جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حجت الاسلام حاج شیخ حسن ابراهیمی درگدشت

Posted: 03 Jan 2012 10:38 AM PST

اعلام مراسم تشییع آن مرحوم در تهران و قم توسط بستگان و دوستان

جرس:  به دنبال درگذشت حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن ابراهیمی، اطلاعیه ای از سوی بستگان و جمعی از دوستان وی منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است:"مرحوم آقای ابراهیمی، در طول عمر با برکت خویش از چهره های شاخص دوران انقلاب و یار دیرین فقیه عالیقدر حضرت آیه الله العظمی منتظری(ره) در عصر مبارزات حضرت امام خمینی (ره) بود....مرحوم ابراهیمی، در دوره ای طولانی و سالیان متمادی نیز در رفع گرفتاری ها و فرو کاهیدن رنج پناهندگان افغانی و عراقی، در تواضعی کم نظیر و گمنامی، خدمات ارزنده ای داشت."در ادامه این اطلاعیه زمان و مکان تشییع و ترحیم آن مرحوم در تهران و قم اعلام شده است.

به گزارش جرس، متن این اطلاعیه بشرح زیر است:

 انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تأسف و تألم، رحلت برادر ارجمند، صدیق بزرگوار، حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن ابراهیمی، را به اطلاع می رساند. برادر خدوم و مجاهد فی سبیل الله فقید سعید آقای ابراهیمی در حالی دار فانی را وداع گفت، که دورانی را با رنج و درد جانکاه به سر برد و با صبر بلند و رضایت ایمانی، سختی ها و صعوبت آن ایام را تحمل نمود.
مرحوم آقای ابراهیمی، در طول عمر با برکت خویش از چهره های شاخص دوران انقلاب و یار دیرین فقیه عالیقدر حضرت آیه الله العظمی منتظری(ره) در عصر مبارزات حضرت امام خمینی (ره) بود.
وی از نوجوانی قدم به قدم و شانه به شانه ی شهید و مجاهد سرافراز، مرحوم محمد منتظری در تحکیم انقلاب و عرصه ی فعالیت های انقلابیون خارج از کشور نقش کم نظیر و شایسته ای را از خود به جای گذارد و در این راه صادقانه و بی ریا در مشی اعتقادی و ایمانی خویش گام برمی داشت. فقید سعید آقای حاج شیخ حسن ابراهیمی، که برادر و تنی چند از خانواده ی خویش را در راه خداوند، شهید داده است، پس از پیروزی انقلاب نیز در متن تحولات آموزشی حوزه علمیه قم، در تربیت طلاب خارجی، تلاش های بی بدیلی داشت و با روحیه ای پر از امید و ایمان و در مجاهداتی خاموش، گام های سازنده و موثری را برداشت.
مرحوم ابراهیمی، در دوره ای طولانی و سالیان متمادی نیز در رفع گرفتاری ها و فرو کاهیدن رنج پناهندگان افغانی و عراقی، در تواضعی کم نظیر و گمنامی، خدمات ارزنده ای داشت.
به پاس بزرگداشت مقام و منزلت ایمانی برادر فقید مرحوم آقای ابراهیمی، از کلیه دوستان و علافه مندان به آن عزیز، دعوت می شود در مراسم تشییع پیکر مطهر آن بنده ی صالح خدا، روز چهارشنبه 14/دی ماه/90 ساعت 8:30 صبح حضور بهم رسانند.
مراسم تشییع در تهران: انتهای خیابان شیخ بهایی جنوبی- خیابان ایران شناسی(64 غربی)- شهرک والفجر- خیابان یکم( بلوار شقایق)- حسینیه نور الائمه- ساعت 8:30 صبح.
مراسم تشییع در قم: از محل مسجد امام حسن عسگری به سمت حرم مطهر ساعت 2 بعدازظهر چهارشنبه 14/دی ماه/90
مراسم ترحیم تهران: روز شنبه 17 دی ماه 90، ساعت 13:30 الی 15، مسجد نور، خیابان دکتر فاطمی

بستگان و جمعی از دوستان

سخنگوی وزارت خارجه: روابط تهران و لندن قطع نشده است

Posted: 03 Jan 2012 08:09 AM PST

جـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران دیگر هسته‌ای شده و فعالیت‌های خود را به بهترین شکل و به صورت بومی دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین با بی اثر خواندن تحریم‌ها علیه ایران گفت: "وضعیت انرژی در دنیای امروز به گونه‌ای نیست که بتوان کشوری مثل ایران را که چهارمین دارنده ذخایر نفت دنیا و دومین دارنده ذخایر گاز دنیا است را حذف کرد."

 

به گزارش فارس، رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود در واکنش به امضای تحریم بانک مرکزی توسط باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه اقدامی که توسط مقامات آمریکایی برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می‌شود، نمی‌تواند تأثیری بر اراده ما در دسترسی به اهداف و حقوق اساسی‌ داشته باشد، یاداور شد: هرچند ما مبادلات بانکی و تبادل تجاری خاصی با آمریکا نداشتیم و این اقدام بیشتر در قالب یک نوع فشار سیاسی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

به گفته مهمان‌پرست کشورهایی که تحت فشار آمریکا در این مسیر قدم برمی‌دارند منافع ملی خود را در قبال فشارهای سیاسی آمریکا و اهداف سیاسی نامشروع این کشور از دست می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ملت ما اینگونه اقدامات خصمانه را در ذهن خود خواهد داشت. هر چقدر این اقدامات بیشتر صورت گیرد ضمن اینکه نشانگر پیشرفت ملت ما و تأثیرگذاری و اقتدار بیشتر آن است از همه این فشارها به عنوان فرصتی برای افزایش سرعت رشد خود استفاده خواهد کرد.

جزییات دقیقی از بازداشت سه مأمور مرزبانی ایران دریافت نکرده‌ایم
وی در خصوص بازداشت سه مأمور مرزبانی ایران توسط پاکستان با بیان اینکه جزییات دقیقی از این حادثه دریافت نکردیم، یادآور شد: ممکن است بین مرزهای کشورهای همسایه اتفاقاتی بیفتد که با پیگیری مسئولان مربوطه و مذاکرات بین مقامات مرزبانی حل می‌شود.
 
هفت تکنسین ایرانی در سلامتند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین خبر از وضعیت هفت ایرانی ربوده شده در سوریه، اظهار داشت: حادثه ربودن ۷ تن از تکنسین‌ها که در ساخت نیروگاه در شهر حمص فعالیت می‌کردند، حادثه خوبی نبود و نشان می‌دهد عده‌ای به دنبال فشار آوردن به ملت سوریه و جلوگیری از پیشرفت‌های این کشور و انجام پروژه‌های مناسب به نفع مردم سوریه هستند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: ما با همه امکانات به دنبال آزادی هر چه سریعتر اتباعمان هستیم. طبق آخرین اخبار همه آنها در سلامت کامل هستند و تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر آزاد شوند.

اشتون تاریخ و محل را اعلام کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با بیان اینکه پاسخ کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلا داده شد، گفت: ما در حال حاضر منتظریم تا تاریخ و محل پیشنهادی اجلاس بعدی توسط خانم اشتون ارائه شود. بعد از اینکه زمان و مکان پیشنهادی را اعلام کنند جلیلی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما نقطه نظراتشان را در این خصوص خواهند داد و با تماس‌هایی که بین آنها برقرار خواهد بود به توافق نهایی خواهند رسید.
 
 
سفر احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر رئیس دولت به چند کشور آمریکای لاتین، با بیان اینکه احمدی نژاد به دنبال روابط خوبی که بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد و در پاسخ به سفرهای مقامات این کشورها به ایران، به زودی به این کشورها سفر خواهد کرد، گفت: سفری که در سطح رؤسای جمهور صورت می‌گیرد حاوی دستاوردهای بسیار بزرگی برای ملت‌های دو طرف خواهد بود.

مهمان‌پرست زمینه‌های همکاری بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین را بسیار خواند و افزود: امیدواریم این سفر دستاوردهای بزرگی را به دنبال داشته باشد. ما فکر می‌کنیم در موضوعات بسیار زیادی با کشورهای آمریکای لاتین ظرفیت همکاری داریم که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده شود.
 
امضای تفاهمنامه بین وزارت خارجه و دو معاونت ریاست جمهوری
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با امضای دو یادداشت تفاهم بین وزارت خارجه و دو معاونت ریاست جمهوری اظهار داشت: تفاهمنامه‌هایی که بین وزارت خارجه و معاونت توسعه و مدیریت انسانی ریاست جمهوری و مرکز فناوری ریاست جمهوری امضا شد به دنبال همکاری‌هایی است که در حال تداوم می‌باشد و با کمک وزارت خارجه و معاونت‌های ریاست جمهوری ما می‌توانیم به بخش نیروی انسانی وزارت خارجه که مهمترین بخش این وزارتخانه خواهد بود بهتر بپردازیم و برنامه‌های خوبی را دنبال کنیم.

