جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازداشت دو فعال دانشجویی کرد در مریوان

Posted: 14 Jan 2012 04:51 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری کردستان، دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند.


به گزارش آژانس خبری موکریان، صبح امروز دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق و دانا لنج آبادی دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی، در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات، بطور جداگانه بازداشت شدند.


تا لحظه تنظیم خبر از اتهام احتمالی این دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان خبری حاصل نشده است.


طی روزهای اخیر، منابع خبری گزارش داده بودند که زندانی سیاسی کرد، کاوه (خبات) نصرتی که بیش از دو سال است در بازداشت بسر می برد، به سوئیت انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

 

ایالات متحده از نزدیک شدنِ قایق های تندروی سپاه به ناوهای آمریکایی خبر داد

Posted: 14 Jan 2012 04:15 AM PST

جـــرس: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که قایق های تندروی سپاه پاسداران، "مزاحمت هایی" برای ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوجود آورده اند.


به گزارش رادیو فردا به نقل از پنتاگون، هفته گذشته، چند فروند قایق تندروی سپاه، به سرعت به ناو آمریکایی «نیو اورلئان» در تنگه هرمز نزدیک شدند و تا فاصله ۵۰۰ متری آن پیش رفتند.


همچنین یک قایق تندرو ایرانی، در نزدیکی سواحل کویت، به یک ناو آمریکائی نزدیک شد.


به گفته ملوانان آمریکایی، سرنشینان قایق ایرانی مسلسل های سبک و سنگین خود را سردست بلند کرده و تکان می دادند.


جِین کمپبل، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید این دست رویارویی‌ها میان نیروی دریایی ایران و آمریکا عادی» است و نشانی از نیت خصمانه در این وقایع دیده نمی‌شود.


همزمان رویترز نیز گزارش داده است که یک مقام نظامی آمریکایی یک ویدیو اخیرا نمایش داده است که مشاهده می‌شود قایق‌های موتوری متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران در فاصله چند صد متری یک کشتی حمل و نقل آمریکایی حضور دارند.


مقام‌های ایالات متحده می‌گویند فیلم‌برداری از یک چنین وقایعی متداول است و این‌بار نیز بنا به درخواست سازمان‌های خبری، ارتش ایالات متحده تصمیم به انتشار این تصاویر گرفته است.

 

گفتنی است، چند روز دیگر مانور یک ماهۀ سپاه پاسداران در تنگه هرمز و آبهای خلیج فارس آغاز خواهد شد.
 

وزارت خارجه، آمریکا و بریتانیا را مسئول انفجار اخیر تهران معرفی کرد

Posted: 14 Jan 2012 04:09 AM PST

جـــرس: وزارت خارجه جمهوری اسلامی با ارسال دو یادداشت اعتراضی، دولتین آمریکا و بریتانیا را مسئول ترور کارشناس اتمی نطنز دانست، که روز چهارشنبه گذشته طی انفجار تروریستی در تهران جان باخت.
 

همزمان معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تهدید کرد که به نحو "آزار دهنده ای" انتقام کشته شدن معاون سایت هسته ای نطنز گرفته خواهد شد.

 

به گزارش ایرنا، روز شنبه ۲۴ دی ماه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با ارسال دو یادداشت اعتراضی، آمریکا و بریتانیا را مسئول ترور مصطفی احمدی‌روشن، معاون بازرگانی تاسیسات اتمی نطنز معرفی کرد.

 

پیش از این اسرائیل مسئول اصلی انفجار و ترور روز چهارشنبه و موارد مشابه ذکر شده بود.

 

بر اساس گزارش ایرنا، اولین یادداشت اعتراضی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی خطاب به دولت بریتانیا که روز شنبه برای وزارت خارجه آن کشور ارسال شده، با اشاره به سخنان جان ساورز، رئیس سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) آمده است: "ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بلافاصله پس از سخنرانی ساورز درباره آغاز عملیات اطلاعاتی علیه ایران در پاییز سال گذشته صورت گرفته است."

