جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد از خود؛ آخرین ناگفته های آیت الله منتظری

Posted: 22 Jan 2012 04:03 AM PST

حشمت حکمت



انتقاد از خود، عبرت و وصیت» تازه ترین کتاب از آیت‌الله حسینعلی منتظری قائم مقام سابق رهبری در ایران است که نزدیک به دو سال پس از درگذشت او منتشر شده است.

این کتاب شامل چهارده گفت و گو آیت الله منتظری درباره «مسائل سیاسی و اجتماعی پر ابهام تاریخ معاصر» با فرزندش سعید منتظری است.

به دلیل محدودیت هایی که نسبت به انتشار آثار مربوط به آیت الله منتظری در ایران وجود دارد، این کتاب هم همانند موارد مشابه به صورت اینترنتی منتشر شده است.

اثر تازه منتشر شده آیت الله منتظری در ادامه دو مجموعه "خاطرات" و "واقعیت ها و قضاوت ها" است و می توان آن را کامل کننده روایت ها و دیدگاه های آیت الله منتظری در زمینه دین و حکومت داری دانست.

کتاب انتقاد از خود، که حاصل گفت و گوی کتبی پدر و پسر است، در اول اسفند ۱۳۸۷به پایان رسیده اما در زمان حیات آیت الله منتظری منتشر نشده است.


سعید منتظری فرزند آیت الله در مقدمه این کتاب نوشته است: "در زمان حیات آن بزرگوار افراد و شخصیت های مختلف، حسب الامر معظم له این جزوه را مطالعه و نظرات خویش را به ایشان اعلام نمودند. به تعویق افتادن انتشار آن و واگذاری اش به زمانی دیگر نیز یکی از موارد پیشنهادی عده ای از همین افراد و شخصیت ها بوده که مورد موافقت معظم له قرار گرفت."

بعضی از مهمترین موضوعات این کتاب ولایت فقیه، رابطه با آمریکا و مسئله مهدی هاشمی (داماد اعدام شده آقای منتظری)، رهبری ایران پس از درگذشت آیت لله خمینی، اختلاف افکنی بین رهبر وقت و قائم مقام آن توسط وزارت اطلاعات وقت به سرپرستی محمد ری شهری و حمله به مراجع از جمله آیت الله کاظم شریعتمداری است.

آیت الله منتظری در شما معدود فقهای بلندپایه ای در جمهوری اسلامی است که چه در زمان قائم مقام رهبری و چه پس از آن به انتقادات خود علیه حکومت ادامه داد و اینک در این کتاب به نقد و انتقاد از خود نیر برخاسته است.

سعید منتظری در مقدمه کتاب انتقاد از خود، عبرت و وصیت، نوشته است: "محور اصلی این نوشتار و ویژگی ممتاز آن، جنبه محوری انتقاد از خود است که شامل دیدگاه های اصلاحی ایشان نسبت به مسائل کلیدی و اساسی پس از پیروزی انقلاب می باشد."


به نوشته فرزند آقای منتظری "از اوایل پیروزی به دلیل وجود ترس و هراس از سو استفاده مخالفان و دشمنان موهوم و ضربه دیدن انقلاب، نسبت به شفاف سازی و نقد و بررسی افکار و اعمال افراد و شخصیت های موثر در جامعه و نظام کوتاهی و اغماض شده است."

او سپس از پدر نقل می کند که "یکی از علل مهم ترقی جوامع پیشرفته مفتوح بودن باب انتقاد به خصوص نسبت به ارباب قدرت است."

مسئله ولایت فقیه و حکومت داری دینی

آیت الله منتظری در انتقاد به اینکه چرا در زمانی که مسند قدرت را در اختیار داشته از نظریه ولایت مطلقه دفاع می کرده است و حال که از قدرت برکنار شده است، نظریات جدیدی را مطرح می کند و می گوید که هیچگاه از ولایت فقیه به شکلی که "اکنون ارائه می شود" دفاع نکرده است و بیش از همه مسئولان بر آزادی بیان، آزادی احزاب به ویژه مخالف و دفاع از حقوق مردم در برابر حاکمیت تاکید داشته و حتی نسبت به برخورد با کسانی که اصل ولایت فقیه و حکومت دینی را قبول نداشتند، اعتراض می کرده است.

او در خصوص ولایت مطلقه فقیه نوشته است: "نظریه نصب را که مستلزم ولایت مطلقه فقیه است در همان زمان در درس های رسمی خود مردود شمردم . . . کسانی باید به ولایت مطلقه فقیه ملتزم شوند که نصب بالفعل فقها را در زمان غیبت توسط امام معصوم در مقام ثبوت و اثبات پذیرفته باشند . . . در حالی که این نظریه را هم در مقام ثبوت و هم در مقام اثبات مخدوش دانسته و به نظریه انتخاب روی آوردم."

او گفته است که حتی ولی فقیه لزومی ندارد حتما آخوند باشد بلکه می تواند غیر معمم اما اسلام شناس باشد.

