جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نتانیاهو برای انجام عملیات وسیع در غزه آماده می‌شود

Posted: 18 Nov 2012 08:42 AM PST

افزایش شمار کشته‌ها در غزه

جرس: در حالی که درگیری‌ها در غزه وارد پنجمین روز خود شده است، گزارش‌ها از کشته شدن دست کم ۶۷نفر زخمی شدن حدود ۶۰۰ نفر حکایت دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، در همین حال تلاش‌ها برای انجام مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان در غزه در جریان است.

گزارش‌ها حاکی از ورود هیاتی اسرائیلی به منظور مذاکره به قاهره است، اما هویت این اعضای این هیات اعلام نشده است.

در همین حال مقامات حماس در قاهره ضمن پذیرش میانج گری مصر برای حل این بحران گفته‌اند که باید به آنها تضمین داده شود که اسرائیل به خشونت ها پایان خواهد داد.

پیشتر آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل گفته بود: "شرط اول و شرط لازم برقراری هر گونه آتش بسی این است که هرگونه راکت پراکنی از سوی غزه متوقف شود."

اتحادیه عرب هم اعلام کرده که قرار است هیاتی را روز سه شنبه ( ۲۰ نوامبر) به غزه اعزام کند.

انتظار می رود نبیل عربی، دبیر کل اتحادیه عرب، ریاست این هیات را که متشکل از تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه عرب خواهد بود، برعهده داشته باشد.

براساس گزارش های دریافتی نبیل شعث، از مشاوران محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، هم در راستای تلاش های انجام شده برای برقراری آتش بس درراه غزه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم امروز (یکشنبه ۱۸ نوامبر) در جریان نشست کابینه آن کشور گفت که اسرائیل در حال آماده‌سازی نیروهایش برای گسترش عملیات علیه پیکارجویان حماس در غزه است.

آقای نتانیاهو ضمن اشاره به این که حماس، و سازمان های تروریستی هزینه سنگینی را می‌پردازند گفت: "نیروهای دفاعی اسرائیل در حال آماده شدن برای وسعت دادن به عملیات خود هستند."

نخست وزیر اسرائیل به جزئیات بیشتر و احتمال انجام عملیات زمینی اشاره‌ای نکرد.

آقای نتانیاهو این سخنان را در حالی بیان کرده که حملات هوایی علیه اهدافی در غزه برای پنجمین روز متوالی ادامه دارد.

امروز دو ساختمان محل استقرار خبرنگاران محلی و خارجی هدف گلوله باران نیروهای اسرائیلی قرار گرفت که این حمله به زخمی شدن تعدادی از خبرنگاران منجر شده است.

ارتش اسرائیل به بی بی سی گفته است که آنها از وجود خبرنگاران خارجی در دست کم یکی از دو ساختمانی که امروز هدف بمباران نیروهای آن کشور قرار گرفت، باخبر بودند.

اما ارتش اسرائیل در عین حال افزوده که هدف از این حملات آنتنی بوده که بر فراز این ساختمان ها قرار داشته و به گفته آنها مورد استفاده حماس بوده است.

در همین حال وزیر بهداشت حماس گفته است که تاکنون بیش از ۵۰ نفر در جریان حملات اسرائیل کشته شده اند که نیمی از آنها غیر نظامیان هستند.

براساس گزارش های دریافتی، اسرائیل موقتا اجازه عبور چند کامیون حامل تجهیزات پزشکی به غزه را داده است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا امروز (یکشنبه ۱۸ نوامبر)، در واکنش به درگیری‌های اخیر در غزه گفت که اسرائیل در صورت دست زدن به حمله زمینی حمایت و همدردی جامعه بین الملل را از دست خواهد داد.

آقای هیگ که در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز صحبت می کرد، افزود که در صورت بروز جنگ زمینی، جلوگیری از کشتار غیر نظامیان بسیار دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین تاکید کرد که جنگ زمینی باعث طولانی شدن درگیری ها خواهد شد.

آقای هیگ گفت: "نخست وزیر (دیوید کامرون) و من هر دو به اسرائیل گفته ایم که درگیری زمینی در غزه باعث می شود که آن کشور حمایت و همدردی جامعه بین المللی را از دست بدهد."

