جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقال محسین امین زاده با دستبند و پابند از زندان به بیمارستان

Posted: 12 Jan 2012 05:59 AM PST

 جـــرس: به گزارش منابع خبری جنبش سبز، محسن امین زاده ، زندانی سیاسی و معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات برای انجام پاره ای از معاینات به بیمارستان منتقل شد.


به گزارش سایت شخصی محمد نوری زاد، وی روز پنجشنبه محسن امین زاده را در بیمارستان دیده است، که  چند سرباز با دست بند و پا بند کنارش بودند.


این نویسنده و هنرمند حامی جنبش، در آخرین پست خود در وبلاگ شخصی اش پیرامون مشاهدات روز پنجشنبه خود نوشته است: "خوب که نگاه کردم دیدم این مرد پنجاه و چند ساله ی محصور درمیان سربازان و یونیفورم پوشان، دکتر امین زاده، معاون وزارت خارجه ی دوران آقای خاتمی است. آقای امین زاده را از زندان اوین به اینجا آورده بودند تا قلب او نیز معاینه و بررسی شود. دردست یکی از سربازان، هم دست بند بود و هم پابند. واو هرازگاه با جابجایی آنها، ناخودآگاه به همگان می فهماند که این مردی که مجاورمن نشسته، زندانی است وکسی اجازه ی نشستن براین دو صندلی خالی را ندارد.
همسرآقای امین زاده را نیز دیدم. که بیرون ازسالن درراهرویی ایستاده بود و از پشت شیشه به قد وبالای شوی خویش می نگریست. من ندانسته به دیده بوسی آقای امین زاده رفتم اما اعتراض سربازان به من فهماند که به همان مختصر بسنده کنم و از آن مرد زندانی دوری کنم."


محمد نوری زاد ادامه می دهد: "تماشای امین زاده که جرم نبود. ایستادم و سیر تماشایش کردم. به مردی که تلاش مأموران اطلاعات برای شکستن او دروقت و بی وقت و نیمه های شبِ زندان و انفرادی بجایی نرسیده بود. برای او نیز تلاش کرده بودند یک نقطه ضعفی و یک ماجرای جنسی ردیف کنند و به ضرب بی آبرویی های رایجی که درآن به تبحر رسیده بودند، یک چند حرف مخالف از او دشت کنند و به کاروکسب خود رونقی بدهند، یا اجازه ندهند کارو کسبشان از رونق بیفتد. من درآن نگاه های هرازگاه، شکست یک زندانی را نمی دیدم. بلکه مردی را می دیدم که تنها جرمش سلامت اوست. وهمین او را پیروز می نمود و سرش را به ابرها می سایید. شکست را در جایی باید جست که نکبت دراو هوار می کشد. نکبت در دولتی که می شود اورا رکورد داربزرگترین کلاهبرداری از مردم دانست. نکبت در مجلسی که نخواست یا شهامت این را نداشت که روی پای خود بایستد و اجازه داد مثل کودکان و نوزادان دستش را بگیرند و پا به پایش برند. نکبت در دستگاه قضایی ای که شأن قضاوت را در این مُلک به خاک انداخت. و خود را مضحکه ی تاریخ کرد."


در ادامۀ این گزارش، محمد نوری زاد می نویسد: "کمی بعد، از طریق بلند گو اسم آقای امین زاده و زندان اوین و همراهان او را شنیدم. همه ی آنها برخاستند و پاسخ معاینات را گرفتند وبه سمت در خروجی به راه افتادند. منتظر بودم آن دست بند و پابند بکارآیند و این جانیِ خطرناک را با خفت وخواری از جلوی چشم کنجکاوان و ناظران عبور دهند. دیدم نه، این کار را نکردند. سربازی که دستبند و پا بند را از این دست به آن دست می داد، در سالن را باز کرد و امین زاده را با خود بیرون برد و بقیه نیز از پی آن دو. کمی که گذشت دیدم یک جوان یونیفرم پوش دیگر آمد و سراغ زندانی و همراهان او را گرفت. گفتند همین حالا بیرون رفتند. او از پی دوید و رفت تا از کاروان جا نماند. درمحوطه بیمارستان چهار نفر آقای امین زاده را اسکورت می کردند. دیدم پدرم تعجب کرده. گفتم پدرجان ما را دست کم نگیر. ما همه از بیخ و بن خطرناکیم. پسرت را از زندان برای مداوا به یک درمانگاه بردند با دوازده نفراسکورت."


این نویسنده و وبلاگ نویس که کمپین نامه نویسی به رهبر جمهوری اسلامی را راه اندازی کرده، در انتها می نویسد: درقانون دست بند و پابند برای زندانیان خطرناک و شرور پیش بینی شده است. که مبادا درمسیر دادگاه یا بیمارستان شیطنتی بکاربندند و پا بفرار بگذارند. منتها این روزها این دست بندها و پابندها برای زندانیان سیاسی عاملی برای تحقیر است. هم برای خود زندانی هم برای تماشاگران و بستگان او. که ببینید ما این فرد سیاسی را با چه خفتی جا بجا می کنیم! غافل از این که همان زندانی، با غرور قدم برمی دارد و با همان لبان فروبسته به همگان می گوید: طرف مقابل مرا ببینید که تحمل یک “چرا”ی ساده ی مرا نیز ندارد. مگر من چه گفته ام؟ وچه پرسیده ام؟ تنها گفته ام نباید دزدید. وتنها پرسیده ام: چرا می دزدید؟"


لازم به ذکر است؛ محسن امین زاده، فعال جنبش سبز و عضو جبهه مشارکت، خرداد ماه ۱۳۸۸ و در اولین روزهای اعتراض به نتایج انتخابات دستگیر و بعد از ماهها بازداشت، به اتهام‌های "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور" و همچنین "تبلیغ علیه نظام"، به پنج سال حبس محکوم شد.


هفته گذشته در پی وخامت حال این زندانی سیاسی محبوس در اوین، معاون امنیتی دادستان تهران، از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری کرده بود.


محسن امین زاده  قرار بود براساس نظریه پزشک قانونی طبق وقت تعیین شده برای درمان عارضه قلبی اش به بیمارستان مدرس اعزام شود، برای نخستین بار با دستور جلوگیری از اعزام بدون دستبند به بیمارستان مواجه شد و وی
 در مقابل، از پذیرش شیوه ناشایست و رنج آور اعزام بیماران با دستبند خودداری کرد و حاضر نشد که دست بند را قبول کند.



