جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درسهایی از مقاله سردار علایی

Posted: 20 Jan 2012 09:49 AM PST

امید بارانی



مقاله سردار علایی در روزنامه اطلاعات بدون شک یکی از مهمترین ترین حوادث سیاسی چند ماهه اخیر است و عکس العملهای متعاقب مقاله مذکور و مواضع بعدی سردار علایی بسیار حائز اهمیت می باشد. ماجرا با مقاله ایشان در روزنامه اطلاعات به مناسبت سالگرد سرکوب مردم قم توسط رژیم دیکتاتوری پهلوی در 19 دی ماه 1356 و بازخوانی ماجرا و طرح سئوالاتی با هدف مرور خطاهای متوالی شاه آغاز شد شاید که "برای سایرین تجربه ای مهم و عبرت آموز باشد". ناگهان جماعتی خودجوش سراسیمه به حریم منزل و خانواده اش تاختند. او را با شمربن ذی الجوشن مقایسه کردند. بی بصیرت و مهره شکار نامیدندش. دوستان و همرزمانش از سر دل سوزی و غیرت دینی تهدیدش کردند و او در نهایت اعلام داشت مخاطب مقاله رژیم شاه بوده است و برخی سوء برداشت یا سوء استفاده کرده اند. اما درسهای آموختنی:

1 مردم ما با حکومتی مواجه است که از نظر قساوت و بی رحمی مثال زدنی است. این حکومت به پاک ترین و رشیدترین فرزندان خود رحم نمی کند. فرقی برایش نمی کند می خواهد مرجع تقلید باشد، می خواهد نخست وزیر و نفر اول اجرایی کشور در طول 8 سال دفاع مقدس باشد، می خواهد فرمانده جنگ و یکی از سه محور اصلی اداره کشور در طول حیات بنیان گذار انقلاب باشد و.....و می خواهد سردار دلاور جنگ باشد. کافیست لحظه ای با حکومت نباشند بلافاصله بر حکومت تلقی می شوند و جان و مال و ناموس و آبرویشان حلال می شود.

2. اینکه آیا هدف سردار مقایسه شرایط حاضر با رژیم شاه است یا خیر به خود ایشان مربوط است و ما اصراری نداریم اما واقعیت، شباهت انکار ناپذیر رفتار دیکتاتورها به یکدیگر است چنانکه گروه کثیری از طیفهای سیاسی موافق و مخالف مقاله ایشان را یک مقایسه بین رژیم دیکتاتوری پهلوی و رفتار حاکمان امروزی دانستند.

3 من در جمع دوستان و همکاران خود جماعت زیادی از سپاهیان را می شناسم که همچنان مومن و مردمی اند ولی اغلب به لحاظ پرهیز از سو استفاده دیگران از مواضع ایشان و نگرانی از لطمه به باورهای مذهبی مردم سکوت می کنند اما زمانی که زبان می گشایند ایمان، صداقت و مردمی بودن از تک تک کلامشان هویداست و این افراد کم نیستند چنان که در این روزگار که بازار قشون و قشون کشی داغ است تنها 12 تن برای سردار ما نامه می نویسند.

4. هرچقدر که زمان می گذرد بر صحت تصمیممان در انتخاب مهندس میرحسین موسوی مصمم تر می شویم. فشاری که بر او و آقای کروبی آمد و می آید وحشتناک است ولی این دو بزرگوار همچنان محکم و استوار ایستاده اند و آرزوی حتی یک کلام دو پهلو را بر دل حکومت گذاشته اند.  در این مسیر بسیاری از معترضین یا منتقدین گاهی حتی برای لحظه ای نفس گرفتن مجبور به اتخاذ مواضع ملایم تری شده اند، که البته کاملا قابل درک و فهم است، ولی میر و شیخ ما محکم تر از پیش ایستاده اند. تصاویر حمله به منزل مسکونی و شعار نویسی روی درب منزل مرا یاد روزهای سخت شیخ مهدی کروبی انداخت.

5.مقام رهبری چه بخواهد و چه نخواهد از آن بالا به پایین آمده و همه به خوبی درک کرده اند که مسئول وضعیت فعلی کشور ایشان است و به همین خاطر دیگر هیچ کسی کاری با دولت، مجلس و حتی قوه قضاییه ندارد در کشور فقط یک اراده حاکم است و آن هم اراده رهبری و این مفهوم در ادبیات سیاسی مفهومی به جر دیکتاتوری ندارد. به همین خاطر است که این قبیل مقالات برای عبرت دیگران نوشته می شود.
 

*نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

رویارویی با ایران آزمون اوبامای کاندیدا

Posted: 20 Jan 2012 09:39 AM PST

نیویورک تایمز

 



مارک لُندلر

۱۷ ژانویه ۲۰۱۲

 

همزمان با ورود اوباما به فعالیت های تبلیغاتی برای انتخاب مجدد، تقابل تشدید شده آمریکا با ایران تهدیدهای اساسی سیاسی برای اوباما ایجاد می کند. وی با گزینه هایی روبرو می شود که می تواند بهبود وضعیت اقتصادی و یا چهره او به عنوان یک رهبر قاطع را به مخاطره اندازد.


تحریم های صادرات نفتی ایران که اوباما در شب سال نو امضا و به قانون تبدیل کرد عقربه ساعت سرنوشت سازی را به حرکت درآورد. وقتی که رقابت ها در اواخر ژوئن در اوج خواهد بود، اوباما مجبور خواهد شد تصمیم بگیرد که آیا بر علیه کشورهایی که برخی از آنها از متحدین سرسخت بوده، در صورت ادامه خرید نفت از طریق بانک مرکزی ایران، اقدام کند.


