جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برکناری ناگهانی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی

Posted: 19 Jan 2012 06:31 AM PST

جـــرس: درحالیکه کماکان موضوع رسیدگی به اختلاس های میلیاردی در تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی در مُحاقِ عدم رسیدگی باقی مانده، منابع خبری روز پنجشنبه گزارش داده اند که رحمت‌الله حافظی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از سمت خود بركنار و مجید موسویان رئیس صندوق بیمه روستاییان و عشایر با حفظ سمت به عنوان سرپرست این سازمان انتخاب شد.


تعامل نیوز‏‏ بدون اشاره به دلیل این عزل و نصب ناگهانی نوشته است: در ۴ سال گذشته یعنی از سال ۸۶ تا کنون سازمان تامین اجتماعی سه مدیر را بر خود دیده است. ابتدا حسین ضیائی که از سازمان خدمات درمانی کشور به تامین اجتماعی آمد و توانست در طول مدت خدمت خود به افزایش بیمه شدگان و درآمدهای بیمه‌ای این سازمان کمک کند. جایگزین او علی ذبیحی بود که کارش را با تعطیلی روزنامه خورشید برای جلوگیری از ریخت و پاشها شروع کرد. اما موج اعتراض‌های بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و جامعه کارگری و از همه مهم‌تر کارکنان سازمان تامین اجتماعی به آنجا رسید که جهرمی، وزیر وقت رفاه و تامین اجتماعی عطای این مدیر را به لقایش بخشید و او را از کار برکنار کرد تا او راهی وزارت صنایع و معادن وقت شود.

سرانجام در پاییز ۸۹ قرعه به نام رحمت‌الله حافظی افتاد و وی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ساختمان سازمان تامین اجتماعی در میدان آزادی رفت. در زمان حافظی بود که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مطرح شد.پس از كش و قوس های فراوانی که این تحقیق و تفحص داشت سلیمان جعفر زاده رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس از اختلاس یکهزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی شستا خبر دادو با اشاره به اینکه حجم تخلفات رخ داده بیش از سه هزار میلیارد تومان است، اعلام کرد که هیئت رئیسه مجلس مانع از ادامه تحقیقات در این باره شده است.

حالا با رفتن حافظی صندلی سازمان تامین اجتماعی مجید موسویان را بر خود می بیند كسی كه این سرپرستی را با حفظ سمت قبلی قبول كرده است .


این گزارش می افزاید: بركناری مدیران در روز های پنج شنبه و جمعه از ترفند هایی است تا اطلاع رسانی پیرامون این موضوعات حساس به حاشیه كشیده شود بدیهی است سازمان تامین اجتماعی با زیر مجموعه هایی چون سازمان بازنشستگی شستا دارای حواشی مهم و فراوانی است كه از دید رسانه ها دور نمانده است اما این مدل بركناری آن هم در شرایطی كه هفته بعد نیمه تعطیل است حرف و حدیث های فراوانی را در پی خواهد داشت.

هاشمی رفسنجانی حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد را امضا نخواهد کرد

Posted: 19 Jan 2012 06:24 AM PST

منابع نزدیک گزارش داده اند

جـــرس: در پی اعلام قطعی شورایعالی انقلاب فرهنگی (به ریاست محمود احمدی نژاد) مبنی بر ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، و درحالیکه این انتصاب توسط هیئت موسس آن دانشگاه "غیر قانونی" و "فاقد اعتبار" ذکر شده، منابع خبری گزارش داده اند که هاشمی رفسنجانی از امضای حکم فرهاد دانشجو خود داری خواهد کرد.


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از منابع نزدیک به هاشمی رفسنجانی - رئیس هیئت امنا و موسسین دانشگاه آزاد - گزارش داده است که وی همچنان نحوه رای گیری توسط جناح دولتی هیأت امنا را غیر قانونی می‌داند و معتقد است اعلام ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد یک اقدام تبلیغاتی و بدون پشتوانه قانونی بوده است.


روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از این منابع نوشته است که به همین جهت این احتمال وجود دارد که هاشمی رفسنجانی در اعتراض به این موضوع حکم ریاست فرهاد دانشجو را صادر نکند.


گفتنی است دبیرخانه دانشگاه آزاد با انتشار اطلاعیه ای خبر انتخاب برادر کامران دانشجو به ریاست این دانشگاه را اقدامی غیرقانونی و بی اعتبار خواند و اعلام کرد که این جلسه بدون نتیجه پایان یافته است.


اما روز سه شنبه هفته جاری، فرهاد دانشجو با رای قاطع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی – به ریاست محمود احمدی نژاد- ریاست دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت.



ابلاغیه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی ارز در دست اشخاص

Posted: 19 Jan 2012 05:53 AM PST

دلار در بازار ارز به ۱۸۲۰ تومان رسید

جـــرس: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سیاست های جدید ساماندهی ارز موجود در نزد اشخاص را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.


همزمان گزارش ها حاکی از صعود دلار به مرز ۱۸۲۰ تومان در بازار ارز ایران طی بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه می باشد.


به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرد: بانک‌ها مجاز هستند در صورت اظهار ارز به هر میزان توسط اشخاص، با احراز هویت و ثبت دقیق و کامل اطلاعات متقاضی به یکی از طرق ذیل اقدام نماید:

خرید ارز به نرخ بازار فرعی و فروش آن جهت مصارف ارزی آن بانک در چارچوب مجموعه مقررات ارزی به نرخ مزبور و افتتاح حساب ارزی که در صورت انجام این کار، بانک‌ها مکلفند ضمن اجتناب از اخذ هرگونه تعهد مبنی بر پرداخت ارز در حد مقدورات و یا پرداخت معادل ریالی آن در صورت تقاضای برداشت اصل سپرده از حساب ارزی نسبت به پرداخت عین ارز به متقاضی اقدام نماید.


همچنین در تبصره آمده است : سود متعلقه به حساب های ارزی مزبور در سررسید به صورت ارزی و قبل از سررسید به صورت ریالی و به نرخ بازار فرعی قابل پرداخت است.


بر اساس این گزارش، کلیه حساب‌های ارزی مفتوحه تا قبل از صدور این بخشنامه مشمول ضوابط مندرج در قسمت "ج" از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی بوده و تمدید سررسید حساب‌های ارزی قبلی تابع مقررات جدید و با رعایت تبصره این بخشنامه امکان‌پذیر خواهد بود.


تداوم صعود نرخ ارز
بر اساس گزارش تارنمای «مثقال»، روز پنجشنبه در بازار ارز ایران، دلار آمریکا ۱۸۲۰، یورو ۲۳۵۰ و پوند انگلستان ۲۸۳۰ تومان به فروش می رسد.


بازداشت معاون رئیس جمهور عراق

Posted: 19 Jan 2012 05:48 AM PST

جـــرس: برخی منابع خبری، از دستگیری معاون رئیس‌جمهوری عراق به وسیله نیروهای واکنش سریع عراق و انتقال وی به بغداد خبر دادند.


به گزارش مهر، خبرگزاری النخیل اعلام کرده است که: نیروهای واکنش سریع عراق با حضور در اقلیم کردستان طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهوری را دستگیر و روانه بغداد کردند.


به گزارش مهر، منابع وابسته به ائتلاف کردستان دیروز از حضور احتمالی معاون رئیس‌جمهوری عراق به همراه برهم صالح نخست وزیر منطقه کردستان عراق در بغداد خبر داده بودند.


چندی پیش در پی اعتراف چند تن از محافظان طارق الهاشمی مبنی بر ارتباط او با تروریست‌ها و انفجار اخیری که در پارلمان عراق صورت گرفت که گفته می‌شود یک سوء قصد ناکام علیه «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق بوده است، دستگاه قضایی این کشور حکم بازداشت هاشمی را صادر کرد اما او به منطقه کردستان گریخت.