انتخابات! دیگر فریب هم به سرابم نمی برد

Posted: 12 Jan 2012 05:43 AM PST

سارا زرتشت
«تنگه ی هرمز» اسم رمز تنگنایی است که در سیاست ورزی به آن رسیده اند.« شعِب ابی طالب!» نامی است که دینِ سیاسی برای عواقبِ حکمرانی خویش برگزیده است. « قحط سالی»، تعبیر دلالانِ بازار و پیرانِ سیاس شده است .


روند تحولات سیاسی مرتبط با ایران بیش از پیش شتاب گرفته است.

ژاپن، دومین قدرت اقتصادی دنیا هم گفته است که سیاست اقتصادی اش را با تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی هم سو می کند. اتحادیه اروپا هم به توافق ضمنی در این باره رسیده است. ورایِ های و هوی سیاستمداران، این تحریم ها نشانه چیست ؟

در داخل ایران انتخاباتی در راه است. آقای خامنه ای که ترجیح می دهد  انتخاباتش به جای مردم پسند بودن، دشمن شکن باشد؛ گویا از عدم همراهی هاشمی و همکاری خاتمی و اصلاح طلبان آن چنان خشمگین شده است که موجِ تازه ای از دستگیری ها و زندانی کردن ها به راه انداخته است. یزدی وآرمین و توسلی وهوشمند وخزعلی و فائزه هاشمی و سایت هاشمی و دانشگاه آزاد و آبروی خاتمی اسبابِ هراس افکنیِ حکومت شده اند. باز هم صدای انفجار به گوش می رسد و حلقه ای دیگر بر زنجیره های ترور پیوند می خورد.

شاید هم این سیل برخاسته از نامه های نوشته شده به رهبری است که به راه افتاده است؟!

منتقدان درونیِ حکومت، هر روز بیشتر می شوند و زبانشان تیز تر و ادبیاتشان خشمگین تر می شود. از شوریِ آش، روزنامه ی اطلاعات هم خبردار شده است، یادداشت اعلایِ حسین علایی بر تارک سایت ها می درخشد. پس از قدیانی، پور رعنایِ شهید پورپیرعلی، تمام قد در برابر دیکتاتوری ایستاده است و از عملگان استبداد هل من مبارز می طلبد.

همه چیز واقعی است. این را از قیمتِ واقعی دلار می شود فهمید. نه تنها از قیمتِ دلار که از قیامتِ واژگان هم پیداست. «تنگه ی هرمز!» اسم رمز تنگنایی است که در سیاست ورزی به آن رسیده اند.« شعِب ابی طالب!» نامی است که دینِ سیاسی برای عواقبِ حکمرانی خویش برگزیده است.« قحط سالی»، داستانِ دلالانِ بازار و پیرانِ سیاس شده است .

پس از سی سال، این اپوزیسیون خارج کشور نیست که  وعده ی  فروپاشی نظام می دهد که این بار سیاستِ نظام به فروپاشی رسیده است. دیگر فروشِ بشکه های نفتِ  یکصد دلاری هم  آبرویی نمی خرد و عوام فریبی یارانه ای هم  ره به جایی نمی برد.

خوشحالم که از پا ننشسته ایم. انتخاباتی دشمن شکن نه! زیر پوست شهر، جنبشی در راه است. نامه ها به رهبری، قطره هایی از دریای آتش اند. بیانیه های زندانیان، دشتی پرستاره از اندیشه های گرم و نامه های قدیانی و پورپیر علی مرزهایی ناشناخته از مرگ و زندگی...

در راه زندگي ،
با اينهمه تلاش و تمنا و تشنگي ،
با اينكه ناله مي كشم از دل كه : آب ! آب !
ديگر فريب هم به سرابم نمي برد
پركن پياله را ………. !
 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

هاشمی رفسنجانی: نحوه انتخاب رئیس دانشگاه آزاد غیر قانونی و فاقد اعتبار است

Posted: 12 Jan 2012 05:42 AM PST

 جـــرس: در اولین واکنش به اعلام انتصاب فرهاد دانشجو به ریاست دانشگاه آزاد، که با تلاش دولتی ها صورت گرفت، هاشمی رفسنجانی، رئیس هیأت امنای آن دانشگاه، این روند را "غیر قانونی" خواند و طی بیانیه ای که از سوی دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد صادر شد، این نحوه اقدام "غیر قانونی و فاقد اعتبار" ذکر شد.


در واکنش به این بیانیه، فرهاد دانشجو، که با تلاش و فشار دولتی ها به این پست منصوب شده، تأکید کرده است که روند رأی‌گیری در هیأت امنا قانونی بوده و وی رئیس دانشگاه آزاد می باشد.


بر اساس گزارش ها، جلسه روز چهارشنبه هیأت امنای دانشگاه آزاد، با حضور هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده (سه نماینده هیأت موسس)، محمد محمدیان (رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها)، همچنین کامران دانشجو (وزیر علوم)، مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت)، فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی (سه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی) و در نهایت عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امنا) برگزار شد، که در نهایت اعلام گردید فرهاد دانشجو به عنوان رئیس پیشنهادی این هیئت به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده است.


فرهاد دانشجو در پایان جلسه پر چالش روز چهارشنبه گفته بود: "بنده رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد شدم و نتیجه آن به شورای عالی فرهنگی ارسال می‌شود."


به گزارش ایلنا، در واکنش به این موضوع، روز پنجشنبه، دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه ای ضمن اعلام نظر رئیس این هیأت، نوشته است که جلسه دیروز چهارشنبه ۲۱ دی این هیأت به ریاست هاشمی رفسنجانی برگزار شده و او در ابتدای جلسه خواسته است که نامزدهای ریاست دانشگاه در جلسه حاضر شوند و به سئوالات اعضای هیأت امنا پاسخ دهند و سپس رأی گیری انجام شود و هرکدام از نامزدها که رای بیشتری آورد به عنوان منتخب هیات امناء به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود.


بر اساس این اطلاعیه، بعضی از اعضای هیأت امنا با این پیشنهاد مخالفت کرده اند و گفته اند که مطالعه سوابق نامزدها برای انتخاب رئیس جدید کافی است.


دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد نوشته است که طرفداران مصاحبه با نامزدهای ریاست استدلال کرده اند که باید به این نامزدها فرصت ارائه برنامه و دفاع از آن داده شود و این کار می تواند در مهلت قانونی تعیین شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود، اما مخالفان این پیشنهاد "بدون اینکه ریاست هیأت امنا اعلام رأی کنند، با نوشتن رأی خود و نوشتن صورت جلسه" از پذیرفت نامزدهایی که برای حضور در جلسه در محل حاضر شده بودند خودداری کردند.