بعد از تلاشهای سخت کاخ سفید که با این نوع  تشدید
  تحریم هایی که ابزار اصلی دولت برای فشار به ایران بود، مخالفت کرد، کنگره به اصلاح قانون موافقت کرد تا به آقای اوباما انعطاف لازم را بدهد تا در صورتی که تشخیص داده شد اعمال تحریم ها باعث اخلال در بازار نفت می شود، اجرای قانون  را به تأخیر بیندازد. او همچنین می تواند از بند مربوط به استثنا کردن استفاده کرده و هر کشوری را از تحریم ها بر اساس ملاحظات امنیت ملی مستثنا کند.


ولی استفاده از هر کدام از آن راه فرارها می تواند رئیس جمهور را در معرض اتهام های ضعیف بودن در برابر ایران، کشوری که قدرت های غربی تصور می کنند مصمم به داشتن توانمندی سلاح اتمی است و همچنین پاسخ سختی را از کشورهای اروپایی دریافت کرده، قرار دهد.


کاندیداهای جمهوریخواه، در رأس آنها میت رامنی، تهدید کرده اند برای ممانعت از ساختن بمب توسط تهران به اقدام نظامی دست خواهند زد و از اوباما به دلیل عدم اقدام کافی برای جلوگیری از پیوستن ایران به کلوپ هسته ای انتقاد کرده اند.


آقای رامنی در ماه نوامبر در کارولینای جنوبی اعلام کرد "اگر ما باراک اوباما را مجدداٌ انتخاب کنیم، ایران سلاح اتمی خواهد داشت، و اگر میت رامنی را انتخاب کنیم، آنها سلاح اتمی نخواهند داشت." 


تعداد کمی در داخل دولت راه حل کاملاٌ مطمئنی را برای جلوگیری از عبور ایران از مرز توانمندی هسته ای می بینند، اگرچه هیچکدام حاضر نیستند تمرکز بحث را به مهار ایران هسته ای   منتقل کنند.


دولت عمیقاٌ از توسل به اقدام نظامی اکراه دارد و آمریکا قاطعانه دخالت در کشتن اخیر دانشمند هسته ای ایران را نفی کرد. در عوض، عمدتاٌ بر روی استفاده از تحریم های اقتصادی تمرکز کرده، به نحوی که ایران هزینه سنگینی را برای گسترش فعالیت های هسته ای علیرغم تحریم های بین المللی بپردازد.  


استوارت ای ایزنستت، مقام ارشد سابق وزارتخانه های خزانه داری و خارجه که به تدوین تحریم ها علیه ایران در دولت کلینتون کمک کرد، می گوید " ظاهر شدن به عقب نشینی درست زمانی که ایرانی ها با سرو صدا در حال جلو رفتن در برنامه هسته ای اشان هستند برای دولت بسیار سخت خواهد بود، بخصوص در سالی که انتخابات است."


وی می گوید: "از طرف دیگر تحریم ها می تواند به اقتصاد و انتخاب مجدد او آسیب رساند. این مجموعه ای بسیار سخت از گزینه هاست که زودتر و نه دیرتر با آنها روبرو خواهد شد."


سناتور مارک استیون کِرک جمهوریخواه از ایلت ایلینوی که به همراه سناتور دمکرات از ایالت نیوجرسی رابرت منندز بانی لایحه تحریم ها بود ، متغیر دیگری را به  معادله دشوار رئیس جمهور اضافه کرد. او می گوید شاید تحریم ها تنها چیزی باشد که اسرائیل را از حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته ای ایران باز دارد.


او گفت که "اولین معافیت از تحریم ها تعداد زیاد دیگری از اعمال استثناء ها را به دنبال خواهد داشت و بالقوه سیاست اتخاذ شده را بی محتوا می کند. هر چه ببیشتر زهر سیاست موجود  را بگیرید، بیشتر اقدام نظامی اسرائیل را محتمل می کنید. جامعه هوادار اسرائیل گرفتن زهر تحریم ها را نمی خواهد."


دولت می گوید که مصمم است تحریم ها را به جدیت اعمال کند و تغییرات لایحه را که با کنگره مورد مذاکره قرار داد به آقای اوباما اجازه خواهد داد که بدون به هم ریختن بازار نفت این کار را انجام دهد. پیشبینی می شود که اتحادیه اروپا هفته آینده تحریم های خود را علیه صادرات نفت ایران تصویب کند. این کارانجام اقدامات آمریکا را سهل تر خواهد کرد.


مقامات دولت به علائم امیدوارکننده ای اشاره می کنند: واردکننده های عمده نفت ایران مانند ژاپن و کره جنوبی به دنبال تأمین کننده های جایگزین هستند. پول رایج ایران ریال از زمان امضاء تحریم ها سقوط کرده و باعث افزایش فشار بر دولت ایران شده است.


یک مقام ارشد وزارت خزانه داری با اشاره به مذاکرات فشرده با کنگره گفت که "موضوع بیشتر مربوط به تاکتیک و زمان بود نه هدف."


با پایان دادن به جنگ عراق و کشتن بن لادن و دیگر رهبران القاعده، آقای اوباما وجهه ای از باکفایتی در امنیت ملی از خود نشان داده است و می توان ادعا کرد که کمتر از دیگر رؤسای جمهوردمکرات آسیب پذیر است.


ولی کارشنناسان می گویند سعی در تأثیرگذاری بر بازار جهانی نفت نوع دیگری از چالش است. رهبران ایران  جهت افزایش قیمت نفت مانور دادن را آغاز کرده اند، حال یا به قصد ارسال پیامی که تحریم ها تبعاتی خواهد داشت و یا برای جبران کاهش تولید. تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز که از طریق آن یک پنجم نفت جهان عبور می کند قیمت ها را در این ماه بالا برد.