آیت الله منتظری در بخشی از این کتاب اشاره می کند که ابتدا به نظریه نصب اعتفاد داشته که متاثر از آیت الله بروجردی و آیت الله خمینی بوده است اما بعدا به دلیل تجربه های خود از حکومت دینی به نظریه انتخاب گرایش پبدا کرده است.

بر این اساس "در نظریه انتخاب (نخب)، شکل حکومت و اختیارات حاکم و مدت زمامداری او وابسته به میثاقی است که مردم با حاکم منعقد می کنند و مردم با توجه به شرایط و مصالح جامعه، در تضییق یا توسعه اختیارات او آزادند و همانگونه که می توانند اختیارات و مسئولیت های او را محدود یا تفکیک کنند، این حق را نیز دارند که در صورت صلاحدید خود، حاکمیت او را وسعت بخشند."

آقای منتظری همچنین بر "موقت و مدت دار بودن زمامداری" ولی فقیه تاکید دارد. (صفحات ۲۸ تا ۳۳)

مسئله رابطه با آمریکا و آینده ایران پس از آیت الله خمینی

آیت لله منتظری، در بخشی دیگر از کتاب یک بار دیگر به مسئله مک فارلین پرداخته و سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خود را رد کرده است.

او همچنین به روند غیرقانونی خرید موشک از آمریکا انتقاد وارد کرده است.

به دیده او، فروش موشک های اسرائیلی و آمریکایی به ایران به این دلیل بوده که آمریکا و اسرائیل به دنبال اتمام جنگ نبوده اند بلکه می خواستند جنگ ایران و عراق، برد و باخت نداشته بلکه فرسایشی باشد.

او به استناد به اظهارات مقام های اسرائیلی در آن زمان نتیجه می گیرد که مطلوب برای اسرائیل این بود که عراق بیش از حد قدرتمند نشود تا خطر آن برای اسرائیل از بین برود.

به عقیده آقای منتظری، دلیل دیگر تمایل اسرائیل به فرسایشی شدن جنگ ایران و عراق، زمینه سازی برای عادی شدن رابطه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پس از مرگ آیت الله خمینی و روی کار آمدن شخصیت های میانه روی حکومت است.

این مرجع تقلید و منتقد حکومت معتقد است که آمریکایی ها از میانه روهای حکومت می خواهند که "تروریسم" را متوقف کنند، به همین دلیل محمد ری شهری، وزیر اطلاعات وقت، قضیه مهدی هاشمی را که در آن زمان درگیر مبارزات و جنبش های برون مرزی بود، علم کرد تا هم به آمریکایی نشان دهند که جلوی تندروها را گرفته اند و هم با وصل کردن او به قائم مقام رهبر و سپس عزل او، از آینده رهبری در ایران آسوده خاطر باشند.

روایت آقای منتظری از این ماجرا جالب توجه است: "با گسترش بازداشت‌ها در مجموع من احساس کردم که قضیه سید مهدی هاشمی در دستور کار است.

همین مضمون را در همان روزها نیز به امام نوشتم. در همان روزها که مصادف با افشای جریان مک فارلین بود، روزی مرحوم آقای امید نجف آبادی نزد من آمد و گفت من قبل ازانقلاب با شخصی به نام منوچهر قربانی‌فر دوست بوده‌ام و او در آن زمان برای چاپ تحریرالوسیله و حکومت اسلامی امام (آیت الله خمینی) مبلغ قابل توجهی کمک کرد؛ او فعلا دلال اسلحه شده و با مقامت آمریکا و انگلیس نیز رفت و آمد دارد و اوست که واسطه خریدن موشک های تاو توسط ایران از آمریکا می باشد.

مرحوم نجف آبادی می گوید در اینجا چیزهایی در مورد آینده رهبری شنیده می شود و مطالبی بین هیات اعزامی ایران از طرف آقای هاشمی رفسنجانی با کاخ سفید و مشاوران ریگان در چند مورد رد و بدل می شود از جمله در مورد صدور انقلاب و به قول آنها تروریسم و دخالت ایران در سایر کشورها و نیز تضمین نسبت به آینده نظام و رهبری و همچنین آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان. هیات ایرانی در همه موارد سعی کرده است رضایت آمریکا را فراهم نماید." (ص۷۶ تا ۷۸)

اختلاف افکنی میان رهبر و قائم مقامش

در این کتاب نیز به مساله برهم خوردن رابطه رهبر و قائم مقام او مفصل پرداخته شده است و از نقش محمد ری شهری و معاونانش (محمد محمدی گلپایگانی و اصغرحجازی) که اکنون از مقام های بیت رهبری هستند، پرده برداشته است.

