جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


در پاسخ به فراخوان دوم محمد نوری زاد

Posted: 21 Jan 2012 08:07 AM PST

بسيجي دهه شصت



آقاي حجت الاسلام صادق آملي لاريجاني قاضي القضات جمهوري اسلامي ايران :

با سلام:


نظر به وظيفه شرعي و قانوني شما بدينوسيله متن شكايت نامه يك بسيجي ٤٢ ساله و جانباز زمان جنگ از لشگر ١٠ سيدالشهداء (عليه السلام) از آقاي سيد علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران به شرح زير ايفاد مي گردد. بديهي است بر اساس آموزه هاي علوي وسيره عملي اولياي الهي، همه ی آحاد ملت از ضعيف ترين مردمان، فارغ از رنگ پوست، دين و جايگاه اجتماعي با یکدیگر در برابر قانون مساوي بوده و هيچ مقام و مسند و جايگاهي باعث مصونيت افراد در پاسخگويي به شكايت شاكيان نخواهد بود. شما نيز بدون شك در برابر خداوند و مردم مسئول بوده وهرگونه سستي و اهمال و بي توجهي شما به انجام وظيفه شرعي، عرفي و قانوني تان از هيچ توجيهي برخوردارنمی باشد. شما در پيشگاه الهي در روز حسابي كه همين نزديكي هاست بازخواست خواهيد شد، باشد كه وجدان و خداجویی هنوز در وجودتان خاموش نشده باشد و شما را به نجات فراخواند!

 


خوانده: آقاي سيد علي خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران


خواهان: بسيجي دهه ٦٠ وجانباز دفاع مقدس

 

خواسته: بازگرداندن اخلاق، كرامت انساني وآزادي به عنوان تنها بسترکمالات انسانی، به همه آحاد مردم وجوابگويي خوانده نسبت تبعات نامطلوب مديريت فرهنگي ايشان طي23 سال زمامداري به عنوان رهبر جمهوري اسلامي و فصل الخطابی در همه امور مهمه مملکتی به ویژه تدوین سیاست های فرهنگی کشور .


شرح:


شكي نيست كه انقلاب اسلامي مردم ايران با رهبري امام خمینی به منظور دستيابي به استقلال ، آزادي با هدف بنا نهادن نظامي الهي كه در آن كرامت انسان و اخلاق بزرگترين وجه قالبش باشد، يكي از ژرف ترين حركت هاي اجتماعي تاريخ معاصر بوده است. متأسفانه علي رغم رشادت ها و خون هاي پر بهايي كه براي استقرارش هزينه شده اكنون در اوايل دهه چهارم آن از منظر حصول اهدافش در حوزه اخلاق، ادب، آزادی و كرامت انسانی نه تنها به آن افق های زيبا نزديك نشده ايم بلكه دردمندانه نشانه های متعددي از سقوط ارزش های انسانی و اضمحلال فرهنگ و اخلاق در كشور شاهديم ،

- فاصله گرفتن پر شتاب جوانان از هنجارهاي اسلامي و هويت ملي

- گسترش تند خويي و خشونت

- برمصدر کارنشاندن فرصت طلبان و دروغگویان و اراذل اوباش بر جان و مال وناموس مردم

- افزايش آمار جرم وجنايت در كشور

- رواج فساد اقتصادي ، رشوه خواري، ربا، دروغ و تظاهر

- سست شدن پايه هاي خانواده، افزايش آمار طلاق وروگردان شدن بخش قابل توجهي از جوانان از ازدواج

- افزايش فساد جنسي وكاهش سن فحشاء در كشور

- افزايش آمار اعتياد به مواد افيوني ورواج انواع مختلف مواد مخدر در كشور

- .......


نيازي به ليست كردن بيشتر نيست كه مخاطب اين نامه خود بواسطه تكيه زدن بر مسند قاضي القضاتي و دسترسي به آمار هاي مربوط خود بيش از هر كسي واقف به اين دردهاي خانمان برانداز بوده و مي دانند وضعيت اخلاقي كشور در چه پايه اي است. هم اوست كه مي داند در قم كه قرار بود پايتخت معنوي كشور وهدايت مردم به ديانت و اخلاق باشد آمارهاي محرمانه ي قتل، طلاق، شرب خمر، مواد مخدر، سقط جنين غيرقانوني، لواط، كوري به دليل شرب الكل صنعتي و... چه حرفهايي براي گفتن دارد.