دنیل یرگین متخصص مسائل نفت که کتابی تحت عنوان "جستجو" در مورد امنیت انرژی نوشته است گفت که "نفت بایستی با نفت بیشتر جایگزین شود." او می گوید که حذف یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت بدون تحت فشار قرار دادن جریان کلی نفت یک اقدام بسیار پیچیده است. او اضافه کرد "من به سختی می توانم یه یک نمونه فکر کنم."


بعد، شرایط شکننده اقتصادی است، حتی با علائم اخیر حیات در بازار کار. یک بحران نفتی از آن شُک هایی است که ، مانند فروپاشی یورو، می تواند احیاء اقتصادی را به خطر اندازد. ترس از افزایش قیمت های نفت کاخ سفید را وادار کرد که با تلاشهای کنگره برای اعمال تحریم های شدید علیه بانک مرکزی ایران مخالفت کند.


تیموتی گایتنر ماه گذشته در نامه ای به سناتور دمکرات از میشیگان کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت که یک یورش کامل به بانک مرکزی می تواند رهیافت "به دقت مرحله بندی شده" دولت را مختل و " در مجموع یک بازده اقتصادی برای رژیم ایران داشته باشد."


ولی دولت خود را در مقابل نمایش یک اراده مشترک و نادر دو حزبی یافت. تحریم ها به اتفاق آرا از تصویب سنا گذشت، چیزی که در فضای منازعه آمیز سیاسی امروز غیر قابل تصور است. لایحه به یک لایحه حساس
۶۶۲ میلیارد دلاری دفاعی الحاق شده بود.


در چارچوب مواد لایحه آقای اوباما بایستی در مدت
۱۸۰ روز دسترسی هرگونه مؤسسه مالی خصوصی و دولتی را که از طریق بانک مرکزی ایران نفت می خرد، از آمریکا قطع کند. هدف این است که عملاٌ بانک مرکزی را تعطیل کرد و در نتیجه دولت ایران را از تأمین مالی فعالیت های هسته ای اش محروم کرد.


آقای اوباما دو اهرم مهم در اختیار دارد: او می تواند در صورتیکه تشخیص دهد به اندازه کافی نفت در بازار نیست تحریم ها را به تعویق انداخته، و او می تواند هر کشوری را که "بطور قابل توجهی حجم خریدهای نفت خام خود از ایران را کاهش داده" از تحریم ها معاف کند. مقامات دولتی جهت حفظ انعطاف پذیری گفتند که "قابل توجه" را کمّی نمی کنند.


آزمون زودرس رهیافت دولت در اواخر فوریه خواهد بود، زمانی که قانون موظف می کند دولت نهاد های مالی  خصوصی را که هنوز مبادلات غیر نفتی، به جز فروش غذا، دارو و لوازم پزشکی، با بانک مرکزی ایران انجام می دهند، از آمریکا محروم کند. 


منبع: نیویورک تایمز

*نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

زمین لرزه در شهرهای مختلف ایران

Posted: 20 Jan 2012 05:34 AM PST

۲۳۶ مجروح در نیشابور

جـــرس: به گزارش منابع خبری، در جریان زمین لرزه ای که عصر پنجشنبه ۲۹ دی ماه، به بزرگی ۵.۵ درجه در مقیاس ریشتر اطراف شهر نیشابور استان خراسان را لرزاند، تاکنون ۲۳۶ نفر زخمی گزارش شده اند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی عصر جمعه گفت: به دنبال زلزله پنجشنبه در بخشهایی از خراسان رضوی، تاکنون ۸۵ مورد پس لرزه اتفاق افتاده است.


به گزارش مهر، حجت علی شایان فر دقایقی پیش بعد اینکه از مناطق زلزله زده منطقه خرو نیشابور بازید کرد، اظهار داشت: تا عصر جمعه ۸۵ مورد پس لرزه اتفاق افتاده است که شدت یکی از پس لرزه سه و نیم درجه در مقیاس ریشتر بوده است.


وی که به همراه استاندارخراسان رضوی از مناطق آسیب دیده روستای خرو بازدید می کرد، افزود: به دستور استاندار خراسان رضوی کمیته ای در خصوص میزان آسیب های وارده تشکیل شده است که این کمیته موظف است در مدت یک ماه گزارش خود را مبنی بر بهسازی روستاهای یاد شده ارائه کند. با بررسی به عمل آمده از تمام مناطق زلزله زده تاکنون تلفات جانی نداشتیم.


گفتنی است، دیروز پنجشنبه زلزله ای به قدرت ۵.۵ ریشتر در شهرهای مشهد و نیشابور، سبزوار، کاشمر، چناران، و قوچان روز داد که کانون آن در صد کیلومتری جنوب غرب مشهد در خرو و باغشن نیشابور بود.


۲۳۶ نفر در زمین‌ لرزه نیشابور مجروح شدند
همچنین خبرگزاری فارس گزارش داده که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفته است تعداد مجروحان زمین لرزه نیشابور ۲۳۶ نفر گزارش شده است.


علی شایان‌فر با اشاره به تعداد مجروحان تا عصر جمعه اظهار داشت: از این تعداد ۲۸ نفر در بیمارستان‌های ۲۲ بهمن و حکیم نیشابور بستری و مابقی به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.


مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: حال عمومی هیچکدام از افراد بستری شده وخیم نیست. تیم‌های امداد و نجات در استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهرستان نیشابور آماده امدادرسانی هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان داشت: بالگرد هلال احمر استان نیز در منطقه آسیب‌دیده حاضر بوده و اتاق بحران نیز در تمام شهرستان‌های استان خراسان رضوی فعال شده است.


مدت این زمین لرزه حدود پنج تا هفت ثانیه بود اما پیش‌بینی می‌شود یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ها در طول ده سال اخیر در این شهر باشد.