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت که کشورش خواستار برقراری آتش بسی بین دو طرف است که از جمله ارکان اصلی این آتش بس پایان یافتن حملات راکتی باشد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم در ادامه تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران غزه به اسرائیل سفر کرده است.

آقای فابیوس گفته است که او از دو طرف خواهد خواست تا آتش بسی فوری را اعلام کنند.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر هم پیشتر با اشاره به این که گفتگوهایی فشرده با دو طرف انجام شده، گفته است که نشانه هایی از احتمال دست یافتنی بودن آتش بس وجود دارد، اما "هیچ تضمینی" در این مورد وجود ندارد.

مصر هم اکنون در کانون تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه ایجاد شده بین اسرائیل و حماس قرار دارد.

اما خبرنگار بی بی سی می گوید که شواهدی مبنی بر این که اسرائیل و یا حماس آماده عقب نشینی هستند، دیده نمی شود.

اتحادیه عرب ضمن حمایت از تلاش های میانجی گرانه مصر گفته است که در نظر دارد هیاتی را ظرف روزهای آتی به غزه بفرستند.


'موشکی که از در وارد شد'

روز شنبه، شهر غزه پس از ساعت سه بامداد به وقت محلی هدف رشته‌ای بمباران‌های شدید قرار گرفت.

جان دانیسون خبرنگار بی بی سی در غزه می گوید خانه که رهبر حماس که شنبه شب هدف حمله قرار گرفته بود در اردوگاه آوراگان جبلیه واقع است که یکی از بالاترین تراکم های جمعیتی در جهان را دارد.

به گفته جان دانیسون به نظر می رسد موشکی که به این خانه اصابت کرده از در ورودی وارد شده است. لباس های شسته شده هنوز روی بندند اما همه چیز دیگر ویران شده است.

خبرنگار بی بی سی می گوید اغلب ساکنان نزدیک به این نقطه کودکانند و برخی منابع از ۳۰ نفر مجروح در این حمله خبر می دهند.

رشته‌ای دیگر از حملات به غزه و اطراف آن پس از ساعت پنج صبح صورت گرفت که هدف آن از جمله چند ساختمان کابینه حماس بود. خبرنگاران می‌گویند که این ساختمان‌ها به احتمال بسیار خالی از سکنه بوده‌اند.

اسراییل می‌گوید هدف حملات هوایی اش سکوهای پرتاب راکت، انبارهای اسلحه و تونل‌های قاچاق در مرز میان غزه و مصر است.

اویتال لایبویچ سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید که دویست نقطه طی شب گذشته هدف بمباران قرار گرفته است.

مارک ره‌وگ، سخنگوی دولت اسرائیل، به بی بی سی گفت که وقتی شهروندان اسراییل در امنیت باشند عملیات پایان می‌یابند و تا آن وقت همه گزینه‌ها – از جمله حمله زمینی - «بر روی میز» می‌ماند.

با این حال، روزنامه هآرتص از الی یشوای، وزیر کشور اسراییل نقل کرده که هدف این عمیات "برگرداندن غزه به قرون وسطا است. تنها در این صورت است که اسراییل برای چهل سال آرام خواهد بود."
 

غزه از هوا و دریا گلوله باران می‌شود

Posted: 18 Nov 2012 08:31 AM PST

 

 

منبع: یورونیوز فارسی

بهمنی: ارز تک‌ نرخی نمی‌شود

Posted: 18 Nov 2012 08:13 AM PST

جرس: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز تک نرخی به قوت خود باقی است، گفت: کالاهای اساسی حتما به نرخ ارز مرجع وارد می‌شوند و ما تصمیمی برای تک نرخی کردن ارز مرجع و تغيير آن به نرخ مبادله‌اي نگرفته‌ایم.

به گزارش فارس، محمود بهمنی در مورد ارز تک نرخی اظهار داشت: ارز تک نرخی به قوت خود باقی است و کالاهای اساسی حتماً به نرخ ارز مرجع وارد می‌شوند.


وی افزود: در بانک مرکزی تصمیمی برای تک نرخی کردن ارز مرجع نگرفته‌ایم، بنابراین نرخ ارز مرجع تغییر نخواهد کرد و به قوت خود باقی است.