 

رسانه های جمهوری اسلامی از جمله «پرس تی وی»، تلویزیون انگلیسی‌زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، پاییز سال گذشته خبر داده بودند که جان ساورز اعلام کرده این تشکیلات در حال "انجام عملیات جاسوسی" با هدف "توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی" است و گفته که "دیپلماسی برای متوقف كردن برنامه هسته‌ای ایران كافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد."

 

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در یادداشت اعتراضی روز شنبه (۲۴ دی ۱۴ ژانویه) خود "بر مسئولیت بریتانیا در قبال اقدامات تروریستی" تاکید ورزیده و انجام این گونه اقدامات تروریستی را ناشی از رویکرد جدید دولت بریتانیا دانسته است.

 

گفتنی است، اواخر هفته گذشته و در پی انفجار تروریستی تهران که یکی از مسئولین نیروگاه اتمی نطنز جان باخت، جمهوری اسلامی آمریکا، بریتانیا و اسرائیل را مقصر معرفی کرد، که آمریکا و بریتانیا این انفجار و دخالت در آن را صریحا رد کردند و الستر برت، معاون خاورمیانه‌ای وزارت خارجه بریتانیا گفت: "ما همیشه کشتن غیرنظامیان را به هر شکل محکوم کرده‌ایم."

 

سازمان جاسوسی آمریکا مقصر است

به گزارش ایرنا، در یادداشت وزارت خارجه جمهوری اسلامی، همچنین «سرویس امنیتی آمریکا»، مستقیماَ متهم به "برنامه‌ریزی، هدایت و انجام" عملیات تروریستی در تهران شده و طی این یادداشت که به سفیر سوئیس در تهران - به عنوان حافظ منافع آمریکا - ارسال شده، آمده است "آمریکا به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد و تا کنون واشنگتن به "اسناد" ارائه‌شده در این زمینه پاسخی نداده و سکوت مقامات آمریکایی به منزله تایید این اسناد است."

 

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران، در این یادداشت اعتراضی آمده است: "بر اساس اسناد معتبر و اطلاعات موثق این عملیات ترور با هدایت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با دخالت مستقیم عوامل وابسته به آن سازمان به انجام رسیده است که مسئولیت مستقیم آن بر عهده آن دولت می‌باشد."

 

گفتنی است، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به ترور مصطفی احمدی‌روشن دست داشتن کشورش در هر گونه اقدام خشونت‌آمیز را به‌شدت رد کرده و گفته بود: ""ما اعتقاد داریم که باید میان ایران، همسایگانش و جامعه بین‌المللی نوعی درک متقابل وجود داشته باشد، درکی که بر اساس آن بتوان راه‌حلی برای رفتار تحریک‌آمیز ایران، پایان دادن به تلاش این کشور برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای و پیوستن آن به جامعه بین‌المللی پیدا کرد تا بدین ترتیب ایران بتواند عضوی موثر از این جامعه باشد."

 

سردار جزایری: پاسخ آزار دهنده به آمریکا و اسراییل

همزمان، سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز با بیان اینکه "در حال بررسی مجازات عاملان پشت صحنه و مزدوران میدانی ترور شهید احمدی‌روشن هستیم"، به خبرگزاری فارس گفته است: "نحوه مجازات برای آمریکا، اسراییل و شرکای آنها آزاردهنده خواهد بود."

 

این مقام ارشد نظامی بار دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که با معرفی نام کارشناسان اتمی ایران، امکان شناسایی آنان از سوی "شبکه‌های جاسوسی و تروریست‌پرور نظام سلطه" را فراهم آورده است.

  

احزاب اسلامی در مصر، پیروز انتخابات پارلمانی شدند

Posted: 14 Jan 2012 03:55 AM PST

 جـــرس: بنا به گزارش منابع منطقه ای، اسلام‌گرایان مصر ۶۹ درصد آرای انتخابات پارلمانی مصر را از آن خود کردند.


به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، بر اساس نتایج شمارش آرا، حزب «آزادی و عدالت» شاخه‌ سیاسی اخوان‌المسلمین، اعلام کرد: "ائتلافی که این حزب هدایت می‌کند موفق شد در انتخابات پارلمانی ۴۶ درصد آرا (۲۳۲ کرسی) را به دست آورد.


همچنین حزب سلفی «النور» نیز موفق شد ۲۳ درصد آرا (۱۱۳ کرسی) را کسب کند.