زلزله نیشابور بیشترین خسارت را به هشت روستای منطقه وارد کرد
ایرنا نوشت: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت : هشت روستا و بخشی از شهر نیشابور در اثر زلزله روز گذشته با مرکزیت این شهرستان بیشترین خسارت را دید.


حجت علی شایانفر افزود: این روستاها شامل سوقند، دارالسلام، صومعه، بوژان، بوژ آباد، بشیر آباد، برف ریز و رودوغار است که هم اینک در حال بررسی و برآورد میزان خسارت هستیم. همچنین بخشی از شهر نیشابور هم در اثر این زلزله خسارت دید که عمده این خسارات شامل فروریختن دیوار منازل و بالکن ها، ترک و شکستگی در دیوار و آسیب خودروها بوده است.


وی گفت : هم اینک ۱۲ گروه ارزیاب بنیاد مسکن در مناطق روستایی و شهر نیشابور در حال ارزیابی خسارت وارده به بخش مسکونی و تجاری منطقه هستند. علاوه بر این گروهای ارزیابی نیز از شرکت های بیمه برای بررسی خسارت منازلی که بیمه بوده اند نیز وارد عمل شده اند.


شایانفر با تاکید بر اینکه جمع بندی و برآورد خسارت زمان بر است، اظهار داشت: خوشبختانه با بررسی هایی که توسط گروه های مربوط به شرکت های آب، برق، گاز، مخابرات و سایر بخش ها صورت گرفته خسارتی در بخش تاسیسات زیربنایی نداشته ایم.


این مسوول گفت : در عین حال همچنان در حال کنترل و بررسی منطقه هستیم و بالگرد امدادی هلال احمر هم پرواز شناسایی را بر منطقه انجام داده و همه جا کنترل شده و مشکل خاصی نداریم.


زمین لرزه ، گراش فارس را لرزاند
ایرنا نوشت: موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران اعلام کرد: زمین لرزه ای به قدرت سه و دو دهم درجه ریشتر بامدادجمعه سی ام دی ماه شهرستان گراش در جنوب فارس را لرزاند.


از زیان های احتمالی این زمین لرزه، گزارشی دریافت نشده است.


زلزله آرادان را نیز لرزاند
در گزارشی دیگر عصر جمعه خبرگزاری فارس نوشت: زلزله‌ای حوالی آرادان از توابع شهرستان گرمسار در استان سمنان را لرزاند.


وقوع این زمین‌لرزه خفیف  دو نیم ریشتری را شبکه لرزه‌نگاری سمنان وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تأیید کرده است.



تایید حکم سه سال حبس برای فرشته شیرازی، وبلاگ نویس و فعال جنبش زنان

Posted: 20 Jan 2012 04:41 AM PST

جـــرس:  حکم ۳ سال حبس فرشته شیرازی، فعال جنبش زنان و وبلاگ نویس منتقد، در دادگاه تجدید نظر تایید شد.


به گزارش سایت «تغییر برای برای برابری»، فرشته شیرازی گفت که بعد از ابلاغ رای تجدید نظر از دیروز به مدت پنج روز به او مرخصی داده اند که بتواند برای کمر و گردنش به پزشک مراجعه کند. همچنین به او گفته اند می تواند با دانشگاه صحبت کند تا اگر دانشگاه موافقت کرد بدون شرکت در کلاس بتواند در امتحانات شرکت کند و در زندان درسش را بخواند.


فرشته شیرازی ششم مهرماه امسال در دو دادگاه به سه سال حبس تعزیری و هفت سال ممنوع الخروجی محکوم شد.


اتهامات این فعال حقوق زنان در دادگاه نخست عبارت بوده است از: تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب، توهین به مقامات از طریق نوشتن در وبلاگ شخصی اش که بدین منظور به دو سال حبس محکوم شده است.


همچنین آمده است: در دادگاه دیگری او به تبلیغ علیه نظام محکوم شده است که بدین منظور هم حداکثر حکم را یعنی یک سال حبس تعزیری دریافت کرده است. فرشته شیرازی در این دادگاه ها از داشتن وکیل محروم بود.


حمایت یکی از سرداران سپاه از حسین علایی

Posted: 20 Jan 2012 04:26 AM PST

چرا باید از طرح این سئوالات هرچند توسط سرداری از سرداران سپاه وحشت داشته باشیم؟
 جـــرس: در پی حملات و تهدیدات وارده به سردار حسین علایی، یکی از فرماندهان سابق سپاه در نامه‌ای با اعلام حمایت از حسین علایی و انتقاد از ۱۲ سردار سپاه٬ پرسیده چرا جمهوری اسلامی باید از هفت پرسش مطرح شده در یادداشت علایی وحشت کند؟


به گزارش «بازتاب امروز»، سید علی صنیع خانی در نامه خود این پرسش را مطرح کرده است: "چرا باید ما از طرح این سئوالات هرچند توسط سرداری از سرداران سپاه و فرماندهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس٬ وحشت داشته باشیم؟"


این فرمانده سابق سپاه خطاب به ۱۲ سرداری که در اعتراض به یادداشت ۱۹ دی حسین علایی در روزنامه اطلاعات٬ نامه‌ای انتقادی به وی نوشته بودند٬ آورده که "بر شاخ نشسته‌ایم و از بن می‌بریم."


در بخش دیگری از نامه صنیع‌خانی آمده اگر ۱۲ سردار سپاه٬ یادداشت علایی را بررسی می‌کردند در نامه خود به این فرمانده سابق سپاه «"دست مریزاد" می‌گفتند.


وی در ادامه از امضا‌کنندگان این نامه پرسیده آیا "پاسخ مناسب و درخور به سئوالات سردار علایی توسط سردمداران حاکم بر کشور‌ها در پایداریشان موثر نیست؟"


حسین علایی در یادداشت ۱۹ دی به طور تلویحی هفت پرسش از علی خامنه‌ای مطرح کرده که این پرسش‌ها با خشم حامیان وی مواجه شده است.


