جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سوال از احمدی نژاد و هشدار رهبری؛ اختلاف ها علنی می شود؟

Posted: 06 Nov 2012 09:00 AM PST

مرجان سیادت
جرس: طرح سوال از رییس قوه مجریه در جلسه روز یکشنبه(14 آبان) در صحن علنی قرائت شد و اکنون محمود احمدی نژاد کمتر از یک ماه زمان دارد تا برای دومین بار ظرف هشت ماه گذشته در پیشگاه نمایندگان قرار گیرد. احمدی نژاد پس از جدی شدن زمزمه طرح سوال، تهدید کرد که در مجلس دست به افشاگری خواهد زد اما تهدید او پیش از سخنرانی هفته گذشته(10 آبان) آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود که از مسوولان خواست اختلاف های خود را علنی نکنند و هشدار داد که علنی کردن اختلاف ها به معنای خیانت است. پس از هشدار رهبری، رییسان هر سه قوه در جمهوری اسلامی با ارسال نامه هایی از منویات وی اعلام تابعیت کردند اما نامه احمدی نژاد حاوی تاکید بر قدرت بالای وی در نظام تصمیم گیری جمهوری اسلامی بود و نشانی از عقب نشینی وی در مقابل قوه قضاییه و مقننه دیده نمی شد.  

 

احمدی نژاد نخستین رییس دولت ایران است که سابقه حضور در مجلس و پاسخ به سوالات نمایندگان را دارد. پیش از او، "ابوالحسن بنی صدر نخستین" رییس جمهور ایران از سوی حامیان آیت الله خمینی رای به عدم کفایت سیاسی او دادند و برکنار شد. شیوه احمدی نژاد اما متفاوت است؛ او نه کاندیدای مورد حمایت سازمان مجاهدین خلق بوده و نه اصلاح طلبان که اصولگرایان مجلس بخواهند از او توضیح بخواهند. احمدی نژاد منتخب نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در سال 84 بود و در انتخابات سال 88 نیز رهبر جمهوری اسلامی تمام قد از او حمایت کرد و گفت که نظرش به نظر احمدی نژاد نزدیک تر است.
با این حال احمدی نژاد پس از انتخابات سال 88 بنا را بر ناسازگاری با حامی اصلی خود یعنی رهبر جمهوری اسلامی گذاشت. از نپذیرفتن احکام حکومتی رهبر در برکناری مشایی گرفته تا برکنار نکردن وزیر اطلاعات و قهر 11 روزه با خامنه ای.
چنین شد که علی مطهری و اصولگرایان مجلس نشین اپوزیسیون احمدی نژاد، برای طرح سوال از رییس دولت نزدیک به یکسال تلاش کردند تا سرانجام این اتفاق تاریخ در 24 اسفند سال 90 رخ داد و احمدی نژاد به میان نمایندگان آمد و به پرسش های آنها درباره متروی تهران، در راس بودن مجلس، قهر 11 روزه، حجاب، مکتب ایرانی و ... پاسخ داد.
همان زمان هم وکیل الدوله های مجلس ابتدا با سخن خوش نمایندگان را ترغیب کردند تا از پیگیری سوال از رییس دولت کوتاه آیند. عده ای را تطمیع کردند و برخی از جمله حشمت الله فلاحت پیشه را تهدید کردند که اگر می خواهید در انتخابات مجلس نهم رای بیاورید بی خیال سوال شوید. با این حال تلاش های آقاتهرانی، کوچک زاده، رسایی، حسینیان، حداد عادل و ... به نتیجه نرسید و احمدی نژاد به مجلس آمد.
حضور احمدی نژاد اما نوعی ساختارشکنی در پاسخ به مجلس بود؛ خنده ها و کنایه های او نمایندگان را عصبانی کرد. او گفت که اگر با خود دولت مشورت شده بود، سوالات مناسب تری پیشنهاد می‌کرد و به طعنه گفت که طراح سوال‌ها همان کسی است که مدرک دانشگاهی خود را "با فشار دادن یک شاسی" گرفته‌است. منظور احمدی نژاد علی مطهری بود.
رییس دولت تاکید کرد که آخر سال است می‌خواهم با هم یک مقدار صفا بکنیم. برخی نمایندگان اعتراض کردند که "طراح سوال آقای دکتر مطهری هستند که مدرک دکترا دارند این چه حرفی است که رئیس جمهور می‌زند؟"
وی در مورد پاسخ های خود به پرسش‌های نمایندگان نیز گفت که "انصاف داشته باشید حالا که می‌خواهید نمره دهید نمره بالایی بدهید چرا که من خوب پاسخ دادم و حتی اضافه هم نوشتم و اگر کمتر از ۲۰ بدهید بی‌معرفتی و نامردی است."
طنزهای گزنده احمدی نژاد در پاسخ به نمایندگان آنها را برآن داشت تا با تغییر آیین نامه مجلس هنگام سوال از رییس دولت روشی تعبیه کنند که پاسخ دهنده هرچه می خواهد نگوید و برود. براساس آیین نامه جدید مجلس، پس از پاسخ به پرسش ها از سوی رییس دولت، موافقان و مخالفان درباره آن نظر می دهند و سپس درباره اقناع نمایندگان رای گیری می شود.