جناب قاضي القضات: براستي آيا شما انسان منصفي را مي شناسيد كه آگاهي از پيش از انقلاب داشته باشد و در مقایسه با زمان حکومت ستم شاهی وضعيت اخلاق و ادب روز جامعه مان را بهتر از گذشته بداند؟ آيا كسي را مي شناسيد كه عالمانه روندامروز جمهوري اسلامي و جامعه مان را رو به اخلاقي شدن و استقرارکرامت انسانی وعده داده شده در افق های ارزشی، ارزيابي كند؟


مگر نه اينكه ما براي انقلابمان اسلامی را مي خواستيم که ميوه استقرار آن گسترش نهايت اخلاق در جامعه بايد باشد؟ كه همان هدف بعثت رسول خاتم صلي الله عليه واله وسلم بوده و هست؟ كدام راه را غلط رفتيم؟ كه دين داريمان، اخلاق برايمان نياورده است؟ كدام مسئولی سياست هاي كلان فرهنگي جامعه مان را تدوين كرد كه به اينجا رسيديم؟ آيا بر آنچه بر اخلاق در جمهوري اسلامي آمده كسي مسئول تر رهبر نظام سراغ داريد كه بر اين وانفساي فرهنگي تأثير گذار بوده باشد؟

 

من از رویه به ظاهراسلامی و در باطن غير اسلامي جاري و ساري در روش وسياست گذاري رهبري فعلي جمهوري اسلامي طي بيست و سه سال گذشته شكايت دارم، رسيدگي به اين شكايت را حق خود مي دانم، جوابگويي به شكايتم وظيفه رهبري نظام بوده و شما هم به عنوان قاضي اسلامي مكلف به پيگيري هستید.


آقاي قاضي القضات؛


حريت بستر كمالات انساني است، آزادمنشي نقطه مقابل رقيت وبندگي است، انسان به هر اندازه كه از غير خدا آزاد شود به مرتبه ای از حريت دست پيدا مي كند و انسان به همان اندازه كه آزاد مي گردد اخلاق حاصل مي كند و هر چه حريت فراگيرتر شود انسان و جامعه صورتی اخلاقي تربه خود ميگيرند. حريت با عقل در ارتباط است و انسان با هر چه رابطه ى پست برقرار كند، نوعي اسارت است. انسان حتي اگر با نماز رابطه اي پست برقرار كند برايش اسارت مي آورد، نماز ريايي و يا اجباري "تنها عن الفحشاء" نيست كه نوعي اسارت است و ثمرش نه دين است نه اخلاق. حجاب اجباري هم مثل نماز اجباري است اخلاق نمي آورد، حيا و عفت نمي آورد، چون به انسان حريت نمي دهد........


در سياست گذاري آقاي خامنه اي سالهاست كه كرامت انساني و آزادگي جايي ندارد و اين امر علت العلل همه معضلات اخلاقي امروز ماست كه ثمري جز اضمحلال فرهنگ ادب در جامعه مان نداشته است، طبیعی است حريت با عقلانيت همراه است وعقلانیت جايي براي فرمانبرداري مطلقه نمي گذارد لذا تمامیت خواهان مستبد امروز رسما در تريبون هاي حكومتي رندانه آزادى را بي بند باري ترجمه مي كنند و آن را بي ديني تلقي كرده و ميكوبند غافل از اينكه بر سر شاخه نشسته و بن مي برند. و با حریت ستیزی و تحمیل می خواهند به زعم خود اسلام را مستقر سازند نا گفته محرزاست که تجربه این سالهای طولانی شکست سنگینی را برای این قرایت از دین رقم زده و ثمره ای جز اضمحلال ادب و اخلاق ودین گریزی مردم و جوانان را در پی نداشته است.


