جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ترور برای اخلال در گفتگوها

Posted: 15 Jan 2012 10:10 AM PST

تریتا پارسی


۱۱ دسامبر ۲۰۱۲

یک دانشمند هسته ای دیگر ایرانی ترور شد و الگوی آشنایی پدیدار گردید: هفته ها قبل از دور جدید مذاکرات تمام طرف ها با تحریک کردن و تند کردن مواضع، عمدتاٌ در پی بهبود موقعیت چانه زنی خود در مذاکرات پسش روی هستند.

غرب اعمال تحریم های جدید را پیشه کرده است و ودر حال پیگیری تحریم نفتی ایران است. ایرانی ها به نوبه خود غنی سازی در تأسیسات فردو را آغاز کرده و اخطار کرده اند که در صورت تحریم نفتی ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

ولی بازیگرانی هم هستند که بعضی مواقع نه به منظور تقویت موقعیت مذاکراتی، بلکه جهت اخلال گفتگوها وضعیت را وخیم تر می کنند. حمله به سفارت بریتانیا در سال پیش تا حدودی با انگیزه یک جناح سیاسی ایران برای برهم زدن گفتگوها انجام شد. ترور روز گذشته یک دانشمند هسته ای دیگر ایرانی احتمالاٌ بوسیله یک بازیگر منطقه ای انجام شد که رویارویی نظامی را بر نوعی سازش با ایران که به آن کشور اجازه حفظ توانایی غنی سازی داده، حتی اگر بمب هسته ای نسازد، ترجیح می دهد.

در واقع آخر نوامبر ۲۰۱۰ دانشمند هسته ای مجید شهریاری در شرایطی مشابه با ترور دیروز مصطفی احمدی روشن کشته شد. آن ترور چند هفته قبل از دور جدید مذاکرات برنامه ریزی شده استانبول بین ایران و گروه ۵+۱ اتفاق افتاد.

ترور دیروز نیز چند هفته قبل از دور آتی مذاکرات اتفاق افتاد.

منبع: جی.پی.اس وبلاگ، سی.ان.ان.



نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

نسل جوان شرکت در انتخابات غیرآزاد اسفند ۹۰ را ننگ می داند

Posted: 15 Jan 2012 09:49 AM PST

 

جرس- به دنبال انتشار گزارش خبری در همین ستون با عنوان «آشنائی با برخی مشوقان شرکت در انتخابات فرمایشی اسفند ۹۰» که در ان آمده بود «محسن مهرعلیزاده رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در تشویق افراد به شرکت در انتخابات فرمایشی ۹۰ بسیار فعال است. وی در مهلت قانونی ثبت نام، با قول حمایت مالی در ثبت نام برخی از افراد موثر بوده است.» فرزند وی محمد علی مهر علیزاده خواستار تکذیب خبر فوق به شرح زیر شد:
 

«محسن مهرعلیزاده هیچگونه موضع رسمی در این زمینه اتخاذ نکرده و هیچ گونه فعالیتی در خصوص حضور خود و یا تشویق دیگر اصلاح طلبان در این انتخابات انجام نداده است، چه رسد به حمایت های مالی، و موضع غیر رسمیشان همان نظر عموم مردم و جامعه اصلاح طلبان است.

محسن مهرعلیزاده در انتخابات سال 84 به عنوان یکی از نامزد های اصلاح طلب در صحنه حاضر شد و از حمایت سید محمد خاتمی و برخی اصلاح طلبان سرشناس برخوردار بود. لازم به یادآوری است که در آن زمان 3 و به نقلی دیگر 4 نامزد اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری به صحنه آمده بودند که هیچ یک به نفع دیگری کناره گیری نکردند.»