روشی تازه برای طرح سوال

فراز و نشیب های شدید قیمت ارز، ورشکستگی تولیدکنندگان، وضعیت کشاورزی، تخصیص ارز برای واردات کالاهای لوکس و اقتصاد خراب ایران از جمله مهم ترین محورهای طرح جدید سوال از احمدی نژاد است. این بار اما سوال از رییس جمهور بیشتر از مجلس هشتم برای خود مخالفان جدی دارد. کوچک زاده، رسایی، حدادعادل، آقاتهرانی و ... از جمله نمایندگانی هستند که همانند مجلس هشتم با طرح سوال مخالف اند. با این تفاوت که روش آنها برای جلوگیری از طرح سوال با مجلس هشتم تفاوت چشم گیری پیدا کرده است. آنها که برای خود فراکسیونی کم تعداد با نام اصولگرایان دارد معتقدند بیان این نکته از سوی رهبر جمهوری اسلامی که قوای سه گانه آرامش کشور را برهم نزنند به معنای مخالفت او با طرح سوال از احمدی نژاد است.
مهدی کوچک زاده در روز تقدیم طرح سوال به هیئت رییسه خطاب به لاریجانی چنین گفت: "آقای رییس انسان عاقل لازم نیست مثل بچه‌های کوچک دستور بگیرد. بنده و چهار نفر دیگر از نمایندگان از بیانات رهبر معظم انقلاب می‌فهمیم که تمایل ایشان به طرح سوال از رییس‌جمهور در شرایط فعلی وجود ندارد. اگر اختیار با مقام معظم رهبری بود تصمیم می‌گرفتند که این سوال مطرح نشود. باید از ایما و اشاره فهمید که نظرات رهبری چیست. بنده و همفکرانم در مجلسی که بر خلاف نظر رهبر معظم انقلاب که برای ما کشف شده، نمی‌مانیم. شما نیز به وظیفه خود عمل کنید."
لاریجانی هم پاسخ داد که "شما باید طبق آیین‌نامه حرف بزنید. برداشت شما از آیین‌نامه محترم است ولی نمی‌توانید برداشت خود از نظر مقام معظم رهبری را معیار عمل قرار دهید. مجلس مطابق آیین‌نامه تصمیم‌گیری می‌کند. رهبری چیزی به ما اعلام نکرده‌اند. حال شما و دوستان‌تان از مجلس خارج شوید قطعا خلاف آیین‌نامه عمل کرده‌اید."
همزمان کوچک زاده و دوستان او نمایندگان را برای آبستراکسیون تحریک کردند تا جلسه از رسمیت بیفتد اما در نهایت 16 نفر جلسه را ترک کردند.
همزمان افرادی چون احمد توکلی و الیاس نادران نیز با طرح سوال از احمدی نژاد مخالت کردند. به اعتقاد نمایندگان منتقد احمدی نژاد و مخالف سوال، با توجه به تجربه قبلی ممکن است احمدی نژاد دوباره مجلس را مورد استهزا قرار دهد یا اینکه دست به افشاگری بزند و برای نظام تولید دردسر کند. توکلی به احمدی نژاد چنین توصیه کرد: "در پاسخ دادن درایت کرده و شان خود، مجلس و حساسیت بازار ارز را حفظ کند؛ چراکه در غیر این‌صورت التهاب در بازار ارز تشدید می‌شود و دود آن به چشم مردم می‌رود. کسی که وفادار به مردم است باید این نکته را رعایت کند." اظهارات توکلی نشانه نگرانی آن دست از نمایندگی است که معتقدند حضور احمدی نژاد در مجلس مساوی است با بیان ناگفته های جمهوری اسلامی از سوی او و بهتر بود که ای شش ماه تا پایان عمر دولت هم نمایندگان دندان روی جگر می گذاشتند تا سایه احمدی نژاد کوتاه شود.
 

عبرت از تجربه‌ی گذشته

در طرف مقابل اما نمایندگانی هستند که معتقدند احمدی نژاد هرچه خواست بگوید اما این دلیل نمی شود که حق قانونی آنها به خاطر ترس از ناگفته های رییس دولت به فراموشی سپرده شود.
علی مطهری نماینده تهران و پیش قراول طرح سوال از احمدی نژاد در واکنش به این صحبت که رئیس دولت گفته در صورت حضور در مجلس برای پاسخ به نمایندگان ناگفته‌هایش را می‌گوید، اعلام کرد: "رئیس جمهور می‌خواهد مجلس را بترساند تا از سوال عقب‌نشینی کند اما ما استقبال می‌کنیم احمدی‌نژاد هر چه دارد بگوید و خیال همه را راحت کند."
طراح سوال از احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد در صورتی که محمود احمدی‌نژاد برای پاسخ به سوال به مجلس بیاید بار دیگر مجلس را به سخره نگیرد، چنین توضیح داد:‌ "این بار آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شده و پس از صحبت‌های رئیس جمهور و پاسخ وی، نمایندگان می‌توانند صحبت کنند و مجلس رأی‌گیری کند که آیا از توضیحات رئیس جمهور قانع شده است یا خیر. بنابراین دست آقای رئیس جمهور آن قدرها باز نیست و این دفعه مثل دفعه قبل نیست."