هاشمی با رد اتهاماتش، خواستار بررسی و پیگیری پرونده‌اش در منطقه کردستان عراق شده است. این در حالی است که فهرست العراقیه نیز در پاسخ به این اتهامات تمام اعضای خود را از پارلمان عراق بیرون آورده است و در راستای فاز جدید کارشکنی‌هایش علیه روند سیاسی کشور وزرای خود را از کابینه مالکی بیرون آورد


رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که حسین الاسدی نماینده ائتلاف «دولت قانون» در پارلمان عراق گفته است طارق الهاشمی معاون اول رئیس‌جمهور با عدم تسلیم خود به دستگاه قضایی و عدم اجرای تصمیم هیئت قضایی کشور موجب شد تا شورای عالی قضایی عراق حکم مصادره تمام دارایی‌های منقول و غیرمنقول او را به وزارت دارایی و بخش‌های ذیربط آن ارسال کند و این گامی در راستای محاکمه غیابی او بدلیل اتهامات وارده به او است.


بحران داخلی عراق به بالاترین حد خود طی چند سال اخیر رسیده و گروهی از دولتمردان تحت تعقیب و پیگرد قرار گرفته اند و شورای عالی قضایی عراق چند روز پیش حکم مصادره دارایی‌های معاون اول رئیس‌جمهور عراق را به وزارت دارایی داده بود.


انفجار ایستگاه گاز رشت یک کشته داد

Posted: 19 Jan 2012 05:35 AM PST

جـــرس: بر اثر انفجار در یک ایستگاه گاز در بیست کیلومتری شهر صنعتی رشت که روز پنجشنبه رخ داد، دست کم یک نفر کشته شد.


به گزارش فارس، مدیر عامل آتش نشانی رشت گفت: نگهبان ایستگاه گاز رشت در انفجار آن جان خود را از دست داد.


محمدعلی رفیعی در حاشیه انفجار ایستگاه تقویت فشار گاز لاکان رشت اظهار داشت: در این حادثه 75 نفر از نیروهای آتش نشان برای مهار آتش و جلوگیری از سرایت شعله‌های مهیب به تاسیسات و کمپرسورها و خنک کننده ایستگاه تلاش مضاعف کردند.


وی، با بیان اینکه در این حادثه مهیب یک نفر جان خود را از دست داد، اذعان داشت: نگهبان ایستگاه گاز رشت در این حادثه جان خود را از دست داد.


به گفته رفیعی، کارشناسان مربوطه در حال حاضر با حضور در محل حادثه در حال بررسی دلیل بروز آن و میزان خسارات وارده هستند.



فرمانده سپاه قدس: جنوب لبنان و عراق تحت تاثیر عملكرد و تفكر ما هستند

Posted: 19 Jan 2012 05:25 AM PST

جـــرس: فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: جمهوری اسلامی در جنوب لبنان و عراق حضور دارد و این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملكرد و تفكر ما هستند و جمهوری اسلامی این قابلیت را دارد كه حركت را سازمان‌دهی و باعث تشكیل حكومت‌های اسلامی در جهت مبارزه با استكبار شود.


این مقام ارشد واحد برون مرزی سپاه، همچنین پیرامون حوادث سوریه نیز، با حمایت کامل از حکومت آن کشور مدعی شد: مردم سوریه به طور كامل طرفدار حكومت هستند و طرفداران معارضه هم نتوانسته اند یك تجمع میلیونی در اعتراض به حكومت بشار اسد ایجاد كنند و مرض سوریه، مرضی نیست كه حكومت آن را از بین ببرد.


به گزارش ایسنا، پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در نشست مقدماتی «جوانان و بیداری اسلامی» گفت: پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر، كشورهای غربی به دنبال مرعوب كردن كشورهای اسلامی بودند. آن‌ها از طریق سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تلاش كردند كه كشورهای دیگر را با اهداف خود همراه كنند و آن‌ها را برای همراهی در جنگ عراق و افغانستان تحت فشار قرار دادند.


