جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار یک فعال حقوق کودک: افزایش بهره‌کشی از کودکان به عنوان نیروی کار جایگزین‎

Posted: 28 Nov 2012 05:06 AM PST

جـــرس: یک فعال حقوق کودکان کار از افزایش به کارگیری کودکان به عنوان نیروی ارزان و جایگزین به تبع افزایش هزینه تولید و مشکلات واحدهای تولیدی خبر داد.


جاوید سبحانی در این باره به ایلنا گفت: بیشترین نیروی کار جایگزین را کودکان تشکیل می‌دهند که از شمول قانون کار خارجند و به عناوین مختلف تحت بهره کشی قرار می گیرند و بخشی از آنها در کارگاه های غیر قانونی که خارج از نظارت وزارت خانه هستند مشغول به کار می شوند.


نقش کار کودکان در لایحه حمایت از کودکان نوجوانان
این فعال حقوق کودکان کار معتقد است در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که اکنون در مجلس در حال بررسی است، ضعیف‌ترین بخش مربوط به کار کودکان می‌شود که بیشترین ضربه به کودکان از همین طریق وارد می‌شود و آنان را از مسیر اصلی رشدشان خارج می‌کند.


سبحانی افزود: لازم است در لایحه حمایت از کودکان، اولویت‌بندی صورت گیرد و اولین مرحله حمایت از کودکان و نوجوانان باید حمایت از آنان در مقابل کار اجباری و اختیاری باشد.


این فعال حقوق کودکان کار تصریح کرد: کودکان خیابان از لحاظ ساختار اقتصادی در بخش تولید و توزیع خرده کالایی کار می کنند. با توجه به مشکلات جدی بخش تولید قطعا تعداد کودکان کار خیابان افزایش پیدا کرده است. به علت اینکه بخش عمده کالاهای خارجی به وسیله شبکه توزیع غیر رسمی و توسط کودکان در جامعه پخش می شوند، ایجاد مشکل در بخش تولید باعث زیاد شدن کودکان کار خواهد شد و بیکاری سرپرست خانوار را هم افزایش خواهد داد و این باعث می شود روی آوردن فرزند خانواده به کار می‌شود.


وی ادامه داد: شاخص بعدی افزایش هزینه های خانوار است. سیاست تورمی کشور باعث بالا رفتن هزینه های زندگی شده است و بخش های آسیب پذیر جامعه مجبور به استفاده از کار کودک برای تأمین معیشت خانواده شده اند. البته اشتغال کودک غیر قانونی است و حتی اگر تعریف رسمی قانون کار کشور درباره تعریف کار کودک را بپذیریم متوجه می شویم که تعداد کودکان کار بسیار گسترش پیدا کرده است.


استفاده از کودکان به عنوان نیروی کار ارزان و جایگزین
سبحانی ادامه داد: اگر به فضای تولید نگاه کنیم با توجه به مشکلات اقتصادی موجود متوجه می شویم هزینه ها بسیار افزایش پیدا کرده است و از آنجایی که کارفرما طبق قانون کار نمی‌تواند حقوق کارگر را چندان کاهش دهد به نیروی کار جایگزین روی می آورد. نیروی کار جایگزینی که بیشترین آنها کودکان هستند، از شمول قانون کار خارجند و به عناوین مختلف تحت بهره کشی قرار می گیرند و بخشی از آنها در کارگاه های غیر قانونی که خارج از نظارت وزارت خانه هستند مشغول به کار می شوند. بخشی از این کودکان هم کسانی هستند که کارفرمایی ندارند، کودکی که در خیابان مشغول به کار است کارفرمایی ندارد.
دولت به دلایل مختلف حتی در بخش اقتصاد رسمی کشور که باید نظارت داشته باشد برخورد نمی کند، مثل کارگاه های زیر ۱۰ نفر، و این عدم نظارت تقویت کننده کار کودک می شود. بهزیستی کودکان مشغول در خیابان را کودک خیابانی نمی داند و وزارت کار نیز آنها را در ردیف کودکان کار قرار نمی دهد و به خاطر مغشوش بودن مفهوم هیچ کدام از سازمانها مسئولیت این کودکان را به عهده نمی گیرد.


کودک خیابان از نظر بهزیستی کودکی است که بی سرپرست است و در خیابان زندگی می کند و این در حالی است که بخش زیادی از کودکان کار خیابانی دارای خانواده هستند و حتی به تحصیل هم اشتغال دارند و به خاطر افزایش هزینه های زندگی در ساعاتی که باید به فعالیتهای تحصیلی خود رسیدگی کنند در خیابان مشغول به کار می شوند.


عضو سابق انجمن حمایت از حقوق کودک خاطر نشان کرد: بحث مهمی که وجود دارد این است که سیاست های که در سالهای اخیر در خصوص کار کودک و محدود کردن آن یا توانمند سازی آنها وجود داشته است ناکارآمد و مثلا بهزیستی آماری داده در خصوص اینکه توانمند سازی هر کودک کار چقدر باید هزینه بپردازد. این سیاست ها و دیگر سیاست های مشابه تا زمانی که مبنای قانونی نداشته باشد نتیجه مطلوبی در بر نخواهند داشت.


وی بیان کرد: در لایحه مزبور بیشترین تأکید بر کودک آزاری است در حالی که بیشترین تعداد کودکان دچار مشکلات کار کودک شده اند و ایران به علت اینکه به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است و جزو سازمان آی ال او نیز هست و باید مواد این قوانین را مورد تأکیر قرار دهد.