بازی تازه احمدی نژاد
سوال نمایندگان از رییس دولت اما در ابتدا 76 امضا داشت که به همراه اسامی امضاکنندگان ابتدا در خبرگزاری فارس و سپس در سایر رسانه ها منتشر شد. با این حال حامیان احمدی نژاد معتقدند طرح سوال فاقد حد نصاب لازم برای حضور احمدی نژاد در مجلس است. به گفته یک نماینده مجلس "علی مطهری در حالی که تعداد امضاهای طرح از حد نصاب خارج شده بود 5 امضا که در اختیار داشت را به آن اضافه کرد تا اعلام وصول شود."
اظهارات نمایندگان دولت در حالی است که طرح سوال در اواسط مهرماه ماه با 102 امضا به هیئت رییسه تحویل شده بود و طی این بود تعدادی از نمایندگان سوالات خود را پس گرفتند.
لطف الله فروزنده معاون پارلمانی احمدی نژاد و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثاگران که سوال از رییس دولت نخستین آزمون وی در تعامل با مجلس بوده معتقد است "40 امضا از این طرح پس گرفته شده بنابراین از دستور کار مجلس باید خارج شود. بر اساس آیین نامه طرح سئوال از رئیس جمهور باید بیشتر از 74 امضا داشته باشد، با توجه به اینکه این 4 نماینده اعلام کرده اند پیش از اعلام وصول طرح امضای خود را پس گرفته اند طرح سئوال از رئیس جمهور با 73 امضا اعلام وصول شده و به احمدی نژاد ابلاغ شده است بنابر این فاقد اعتبار است."
"عبدالرضا مصری" سخنگوی هیئت رییسه مجلس اما در پاسخ اعلام کرد که "با توجه به اینکه در حال حاضر مجلس 286 نماینده دارد، امضای یک چهارم آنها یعنی حداکثر 72 نفر برای طرح سوال از رییس جمهور کافی است اما در شرایط فعلی سوال از رییس جمهور 76 امضا دارد که نشان می‌دهد که آنچه انجام شده منطبق با آیین‌نامه بوده است."
حالا 30 روز تا زمان حضور احمدی نژاد برای پاسخگویی به پرسش های نمایندگان مهلت باقی مانده است. او از زمان دستگیری علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی خود استراتژی سکوت خود را به حمله تغییر داده و همین تغییر موضع است که نگرانی نمایندگان را برانگیخته است. حمله احمدی نژاد به قوه قضاییه، مجلس، شهرداری، سازمان تبلیغات، سپاه، خبرگزاری فارس و ... در کنفرانس مطبوعاتی 11 مهرماه نشان از بازی جدید احمدی نژاد شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دارد.

منابع آب خرم آباد تا صد در صد به خشکی رسیده ند

Posted: 06 Nov 2012 07:19 AM PST

یک مقام مسئول محلی:

جـــرس: مدیر آب و فاضلاب روستایی خرم‎آباد از خشک شدن ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی آب‎های سطحی، چشمه‎‎ها و قنات‎ها در شهرستان خبر داد.


به گزارش ایسنا، علی دالوند افزود: خشکسالی در سال اخیر و سال گذشته تأثیر زیادی بر کمبود آب سفره‎های زیرزمینی گذاشته است.


وی اظهار کرد: آبهای سطحی، چشمه‎ها و قنات‎ها بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد با خشکی مواجه شدند که همین امر باعث شد برای تأمین آب روستاییان ۱۲ حلقه چاه‎ نیمه عمیق کف‎شکنی شود.


مدیر آبفا خرم‎آباد با بیان این‌که روستاییان ۷۰۰ میلیون تومان به اداره امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان بدهکارند، عنوان کرد: امیدوارم مردم هرچه زودتر بدهی خود را بپردازند تا کار خدمات‎رسانی به نحو احسن انجام شود چون این هزینه صرف کارکرد برق مصرفی و تعمیرات ‎می‎شود.


وی افزود: ۱۸ پروژه آبرسانی به ۳۹ روستا انجام شده و حدود ۲۵۰۰ خانوار از نعمت آب شرب سالم بهره‎مند شده‎اند که اعتبار هزینه شده آن ۲۵ میلیارد ریال است.


دالوند با بیان اینکه ۱۵ پروژه آبرسانی نیمه کاره مانده‎اند، اظهار کرد: هزینه این پروژه‎ها از اعتبارات سال ۹۱ پیش بینی شده که با جذب اعتبار، این طرح‌ها تکمیل خواهند شد.‎

 

هاشمی: در حال حاضر دلسوزان کشور بر لزوم پذیرش اشتباه و اصلاح رفتارها و سیاست‌ها تأکید دارند

Posted: 06 Nov 2012 07:19 AM PST

جـــرس: هاشمی رفسنجانی ضمن تبیین شاخص اصلی دولت وحدت ملی و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیتهای نظام برای عبور از ناکارآمدی ها، بر لزوم برگزاری انتخابات عادلانه ، شفاف و قانونی با حضور تمام دلسوزان نظام تصریح کرد و گفت : راه ایجاد هماهنگی و وحدت در کشور و مقابله با خطرات گزنده دشمنان، جمع سلایق مختلف زیر چتر منافع و مصالح نظام، حول محور اسلام و قانون اساسی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیداربا جمعی از احزاب و اصلاح‌طلبان، پیروزی انقلاب اسلامی، توفیقات دوران دفاع مقدس، سازندگی و توسعه و پیشرفت کشور از ابتدا تاکنون را با حضور تأثیرگذار مردم ممکن دانست و گفت: امام راحل عظیم‌الشأن بعد از پیروزی انقلاب اعلام کردند، مردم ولی‌نعمت ما هستند و همه چیز باید با رأی و خواست مردم به پیش برود.