بهمنی در پاسخ به این سؤال که مشوق‌های در نظر گرفته شده برای صادرکنندگانی که ارز خود را به مرکز مبادلات بیاورند چیست، گفت: این مشوق‌ها در بخش معافیت‌های مالیاتی و معافیت حقوق ورودی گمرکی برای کسانی که ارز خود را به مرکز مبادلات عرضه کنند در نظر گرفته خواهد شد و به هر میزان ارز که برای واردات کالاهای اساسی نیاز داشته باشند در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه این اقدامات در صورتی است که صادرکنندگان ارز خود را به مرکز مبادلات عرضه کنند، تصریح کرد: در صورتی که فرد صادرکننده متقاضی گشایش اعتبار باشد این اقدام انجام خواهد شد و همه این اقدامات در قالب یک سیستم متمرکز کنترل خواهد شد. 

دادگاه امدادگران کمپ سرند فردا برگزار می‌شود

Posted: 18 Nov 2012 07:52 AM PST

جرس: بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از بازداشت امدادگران کمپ سرند، ۲۱ امدادگر بازداشت شده که در اداره اطلاعات تبریز به سر می‌بردند برای محاکمه به شعبه یک دادگاه انقلاب احضار شدند.

به گزارش کلمه، شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاطی حملبر، به اتهامات سیدحسین رونقی ملکی، سیدحسن رونقی ملکی، بهروز علوی، حمیدرضا مسیبیان، فرید روحانی، واحد خلوصی، شایان وحدتی، نوید خانجانی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، سپهر صاحبان، دانیال حسنی، علی محمدی، مرتضی اسمائیل‌پور، محمد ارجمندی راد، محمداسماییل سلمان‌پور، محمدامین صالحی، محسن صامعی، میلاد پناهی بود، امیر روناسی، بهرام شجاعی مبنی بر مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، مشارکت در تهدید علیه بهداشت عمومی، مشارکت در تمرد نسبت به مامور انتظامی در روز دوشنبه ۲۹ آبان رسیدگی خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این مقامات قضایی و انتظامی کشور اتهامات این امدادگران را تبلیغ بهایت و وهابیت، جاسوسی برای رسانه‌های بیگانه و پخش مواد غذایی فاسد اعلام کرده بودند.

از متهمان این پرونده نوید خانجانی، هم اکنون در زندان رجایی به شهر می‌برد که برای شرکت در جلسه دادگاه به تبریز منتقل خواهد شد.

به گفته وکلای این پرونده متهم ردیف اول حسین رونقی ملکی عنوان شده و اتهامات اصلی متوجه این فعال حقوق بشر بوده که بعنوان امدادگر در مناطق زلزله زده حضور داشته است.

مخالفت با حضور ایران در نمایشگاه گردشگری برلین به دلیل بدهی

Posted: 18 Nov 2012 07:52 AM PST

جرس: مسئولان برگزاری نمایشگاه گردشگری I.T.B برلین تاکنون با حضور ایران در این نمایشگاه به دلیل نپرداختن بدهی اجاره غرفه در سال گذشته مخالفت کرده‌اند این درحالی است که آژانس داران خواهان حضور در این رویداد صنعت گردشگری هستند.

به گزارش مهر، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان (ITB) یکی از معروف ترین نمایشگاههای گردشگری در جهان است که هر سال نیمه‌ دوم اسفندماه در شهر برلین برگزار می‌شود و امسال چهل‌ و هفتمین سال برگزاری را پشت سر می گذارد.

در میان کشورهای شرکت کننده، ایران نیز به رغم محدودیت بودجه هر ساله توانسته جایی هر چند اندک در میان کشورهای قدرتمند در زمینه گردشگری بگیرد اما دو سال است که غرفه ایران در این نمایشگاه به دلیل بودجه اندک به محلی نامناسب اتتقال داده شده است. امسال نیز درست در شرایطی که آژانس داران فعال در زمینه تور ورودی خود را برای شرکت در این نمایشگاه آماده کردند متوجه شدند که مسئولان نمایشگاه به آنها اجازه شرکت در نمایشگاه را به دلیل بدهی قبلی ایران به این نمایشگاه نمی دهند.

