جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ببین آفتابِ لب بام را

Posted: 06 Jan 2012 08:43 AM PST

صدیقه وسمقی
چو نمرود را موری از پا فکند ؛ به تیغ و سپاهت دگر دل مبند. فرود آر این رایت شرک را؛ مر آتش زن این باور چرک را  


چو نمرود را موری از پا فکند        

به تیغ و سپاهت دگر دل مبند

مپندار خاشاک و خس راحقیر

ویا میکروب را چنین کم مگیر


نباشد خردمند ، گردن فراز
زهشدار خاشاک و خس بی نیاز

خردمند ، اندرز گیرد ز مور
از آن پیش کو را در آرد به گور

سراسر بکاری اگر بذر باد
تورا خرمنی غیر توفان مباد

چو برخاست توفان خاشاک و خس
نباشد تو را هیچ فریادرس

مپندار توفان شود رام تو
شود باز ایام بر کام تو

خس و مور وبادند در کار خویش
تو نیز ای عجب گرم کردار خویش !

به غفلت سپاری همی روزگار
ندانی چه سخت است انجام کار

سرا پا زبان بودی و ما خموش
کنون باش اما تو یک چند گوش

دگرگون شود حال دوران ، بسی
بسا بر تو یابد تسلط خسی

زدی تیشه برریشه ی ملک و دین
فشاندی به میهن همه بذر کین

چه خون ها به فتوای تو ریخته
چه سرها که بردار آویخته

چه سرو و صنوبر ، چه شمشادها
فکندند بر خاک ، جلادها

به حلقوم حق ریخته سرب داغ
چه گل ها سپرده به باد ، باغ ، باغ

به زنجیر ، نیکان هزاران هزار
رها لیک در شهر ، سگ های هار

عدالت شده بی پناه و غریب
ستم ، یکه تاز فراز و نشیب

دروغ و فریب آن چنان یافت جاه
که شد راستی نزد قاضی گناه

خرد همچو سرگین شده پایمال
به نزد تو جهل است عین کمال

گریبان دانش دریدی چنان
که آواره گشتند فرزانگان

به حکم تو اوباش ، آقا شدند
به مسند نشستند و بالا شدند

دریدند و خوردند و اندوختند
شکستند و ویرانه را سوختند


به تاراج بردند این رهزنان
زناموس تا جان و ایمان و نان

به دست اراذل فتاده وطن
چو گوهر به منقار زاغ و زغن

خلایق به تنگ آمده از ستم
نداری تو جز بهر خود هیچ غم!

فغان زین همه ظلم وبیداد ، آه
شب است و حصار و دل قتل گاه

***

ببین آفتاب لب بام را
ببین قسمت خالیِ جام را

نمانده است یعنی که دیگر مجال
گذشته است هنگام خواب و خیال

فرود آی ، یعنی ز اورنگ "من"
عبا و عمامه به سویی فکن

که این ها نیاید کسی را به کار
چو شد نوبت کار پروردگار

فرود آر این رایت شرک را
مر آتش زن این باور چرک را

گذشته است ایام خود کامگی
بزن بر زمین جام خود کامگی

رها کن گریبان دل خستگان
به پایان رسیده است این داستان

گریزی نباشد تو را از جواب
که اکنون رسیده است روز حساب


  دی ماه 1390
 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

نامه به نوری زاد

Posted: 06 Jan 2012 08:26 AM PST

ر.م

بسم الله الرحمن الرحیم


قال الله تعالی فی محکم کتابه: قل انما اعظکم بواحده ان تقوموالله مثنی وفرادی (سبا- 46)
و قال الرسول(ص): افضل الجهاد کلمۀ حق عند امام جائر
و قال علی(ع): ولا تستواحشوا فی طریق الهدی لقله اهله

مجاهد عزیز واندیشمند جناب آقای نوری زاد (دامت افاضاته)

سلام مرا از دیار شهید مدرس و منتظری و بهشتی یعنی اصفهان حق طلب پذیرا باشید.

در نجف آباد به زیارتتان نائل شده وگفتم شما دکتر شریعتی کوچک عصر ما هستید و شما تواضع کرده وگفتید مرا خیلی بزرگ کردید! نه واقعا (شما بزرگید، شما حجت زمانة ما هستید زیرا حجت را بر حاکم، عالم و عامی تمام کرده اید و یک تنه بار امتی را بردوش کشیده و انعکاس وجدانهای بیدار آنها شده اید). ابوذر این تربیت شده مکتب پیامبر (ص) و علی (ع) نیز تنها بود اما به وسعت یک تاریخ درخشید وحاکم وقت را که سرچشمه تباهی¬ها بود افشا کرد که "این کاخ اگر از توست اسراف است و اگر از تو نیست خیانت!"

اگر چه عوامل حکومتی به دستور خلافت و ولایت سفیــه آن دوران، به خیال خام خویش زیپ او را کشیدند، پودرش کردند وخانواده اش را نیز در به در، اما او جاودانه شد و همه پیروان او نیز جاویدان!

چندی پیش به خواهر بزرگوار و ممنوع الکلام شهید زندانی هدی صابر گفتم برادر شما تنها مرد این سرزمین هفتاد میلیونی بود که در زنجیر وحبس به جنایت پیشگان مزدور و به قول شما هیولایی اعتراض کرد که چرا هاله سحابی هوشمند و داغدار را کشتید؟ وشما نیز طعم زندان چشیده ای هستید که در بیرون زندان جوانمردانه و یک تنه به پلشتی ها، خشونتها، غارت ها، زبونی ها، عوام فریبی ها، مقدس مآبی ها و آنچه ظلمانی و شیطانی است پشت کرده و حب الله را برهمه حب ها ترجیح داده اید خدا یار و نگهدارتان باد، و دعای مظلومان و مجاهدان و متفکران و مومنان بدرقه راهتان.

و اما بعد به مصداق حدیث نورانی "ردّ جواب الکتاب کردّ السلام" که وجوب پاسخ نامه را امر می کنـــــد ونمی دانم چرا مخاطبین پاسخ سلام یا نامه شما را نمی دهند؟ آیا نمی شنوند یا می خواهند نشنوند و این قطعا از ضعفشان است یا ترسشان!!!

ابتدا می خواهم انتقاد کوچکی از شما کنم و سپس تذکر بزرگی به رهبری دهم.

