جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فقه حاکمیتی؛ اجرای حدود واستراتژی “النصر بالرعب”

Posted: 26 Jan 2012 09:34 AM PST

سجاد نیک آیین
تطبیق مفاهیم شرعی برمصادیق آنها با نگاهی ابزاری وتنها با تکیه برمقاصد سیاسی صورت می گیرد،



بی شک حکومت کنونیِ مجموعه ای از روحانیون شیعه درایران را می توان یکی چالش برانگیزترین دوران های تاریخ برای کیان مذهب شیعه، فقه شیعه و فرد شیعی دانست. دوران پس ازانقلاب وحکومت گروهی ازروحانیون شیعه پیامدهای ویرانگری برای ایدئولوژی شیعی به همراه داشته ودریک کلام می توان گفت مصالح کلان مذهب را دستخوش تهدید قرار داده است. این تهدید را باید فراتر ازخدشه دار شدن حیثیت وآبروی مذهب و بدنام شدن روحانیت دانست. نگاه ابزاری وحکومتی به مبانی عقیدتی وفقهی شیعه وسوء استفاده های حکومتی از احکام فقهی و درنهایت پیدایش طبقه ای از فقیهان حکومتی و جیره خوار حاکمیت که برای رضای سلطان، رضوان خالق را به اندک بهایی می فروشند، ازمهمترین مصادیق این تهدیدها بوده است.

بازکردن باب احکام حکومتی وحاکم نمودن قاعدۀ "حفظ نظام" درصدور فتاوای فقهی، عملاً به پیدایش فقه خادم در برابر فقه حاکم، بعنوان فقهی که بر رفتار زمامداران حکومت می کند، انجامید و فقاهتی دروغین را تأسیس نمود که خادم مصالح حاکمان وسیاستمداران و نه حاکم بر رفتارها واقدامات آنان بود،. یگانه مصلحت واجب الاستیفاء دراین سیستم فقاهتی، "بقای نظام" و یگانه مفسدۀ  لازم الاحتراز درآن  "آسیب رساندن به ولایت فقیه" بوده است تا آنجا که رضای شارع مقدس نیز درتأمین این مصلحت  وپرهیز ازآن مفسده خلاصه شده است، گویی فقه شیعی دریک دگردیسی کامل، به فقاهتی حکومتی - و بلکه حاکمیتی-  که خادم  منافع حکومت و حاکمان است، بدل شده است و اصالتی ذاتی برای احکام شرعی متصور نیست. احکام شرعی تا آنجا خوب و قابل اجرا هستند، که حافظ  نظام مقدس(!!) باشند و فراتر ازچنین مصلحتی، کارکرد دیگری برای این احکام متصور نیست. تقید به شرع واحکام آن اگر با مصالح عالیۀ  نظام در تعارض افتاد، باز این مصلحت برساختۀ "حفظ نظام" است که حکومت نموده و پایبند از پای حاکمان می گشاید، تا آنجا که اگر مصلحت اقتضا نمود دروغ هم می توان گفت وشراب هم می توان خورد ونماز وحج را هم می توان تعطیل نمود!

درچنین فضای تیره وتاری تکلیف فقه و فقاهت روشن است. در این چنین نظامی به جای آنکه شرع میزان و حاکم  بر رفتار زمامداران باشد،  به صورت خدمت گزار دون پایۀ حاکمیت درآمده و راهکارهایی با لعاب مذهب را پیش روی حاکمان می نهد.

در این وضعیت، شناختِ ماهیت فقه حکومتی که درحقیقت باید آنرا فقه حاکمیتی نامید، به پاسخگوی پرسشهای متعددی خواهد بود. برای دریافت ماهیت این فقه، توجه به انگیزه های معماران آن بسیاری ضروری است. رنگ و صبغۀ مذهبی رژیم ولایت فقیه، فقیه حاکم را برآن داشت تا برای تثبیت پایه های قدرت سیاسی، به تراشیدن نوع خاصی از فقاهت روی آورد که در آن احکام شرعی راه  تثبیت نظام را هموار کنند. دراین راه برای سرکوب مخالفان سیاسی، به جای آنکه از لفط اپوزیسیون استفاده شود از لفظ شرعی "محارب" استفاده شد تا قلع وقمع مخالفان رنگی مذهبی و ظاهراً  توجیهی دینی داشته باشد، بدون آنکه درحقیقت این لفظ واقعاً بر مصادیق ادعایی آن قابل تطبیق باشد. مخالفان سیاسی با آنکه از دیدگاه فقهی صحیح وغیرحکومتی مطلقاً تحت عنوان "محارب" قابل دسته بندی نبودند، اما درآن فقاهت دراین چنین دسته بندی قرار گرفتند.

مسألۀ  حدود و اجرای آنها نیز تحت همین ضابطه  قابل ارزیابی وتحلیل است. حد زنا، شرابخواری، ارتداد و غیره بنا برنظر بسیاری از فقها درزمان غیبت امام معصوم قابل اجرا وتطبیق نیستند، درمیان قائلان به اجرای آنها درزمان غیبت نیز، شروط برشمرده شده درفقه عملاً اجرای آنها را غیرممکن می سازد، اما باز می بینیم در نظام به اصطلاح اسلامی ایران دست سارق قطع می شود، سنگسار انجام می شود وهمچنان ایران گل سرسبد کشورهای مجری حکم اعدام درجهان است. براستی چرا؟!

برای پاسخ به این چرا وچراهای دیگری که دراین رابطه مطرح می شوند،  باید فراتر از استدلالات  ظاهری که  در ارتباط با سرشت فقه واحکام اسلامی اقامه می شوند؛ به انگیزه های اجرای حریصانه و غیرشرعی این قبیل حدود توجه داشت. درحقیقت تنها انگیزه ای که حاکمان را برآن می دارد تا این چنین درتکاپوی اجرای این حدود شرعی باشند، همان مصلحت حفظ نظام و به وحشت انداختن هرمنتقد و مرعوب کردن جامعه بطور عام  و مخالفان بطورخاص است، وگرنه حدود شرعی و اجرا وعدم اجرای آنها در زمان غیبت و همچنین شروطی که اجرای این حدود بر احراز آنها متوقف است، آنچنان بحث مفصل ودامنه داری است که  قاطعانه می توان ادعا نمود که هیچ  توافقی در زمینۀ اجرای این حدود در روزگار کنونی میان فقها وجود ندارد.

