسوب شود، قطعا با برخورد مواجه خواهد شد؛ در غیر این صورت با آن برخوردی نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: در خصوص مسائل سایبری كارگروهی در قانون پیش‌بینی شده است كه طبق آن مصادیق مجرمانه توسط هیاتی تعیین و ابلاغ می‌شود. چنانچه عمل انجام شده جزو یكی از این مصادیق باشد، قابل تعقیب است؛ در غیر این صورت قابل تعقیب نیست.

 

گزارش حوادث بعد از انتخابات هنوز نرسیده

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح كرد كه "بعد از حوادث هفته‌ گذشته مجلس، رییس قوه مقننه عنوان كرد از طرف نمایندگان مجلس علیه نماینده‌ دولت شكایت می‌كنند و نمایندگان هم از شكایت علیه علی مطهری به خاطر اظهار نظرش درباره‌ی برخی نمایندگان سخن گفته‌اند. آیا این شكایات به قوه قضاییه ارجاع شده است؟" كه سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: هم نماینده‌ مجلس و هم نماینده‌ دولت از هم شكایت متقابل كرده‌اند و هر دو شكایت به دستگاه قضایی واصل شده و به دادسرای كاركنان دولت ارجاع شده است اما مورد دوم را من نشنیده‌ام.

 

پرونده کهریزک

محسنی‌اژه‌ای درباره پرسش یکی از خبرنگاران که مربوط به وضعیت پرونده کهریزک بود نیز گفت: بخشی از پرونده کهریزک به دادگاه رفت و حکم برایش صادر شد اما بخش دیگری که مربوط به قضات متخلف در این پرونده بود اطلاعی ندارم که به دادگاه رفته یا خیر.


وی افزود: آنچیزی که مشخص است این است که برخلاف ادعای عده‌ای قرار منع تعقیبی برای هیچ کس صادر نشده و متهمان باید در انتظار دادگاه باشند.

در مورد جاسوس آمریکایی
دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره  آخرین وضعیت پرونده امیر میرزاحکمتی فرد آمریکایی که متهم به جاسوسی شده، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده جلسه دادگاه در رابطه با این فرد به اتمام رسیده اما موکل این فرد درخواست مهلتی برای ارائه آخرین دفاعیات کرده است.

وی گفت: پس از کسب آخرین دفاعیه دادگاه در مهلت قانونی برای این فرد حکم لازم را صادر خواهد کرد.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اینکه آمریکا با توجه به مجرم بودن حکمتی از ایران درخواست آزادی وی را کرده پررویی این کشور را نشان می‌دهد زیرا مجرم بودن این فرد ثابت شده و باید بر اساس قوانین کشورمان محاکمه شود.

ممنوع الخروجی مدیران
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره ممنوع‌الخروج شدن عده‌ای از مدیران به دلیل دو تابعیتی بودن گفت: به طور قطع هیچ مدیری پیش از آنکه اثبات شود که این فرد دو تابعیتی است ممنوع‌الخروج نخواهد شد.

 

اختلاس—اختلاس-- اختلاس

خبرنگاری به اظهارات رییس قوه قضاییه درمورد پیدا شدن سرنخ‌های جدید در قضایای اختلاس بزرگ اشاره كرد و پرسید كه "چرا از بانك پاسارگاد یا بانك سپه كه حدود صد میلیارد تومان را در پرونده فساد بانكی از بانك خارج كرده‌اند، هیچ‌كس احضار نشده است؟" كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: از بانك پاسارگاد فردی احضار شده و با قرار آزاد شده است؛ البته احضار این فرد به لحاظ تخلفات فردی و نه تخلفات بانك بوده و چیزی درباره‌ تخلفات بانكی این دو بانك از مراجع رسمی گزارش نشده است.

 

مرد وام ایران

خبرنگاری سوالی درباره‌ی كامبیز شكوهی كه به گفته‌ وی به مرد وام ایران مشهور است پرسید كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: در خصوص این مورد من هیچ حضور ذهنی ندارم كه آیا این فرد محكوم شده، در زندان است یا خیر.

 

پرس تی وی از کجا آورده؟ نمی دانم

سخنگوی  دستگاه قضا در پاسخ به این پرسش که از سوی نیروی انتظامی اعلام شده پلیسی با عنوان پلیس ضد اختلاس تشکل شده تا به فساد های بانکی مردم وارد شود افزود: من نمی دانم خبرنگار پرس تی وی این اطلاعات را از کجا آورده است سعی کنید اطلاعات و منابع دقیق باشد. من این را تکذیب می کنم.

 

وی در پاسخ به اینکه "گفته می‌شود پلیس ضد اختلاس به حساب‌های بالا و ارزی مردم دسترسی دارد"، گفت: "این سوال بسیار مبهم است. منبع شما مشخص نیست. ضمن اینكه چنین چیزی مطرح نیست. "

 
نمایندگانِ احضار شده

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نتیجه استعلام نمایندگانی که در پرونده تخلف مالی بزرگ احضار شده اند نیز گفت: ما در این زمینه فقط جواب استعلام را می دهیم و هیچ اظهارنظری نمی کنیم. تشخیص صلاحیت برعهده دستگاههای ذیربط است.

 
اتهام پسر یکی از نمایندگان خیلی سنگین است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پسر یكی از نمایندگان مجلس در رابطه با فساد اقتصادی اخیر با اتهامی سنگین بازداشت شده است.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه‌ی صحبت‌هایش افزود: این فرد فرزند شخصی كه در هیات رییسه‌ی مجلس است، نیست اما وی فرزند یكی از نمایندگان مجلس است و اتهامش هم سنگین است.

 

وی هم‌چنین تعداد نمایندگانی كه در رابطه با پرونده فساد اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند را چهار نفر اعلام كرد.

 

بانک ها حساس شده اند

ناظر پروندۀ اختلاس بزرگ اظهار كرد: اگر با فساد مبارزه می‌شود باید تاثیر مثبت داشته باشد و اینكه بانك‌ها حساس شده‌اند خیلی خوب است. اگر حساسیت بانك‌ها به این معناست كه نظارت كنند، كار خوبی است. اگر حساسیت بانك‌ها، نظارت و دقت بیشتر و اعتبارسنجی است، خوب است. چرا باید بانك‌ها هراس داشته باشند؟ اگر افراد معدودی با تخلف و فساد بخش اعظمی از پول‌ها را به یغما می‌برند و در مسیری كه نباید خرج كنند از آنها استفاده می‌كنند، خیلی بد است.

 

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح كرد كه "رییس سازمان بازرسی كل كشور نسبت به اختلاسی مشابه فساد مالی اخیر هشدار داده است. با توجه به ابعاد گسترده پرونده فساد مالی اخیر چرا راهكارهای عملی اتخاذ نشده است؟"، دادستان كل كشور در پاسخ به وی اظهار كرد: در پرونده فساد مالی اخیر باید آسیب‌شناسی شود و اگر خلائی وجود دارد، خلاءها برطرف شود. اگر در قضا مشكل داریم باید این پیش‌بینی‌ها را انجام دهیم و مشكلات را رفع كنیم. مجموعا باید گفت این مسائل ابعاد گسترده‌ای دارد.

 

بالاخره یكی از متهمان فساد مالی اخیر حرف زد

سخنگوی قوه قضاییه در تشریح اطلاعات جدیدی از پرونده فساد اقتصادی تصریح كرد: اتفاق خوبی كه متاسفانه دیرهنگام رخ داد این بود كه بالاخره یكی از متهمان این پرونده حرف زد. البته از این قضیه ده روز می‌گذرد ولی روز پنج‌شنبه خبر دادند یكی از این افراد گفته مداركی را از این جریان در جایی پنهان كرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: البته ما همیشه این حدس را می‌زدیم كه منبع اطلاعات باید در جای دیگری باشد ولی این حرف در عصر پنج‌شنبه زده شد و گفته شد كه فلانی مداركی را در جایی پنهان كرده است. فلانی ابتدا قبول نمی‌كرد ولی بعدا با شواهد و مدارك گفت این مساله درست است ولی من نمی‌توانم آدرس بدهم و خودم باید به آنجا بیایم.

 

دادستان كل كشور افزود: این فرد با مراقبت به آنجا برده شد و در ساختمانی كه خالی از سكنه بود و تنها یك سرایدار در آن‌جا حضور داشت معلوم شد كه اسنادی در آن‌جا بوده و توسط فردی جابه‌جا شده است اما خوشبختانه یك خانم كه با فردی كه اسناد را منتقل كرده در ارتباط بوده مراجعه كرده و گفته آن فرد به شمال رفته است و ظرف چهار پنج ساعت آن فرد دستگیر شد. بخش كمی از اسناد پیدا شد و آن فرد گفت كه بقیه اسناد در جای دیگری توسط فردی دیگر پنهان شده است.

