جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ادامه واکنش کشورها و سازمان های جهانی پیرامون مرگ ستار بهشتی

Posted: 09 Nov 2012 09:38 AM PST

تهدید خانواده بهشتی به بازداشت
جـــرس: شماری از نهادهای حقوق بشری از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند چگونگی مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی را که ظاهرا بر اثر شکنجه کشته شده بررسی کنند. جسد ستار بهشتی ۱۷ آبان به خانواده‌اش تحویل داده شد.وزارت امور خارجه فرانسه نیز، بلافاصله بعد از بریتانیا، از مقامات جمهوری اسلامی خواست در مورد کشته شدن ستار بهشتی توضیح دهند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به پیشینه‌ی حکومت جمهوری اسلامی در برخورد خشونت‌آمیز با زندانیان سیاسی احتمال کشته شدن این وبلاگ‌نویس در پی شکنجه را بسیار زیاد ارزیابی کرده است. این سازمان نیز از مسئولان ایران خواسته است در مورد علت مرگ بهشتی تحقیق کند و نتیجه را در اختیار افکارعمومی قرار دهد.

 


ستار بهشتی به روایت شکایت‌نامه‌ی دست‌نویسی که سایت کلمه از او منتشر کرده، روز نهم آبان ماه دستگیر شده است. برخی از منابع خبری تاریخ دستگیری او را هفتم آبان ذکر کرده‌اند.

سایت سحام نیوز بهشتی را "از فعالان و خبرنگاران گمنام سبز" و "از فعالین مدنی در فضای مجازی و وبلاگ نویس" معرفی می‌کند و ۱۶ آبان ماه از قول مادر او می‌نویسد: «تا امروز هیچ خبری از وی نداشتیم. تا اینکه امروز دامادمان را احضار کرده‌اند و به وی گفته‌اند که ستار فوت کرده و به مادر و خواهر وی اطلاع دهید

درخواست تحقیق در مورد سرنوشت ستار بهشتی
به گزارش سایت کلمه ستار بهشتی در شکایت از بازجوی خود نوشته است: «از طرف پلیس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و اینجانب در مدت دو روز بازجویی مورد انواع تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم.» او در این نامه که ۱۱ آبان نوشته شده می‌افزاید، مسئولیت "هر اتفاقی که برایم پیش آید" بر عهده پلیس فتاست. فتا نام "پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات" نیروی انتظامی است که فعالیت‌های وبلاگ‌نویسان را تحت کنترل دارد.

تاکنون مراجع رسمی از دادن هرگونه اطلاعی در مورد علت و چگونگی مرگ ستار بهشتی خودداری کرده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز، ۱۸ آبان ماه با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان جمهوری اسلامی خواست در مورد سرنوشت ستار بهشتی اطلاع رسانی کنند.

 

فشار و تهدید ماموران امنیتی
"
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" در گزارشی که روز جمعه، ۱۹ آبان منتشر شد به نقل از منابع نزدیک به خانواده ستار بهشتی نوشت "خانواده این وبلاگ نویس تهدید شده‌اند که در صورت صحبت کردن با رسانه‌ها دستگیر می‌شوند."


بنا بر این گزارش، ماموران امنیتی خانواده بهشتی را زیر فشار قرار داده‌اند و از برگزاری مراسم سوم و هفتم جلوگیری می‌کنند. این منبع که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید، ماموران رفت و آمد افراد به خانه‌ی مادر و خواهر ستار بهشتی را کنترل می‌کنند و در مراسم خاکسپاری از حاضران فیلم و عکس گرفته‌اند.

در گزارش یاد شده در مورد وجود آثار ضرب و شتم بر جسد ستار، به نقل از یکی از اعضای خانواده آمده است: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده است. به محض اینکه بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است. به محض اینکه بند را باز کردند کاملا کفن خونی شد و علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده است

هنوز هیچ گزارشی از نتیجه‌ی کالبدشکافی ستار بهشتی در اختیار بستگان او قرار نگرفته و منتشر نشده است. گفته می‌شود روابط عمومی گورستان رباط کریم تارخ مرگ این وبلاگ‌نویس را ۱۳ ابان اعلام کرده است.

منبع یاد شده به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «اتفاقی که خیلی‌ها در جریانش نبودند این بود که حدود ۲۰ روز قبل از دستگیری آخر یا شاید کمتر، ماموران امنیتی دو بار بدون حکم می‌آیند خانه برای بازجویی

موضع گیری فرانسه

بلافاصله بعد از موضعگیری تند بریتانیا در مورد مرگ ستار بهشتی، وزرات امور خارجه فرانسه نیز از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا در مورد چگونگی مرگ وبلاگ نویس ایرانی توضیحات شفاف ارائه دهند.

 

به گزارش رادیو فرانسه، وزرات امور خارجه فرانسه، روز پنج شنبه (هشتم نوامبر)، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا در خصوص چگونگی مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی، توضیحات واضح و روشن ارائه دهد.

 

ونسان فلورانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اعلام کرد: فرانسه از خبر درگذشت "ستار بهشتی"- وبلاگ نویس ایرانی، در بازداشت به شدت متأسف است.

 

ستار بهشتی- وبلاگ نویس و فعال در فضای مجازی، از روز هفتم آبان ماه و در پی مراجعه مأموران پلیس فتا به منزل پدری در رباط کریم بازداشت شد و در زندان جان باخت.

 

وزرات امور خارجه فرانسه، همچنین نگرانی عمیق خود را از شرایط نابسامان وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه تأکید کرد: خبرهای مبنی بر افزایش وخامتِ وضعیت زندان‌ها در ایران، از جمله نگرانی‌های عمده دولت فرانسه است.

 

ونسان فلورانی، خاطرنشان کرد: سرکوب صداهای مخالف در ایران، که بگونه‌ای مسالمت آمیز مخالفت خود را بیان می‌کنند، غیر قابل قبول است.

 

مسیح علینژاد، روزنامه نگار مقیم بریتانیا نیز، در زمینه پرونده مرگ ستار بهشتی به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه می گوید:  این پرونده ها علاوه بر این که در قوه قضاییه مختومه اعلام می شود  جامعه هم حساسیت خود را نسبت به آن از دست می دهد.

 

وی می افزاید: همزمان که وبلاگنویسان و شهروندان دفن می شوند ظاهرا اخبار آنها نیز در آرشیو می رود و دفن می شود و این چیزی است که نهادهای امنیتی در ایران از آن استقبال می کنند.

