جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیش از انفجار با احمدی روشن دیدار داشتند

Posted: 11 Jan 2012 07:04 AM PST

هویت جانباختۀ دوم نیز فاش شد
جـــرس: به گزارش منابع خبری، تعداد قربانیان انفجار بمب مغناطیسی در شمال تهران، که صبح روز چهارشنبه بوقوع پیوست، به دو تن رسید که علاوه بر «مصطفی احمدی روشن»، از مسوولان تاسیسات هسته ای نطنز، رانندۀ وی نیز که اعلام شده بود، از مجروحان حادثه است، عصر چهارشنبه در بیمارستان درگذشت و هنوز یکی دیگر از مجروحان در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه بستری می باشد.


منابع خبری همچنین گزارش داده اند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند . همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و برخی مقامات مجلس، از دخالت اسرائیل در این انفجار و موارد مشابه خبر داده اند.


همسر مصطفی احمدی روشن نیز گفته است که همسرش "در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است."


اخبار اولیه
به گزارش ایلنا، صفرعلی براتلو، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفته است که انفجاری در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جریان آن "یک موتورسوار با متصل کردن یک بمب مغناطیسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشین بوده، این خودرو را منفجر کرد."


بر اساس گزارش ها، این انفجار در حوالی میدان کتابی و در خیابان گل نبی در حوالی سید خندان رخ داده است.


خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که دو نفر را دیده اند که سوار بر موتور بوده اند و بمبی را به خودرو حامل این افراد چسباندند. بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن مصطفی احمدی روشن، همراه وی نیز جان باخته است.


نفر دوم راننده بوده
خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته بود که "دو مجروح این انفجار نیز به بیمارستان های ایرانمهر و رسالت منتقل شده اند"، که بعد از ظهر چهارشنبه هویت فرد همراه احمدی‌روشن که راننده وی بود، مشخص شد.


وی رضا قشقایی و راننده مصطفی احمدی روشن بوده، که به گزارش فارس، ابتدا به بیمارستان رسالت تهران انتقال پیدا کرد اما علیرغم تلاش پزشکان جان باخت.


جزئیاتی در مورد دانشمند جانباخته
به گزارش ایرنا، همان مقام آگاه امنیتی که نامش فاش نشده، گفته بود: "شیوه شهادت این استاد دانشگاه همچون سایر ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی از طریق چسباندن بمب مغناطیسی به وسیله نقلیه بوده است."


بر اساس این گزارش، مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سایت نطنز – سایت غنی سازی اورانیوم- بوده، که سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده بود.


ایرنا نوشته است که "احمدی روشن از دانشجویان برجسته بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است."


خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که احمدی روشن که به نظر می‌رسد هدف اصلی این ترور بوده است بر اساس گفته‌های یکی از همکارانش، در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است.


به گزارش الف، برای غنی سازی اورانیوم از غشاهای پلیمری استفاده می شود، بطوریکه ابتدا اورانیم به صورت "گاز هگزا فلورید اورانیم" درآورده می شود و سپس این گاز از یک غشای پلیمری مخصوص عبور داده می‌شود. با این کار اورانیوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشای پلیمری عبور می‌کند. و به این شیوه اورانیوم غنی سازی می‌شود.


"نقش اسرائیل بارز است"
لحظاتی پس از این حادثه تروریستی، صفرعلی براتلو دبیر شورای تأمین استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرد که بمب‌های استفاده شده برای به شهادت رساندن مهندس احمدی روشن از نوع بمب‌هایی بوده است که قبلاً نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار گرفته شده‌اند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ، با اعلام اینکه بزودی موضع این وزارتخانه درباره انفجار تروریستی صبح امروز تهران اعلام می شود، اظهار کرد: همه نشانه ها حاکی از دخالت عوامل صهیونیستی در انفجار صبح امروز تهران است.


رامین مهمانپرست درباره خبر یکی از روزنامه های هندی درباره دست داشتن اسرائیل در انفجار تهران، گفت: همه شواهد و نشانه ها حاکی از دست داشتن عوامل اسرائیل در این انفجار است و موضع وزارت خارجه در این خصوص به زودی اعلام می شود.


گفتنی است، روزنامه هندی زی نیوز از دست داشتن عوامل اسرائیل در انفجار امروز تهران خبر داده بود.


در پی انفجار تهران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت که طرح‌ریزی این حادثه با توجه به شباهت‌هایی که با عملیات‌های قبلی ترور در ایران دارد؛ مربوط به صهیونیست‌هاست.

محمد کوثری که کمیسیون متبوع وی در روز جاری پیرامون این حادثه تروریستی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد که ردپای عوامل استکبار جهانی در این رخداد دیده می‌شود.