 

محسنی اژه‌ای افزود: بعدازظهر روز جمعه نفر سوم هم پیدا شد و مشخص شد مجموعه اسناد و مدارك در چهار نقطه مخفی شده است كه یك بخش آن در شمال و بقیه در تهران بود.

 

وی با بیان اینكه ممكن است باز هم موارد جدیدی از اسناد مربوط به این پرونده پیدا شود، افزود: با پیدا شدن همین اسناد بعد از گذشت چهار ماه تازه فصل جدیدی در این پرونده باز شده و بحمدالله ابعاد روشن‌تری پیش پای ما گذاشته شده است.

 

سخنگوی دستگاه قضایی اظهار كرد: من نزدیك به ۴۵ روز قبل در صدا و سیما پیش‌بینی كردم كه ظرف یك ماه كیفرخواست صادر شود و همین‌طور هم شد و كیفرخواست نسبت به تعدادی از متهمان صادر شده و آماده‌ ارسال به دادگاه بود كه این مساله روشن شد و ممكن است در كیفرخواست تاثیراتی داشته باشد.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه خاطرنشان كرد: این پرونده یك بعد قضایی دارد كه ما در آن داریم تلاش خود را انجام می‌دهیم اما همه‌ ابعاد این پرونده قضایی نیست... البته مجازات‌ها باید بازدارنده و قانون باید روشن باشد.

 

وی گفت: چرا باید بر اثر ارتباطات، عده‌ای بتوانند از امكانات دولتی استفاده كنند و عده‌ كثیری از مردم از این امكانات بی‌بهره باشند؟ به عنوان مثال از تیرماه ۸۸ تا مرداد ۹۰ مصوب شده كه ۱۷۰۰ هكتار زمین به این گروه داده شود. آیا این مقدار زمین واقعا نیاز بوده است؟ البته درست است كه همه این مقدار زمین واگذار نشده ولی بالاخره چرا باید به این گروه با این سابقه ۱۷۰۰ هكتار زمین اختصاص داده شود؟

 

دادستان كل كشور تصریح كرد: مثلا برای پروژه‌ای ۷۰۰هكتار زمین اختصاص داده شده؛ در صورتی كه آن پروژه به سی هكتار زمین بیشتر نیاز ندارد؛ لذا ما باید از این مسائل برای اصلاح خیلی از امور استفاده كنیم. یا مثلا از زمانی كه LC در شعبه بانك صادرات باز شده تا زمانی كه LC از بانك ملی شعبه اهواز گرفته شده، یك ساعت طول كشیده است. خریدار و فروشنده باید دو نفر باشند ولی این فرد همه‌ كار را با واسطه‌هایی كه داشته خودش انجام داده است.

 
جواهر ۶ میلیارد تومانی گروه آریا کشف شد

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه اعلام کرد: جواهر ۶ میلیارد تومانی همسر یکی از فعالان گروه آریا کشف شده است.

 

وی افزود: جواهر ۶ میلیارد تومانی که قبلاً اعلام شده بود در اختیار همسر یکی از اعضای گروه آریا است کشف شد که البته مشخص شد این جواهر ۶ میلیارد تومانی از جنس برلیان نیست و از نوع دیگری است.

 

اژه ای درباره سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با این موضوع که آیا دستگاه قضایی می‌تواند اموالی که متهمان به همسرشان یا اعضای خانواده‌شان داده‌اند را پس بگیرد مانند آن جواهر ده میلیاردی که در نشست خبری گذشته به آن اشاره شده بود گفت: اگر مشخص شود که متهمان اموالی را از راه فساد مالی به دست آورده‌اند حتی اگر آن را به فردی بذل و بخشش کرده باشند قوه قضائیه می‌تواند به حکم قانون آن مال را پس بگیرد.

وی تصریح کرد: البته تا به حال اموالی که از متهمان شناسایی شده کارشناسی کاملی نشده و تنها بیش از صد مورد کارشناسی صورت گرفته که کار کارشناسی همچنان ادامه دارد.

 
دعوا در مجلس

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اتفاقات رخ داده در مجلس شورای اسلامی و درگیری میان نماینده دولت ویک نماینده مجلس گفت: هر دو طرف از یکدیگر شکایت کرده اند. شکایت ها واصل شده و هم اکنون در مجتمع  دادسرای دولت پرونده باز شده است. چون هر دو طرف شاکی هستند دیگر نماینده مدعی العموم وارد نمی شود.

 

دخالت دولتی ها در انتخابات

خبرنگاری به اخبار منتشر پیرامون "دخالت و نفوذ اطرافیان رییس‌ دولت در انتخابات" اشاره كرد و گفت كه "آیا قوه قضاییه برنامه‌ای برای برخورد با كسانی كه اتهاماتی به دولت وارد می‌كنند ندارد؟" كه محسنی اژه‌ای پاسخ داد: "ان‌شاالله هیچ‌كس علیه شخص دیگر و هیچ دستگاهی علیه دستگاه دیگر نه توهین كند و نه اتهام بزند زیرا این كار بدی است و صحیح نیست. اگر اتهام نسبت به فردی حقیقی باشد تعقیب می‌شود و اگر نسبت به یك مقام به لحاظ مقامش باشد مدعی‌العموم هم می‌تواند مساله را دنبال كند. "

 

شکایات انتخاباتی

سخنگوی قوه قضائیه برنامه ها و وظایف دستگاه قضا برای برگزاری انتخابات آتی مجلس را تشریح کرد و گفت: "بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه روسای دادگستری های کشور امسال نیز مانند سالهای گذشته موظف شده اند به جرائم احتمالی انتخابات به صورت فوق العاده و خارج از نوبت رسیدگی کند. بر اساس این بخشنامه شعباتی از همین حالا در دادسراها و دادگاههای استانها مشخص می شود تا در صورت وقوع جرم به صورت ویژه به آن رسیدگی کند. سالهای قبل شاهد برخی گله ها در خصوص رسیدگی به شکایتها و جرائم انتخاباتی بودید که امیدواریم امسال به این پرونده ها خارج از نوبت رسیدگی شود."

 

پاسخ سریع به استعلام وزارت کشور

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه از ارسال پاسخ استعلام وزارت کشور درباره سوابق کاندیدا خبر داد و تصریح کرد:  براساس قانون انتخابات یکی از مراکزی که به هیئت های اجرایی  و شورای نگهبان باید پاسخ استعلام بدهد دادستانی است پس از ثبت نام کاندیداها از دادستانی سوابق آنها استعلام می شود که پس از بررسی های لازم نتیجه مستند به مراجع مربوطه اعلام می شود. امسال نیز از چند ماه قبل از ثبت نام کارگروهی به این موضوع اختصاص داده شد و پس از ثبت نام کاندیداها موضوع به صورت آنلاین به دادستانی اعلام می شد که بلافاصله نتیجه آن  را اعلام کردیم.

 

دلار به مرز ۱۷۸۰ تومان رسید

Posted: 02 Jan 2012 05:38 AM PST

 جرس: بنا به گزارش منابع خبری و شاهدان بازار ارز کشور، در حالیکه نرخ دلار ظهر روز دوشنبه دوازدهم به ۱۶۴۰ تومان رسیده و رسانه ها از ثبت رکوردی جدید خبر داده بودند، نرخ دلار بعد از ظهر دوشنبه به مرز ۱۷۸۰ تومان رسید.

به گزارش تارنمای «مثقال»، پایگاه اطلاع رسانی ارز و طلای ایران، قیمت دلار آزاد ظهر دوشنبه به ۱۶۴۰ تومان رسید، که بعد از ساعتی نوسان، حوالی بعد از ظهر تا سقف ۱۷۸۰ تومان ثبت گردید.


شاهدان گفته اند صراف ها در پاسخ به اکثر متقاضیان اعلام می کنند: "فروش نداریم، فقط خرید."


قائم مقام کروبی در حزب اعتمادملی: فعالیت سیاسی بدون اخلاق به دیکتاتوری می رسد

Posted: 02 Jan 2012 05:13 AM PST

جـــرس: قائم مقام حزب اعتماد ملی با انتقاد از فضای سیاسی کشورهشدار داد: فعالیت سیاسی بدون اخلاق به دیکتاتوری و حق‌کشی منجر می‌شود.


به گزارش ایلنا، رسول منتجب نیا در واکنش به گسترش هجمه ها و توهین ها به شخصیت ها و مسولان پیشین کشور گفت: روشی که برخی گروه‌ها در پیش گرفتند روشی غیرعقلانی، نامشروع و دور از شان است که هیچ کجای دنیا نمونه‌ای از آن وجود ندارد و در عرف سیاسی نیز قابل پذیرش نیست.