توضیح جرس:

علیرغم اینکه تا این لحظه از آقای محسن مهرعلیزاده که نام وی در متن مطلب یاد شده درج شده بود، تکذیبیه ای به جرس  واصل نشده است، اما با درک دغدغه های فرزند ایشان که همانند اکثریت نسل جوان می اندیشد، پاسخ وی را درج کردیم. لازم به ذکر است که منبع مطلب فوق اظهارات یکی از اصلاح طلبان ثبت نام کرده در حضور جمعی دیگر از اصلاح طلبان معترض بوده است.

گفتنی است، سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری هشتم (۸۴) که آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده در کنار محمود احمدی نژاد، محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضائی کاندیدا بودند، بی شک از محسن مهرعلیزاده حمایت نکرده است. اگر ایشان سندی برای چنین حمایتی ارائه دهند جرس آماده انتشار آن است.

سرنوشت نامزدهای اصلاح طلبان و افراد میانه بعد از شش سال محک ارزیابی تصمیم اصلاح طلبان و مردم در آن ایام است: شیخ شجاع مهدی کروبی به دلیل انتقاد از حاکمیت و دفاع جوانمردانه از حقوق ملت اکنون بطور غیرقانونی نزدیک یک سال در حبس است. مصطفی معین همچنان بر سر پیمان است. هاشمی رفسنجانی بیشتر از گذشته به مردم نزدیک شده است. اما از مواضع آقای مهر علیزاده در حمایت از جنبش سبز و یا خواسته های حداقلی سید محمد خاتمی، سندی در دست نیست.

جرس آماده انتشار مواضع آقای محسن مهرعلیزاده در همراهی با اصلاح طلبان و سبزها و حداقل تکذیب عدم همراهی وی با اقتدارگرایان است. ما نیز همانند محمد علی مهرعلیزاده آرزو داریم محسن مهرعلیزاده با اصلاح طلبان همراه باشد.

 

نظرسنجی مجازی از حامیان جنبش سبز داخل و خارج از کشور

Posted: 15 Jan 2012 08:07 AM PST

جـــرس: یکی از فعالان دانشگاهی، با تدوین و انتشار پرسشنامه ای در خصوص همراهان و حامیان درون مرزی و برون مرزی جنبش، به تحقیق و بررسی جامعه شناسانه پیرامون جنبش سبز پرداخته است.

 

به گزارش جرس، وی که در دانشگاه نیواسکول نیویورک مشغول به تحصیل و پژوهش است، با انتشار این پرسشنامه، به تحقیقی با موضوع مقایسه‌ نگاه خارج‌نشینان و داخل‌نشینان به مسائل ایران و جنبش سبز و انتخابات پرداخته و همزمان از حامیان و فعالان جنبش خواسته است تا ضمن بازنشر این نظرسنجی و پرسشنامه، به این پروژه تحقیقاتی کمک کنند.

 

این فعال و پژوهشگر جنبش سبز، در نگاه آسیب شناسانه و جامعه شناختی به جنبش، دهها سوال مطرح کرده و با تفکیک برون مرزی و درون مرزی ها، به تحقیق میدانی پیرامون مقایسه‌ نگاه خارج‌نشین و داخل‌نشین به جنبش سبز پرداخته است.

 

سوالات و پرسشنامه، در لینک زیر قابل دسترسی است:

 

  

 

مهمانپرست: پیام آمریکا از سه طریق به ایران منتقل شده است

Posted: 15 Jan 2012 07:25 AM PST

اگر لازم باشد به نامه آمریکایی‌ها جواب می‌دهیم

جرس: سخنگوی وزارت خارجه گفت که پیام آمریکا  از طریق مقامات ترکیه منتقل نشده بلکه از سه طریق به ایران منتقل شده و اگر لازم بود پاسخی داده شود به شکل مناسب داده خواهد شد.

به گزارش فارس، "رامین مهمانپرست" عصر امروز یکشنبه در حاشیه سخنرانی در جمع کارکنان آموزش و پرورش منطقه 9 تهران درباره پیام ارسالی از آمریکایی‌ها برای ایران، با بیان اینکه این پیام از طریق مقامات ترکیه منتقل نشده است گفت: این پیام از سه طریق منتقل شده، ‌یکی از طریق سفیر آمریکا در سازمان ملل که به سفیر ایران داده شده، از طریق سفیر سوئیس در ایران و از طریق جلال طالبانی رئیس جمهور عراق.

