جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


چهره ماندگار عرصه پاک اندیشی علمی

Posted: 27 Jan 2012 08:36 AM PST

نامه ای به آقای برهان غلیون

Posted: 27 Jan 2012 08:10 AM PST

آذر اهورائی
پیشنهاد می کنم جمعه 10 فوریه ( 21 بهمن) سالروز پیروزی انقلاب مصر و انقلاب اسلامی ایران و سرآغاز انقلاب مردم سوریه به نام روز همبستگی مردم ایران و سوریه نامگذاری گردیده و در این روز مردم سوریه با آمدن به خیابان ها انزجار خود از حکومت ایران و پشتیبانی خویش از مبارزه ملت ایران را به دنیا اعلام نمایند و بطور متقابل مردم ایران نیز روز 14 فوریه ( 25 بهمن) را بعنوان روز همبستگی با ملت سوریه اعلام کرده و دراین روز بنا به دعوت رهبران سیاسی خود به خیابان ها بیایند


ریاست و اعضای محترم مجلس ملی سوریه :

همانگونه که مستحضرید مردم ایران و سوریه هر دو از داشتن نظامهائی استبدادی و ستمگر و نامشروع رنج می برند.رژیمهائی که در مواجه با جنبش اعتراضی ملتهای به پاخواسته خود برای نیل به آزادی یار و کمک کار و هم پیمان استراتژیک یکدیگرند.

به این لحاظ ملتهای ایران و سوریه دشمنانی متحد و مشترک داشته و از دردی واحد رنج می برند و راه و هدفی مشابه در پیش روی خود دارند و در راه دشوار آزادی و در این روزهای رنج و حرمان و سختی بیش از پیش به غمخواری و هم پیمانی با یکدیگر نیاز داشته و بنا به وظیفه قرانی "تعاونوا علی البر و التقوی" باید به کمک و یاری یکدیگر برخیزند.

رژیمهای استبدادی ایران و سوریه علیرغم تفاوتهای ظاهری شان در ماهیت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و ضدیت با دولت اسرائیل و حمایت آنها از ملت مظلوم فلسطین نقاب دروغینی است که هر دو رژیم چهره زشت و کریه و ضد بشری خود را با آن پوشانده اند. حمایت از فلسطین به منزله کلمه حقی است که آنها آنرا دستاویزی برای رسیدن به مقصد باطل خود و بهانه ائی برای باقی ماندن در قدرت به هر قیمت قرار داده اند.

اکنون ملتهای ایران و سوریه با داشتن دشمنان و راه و اهداف و ارمانهائی مشترک در جبهه ای واحد و مشترک قرار گرفته اند که پهنه آن از دمشق تا خراسان گسترده گردیده و در این جبهه گسترده شکست هر یک از این دو رژیم سرکوبگر به منزله شکست دیگری و پیروزی هر یک از دو ملت به منزله پیروزی دیگری است .

گویا دست تقدیر و بازی روزگار ؛ سرنوشت این دو ملت کهن را از روز ازل به یکدیگر پیوند زده است بطوریکه جبهه مشترک آنها نه تنها در عرض جغرافیا بلکه در طول تاریخ نیز گسترده شده است . از روزی که سپاهیان ابومسلم خراسانی با بر افراشتن پرچم های سیاه و بر سر بستن دستارها و عمامه های سیاه برای واژگونی تخت سلطنت حاکمان جور اموی از ایران به سوی دمشق روانه شدند تا امروز که بنا به اخبارشایع، سپاه پاسداران آقای خامنه ای برای تحکیم پایه های حکومت جور خاندان اسد از تهران به سوی دمشق گسیل می شوند؛ از آن موقع تا کنون سرنوشت ما و شما به یکدیگر گره و پیوندی ابدی و جاودانه خورده است.

امروز حکومت های نامشروع ایران و سوریه در تمام خیانت ها و ظلم های یکدیگر شریک و سهیم اند و ملت ایران از ستمی که به واسطه حکومت و دولت نامشروع و کودتائی حاکم بر ایران بر ملت مسلمان و دوست و برادر سوریه می رود سخت بیزار و منزجر است و تنها راه رهائی دو ملت از شر این دو دولت شرور و ضد بشری در هم پیمانی دو ملت برادر با یکدیگر است.