اميرمؤمنان على(عليه السلام) فرموده اند:

"أيّها الناس؛ إن آدم لم يلد عبداً ولا أمة، وإن الناس كلهم أحرار؛

اى مردم، آدم هرگز كسى را بنده و كنيز نزاد؛ بى ترديد همه مردمان آزادند"

 


آقاي قاضي القضات:

امروز دامنه تحدید آزادی های قانونی و شرعی که از طرف گروه های فشار وابسته به رهبری آنچنان گسترش یافته که هیچ حد و محدودیتی برای خود قایل نیستند. سرکشی در امور خصوصی خانواده ها ، ممانعت از تحصیل دانشجویان ، شنود های غیر قانونی، زندان و فحاشی وشکنجه وحصررویه جاری شده و دیگرخواب شیرین قاضی القاضات را نمی آشوبد.

اين درد را كجا بايد برد كه در جمهوري اسلامي آزادي براي خواندن دعاي كميل و عزاداري سيداشهداء واحياي شب قدر وجود ندارد؟

تعطيلي اجباري شب هاي قدر حسينيه ارشاد وعزاداري محرم و صفر بيت الزهراء، هيات احياي فضيلت و... ايا شايسته نظام است؟

آيا ميليون ها نفر زاير امام غريبی كه الان در ايام شهادتش به سر مي بريم فقط و فقط مجبورند نمازشان را به امامت كسي كه ايشان را گاو و بزغاله مي خوانند يا مريدان او اقتداء كنند؟ عزيزي مي گفت در حرم امام رضا علیه السلام از خادم باصفای کفشداری پرسيدم كدام يك از امامان جماعت حرم حكومتي نيستند و مي شود به ايشان اقتدا كرد آن خادم امام غريب گفت هیچ کدام نمازت را فرادا بخوان!!!

اجبار هيات هاي حسيني به نصب عكس آقاي خامنه اي چه معني دارد؟

الزام دعا كردن امر و زيد به وعاظ و مداحان در مجالس عزای حسینی چه محمل شرعي دارد؟

از راندن اجباري بيش از ٨٠ درصد جوانان مملكت كه به آقاي خامنه اي انتقاد دارند، از مجالس مذهبي چه سودي عايد اسلام و نظام مي شود؟

از شبيه سازي سردار علايي محبوب به شمر و احمدي نژاد به مالك اشتر چه هدفي دنبال ميشود؟! جز تطهير شمر و تخريب مالك اشتر؟

......


تا زماني كه دين داري نظام و رهبريش بر اين پاشنه بچرخد و مریدان ایشان برداشت خود از دین را عین اسلام بدانند و چونان خوارج زمان مولای متقیان هر قرایتی جز برداشت خود را منکوب کنند و هر مخالفی را تکفیر، اميدي به بازگشت ادب و اخلاق و كرامت انساني به جامعه نخواهد بود و شما جناب قاضي القضات دراین ظلم بزرگ شريك خواهي بود مگراينكه به وظيفه ات عمل كني و .....

 

ای کاش شما به این حریت رسیده باشید و به جبران مافات و جرایمی که مهر تایید شما در بر دارد تا فرصتی برایتان باقی است به خود آیید و چشم طمع از دنیا برکشید و کمی به آخرت خود بیاندیشید.

عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمِنْقَرِيّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ فَاتّهِمُوهُ عَلَى دِينِكُمْ فَإِنّ كُلّ مُحِبّ‏ٍ لِشَيْ‏ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبّ

اصول كافى جلد 1 صفحه: ٥٨

امام صادق فرمودند: چون عالم را دنيا دوست ديديد او را نسبت بدينتان متهم دانيد (بدانيد دينداريش حقيقى نيست) زيرا دوست هر چيزى گرد محبوبش مى‏گردد،

والسلام

 

 

بسيجي دهه ٦٠ وجانباز دفاع مقدس

تحریم فعال انتخابات

Posted: 21 Jan 2012 07:52 AM PST

محسن صالحی



در این نوشتار دو موضوع مورد برسی قرار می‌گیرد.

یک- چرا تحریم فعال انتخابات
دو- چگونگی‌ انجام این کار

یک .چرا تحریم فعال انتخابات ؟ مطالعات یک نظریه پرداز روسی نشان داده است که می‌توان با شاخص " رای دادن"، جمعیت را به دو بخش « جمعیت فعال» و «جمعیت غیر فعال» تقسیم کرد.