وی در خصوص پاسخ به این پیام اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است و اگر لازم بود پاسخی داده شود به شکل مناسب داده خواهد شد.
 

عدم برخورد با دلالان بازار ارز به رغم وعده‌ی بانک مرکزی

Posted: 15 Jan 2012 07:18 AM PST

  جرس: در حالی که انتظار می‌رفت از امروز نیروهای انتظامی با دلالان بازار ارز برخورد جدی داشته باشند، حضور دلالان بدون توجه به اولتیماتوم بانک مرکزی بیش از همیشه مشاهده می‌شود.


خبرنگار مهر از میدان فردوسی مرکز خرید و فروش ارز تهران گزارش داد: با وجود اعلام قبلی بانک مرکزی مبنی بر اینکه از امروز برخورد نیروی انتظامی با دلالان بازار ارز آغاز می شود، تاکنون هیچ برخوردی در این زمینه مشاهده نشده است.

بررسی‌ها و مشاهدات نشان می دهد که طی روز جاری ماموران نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان وارد این بازار نشده اند و دلالان خرد بیشتر و چشمگیرتر از همیشه به فعالیت ارزی و دلالی خود ادامه می دهند.

در عین حال، هیچ خبری از بازرسان بانک مرکزی در بازار ارز نیست؛ بازرسانی که پیش از این معاون نظارتی بانک مرکزی از حضور پرتعداد آنها و گزارش لحظه‌ای شان از تخلفات بازار ارز به بانک مرکزی خبر داده بود.

فروشندگان ارز در بازار آزاد خیابان فردوسی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا بازرسان بانک مرکزی یا نیروی انتظامی امروز برخوردی با واسطه گران ارزی داشته اند و از ادامه کار جلوگیری کرده اند یا خیر؟ پاسخ‌هایی منفی ارائه کردند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی پیش از این به خبرنگار مهر گفته است: اگر بانک مرکزی و شبکه بانکی از نیروی انتظامی درخواست همکاری کنند، نیروی انتظامی آماده هرگونه همکاری است.

امروز هم برخی از صرافی های مجاز قیمتی برای ارزهای معتبر بر روی تابلوهای خود درج نکرده اند و تنها تعداد کمی از آنها نرخ ها را بر روی تابلوها حک کرده اند.

بر اساس نرخهای اعلامی بر روی تابلوی برخی از صرافی ها نرخ خرید دلار 1390 تومان و نرخ فروش 1400 تومان یعنی همان نرخ تعیین شده توسط کانون صرافان است اما فروش دلار توسط آنها با این قیمت انجام نمی شود.

دلالان بازار ارز قیمت فروش دلار آزاد را امروز 1690 تومان و قیمت خرید را 1650 تومان اعلام می کنند، بر این اساس قیمت اعلام شده بر روی تابلوی صرافی ها با قیمت آزاد حدود 300 تومان اختلاف دارد.

همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بر روی تابلوی صرافی ها و سکه فروشی های میدان فردوسی در روز جاری 658 هزار تومان، طرح جدید 669 هزار تومان، نیم سکه 333 هزار تومان تا 335 هزار تومان، ربع سکه بین 171 هزار تومان تا 176 هزار تومان و سکه گرمی حدود 82 هزار تومان درج شده است.
 

لاريجانی: شايد مجبور شويم برای دولت تـنـخــواه تصويب كنيم

Posted: 15 Jan 2012 06:40 AM PST

جرس: رييس مجلس شورای اسلامي گفت: هرچند كه تصويب تنخواه براي دولت كار خوبي نيست اما با توجه به آن كه دستگاه‌هاي اجرايی بايد بتوانند از ابتداي سال جديد برای امور خود برنامه‌ريزی كنند، شايد چاره‌اي جز اين نباشد.