اجرای احکامی همچون سنگسار، قطع دست سارق و یا اعدام به اتهام محاربه، اساساً برای حکومت جمهوری اسلامی از موضوعیت برخوردار نیست و راهی شده است برای زهر چشم گرفتن از جامعه در راستای تطبیق استراتژی "النصر بالرعب" که  از روزهای  آغازین  انقلاب  با اعدامهای گسترده  تحت عنوان "مفسد فی الارض" و بعدتر "محارب" آغاز شده و تا  امروز نیز همچنان ادامه دارد. صحنه پردازی های گستردۀ حاکمیت و پافشاری غیرمعقول  بر"اجرای علنی"  حدود  به همراه فراخوانهای عمومی برای حضور ومشارکت مردم از پیر وجوان و زن و مرد، در اغلب قریب به اتفاق موارد، با انگیزۀ  گسترش دایرۀ مرعوبان نظام  و انداختن  ترس و وحشت از شدت عمل حکومت اسلامی(!!)  در دل  مخالفان  احتمالی  آینده  صورت می گیرد، تا هر نوع  اندیشۀ مخالفت  و ابراز واظهار آن هم برذهن هیچ شهروندی خطور نکند.

در نظامی از سنخ رژیم استبداد مذهبی ایران از تمامی حربه های به ظاهر فقهی و شرعی برای سرکوب و منکوب نمودن مخالفان استفاده می شود و هیچ  حربۀ شرعی واعتقادی نیست که  برای اطالۀ عمر و تدوام استبداد و دیکتاتوری بکار گرفته نشود. تطبیق مفاهیم شرعی برمصادیق آنها با نگاهی ابزاری وتنها با تکیه برمقاصد سیاسی صورت می گیرد، و دقیقاً هم از این روست که بزرگانی چون نائینی همواره به ظهور و بروز استبداد دینی هشدار می دادند. پیدایش فقه خدمتگزار سیاست، سرمنزل ناگزیر سیر فقاهت در جادۀ استبداد مذهبی است که امروز به وضوح دامن غالب حوزه های علمیۀ شیعه را گرفته است.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

حبس ۶ ماهه و بدون محاکمه رئیس مجلس فلسطین توسط اسرائیل

Posted: 26 Jan 2012 06:15 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع منطقه ای، یک دادگاه نظامی در اسرائیل حکم به زندانی شدن عزیز دویک، رییس مجلس قانون‌گذاری فلسطین، که عضو جنبش حماس است داده است.


به گزارش بی بی سی، حکم این حبس شش ماهه بدون محاکمه قبلی صادر شده است.


وکیل دویک، به خبرگزاری رویترز گفته است که در حکم بازداشت این سیاستمدار عضو حماس آمده که علت بازداشت "احتمال دخالت وی در اعمال خشونت‌آمیز علیه اسرائیل" است.


حماس اعلام کرده که بازداشت دویک توسط اسرائیل اقدامی است با هدف تخریب رابطه نزدیک و آشتی دو سازمان حماس و فتح.


بر اساس گزارش ها، دویک که یک چهره با نفوذ در محافل سیاسی فلسطینی است یکی از پنج نماینده حماس است که طی پنج روز گذشته توسط نیروهای امنیتی اسرائیلی بازداشت شده‌اند.


دویک پنجشنبه شب (نوزدهم ژانویه) در کرانه باختری رود اردن دستگیر شد.

دربندی با دیوارهای بلند محصوریم، اما هستیم، ایستاده، بیدار و امیدوار

Posted: 26 Jan 2012 06:10 AM PST

نامه دانشجوی زندانی جواد علیخانی به مادر
  جـــرس: با گذشت بیش از ۳۰ ماه حبس در بند ۳۵۰ زندان اوین، جواد علیخانی، فعال دانشجویی زندانی، طی نامه ای به مادرش، از خرسندی خود از دریافت "معنایی جدید از زندگی"، "تجربه ای نو" و "مشق زندگی" در دوران زندان و همراهی با دیگر زندانیان سیاسی خبر داده و نوشته است "با اینکه در بندی با دیوارهای بلند و زمخت و بی روح محصوریم، همه دست در دست هم داده ایم تا این ترانه ها را با عشق به وطن زمزمه کنیم: هستیم، ایستاده، بیدار، امیدوار."

این فعال دانشجویی که سابقه حبس در زندانهای سپیدار و کارون اهواز را نیز در کارنامه مبارزاتی خود دارد، در نامه خود خطاب به مادرش نوشته است: علی رغم سپری شدن روزها و شبهایی به دور از آزادی و نیز گذر ایّام جوانی ام در پس دیوارهای سردِ سپیدار و کارون و اینک نیز اوین، خوشحال و خرسندم از اینکه زندگانی و حیاتم معنایی جدید یافته و تجربه ای نو بدست آورده ام. علی رغم تمام تلخی های حاصب از محدودیت ها وو دوری از خانه و کاشانه و جامعه، بزرگترین موهبت زیست در زندان این بود که در سایه سارِ دوستان با طراوت تر از گل زیسته ام و همگی با مشت های گره کرده مشق زندگی کرده ایم به سرسبزیِ جنبش سبز. بنابراین با این بینش به خود و جامعه بوده است که سرشار از حیات گشته ایم و با اینکه در بندی با دیوارهای بلند و زمخت و بی روح محصوریم، همه دست در دست هم داده ایم تا این ترانه ها را با عشق به وطن زمزمه کنیم: هستیم، ایستاده، بیدار، امیدوار ..."