به همین دلیل جامعه تورگردانان ایران به معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی این مسئله را اعلام کرده و درخواست کردند که ایران بدهی خود را به این نمایشگاه به خاطر اجاره غرفه در نمایشگاه سالهای گذشته بپردازد تا آنها دوباره امسال نیز بتوانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

در متن این نامه که جامعه‌ تورگردانان دهم آبان‌ماه به معاون گردشگری کشور ارسال کرده آمده است: " با توجه به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری I.T.B برلین و ضرورت حضور اعضای جامعه‌ی تورگردانان در نمایشگاه مزبور، تعدادی از اعضا، راسا درخواست زمین کرده‌اند؛ ولی مسئولان نمایشگاه از واگذاری زمین خودداری و اعلام کرده‌اند تا بدهی اجاره‌ زمین و ساخت غرفه‌ مربوط به نمایشگاه سال 90 پرداخت نگردد، به هیچ‌یک از متقاضیان ایرانی اعم از بخش دولتی و خصوصی اجازه‌ حضور در نمایشگاه را نخواهند داد. بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهی و تسویه‌حساب سال گذشته اقدام لازم به عمل آید تا اعتبار کشور ایران زیر سوال نرود و امکان حضور اعضای جامعه در نمایشگاه مزبور فراهم آید." 

پرستو فروهر: دستگاه قضایی هیچ تعهدی به عدالت از خود نشان نداد

Posted: 18 Nov 2012 07:28 AM PST

مژگان مدزس علوم
جرس: چهارده سال از قتل فجیع داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در یکم آذر سال 77 می گذرد. جنایتی که سرآغاز افشاء شدن قتل شمار زیادی از دگراندیشان و نویسندگان بود که به قتل های زنجیره ای معروف شد.  

 

به فاصله چند روز بعد از قتل "داریوش فروهر"، رهبر حزب ملت ایران و همسرش "پروانه فروهر" در منزل مسکونی اشان، جسد دو نویسنده دگراندیش دیگر به نام های "محمد مختاری" و "محمد جعفر" پوینده در جاده های اطراف شهر تهران پیدا شد. به دنبال بازتاب گسترده این قتل ها و اصرار "محمد خاتمی"، رئیس جمهور وقت، وزارت اطلاعات با صدور بیانیه ای این قتل های سیاسی را بر عهده عناصر خودسر خود گذاشت.
دادگاه رسیدگی به قتل های زنجیره ای به صورت غیرعلنی و بدون حضور خانواده مقتولان و وکلای آنها برگزار شد. در پی روند غیرقانونی رسیدگی به این پرونده، خانواده مقتولان دادگاه را به دلیل "عدم رفع نقص پرونده" و "عدم معرفی آمران اصلی" تحریم کردند. بدین ترتیب دادگاه متهمان قتل‌های زنجیره‌ای بدون نتیجه و معرفی آمران و مسببان اصلی مختومه اعلام شد. اما با گذشت چهارده سال نقش این قتل ها در وضعیت سیاسی کشور همچنان پر رنگ باقی مانده و تلاش برای کاستن توجه افکار عمومی به این جنایات، بی ثمر مانده است.
البته این بی توجهی فقط به این موضوع خلاصه نمی شود، چرا که حاکمیت ایران اجازه برگزاری مراسم به خانواده مقتولان نمی دهد و حتی در مواردی حسب اعلام خانواده ها، آنان را مورد آزاد و اذیت قرار می دهد. در تازه ترین مورد می توان به توقیف گذرنامه "پرستو فروهر" که برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرش به ایران رفته است، اشاره کرد.
از همین رو در آستانه چهاردهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر با پرستو فروهر به گفت و گو نشستیم که متن آن در پی می آید:


خانم فروهر امسال در آستانه ورودتان به ایران برای برگزاری مراسم سالگرد والدین‌تان، گذرنامه شما توقیف شد، این بار علتی را برای این اقدام بیان کردند؟
هیچ توضیحی ندادند. البته مثل همیشه در پاسخ به سوال ما می گویند که دستور از بالاست. بنابراین تنها احضاریه‌ای به دستم دادند که در روز هفتم آذر ماه باید به محلی در اداره گذرنامه مراجعه کنم.