هاشمی رفسنجانی، عبور از مراحل سخت تثبیت انقلاب، رفراندوم و تدوین قانون اساسی و سایر مراحل دشوار دهه اول انقلاب را تنها در سایه حمایت بی‌دریغ و مجدّانه مردم ممکن خواند و تصریح کرد: کدام انقلاب را در دنیا سراغ دارید که بعد از گذشت دو ماه از پیروزی، انتخاب نظام سیاسی را به رفراندوم بگذارد و به سرعت قانون اساسی کشور را تصویب و مجلس قانون‌‌گذاری و خبرگان را شکل دهد؟


وی در ادامه تلاش برای حذف و یا کمرنگ کردن نقش روحانیت و دستاوردهای ۳۰ ساله انقلاب را اولین هدف جریانی انحرافی خواند که به دلیل ملاحظاتی، دهه اول را نمی‌توانستند به طور مستقیم مورد حمله قرار دهند و بعدها با دستاویز قرار دادن ارزش‌ها و اعتقادات مقدسی چون امام زمان(عج) اهداف انحرافی خود را به ضرر منافع و پیشرفت کشور و نظام اجرا کردند.


هاشمی رفسنجـانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی همـه موفقیت‌های خود در عرصه‌هـای دفاع مقدس، سازندگی، توسعه و پیشرفت را در سایه احکام اسلام، خرد و عقل‌جمعی و حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌های حساس به دست آورده است، گفت: اگر از امکانات مادی، منابع انسانی و موقعیت جغرافیایی کشور در چند سال اخیر به خوبی استفاده می‌شد و از فرصت افزایش درآمدهای عظیم ارزی چند سال اخیر در جهت خوداتکایی و حمایت از تولید پایدار بهره مناسب می‌بردیم، شرایط تحریم و تهدیدهای کنونی قدرت‌های جهانی را بهتر مدیریت کرده و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کردیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، معرفی مردم و نظام اسلامی ایران از سوی دشمنان به عنوان غیرمتجانس با نظام و انضباط بین‌المللی و نیز تهمت‌هایی نظیر تروریست و صادرکننده مواد مخدر را ظلم به مردم متمدن، متدین و دارای تمدن کهن چندین هزار ساله خواند و تصریح کرد: اذهان آزاده جهان و کسانی که عدل و انصاف را مدنظر قرار می‌دهند، اذعان می‌کنند که ملت ایران، ملتی ریشه‌دار، آشنا و ملتزم به اصول جهانی و بین‌المللی و معتقد به ارزش‌های والای اسلامی و انسانی و مکتب پربار اهل بیت(ع) است.


وی همچنین افزود: باید با عقلانیت و پرهیز از افراطی‌گری از حقوق ملتمان در قبال این حجم از تهمت‌ها، به درستی دفاع کنیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تبیین ایجاد وحدت ملی در کشور گفت: وحدت ملی، یعنی در عین داشتن اختلافات سلیقه‌ای در مورد منافع و مصالح نظام وحدت و هماهنگی ایجاد شود.


وی با تأکید بر لزوم حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی به منظور استحکام انقلاب و نظام اسلامی در داخل و عرصه بین‌المللی گفت: در حال حاضر، همه دلسوزان کشور از جناح‌ها و گروه‌های گوناگون، بر لزوم پذیرش اشتباه و اصلاح رفتارها و سیاست‌ها تأکید دارند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خودی و غیرخودی کردن نیروهای دلسوز و وفادار به نظام اسلامی و قانون اساسی را مخلّ وحدت و همدلی ملی دانست و تأکید کرد: در زمان امام که حزب جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب، در اوج اقتدار و قدرت برای پیروزی در همه انتخابات بود امام درس بزرگی به مسئولان دادند و دستور فرمودند جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در شهرستان‌ها نباید کاندیدا معرفی کند و این نظر امام برای شکستن انحصار و انحصارگرایی در کشور بود.


وی افزود: باید زمینه را برای حضور عادلانه و باانگیزه همه سلایق و گروه‌های وفادار و ملتزم به قانون اساسی فراهم کنیم تا انتخاباتی پرشور، عادلانه و کاملاً قانونی برگزار و چشم طمع دشمنان کشور را کور نماییم.


هاشمی رفسنجانی تحزب و احترام به شخصیت حزبی افراد را از الزامات پویایی فضای سیاسی جامعه عنوان کرد و گفت: باید از تمام کسانی که با همه فشارها و تضییقات در چارچوب قانـون اساسی به فعالیت و مشارکت جمعـی ادامه داده و عِرق دین، ملـت و منافع نظام و مردم را دارند، تشکر و قدردانی کرد.

 

پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین

Posted: 06 Nov 2012 07:00 AM PST

با عقب نشینی مقامات زندان
جـــرس: بنا به آخرین گزارش ها، زندانیان اعتصابی زن در زندان اوین، بعد از ظهر روز سه شنبه شانزدهم آبان ماه، به اعتصاب غذای خود پایان دادند.


امین احمدیان، همسر بهاره هدایت طی یادداشتی در صفحه فیس بوک خود نوشت:

با تنظیم شکایتی از ماموران خاطی و تعهد مسئولین حفاظت و بازرسی زندان اوین مبنی بر پیگیری مسئله و برخورد با افراد خاطی و عدم تکرار اینگونه مسائل در آینده، هشت زن زندانی اعتصاب کننده به اعتصاب غذای خود پایان دادند.


-اعتصاب کنندگان توسط شورای انضباطی زندان به سه هفته ممنوعیت ملاقات و انتقال به انفرادی محکوم شده اند که با اعتراض آنان این حکم فعلا به مدت شش ماه تعلیق شده است!