مبنای این نظریه مطالعه رفتار ۶۰۰۰۰ واجد شرایط رای دادن در شهر هایدلبرگ آلمان در ساله ۱۹۳۲ است. بر ای اساس :

جمعیت فعال:۵۰۰۰ نفری هستند که به صورت مرتب در جلسات سیاسی حزبهای سوسیال دمکرات،کاتولیک،لیبرال و نازی شرکت میکنند.
جمعیت غیر فعال شامل ۵۵۰۰۰ نفری میشوند که در خانه‌های خود نشسته و علاقه زیادی به سیاست ندارند. افرادی که در گروه غیر فعال قرار دارند در مرحله اول نمی‌دانند رای بدهند یا نه و در مرحله دوم نمی‌دانند به چه کسی‌ رای بدهند .

اگر این نظریه را با علمِ به اینکه آماری از جمعیت فعال و غیر فعال در کشور ایران در دسترس نیست، با شرایط حال حاضر تطبیق بدهیم ،جمعیت فعال شامل تمام کسانی‌ میشود که تصمیم خود را مبنی بر شرکت (موافقان رژیم) و یا عدم شرکت (مخالفان رژیم) گرفته و جمعیت غیر فعال شامل افرادی میشوند که هنوز هیچ تصمیمی نگرفته اند .

با توجه به این شرایط اگر فعالان سیاسی تحریم غیر فعال را انتخاب کنند در مثل به کسانی‌ می‌مانند که برّه را در اختیار گرگ قرار داده اند.


فعالان سیاسی موافقِ تحریم باید تلاش خود را انجام دهند تا جمعیتِ غیر فعال، تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات بگیرد.


دو- چگونه این کار را باید انجام داد؟ باید به وسیله تمام رسانه‌‌هایی‌ که در اختیار است جمعیت غیر فعال را هدف اطلاع رسانی قرار داد و به شیوه‌های مختلف پیام های زیر را به آنها فرستاد:

1. تاکید بر این نکته که خواستار تحریم انتخابات نیستند، ولی‌ مسئولین کشور نمی‌خواهند انتخابات آزاد برقرار کنند و بر اساس تجربه انتخابات گذاشته ثابت شده آنها درست کار نیستند.

2. باید تمام مسئولیت عدم شرکت در انتخابات را متوجه حکومت کردو از خود سلب مسئولیت. با ذکر این موضوع که مسوول عواقب تحریم انتخابات نیستند.

3. نقاط ضعف سیاسی،اقتصادی و اخلاقی‌ رهبران حکومت را نشان داد. مانند: پخش نامه‌های اعتراضی به رهبر،تخلفات مالی و ....مساوی قرار دادن شرکت در انتخابات با تایید این تخلفات هزینه شرکت در انتخابات را بالا برد.

4. نشان دادن این موضوع که هدف تحریم، رسیدن به حق آزاد انتخاب کردن و حق آزاد انتخاب شدن است نه منافع شخصی‌.

5. اشاره به این حقیقت که حکومت به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده تخطی می‌کند از مفاد قانون اساسی‌(میثاق بین مردم و حکومت) و تاکید بر این نکته که ما برای اولین بار می‌خواهیم انتخابات را تحریم کنیم.

6.مردم را قانع کرد که حکومت از تمام ابزار که در اختیار دارد استفاده می‌کند برای فریب و کشاندن آنها به پای صندوق رای.

7. توجه به این نکته که کسانی‌ که در انتخابات شرکت نمی‌‌کنند چیزی را از دست نمی‌‌دهند،حکومت است که اعتبار و مشروعیت خود را زیر سوال میبرد.( هزینه عدم شرکت را پایین آوردن.)

8. اکثریت هنرمندان و روشنفکران جامعه با تحریم موافق هستند و از ارزش‌های مردمی دفاع میکنند.(تحریم کنندگان تنها نیستن،حکومت است که تنهاست.)

9.هدف تحریم را مقدس نشان دادن،در واقع تحریم برای بدست آوردن آزادی،برابری،حقوق بشر،ارزشهای اسلامی و ... است.