معاون اول محمود احمدی نژاد نیز با محکوم کردن حادثه چهارشنبه تأکید کرده است که "این اقدام تروریستی توسط عوامل صهیونیستی اجرا شده است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اظهار عقیده کرد این ترور از نوع ترورهای آمریکایی _ صهیونیستی است".

کاظم جلالی گفت این ترور نشان داد که اصل ترور در رفتار و سیستم آمریکا و رژیم صهیونیستی نهادینه شده است.


همزمان با وی، حسین ابراهیمی، نایب رئیس مجلس نیز هدف از بمب گذاری روز چهارشنبه را تلاش برای کاهش حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای و "توطئه امنیتی کردن فضای انتخابات با هدف کاهش مشارکت مردم" توصیف کرده و گفته است که "مدعیان دموکراسی و حقوق بشر، برای مقابله با ایران، اقدام به ترور دانشمندان ایرانی می کنند."


به گزارش فارس، مصطفی احمدی روشن، که بر اساس گفته‌های دوستانش همواره در آرزوی شهادت بوده است، امروز در حالی شهید شد که بخش فارسی رادیو اسرائیل روز گذشته از دیدار "الیستر برست" وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه با دانی ایالون معاون وزیر خارجه اسرائیل در تلاویو خبر داد.


دانلی ایالون در این دیدار اعلام کرده بود که روند تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی، وارد مراحل خطرناک‌تر خود شده است و مدعی شد که آغاز غنی سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی جدید ایران در منطقه "فوردو" در قم شاهد این مدعا است.


ترورهای مشابه
ترور «دانشمندان هسته ای» ایران در سال های اخیر شدت گرفته است و مقام های جمهوری اسلامی کشورهای اسرائیل و آمریکا را مسوول این ترورها دانسته اند.


در اوایل آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار بر روی خودروی حامل مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق در پروژه سزامی، بمبی سوار کردند که موجب کشته شدن وی شد.


فریدون عباسی دوانی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی، در همان روز از یک حادثه مشابه جان سالم به در برد.
در دی ماه سال ۱۳۸۸ نیز، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، بر اثر انفجاری مشابه جان خود را از دست داد.


در مردادماه سال جاری نیز مقام های ایران از ترور فردی به نام «داریوش رضایی نژاد» خبر دادند که استاد فیزیک هسته ‌ای دانشگاه محقق اردبیلی بوده است.


در همین زمینه عصر چهارشنبه گزارش شد که همسران دانشمندان جانباخته (علیمحمدی، شهید شهریاری و رضایی نژاد)، با حضور در منزل احمدی روشن به خانواده وی دلداری داده و ابراز همدردی کردند.

گفتنی است احمدی روشن پسری چهار ساله داشته است.


مادر و پدر این دانشمند اتمی جمهوری اسلامی گفته اند دستگاه‌های امنیتی سریعتر وارد عمل شوند و كسانی كه این اقدام را انجام داده اند به سزای عمل كثیف خود برسانند.


همسرم نقش مهمی در نطنز داشت
همسر شهید احمدی روشن گفت: همسرم در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است.


همسر مرحوم احمدی روشن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: همسرم پیشرفت كشور و به نتیجه رسیدن سایت نطنز فعالیت های خود را دنبال می كرد و در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته و به طور قطع مطمئن هستم كسانی كه این اقدام تروریستی را انجام داده اند از سوی دستگاه اطلاعاتی ما به سزای عمل خود خواهند رسید.


مصطفی با مقامات آژانس دیدار داشته
در گزارشی دیگر، خبرگزاری مهر اعلام کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از انفجار و کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند.


رسانه ها پیش از این خبر داده بودند که نام دانشمندان هسته ای ایران که در ماه های گذشته کشته شده اند، در لیست تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده و انتشار این فهرست توسط منابع غربی بهترین رانت اطلاعاتی به گروه های تروریستی برای شناسایی و ردیابی دانشمندان ایرانی است.


به گزارش مهر، انتشار این فهرست و هم چنین دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با شهید احمدی روشن شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می کند.

هنوز سازمان بین المللی انرژی اتمی، واکنشی در زمینه دیدار با احمدی روشن و مسئله انفجار از خود نشان نداده است.


بیانیه شدید اللحن سازمان انرژی اتمی ایران
سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه ای ضمن محكوم كردن انفجار تروریستی صبح چهارشنبه اعلام كرد: راه احمدی روشن و دیگر شهدای این عرصه كه با آگاهی كامل برگزیده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و استكبار جهانی بداند، شعار ملت ایران همچنان فرمودۀ امام است که گفت "بكُشید ما را، ملّت ما بیدارتر می‌شود".


قرار است، مصطفی احمدی‌روشن بعد از اقامه نماز جمعه این هفته تشییع و در یکی از ۲ امام‌زاده علی‌اکبر چیذر و امام‌زاده صالح تدفین ‌شود.