سلیمانی با اشاره به جنگ 33 روزه حزب‌الله با اسرائیل اظهار كرد: این پیروزی خارج از تصور آمریكایی‌ها بود، در واقع حزب‌الله پس از این پیروزی از چارچوب تهدید‌شونده به چارچوب تهدید‌كننده و بازدارنده تبدیل شد و به عبارتی دیگر جنگ 33 روزه در داخل اسرائیل اتفاق افتاد.


فرمانده سپاه قدس ادامه داد: در جنگ 22 روزه نیز كه در مرز مصر اتفاق افتاد، اسرائیل بار دیگر شكست خورد. این دو پیروزی حزب‌الله و دو شكست آمریكا در عراق و افغانستان باعث شد كه در نظرسنجی‌های انجام شده تا سال 2006 میزان نارضایتی از آمریكا در منطقه به 85 درصد برسد و بر همین اساس حركت به سمت اسلامیت شكل گرفت.


او درباره تحرك جدید اسلامی به وجود آمده در منطقه گفت: این تحركات رفته رفته اسلامی‌تر شده و مثل انقلاب اسلامی ایران با مرور زمان شكل خود را پیدا می‌كنند.


سلیمانی با اشاره به برگزاری كنفرانس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی اظهار كرد: جمهوری اسلامی بر مبنای یك نیاز این كنفرانس بین‌المللی را برگزار می‌كند. دشمن از روند تحولات غافلگیر شده است و حتی ایران این قابلیت را دارد كه این حركت را ضد دشمن سوق دهد. این در حالی است كه این قابلیت در اردن و نه در تركیه وجود دارد، اما جمهوری اسلامی این قابلیت را دارد كه حركت را سازمان‌دهی و باعث تشكیل حكومت‌های اسلامی در جهت مبارزه با استكبار شود.


وی ادامه داد: دشمنان تلاش می‌كنند این میدان را برای جمهوری اسلامی ایران تنگ كرده و هزینه‌های بسیاری را بر كشورمان تحمیل كنند، اما این اجلاس فرصتی است برای این‌كه هزاران جوان موثر در تحركات بیداری اسلامی به ایران سفر كرده و بدین شكل از حساسیت ایران‌هراسی كاسته شود. جوانان كشورهای دیگر با حضور در ایران می‌توانند یك حكومت اسلامی بر پایه دین را از نزدیك حس كنند.


فرمانده سپاه قدس با بیان این‌كه اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی تبلیغاتی نیست، ادامه داد: برگزاری این اجلاس می‌تواند به جوانان كشورهای دیگر نشان دهد كه چگونه می‌توان بر اساس یك حكومت دینی، توسعه صنعتی و دموكراسی را ایجاد كرد.


وی گفت: ایران اولین و تنها كشوری است كه توانسته از هجوم غرب و اسرائیل در امان بماند. هم‌چنین ایران در دنیای امروز گسترده‌تر شده است و مرزهای فرهنگی‌اش توسعه پیدا كرده است.


سلیمانی افزود: ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. در واقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملكرد و تفكر جمهوری اسلامی هستند.


او با بیان این‌كه توجه به رفتار به عنوان دیپلماسی عمومی در اجلاس بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی بسیار حایز اهمیت است، اظهار كرد: باید در رفتار خود حقیقت شیعه بودن را نشان دهیم و به دنبال شیعه كردن دیگران نباشیم، به طور طبیعی حقیقت شیعه می‌تواند تاثیرات به‌سزایی داشته باشد. همان‌گونه كه جمهوری اسلامی در بسیاری از موارد به پیروزی رسیده است و این موضوع باعث برداشت صحیح از ایران می‌شود. در واقع نباید از دروغ و مبالغه درباره‌ حكومت اسلامی استفاده كرد؛ زیرا به اندازه كافی حقیقت وجود دارد كه بتواند باعث شناخت كامل شود.