وی افزود: دو نکته; گزارش هایی که در بعضی از سایت ها درج گردیده و در آن به برهنه کردن زندانیان اشاره شده صحت ندارد، همچنین اخباری که دیروز در بعضی سایتهای مغرض مبنی بر شکسته شدن اعتصاب زنان پس از تهدید به لغو مرخصی! اشاره کرده اند نیز کذب و عاری از حقیقت است.

وظیفه خود می دانم که از کلیه دوستان و همراهان و سایت های خبری و رسانه ها که با همدلی از این حرکت مدنی زندانیان حمایت کردند و با اطلاع رسانی و حمایتهای معنوی خود از اعتصاب کنندگان، آنان را همراهی کردند صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری کنم.

 

مرخصی استعلاجی حسین رونقی از زندان اوین

Posted: 06 Nov 2012 07:00 AM PST

جـــرس: سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین دقایقی پیش به مرخصی آمد.


به گزارش کلمه، سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از دو روز پیش در اعتراض به قانون شکنی‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم دست به اعتصاب غذا زده بود دقایقی پیش به مرخصی درمانی آمد.


حسین رونقی ملکی پیش‌تر به مسئولان قضایی و امنیتی گفته بود که در صورت بی‌توجهی و عدم رسیدگی و پاسخگویی، دست به اعتصاب غذا خواهد زد. این زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت خود، بازداشت امدادگران، قانون شکنی‌ها، قانون گریزی‌ها، ناروایی‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم اعتصاب غذا را آغاز کرده است.


وی روز گذشته در نامه ای به مادر خود گفته بود: می‌دانی که زندان سیاسی، غالبا اهرم فشاری است بر آنان که تن به زور و سرکوب می‌دهند و عهد خود را برای آزادی سرزمینمان از یاد نمی‌برند. اما آنان که با دروغ، با قدرت طلبی و با استبداد حکومت می‌کنند نیک می‌دانند که نمی‌توانند خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند. آنان که با نام دین، مردم را در ماه حرام به خاک و خون کشیدند، فاجعه کهریزک را به بار آوردند، فرزندان ایران را شکنجه کرده و به زندان انداختند، خوب می‌دانند روزی باید پاسخگوی اعمالشان باشند و همانگونه که خداوند در قرآن فرموده همه ظالمان نتیجه اعمال خطایشان را خواهند دید.


در بخشی از این نامه آمده بود: آزادی حق انسانی است و سرچشمه این حق، فطرت، طبیعت، شأن انسانی و انسانیت اوست. کم نیستند مردان و زنانی که برای چشیدن طعم آزادی و عدالت، زندان‌ها و شکنجه‌ها دیده‌اند و من هم به سان آن‌ها. معتقدم زندان پاسخ اندیشه نیست. من امروز در زندان در اعتراض به قانون شکنی‌ها، قانون گریزی‌ها، نا‌روایی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ی حاکم سکوت نمی‌کنم و با آخرین وسیله یعنی اعتصاب غذا برای رسیدن به ابتدایی‌ترین خواسته‌ها و حقوق انسانی به اعتراض خود ادامه می‌دهم چرا که در حاکمیت هیچ فریاد رسی به ندای ما توجه بکند. امید که همچو گذشته مردمان سرزمینم ما را یاری کنند و به فریاد من و همراهانم گوش فرا دهند.

 

نباید چیز سختی باشه!

Posted: 06 Nov 2012 06:56 AM PST

یاشار دارالشفاء
حرف های فلسفی و ادبی زدن دیگه برای توصیف این لحظه، خیلی کلیشه ای تر از اونی هستند که فکرشو بکنی.  



خوب! دیگه چیزی نمونده...


من چی فکر می کنم؟


فکر می کنم، نباید چیز سختی باشه....اگر تحمل کردنی ام بوده، همین 7-6 ماه گذشته بوده که همش توی این فشار و استرس بودم: بمونم، برم....برم، بمونم....بمونم، برم.... تحمل کردنِ یک انتظار زهر ماری..... بعضی وقت ها حس می کردی گوسفندی هستی که منتظرِ ذبحش کنن، بعضی وقت ها حس می کردی قهرمانی هستی که منتظرِ تکریمش کنن، بعضی وقت ها حس می کردی موجود اضافی ای هستی که باید هرچه زودتر قالو بکنی و بزنی به چاک....


خلاصه، هرچی که بود بالاخره سر رسید؛ حالا میشه همه احساس ها وارونه بشن.... میشه یکمی بترسی.....میشه دوست نداشته باشی بری اون تو اما حاضرم نباشی تصمیمتو برای موندن عوض کنی.


گاهی وقت ها باید نباشی، گاهی وقت ها باید سخت نگرفت، بذاری سختی تو رو بگیره، باید تماشا کنی یا شایدم بذاری تماشات کنن......چه می دونم.....


حرف های فلسفی و ادبی زدن دیگه برای توصیف این لحظه، خیلی کلیشه ای تر از اونی هستند که فکرشو بکنی.


دلم می خواد از چیزهای ساده حرف بزنم.....از اینکه حالم خیلی خوبه، که حس یه تجربه ی جدید رو دارم تا رفتن به استقبال یک فاجعه......خیلی مهم نیست که چند ساعت بعد، چند روز بعد یا چند ماه بعد، چه اتفاقایی بیفته یا نیفته.....همینکه دنیا چند دقیقه اش رو هم به ما قرض بده، بسه!


