جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محمد خاتمی از کسی برای کاندیداتوری دعوت نکرده است

Posted: 27 Nov 2012 06:40 AM PST

جـــرس: منابع نزدیک به سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین، شایعات منتشر شده درباره حمایت او از یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را تکذیب می کنند.

 

در پی انتشار خبری درباره دعوت سید محمد خاتمی از برخی شخصیت‌های اصلاح طلب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، سایت ندای سبز آزادی با منبع آگاهی نزدیک به آقای خاتمی تماس گرفت. این منبع آگاه که تمایل به انتشار نامش نداشت، این خبر را کذب محض خواند و گفت: هم آقای خاتمی و هم شخصیتی که نامش در این خبر جعلی منتشر شده است، درباره انتخابات پیش رو مواضع روشنی دارند که آن را در ماه های گذشته مکررا اعلام کرده اند. هر دو نفر ایشان فراهم شدن شرایط عادلانه برای ورود به انتخابات را مورد تاکید قرار داده و به طور ویژه بر لزوم رفع حصرها و حبس ها و جلب اعتماد افکار عمومی بر سلامت انتخابات تاکید کرده اند.


این منبع آگاه با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهوری پیشین در جمع فعالان اصلاح طلب گفت: آقای خاتمی به روشنی اعلام کردند که از نظر ایشان آمدن در صحنه انتخابات نباید به معنی استحاله و دست برداشتن از اصول اصلاح طلبی باشد و نباید دهن کجی به مردم یا بخش های قابل توجه از مردم بشود. آقای خاتمی همچنین شرایطی که امکان شرکت در انتخابات را فراهم می کند را شرح داده اند. تلاش های ایشان هم معطوف به ایجاد این شرایط است. لذا اساسا صحبتی درباره مصادیق انتخاباتی یا حتی شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آینده مطرح نشده است.


این منبع، دغدغه رییس جمهوری پیشین در شرایط فعلی را ادامه حبس دهها زندانی سیاسی و تداوم حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد دانست و گفت که خاتمی در شرایط کنونی درباره کاندیداتوری و کیفیت حضور در انتخابات با کسی صحبت نکرده و انتشار این شایعات تنها با هدف ایجاد اختلاف و جنگ روانی علیه اصلاح طلبان صورت گرفته است.


روز گذشته آیت الله موسوی خوئینی ها، ریس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نیز مانند سیدمحمد خاتمی و دیگر شخصیت‌های برجسته اصلاح طلب، ورود به انتخابات را بدون حل شدن مسئله حصر رهبران جنبش سبز و زندانیان .سیاسی بی فایده دانسته بود.
 

یک دادگاه عالی بریتانیا با تحویل نصرت الله تاجیک به آمریکا مخالفت کرد

Posted: 27 Nov 2012 06:40 AM PST

جـــرس: یک دادگاه عالی بریتانیا با تحویل نصرت الله تاجیک به آمریکا مخالفت کرده و همچنین خواستار آزادی او شده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از گاردین، نصرت‌الله تاجیک، سفیر پیشین ایران دراردن، از سال ۲۰۰۶ میلادی (شش سال پیش) به اتهام «تلاش برای خرید و انتقال دوربین‌های دید در شب به ایران» در انگلستان در بازداشت خانگی بسر می برد.


از آن زمان آمریکا از بریتانیا خواسته بود آقای تاجیک را برای محاکمه به ایالات متحده تحویل دهد.
 

واکنش ها به لغو برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای

Posted: 27 Nov 2012 06:23 AM PST

جـــرس: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در واکنش به تصمیم آمریکا برای به تعویق انداختن کنفرانس "خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای" این اقدام را نقض آشکار پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) دانسته است.


به گزارش بی بی سی، به گفته علی اصغر سلطانیه "آمریکا این کنفرانس را گروگان گرفته است."


نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین افزود: "این تصمیم آمریکا ثابت می‌کند که آمریکا متحد نزدیک و حامی توان تسلیحات هسته‌ای اسرائیل و نقض حقوق بین الملل است."


وزارت خارجه آمریکا روزجمعه ۲۳ نوامبر (۳ آذر) اعلام کرد "به دلیل شرایط فعلی خاورمیانه و این واقعیت که کشورهای منطقه در مورد شرایط تشکیل این کنفرانس به توافق نرسیده‌اند، این کنفرانس تشکیل نخواهد شد."