فرمانده سپاه قدس در پاسخ به سوالی درباره‌ تحولات سوریه مدعی شد: مردم سوریه و قومیت‌ها به طور كامل طرفدار حكومت هستند و در اهل سنت نیز بخش مهمی از مردم به تحولات سوریه و دخالت غرب با نگرانی نگاه می‌كنند. هم‌چنین تحركات اغلب در سوریه در شهرها نبوده است بلكه در روستاها بوده و ادامه دارد. این در حالی است كه طرفداران معارضه نتوانستند یك تجمع میلیونی در اعتراض به حكومت بشار اسد ایجاد كنند و پس از ورود ناظران اتحادیه عرب به سوریه باز هم در این كشور اتفاقی نیفتاد. بنابراین مرض سوریه مرضی نیست كه حكومت آن را از بین ببرد.

سلیمانی درباره‌ عملكرد اخوان‌المسلمین سوریه گفت: گروه‌های اخوان‌المسلمین در سراسر جهان اسلام پراكنده بوده و بر اساس مفروضات و نیازمندی‌های هر كشوری شكل گرفته است و فرهنگ‌های متفاوتی از یكدیگر دارند به گونه‌ای كه گروه اخوان‌المسلمین سوریه با گروه اخوان‌المسلمین مصر متفاوت است، اما اخوان‌المسلمین مركزی بیش‌تر نقش هماهنگی و رفع اختلا‌ف‌ها دارد.


او اضافه كرد: اخوان‌المسلمین تاكنون فراز و فرودهایی در عملكرد خود داشته است. در روند تحولات بیداری اسلامی برای این‌كه با غرب مواجه نشود ملاحظاتی داشته است و این ملاحظه‌ها در ارتباط خود با جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده می‌شود، زیرا این گروه نگران بود كه به اتهام ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هجمه‌ غرب بر رویش افزایش پیدا كند. اما هرچه اخوان‌المسلمین به حكومت نزدیك می‌شود به همان اندازه، هم در داخل و هم در خارج به اسلامیت نزدیك‌تر می‌شود، با این حال هنوز برای اظهارنظر قطعی در این‌باره زود است.


فرمانده سپاه قدس درباره‌ سفر اخیر الغنوشی، رهبر اسلام‌گرای تونس به قطر، گفت: از ابتدا تحولات بیداری اسلامی قطر سعی كرده است حمایت خود را از كشورهای در حال تحول از طریق رسانه و حمایت‌های مالی نشان دهد و این سفر نیز در همین راستا انجام گرفته است.


سلیمانی در پاسخ به سوالی درباره‌ اخبار منتشر شده مبنی بر ارتباط وی با مقامات آمریكایی گفت: آن‌چه كه از سوی جلال طالبانی در رسانه‌ها منتشر شده واضح نبود، اما همواره هشدارهایی درباره پیامدهای اقدامات آمریكایی‌ها به آن‌ها داده می‌شود.


وی در پایان اظهاراتش درباره‌ طرح ترور وی در سنای آمریكا اظهار كرد: خدا كند آمریكایی‌ها این كار (ترور) را انجام دهند.



صدور بیش از نیم قرن زندان برای هشت نفر به خاطر اظهار عقاید مذهبی

Posted: 19 Jan 2012 05:03 AM PST

جـــرس: هشت تن از کسانی که برداشت خاصی از آیین اسلام و دین را در یک انجمن گفتگوی اینترنتی مورد نقد و بحث قرار داده بودند، درمجموع به ۵۴ سال زندان محکوم شدند.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» دکتر کامران ایازی، دکتر لادن مستوفی، هانیه صانع فرشی، حجت‌الله نیکویی، محمدرضا پونکی، محمدرضااخلاقی، سپهر ابراهیمی وامیر لطیفی هشت نفری هستند که به دلیل فعالیت در یک انجمن اینترنتی و بررسی ونقد حجت‌ها واستدلال‌های متعارف دراندیشه دینی عمدتا ازتیرماه تا بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده بودند.