محکومیت هرگونه اقدام تروریستی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حملات صورت گرفته به دو کلیسا در نیجریه، گفت: ما همواره اعلام کردیم که هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم. ما به هیچ وجه فعالیت‌هایی که جان مردم بیگناه را به خطر بیندازد تأیید نخواهیم کرد. فکر می‌کنیم در یک محیط آزاد با وجود یک دموکراسی مردم می‌توانند در اداره کشورشان مشارکت داشته باشند و به حقوق خود دسترسی یابند.

مهمان‌پرست هرگونه اعمال خشونت و اقدامات تروریستی را در جهت خلاف منافع مردم هر کشوری خواند و ادامه داد: امیدواریم در نیجریه نیز این مسائل کنترل شود و در یک محیط سازنده همه مردم بتوانند نقش مؤثری را در پیشرفت کشورشان ایفا کنند.
 
ملاحظات را در ملاقات‌ها بیان می‌کنیم
وی درباره اقدامات جمهوری آذربایجان در تقابل با جمهوری اسلامی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی در قبال کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های فراوان بین کشور ما و کشورهای همسایه است. اگر ملاحظاتی در چارچوب مسائل داخلی هر کشور وجود داشته باشد با تدبیر مسئولان این کشورها این مسائل باید دنبال شود. زمانی که مردم بیشترین رضایت را از آزادی فعالیت‌های مذهبی خود داشته باشند و در اداره کشور بیشتر مشارکت کنند دولت‌ها با اقتدار بیشتری می‌توانند مسائل خود را دنبال کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما روابط خوب خود را با کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم و اگر ملاحظاتی داشته باشیم در ملاقات‌هایی که صورت می‌گیرد به آنها منتقل می‌کنیم.
 
روابط تهران و لندن قطع نشده است
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط تهران و لندن، با بیان اینکه به دنبال مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی سطح روابط ایران و انگلستان به سطح کاردار کاهش یافت، گفت: در پی اقدامی که مقامات انگلستان برای خروج دیپلمات‌هایشان از ایران انجام دادند و اقدام آنها در اخراج دیپلمات‌های ما از این کشور، ما در آن زمان این اقدامات را نسنجیده و عجولانه خوانیدم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه قطع رابطه‌ای صورت نگرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور به حالت تعطیل درآمده است.

مهمان‌پرست درباره حافظ منافع انگلستان در ایران با بیان اینکه حافظ منافع قاعده خود را دارد، یادآور شد: زمانی بحث حافظ منافع مطرح می‌شود که بین دو طرف در خصوص قطع رابطه به صورت بلندمدت و کوتاه مدت توافقی صورت گیرد و مستقیما پیشنهادی برای معرفی کشوری در این خصوص انجام شود که هیچ کدام از این مراحل در خصوص ایران و انگلیس اتفاق نیفتاده است.

وی با ذکر این نکته که سیاست خارجی جمهوری اسلامی توسعه روابط با همه کشورها به استثنای آمریکاست که در رفتار خصمانه خود نسبت به ملت ما هیچ تغییری ایجاد نکرده، گفت: ما همچنین مشروعیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. دولت انگلیس نیز به خاطر اقدامات خصمانه‌ای که دنبال کرد و بر این رفتار اصرار داشت، با واکنش قاطع نمایندگان ملت ما روبرو شد و روابط به سطح کاردار کاهش یافت.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که همه کشورها از فرصت روابط سیاسی با همدیگر برای تأمین منافع ملی خود استفاده کنند و نسبت به دشمنی کردن با ملت‌ها اقدامی را صورت ندهند.

مسئولان اقتصادی پاسخ دهند
وی درباره تلاطم در بازار ارز ایران و اینکه آیا تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا بر این موضوع تأثیرگذار بوده و اینکه گفته می‌شود افراد خردمند در منزل هستند و در عوض افراد نابخرد در رأس حضور دارند؟ اظهار داشت: این سؤالات را باید از مسئولان اقتصادی کشور بپرسید. اینکه چه افرادی مدیریت می‌کنند و یا چه افرادی توانایی دارند و در منزل نشسته‌اند می‌توانید از آنها سؤال کنید. ولی آنچه مسلم است این است که این مسئله هیچ ربطی به بحث تحریم ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تحریم‌هایی که علیه ایران اعلام کرده‌اند هنوز شکل عملی به خود نگرفته، گفت: آمریکا و انگلیس اعلام کردند که بانک مرکزی را تحریم می‌کنند و این در حالی است که ما اصلا مبادلات بانکی با آنها نداشتیم. زمان اجرا و عملی شدن این قوانین همانطور که در تحریم‌ها درج شده چند ماه به طول خواهد انجامید.

مهمان‌پرست با بیان اینکه آنچه در بازار ارز اتفاق افتاده ریشه در جای دیگری دارد، افزود: اینکه چرا این نقدینگی به سمت ارز هدایت می‌شود و یا چرا نوسان می‌یابد باید ریشه‌های اقتصادی آن را بررسی کرد. این مسئله هیچ ارتباطی در حال حاضر با سیاست خارجی ندارد.
 
سفر هیئت آژانس به ایران
وی درباره سفر هیئتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و بازدید از تأسیسات هسته‌ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی از هیئتی از مقامات آژانس به سرپرستی معاون مدیرکل دعوت کرد تا به ایران سفر کنند، گفت: این سفر در چارچوب همکاری‌هایی است که به صورت مستمر بین ایران و آژانس وجود داشته و ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این دعوت ابتدا به ساکن از طرف کشور ما صورت می‌گیرد که نشانگر حسن نیت کشور ما و شفافیت عملکردمان در برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است.

مهمان‌پرست با بیان اینکه در مورد تاریخ دقیق انجام این سفر مذاکره صورت می‌گیرد، اظهار داشت: به زودی شاهد حضور این هیئت از آژانس در ایران خواهیم بود.
 
خبر رسمی در این زمینه دریافت نکردیم
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر نماینده‌ای از سوی ایاد علاوی برای میانجیگری ایران در زمینه بحران سیاسی موجود در رابطه با طارق‌ الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق گفت: ما خبر رسمی در این زمینه دریافت نکردیم، اگر مقامات رسمی عراق بخواهند به ایران سفر کنند حتما اطلاع رسانی می‌شود؛ ضمن اینکه با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور تبادل هیئت‌های رسمی کاملاً طبیعی و ضروری است.

نمی‌توان ایران را حذف کرد
رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و همچنین بستن تنگه هرمز توسط ایران که سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بود، گفت: آن چیزی که در رابطه با تحریم‌ها اظهار شده همه حاکی از این است که این تحریم‌ها کشورهای تحریم ‌کننده را بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد. اولا وضعیت انرژی در دنیای امروز به گونه‌ای نیست که بتوان کشوری مثل ایران را که چهارمین دارنده ذخایر نفت دنیا و دومین دارنده ذخایر گاز دنیا است را حذف کرد.

وی افزود: در حال حاضر کمترین میزان صادرات نفت و گاز ما به کشورهای اروپایی و غربی صورت می‌گیرد و با توجه به نیاز فراوان به انرژی، فکر نمی‌کنم کشورهایی که صحبت از تحریم نفت می‌کنند خیلی روی حرف خود جدی باشند و اختلاف نظرها بین آنها زیاد است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اولین کسی که از موضوع تحریم نفتی ایران ضرر خواهد کرد، کشورهای غربی خواهند بود، اظهار داشت: شما شاهد اختلاف نظر جدی آنها در این زمینه هستید. آن چیزی که در رابطه با تنگه هرمز صورت می‌گیرد و رزمایش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این منطقه نشانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ثبات و امنیت خلیج فارس با همه توان و آمادگی کامل است.

مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه امنیت این منطقه حساس باید به بهترین شکل حفظ شود، گفت: حضور نیروهای خارجی را در منطقه خلیج فارس مغایر ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم و توانایی بالای دفاعی کشور ما نشانگر آمادگی کامل ما برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه حساس است.
 
نوسانات ارز ربطی به تحریم‌ها ندارد
وی در خصوص نوسانات موجود در بازار ارز با بیان اینکه ممکن است مسائل مختلفی در این مسئله دخالت داشته باشد، گفت: یکی از آن موضوعات مدیریت نقدینگی در داخل کشور است. شاهد بودیم که در گذشته این نقدینگی گاهی اوقات در بحث مسکن، بعضی‌ وقت‌ها در بحث سکه و گاهی در ارز متمرکز می‌شد و دولت برای کنترل نرخ تورم و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن تدابیری را صورت داد که تا الان مؤثر بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه این اواخر نوساناتی در نرخ ارز صورت گرفته بحث‌هایی است که به صورت کارشناسی و فنی در حال پیگیری است و حتما با تدبیر و عزم جدی که وجود دارد به زودی این مسئله حل خواهد شد و تأثیری در ثبات اقتصادی کشور نخواهد داشت.