10.گرفتن مواضعی روشن در مقابل کسانی‌ که مخالف تحریم فعال انتخابات هستند،باید یک پیام واضح به مردم فرستاد و آنهارا دچار سردرگمی نکرد.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

میرحسین موسوی بار دیگر در زندان خانگی عزادار شد

Posted: 21 Jan 2012 06:45 AM PST

تشییع جنازه یکشنبه خیابان مولوی تهران
 جـــرس: به گزارش منابع خبری، حاج میر عباس موسوی عموی بزرگ میر حسین موسوی، درگذشت.


به گزارش کلمه، مرحوم میر عباس موسوی از بزرگان خاندان موسوی بوده و روحیات عرفانی و معنوی و اخلاق وی زبانزد خاص و عام بوده است.


این گزارش می افزاید میرحسین موسوی در دوران جوانی، هنگامی که از آذربایجان به قصد تحصیل راهی تهران شد، حدود یک سال نزد خانواده میرعباس موسوی زندگی کرد.


مراسم تشییع عموی میرحسین موسوی، فردا ۷ صبح از خیابان مولوی در جنوب تهران برگزار خواهد شد.

 میرحسین موسوی پدر خود را نبز در حالی که به همراه همسرش در زندان خانگی بود از دست داد، که در جریان مراسم تشییع و تدفین وی که با محدودیت های زیادی همراه بود، داماد میرحسین موسوی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و تعدادی بازداشت شدند.

جرس مصیبت وارده را به میرحسین موسوی و خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید.

وضعیت وخیم غذایی، قطع وسایل گرمایشی و کمبود دارو در زندان اوین

Posted: 21 Jan 2012 06:05 AM PST

 جـــرس: در حالی که شهر تهران روزهای سرد و برفی را سپری می‌کند در زندان اوین زندانیان با قطعی وسائل گرمایشی و نبود دارو مواجه شده‌اند و مسئولان زندان اوین قطعی وسائل گرمایشی مثل شوفاژهای زندان را به دلیل نبود گازوئیل و نداشتن بودجه کافی برای خرید آن اعلام کرده‌اند.


مقامات زندان گفته‌اند که این مسأله به زودی نیز حل نخواهد شد و تا مدت‌ها ادامه خواهد شد.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» از ابتدای پاییز سال جاری و شروع فصل سرما این چندمین باری است که وسائل گرمایشی زندان اوین به دلیل نبود گازوئیل و سوخت کافی قطع شده و زندانیان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.


بسیاری از زندانیان در زندان اوین به خاطر قطعی مداوم وسائل گرمایشی دچار بیماری شده‌اند، با این حال کمبود دارو در زندان اوین نیز موجب تشدید و طولانی شدن بیماری آن‌ها شده است.


بهداری زندان اوین نیز از رسیدگی پزشکی کافی به زندانیان خودداری کرده  و در بسیاری مواقع از معاینه بیماران نیز سرباز زده و پزشکان به خاطر نبود دارو از تجویز دارو نیز خودداری می‌کنند.


زندانیان محبوس در زندان اوین از تغذیه مناسبی هم برخوردار نیستند، به همین دلیل با عدم وجود وسائل گرمایشی و دارو فصل پاییز و زمستان را عمدتا با بیماری سپری می‌کنند.


این مشکلات در سال‌های گذشته نیز به کرات اتفاق افتاده بود، اما هیچ‌گاه این مشکلات به صورت جدی از سوی مسئولین زندان اوین پیگیری و برای رفع آن تلاش نشده است.


در ماده ۲۶ «قواعد حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان» مصوبه اولین گنگره «مجازات مجرمین و جلوگیری از جنایت» سازمان ملل متحد در ژنو در سال ١٩۵۵ و مصوبه شورای اقتصادی و اجتماعی در ژوئیه ١٩۵٧ و مه ١٩٧٧ آمده است که
مسئول مراقبت‌های پزشکی باید بطور مرتب بازرسی انجام داده و مدیرمسئول زندان را در جریان امور زیر قرار دهد:
(آ) کمیت، کیفیت، و پخت و سرویس غذا؛
(ب) بهداشت و تمیزی زندان و زندانیان؛
(پ) بهداشت، گرما، نور و تهویه زندان؛
(ت) مناسب بودن و تمیزی لباس و رختخواب زندانیان؛
(ث) رعایت مقررات مربوط به تربیت بدنی و ورزش، در مواردی که مسئول فنی برای چنین فعالیت‌هایی وجود ندارد.