دوست دارم همه چی خیلی سریع اتفاق بیفته، خیلی سریع! درست عین دوران بچگی که می رفتیم آمپول بزنیم: اونقدر سرمون رو گرم می کردن و حواسمون رو پَرت، که نمی فهمیدیم کی سوزن، سوراخمون کرد. دوست دارم چشمهام رو ببندم و لحظه ی بعد که بازشون می کنم، روی کف سلول، پتو روم باشه و من در حالی که به سقف خیره شدم، مشغول لاس زدن با عشق هایی باشم که هرگز فرصتی برای پرداختن بهشون نداشتم.


هنوزم فکر می کنم نباید چیز سختی باشه.....نه نیست.....نه نیست.....نه نیست.


منبع: وبلاگ کاوه دارالشفا


  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


اوین و باغ سبز قالیباف

Posted: 06 Nov 2012 05:47 AM PST

مرتضی کاظمیان
 در باغ سبزی که قالیباف نشان می‌دهد، تنها جای زندان اوین عوض می‌شود؛ ساختارها همچنان بازتولید خواهند شد.


شهردار تهران برای نشستن بر صدر قوه مجریه جمهوری اسلامی خیز برداشته است؛ این نکته را که او فرد مطلوب رهبر جمهوری اسلامی و جریان امنیتی ـ نظامی ـ رانتی مسلط در حاکمیت است یا فرد دیگری چون علی‌اکبر ولایتی، زمان مشخص خواهد کرد؛ اما رویاهای محمدباقر قالیباف به‌جای خود محفوظ است.


قالیباف از 84 تا 92، هشت سال صبوری کرده و کوشیده بر مسند شهرداری تهران، توان اجرایی خود را به رخ کشد. هم‌زمان، او تلاش کرده تا در قول و فعل، اعتماد صاحبان اصلی قدرت در جمهوری اسلامی را نسبت به خود ـ آن‌هم پس از تجربه‌ی تلخ احمدی‌نژاد برای آیت‌الله خامنه‌ای و همراهان ـ جلب کند.

شهردار تهران البته برای تاثیرگذاری بر آن بخش از جامعه که در انتخابات آتی شرکت خواهند کرد، دیرزمانی است دست به‌کار شده؛ جدیدترین اقدام و اظهارنظر قالیباف، ابتدای این هفته در مراسم افتتاح «باغ موزه قصر» رخ نمود: «آماده هستیم زندان اوین را با پرداخت هزینه‌های آن تحویل بگیریم و اگر بناست مکان دیگری توسط شهرداری ساخته شود، آمادگی ساخت آن را داریم تا درنهایت زندان اوین هم به یک مرکز تفریحی تربیتی بزرگ برای اهالی پایتخت تبدیل شود.» جالب این‌جاست که قالیباف از «موافقت اولیه»ی قوه قضاییه نیز خبر داده است.

تملک زمین‌های کوهپایه‌های اوین، به قدر لازم برای شهردار تهران سودآور است که با درآمدش بتواند زندان‌ها و بازداشتگاه‌هایی دیگر ـ در نقاط دور و پرت پایتخت ـ بنا کند؛ صدها سلول انفرادی در بندهای عجیب و غریب، و صدها سلول جمعی در بازداشتگاه‌هایی جدید، و این همه مجهز به امکانات جدید، همه رقم امکانات امنیتی و انتظامی، برای حفاظت از زندانیان. این برای فرمانده‌ی اسبق نیروی انتظامی کشور که در دوران اصلاحات، بخشی از «اطلاعات موازی» را مدیریت می‌کرد، کار دشواری نیست. ده‌ها روزنامه‌نگار، نویسنده، دانشجو، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی در «اماکن نیروی انتظامی» هدف خشونت و تهدید و توهین و بازجویی‌های غیرقانونی قرار می‌گرفتند و وادار به اعتراف دروغین می‌شدند. این‌چنین، بنا کردن زندان اوین جدید، با رعایت تمامی لوازم امنیتی، برای رییس اسبق قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران، کار دشواری نیست.

سردار دیروز و استاد امروز دانشگاه تهران، مثل دیگر حوزه‌ها (ازجمله سیر قدرت‌جویی خود در جمهوری اسلامی) می‌کوشد روبناها را ترمیم کند؛ زندان اوین که نامش مساوی است با سرکوب، و به‌ویژه پس از کودتای انتخاباتی 88 مترادف شده با خشونت و اختناق و انسداد سیاسی، از متن پایتخت به حاشیه می‌رود. دراین‌صورت دیگر چشمان کسی دیوارهای بلند و قطور اوین را نخواهد دید، و کمتر شهروندی با دیدن اوین از زندانیان سیاسی یاد خواهد کرد. چنان‌که کسی نخواهد پرسید چند هزار زندانی این زندان، در متن کدام ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، بالیده و رشد کرده‌اند و به اوین رسیده‌اند. بعید است قالیباف از ده‌ها کارشناس ارشدی که جذب شهرداری تهران کرده، خواسته باشد در پی پاسخ گفتن به این پرسش ـ و سئوال‌های مشابه ـ باشند؛ و بعیدتر آن است که اگر پاسخ محتمل، ارجاعی به حاکمیت اقتدارگرا و سرکوبگر داشته باشد، قالیباف در پی علنی کردن آن و انتقاد از وضع مستقر برآید.