ملت سوریه با تحمل بیش از پنج دهه حاکمیت ظالمانه حزب بعث و خاندان اسد اکنون کاسه صبرش چنان سرریز شده که شجاعانه و بدون هیچ ترسی از مرگ به خیابانها سرازیر شده و تا زمان رسیدن به نتیجه نهائی هیچ ترفند و تهدیدی سبب بازگشت دوباره او به خانه ها نخواهد شد. این در حالی است که ملت ایران درطی این سالها برای تعیین سرنوشت خود بارها پا به میدان مبارزه از حضور در خیابان تا حضور در پای صندوقهای رای گذارده و در این راه شکستها و پیروزی های فراوانی را تجربه کرده است و این تجربه اکنون و به رایگان در دسترس و در برابر دیدگان همه گان است . بزرگترین تجربه و درس ملت ایران به ملت سوریه و دیگر ملتهای مسلمان این است که حکومت دینی یک تجربه ناموفق است و حکومت و دین باید دارای قلمروهائی جدا از یکدیگر بوده و ادغام آنها به صلاح دین و ملت نیست و هر دوی آنها را فاسد می کند.

دین راه نجات بشریت از مادیت و حیوانیت و گمراهی و راه ساختن انسانهائی خداگونه چون انبیاست اما در دین هیچ زور و اجباری نیست و لذا دین باید بر قلب انسانها حکومت کند نه بر دولتها و لذا پرونده حکومت دینی پس از پیامبر با نزول قران و با جدا شدن حق و باطل از یکدیگر برای همیشه بسته شده و به بایگانی تاریخ پیوسته است و آنان که پس از خلفای راشدین به نام دین بر جای پیامبر تکیه زده اند از خلفای اموی و عباسی و عثمانی گرفته تا رهبر کنونی ایران که به نام ولایت فقیه بر جای امام علی تکیه زده است همگی بلا استثناء دین را دکان دنیا و ابزار و ملعبه دست خود برای تحمیق توده ها و کسب قدرت و تحکیم پایه های حکومت های جابرانه خویش نموده اند.


چندی پیش در خبرها شنیده شد که حکومت ایران اقدام به میانجیگری بین دولت سوریه و معارضان اسلامگرای این کشور برای حصول توافق بین طرفین به شرط بقای حکومت اسد نموده است. اگرچه حصول توافق بین طرفین راه حل مناسبی برای گریز از بروز جنگ داخلی و جلوگیری از تداوم خونریزی و خشونت بیشتر و ایجاد بستر لازم برای انجام اصلاحات تدریجی و انتقال مسالمت آمیز قدرت است اما ارائه این راه حل از کسانی قابل پذیرش است که اولا بیطرف باشند و متهم به همکاری با اسد در جنایت علیه  ملت سوریه آغشته نباشد و ثانیا دارای صداقت و حسن نیت بوده و در صدد کسب وقت و زدن حقه و نیرنگ نباشد.

این اقدام رهبر ایران بیشتر به خدعه عمرو عاص در هنگامه جنگ صفین می ماند که برای شکست دادن سپاه امام علی و برای فریب ساده لوحان قرآنها را بر سر نیزه نمود. چگونه می توان به میانجیگری چنین حکومتی اطمینان نمود که خود نیز متهم به ریختن خون مردم ایران و بلکه  سوریه  است؟

حکومتی که خود اقدام به سرکوب بی رحمانه مخالفین و معترضین در داخل کشورش نموده و مدت یکسال است که کاندیداهای رقیب و طرفداران آنها را بدلیل اعتراض به نتیجه انتخابات قلابی به زندان افکنده و تحت شکنجه های بیرحمانه قرار داده است و راه را بر هر گونه راه حل مسالمت آمیز و حصول توافق ملی بسته است و از طرف دیگر بدلیل اصرار بیهوده بر ادامه پروژه مشکوک و بی نتیجه هسته ای کشور را در آستانه جنگ و تحریم بین المللی و قحطی و گرسنگی و فقر و درماندگی قرار داده است ؛ چگونه به خود حق می دهد که برای دیگران نسخه راه حل مسالمت آمیز بپیچد؟