مدیر زندان باید گزارش‌ها و توصیه‌های مسئول مراقبت‌های پزشکی را که براساس ماده ٢۵ بند ٢ و ماده ٢۶ به وی ارائه می‌شود، مورد توجه قرار داده و در صورتی که با توصیه‌های ارائه شده موافق باشد، بایستی بی درنگ اقدامات لازم را در راستای عملی شدن این توصیه‌ها انجام دهد؛ اگر انجام این توصیه‌ها در حوزه اختیارات وی نیست و یا وی با آنها موافق نیست، بایستی بی درنگ گزارش خود را همراه با توصیه‌های مسئول مراقبت‌های زشکی به مقامات بالاتر ارائه نماید.


تایید حکم حبس پریسا کاکایی، فعال حقوق بشر در دادگاه تجدیدنظر

Posted: 21 Jan 2012 05:50 AM PST

 جـــرس: حکم شش سال حبس تعزیری پریسا کاکایی، در دادگاه تجدیدنظر مورد تأیید قرار گرفت و پرونده وی به اجرای احکام زندان اوین ارسال شد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این عضو سابق کمیته و فعال حقوق کودک، در دی ماه سال 88 بازداشت و به مدت 45 روز در بند 209 و متادون زندان اوین به سر برد. وی سپس با قرار کفالت 30 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.


پرونده این فعال حقوق بشر، جهت رسیدگی به شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی ارسال شد و وی از سوی این شعبه به اتهامات " تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی" به تحمل 6 سال حبس تعزیری محکوم شد.


گفتنی است اکثریت اعضای این کمیته پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 ، از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده و به حبس‌های سنگین محکوم شدند.

پریسا کاکایی( 6 سال)، تارا سپهری‌فر(6 سال)، شیوا نظرآهاری( 4 سال)، نوید خانجانی( 12 سال)، سعید کلانکی(3 سال)، سعید جلالی‌فر( 3 سال)، علی کلایی(7 سال) و کوهیار گودرزی( 1 سال)، از جمله افرادی بودند که به علت فعالیت‌های حقوق بشری خود مورد بازداشت و محکومیت قرار گرفتند.


هم‌اکنون سعید جلالی‌فر جهت گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین به سر می‌برد. کوهیار گودرزی با اتهامی جدید در مردادماه 90 بازداشت و در بند 209 نگه‌داری می‌شود و نوید خانجانی و شیوا نظرآهاری نیز در انتظار اجرای حکم زندان خود هستند.


انتقال محمدرضا کربلایی آقا ملکی به سلول انفرادی زندان متی کلای بابل

Posted: 21 Jan 2012 05:43 AM PST

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، محمدرضا کربلایی آقا ملکی دانشجوی و زندانی عقیدتی در بابل به بند انفرادی زندان متی کلای بابل منتقل شد. بنا به این گزارش در روزهای گذشته بنا به آنچه که مسئولین زندان متی کلا آنرا اهانت به مسئولین ذکر نمود ه اند این زندانی عقیدتی را به بند انفرادی زندان متی کلا منتقل شده است.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، ملکی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان بابل به ریاست قاضی باقریان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشو به ده ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که در شعبه سه دادگاه تجدید نظر مازندران این احکام به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته است. محمدرضا کربلایی آقا ملکی روز ۱۰ دی ماه سال جاری برای گذراندن دوران محکومیتش، خود را به دایره اجرای احکام بابل معرفی نموده است.


بر اساس این گزارش، محمدرضا ملکی در مراجعه به بهداری زندان متی کلا با توهین بهیار زندان مواجه شده به گونه ای که این برخورد بهیار زندان منجر به واکنش این فعال دانشجویی شده است: "بهیار زندان متی کلا، او و سایر فعالین دربند زندان متی کلا را فتنه گر خواند و به او گفته: شما فتنه گرید و نظام جمهوری اسلامی باید تو و دوستانت را اعدام کند."