جنابعالی در نامه 15 خود از پانزده شخصیت و یک گروه که همه محترم وگرامی اند، خواسته اید که به رهبر نامه بنویسند وایشان را نصیحت کنند که به آغوش ملت برگردند .
شما که سعه صدر بزرگی دارید و درشهر شهید منتظری به حق فرمودید ما باید همه انسانها رادوست بداریم، بزرگشان شماریم، از ظرفیتشان بهره ببریم، سرحمزه کرمی در مستراح را سرخود به حساب آوریم، غم کرد و ترک و لر و بلوچ و عرب و عجم را غم خود بدانیم

چرا ملت ایران را در شانزده گروه خلاصه کرده اید؟ چرا با خطابی صریح تر در بابی جداگانه( مثلاشماره 1یا17) ازهمه مردم و یا از همه منتقدان و مسئولیت شناسان دعوت به تظلم و تذکر و امر به معروف وتوصیه نکرده اید؟

چرا نامی از شخصیت ها و جمعیتهای خوش سابقه و باسابقه ایثارگر مانند نهضت آزادی وگروههای ملی و مذهبی و فرهنگی و اقتصادی و احزاب اصلاح طلب ومستقل نبرده اید، چرا اسمی از محققین و مدرسین حوزوی به خصوص اعضاء دفتر فقیه فقید همیشه عالیقدر و شاگردان مبارزشان همچون اخوان باقابلیت قابل، اشکوری، صلواتی و..... نبرده اید، چرا جامعه پزشگان و مهندسان، اساتید فرهیخته دانشگاه، دانشجویان جان برکف، زندانیان مظلوم و قهرمان، هنرمندان، معلمان، نویسندگان، حقوقدانان باشرف، وزرا و وکلای ادواری و حقوق بشری ودیگر اقشار و طبقات ایرانی داخل وخارج و بقایای شهداء و ایثارگران و..... از قلم متین و نکته سنج شما افتاده اند. البته می دانم که همه آنها درقلب مهربان و احساس لطیف شما و دیگر آزادی خواهان جای دارند. اما نمی بایست سهوا و یا به خاطر طولانی شدن و یا اضطراب و عجله به خاطر از سر راه رسیده حرامیان حرامخوار، مخاطب هشدارهای کوبندتان قرار نگیرند!

و تذکر بزرگ به رهبر:

آقای سید علی خامنه ای فرزند سید جواد امام جماعت مسجد ترکها در بازار فرش فروشهای مشهد و برادر کوچکتر سیدمحمد و بزرگتر هادی و حسن و برادر همسر شیخ علی تهــــــــرانی ! بنده همانم که پای صحبت های شما در قبل از انقلاب می نشستم وگاهی شما را دعوت به سخنرانی می کردم، سابقه قبل و بعد از ریاستتان را دقیقا میدانم و نشانی دیگر اینکه اعلامیه ها و نوارهای آتشین انقلابیون قبلی و آرزو بر باد رفته را تقدیم حضورتان می کردم.

حالا از سرخیرخواهی با شما حرفها دارم. یک لحظه فقط و فقط خودتان را مرکز بصیرت و دلسوزی تام و تمام برای نظام و مردم ندانید که این از مصادیق استکبار وخودکامگی است، دیگرانی نیز هستند که با ایمان، فهیم، وطن دوست، دانشمند وهزینه دهنده برای انقلاب بوده و هستند. قدری سعه صدر داشته باشید، لختی تأمل کنید، اندکی مشورت کنید، جایی را برای غیر اطرافیان خود باز کنید، اسناد، مدارک و استدلالهای دیگران را جویاشوید* سری به رسانه های مختلف بزنید به خاطر برخی عملکردها ( مانند قتل های زنجیره ای - سفرها و ریخت و پاش ها و اختلاس های متعدد نجومی که پیامدش فقر و فساد و اعتیاد و بیکاری میلیون ها نفراست - تبلیغات یکسویه انحصاری و ارتجاعی – بستن دهان ها، روزنامه ها واحزاب- گزینش های سخت و نان بری های تلخ- فرارمغزها و سرمایه ها و انسان های با ایمان – کشتار و سرکوب معترضان ومنتقدین و به دنبال آن تحریف و وارونه نشان دادن اهدافشان- حبس وحصر غیرقانونی رجال و نسوان بی نظیر و تهمت و افترا به آنان – شکنجه های کهریزکی وتجاوزات جنسی که فلسطینیان از صهیونیست ها ندیده اند وعلی المنقول جنابعالی آنها را عرضیات نظام نامیده اید و دیگران آنرا ذاتی و عجین شده استبداد دینی و ولایت وحشی سلطنتی دانسته اند) به اثم های کبیر وسیئات کثیرتان اذعان کنید که امام نیز بارها چنین کردند تادیگران نیز یاد بگیرند و خداپسندانه تغییر موضع دهند.

چرا خود را از خط حسینه ارشاد و هم بندان و همکاران خوبتان درقبل و بعد از انقلاب جداکرده اید؟ آیا آنهایی که ازشما دور یا رانده شده اند و عزت و واقعیت بینی و شجاعت و طهارت خود را به ریاست و تملق و سکوت نفروخته اند جملگی فتنه گر و دشمن پذیر و پیاده شده از قطار انقلابند؟ آیا از اسلام مسجد کرامت، قبا و مسجد جاوید و اسلام توبه و عفو و رحمت و عقل وصلح پشیمان شده و به اسلام سکوت و تحجر و هم سو با قدرت و غارت و جنگ وخرافه و شکنجه رو آورده اید. این رسم مردانگی و پایداری در دوستی است که یاران قدیم را منزوی و محبوس ساخته و اغیار بی هویت را جایگزین کرده اید؟ این زیبنده شما وجایگاه پرمخاطره و پرمسئولیت تان در دنیا وآخرت نیست.