 

آخرین گزارش ها
بر اساس گزارش ها، ظاهرا ماموران امنیتی از ستار بهشتی خواسته بودند فعالیت خود را در شبکه‌های مجازی متوقف کند. مطابق برخی گزارش‌ها آخرین نوشته‌ای که از او منتشر شده، به یک روز پیش از بازداشتش مربوط می‌شود و در آن از تهدیدهای ماموران امنیتی سخن در میان است.

در مورد احتمال مرگ بهشتی بر اثر شکنجه پیش‌تر نیز سایت کلمه به نقل از برخی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین که ستار یک شب را در آنجا گذرانده نوشته بود: «بدن این جوان زیر ضرب و شتم له شده بود و حتی یک جای سالم در بدنش نبود».


به رغم انعکاس گسترده خبر مرگ ستار بهشتی در زندان و قوت گرفتن احتمال کشته شدن او بر اثر شکنجه، تاکنون مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی و مسئولان نیروی انتظامی و زندان حاضر به پاسخگویی در مورد سرنوشت او نشده‌اند.

 

نامه فاطمه تاجزاده به مناسبت دومین سالگرد روزه داری پدرش

Posted: 09 Nov 2012 09:38 AM PST

جـــرس: فاطمه تاجزاده در نامه ای که به مناسبت دومین سالگرد روزه داری پدر دربندش ، سید مصطفی تاجزاده، نوشته نسبت به سلامتی وی ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش نوروز در بخشی از این نامه آمده است: "من باید خدا را شکر کنم که تو در قرنطینه و انفرادی 27 ماهه ات و در آستانه دو سال روزه داری مستمر زندان را گلستان می بینی و حالت خوب است و برای همه ما و برای ایران و برای مردم کشورت دعا می کنی."


متن کامل این نامه در پی می آید:


سلام بابا!
چقدر دلم تنگ شده برای سلام های گرمت که زمزمه شیرین روزهای زندگی ام بود و حالا برایم شده یک آرزوی دور!
دیدار تو، شنیدن صدایت و تجربه دوباره آغوش گرم پدرانه ات همه برایم شده آرزو! باید منتظر بمانم تا هرچند ماه یک بار با خسّت تمام اجازه دیدارمان را بدهند و من با مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و عمه ها بیاییم زندان و به آن اتاق ملاقات که متعلق به زندان سپاه است و بنشینیم تا صدای ترمز ماشینی که تو را نزد ما آورده بشنویم و من بدوم بیایم در ورودی آن راهرو و جلوی دوربینی که آن بالا کار گذاشته اند خودم را پرت کنم در بغلت و تو مرا گرم در آغوش بگیری و بگویی: سلام بابا! حالت خوب است؟ و من اشک هایم را یواشکی پاک کنم و بگویم: خوبم بابا! و بعد برویم بنشینیم جلوی دوربین های اتاق ملاقات که همه حرکات ما را می پایند و با هم حرف بزنیم و از ترس تمام شدن وقت هی وسط حرف هم بپریم و همه چیزهایی که فکر می کنیم خوب است بگوییم تا تو دلت باز شود و لبخند به لبت بیاید و در لحظات تنهایی پیش رو کمی مشغولت کند، تند تند بگوییم و هی ساعتمان را نگاه کنیم و صدای زنگ تلفن که نشانه پایان ملاقات کوتاه ماست، مثل ناقوسی بدآهنگ بپیچد در اتاق و ما به هم نگاه کنیم و تو بگویی خوب وقت تمام شد باید برویم و باز موقع خداحافظی، آغوش گرم تو و سفارش هایت برای من و برای مامان و عارفه و علی.


سلام بابا!
چند سالی هست که آرزو به دلم مانده وقتی دلتنگ می شوم گوشی را بردارم و به تو زنگ بزنم و بگویم: بابا سلام! کارت دارم زودتر بیا خانه و تو آهسته بگویی چشم چشم می آیم. سعی خودم را می کنم که بعد از جلسه زودتر برسم به خانه و بعد دلت شور بیفتد وسط جلسه و زنگ بزنی به مامان و بپرسی چیزی شده؟!
حالا دلتنگی هایم را باید از مامان پنهان کنم که او را آشفته حال نکنم. به عارفه می گویم حالا که نمی توانیم باری از روی دوشش برداریم می توانیم بارش را سنگین تر نکنیم. حالا ما خواهرها بیش از قبل حرف هایمان را به هم می زنیم درددل هایمان را برای هم می کنیم و می گذاریم مادر به حال خودش باشد!


حالا مامان که به اتاقش می رود و در را می بندد من هم به اتاقم می روم تا مزاحمش نباشم و از ترس شنیدن صدای حزن آلودش حین مناجات هایش با خدا که موجب دلتنگی بیشترم شود، آن جا می مانم تا او بیرون بیاید.


این روزها که به دوسالگی روزه داری تو نزدیک شده ایم، نگرانی اش برای سلامت تو بیشتر شده و من هم وقت و بی وقت دلم بهانه تو را می گیرد پدرم، مشاورم، راهنمایم، تکیه گاهم!


من می روم در اتاق مادر را باز می کنم، به چشم هایش نگاه نمی کنم، دستم را برشانه اش می گذارم و می گویم: مامان حوصله ام سر رفته بیا بیرون. وقتی مادر با یک لیوان چای و ظرفی میوه می آید کنارم می نشیند، می گوید: فاطمه! بیا خدا را شکر کنیم که بابا در زندان است وگرنه تحمل این همه ظلم و ستم که به مردم می شود این بیرون برایش سخت تر بود و من می مانم که چگونه باید خدا را شکر کنم که تو در زندانی و من این جا دور از پدر مانده هزار سؤال دارم که باید بیرون باشی و پاسخ بدهی و هزار کار دارم که فقط از پدرها برمی آید و هزار آرزو دارم که جدایی از تو نقش بر آبشان می کند و هزاران...


نگاه ملتمسانه مادر به من دوخته شده است و انتظار دارد که او را بفهمم و تأییدش کنم. من باید خدا را شکر کنم که تو در قرنطینه و انفرادی 27 ماهه ات و در آستانه دو سال روزه داری مستمر زندان را گلستان می بینی و حالت خوب است و برای همه ما و برای ایران و برای مردم کشورت دعا می کنی. سفارش مادر را همیشه به من کرده ای و حالا من مجبورم تو را و بیماری هایت را و مخاطرات پیش رویت را فراموش کنم و بگویم: راضی هستم به رضای شما!


فاطمه سادات تو

18/8/91

 

آذر ماه؛ برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

Posted: 09 Nov 2012 07:22 AM PST

جـــرس: دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. همزمان رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که هم‌اکنون مسئله هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی در عرصه بین‌الملل شده است.