از سر گیری و ادامه جنبش سبز مردم ایران یقینا کمک شایانی به جنبش اعتراضی مردم سوریه و به کند کردن روند ارسال کمکهای بیدریغ دولت ایران برای دولت سوریه خواهد بود. همانطور که پیروزی جنبشهای اعتراضی مردم تونس و مصر الهام بخش مرد م سوریه برای شکستن دیوار سکوت و دریدن پرده ترس بود ؛ مردم ایران نیز بطور مشابه منتظر یک فرصت مناسب برای ریختن دوباره به خیابانها و از سرگیری مجدد جنبش خود هستند.

از آنجا که مردم سوریه بنا به سنت یکساله خود هر جمعه را با نامها و شعارهای مختلفی نامگذاری می کنند؛ لذا پیشنهاد می کنم جمعه 10 فوریه ( 21 بهمن) سالروز پیروزی انقلاب مصر و انقلاب اسلامی ایران و سرآغاز انقلاب مردم سوریه به نام روز همبستگی مردم ایران و سوریه نامگذاری گردیده و در این روز مردم سوریه با آمدن به خیابانها انزجار خود از حکومت ایران و پشتیبانی خویش از مبارزه ملت ایران را به دنیا اعلام نمایند و بطور متقابل مردم ایران نیز روز 14 فوریه ( 25 بهمن) را بعنوان روز همبستگی با ملت سوریه اعلام کرده و دراین روز بنا به دعوت رهبران سیاسی خود به خیابانها بیایند چنانکه در سال گذشته نیز در چنین روزی مردم ایران به دعوت رهبران جنبش سبزو برای اعلام حمایت خود از انقلاب مردم مصرو تونس به خیابانها آمدند.

حکومت ایران علیرغم ادعای دروغین خود مبنی بر حمایت از جنبش اعتراضی مردم کشورهای عربی و نامیدن جنبش ضد استبدادی آنها به نام جنبش بیداری اسلامی ؛ از همان موقع مبادرت به حبس و حصر خانگی رهبران جنبش سبز به جرم دعوت آنها از مردم برای اعلام حمایت از جنبش بهارعربی نموده است.

با توکل به خدا امید می رود که این تلاش مشترک و تعاون مردم ایران و سوریه در راه مبارزه مشترک آنها ؛ راه پیروزی آسان و کم هزینه دو ملت بر خصم مشترک آنها بدون مداخله خارجی و زمینه اتحاد و همکاری متقابل ایشان پس از سقوط دیکتاتورهای حاکم بر دو ملت را در آینده ائی نه چندان دور فراهم آورد.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

خطر جنگ کشور را تهدید می کند

Posted: 27 Jan 2012 08:00 AM PST

بهرام پرتوی


همانگونه که انتظار میرفت تحریم ها وتشدید آن از سوی آمریکا و هم پیمانانش حیاتی ترین شریان اقتصادی کشور یعنی نفت را نشانه رفته است.

اقتصاد ورشکسته ی کشور روزهای دشوارتری را طی وتجربه مینماید.ارزش پول ملی در پایین ترین سطح در تاریخ کشور قرار گرفته وتوده های مردم برای حفظ آخرین دست مایه ی خود میکوشند واز دیگر سو نگران موج کمبود وحتی قحطی مایحتاج روزانه اند.

ناوگان جنگی آمریکا ومتحدانش خلیج فارس را در می نوردند واعتنایی به تهدید ها وعربده های مستانه ی همپالگی های جنگ طلب داخلی نکرده اند.شرایط به نوعی یاد آور دوران گذار تهاجم به عراق وپروژه ی نفت در برابر غذاست.

حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه هرروز بر دامنه ی اختناق وسرکوب میفزاید وحتی به برخی از سرداران سپاه حامی خود که شرایط را پر خطر وغیر قابل دوام می بینند رحم نمیکند. عقلای قوم حاکمان که سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی را هشدار میدهند یا منکوب ویا تهدید میگردند ودر انزوای بیشتر در انتظار روز حساب میمانند. تورم وگرانی بی سابقه بر مجموعه ی فشارهای اجتماعی وسیاسی افزوده شده ونقض فاحش حقوق بشر ابعاد تازه ای یافته وجدال مالکان زر وزور افزوده شده است.

شبح جنگ بر آسمان کشورمان سایه افکنده وحکومت استبدادی علیرغم تهدیدها در مورد تنگه هرمز وعقب راندن ناوگان بیگانه، درراه جلب نظر وگشایش راهی برای دور جدیدی از مذاکره با غرب دست وپا میزند وغرب این بار امتیازات بیشتری را طلب مینماید.

در شرایط خطرناک کنونی لازم است برای جلوگیری از جنگی خانمان سوز که باز مانده هستی تودهای مردم را به مخاطره افکنده وبیم فروپاشی ایرانی یکپارچه را در بر دارد تلاش کرد. کوششی که هم باید در داخل کشور از طریق یکپارچگی وهمدلی حامیان جنبش مردمی صورت پذیرد وهم در خارج از کشور از راه متوقف کردن ماشین جنگی بیگانه به نتیجه رساند.

فشارتوده های مردم در غالب جنبش عمومی بر علیه بیدادگری در تمام ابعاد آن شاید موجب نوشاندن جام زهر دیگری در گلوی دیکتاتور دوران باشد.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

امنیت شهروندان ایرانی قربانی حفظ بشاراسد

Posted: 27 Jan 2012 07:55 AM PST

علی مصلحی
دولت ایران چون شرایط بحرانی سوریه را تکذیب می کند، نمی تواند به شهروندان خود هشدار دهد که به این کشور نروند


بر اساس مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های امضا شده فی‌مابین کشور‌ها، همچنین یک عرف بشردوستانه و عمومی، مسؤلیت حفاظت از جان شهروندان مقیم یا مسافر در کشورهای دیگر بر عهده کشور مقصد می‌باشد و در صورتی که برای احدی از شهروندان یک کشور در کشور دیگری اتفاق ناگواری افتاد، دستگاه دیپلماسی بلافاصله وارد کار شده و با احضار سفیر کشور مذبور، در غیاب آن نماینده قانونی و در صورت قطع رابطه احضار سفیر کشور حافظ منافع آن دولت، مراتب اعتراض قانونی خود را ابلاغ، و خواستار توضیحات فوری دولت مذبور می‌شوند. حسب عرف دیپلماتیک نماینده قانونی آن کشور نیز بلافاصله اعتراض دریافتی را به دولت خود تسلیم و دولت تضمین می‌دهد در کمترین زمان ممکن موضوع را بررسی و تمام تلاش خود را برای رفع مشکل بکار گرفته، و در صورتی که خسارتی متوجه شهروند کشور مبدا‌ شده باشد، آن را به فوریت جبران و جلب رضایت نمایند. 

همچنین در شرایطی که کشوری دچار بحران شده، و بیم آن برود که، دولت آن کشور در شرایط بحرانی قادر به حفاظت از جان اتباع بیگانه نیست، بلافاصله دولت‌ها از تمام شهروندان خود در آن کشور درخواست می‌نمایند که خاک کشور بحران‌زده را تا برگشتن شرایط به حالت عادی ترک، و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای این جابجایی فراهم می‌نمایند. 

 
دولت ایران یکبار به علت کوتاهی در خروج به موقع شهروندان خود از افغانستان در جریان ناامنی‌های آن کشور که توسط طالبان صورت می‌گرفت، هزینه سنگینی پرداخت نمود (+) و متاسفانه مقصر آن کوتاهی و اتفاق که به شهادت ۱۰ تن از فرزندان عزیز این کشور انجامید، هیچگاه معرفی و توبیخ نشد و یا افکار عمومی از آن مطلع نشدند.