 

به گزارش ایسنا، علي لاريجانی با اشاره به ديركرد دولت در ارائه لايحه بودجه 91 به مجلس يادآور شد: سال گذشته هم به دليل آن كه دولت لايحه بودجه را خيلي دير به مجلس تقديم كرد، مجلس مجبور به تصويب بودجه دودوازهم شد؛ البته سال گذشته مي‌گفتند مجلس قانون بودجه را دير به دولت داد و تاخير ارائه بودجه با دليل صورت گرفته است، اما در مورد امسال دولت هيچ عذري نداشت.

 

رييس قوه مقننه با بيان اين مطلب كه نمي‌دانم چرا دولت سر موقع لايحه را به مجلس نداده است افزود: با توجه به اين كه 12 اسفندماه انتخابات مجلس برگزار مي‌شود و نمايندگان بايد براي انجام امور مربوط به انتخابات وقت بگذارند لذا ديگر مجلس فرصت كافي براي بررسي بودجه ندارد، در نتيجه ممكن است به تصويب تنخواه بيانجامد.

 

وي با تاكيد به اينكه مطلوب نيست كه دستگاه‌های اجرايي از ابتداي سال بودجه مدوني نداشته باشد، تصريح كرد: به هر حال به نظر من اين كه دولت لايحه بودجه را به موقع نداده تخلف كرده است و ما اگر مجبور شويم براي اين‌كه دو ماه اول سال دولت بتواند به امور اجرايي برسد، مصوبه‌اي در اين زمينه خواهيم داشت.

 

لاريجاني درباره اقداماتي كه براي تسريع در ارائه لايحه بودجه مي‌توان انجام داد گفت: از طرف هيات رييسه چندين بار به احمدی‌نژاد نامه نوشته شده و حتي بنده نيز در اين خصوص با معاون او و شخص آقاي احمدي‌نژاد صحبت كردم و حتي آقاي عزيزي به ما قول داده بود اول آذر بودجه به مجلس تقديم شود ولي نمي‌دانم چرا تاكنون ارايه نشده است.
 

جزئیات یک نشست اصلاح‌طلبان؛ انتقاد به نابسامانی‌های بازار ارز

Posted: 15 Jan 2012 06:27 AM PST

جرس: سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در تشریح جزئیات جلسه روز گذشته این فراکسیون گفت: اعضای فراکسیون خط امام نسبت به نابسامانی‌های بازار ارز و طلا ابراز نگرانی کردند.


به گزارش مهر، داریوش قنبری در تشریح جزئیات جلسه اخیر شورای مرکزی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفت: درباره تلاش‌های صورت گرفته از طرف جریان وابسته به دولت و همچنین درباره شائبه قرار گرفتن مبالغ هنگفت در اختیار کاندیداهای وابسته به جریان دولتی، نگرانی‌هایی وجود دارد که درباره این مسائل در جلسه فراکسیون بحث شد.

 

وی افزود:همچنین نسبت به اینکه دولت حمایت‌های خارج از قانون از کاندیداهای وابسته به خود داشته باشد نیز ابراز نگرانی صورت گرفت.

 

قنبری اضافه کرد: اعضای فراکسیون اقلیت مجلس اعلام کردند با توجه به اینکه بحث تحریم انتخابات مطرح نبوده برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به اعتبار شخصیت خود کاندیدا شده اند لذا تصمیمات آنها شخصی است و تناقضی با همسویی با سایر اصلاح‌طلبان ندارد. بنابراین کاندیداتوری عده‌ای از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نه به اعتبار حضور جریان اصلاح‌طلب بلکه به اعتبار شخصیت خودشان است.