 

به گزارش بی بی سی، روز جمعه، ١٩ آبان (٩ نوامبر)، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به منظور حل و فصل اختلاف موجود بر سر فعالیت های هسته ای ایران، نمایندگان دو طرف در ماه آینده دیدار و گفتگو خواهند کرد.


خبر برگزاری مذاکرات دو طرف در حالی انتشار می یابد که اوایل این هفته، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی، در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که "مقامات ایران از همکاری لازم با این نهاد خودداری می کنند."


آقای آمانو گفته که عدم همکاری ایران باعث شده است تا آژانس بین المللی نتواند تایید کند که فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی ماهیت نظامی ندارد و ایران به تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی عمل کرده است.


نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در واکنش به این گزارش، با تاکید بر غیرنظامی بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، آژانس بین المللی را به دلیل بی توجهی به برنامه های اتمی اسرائیل مورد انتقاد قرار داد.


گیل تیودور، سخنگوی آژانس بین المللی، گفته است که دو طرف توافق کرده اند دور بعدی مذاکرات خود را در روز ١٣ دسامبر در تهران آغاز کنند.


به گفته سخنگوی آژانس بین ا لمللی "هدف از این مذاکرات، تکمیل سازماندهی روند رسیدگی و حل و فصل موضوعات باقی مانده مربوط به برنامه هسته ای ایران است."


منابع نزدیک به آژانس گفته اند احتمال دارد که ریاست هیات آژانس در مذاکرات تهران را یکی از معاونان مدیرکل آژانس برعهده داشته باشد.


آخرین دور مذاکرات دو طرف در ماه اوت سال برگزار شد ا ما ظاهرا پیشرفت چندانی نداشت.


هنوز مقامات جمهوری اسلامی نسبت به خبر برگزاری مذاکرات با آزانس واکنشی نشان نداده اند، اما رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه با اعلام اینکه هم‌اکنون مسئله هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی در عرصه بین‌الملل شده است، تاکید کرد: متاسفانه کشورها در عرصه بین‌الملل با مدیریت آمریکا زد و بندی را با هدف افزایش فشار اقتصادی علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند که هم‌اکنون در عرصه بین‌الملل با ماجراجویی غرب بر علیه ملت ایران به بهانه موضوع هسته‌ای مواجه هستیم.


به گزارش مهر، علی لاریجانی گفت: البته افزایش فشارهای کشورهای غربی بر علیه ایران عوامل دیگری دارد که از این عوامل می‌توان به تحولات کشورهای منطقه و عربی مانند مصر، لیبی و بحرین اشاره کرد که به طور حتم این انقلاب‌ها پیام‌های بسیاری را برای کشورهای غربی داشت. آنها هم‌اکنون می‌دانند که ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند و اذعان دارند که نوع رفتار سیاسی ایران در چند دهه اخیر و ایستادگی ملت در برابر آمریکا گشایشی را در این رابطه به وجود آورده است، لذا هدف اصلی افزایش فشار اقتصادی منحرف کردن ایران از مدیریت و انتقال تفکر انقلابی به کشورهای منطقه است.


رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته کشور ایران با این نوع اراده و صف‌کشی کشورهای غربی مواجه نبوده است، یادآور شد: هم‌اکنون این کشورها روش مبارزه سیاسی و امنیتی از طریق افزایش فشار اقتصادی را انتخاب کرده‌اند، لذا ملت ایران برای مقابله با این موضوع باید استقامت اقتصادی را در پیش گیرند.

 

قتل در اندرزگاه اوین

Posted: 09 Nov 2012 06:28 AM PST

محمدرضا سرداری
امروز یک وبلاگ نویس گمنام به قتل می رسد. اما تجربه نشان داده است که این حوادث در زندانها تکرار پذیر است 


 ستار بهشتی وبلاگ نویس و از فعالان شبکه اجتماعی پس از بازداشت و شکنجه از سوی ماموران امنیتی پلیس فتا در زندان اوین به قتل رسید. این خبر نخستین بار نیست که در ایران و در زندان اوین و دیگر زندانهای ایران اتفاق می افتد. مرگ زیر شکنجه بارها در زندانهای ایران اتفاق افتاده ولی هیچگاه مورد پیگرد و برخورد قضایی قرار نگرفته است. نمونه روشن آن مرگ زهرا کاظمی خبرنگار و عکاس ایرانی- کانادایی بود که علیرغم پیگیریهای دولت کانادا بی نتیجه ماند و سعید مرتضوی آمر اصلی آن نه تنها مجازات نشد بلکه ارتقای مقام نیز یافت و سپس فجایع دیگری را در زندان کهریزک رقم زد که از جمله به قتل رساندن تعدادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات در آن زندان و تجاوز به زندانیان بود. اما این بار نیز علیرغم آنکه فرزند یکی از مسئولان نظام نیز در جمع کشته شدگان قرار داشت و پیگیریهای قضایی و حقوقی بسیاری برای محاکمه آمران آن صورت گرفت بار دیگر وی از چنگال عدالت گریخت و به جای مجازات به سمتهای اجرایی مهمی نیز دست یافت.

قتلهای شبه عمد دیگری نیز برای زندانیان سیاسی رخ داده است که هیچگاه مورد پیگیری قرار نگرفته است. مرگ مشکوک هاله سحابی پس از وارد شدن ضربه در هنگامیکه وی در مراسم درگذشت پدرش مهندس عزت الله سحابی در مرخصی بسر می برد و همچنین رضا هدی صابر بعد از اعتصاب غذا در زندان از موارد دیگری است به آسانی به فراموشی سپرده شد.این بار نیز یک وبلاگ نویس گمنام ساکن یکی از شهرهای اطراف تهران قربانی خشونت تیمی نیروهای امنیتی شده است و تا کنون هیچیک از مقامات قضایی و امنیتی در ایران مسئولیت جان باختن این جوان وبلاگ نویس را بر عهده نگرفته است. این اتفاقات به خوبی گویای این واقعیت است که در زندانهای جمهوری اسلامی که نام آن اندرزگاه گذاشته شده است هیچ گونه امنیت جانی برای زندانیان وجود ندارد و مقامات قضایی در ایران هیچ مسئولیتی در قبال جان و سلامتی زندانیان قائل نیستند. هم اکنون در زندان اوین سه شخصیت برجسته سیاسی کشور در کنار برخی دیگر زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا بسر می برند. نسرین ستوده وکیل دادگستری بیش از بیست روز است که در اعتراض به نحوه برخوردهای صورت گرفته با وی در زندان از جمله ممنوعیت دیدار با فرزندانش در اعتصاب غذا بسر می برد. مهدی خزعلی نویسنده و مورخ پس از بازداشت در محل سرای اهل قلم اعتصاب خشک کرده است. مصطفی تاج زاده بیش از دوسال است که در اعتراض به ایزوله کردن وی در زندان روزه سیاسی گرفته است. چندی پیش نیز تعدادی از فعالان سیاسی زن در اعتراض به بازرسی بدنی و تفتیش وسایلشان از سوی گارد حفاظت زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند.