والسلام علی من اتبع الهدی

با احترام – ر. م - ازوابستگان دور ونزدیک بیش از بیست شهید وجانباز وآزاده دراستان اصفهان
دیمـــــــــــاه نود

*اگر به اینجانب وقت ملاقات دهید، دلائل ومدارک لازم را تقدیم می کنم. قضیه انتخابات وقصه اعتراضات را می¬شکافم، ازتشیع جنازه یک میلیونی قم که نماینده شما درکیهان پنج هزار نامید می¬گویم واینکه با وجود نفرت قلبی و شدید ازحاکمان بسیار آرام برگزار شد و اگر می¬خواستند می¬توانستند مثل مأموران شما درکوی دانشگاه و سبحان کل شهر را به خاک وخون بکشند یا حداقل تمام شیشه های مراکز دولتی را شکسته و کارگزاران شما را از سر راه بردارند، اما آنها نخواستند ونکردند و از آن جنس نبودند و همانجا درعاشورا قرار عام گذاشتند که صدای مظلومیت حسین(ع) و حسینیان را به آرامی به گوش همگان برسانند که نیروهای شما مانع شدند و باگلوله وگازفلفل و پرت از پـل و زیر ماشین کردن، پاسخ دادند و به کمک صدا وسیمای ملی وبی حیا صحنه را وارونه و شما را عصبانی واحساسات را برانگیختند تا زمینه برای 9 دی کذایی یتان فراهم شود تا ظلم¬ها ادامه یابد. این تذهبون!؟

 

 

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

احضار یک فعال سیاسی به اداره اطلاعات مالزی

Posted: 06 Jan 2012 07:38 AM PST


جرس: علی جمشیدی فعال سیاسی ؛ سرپرست سایت تحول سبز؛ سرپرست مجموعه شبکه های اجتماعی انقلاب سبز و تحلیل گران انقلاب سبز و مجری تلویزیون رسا در اقدامی بی سابقه به اداره اطلاعات مالزی فراخوانده شد.

بنا به اخبار رسیده ماموران اداره اطلاعات مالزی با این فعال سیاسی تماس برقرار کرده و وی را به این اداره احضار کرده اند.

لازم به ذکر است که مدتی قبل، سایت رجا نیوز وابسته به سپاه پاسداران با انتشار گزارشی در باره این فعال سیاسی در مالزی، اتهامات سرتاسر کذبی را به وی نسبت داده بود.این سایتِ وابسته به محافل امنیتی و گروههای فشار، در گزارش خود تلاش کرده بود که آقای جمشیدی را به عنوان عنصری نامطلوب معرفی نماید .

شایان توجه است که طی چند ماه گذشته فعالیت رسانه های وابسته به سازمانهای امنیتی ایران برای تخریب چهره فعالین سیاسی در مالزی به شدت گسترش یافته است و بنا بر طبق شواهد موجود؛ از یک ماه گذشته با عوض شدن کادر سفارت ایران در مالزی ؛ نیروهای وزارت اطلاعات به طرز گسترده ای سعی دارند تا دولت مالزی را به برخورد با فعالین سیاسی ترغیب کنند.
 

واکنش شدید معاون احمدی نژاد به نامه توکلی و نادران به علی لاریجانی

Posted: 06 Jan 2012 04:35 AM PST

جـــرس: در پی انتشار نامۀ دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم شورای اسلامی به رئیس مجلس پیرامون بحران کنونی بازار ارز و انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت در بوجود آمدن وضعیت فعلی، معاون حقوقی و پارلمانی دولت به این دو نماینده منتقد دولت واکنش نشان داده و گفته است: " اين دو نفر به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند... آنها روز قیامت چه پاسخی خواهند داشت؟"


گفتنی است، در پی بحران ارزی بوجود آمده در کشور، الیاس نادران و احمد توکلی، روز چهارشنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه)، در نامه خود به علی لاریجانی، رئیس مجلس، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، خواسته بودند تا مجلس با تشکیل جلسه غیرعلنی، به بررسی این بحران و تصمیم گیری به منظور "نجات اقتصاد ملی" بپردازد.


این دو منتقد اقتصادی دولت، در نامه خود خاطرنشان کرده بودند "وضعیت بازار ارز - به عنوان یكی از ابزارهای مهم سنجش شرایط اقتصادی كشور- به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. افزایش بی سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طی ماه‌های پاییز و به ویژه یكی دو هفته و روزهای اخیر تمامی دلسوزان را كه علم و تجربه لازم برای آسیب‌شناسی وضع موجود را دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آینده اقتصاد ملی كرده است. اكثر اقتصاددانان كشور كه سال‌هاست از سیاست‌های ضد و نقیض، مدیریت ضعیف و بعضاً مساله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد كرده‌اند، تعجبی نمی‌كنند، گرچه به شدت متاسف‌اند."


این دو نماینده اصولگرای مجلس هشتم، شرایط نامناسب اقتصادی کشور را ناشی از عواملی دانسته بودندکه عمدتا از اقدامات نادرست و یا ناتوانی دولت در برخورد با مسایل اقتصادی ناشی شده است.


به گزارش سایت دولت، محمدرضا میر تاج الدینی، معاون حقوقی و پارلمانی دولت در واکنش به نامه نادران و توکلی به رئیس مجلس در این سایت نوشته است: "اين دو نفر به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده و به فکر نجات آن افتاده اند، آیا در شرایطی که دولت برای ایجاد اشتغال دو و نیم برابر بیش از تکلیف قانونی، خیز برداشته است، در شرایطی که هر هفته شاهد افتتاح هزاران واحد مسکن مهر در اقصی نقاط کشور هستیم، می توان سخن از بحران و رکود اقتصادی زد؟"


معاون محمد احمدی نژاد همچنین مدعی شد: "دولت برای کاهش نرخ ارز و کنترل نوسانات و تثبیت آن، برنامه های مختلفی دارد و به زودی جامعه اقتصادی شاهد آن خواهد بود. آیا نوسانات ارزی تنها شاخص اصلی برای چنین ادعای بزرگ است؟"


تاج الدینی ادعا کرد: "اقتصاددانان داخلی و خارجی همگی به عظمت اجرای طرح تحول اقتصادي اذعان کرده اند و این کار بزرگ اقتصادی را همین دولتی که شما آن را به ضعف مدیریت اقتصادی متهم می کنید، به اطمینان و جدیت عملیاتی کرده است. و فراموش نمی کنم که بعضی از همین نظریه پردازان اقتصادی همواره نقش بازدارنده و ترمز را در این طرح اساسی که گامی بزرگ به سوی عدالت بود، عمل کردند و تبعات آن را بخصوص از جهت تورم را بزرگ جلوه دادند و از تورم 60، 70 درصدی جامعه را بیمناک کردند."