تجمع مقابل خانه علایی٬ نامه اعتراضی شماری از سرداران سپاه خطاب به وی و حملات گسترده حامیان رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها به او از نتایج انتشار این یادداشت بوده است.


علی صنیع‌خانی با انتقاد از این برخورد‌ها٬ نوشته است: "این روش حمایت از رهبری نیست که هر کس را که سلیقه‌ای غیر از آنچه ما داریم داشته باشد باید حذف کنیم."


متن نامه سردار صنیع خانی در حمایت از حسین علایی که تحت عنوان " نامه ای به دو فرمانده ام:علایی و جعفر اسدی" منتشر شده، به شرح زیر است:


فرمانده و برادر معززم سردار حاج حسین علائی

سلام علیکم

نامه‌ات را خواندم و برداشتی همانندت و متفاوت با برخی از دوستان عزیزمان کردم و بارک اللهی نثارت. به دنبال آن از عکس‌العمل‌ها و ادای تکلیف عده‌ای در روز اربعین حسینی، در درب خانه ات، در شهرک شهید کلاهدوز مطلع شدم؛ با بانگ بیدار باش (سردار بیدار شو)، و اعلام تجدیدی ات در امتحان بصیرت!! که: (سردار بی بصیرت!! بصیرت، بصیرت) سپس مهر مردودی را بر پای کارنامه‌ات نشاندند که: (سردار حسین علائی مردود است.)


اینها چندان تازگی نداشته و نخواهد داشت، که در این سالها به کرات نظاره‌گر این اقدامات و تندرویها بوده‌ایم!! مسئله مهم صدور بیانیه‌ای با امضاء جمعی از فرماندهان و مسئولان عزیزی که یاد و نامشان همیشه ایام روشنی بخش ذهن و دیدارشان ادخال سُرور در قلبمان بود، و هست و انشاء الله تداوم خواهد یافت، شگفت‌انگیز بود.


جعفر اسدی با آن صفا و اخلاص و صمیمیتش، علی فضلی با آن سابقه طولانی ایثارش، محمد کوثری با آن صداقت در رفاقتش، حسین همدانی و مرتضی صفار و اسماعیل قاآنی و غلامرضا جعفری با آن ویژگی‌های منحصر به فردشان و ... و عده ای در بهترین فرصت برای دشمنانمان خوراک مناسبی تهیه نمودند که دیدید!!، ما از نامه سردار علائی برداشت درستی داشتیم، اما عده ای نوشتند او به عنوان یکی از فرماندهان ممتاز و برجسته دوران دفاع مقدس در مقابل رهبری نظام ایستاده!! و او و اقداماتش را با شاه مخلوع مقایسه نموده است!!


به نظر حقیر اگر این دوستان به جای اعلام موافقت با درج نامشان در ذیل نامه تهیه شده گرد هم می‌آمدند و به بررسی مقاله ات، و نحوه عکس‌العملشان تبادل نظر می‌فرمودند. قطعاً به نتیجه دیگری می‌رسیدند و آن گاه طی نامه‌ای نه با امضاء 12 نفر بَل با امضاء تعداد قابل توجهی از فرماندهان و مسئولان در دوران دفاع مقدس به شما دست مریزاد می‌گفتند و اعلام می‌داشتید که حرف دلمان که حرف امام هم غیر از این نبود را بیان داشتی.


و آن‌گاه در جمعی دوستانه ابهاماتشان را با تو که همزبانترین‌ها با آنها هستی مرتفع می‌ساختند. و تو در مقاله های بعدی جبران می نمودی. اگر لازم به توضیح بود. که متأسفانه نشد آن طور که باید بشود. البته پاسخت سنجیده و بجا بود ولی نامه دوستانمان اثر خود را گذاشته و به این راحتی‌ها قابل جبران نخواهد بود.


و اما سخنی با دوستانی که همیشه ایام خود را مرهون الطاف و محبت‌های آن بزرگواران دانسته و انشاء الله می‌دانم و سردار عزیز و گرامی حاج جعفر اسدی را به نمایندگی از آنها مخاطب قرار می‌دهم که او شیخ الامراست. سابقه آشنایی‌ام با او به عملیات بیت‌المقدس می‌رسد و در قرارگاه فتح که او رئیس ستاد قرارگاه بود و من هم پادویی در آن قرارگاه. او در دل نشست و خوب هم نشست، صفای دل او زبانزد خاص و عام بوده و هست، قبل از آن تاریخ به لحاظ مسئولیتی که در بسیج داشتم رفت و آمدی به جبهه و به خصوص گلف داشتم ولیکن توفیق دیدارش حاصل نگردیده بود.

حاج جعفر عزیز: چرا حسین علائی؟ کسی که تو بیشترین اطلاع از زحمات و فداکاری‌هایش در دوران دفاع مقدس و پس از آن داری، باید مورد هجمه جمعی واقع و همرزمانش به جای دفاع از او در مقابلش قرار گیرند؟


چرا برخی سایت‌هایی که متعلق به اصول‌گرایان است باید جرات به خرج دهند و او را بریده از انقلاب و نظام معرفی نمایند مگر حسین چه خواسته‌ای داشته، او از این دنیای پر زرق و برق و شیرین در ذائقه دنیا داران چه سهامی را به خود اختصاص داده است؟ در دوران دوستیت با او، آیا اقدامی در جهت اثبات شائبه قدرت طلبی در او یافته‌ای? چه اقدامی انجام داده که خدشه‌ای بر دیانت او وارد شده است؟ کدام حرکت و سکونش و کلام و سکوتش در جهت تضعیف اصل ولایت فقیه که یادگار گران سنگ اماممان می‌باشد تلقی می‌نمایید.