نزدیک به یک‌ماه از ناپدید شدن ۷ نفر از شهروندان ایرانی مامور در کشور «سوریه»(5)(2) می‌گذرد و همچنانکه وضعیت شغلی و حرفه‌ای آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، متاسفانه اطلاع دقیقی از سرنوشت آن‌ها نیز ارائه نشده است.

بدون تردید دولت، نزدیک به ۷ ماه پیش که بحران عمیق امنیتی در کشور سوریه شروع شده و هر روز نیز بر شدت آن افزوده می‌شد، باید برای حفاظت از جان شهروندان خود، از آن‌ها درخواست می‌کرد که خاک آن کشور را ترک نمایند. اقدامی که متاسفانه نه تنها زمان شروع بحران صورت نپذیرفت، بلکه هیچگاه پس از آن، که لحظه به لحظه خطر بیشتر و بیشتر احساس می‌شد هم صورت نگرفت.
 پس از آن ماجرا باید بلافاصله، سفیر سوریه به وزارت امور خارجه احضار، و مراتب اعتراض ایران به دولت آن کشور، به خاطر سهل‌انگاری در حفاظت از جان مهندسین و شهروندان ایرانی، به او ابلاغ، و از دولت متبوعش خواسته می‌شد، تضمین نماید تمام اقدامات ممکن و لازم برای روشن شدن سرنوشت ایرانیان ناپدید شده در خاک آن کشور و حفاظت از جانشان را انجام خواهد داد. اما به غیر از چند نشست سیاسی معمولی(+)، اطلاع دیگری از تلاش دستگاه دیپلماسی ایران برای پیگیری وضعیت شهروندان ربوده شده گزارش نشد. اما بسیار تلاش شد تا اثبات و گزارش شود که، شهروندان ربوده شده ایرانی از نیروهای فنی مهندسی بوده‌ و ربطی به نیروهای نظامی نداشته‌اند.(+)

دولت ایران ظاهرا نمی‌خواهد و یا به دلیل آنکه اخبار مبنی بر غیرعادی بودن شرایط کشور سوریه را تکذیب، و ساخته و پرداخته رسانه‌های مغرض اعلام نموده، نمی‌تواند صادقانه به شهروندان خود اعلام نماید که شرایط برای سفرهای زیارتی به آن کشور مساعد نیست و بهتر است، این سفر‌ها به آینده‌ای دیگر که شرایط به وضع عادی برگشت موکول شود.

در چنین شرایطی، یکماه پس از ربوده شدن ۷ شهروند ایرانی، و بی‌کفایتی آشکار دولت ایران از پیگیری وضعیت آن‌ها، شوربختانه اکنون خبر می‌رسد که اتوبوس حامل زائران ایرانی در خاک «سوریه» مورد حمله نیروهای نا‌شناس قرار گرفته و ۱۱ نفر از مسافران آن، ربوده و به نقطه نامعلومی منتقل شده‌اند.(+)

با کمال تاسف، در حالی که متولیان سیاست خارجی ایران، در مورد ناپدید شدن شهروندان خود در خاک سوریه حدود یک‌ماه پیش، اعتراض و اخطار ثمربخشی به کشور سوریه نداشته و به آسانی از کنار آن عبور کردند، اکنون نیز در کمال نا‌باوری سخنگوی وزارت امور خارجه، «خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین‌المللی و به هیچ وجه قابل توجیه نبودن» این رفتار را به «ربایندگان نا‌شناس» متذکر شده و در ادامه از «مسئولین دولت سوریه نیز درخواست بکارگیری همه امکانات خود جهت اطمینان از سلامت جان این اتباع ایرانی و آزادی هر چه سریع‌تر آن‌ها» را نموده‌است.(+)

به نظر می‌رسد، دولت ایران نه تنها حاضر نیست به واقعیات موجود در کشور «سوریه» و نابسامانی‌های تحت مدیریت «بشار‌اسد» تن دهد، بلکه در بی‌کفایتی آشکار، عملا حاضر به پذیرش قواعد و اخطارهای امنیتی ناظر بر حفظ جان شهروندانش هم نیست و عملا بر سر حفظ حاکمیت موجود سوریه و عینت بخشیدن به دروغ‌های خود ساخته، همچنین توجیه مشروعیت جعلی و غصبی خود، از قمار بر جان و امنیت شهروندان مظلوم خود نیز ابایی ندارد.