وی افزود: "مناظره اینجانب با نادران هنوز در خاطره دانشجویان دانشگاه امام صادق است که وی با ژست اقتصاد دانی و با تحقیر و توهین که بارها در طول مناظره اتفاق افتاد، مردم را شدیداً از تورم سنگین می ترساند و به اشکال مختلف سعی در کوبیدن آن داشت. در حالی که بعد از اجرای طرح (هدفمندی) همه شاهد شدند که نه از آن تحلیل های نادرست خبری شد و نه تورم لجام گسیخته پیش آمد و در سال اول اجرای آن میانگین تورم پایین تر از بیست درصد بود که حداقل ده، دوازده درصد آن ربطی به هدفمندی یارانه ها نداشت و بی شک عوامل و متغییرهای دیگر اقتصادی خصوصا در ماه های اخیر در افزایش نسبی تورم تاثیر داشت. آنچه که روشن است؛ گزارش و تحلیل و پیش بینی آقایان در تورم هدفمندسازی یارانه و سایر تبعات عمدتا نادرست از آب درآمد."


معاون حقوقی پارلمانی رئیس دولت ادامه داد: "در چنین شرایط تحریمی، مشکلات اقتصادی را بجای نشست‌های تخصصی و همفکری‌های صمیمی به روزنامه و رسانه می‌کشانند؟ و دولت را که در میدان عمل و در خط مقدم و زیر بار سنگین اداره کشور است بجای ارائه راهکار عملی و حمایت، به ضعف و سیاسی کاری متهم می‌کنند."


وی خطاب به نمایندگان منتقد نوشت: "کدامیک از این جلسات عمومی و حتی جلسات غیر علنی مجلس نظام وافی بسته است و کدام مشکل اساسی حل شده است و کدام راهکار اقتصادی به تصویب رسیده است انصاف داشته باشید هم شما و هم بنده در این جلسات بوده‌ایم جلساتی که از باب اسقاط تکلیف ـ اگر گفته نشود ـ تبلیغاتی و سیاسی تشکیل می‌شود و پس از سخنرانی چند نفر از مجلس و دولت بدون نتیجه به پایان می‌رسد.همین جلسه غیر علنی اخیر درباره مسائل اقتصادی کشور چه نتیجه مشخصی داشته‌است. آیا می‌توانید جز بیان انتقادهای تند و بعضاً از موضع سیاسی، گزارش قابل قبولی به مردم بدهید؟ در همین جلسه یک نفر از نمایندگان اقلیت سیاسی مجلس که به نمایندگی از طرف 160 نفر نماینده مجلس اصولگرا با لحن تندی درباره تحریم‌ها سخن گفته‌اند، ایشان و هر نماینده دیگر حق دارند از طرف خود در مجلس و بیرون از مجلس سخن بگویند لکن آیا یک نماینده اصولگرا و آشنا به مسائل اقتصادی نبود که از طرف 160 نفر سخن بگویند."

 

تاج الدینی در پایان نوشت: "مثل همیشه انگشت اتهام را بسوی یکی از مدیران ارشد جامعه برده اند. فردی را که در کمیته تحریم و سایر مسئولیت ها بطور شبانه روزی به کمک کارشناسان و متخصصان و سایر مسئولان تلاش می کند، تخریب کرده اند. چرا به راحتی با آبروی یک فرد مسلمان حتی اگر مدیر ارشد جامعه هم نباشد، بازی می کنید؟ آیا روا نیست یک بار حرف های ایشان را از نزدیک می شنیدید و سپس سخن می گفتید؟ یا منتظر نظر قضایی می ماندید، مگر اخلاق اسلامی چنین حکم نمی کند آیا بزرگان بارها از اینکار نهی نکرده اند؟ آیا دشمنی با فردی این اجازه را می دهد که به راحتی اخلاق و انصاف را زیر پا بگذارید؟ روز قیامت چه پاسخی خواهید داشت؟ "


یک مقام ارشد حکومت سوریه، به صف مخالفان پیوست

Posted: 06 Jan 2012 03:56 AM PST

جـــرس: يک مقام بلند پايه حکومت سوریه، طی اقدامی اعتراضی به تداوم سرکوب ها در آن کشور، از نظام جدا شد و به صف معترضان پیوست.


به گزارش رادیو فردا، محمود سليمان الحاج حمد، که بازرس اول نخست وزيری و وزارت دفاع سوريه است، جدايی خود از حکومت بعث بشار اسد و پيوستن به معترضان را "عکس العمل طبيعی هر سوری آزاده" دانسته و همزمان تاکید کرده است که "بسياری از افسران بلندپايه نظامی به جدايی از نظام حاکم تمايل دارند اما بر سرنوشت خانواده خود بيمناک هستند. همچنین هيچ کدام از مقام های دولتی نمی توانند ساعتی را بدون حضور نيروهای امنيتی بگذرانند و بسياری از آن ها می خواهند که از نظام جدا شوند اما بيم آن را دارند که جان خانواده هايشان به خطر بيفتد."


وزیر خارجه قطر نیز در پی تداوم سرکوب ها در سوریه – همزمان با حضور ناظران اتحادیه عرب- می گوید در جریان ماموریت ناظران اتحاديه عرب در سوريه «اشتباهاتی» رخ داده است.


سخنان وزير خارجه قطر همراه بود با اوج گيری انتقادهای معترضان سوريه از ناظران اتحاديه که ماموريت آن را شکست خورده توصيف کردند. اما جداشدگان از ارتش سوريه تاکيد می کنند که راهی جز زور برای برکناری بشار اسد از فدرت نمانده است.


جدايی يک مقام بلند پايه
به گزارش العربیه، اعتراض ها در سوريه در بيست و چهار ساعت گذشته، شاهد تحولی بی سابقه بود.


محمود سليمان الحاج حمد بازرس اول دفتر نخست وزيری و وزارت دفاع سوريه جدا شدن خود را از نظام اين کشور اعلام کرد.


الحاج حمد در گفت و گو با شبکه خبری العربيه اظهار داشت که جداييش از نظام بشار اسد، عکس العمل طبيعی هر سوری آزاده است. او خاطر نشان کرد که بسيار از افسران بلندپايه نظامی به جدايی از نظام حاکم تمايل دارند اما بر سرنوشت خانواده خود بيمناک هستند.