حاج جعفر عزیز: حسین علائی‌ها را ارزان به دست نیاورده‌ایم که حالا به مقایسه‌اش با شمربن ذی‌الجوشن و سایر صحابه پیغمبر که با انگیزه دنیا خواهی به علی(ع) پشت کرده اند. بخواهیم او را از کف بدهیم. عزیزم بر شاخ نشسته‌ایم ، و از بن می بریم!!


چگونه می‌توان با این برخوردها ((حسین علائی‌ها)) را تربیت و تقدیم نسل‌های آینده نماییم. به خدای لاشریک له: این روش حمایت از رهبری نیست که هر کس را که سلیقه‌ای غیر از آنچه ما داریم داشته باشد باید حذف کنیم، آن هم اینگونه!!


حاج جعفر عزیز: سال‌هاست که در نامه‌هایم که تو با سیاق‌ آنها آشنایی، بیان داشته‌ام که باید با اعمال و کردار و گفتارمان حب نظام و رهبری را در دل مردمانمان مستقر و مستحکم نماییم.بارها گفته‌ام که مردم باید در ما عدم وابستگی به دنیا و مظاهر آن و پست و مقام را به عینه مشاهده نمایند.


بارها نوشته‌ام و هر جایی که در کنارتان بوده‌ام بر زبان آورده‌ام که ما باید با مردم و در کنارشان با تحمل محرومیت‌ها و کمبودها مشکلاتشان را برایشان قابل تحمل نماییم. سردار عزیز به نظرت پاسخ مناسب و درخور به سئوالات سردار علایی توسط سردمداران حاکم بر کشورها در پایداریشان موثر نیست؟


چرا باید ما از طرح این سئوالات هرچند توسط سرداری از سرداران سپاه و فرماندهی از فرماندهان دوران دفاع مقدس وحشت داشته باشیم؟ برادرم فرق ما با همه حکومت ها و همه نظام های سیاسی دنیا در این است که عملکرد حاکمانمان تنها متوجه حاکمان نیست، که به حساب اسلام زده خواهد شد و این خسارتی جبران ناپذیر است. و تو ای حسین: دلگیر مباش که در آینده‌ای نه چندان دور خدا جبران خواهد نمود، هر چند تو از سعه صدری در خور برخورداری.


و انشاء اله جوانان ما از بصیرتی برخوردار گردند که هر ذکری از فجایع شاهان و ستمگران در طول تاریخ را از زبان افرادی امثال تو و یا ذکری از امام و موضع‌گیری‌هایش در مسائل گوناگون در جامعه و به خصوص در مورد گروه‌ها و حقوق ملتمان به میان آمد را به حساب تضعیف رهبری قلمداد ننمایند.


و جامعه به رشدی برسد که انتقاد بجا از رهبری هم اگر باشد، تنها از زبان معاندین برنیاید و منتقدین معاند محسوب نگردند، و انشاء اله شاهد روزی باشیم که همه با هم، با هر سلیقه‌ای، همانند دهه اول انقلاب یک دل و همنوا در تحقق منویات امام راحلمان و شهدای گرانقدرمان به زعامت رهبر معظم از هیچ کوششی فروگذار ننماییم.

ربنا افرغ علینا صبراً و ثبت اقدامنا.
سید علی صنیع خانی



جنتی: آزادی در کشور در حد مطلوب است و هر چه می خواهند، می نویسند و می گویند

Posted: 20 Jan 2012 04:12 AM PST

جـــرس: امام جمعه موقت تهران با ادعای "پر شور بودن انتخابات" آتی، و تاکید بر این نکته که "دشمن منتظر حضور دشمن شکن مردم در انتخابات باشد"، مدعی شد: "نظام ما یک نظام اسلامی است و باید همه چیز بر اساس اسلام باشد، آزادی که در حد مطلوب است و هرچه می‌خواهند در سایت‌ها، روزنامه‌هایشان می نویسند و در تریبون‌ها مطرح می کنند، اما اگر بخواهند از قانون خارج شوند جلوی آنها گرفته می‌شود".


به گزارش فارس، احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، با اشاره به انفجار تروریستی اخیر تهران، گفت این ترور نشان از بیچارگی و استیصال و زبونی دشمنان اسلام و انقلاب است، در حالی که آنها مدعی مبارزه با تروریسم هستند خودشان سردمدار تروریست‌ها و تروریست‌پرور هستند. این رسوایی و بی‌حیایی آنها حدی ندارد که با این وجود دم از حقوق بشر می‌زنند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم که خبر مجازات عامل این ترور هرچه زودتر به مردم برسد و این کار باید انجام شود.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن دهه پیروزی انقلاب گفت: "باید مرور کنیم چه مقدار به اهداف دهه فجر رسیده‌ایم و آثار این ایام چه بوده است، تا کمبودها برطرف شود. نظام ما یک نظام اسلامی است و باید همه چیز بر اساس اسلام باشد، آزادی در حد مطلوب است و هرچه می‌خواهند در سایت‌ها، روزنامه‌هایشان می نویسند و در تریبون‌ها مطرح می کنند، لذا اگر بخواهند از قانون خارج شوند جلوی آنها گرفته می‌شود. "


خطیب نماز جمعه تهران از دستاوردهای مادی و معنوی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب و بحرانها، تهدیدات و طراحی دشمن خبر داد و گفت: "این انقلاب یک نعمت و برکت برای مردم ایران بود. لذا باید خدا را به دلیل این نعمتها شکرگذار بود. جوانان باید قدر این نظام، پیشرفت‌ها و عزت جهانی را بدانند. آنها مقایسه کنند که جایگاه ایران در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی کجاست؟"


دبیر شورای نگهبان بدون توجه به عدم امکان برقراری انتخابات آزاد و منصفانه در کشور ادعا کرد: چند نکته را گوشزد می‌کنم. دشمن هدف دیگری کرده است که در انتخابات آشوب برپا کند و می‌خواهد سلامت انتخابات را زیر سؤال ببرد. می‌خواهد آزادی در انتخابات نباشد. همچنین دشمن می‌خواهد مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد، اما کور خوانده است. مردم ما بارها انتخابات را باشکوه برگزار کرده‌اند که بالاترین آن انتخابات دهم ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد بود و در این انتخابات نیز طبق فرموده رهبری، مردم حضوری دشمن‌شکن را از خود نشان خواهند داد و به خواست خدا مشارکت در رقابت با آزادی بالا برقرار است.