قائم مقام حزب اعتماد ملی در ادامه با اشاره به برداشت رسانه‌های خارجی از تخریب سرمایه‌های انسانی، گفت: زیر سوال بردن کسانی که سال‌ها نماینده، وزیر و… بودند زیر سوال بردن ملت و انقلاب است و دنیا و رسانه‌های آن‌ها از این موضوع بر داشت خواهند کرد.


وی با ابراز تاسف از این رفتار‌ها یادآور شد: بیشترین رفتار ضد اخلاقی را کسانی انجام می‌دهند که شعار حفظ اصول و اصولگرایی را سر می‌دهند اما در عمل همه اصول را زیر پا می‌گذارند.


منتجب نیا ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نه فعالیت سیاسی مفهوم اصلی خود را پیدا کرده است و نه مرزهای اخلاقی در فعالیت سیاسی رعایت می‌شود و افراد و فعالین سیاسی برای موفقیت خود حاضرند اصول اخلاقی و انسانی را زیر سوال ببرند.


این فعال سیاسی تاکید کرد: این گروه از فعالان سیاسی چیزی به عنوان منافع ملی را مورد توجه قرار نمی‌دهند و تنها به منافع حزبی و جناحی خودشان توجه دارند و منافع ملت و میهن در این میان گم می‌شود.


رسول منتجب نیا عملکرد کسانی که اخلاق را رعایت نمی‌کنند دور از عقل و عقلانیت ارزیابی و خاطرنشان کرد: برای این افراد تنها پیروزی در رقابت‌های سیاسی اهمیت دارد و برای رسیدن به این هدف شخصیت‌های اصیل و ریشه دار نظام را به مثابه اینکه دشمنان ملت و مخالف دیدگاه خودشان هستند، مورد تخریب و حذف قرار می‌دهند.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز التزام به اخلاق را جزء لاینفک فعالیت سیاسی ارزیابی کرد و یادآور شد: ‌ بعضی به غلط تصور می‌کنند که فضائل اخلاقی با فعالیت سیاسی قابل جمع نیست اما این تصور غلطی است چرا که از دید عقل و شرع سیاست و اخلاق کامل مکمل یکدیگر هستند و از سوی دیگر در کشورهای توسعه یافته علی‌رغم رقابت و تبلیغات شدید در زمان انتخابات منافع ملی و مصالح کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.


منتجب نیا در پایان گفت: ‌منافع ملی فقط چاه نفت و معادن نیست بلکه مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی و ملی شخصیت‌های اصیل و ریشه دار کشور هستند که در کشورهای توسعه یافته ارزش فوق العاده‌ای برای این‌ها قائل هستند.


او با اشاره به حملات افراطیون حکومتی به هاشمی و خاتمی گفت: هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی که سال‌ها در این کشور مسئولیت‌های مهمی داشتند از سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و نباید تلاش‌های آن‌ها زیر سوال رود. لطمه به فردی مثل هاشمی رفسنجانی که ۵۰ سال از عمر خود را برای نظام صرف کرده و یکی از بنیانگذاران آن محسوب می‌شود لطمه به نظام و انقلاب است و از سویی دیگر نمی‌توان کسی را جایگزین ایشان کرد.


رسول منتجب نیا با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق در رقابت‌های سیاسی، خاطرنشان کرد: فعالیت سیاسی بدون اخلاق به دیکتاتوری و حق‌کشی منجر می‌شود و باید توجه داشت که در رقابت‌های سیاسی باید مصالح و وحدت ملی کاملا مورد توجه کنشگران سیاسی باشد.


نایب رییس كمیسیون امنیت ملی: در صورت تحریم نفتی، تنگه هرمز را خواهیم بست

Posted: 02 Jan 2012 04:52 AM PST

جـــرس: در آستانۀ تصمیم گیری اتحادیه اروپا برای اِعمال تحریم نفتی ایران، نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در صورت اعمال تحریم نفتی علیه جمهوری اسلامی از سوی كشورهای غربی، ما نیز نسبت به بستن تنگه هرمز اقدام خواهیم كرد.


به گزارش ایسنا، پاسدار اسماعیل كوثری، با اشاره به تحریم اقتصادی موجود، با بیان اینكه این موضوع كمترین تبعات منفی را برای ما داشته، گفت: ما در این مدت توانسته‌ایم وضع رابه گونه‌ای مدیریت كنیم كه با تبدیل این تهدیدها به فرصت، از آن در جهت تامین امكانات مورد نظرمان استفاده كنیم.


وی با اشاره به تهدیدات اخیر غرب برای تحریم بانك مركزی ایران و همچنین احتمال تحریم نفتی ایران، افزود: اگر قرار باشد نفت ایران تحریم شود، قطعا ما نیز می‌توانیم كاری كنیم كه هیچ كشوری نتواند از تنگه هرمز سوخت خارج كند.


كوثری در واکنش به به هشدار ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مبنی بر جلوگیری از هرگونه اختلال در رفت‌وآمد کشتی‌ها از تنگه هرمز"، گفت: "استكبار می‌خواهد از راه قلدری وارد شود و چون احساس می‌كند ابرقدرت است، می‌خواهد تنگه هرمز را باز نگه دارد، اما ما معتقدیم همان‌طور كه در عمل شكست‌های پی در پی از سوی ایران، عراق و افغانستان بر استكبارجهانی وارد شده‌است، این بارنیز آنها متحمل شكستی از طرف ما خواهند شد تا این را نیز به كارنامه شكست‌هایشان اضافه كنند."


نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشدار داد: غربی‌ها خواهند دید كه توانایی بستن تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد، آنها سرشكسته‌تر از قبل پا به فرار خواهند گذاشت.


گفتنی است، در واکنش به هشدار ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مبنی بر جلوگیری از هرگونه اختلال در رفت‌وآمد کشتی‌ها از تنگه هرمز"، جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز اعلام کرده است که هرگاه منافع حیاتی جمهوری اسلامی به هر قیمتی تهدید شود، تهدید با تهدید جواب داده خواهد شد.


در واکنش به اظهارات تهدیدگونۀ دو هفته قبل معاون اول محمود احمدی نژاد مبنی بر "انسداد تنگه هرمز در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای غربی"، ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز با اختلال روبه‌رو شود.



احمدی نژاد: خجالت می‌کشم بگویم بیکار داریم

Posted: 02 Jan 2012 04:19 AM PST

جـــرس: درحالیکه محمود احمدی نژاد به طور مداوم از "عدم وجود فقیر در کشور" سخن گفته و اخیرا نیز ادعا کرده بود "تا پایان سال جاری بیکاری ریشه کن می شود"، وی روز دوشنبه طی سخنانی با بیان اینکه خیلی وقت‌ها از اینکه بگوییم در فلان جا بیکاری داریم خجالت می‌کشم، گفت که به خاطر اجرای عدالت ‌پیامبران را ‌ساحر می‌خواندند.


به گزارش فارس محمود احمدی نژاد طی سخنانی در آئین افتتاح مجتمع فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه اصرار دارم همه توجهات، اندیشه‌ها و دل‌ها را متمرکز در ساختن ایران باشد، گفت: تمام هیاهوها و سر و صداها برای جلوگیری از ساخته شدن ایران است و دشمنان نمی‌خواهند ایران آرمانی، با فرهنگ، متحد، منسجم و مومن به ارزشهای الهی که به دنبال سعادت در سراسر جهان است ساخت شود.


رئیس دولت گفت: اگر پیشرفته باشیم هم حرف‌مان در دنیا خریدار خواهد داشت و هم آسیب پذیری‌مان پایین می‌آید و هیچ کس حتی به فکرش نمی‌آید که چیزی را بر ما تحمیل کند.


احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث بیکاری ابراز داشت: خیلی وقت‌ها از اینکه بگوییم در فلان جا بیکاری داریم خجالت می‌کشم چرا باید با این همه منابع و استعداد بیکاری داشته باشیم.


وی با ادعای مجدد اینکه ساختن کشور باید بر پایه عدالت باشد، بدون اشاره به وضعیت بغرنج اقتصادی مردم اظهار داشت: نمی‌خواهیم سرمایه گذاری عظیمی انجام دهیم و ته آن جیب عده‌ای قلیلی پر و بقیه فقیر باشند و هدف ما توزیع عادلانه ثروت و فرصت‌ها است.