تبعات بی‌توجهی به سه‌جانبه‌گرایی
این فعال حقوق کودکان کار ادامه داد: در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا بحث مذاکرات سه جانبه مطرح است و باید دولت، کارگران و کارفرمایان در مذاکرات مورد نظر نقش مساوی داشته باشند، این در حالی است که اکنون نیروی کاری که ذینفع است در تدوین قانون و تهیه گزارش ها و ارائه آنها به سازمان های جهانی نقش پر رنگی ندارند و گزارش هایی که داده می شود واقعیت ها را بازگو نمی کند.


وی در خصوص اشکال کار کودک اظهار داشت: هنوز تعریف درست و جامعی در کشور نداریم، ما کار کودک در شهرها، روستاها، کارگاه ها و… را داریم و در تصمیم گیری در این خصوص نمی‌توانیم به تعریف جامعی در این مورد استناد کنیم. ضمن اینکه دولت در تدوین گزارش ها و ارائه آنها به سازمانهای جهانی فقط بر آمار و اطلاعات خودش تأکید می کند و به آمار کمیته مذاکرات سه جانبه توجه جدی و منطقی ندارد.


وی در پایان گفت: در سازمانهای جهانی دولت ها نماینده ملت ها محسوب می شوند و هرچه گزارش می دهند پذیرفته می شود، البته یک مفهومی تحت عنوان گزارش های سایه داریم که سازمان های مستقل و غیر دولتی آنها را تهیه می کنند و در تدوین و بررسی گزارش های کشور ها به این گزارش ها هم استناد می شود که در ایران چنین گزارش های هم نداریم.

 

عضو جبهه مشارکت: دستگاه قضایی آلت دست بازجوها شده؛ بالاخره روزی باید پاسخگو باشند

Posted: 28 Nov 2012 04:23 AM PST

جـــرس: مقامات قضایی با مرخصی محمدحسین نعیمی پور زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین برای حضور در مراسم تشییع پیکر و ختم پدر بزرگش مخالفت کردند.


محمد نعیمی پور نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و پدر این زندانی سیاسی با بیان اینکه نزدیک به یک سال است که پسرم بی گناه در زندان به سر می برد به کلمه می گوید: او فقط به خاطر کینه توزی های بازجویان ۴ سال حکم گرفته و تمام تلاش های ما برای مرخصی گرفتن طبق قانون و مقررات تا کنون بی نتیجه بوده است.


هفته گذشته و به دنبال درگذشت پدربزرگ محمدحسین نعیمی پور خانواده این جوان زندانی برای شرکت در مراسم تشیع درخواست مرخصی دادند که این درخواست نه تنها برای شرکت در مراسم تدفین رد شد که حتی حضور او با مامور در مراسم ختم نیز مورد موافقت ماموران قضایی قرار نگرفت.


محمد نعیمی پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با تاکید بر اینکه مسوولین قضایی در خصوص مرخصی های زندانیان از خود سلب اختیار و مسوولیت می کنند و همه امور را به وزارت اطلاعات، سپاه و بازجویان واگذار کرده اند، تاکید می کند: انگار بازجو باید اجازه دهد تا قانون اجرا شود او باید بگوید یک زندانی که دوران محکومیت خود را می گذراند حق استفاده از مرخصی را دارد یا خیر. ماموران اطلاعات و بازجویان مانند اشخاصی پشت دیوار یا پرده هستند که صحنه گردانی می کنند و خود را مسوول و پاسخگو در قبال زندانیان و خانواده هایشان نمی دانند و در واقع مسوولان قضایی و زندان را آلت دست خود قرار داده اند.


وی در ادامه می افزاید: شخصی به نام احمدی بازجوی اکثر جوانان مشارکت و اصلاح طلب بوده که خود را کارشناس جبهه مشارکت معرفی می کند، او ناجوانمردانه، ناعادلانه و غیر انسانی به خود حق می دهد که نسبت به زندانیان و خانواده ها هرگونه تصمیمی را اتخاذ کند بی آنکه حاضر باشد با زندانی و خانواده ها رو برو شود.


محمدحسین نعیمی پور، از جوانان فعال عضو حزب مشارکت که به نجابت، محجوب بودن و بی ادعایی شهره است، آخرین روزهای تابستان سال ۸۸ در آستانه ی روز قدس بازداشت شد و ۵۳ روز را در انفرادی گذراند.


همان زمان هسته مرکزی پویش موج سوم در بیانیه‌ای خواستار آزادی وی شده و تاکید کرده بود: محمدحسین نعیمی‌پور نیز دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و برآمده از خانواده‌ای ایثارگر و مومن و از جوانان فرهیخته و نیکوسرشت این مرز و بوم است که نزد دوستان و آشنایانش به پارسایی، فروتنی، نیکی خلق و زیبایی سیرت زبانزد است.