قالیباف اوین را موزه خواهد کرد؛ اما بعید است بندهای امنیتی دو ـ الف و 209 و 240 اوین را چونان موزه‌ای حفظ کند؛ سلول‌هایی که در اوج خشونت خونین و سرکوب غیرانسانی شهروندان معترض به نتایج انتخابات، به شکلی فله‌ای  بازداشت‌شدگان را در خود جا داده بود. سلول‌هایی که نجات یافتگان دهه‌ی 60 خاطره‌ها از تراکم‌های غریب آن دارند؛ خاطراتی که حتی بازداشت شدگان 88 نیز به دشواری آن را باور می‌کنند.
ا
وین اگر موزه شود، مثل «موزه عبرت» (جایگزین «کمیته مشترک» رژیم شاهنشاهی و «بازداشتگاه توحید» دهه 60 و 70 ) تنها فهرست طیفی از ساکنان خود را بازخوانی خواهد کرد. کسی در ورودی آن نخواهد نوشت که در دهه‌های 60 و 70 و 80 و حتی در همین ابتدای دهه 90، چه تعداد از فرزندان ایران‌زمین به اتهام داشتن عقیده‌ای دیگر، و به‌خاطر مخالفت یا مبارزه با سامان سیاسی مستقر، به شکلی غیرقانونی در آن محبوس شدند، هدف شکنجه قرار گرفتند، و چون قربانیان قتل عام سال 1367، اعدام شدند، یا همچون زهرا کاظمی در کنج انفرادی جان باختند، و یا مثل هدی صابر قربانی مثلث زر و زور و تزویر شدند.

سردار دیروز سپاه پاسداران، امروز تمایلی به بازخوانی حوادث دهه‌ی 60 یا حتی تأمل در وقایع خونین 1388 ندارد؛ او حتی در مقام شهردار تهران، ضرورتی نمی‌بیند که از حقوق مدنی شهروندان شهرش، دفاع کند.

دل‌خوش به جلب نظر مثبت رهبر جمهوری اسلامی و امیدوار به همراهی جریان امنیتی ـ نظامی ـ رانتی مسلط در حاکمیت، قالیباف می‌کوشد برای شهروندان خسته از سیمای احمدی‌نژاد، به‌مثابه‌ی مدیری باکفایت و توانمند جلوه‌گر شود، که البته هم‌زمان با دغدغه‌های عمرانی، حوزه‌ی فرهنگ را نیز از یاد نمی‌برد. این‌چنین، بزرگان سینما و تئاتر ایران (عزت‌الله انتظامی، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، ایرج راد و...) را همراه می‌کند که در آیین افتتاح «باغ‌ ـ موزه‌ی قصر» شریک شوند. و وعده‌ی باغ ـ موزه‌‌ای دیگر (اوین) می‌دهد.

سردار دیروز که ترجیح می‌دهد او را بیشتر یک مدیر اجرایی کارآمد و حتی خلبان و دکتر بخوانند و بدانند، تمایلی ندارد که از حال و روز امروز نخست وزیر دوران دفاع مقدس بگوید یا به وضع زندگی امروز رییس اسبق بنیاد شهید جمهوری اسلامی بپردازد. موسوی و کروبی، خطوط قرمز نظام‌ (آیت‌الله خامنه‌ای)اند و قالیباف این مهم را خوب دریافته است. چنان‌که مایل نیست کسی از او بپرسد برای نسرین ستوده و دیگر زنان زندانی سیاسی چه کرده، یا برای مصطفی تاج‌زاده‌ای که سه سال است در زندان مجرد در حبس بسر می‌برد، و نیز برای دیگر سبزهای معترض به نتایج انتخابات، و روشنفکران و حقوقدانان و روزنامه‌نگاران و دانشجویان و معلمان و کارگران پیگیر حقوق اساسی خویش، چه گامی ـ با استفاده از جایگاه حقوقی و امکانات خود ـ برداشته است.

شهردار امروز پایتخت در دهه‌ای به‌دنیا آمد (1340) و کودکی کرد و بزرگ‌ شد که پابه‌پای بالیدن او، دیوارهای اوین بلند شدند، و سلول‌های انفرادی تکثیر. تبدیل کردن باغ سیدضیاء به باغ ـ موزه، کار دشواری نیست، اگر نام «اوین» را با خود حمل نمی‌کرد.

این‌که قالیباف گزینه‌ی ایده‌آل رهبر جمهوری اسلامی و جریان امنیتی ـ نظامی ـ رانتی همسو و گرداگرد وی است یا نه، بعدتر مشخص خواهد شد؛ دست‌کم، تجربه‌ی انتخابات سال 1384 نشان می‌دهد که قالیباف نمی‌تواند خیلی به قول‌ها و همراهی‌های بیت رهبری و مجتبی خامنه‌ای، مطمئن باشد. اما در مورد طبقه متوسط مدرن، به‌نظر می‌رسد شهردار پایتخت ـ که می‌کوشد مدرن جلوه کند ـ اگر نخواهد به دغدغه‌های سیاسی و نیاز آنان به مشارکت واقعی سیاسی اعتنا کند، آب در هاون خواهد کوبید. «سبزها» نیک می‌دانند که در باغ سبزی که قالیباف به ایرانیان نشان می‌دهد، تنها جای زندان اوین عوض می‌شود؛ ساختارهایی که اوین را سرپا نگه می‌دارند و از متهمان سیاسی و مجرمان و قربانیان اجتماعی آکنده می‌کنند، همچنان در سامان سیاسی اقتدارگرا، سرکوبگر و متکی به شخص، بازتولید خواهند شد.
 

  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


واکنش تند ایران به گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

Posted: 06 Nov 2012 04:09 AM PST

جـــرس: در پی اظهارات روز گذشتۀ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر "خودداری جمهوری اسلامی از همکاری لازم" با این نهاد بین المللی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، از سازمان ملل به دلیل "بی‌توجهی به برنامه های اتمی اسرائیل" انتقاد کرد.