الحاج حمد افزود: "دولت سوريه به طور کامل در زندان است. هيچ کدام از مقام های دولتی نمی توانند ساعتی را بدون حضور نيروهای امنيتی بگذرانندو بسياری از آن ها می خواهند که از نظام جدا شوند اما بيم آن را دارند که جان خانواده هايشان به خطر بيفتد."

او همچنين تاکيد کرد که سازمان های امنيتی، مسئول مستقيم کشته شدن معترضان هستند. خاطرنشان کرد: "سه دستگاه امنيتی ماموريت کشتن مردم را بر عهده دارند. سازمان اطلاعات نظامی، اداره اطلاعات کل و شاخه های آن و سازمان اطلاعات هوايی هستند که در بی وجدانی کامل مردم را می کشند و برای جان انسان ها هيچ ارزشی قائل نيستند."


اشتباهات ناظران
حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزير و وزير امور خارجه قطر پنجشنبه پس از ديدار با بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد در نيويورک از وجود «اشتباه» در عملکرد ناظران اتحاديه عرب در سوريه سخت گفت و اظهار داشت: "اين اولين تجربه ما در اين خصوص است. بايد اشتباهات پيش آمده را ارزيابی کنيم. بدون شک اشتباهاتی وجود دارد. ما به سوريه نرفتيم تا کشتار را متوقف کنيم بلکه رفتيم تا بر اوضاع نظارت کنيم."


نخست وزير قطر که رياست کميته عربی ويژه پی گيری اوضاع سوريه را بر عهده دارد، از نوع اين اشتباهات سخن نگفت اما خواستار «کمک های فنی» سازمان ملل متحد شد.


ناظران اتحاديه عرب به سوريه رفته اند تا از پايبندی دولت اين کشور به طرح اتحاديه عرب که دولت اين کشور اجرای آن را پذيرفته اطمينان حاصل کنند. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شده است همه نيروهای نظامی را از مناطق مسکونی خارج کرده و دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی همچنين از کمک احتمالی سازمان ملل متحد به ناظران اتحاديه عرب سخن گفت.


مارتين نيسرکی، سخنگوی سازمان ملل متحد هم به خبرنگاران گفت که وزير امور خارجه قطر با بان گی مون "راهکارها عملی چگونگی کمک سازمان ملل متحد به ناظران اتحاديه عرب را به بحث گذاشت."


اتحاديه کميته های هماهنگی اعتراض های سوريه اعلان کرده است تا کنون دستکم ۳۹۰ تن از معترضان از زمان آغاز ماموريت ناظران اتحاديه عرب در ۲۶ دسامبر کشته شده اند. پيشتر سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود، شمار کشته شدگان در سوريه از آغاز اعتراض ها را بيش از ۵هزار نفر ارزيابی کرده است.


بيش از ۹ ماه از اغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور هستند.


در اين ميان، رياض الاسعد فرمانده «ارتش آزاد سوريه» در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری فرانسه، از اتحاديه عرب خواست شکست ماموريت ناظران را در سوريه اعلام کند.


با ادامه سرکوب اعتراض ها در سوريه، روند جدا شدن افسران از ارتش اين کشور آغاز شد. جداشدگان، گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تاسيس کردند.


اين گروه وظيفه خود را حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کرده اند.


الاسعد که در ترکيه حضور دارد گفت: "از اتحاديه عرب می خواهيم که پرونده سوريه را به سازمان ملل متحد ارجاع دهد. اين خواست سوری ها است."


اين فرمانده ارشد جدا شده از ارتش سوريه در گفت و گوی ديگری با شبکه آمريکايی سی.ان.ان تاکيد کرد راه برکناری اسد از قدرت "با زور اسلحه" خواهد بود.


تداوم سرکوب خونین معترضان
همزمان با تحولات سياسی، تحولات ميدانی در سوريه ادامه دارد. شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد در روز پنجشنبه، دستکم ۲۶ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند.


بنا بر اين گزارش، اکثر کشته شدگان از ديرالزور هستند. در همين حال معترضان سوريه، نسبت به بحران انسانی در شهر حمص هشدار دادند. حمص از هفته ها پيش در محاصره نيروهای ارتش قرار دارد و گاه و بی گاه برخی محله های اين شهر، توسط تانک ها گلوله باران می شوند.


معترضان سوری، مردم را به تظاهرات در روز جمعه (امروز) دعوت کرده و نام آنرا ""بين المللی کردن پرونده سوريه خواست ماست" ذکر کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه: غنی‌سازی اورانیوم هرگز کنار گذاشته نمی شود

Posted: 06 Jan 2012 03:43 AM PST

جـــرس: سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوای چین گفت كه "جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را كنار نمی‌گذارد."


وی همزمان اعلام کرد که "تعداد هواپیماهای جاسوسی‌ آمریکا که توسط جمهوری اسلامی كنترل شده‌اند بیش از یكی است و در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم كه چگونه آن‌ها را به نمایش بگذاریم."


به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، گفت: فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران هرگز كنار گذاشته نخواهند شد.


مهمان‌پرست در حالی این اظهارات را بیان كرد كه جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متشكل از آمریكا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) در حال مذاكره برای احیای دور جدید مذاكرات درباره برنامه هسته‌یی ایران هستند.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این مصاحبه تاكید كرد كه در ایران هرگز صحبتی از كنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌یی نخواهد شد.


مهمان‌پرست علاوه بر آن گفت كه مساله سوریه باید بدون دخالت خارجی و از طریق گفت‌وگوی ملی حل شود. ما معتقدیم كه مسائل داخلی سوریه باید به طور داخلی بین دولت این كشور و مردمش حل شود.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با بیان این كه "ما با هر گونه دخالت خارجی مخالفیم" افزود كه "همه كشورها می‌توانند كمك كنند و زمینه را برای گفت‌وگوی موثر و سازنده بین دولت سوریه و مردمش فراهم كنند."


او لزوم اصلاحات در سوریه را منتفی ندانست و گفت: البته گروهی از مردم (در سوریه) وجود دارند كه (از سیاست‌های دولت) ناراضی‌اند و بشار اسد اعلام كرده است كه اصلاحات را انجام خواهد داد.