وی که طی هفته‌های گذشته مشغول نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود بوده و به لطف خدا و پشتکار علمی‌اش توانست تنها یک روز پیش از بازداشتش با نمره ۱۹:۵ از پایان‌نامه‌اش دفاع کند، افزون بر یک هفته است که در بازداشت انفرادی در زندان اوین به سر می‌برد و گناهی جز تلاش و همت بی‌دریغ برای پیشرفت و سربلندی میهنش در جریان فعالیت‌های قانونی پویش «موج سوم» پیش از انتخابات خرداد ۸۸ نداشته است.
این دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو فعال “پویش موج سوم” در دوران بازداشت و انفرادی تحت فشار زیادی بود تا در مصاحبه ای تلویزیونی از جنبش سبز و رهبران آن اعلام برائت کند. وی نهایتا اعلام کرد که در این برنامه حاضر خواهد شد اما حرف های خود را در خصوص جایگاه قانونی ولایت فقیه و نحوه رهبری آقای خامنه ای خواهد زد.
پس از این پاسخ قاطع بود که قاضی صلواتی او را به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد که در دادگاه تجدید نظر به ۴ سال حبس تعلیق پیدا کرد.
پس از آن بود که در ۱۱ بهمن ماه سال گذشته ماموران دادستانی با مراجعه به دفتر پدر محمدحسین نعیمی پور او را بازداشت و برای اجرای ۴ سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل کردند.
این انتقال ناگهانی در حالی انجام شد که حکم هنوز به این فعال سیاسی ابلاغ نشده بود.


پدر محمدحسین نعیمی پور با تاکید بر آنکه وظیفه شرعی و شهروندی خود می داند که از حقوق فرزندش و همه زندانیان سیاسی دفاع کند تصریح می کند: آقای احمدی و دوستان اطلاعاتی که که دین و دنیای خود را فروخته اند، اما آقایانی که دین و دنیای خود را به بازجوها فروختند بدانند که روزی باید چه در این دنیا و در برابر قانون و چه در آن دنیا و در مقابل دستگاه عدل الهی پاسخگو باشند.


به گفته ای این رزمنده ی دفاع مقدس “متاسفانه آقایان در طی این سالها هیچ گونه رفتار حقوقی، قانونی و انسانی را رعایت نکردند.”

 

افزایش چهارصد درصدی  قیمت فیلم رادیولوژی در خوزستان

Posted: 28 Nov 2012 04:23 AM PST

جـــرس: رئیس انجمن رادیولوژی خوزستان گفت: از یک سال پیش قیمت فیلم رادیولوژی افزایش یافته و کمبودهایی در تهیه آن مشاهده می‌شود.
 

به گزارش ایسنا، احمد سلطانی‌شیرازی اظهار کرد: حتی برخی مراکز دانشگاهی با کمبود فیلم مواجه شده‌اند و برخی عکس‌های رادیولوژی روی لوح فشرده (CD) تهیه می‌شوند.

 

وی افزود: باید به سمت دیجیتالی کردن عکس‌های رادیولوژی پیش برویم که در بیشتر کشورهای دنیا انجام می‌شود. در حال حاضر وضعیت ارایه عکس‌های رادیولوژی در ایران بینابین است و هنوز سیستم دیجیتال مناسبی وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: قطعات و لوازم مربوط به دستگاه‌های رادیولوژی نیز بسیار افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت فیلم‌ها به 4 برابر افزایش یافته و کویل‌های MRI، تیوپ رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن نیز بسیار کمیاب شده‌اند. برخی قطعات این دستگاه‌ها تا 5 برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

 

رییس انجمن رادیولوژی خوزستان گفت: با وجود این‌که تلاش زیادی برای رفع این مشکلات انجام شده است ولی بسیاری از تجهیزات تحریم هستند و به کشور وارد نمی‌شوند.

 

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی برای کارهای علمی در بخش رادیولوژی نیز مشکلاتی ایجاد کرده و شرکت‌هایی که اسپانسر کنگره‌ها و همایش‌ها بوده‌اند به خاطر نداشتن تجهیزات برای فروش، هزینه کنگره را قبول نکرده و برگزاری برخی کنگره‌ها لغو می‌شود.

 

اعتصاب ۲۴۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا

Posted: 28 Nov 2012 04:23 AM PST

جـــرس: ۲۴۰۰ کارگر کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا در اعتراض به شش ماه حقوق معوقه از روز یکشنبه تا کنون در اعتصاب به سر می برند. همزمان مدیرعامل شرکت لطیف گستر دیبا گفت: این کارخانه با ۳۳۰ نفر نیرو در گذشته، در شرف تعطیلی است.


بر اساس گزارش ها، ۱۲۰۰ کارگر کارخانه نورد لوله صفا از صبح روز یکشنبه ۵ آذر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای شان دست از کار کشیدند و در اقدامی مشابه از شب یکشنبه کارگران شیفت شب کارخانه پروفیل ساوه نیز دست به اعتصاب زدند.

این دو کارخانه در شهرستان ساوه متعلق به یک کارفرماست و ۲۴۰۰ کارگر این کارخانه ها شش ماه است دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند.


به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، حدود ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه تعدادی از مسئولین فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره کار شهرستان ساوه به میان کارگران اعتصابی در کارخانه لوله صفا آمدند و به کارگران اظهار داشتند از آنجا که یکماه از دستمزد معوقه شما به حسابهایتان واریز شده است می باید به اعتصاب پایان دهید و بر سرکارهایتان باز گردید. اما کارگران بطور متحدانه ای اعلام کردند ما نه یکماه بلکه شش ماه دستمزد معوقه داریم و تا دریافت همه دستمزدهای خود بر سرکارهایمان باز نخواهیم گشت.