این وقایع نه تنها با سکوت مقامات رسمی جمهوری اسلامی، بلکه با سکوت گروههای سیاسی در داخل و خارج از ایران نیز روبرو شده است. در چنین شرایطی حداقل انتظار از شخصیتها در داخل و خارج از کشور است تا با موضع گیریهای خویش در قالب بیانیه و مصاحبه با رسانه ها، حاکمیت را به پاسخ گویی فراخوانند ولی متاسفانه تا لحظه انتشار این یادداشت و علیرغم گذشت سه روز از این خبر،شاهد هیچ واکنشی از سوی فعالان سیاسی و حقوق بشر داخل و خارج از کشور نبوده ایم. گویا جان دادن یک انسان در ایران زیر شکنجه تا اندازه ای بی مقدار و لوث شده است که برای هیچکس انگیزه ای برای واکنش نشان دادن باقی نگذاشته است. در واقع تا زمانی که چنین با چنین سکوتی در مقابل نقض فاحش حقوق بشر در کشور روبرو هستیم چه انتظاری از حاکمیت می توان داشت تا در مقابل چنین فجایعی پاسخگو باشد.

براستی آیا مرجعی برای رسیدگی به این وضعیت در ایران وجود دارد؟ در شرایطی که هیچ نهاد و ارگان داخلی و بین المللی اجازه رسیدگی به این وضعیت را ندارد چه باید کرد؟ قدر مسلم نه در داخل ایران مرجعی برای رسیدگی و پاسخگویی وجود دارد و نه نهادهای بین المللی حقوق بشر قادرند به این وضعیت رسیدگی کنند. اما سکوت در مقابل چنین فجایعی، فجایع دیگری را بدنبال خواهد داشت.امروز یک وبلاگ نویس گمنام به قتل می رسد. اما تجربه نشان داده است که این حوادث در زندانها تکرار پذیر است و چه بسا که برای نامدارانی نیز اتفاق افتد. حال که جمهوری اسلامی نشان داده است که برای جان زندانی سیاسی ارزشی قائل نیست باید سکوت کرد و منتظر خبرهای ناگوار دیگر نشست؟

راه برون رفت از بحران بی مسئولیتی حاکمیت در قبال جان و سلامت زندانیان سیاسی، ایجاد یک حرکت مشترک ستادی است. امروز بجای تاسیس ستاد انتخاباتی بهتر است بفکر تاسیس ستادی برای نجات جان زندانیان سیاسی بود. ستادی که بتواند ضمن اطلاع رسانی به کلیه سطوح جامعه ، حاکمیت را به پاسخگویی وا دارد. کوتاه و مختصر باید گفت بی تفاوتی در مقابل مقاومت مدنی زندانیان و عدم پیگیری مطالبات آنها از سوی نیروهای فعال خارج از زندان نتیجه ای جز بروز فجایعی که امروز در اندرزگاههای جمهوری اسلامی شاهد آن هستیم نخواهد داشت.
 

  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


 

نخستین واکنش یک مقام نظامی ایران به خبر حمله به پهپاد آمریکایی

Posted: 09 Nov 2012 05:04 AM PST

جـــرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر حملۀ جنگنده های ایران به یک هواپیمای بی‌سرنشین غیرمسلح آمریکایی، معاونت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: چنانچه هرگونه پرنده بیگانه‌ای بخواهد وارد فضای ما شود نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.


به گزارش سپاه نیوز، پاسدار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز جمعه در واکنش به خبر اعلام شده از سوی وزارت دفاع آمریکا گفت: مدافعان جمهوری اسلامی هرگونه تجاوز هوایی، زمینی و دریایی را با قاطعیت پاسخ می‌دهند.


روز گذشته پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دو فروند جنگنده سوخو-۲۵ ایرانی حدود دو هفته پیش به یک هواپیمای بی‌سرنشین غیرمسلح آمریکایی در محدوده هوایی خلیج فارس حمله کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، مقامات امریکایی می گویند هنوز نمی دانند که خلبانان سپاه در هدف قرار دادن این هواپیما ناموفق بوده اند یا اینکه تعمدا آن را هدف قرار نداده و صرفا به هشدار اکتفا کرده اند.


هنوز مقامات سیاسی و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی واکنشی رسمی از خود نسبت به این ادعا نشان نداده اند.
 

تصرف دومین پایگاه نیروی هوایی سوریه توسط انقلابیون مسلح

Posted: 09 Nov 2012 05:04 AM PST

جـــرس: مخالفان حکومت بشار اسد در جریان نشست قطر به پیشرفتهای چشمگیری در تعيين يک شورای رهبری جديد دست يافته‌اند. همزمان، ارتش آزاد سوریه (مخالفان مسلح رژیم بشار اسد) نیز که در هفته گذشته سلسله عملیات های هماهنگ و وسیعی را آغاز کرده اند، موفق به تصرف دومین پایگاه نیروی هوایی شدند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، مخالفان حکومت سوريه روز پنج شنبه برای گفتگو درباره تشکيل دولت فراگير انتقالی، در پايتخت قطر تشکيل جلسه دادند و قرار است اين مذاکرات امروز جمعه نيز ادامه يابد.


به گزارش رادیوفردا، شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر با افتتاح این نشست گفت که طيف‌های گوناگون مخالف اسد بايد نهادی را که مورد قبول مردم سوريه و جامعه بين‌الملل باشد، تشکيل دهند.


علاوه بر گروه‌ها و شخصيت‌های برجسته مخالف حکومت دمشق، نبيل العربی، دبير کل اتحاديه عرب و معاون او، عبدالطيف الزيانی، دبير کل شورای همکاری خليج فارس، نمايندگانی از آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان واحمد داوود اوغلو، ‌وزير خارجه ترکيه، از جمله شرکت‌کنندگان در اين نشست هستند.


به گزارش بی بی سی، شورای ملی سوریه برزگترین تشکل مخالف حکومت سوریه از بازسازی تشکیلاتی این گروه خبر داده و فرماندهی ارتش آزاد نیز به داخل سوریه منتقل می شود.