آیت الله منتظری می نویسد: "چند سال پیش همسر مرحوم آیت لله مطهری نقل کرد که همسر امام به او گفته بود خدا از گناه ری شهری نگذرد؛ هر وقت که به ملاقات امام می آمد، معلوم نبود که درباره آقای منتظری چه می گفت که وقتی امام از پیش ما می رفت سرحال و مثل شاخه شمشاد بود ولی وقتی برمی گشت مثل مرغ سرکنده می شد!" (ص ۸۸)


منبع: بی بی سی


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

نگراني پيامبر(ص) از آینده امت

Posted: 22 Jan 2012 03:37 AM PST

عبدالرحيم سليماني
حاكماني كه از دين مردم براي دنياي خود استفاده كنند، نتيجه‌اش اين مي‌شود كه نه ديني براي مردم بماند و نه دنيايي


پيامبر خدا(ص) مي‌فرمايد:

« تا زماني كه قاريان (نخبگان) اين امت با فرمانروايانش سازش نكنند، و تا زماني كه دانشمندان آن افراد نابكار و گنهكار را تبرئه نكنند، و تا زماني كه نيكان اين امت بَدان آن را ياري ننمايند، دست خدا بر سر اين امت خواهد بود و در سايه حمايت او به سر خواهد برد. اما زماني كه اين كارها را مرتكب شوند، خداوند دست قدرت خود را از سر آنان بر خواهد داشت، و ستمگرانشان را بر آنان مسلط خواهد كرد» (تنبيه الخواطر، ج1، ص84)

آن حضرت مي‌فرمايد: من بر امت خود از پيشواي گمراه بيم دارم (بحارالانوار، ح77، ص161)

و مي‌فرمايد:«وحشتناك‌ترين چيزي كه بر امتم مي‌ترسم، منافق زبان باز است» (كنزالعمال، ح 70 و 69 و 28968)

اينها برخي از نگراني‌هاي پيامبر اسلام(ص) درباره سرنوشت امت و آفت‌هايي است كه ممكن است اين امت به آن دچار شود. در حديث اول سخن از سه وظيفه است كه بر عهده گروه‌هایي از امت است. قاريان يا آشنايان به كتاب و دستورات دين يا نخبگان جامعه كساني هستند كه مي‌تواند ابزاري در دست حاكمان و فرمانروايان باشند. اينان مي‌توانند پست‌هايي را در حكومت بگيرند و به مواهب دنيا نايل آيند. اتفاقا حاكمان به آنان نياز مبرم دارند و از خدمات آنان استقبال مي‌كنند. اما نخبگان جامعه وظيفه‌اي ديگر دارند. آنان بايد ناظر و نقاد فرمانروايان باشند. آنان وظيفه دارند كه از حقوق توده‌هاي مردم مراقبت كنند و جلوي خودكامگي فرمانروايان را بگيرند.

اصلاح جامعه بر عهده عالمان و دانشمندان است. آنان ممكن است از علم خود استفاده كنند و اعمال حاكمان خودكامه فاسد را توجيه كنند و براي آنها محمل بتراشند. اما وظيفه آنان عكس اين است. آنان نه تنها نبايد به توجيه رفتار زشت قدرتمندان گنهكار بپردازند، بلكه بايد تمام توان خود را براي جلوگيري از فساد و تباهي به كار گيرند. عالم و دانشمند نبايد از علم خود براي رسيدن به دنيا سود جويد بلكه وظيفه دارد اين علم را در راه اصلاح جامعه و برطرف كردن تباهي‌ها به كار بندد.

امام صادق(ع) مي‌فرمايد:
«ملعون است، ملعون است، آن عالمي كه از سلطان ستمگري دنباله‌روي كند و او را در ستمكاريش ياري دهد» (گزيده ميزان الحكمه، ص557).

بدترين وضع براي جامعه و امت آن است كه نيكان جامعه، بَدان را در بدي‌اشان ياري رسانند. آنان كه وظيفه دارند امر به معروف و نهي از منكر كنند و جلوي بدي را بگيرند، نه تنها اين وظيفه را انجام نمي‌دهند و نه تنها خلافكار را از خلافكاري و ستمكار را از ستمكاري باز نمي‌دارند، بلكه او را در خلاف و ستمش ياري مي‌رسانند و كمك مي‌كنند.

امام باقر(ع) مي‌فرمايد:
«امر به معروف و نهي از منكر راه پيامبران است و شيوه نيكوكاران،‌فريضه بزرگي است كه ديگر فرايض به واسطه آن برپا مي‌شود و راه‌ها امن مي‌گردد و درآمدها حلال مي‌شود و حقوق و اموال به زور گرفته شده به صاحبانش بر مي‌گردد و زمين آبادان مي‌شود و از دشمنان انتقام گرفته مي‌شود و كارها سامان مي‌پذيرد» (الكافي، ح5، ص56).