آیا امسال نیز همچون سال های گذشته برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرتان تهدید مشخصی از سوی مسئولان امنیتی صورت گرفته است؟
طی هشت سال گذشته برگزاری مراسم سالگرد پدر و مادرم همیشه با ممنوعیت کامل رو به رو بوده است. هر سال برگه ای برای این ممنوعیت به صورت رسمی به من ابلاغ می شد. اما امسال تا الان که با شما صحبت می کنم چنین برگه ای دریافت نکرده ام و امیدوارم امسال بتوانم مراسم سالگرد پدر و مادرم را با آرامش برگزار کنم و این مسئله را حق خود می دانم.


این پرونده در دادگاه ها مختومه اعلام شد اما اعتراض شما به روند رسیدگی و دادخواهی شما برای رسیدگی مجدد در یک دادگاه عادلانه همچنان ادامه دارد. به نظر شما باز بودن این پرونده در نزد افکار عمومی، سبب افزایش این فشارها و محدودیت ها است؟
بله، همانطور که اشاره کردید حساسیت عمومی نسبت به دادخواهی ناتمام مانده در مورد قتل های سیاسی آذر 77 همچنان بالاست و به دنبال آن فشارها هم به صورت صعودی در حال افزایش است. اگرچه باید گفت در شرایط کنونی فشار عمومی بر بسیاری از کسانی‌ که حساسیت های سیاسی و اجتماعی دارند بالا رفته و شاید بروز این حساسیت چندان شکل عمومی در خیلی جاها به خود نمی گیرد. اما در هر حال ما امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا این پرونده مورد دادرسی عادلانه قرار گیرد.


تلاش های شما طی این سال ها باعث شده است تا نام شما را در بسیاری از نوشته ها در کنار نام دختران مبارزان سیاسی از جمله نهرو و آلنده بیاورند. آیا تلاش های مستمر شما تنها دادخواهی یک فرزند برای قتل پدر و مادر بوده یا اعتراضی به برخوردهایی است که با دگراندیشان و آزادی خواهان در کشور صورت می گیرد؟
به باور من این دو از هم جدا نیست. این حساسیت های اخلاقی و انسانی ماست که ما را وادار به واکنش در چارچوب های بزرگتر می کند. مسلم است من به عنوان کسی که پیکر پاره پاره شده پدر و مادرش را تحویل گرفته است، این مسئله را دنبال کند. انگیزه فردی برای ایستادگی بر روی این مسئله دادخواهی بسیار بزرگ بوده است؛ اما این یک مسئله اجتماعی سیاسی است و یک مسئله فردی نیست. بنابراین از این چارچوب فردی یک نوع تعهد انسانی و اخلاقی راه پیدا می کند و به سرنوشت بسیاری دیگر ارتباط پیدا می کند. من با فرزندان بسیاری آشنا شدم که سرنوشتی همچون سرنوشت من دارند. ما با هم یک خانواده هستیم و درد مشترک داریم. بنابراین تلاش هایمان هم مشترک است و مسئله روی حقوق دگراندیشان در این جامعه است که به آن شکل فجیح از آنها سلب شده است.


آیا در این مسیر دچار شک و تردید در مورد بی ثمر بودن این تلاش ها شده اید؟
این شک و تردید همراه دائمی من است و لحظه ای نیست. زمانی که شما تلاش مستمر برای نتیجه گرفتن و حل مسئله انجام می دهید و با سد روبرو می شوید، لحظه ای نمی توانید تحلیل ها را پس بزنید و مدام باید از درون خودتان نیرو بیرون بکشید تا استقامت کنید. این شک و تردید حداقل در مورد آدمی مثل من که اصولا ذهنش با شک و تردید سر و کار دارد، همیشه همراه بوده است. در این راه بارها دچار خستگی شدم و در بسیاری از جاها این خشمی که در من است تبدیل به بغض شده است. اینها کلنجارهایی است که متاسفانه همیشه همراه قضیه بوده است و شاید پیامد این تلاش های مکرر بدون اینکه به لحاظ عملی و واقعی بتوانم بگویم ما قدمی برداشتیم، بوده است. چراکه در دادرسی آن پرونده با سد دستگاه قضایی روبرو شدیم که هیچ تعهدی به عدالت از خود نشان نداد و تمامی تلاش ها به لحاظ عملی هیچ دستاورد قضایی در برنداشت؛ منتهی آنچه که وجود داشته است استقامت بر روی یکسری اصول انسانی و اخلاقی بوده که برای من بسیار مهم است و بدون این استقامت تعریف خودم را بعنوان یک انسان گم خواهم کرد.