موسس گردان های امنیتی و ضد شورش، معاون عملیاتی سپاه پاسداران شد

Posted: 11 Jan 2012 05:19 AM PST

جـــرس: در ادامه انتصابات در سپاه پاسداران، فرمانده کل سپاه، روز چهارشنبه با صدور حکمی، پاسدار مهدی ربانی، جانشين قرارگاه ثارالله، را به عنوان معاون جديد عمليات سپاه منصوب کرد.


به گزارش ایسنا، مراسم توديع و معارفه معاون عمليت سپاه با حضور جمعی از فرماندهان و مسوولين سپاه برگزار شد، که در اين مراسم از محسن کاظمينی، معاون پيشين عمليات سپاه، تقدير شده و به جای وی سردار مهدی ربانی به عنوان معاون جديد عمليات سپاه منصوب شد.


محسن کاظمينی آذر ماه امسال از سوی محمدعلی (عزیز) جعفری، به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ منصوب شد.


بر اساس اساسنامه سپاه پاسداران، اين نيروی نظامی از شش واحد تشکيل شده است که عبارتند از: واحد عمليات، واحد تحقيقات و اطلاعات، واحد آموزش، واحد تدارکات، واحد ارتباط اجتماعی، واحد اداری و مالی.


در گزارش انتصاب مهدی ربانی به عنوان معاون عمليات سپاه، هيچگونه اطلاعاتی درباره سوابق وی منتشر نشده، اما از اين فرمانده سپاه به عنوان موسس گردان های امنیتی و ضد شورش موسوم به «امام علی»، نام برده می شود، که وظيفه مقابله با شورش های شهری و آشوب های خيابانی را بر عهده دارد.

 


لیبی و کشورهای حوزه خلیج فارس، از آمادگی خود برای جایگزینی نفت ایران خبر دادند

Posted: 11 Jan 2012 05:10 AM PST

جـــرس: در آستانه تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا و در حالیکه روز گذشته اعلام شده بود عربستان سعودی و امارات متحده حاضر به پذیرفتن جایگزینی احتمالی و جبران کمبودهای ناشی از تحریم نفتی ایران شده اند، ریاست اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که لیبی و کشورهای منطقه خلیج فارس برای پر کردن شکافی که تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد آمادگی دارند.


خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه گزارش داد که ویلی سووندال، وزیر خارجه دانمارک که هم‌اینک ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد با اظهار این مطلب هم‌چنین تأیید کرد که تصمیم این اتحادیه درخصوص تحریم مالی ایران در روز ۲۳ ژانویه گرفته خواهد شد.


رئیس اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان احتمال تحریم بانک مرکزی ایران گفت که در جلسه ۲۳ ژانویه "هم در موضوع تحریم نفت و هم درخصوص تحریم علیه ساختار مالی ایران کار را به پیش خواهیم برد."


بنا بر این گزارش ویلی سووندال در مورد مسئله جایگزینی نفت ایران به خبرنگاران گفت:‌ "کشورهای دیگر خلیج فارس، سعودی‌ها، کویتی‌ها و دیگران، بسیار علاقه‌مند هستند که در چنین شرایطی تولید خود را افزایش دهند؛ و می‌دانیم که لیبیایی‌ها در حال ترمیم هستند تا به تولیدی که پیش از آغاز جنگ داشتند برسند."


سووْندال افزود: "این امر از تأثیرات سوء بر کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا در اتحادیه اروپا که بیشترین وابستگی را به نفت ایران دارند می‌کاهد."


وی در مورد اهمیتِ یافتن گزینه‌های نفتی به جای ایران اظهار داشت: "ما البته از این امر آگاهیم که کشورهای جنوب اروپا در وضعیتی قرار دارند که در صورت نبود گزینه ضربه می‌خورند"، و افزود که جامعه جهانی هم‌اینک به‌شدت بر روی این موضوع کار می‌کند.


گفتنی است، اسپانیا، یونان و ایتالیا به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری می‌کنند و ۱۷ بهمن‌ماه منابع نزدیک به دیپلمات‌های اروپایی از درخواست چند کشور عضو اتحادیه اروپا برای به تعویق افتادن تحریم خرید نفت از ایران خبر دادند.


اتحادیه اروپا ۱۴ دی‌ماه، اعلام کرد که سران این اتحادیه به طور اصولی با اعمال تحریم نفتی علیه ایران به توافق رسیده‌اند و اکنون باید در مورد زمان اجرای این تحریم به توافق برسند، که بعد از چند روز یک مقام وزارت نفت عربستان سعودی اعلام کرد که خرید یا عدم خرید نفت از ایران از امور داخلی کشورها محسوب می‌شود اما کشورهای تولید کننده‌ی نفت در حاشیه‌ی خلیج فارس آمادگی دارند حذف نفت ایران را جبران کنند.