بدین ترتیب احزاب اسلامی با گرایش‌های متفاوت با این پیروزی قاطع پارلمان مصر را به کنترل خود درآوردند.


طی دو دور قبلی انتخابات که طی ماههای اخیر انجام شد، احزاب اسلامی از رقبای خود پیشی گرفتند.


در همین حال، حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که ریاست بر مجلس آینده باید بر اساس توافق همه جریان‌های سیاسی مشخص شود. این در حالی است که حزب سلفی النور نیز خودرایی یک گروه خاص را تحت پوشش پارلمان رد کرد.


در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی مصر، «جیمی کار‌تر» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که انتخابات پارلمانی مصر بازتاب دهنده اراده مصری‌هاست.


وی طی روزهای گذشته خاطرنشان کرده بود که نظامیان مصری علاقه و رغبتی به واگذاری قدرت به غیرنظامیان از خود نشان نمی دهند و این روند ممکن است ماهها به طول بیانجامد.
 

آمریکا مقامات ارشد سپاه را به کمک رسانی به حکومت سوریه متهم کرد

Posted: 14 Jan 2012 03:48 AM PST

ورود تانک ها به شهر الزبدانی

جـــرس: مقامات دولت آمریکا مجددا اعلام کردند که جمهوری اسلامی با ارسال تسلیحات به سوریه از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند. همزمان، اوباما و اردوغان در گفت‌وگویی تلفنی ضمن پشتیبانی از خواسته‌های مردم سوریه، خشونت رژیم اسد علیه معترضان را محکوم کردند.


همچنین گزارش رسیده است که در پی برگزاری تظاهرات گسترده ضد حکومتی در شهر الزبدانی در نزدیکی مرز آن کشور با لبنان، تانکهای ارتش سوریه وارد این شهر شده اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آمریکا بار دیگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که با ارسال تسلیحات به سوریه از رژیم بشار اسد پشتیبانی می‌کند. محافل دولتی آمریکا برای اثبات ادعای خود به آخرین سفر سردار قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، به سوریه اشاره می‌کنند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان ارشد آمریکایی گزارش می‌دهد که سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس، که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران به شمار می‌آید، با مهمترین مقامات رژیم سوریه از جمله شخص بشار اسد در دمشق گفت‌وگو داشته است.


یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: "ما مطمئن هستیم که سلیمانی با مقام‌های رده بالای حکومت سوریه، از جمله بشار اسد، دیدار داشته است... فکر می‌کنیم این دیدار به حمایت ایران از تلاش‌های سوریه برای سرکوب مردم این کشور مربوط می‌شود."

وی با بیان این‌که واشینگتن برای مطرح کردن این اتهام دلایلی دارد،‌ بدون اشاره دقیق به این شواهد، گفت دولت آمریکا معتقد است که جمهوری اسلامی به منظور سرکوب معترضان در سوریه، جنگ‌افزار و مهمات در اختیار دولت بشار اسد قرار می‌دهد.


این اتهام‌ها در حالی مطرح شده‌اند که به تازگی و در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ترکیه اعلام کرد که چهار کامیون حامل تسلیحات را شناسایی و متوقف کرده که ظن آن می‌رود مشغول حمل تسلیحات از ایران برای سوریه بوده‌اند، اما سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا ۲۲ دی‌ماه ارسال کامیون‌های حامل سلاح و تسلیحات از سوی ایران به سوریه را رد کرد و گفت ایران هیچ گونه سلاح نظامی به سوریه نفرستاده است.


در این میان روز جمعه یک مقام دیگر ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت که سفر قاسم سلیمانی به سوریه "نشانه‌ای قوی" است مبنی بر همکاری ایران با سوریه در سرکوب معترضان.


نام فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حالی از سوی این مقام‌های آمریکایی مطرح شده است که آمریکا پیشتر و در جریان ادعای "توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن"، از ارتباط سلیمانی با این توطئه سخن به میان آورده بود.


مقام‌های آمریکایی روز جمعه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد شواهد و مدارک در دست ایالات متحده در خصوص همکاری نیروی قدس با دمشق در سرکوب اعتراض‌ها خودداری کردند.