وی مدعی شد: "مردم به خوبی می‌دانند که نامزدها در ثبت نام آزادند و مردم در رأی دادن آزادند و کسی آنها را مجبور به آمدن و نیامدن نمی‌کند. در انتخابات آزادی و امنیت برقرار هست و بیشتر خواهد شد. بنابراین مردم باید با بصیرت مراقب توطئه‌های دشمنان باشند. "


جنتی گفت: قانون در کشور حاکم است بنابراین همه اعم از مجریان و ناظران و مردم باید رعایت قانون کنند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به وقایع کشور بحرین اشاره کرد و گفت: حرکتی توسط برخی دستگاه‌ها برای حمایت از مردم مظلوم بحرین آغاز شده است مردم بحرین در مقایسه با ملت‌های دیگر مسلمان بسیار مظلوم‌تر هستند و انشاءالله همه از جمله رسانه‌ها از این حرکت‌ حمایت کنند تا موجی ایجاد شود تا باعث دلگرمی این ملت مظلوم شود.


همیشه برخی مفسدان می گویند ما میخواهیم اصلاح کنیم
خطیب نمازجمعه تهران در خطبه اول با توجه به فساد دامن گستر و عمیق در کشور گفت: همه در حرف قبول دارند که فساد بد است و آن را محکوم می‌کنند، ولی بر اساس آیه قرآن برخی خود را مفسد نمی‌دانند و می‌گویند می‌خواهیم اصلاح کنیم.

موفقیت فیلم اصغر فرهادی در حلقه فیلم منتقدان لندن

Posted: 20 Jan 2012 03:55 AM PST

 جـــرس:  در ادامه موفقیت های جهانی فیلم «جدایی...» اثر اصغر فرهادی، و در حالیکه نامزد اسکار نیز شده، فیلم مذکور در لندن و در جریان سی و دومین دوره جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن  سه جایزه دریافت کرد.  

به گزارش خبرآنلاین، فیلم صامت «هنرمند» و «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در سی و دومین دوره جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن هر یک سه جایزه دریافت کردند.

 

مراسم این دوره جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن پنجشنبه شب در ساوت‌بنک موسسه فیلم بریتانیا در لندن برگزار ‌شد.

 

فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس که پیشتاز فصل جوایز سینمایی است، جوایز فیلم سال، کارگردان سال و بازیگر مرد سال (ژان دوژاردن) را دریافت کرد.

 

همچنین «جدایی نادر از سیمین» در بخش‌های فیلم خارجی‌زبان سال، فیلمنامه‌نویس سال (فرهادی) و بازیگر زن مکمل سال (ساره بیات) پیروز شد. نماینده ایران در جوایز اسکار در بخش‌های فیلم سال و کارگردان سال هم نامزد دریافت جوایز حلقه منتقدان لندن بود.

 

مریل استریپ برای «بانوی آهنین» و آنا پاکویین برای «مارگارت» به طور مشترک جایزه بازیگر زن سال را دریافت کردند و کنت برانا برای «هفته من با مریلین» برنده جایزه بازیگر مرد مکمل سال شد.

 

حلقه منتقدان لندن شامل بیش از ۱۲۰ منتقد فیلم و نویسنده است. این حلقه سال ۱۹۱۳ تاسیس شد.

 
جایزه ایمیج

روز پنجشنبه همچنین انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان آمریکا NAACPاسامی نامزدهای چهل و سومین دوره جوایز سالانه ایمیج را اعلام کرد.

 

فیلم «جدایی نادر از سیمین» یکی از نامزدهای بخش فیلم خارجی است. دیگر نامزدهای این بخش «Attack the Block»، «در سرزمین خون و عسل»، «لو آور»، «زندگی، فراتر از هر چیز» هستند.

 
 

فیلم «کمک» ساخته تیت تیلور با نامزدی در هشت بخش پیشتاز نامزدهای جوایز ایمیج ۲۰۱۲ در بخش فیلم است. در بخش تلویزیون «آناتومی گری» و «بازی» هر یک در شش بخش نامزد هستند.

 

انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان آمریکا هر سال با برگزاری جوایز ایمیج از دستاوردهای رنگین‌پوستان در حوزه‌های فیلم، تلویزیون، موسیقی و ادبیات، همین طور از تلاش نوآورانه افراد و گروه‌ها برای گسترش عدالت اجتماعی تقدیر می‌کند.

 

برندگان چهل و سومین دوره جوایز سالانه ایمیج ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) در مراسمی که به صورت زنده از شبکه ان‌بی‌سی پخش خواهد شد، معرفی می‌شوند.

 

انتقال وبلاگ نویس زندانی، داوود بهمن آبادی به انفرادی سپاه پاسداران

Posted: 20 Jan 2012 03:49 AM PST

  جـــرس:  طی هفته گذشته داوود بهمن آبادی، وبلاگ نویس بازداشتی به سلولهای انفرادی بند ۲ الف که در اختیار بازجویان اطلاعات سپاه قرار دارد؛ منتقل شد.