وزیر انرژی امارات نیز روز دوشنبه (۹ ژانویه) اعلام کرد "ساخت خط لوله ای که بتواند بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت را به اروپا و مقصد برساند، تقریبا کامل شده و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد."


سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار اقدام فوری کمیسر حقوق سازمان ملل در مورد ایران شد

Posted: 11 Jan 2012 04:45 AM PST

جـــرس: در پی تداوم و تشدید فشار بر روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان مدنی در ایران، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، از نهادهای بین المللی مدافع آزادی اطلاع‌رسانی، طی نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار توجه و اقدام عملی و فوری این مقام جهانی شد.


به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، این نهاد مستقل از ناوی پیلای خواسته است تا توجه خود را به تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران معطوف کرده و پاسخی شایسته پیرامون وضعیت فاجعه‌بار فعلی ارائه نماید.


متن نامۀ سرگشادۀ سازمان گزارشگران بدون مرز به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت نگران کنندۀ آزادی اطلاع رسانی، روزنامه نگاران و فعالان سایبری و مدنی در ایران، به شرح زیر است:


سرکار خانم
گزارش‌گران بدون مرز سازمان مدافع ازادی اطلاع‌رسانی خواهان جلب توجه شما به تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، شهروند وب‌نگاران، جامعه مدنی و گسترش سانسور رسانه‌ها و سانسور اینترنت در ایران است. وضعیتی فاجعه‌بار که نیازمند پاسخی درخور و فوری از سوی کمیساریای عالی حقوق بشر است. ما همچنین از اقای احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌ایم در این باره اقدام کنند.


از فردای انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مورد مناقشه خرداد ١٣٨٨ جنگ همه جانبه‌ای علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در ایران آغاز شده است. این قربانیان بی‌پناه و آسیب‌پذیر نیازمند حمایت جامعه جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر هستند. فضای بحرانی امروز ایران نباید مانع توجه‌ مدافعان حقوق بشر و از جمله شخص شما به وضعیت قربانیان شود.


ما از شما خواهان برخوردی قاطع با مسوولان جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از اعدام دو وب‌نگار زندانی سعید ملک‌پور و وحید اصغری هستیم. این دو در دی ماه ١٣٨٩ بنا بر گفته‌ی دادستان تهران، به اتهام " اقدام علیه امنیت ملی" و " توهین به اسلام" مجرم شناخته شده‌اند. احکام اعدام آنها از سوی دستگاه قضایی ایران صادر شده است و هم اکنون در دیوان عالی در دست بررسی است. تنها جرم آنها تلاش برای اطلاع‌رسانی به شهروندان ایرانی است.


ما از شما می‌خواهیم با جدیت از حقوق زندانیان عقیدتی که در شرایطی غیر انسانی در زندان بسر می‌برند، و قربانی تضییقات و اعمال فشارهای هر روزه‌ی مقامات مسوول هستند، دفاع کنید. هر آنچه در توان دارید برای آزادی ٢٩ روزنامه‌نگار و ٢١ وب‌نگار زندانی به کار گیرید. در روزهای اخیر، موج تازه‌ای از دستگیری‌ها آغاز شده است. در تاریخ ١٧ دی ماه روزنامه‌نگاران فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی و در تاریخ ١٩ دی ماه مهدی خزعلی وب‌نگار در تهران بازداشت شده‌اند.


دخالت شما برای بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، از نظر روحی و جسمی به شدت اسیب دیده‌اند، بیمار هستند و از امکانات پزشکی لازم محروم شده‌اند، حیات بخش است. وضعیت سلامت بسیاری از انها از جمله : مسعود باستانی، عیسی سحرخیز، محمد صدیق کبودند، حسین رونقی ملکی، سعید متین‌پور، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی بهبهانی، آرش هنرور شجاعی و... به ویژه نگران کننده است. جان زندانیان بیمار در خطر است.


ما از شما می‌خواهیم به مسوولان جمهوری اسلامی ایران، وظایف انها را در برابر قوانین جهانی از جمله خودسرانه بودن سانسور اینترنت و اجرای قانون جدید " جرایم ریانه‌ای"، یادآور شوید. باید به مقامات جمهوری اسلامی ایران در باره خطر راه اندازی " اینترنت ملی" که اکثریت شهروندان را از اتصال به شبکه جهانی اینترنت محروم می‌کند، تذکر دهید.


ما از شما می‌خواهیم در چارچوب نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب آزادی بیان، پرونده‌‌ی همکاری کمپانی‌های غربی با رژیم‌های سرکوبگر و به ويژه همکاری آنها با شرکت‌های "ویترین" تاسیس شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، را بررسی کنید. این شرکت‌ها باید به شکلی شفاف حساب پس دهند و برای همکاری با رژیم ایران مجازات شوند.