متن این نامه که نسخه ای از آن برای جرس نیز ارسال شده، به شرح زیر است:


مادرم ! مهربانترین مهربانان !
درمانده ام که سخن را چگونه آغاز کنم و چه بگویم که شرمسار نباشم ، و آنگونه که شایسته و بایسته باشد بتوانم حق مطلب را ادا کنم ؛ چرا که بر این باورم " کلام آغاز نمی شود تا ندیدنت ." با این وجود می خواهم مطلع سخنم را با ذکر خاطره ای از دوران کودکی آغاز کنم . به خاطر داری در یک روز سرد زمستانی که برف می بارید و من نیز پشت پنجره ایستاده بودم و با حسرت و اندوه دانه های بلورین برف را به نظاره نشسته بودم که به آهنگی دلنشین چگونه می رقصیدند و بر زمین می نشستند ؛ و سنگفرشهای کوچه و خیابان را از پلیدی ها و زشتی ها پنهان میکردند و پاکی و طراوت را برای زمین به ارمغان می آوردند . نیک به یاد می آورم که چگونه حسرت بازی های کودکانه را در چشمانم خواندی و پاسخم دادی و شال و کلاهم کردی تا سرگرم برف بازی شوم ... و آه که چه لذت بخش بود لحظه ای که دانه های برف روی دستانم می نشست و من نیز با حسرت تماشا می کردم که چطور بر روی دستانم آب می شوند و خود را فنا کرده تا مایه ی حیات را به ما آدمیان ارزانی دارند ... در لحظاتی که از شدت سرما می لرزیدم و توان سخن گفتن و حرکت کردن نداشتم که می آمدی و در آغوشم می کشیدی و گرمای وجودت به من هدیه میدادی .


حال از آن روزها سالها می گذرد و با مرور خاطرات بیشمار دوران کودکی پی می برم که چگونه در این سالهای طولانی مهر مادری را بر من ارزانی داشتی و درس عشق ، مهر ، صلح و آزادی را به من آموختی .
گاهی اوقات پیش می آید که در زندان ، حتی برای لحظاتی کوتاه ، چشمانم را می بندم و از معبر زمان عبور می کنم تا به آن روزگار دوران خوش کودکی بازگردم و آن خاطرات را از نو تجربه کنم تا همیشه بودنت را در کنارم احساس کنم . ولی افسوس پس از چند لحظه که چشمان را باز میکنم ، تو را نمیبینم و به یاد می آورم که در این قفس محصورم.


در این لحظه است که غم تمام وجودم را فرا می گیرد و سکوتی تلخ بر من حکمفرما می شود و این دیوارهای سرد و بی روح را در مقابل چشمانم میبینم که نه حرف می زنند و نه احساسی دارند و هرچه هست ، سراسر رعب است و هراس ... و ازینکه در کنارت نیستم خود را در قعر عجز و عسرت احساس می کنم .


هرچه هست سایه ی شوم و هولناک قدرت است که بالای سرم خیمه زده است و من تمام توان خود را به کار می بندم ، پنجه در دیوار افکنده تا شاید روزنه ای از امید بیابم و خود را دوباره در آغوشت ببینم و آرام گیرم .
مادر ! ای زلال تر از باران !


حال که از بیم هایم سخن گفتم و از ناتوانی هایم هراس هایم ، شاید بهتر باشد تا جانب انصاف را گرفته و از امیدهیم نیز سخن بگویم . چرا که معتقدم این بینش و زاویه نگاه هر کس است که غم و شادی و نشاط و اندوه و نیز بیم و امید را رقم میزند .
علی رغم سپری شدن روزها و شبهایی به دور از آزادی و نیز گذر ایّام جوانی ام در پس دیوارهای سردِ سپیدار و کارون و اینک نیز اوین ، خوشحال و خرسندم از اینکه زندگانی و حیاتم معنایی جدید یافته و تجربه ای نو بدست آورده ام .
علی رغم تمام تلخی های حاصب از محدودیت ها وو دوری از خانه و کاشانه و جامعه ، بزرگترین موهبت زیست در زندان این بود که در سایه سارِ دوستان با طراوت تر از گل زیسته ام و همگی با مشت های گره کرده مشق زندگی کرده ایم به سرسبزیِ جنبش سبز .


بنابراین با این بینش به خود و جامعه بوده است که سرشار از حیات گشته ایم و با اینکه در بندی با دیوارهای بلند و زمخت و بی روح محصوریم ، همه دست در دست هم داده ایم تا این ترانه ها را با عشق به وطن زمزمه کنیم : "هستیم ، ایستاده ، بیدار ، امیدوار ... ".


امیدوار به آینده ای برای ایرانی آباد و آزاد ، امیدوار به "بودن" برای "طرحی نو درانداختن" ، امیدوار به آینده ای که به باور من زود خواهد آمد و در آن ایّام دیگر نشانه ای از ظلمت شب نخواهد بود . آری با این طرز فکر است که میتوانیم با تکیه بر امید و نیز با همدلی و همراهی یکایک همبندیان ، روحی تازه بر کالبد سخت و سرد زندان دمیده تا زندان را دانشگاهی برای آموختن و تجربه کردن برای خود تبدیل کنیم و نیز پیوندی عمیق و عاطفی با مردمان ایرانزمین ، حیاتی سبز را در رگهای متصلّب جامعه مان جاری کنیم ، تا همگان بدانند که با صبر و استقامت و اراده ای راسخ و زلال میتوان اساسِ زندگی بشری که همانا "آزادی" می نامندش را برای جامعه مان که به راستی شایسته آن است ، به ارمغان آورد .


معنای هستی ام
به عشق تو و امید به دیداری نو ، تحمل روزهای تلخ زندان حقیقتاً برایم سهل و آسان گشته است . در یکی از همین روزهای آغازین زمستان بود که در حیاط قدم میزدم و تنها باد مهمان تنهاییم بود و در اندیشه ایام نه چندان دور به سر می بردم . روزهایی که بیرون از زندان بودم ولی در حسرت چشیدن طعم آزادی . و دنیای پیرامونم رفته رفته از زندگی تهی می شد و زمین نیز از زیستن خسته بود و من نیز در این وضعیت ، هر کجا قدم میگذاشتم ، شب با سرعتی تصور ناپذیر پشت سرم فرا می رسید . گویی همه جا سیاهی شب در پی من بود و هر کجا که میرسیدم ظلمت و تباهی فرود می آمد و گورستانی سرشار از سکوت در ذهنم نقش می بست و چون پتکی کالبدم را فرو می ریخت و گرچه این را با چشمانم نمی دیدم ولی به راستی با تمام وجود و با تک تک ذرات بدنم احساس می کردم .