رئیس دولت سنگین‌ترین دشمنان را علیه عدالت دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که پیامبران دنبال اجرای عدالت نبودند با آنها کاری نداشتند و می‌گفتند حاضریم خدای شما را هم بپرستیم به شرطی که در اجرای عدالت کاری نداشته باشید اما پیامبران به دنبال حق و عدالت بودند و اینجا بود که سر و صداها بلند می‌شد و می‌گفتند که پیامبر ساحر است در حالی که در حقیقت آنها از عدالت می‌ترسیدند.


وی با بیان اینکه "کشورمان ثروتمند است"، بدون اشاره به تعطیلی صدها واحد تولیدی و از هم گسیختگی اقتصادی کشور گفت: "بنده روستاها و شهرهایی را دیده‌ام که آرامش را از آدم می‌گیرد چرا که باید این گونه باشد در حالی که می‌شود این محرومیت‌ها بر طرف شود البته سخت است چرا که بر اساس عدالت اگر عمل کنیم عده‌ای کمتر می‌برند و این برایشان سخت است از همین رو سر و صدا می‌کنند."


احمدی نژاد گفت: تقریبا 150 سال تبلیغ کردند کار عنصر بی ارزشی است و چقدر خود ما را مسخره کردند و الان هم مسخره می‌کنند که چرا کار می‌کنید، پس چه کار کنیم نمی‌شود بخوابیم و ایران ساخته شود، ساختن در سایه کار و تلاش است.



مسجدجامعی: خانه‌سینما اداره كل نیست كه مدیرش انتصابی و اعضای آن گوش به فرمان باشند

Posted: 02 Jan 2012 03:44 AM PST

جـــرس: در واکنش به "غیر قانونی" اعلام شدن خانه سینما توسط منابع دولتی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات و عضو فعلی شورای شهر تهران، ضمن حمایت قاطع از این نهاد صنفی، خاطرنشان کرده است که "«خانه‌سینما» از جنس «اداره كل» نیست كه مدیر آن منصوب شود و اعضای آن گوش به فرمان مدیران بالادستی باشند. اگر مجریان انتظاری چنین از نهادهای صنفی فراگیر داشته باشند، خطاست."


منابع خبری هفته قبل گزارش داده بودند که «شورای فرهنگ عمومی کشور»، با فشارهای وارده از سوی مسئولان وزارت ارشاد در مورد «خانه سینما»، این نهاد صنفی را "غیر قانونی" اعلام کرده است.


به گزارش «شرق»، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، در سرمقاله روزنامه شرق یادداشتی نوشته و با صراحت از خانه سینما حمایت کرده است .


مسجد جامعی در یادداشت خود آورده است: خانه سینما نهادی قانونی است كه قریب ربع قرن سابقه دارد و زمینه‌ساز شكل‌گیری سایر تشكل‌های فرهنگی و هنری از جمله خانه هنرمندان، خانه تئاتر، خانه موسیقی، خانه شاعران، انجمن هنرمندان نقاشی، انجمن هنرمندان گرافیك و نظایر آن بوده است. ضرورت تشكیل چنین نهادی ناشی از نگاه جدید به هنر و اندیشه و جایگاه هنرمندان در پس از انقلاب اسلامی و تبدیل فضای سینمایی به اصطلاح «فیلمفارسی» به «سینمای مولف» است. این تغییر نگاه و تحول جایگاه نیاز به مشاركت صنفی گسترده‌ای داشت كه انجام آن بدون همراهی عموم اهل سینما و اصحاب اندیشه و هنر امكان‌پذیر نبود. از این رو «خانه‌سینما» محصول طبیعی، تحول تدریجی نگاهی نو به سینما و ارتقای آن در حیات فرهنگی جامعه ایران بوده است كه ظرفیت حرفه‌ای و صنفی مستقل جامعه هنری را به همراه دارد. اساسا تشكل‌هایی از این‌گونه برخوردار از ماهیتی دوگانه‌اند: ذاتی و اعتباری. ماهیت ذاتی آنها برخاسته از اراده گروه صنفی و مقبولیت در جامعه هدف است كه عملا زمینه مشروعیت آن را فراهم می‌كند.این ماهیت ذاتی فارغ از مجوز اعتباری است كه از سوی سازمان‌های رسمی صادر می‌شود؛ هرچند خانه‌سینما از هر دو ماهیت برخوردار بوده است و به همین دلیل در طول همه این سال‌ها درصد اندكی از محل فروش فیلم‌ها كه به خزانه واریز و سپس در قالب ردیف‌های بودجه قانونی در وزارت ارشاد به آنها بازگردانده می‌شد. اگر از نظر مجریان، خانه‌سینما مشكلاتی هم داشته باشد نباید با‌ آن احساس غریبی داشت.با توجه به جایگاه قانونی آن و همچنین توان بالای این نهاد خودجوش در همكاری با برجسته‌ترین چهره‌های هنری و فرهنگی كشور لازم است از برخوردهای شتابزده پرهیز و با روش گفت‌وگو و تعامل با آنان روبه‌رو شوند.«خانه‌سینما» طی این سال‌ها آنقدر اعتبار و تاثیرگذاری داشته كه در پرتو فعالیت‌های آن حقوق صنفی هنرمندان تعریف و تبیین شده و فعالیت‌های اجتماعی و رفاهی سینماگران حتی در شرایط دشوار قطع حقوق قانونی آنها سامان یافته است. «خانه‌سینما» در همه دولت‌ها با همه گرایش‌ها كمكی برای مدیران اجرایی و رابطی صمیمی بین آنها و جامعه سینمایی بود و هنگامی كه اختلافات صنفی و برخی كمبودها و نارسایی‌ها منجر به ركود در سینما می‌شد به عنوان ركنی مقبول و موثر به ایفای نقش می‌پرداخت و در حل مشكل كمك می‌كرد.

همچنان كه نظام پزشكی، نظام مهندسی، كانون وكلا و مشاغلی از این دست مراكز تصمیم‌سازی مشتركی دارند كه از حقوق آنها دفاع می‌كند. «جامعه اصناف سینمایی ایران» یعنی «خانه‌سینما» به عنوان محور هنرمندان سینما عمل می‌كند و نماد خرد جمعی سینماگران و مدافع ارزش‌های سینمایی ایران اسلامی است و این جدای از آن است كه سینما یك وجه فردی و متنوع هم دارد كه به هنرمند مربوط است و دستورالعمل‌بردار هم نیست. مدیریت در سینما نیازمند فهم درست از حوزه عمل هنرمند است. «خانه‌سینما» از جنس «اداره كل» نیست كه مدیر آن منصوب شود و اعضای آن گوش به فرمان مدیران بالادستی باشند. اگر مجریان انتظاری چنین از نهادهای صنفی فراگیر داشته باشند، خطاست. واقعیت آن است كه این‌گونه نهادها ارزیابی‌كننده و نشان‌دهنده توان و ظرفیت مدیران اجرایی هم هستند و عملكردهای اشتباه آنان را گوشزد و اصلاح می‌كنند. این اتفاق تازه‌ای نیست؛ «خانه سینما» در همه دوره‌ها با چنین رویكردی فعالیت كرده است و انتقادهایی به مدیریت‌های فرهنگی و سینمایی كشور داشته است.


شاید بهترین دوره‌های مدیریت فرهنگی در زمان‌هایی بوده است كه این اعتراض‌ها را جزو حقوق نهادهای اجتماعی و صنفی دانسته و به آنها توجه كرده و آنها را در تصمیم‌سازی مشاركت داده‌اند؛ هر چند ممكن است برخی از نظرات و دیدگاه‌های آنان را نپذیرفته باشند. ساختار مدنی و مدیریت انتخابی «خانه‌سینما» باعث شده در طول همه این سا‌ل‌ها پیوسته با انتخاب مدیرانی با نگرش‌های مختلف و دیدگاه‌های متفاوت روبه‌رو باشیم اما این تنوع سلیقه‌ها هیچ‌گاه به تضعیف این خانه از سوی دستگاه‌های اجرایی منجر نشد. یقین است كه اصحاب اندیشه و هنر كه چشم و چراغ این سرزمین فرهنگی هستند با همدلی، همراهی و پیگیری زمینه رفع مشكلات ناشی از تصمیمات شتابزده به‌ویژه در آستانه 30سالگی جشنواره فیلم فجر را فراهم كنند و از حیثیت و شأنیت سینما و تنها نهاد صنفی و فراگیر آن به خوبی پاسداری ‌كنند. به دلیل حضور فراگیر هنرمندان حوزه‌های مختلف سینما، «خانه سینما» همان سینماست و هر برخوردی با آن به تجزیه سینمای ایران می‌انجامد و دستاورد بزرگ همه این سال‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد."