همچنین کارگران با شروع صحبت مسئولین اداره کار فریاد زدند رستمی [صاحب کارخانه] سیرتان کرده و ماشینهای آنچنانی زیر پایتان انداخته و… و سپس بطور یکپارچه شعار دادند جیره خوار رستمی حیا کن، حیا کن! بنا بر این گزارش کارگران اعتصابی کارخانه نورد لوله صفا روز سه شنبه ضمن بستن درب انبارهای کارخانه برای جلوگیری از خروج کالا، با روشن کردن لاستیک در مقابل درب کارخانه دست به تجمع زدند و مانع ورود و خروج ماشینها به کارخانه شدند.


از سوی دیگر با آغاز اعتصاب توسط کارگران شیف شب کارخانه پروفیل ساوه، کارگران شیفت روز نیز بطور متحدانه ای به این اعتصاب پیوستند و خواهان پرداخت فوری دستمزدهای معوقه خود شدند. با شروع اعتصاب توسط این کارگران کارفرما دستمزد خرداد ماه این کارگران را به حسابشان واریز کرد و تلاش نمود با پرداخت یکماه از شش ماه دستمزد معوقه، آنان را بر سر کارهایشان بازگرداند. اما کارگران بطور یکپارچه ای خواهان پرداخت تمامی دستمزد معوقه خود شده و به اعتصاب ادامه دادند.


بر اساس این گزارش اعتصاب کارگران هر دو کارخانه پروفیل ساوه و نورد لوله صفا همچنان ادامه دارد و کارفرمای این دو کارخانه در اقدامی جدید برای مقابله با اعتصاب کارگران، بعد از ظهر روز سه شنبه به کارگران پروفیل ساوه اعلام کرد کارخانه تعطیل است و از فردا کسی بر سر کارش نیاید کارگران نیز اعلام کرده اند چنانچه فردا از ورودشان به کارخانه ممانعت بعمل آید در مقابل فرمانداری شهرستان ساوه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.


بیکار شدن ۲۶۴ کارگر کارخانه لطیف گستر در استان البرز‎
مدیرعامل شرکت لطیف گستر دیبا گفت: تعدیل نیرو کارخانه در استان البرز برای مسئولان اهمیت ندارد. کارخانه لطیف گستر دیبا با ۳۳۰ نفر نیرو در گذشته هم اکنون تنها با ۶۶ نفر ادامه کار می‌دهد و در شرف تعطیلی است.
سعید احمدی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه طی دو ماه دیگر کارخانه‌ام تعطیل خواهد شد، اظهار داشت: در گذشته تعداد کارگران این کارخانه ۳۳۰ نفر بوده است که با تعدیل ۲۶۴ نفری هم اکنون به ۶۶ نفر رسیده است عجیب است که تعدیل نیرو داشته‌ام ولی هیچ کس نگفته چرا اینقدر تعدیل نیرو داشته‌اید.
احمدی افزود: در گذشته به کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق و دیگر کشور‌ها صادرات داشته‌ایم ولی هم اکنون صادرات ما به صفر رسیده است و برخی دیگر از همکارانم نیز همین شرایط را دارند .مسئولان می‌توانند یک گروه را بسیج کنند تا علت تعدیل نیرو را جویا شوند.
وی تصریح کرد: ۵ هزار کارخانه ارز گرفته‌اند و مواد اولیه وارد کرده‌اند، این افراد چه کسانی بوده‌اند؟ ما که موفق به این کار نشده‌ایم. باید کار کنیم تا بتوانیم حقوق کارگران را پرداخت کنیم .کارخانه‌ام در ماه ۱۰ روز فعال است و هم اکنون کارگرانم ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند و مرتب از جیب خرج می‌کنم.
وی با بیان اینکه سرمایه در گردش ما ۳۳ برابر گذشته شده است، افزود: سه میلیارد تومان برای فعال نگه داشتن یک شیف کاری کارخانه نیاز دارم

 

رونمایی از دلال نفتی دولت عدالت محور در حال قمار + تصویر

Posted: 28 Nov 2012 03:57 AM PST

جـــرس: سایت بازتاب امروز می نویسد: در حالی که محمود احمدی نژاد با شعار مبارزه با مافیای نفت توجه و رای مردم را به خود جلب کرد، برخی از فاسدترین دلالان نفتی در سالهای اخیر جولان یافته اند که از یکی از دلالان رونمایی می شود.

 

به گزارش بازتاب، در اوایل دولت نهم موضوع قرارداد کرسنت، از سوی دستگاه های نظارتی پیگیری گردید و علی ترقی جاه، نماینده حمید جعفر، مالک کرسنت که برای مذاکره و لابی به تهران آمده بود، دستگیر گردید.

 

بر اساس این گزارش، یکی از افرادی که در این رابطه مورد پیگرد و بازجویی های متعدد قرار گرفت، رضا مصطفوی طباطبایی، یکی از دلالان خرده پای نفتی بود که به ناگاه از پیگرد رها شده و سپس تحت پوشش شرکت سپنتا اینترنشنال، جهشی یک شبه یافت و این شرکت به یکی از شرکتهای فعال در مناقصات نفتی تبدیل شد.

 

بازتاب نوشت: شرکت سپنتا تنها در یک مناقصه خرید دکلهای حفاری شمال که مجموعا ارزشی بالغ بر 420 میلیون دلار داشت، با امدادهای غیبی و خارج کردن رقبا توسط برخی چهره های امنیتی، به همراه رفقای خود پورسانتی بالغ بر 16میلیون دلار دریافت کرده بود.