در بیانیه مذکور آمده است: "جلسه هیأت امنا به شکل یک طرفه ای به بن بست کشیده شد و بر این اساس، ریاست هیأت امنا اعلام کردند که این نحو اقدام، غیر قانونی و فاقد اعتبار است زیرا می بایست پس از حضور نامزدها و اعلام مراتب رأی گیری توسط رئیس هیأت امنا، اخذ رأی انجام می شد".


در انتهای بیانیۀ دانشگاه آزاد آمده است که جلسه مورخ ۲۱ دی ماه هیئت امناء آن دانشگاه "بدون نتیجه قانونی" پایان یافته است.


من هستم
در واکنش به این بیانیه فرهاد دانشجو با بیان اینکه ریاست جلسه دیروز "بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی" به عهده برادرش (کامران دانشجو، وزیر علوم) بوده و در آن رأی گیری انجام و او به عنوان رئیس پیشنهادی انتخاب شده است.


به گزارش مهر، فرهاد دانشجو بیانیه دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد را "بیانیه اقلیت هیأت امناء یعنی ۴ نفری که رأی شان مقبول نبود" دانست و گفت: "طبیعی است که وقتی کاندیدای اقلیت در جلسه هیأت امنا رأی نمی آورد، عکس العمل غیر منطقی نشان دهند".


وی گفت که خواستن برنامه از نامزدهای ریاست دانشگاه در حالی که سیاست های هیأت امنا هنوز روشن نشده است، "سر کار گذاشتن و بی احترامی" به این نامزدها بوده است.


در آخرین گزارش اینکه، محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، اعلام کرده است که انتخاب فرهاد دانشجو "قطعی" است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی موضوع ریاست او را بررسی می کند.
 

“امام”  شدن چه آسان

Posted: 12 Jan 2012 05:19 AM PST

طاها پارسا
اگر آیت الله خمینی را می توان در موقعیتی قرار داد که معیارِ رفتار و گفتار دیگران شود، چرا آیت الله خامنه ای نباید از این جایگاه برخوردار شود؟



"امام" شدن چه آسان !*

1. گروهی از مسلمانان به عصمت حضرت محمد(ص) اعتقاد دارند. گروهی نیز نه تنها پیامبر را در تمام مراحل زندگی معصوم و عاری از خطا می دانند، بلکه دامنه ی عصمت را متوجه ی سیزده نفر دیگر از اعضاء خانواده ی پیامبر می کنند. این چهاره نفر در ادبیاتِ اسلامی به «چهارده معصوم» مشهورند و از دوازده نفر آنان با لفظِ «امامِ معصوم» یاد می شود. به غیر از این چهارده تن، هیچ فردی در باورِ هیچکدام از مسلمانان عاری از خطا شناخته نمی شود.

 

2. آن کس که معصوم است، گفته ها و کرده هایش می تواند مبنا و منشاء حقیقت و ابزاری عمومی برای کشفِ هر نوع حقیقتی باشد. استدلالی که برای رسیدنِ به نتیجه از این گزاره ها بهره می گیرد، می تواند «استنتاج با توسلِ به معصوم» خوانده شود.

 

3. بدیهی است؛ آن کس که معصوم نیست، گفته ها و کرده هایش نمی تواند مبنا و منشاء «حقیقت» باشد و نمی تواند به مانندِ کردار و گفتارِ معصوم ، پایه ی «هر» استتناجی شوند. یعنی استدلالی که از کلامِ اشخاصِ غیر معصوم، به مثابه کلامِ معصوم بهره می گیرد تا به نتیجه برسد، دچار نوعی «مغلطه» شده است. از آنجا که در دورانِ ما، این مغلطه معمولاً در ارتباط با افرادی مشهورِ به «امام» - و نه امامِ معصوم – ممکن می شود، بهتر است آن را « مغلطه ی توسل به امام» بنامیم.

 

4. نکته ی مهم این است که با استفاده از «مغلطه ی توسل به امام»، رسیدن به هر نتیجه ای ممکن است، اگر از «امام» گفته ها و کرده های متنوعی در دسترس باشد. زیرا صحیفه ای که حاویِ گفتار و رفتارِ امام است، آنچنان «مفصل و پیچیده» است که در «هر حال»، دچار «ناسازگاری» می شود.

 

5. اصلی ترین پیامِ در مقاله ی مشهورِ تاج زاده به نامِ «پدر، مادر، ما باز هم متهمیم» اشاره ای به همین مغلطه بود. در این مقاله او نوشته بود "بزرگترین خطای ما تعمیم مناسبات سیاسی در عصر «عصمت» به عصر «غیبت» بود**" . به یک تعبیر تاج زاده در این عبارات می گوید « اشتباه ما این بود که با امام خمینی به مانند امامِان دوازده گانه مواجهه شدیم و "امام" را به "امامِ معصوم" تعمیم دادیم ».

 

6. برخلاف انتظار، «مغلطه ی توسل به امام» بسیار رایج است و استفاده از آن نزد بسیاری از کسان رونق دارد؛ حتی نزدِ کسانی که قصدی برای فریب افکار ندارند و صادقانه و اخلاقی در خدمت کشفِ حقیقت اند. به عنوان نمونه، مصاحبه ی حمید انصاری با نشریه ی «نسیم بیداری» سرشار از این مغلطه هاست، مغلطه های که اغلب درست و شیرین می نمایند. مثلاً انصاری می گوید : "برخی تکلیف را در مقابل حق قرار می دهند که این کاملاً اشتباه است.(زیرا) در «اندیشه امام» رابطه مستقیم و دائمی بین حق و تکلیف برقرار است". در این نمونه، استدلال انصاری تنها هنگامی درست است که «اندیشه ی امام» اندیشه ای معصومانه باشد و آیا چنین است؟

7. یکی از انتقادات بنیادی که بر گفتمان اصلاح طلبی در ایران رایج است، اتکای این گفتمان به «مغلطه ی توسل به امام» در مواقع موردِ نیاز است و یکی از معمول ترین کاربردهای این مغلطه در نزد اصلاح طلبان، هنگامی رخ می دهد که برای مواجهه با اصولگرایان و یا اشکال بر آیت الله خامنه ای به گفتار و کلامِ آیت الله خمینی، پناه می برند. این پناه بردن، اگرچه در مواضعِ سیاسی موجه می نماید، اما از اساس نادرست و مغلطه آمیز است زیرا « اگر آیت الله خمینی را می توان در موقعیتی قرار داد که معیارِ رفتار و گفتار دیگران شود، چرا آیت الله خامنه ای نباید از این جایگاه برخوردار شود؟» . به عبارتی دیگر، « اگر این "حق" را برای آقای خامنه ای قائل شویم، می توان گفتار و رفتار او را محکِ تفسیرِ گفته ها و کرده های آیت الله خمینی دانست»؛ همان مغلطه ی رایجی که نزدِ اصولگرایان یا هواداران آیت الله خامنه ای و حتی شخص ایشان رایج است( نمونه : امام باج نداد، پس من هم باج نمی دهم ).