دستگیری سه مرزبان ایرانی توسط پاکستان

Posted: 02 Jan 2012 03:28 AM PST

در پی تعقیب و تیراندازی

جرس: به گزارش منابع بین المللی، پلیس پاکستان از دستگیری سه مرزبان ایرانی خبر داده است.


بنگاه خبری بی بی سی به نقل از منابع پلیس پاکستان گزارش داده است که این افراد با عبور از مرز مشترک دو کشور، یک شهروند پاکستانی را کشته و یک نفر دیگر را مجروح کرده اند.


مقامات پاکستانی گفته اند مرزبانان ایرانی به ظن عبور از مرز و ورود غیرقانونی به خاک پاکستان و کشتن یک شهروند این کشور دستگیر شده اند.


هنوز در مورد واکنش مقامات ایرانی نسبت به این گزارش واکنشی منتشر نشده است.


براساس گزارش ها این حادثه در منطقه مرزی بلوچستان پاکستان که هم مرز با استان سیستان و بلوچستان در ایران است، اتفاق افتاده است.


مقامات پاکستانی گفته اند این سه مرزبان ایرانی در تعقیب چند نفر وارد خاک پاکستان شدند و در صدد بودند آنان را دستگیر کرده و به آن سوی مرز بازگردانند.


پلیس پاکستان گفته است که نیروهای مرزی ایران به سوی خودروی حامل این افراد تیراندازی کردند.


یکی از مقامات پلیس محلی پاکستان گفته است:" دو پاکستانی در نتیجه تیراندازی ماموران ایرانی مجروح شدند، اما بعدا یکی از آنان جان خود را از دست داد."


فلاطوری پیشاهنگ گفتگوی میان دینی و میان فرهنگی

Posted: 02 Jan 2012 03:14 AM PST

سید محمدباقر تلغری زاده
 دکتر عبدالجواد فلاطوری از متفکران و پژوهشگران ایرانی در آلمان بود که آکادمی شیعه شناسی را در کلن تاسیس کرد

 


به مناسبت پانزدهمین سال خاموشی مرحوم استاد عبدالجواد فلاطوری

اشاره: دکتر عبدالجواد فلاطوری (1304-1375) از متفکران و پژوهشگران نامدار ایرانی در آلمان بود. او که دانش آموخته حوزه های علمیه شیعی (با اخذ رتبه اجتهاد) بود، در جوانی به آلمان هجرت کرد و در آنجا در فلسفه و برخی دانشهای دیگر تحصیل کرد و به اخذ رتبه دکتری و پروفسوری نایل آمد. وی حدود چهل سال در آلمان و به طور کلی در اروپا در اشکال مختلف فعالیت علمی و پژوهشی و تعلیم و تعلم داشت. وی سالیانی دراز استاد فلسفه و اسلام شناسی در دانشگاههای هامبورگ و کلن بود. فلاطوری در طول اقامت خود در آلمان برای معرفی اسلام به زبان و محتوای مناسب و خردسپند و متناسب با ادبیات غربی و مسیحی تلاش فراون کرد و در این راه پایه گذار اندیشه گفتگوی بین ادیان و فرهنگها شد و در برای تحقق آن گامهای نظری و عملی قابل توجهی برداشت. او از یک سو برای معرفی علمی و درست اسلام و به ویژه تشیع به غرب و غربیان کوشید و از سوی دیگر برای تعامل و گفتگوی دینهای بزرگ ابراهیمی و سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) تلاش می کرد. تأسیس آکادمی و مرکز شیعه شناسی در کلن و نیز اصلاح کتابهای تعلیمات دینی در آلمان از اقدامات مهم زنده یا  فلاطوری در آلمان بود. اینک اول ژانویه به مناسبت پانزدهمین سال درگذشت وی این نوشته کوتاه تقدیم می شود. باشد که برای معرفی افکار و آثار و خدمات دینی، ملی و انسانی این متفکر نامدار ایرانی گامهای دیگری برداشته شود.

*** 

درباره استاد زنده یاد مرحوم فلاطوری که علم را با عمل، تعلیم را با تربیت و فضائل علمی را با خصائل انسانی پیوند زده بود، یعنی همان صفاتی که در این روزگار، که به گفته متفکر و عارف بزرگ فرانسه مرحوم رنه گنون "عصر سیطره کمیت" بایدش نامید، در کمتر کسی جمع می آید ، از نگاههای گونه گون میتوان سخن گفت: از مقام علمی و دین شناسی او، از سعه صدر و افتادگی او ، از رفتار پدرانه و پر از مهر و عطوفتش با شاگردانش، از مردم خواهی و مردم دوستی و دلسوزی او، از طبع کریمانه و پر طنز و طیبت او و بالاخره از خوی و خصلت عرفانی و خدا آگاهی او، یعنی همانه رشته ای که همه این صفات را به هم وصل میکرد.

اما برای درک اینهمه بناچار بایستی به پیشینه تربیتی و تعلیمی او رجوع کرد چه اینکه او خود بنیه علمی و اخلاقی خویش را بیش و پیش از هر چیز و هر کس مرهون استادان ایرانی خود بویژه مرحومان شاه آبادی و آشتیانی میداند. اینان خود در عالم اسلامی بدان جریان علمی و عملی وابسته اند که حکمتش خوانند. حکمت واژه ای است قرآنی و حکیم که دارنده حکمت است یکی از نامهای زیبای خداست. راغب گوید حکمت رسیدن بحق بواسطه علم است و عقل. و حکیم ، یعنی صاحب حکمت ، به معنای محکم کار و حکمت کردار است. و در حدیث از حکمت بنام گمشده مومن یاد شده است. و حکمت در اصل همان حقیقی است که نور است یعنی همان نوری که ظلمت شکن و جهل ستیز است و راهگشای حقیقت و حکیم یعنی دارنده این نور، راهبرو راهنما به سوی حق است و ستیزنده با جهل و ظلمت.           
      

چنانکه می دانید تاریخ اسلام نیز چونان تاریخ دیگر ادیان از ستیزه بین گروهها و فرق مختلف خالی نبوده است. فقیهان فیلسوفان و متکلمان را به بی دینی و الحاد متهم میکردند و فیلسوفان این دو گروه را طرد و تخطئه می نمودند و عارفان فقیهان را به قشری گری و متکلمان و فیلسوفان را به لفاظی و سفسطه گری متهم میساختند. گرچه با ظهور حکیمی مانند صدرالدین شیرازی این وضع اندکی تغییر کرد. چه او هم فقیه و متکلمی بزرگ بود و هم فیلسوفی از طراز ابن سینا و هم عارف و عرفان شناس و اهل سیر و سلوک و در یک کلام جامع و  نماینده همه این علوم.

 اما متاسفانه پس از وی چراغ حکمت با ظهور و رشد  اخباریگری و وجود کسانی چون علامه مجلسی رفته رفته رو بخاموشی گذاشت تا اینکه در دوره قاجاریه این حکمت بدست حکیمانی چند چونان مرحوم ملا علی نوری و ملا اسماعیل اصفهانی یعنی جد مرحوم فلاطوری ، که استاد مرحوم ملا هادی سبزواری  بود ، احیا و باز سازی شد. مرحوم فلاطوری دست پرورده چنین مکتبی بود. او حکمت را نزد دو تن از سرآمدان این مکتب که در فقه و فلسفه و عرفان نظری و عملی ید طولانی  داشتند فرا گرفت. دو تن استادان نامبرده یکی مرحوم شاه آبادی است که فلاطوری خود- چنانکه اشاره رفت بنیه اخلاقی و دینی خود را مرهون او میداند و دیگری مرحوم میرزا مهدی آشتیانی که مرحوم فلاطوری جواز تدریس حکمت را از دست او گرفت.


مرحوم میرزا مهدی گذشته از تسلط کم نظیر بر فلسفه مشائی یعنی فلسفه فارابی، این سینا و پیروان آنها و حکمت متعالیه ملاصدرا در عرفان نظری و عملی نیز از سر آمدان بود بطوریکه در شرح حال او گفته اند گاهی در اثنای تدریس فلسفه، جذبات روحانی بر او غلبه می یافت و رشته سخن از دستش می گریخت. همچنین دایره المعارف بزرگ اسلامی از او اینچنین یاد می کند:


"از ویژگیهای دیگر او این بود که در محدوده جغرافیائی ایران و عراق و نیز در دایره کتاب و مدرسه ماندگار نشد و به سیر و سیاحت نیز پرداخت و از این رهگذر تجربه های فراوان بدست آورد. وی پیش از سفر اول به نجف به بخارا رفت  و یکسال  در آنجا ماند و ضمن آشنائی با مردم و عالمان آن دیار به تدریس پرداخت و دوبار به مصر سفر کرد. هندوستان و نیز بسیاری از کشورهای اروپائی مانند فرانسه، ایتالیا، بلژیک و انگلستان را دید و در این جهانگردی با متفکران و فیلسوفان آن کشورها آشنا شد و بحتها و برخوردهای علمی و فکری داشت."