گفتنی است، در جریان ناآرامی‌‌های سوریه ، جمهوری اسلامی همواره در کنار بشار اسد ایستاده و از حکومت دمشق حمایت کرده است.


سرپوش نهادن بر اختلافات ایران و ترکیه درباره اوضاع سوریه
لازم به ذکر است، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سفر اخیر خود به ترکیه صریحاَ اعلام کرد که "موضع جمهوری اسلامی نسبت به سوریه متفاوت از اتفاقات مصر، تونس و لیبی است". لاریجانی گفت: "ایران در ابتدا در کنار مردم تونس، مصر، لیبی و بحرین قرار داشت و ما فکر می‌کنیم که حق مردم منطقه است که به سرنوشت خود مسلط باشند. و ترکیه از این نظر با ما همفکر است و ما موضع رهبران ترکیه را ستایش می‌کنیم."


این سخنان در حالی ابراز می‌شود که ایران و ترکیه در قبال رژیم اسد مواضعی کاملاَ متفاوت دارند. رهبران ترکیه بارها از بشار اسد خواسته‌اند به سرکوب مردم پایان دهد و از قدرت کناره‌گیری کند، در حالی‌که لاریجانی در نشست ‌خبری خود در آنکارا مدعی شد که "در مورد سوریه مسائل متفاوتی وجود دارد. از جمله آنکه یک اراده‌ای قوی برای اینکه جهت مقاومت را تغییر دهد، وجود دارد. آمریکا و غربی‌ها به دنبال این امر هستند که به مقاومت لطمه وارد کنند."


گفت‌وگوی تلفنی سران آمریکا و ترکیه
به گفته کاخ سفید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در روز جمعه (۱۳ ژانویه/۲۳ دی) در یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، درباره اوضاع سوریه گفت‌وگو داشته است. سران هر دو کشور بر "پشتیبانی خود از خواست مردم سوریه برای دستیابی به دمکراسی" تاکید کرده‌اند.


در بیانیه‌ای که به همین منظور در کاخ سفید منتشر شد، آمده است که ترکیه و آمریکا "سرکوب مردم توسط رژیم اسد را به شدت محکوم" می‌کنند. سران آمریکا و ترکیه خواست مردم سوریه را "مشروع" خواندند. اوباما و اردوغان همچنین درباره اوضاع خاورمیانه و شمال آفریقا تبادل نظر داشته‌اند.


ورود تانک ها به شهر الزبدانی
در گزارشی دیگر اینکه، خبرگزاری بی بی سی اعلام کرد که در پی برگزاری تظاهرات گسترده ضد حکومتی در شهر الزبدانی در نزدیکی مرز آن کشور با لبنان، تانکهای ارتش سوریه وارد این شهر شده اند.


به گفته یک سازمان نزدیک به مخالفان دولت سوریه، در اثر عملیات ارتش در این شهر، ۱۲ غیر نظامی از جمله چهار کودک کشته شده اند. کمال اللبوانی از چهره های شاخص مخالفان حکومت سوریه که دو هفته پیش از الزبدانی به اردن گریخته می گوید خطوط ارتباطی با این شهر قطع شده است، اما او موفق شده با چند نفر از اهالی الزبدانی صحبت کند.


اللبوانی همچنین به خبرگزاری رویتز گفت: "تانکها شهر را گلوله باران کرده اند و وارد حومه شهر شده اند، اما آنها با مقاومت مواجه شده اند." به گفته این فعال ضد دولتی، "ارتش سوریه آزاد در منطقه حضوری قوی دارد."


یک سازمان دیگر مخالف دولت که تحت عنوان کمیته های هماهنگی محلی فعالیت می کند می گوید شهرک مضايا در نزدیکی الزبدانی نیز هدف گلوله باران قرار گرفته و شماری از ساکنان آن مجروح شده اند.


حدود یک سال از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد و تاکنون به گفته سازمان ملل بیش از پنج هزار تن در جریان ناآرامی‌ها و سرکوب کشته شده‌اند.

 

ناتو رد کرد

به گزارش منابع بین المللی، يكي از سخنگويان ناتو، اتهامات روسيه مبني بر اينكه اين سازمان در حال برنامه‌ريزي براي تكرار سناريوي ليبي در سوريه است را رد كرد.