دستیار ویژه وزیر خارجه جمهوری اسلامی در عین حال مدعی شد "برخی گروه‌های تروریستی وجود دارند كه سعی دارند در سوریه بی‌ثباتی و ناامنی به‌وجود آورند".


وی آمریكا و اسرائیل را به استفاده از روش‌های مختلف برای دخالت در مسائل داخلی سایر كشورها متهم كرد و گفت: آنها از ابزارهای مختلف برای جاسوسی در بسیاری كشورها استفاده می‌كنند.


مهمان‌پرست افزود كه در مورد ایران "یكی از ابزارهای آن‌ها استفاده از هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و دیگری استفاده از افراد است." آمریكایی‌ها خودشان می‌دانند كه تعداد هواپیماهای جاسوسی‌شان كه توسط نیروهای امنیتی و دفاعی ما كنترل شده‌اند بیش از یكی است و در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم كه چگونه آن‌ها را به نمایش بگذاریم."


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این كه تحریم‌های اخیر اعلام شده توسط آمریكا چه تاثیری روی نوسان ارز در ایران خواهد داشت گفت كه هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین فشار تحریم‌ها و نوسانات ارزی در ایران وجود ندارد.


وی گفت: برخی افراد كه می‌خواهند این مساله را به تحریم‌های آمریكا نسبت دهند انگیزه سیاسی دارند. آن‌ها می‌خواهند بگویند كه به محض این كه آمریكا تعقیب‌هایی را علیه ایران اعمال كرد اقتصاد ایران بلافاصله آسیب دید.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، برخی ادعاهای مربوط به كاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریكا را به خاطر تحریم‌های واشنگتن رد كرد و گفت كه تحریم‌های آمریكا "هنوز عملی نشده است" و بعد از اجرایی شدن "چند ماه طول می‌كشد" تا تاثیر خود را نشان دهد.



امام جمعه تهران: مردم در این انتخابات نشان می دهند که ریشه‌های فتنه را خشک خواهند کرد

Posted: 06 Jan 2012 03:32 AM PST

جـــرس: امام جمعه تهران می گوید: "دشمن سعی دارد مقدسان را به یک نحو و مشکل‌داران را طوری دیگر از حضور در انتخابات منصرف کند و با ایجاد اختلاف و چند دستگی مشارکت مردمی را پائین بیاورد. اما مردم نشان خواهد داد با همان بصیرتی که در مقابل فتنه ایستادند، در ادامه ریشه‌های آن را نیز خشک خواهند کرد."


به گزارش فارس، کاظم صدیقی در خطبه دوم نمازجمعه تهران با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اظهار داشت: اشغال عراق توسط آمریکا موجب نفرت مردم دنیا و ملت عراق از آمریکایی‌ها شد و همه مردم عراق اعم از شیعه، سنی و کرد به طور یکصدا خروج آمریکایی‌ها را فریاد می‌زدند و بعد از خروج آنها جشن گرفتند.


خطیب نمازجمعه تهران افزود: خروج آمریکا از عراق شکست بزرگی برای آنها و یک پیروزی بزرگ برای ملت عراق بود. آمریکایی‌ها برای اینکه از خوشحالی مردم عراق انتقام بگیرند، دست به انفجارهایی در عراق زده‌اند و می‌خواهند طوری القا کنند که عدم حضور آمریکایی‌ها موجب این ناامنی‌ها شده است.


وی در ادامه سخنان خود به رزمایش نیروی دریایی ارتش اشاره و آن‌را غرور‌آفرین و موفق توصیف‌ کرد و افزود: این رزمایش اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه به نمایش گذاشت و نشان داد با اتکای به خداوند به پیشرفت‌های محیرالعقولی از جنبه‌های مختلف دست یافته است.


امام جمعه موقت تهران پیام این رزمایش را صلح و امنیت برای کشورهای منطقه دانست و تاکید کرد: کشورهای منطقه به تنهایی قادر هستند امنیت منطقه و خلیج فارس را حفظ کنند، لذا جمهوری اسلامی نشان داده است از چنان قدرت و اقتداری برخوردار است که در همه مراحل قادر ‌است به رویارویی دشمنان برود و پیروز این نبرد با اتکای به خداوند ما خواهیم بود.


صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات نهمین دوره مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: این انتخابات صحنه آزمایش و امتحان برای ملت ایران است. مردم ایران در طول بیش از سه دهه همواره در امتحانات الهی حضور داشتند و از آن نمره قبولی دریافت کرده‌اند. مردم ما نشان داده‌اند که حتی از مردم صدر اسلام در امتحانات بهتر بوده‌اند و در پیمان‌های خود استوار و محکم هستند.


وی مدعی شد: "مردم در این انتخابات حساس با حضور به موقع و گسترده به دنیا نشان خواهند داد که جریان فتنه نه تنها به نفع دشمنان تمام نشد بلکه ملت ایران را هوشیارتر کرده است. مردم ایران نشان خواهد داد با همان بصیرتی که در مقابل فتنه ایستادند، در ادامه ریشه‌های آن را نیز خشک خواهند کرد."


امام جمعه موقت تهران تعریف انتخابات را "تعیین آزادانه سرنوشت" عنوان کرد و بدون اشاره به عدم امکان شرایط عادلانه، آزاد و منصفانه در این خصوص گفت: "دشمن سعی دارد با تحریم، یأس‌پراکنی و برجسته کردن نقاط ضعف مردم را خسته و ناامید کند، اما معتقدم ملت هوشیارتر، مؤمن‌تر و بزرگتر از آن هستند که دشمن بتوانند آنها را در این مرحله متوقف کنند."


وی حضور کمرنگ و کاهش مشارکت مردم در انتخابات را از دیگر برنامه‌های دشمن دانست و متذکر شد: دشمن سعی دارد مقدسان را به یک نحو و مشکل‌داران را طوری دیگر از حضور در انتخابات منصرف کند و با ایجاد اختلاف و چند دستگی مشارکت مردمی را پائین بیاورد.