 آیا ریشه و سر چشمه آن مسئله ای را که بعد ها مشغله دائمی و تمام عمری مرحوم  فلاطوری شد یعنی همان دیالوگ یا بحث و گفتگوی علمی با دیگر مذاهب و مکاتب را نمیتوان در تعلیمات این استاد  الهی  یافت؟ آری فلاطوری از این استاد الهی آموخته بود که از حصار تنگ حوزوی  به در آید  و به جستجو و تحقیق در دیگر مذاهب و مکاتب بپردازد چرا که شعاع حقیقت بسی فراختر و گسترده تر از آنست که در  روزنه  تنگ  و تاریک دین یا مذهبی خاص محصور شود. مگر نه این است که  راه های رسیدن به خدا به اندازه شمار  انسانهاست و از آن بالاتر مگر نه این ست که حکیم ظلمت شکن و راهبر و راهنما ست. پس او چگونه میتواند بی آنکه مذاهب، خلقیات، آداب و رسوم و در یک کلام فرهنگ مردمان را بشناسد، در مقام دستگیری از آنان بر آید. به همین خاطراز همان بدو ورودش به آلمان یعنی از سال 1333 شیوه بحث و گفتگو را در پیش گرفت و در همان سال نخستین سخنرانی خود را در یکی از مراکز مذهبی شهر ماینس  به خویشاوندی  ادیان ابراهیمی اختصاص داد که توجه استادان و دانشجویان الهیات حاضر در آن  جلسه را بر انگیخت:


" مدت مدیدی قبل از این که موضوع گفت و گو و دیالوگ ادیان  از طرف دنیای مسیحیت پیشنهاد  گردد، یعنی سال 1955، سه ماه بعد از ورود خود به آلمان این جانب  اولین سخنرانی خود را در خانه آلبرت شوایتزر در شهر ماینس در مقابل دانشجویان و اساتید دانشکده الاهیات  دانشگاه آن شهر درباره  "یهودیت، مسیحیت و اسلام" ایراد کرد. هدف سخنرانی نشان دادن هسته مرکزی این سه دین یعنی ایمان به خدای واحد بود، به امید این که نبرد های سرد و گرم بین ادیان خاتمه پذیرد و راهی برای تفاهم صاحبان این ادیان ایجاد گردد."[1]


از آن پس  با پی گرفتن  امر گفت و گو به تحقیق و جستجو در دیگر ادیان بویژه مسیحیت و یهودیت و نیز دیگر مذاهب  اسلامی و همچنین فرهنگ و فلسفه غرب پرداخت و در این راستا بود که با دانشمندان و متفکران بیشماری پیوند علمی و دوستی برقرار ساخت:


" نتیجه تعقیب این هدفت برای نگارنده تا به امروز  لااقل این بوده که اسلام را از ابعادی که برای خود، تا قبل ازشروع به این گفت و گوها نمی شناخته بشناسد، و از طرف دیگر راه به طرز اندیشه مسیحیت غرب پیدا کند"[2]


در همین  راستا بود که درسال  1355 به همت و یاری  یارانی  چند آکادمی علومی اسلامی را در شهر کلن آلمان پایه گذاری کرد که در اساسنامه اش، که به قلم خود وی است، چنین آمده است:


" آکادمی علوم اسلامی وظیفه  خود قرار داده است که گفت و گوی دو جانبه ای را در سطح دینی و علوم انسانی میان مغرب زمین مسیحی و مشرق زمین اسلامی فراهم آورد تا از این طریق، پیش داوریها و سوء تفاهمها یی را که در هر دو محیط فرهنگی موجود است از میان بردارد و راه را برای درک متقابل هر یک از فرهنگها هموار سازد. تحلیل روابط بین فرهنگی میان مشرق زمین و مغرب زمین و نیز تلاش برای فهم متقابل و بهتر، ضرورتی است آشکار که امروز  شاید به شکلی  غیر قابل اجتباب بیش از هر زمان دیگر پیش روی ما قرار دارد...  به واسطه بهره مندی از استاندارد های بالای زندگی در عالم غرب و به خصوص  تحت تاثیر نوعی خود بینی و به رسمیت  نشناختن و حتی نادیده گرفتن حق حیات فرهنگهای دیگر از جانب غرب، این گرایش در حیطه فرهنگی مشرق زمین وجود دارد که فریفته تمدن مغرب زمین شوند و ارزشها و دستاوردهای  آن را به صورتی  نیمه کاره و عمدتا سطحی و بدون درک عمق آنها و بدون دریافت امکان یک تالیف پذیرا شوند. در این میان، انسان جامعه  اسلامی شرقی خود را بیشتر و بیشتر در معرض تهدید، سرگردانی و بی اطمینانی به لحاظ ارزشها و معیارهای فرهنگ خودی می بیند که سرانجام به از خود بیگانگی و فقدان هویت منتهی می شود. علت این مساله از یکسو آن است که مشرق زمین ارزشهای غربی را با توجه به مبانی آن پذیرا  نمی شود و به ویژه نمی تواند آن را با تصورات ارزشی خودبه صورت با معنا و جهت داری هماهنگ کند و از سوی  دیگر، ناشی از آن است که غرب  در تحولات معنوی خویش و در تعیین ارزشهایش در دوره بحران بسر می برد. منشا این بحران آن است که تحولات سریع صنعتی و تکنولوژیک در غرب با کمبود و فقری عاطفی و فکری همراه بوده است.

... آکادمی علوم اسلامی، همت خود را بر این نهاده است که در قالب یک دیالوگ به دشواریهای برخاسته از این شرایط بپردازد تا بدین ترتیب در شناسایی متقابل و همکاری دو جانبه میان این دو محیط فرهنگی و حل این مشکل غامض سهمی را به عهده بگیرد. چگونه باید به این هدف رسید. در این جا دین به عنوان یک نقطه  اتکای محوری خود را به ما عرضه می دارد. به عنوان پدیده ای  منحصر به فرد که تحقق نظام یافته این وظیفه را ممکن می سازد؛ چرا که هم از روی  واقعیتهای موجود و هم از روی تاریخ بشریت می توان استنباط کرد که دین خاستگاه ارزش ساز و معنابخش برای هر فرهنگ تکامل یافته است؛ به طوری که آیین یهود، مسیحیت و اسلام و تمامی ایدئولوژیهای دیگری که جایگاه دین را به خود می گیرند مبنا و در عین حال پایه مشترکی برای گفت و گوی دو جانبه میان فرهنگها در اختیار ما قرار می دهند. اما هدفگذاری  آکادمی  علوم اسلامی چنان است که این آکادمی نه تنها در چار چوب صرفا مسائل کلامی یا دینی خاص محدود نمی ماند، بلکه می کوشد فراتر از آن، تمامی مسائل فرهنگی و اجتماعی که از ناحیه اسلام اظهار نظری  درباره آنها ممکن است بشود را در برگیرد؛ به عبارت دیگر آئین  یهود، مسیحیت و اسلام در این هدفگذاری، نه تنها به عنوان دین، بلکه به عنوان عوامل فرهنگ ساز و حامل فرهنگ، مورد توجه قرار  می گیرند. از این جهت تمامی ایدئولوژ ی ها و جهان بینی ها در کانون توجه علمی آکادمی قرار دارند."[3]


و اما تحقق چنین اهدافی از چه راهی و با چه شیوه ای میسر است؟


"ما در مقابله با انسان های غیر مسلمان یعنی با انسان هایی که شاخص و سرنوشت سازان انسان جهان امروز هستند می بینیم که در بیان و عرضه اسلام  به مانع یا موانعی بر می خوریم، مثل این که دیوارهایی بین  ما و آن ها است. برای رفع موانع باید راهی پیدا کرد و برای وصول به چنین راهی باید از اول یک چیز را کنار گذاشت و آن نفی انسان هایی است که غیر ما فکر می کنند،  یعنی غیر اسلامی  می اندیشند.  چون نفی به این صورت  که اینان  شایستگی  مخاطب بودن خطاب اسلامی را ندارند، "شعاری" است که از همان اول هر گونه راهی را برای  حرکت به سوی این هدف مسدود می کند، و در عین حال نیز مخالف اعتقاد به عالمگیری خطاب اسلامی است"[4]


در این رابطه برداشتی لطیف از آیه 125 سوره نحل (ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن) داشت و آن را به خوبی بکار می بست. می گفت که:


"اولا بدیهی  است که "ادع الی سبیل ربک" بیش تر متوجه کسانی است که مسلمان نیستند. آن هایی که مسلمان هستند و اسلام  را هم قبول کرده اند، دیگر درباره آن ها معنی ندارد. ببینیم  از این آیه مبارکه به عنوان یک دستورالعمل کلی، آن هم صرفا به منظور عرضه اسلام بر جهان امروز و نه فقط غرب، چه استفاده هایی می شود و این حکمتی  که این جا ذکر شده [است] چیست؟  به نظر بنده – بدون این که ادعا ی قطعی بکنم- معانی ویژه ای  رسیده است و این مطلب را نیز متذکر شوم که آن چه ارائه می شود، یک امر تئوری و ذهنی نیست،  بلکه نتیجه تجربه 30 ساله برخورد با غیر مسلمان ها است، چه  مسیحی، چه یهودی، چه بی خدا و چه  ضدخدا و غیره؛ اگر چه حکمت  به معنی فلسفه، پند و اندرز نیست،  ولی در بین  این سه کلمه (حکمت، موعظه، جدال) [این] واقعیت  معنوی  وجود دارد  که به اصول  اندیشه  و پایه های فکر مخاطبان ناظر است. دعوت وقتی دعوت به حکمت است که در قلمرو روح مخاطب برای خود جا باز کند و آن وقتی است که از مجاری اصول فکری مخاطب در روح او نفوذ  کند. منظور در این جا اصول فکری فطری نیست، اصول فکری نظری نیست، اصول فکری علوم جزمی [دقیقه] نیست، بلکه آن اصول فکری ای است که اساس بنای روحی و حیات عملی افراد را می سازد. یکی از اصول فکری به این معنی در جهان امروز"کرامت انسانی" است و حالا کاری نداریم که این واقعیت است یا اسلحه سیاسی، و حتی با  توجه به این که به میزان زیادی از آن به عنوان اسلحه سیاسی استفاده می گردد.


کرامت انسانی است که در حال حاضر از آن به عنوان یکی از جدی ترین اصول حیات انسان امروز صحبت می شود
... و نمی خواهم  بگویم که این اصل در تمام دنیا واقعا رعایت می شود و یا با نام های  خاصی پایمال  می گردد؛ آن چه برای ما مهم است این است که این اصل  به عنوان برترین اصل حیاتی مورد قبول همگان قرار گرفته است و ملاک صحت و سقم پدیده ها مترتب بر آن گشته است. از این رو در صورت مواجه شدن با افرادی که به این اصل ایمان دارند باید بر این پایه اسلام را عرضه کرد؛ یعنی بر بعد "کرامت انسانی" تکیه کرد.


اما در مورد موعظه: موعظه در این جا – آن طوری که در ارتباط با حکمت به نظر می رسد- اظهاراتی است که بتواند در مخاطب تنبه  ایجاد کند و برای ایجاد  تنبه، ناگزیر ما باید آن دسته از ارزش های فردی و جمعی و ملاک و میزان را بشناسیم که مخاطب بدان پای بند است و بر پایه آن عمل می کند.


باز برای روشن شدن مطلب؛ مثالی می آورم: یکی از ملاک های مهم در جهان امروز که سعی بر اشتقاق  ارزش های دیگر از آن و یا انطباق  ارزش های دیگر با آن (به عنوان محک) است و از آن هم بسیار صحبت می شود، آزادی است. آزادی نه به معنی عنان گسیختگی؛  بلکه به معنی استقلال شخصیت. یعنی تمام ارزش ها، خوب و بد، زشت و زیبا، هر کدام با این آزادی تطبیق کند، یعنی بنای استقلال شخصیت فردی را مستحکم کند؛ می تواند مورد پذیرش واقع شود؛ ولی اگر بدان لطمه وارد کرد، دست رد به سینه آن می خورد. برای عرضه اسلام به چنین انسانی، از طریق موعظه حسنه؛ یعنی با بیانی که بتواند در او تنبه ایجاد کند فقط از یک راه ممکن است و آن از راه شناخت ملاکات و میعارهایی است که وی برای ارزش های مورد توجه خود برای خوب ها و بدها و زشت ها و زیبا های مورد عمل خود بدان پای بند است. ارزش هایی که حیات فردی او را در جمع و در محیط مربوط به وی می سازند.


در ارتباط با این بیان، حکمت، موعظه و جدال به نحو احسن بدیهی است که یک برخورد عاطفی-  آن طوری که اغلب فهمیده می شود-  نیست. یعنی به این معنی نیست که مثلا با زبان خوش، با ملاطفت و نرمی آن قدر حرف بزن تا عواطف وی بر قبول حرف تو تحریک شود. جدال که از نظر منطقی هم جز شیوه داد و ستد فکری نیست؛ در این آیه  مبارکه  بیش تر توجه به شیوه برخورد دارد. یعنی حکمت و موعظه تعیین محتوا ست و جدال، شیوه پیاده کردن آن محتوا ست. اتخاذ چنین شیوه ای موکول و مبتنی بر دانستن شیوه فکری مخاطب است، چه شرقی، چه غربی، چه ژاپنی، چه آفریقایی، چه در اوج قدرت به کار بردن فکر و چه در سطح اندیشه ساده عامی.

بنابر این برای عرضه و ارائه اسلام به جهان و به انسان مولود جهان امروز، ناگزیر باید از شیوه موعظه حسنه استفاده کرد یعنی شیوه استمداد از اصول اندیشه سازنده حیات فرد و جمع (حکمت) و شیوه اخذ اشتقاق از ملاک ها و اصول ارزش های عملی خوب، بد، زشت و زیبا و شیوه به کار بردن آن ها، که زبان اندیشه مخاطب  را تشکیل می دهد. انجام وظیفه ای که "ادع" برای هر مسلمان عامل و معتقدی معین  می کند، منوط به شناخت زبان اندیشه مخاطب است. "[5]  


آری، او در این راستا بیش از چهل سال به جان کوشید، گاه با دلی سرشار از امید و گامهایی شتابان و زمانی با خاطری خسته و افتان و خیزان. 


یکی از دستاورد های پربار این تلاشهای بی دریغ دریافت مجوزی از دولت آلمان جهت بررسی و تصحیح کتابهای درسی مدارس ابتدایی و متوسطه در خصوص مطالب مربوط به اسلام بود. طرحی که چهره دیگری، چهره ای انسانی و صلح دوستانه، از اسلام به دانش آموزان آلمانی رائه کرد. این طرح که با همکاری محققان آلمانی و در طی هشت سال به پایان رسید سرانجام از تاییدو تصویب پارلمان اروپا هم گذشت و قرار شد که در هفده کشور اروپایی دیگر نیز پیاده شود. مرحوم فلاطوری مقدمات این کار را هم فراهم کرده بود  اما دریغ که با خاموش شدن چراغ عمرش این طرح ناتمام ماند. شرح این مهم محتاج فرصت بیشتر و دیگری است.


و سخن آخر اینکه فلاطوری اگر چه شیعه بود و تا واپسین دم نیز شیعه  باقی ماند اما هرگز خود را در حصار تشیع زندانی نکرد. در کلاس درسش از متون فقهی، تفسیری و کلامی اهل تسنن به همان میزان- اگر نه بیشتر- استفاده می کرد که از منابع تشیع. از قرآن و عرفان آموخته بود که رحمت واسعه الهی همه آدمیان بل همه کائنات را در بر گرفته است. از اینرو هیچ ملت و مذهبی نمی تواند آنرا ملک انحصاری خود بداند و تنها خود را نجات یافته و دیگران را هلاک شده بحساب بیاورد. پیوسته بر آن بود تا با غبارزدائی از چهره دین تا آنجا که دستهای نا پاک سیاست پیشه گان و سود پرستان اجازه می داد راه تفاهم بین ادیان و ملتها را به سهم خود هموار سازد. بیش از آنکه در صدد فصل (جدائی) برآید وصل (پیوند) را می جست. آری او آن چهر ه ای از اسلام را نمایندگی میکرد که خدایش رحمان ورحیم است و پیامبرش رحمتی للعالمین (از برای عالمیان). صفت رحمانیت راهنمای همیشگیش  بود چه در گفتار و چه در کردار. از کلاس درسش گرفته که زمزمه محبتی بود و ساعت امتحانش که مجلس جشن و سروری[6] تا روابطش با شاگردانش که به چشم پدری مهربان به آنان می نگریست و در بیرون از حوزه درس همه را به یک چشم می دید[7]  تا برخوردش با اهل مذاهب که ضمن پا فشاری بر روی اصول ایمانی خویش بیشتر اشتراکات را می جست تا افتراقات. بیش از هر چیز جویای صلح و تفاهم بود  و نه جنگ و ستیز. و صد البته آشکار است که چنین کسی از طعن طاعنان و حتی از سو تفاهم دوستان در امان نماند. یک او را به فرصت طلبی و بزک کاری چهره دین متهم می کند و دیگری به ناپایداری  و بی ثباتی در دین. اما باید گفت که:


مذهب عاشق ز مذهبها جداست                 عاشقان را مذهب و ملت خداست.