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پس از بازداشت وشکنجه این عده با گرفتن اعترافات اجباری وضبط برنامه‌های تلویزیونی ونگهداری طولانی مدت ایشان در سلول انفرادی، سعی در ربط دادن این گروه به سفارتخانه‌ها وکشورهای اروپایی داشت، درحالیکه این عده صرفا در فضای مجازی به بحث وگفت‌وگو پیرامون مسائل دینی می‌پرداختند.


در مورد قریب به اتفاق این افراد برخوردهای خشن توام باشکنجه‌های روحی وفیزیکی به صورت بلند مدت یک موضوع مشترک بوده است.


از این میان دکتر کامران ایازی، دندانپزشک شیرازی با اتهام محاربه به تحمل ٩ سال حبس که بیشترین مجازات این گروه محسوب می شود محکوم شده است.


همچنین دکتر لادن مستوفی به ۵سال، هانیه صانع به ٧ سال ،حجت‌الله نیکویی به ۵ سال، محمدرضا پونکی به ۶سال، محمد رضا اخلاقی به ٧سال، سپهر ابراهیمی به ٨ سال وامیر لطیفی به ٧ سال زندان محکوم شده‌اند.


اتهامات این هشت نفر که مبنای این احکام سنگین قرار گرفته "توهین به مقدسات و توهین به رهبری" بوده است.


جملگی این افراد مدت‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده و سپس به بندهای عمومی این زندان منتقل شده‌اند.


هاشمی: برخی انحصارطلبان، نظارت و کنترل براساس قانون را بر نمی‌تابند

Posted: 19 Jan 2012 04:38 AM PST

جـــرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون تبیین مبانی دینیِ نظارت و کنترل قدرت، این مهم را یکی از مباحث همبستگی مبارزان انقلاب با گروههای دیگر در زندانهای زمان شاه خواند و گفت: به لحاظ دینی و شرعی، مبانی و لزوم کنترل و نظارت پذیری قدرت روشن است و شک و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد، اما برخی انحصارطلبانه، نظارت و کنترل براساس قانون را بر نمی‌تابند.


به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت، هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و محققین دانشگاه‌های شهر قم با اشاره به برخی نگرانی‌های به حقی که در جمع روحانیون و بزرگان حوزه‌های علمیه حاکم است، پاسخ به سوالات را حق مردم، محققین و روحانیون خواند و تصریح کرد: به سوالات و شبهات جدی که مطرح است باید پاسخ‌های مستدل، صریح و روشن داد تا شبهات برطرف شود.


هاشمی ایجاد سوال در اذهان اقشار فرهیخته جامعه را به دلیل دلبستگی آنان به نظام و توقع و انتظار آنان از حکومت دانست و گفت: مردم و اقشار مختلف جامعه توقعات و انتظاراتی از حکومت اسلامی داشته و دارند که با گذشت سه دهه از تاسیس نظام اسلامی ، خواستار تحقق کامل این انتظارات هستند.


وی در ادامه با اشاره به پیشتازی روحانیت در مبارزه با حکومت‌های جبار و مستبد در طول تاریخ، حرکت اعتراضی رهبر فقید جمهوری اسلامی و یارانش قبل از انقلاب را یادآور شد و گفت: روزی که مبارزه سیاسی در خدمت امام آغاز شد، تاکید و سخن مبارزین، با مردم این بود که اگر نظام اسلامی حاکم شود مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به مباحثات فراوان مبارزان مسلمان با گروههای الحادی، التقاطی و لیبرال‌ها در زمینه مبانی، مشخصات و محاسن حکومت اسلامی اشاره کرد و با بیان رسیدن به دلایل قانع کننده در زمینه تاسیس حکومت اسلامی تاکید کرد: همین مبانی روشن در زمینه حکومت اسلامی بود که باعث شد حرکت مبارزاتی امام در حوزه علمه قم و سایر شهرها مورد استقبال روحانیون، علما و نخبگان جامعه و بویژه آحاد مردم قرار گیرد، البته افرادی در جمع روحانیون نیز وجود داشتند که مخالف حضور و دخالت علما و روحانیت در سیاست و مبارزه بودند و علت آنرا بی اثر دانستن مبارزه به دلیل شقاوت طاغوت می‌دانستند.