نظرات وارده
دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

شجاعت و مقاومت در برابر ظلم‌ها، صفاتی بود که  از آن مرحومه شناختم

Posted: 27 Jan 2012 08:32 AM PST

پیام تسلیت احمد منتظری به آیت الله صانعی

 

جرس: حجةالاسلام والمسلمین احمد منتظری به مناسبت درگذشت همسر گرامی آیت الله العظمی صانعی پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش تارنمای دفتر آیت الله منتظری متن این پیام بشرح زیر است:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون


حضور با سعادت حضرت آیت الله العظمی آقای صانعی دامت برکاته

پس از عرض سلام، رحلت مرحومه مغفوره حاجیه خانم شفیعی همسر محترم جنابعالی را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم آن مؤمنه صالحه با حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) محشور گردد.

کرامت و شجاعت و لطف و محبت به مردم و صبر و مقاومت در برابر فشارها و ظلم‌ها، صفاتی بود که اینجانب در طول 30 سال همسایگی با آن مرحومه شناختم و به فاطمی بودن و زینبی بودنش یقین پیدا کردم.

از خداوند کریم و رحیم برای شما مرجع عالیقدر شیعه و یاور ستم‌دیدگان، و فرزندان و دیگر بستگان، صبر جمیل و اجر جزیل و سلامتی و طول عمر با عزت و برکت خواهانم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بیت مرحوم آیت الله العظمی منتظری

احمد منتظری – 7/11/1390


تسلیت محسن کدیور به آیت الله صانعی

Posted: 27 Jan 2012 08:03 AM PST

جرس: محسن کدیور درگذشت همسر فداکار آیت الله صانعی را تسلیت گفت. در این پیام  آمده است:"  فشار ناشی از هجوم وحشیانه مأموران استبداد به بیت آن عالم مجاهد بر احوال آن مرحومه قابل اغماض نیست. "

به گزارش جرس متن کامل این پیام بشرح زیر است:

انّا لله و انّا الیه راجعون
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی صانعی دام ظلّه
سلام علیکم

خبر درگذشت حاجیه خانم شفیعی همسر فداکار آن مرجع حامی جنبش سبز واصل شد. برای آن تازه درگذشته رحمت و مغفرت و رضوان و برای آن فقیه اهل بیت (ع) و دیگر بازماندگان محترم صبر و اجر مسئلت دارم. بیشک فشار ناشی از هجوم وحشیانه مأموران استبداد به بیت آن عالم مجاهد بر احوال آن مرحومه قابل اغماض نیست.


مواضع شجاعانه حضرتعالی در قبال استداد دینی و تجاوز به حقوق بنیادی ملت و نقض قانون اساسی و حبس منتقدان مسالمت جو بویژه حصر غیرقانونی مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی شمه ای از وفا به عهدی است که خداوند با عالمان گرفته است. مواضع روشن شما در سازگاری اسلام و حقوق بشر بویژه دفاع از حقوق حقه بانوان جای سپاس دارد.


مطابق دیدگاههای روشن شما شرکت در انتخابات غیرآزاد اسفند ۹۰ خلاف مصالح ملی و آب به آسیاب استبداد ریختن است. دعوت شجاعانه ۳۹ زندانی سیاسی به تجمع اعتراضی سالگرد حماسه ۲۵ بهمن با حمایت قاطع مراجع روشن اندیشی همچون حضرتعالی به خیزش دوباره ملّی منجر خواهد شد. فشار فزاینده اقتصادی که نتیجه سوء مدیریت و ماجراجوئیهای دولتمردان کم خرد است در کنار زیاده خواهی قدرتهای خارجی که جز به منافع خود نمی اندیشند مشکلات عدیده ای برای این ملت مظلوم ایجاد کرده است که حل آن به عزمی ملی و درایت فراوان نیازمند است. امیدوارم ملت ایران همانند دیگر ملل منطقه بزودی شاهد آزادی و حاکمیت ملی و حکومت قانون و عقل باشد.