و امام علي(ع) مي‌فرمايد:
«لاتتركوا الامر بالعمروف و النهي عن المنكر فيولي عليكم شراركم ثم تدعون فلا يسجاب لکم» (نهج البلاغه، نامه 47) امر به معروف و نهي از منكر را ترك نكنيد كه اگر آن را ترك كنيد اشرار شما بر شما حاكم مي‌شوند و شما دعا مي‌كنيد و دعايتان مستجاب نمي‌شود.
اين همان چيزي است كه پيامبر در دنباله حديث خود فرموده است. پيامبر مي‌فرمايد اگر نخبگان و عالمان و نيكان وظيفه خود را انجام ندهند خداوند دست حمايت خود را از آن جامعه بر مي‌دارد و ستمگران آن جامعه حاكم بر آن خواهند شد و آنگاه آن چيزي كه پيامبر(ص) در حديث ديگر نگراني خود را از آن بيان مي‌كند رخ مي‌دهد و پيشوايان گمراه زمام امور جامعه را در دست مي‌گيرند.

حاكماني كه چه بسا از دين مردم براي دنياي خود استفاده كنند و نتيجه‌اش اين مي‌شود كه نه ديني براي مردم بماند و نه دنيايي، هم ديانت و معنويت ملت ويران شود و هم مملكت آنان. منافق زبان‌بازي زمام امور را به دست گيرد و با نفاق و دروغ و فريب خود بر دين و ملك و مملكت مسلط شود و همه چيز را با خودكامگي خود بر باد دهد. اين وحشتناك‌ترين وضعيت در نظر پيامبر اسلام (ص) است.


منبع : سایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

فریدون صیدی‌راد، بدون مرخصی و ملاقات در زندان اوین

Posted: 22 Jan 2012 03:34 AM PST

جرس: فریدون صیدی‌راد زندانی سیاسی بند ۳۵۰ بدون برخورداری از حق مرخصی و ملاقات حضوری نزدیک به یک سال است در زندان است.

 

به گزارش کلمه، دوم بهمن سالروز تولد این فعال محیط زیست و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی است و او همچنان از حقوق اولیه خود محروم است.

فریدون صیدی‌راد عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در اراک، روز ۱۰ اسفند سال گذشته توسط سپاه بازداشت و پس از ۴۲ روز انفرادی، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به سه سال زندان تعزیری محکوم کرد.

خانواده این وبلاگ‌نویس در پیامی به مناسبت روز میلادش نوشته‌اند:

به لحظه لحظه های پرشکوه زاد روزت نزدیک می شویم

به فصل شکفتن اقاقی ها

به فصلی از جنس نور

به فصل تجربه ی پرنده از آزادی.

عزیزترین و یگانه مان اینجا نیستی

در آستانه ی عظیم این میلاد

تا با برق نگاه مهربانت شعله تن سوز عشقمان شوی

نیستی تا بفشاری دستان پر محبتمان را

و نیستی تا از شوق آواز پر طنینت شادمان سازی …

اکنون که فاصله ها و دیوارها صفحات تقدیرمان را رقم می زنند …

تا چه افتد که ما روزی رقم زنیم تقدیر را

یکی از دوستان و نزدیکان صیدی‌راد درباره این فعال ستاد کروبی می‌گوید: شخصیت فریدون و جهان‌بینی و طرز نگاهش به وقایع اطراف به گونه‌ای است که هر کسی را جذب می‌کند. یعنی افکار معتدل و در عین حال واقع بینی‌اش به مسایل پیرامون همیشه برای دوستانش تحسین‌برانگیز بود. صداقت و پاکی بسیاری در وجودش دارد که احترام بقیه را برمی‌انگیزد. اوایل فکر می‌کردم چرا فریدون با همه خصوصیت‌های خوبش باید در زندان باشد اما خوب که فکر می کنم می‌بینم جای فریدون و همه خوبان در زندان است، هوای بیرون از زندان مسموم است.

حکم سه سال زندان این وبلاگ نویس زندانی در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد و تا کنون با مرخصی وی موافقت نشده است.
 

حکایت تکان دهنده

Posted: 22 Jan 2012 03:12 AM PST

حسین عباسی تبار


این سخنان عمده آقایان در رسانه و مطبوعات است که همواره در گوش ما طنین انداز شده است که هر کاری که این نظام انجام میدهد در گروه خواسته های ملت ایران نهفته است , ارزوی ایران سربلند .


قریب به دو ماه است که با اجرایی شدن طرح تحریم نفت و به دنبال ان بانک مرکزی ایران شاهد فزاینده افزایش قیمت ارز در کشور هستیم و این در حالی است که مطبوعات و رسانه های وابسته جرات این را ندارند که علنی اعلام کنند که مملکت دچار مشکلات اقتصادی شده است و سعی به حاشیه کشیدن افکار عمومی را دارند وقتی در مملکتی که هنوز سران آن جرات پیدا نکرده اند که به اشتباه هایی که مرتکب شده اند اذعان کنند و سعی در مقصر قلمداد کردن گروه و یا احزابی که خواستار توضیح مسئولان در قبال بحران های ایجاد شده, ناشی از عدم درایت آنها, دیگر چگونه این عمل را باید صلاح مملکت دانست .