مادر عزیزم
در تمام سالهای حضورم در دانشگاه و در طول مسیر خوابگاه تا دانشگاه ، این حس با من همراه بود و من نیز به ناچار به راهم ادامه می دادم و مسیرم را پیش میگرفتم و سایه ظلمت و خفقان و استبداد سر به سرم می گذاشت ، آزارم می داد ، عذابم می داد . سایه ای که وجودم را در هاله ای از ابهام قرار داده ، سایه ی شوم استبداد که هستی را به نیستی مبدل کرده بود . در این لحظه بود که قاصدکی که سکوت شب را نشانه رفته بود مهمانم شد و دلتنگی هایم را از بین برد و خستگی هایم را شکست . تصمیم گرفتم به نبردی نابرابر با نیستی تن در دهم و تکلیف خویشتن را روشن کنم ، لذا از بین دو گزینه دانشگاه ، اخذ مدرک ، تحصیلات عالیه ... و رفتم به زندان و معنایی دوباره به زندگی بخشیدن و فریاد برآوردن و سیاهی شب را نشانه رفتن ، گزینه دوم را انتخاب کردم و در مسیری پا نهادم که حیاتم معنایی دوباره یافت . این گونه شد که کیف و کتاب و خاطرات شیرین دانشگاه را رها کردم و میله های سرد و پولادین سلولهای انفرادی و دیوارهای بلند و زمخت و بی روح زندان را در آغوش کشیدم تا رهایی بزرگتری بدست آورم .


مادرم ، بهانه هستی ام و فلسفه وجودی ام
شاید که تصمیمم در ابتدا خودخواهانه می نمود . چرا که شما با تمام رنج ها و سختی های زندگی آرزویی دگر برایم داشتید و آینده ای دیگر برایم ترسیم نموده بودید . به دور از زندان و حبس ، خواسته شما را اجابت نکردم و عصیانگری نمودم و آرزوهای شما را برآورده نساختم و از این حیث به شما و خانواده بدهکارم و امید آن می رود که تا در آینده ای نه چندان دور بتوانم قدردان زحماتتان باشم . خوب به یاد می آورم روزهایی در مهر ۸۶ که در یکی از خیابانهای اهواز ربوده شدم . چه مدت که از من بی خبر بودی و چه سختی ها که تحمل نکردی و دائم در رفت و آمد از کرج به اهواز تا بلکه خبری از من بگیری و دریغ که هیچ پاسخت نمی دادند .
مگر من میتوان آن لحظات را درک کنم که مادری چه کشید از بیخبری مطلق از فرزندش . و حقیقتاً نمیتوانم بفهمم که چه دشواری ها و دردها کشیدی ولی بازهم در سینه حبس کردی و تاکنون نیز برایم بازگو ننمودی .


عزیزترینم
به وجودت افتخار می کنم که چه زود توانستی واقعیت را بپذیری که به هر حال این سالها را در زندام خواهم بود و مهم تر اینکه خود را با شرایط سخت و دشوار من هم آغوش دیدی و سهم بیشتری از سختی ها و تلخی هارا بر دوش کشیدی و دلتنگی هایم را سهیم شدی و به وضوح دیدم که چه عاشقانه با دلتنگی های دیگر خانواده های زندانیان همراه و هم درد گشتی.


این روزها به اندازه تمام عمرم دلتنگ تو ام و آرزوی آن دارم تا در آغوشت بگیرم و روی چون ماهت را که تمثالی از عشق و صبر و ایستادگی ست را غرق در بوسه کنم . بدان که به داشتن مادری چون تو افتخار می کنم که اینچنین همراه و همدل من بودی و هستی . افسوس میخورم که فقط هفته ای دوبار می توانیم هم را ببینیم . آنهم از پشت دیوار های شیشه ای سرد اوین که با میله ها آذین شده . در آن لحظه ملاقات که چشمان بارانی ات را می بینم ، آتش به خرمن هستی ام می زند و تنها نفسهای گرم وجودت است که مرا به وجد می آورد . به هستی ام معنا می بخشد و سخنت موسقی ای دلنشین روحی تازه بر کالبدم می دمد . و انر‍ژی ام مضاعف می گردد با دیدنت ، با شنیدن صدایت ، با خنده هایت ... چرا که خواسته ای تا قرص و محکم بایستم و باکی نداشته باشم و مضمون حرفهایت همیشه این جمله بوده است که :" تاریک ترین ساعت شب ،‌درست ساعات قبل از طلوع خورشید است ، پس همیشه امید داشته باش ." پس به من نیز حق بده تا خواسته ای داشته باشم و آن اینکه کوچکترین نگرانی از نبود من نداشته باشی و دلواپسی از بودن من در زندان به خود راه ندهی و همیشه در کنارم بایستی ، همانطور که تاکنون همراهم بوده ای .


مادر عزیزم
روزهای دوشنبه که می شود با اینکه می دانم چه سختی هایی را متحمل می شوی و با کهولت سن رنج های مسیر کرج تا اوین را به جان می خری و در سرما و گرما و به هر وسیله خودت را به زندان می رسانی ، لحظه شماری میکنم و چشم انتظار حضورت هستم .


افسوس که تنها ۲۰ دقیقه رویت را می بینم . دقایقی که یک عمر برایم ارزش دارد و حضورت به من معنا می بخشد و لحظات پایانی ملاقات را به یاد می آورم که وجود نازنینت ققنوس وار می سوزد تا از خاکسترش ققنوسی جوان و باطراوت چون فرزندش بروید. اینگونه میشود که با دیدن این عشق در چشمانت احساس غرور می کنم و مهر مادری را در تک تک ذراتم حس میکنم و اینکه نگاهت سرشار از رازهایی ست که در دل داری و نمیگویی و من تنها می توانم به تفسیر و تاویل روی بیاورم که مضمون کلام و نگاهت می تواند این سخنان آهنگین باشد :
کوچه ها منتظر بانگ قدم های تو اند / تو از این برف فرود آمده دلگیر مشو

دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری روزنامه نگاران بازداشتی شد

Posted: 26 Jan 2012 05:54 AM PST

جـــرس: سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز پنجشنبه (۲۵ ژانویه / ۵ بهمن) منتشر شده، از جمهوری اسلامی خواست تا هرچه زودتر ۱۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی را که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون بازداشت شده‌اند، آزاد کند.