عزت عالی مستدام باد
محسن کدیور
جمعه ۷ بهمن ۱۳۹۰، ۳ ربیع الاول ۱۴۳۳

اشاره مجدد مجری برنامه «90» به مشکلات و مسائل مردم

Posted: 27 Jan 2012 06:59 AM PST

همزمان با سکوت مسئولین و رسانه ملی
 جـــرس: در حالیکه رسانه های رسمی همچنان به سانسور و عدم انتشار معضلات و بحران های موجود می پردازند و از انعکاس اخبار مربوط به هنرمندان و چهره ها و مراجع مردمی خودداری می کنند، این بار نیز یکی از مجریان مردمی این نقش را بر عهده گرفت، تا در میان برنامه ای انتقادی در خصوص فوتبال کشور، به برخی مسائل موجود نیز اشاره کند.


عادل فردوسی پور، استاد دانشگاه و مجری برنامه ورزشی «90»، در برنامه این هفته که به جای دوشنبه، برنامه خود را از ساعات پایانی روز پنج شنبه آغاز کرده بود، بارها و بارها به نمایش تصویر برخی ورزشگاه های کشور پرداخت و از معضلات آن صحبت کرد.


این کارشناس ورزشی و چهره مردمی، درحالیکه مجددا به بازگو گردن حقیقت فوتبال و دست اندرکاران "فاسد ورزش" پرداخته و با پاسدار عزیزالله محمدی، مسئول انتصابی لیگ درگیری لفظی پیدا کرد، در خلال برنامه، همچنین از "سرعت پایین اینترنت در کشور" و "وضعیت نابسمان اقتصادی عموم مردم" نیز گله کرد و آنرا مورد اشاره قرار داد.


در برنامه «90» این هفته، عادل فردوسی پور در حالیکه سکوت متولیان فرهنگی و رسانه ای و رسمی کشور در قبال موفقیت جهانی اصغر فرهادی، سینماگر مردمی سکوت کرده اند، مجددا از این هنرمند ایرانی تقدیر کرد و این بار به نامزدی جایزه اسکار برای فیلم افتخار آفرین «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد و آنرا مورد تفقد قرار داد.


گفتنی است، از حاشیه های دیگر برنامه «90» این هفته، افشای برخی رفت و آمدهای مسئولین و دلالان (با ذکر نام) و ... به دفترِ پاسدار عزیز محمدی در سازمان لیگ بود، که واکنش عزیز محمدی را در بر داشت و گفت: "خبرنگاران هم زیاد به دفتر من می آیند ... این حرف شما تهمت است و اگر هر فردی به اتاق ما می آید دلیل بر این نیست که با ما ارتباطی دارد."


محمدی خطاب به فردوسی‌پور گفت: می‌خواهید طوری به مردم القا کنید که من با دلال‌ها رابطه دارم. خیلی‌ها به دفتر من رفت و آمد می‌کنند اما دلیل نمی‌شود."


پاسدار عزیز محمدی، در ادامه برنامه از پیگیری پرونده دلالی در فوتبال خبر داد.


همایون شجریان موفقیت اصغر فرهادی را تبریک گفت

Posted: 27 Jan 2012 06:58 AM PST

واکنش شجریان به انحلال خانه سینما

جـــرس: در ادامه پیام های تبریک به مناسبت کسب موفقیت جهانی سینمای ایران، همایون شجریان نیز، به اصغر فرهادی، کارگردان فیلم «جدایی» تبریک گفت.


این هنرمند موسیقی اصیل ایرانی، همچنین نسبت به توقیف و انحلال «خانه سینما» توسط وزارت ارشاد دولت محمود احمدی نژاد واکنش نشان داد.


همایون شجریان با انتشار پیام تبریکی که در نشریه نسل امروز منتشر شد، به جمع بقیه هنرمندانی پیوست که موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» در سطح جهانی راتبریک گفته اند.