 

این سایت در ادامه گزارش می دهد که تصاویری از وی را هنگام قمار منتشر می کند که نشان می دهد اموال مردم که به دست این گونه دلالان می رسد، چگونه بر باد می رود.

 

بر اساس این گزارش، تصاویر مذکور، به صورت پنهان برداشت نشده است و قابل دسترسی برای عموم می باشد.

چهار کشته و ۱۶۶ زخمی در درگیری بین هواداران و مخالفان مرسی

Posted: 28 Nov 2012 03:38 AM PST

دفاتر اخوان المسلمین در شهرهای مصر به آتش کشیده شد
جـــرس: گزارش ها بامداد چهارشنبه از کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 116 تن در درگیری میان مخالفان مرسی رئیس جمهور مصر و هواداران وی در مناطق مختلف این کشور خبر داده است.

 

به گزارش تلویزیون العربیه، افراد پلیس در میدان التحریر برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف از گاز اشک آور استفاده کردند.


این درگیری ها پس از آن آغاز شد که دهها هزار نفر در پایتخت به نشانه اعتراض به فرمان اخیر مرسی از روز جمعه هفته گذشته در میدان التحریر تجمع کرده‌اند.


نیروهای سیاسی و فعالان مدنی این کشور امروز چهارشنبه برای نافرمانی مدنی گسترده تری فراخوان دادند.


طبق این گزارش هم زمان با برگزاری تظاهرات گسترده در میدان التحریر، هیئت قضات مصر خواستار اعتصابی فراگیر در همه شهرهای این کشور شده است.


شورای عالی قضات مصر اعلام کرد تا عقب نشینی مرسی از مواضع خود بویژه فرمان اخیر وی، در میدان التحریر به تظاهرات ادامه خواهند داد.


این در حالی است که بر اثر درگیری های روز گذشته و امروز میان هواداران مرسی و مخالفان او در میدان التحریر و دیگر مناطق قاهره دست کم 116 تن زخمی شدند.


بر اساس این گزارش علاوه بر میدان التحریر مناطقی مختلف دیگری مانند المنصوره، المحله الکبری، دلتا نیل و منیا جنوبی شاهد تظاهرات مشابهی علیه مرسی بوده است.


همچنین در شهرهای بزرگ اسکندریه و سوئز نیز صدها تن در اعتراض به فرمان مرسی دست به تظاهرات زدند.


براثر تظاهرات ودرگیری میان مخالفان وهواداران مرسی در شهرهای مختلف این کشور تاکنون بیش از 4 تن کشته شدند.


به گزارش روزنامه های مصری در برخی از شهر های مصر تظاهرکنندگان خشمگین مخالف فرمان اخیر مرسی دفاتر حزب اخوان المسلمین را به آتش کشیدند.


محمد مرسی رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه هفته گذشته با صدور فرمانی، ضمن گسترده کردن اختیارات خود، بر لازم اجرا بودن فرمان های دولتی تاکید و اجازه تجدید نظر در تصمیماتش را از دستگاه قضایی مصر سلب کرده است.


مخالفان می گویند مرسی از نظر قانونی اختیار چنین فرمانی را ندارد و آن را نوعی "دیکتاتوری و نقض قانون " تلقی کردند.
 

دو انفجار شدید در پایتخت سوریه به وقوع پیوست

Posted: 28 Nov 2012 03:09 AM PST

گزارش ها از تصرف کامل شهر حلب توسط قوای انقلاب

جـــرس: دیدبان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد دست کم 20 تن بر اثر انفجار دو خودروی بمب گذاری شده در منطقه "جرمانا" (منطقه مسیحیان) در دمشق جان خود را از دست دادند. همزمان گزارش رسیده که ارتش آزاد سوریه پس از کنترل کامل حلب دومین شهر برزگ و استراتژیک این کشور و کنترل کامل راه های ارتباطی این شهر با استان رقة، حلقه محاصره دمشق پایتخت این کشور را تنگ تر کرد.


به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از دیدبان حقوق بشر سوریه دو انفجار بسیار مهیبی پایتخت سوریه را تکان داد.


براساس این گزارش دقایقی پس از این دو انفجار شدید تعدادی آمبولانس به محل وقوع انفجار اعزام شدند.


تلویزیون دولتی سوریه ضمن پخش این خبر بر وجود تلفات جانی و مالی ناشی از این انفجارها نیز تاکید کرد.


خبرگزاری دولتی سوریه سانا "تروریست ها" را مسئول این انفجارها دانست.


شاهدان عینی می گویند انفجارها در ساعت 6.30 بامداد به وقوع پیوست.


این در حالی است که مخالفان می گویند قبل از وقوع این دو انفجار درگیری‌ شدیدی میان نیروهای اسد و مخالفان مسلح در این منطقه روی داده است.


در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه از بمباران شدید شهر الزبدانی در حومه دمشق توسط نیروی هوایی اسد خبر داد.


این شهر از مدت هاست از کنترل نیروهای اسد خارج شده است.


به گزارش مخالفان هفته گذشته درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی و ارتش آزاد در منطقه جوبر و القابون درحومه دمشق، به خصوص در منطقه غوطه در شرق دمشق روی داده است.