همچنین آمده است: "این جملات با واکنش ملکی مواجه شده است به گونه ای که وی این گفته ها را ناصحیح خوانده است. صحبت های ملکی منجر به واکنش تند بابازداه رئیس زندان متی کلای بابل شده است به گونه ای که مسئولین زندان واکنش ملکی نسبت به توهین های بهیار زندان را دفاع از مواضع جنبش سبز خوانده اند."


منابع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته اند که "بابازداه رئیس زندان متی کلا دستور داده که به منظور تنبیه موهای سر محمدرضا کربلایی آقا ملکی را از ته بتراشند و او را به سلول انفرادی منتقل کنند."


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، وضعیت فعالان مطبوعاتی در ایران را غیر قابل تحمل خواند

Posted: 21 Jan 2012 05:35 AM PST

 جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران ضمن اعتراض به دستگیری، ربایش و صدور احکام قضایی برای روزنامه‌نگاران و وب نگاران در ایران، وضعیت آزادی رسانه ها و مطبوعات در ایران "غیر قابل تحمل" ذکر کرده و آورده است که "در پی کارزار بی‌امان ارعاب و آزار رسانه‌های مستقل از سوی حکومت جمهوری اسلامی، آزادی مطبوعات در بدترین حالت خود قرار دارد."


به گزارش تارنمای فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، این تشکل حامی روزنامه نگاران جهان، طی بیانیه ای که روز جمعه بیستم ژانویه منتشر ساخته، با ذکر تعدادی از روزنامه نگاران اخیرا بازداشت شده، از جمله سهام‌الدین بورقانی، پرستو دوکوهکی، مرضیه رسولی، فاطمه خردمند، احسان هوشمند، سعید مدنی، فرشاد قربان‌پور و مهدی خزعلی، آنها را روزنامه نگاران ملحق شده به دهها روزنامه نگار و همکار دربند خود خواند.


رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این بیانیه خاطرنشان می کند که "موج دستگیری های اخیر نشانگر وخامت بی پایان و تحمل ناپذیری اوضاع برای روزنامه‌نگاران در ایران است."


این نهاد مستقل بین المللی همچنین با تاکید بر "لزوم اقدام عملی جامعه بین‌الملل علیه وضعیت فعلی و بی‌رحمانه موجود علیه رسانه‌های مستقل"، خاطرنشان کرد که به بسیج روزنامه‌نگاران جهان برای همبستگی با روزنامه‌نگاران ایرانی ادامه خواهد داد.


بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در پی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در ایران، بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده و گروه زیادی نیز برای جلوگیری از بازداشت شدن ناچار به خروج اجباری کشور شده‌اند.


این نهاد بین‌المللی حامی روزنامه‌نگاران، از دستگاههای ذیربط در جمهوری اسلامی خواستار احترام به حقوق و استقلال روزنامه‌نگاران و آزادی تمامی روزنامه‌نگاران دربند و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شد.


سازمان گزارشگران بدون مرز نیز، طی هفته های گذشته مجددا ایران را بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان ذکر کرد.

صعود مجدد قیمت طلا و ارز در بازار ایران

Posted: 21 Jan 2012 04:47 AM PST

دلار ۱۹۰۰ / یورو ۲۵۰۰ / پوند ۳۰۰۰ تومان
 جـــرس: به گزارش منابع ارز و طلای کشور، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بعد از ظهر شنبه اول بهمن در بازار معاملات تهران با ۶۰ هزار تومان رشد نسبت به پنج شنبه هفته گذشته، به قیمت ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

 

همزمان در بازار ارز نیز، قیمت دلار به ۱۹۰۰ تومان، یورو به ۲۵۰۰ تومان و پوند بریتانیا نیز به ۳۰۰۰ تومان رسید.


به گزارش تارنمای مثقال و شاهدان عینی، سکه طرح جدید نیز در بازار روز شنبه ۹۰۰ هزار تومان معامله گردید.


نرخ ارز در بازار
بر اساس گزارش تارنمای «بیما»، خرید و فروش ارز توسط دلالان با وجود غیر قانونی اعلام شدن این اقدام از سوی بانک مرکزی همچنان ادامه دارد .


شاهدان عینی و سایت مثقال کزارش داده است که روز شنبه اول بهمن ماه، قیمت دلار به ۱۸۴۰ تومان رسید و یورو با ۲۴۰۰ تومان و پوند بریتانیا نیز با ۲۸۵۰ تومان مبادله گردید.