مهمان‌پرست اضافه کرد: شاهد بودید که رشد اقتصادی کشور ما در شرایطی که اکثریت کشورهای دنیا با وضعیت بد اقتصادی و بحران‌های جدی رو به رو بودند روند صعودی داشت و در زمانی که کشورهای مطرح و بزرگ اروپایی به خاطر درخواست وام ۱۰۰ میلیارد دلاری با بحران جدی رو به رو شدند و دولت‌های آنها عوض و ساقط شد، جمهوری اسلامی ایران در اوج این مسئله، طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کرد که حدود سالیانه ۶0 میلیارد دلار یارانه‌ها از این سیستم جدا و به صورت هدفمند در جهت دیگری هدایت می‌شود.

وی افزود: مقایسه بین شرایط اقتصادی کشورهای غربی که محتاج ۱۰۰ میلیارد دلار هستند تا اقتصاد خود را نجات دهند و برای کوتاه مدت بتوانند کار را ادامه دهند با کشوری که سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار از سوبسید را حذف می‌کند نشانگر آن است که وضعیت اقتصادی ما بسیار مناسب است.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار عقیده کرد: آخرین آماری که از وضعیت بورس‌های دنیا داده شد نشان داد که بورس جمهوری اسلامی به لحاظ رشد در رتبه اول قرار دارد و این در حالی است که بورس‌های کشورهای غربی و منطقه همگی شاهد سقوط شاخص‌های خود هستند.

 
فیلتر شدن سایت‌ها به وزارت خارجه مربوط نیست
فیلتر شدن سایت سفارت انگلستان در تهران سؤال یکی از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود که وی در این باره گفت: اینکه بعضی سایت‌ها فیلتر می‌شود یا نمی‌شود در حوزه کاری ما نیست. مسئولان بخش‌های مختلف که وظیفه دارند این موضوعات را پیگیری کنند با توجه به اقداماتی که در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت می‌گیرد تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ولی ما امیدواریم که کشورهای مختلف و سفارتخانه‌های این کشورها از فعالیت و سایت‌های خودشان در جهت توسعه و همکاری روابط و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها استفاده کنند و اقداماتی را صورت ندهند که تأثیر منفی بر ذهنیت مردم ما نسبت به فعالیت آنها بگذارد.

سناریوسازی آمریکا
تهدید جمهوری اسلامی به حمله نظامی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره اظهار داشت: طرح این گونه مسائل بخشی از سناریوی تبلیغاتی غرب است. مقامات آمریکایی بعد از شکست‌های سنگینی که در سیاست خارجی خود متحمل شدند و موج بیداری اسلامی در منطقه آنها را با فشار زیادی رو به رو کرد و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورهای غربی به ویژه آمریکا باعث شد که اقداماتی را در جهت جاسوسی و لطمه زدن به منافع کشور ما دنبال کنند. از جمله هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین و فعالیت برخی جاسوسان آمریکایی در ایران که با دستگیری این افراد و مهار آن هواپیما، آمریکایی‌ها با یک نوع بی اعتباری جدی در صحنه بین‌الملل رو برو شدند و می‌خواهند فضای موجود را تغییر دهند.

وی تهدیدات جنگی و ورود برخی از کشورها و... را سناریوهایی خواند که آمریکایی‌ها می‌خواهند با آن بپردازند تا موضوعات جدیدی جایگزین مسائلی شود که حیثیت آمریکایی‌ها را در روابط خارجی و حضور آن را در منطقه خاورمیانه زیر سؤال می‌برد.
 
واژه‌هایی که برای آمریکا بی اهمیت است
مهمان‌پرست افزود: هر زمانی که آمریکایی‌ها توانستند در داخل کشور خودشان و در رفتار ضد حقوق بشری که در دیگر کشورها دارند تغییر ایجاد کنند می‌توانند ادعای حقوق بشر کنند. هنوز زندان گوانتانامو و رفتارهای غیرانسانی با زندانیان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی برای تأمین منافع خود و امنیت رژیم صهیونیستی حاضر به هرگونه اقدامی هستند. مردم منطقه ما هوشیارند و متوجه این رفتار متناقض می‌باشند و به هیچ وجه برای سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه حسابی باز نکردند.

مهمان‌پرست گفت: مردم در کشورهای منطقه معتقدند خروج مقامات آمریکایی و کشورهای غربی از منطقه می‌تواند ثبات، امنیت و پیشرفت را به دنبال داشته باشد. تا زمانی که مقامات آمریکایی در این منطقه حضور دارند و هر بار با یک گروه را تقویت و یک جریان را فعال ‌کنند و ناامنی و بی ثباتی ایجاد و از گروه‌های تروریستی حمایت به عمل آورند فقط می‌تواند خشم مردم منطقه را به دنبال داشته باشد و اینها بهانه‌هایی را برای حضور نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد می‌کند.
 
 
دست آمریکایی‌ها رو شده
وی با بیان اینکه دست آمریکایی‌ها رو شده، افزود: بهتر است که آمریکایی‌ها به کشورشان برگردند و به مشکلات داخلی خود بپردازند انتخابات این کشور نزدیک است و آنها استفاده‌های تبلیغاتی را از این قضیه برده‌اند و بهتر است به مسائل داخلی خود بپردازند.
 
 
مرگ رهبر کره شمالی بر روابط تهران و پیونگ یانگ اثر می‌گذارد؟
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید که آیا با مرگ رهبر کره شمالی روابط تهران و پیونگ یانگ تغییری خواهد یافت؟ که وی با اشاره به اعلام مقامات رسمی کره شمالی مبنی بر اینکه با جابه‌جایی صورت گرفته هیچ تغییری در سیاست این کشور صورت نگرفته، گفت: روابط ما با همه کشورها دوستانه و بر اساس همکاری برای بهره‌مند شدن ملت‌ها از ظرفیت‌هایی است که وجود دارد.

مهمان‌پرست افزود: فکر نمی‌کنم تغییر خاصی صورت گرفته باشد که اثر خود را در روابط ما با کره شمالی بگذارد. ما به آرای مردم کره شمالی احترام می‌گذاریم. تا زمانی که مردم کشوری با تمام وجود از نظامی حمایت کنند ما باید به رأی و نظر آنها احترام بگذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورهایی که عادت دارند نظرشان را به نظر مردم یک کشور ترجیح دهند، زیاده‌خواه هستند و مفهوم دموکراسی را خوب متوجه نشده‌اند. تا زمانی که سیستم در یک کشور توسط مردم آن کشور مورد حمایت قرار دارد ما حق نداریم نظر خودمان را تحمیل کنیم و مواردی را که فکر می‌کنیم از نظرمان مفید است را به کشور دیگری تحمیل کنیم.

به گفته وی این رفتار غلطی است که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها به آن عادت کرده‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند به هر کشوری نظرات خود را تحمیل کنند. آنها باید یاد بگیرند که به آراء مردم در هر کشوری احترام بگذارند.

بی اطلاعی آمریکایی‌ها از وضعیت داخلی ایران
رامین مهمان‌پرست همچنین در خصوص اظهارات معاون خزنه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه ایران تعمدا ارزش ریال در برابر دلار را پایین نگه می‌دارد تا کسری بودجه خود را ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها جبران کند، اظهار داشت: اینها تحلیل‌هایی هستند که مطرح می‌کنند. مقامات آمریکایی از وضعیت داخلی کشور ما مطلع نیستند. تا الان نشان داده‌اند که اظهارات و اقدامات آنها در جهت دوستی با ملت‌ ما نیست. آنها دلشان برای ملت ما نسوخته و دائماً در حال دشمنی و طراحی توطئه هستند.

وی افزود: طبیعی است هر اتفاقی که در کشور ما بیفتد، آنها سعی می‌کنند سناریوسازی کرده و آن را طوری جلوه دهند که به ایجاد اختلاف در داخل کشور ما منجر شود. ما باید باهوش باشیم و دشمن را بشناسیم و هر حرفی که آنها می‌زنند باور نکنیم. ملت ما به این بلوغ سیاسی رسیده که دوست و دشمن خود را به خوبی تشخیص می‌دهند. اظهارات مقامات آمریکایی را گوش می‌کنند و متوجه می‌شوند که عکس آن درست است.

شفافیت ایران
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید آیا ایران آماده است به همه سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای پاسخ دهد؟ که وی با بیان اینکه ما همکاری خوبی با آژانس داریم، اظهار داشت: همه فعالیت‌های ما به صورت شفاف با اطلاع آژانس صورت می‌گیرد و ما قبل از اینکه بحث جدید شورای حکام بخواهد انجام شود، داوطلبانه از آژانس دعوت کردیم و هیئتی به ریاست معاون مدیرکل به ایران آمد.