خبرگزاری آلمان گزارش داده است که «جو استورک»، معاون بخش خاورمیانه این سازمان غیردولتی‌ گفته: "موج جدید دستگیری‏های روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان، تلاش بی‌شرمانه مقامات جمهوری اسلامی برای اعمال سلطه مطلق بر جریان آزاد اطلاعات است. مسئولین باید تمام روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسانی را که در حال حاضر بدون صدور اتهامات رسمی، وجود شواهد محکم علیه آنان و یا به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، در زندان‌های ایران گرفتار شده‌اند، آزاد کنند."


در این گزارش با نام بردن از روزنامه‌نگارانی چون پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی، سهام‌الدین بورقانی و شهرام محمودی که در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، خاطرنشان شده که مقامات رسمی تا کنون از ارائه دلیل بازداشت این افراد خودداری کرده‌اند. تها پرستو دوکوهکی طی تماسی که با خانواده‌اش داشته گفته است که اتهام "تبلیغ علیه نظام" به او تفهیم شده است.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین از دستگیرشدگان دیگری نام برده از جمله سعید مدنی، استاد دانشگاه، محمد سلیمانی‌نیا، مترجم، فاطمه خردمند و احسان هوشمند، که هر دو روزنامه‌نگار هستند. به گزارش این سازمان، همچنین تعدادی از اعضای سایت «مجذوبان نور» که متعلق به دراویش گنابادی است نیز از ابتدای سال جاری میلادی دستگیر شده‌اند.



احمدی نژاد: بعنوان مطلع می گویم هیچ مشکلی در اقتصاد کشور وجود ندارد و از ثبات برخورداريم

Posted: 26 Jan 2012 05:35 AM PST

جـــرس: در حالیکه وضعیت اقتصادی کشور روزهای بحرانی و حادّی را طی می کند و کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز، نسبت به تداوم آن هشدار داده اند، محمود احمدی نژاد مدعی شد "به عنوان مطلع می گويم هيچ مشکلی در اقتصاد کشور وجود ندارد و ما از ثبات اقتصادی برخورداريم."


به گزارش ایرنا، رئیس دولت طی سخنانی در مجتمع مس سرچشمه کرمان، اتحاديه اروپا را به دليل اعمال تحريم های جديد عليه ايران به شدت مورد حمله قرار داد و با بیان اینکه "آنها به دروغ می گويند هدف تحريم ها ملت ايران نيست. بايد از آنها سوال کرد پس هدف چه کسی است؟"، گفت: "تحريم کنندگان ايران دشمن ملت ایران هستند."


وی خطاب به غربی ها پیرامون تحریم ها و مسئله اتمی هشدار داد و گفت: "به شما نصيحت می کنم که به مسير درست بازگرديد؛ بهانه می آوريد که ايران از مذاکرات طفره می رود در حالی که خود شما در آستانه مذاکرات قطعنامه صادر می کنيد و به دنبال بهانه هستيد تا مذاکرات را برهم بزنيد."


احمدی نژاد جمهوری اسلامی را نظامی توصيف کرد که "منطق و حرف برای گفتن دارد" و "از مذاکرات خودداری نمی کند بلکه کسانی که زورگو و سلطه جو هستند بهانه می آورند."


محمود احمدی نژاد هرگونه مشکل در اقتصاد کشور را رد کرد و بدون توجه به وضعیت بحرانی قیمت ها در ارزاق عمومی، حامل های انرژی، خدمات عمومی، و ارز و طلا؛ ادعا کرد: "به عنوان مطلع می گويم هيچ مشکلی در اقتصاد کشور وجود ندارد و ما از ثبات اقتصادی برخورداريم. البته دشمنان فشار می آورند ولی بايد بگويم که ملت آماده است."


حمایت از اسد
احمدی نژاد با بیان اینكه می خواهند عده ای را به دست عده ای دیگر از بین ببرند گفت: آن بیچاره ها نیز خود نمی دانند كه چه می كنند زیرا تا وقتی كه سوریه وجود دارد، برخی پیش آمریكا و اروپا عزیز هستند و اگر سوریه نباشد، آنها به اندازه یك دستمال برای آمریكا و اروپا ارزش ندارند.


وی خطاب به این عده گفت: شما فكر می كنید اگر سوریه نباشد برای نفتتان شما را نگه می دارند؟ بدانید كه نوكر دیگری را پیدا می كنند تا نفت آن ها را تامین كند.


احمدی نژاد اظهار داشت: این عده كه هیچ انتخاباتی ندیده اند، دور هم جمع می شوند و به ملت دیگری می گویند كه این كار را بكن یا آن كار را؛ نمی دانند كه خودشان نسخه خود را می پیچیند.


احمدی نژاد در ادامه سخنان خود خطاب به دولت آمریكا گفت: به كجا می روید؟ دچار هیجان شده اید. فریاد می زنید، توهین می كنید و تهمت می زنید. به همه شما نصیحت می كنم كه این راه هم بن بست است و هم سقوط.
احمدی نژاد گفت: فرض كنیم كه توانستید كه یك ضربه به سوریه بزنید آیا می توانید با این كارها اسرائیل را نجات دهید؟

 


فلاحیان: حرف زدن در خصوص اشرافی گری مسئولان نظام را حرام می دانم

Posted: 26 Jan 2012 05:11 AM PST

جـــرس: وزیر اسبق اطلاعات و عضو مجلس خبرگان رهبری با ادعای اینکه "جمهوری اسلامی مردمی‌ترین نظام در جهان است و الگوگیری کشورهای مسلمان منطقه از «نظام ولایت‌فقیه» طبیعی می باشد"، پیرامون گزارش های منتشره در خصوص اموال مقامات کشورهشدار داد "حرف زدن درباره اشرافی‌گری مسئولان نظام را حرام می‌دانم و معتقدم زندگی آنها باید به صورت خصوصی و فقط با خودشان مطرح شود."


وزیر اطلاعات دولت هاشمی یادآور شد: هر حرفی که موجب تضعیف مسئولان نظام و خوراک خبری رسانه‌های خارجی شود اشتباه است.


این مقام جنجالیِ سابق امنیتی پیرامون تحریم های مصوب نیز گفت: ایران باید پیش از سپری شدن ۶ ماه مدنظر اتحادیه اروپا، صدور نفت به این قاره را رأساً قطع کند تا همه برنامه‌های اتحادیه اروپا به هم بریزد.