به پیوست گزارش موارد نام برده در این نامه و همچنین نامه‌ای که در بهمن ماه ١٣٨٩ در باره وضعیت ٨ وب‌نگار زندانی و درخواست برای اقدام شما در این باره ارسال شده بود، خدمتتان ارسال‌ می‌کنیم، برای اطلاعات تکمیلی در خدمت شما هستیم. با سپاس از توجه شما به درخواست‌های ما و در انتظار پاسخی از سوی شما، بهترین آرزوهای ما را پذیرا باشید.


١٠ ژانویه ٢٠١٢
ژان فرانسوا ژولیارد
دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز



رئیس قوه قضائیه از دست داشتن مخالفان نظام در تلاطم نظام اقتصادی کشور خبر داد

Posted: 11 Jan 2012 04:13 AM PST

جـــرس: رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از ارسال پرونده متهمان اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در هفته آینده به دادگاه خبر داد و گفت: تلاشها به مرحله‌ای رسیده که تحقیقات مقدماتی بخش عمده پرونده فساد مالی به اتمام رسیده و کیفرخواست تعدادی از متهمان هفته آینده به دادگاه ارسال و دادگاه متهمان اصلی برگزار می شود.


رئیس دستگاه قضایی، بدون رویکرد به سوء مدیریت و وعده های عملی نشده مسئولین در کنترل بازار و تورم و وضع پولی- مالی کشور، اظهار عقیده کرد "دست داشتن مخالفان نظام در ایجاد تلاطم در نظام اقتصادی احتمال معقولی است و ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای برای ایجاد ناامیدی در مردم به ایجاد تلاطم و بی‌ثباتی در نظام اقتصادی کشور بپردازند تا زندگی و معیشت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار دهند."


به گزارش مهر، صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با اعلام این خبر افزود: امیدواریم در اسرع وقت و با رعایت تمام موازین شرعی و قانونی احکام متهمان این پرونده صادر شود.


رئیس قوه قضائیه بدون اشاره و رویکرد به عدم اراده و توان کافی برای مبارزه با دانه درشت های دولتی و مقامات دخیل در پرونده های فساد مالی و اختلاس، از "آمادگی دستگاه قضایی برای برخورد جدی و سریع با اخلالگران نظام اقتصادی کشور برحسب وظایف دستگاه قضایی" خبر داد و گفت: معیشت و رفاه مردم مسئله مهمی است که نمی‌توان بسادگی از کنار آن عبور کرد و اجازه داد که دلالانی به طمع سودهای کلان به وضعیت نظام اقتصادی دامن بزنند و دولت نیز باید با تدبیر در ایجاد ثبات بازار اقتصادی اقدام کند و با برخورد قاطع با افراد سودجو به این وضعیت سر و سامان بدهد.


درخواست از دستگاههای امنیتی برای برخورد با دلالان بازار ارز
لاریجانی با تاکید بر اینکه وضعیت نظام اقتصادی و بویژه بازار طلا و ارز باید در دو محور تدبیر و برخورد ساماندهی شود، از قوه مجریه خواست اخلالگران نظام اقتصادی و بازار ارز و سکه کشور را برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی کند ولی در عین حال تاکید کرد: گرچه ما از دستگاه‌های اجرایی و امنیتی نیز می‌خواهیم که در اسرع وقت سودجویان و دلالان مخل در نظام اقتصادی را به قوه قضائیه معرفی کنند اما دستگاه قضایی در صورت کشف موارد فساد و اخلال منتظر اعلام هیچ دستگاهی نیز نمی‌ماند و برحسب وظیفه قانونی خود بشدت با این اخلالگران خارج از نوبت، برخورد قضایی می کند.


رئیس قوه قضائیه بدون اشاره به سوء مدیریت ها و وعده های عملی نشده مسئولین در کنترل بازار و تورم و وضع پولی- مالی کشور، اظهار عقیده کرد "دست داشتن مخالفان نظام جمهوری اسلامی در ایجاد تلاطم در نظام اقتصادی احتمال معقولی است " و گفت: اخلال در نظام اقتصادی کشور جرمی است که ضرورت برخورد قاطع‌تری را می‌طلبد و ما اجازه نمی‌دهیم که عده‌ای برای ایجاد ناامیدی در مردم به ایجاد تلاطم و بی‌ثباتی در نظام اقتصادی کشور بپردازند تا زندگی و معیشت مردم را تحت‌الشعاع خود قرار دهند و در مسیر سرمایه‌گذاری سالم و معقول و مشروع هم سنگ‌اندازی کنند.