سازمان دهندگان اجلاس دوحه کوشیده اند تعداد هرچه بیشتری از گروه ها و شخصیت های مخالف حکومت سوریه در این اجلاس شرکت کنند و به خصوص برای مشارکت نیروهای مخالف داخل آن کشور اولویت قایل شده اند.


در جریان اجلاس دوحه، انتخابات دبیرخانه شورای ملی سوریه برگزار شده در حالیکه گروه های مخالف مستقر در داخل سوریه نیز از طریق ارتباط اینترنتی یا اعزام نماینده، در انتخابات رهبری شورا شرکت کرده بودند.


سخنگوی اجلاس گفته است که در انتخابات اعضای دبیرخانه، که هدایت این شورا را برعهده خواهد گرفت، برای نخستین بار، کرسی هایی برای زنان در نظر گرفته شده است.


از چهل و یک عضو دبیرخانه شورای ملی سوریه، هجده نفر به تازگی به عضویت آن انتخاب شده اند و از آن میان، دوازده تن اعضای گروه های انقلابی فعال در داخل سوریه هستند.


شورای ملی سوریه چهارصد و بیست و پنج عضو دارد و قرار است اعضای دبیرخانه جدید از میان خود "دفتر اجرایی" متشکل از دوازده نفر را انتخاب کند. رئیس جدید شورا هم با رای مخفی اعضا انتخاب و به عنوان نماینده حرکت انقلابی علیه حکومت سوریه معرفی خواهد شد.


انتخابات دفتر اجرایی و رئیس شورای ملی روز جمعه برگزار می شود و در اجلاس دوحه تصمیم گرفته شد که چهار عضو جدید به نمایندگی از اقلیت ها و زنان سوریه به عضویت شورا پذیرفته شوند.


سخنگوی شورای ملی ابراز امیدواری کرده است که بازسازی شورا باعث تقویت همبستگی بین گروه های مختلف مخالف حکومت و همچنین، رفع نگرانی اقلیت های قومی و مذهبی در مورد شرایط سوریه پس از سقوط رژیم کنونی شود.


وی گفت شورای ملی همچنان اصولی را برای خود در نظر می گیرد که مهمترین آنها، منع گفتگو با بشار اسد و تلاش برای تحت پوشش قرار دادن تمامی مردم و مناطق سوریه است. یکی دیگر از مصوبات اجلاس دوحه، حرکت به سوی تشکیل "دولت انتقالی" مشابه شورای انتقالی ملی در جریان انقلاب لیبی است با این هدف که زمینه مساعدی را برای جلب کمک و حمایت خارجی فراهم آورد.


انتقال فرماندهی نظامی
به گزارش بی بی سی، همزمان با برگزاری اجلاس دوحه، سرتیپ مصطفی شیخ، فرمانده ارتش آزاد سوریه، از بازسازی تشکیلاتی این نیرو خبر داده و گفته است که مقر فرماندهی ارتش آزاد به "سرزمین های آزاد شده" در داخل سوریه انتقال خواهد یافت.


مخالفان مسلح حکومت سوریه مناطق وسیعی از این کشور را تحت تسلط دارند.


به گفته سرتیپ شیخ، تجدید ساختار ارتش آزاد از ده روز پیش آغاز شده و هدف از سازماندهی مجدد آن، بهبود کارآیی و تقویت انضباط نظامی است.


تصرف دومین پایگاه نیروی هوایی ارتش اسد
به گزارش العربیه، ارتش آزاد سوریه روز جمعه اعلام کرد دومین پایگاه استراتیژیک نیروی هوایی ارتس اسد در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق را به کنترل خود در آورده است.


این پایگاه هوایی که به لشکر دفاعی نیروی هوایی "الافتریس" معروف است دومین پایگاه مهم و استراتژیک نیروی هوایی ارتش سوریه به شمار می رود.


براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی سوریه - وابسته به مخالفان بشار اسد - عملیات موفق آزاد سازی این پایگاه توسط دو لشکر عبدالله بن سلام و عیسی بن مریم وابسته به ارتش آزاد سوریه انجام گرفت.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی سوریه اغلب عناصر وابسته به بشار اسد که از این پایگاه حراست می کردند به دست نیروهای ارتش آزد کشته شدند.


این گزارش می افزاید تمام اسلحه ذخیره این پایگاه توسط ارتش آزاد سوریه به غنیمت در آمد.


شاهدان عینی می گویند پس از این عملیات ارتش اسد با بستن راه های ورودی به دمشق به وسیله اسلحه سنگین توپخانه و تانک مناطق کوی التضامن، غوطه شرقی، کوی الوان، کفرسوسه، حجر الاسود، القدم، بلدات يبرود و السيدة زينب را گلوله باران کرد.


جنگنده های رژیم اسد شب گذشته و بامداد امروز شهرهای کفر بطنا، حرستا، دوما، عربین و غوطه الشرقی را بمباران کردند.
 

جنتی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسوایی و بی آبرویی بود و نهایتا اوباما برد

Posted: 09 Nov 2012 04:55 AM PST

جـــرس: دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را رسوایی و بی آبرویی توصیف کرد و گفت: اگر این انتخابات در هر جای دیگر انجام می شد، سر و صدا می کردند چون مشارکت کم شده، 90 درصد واجدین شرایط شرکت نکردند و هزینه های میلیاردی صورت گرفت و در نهایت اوباما برنده شد و راه کج خود را ادامه می دهد، ما هم به وظایف خود عمل خواهیم کرد.
 

احمد جنتی  در توضیح کم شدن حضور خود در نماز جمعه اظهار داشت: بنده یکبار با رهبری صحبت کردم و گفتم بار من را سبک کنید و مسئولیت ها را از دوش من بردارید سه چهار مورد بود که دو تا را قبول نکردند یکی را قبول کردند یکی هم نماز جمعه بود که فرمودند اگر سختتان است نوبت را عقب بیاندازید که در نهایت گفتند دو ماه یکبار حضور یابند مسئله این بود به همین سادگی.