 

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس خاطرنشان کرد: در مجموع چهره‌های اصلاح‌طلبی که در انتخابات مجلس نهم کاندیدا شده‌اند ضمن اینکه اصلاح‌طلبی خود را انکار نمی‌کنند و جزو افراد شناسنامه‌دار جریان اصلاح‌طلب هستند و هویت اصلاح‌طلبانه‌شان همچنان محفوظ است اگرچه در قالب تشکل‌های اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت نکرده‌اند.

 

قنبری به ابراز نگرانی اعضای شورای مرکزی فراکسیون اقلیت مجلس نسبت شرایط اقتصادی کشور و به خصوص نابسامانی‌های حوزه ارز و طلا اشاره کرد و گفت: اعضای فراکسیون اقلیت مجلس از اینکه ارزش پول ملی روز به روز در حال کاهش است ابراز نگرانی کردند.
 

مدیرعامل ایرنا به یک سال زندان محکوم شد

Posted: 15 Jan 2012 06:39 AM PST

جرس: علی اکبر جوانفکر، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" و مشاور تحمدی نژاد، به اتهام "توهین به رهبر" به یک سال زندان محکوم شد.

به گزارش فارس، دادگاه انقلاب علی اکبر جوانفکر را "به اتهام توهین به رهبر" به یک سال حبس و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، انجمن ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی محکوم کرده است. این حکم در دادگاه بدوی صادر شده است.

علی اکبر جوانفکر که نماینده دولت در شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، پیش‌تر در دادگاه کیفری استان تهران به اتهام "انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی" در ویژه‌نامه خاتون، به یک سال حبس و ۳ سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.

البرادعی: عملكرد شوراي نظامي در بدترين شكل ممكن است

Posted: 15 Jan 2012 06:34 AM PST

پس از مشورت با خانواده و وجدانم از انتخابات رياست‌جمهوري انصراف دادم
   جرس: مدير سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه خارج از چارچوب‌هاي رسمي بيشتر مي‌تواند به كشورش خدمت كند، اعلام كرد كه انصراف از نام‌نويسي براي شركت در انتخابات رياست جمهوري مصر با مشورت خانواده و وجدانش صورت پذيرفت.

 

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، محمد البرادعي، مدير سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي كه از نامزدهاي احتمالي تصدي پست رياست جمهوري مصر به شمار مي‌رفت، دليل انصراف خود را از نامزد شدن در اين انتخابات رجوع به وجدان خود و مشورت با خانواده اعلام كرد.

 

وي در تصاوير ويدئويي كه بر روي يوتيوپ گذاشته است، عنوان داشت: با رجوع به وجدان خود به اين نتيجه رسيدم كه بهترين راه براي خدمت به كشور اين است كه خارج از چارچوب‌هاي رسمي به تلاش براي آباداني كشور بپردازم و به همين دليل تصميم گرفتم براي هيچ پست رسمي در كشور از جمله پست رياست جمهوري نامزد نشوم.

البرادعي در ادامه گفت: هنگامي كه به مصر آمدم برخي‌ها از من خواستند به عضويت حزبي در بيايم و رسما به فعاليت‌هاي خود ادامه دهم اما وجدانم به من حكم كرد كه در خارج از چارچوب رسمي و با فعاليت با جوانان بيشتر مي‌توان به مصر خدمت كند.

مدير سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تاكيد بر ضرورت وحدت جوانان انقلاب مصر گفت: آنهايي كه امروز انقلاب مصر را اداره مي‌كنند، هما‌ن‌هايي نيستند كه آن را آغاز كردند و جوانان مصري بايد با هم متحد شوند و ائتلاف يا حزب مشتركي تشكيل دهند تا بتوانند خود را براي اداره مصر در آينده آماده سازند.

البرادعي با انتقاد شديد از عملكرد شوراي نظامي حاكم در اداره مصر در دوره انتقالي گفت: عملكرد شوراي نظامي بدترين عملكرد ممكن است و بايد همگان در روند سياسي كشور شركت كنند و قانون اساسي با توافق همگان تنظيم و اصلاح شود.