 

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه طی گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد بعد از گزارش نوامبر سال گذشته درباره پارچین، مذاکرات آژانس و ایران افزایش یافته اما هیچ نتیجه مشخصی در این باره حاصل نشده است.

به گزارش مهر، محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، در سخنانی در جلسه مجمع عمومی برای رسیدگی به گزارش سالیانه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که "جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر کشورهای جنبش عدم تعهد، تلاش برخی کشورها برای سیاسی کردن فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی را رد می کند و خواستار پایان هرگونه مداخله در کار آژانس است."


نماینده جمهوری اسلامی همچنین از برخورد تبعیض آمیز برخی قدرتهای غربی در موضوع هسته ای و کمک آنها به اسرائیل ابراز تاسف کرد و گفت: "این گونه اقدامات می تواند اقتدار، کارآمدی و اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی را در معرض خطر قرار دهد و اعتبار پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و حق مسلم اعضای آن برای توسعه، تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی اتمی با اهداف صلح آمیز و بدون هرگونه تبعیض را با مشکل مواجه سازد."

گفتنی است، آمانو در گزارش اخیر خود بار دیگر از عدم شفافیت در مورد ماهیت برنامه های اتمی ایران ابراز ناخرسندی کرده و گفته بود که ایران همکاری لازم را از خود نشان نمی دهد تا بتوانیم اطمینان لازم بیابیم که این کشور دارای مواد یا فعالیت های اتمی اعلام نشده نیست. وی افزود: "در نتیجه، آزانس نمی تواند تایید کند که تمامی مواد و فعالیت های هسته ای موجود در ایران دارای ماهیت صلح آمیز است."

جانشین فرمانده سپاه: ملت ایران عزت با فقر را بر ذلت در ثروت ترجیح می دهد

Posted: 06 Nov 2012 04:02 AM PST

جـــرس: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران می گوید: ملت ایران با روح مقاومت خود عزت با فقر را بر ذلت در ثروت ترجیح داده و با مقاومت در برابر تحریم ها مقابل هیچ کس زانو نخواهد زد.


به گزارش ایرنا، پاسدار حسین سلامی روز سه شنبه با اشاره به تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی گفت: کشور ما دارای ظرفیت ها و ذخایر علمی ، منابع انسانی ، اقتصادی و قدرت مدیریت بالایی است و با استفاده از این فرصت ها و عبور از راه مقاومت از سختی ها گذر می کند.


وی ادعا کرد: راه مقاومت برای ملت ما به برکت داشتن رهبری هدایتگر ، با ایمان و صالح آسان و هموار بوده و صبر و مقاومت و توجه به رهنمودهای ولایت فقیه عبور از این تنگناها را برای ما آسان می کند.


وی گفت: تمامی پیشرفت هایی که در حال حاضر کشورمان به آن نایل شده در سایه مقاومت و صبر ملت ایران است.


وی افزود: هیچ جنگی در طول تاریخ معاصر به اندازه جنگ تحمیلی علیه ایران نابرابرانه نبوده ، ولی شهدای ما با توسل به نیروی ایمان و تبعیت از رهنمودهای ولایت فقیه توانستند الگویی از انقلاب برای جهانیان بسازند.


وی گفت: شهدای ما لباس عزت ، عظمت ، افتخار و غرور الهی بر تن این ملت پوشاندند و اجازه ندادند کشور ما به کشوری اشغال شده و استعمار شده تبدیل شود.

 

جزئیات بازداشت چند مدیر متخلف وزارت ارشاد/ فرار یکی از متهمان به کانادا

Posted: 06 Nov 2012 03:54 AM PST

جـــرس: بر اساس اخبار دریافتی، اخیرا چند تن از مدیران و کارکنان وزارت ارشاد در پی کشف برخی تخلفات مالی بازداشت شده اند. بازداشت این افراد مربوط به سه پرونده مالی است.


اولین پرونده مربوط به پرداخت غیرقانونی 3 میلیارد تومان در قالب کمک بلاعوض به خانمی بوده که به عنوان منشی در سازمان سینمایی مشغول به کار بود. هر چند که این فرد هم کنون به کشور کانادا گریخته است، اما برخی عوامل موثر در پرداخت این وام بلاعوض شناسایی شده اند.


به گزارش آفتاب، پرونده دوم مربوط به تبانی مالی در مرکز رسانه های دیجیتال است که طی آن با تصویب کمک های بلاعوض به پروژه های صوری و سندسازی، مبالغ قابل توجهی از بیت المال برداشت شده است. عوامل این تبانی دو برادر بوده اند که از دوره مدیریت اسبق مرکز رسانه های دیجیتال، در این سازمان مشغول به کار شده اند.


سومین پرونده به سرپرست یکی از دفاتر زیرمجموعه‌ی این وزارتخانه مربوط می شود. بر اساس اطلاعات بدست آمده از منابع آگاه در وزارت ارشاد، وی به دریافت رشوه و فروش مجوزهای صادره مشغول بوده و از محل آن مبلغ قابل توجهی تحصیل مال نامشروع داشته است.


یکی از مقامات وزارت ارشاد که نخواست نامش فاش شود گفت: پرونده های مذکور در مرحله تکمیل تحقیقات است و مدیران ارشاد هم تصمیم گرفته اند پس از اتمام مراحل قضایی درباره آن اطلاع رسانی کنند.