 

به گزارش ايسنا، "كارمن رومرو"، سخنگوي ناتو به خبرگزاري شينهوا گفت: هم‌اكنون هيچ بحثي در مورد نقش ناتو در سوريه وجود ندارد. ما رويدادها در سوريه را دنبال كرده و مي‌كنيم، اما هيچ بحثي در مورد نقش ناتو در سوريه وجود ندارد.

 

معاون بانک مرکزی: هر کس در خیابان یا جای دیگر ارز بدون فاکتور داشته باشد، بازداشت می شود

Posted: 14 Jan 2012 03:38 AM PST

جـــرس: درحالیکه مقامات دولتی با وجود تزریق ارز به بازار و افزایش سود بانکی، همچنان از کنترل قیمت ها در بازار عاجز مانده اند، معاون نظارتی بانک مرکزی ایران روز شنبه اعلام کرد که از یک روز بعد، نیروی انتظامی با هرکسی که در خیابان ها و میدان ها و هر جای دیگر دلار خرید و فروش کند، شدیدا برخورد خواهد کرد.


به گزارش فارس، ابراهیم درویشی گفته که از روز یکشنبه ۲۵ دی ماه، هرگونه و به هر مقدار ارز بدون فاکتور و سند، غیرقانونی و "کالای قاچاق" می باشد و "در خیابان فردوسی و هر مکان دیگری، دست هر کسی ارز دیده شود، آن فرد دستگیر خواهد شد."


به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی، جریمه قاچاق ارز همانند قاچاق کالاست و "دوبرابر ارز دریافت شده جریمه باید پرداخت شود و علاوه بر این که زندان هم دارد."


گفتنی است، دو هفته پیش و در آغاز بحرانی شدن مجدد بازار ارز، این مقام ارشد بانکی افزایش قیمت ها را به حضور "دلالان و سودجویان" نسبت داده و گفته بود که مسئولان امنیتی جلوی این دلالان را خواهند گرفت و دو روز دیگر بازار ارز به ثبات می‌رسد، اما با گذشت نزدیک به دو هفته از بحران در بازار ارز، وی مجددا اعلام کرده که نیروی انتظامی با فروشندگان ارز برخورد خواهد کرد.


معاون نظارتی بانک مرکزی 
همچنین گفته که اگر افرادی با خود ارز از خارج می آورند باید "اظهار نامه نیز دریافت کند که مشخص شود فرضا ده هزار دلار این فرد با خودش از خارج آورده است."


درویشی با بیان اینکه "خلاف این اتفاقات پولشویی است و ادامه این فعالیت ها جرم محسوب می شود"، به صرافی هم هشدار داده که اگر خلاف کنند "پروانه" آنها را باطل خواهد کرد.


گفتنی است، دو هفته پیش، بعد از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، بازار ارز کشور مجددا بحرانی شد و نرخ دلار و ارزهای معتبر جهانی در مقابل ریال به شدت افزایش پیدا کرد، تا جاییکه قیمت هر دلار تا مرز ۱۸۰۰ تومان نیز افزایش یافت ولی بعد از آن با اندکی کاهش در مرز ۱۷۰۰ تومان در نوسان قرار گرفت.


هم اکنون دلار با ۱۷۳۰، یورو ۲۲۰۰ و پوند بریتانیا ۲۷۲۵ تومان معامله می شود و صرافی های بازار اعلام کرده اند که فقط "خرید" دارند.

 

یکی از فعالان اقتصادی جریان اصولگرا و از سرمایه داران و بازرگانان عمده کشور، هفته گذشته با بیان این‌که "تورم دی‌ماه امسال با وجود نوسانات نرخ ارز چهل درصد خواهد بود" گفت: "با واردات دلار ۱۶۰۰ تومانی و وضعیت فعلی تولید، تا شش ماه دیگر در کشور قحطی داریم."

 

احداث و آماده سازی زندان بزرگ و ویژه در اطراف تهران

Posted: 14 Jan 2012 03:32 AM PST

جـــرس: برخی منابع و فعالان حقوق بشری، از احداث و بهره برداری یک زندان بسیار بزرگ و امنیتی در اطراف تهران خبر داده اند، که "تا کنون مخفی مانده بود."