از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه "سانا" در گزارشی گفته است که نیروهای امنیتی و ارتش این کشور که در منطقه قنیطره مستقر بودند برای محافظت از مناطق اطراف کاخ ریاست جمهوری به دمشق فراخوانده شدند.


کمیته هماهنگی انقلاب سوریه، اعلام کردند روز گذشته 48 نفر در دمشق و اطراف آن کشته شدند. بر اساس گزارش این کمیته روز گذشته در سراسر این کشور 131 نفر از جمله 12 کودک کشته شدند.


فعالان حقوق بشر سوری می ‌گویند از زمان آغاز اعتراضات در این کشور تاکنون بیش از 40 هزار نفر کشته شده‌اند.


ارتش آزاد سوریه حلقه محاصره دمشق را تنگ تر کرد
ارتش آزاد سوریه پس از کنترل کامل حلب دومین شهر برزگ و استراتژیک این کشور و کنترل کامل راه های ارتباطی این شهر با استان رقة، حلقه محاصره دمشق پایتخت این کشور را تنگ تر کرد.


به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از منابع مخالفان ارتش آزاد سوریه روز چهارشنبه 28-11-2012 اعلام کرد پس از درگیری شدید توانست پل استراتژیک جاده حلب با استان رقه را به کنترل خود در آورد.


در همین حال وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به درگیری ها در سوریه گفت:" رویارویی با مخالفان به مرحله "دشوارتر ، پیچیده تر و باخشونت بیشتری" رسیده است".


ارتش آزاد سوریه برای اولین بار به یک پایگاه مهم نظامی برای نیروهای رژیم واقع در میدان شمدین در کوی رکن الدین در مرکز دمشق، حمله کرده است.


به گزارش کمیته هماهنگی انقلاب سوریه ، شب گذشته و امروز ده منطقه در دمشق شاهد درگیری شدیدی میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای اسد بود.


بر اساس این گزارش ارتش آزاد شب گذشته پایگاه های نظامی ارتش اسد در مناطق مختلف دمشق از جمله خیابان بغداد ، منطقه 29 ایار ، جسر الابیض، ابو رمانه، الروضه، برامکه، ملتحق و خیابان الثلاثین دست به حمله علیه مواضع مخالفان زد.


در همین حال رامی عبدالرحمن رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه در گفت وگو با العربیه ضمن اشاره به پیروزی ارتش آزاد در کنترل شهر حلب و مهمترین پل ارتباطی این شهر به استان رقه گفت:" رژیم اسد طی چهار ماه تمام تلاش خود را برای بازپس گیری شهر حلب به کار بست اما این تلاش ها با شکست مواجه شد".


وی افزود:" ارتش اسد پیش از آزادسازی شهر حلب از طریق معره النعمان و شهر حلب به نیروهای سرکوبگرش در مناطق دیگر کمک می رساند اما اکنون این دو منطقه کاملا آزاد شده و ارتش آزاد حلقه محاصره شهر دمشق را تنگ تر کرده است".
 

مدیر یک کارخانه بزرگ از بحران می گوید: چاره‌ای جز انحلال كارخانه و اخراج كارگران نداشتیم

Posted: 28 Nov 2012 03:09 AM PST

جـــرس: پیرو انتشار خبری درباره انحلال كارخانه هلی فلكس ایران و بیكاری كارگران در ‎آستانه بازنشستگی، مدیرعامل این كارخانه «انباشت بدهی‌ها» را دلیل انحلال هلی فلكس عنوان كرد.


کریم صالح‌پور، مدیر عامل کارخانه هلی فلکس ایران در توضیح این خبر به ایلنا گفت: کارخانه هلی فلکس ایران به دلیل انباشت بدهی‌ها وزیان ده بودن تولید، دیگر توان ادامه تولید نداشت و ما از سر ناچاری تصمیم به انحلال گرفتیم.


صالح‌پور با بیان اینکه طی سالهای اخیر به سبب افزایش بدهی‌ها کاهش تولید داشته‌ایم افزود: هر کارخانه‌ای که بیش از ۵۰ درصد ضرر وزیان دارد تولید آن به صرفه نبوده و باید منحل شود.


او اضافه کرد: این کارخانه با ۴۰ سال تلاش در بازار کسب وکار و تولید، تمام تلاش خود را صرف کرد تا اشتغال حداقلی خود را حفظ کند اما متاسفانه با بی‌توجه‌ای مسئولان به خواسته‌های تولید کنندگان، ناچار شدیم تولید را متوقف و کارخانه را منحل کنیم.


این کارفرما میزان بدهی کارخانه هلی فلکس را یک میلیارد تومان ذكر کرد و گفت: این واحد تولید با یک میلیارد تومان بدهی توان کار کردن نداشت و باید منحل می‌شد.


مدیر عامل کارخانه هلی فلکس ایران اضافه کرد: از مجموع یک میلیارد بدهی ۴۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها و مابقی به اشخاص حقوقی و حقیقی بدهکار هستیم.


صالح‌پور با اشاره به اینکه مدتها بود که کارخانه هلی فلکس با حداقل تولید فعالیت می‌كرد، گفت: تمام تلاش خود را برای ادامه تولید انجام دادیم اما متاسفانه دولت هیچ حمایت و توجه‌ای به ما نکرد و هم اکنون از مسئولان می‌خواهیم با حمایت خود به داد واحد‌های تولیدی برسد که در آستانه تعطیلی هستند.