 
به گزارش ایسنا، دبیر نهاد انتصابی شورای نگهبان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به مطرح شدن بحث سوال از رئیس دولت اشاره کرد و با بیان اینکه این حق قانونی نمایندگان و امری بجا و لازم است، ادعا کرد: اما در این شرایط فعلی اینکه چه مقدار سوال از رئیس جمهور مصلحت است، خود آقایان باید فکر کنند آیا چه بهره برداری دشمن خواهد کرد؟ آیا همان اختلاف قوا نیست؟ دشمن شاد نمی شود؟ چه کسی خوشحال و چه کسی ناراحت خواهد شد؟

وی ادامه داد: در هر صورت اگر قرار شد طرح سوال انجام شود و دعوت صورت گرفت، باید در نظر داشت که جنگ و جدال نیست و فقط بحث سوال است که البته به اعتقاد من می شد آن را در یک جلسه خصوصی مطرح کرد اما اگر قرار بود به مجلس کشیده شود باید دوستانه باشد، کینه ورزی نشود و کاری نشود که خلاف اخلاق، ادب و وحدت باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مشکلات کشور با تاکید بر اینکه مشکل اقتصادی در کشور ما مسائل اقتصادی است که دشمن روی آن انگشت گذاشته و فشار می آورد، گفت: همه باید به مشکلات اقتصادی فکر کنند و مسائل دیگر حاشیه ای است نباید به اصلی تبدیل شود البته این هم مشکل پیچیده ای است که اگر ساده بود آمریکا و اروپا با آن همه تجربه در آن نمی ماندند، اما خداوند مثل همیشه به داد مردم ایران خواهد رسید.

جنتی اضافه کرد: هماهنگی مسئولین در رابطه با حل مشکلات لازم است و سران سه قوه نامه به رهبری نوشتند که کار خوبی بود، اما کافی نیست باید در دل هماهنگی میان مسئولین وجود داشته باشد و من عرض می کنم ای سران ما به مردم، نظام و امام زمانبدهکار هستیم.

وی همچنین به مسائل ارزی اشاره کرد و افزود: مسئله ارز همه را کلافه کرده باید روی آن فکر کنند نباید بحث ارز روی ماست و پنیر مردم اثر بگذارد.

 

خطیب این هفته نماز جمعه تهران عنوان کرد: باید در رابطه با صادرات، واردات و گمرکات کار شود، صرفه جویی ضروری است، هرچه کم مصرف کنیم گرانی هم کم می شود، وقتی وضعیت استثنایی می‌شود باید در هزینه ها نیز استثنا قائل شد.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: دولت یک ریال نباید در این شرایط خرج زاید کند، نشستن ها، برخاستن ها و جشن ها باید بررسی شود که اگر ارزش دارد، برگزار شود، از کارهایی که می توانند نکنند، کم نداریم.

وی در رابطه با تحولات سوریه بیان داشت: پررویی و وقاحت به شکلی است که عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا، انگلیس و اسرائیل به دشمنان سوریه کمک می کنند که این بی‌شباهت با جنگ تحمیلی ما نیست. می‌گویند 95 درصد از تروریست ها خارج از سوریه هستند و اینها صحنه های دلخراشی ایجاد می کنند.

جنتی با طرح این سوال که چه کسانی به تروریست های سوریه کمک می کنند، اظهار عقیده کرد: این همه شعار مبارزه با تروریست می دهند، آیا اینها تروریست نیستند؟ آیا کسانیکه نامشان را بردم، می توانند ادعا کنند که به تروریست های سوریه کمک نمی کنند؟ قضیه سوریه فقط این است که یک قدرت منطقه ای تسلیم اسرائیل نشده و می خواهند به نفع رژیم صهیونیستی آن را متلاشی کنند.

امام جمعه موقت تهران انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را رسوایی و بی آبرویی توصیف کرد و گفت: اگر این انتخابات در هر جای دیگر انجام می شد، سر و صدا می کردند چون مشارکت کم شده، 90 درصد واجدین شرایط شرکت نکردند و هزینه های میلیاردی صورت گرفت و در نهایت اوباما برنده شد و راه کج خود را ادامه می دهد، ما هم به وظایف خود عمل خواهیم کرد.


 

پسر مهدی خزعلی: آقایان ادعا می کنند پدرم اعتصاب غذا نکرده، اما اجازه تماس هم نمی دهند

Posted: 09 Nov 2012 04:46 AM PST

جـــرس: محمد خزعلی فرزند مهدی خزعلی که این روزها در انفرادی ۲۰۹ و اعتصاب غذا به سر می برد می گوید: چند تن از دوستانشان که بازداشت شده بودند در اوین دیده بودندشان. که گفته بودند در زیر زمین ۲۰۹ من در سلول انفرادی هستم و اعتصاب خشک کردند و بعد از آن هیچ خبری نداریم. نه زنگی به ما زدند نه اینکه هفته پیش پنج شنبه به ما اجازه ملاقات دادند.

 

به گزارش کلمه، فرزند این نویسنده و پزشک منتقد در بند همچنین با بیان اینکه دادسرای اوین اصلا جایی که نیست که آدم بخواهد صحبت کند. ما رفتیم دادسرای اوین به ما گفتند با شما کاری نداریم. هیچ کس هیچ جواب درستی به ما نمی دهد. تاکید می کند: ما خیلی نگرانیم هیچ خبری به ما نمی رسد و نمی دانیم که حالشان خوب است؟ می برندش بهداری؟ رسیدگی می کنند؟ ما تا دیروز فکر می کردیم که آنها حواسشان هست رسیدگی می کنند ولی این اتفاقی که برای این آقای ستار بهشتی افتاد دیگه الان خیلی وحشتناک شده. راستش ما تا الان فکر می کردیم که حتما از زندانیان مراقبت و رسیدگی می کنند، ولی با این اتفاقی که برای آقای ستار بهشتی افتاد دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که برای دیگری نیفتد همین ما را نگران تر کرده نمی دانیم الان چه کار کنیم.

 

بر اساس این گزارش مجید سعید عرب طی سال گذشته وکالت مهدی خزعلی را به عهده داشت و هفته گذشته بعنوان مهمان در جلسه سرای اهل قلم حضور داشته و به همراه ده ها تن از شرکت کنندگان بازداشت شده است.

 

پیش از این نیز تعدادی از وکیلان به جرم دفاع از موکلان خود بازداشت شده بودند. نسرین ستوده، محمد سیف زاده و عبدالفتاح سلطانی از جمله این وکیلان هستند.

 

مهدی خزعلی هفته پیش در جلسه سرای اهل قلم به همراه ده ها تن از شرکت کنندگان بازداشت شد و اکنون در زندان انفرادی در حال اعتصاب غذای خشک است.

 

این زندانی سیاسی که طی هفته گذشته بعلت خودداری از خوردن هر گونه غذا و آشامیدنی از وضعیت جسمی مناسبی برخورد نیست، گفته است که هر چند توان ایستادن بر پاهای خود را ندارم، اما جنازه ام هم در برابر ظلم خواهد ایست و تسلیم این بی عدالتی و ظلم نخواهم شد.