وی به وقایع دوران مبارزات که منجر به تاسیس نظام جمهوری اسلامی شد اشاره کرد و گفت: البته ازهمان ابتدا، به خاطر حاکم شدن فضای رادیکالی متاثر از افکار چپ، تندرویها و افراط کاریهایی صورت گرفت به گونه ای که حتی بعضی قصد داشتند همه چیز را به صورت دولتی اداره کنند.


رفسنجانی با مرور وقایع دوران جنگ وسازندگی، به اداره قابل قبول کشور براساس برنامه های پنج ساله و با وجود کمبود شدید منابع اشاره و تصریح کرد: متاسفانه حرکتهای انحرافی از مسیر اصلی انقلاب زمانی شروع شد که برخی جریانهای فکری، وجود روحانیت ، علما و مراجع را مانع رسیدن به اهداف خود دیدند و سعی کردند برنامه‌های خود را برای تضعیف این شجره طیبه و منزوی کردن مدیران لایق عملیاتی کنند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف اساسی تاسیس حکومت اسلامی را تحقق عدالت ،آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اجرای شریعت، احکام، اعتقادات و اخلاقیات اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه اگر قبح و زشتی تجسس ، زور گویی ، اهانت و بی بند و باری و نیز دروغ، تهمت‌، بداخلاقی که از مسلّمات قرآن و اسلام است شکسته شود دیگر جایی برای دفاع از اسلام در میان مردم و بخصوص جوانان باقی نمی‌ماند، تاکید کرد: امام تخلف از قانون مصوب حکومت اسلامی را با هر بهانه‌ای حرام می‌دانستند ولی شاهدیم متاسفانه در برخی موارد علنا به قانون دهن کجی شده و به آن عمل نمی‌شود.

وی اجرای ناقص برنامه پنج ساله چهارم، سند چشم انداز، سیاست‌های کلی مصوب و ابلاغی رهبری، قوانین مصوب مجلس و فسادهای کلان را نمونه‌ای بارز در این زمینه خواند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برون رفت از مشکلات موجود بدون مشارکت جدی حوزه‌های علمیه و روحانیت مشکل خواهد بود، پذیرش اشتباه و بازگشت به خواست اسلام و مردم را قدم اول اصلاح امور عنوان کرد و گفت: اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و مدبرانه عمل کنیم قطعاً مردم خوب و وفادار ایران هم در اصلاح امور بیشتر مشارکت خواهند کرد.


هاشمی رفسنجانی در ادامه جلسه درپاسخ به پرسش‌های متعدد تعدادی از حاضران پیرامون لزوم پاسخگو و نظارت پذیر کردن مسوولان و نیز تسهیل مشارکت مردم، گروهها و احزاب در اداره جامعه گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصلاحیه آن در ذات خود مترقی و متناسب نیازهای جامعه است و در حال حاضر نیز از توانایی قابل قبولی برای ایجاد توسعه و پیشرفت و احقاق حقوق مردم برخوردار است، اگرچه نقایصی هم دارد که باید در زمان مناسب برطرف کرد.


وی افزود: آنچه باعث بروز مشکلات شده قانون اساسی و نظام نیست بلکه حاکم کردن سلایق فردی بر قانون و سیستم حکومتی و نیز خارج ساختن مسئولیت‌ها و عملکردها از حوزه نظارت‌های قانونی است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به پرسشی پیرامون نادیده گرفته شدن نهادهای مردمی‌، تشکل‌های سیاسی و مشارک مردم و نخبگان ، با بیان اینکه حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز انتخابات و مشارکت مردمی و گروهها در جامعه تعطیل نشد گفت: برگزاری انتخابات پرشور با همدلی و مشارکت همه گروهها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچ گاه تک صدائی و انحصارگرایی جوابگوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود.