شجریان همانند هنرمندانی چون احمد رضا درویش، رضا میر کریمی، رسول صدر عاملی، تهمینه میلانی؛ ابوالحسن داوودی ، پوران درخشنده و...، علاوه براینکه موفقیت فرهادی را در جایزه گلدن گلوب تبریک گفته، به ماجرای انحلال خانه سینما نیز اشاره کرده و جایگاه آنرا در "قلبها" دانست.


همایون شجریان پیام خودرا اینگونه نوشته : "یکی بود یکی نبود ،غیر از خدا هیچ کس نبود . می خوام بگم واقعا لذت بردم . بدون شک گرفتن این جایزه پیروزی قشنگی محسوب می شه برای سینما وسینماگران و تا مدتها نام زیبای ایران را بر سر زبانها می اندازه .به خانه سینما که جایش در قلبهای ماست .به هنرمند گرامی" اصغر فرهادی" و به همه عزیزان "جدایی نادر ازسیمین"تبریک چند منظوره باید گفت .سپاس بی کران"



درگذشت همسر آیت الله صانعی

Posted: 27 Jan 2012 07:55 AM PST

 جرس: همسر آیت الله صانعی ساعاتی پیش دارفانی را وداع گفت  

 

سایت آیت الله صانعی با اعلام این خبر نوشت:


انالله و اناالیه راجعون

 

با نهایت تألم و تأثر به اطلاع می رساند بانوی متقی و پرهیزگار حاجیه خانم شفیعی همسر مکرمه حضرت آیت الله العظمی صانعی مدظله العالی دار فانی را وداع گفت.


زمان و مکان مراسم ترحیم


سایت آیت الله صانعی در اطلاعیه دیگری، آورده است:

 

به مناسبت درگذشت همسر مکرمه حضرت آیت الله العظمی صانعی مدظله العالی مجلس ترحیمی روز شنبه مورخ 8/11/1390 (هشتم بهمن ماه) بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه شهدا واقع در خیابان صفائیه قم برقرار می باشد.

 

حضور عموم مردم و سلسله جلیله روحانیت موجب تسلی خاطر بازماندگان خواهد شد.

 


خبرگزاری کار ایران، ایلنا،نیز گفته است که مراسم تشییع فردا (شنبه) ساعت 14 برگزار خواهد شد.

 

 

جرس درگذشت ایشان را به آیت الله صانعی و سایر بازماندگان تسلیت می گوید و برای آن مرحومه طلب رحمت و معفرت دارد.

 

 

 

نظرسنجی گروهی از فعالان جنبش سبز در خصوص محل های مناسب برگزاری تجمعات اعتراضی

Posted: 27 Jan 2012 06:43 AM PST

در آستانه سالگرد حصر رهبران جنبش

 جـــرس: گروهی از فعالان جنبش سبز، در آستانۀ یکمین سالگرد حصر راهبران جنبش سبز و خیزش آزادیخواهانه ۲۵ بهمن، به یک نظرسنجی عمومی در خصوص محل های تجمعات خیابانی و تظاهرات عمومی در آینده نزدیک در شهرهای مختلف کشور دست زد.
 

به گزارش تارنمای این نظرسنجی، در مقدمۀ منتشر شده در خصوص دلیل این اقدام آمده است:"بیست و پنج بهمن سالگرد حصرهای غیر قانونی نزدیک است. همزمان بی‌کفایتی و فساد شدید اقتصادی حکومت، و تحریمهایی ناشی از عملکرد نابخردانه دولتمردان، نارضایتی عمومی بی‌سابقه‌ای را پدید آورده است."

  

این فعالان همچنین خطاب به کاربران و مخاطبان آورده اند: "با توجه به تجربیات گذشته جنبش سبز در برگزاری تجمعات خیابانی، گزینه مورد نظر خود را در مورد مسیر و مقصد راه پیمایی روز ۲۵ بهمن، با در نظر گرفتن مؤلفهٔ‌هایی‌ همانند سهولت دسترسی، راه‌های ورودی و خروجی متعدد و دسترسی آسان به وسط نقلیه‌ای عمومی‌ انتخاب کنید."