8. البته نکته ای نباید مغفول بماند . گاهی یک فرد، الگوی رفتاری و اخلاقی برای یک جامعه یا گروه می شود. یعنی مقبولیت او نزدِ عامه، به او جایگاهی ویژه می دهد که به «یاریِ» آن می توان اخلاق و کردارِ دیگران را نقد کرد و این نقد کردن معمولاً موثر می افتد. از این لحاظ سنجش و نقدِ روشِ حکومتِ آقای خامنه ای با روشِ مملکت داریِ آقای خمینی «موثر» است زیرا آقای خمینی دستِ کم در زمانِ رسیدنِ به قدرت و در دورانِ زمامداری ، نزد عامه ی مردم مقبولیت و مشروعیت داشت اما آقای خامنه ای فاقد این «ویژگی» است. به بیانی فنی تر، آقای خامنه ای بر خلافِ آقای خمینی، فاقد کاریزماست. لذا به نظر می رسد روشِ اصلاح طلبان در این خصوص قابل اعتنا و بلکه اعتبار است؛ اگرچه به همان نسبت طرفدارانِ آقای خامنه ای بیراهه می روند.

 

9. درست تر این است که اصلاح طلبانی چون موسوی خوئینی ها که در مقام استدلال از «مغلطه ی توسل به امام» کمک می گیرند، هواداران آقای خمینی نامیده شوند تا از اصلاح طلبانی چون تاج زاده که تنها درصددِ اصلاحِ الگویِ حکومتی آقای خامنه ای اند، تفکیک شوند. این دسته بندی در نزد اصولگرایان نیز بر همین روال ممکن و چه بسا مفید تر است. حسین شریعتمداری و هم خانواده هایش را شایسته نیست اصولگرا نامید، چون در هواداری آقای خامنه ای نه تنها بر اصول سیاسی و قانونی، بلکه بر اصولِ اخلاقی و دینی چشم می پوشند. اما مطهری را می توان نمونه ای از اصولگرایانی دانست که دستِ کم در عرصه ی سیاسی به مغلطه ی توسل به امام، اعتقادی ندارد و اصول اش را بر آقای خامنه ای هم ترجیح میدهد. اگرچه در عرصه ی عمل، اصولگرایان ترجیح می دهند این تفکیک صورت نگیرد تا بتوانند همچنان در قدرت باقی بمانند و از مزایایِ هواداری آقای خامنه ای برخوردار شوندو اصلاح طلبان نیز در این وضعیت دشوار، راضی به این تشخیص و تفکیک نیستند چون تنها دستاویزشان را برای حضور در نظام از دست می دهند.


10. با این همه، واقعیت این است که هواداری هر دو گروه، به چشم اسفندیار گفتمانشان تبدیل شده است و فعلاً همه ی طیف های سیاسی، مرعوب یا منکوبِ هواداران آقای خامنه ای شده اند. هوادارانی که هر روز در استفاده از لفظِ «امام» برای آقای خامنه ای مشتاق تر می شوند تا به آسانی او "امام" و خیالِ آنان آسوده شود....

 


-------------------------------------------
پا نوشت ها:

* چنانچه در متنِ این یادداشت مشهور است، لفظِ «امام» در این نوشته به معنای عرفی و رایجی استفاده شده است که برای کسانی چون امام غزالی، امام فخر رازی و امام خمینی به کار می رود و این غیر از اصطلاحِ «امامِ معصوم» است که برای امامانِ دوازده گانه در مذهب تشیع رایج است.

**  اشتباه ما این بود که در عمل به برخی امور عرفی تقدس ‌بخشیدیم، غافل از آن که تلاش مذکور عقیم و نتیجه اش عرفی شدن بسیاری از مقدسات است. بزرگترین خطای ما تعمیم مناسبات سیاسی در عصر «عصمت» به عصر «غیب» بود. نتیجه چنین بینشی و عمل بر اساس آن، احیای مناسبات حکومت معصوم در دوره حکومت رهبران غیرمعصوم نبوده و نیست، بلکه سست کردن پایه‌های اعتقادی شهروندان، به ویژه نسل جوان به عصمت و علم لدنی معصومان و تضعیف مبانی ایمانی و اخلاقی جامعه بوده است. در حقیقت سال‌ها طول کشید تا کاملاً درک کنیم حکومت در عصر غیبت، با وجود و حضور انسان‌های متوسط که نه به همه اسرار و رموز جهان و جامعه و انسان آگاهند و نه از حب و بغض‌ها و منافع شخصی بری هستند، نمی‌تواند سعادت اخروی شهروندان را تأمین کند. ( پدر، مادر، ما باز هم متهمیم، سید مصطفی تاج زاده، سایت نوروز)



نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

تلاش غرب برای تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی از طریق شورای امنیت

Posted: 12 Jan 2012 05:18 AM PST

جـــرس: در آستانۀ تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، منابع خبری گزارش داده اند که قدرت های بزرگ غربی به دور تازه‌ای از تحریم‌های شدید علیه تهران مصمم هستند و همزمان روسیه و چین در عین ابراز نگرانی، با تحریم‌های شدیدتر مخالفند.


به گزارش منابع دیپلماتیک، مقامات غربی بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته اند که باب "مذاکرات جدی" را باز کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، نمایندگان فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده شامگاه چهارشنبه (۱۱ ژانویه) پس از ملاقاتی پشت درهای بسته، اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سایت زیرزمینی "فردو" را محکوم کردند و اعلام داشتند که قصد دارند، قطعنامه تازه‌ای با تدابیر تحریمی شدیدتر علیه ایران وضع کنند.


همزمان گفته می‌شود که دشوار است بتوان در شورای امنیت به توافقی در این جهت دست یافت، زیرا روسیه و چین، دو عضو دائمی شورای امنیت، با اتخاذ تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالف هستند.