آری براستی که او عاشق بود.


شگفتا که پس از دوران بازنشستگی که قاعدتا به رسم همکارانش می بایستی به گوشه دنجی پناه می برد و احیانا کتابی می نوشت.فعالیتهای علمیش افزونتر گردید. او در سالهای اواخر عمر در همه جا حضور داشت، در رادیو، در تلویزیون، در روزنامه، در مسجد، در کلیسا و در سالنهای سخنرانی دانشگاهها و انجمنها. و در این راستا با نیروئی خستگی ناپذیر از شهری به شهری و از کشوری به کشور دیگر می رفت و با همه قوا می کوشید تا از ساحت آنچه  که آنرا حقیقت می دانست دفاع نماید. این موضوع حتی برای خیلی ها که او را می شناختند قابل درک و هضم نبود و از خود می پرسیدند که براستی این مرد با این سن و سال و از این همه رفت و آمد ها و جنب و جوشها چه می خواهد و چه می جوید اما شاید آنها ندانستند که او عاشق بود و عاشقان را هر زمان سوزیدنی است.


و عاشق تا به وصل محبوب نرسد آرام نگیرد. شاید زبان حال او این شعر حافظ باشد که:

دست از طلب ندارم تا کام من بر آید              یا تن رسد به جانان یا جان ز تن بر آید.


و زندگی او مصداق گویای این شعر مولانا که:

حاصل عمرم سه سخن بیش نیست              خام بدم، پخته شدم، سوختم.           
 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 
منابع:

[1]زندگی نامه و خدمات علمی  و فرهنگی دکتر عبدالجواد فلاطوری، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، صص 97-96.

[2] همان.

[3] فلاطوری، سید عباس رفیعی پور، انتشارات دلیل، ما صص 87- 84 .

[4] زندگی نامه، ص 109 .
[5] همان، صص 106-103 .

[6] - اشاره به امتحان پایان فصل (ترم) است که استاد بعد از اینکه سئوالات امتحان را به دانشجویان می داد خود یا منشی اش چای و قهوه و شیرینی جات تدارک می دید و در اثنای جلسه گاهی به درون اتاق امتحان می آمد و با شوخی می گفت که چای و قهوه دارد سرد می شود و هر کس  دیر بجنبد و برگ امتحانیش را دیر تحویل بدهد باید چای یا قهوه سر بنوشد!.

 

[7] رابطه استاد با شاگردانش دارای آن حد از صمیمیت و اعتماد بود که آنها مسایل خصوصی خویش را نیز با او در میان میگذاشتند و استاد در این خصوص از هیچ کمکی در حق آنان دریغ نمی ورزید.
 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

مادر مهدی محمودیان، افشاگر فجایع کهریزک بازداشت شد

Posted: 02 Jan 2012 03:03 AM PST

اعتراض خانواده های زندانیان سیاسی
 جرس: مادر مهدی محمودیان با حکم دادستانی دستگیر شد.


تارنمای فخرالسادات محتشمی پور، همسر زندانی سیاسی مصطفی تاجزاده، روز دوشنبه دوازدهم دی ماه اعلام کرده است که فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان با حکم دادستانی بازداشت شده است.


مادر مهدی محمودیان بارها طی مدت زمان بازداشت فرزندش، با رسانه ها گفتگو کرده و خواستار رسیدگی مسئولین شده بود و طی ماههای اخیر و بعد از وخامت حال جسمانی مهدی، از مقامات خواستار مرخصی استعلاجی برای وی شده بود، که مورد موافقت قرار نگرفت.


خانم الوندی ماه گذشته در خصوص آخرین وضعیت فرزند گفته بود با توجه به شرایط زندان و ناراحتی جسمانی اش می دانم برای ما این را می گوید و شرایط خوبی ندارد و نیاز به مرخصی و استراحت کامل دارد تا دوران نقاهت خود را در منزل با آرامش بگذراند. خود دکترها هم گفتند اگر در هوای آزاد نگهداری نشود و در فضای بسته و غیربهداشتی بماند امکان برگشتن آن ناراحتی ها زیاد است. شرایط زندان را هم که می دانید چه جوری است و شرایط خوبی ندارد مگر اینکه خود بچه ها و همبندی ها به هم برسند.


گفتنی است، مهدی محمودیان، عضو جبهه مشارکت و از افشاگران فجایع بازداشتگاه کهریزک، ۲۵ شهریور ماه ۸۸ در منزل بازداشت و مدتی در زندان اوین نگهداری شد و پس از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.


این فعال مطبوعاتی، که به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده، از داخل زندان نیز نامه ای درباره وضعیت اسفناک زندان رجایی شهر کرج خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت.


محمودیان همچنین به علت شرایط نامساعد زندان بخشی از ریه اش دچار ضایعه غیرقابل بازگشت شده بود.


طی ماههای گذشته مسئولین به محمودیان و خانواده اش وعده داده بودند که اگر مصاحبه نکنند و از وضعیت خود اطلاع رسانی نکنند محمودیان را به اوین منتقل کرده و به او مرخصی می دهند اما با گذشت ماهها از وعده مسئولین و سکوت اجباری خانواده محمودیان، این وعده تحقق نیافت.

 

اعتراضات مداوم خانواده زندانیان سیاسی
تارنمای کلمه گزارش داده است که خانواده زندانیان سیاسی در اعتراض به عدم رعایت حقوق شهروندی زندانیان سیاسی دو هفته است که در مقابل دادستانی تهران اجتماع می کنند و
جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی که در دو چهارشنبه گذشته در دادستانی تهران تحصن کرده اند می گویند دادستان تهران بی توجه به این اعتراض ها دستور بیرون کردن خانواده ها را از دفتر دادستانی را صادر کرده است.

 

بر اساس این گزارش، خانواده زندانیان که در ماه های اخیر با بدترین برخوردهای مسوولان قضایی و زندان روبه رو بوده اند اعلام کرده اند که به تحصن هفتگی خود در دادستانی ادامه خواهند داد .

 

تعدادی از خانواده ها گفته اند که ماموران زن و مرد دادستانی بعد از این رفتارهای توهین آمیز درهای دادستانی را بسته و در این روز مانع از ورود دیگر مراجعه کنندگان به دادستانی تهران شده اند .

این در حالی است که تعدادی دیگر از خانواده ها در این روز برای پی گیری کارهایشان از راه های دور به دادستانی تهران واقع در میدان ارگ آمده بودند .

 

خانواده زندانیان سیاسی با وجود بارها اعتراض به رفتارهای نامناسب در زندان اوین همچنان می گویند که این رفتارها ادامه دارد و بررسی های امنیتی در زندان اوین برای ملاقات کنندگان هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد، این روزها برای بیست دقیقه ملاقات کابینی خانواده زندانیان باید با خود علاوه بر همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی بازرسی بدنی هم بشوند .

بازداشت ۱۸ فعال کرد و شهروند مهابادی طی روزهای اخیر

Posted: 02 Jan 2012 03:01 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، طی روزهای اخیر هیجده شهروند مهابادی توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.


به گزارش آژانس خبری موکریان، اسامی این شهروندان که چند روز پیش بازداشت و روانه زندان شده اند علی مولانژاد، عثمان مولانژاد، چیا مولانژاد، سمکو عثمانی، اسماعیل حمزه پور، هیوا عزیزی، مراد حسن زاده، ناصر طریق، لقمان سالکی، کاوه سالکی، عثمان قادرنژاد، محمدامین قادرزاده، زانیار قادرزاده، محمد معروف زاده، علی برنا، هیوا بیرمی، ناصر بهجتی و سلیم چراغ منان اعلام شده است.


به گفته خانواده چند تن از دستگیر شدگان، برخی از آنها پس از سپری نمودن مدتی در بازداشتگاه، به زندان مرکزی مهاباد منتقل شده و با خانواده هایشان ملاقات داشته اند.


تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از سوی مراجع قضائی شهر مهاباد اعلام نشده ولی گفته می شود اتهام تعدادی از آنها امنیتی است.


طی روزهای گذشته، منابع خبری گزارش داده بودند که دادگاه انقلاب اسلامی خوی، موسی حسین زاده شهروند کرد را به حبس محکوم کرده و با گذشت ماهها از بازداشت قاسم رحیمی و جلال ناصری، این دو شهروند کُرد همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.