به گفته وی این نشانگر شفافیت کار تهران و اطمینان از عملکرد اتمی و صلح‌آمیز بودن برنامه‌های جمهوری اسلامی و بیانگر آن است که دیگر جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای شده و فعالیت‌های خود را به بهترین شکل و به صورت بومی دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اینکه مجدداً دعوت کردیم هیئتی از آژانس به ایران سفر کند باز هم نشانگر آمادگی ما برای همکاری است. مقامات آژانس باید از این فرصت‌ بهره‌برداری کرده و همکاری‌ها را توسعه دهند. کشور ما توانایی‌‌ها بسیار بالایی در این زمینه دارد و می‌خواهد از حقوق خود در این زمینه بهره ببرد. همان طور که خودش را کشوری متعهد می‌داند و برای موضوعات مهمی که آژانس باید دنبال کند مثل موضوع خلع سلاح، پیشتاز این حرکت هستیم.

آژانس به مسئولیت حساسش توجه کند
مهمان‌پرست اضافه کرد: امیدواریم آژانس نیز یک مقدار به این مسئولیت حساس خود بیشتر توجه کند. مسئله خلع سلاح به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. حتماً بیشترین سهم را در این فعالیت جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

مخالفت با مداخله خارجی در سوریه
بحث "طرح سری غرب برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه" و "انتشار گزارش هایی از سوی ناظران اتحادیه عرب در مورد سوریه"، سؤالات دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اتفاقاتی که در رابطه با سوریه رخ داده و اظهارات کشورهای مختلف در این زمینه را باید با دقت توجه کنیم.

وی ادامه داد: هرگونه دخالت نیروهای خارجی در کشورهای مختلف از جمله سوریه حتما محکوم است. به هیچ وجه نه مردم، نه دولت و نه جریانات سیاسی داخل سوریه موافق مداخله خارجی نیستند. هم مردم و هم دولت سوریه موافق اصلاحات هستند و موافق اینکه در مذاکراتی که بین طرفین صورت می‌‌گیرد راه‌های انجام اصلاحات شناسایی و نسبت به آن اقدام شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت سوریه اقداماتی را در جهت اصلاحات مورد نظر دنبال کرده و انجام این اصلاحات حتما می‌تواند به وضعیت داخلی این کشور کمک کند، یادآور شد: برخی از این کشورها از این اصلاحات خوشحال نیستند و برخی از رژیم‌های نامشروع در منطقه وجود ثبات، امنیت و تفاهم در داخل سوریه را به نفع منافع خود نمی‌دانند، بنابراین اقداماتی را صورت می‌دهند تا با حضور جریانات افراطی و فعالیت‌های مسلحانه تروریستی امنیت داخل سوریه را بر هم بزنند و زمینه مداخلات خارجی را فراهم کنند.

مهمان‌پرست افزود: هیچ فردی در داخل سوریه، اعم از گروه‌های سیاسی، مردم و دولت موافق مداخله خارجی نیستند. این مسئله داخلی است و شما شاهد حمایت گسترده مردم در مقاطع مختلف از نظام، کشور و تمامیت سوریه هستید.

وی گفت: توصیه ما این است که کشورهای دیگر به جای دخالت، تهدید نظامی و وارد شدن به مسائل داخلی سوریه از این اقدامات خودداری کنند و اجازه دهند دولت سوریه و مردم مسیر خوبی را که دنبال می‌کنند، ادامه دهند و این مسیر می‌تواند به وضعیت بسیار بهتری در داخل این کشور منجر شود.

خط لوله صلح مورد حمایت جدی ایران
اعمال فشار آمریکا برای به مرحله اجرا در نیامدن خط لوله صلح و حضور هند در این طرح سؤال یکی دیگر از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود که وی در این باره گفت: دسترسی بلندمدت و پایدار هر کشوری به منابع انرژی حتما نقش تعیین کننده‌ در برنامه‌ریزی‌های توسعه هر ‌کشور ایفا می‌کند.

مهمان‌پرست افزود: با توجه به اینکه منابع انرژی در حال کاهش است و خیلی از کشورها در آینده نزدیک قدرت صادرات خود را از دست می‌دهند یا حتی ممکن است به وارد کننده تبدیل شوند، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران می‌تواند برای خیلی از کشورهای بزرگی که برنامه‌های بلند اقتصادی دارند، انگیزه جدی ایجاد کند.

وی ادامه داد: هر کشوری که برنامه بلندمدت برای توسعه داشته باشد و به انرژی نیاز داشته باشد سعی می‌کند به شکلی این نیاز خود را به صورت پایدار تامین کند. خط لوله صلح مورد حمایت و تأکید جدی کشور ماست و می‌تواند برای همه کشورهایی که در مسیر خط لوله از آن بهره‌مند باشند مفید باشد و نقش مؤثری در برنامه‌ توسعه آنها داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کشورهای مختلفی ابراز علاقه داشتند که از این خط لوله بهره‌مند شوند و متناسب با علاقه‌ای که دارند و زمینه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مذاکرات فنی صورت می‌گیرد.

مهمان‌پرست تصریح کرد: به هر حال این خط لوله بین ایران و پاکستان تصویب شده و مورد علاقه دو کشور است و با جدیت پیگیری می‌شود.

آرزویی که به دل آمریکا و اسرائیل خواهد ماند
اظهارات نخست وزیر قطر در مورد حماس مبنی بر اینکه عمر حماس پایان یافته است، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر مقاومت در منطقه به نقطه پایان رسیده باشد اسرائیلی‌ها باید از همه خوشحال‌تر باشند. فکر نمی‌کنم هنوز بتوانیم آثار خوشحالی را در چهره مقامات صهیونیستی ببینیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: مقاومت در میان مردم و در بین توده مردم منطقه نفوذ و جایگاه دارد و دلیل اصلی فشارهای سنگین بر سوریه توسط کشورهای خاص تضعیف مقاومت است. به دلیل اینکه مقاومت توانسته از خود دفاع کرده و جلوی متجاوز و جنایات اسرائیل ایستادگی کند، همه کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی دچار پریشانی شدند.

مهمان‌پرست افزود: آرزوی پایان رسیدن مقاومت در منطقه در دل‌های مقامات رژیم صهیونیستی و حامیان آنها خواهد ماند.

 
تکلیف مجاهدین خلق مشخص شود
حضور مجاهدین خلق در عراق و انجام مذاکرات بین تهران و بغداد در این زمینه سؤال دیگری بود که مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: "ارزیابی ما این است که هر جریانی که وارد اقدامات تروریستی شود، نقطه پایان کارش جایی خواهد بود که هیچ کشوری حاضر به پذیرش آنها نخواهد بود. هر نوع اقدام تروریستی باید توسط همه کشورها محکوم شود. کشورهای مدعی حقوق بشر باید به صورت جدی با پدیده تروریسم مقابله کنند."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی افزود: "غرب در مبارزه با تروریسم صادقانه عمل نمی‌کند و وضعیت منافقین یکی از این شواهد است. مردم و دولت عراق به هیچ وجه خواهان حضور جریانی نیستند که هم در داخل کشور خودشان ضربات بزرگ تروریستی به مردم عراق وارد کرده و هم جنایات بزرگی را در حق ملت ایران روا داشته است.  پس هر چه سریع‌تر باید تکلیف این گروهک مشخص شود. کشورهای اروپایی که این همه ادعای حمایت از گروه‌های تروریستی و منافقین را دارند چرا از پذیرفتن این افراد سر باز می‌زنند؟ این نشان می‌دهد آنها دوست دارند ناامنی در کشورهای منطقه باقی بماند، خودشان در امنیت باشند ولی از این گروه‌ها حمایت کنند."

سرنوشت امام موسی صدر
خبرنگاری درباره سرنوشت امام موسی صدر سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره گفت: در رابطه با کسب اطلاعات در مورد آخرین وضعیت امام موسی صدر و همراهانش تلاش‌های زیادی تا الان صورت گرفته است. خانواده ایشان به لیبی سفر داشتند و هیئت‌هایی از لبنان به لیبی عزیمت کرده‌اند. آقای صالحی نیز در سفر به لیبی این مسئله را پیگیری کرد و سفارت ما در طرابلس به دنبال این مسئله است.

وی گفت: متأسفانه تا الان هیچ نشانه‌ای از وجود یک سند دقیق و مشخص از آخرین وضعیت امام موسی صدر و همراهانش به دست نیامده است. مسئولان دولت موقت لیبی قول داده‌اند با تشکیل یک کمیته کاری برای این مسئله تمام تلاش خود را انجام دهند. امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد و هر چه سریع‌تر بتوانیم اطلاعات دقیقی راجع به امام موسی صدر و همراهانش به دست بیاوریم.