به گفته مارتین بریان، معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد، ایران با راه‌اندازی تأسیسات زیرزمینی "فردو" نه تنها قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت و بیانیه شورای حکام "آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای" را زیر پا گذاشت، بلکه به اقدامی تحریک‌آمیز علیه جامعه بین‌المللی دست زده است.


دیپلمات فرانسوی به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی با لحنی دوگانه با جامعه بین‌المللی سخن می‌گوید: از سویی به تهدیدات خود مبنی بر بستن "تنگه هرمز"، که برای اقتصاد جهان اهمیت حیاتی دارد، ادامه می‌دهد و از سوی دیگر پیشنهاد می‌کند که گفت‌وگوها با مجموعه قدرت‌های غربی "پنج به علاوه یک" از سر گرفته شود. اما بریان یادآوری می‌کند: این ایران بود که از ادامه‌ی این گفت‌وگوها خودداری ورزید و افزود: "ما به شروع مذاکرات جدی با ایران علاقه‌مند هستیم، اما ایران هنوز پاسخ نداده است."

 

بر اسای این گزارش، ماه گذشته ایالات متحده و "اتحادیه اروپا" تدابیر تحریمی تازه‌ای علیه ایران اعلام کردند و انتظار می‌رود که آنها تحریمات گسترده‌تری، شامل واردات نفت خام از ایران را نیز اعلام کنند.


همزمان، از چین و روسیه نیز نگرانی‌هایی نسبت به گسترش برنامه هسته‌ای ایران دیده می‌شود.


فیلیپ پرهام، معاون نماینده بریتانیا در سازمان ملل، به خبرگزاری‌ها گفت که اعضای شورای امنیت، به توافق درباره اقدامات شدیدتر علیه جمهوری اسلامی نزدیک می‌شوند.


پرهام گفت: "تردیدی نیست که همه از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران هستند." او در رابطه با شروع کار سایت "فردو" در نزدیکی قم، سؤال کرد: "اگر واقعا برنامه هسته‌ای ایران، آن طور که ادعا می‌شود، مبنایی صلح‌آمیز دارد، پس به چه دلیل برنامه‌ی غنی‌سازی در نزدیکی قم به صورت مخفیانه و زیرزمینی انجام می‌گیرد؟"


رزماری دی‌کارلو، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، با اشاره به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی ایران، گفت: "ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا این سطح هیچ توجیهی ندارد.» خانم دی‌کارلو تائید کرد که روسیه و چین به رغم نگرانی از ادامه برنامه هسته‌ای ایران، با قطعنامه تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی موافق نیستند.


فرصتی دوباره برای ایران
بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، محافل سیاسی آمریکا عقیده دارند که باراک اوباما قصد دارد برای آخرین بار فرصتی دیگر به جمهوری اسلامی دهد تا از برخوردی فاجعه‌بار جلوگیری شود. پرزیدنت اوباما سه سال پیش در آغاز زمامداری خود در "کاخ سفید" وعده داده بود تمام تلاش خود را به کار برد تا درگیری تازه‌ای در خلیج فارس پیش نیاید.


گیدو وستروله، وزیرخارجه آلمان، روز جهارشنبه (۱۱ ژانویه) از مقامات ایرانی خواست همکاری با جامعه جهانی را از سر گیرند و افزود: "ما مدتی ‌است که با نگرانی بسیار فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کنیم و ضروری می‌دانیم به ایران و مقامات ایرانی هشدار دهیم که بیش از این خود را در جامعه جهانی منزوی نکنند."

وزیرخارجه آلمان در انتها تأکید کرد که ایران هنوز فرصت دارد با "شفا‌ف‌سازی و همکاری مانع تصویب تحریم‌های در نظر گرفته شده شود".


دیپلمات‌های غربی گفتند در اجلاسی که در حاشیه "شورای امنیت" برگزار شد، درباره انفجار تروریستی در تهران و جانباختن یک کارشناس ایرانی که بامداد چهارشنبه (۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی) در تهران کشته شد، چیزی گفته نشده است.
 

نهادهای امنیتی و نظامی به جای دخالت در امور شهروندان، امنیت آنان را تامین کنند

Posted: 12 Jan 2012 04:37 AM PST

واکنش ادوار تحکیم به انفجار تروریستی تهران
 جـــرس: به گزارش منابع دانشجویی، در پی انفجار تروریستی در تهران و جانباختن یکی از پژوهشگران اتمی کشور، روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) نیز با صدور اطلاعیه ای، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.


به گزارش ادوار نیوز، این تشکل دانشجویی منتقد دولت، در بیانیه خود از حاکمیت و نهادهای امنیتی و نظامی خواست تا به جای ورود به عرصه های رقابت سیاسی و سرکشی به حوزه های خصوصی و عمومی جامعه، در جهت تامین امنیت و حفظ جان و مال شهروندان تلاش نماید.


متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
فاجعه دردناک سوء قصد به جان مهندس مصطفی احمدی روشن یکی از سرمایه های علمی کشور، که منجر به جان باختن این پژوهشگر جوان و زخمی شدن دو تن دیگر از هموطنان عزیزمان شد، جامعه ایران را بیش از پیش در اندوه و هراس فرو برد.


سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم مرحوم مصطفی احمدی روشن و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این حادثه دردناک، ضمن اعلام انزجار از مسببان و محکومیت این فاجعه دردناک، به نهادها و دستگاه های امنیتی و نظامی نیز یادآور می شود که صیانت از جان و مال کلیه شهروندان به ویژه سرمایه های علمی و نخبگان این مرز و بوم، اولین و اساسی ترین وظیفه آن ها در این کشور است و طبعا ورود به عرصه های رقابت سیاسی و اشتغال به سرکوب مطالبات مردمی، امنیتی کردن فضای جامعه از طریق سرکشی به حوزه های خصوصی و عمومی فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه نگاران، به ویژه در دو سال گذشته، این ارگان ها را از وظیفه ذاتی خود باز می دارد.


روابط عمومی
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
چهارشنبه 21 دی ماه هزار و سیصد و نود
 

لاریجانی: نقش ترکیه در مذاکرات اتمی میانجی گری نبوده است

Posted: 12 Jan 2012 04:27 AM PST

جـــرس: رییس مجلس شورای اسلامی که در آستانه سفر خود به ترکیه، ضمن انتقاد از آن کشور گفته بود: نقش ترکیه در مذاکرات هسته ای میانجی‌گری نبوده است، امروز تاکید کرد روابط دوستانه‌ای میان ایران و ترکیه وجود دارد و در این سفر پیرامون مسائل اقتصادی دو کشور و مسائل مهمی که در منطقه در حال وقوع است، مذاکراتی خواهیم داشت.