ظرف چند روز گذشته چنین بار شخص رهبر مورد خطاب قرار گرفته است که این به مذاق بعضی از حامیان رژیم چندان خوشایند نبوده است . وقتی که امام جمعه ای در سخنان خود میگوید نظام جمهوری اسلامی را امام زمان ( ع ) دستور تشکیل آن را به ما داده و آن را به ما سپرده است مگر امام زمان ( ع ) از نوادگان امام علی ( ع ) نیستند ؟


این را که حتما قبول دارید وقتی که به او ایمان دارید آقای خطیب جمعه یا خودتان امام را قبول ندارید و یا اینکه ملت را میخواهید گول بزنید ؟ آن هم از تریبان نماز جمعه ... مگر نه امام علی ( ع ) در زمان حکومت و زمام داری به مردم فرمودند که شما را بر من حقی است و آن اینکه در خفی و آشکارا مرا نصیحت کنید .


وقتی که ایشان با آن مقام و منزلت خود را عاری از نقص نمیداند حال چگونه با طرح یک سوال از رهبر اینگونه به هم ریخته گی در شما پیدا شده است و رسانه ملی را که محل انعکاس افکار عمومی است را متخلف قلمداد میکند ؟ مگر نه اینکه رسانه ملی است ؟


حکومتی که دم از امام زمان ( ع ) میزند باید در عمل نشان دهد که پیرو ایشان است یادتان باشد همین شخص شما در زمان انتخابات ریاست جمهوری , معترضین را گاو و گوساله قلمداد کرده اید . در حکومت امام زمان ( ع ) به کسی اهانت نمیکنند و گوش هایی برای شنیدن هست .


یک حکومت مردمی همواره گوش های برای شنیدن دارند اگر صدای از کسی بیرون می اید دشمن آب و خاک نیست بلکه خواهان جامعه ای آزاد است .


رئیس جمهور آلمان قابل توجه خوانندگان عزیز رئیس جمهور آلمان , تنها از قدرت خویش استفاده کرده بود و برای یکی از دوستانش به زبان خودمان پارتی بازی کرده و برایش 500 هزار یورو وام گرفته بود آن هم در چندین سال قبل اگر بدانید که رسانه ها و مطبوعات چه با او کرده اند دنیا را برای او جهنم کرده بودند هر چند طرف پول را به صورت قسط پرداخت کرده بود ,او بازخواست شده بود که چرا از قدرتش استفاده کرده و برای کسی خارج از زمان موعد وام گرفته اینها هیچ گونه ادعایی مبنی بر اینکه حکومت آنها از جانب خداوند است را ندارند ولی آنقدر قدرت در دست مردم , رسانه ها و همچنین احزاب است که شخص خاطی را پای میز پاسخ بکشند .


حالا در جامعه ما با اینکه اسلامیست تا به حال کدام یک از سران که دچار اشتباه و خطا شده اند را باز خواست کرده اند اگر کار آنها ایراد نداشت پس چرا این همه نا به سامانی در همه ابعاد جامعه مشاهده میشود و اگر قدرت و اراده ملی در کار بود و آنها را پای میز پاسخ میکشید آیا دیگر وضع بدین گونه بود ؟


وقتی نقدی در کار نباشد حاصل آن جامعه ایست چون جامعه ی ما .


یادمان باشد


که مولا علی ( ع ) خویش را عاری از نقص و خطا نمیدانست ..


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

نامه به رییس دانشگاه علامه طباطبایی

Posted: 22 Jan 2012 03:05 AM PST


آقای صدرالدین شریعتی نمی دانم شما را رییس دانشگاه علامه طباطبایی نام نهم یا صاحب و ولی و سرپرست دانشگاهیان درون مملکت کوچک خودساخته ات.که ناکامی در ولایتت بر چه دیاری را کین کرده ای که مطلقانه ترین نحوش را بر این ویرانکده ازهم پاشیده می تازانی .

در این چند ترم در این خراب آبادی که تو ساختی تنها این را خوب یاد گرفتم که انسانیت آنچنان هم دیر له نمیشود و در همان لحظه ی کوچکی که تو قلم بر دست می گیری و پای برگه های اعدام به ظن خود زندانیهای سیاسی ات را امضا می کنی که دانشجو و استاد بی دانش سر به نیستی می گذارند و در دنیای انزوای خویش می میرند انسانیت مثله می گردد.

وتو خوب می دانی که هیچ نامه ای نه از اساتید که فریاد اعتراض سر بر آورند ونه از دانشجویان که ناله سر دهند به نامه حمایت روسای دانشگاه ها از تو نخواهند رسید که چشم های مسئولین در این روزگار دوخته شده برنفع و مردمک ها بر این اساس بزرگ و کوچک می شوند و مردم به این روال پست.اما بدان که نگاههای فرومایگانی که پای دوربینهای ضد امنیتی خود نشانده ای هیچ گاه دست ها و چشم های خسته نویسنده این نوشته را نخواهند دید زد و به مشاوران ته ریش گزارت گزارش نخواهند توانست داد.