وي گفت: رسانه‌هاي مصر تغيير چنداني نكرده‌اند و كماكان تريبوني براي حاكمان محسوب مي‌شوند. دستگاه قضايي مصر نيز همچنان قصد دارد بر مسائل سرپوش بگذارد و اين چيزي است كه جوانان مصر همواره با آن رو به رو هستند.

از سوی دیگر، مفتي مصر با تاكيد بر ضرورت اجراي قانون اساسي در اين كشور اعلام كرد كه فعاليت‌هاي مذهبي مسيحيان و يهوديان نيز مجاز است.

علي جمعه، مفتي مصر در گفت‌وگو با شبكه العربيه، عنوان داشت: قانون مساله‌اي است كه هيچ كس نبايد از آن تخطي كند و حتي پارلمان مصر نيز موظف به اجراي آن است، براساس قانون، فعاليت ديني و مذهبي يهوديان و مسيحيان مجاز است.

مفتي مصر در ادامه عنوان داشت: قانون اساسي مصر با همكاري نخبه‌هايي از مسيحيان، يهوديان و مسلمانان تدوين شده و همه بايد به آن پايبند باشند.

علي جمعه در ادامه با اشاره به افراط‌گرايي گفت: افراط‌گرايي در طول تاريخ نتوانسته كاري از پيش ببرد و القاعده و طالبان دو دليل بزرگ براي شكست تفكر افراط‌گرايي در عصر ما هستند.

از سوي ديگر شوراي نظامي حاكم در مصر اعلام كرد كه ارتش وظيفه حمايت از ملت مصر را در جشن‌هاي انقلاب اين كشور كه قرار است 25 ژانويه برگزار شود، بر عهده خواهد داشت.

شوراي نظامي مصر با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه در چند روز اخير برخي گروه‌ها و اشخاص اقدام به دعوت از مردم براي ايجاد آشوب و درگيري با نيروهاي مسلح كرده‌اند و ارتش نيز كاملا آماده است تا از ملت مصر حمايت كند.

 

اطلاعیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در محکومیت ترور مصطفی احمدی روشن

Posted: 15 Jan 2012 06:30 AM PST

جرس: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه خارج کشور) با صدور بیانیه ای ترور مرحوم مصطفی احمدی روشن را محکوم کرد.

به گزارش امروز، متن کامل این بیانیه بشرح زیر است:


با کمال تاسف بار دیگر ترور و خشونت قربانی گرفت و این بار مصطفی احمدی روشن طعمه کوردلی خشونت طلبان شد. متاسفانه وقتی تمام هم و غم دستگاههای امنیتی و انتطامی کشورمتوجه نیروهای سیاسی منتقد و معترض شود روشن است که میدان برای عملیات تروریستها برای ترور سرمایه های علمی کشور باز می شود و عجیب این است که این دستگاهها ادعا دارند آنچنان بر اداره کشور اشراف اطلاعاتی و امنیتی دارند که هیچ جنبده ای بدون اطلاع آنان نمی تواند از جایش جنب بخورد اما شاهدیم در یکسال اخیر این چهارمین تروری است که با شیوه ای مشابه انجام می گیرد و این دستگاهها عاجز از رد یابی و جلوگیری از آن هستند. .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکومیت این عملیات تروریستی و تسلیت به ملت شریف ایران، صریحا اعلام می دارد که تامین امنیت همه شهروندان جزء وظایف ذاتی حکومت است ، و به ویژه حفاظت از سرمایه های علمی کشور ، و فرافکنی در این باره نمی تواند توجیه گر تقصیرها و قصورهای انجام شده باشد وامیدواریم که دستگاههای تامین امنیت پای خود از دخالت در امور سیاسی بیرون کشند تا بتوانند به وظائف اصلی خوذ بنحو مطلوب بپردازند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران (شاخه خارج کشور)
۲۴ دی ۱۳۹۰