 
متن گفتگوی با فرزند مهدی خزعلی به شرح زیر است:
 
آخرین خبری که از پدر دارید چیست؟

هیچ خبری نداریم از روزی که بازداشت شدند. غیر از آنکه چند تا از دوستانشان که بازداشت شده بودند در اوین دیده بودندشان. که مثلا گفته بودند در زیر زمین ۲۰۹ من در سلول انفرادی هستم و اعتصاب خشک کردند و بعد از آن هیچ خبری نداریم. نه زنگی به ما زدند نه اینکه هفته پیش پنج شنبه به ما اجازه ملاقات دادند.

آیا پیگیری های قضایی داشته اید و مسوولان پاسخی داده اند؟

والله دادسرای اوین اصلا جایی که نیست که آدم بخواهد صحبت کند. ما رفتیم دادسرای اوین به ما گفتند با شما کاری نداریم. هیچ کس هیچ جواب درستی به ما نمی دهد.

و فکر می کنید آقای خزعلی مثل دفعات قبل این اعتصاب را ادامه می دهند؟

بله. ایشان اعتصاب را ادامه می دهند تا وقتی که یا آزاد شوند یا اینکهدفعه پیش آقای هاشمی از ایشان خواستند که اعتصابشان را شکستند. ولی الان هیچ راه ارتباطی وجود ندارد که بشود با ایشان صحبت کرد که اعتصابشان را بشکنند. الان نزدیک ۹ روز است که پدر من آب نخوردند. ما خبرنداریم که حالشان خوب است یا بد، بهداری می برند یا نه. هیچی نمی دانیم.

دفعه ی پیش مادر آقای خزعلی پیگیری هایی داشتند که به گفته ی خود آقای خزعلی موثر بود. آیا این بار نیز خانواده ی ایشان پیگیر هستند؟

والله این دفعه نه. تا جایی من می دانم پیگیری خاصی نکردند تنها یک تماسی گرفته بودند با این آقایان که اینها به مادر بزرگم گفته بودند که حال آقا مهدی خوب است و هیچ اعتصاب غذایی هم نکرده است و ما هر روز بهش سر می زنیم.

یعنی اطلاعات غلط داده بودند؟

دفعه های پیش هم همین حرف را می زدند. زنگ می زدند و می گفتند که اعتصاب غذا نکرده. دفعه پیش هم جلوی مادر بزرگم می گفتند اعتصاب غذایش دروغ هست ولی خوب از وزن بابا و از پرونده پزشکی که آنجا تشکیل شده بود معلوم بود هر روز وزنشان کمتر می شد و معلوم بود اعتصاب غذا کرده اند. این دفعه هم همینطور می گویند اعتصاب غذا نکرده و حالش هم خیلی خوب است و ما بهش سر می زنیم. ولی خب بابا زنگی نزده و ما هم با شناختی که از بابا داریم مطمئنیم که اعتصاب غذا کردند. یک درصد اگر اعتصاب غذا نکرده باشند با این نگرانی که ما داریم باید بگذارند یک زنگ بزنند بگویند اعتصاب غذا نکردند دیگر. وقتی هیچ اجازه زنگ زدند نمی دهند و ما احساس می کنیم خیلی حالشان بد است که اینها اجازه نمی دهند که تماسی باشد مبادا که این خبر به ما منتقل شود.

از باقی بازداشت شده های آن شب خبری دارید؟

از آن حدود ۸۰ نفری که آن شب بازداشت شدند همه آزاد شدند غیر از ۱۷ یا ۱۸نفر که با بابا می شوند ۱۹ نفر. افشین قربانی نژاد، محمد پارسی، محمد باقر مرادی، حمیدرضا سلیمانی که روز عید غدیر آزاد شد، اکبر امینی، پژمان ظفرمند، مهدی کریمی، مجید سعید عرب، حجت الله نخستین و جواد آملی و دیگرانی که من الان حضور ذهن ندارم.

از آن ۸۰ نفر این ۱۷-۱۸ نفر را نگه داشتند که فردا بعد از ظهر آن روز یعنی ۴ شنبه منتقل کردند به اوین و بعد هم دادسرای اوین. من شنیده ام که برای همه شان اول بازداشت موقت صادر شده و بعد وثیقه. اما خب در هر صورت آخر سر وثیقه صادر شده، برای یکی ۲۰ میلیون تومان و برای یکی ۳۰ میلیون تومان که از همان اوین زنگ بزنند خانواده هایشان و برای ۱ شنبه بیایند وثیقه بگذراند بعضی را هم گفتند برای پنج شنبه بیایند وثیقه بگذارند ولی آن خانواده هایی که ۸ صبح ۵ شنبه یا ۱۱ صبح پنجشنبه رفته بودند دادسرای اوین هیچ قاضی ای آنجا نبوده و سربازها هم خانواده ها را معطل می کردند. من که رفتم دیدم همه خانواده ها معطلند و سربازها هم هیچ جوابی نمی دهند و هیچ قاضی ای هم نیست چون دادسرا پنجنشبه ها تعطیل است و گویا پنجشنبه بعد از ظهر بوده گفته اند که بروید و یکشنبه بیایید. یکشنبه رفتند برای وثیقه گذاشتن که باز هم قاضی گفته که من گفتم وثیقه بیاورید ولی نگفتم که چه زمانی بیاورید. اول که هیچ کس را راه نداده مادر من هم رفته بودند راهشان ندادند و هیچ جوابی ندادند و هرچه که هم گفته بودند که ما نگرانیم و هیچ خبری از بابا نداریم جوابی نداده بودند. به دیگران هم که جوابی ندادند و رفتند و هنوز هم هیچ کدام از بچه ها را آزاد نکردند. و دیروز یا پریروز ظاهرا ریخته اند خانه چند تا از بچه ها. خانه محمد پارسی را با خودش رفتند برای بازرسی. خانه محمد باقر مرادی رفتند آنهایی که من شنیدم. وسایلشان و کامپیوترهایشان را بردند و از این کارها کردند. که یکی از آنها گفته در ۲۰۹نگهداری می شوم در اتاق های ۳-۴ نفره ۴-۵ نفره.

آیا بازجویی هم داشته اند؟

نمی دانم
نکته خاصی در مورد روز بازداشت؟

از آن نحوه بازداشت و مسائل و خیلی حرف ها هم وجود دارد که الان موقع گفتنش نیست و روزی می گوییم. الان مساله ای که وجود دارد این است که ما خیلی نگرانیم هیچ خبری به ما نمی رسد و نمی دانیم که حالشان خوب است؟ می برندش بهداری؟ رسیدگی میکنند؟ ما تا دیروز فکر می کردیم که آنها حواسشان هست رسیدگی می کنند ولی این اتفاقی که برای این آقای ستار بهشتی افتاد دیگه الان خیلی وحشتناک شده. راستش ما تا الان فکر می کردیم که حتما از زندانیان مراقبت و رسیدگی می کنند، ولی با این اتفاقی که برای آقای ستار بهشتی افتاد دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که برای دیگری نیفتد همین ما را نگران تر کرده نمی دانیم الان چه کار کنیم.