 

علم الهدی: اگر سران فتنه محاکمه می شدند، پیراهن عثمان می شد

Posted: 28 Nov 2012 02:31 AM PST

جـــرس: عضو مجلس خبرگان با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای جنبش سبز و حمله و اهانت به راهبران جنبش، مدعی شد: "اینکه اگر با سران فتنه برخورد می شد و یا محاکمه می شدند برخی از این امر سوء‌ استفاده کرده و از آن به تعبیری پیراهن عثمان درست می کردند."


به گزارش مهر، احمد علم الهدی همچنین با بیان اینکه اطلاع رسانی به منزله اطلاع از همه مسائل جزئی کشور و نظام نیست، گفت: "عموم مردم نیاز نیست در جریان مسائل جزئی و اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرند چون اطلاع عمومی از این مسائل مغایر مصلحت نظام است."


علم الهدی طی سخنانی در جمع نخبگان و فعالان فرهنگی حوزه و دانشگاه مشهد با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات باید جامعه را از تنش ها دور کرد، اظهار کرد: سوال از مسئولان باید دوستانه باشد تا جامعه از تنش و التهاب دور شود.


وی ادامه داد: ایجاد شور و نشاط در فضای سیاسی کشور ضروری بوده بنابراین نباید با به راه انداختن دعوا و تضعیف مسئولان شور سیاسی را در کشور کاهش داد.


امام جمعه مشهد تصریح کرد: تضعیف مسئولان در ایام نزدیکی انتخابات درست نیست و عده ای که جایگاهی در کشور و نظام ندارند سوار بر این موج شده و با جلب آرای مردم به مراکز تصمیم گیری نظام نفوذ می کنند.


امام جمعه مشهد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این مطلب که اطلاع رسانی به منزله اطلاع از همه مسائل جزئی کشور و نظام نیست، ادعا کرد عموم مردم نیاز نیست در جریان مسائل جزئی و اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرند چون اطلاع عمومی از این مسائل مغایر مصلحت نظام است.


وی بدون اشاره حبس غیرقانونی و غیراخلاقی نزدیک به دو سالِ راهبران جنبش سبز، به شبیه سازی تاریخی پرداخته و ادعا کرد: رهبری معظم انقلاب نظیر حضرت امام علی (ع) به گونه ای اقدام کردند که سران فتنه در بایکوت سیاسی قرار گیرند.


علم الهدی می گوید: اینکه اگر با سران فتنه برخورد می شد و یا محاکمه می شدند برخی از این امر سوء‌ استفاده کرده و از آن به تعبیری پیراهن عثمان درست می کردند.

 

حمایت از نسرین ستوده در پایتخت حقوقی جهان

Posted: 28 Nov 2012 01:43 AM PST

محمدرضا سرداری
جرس: لاهه، پایتخت حقوقی جهان دوشنبه )ششم آذر( شاهد ابتکاری تازه از سوی جمعی از وکلای هلند در حمایت از همکار ایرانی خویش بود که در اعتراض به رفتار تبعیض آمیز علیه خود در زندان اعتصاب غذا کرده است. حدود چهل وکیل که لباس فرم وکلا را بر تن داشتند در این روز مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه تجمع آرامی را برگزار کردند تا بدین طریق نارضایتی خود را به رفتار مقامات قضایی جمهوری اسلامی با نسرین ستوده، به دولت ایران اعلام کنند. شهر لاهه پایتخت سیاسی و اداری هلند از آن جهت پایتخت حقوقی جهان نامیده می شود که دو مرکز مهم حقوقی سازمان ملل متحد از جمله دیوان بین المللی دادگستری که از آن به کاخ صلح یاد می کنند و همچنین دادگاه بین المللی کیفری را در خود جای داده است و وکالت و داوری یکی از مشاغل مهم این شهر است. این تجمع به دعوت موسسه غیر دولتی هلندی " وکلا برای وکلا" برگزار شد. 

 