خانم فروهر! در کتاب "سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند" به یک تضاد درونی و حسی که در هر بار بازگشت به ایران وجود داشته است، اشاره کرده اید. آیا این حس دوگانگی، عشق و خشم تاثیری بر روی نگاه ایران دوستی شما که از پدر به ارث برده اید، داشته است؟
ببینید در عنوان کتاب هم همین تضادی که شما از آن نام می برید، دیده می شود. عنوان کتاب این است: "سرزمینی که پدر و مادرم در آن به قتل رسیدند" و تیتر دوم آن است "ابراز عشق به ایران" و دقیقا این رابطه با این سرزمین و خانه ای که من در آن بزرگ شده ام، بوده است. شاهد تلاش انسانی و شرافت و صلابت پدر و مادرم بودم، شاهد خنده ها و امیدهایشان بودم و تبدیل شدن همین خانه به قتلگاهی چنان فجیع، زایش یک تضاد درونی است. برای من این خانه مثل یک آینه کوچک است؛ از سرزمینی که حس تعلق عمیقی به آن دارم اما در عین حال زخم هایی را بر ذهن و روح من و امثال من بر جای گذاشته است. این تضاد واقعی است و این کلنجار و تلاشی هم که انجام می دهم به نوعی کلنجار رفتن با این تضاد است؛ برای زدودن آنچه که به این همه درد منجر می شود. روند دادخواهی که ما بدنبال آن هستیم، دقیقا برای این است که پالایشی پدید آید تا بشود دردها و زخم ها را به گذشته سپرد و این تنها زمانی رخ می دهد که یک دادرسی عادلانه انجام شود. اگر من شاهد ایران دوستی پدر و مادرم بودم، شاهد تلاش آنها برای ساختن ایرانی آزاد و آباد هم بوده ام.


کتاب اخیر شما با عنوان "بخوان به نام ایران" با همین هدف نگاشته شده است؟ و آیا یک روایت شخصی از زندگی سیاسی داریوش و پروانه فروهر است یا یک روایت تاریخی از رویدادهای سیاسی؟
کتاب اول که در واقع به زبان آلمانی نوشته شده در حقیقت سفرنامه های من به ایران است که سعی کرده ام روند رسیدگی از تمام مسائل حاشیه ای، از برخوردهای انسانی مردم عادی و راننده تاکسی و برخوردهای افرادی که رابطه نزدیکتری با قضیه داشتند تا مسائل قضایی که این پرونده داشته است را به تصویر بکشم.
کتاب "بخوان به نام ایران" که به زبان فارسی نوشته شده است، روایت من از زندگی پدر و مادرم است. در این کتاب سعی کردم تا نگاهی از درون به چالش ها و امیدها و تلاش های سیاسی پدر و مادرم بازکنم. در حقیقت محور اصلی کتاب مبارزه و تلاش پدر و مادرم برای آزادی و عدالت اجتماعی و استقلال ایران بوده است.