به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی با ابراز خرسندی از سفر به ترکیه، تصریح کرد: ترکیه کشور دوست، همسایه و برادر ماست و در سطوح بسیار بالایی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و پارلمانی مذاکرات بسیار پیوسته‌ای داشته‌ایم.


رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از تغییراتی که در ترکیه رخ داد، این اولین سفری است که به این کشور داریم و گفت: مسائل مورد بحث ما در این سفر همکاری‌های دوجانبه، رایزنی و همفکری در خصوص مسائل مهم منطقه خواهد بود.


اظهارات لاریجانی قبل از سفر به ترکیه
رئیس مجلس شورای اسلامی که کمتر از یک هفته بعد از سفر داوود اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) به تهران، رئیس راهی ترکیه شد، قبل از این سفر گفت: پیام مهم سفر اوغلو به تهران تغییر آرام سیاست ترکیه در خصوص سوریه بود.


در آستانه این سفر رئیس مجلس در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه در خصوص روابط دو کشور سخن گفت و در عین حال تاکید کرد: "در مسائل مختلف منطقه‌ای دو کشور با هم وحدت نظر دارند، گاهی اختلاف نظر هم پیش می‌آید ولی در مجموع روابط دوستانه‌ای میان ایران و ترکیه وجود دارد."


اشکال آنها این است که به مذاکرات ابزاری نگاه می کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای و نقش ترکیه در این ارتباط، گفت: "نقش ترکیه در این زمینه میانجی‌گری نبوده است."


وی افزود: اشکال اصلی بر گروه ۱+۵ این است که این گروه به مذاکرات به عنوان ابزار نگاه می‌کند در حالی که ایران معتقد است مسائل هسته‌ای از طریق مذاکرات قابل حل است؛ فکرمی‌کنم اگر ۱+۵ نگاه دقیق‌تری به موضوع داشته باشد و به صورت ابزاری به مذاکرات نگاه نکند و مذاکرات را محملی برای حل مسائل بداند، ایران در این زمینه می‌تواند گام‌های قوی‌تر و موثرتری بردارد.


لاریجانی تاکید کرد: البته باید اشاره کرد که حقوق ایران در مساله هسته‌ای قابل معامله نیست زیرا ایران در چارچوب ان پی تی فعالیت می‌کند و از حقوقی برخوردار است که همه کشورهای عضو ان پی تی از آن برخوردارند، مهم‌ترین مساله این است که ۱+۵ دست از بهانه‌های واهی خود بردارند تا مذاکرات هسته‌ای جنبه روشنگری داشته باشد.


تاثیر تحریم‌ها و تهدید‌ها علیه ایران
لاریجانی همچنین پیرامون تحریم های اتخاذ شده علیه جمهوری اسلامی گفته بود: "پس از پیروزی انقلاب که منجر به فرار دیکتاتور وابسته به آمریکا شد، اعمال تحریم‌ها آغاز شد، این تحریم‌ ها بیش از آنکه ماهیت ملموس داشته باشد بیشتر نشان دهنده یک ژست سیاسی است؛ آنها در ظاهر می‌گویند ما طرفدار دموکراسی و حقوق بشر هستیم اما زمانی که ملت ایران دیکتاتوری را از کشور اخراج کردند، با این اقدام ملت شروع به ستیز کردند."


وی افزود: "این گونه اقدامات و موضع‌گیری‌ها نشان دهنده رفتارهای دوگانه کشورهای غربی است که نه تنها در قبال ایران بلکه گاهی در برابرمردم کشور ترکیه نیز مشاهده شده است و البته اینگونه رفتار‌های کشورهای غربی و‌آمریکا خاص ایران نیست بلکه مقابله با رشد اقتصادی چین هم نمونه دیگری از خودخواهی و زیاده‌خواهی این کشورهاست و آمریکایی‌ها بهتر است بدانند زمان قلدر بازی‌ به سر آمده و بهتر است روش دیگری را انتخاب کند."


اتهامات آمریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران
لاریجانی در سخنان خود افزود: "چرا ایران باید به سمت سلاح هسته‌ای برود زیرا داشتن این سلاح که کمکی به حفظ ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند؛ ایران برای تاثیرگذاری در منطقه نیازی به امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری ندارد بلکه با اقدامات فرهنگی سعی در افزایش تاثیرگذاری دارد واین کشورها بدانند ما روابط‌مان را با سایر کشورها بر اساس سلاح تنظیم نمی‌کنیم."


وی تاکید کرد "مساله هسته‌ای هیچ کمک به حفظ ثبات منطقه‌ای نمی‌کند و به همین دلیل نیز به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیستیم و از نظر دینی هم آن را درست نمی‌دانیم؛ همانطور که اطلاع دارید رهبر ایران ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند و سیاست‌های کشور نیز بر اساس این فرمایش تنظیم می‌شود."


در قبال خیزش های منطقه
لاریجانی پیرامون خیزش های مردم منطقه نیز گفت: تحولات منطقه‌ای حوادث بسیار مهم و پیوسته‌ای است که در یک سال اخیر رخ داده وتاثیرات مهمی در شکل منطقه ایجاد کرده است. باید به دنبال دلیل اصلی وقوع این تحولات رفت که چرا این تحولات در این کشورها رخ داده است؛ دلیل اصلی این تحولات این است که مسلمانان و مردم این کشورها نمی‌خواهند زیر سیطره دیکتاتوری‌ها وابسته به آمریکا و کشورهای غربی باشند.


وی بدون اشاره به سوریه ابراز عقیده کرد "آمریکا و همپیمانانش پس از جنگ جهانی دوم همواره به دنبال تحقیر مردم این کشورها بوده‌اند و همین مساله باعث بیداری این ملت‌ها شد و مردم این کشورها قصد بازگشت به اصول اسلامی خود را دارند و نمی‌خواهند تحت سلطه کشورهایی مانند آمریکا و دیکاتوری‌های وابسته به آنها باشند، لذا ایران و ترکیه در قبال این تحولات می‌توانند همکاری‌های زیادی داشته باشند البته لازمه اصلی این همکاری‌ها این است که در دو طرف تحلیل‌های مساوی و هماهنگی در قبال این تحولات وجود داشته باشد."


گفتنی است، ملاقات با عبدالله گل، رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از برنامه‌های سفر لاریجانی به آن کشور است.
 