خواسته تجمع کنندگان و پاسخ منفی مقامات سفارت


بر اساس اظهارات مدیر اجرایی موسسه وکلا برای وکلا، تصمیم به برگزاری تجمع مقابل سفارت ایران پس از آن گرفته شد که مسئولان سفارت از پذیرش نمایندگان این موسسه برای مذاکره در خصوص وضعیت نسرین ستوده و انتقال پیام آنان به مقامات ایران امتناع کردند. به گزارش وب سایت "رادیو کردانه" که در لاهه مستقر است، "دری فان دراستریک" مدیر اجرایی موسسه وکلا برای وکلا گفته است که این موسسه با ارسال نامه ای به سفارت ایران از آنان خواسته است تا به سفارت دعوت شوند. به گفته وی اگر این درخواست پذیرفته می شد تجمعی مقابل سفارت صورت نمی گرفت. وی همچنین در نامه ای که برای دعوت از وکلا برای شرکت در این تجمع ارسال کرده نوشته است: "نسرین ستوده یک وکیل ایرانی است. ما شدیدا نگران وضعیت سلامتی نسرین هستیم زیرا او پنج هفته است که در اعتصاب غذا بسر می برد. نسرین به شش سال زندان محکوم شده است. به همین دلیل ما سریعا تصمیم گرفتیم در کوتاهترین مدت ممکن ( دو شنبه بیست و شش نوامبر ساعت یازده صبح ) از طرف موسسه وکلا برای وکلا یک بیانیه به سفارت ایران بدهیم. هدف ما این است که با لباس رسمی وکلا در مقابل سفارت ایران حاضر شویم و در صورت امکان بیانیه را خودمان را بدست مسئولین سفارت ایران برسانیم." وی در تشریح خواسته های نسرین ستوده که عدم برآورده شدن منجر به اعتصاب غذای نامحدود وی شده است به وکلای هلندی می نویسد:" از روز هفدهم اکتبر نسرین ستوده بعلت آزار و اذیت خانواده اش توسط مقامات قضایی ایران اعتصاب غذای خود را شروع کرده است. دختر دوازده ساله نسرین ستوده از سفر به خارج ممنوع شده است! همچنین مقررات و محدویت های شدیدی برای ملاقات نسرین با شوهرش و بچه هایش وضع کرده اند. هفته گذشته در تاریخ دوازدهم نوامبر به مدت چند دقیقه به بچه های نسرین ( دختر دوازده ساله و پسر پنج ساله اش) اجازه دادند مادرشان را ملاقات کنند ولی به شوهرش اجازه ملاقات ندادند. نسرین می خواهد به طور مرتب با خانواده اش ملاقات حضوری داشته باشد آنهم در فضایی که شیشه حایلی بینشان نباشد. در ضمن نسرین خواهان برداشتن ممنوعیت سفر به خارج از کشور برای دخترش است " مدیر موسسه وکلا برای وکلا همچنین در این دعوت نامه اهداف بعدی موسسه را تشریح کرده است. وی گفته است برگزاری تجمعات مشابه در سایر شهرهای اروپا از اهداف اصلی این موسسه است. فان در استریک همچنین ازآغاز تلاشهایی برای آگاه کردن سایر وکلا در جهان نسبت به وضعیت نسرین ستوده خبر داده است.


برگزاری تجمع پس از امتناع مسئولان سفارت ایران از مذاکره با وکلای هلند


روز دوشنبه ساعت ده و چهل و پنج دقیقه وکلای معترض بتدریج در مقابل سفارت ایران در لاهه جمع شدند. وکلا لباسهای مشکی رنگی بر تن داشتند که نشان دهنده آن بود که همه آنها وکیل و در عین حال هلندی هستند. آنها که عکسی از نسرین ستوده را نیز همراه خویش داشتند از مقامات سفارت ایران درخواست کردند تا نماینده ای را برای پذیرفتن بیانیه پایانی این تجمع نزد آنان بفرستد اما مسئولان سفارت پاسخی ندادند و نهایتا تجمع کنندگان بیانیه خود را به داخل صندوق پستی سفارت انداختند. این در حالی بود که مسئولان سفارت پوششهای حفاظتی پنجره های سفارت را نیز پایین کشیده بودند. در همین حال نماینده تجمع کنندگان در گفت و گویی با خبرنگاران مستقر در محل به تشریح بیانیه تجمع کنندگان پرداخت. در ابتدای این بیانیه که خطاب به قریب آبادی سفیر ایران در هلند منتشر شده به سوابق شغلی و کاری نسرین ستوده از جمله وکالت زهرا بهمنی تبعه ایرانی-هلندی که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده بود اشاره شده است.این بیانیه همچنین به محدودیتهای خاص وضع شده علیه نسرین ستوده از جمله ممنوع الخروج شدن همسر و دخترش، نحوه ملاقات وی با همسر و فرزندانش اشاره شده است. در بیانیه وکلا برای وکلا نسبت به سلامتی ستوده به شدت ابراز نگرانی شده است. بیانیه همچنین با اشاره به اظهارات رئیس موسسه که گفته است وکلای حقوق بشر نباید زندانی شوند و در صورت زندانی شدن نیز باید از حقوق برابر با سایر زندانیان برخوردار باشند از سفیر ایران خواسته است تا ضمن ابلاغ این پیام به مقامات در تهران از آنها بخواهد تا با اعمال رفتار برابر با نسرین ستوده، زمینه پایان اعتصاب غذای وی را فراهم کنند. وکلا برای وکلا همچنین به دولت ایران یادآوری کرده است که جمهوری اسلامی اصول بنیادین سازمان ملل در زمینه نقش وکلا و وظیفه دولتها در در حمایت از آنان در هنگام انجام وظیفه حرفه ای خویش را پذیرفته است و از این رو نباید با آنان بر اساس موقعیت موکلینشان رفتار کند. گفتنی است یکی از اتهامات اصلی نسرین ستوده دفاع از پرونده های سیاسی و اقلیتهای بهایی است.


وکلا برای وکلا
تجمع برگزار شده در حمایت از حقوق نسرین ستوده به عنوان یک وکیل زندانی، از سوی یک موسسه غیر دولتی هلندی برگزار شد. این تشکل از سال 1984 از سوی تعدادی از وکلا تاسیس شده و هدف آن دفاع از آزادی و استقلال وکلا در سراسر جهان نسبت به وظیفه حرفه ای خویش است. از زمان بازداشت نسرین ستوده و محکومیت وی به شش سال زندان و اعمال محدودیتهای شدید علیه وی و خانواده اش، این برای نخستین بار است که نسرین ستوده با حمایت یک سازمان حرفه ای غیر ایرانی که در راستای تحقق اهداف سازمانی خویش در جهان تلاش می کند روبرو شده است. از این رو انتظار می رود در صورت تداوم اعتصاب غذای نسرین ستوده شاهد حرکتهای دیگری در سایر شهرهای جهان نیز باشیم.