امام جمعه موقت تهران ادعا کرد: "دشمن علاوه بر اینها قصد دارد همانطور که در فتنه ۸۸ موضوع تقلب را مطرح کرد، مجدداً شائبه تقلب را القا کند و با قانون‌گریزی سناریوی خود را پیش ببرد که در این زمینه لازم است هم نهادهای مسئول و هم خود مردم کاملا هوشیار باشند، چرا‌که هوشیاری خود مردم از همه کارسازتر است.
انتخابات در ایران نیز با همه جا فرق دارد، زیرا ایرانی‌ها مسلمان و مقلد مرجع تقلید خود هستند و در زیر پرچم ولایت قرار دارند و رعایت ضوابط اخلاقی بسیار مهم است."

فرمانده نیروی دریایی سپاه: انسداد تنگه هرمز را تجربه کرده ایم، آمریکایی ها هیچ کاری نمی توانند بکنند

Posted: 06 Jan 2012 02:41 AM PST

جـــرس: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، از توانایی کامل جمهوری اسلامی برای بستن تنگه حیاتی هرمز خبر داد و ضمن بیان اینکه "دنیا نمی‌تواند ۲۴ ساعت بدون نفت خلیج فارس طاقت بیاورد"، تاکید کرد "ما در همه جا هستیم برای اینکه آمریکائی‌ها را بزنیم و البته در هیچ جایی نیستیم که آمریکائی‌ها بخواهند ما را بزنند."


این مقام ارشد سپاه همچنین از برگزاری رزمایشی با نام «پیامبر اعظم ۷» در بهمن‌ماه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز توسط سپاه خبر داد.


به گزارش سپاه نیوز، پاسدار علی فدوی شامگاه پنج‌شنبه در برنامه تلویزیونی موسوم به "دیروز، امروز، فردا"، گفت: "تصور اینکه دنیا بدون انرژی خلیج فارس باشد در هیچ جای دنیا امکان‌پذیر نیست. "


فدوی در پاسخ به این سؤال که آیا جمهوری اسلامی توانایی بستن تنگه هرمز را دارد یا خیر؟ گفت: "ما بستن تنگه هرمز را بارها تجربه کرده‌ایم. در سال‌های آخر جنگ، وقتی که آمریکائی‌ها مطمئن شدند جنگ به نفع ایران شده است، در زمستان سال شصت به طور مستقیم وارد جنگ علیه ما شدند... آمریکا در سال ۶۶ تعداد ناوهای خود را از حدود ۱۲ ناو به بیش از ۸۶ ناو در خلیج فارس رساند. لذا امروز آمریکایی‌ها از مبارزات رزمندگان سپاه در خلیج فارس به عنوان یک کابوس یاد می‌کنند، و هیچ کدام از مواردی را که عنوان کرده بودند نتوانستند تحقق دهند. "


وی با اشاره به آمار کشتی‌های مورد اصابت قرار گرفته توسط سپاه در خلیج فارس گفت: این آمار قبل و بعد از حضور آمریکائی‌ها مشخص است. در واقع ورود آمریکائی‌ها با آن تعداد ناو نتوانست کوچکترین امنیتی را برای خلیج فارس بوجود بیاورد.


فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: تنگه هرمز از تنگه‌هایی است که حقوقی را برای کشورهای ساحلی فراهم می‌کند، مخصوصا زمانی که علیه یکی از کشورهای ساحلی این تنگه جنگی صورت بگیرد؛ اقداماتی که در این تنگه انجام می‌شود و می‌تواند به نفع دشمن تمام شود، برای ما حقوقی ایجاد می‌کند و ما توانسته‌ایم از تمام حقوق خود برای کنترل و بستن تنگه و هم برای اصابت قرار دادن تعداد زیاد هدف‌های دشمن در تنگه، و حتی غرق کردن کشتی‌های زیادی در تنگه استفاده کنیم؛ ما اینکار را در سال ۶۶ و ۶۷ به مرحله اجرا در آوریم.


فدوی ادامه داد: هرچند مسوولان فعلی آمریکا در آن زمان در سر کلاس‌های درس بودند ولی مسوولان قبلی آمریکا کاملا به یاد دارند که چه بلایی در تنگه هرمز برایشان اتفاق افتاد. مثلاً به یاد دارند که در سال ۱۹۹۷ در خلیج فارس ناو یک میلیارد دلاری آمریکا در خلیج فارس منهدم شد و بالگرد آمریکا سقوط کرد.


وی همچنین افزود: با وجود اعلام آمریکایی‌ها برای اسکورت کشتی‌ها و ناوها در خلیج فارس، بیش از ۴۰ فروند کشتی مورد اصابت قرار گرفت و موشک‌های بسیاری به اهداف آمریکایی و غیره که مورد حمایت آنها بود شلیک شد لذا آمریکائی‌ها این روزها را به خوبی یاد دارند.


فرمانده نیروی دریایی سپاه به نقل قول از یک مقام پنتاگون در آن زمان، یادآور شد: یک مقام پنتاگون اذعان کرده بود که ناوهای اعزامی به خلیج فارس نه تنها قادر نیستند ماموریت‌های محوله را انجام دهند بلکه حتی قادر نیستند از خود در برابر قایق‌های تندرو سپاه دفاع کنند.


فدوی افزود: حتی در آن زمان آمریکایی‌ها سه بار اعلام کردند که خلج فارس عاری از "مین" است، ولی مجدداً کشتی‌ها به روی مین رفتند.


وی افزود: امروز بیش از بیست و چند سال از آن زمان گذشته است. ما بر اساس آیه شریفه "واعدولهم ما استطعتم من قوه" این افتخار را داریم که بگوئیم که حتی ۲۴ ساعت از این سال‌ها را برای تقویت استطاعت خود از دست نداده‌ایم؛ امروز توانمندی جمهوری اسلامی که از آن برخوردار است نسبت به زمان جنگ قابل تصور نیست.


فرمانده نیروی دریایی سپاه در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره پیام رزمایش ارتش پرسید، تصریح کرد: سپاه نیز قسمتی از توانمندی‌های خود را در طی رزمایش‌های شش گانه پیامبر اعظم ارائه داد. مسلماً آن چیزی را که دنیا، آمریکایی‌ها و حتی مردم خودمان از ما می‌دانند، خیلی کمتر از آن چیزی است که نمی‌دانند و این دانش زمانی اتفاق می‌افتد که آمریکایی‌ها بخواهد دست به شرارت بزنند و امنیت ما و منطقه را از بین ببرند. ما در همه جا هستیم برای اینکه آمریکائی‌ها را بزنیم و در هیچ جایی نیستیم که آمریکائی‌ها بخواهند ما را بزنند.