برگزاری سالم انتخابات مجلس
آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری سالم انتخابات مجلس شورای اسلامی و ابراز اطمینان نسبت به "برگزاری انتخاباتی پرشور و باشکوه" مدعی شد:‌ انتخابات نقطه قوت نظام اسلامی است؛ دشمنان نظام هم همواره به دنبال این بوده و هستند که این نقطه قوت را زیرسوال ببرند و کمرنگ کنند اما هربار نیز با شکست مواجه شده‌اند و مردم بصیر ایران اسلامی حتی گاهی بصیرتر از مسئولان اجازه قدرت‌نمایی دشمنان و ایجاد یاس و ناامیدی در مسیر برگزاری انتخابات را نمی‌دهند.


رئیس قوه قضائیه با اشاره به این‌که ممکن است مردم اشکالات و انتقاداتی به قوای سه‌گانه کشور داشته باشند، تاکید کرد: مردم ما با وجود این‌که شاید انتقاداتی به مدیران و دستگاه‌های اجرایی و قضایی و سایر دستگاه‌ها دارند اما معنی دوستی‌ها و دشمنی‌ها را می‌فهمند و دوست و دشمن را می‌شناسند و وقتی که مرزهای دوستی و دشمنی مشخص شد، آنگاه با قدرت وارد صحنه می‌شوند.


وی اظهار داشت: این بار هم علی‌رغم تلاش دشمنان و فتنه‌گران داخلی و ضدانقلاب انشاءالله انتخابات با آرامش و آزادی کامل برگزار خواهد شد و مردم، دلسوزان و دوستداران نظام را برای دفاع از حقوق خود به مجلس خواهند فرستاد.


هشدار به برهم زنندگان آرامش انتخابات
رئیس قوه قضائیه بدون اشاره به رد صلاحیت های گسترده و موانع برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه و عادلانه در کشور مدعی شد " عده معدودی که قصد دارند آرامش انتخابات را به تلاطم بیندازند " وی هشدار داد: قوه قضائیه با شدت با اخلالگران نظم و آرامش انتخابات برخورد خواهد کرد و مردم هم مطمئن باشند که در برخورد با جرایم انتخاباتی و فتنه‌گری‌ها در مسیر انتخابات تردید نخواهیم کرد و تمام دستگاه‌ها موظفند بر حسب وظایف قانونی خود از آرای مردم صیانت کنند.


لاریجانی خطاب به برخی کشورهای غربی که تحلیل‌های نادرستی از موقعیت سیاسی ایران دارند، گفت: به کشورهای غربی توصیه می‌کنیم براساس آدرس‌های غلط از داخل و خارج کشور، تحلیل‌های نادرست ارائه ندهند و دنباله‌رو عقب‌افتاده‌های سیاسی نباشند و با تدبیر و تحلیل درست، قدرت واقعی ایران را درک کنند.


رئیس دستگاه قضایی تاکید کرد: غربی‌ها باید درک کنند که شعار و اهداف ایران اسلامی، شعارها و اهدافی برحق و برپایه دفاع از مظلومان است و از این روست که ایران هم اکنون در قلوب مردم جهان جای دارد و الگوی ملت‌های مظلوم دنیاست و در حقیقت هیچ زمانی جمهوری اسلامی تا این حد به لحاظ سیاسی، نظامی و سایر جهات دارای استقرار و ثبات نبوده است.



وزارت ارشاد شکایت از خانه سینما را پس گرفت

Posted: 11 Jan 2012 04:03 AM PST

حکم انحلال و توقیف همچنان باقیست

جـــرس: در حالیکه خانه سینما همچنان در توقیف و حکم انحلال قرار داشته و وزارت ارشاد همزمان با این اقدام، به شکایت از این نهاد صنفی دست زده بود، رئیس هیات مدیره خانه سینما روز چهارشنبه از پس گرفتن شکایت وزارت ارشاد از این نهاد خبر داد و عنوان کرد در جلسه امروز با رئیس دادگاه درباره ماهیت اختلافات صحبت کردیم.


به گزارش مهر، فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: وزارت ارشاد شکایت خود را از خانه سینما پس گرفته است و روز گذشته برای ارائه توضیحاتی به دادگاه رفته اند.


وی افزود: ما نیز امروز در تاریخ برگزاری دادگاه حضور پیدا کردیم و با رئیس دادگاه صحبت داشتیم. ایشان بر اساس وقتی که دیروز در اختیار شاکی خانه سینما قرار داده بود، به صحبت های ما نیز توجه کردند. ما درباره مسائل کلی سینما و ماهیت اختلافات پیش آمده گفتگو کردیم.


توحیدی ادامه داد:ایشان معتقد بودند بهتر است مشکلات پیش آمده از راه گفتگو حل و فصل شود. همچنان منتظر رای دیوان عدالت اداری هستیم تا وضعیت مشخص شود. فعالیت خانه سینما تا اعلام این رای متوقف است.