به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، این وبلاگ نویس بازداشتی و جانباز جنگ ایران و عراق در طی هفته گذشته و در پرونده سازی دیگری به سلولهای انفرادی بند ۲ الف منتقل شده است.


وی که در دوم آذر ماه از سوی پلیس امنیت احضار و به وزارت اطلاعات تحویل شده بود پس از انجام بازجویی ها در بند ۲۰۹ به اتهام وبلاگ نویسی مدتی را به صورت بلاتکلیف در بند مذکور بسر برده و سپس در پرونده سازی دیگری تحویل اطلاعات سپاه شده است.


داوود بهمن آبادی که از بیماری آرتروز گردن و پروستات رنج می برد در طی مدت بازداشت مورد رسیدگی پزشکی قرار نگرفته است.


نامبرده از زمان بازداشت تاکنون در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ و دو الف از حق ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.


محکومیت به حبس میلاد کریمی، فعال دانشجویی کردستان

Posted: 20 Jan 2012 03:42 AM PST

تداوم بی خبری از دانشجویان بازداشتی کرد

جـــرس:  یک فعال دانشجویی در کردستان توسط دادگاه تجدید نظر استان به زندان محکوم شد.


همزمان گزارش رسیده است که با گذشت چند هفته از بازداشت ۳ تن از دانشجویان کرد دانشگاه پیام نور مریوان که به علت شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز بر علیه عملیات نظامی ارتش ترکیه در منطقه‌ی شرناخ و کشته شدن ٣۵ شهروند کُرد، بازداشت شده بودند، هیچ خبری از سرنوشت آنان در دست نبوده و نگرانی ها از وضیعت آنان افزایش یافته است.


به گزارش آژانس خبری موکریان، میلاد کریمی فعال دانشجویی و عضواتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد از سوی دادگاه بدوی به یک سال وشش ماه حبس محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان به شش ماه کاهش یافت.


گفتنی است نامبرده چندی پیش به همراه چند عضو اتحادیه بازداشت و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.


همزمان منابع دانشجویی گزارش داده اند که با گذشت چند هفته از بازداشت ۳ تن از دانشجویان کرد دانشگاه پیام نور مریوان که به علت شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز بر علیه عملیات نظامی ارتش ترکیه در منطقه‌ی شرناخ و کشته شدن ٣۵ شهروند کُرد، بازداشت شده بودند، هیچ خبری از سرنوشت آنان در دست نبوده و نگرانی ها از وضیعت آنان افزایش یافته است.


به گزارش دانشجونیوز، سه دانشجوی کرد دانشگاه پیام نور مریوان بنام های ژیار سلامتیان ، دانا لنج آبادی، دانا رستمی و خالد (ماردین) ایوازه که از مدت ها پیش در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برند، هیچ خبری در دست نبوده و گمانه زنی ها از آزار و اذیت این دانشجویان در سلول های انفرادی دستگاههای امنیتی حکومت ایران حکایت دارد.


سامانه خبری کردپا، از منابع حقوق بشری کردستان نیز گزارش داده که پنجم دی‌ماه امسال نیز دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به نام‌های دانا رستمی، دانشجوی رشته‌ی مدیریت دولتی و خالد (ماردین) ایوازه دانشجوی رشته‌ی حقوق، توسط مأموران امنیتی اداره‌ی اطلاعات مریوان بازداشت و روانه‌ی زندان شدند که بعدها دانا رستمی آزاد گردید.


گفته می شود خانواده‌های دانشجویان دربند برای چندمین بار به مراکز امنیتی شهرستان مریوان جهت اطلاع از سرنوشت فرزندانشان مراجعه نموده و هر بار بدون پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.


همچنین بنا به گزارش پیشین دانشجونیوز، روز جمعه ۲۳ دی ماه، دو دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان به نام های ژیار سلامتیان دانشجوی رشته حقوق و دانا لنج آبادی دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی، در پی احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات و برخورد توهین آمیز بطور جداگانه بازداشت شده اند.


گفته می شود ژیار سلامتیان روز جمعه حدود ساعت ١٢ ظهر ازسوی ستاد خبری این شهر احضار گردیده که بنابر گفته‌های شهود عینی ، در هنگام مراجعه‌ی نامبرده به اداره‌ی اطلاعات مریوان به شیوه‌ای بسیار غیرانسانی و توهین آمیز با وی برخورد شده بود.


همزمان نیز خبرها حاکی ازآن بود که راس ساعت ١٤ همان روز یک دانشجوی دیگر به نام دانا لنج‌آبادی که دررشته‌ی اقتصاد کشاورزی دانشگاه پیام نور مریوان مشغول به تحصیل می‌باشد، نیز پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.


به گفته نزدیکان این دانشجویان بازداشتی، احتمال دستگیری آنها را مشارکت در مراسم اعتراضی علیه ترکیه به مناسبت کشتار ٣٥ نفر از کوردهای شمال کردستان که در در جریان حمله جنگنده های ارتش ترکیه به یکی از روستاهای مرزی صورت گرفت، بوده است.


سفر ناگهانی یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به روسیه و چین

Posted: 20 Jan 2012 03:00 AM PST

جـــرس: معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، برای رایزنی با مقامات چین، مسکو را به مقصد پکن ترک کرد.


به گزارش فارس، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، چهارشنبه برای رایزنی با مقامات روسیه و گفت وگو با آنها عازم مسکو شده بود.


باقری در این سفر با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات سیاسی و امنیتی روسیه ملاقات و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین تحولات موضوع هسته‌ای و دور جدید گفت‌وگوها با 1+5 گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.


معاون سعید جلیلی پس از مسکو عازم پکن شد تا با مقامات چین در خصوص تحولات دوجانبه و آخرین تحولات موضوع هسته‌ای به بحث و تبادل‌نظر بپردازد.