از صدای طیب تا نامه استادان دانشکده به گفته خودشان در حال فروپاشی اقتصاد به گوش هیچ مسئولی نرسید که حالا دیگر دارم به یقین می رسم که شرع تو را بر ما واجب کرده و انتقاد از تو توهین به اولیاست...

تفکیک جنسیتی بهانه ای بود برای تحریک حیثیتی استادان و دانشجویانت که ازین بارزتر توهین مگر می شود.؟

اساتید را در لیست سیاه و سفید و خاکستری قرار دادی و دانشجو را سیاه کار خواندی بی شک خود را سیاهتر ساختی .

که باز هم شاید اعتراضی شود و چند نفری را بتوان توبیخی کرد که فضا باز بسته تر شود و در خفقان به حقه هایی که می زنی بیندیشی به ساده دلی های برخی بخندی و استادان مورد علاقه ات را گروه گروه از جایی خاص برای پراکنش تفسیر خاصشان از علوم انسانی به جای آزاداندیشانی که با تهمت های ناروا روانه کنج خانه کردیشان به دانشگاه که دیگر نباید علامه طباطبایی اش خواند وارد سازی.

الگوی بیداری اسلامی که در دانشگاههایش اینگونه و در میدان سیاستش آن گونه و قضاوت گاه هایش بدان شیوه ها حق و باطل می شناسانند .به حق و در نوع خود شاید بهترین تجربه برای زیرکانی باشد که از بی ادب ادب می آمورند.

ای کاش مملکتت را هرچه زودتریابی و کینه مستبدانه شرقی ات را بر آن روانه سازی که بوی خون شهید دانشمند احمدی روشن غلتیده در خون روبروی دانشگاهت بزودی روشنایی را به دیارتاریک سربه مهر این ستمکده خواهد تابانید و چهره ها این سان در روشنایی خواهند نمایان شد.

شهروندی خسته یا دانشجویی دل شکسته از مدینه فاضله ات.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

حضور اعتراضی سبزها در نیمه دوم بهمن

Posted: 22 Jan 2012 02:39 AM PST


جرس- به گزارش منابع خبری جرس در تهران هسته های اجتماعی سبز به جمع بندی رسیدند و بزودی با حضور فعال خود در عرصه عمومی به جنبش سبز نشاط تازه ای خواهند داد. زمان برگزاری حضور اعتراضی  بزودی اعلام خواهد شد. هسته های اجتماعی سبز در تهران و شهرهای بزرگ در تدارک برگزاری باشکوه این تجمع اعتراضی هستند. زمان این حضور اعتراض سبز در بازه زمانی پیش از انتخابات «نیمه دوم بهمن» خواهد بود. رفع حصر رهبران سبز میر حسین موسوی و مهدی کروبی و آزادی زندانیان سیاسی مهمترین مطالبه جوانان سبز است.


لازم به ذکر است میر حسین موسوی و مهدی کروبی بعد از فراخوان ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بطور غیرقانونی محصور شدند. ۲۵ بهمن یکی از گزینه های پیش رو است. تظاهرات خیابانی و تجمعات سکوت در میادین بزرگ، دانشگاهها و پارکها برخی گزینه های پیش روی جنبش است.به گزارش منابع خبری جرس تا کنون حضور اعتراضی مسالمت آمیز از بیشترین طرفدار برخوردار است. جزئیات بیشتر توسط دست اندرکاران در پی مشورت گسترده با فعالان سیاسی و مدنی و اجتماعی اعلام خواهد شد.


در شرائط جدید پیش بینی می شود این حضور اعتراضی به تجدید حیات جنبش سبز منجر شود. نامه های اعتراضی گسترده فعالان سیاسی داخل کشور بویژه محمد نوری زاد در انتقاد به رهبری، نامه های شجاعانه زندانیان سیاسی همانند ابوالفضل قدیانی و مصطفی تاج زاده و نامه های چهل امضائی که امری کم سابقه در تاریخ یکصد ساله مبارزات زندانیان سیاسی ایران است، اعتراضات جناح مستقل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله یادداشتهای اعتراضی سردار حسین علائی که در میان سرداران دوران جنگ بسیار متنفذ است، انتقادات نمایندگان فعلی و سابق مجلس همانند علی مطهری و عماد افروغ از سرفصل شرائط جدید است. اختلاف نظر شدید در سطح سران بین دفتر رهبری و رئیس دولت در تضعیف مواضع حاکمیت قابل نیز ذکر است.


شرائط بین المللی در مجموع به نفع سبزهاست. رویه دیکتاتور سوریه - مهمترین هم پیمان ایران - به اجماع بین المللی در تقبیح نزدیک می شود. در کادر رهبری حزب الله لبنان درباره حمایت بی قید و شرط ایران از رژیم بشار اسد تردیدهای جدی بروز کرده است. ضعف دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در برقراری حداقل امنیت کارشناسان هسته ای خود و وضعیت وخیم اقتصادی و رشد فزاینده تورم از دیگر نشانه های تنزل کارایی رژیم است. آنچه گذشت خلاصه جمع بندی منابع خبری جرس از تحلیلهای هسته های اجتماعی سبز در تهران و برخی شهرهای بزرگ است. سبزها با روحیه ای مضاعف به روزهای اوج در بهمن می اندیشند. برق امید در نگاه جوانان سبز موج می زند. تکیه کلام جوانان سبز این روزها این است: بچه ها! میر حسین منتظر یا حسین ماست. بچه ها! شیخ شجاع را تنها نگذاریم.