مبالغی که ایرانی‌ها واریز کردند
مدارک اتباع ایرانی در دست سفارت انگلیس و مبالغ واریز شده به این سفارتخانه که هنوز به آنها باز گردانده نشده سؤال دیگری بود که مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: ما در معاونت کنسولی وزارت خارجه ستاد ویژه مسائل کنسولی ایران و انگلیس را تشکیل دادیم. این ستاد آمادگی خود را اعلام کرده نسبت به همه مسائلی که در رابطه با خدمات کنسولی وجود دارد یا مدارکی مبادله شده و قرار بوده کاری انجام شود پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: تا الان اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. هر فردی که کار کنسولی داشته و مدارکی را به سفارت انگلیس داده بوده یا از طرف ایرانیان مقیم در انگلیس کار کنسولی را پیگیری می‌کردند می‌توانند با این ستاد تماس بگیرند و مسائل خود را پیگیری کنند.
 
سازمان همکاری‌های اسلامی برخورد کند
یهودی شدن قدس سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست با بیان اینکه ما موضع خود را در این زمینه اعلام کردیم، اظهار داشت: اقدام کنست اسرائیل به منزله جنایت جدید دیگر در این زمینه است. حتما کشورهای اسلامی و ملت‌هایی که در منطقه هستند عکس‌العمل مناسب را باید در قبال این جنایت جدید از خود نشان دهند.

وی ادامه داد: سازمان همکاری‌های اسلامی بدین منظور ایجاد شد و انتظار می‌رود این سازمان به ویژه کمیته قدس برخورد بسیار فعال و مناسبی را با این مسئله داشته باشد، جلوی این جنایت جدید بایستند و اجازه ندهند رژیم صهیونیستی بیش از این نسبت به مسئله قدس بی‌حرمتی‌های خود را ادامه دهد.

 
سفر اسماعیل هنیه به ایران
سفر اسماعیل هنیه به تهران و هدف از انجام آن، سؤال خبرنگاری از مهمان‌پرست بود که وی در این باره گفت: مسئولان جنبش حماس یا جهاد اسلامی و سران مقاومت در منطقه در حال حاضر از پایگاه‌های مردمی بسیار خوبی برخوردارند، مؤثرند و رایزنی‌های خوبی را با کشورهای مختلف دارند.

وی با بیان اینکه این رفت و آمدها و رایزنی‌ها با مقامات ایران نیز هم در گذشته بوده هم در آینده خواهد بود، گفت: طبیعی است با توجه به اهمیت مسئله فلسطین این رفت و آمدها صورت می‌گیرد.آنچه اهمیت دارد این است که باید از حقوق ملت فلسطین دفاع کرد و همه کشورها در این زمینه مسئولیت دارند."

اسامی پادشاهان از کتب تاریخ مدارس حذف می شود

Posted: 03 Jan 2012 08:06 AM PST

جرس: در ادامۀ تلاش ها جهت آنچه "اسلامی شدن مدارس" خوانده شده، وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی اسامی سلسله های پادشاهی را از کتاب های درسی تاریخ حذف می کند.


به گزارش فارس، بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأئید این خبر افزوده است : در تغییر محتوایی کتاب های درسی تاریخ اسامی سلسله های پادشاهی حذف می شوند، اما پادشاهان حذف نمی شوند.


این مقام روحانی به این نکته اشاره نکرد که در صورت حذف اسامی پادشاهان از تاریخ، چه چیزی جایگزین می شود.


پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد، حذف پادشاهان از کتاب های درسی را تکذیب و به تبلیغات رسانه های خارجی نسبت می دادند.


تداوم اسلامی سازی مدارس
چندی پیش مسئول مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از تصویب طرح تربیت معلم دینی در این مجمع خبر داده بود.


روزنامه کیهان گزارش داده بود که محمد ناصر سقای بی ریا در حاشیه برگزاری دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منكر معاونان و مربیان پرورشی مدارس كاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت با توجه به اظهارات رهبری مبنی بر فعالیت حوزه ها در آموزش و پرورش این طرح تصویب شده است.
 

فرانسه خواهان تشدید تحریم جمهوری اسلامی شد

Posted: 03 Jan 2012 07:59 AM PST

رد درخواست اتمی تهران توسط اتحادیه اروپا

جرس: به گزارش منابع بین المللی، در آستانه تصمیم گیری کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم ها علیه تهران، وزیر خارجه فرانسه از کشورهای عضو آن اتحادیه خواسته است تا در واکنش به ادامه برنامه اتمی جمهوری اسلامی تحریمهای اقتصادی علیه این کشور را تشدید کنند.


همزمان، اتحادیه اروپا درخواست جمهوری اسلامی برای تعیین زمان و مکان از سرگیری مذاکرات هسته ای با کشور های غربی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه روز سه شنبه گفت: " ایران برنامه خود برای دستیابی به سلاح اتمی را ادامه می دهد. آخرین گزارش آژانس بین المللی اتمی این نکته را واضحا مطرح کرده است."

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: " به همین دلیل است که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه می خواهد تا همزمان با باز گذاشتن باب مذاکره با ایران، تحریمها علیه این کشور تشدید یابند."

آلن ژوپه گفت که رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد کرده تا کشورهای اروپایی دارایی های بانک مرکزی ایران را مسدود و صادرات نفت این کشور را تحریم کنند.

وزیر خارجه فرانسه افزود که کشورش آرزو دارد اتحادیه اروپا برای نشان دادن قاطعیت خود در برابر جمهوری اسلامی، تا آخر ماه ژانویه تصمیم به اقدامات مشابه را بگیرند.

گفتنی است، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه قانون تحریمهای جدید علیه ایران را امضا کرد، که بر اساس این قانون، رئیس جمهور آمریکا اجازه دارد دارایی های آن عده از نهاد های مالی خارجی که در عرصه نفت با ایران معامله می کنند را مسدود کند.

رد درخواست تهران
بر اساس همین گزارش، اتحادیه اروپا درخواست جمهوری اسلامی برای تعیین زمان و مکان از سرگیری مذاکرات هسته ای با کشور های غربی را رد کرد.


میکائیل من، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت قبل از آغاز هرگونه مذاکراتی، اتحادیه اروپا همچنان منتظر است تا ایران به نامه ماه اکتبر سال گذشته این اتحادیه پاسخ ارائه کند.

طی روزهای اخیر، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ بعد از نامه آتی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده بود.


علیرضا شیخ عطار درخصوص شکل گیری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ تاکید داشت: مذاکرات در این زمینه در دست اقدام است و نامه نگاری هایی انجام شده و یک مکاتبه دیگر به زودی از طرف ما انجام می شود و بعد از آن ملاقات تنظیم خواهد شد.


وی گفته بود: به زودی سعید جلیلی قرار است نامه ای به کاترین اشتون بدهند تا مدالیته مذاکرات تنظیم شود.


گفتنی است، تمامی مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱، مشتمل بر آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به علاوه آلمان، ازجمله دور آخر مذاکرات در استانبول با ناکامی روبه‌رو بوده است.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی گروه مذکور چندی پیش گفته بود که ازسرگیری مذاکرات شش‌جانبه هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است، اما ایران نباید هیچ پیش‌شرطی برای این گفت‌وگوها بگذارد.


 

معاون بانک مرکزی: مسئولان امنیتی با دلالان ارز برخورد می کنند

Posted: 03 Jan 2012 08:29 AM PST

ثبات بازار ارز تا دو روز آینده
   جرس: معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه عده‌ای از سودجویان در بازار ارز به راه افتاده‌اند و پول‌های مردم را می‌گیرند، از اعزام بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار ارز خبرداد و گفت: در یکی، دو روز آینده بازار ارز به ثبات خواهد رسید، ضمن اینکه نرخ فعلی ارز حبابی است.  

 

ابراهیم درویشی در گفتگو با مهر با بیان اینکه عده ای از سودجویان در بازار ارز به راه افتاده اند و پول‌های مردم را می‌گیرند، گفت: شدیدا به مردم نسبت به این موضوع هشدار می دهیم تا مراقب سرمایه های خود باشند.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: فعالان تجاری هیچگونه نگرانی نداشته باشند، زیرا در یکی دو روز آینده ارز مورد نیاز آنها تامین خواهد شد. ارز مورد نیاز وارد کنندگان با تمهیدات اندیشیده شده به زودی تامین می شود.

مراقب سودجویان باشید

وی تاکید کرد: افرادی که می خواهند سپرده‌های خود را به دلار تبدیل کنند، مراقب سودجویان و کلاهبرداران باشند، بانک مرکزی به هیچکس هیچ ارزی برای اینکه در بازار تزریق کند، نداده است و این افراد ارتباطی با بانک مرکزی ندارند.

درویشی از ارسال بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار ارز خبرداد و افزود: یک عده افراد سودجو قصد سوء استفاده از بازار ارز را دارند.

وعده جدید بانک مرکزی؛ ثبات بازار ارز تا دو روز آینده

معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مردم مراقب باشند و سپرده های خود را در اختیار سودجویان قرار ندهند، عنوان کرد: طی یکی، دو روز آینده بازار ارز به ثبات خواهد رسید.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مردم باید هشیار باشند، ممکن است که عده ای از سودجویان بخواهند با ترفندهای مختلف به این اوضاع وارد شوند.