به گزارش تارنمای «كانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها»، ماموران حكومتی ازسه سال قبل اقدام به احداث زندان بسیاربزرگی درمیان كوه های دماوند با تجهیزات و امكانات کامل امنیتی ویژۀ سركوب و شكنجه كرده اند.


بر اساس این گزارش، ساخت این زندان به تازگی به اتمام رسیده است و محل این زندان كه با بیگاری گرفتن از زندانیانی دیگر ساخته شده، در شرق تهران و نزدیك آبعلی است.


مقامات حكومتی تلاش كرده اند كه وجود این زندان را مخفی نگاه دارند و از درز خبرهای آن جلوگیری كرده اند.
 

تداوم مخالفت ماموران با مرخصی اسماعیل صحابه، عضو زندانی جبهه مشارکت

Posted: 14 Jan 2012 03:27 AM PST

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که مسئولین دادستانی پس از گذشت یک سال از زندانی شدن اسماعیل صحابه و پیگیری های متعدد خانواده وی همچنان با مرخصی این زندانی سیاسی مخالفت می کنند.


به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، پیش از این نیز مسئولین دادستانی اسماعیل صحابه را به دلیل امضای بیانیه ۳۶ امضایی زندانیان سیاسی احضار و از او بازجویی کرده بودند.


اسماعیل صحابه تبریزی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت، از ابتدای بهمن ماه سال ۱۳۸۹ دربند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد و در این مدت از حقوق زندانیان محروم بوده است.


بر اساس گزارش ها، در شهریور ماه سال جاری مسئولین دادستانی به خانواده اسماعیل صحابه وعده داده بودند که وی آزاد شده و به نزد خانواده اش باز خواهد گشت اما نه تنها او آزاد نشده بلکه همچنان با مرخصی وی نیز مخالفت می شود.


اسماعیل صحابه که مهر ماه سال ۸۸ در مراسم دعای کمیل در منزل پدر همسر شهاب طباطبایی بازداشت و پس از دو ماه انفرادی آزاد شد.


این فعال جنبش سبز، مرداد ماه سال ۸۹ ‌ در دادگاهی که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، به جرم نقش داشتن در برگزاری کمیل سبز، به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.


گزارش ها حاکی بود، در جریان جلسه دادگاه صحابه - در اقدامی نادر - قاضی صلواتی در دادگاه حضور نداشته و بدون شنیدن دفاعیات اسماعیل صحابه اقدام به صدور حکم کرده است.


حکم صحابه در دادگاه تجدید نظر به چهار سال حبس تعزیری تبدیل و وی درابتدای بهمن ماه سال ۸۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین فرا خوانده شد.
 

تایید حکم دو سال حبس تعزیری برای محمدعلی ولایتی

Posted: 14 Jan 2012 03:20 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع خبری جنبس، دادگاه تجدید نظر حکم دو سال حبس تعزیری را برای  محمد علی ولایتی  تایید و دستور اجرای فوری آن را صادر کرده است.


به گزارش کلمه، محمد علی ولایتی معاونت امور استانهای ستاد مردمی مهندس میر حسین موسوی را در انتخابات ۱۳۸۸ بر عهده داشت. او در تاریخ ۸/۱۱/۸۹ یعنی پیش از ۲۲ بهمن دستگیر و دربند ۲۴۰ به مدت ۱۸ روز زندانی و در تاریخ ۳/۱۲ /۸۹ با قید کفالت آزاد شده بود.


ولایتی چهاردهم شهریور ماه سال جاری به دادگاه انقلاب شعبه ۲۸ به ریاست مقیسه احضار و اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به وی تفهیم شد و نهایتا پس از دفاعیات وی را به دو سال حبس محکوم کرده بود.


گفتنی است، ولایتی سالها در پست هایی از جمله بخشداری فیروزکوه، معاونت اداری و مالی دانشکده وزارت اطلاعات، و دبیر پشتیبانی دانشگاه شاهد و معاونت بازرسی وزارت کشور در ۸ سال دولت اصلاحات فعالیت داشت، و در حال حاضر دبیر اجرایی خانه احزاب و بازرسی آن است.
 