تشییع عموی میرحسین موسوی در محاصره نیروهای امنیتی

Posted: 22 Jan 2012 02:00 AM PST

 جرس: مراسم تشییع میرعباس موسوی، عموی میرحسین موسوی، در جو شدید امنیتی و در حلقه نیروهای انتظامی  برگزار شد.  

 

به گزارش کلمه از میدان محمدیه، پس از اعلام مراسم تشییع پیکر عموی میر حسین موسوی از خیابان مولوی تهران، از صبح امروز، صدها دستگاه ماشین پلیس مملو از کماندو و ماموران انتظامی به همراه ده ها دستگاه کماندوی موتور سوار میدان محمدیه تهران را به تسخیر خود درآوردند.

 

شاهدان عینی گزارش داده اند که یگان های موتوری ضد شورش در ضلع شمالی میدان محمدیه حضور بسیار پر رنگی داشتند همچنین ۶عدد ماشین ون نیروی انتظامی که در انها نیروهای لباس شخصی ها مستقر شده بودند در ضلع جنوبی میدان حاضر بودند.

 

این در حالی است که تعداد چشمگیری از مامورین لباس شخصی هم در پیاده رو ها در حال حرکت بودند و مردم را تحت نظر داشتند. تشییع کنندگان و عابران از حضور سنگین نیروهای پلیس متعجب بودند.

 

گفتنی است مراسم تشییع پدر میرحسین موسوی نیز اوایل سال جاری در جو شدید امنیتی برگزار شد و در این مراسم نیروهای امنیتی با مردم بدرفتاری کرده و تعدادی را مورد ضرب و شتم قرار داده و تعدادی را بازداشت کردند.
 

نماینده فعلی ارومیه: هیات نظارت هم رد صلاحیتم کرد

Posted: 22 Jan 2012 01:54 AM PST

جرس: نماینده فعلی مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه به صورت غیررسمی به بنده اعلام شده که توسط هیات‌های نظارت هم ردصلاحیت ‌شده‌ام، گفت: مسئله را از مسیر قانونی پیگیری خواهم کرد.

 

به گزارش فارس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام نتایج بررسی شکایت کاندیدا‌ها به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی گفت: براساس اعلام غیررسمی، بنده در این مرحله نیز رد صلاحیت شده‌ام.

 

وی در این زمینه افزود: اگرچه بنده توسط هیات‌های نظارت هم ردصلاحیت شده‌ام، اما فردی قانون‌مدار هستم و از مسیر قانونی موضوع را پیگیری کرده و بازهم اعتراض خواهم کرد.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: بنده این‌گونه اقدامات را خصومت شخصی برخی افراد در استان می‌دانم و هرگز رد صلاحیت خود را به پای نظام نمی‌نویسم.

 

قاضی‌پور اضافه کرد: رد صلاحیت شدن در انتخابات مجلس نهم هرگز در پرونده مبارزاتی‌ام خدشه وارد نمی‌کند.
 

قدرشناس پایمردی و آزادی‌خواهی‌تان در اسارت هستیم

Posted: 22 Jan 2012 01:45 AM PST

نامه جمعی از هواداران جنبش مسلمانان مبارز به امیرخسرو دلیرثانی
 جرس: جمعی از هواداران جنبش مسلمانان مبارز همزمان با سومین سالروز بازداشت امیر خسرو دلیرثانی، در نامه‌ای به وی با ابراز تاسف از "رنج تحمیلی" "پایمردی" و "آزادی‌خواهی" وی را ستوده‌اند.

 

به گزارش جرس، در بخشی از این نامه آمده است: ما تو را همواره دوستی صادق و فکور، همراهی پایدار و متواضع و یک "جنبشی" شجاع و آزاده یافته ایم. چه تلاشهای خستگی ناپذیرت در پیگیری وضعیت بازداشت شدگان تا واپسین روزهای قبل از زندان و چه فریاد بلندت از درون اوین در انزجار از آنچه بر زنده یاد هاله سحابی وهدی صابرگذشت، گواهی بر پایمردی و شجاعت تو بوده اند. به داشتن چنین همراهی مفتخریم و بر منبع فکری مشترکمان که در طول بیش از سی سال عمر خود، بسیاری انسانهای آزاده -چون تو- را پرورده مباهات می‌کنیم.