وی با اشاره به این موضوع که صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی مشخص هستند، افزود: تمامی این صرافی ها بر روی تابلوهای خود عنوان شرکت تضامنی با مجوز بانک مرکزی درج شده است.

درویشی ادامه داد: اگر این صرافی ها تخلفی کرده اند، بانک مرکزی به سراغ آنها می رود و اگر افرادی در خیابانها هستند و به اسم بانک مرکزی ارز می فروشند و عنوان می کنند که می توانند پول مردم را حواله کنند، مردم نباید پول‌ها و سرمایه های خود را در اختیار این افراد قرار دهند.

بازار ارز حبابی است

وی با تاکید بر اینکه به مردم هشدار می دهیم که هیچ عجله ای نداشته باشند، زیرا بازار ارز به زودی ثبات خود را باز خواهد یافت، خطاب به افرادی که به این بازار هجوم می برند، تاکید کرد: بازار در حال حاضر حبابی شکل است و عده ای از دلالان و سوء استفاده کنندگان به اسامی مختلف که حتی ممکن است نام برخی از ارگان‌ها را نیز ببرند، وارد بازار شده اند.

معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مردم به سراغ صرافی های دارای مجوز و بانکها بروند نه اینکه هر کس در خیابان به آنها گفت که من از جانب بانک مرکزی ارز حواله می کنم پول خود را در اختیار آنها بگذارند، بانک مرکزی هیچ ارتباطی با این افراد ندارد. اگر کسی آمد و نام سازمان یا موسسه ای را آورد مردم پول خود را به آنها ندهند.

بازرسان بانک مرکزی در بازار

وی با اعلام اینکه به شدت بازار را بازرسی می کنیم و تمام بازرسان بانک مرکزی در سطح بازار هستند، گفت: بازرسان بانک مرکزی تمام اطلاعات و اخبار را برای ما لحظه ای از طریق تلفنی، پیامک یا نمابر به ما اطلاع می دهند.

درویشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک جو روانی در بازار ایجاد شده است که عده ای دلال انگشت شمار آن را بوجود آورده اند، اما مسئولان امنیتی با آنها برخورد می کنند و به زودی جلوی سودجویان گرفته می شود.

به گزارش مهر، صرافان بازار ارز نرخ دلار را 1720 تومان اعلام کردند، این در حالی است که نرخ دلار در پایان روز گذشته به قیمت 1780 تومان هم رسیده بود.

قیمت دلار در حالی به رقم بالای 1700 تومان رسیده که تحلیلگران اقتصادی این نرخ ها را واقعی نمی دانند. این روزها بازار ارز به بازار داغی برای سفته بازی تبدیل شده است.

دلالان با خرید دلار به امید افزایش قیمت باعث افزایش تقاضا برای این ارز شده اند، در کنار آن بسیاری از صرافان از فروش ارز دلار خودداری کرده و به مشتریان اعلام می کنند که دلار برای فروش نداریم.

ارسلان كامكار در گزينش ارشاد رد شد

Posted: 03 Jan 2012 08:20 AM PST

بعد از بیست و نه سال فعالیت هنری
 جرس: ارسلان كامكار(مايستر اركستر سمفونيك تهران و نوازنده ويلن) در گزينش وزارت ارشاد رد شد.

كامكار با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: من از زمان انقلاب يعني سال 57 تاكنون در اركستر سمفونيك تهران فعاليت مي‌كردم؛ هرچند ، چند سال اول؛ قرارداد نداشتم اما نزديك به 29 سال است كه قرار مكتوب و رسمي دارم.

وي افزود: امسال بايد بازنشست مي‌شدم اما بعداز 29 سال فعاليت رسمي از من خواستند كه با گذر از گزينش وزارت ارشاد دوباره مرحله پذيرش را سپري كنم و درنهايت من را رد كردند.

ارسلان كامكار در پاسخ به اين پرسش كه چگونه وارد اركستر سمفونيك شده است، گفت: در سال 59 یا60 بود که در دانشکده هنرهای زیبا درس می‌خواندم. در آن زمان آقای کامبیز روشن روان برای اجرای قطعه «جمعه خونین» احتیاج به چند نوازنده کمکی داشت؛ به همین خاطر من به همراه چند نوازنده دیگر برای اجرای این قطعه به ارکستر سمفونیک دعوت شدیم. آن زمان مایستر ارکستر یک نوازنده آمریکایی بود. من از جو ارکستر خوشم آمد و بعداز سه چهار ماه امتحان دادم و در ارکستر ماندگار شدم.

اين نوازنده ويلن در پاسخ به اين پرسش كه از چه زمان مايستر اركستر سمفونيك است، خاطرنشان كرد: حدودا 24 سال است. يعني از زمانی که آقای حنانه فوت کردند و ما برای بزرگداشت وی؛ قرار بود به رهبری فریدون ناصری برنامه‌ای اجرا کنیم. آقای لشکرلو هم یکی از قطعات آقای حنانه را به‌عنوان سولیست ویولن زد. در آن هنگام به پیشنهاد نوازندگان ارکستر به عنوان مایستر انتخاب شدم.

اين آهنگساز با اشاره به اينكه وي از شوراي اركستر سمفونيك درجه هنري هم گرفته است، خاطرنشان كرد: اين درجه به منظور افرايش حقوق من بوده است اما هنوز وزارت ارشاد اين درجه را نيز تاييد نكرده است.

ارسلان کامکار در سال ۱۳۳۹ در سنندج به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را نزد پدرش، حسن کامکار، فراگرفت. او در خردسالی در سنندج با گروه‌های مختلفی که توسط پدرش سرپرستی می‌شد، به اجرای کنسرت می‌پرداخت. کامکار، پس از چندی به تهران سفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد. وی پس از تکمیل دروس موسیقی، به‌عنوان نوازنده ویلن، همکاری‌اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. ارسلان علاوه بر نوازندگی ویولن کلاسیک، در عود نوازی نیز بسیار چیره‌دست است.

از مهمترين آثار اين آهنگساز مي‌توان به آلبوم‌هايي نظير به یاد علی اصغر کردستانی، زردی خزان، سوئیت سمفونیک افسانه سرزمین پدری‌ام، سرود ایران، شوریده دل، سوئیت سمفونیک کردی، کنسرتینو کمانچه(با همکاری اردشیر کامکار)، شباهنگام(با همکاری هوشنگ کامکار روی اشعار نیما یوشیج)، جاده ابریشم، موسیقی متن فیلم مادر(به کارگردانی علی حاتمی)، موسیقی متن فیلم آوازهای سرزمین مادری‌ام(به کارگردانی بهمن قبادی)، آلبوم خاک، نغمه خراسانی، نغمه صلح و آلبوم ئه وین و ...اشاره كرد.  

حکم داماد احمدی نژاد برای ریاست سازمان استاندارد منتفی شد

Posted: 03 Jan 2012 06:34 AM PST

با لغو مراسم معارفه

جـــرس: در پی افزایش موج انتقادات نسبت به انتصاب داماد محمود احمدی نژاد به ریاست موسسه استاندارد کشور، مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی که با اعلام قبلی از شامگاه دوشنبه به صبح امروز (سه شنبه) موکول شده بود، منتفی گردید.


به گزارش مشرق، مراسم تودیع مهدی خورشیدی به عنوان رییس جدید سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که چندی پیش با حکم شورای عالی استاندارد به این سمت منصوب شده بود منتفی گردیده است.


گفته می شود که حکم داماد رییس دولت برای ریاست سازمان لغو شده و سید نظام الدین برزگری رییس قبلی این سازمان در سمت خود ابقا شده است.


شورای عالی استاندارد چندی پیش مهدی خورشیدی رییس گروه مشاورین و داماد رییس دولت را طی حکمی به سمت رییس موسسه استاندارد منصوب کرده بود که این حکم واکنش هایی را از سوی برخی نمایندگان مجلس و برخی مقامات را در پی داشت.


هفته گذشته در پی افشاگری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیرامون زد و بند و پارتی بازی محمود احمدی نژاد برای انتصاب داماد خود در مراکز مهم دولتی، روز چهارشنبه هفتم دی ماه ۴۲ نماینده مجلس در اعتراض به انتصاب مهدی خورشیدی، داماد احمدی نژاد به ریاست موسسه استاندارد، در خصوص انتصاب این فرد که "تنها تجربه اش دامادی رئیس جمهور است"، به احمدی نژاد تذکر کتبی داده بودند.
 

آیت الله صانعی: سکوت و رضایت در برابر ظلم و ستم، سبب شراکت انسان در ظلم می شود

Posted: 03 Jan 2012 05:26 AM PST

جرس: آیت‏ الله صانعی در دیدار جمعی از دانشجویان، با بیان اینکه "سکوت و رضایت در برابر ظلم و ستم، سبب شراکت انسان در ظلم می شود"، تاکید کرد این سنت الهی و سنت تاریخ است که نه ظلم می‏ماند و نه ظالم، و ان شاء الله روزی فرا خواهد رسید که اسلام راستین حاکم خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی، این مرجع مردمی در جمع دانشجویان دانشگاه های تهران و کرج، با بیان مطلب فوق تاکید کرد: "در آن روز لرزه بر اندام ستمگران خواهد افتاد و آنها هیچ راه چاره‏ای در مقابل اراده ملت‏ها نخواهند داشت و روشن است که ملت‏ها با آن‏ها چه خواهند کرد."