گلایه رهبری از عدم ثبت نام منتقدان و قضیه ۶۰ درصد کرسی های مجلس

Posted: 12 Jan 2012 03:34 AM PST

جـــرس: در مهمترین خبر انتخاباتی به گزارش منابع خبری جرس از تهران اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار آذر ماه خود با رهبری به وی می‌گوید: "وضعیت کشور بحرانی است، اوضاع خارجی خوب نیست، شما بیایید و قدم پیش بگذارید و اوضاع را سامان بدهید. راه حل هم برگزاری یک انتخابات آزاد با حضور نیروهای منتقد است."


آقای خامنه ای به هاشمی پاسخ می دهد: "من مشکلی ندارم . حتی اگر شصت درصد کرسی های مجلس را هم منتقدان ببرند من باز مشکلی ندارم." هاشمی می‌گوید:"باید هم چنین باشد. بیایید همین مطلب را اعلام کنید تا همگان نظر رهبری را بدانند." آقای خامنه ای مخالفت می‌کند: "صلاح نیست." هاشمی می گوید: "بسیار خوب! اجازه دهید من از طرف شما بگویم." آقای خامنه ای باز هم مخالفت می کند و به هاشمی می گوید: "خودم به موقع خواهم گفت." و یک ماه می گذرد و چنین اتفاقی نمی افتد.


منابع خبری جرس می افزایند در دیدار اخیر هاشمی رفسنجانی با رهبری در دی ماه که پس از پایان مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس انجام شد، آقای خامنه ای با حسرت رو به هاشمی کرده می گوید: "من که به شما گفتم حتی اگر شصت در صد کرسی های مجلس هم به دست منتقدان بیفتد، من مشکلی ندارم ، پس چرا این‌ها نیامدند؟"
 

ژاپن به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی می پیوندد

Posted: 12 Jan 2012 03:04 AM PST

خودداری پالايشگاه های اروپا از خريد نفت ايران

جـــرس: در ادامه فشارهای بین المللی بر جمهوری اسلامی، و در واکنش به درخواست آمریکا برای تحریم نفتی ایران، ژاپن روز پنجشنبه گفته است که واردات نفتی خود از ایران را کاهش می دهد و در همراهی با تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، این اقدام را هر چه سریعتر انجام خواهد داد.


همزمان اعلام شد که پالايشگاه های اروپايی خريد نفت خام ایران را متوقف کرده و يا در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.


این درحالیست که یکی از مسئولان وزارت نفت هند اعلام کرده است این کشور قصد ندارد میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهد، اما یک مقام نفتی دیگر روز چهارشنبه گفته بود که دولت هند به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده است که از میزان واردات نفت از ایران بکاهند.


به گزارش رادیو فردا، جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، روز پنجشنبه، پس از دیدار با یک مقام ارشد آمریکایی در توکیو، با تأکید بر انکار ناپذیر بودن "مسئله توسعه برنامه اتمی" جمهوری اسلامی، اقدامات آمریکا در مقابله با این برنامه را قابل درک خواند و افزود که ژاپن در نظر دارد در برنامه‌ای "هرچه سریع‌تر" خرید نفت از ایران را کاهش دهد.


گفتنی است ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست واردات نفت از ایران را متوقف کند.


ایالات متحده برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه مقامات تهران کرده و خواستار همراهی همپیمانانش با این تحریم‌ها شده است.


تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز چهارشنبه سفر خود به چین و ژاپن را با محوریت جلب حمایت این کشورها برای همراهی با تحریم‌های بخش انرژی ایران آغاز کرده است.


وی ابتدا به چین سفر کرد؛ سفری که جواب قاطعی را از سوی مقامات پکن در بر نداشت.


چین که بزرگترین وارد‌کننده نفت خام از ایران به شمار می‌رود، حامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران بوده، اما همواره مخالفت خود را با اعمال تحریم‌ها یک‌جانبه علیه ایران گوشزد کرده است.


با این‌حال ژاپن پس از مذاکرات روز پنجشنبه وزیر دارایی این کشور با وزیر خزانه داری آمریکا، به طور علنی از تمایلش برای کاهش واردات نفت از ایران خبر داد، اما تأکید کرده است که تحریم واردات غیر نفتی ایران نیاز به زمان بیشتری دارد.


ژاپن همچنین از خریداران گاز طبیعی ایران به شمار می‌رود.


وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم توکیو برای کاهش سطح معاملات نفتی با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که آمریکا برای افزودن فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی در حال مذاکره با کشورهای مختلف است و خاطر نشان نمود که این اقدامات در مراحل اولیه قرار دارند.


موافقت ژاپن با همراهی با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در حال حاضر از لحاظ تأمین انرژی با وضعیت چندانی خوشایندی مواجه نیست و فعالیت اکثر نیروگاه‌های اتمی این کشور به دلایل مختلفی موقتا متوقف شده است.


با این‌حال تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام توکیو تأثیر شدیدی بر روی اقتصاد و نیازمندی‌های حوزه انرژی ژاپن نخواهد گذاشت و این کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از محل کشورهای نفت خیزی نظیر عربستان سعودی و امارات تأمین کند.


خودداری پالایشگاههای اروپایی
بر اساس این گزارش، روزنامه «فايننشال تايمز» نیز اعلام کرده است که پالايشگاه های اروپايی خريد نفت خام ایران را متوقف کرده و يا در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.


قرار است نمايندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا، سوم بهمن‌ماه، در نشستی شرکت کنند که، برپايه گمانه های قوی، تحريم همه جانبه نفتی جمهوری اسلامی ايران را به دنبال خواهد داشت.

مسئولان و دست اندرکاران معامله های نفتی به روزنامه «فايننشال تايمز» گفته اند که يا به کل از خريد نفت ايران خودداری کرده اند يا، در برخی موارد، سطح معاملات جديد خود را به حداقل رسانده اند.


با اين حال، مقاديری از نفت خام ايران کماکان به صورت محدود در چهارچوب قراردادهای طولانی مدت از پيش منعقد شده، يا آن دسته از قراردادهای دوره ای که قبل از تحولات اخير بسته شده اند، ماهيانه به اروپا صادر خواهد شد. طبق قوانين، فسخ يک جانبه قراردادهايی که به امضای طرفين رسيده اند مجازات هايی را در پی خواهد داشت.

ديويد گريلی، رئيس بخش تحليل نفتی گروه مالی «گلدمن ساکس» در نيويورک، گفته است: "در پاسخ به تحريم های جديد ايالات متحده و در انتظار تحريم مشابهی از سوی اتحاديه اروپا، پالايشگاه ها در حال تقليل ميزان خريد نفت خود از ايران هستند."