وی تصریح کرد: حضور دائمی مردم در صحنه و مشارکت احزاب، گروهها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره کشور، اصلی اساسی و مورد قبول امام و رهبری بوده و هیچ کس منکر آن نیست.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری پیرامون لزوم تبیین و روشن شدن مبانی دینی نظارت و کنترل قدرت، این مهم را یکی از مباحث همبستگی مبارزان انقلاب با گروههای دیگردر زندانهای شاه خواند و گفت: به لحاظ دینی و شرعی و نیز روایات ائمه معصومین ، مبانی و لزوم کنترل و نظارت پذیری قدرت روشن است و شک و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد، اما ممکن است در مواردی توجهی به این مبانی نشود چرا که برخی انحصارطلبانه، نظارت و کنترل براساس قانون را بر نمی‌تابند.


حمایت اسپانیا از تحریم نفتی جمهوری اسلامی

Posted: 19 Jan 2012 04:13 AM PST

جـــرس: درحالیکه اعلام شده بود اسپانیا از مخالفان تحریم فوری نفت جمهوری اسلامی به شمار می آید، این کشور حمایت خود را از تحریم پیشنهادی خرید نفت ایران ابراز کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا، در آستانه نشست هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که کشورش از آغاز تحریم نفتی ایران در اول ژوئیه حمایت می کند.


بر اساس این گزارش مقام ارشد اسپانیایی گفته است که دولت درباره تحریم نفتی ایران با دو شرکت رپسول و سپسا، دو واردکننده بزرگ اسپانیایی نفت ایران، صحبت کرده است.


گفتنی است، ایران ۲۰ درصد نفت وارداتی اسپانیا را تامین می کند.


وزیر خارجه اسپانیا گفت: “آنها (مدیران این دو شرکت) به من گفتند که ایرادی ندارد. البته این زیان بزرگی برای ما خواهد بود، اما اگر بتوانیم منبع جایگزین بیابیم، می توان این تحریم را اجرا کرد.”


به گفته او، اسپانیا برای پر کردن جای خالی نفت خام ایران به عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب خلیج فارس رجوع خواهد کرد.


وزیر نفت عربستان اطمینان داده که کشورش ظرف چند روز می تواند هر گونه کمبود در بازار نفت را جبران کند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی این اظهار نظر را غیر دوستانه خوانده و نسبت به عواقب هر گونه همکاری اعراب با تحریمهای غرب هشدار داده است.


مدیرکل آژانس انرژی اتمی خواستار همکاری کامل جمهوری اسلامی شد

Posted: 19 Jan 2012 04:01 AM PST

جـــرس: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی که امروز پنج‌شنبه در روزنامه فایننشال‌تایمز آلمان منتشر شد، با اشاره به سفر بازرسان آژانس به ایران، از دولت این کشور خواست با آنان همکاری کامل داشته باشد.


به گزارش مهر، یوکیا آمانو با بیان این که آژانس بدنبال بازرسی از تمام مدارک و تاسیسات هسته‌ای ایران است گفت: ما خواستار بررسی هر چیزی هستیم که شائبه استفاده نظامی از آن وجود داشته باشد.


به گفته آمانو؛ موفقیت ماموریت بازرسان در ایران به میزان همکاری این کشور با بازرسان بستگی خواهد داشت.


سفر بازرسان آژانس به ایران اواخر ماه جاری میلادی (هشتم بهمن ماه) نخستین سفر از این نوع از سال ۲۰۰۸ تا کنون به شمار می‌رود.


در همین زمینه امروز پنجشنبه علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به ترکیه سفر کرده، در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود گفته است که کشورش آماده از سرگیری مذاکرات اتمی است.


صالحی گفته است که توصیه شخصی او این است که چنین مذاکراتی به میزبانی ترکیه آغاز شود.


به گفته او مقام های ایرانی از جمله سعید جلیلی، سرپرست مذاکرات اتمی ایران، به مقام های ترکیه گفته اند که برای مذاکره آماده و در انتظار تعیین زمان و مکان آن هستند.