امیر خسرو دلیر ثانی از فعالان ملی-مذهبی، عضو جنبش مسلمانان مبارز و نماینده جنبش در «کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه» و کانون مدافعان حقوق بشر از فعالان حقوق بشر در ایران است که در تاریخ ۱۳ دی ماه سال ۱۳۸۸ با حمله ماموران امنیتی به منزل شخصی اش بازداشت شد. او در زندان به همراه هدی صابر در اعتراض به نحوه شهادت هاله سحابی دست به اعتصاب غذا زده بود.


متن کامل نامه جمعی از هواداران جنبش مسلمانان مبارز که نسخه‌ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:

 

به نام خدا

برادر عزیز و هم پیمان پایدار، امیر خسرو دلیر ثانی؛
اینک اسارت اگر چه تلخ و دشوار- خاصه برای همسر بردبار و فرزند خردسالت- اما افتخاری نیز شده است تا ترنم‌های آزادی خواهی و عدالت طلبی را در فضای امروز ایران جاری نگه دارد و خیل دوستداران و همراهان جنبش سبز را به عهد نخستین خود جهت "تسلیم نشدن به صحنه آرایی های خطرناکی" که آزادی و آبادی این مرزوبوم را نشانه رفته، یادآور شود.
در روزهایی که مقارن با آغاز سومین سالروز بازداشت توست، این تقارن را بهانه میکنیم تا ناگزیر هم تاسف خود را از این رنج تحمیلی ابراز کنیم و هم تحسین و قدر شناسیمان را نثار پایمردی تو و همه آزادیخواهان در اسارت نماییم.
امیر خسرو عزیز،
ما تو را همواره دوستی صادق و فکور، همراهی پایدار و متواضع و یک "جنبشی" شجاع و آزاده یافته ایم. چه تلاشهای خستگی ناپذیرت در پیگیری وضعیت بازداشت شدگان تا واپسین روزهای قبل از زندان و چه فریاد بلندت از درون اوین در انزجار از آنچه بر زنده یاد هاله سحابی وهدی صابرگذشت، گواهی بر پایمردی و شجاعت تو بوده اند. به داشتن چنین همراهی مفتخریم و بر منبع فکری مشترکمان که در طول بیش از سی سال عمر خود، بسیاری انسانهای آزاده -چون تو- را پرورده مباهات می‌کنیم.

با استظهار به سنت های لایزال پروردگار،و با استعانت از کوششهای تمامی آزادیخواهان این میهن، اراده، آرزو و تلاش میکنیم تا گام به گام و آرام آرام، به تحقق آنچه که استحقاق ملی ماست، چون انتخابات آزاد، بسط افقهای زندگی جمعی و زیست دموکراتیک، نزدیک شویم.همدلانه با تو و همه آزادگان سرافراز، همراه با همه آزادیخواهان ایرانی این تلاشها را هم آهنگ و هم ضربان خواهیم کرد تا فردای روشن میهن را شادمانه در کنار تو به نظاره بنشینیم. آن روز شاید چندان هم دور نباشد...
ما چشم امید به آزادی پیروزمندانه تو ودیگر
آزادیخواهان اسیر دربند دیکتاتوری دوخته ایم
جمعی از هواداران جنبش مسلمانان مبارز
۲۸ دی ۱۳۹۰
 

حسین رونقی ملکی برای چهارمین بار تحت عمل جراحی قرار گرفت

Posted: 22 Jan 2012 01:29 AM PST

 

جرس: سید حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس زندانی در بند ۳۵۰ اوین بعد از ظهر روز شنبه اول بهمن ماه در بیمارستان شهیدهاشمی نژادتحت عمل جراحی قرار گرفت.

به گزارش کلمه، این فعال حقوق بشر روز پنج شنبه بیست و نهم دی ماه بر اثر شدت خونریزی و عفونت دچار شک شده و باحالت بی هوشی به بیمارستان هاشمی نژاد اعزام شد.

حسین رونقی در حین بازداشت ضرب و شتم و در طول مدت بازجویی ها از سوی ماموران سپاه به شدت شکنجه شده و بر اثر ضربات متعدد به پهلو کلیه هایش آسیب دید. عدم توجه و رسیدگی درطول بیش از یکسال که دربند ٢الف سپاه نگهداری می شد سبب بروز ناراحتی جدی کلیه هایش گشت.

پس از گذشت چند ماه از ورود رونقی به بند ٣۵٠ با گرفتن تعهد کتبی مبنی بر پراخت کلیه هزینه های جراحی توسط خانواده اش دادستان تهران با اعزام وی برای عمل جراحی موافقت کرد.

جراحان، پزشکان متخصص و پزشکی قانونی بارها نسبت به وضعیت رونقی هشدار داده و خواستار درمان وی در خارج از زندان شدند. ولی مقامات دادستانی تهران عنوان می کردند که اطلاعات سپاه با اعطای مرخصی استعلاجی به ایشان مخالفت می کند.

سیدحسین رونقی ٢۶ ساله و اهل شهرستان ملکان است که پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ بازداشت و توسط شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران به ١۵ سال حبس محکوم شد.