بر اساس گزارش ها، نرخ انواع ارز در بازار سیاه در روز جاری با نوسان همراه بوده و لحظه ای است.


بر اساس آخرین اعلام از سیاست بانک مرکزی، ارز مسافرتی فقط سالانه یک بار و به میزان یک هزار دلار به مسافران تعلق می گیرد.


پیش فروش سکه در ابهام
به گزارش فارس، افزایش نوسانات بهای طلا و سکه در بازار داخلی موجب شد تا بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی را برای پیش‌فروش سکه در بانک ملی در نظر گیرد.


بر همین اساس بانک مرکزی از روز شنبه پیش فروش سکه در شعب بانک ملی را تا سوم بهمن متوقف کرد و قرار شد تا نرخ‌های جدیدی را برای پیش فروش ۴ ماهه و ۶ ماهه سکه اعلام کند.


در همین ارتباط پیش فروش سکه برای مدت ۶ ماه ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و برای ۴ ماه ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.
 

محکومیت استادان دانشگاه آنلاین بهائیان به چهار تا پنج سال زندان

Posted: 21 Jan 2012 04:24 AM PST

جـــرس: شعبۀ ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران ٦ تن از استادان دانشگاه مجازی بهائیان ایران را در مجموع به ٢٥ سال زندان محکوم کرد.


این عده پیش از این در دادگاه بدوی در شعبۀ ٢٨ دادگاه انقلاب به همین مدت زندان محکوم شده بودند ودادگاه تجدید نظر به تأیید حکم دادگاه  اقدام کرده است.


به گزارش کمیتۀ گزارشگران حقوق بشر، بر اساس احکام صادره در دادگاه تجدید نظر، کامران مرتضائی به ٥ سال زندان و ریاض سبحانی، رامین زیبائی، فرهاد صدقی، محمود بادوام و نوشین خادم هریک به ٤ سال زندان تعزیری محکوم شده اند.


این افراد طی ٨ ماه اخیر در بند ٢٠٩ زندان اوین و ندان رجائی شهر کرج بوده اند.


افزون بر این یکی دیگر از استادان بهائی این دانشگاه مجازی یا"آنلاین" به نام وحید محمودی که با دیگر محکوم شدگان دستگیر و در دادگاه بدوی به ٥ سال زندان تعزیری محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر  ٥ سال زندان تعلیقی گرفت و آزادی خود را باز یافت.


در جمهوری اسلامی، جوانان بهائی تنها مجازند در سطح ابتدائی و متوسطه در مدارس به تحصیل بپردازند و حق ورود به دانشگاه های کشور را ندارند.


بر اساس گزارش ها، برای مقابله با این مشکل، بهائیان ایران به ایجاد یک دانشگاه "آنلاین" دست زده اند اما این دانشگاه و کلاس های محدود آن که بیشتر در منازل تشکیل می شود هر از چندگاهی مورد یورش و هجوم مأموران امنیتی قرار می گیرد و به بازداشت ها و محکومیت مسئولان و اداره کنندگان به زندان منجر می شود.

تلاش آمریکا برای ممانعت از نقش آفرینی ناقضان حقوق بشر در سازمان ملل

Posted: 21 Jan 2012 04:21 AM PST

جـــرس: دولت آمریکا می گوید تلاش دارد تا مانع از آن شود که کشورهای ناقض حقوق بشر، نقش های تعیین کننده‌ای در نهادهای سازمان ملل متحد داشته باشند.


به گزارش بی بی سی، جو تورسلا، از مقام‌های ارشد آمریکایی در سازمان ملل، گفت کشورهایی که تحت تحریم سازمان ملل هستند، نباید در جایگاه تصمیم‌گیری این سازمان قرار بگیرند.


وی گفت اکنون وقت آن رسیده است که اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهترین شکل ممکن، معیارهای درستی و صداقت را رعایت کنند.


دولت‎های آمریکا پیشتر هم به ویژه در زمان‌هایی که رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در جریان است، چنین مسائلی را مطرح کرده اند.


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر امسال (ده ماه دیگر) برگزار شود.