گفتنی است، هفته گذشته پس از اعلام "توقیف خانه سینما"، وزیر ارشاد مدعی شد: با توجه به تخلفاتی که خانه سینما انجام داده، هیئت نظارت بر مراکز فرهنگی، انحلال این تشکل را اعلام کرده که کاملا مطابق قانون است.

وی تأکید کرد: اگر در مورد بحث تعطیلی خانه سینما به "قانون" تمکین نشود بر اساس وظایف قانونی‌مان عمل کرده‌ایم و موضوع را پی خواهیم گرفت.



۶ ماه تا ۲ سال زندان برای نگهداری آنتن ماهواره

Posted: 11 Jan 2012 03:55 AM PST

جـــرس: یک روزنامه چاپ تهران در گزارشی با تیتر «ماهواره ممنوع‌تر شد» از تصویب ماده ۱۹ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی خبر داده و نوشته است که "در ماده ۱۹ مقرر شده که هر کس مرتکب قاچاق ممنوع شود یا کالا ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل کند و یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به ۶ ماه تا ۲ سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود."


به گزارش روزنامه روزگار، در «تبصره ۵ ذیل ماده ۱۹» نیز فهرست کالاهای «ممنوع و قاچاق» از "مشروبات الکی، اموال تاریخی - فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به طور غیرمجاز، آلات و وسایل قمار و آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن" به عنوان "مصادیق کالای ممنوع" اعلام شده است، و به این ترتیب "مجازات ۶ ماه تا ۲ سال زندان" با تصویب مجلس شامل "دارندگان آنتن ماهواره" نیز می‌شود.


این روزنامه با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره از سوی نیروی انتظامی یادآوری کرده است که از "اوایل فروردین سال جاری بود که دوباره موضوع جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره توسط پلیس سر زبان‌ها افتاد" و "از آن زمان تاکنون این طرح در حال اجرا شدن است و تعداد زیادی از مسئولان در مورد آن اظهار نظر کرده‌اند."


چندی پیش یکی از مقامات ارشد نیروی انتظامی از تشدید فعالیت ها و عملیات این نیرو برای جمع آوری و "امحاء" ادوات ماهواره ای از منازل خبر داده بود.

 



گلشیفته فراهانی: بازجویم به من گفت که ایران را ترک کنید، نیازی به هنرمند نداریم

Posted: 11 Jan 2012 03:48 AM PST

 جـــرس: گلشيفته فراهانی، ستاره سینمای ایران در گفت و گو با یک نشریه مشهور آلمانی، با اشاره به بازجويی های متعدد خود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید که بازجوی او گفته است: "خواست ما این است که شما ایران را ترک کنید چرا که کشور نیازی به هنرمند ندارد."


گلشيفته فراهانی، ستاره معروف سينما که اين روزها يکی از فيلم های وی به نام «مرغ وخورشت آلو» در سينماهای آلمان و اتريش به زبان آلمانی اکران شده است، در گفت و گو با هفته نامه آلمانی «اشپيگل»، با اشاره به حال و هوای اين فيلم، از بازجویی های خود در ايران به خاطر بازی در فيلم آمريکایی «مجموعه دروغ ها»، چگونگی خروج از ايران و بالاخره زندگی در پاريس، سخن گفته است.


به گزارش رادیو فردا، فراهانی در آغاز گفت و گو با مجله آلمانی اشپيگل به چگونگی گزينش خود برای بازی در فيلم «مرغ و خورشت آلو» که اين روزها در سينماهای آلمان و اتريش بر پرده است می پردازد و می گويد، مرجان ساتراپی، کارگردان اين فيلم، پس از ديدن فيلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، به او پيشنهاد می کند که در فيلم «مرغ و خورشت آلو» بازی کند و او هم می پذيرد.


خانم فراهانی، در پاسخ به پرسشی پیرامون دردسرهايی که فيلم آمريکايی «مجموعه دروغ ها» برای او به وجود آورد می گويد که پس از بازی در اين فيلم به ايران رفت و هنگامی که قصد داشت برای مقدمات فيلم ديگری به نام «شاهزاده پارسی» راهی لندن شود، در فرودگاه تهران، گذرنامه اش ضبط و مصادره شد و به اين ترتيب از سفر باز ماند.


وی سپس به دادگاه انقلاب احضار و به اقدام عليه امنيت ملی متهم می شود.


سوای اين، به گفته گلشيفته فراهانی، بازی در فيلم هاليودی «مجموعه دروغ ها» از سوی دادگاه به مثابه همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا (سی آی ای) هم تلقی شد.


در ضمن زمانی که اين فيلم بر پرده سينماها می نشيند، اين بازيگر سرشناس سينمای ايران متهم می شود که برای مخدوش کردن وجهه اسلام به خدمت سازمان سيا درآمده است.