شرکت های نفتی در شرايطی خود را آماده تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا می کنند که کشورهای غربی به تهران فشار می آورند تا برنامه تسليحاتی هسته ای مشکوک خود را متوقف کند. ايالات متحده علاوه بر نفت، بانک مرکزی ايران را نيز مشمول تحريم های خود قرار داده و مؤسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ايران وارد معامله شوند مورد مجازات قرار می دهد. بانک مرکزی ايران پيش از اين، ترخيص بخش اعظم صادرات نفتی را بر عهده داشته است.


هماهنگ با تصميم پالايشگاه ها، بانک ها نيز در نتيجه تحريم های آمريکا از ارائه خدمات مالی برای معاملات با ايران خودداری می کنند. پاتريک تای، تحليل گر ارشد کشتيرانی در لندن، می گويد: "در کل، افراد از موقعيت هايی که باعث شود نامشان با ايران ارتباط پيدا کند، دوری مي کنند. هر روز شاهديم که تعداد بيشتری داوطلبانه چنين تصميمی می گيرند."

گفتنی است، ايران با صادرات نفتی معادل روزانه حدود ۲.۳ ميليون بشکه – که بيشتر به مقصد آسيا ارسال می شود– در جايگاه سومين صادرکننده بزرگ جهان قرار دارد. از اين مقدار، سهم اتحاديه اروپا به طور متوسط حدود ۴۵۰۰۰۰ بشکه در روز بوده است.


تهديد اخير جمهوری اسلامی در بستن تنگه هرمز، قيمت نفت را تا ۱۱۰ دلار در بشکه افزايش داد. حدود يک سوم کل نفت ارسالی از طريق دريا در جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

 

بر اساس گزارش ها، بزرگترين مشتری نفتی اروپايی ايران شرکت «رويال داچ شل» بوده است. ديگر خريداران از این قاره شرکت «توتال» فرانسه، «رپسول وای.پی.اف» و «سسپا» از اسپانيا، شرکت های «ای.ان. آی.»، «ساراس» و «ای.آر.جی.» از ايتاليا و «هلنيک» يونان بوده اند.


هند در موضعی دوگانه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مسئولان وزارت نفت هند اعلام کرده است این کشور قصد ندارد میزان وارد نفت از ایران را کاهش دهد. این در حالی است که یک مقام نفتی دیگر روز چهارشنبه گفته بود که دولت هند به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده است که از میزان واردات نفت از ایران بکاهند.


یکی از مسئولان وزارت نفت هند روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت هند تا کنون هیچ دستورالعملی در مورد کاهش خرید نفت از ایران صادر نکرده و از شرکت‌های نفتی هند نخواسته است تا از میزان واردات نفت از ایران بکاهند.


این درحالی است که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه صنعت نفت هند گزارش کرد دولت هند به منظور همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده است که میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهند و کسری واردات را از محل دیگری تامین کنند.


این منبع آگاه تأکید کرد که هند مایل نیست خود را از جریان تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی کند.


هند که پس از چین دومین خریدار عمده نفت از ایران است، در حال حاضر تحت تأثر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است.


این کشور نزدیک به ۱۲ درصد از نیاز روزانه نفتی خود را که بهای آن سالانه به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد، از ایران خریداری می‌کند.


کشورهای حوزه خلیج فارس و اخیرا لیبی، طی روزهای گذشته قول داده اند که در صورت تحریم نفتی جمهوری اسلامی ، حاضرند کمبود ناشی از آنرا با افزایش تولید و صادرات جبران کنند.
 

مصباح یزدی: سفارش‌های رهبری مورد کم‌توجهی مسئولین دانشگاه و وزارت ارشاد واقع شد

Posted: 12 Jan 2012 02:55 AM PST

در دیدار با فرمانده کل سپاه

جـــرس: عضو مجلس خبرگان و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی «امام خمینی» قم، مشکلات فرهنگی جامعه را ناشی از بی‌توجهی‌ها به تهاجم فرهنگی و غفلت‌ مسئولین از ارائه راهکارهای مناسب در مواجهه با این موضوع دانست.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آثار محمد تقی مصباح یزدی، وی در دیدار با محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران ضمن شکرگزاری به خاطر وجود جمهوری اسلامی گفت: "بعد از پیروزی انقلاب و با فعال شدن دانشگاه‌ها و آغاز جنگ، نیروهای حوزوی و دانشگاهی به سمت جبهه‌ها بسیج شدند و دانشگاه‌ها هم طبق روال قبل از انقلاب پیش رفت، و این عوامل به کمک هم مانع از تحول اساسی در فرهنگ کشور شد."


وی ابراز عقیده کرد: مشکلات فرهنگی جامعه نتیجه قصوری است که در تحول دانشگاه‌ها به وجود آمده است و نه تنها قصور صورت گرفت، بلکه راه‌های جدید برای فساد دانشگاه‌ها باز شد.


مصباح یزدی  ادامه داد: در این میان، سفارش‌های رهبری با عنوان تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی، مورد کم‌توجهی مسئولین دانشگاه و وزارت ارشاد واقع شد و روزبه‌روز مشکلات فرهنگی جامعه افزایش یافت.


عضو خبرگان رهبری سایه افکندن مسائل سیاسی بر مسائل فرهنگی را بزرگ‌ترین مانع برای پیشرفت فرهنگ جامعه برشمرد و تصریح کرد: اگر مسائل فرهنگی مستقل از مسائل سیاسی مورد تحلیل، بررسی و اجرا قرار می‌گرفت و تصمیم‌گیرندگان آن مستقل از سیاست عمل می‌کردند، اقدامات بهتری صورت می‌گرفت و نتیجه شایسته‌تری در پی‌ داشت.


وی با اشاره به طرح همکاری حوزه و دانشگاه یادآور شد: اگر از همان ابتدا طرح همکاری حوزه و دانشگاه، ادامه پیدا می‌کرد و کارشکنی‌هایی صورت نمی‌گرفت، اکنون ده‌ها کتاب قابل ارائه در سطح دنیا داشتیم و در مباحث علوم انسانی نیز حرفی تازه به جامعه علمی عرضه می‌کردیم.


مصباح یزدی اظهار داشت: برای تحول در دانشگاه باید قدم به قدم جلو برویم و هر دانشگاه با توجه به اولویت‌ها و نیاز جامعه رشته‌ای را مورد بررسی قرار دهد..