به گزارش فارس، علی فلاحیان طی گفتگویی تفصیلی، درباره هشدار رهبری مبنی بر جلوگیری از تبدیل انتخابات به چالش امنیتی نیز، اظهار داشت: به طور طبیعی رقبا در انتخابات مسائلی را در روز رأی‌گیری و پس از شمارش آرا برای یکدیگر ایجاد می‌کنند.


این مقام سابق امنیتی بدون اشاره به فضای مسدود و غیرآزاد برای انتخابات، از حساسیت‌های داخلی و خارجی بر انتخابات خبر داد و مدعی شد: کشورهای خارجی و برخی از افراد در داخل درصددند انتخابات مجلس را دچار مشکل کنند تا حضور و مشارکت مردم کاهش یابد.


وی با بیان اینکه "تلاش برای کاهش حضور مردم در انتخابات و به تبعیت آن القای رویگردانی مردم از نظام" خط تبلیغی دشمن است، گفت: آنها از این طریق می‌کوشند در مذاکرات خود با ایران فضای جدیدی ایجاد کنند.


این عضو مجمع تشخیص مصلت ادعا کرد: عده‌ای در داخل می‌خواهند از طریق انتخابات اقدام به مشکل‌آفرینی کنند و این پروسه سیاسی را کمرنگ و بی‌رمق نشان دهند.


ادعای از بین رفتن 3 هزار میلیارد جای تعجب دارد
وی اظهار داشت: نکته‌ای که در پرونده فساد مالی اخیر باعث حساسیت بنده در این زمینه شد، نوع بیان و اطلاع‌رسانی درباره این تخلف مالی و ادعای از دست رفتن 3 هزار میلیارد بود.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ادعای اینکه فساد 3 هزار میلیاردی تخلف بانکی بوده و اصل مبلغ هنوز موجود است، افزود: متاسفانه افراد آگاه در این پرونده از روی نادانی یا غرض‌ورزی به گونه‌ای موضوع را مهندسی کردند که انگار اصل پول از دست رفته است.


وی بر همین اساس گفت: رسانه‌های خارجی نیز از این موضوع استفاده حداکثری کردند که این امر برای نظام اسلامی سنگین تمام شد.


کی گفته هاشمی را رئیس همیشگی خود می دانم
دادستان سابق دادگاه ویژه روحانیت درباره موضع هاشمی رفسنجانی نسبت به تحریم انتخابات از سوی فتنه‌گران با توجه به اینکه وی "هاشمی را رئیس همیشگی" خود می‌داند، اظهار داشت: این موضوع که من هاشمی را رئیس همیشگی خود می‌دانم دروغی است که یکی از خبرگزاری‌ها ایجاد کرد.


وی با یادآوری اینکه "من هیچ‌گاه خود را به کسی سنجاق نمی‌کنم" خاطرنشان کرد: در حاشیه یکی از جلسات مجلس خبرگان گفتم که "آقای هاشمی همیشه رئیس من در خبرگان است" اما اگر در انتخابات اخیر مجلس خبرگان نظرم را می‌پرسیدید می‌گفتم که این موضوع 50، 50 خواهد بود.


پروژه تحریم انتخابات از حالا شکست‌خورده است
فلاحیان تلاش هابرای عدم حضور در انتخابات را "طبق افکارسنجی‌ها"، "پروژه‌ای ناکام" دانست و درباره این موضوع مدعی شد: انتخابات پیش‌رو دارای شور و هیجان خاصی خواهد بود. بیگانگان و افراد همراه با آنها در داخل درصددند شور و هیجان انتخابات را از بین ببرند.


جمهوری اسلامی مردمی‌ترین نظام در جهان است
فلاحیان جمهوری اسلامی را مردمی‌ترین نظام در جهان دانست و گفت که الگوگیری کشورهای مسلمان منطقه از ایران طبیعی است.


وی همچنین با اشاره به الگوگیری کشورهای مسلمان منطقه اسلامی از «نظام ولایت‌فقیه»، متذکر شد: آن دسته از کشورهای منطقه که مانند ایران پیش از انقلاب زیردست رژیم‌های وابسته به آمریکا بودند از جمهوری اسلامی در بعد سیاسی، علمی و نظامی الگو گرفته‌اند.


مطرح شدن سخنان امام از سوی ران‌پل جمهوری‌خواه نشانگر پیروزی انقلاب اسلامی است
فلاحیان با حمایت تلویحی از یکی از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات آتی آمریکا توضیح داد "ران‌پل که یک کاندیدای جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، معتقد است که پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج باید جمع‌آوری شود ... عذرخواهی آمریکا از ایران یکی از درخواست‌های ما از آمریکا بوده، که ران‌پل‌ نیز معتقد به عذرخواهی از ایران است.


وی ادامه داد: لغو تحریم‌ها و بی‌توجهی به اسرائیل از مواضع دیگر این نامزد جمهوری‌خواه است و مطرح شدن چنین اظهاراتی از سوی یک نامزد جمهوری‌خواه آمریکایی حائز اهمیت است."


حرف زدن درباره اشرافی‌گری مسئولان نظام را حرام می‌دانم
فلاحیان در واکنش به این خبر که گفته اند شمال شهر تهران به "خوابگاه مسئولان" تبدیل شده است، در حالی که محل کار آنها مرکز و پایین شهر است، وی متذکر شد: حرف زدن درباره اشرافی‌گری مسئولان نظام را حرام می‌دانم و معتقدم این مسائل باید به صورت خصوصی و فقط با خودشان مطرح شود.

وزیر اطلاعات دولت هاشمی یادآور شد: هر حرفی که موجب تضعیف مسئولان نظام و خوراک خبری رسانه‌های خارجی شود اشتباه است.


ضد انقلاب ملی‌گرا به مقاومت ایران افتخار می‌کنند
فلاحیان ادامه داد: ضدانقلاب خارج‌نشین و ایرانیانی که با جمهوری اسلامی خصومت دارند در عین حال به مقاومت و قدرت ایران به عنوان یک ملی‌گرا افتخار می‌کنند.