فدوی یادآور شد: ما در رزمایش اول پیامبر سلاحی را تست کردیم که رسانه‌های دنیا اعلام کردند که هیچ سلاحی در دنیا به اندازه این موشک زیر آبی انعکاس نداشت. لذا من این اطمینان را به همه مردم ایران و همه آزادیخواهان جهان می‌دهم که رزمندگان ما آنچنان توانمند هستند که کوچکترین حرکت در خلیج فارس و تنگه هرمز پنهان از نظر ما نیست و توانمندی ما در جهت ایجاد امنیت برای همه است، لذا علاوه بر امنیت ما باید امنیت برادران مسلمان ما در کشورهای همسایه نیز حفظ شود. عدم امنیت فقط یک کشور نخواهد بود بلکه برای همه کشورها خواهد بود که منشأ آن آمریکائی‌ها هستند. وی در ادامه خبر داد: مانور نیروی دریایی سپاه پاسداران در قالب رزمایش پیامبر اعظم ۷ در بهمن ماه و در خلیج فارس، بعد از آن‌که به ما ابلاغ شود، انجام خواهد شد.


مرکز ثقل ارتش در دریای عمان بود و مرکز ثقل رزمایش سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس خواهد بود.


فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: در این رزمایش مطمئنا دنیا متوجه تفاوت‌های اساسی با رزمایش سال گذشته ما خواهد بود.


فرمانده نیروی دریایی سپاه سوال کرد: اگر دشمن بخواهد مسئله ای را امروز در منطقه ایجاد کند آیا دنیا فقط ۲۴ ساعت تحمل نبود انرژی خلیج فارس را دارد؟ چه کسی می‌تواند جوابگوی این وضع باشد؟ قطعاً آمریکائی‌ها نمی‌توانند پاسخگو باشند، آنها حتی نمی‌توانند از خود مواظبت کنند.


فدوی تاکید کرد که آمریکائی‌ها از لبنان و سومالی فرار کردند، از عراق عقب‌نشینی نکردند بلکه فرار کردند و مطمئنا از افغانستان نیز فرار خواهند کرد. آمریکائی که نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند چطور می‌تواند امنیت انرژی را برای دنیا برقرار کند و این درحالیست که جمهوری اسلامی قدرت مسلم منطقه است.


مانور قریب الوقوع
گفتنی است، روز گذشته فرمانده نیروی دریایی سپاه از برگزاری رزمایش بزرگ با نام «پیامبر اعظم ۷» در بهمن‌ماه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز پس از دریافت ابلاغ نهایی مراجع ذیربط خبر داد و گفت: "در این رزمایش که به عنوان هفتمین رزمایش از سلسله مانورهای پیامبر اعظم در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار خواهد شد، تفاوت‌های محسوس این رزمایش با رزمایش‌های گذشته سپاه به اجرا درمی‌آید. "



دعوت از احمدی نژاد به مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان

Posted: 06 Jan 2012 01:20 AM PST

جـــرس: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از رئیس دولت جهت پاسخگویی به سئوال جمعی از نمایندگان دعوت کرد.


به گزارش مهر، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هفته پیش رو لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیئت‌های انضباطی نیروهای مسلح را بررسی خواهد کرد.


کمیسیون امنیت ملی همچنین این هفته از رئیس جمهور جهت پاسخگویی به سئوال جمعی از نمایندگان برای روز سه شنبه دعوت کرده است.


چندی پیش سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارجاع طرح سئوال از رئیس دولت به کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصادی، فرهنگی، امنیت ملی، عمران و اصل نود خبر داد.


برخلاف سایر کمیسیون های بررسی کننده سئوالات رئیس دولت که محور سئوالات را در گزارش دستور هفتگی خود مشخص کرده اند کمیسیون امنیت ملی تنها از دعوت از رئیس دولت جهت پاسخ به سئوال جمعی از نمایندگان خبر داده است.


دو هفته پیش طرح سئوال از رئیس دولت که با ۷۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به شش کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند. در صورتی که سئوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس دولت ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس دولت باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.


علی مطهری نماینده تهران پنجم تیرماه سال جاری طرح سئوال از رئیس دولت را با صد امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.


پس از آنکه طرح سئوال از رئیس دولت از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس دولت موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس دولت استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.


طراحان سئوال از رئیس دولت که در جلسه علنی روز یکشنبه هشتم آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به ۷۳ امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن در هفته های اخیر هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سئوال از رئیس دولت به ۶۹ امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

اما در روزهای اخیر مسعود پزشکیان، از فراکسیون اقلیت مجلس، از جمع آوری ۷۷ امضاء برای سوال از رئیس دولت و تحویل آن به هیئت رئیسه خبر داده است.



بازداشت رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه

Posted: 06 Jan 2012 01:19 AM PST

به اتهام اقدام علیه دولت

جـــرس: رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه به اتهام اقدام علیه حزب اسلامی حاکم این کشور بازداشت شد.


به گزارش سی ان ان تورک، ژنرال "ایلکر باشبوغ" به اتهام راه اندازی یک جنبش ضد حکومتی از طریق اینترنت بازداشت شده و جلسه رسیدگی به اتهامات وی به زودی برگزار می شود.


بنا بر این گزارش، هر چند در گذشته تعداد زیادی از افسران عالی رتبه ارتش ترکیه به اتهام تلاش برای کودتا علیه "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر، بازداشت و محاکمه شده اند، اما باشبوغ بلندپایه ترین مقام نظامی است که تا کنون به این اتهام بازداشت شده است.


حکم بازداشت باشبوغ پس از آن صادر شد که وی در مورد نقش خود در راه اندازی بیش از 40 وبسایت برای تبلیغ علیه حکومت ترکیه در سال 2009 شهادت داد.


البته به غیر از باشبوغ تعداد دیگری از فرماندهان ارتش و نیروی دریایی ترکیه نیز در این زمینه بازداشت شده اند که در اعترافات خود اقرار کرده اند "به صورت سلسله مراتبی" عمل کرده اند. در آن زمان باشبوغ رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه بود و در آگوست 2010 بازنشسته شد.