گلشيفته فراهانی در گفت و گو با هفته نامه اشپيگل، با اشاره به بازجويی های متعدد خود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید که بازجوی او گفته است: "خواست ما این است که شما ایران را ترک کنید چرا که کشور نیازی به هنرمند ندارد."


وی می افزاید: وزارت اطلاعات ایران جای وحشتناکی است. من در آنجا چیزهایی گفتم که حتی درباره آنها از من سوال نشد. خیلی ترسیده بودم.


گلشیفته فراهانی سپس به موضوع ترک ناخواسته کشورش می پردازد و می گويد که پدر و مادر و اعضای خانواده اش برای ديدار با او به پاريس می آيند ولی از آن جايی که در امور سياسی فعاليتی ندارد، تاکنون از سفر آنها جلوگيری به عمل نيامده است گرچه نمی داند که بعد چه پيش خواهد آمد؟


وی تاکید می کند که ما به دنبال راه هایی برای دمکراتیزه کردن کشور هستیم ولی شرایط سیاسی آن قدر پیچیده است که هیچ کسی نمی تواند پیش بینی کند محصول اصلاحات کی به بار می نشیند. من قبلا فکر می‌کردم احمدی‌نژاد شریر است، ولی‌ حالا دیگر به این هم اطمینان ندارم.


این بازیگر ایرانی سپس به فيلم «مرغ و خورشت آلو» اشاره می کند و می گويد در اين فيلم صحنه ای است که او بازيگر نقش اصلی را می بوسد و می افزايد: همين صحنه سبب شده که يکی از روزنامه های داخل ايران بنويسد که "گلشيفته فراهانی تمام پل ها را برای ورود به ايران خراب کرده است."


او در بخش ديگری از اين مصاحبه به حمايت ريدلی اسکات، کارگردان و لئوناردو دی کاپريو، بازيگر سرشناس سينمای آمريکا پيش از ترک ايران اشاره می کند و می گويد که آنها از مایک نیول، کارگردان «شاهزاده پارسی» خواستند تا منتظر من باشد. اگر من به زندان می رفتم آنها از موقعیت و وجهه خود برای آزادی من استفاده می کردند، بویژه لئوناردو. ولی خوشبختانه کار به اینجا نکشید.


اين بازيگر ۲۸ ساله ايرانی در پاسخ به اين پرسش اشپيگل که زندگی در خارج از ايران را چگونه ارزيابی می کند؟ می گويد: در آغاز از خارج از ايران متنفر بود. ولی حال؛ زندگی در پاريس و اين واقعيت را که ديگر در ايران نيست، دوست دارد.


به گفته گلشيفته فراهانی، تبعيد برای هنرش به مانند يک هديه بوده است.

انتقال کاوه نصرتی، زندانی سیاسی کرد، به قرنطینه زندان ارومیه

Posted: 11 Jan 2012 03:10 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری، یک زندانی اهل سنندج، روز گذشته به قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل شد .


به گزارش آژانس خبری موکریان ، هم بندی های این زندانی در تماسی اعلام نموده اند که مأموران زندان ارومیه روز گذشته زندانی سنندجی، کاوه (خبات) نصرتی را که بیش از دو سال است در بازداشت بسر می برد، به سوئیت انفرادی زندان مرکزی این شهر منتقل کرده اند.


بر اساس این گزارش، از علت انتقال زندانی سیاسی، کاوه نصرتی، به قرنطينه زندان هيچ اطلاعی در دست نيست.


گفتنی است کاوه نصرتی که بیش از دو سال است در زندان به سر می برد به اتهام عضویت در یک حزب مخالف به چهار سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.



دیدار اضطراری مقامات آمریکا و روسیه

Posted: 11 Jan 2012 02:50 AM PST

در خصوص برنامه اتمی ایران و موضوع تنگه هرمز

جـــرس: بنا به گزارش منابع بین المللی؛ وزارت امور خارجه روسیه از بررسی وضعیت تنگه هرمز و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در دیدار مقامات روس و آمریکایی در مسکو خبر داد.


به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری مصری الشرق الاوسط، وزارت امور خارجه روسیه شامگاه سه شنبه اعلام کرد مسکو و واشنگتن اوضاع تنگه هرمز را بررسی کردند.


در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: سرگئی ریابکف معاون وزیر امورخارجه روسیه با کاردار سفارت آمریکا در مسکو دیدار کرد.


در دیدار چیلا گالتینی کاردار سفارت آمریکا در مسکو و ریابکف، وضعیت کنونی تنگه هرمز و همچنین برنامه هسته ای ایران بررسی شد.


از سوی دیگر العربیه در خبری فوری به نقل از رسانه های روسی اعلام کرد روسیه از اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات فردو از سرگرفته است، ابراز نگرانی کرده است.


هنوز از جزئیات این دیدار خبری منتشر نشده است.