آیت‏ الله العظمی صانعی تنفر ملت‏ها از ظلم ظالمان را نشانه آگاهی و بیداری آن‏ها توصیف کرد و افزود: "خدا را شاکریم که اعتقاد ما و شما عزیزان هنوز که هنوز است، با این همه ظلمی که به نام اسلام به ملت ها می‏شود، پابرجاست."


این مرجع منتقد حکومت، سکوت و رضایت در برابر ظلم و ستم را سبب شراکت انسان در ظلم توصیف کرد و گفت: " کسی که مستقیماً به ظلم و ظالم کمک می‏کند، در گناه آن شریک است و همچنین فرد سومی که در مقابل ظلمی که به دیگران می‏شود، سکوت کند، و راضی به آن باشد هر سه به طور مساوی در ظلم و عقاب آن شریکند. از امام سجادروایت شده که می‏ فرمایند: اگر در مشرق عالم، کسی را بکشند و در مغرب، کسی به آن قتل راضی باشد، مثل آن قاتل در گناه قتل شریک است."


این مرجع حامی جنبش سبز، مخالفت با اعمال و کردار ظالمان و کسانی که حقوق ملت ها و حقوق اسلام را پایمال می‏کنند یک وظیفه عنوان کرد و افزود: "دیگران و کسانی را هم که از اوضاع و احول اطلاع ندارند، باید آگاه کرد و حتی اگر کسی از دوستان و منسوبین یا هر کس دیگری با ستمگران همراهی می‏کند، باید با زبان نرم او را از عقوبت کارش آگاه کرد. به آن‏ها بگوییم که این سنت الهی و سنت تاریخ است که روزگاری نه ظلم می‏ماند و نه ظالم و ستمگر، فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا "


آیت الله صانعی در ادامه با بیان اقسام ظلم، ظلم به اسلام، علم و دانش و فضیلت و تقوا را بزرگ‏ترین ظلم‏ها عنوان کردند و افزودند: "ظلم به مراکز علمی ازجمله حوزه‏ ها و دانشگاه‏ ها این است که عشق به تحصیل و تحقیق در این مراکز کم شود، حوزه‏ های علمیه‏ ای را که روزگاری دارای قدرت علمی زیادی بودند، اگر با برخی دخالت‏ها دچار سطحی‏ نگری و ظاهرگرایی گردند، این ظلم به حوزه است. اخراج اساتید دانشگاه‏ها و ایجاد مانع برای تحصیل دانشجویان، ظلم به دانشگاه است همان‏گونه که عدم‏ استفاده از اساتید بزرگ دانشگاه هم ظلم و ستم به دانشگاه است."


این مرجع تقلید، رشد ناهنجاری‏ های اجتماعی در سطح جامعه را ظلم و ستم به فضیلت و تقوا دانستند و افزودند: "متأسفانه روز به‏ روز شاهد افزایش روحیه تملق، تهمت، دورغ و... هستیم که منشاء زیاد شدن مفاسد اخلاقی و ناهنجاری‏های اجتماعی در جامعه بوده و هست."


وی با اشاره به سیاست مزورانه ستمگران در پیشبرد اهدافشان تاکید کرد: "بسیاری از جنایت‏کاران، متملقان و دروغ‏گویان علناً از جنایت و دروغ بدگویی می‏کنند و دیگران را به خوبی و فاصله گرفتن از بدی‏ها سفارش می‏کنند، اما مقصودشان این است و این‏گونه القا می‏کنند که فقط ما خوبیم و شما همگی بد هستید و در شرق و غرب عالم که بگردید، همگی جنایت‏کارند جز ما!"


آیت‏ الله صانعی در پایان خاطرنشان ساخت: "در حال حاضر، افراد دلسوز و معتقدی هستند که از راه‏های مختلف مطالبی را متذکر می‏شوند؛ آن‏ها نه غرضی دارند و نه دنبال پست و مقام هستند، لذا مسئولان هم باید به خیرخواهی این عده برای پیشرفت کشور توجه داشته باشند."

آیت الله سیستانی: بنای دخالت در ایران را ندارم

Posted: 03 Jan 2012 04:17 AM PST

روایتی از مسیح مهاجری

جـــرس: روزنامه جمهوری اسلامی در ستونی که به خاطرات سفر مدیر مسئول خود به عراق اختصاص داده، پیرامون دیدگاه آیت الله سیستانی راجع به تداوم روند دولت فعلی برای آینده و انتخابات ریاست جمهوری بعدی آورده است: "آیت الله سیستانی معتقد است دولتی ها کس دیگری را برای روی کار آوردن و جانشینی رئیس دولت فعلی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی ندارند."


مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، چاپ صبح تهران، در بخشی از خاطرات خود که اخیرا به انتشار رسانده در تیتر «گزارش دیدار سال ۹۰» آورده است: "ایشان (آیت الله سیستانی) با توجه به این که من از دست اندرکاران مطبوعات هستم، گفت: روزنامه خراسان، ویژه نامه ای منتشر کرده که برای من آمده و آن را خوانده ام. مطالبی درباره بعضی افراد دولتی[ مطلب اسفندیار دولت درباره اندیشه ها واقدامات مشایی و حلقه حامیان دولت] دارد که نمی دانم درست است یا نه. شما باید بتوانید بگویید که این مطالب چقدر صحت دارد... گفتم: درست است. البته منظورم این بود که آن چه درباره مسائل فکری و اعتقادی نقل شده درست نقل شده، اما درباره گزارش های اقتصادی نظری ندارم."


مسیح مهاجری در ادامه این خاطراه افزود: "از سوال بعدی آیت الله سیستانی معلوم شد وی علاوه بر آن چه در ویژه نامه خوانده اطلاعات دیگری هم درباره اظهارات مشایی و همفکران او دارد. وقتی به سوال اول او که پرسید آیا مطالب ویژه نامه درست است؟ جواب مثبت دادم، وی گفت: پس چرا این ها حمایت می شوند؟ این ها از کوروش تعریف می کنند و درباره حمورابی چیزهایی می گویند که در مقابل اسلام است.
آیت الله سیستانی هم این نکته را بیش از این ادامه نداد و باز هم به سراغ قشر دینی رفت و گفت: علی ایحال برای من قابل جمع نیست که چه طور می شود این هر دو (طرفداران کوروش و حمورابی و قشر دینی) را با هم داشته باشند؟ من درباره حمورابی اول و دوم مطالعه کرده ام، از تاریخ اطلاع دارم و تحلیل دارم. این افکار با آن چه این ها در ظاهر نشان می دهند منطبق نیست، چه طور می شود این ها را با هم جمع کرد؟


از اشارات آیت الله سیستانی درباره کورش و حمورابی و این که این گونه اعتقادات با آنچه مطلوب قشر دینی است اصولا سازگاری وجود ندارد، احساس کردم وی به شدت نگران آینده است. در جواب گفتم: زمان زیادی از دوره این دولت باقی نمانده و در پایان چهار سال دوم، کنار خواهند رفت...البته آنها هم درصدد هستند کاری کنند که بمانند و یکی از افراد خودشان را به ریاست جمهوری برسانند. این رقابت یک امر طبیعی است ولی این تفکر اجازه نخواهد یافت حاکم شود و افراد دیگری خواهند آمد.


آیت الله سیستانی گفت: کس دیگری ندارند. من هرچه فکر می کنم، می بینم کسی نیست که جای اینها بگذارند. به همین دلیل نمی دانم چطور می شود این مسائل را تحلیل کرد.


گفتم: در میان اصولگرایان افرادی هستند که بعضی از آنها از هم اکنون مطرح شده اند.


اما وی گفت: من کسی را سراغ ندارم.


به آیت الله عرض کردم: انحراف عقیده و سستی اعتقادات به دلیل میدان دار شدن افراد کم سواد و سودجو بیداد می کند... که وی مهلت نداد من همه مطالبم را در این زمینه بگویم و شروع کرد به اظهارنظر و گفت: شما خودتان این وضع را به وجود آورده اید. هی گفتید آقای بهاء الدینی این طور است و آن طور است. هی کرامات گفتید. من خودم در قم بودم و این چیزها را می دانم و این جا هم که هستم کتاب های زیادی می خوانم و این حرف های کرامات را که می زنند و می نویسند می خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزی انداخته اید که این گرفتاری ها پیش آمده و جمکران را آن طور بزرگ کرده اید و منبری ها آن حرف ها را می زنند. من منبرها را هم گوش می کنم.