مخاطب کتاب اول، خوانندگان آلمانی هستند. مخاطب اصلی "بخوان بنام ایران" کیست؟
کتاب "بخوان بنام ایران" به زبان فارسی نوشته شده است و مخاطب آن نسل بچه های خودم و نسل جوان است. نسل جوانی که شاید بدلیل اینکه حکومت در دوره های متوالی سعی کرده است تا قرائت خودش را از تاریخ به جامعه تحمیل کند و حافظه از جامعه ما سلب شده است تا دسترسی به اتفاقاتی که در گذشته افتاده را نداشته باشند. به همین خاطر تلاش من این بوده است تا دسترسی نسل جوانی که می خواهد بداند چه اتفاقاتی در گذشته افتاده است و چه روندهایی بوده و در کجا راه ها از مسیر اصلی خود تغییر داده شده است را آسان کنم. امیدوارم جوان ها و کسانی که علاقمندی های سیاسی اجتماعی دارند، این کتاب را بخوانند تا با این قرائت هم آشنا شوند.
شما یک فرد سیاسی نیستید اما در این سال ها در جریان پیگیری ها برای شناسایی و محاکمه آمران اصلی قتل پدر و مادر خود در معرض جریان های سیاسی قرار گرفتید. سیاست تا چه حد در کارهای هنری شما تاثیر گذاشته است؟
من در یک خانواده سیاسی به دنیا آمده و بزرگ شده ام. اگر می گویم که فرد سیاسی نیستم این بدین معنا نیست که حساسیت های سیاسی و اجتماعی ندارم؛ بلکه حساسیت های سیاسی و اجتماعی خود را از مجرای فعالیت سازمان های سیاسی پیش نمی ببرم. مسلم است هر انسانی که در جامعه ای زندگی می کند با سیاست سر و کار دارد. سیاست، نوع روابط اجتماعی و نوع قدرتی که بر جامعه حاکم است را تعیین می کند. پس انسان غیرسیاسی وجود ندارد. منتهی اینکه این حساسیت های سیاسی اجتماعی را از چه مجرایی بیان می کنیم و چه راهکارهایی برای آن پیدا می کنیم، اینها متفاوت است. حرفه من هنر است. تفاوت هنر و سیاست در این است که سیاست در جستجوی پاسخ هاست و هنر به دنبال باز کردن فضا برای سوال ها و تردیدهاست. ذهن و شخصیت من بیشتر به دنبال سوال ها و تردیدها است.


در چهاردهمین سالگرد قتل ها، چه نگاهی دارید؟
امید به دادخواهی برای من و بسیاری کسانی که عزیزان خود را زیربار خشونت های سیاسی از دست داده اند، یک التیام است. این زخمی که بر سرنوشت ما خورده است تنها در صورت دادرسی صحیح در خصوص چنین جنایت هایی است که می تواند التیام پیدا کند. امیدوارم از راه های مختلف این مسئله یادآوری شود و زنده بماند تا شرایط برای دادرسی صحیح فراهم شود.

 

سقوط اولویت دارو و تجهیزات پزشکی به جایگاه هشتم ارز مرجع

Posted: 18 Nov 2012 07:15 AM PST

جرس: رئیس انجمن تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی گفت: غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت های اول و دوم ارز مرجع جای داشت اما علی رغم برنامه ریزی های انجام شده و تلاش وافر مسئولین وزارت بهداشت این ۲ اقلام از ارز مرجع خارج شده و با اطلاعات حاصله ارز تخصیصی برای اولویت دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت هشتم قرار گرفته است.

آب‌خیز دار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که چطور ماشین های لوکس با ارز مرجع تخصیص داده شده وارد کشور می شوند خاطر نشان کرد: با سقوط ارز تخصیصی دارو تجهیزات پزشکی سلامت جامعه تهدید می شود و به نوعی به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بی توجهی شده است.

وی تصریح کرد: آیا بی توجهی به سلامت روان و جسم مردم موضوعی است که بتوان آن را نادیده گرفت یا بعد ها در برابر خسارات ناشی از آن پاسخگو بود.

آب‌خیز دار تاکید کرد: اهمیت سلامت جامعه کمتر از سلاح های نظامی نیست و نباید فراموش کنیم بیمارستان های ما با کمبود های زیادی در بخش دارو و تجهیزات پزشکی مواجه اند.

وی با بیان این که فشار ناشی از این بی توجهی و اهمال به بیماران و خانواده هایشان وارد می شود خاطر نشان کرد: متاسفانه علیرغم تلاش مسئولین وزارت بهداشت در تلاش از ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی این کالاها نادیده گرفته شده اند.