وی به اظهارات مجتهدزاده اشاره کرد و گفت: وی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های خارجی عنوان کرد که عربستان نمی‌تواند نفت ایران را جایگزین کند چرا که از مقدار و کیفیت نفت ایران برخوردار نیست.


‌قطع صادرات نفت ایران قبل از اجرای تحریم نفتی
وزیر اسبق اطلاعات در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران که قرار است از تیرماه سال آینده اجرایی شود، پیشنهاد توقف صادرات نفت را مطرح کرد و گفت"بهترین راه این است که ما قبل از پایان ۶ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد".


فلاحیان در عین حال متذکر شد که شاید طی این ۶ماه مشکلات کشورمان با اروپاییان حل شود.


رئیس کل بانک مرکزی از تک نرخی شدن دلار خبر داد

Posted: 26 Jan 2012 04:49 AM PST

دلار ۱۹۰۰، یورو ۲۵۰۰ و پوند ۲۹۰۰ تومان در بازار پنجشنبه
 جـــرس: در ادامه وعده ها برای کنترل بازار ارز و طلای کشور، رئیس کل بانک مرکزی قیمت ارز تک نرخی را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد.


همزمان، نرخ ارزهای معتبر و سکه طلا در بازار داخلی طی روز پنجشنبه تغییری محسوس نسبت به چهارشنبه نداشت و دلار با ۱۹۰۰، یورو ۲۵۰۰ و پوند با ۲۹۰۰ تومان معامله شد.


همچنین روزنامه تحت امر رهبر جمهوری اسلامی فعالان بازار ارز و طلا را "محارب" خوانده و نوشته است "کسانی در داخل همانند تروریست‌های قاتل، این ریسک بزرگ را به جان خریده‌اند که با خیانت به کشور خود، به جان معیشت مردم بیفتند و خون آن‌ها را در شیشه دشمن کنند. با محارب و تروریست باید به زبان خود او سخن گفت."


به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با شبکه یک سیما، در پاسخ به سوالی درباره زمان اعمال قیمت جدید نرخ ارز افزود: همین حالا نرخ ارز تک نرخی را اعلام می کنیم و این مبلغ ۱۲۲۶ تومان است که همکاران محاسبه کرده اند که این نرخ از شنبه هشتم بهمن در تمام نظام بانکی قابل عمل خواهد بود.


وی اضافه کرد: تمام حواله ها و گشایش ها و واردات کالاهای ما با این نرخ صورت خواهد گرفت و برای اینکه تک نرخی شدن ارز را اعمال کنیم از بازار فرعی صرف نظر کردیم.


بهمنی افزود: برای ورود و خروج دانشجویان و حواله های مسافران حتی نرخ ارز را کاهش دادیم و تصمیم گرفتیم از روز شنبه ارز را طی فیش، بعد از گیت پاسپورت کنترل فرودگاه به آنان تحویل دهیم.


رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: دیگر نیازی به مراجعه به بازارهای آزاد برای تهیه ارز وجود نخواهد داشت و نظام بانکی همه نیازهای آنها را با توجه به مصرفشان برآورده می کند.


محارب هستند
روزنامه کیهان در سرمقاله شماره پنج‌شنبه، خواستار برخورد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با رسانه‌ها و نیز فعالان بازار طلا و ارز در ایران شده و نوشته "اگر ده دوازده سال پیش با پدیده‌ای محدود به نام «پایگاه مطبوعاتی دشمن» مواجه بودیم، اکنون همین پایگاه رسانه‌ای در ابعادی دیگر و با روش‌های نفوذ متفاوت بازتولید شده‌است که از جمله در ماجرای اخیر پیشاپیش در التهاب بازار می‌دمید و می‌کوشید تقاضای مصنوعی برای سکه و ارز و احیانا کالا را بالا ببرد."


کیهان دست اندرکاران بازار طلا و ارز را «تروریست اقتصادی» نامیده و نوشته "جریان دیگری که مسامحتا از آنها به عنوان دلال نام برده می‌شود، با آمد و شد خود کوشید در میانه محرم و صفر که اساسا تقاضای طلا و سکه به شدت پایین می‌آید، بازارگرمی به راه اندازد. متأسفانه باید گفت مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما حتی در حداقل‌های خود، وارد این حوزه نشدند و با حلقه‌هایی که به وضوح نقش ستون پنجم و تروریست‌های (اقتصادی) گسیل شده را بازی می‌کنند، مواجهه نکردند."


روزنامه تحت امر رهبر جمهوری اسلامی حتی فعالان بازار ارز و طلا را "محارب" خوانده و نوشته "کسانی در داخل همانند تروریست‌های قاتل، این ریسک بزرگ را به جان خریده‌اند که با خیانت به کشور خود، به جان معیشت مردم بیفتند و خون آن‌ها را در شیشه دشمن کنند. با محارب و تروریست باید به زبان خود او سخن گفت."

 


مجلس طرح توقف فروش نفت به اروپا را مورد بررسی قرار می دهد

Posted: 26 Jan 2012 04:32 AM PST

جـــرس: در ادامه واکنش ها به تصویب تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، سخنگوی کميسيون انرژی مجلس از تهيه طرح توقف فروش نفت به اروپا از سوی نمايندگان مجلس خبر داد و گفت: پيش بينی می شود اين طرح تا روز يکشنبه ۹ بهمن ماه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگيرد.


به گزارش مهر، سيدعماد حسينی از تهيه طرح توقف فروش نفت ايران به اروپا از سوی نمايندگان مجلس خبر داد و گفت: پيش بينی می شود اين طرح تا روز يکشنبه ۹ بهمن ماه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگيرد.


سخنگوی کميسيون انرژی مجلس با اعلام اينکه هم اکنون بررسی اين طرح در کميسيون انرژی مجلس مراحل نهايی خود را پشت سر می گذارد، تصريح کرد: در صورت تصويب اين طرح، دولت مکلف به توقف فروش نفت به اروپا پيش از آغاز تحريم نفتی ايران از سوی اتحاديه اروپا می‌شود.


وی با تاکيد بر اينکه اين طرح با قيد فوريت در صحن علنی مجلس بررسی می شود، اظهار داشت: ايران راهکارهای مقابله با تصميمات خصمانه برخی از کشورهای غربی را اجرايی می کند.