گفتم: و مداح ها


گفت: آنها را هم همین کارهای شما این طور کرده است...


گفتم:ما خودمان در مقابل آن دسته از منبری ها و مداح هایی که مطالب سست و نادرست و خرافاتی را به خورد مردم می دهند قرار داریم و علیه آنها مقالات و مطالب زیادی نوشته ایم و انتظار ما از شما این است که شما هم موضع گیری کنید و به ما در این زمینه کمک کنید، چون موضع گیری شما خیلی اثر دارد...

گفت: این ها را می دانم و از قول من هم چیزهایی علیه اینها گفته اید و منتشر شده است، ولی من بنای دخالت در ایران را ندارم. ایران مهندسی شده است و سر مهندس هم دارد و من نباید دخالت کنم...


گفتم: منظورم این نیست که در مسائل حکومتی دخالت کنید، ولی در امور اعتقادی اظهارنظر شما موثر است. اعتقادات مردم در خطر است و برای حفظ دین و اعتقادات، ورود شما به این مسائل لازم است.


گفت: شما که گفتید «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» چطور می توانید این ها را از همدیگر جدا کنید؟ ...


گفتم: من به وظیفه شرعی خودم عمل کرده ام که گفتن این مطالب و درخواست اظهارنظر از شما بود، حالا شما می دانید و تکلیف شرعی خودتان...


این جمله را که گفتم، آیت الله سیستانی سکوت کردند و به نظرم رسید این مطلب برای ایشان قابل تامل بود.

 

ناراحتی آیت الله سیستانی از توهین به فائزه هاشمی
مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از خاطرات خود، ازابراز نارضایتی آیت الله سیستانی نسبت به توهین های انجام شده به فائزه هاشمی خبر داده است.


به نوشته مسیح مهاجری منظور آیت الله سیستانی، الفاظ رکیکی بود که توسط گروه های فشار حامی رهبری نسبت به فائزه هاشمی در مراسمی بیان شد و فیلم آن نیز همه جا منتشر شد.


مسیح مهاجری دربخشی ازمطلب خود نوشته است" از آیت الله پرسیدم: برای آقای هاشمی رفسنجانی پیغامی ندارید؟گفتند: نه، البته رفتاری که با دخترشان کردند بسیار بد بود و آن نسبت‌هایی که دادند حد دارد."


مهاجری درمطلب خود نوشته است"آیت الله سیستانی، جملات مربوط به دختر هاشمی رفسنجانی را با تاسف به زبان آوردند به طوری که ناراحتی کاملا در چهره ایشان آشکار بود.

گفتم: آقای هاشمی رفسنجانی به من گفتند سلامشان را خدمت شما ابلاغ کنم.گفتند: سلام مرا به ایشان برسانید و بگویید من به امور ایشان توجه دارم."
 

بنی صدر: با انسداد سایت هاشمی، حکومت نشان داده است که از همه چیز در هراس است

Posted: 03 Jan 2012 02:54 AM PST

جرس: اولین رئیس جمهور ایران معتقد است تقابل ماههای اخیر میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت، اگر چه قابل اعتنا نمی باشد، اما از این جهت قابل اهمیت است که تقابل جمهوریت را با ولایت مطلقه فقیه کامل و آشکار بیان می کند.


به گزارش تارنمای ابوالحسن بنی صدر، وی طی گفتگویی آورده است "آن جمهوریت و کسی که در مقام رئیس جمهور قرار می گیرد ولو تقلبی مخاطبش ملتی است دارای حق حاکمیتی است که در مقابل ولایت فقیه قرار می گیرد. برای اینکه این دو مقام حتی تقلبی آن مطلقا با هم ناسازگار هستند. بسیاری بر من خرده می گرفتند که گویا من تند روی کردم، نه اینطور نیست من حتی بر خود سرزنش می کنم و در بسیاری از موارد جزء اشتباهات خود شمرده ام که باید قاطعانه در برابر آقای خمینی می ایستادم و نایستادم. من از طرف مردم نمایندگی داشتم چون مردم در انتخابات آزاد به من رای داده بودند."


وی با اشاره به موقعیت رهبری فعلی جمهوری اسلامی و رئیس دولت اظهار داشت: "اما این رئیس جمهور آخر، ساخته خود آقای خامنه ای است با این حال این تضاد در جای خود باقیست و این روشن می کند که قابل حل نیست یا باید ولایت فقیه برود و یا این ملت تبدیل به جامعه گوسفندان بی رای شود که آنهم ناشدنی است. جهت عمومی به ما می گوید تضاد به مرحله قطعیت رسیده است."


بنی صدر که منزلش اخیرا مورد تعرض و تخریب و سرقت قرار گرفته افزود: "امیدوارم که کوششها از هرسو بیشتر شود به ترتیبی که جامعه ایرانی وجدان همگانی پیدا کند بر حق حاکمیت خود، به ولایت جمهور مردم، به استقلال و آزادی انسان و به این امر که هر ایرانی نماد جمهوری گردد. آنوقت می توان گفت به پایان دوران استبداد تاریخی ایران رسیده ایم و عصر استقرار ولایت جمهور مردم و عصر جمهوری آغاز شده است."


اولین رئیس جمهور تاریخ ایران با اشاره به وقایع فعلی جامعه سیاسی ایران می گوید: "وقتی یک دستگاهی کار را به جائی می رساند که سایت آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت خود را تعطیل می کند، بیانگر این است که ترس او اینقدر شدید است که فکر می کند هر فضائی را باید ببندد. به ترتیبی که جامعه دیگر هیچ فضائی براش نمانده که از طریق آن فضا، جریان اندیشه ها و اطلاعات را بین خود برقرار بکند. بدین خاطر است که می بینید که خونها می ریزند. آنتنهای ماهواره ای را جمع می کنند، سانسور تلفنها را تشدید می کنند. اولا جلو هر اجتماعی که انجام بگیرد را می گیرند. ثانیا اجتماعاتی که مردم به طور عادی بخود متعلق می دانستند و خود ترتیب میدادند مثل اجتماعات عاشورا رو تاسوعا را خود رژیم در دست می گیرد .اینها همه از پیش می گوید که ترس این رژیم افزون شده است."

 

احساس نا امنی می کنم 
گفتنی است، خانه ابوالحسن بنی‌صدر در شب سال نو میلادی مورد دستبرد قرار گرفته و گزارش شده که افراد ناشناس برای ورود به اتاق کار وی در طبقه دوم، از نردبان استفاده کرده و شیشه‌ها را شکسته‌اند.

این رویداد چند هفته پس از حمله دو فرد ناشناس به همسر بنی‌صدر رخ داده‌ است. طبق اطلاعیه‌ای که دفتر بنی‌صدر منتشر کرده، خانم عذرا بنی‌صدر در ۲۶ نوامبر و هنگام ورود به خانه مورد حمله دو مهاجم قرار می‌گیرد که این افراد با واکنش به‌موقع مسئول ایرانی امنیت بنی‌صدر پا به فرار می‌گذارند. بنا بر این اطلاعیه، خانم بنی‌صدر از ناحیه صورت مجروح شده و پلیس نیز در جریان ماجرا قرار گرفته اما تاکنون مهاجمان را شناسایی نکرده است.


این اطلاعیه هم‌چنین از تعرض به خانه بنی‌صدر در شب (۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی) و زیر و رو کردن چند اتاق و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم ریختن پرونده‌ها و وسایل دیگر خبر داده است. ابوالحسن بنی‌صدر به دویچه‌وله می‌گوید هرچند مهاجمان مقداری پول و چند گردنبند نیز به سرقت برده‌اند، اما موضوع را نمی‌توان یک سرقت ساده تلقی کرد.


بنی صدر در خصوص اینکه چرا "شما مورد حمله به همسرتان در ماه نوامبر را رسانه‌ای نکردید؟" گفت: "معمولا این گونه امور را نباید رسانه‌ای کرد، دست‌کم من آدمی نیستم که این امور را رسانه‌ای کنم. ثانیا آن دستگاهی که مامور رسیدگی می‌شود، باید به‌قول خودش بدون سروصدا کار پیگیری را پیش ببرد. ما به وزارت کشور هم در مورد اول نامه‌ای نوشتیم اما تا رویداد اخیر خبری از جواب نشد.
تا اینکه پریشب میهمان بودیم و آمدیم خانه دیدیم که ریخته‌اند و همه‌جا را زیر و رو کرده‌اند. الان معلوم شده که اگر افکار عمومی از این موضوع با خبر نشود، ظاهرا حکومت فرانسه هم اهمیت لازم را به موضوع نخواهد داد."


وی می گوید "الان که این اتفاق افتاده، از سوی هموطنان در کشورهای مختلف همبستگی زیادی ابراز شده که خیلی از همه سپاسگزارم. مطبوعات فرانسه هم این ماجرا را خیلی پوشش داده‌اند. مقامات فرانسوی هم به نسبت دفعه پیش که برای خانمم مشکل پیش آمد، در جنب و جوش بیشتری هستند."