دهها کشته و زخمی، در جریان حملات تروریست های انتحاری در عراق

Posted: 14 Jan 2012 03:11 AM PST

 جـــرس:  تروریستهای انتحاری در روز اربعین حسینی زائران شیعه را هدف قرار دادند، که طبق آخرین گزارش ها، در شهر بصره در جنوب عراق دست کم پنجاه تن جان باختند و صدها تن زخمی شدند.


زخمی شدن دهها تن در انفجارهای همزمان کرکوک و بازداشت سرکرده القاعده در موصل نیز، از آخرین اخبار امنیتی عراق به شمار می رود.


این انفجارها چند روز پس از بمب‌گذاری هایی در شهرهای ناصریه و بغداد صورت گرفت که طی آنها، ۷۲ نفر کشته شده بودند.


به نقل از براثا گزارش شده که پلیس کرکوک اعلام کرد که نیمه شب گذشته دو خودروی بمبگذاری شده به طور همزمان در شمال کرکوک منفجر شد که دستکم زخمی شدن بیست نفر را در پی داشت.


همچنین چند فرد ناشناس در محله الواسطی در جنوب کرکوک فرودگاه الحریه را هدف سه حمله موشکی قرار دادند.


نیروهای امنیتی عراق یکی از سرکردگان القاعده و نیز هجده فرد تحت تعقیب را در جنوب موصل بازداشت کردند، که همراه این افراد مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره کشف و ضبط شد.


خبرگزاری آلمان گزارش داده بود که میلیون ها زائر شیعه امروز برای شرکت در مراسم اربعین حسینی خود را به شهر کربلا رسانده اند.


اما ظهر شنبه خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون الجزیره گزارش داد که حمله یک بمب‌گذار انتحاری که "تکفیری" اعلام شده، به محل تجمع زائران در شهر بصره عراق، دهها تن کشته و زخمی بر جای گذاشت.


بر اساس این گزارش، حمله بمب‌گذار انتحاری به مردم در بصره در حالی صورت گرفته است که حکومت عراق دستخوش نزاعی سیاسی است که دولت شیعه این کشور را در برابر جناح سنی‌ها قرار داده است.


خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر پلیس که نامش را قید نکرده تعداد کشته‌ها در حمله انتحاری روز شنبه را که تنها نمونه از این دست در ماه گذشته نبوده پنجاه نفر و تعداد مجروحان حادثه را بیش از صد و بیست تن اعلام کرده است.


بر اساس گزارش ها، بمب‌گذار به بهانه شیرینی پخش کردن وارد زائران شده و نهایتا خود را در نزدیکی یک پاسگاه پلیس منفجر کرده است.


به گفته مقامات عراقی، در اولین سالی که نیروهای امنیتی عراق بدون کمک آمریکایی‌ها مسئولیت حفظ امنیت در مراسم اربعین را بر عهده داشته‌اند در عرض دو هفته حدود صدها هزار زائر وارد شهر کربلا شده‌اند.


در حالی که کربلا خود محل وقوع حادثه تروریستی از این دست در روز اربعین یا روزهای منتهی به آن نبوده، در شهرهای دیگر چندین بمب‌گذاری رخ داده که به گفته خبرگزاری فرانسه هدف اصلی آنها اکثریت شیعه این کشور بوده است.


از جمله مرگبارترین این حملات بمب‌گذاری‌های روز پنجم ژانویه در شهر بغداد و جنوب عراق است که دست‌کم ۷۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.


گفتنی است، در حمله تروريستی دیگری که توسط يک بمب‌گذار انتحاری به زائران شيعه عراقی در شهر بصره روز جمعه صورت گرفت، دست کم ۱۵ نفر کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، مقام‌های محلی می‌گويند: پيش از ظهر روز جمعه، يک بمب‌گذار انتحاری با لباس مبدل پليس به گروهی از عزادران مراسم اربعين امام سوم شيعيان در نزديکی يک پايگاه بازرسی پليس در شهر جنوبی بصره حمله کرد.


به گفته عثمان الغانمی فرمانده عمليات فرات مرکزی، تاکنون ۶۰ تروريست بازداشت و۱۴ بمب دست ساز که در مسير حرکت زائران کاشته شده بود، خنثی شده است.