اين عضو کميسيون انرژی مجلس با يادآوری اينکه هر گونه تحريم نفت ايران توسط مجلس بدون پاسخ گذاشته نمی شود، بيان کرد: قطعا اگر اروپا نفت ايران را تحريم کند ما هم راهکارهای مقابله با تحريم اروپايی ها را اجرا می کنيم.


حسينی در مورد زمان بندی تحريم فروش نفت به کشورهای اروپايی توضيح داد: زمان اجرای اين طرح به نظر نمايندگان مجلس شورای اسلامی بستگی دارد و پيش بينی می ود تا روز يکشنبه هفته آينده اين زمان بندی نهايی شود.


گفتنی است، اعضای اتحاديه اروپا برای تحريم نفت ايران به توافق رسيدند و مقرر کردند تا ابتدای ژوئيه ۲۰۱۲ ميلادی ( تيرماه ۹۱) کشورهای عضو اين اتحاديه واردات نفت خام از ايران را متوقف کنند.

 


پیامدهای یادداشت سردار؛ از اجبار به درج تکذیبیه تا تماس های دادستانی

Posted: 26 Jan 2012 03:26 AM PST

 جـــرس: در پی تداوم حملات به سردار حسین علایی و این بار توسط یکی از مجریان جنجالی سیمای جمهوری اسلامی، این سردار جنگ مجددا مجبور به پاسخگویی به این حملات شد.


طی هفته های اخیر، و در جریان موج حملات هتاکانه علیه سردار علایی – به دلیل انتشار برخی دیدگاههای وی- وحید پوریامین، چهره معروف امنیتی، مجری برنامۀ «رو به فردا» - که جنبش سبز را مورد حمله قرار می داد- در آخرین پست وبلاگ خود که تحت عنوان "تفتیش عقاید حزب الله"، منتشر شده، دیدگاه سردار علایی را "هتاکانه" خوانده بود.


به گزارش کلمه، سردار علایی در پاسخ به مطلب پوریامین، با اشاره به جوابیه های قبلی خود و توضیحات منتشره و حملات وارده طی هفته های اخیر نوشته است: از دلسوزی شما برای نظام جمهوری اسلامی متشکرم. جهت اطلاع عرض می کنم که ۱- به روزنامه اطلاعات و سایت خبر آن لاین اخطار قضایی داده شد.۲- روزنامه اطلاعات و همة سایت ها را مجبور کردند که مقالة ۱۹ دی را از روی سایت های خود بردارند.۳- روزنامه اطلاعات و خبر آن لاین را مجبور به درج تکذیبیه کردند.۴- در روز اربعین حسینی به منزل من واقع در شهرک سازمانی سپاه حملة سازمان یافته کردند و من به یاد حمله به خیمه های امام حسین علیه السلام افتادم زیرا زن و بچه ها دچار نگرانی و هراس شدند. ۵- تعدادی از فرماندهان سپاه علیرغم مذاکره با من اقدام به انتشار بیانیه کردند. ۶- اقدامات و تماس های دادستانی را توضیح نمی دهم. ۷- تمام سایت های داخلی از جمله فارس و رجانیوز هرچه خواستند علیه من نوشتند ولی من به خاطر دفاع از حزب الله به آنها پاسخ ندادم.۸- جواب روزنامة کیهان که مطلب ضعیفی از نظر منطقی علیه من به چاپ رسانده را دادم که این روزنامه از چاپ آن خودداری ورزید.


طی روزهای اخیر، سردار علایی به هتاکی های مدیر مسئول روزنامه کیهان، و برخی حملات صورت گرفتۀ دیگر پاسخ داده بود.

سقوط ابهام آمیز یک فروند هواپیمای جنگنده ارتش جمهوری اسلامی

Posted: 26 Jan 2012 03:09 AM PST

 جـــرس: یک فروند هواپیمای اف- ۱۴ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ششم بهمن ماه دقایقی پس از پرواز در اطراف بوشهر، سقوط کرد، که بنا به گزارش خبرگزاری ها، خلبان و کمک وی جان باختند.


به گزارش فارس، جعفر پورکبگانی، فرماندار بوشهر گفته‌است: در نتیجه این سانحه خلبان و کمک‌خلبان این هواپیما کشته شده‌اند.


این مقام دولتی درباره سقوط این هواپیمای رهگیر، چندمنظوره و جنگنده موسوم به تام‌کت نیز گفت: "دلیل سقوط، نقص فنی بوده و موضوع همچنان در دست بررسی است."


بر اساس این گزارش، وی هواپیما را متعلق به پایگاه هوایی بوشهر اعلام کرد و گفت که "با تلاش‌های صورت گرفته هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و هر دو خلبان و کمک خلبان این هواپیما" کشته شده‌اند.


به گزارش فارس، محمدحسین جهانبخش، استاندار بوشهر نیز این خبر را تأیید کرده و زمان سقوط این هواپیما را ساعت چهار و ۳۰ دقیقه بامداد اعلام کرد.


گزارش ها حاکی است هواپیمای جنگنده – بمب افکن ارتش، در اطراف دهستان کره‌بند یا جزیره شیف بوشهر سقوط کرده‌است.


خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان بوشهر گزارش داده بود که "خوشبختانه دو خلبان و نیروی حاضر در این هواپیمای جنگی موفق شدند به وسیله چتر نجات خود را نجات دهند اما هواپیمای سقوط کرده و خسارت دیده است."

 

اما رسانه های دیگر از "کشته شدن" هر دو سرنشین خبر داده اند.


«بوشهر نیوز»، وب‌سایت خبری استان بوشهر، از قول یک منبع آگاه خبر پیدا شدن لاشه هواپیما را تکذیب کرده و نوشته‌است: اخباری که صبح امروز در رسانه‌ها درخصوص پیدا شدن لاشه هواپیمای اف ۱۴ منتشر شد، صحیح نیست.

به گزارش این منبع محلی، مقام آگاه مذکور گفته است "دو گمانه در خصوص سقوط این هواپیما وجود دارد، یکی اینکه این هواپیما در انتهای باند فرود سقوط کرده و دیگر اینکه سقوط آن در حوالی جزیره شیف بوده است."


گفتنی است، طبق تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، فروش قطعات و تجهیزات هواپیماهای جنگی ساخت آمریکا به ایران ممنوع است.