ارجاع بیمار به بخش آزاد پیامد نادیده گرفتن جایگاه دارو است

وی با بیان این که شنیده شده است برخی از نسخ پزشکی بیمار را به بخش خصوصی ارجاع می دهد خاطر نشان کرد: وقتی پزشک در مراکز مشخصی دارو را نمی یابد و بیمار نیازمند تهیه دارو است و داروخانه ها خالی راهی جز ارجاع بیمار به بخش خصوصی و آزاد باقی نمی ماند.

رئیس انجمن تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تاکید کرد: پزشکی که داور و تجهیزات را با قیمت آزاد تهیه کرده است نمی تواند آن را با قیمتی پایین تر به بیمار تحویل دهد.

وی گفت: شرایط سلامت بیماران را نشانه گرفته است و فشار مضاعفی را به جامعه وارد می کند.

وی تاکید کرد: این شرایط نوعی اضطرار عمومی است و باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود تا تشویق و نگرانی از حوزه سلامت مردم خارج شود 

معاون پارلمانی رئیس دولت: دولت زمان حضور احمدی‌نژاد در مجلس را مشخص می‌کند

Posted: 18 Nov 2012 07:00 AM PST

جرس: معاون پارلمانی احمدی‌نژاد با بیان اینکه فعلا زمانی برای حضور رئیس دولت به مجلس مشخص نشده است، انتشار خبری مینی بر حضور وی در ۱۴ آذر در صحن علنی مجلس را رد کرد.

به گزارش مهر، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت باید زمان حضور وی در صحن علنی مجلس را اعلام کند افزود: فعلا ما زمان حضور رئیس قوه مجریه در مجلس را به هئیت رئیسه تقدیم نکردیم.

وی گفت: هرگاه این زمان مشخص شود آن را اعلام خواهیم کرد.

فروزنده ادامه داد: از این رو انتشار خبری مبنی بر حضور رئیس جمهور در ۱۴ آذر در صحن علنی صحت ندارد.

بنابراین گزارش، یکی از اعضای هئیت رئیسه مجلس از حضور رئیس دولت در صحن علنی مجلس خبر داده بود و گفت: احمدی نژاد ۱۴ آذز جهت پاسخگویی به نمایندگان در صحن علنی حضور پیدا خواهد کرد. 

عکس خبری - نماینده مجلس در صحن علنی از حال رفت

Posted: 18 Nov 2012 06:31 AM PST

 

واگذاری ۲۳ هزار مسکن مهر بدون آب و برق

Posted: 18 Nov 2012 06:30 AM PST

جرس: مدیرعامل شهر جدید پرند با بیان اینکه متقاضیانی که پرونده مسکن مهر آنها مسدود شده برای طی مراحل بعدی و دریافت قرارداد پیش‌فروش اقدام کنند، گفت: با قاطعیت می‌گویم ۲۳ هزار مسکن مهر را بدون آب و برق واگذار می‌کنیم.

به گزارش فارس، سعید صابونی تاکید کرد: به شدت از شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیرو شاکی هستیم چرا که برای ۳۸ هزار واحد مسکونی انشعاب فاضلاب و برای ۲۳ هزار واحد مسکونی انشعاب آب تامین کرد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: پس این زمین‌ها بر و کف داشته که شرکت آب و فاضلاب استان تهران، انشعاب آب و فاضلاب آنها را تامین کرده است چرا که اگر اینگونه نبود و شیب آن معکوس بود نمی‌توانستند این کار را انجام دهند.

مدیر عامل شهر جدید پرند ادامه داد: از ۳۸ هزار واحد مسکونی ۲۳ هزار واحد مسکونی دارای انشعاب آب است و از برنامه تامین آب ۱۵ هزار انشعاب عقب هستند.

وی تصریح کرد: اگر شرکت آب و فاضلاب استان تهران ماموریت خود را به موقع انجام دهد شرکت گاز و برق نیز می‌توانند بعد از آنها برای تامین انشعاب گاز و برق وارد عمل شوند.

صابونی گفت: اگر شرکت آب و فاضلاب نمی‌تواند انشعاب آب این ۲۳ هزار واحد مسکونی را تامین کند با قاطعیت اعلام می‌کنم که این واحدهای مسکونی را بدون آب و برق به مردم تحویل می‌دهیم تا مردم خود مطالبات‌شان را از وزارت نیرو اخذ کنند.