با توجه به اینکه گفتگوی شما را حتما مسئولان قضایی هم در کلمه مطالعه خواهند کرد نکته ای خطاب به ایشان دارید؟

لطف کنند یک ملاقات یا یک تلفن یا یک خبری از بابا برسانند چون که خیلی نگرانیم. با صحبت هایی که کردیم این بود که بازداشت ایشان هیچ موردی نداشته و با دستور رهبری آزاد بود و من نمی دانم رهبری از این موضوع آگاه بودند یا نه. ولی ما داریم سعی می کنیم که الان مطلعشان کنیم.

 

حضور دراویش گنابادی مقابل دادگاه انقلاب شیراز برای اعلام همبستگی با کسری نوری

Posted: 09 Nov 2012 04:46 AM PST

جـــرس: دومین جلسه دادگاه کسری نوری، از دارویش ساکن شیراز در دادگاه انقلاب شیراز برگزار نشد.

 

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری از دراویش بازداشت شده در شیراز که بیش از هشت ماه را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کند برای ادامه رسیدگی به اتهامات وارده به شعبه ۳ دادگاه انقلاب شیراز منتقل شد ولی به دلیل ابلاغ شدن تاریخ دادگاه بصورت تلفنی و یک روز قبل از برگزاری دادگاه به وکلای مدافع این زندانی عقیدتی آنان از شرکت در این جلسه رسیدگی امتناع کردند و دادگاه به تاریخ دیگری موکول شد.


قبل از این جلسه، در تاریخ سوم مهرماه ۱۳۹۱ جلسه اول رسیدگی به اتهامات آقای نوری برگزار شد که آن جلسه به علت طولانی شدن روند دادرسی به جلسه امروز موکول گردیده بود.


گفتی است که با انتقال آقای کسری نوری به دادگاه انقلاب عده‌ایی از دارویش گنابادی نیز برای اعلام همبستگی با این درویش زندانی در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب شیراز حضور پیدا کردند که با واکنش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روبه‌رو شدند و درب‌های ورودی‌ به دادگاه انقلاب شیراز تحت تدابیر امنیتی قرار گرفته و اجازه ورود به هیچ مراجعه کننده‌ای داده نمی‌شده است، و این جو امنیتی تا بعد از انتقال مجدد آقای کسری نوری از دادگاه انقلاب به زندان عادل آباد نیز برقرار بوده و پس انتقال وی نیز تمامی ورود و خروج‌های دادگاه با تدابیر امنیتی و زیر نظر مامورین انتظامی صورت می‌گرفته. همچنین به دلیل جو شدید امنیتی متاسفانه هیچ یک از اعضای خانوادهٔ این زندانی عقیدتی موفق به دیدار با وی نشدند.


اتهامات این درویش و زندانی عقیدتی عضویت در گروهک انحرافی مجذوبان، مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، اقدام علیه نظام و افشای اسرار ملی عنوان شده است.


در ادامه این گزارش آمده است که نحوه انتقال این درویش و زندانی عقیدتی با پا بند و دستبند بوده است در حالی که بر طبق آیین نامه سازمان زندان‌ها استفاده از دسبند و پابند برای زندانیان سیاسی و عقیدتی غیرقانونی است.

 

علوی تبار: انتخاب دوباره اوباما، فرصتی برای گفت‌و‌گو و صلح در خاورمیانه

Posted: 09 Nov 2012 04:46 AM PST

جـــرس: یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است، اوباما در مقایسه با رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی می‌تواند فرصتی برای گفت‌و‌گوی بهتر با کشور‌های خاورمیانه محسوب شود.


به گزارش ایلنا، علیرضا علوی تبار با اشاره به انتخابات آمریکا و پیروزی باراک اوباما نامزد دموکرات در این انتخابات تصریح کرد: میت رامنی و جریان راست آمریکا به ویژه معاون اول رامنی بطور کلی از چهره سیاسی خوبی برخوردار نیستند به گونه‌ای که معتقدم رامنی و حزب موسوم به تی پارتی آمریکا مدلی از رهبران تندروی برخی کشورها هستند.


وی با تاکید بر اینکه رامنی و حزب راست آمریکا دارای تفکرات خشن و خطرناکی نسبت به ایران و خاورمیانه هستند، یادآور شد: در مقابل معتقدم باراک اوباما در مقایسه با رقیب جمهوری خواه خود میت رامنی می‌تواند فرصتی برای گفت‌و‌گو و صلح در خاورمیانه باشد.


علوی تبار با اشاره به اینکه تلاش اوباما برای اجرای بیمه‌های تامین اجتماعی در آمریکا قابل قبول است، تاکید کرد: انتخاب ریگان در سی و اندی سال پیش نه تنها به بهبود اوضاع آمریکا در قبال کشورهای دیگر کمک نکرد بلکه شرایط کشور آمریکا را نیز با چالش مواجه کرد که در این انتخابات مردم آمریکا این اشتباه را نکردند.


وی با تاکید بر اینکه اوباما فرصت خوبی برای ایجاد صلح در خاورمیانه محسوب می‌شود، گفت: رابطه دور و نه چندان قوی اوباما با جناح تندرو اسرائیل می‌تواند به فلسطین در قطع شهرک سازی‌های اسرائیل کمک کند.


علوی تبار افزود: البته نباید فراموش کرد از بسیاری لحاظ نه تنها جناح جمهوری خواه بلکه جناح دموکرات آمریکا نیز از روحیه خشنی برخوردار هستند به گونه‌ای که داشتن هواپیماهای بدون سرنشین به طور کلی خلاف حقوق بشر است در حالیکه حتی جناح دموکرات آمریکا نیز از چنین چیزی حمایت می‌کنند بنابراین من معتقدم جناح دموکرات در مقابل رقیب خود از تعامل بیشتری برای گفت‌و‌گو برخوردار است در غیر اینصورت این دو حزب نیز تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مهم‌ترین پیامد انتخابات اخیر آمریکا این است که اوباما با کاهش هزینه‌های نظامی به مسائل داخلی آمریکا می‌پردازد در حالیکه رامنی خلاف این مساله را دنبال می‌کرد بنابراین من معتقدم با توجه به تاکید اوباما بر سیاست داخلی هم اکنون زمان گفت و گوی مناسب بر سر مسائل مناقشه بر انگیز خاورمیانه است.