قرار بود کنفرانس "خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای" در ماه دسامبر در هلسینکی، پایتخت فنلاند برگزار شود.
مقامات بریتانیا و سازمان ملل متحد به دنبال تصمیم آمریکا در مورد به تعویق انداختن کنفرانس، ابراز امیدواری کردند که این کنفرانس هر چه سریعتر برگزار شود.


در این رابطه آلیستر برت، معاون وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای که روز شنبه ۲۴ نوامبر منتشر شد، گفت: "ما از برگزاری هر چه سریعتر این کنفرانس حمایت می‌کنیم."


آقای برت همچنین تاکید کرد که بریتانیا از تلاش‌های جاکو لاجاوا، معاون وزیر خارجه فنلاند، برای مذاکرات چند جانبه بیشتر با کشورهای منطقه و رسیدن به توافقاتی برای برگزاری کنفرانس در سال ۲۰۱۳ میلادی استقبال می‌کند.
آقای لاجاوا که کشورش قرار بود میزبانی این کنفرانس را برعهده داشته باشد هم گفت که او پیشنهاد می‌کند مذاکرات چند جانبه هر چه سریعتر برگزار شود.


ترکیه ضمن ابراز تاسف از به تعویق افتادن این کنفرانس، در بیانیه ای که روز گذشته (دوشنبه ۲۶ نوامبر) منتشر کرد با اشاره به شرایط حساس فعلی در خاورمیانه، نسبت به برگزاری این کنفرانس در نزدیکترین زمان ممکن ابراز امیدواری کرد.


ایده تشکیل کنفرانس "خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای"، در سال ۲۰۱۰ میلادی در کنفرانس بازنگری ان.پی.تی با حضور ۱۸۹ کشور ارائه شد.


دیپلمات های غربی معتقدند که این کنفرانس به دلیل تفاوت هایی اساسی در دیدگاههای کشورهای شرکت کننده ممکن است با پیشرفت زیادی همراه نباشد. تفاوت‌هایی که آمریکا از آنها به عنوان "برداشت‌های کاملا متفاوت" در این مورد یاد کرده است.


بسیاری از تحلیل گران با توجه به دیدگاه ایران و کشورهای عربی که تجهیزات هسته‌ای اسرائیل را تهدیدی اصلی برای منطقه می‌دانند و واکنش اسرائیل و کشورهای غربی در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران، نسبت به نتایج برگزاری چنین کنفرانسی چندان خوشبین نیستند.
 

فائزه هاشمی: مرخصی اعطایی پیشکش، به دیگر زندانیان ستمدیده مرخصی دهید

Posted: 27 Nov 2012 06:05 AM PST

جـــرس: فائزه هاشمی زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در نامه ای ضمن تاکید بر عدم استفاده از مرخصی گفته است که اگر دادستان مرحمت دارد، با مرخصی زندانیانی موافقت کنند که ماه‌ها و بلکه سال هاست با دلایل واهی در زندان به سر می‌برند. نه من که با محکومیت شش ماهه فقط دو ماه است در زندان هستم و خود را اساسا مستحق استفاده از مرخصی در مقابل این زنان ستم دیده نمی‌بینم.

 

به گزارش کلمه، فرزند دربند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ی خود آورده است که بازیچه دست دادستان نیستم که هر زمان تشخیص دادند مرا به اینجا بیاورند و هر زمان تشخیص دادند مرا از اینجا ببرند، مرخصی اعطایی ایشان پیشکش خودشان.


دیروز گزارش شده بود که هفته ی گذشته مقامات قضایی طی تماس با یکی از اعضای خانواده هاشمی درخواست کرده اند که برای مرخصی فائزه هاشمی برای وی وثیقه آماده شود. اما پس از سپردن وثیقه، مسوولان با مخالفت فائزه هاشمی برای اعزام به مرخصی روبرو شدند.


فائزه هاشمی اول مهر ماه سال جاری ساعت ۱۲ شب به طور ناگهانی در منزل مسکونی اش بازداشت و نیمه شب به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.


فائزه هاشمی که با روحیه بالا در بند زنان زندان اوین به ترجمه کتاب مشغول است پیش از این نیز در ملاقات های خود به خانواده تصریح کرده بود که هرگز تقاضای عفو نخواهد کرد.


بر اساس این گزارش طی این مدت بارها خانواده های دیگر زندانیان سیاسی زن نیز از روحیه ی همکاری و کمک رسانی به بقیه ی زندانیان در بند گفته و تاکید کرده اند که حضور وی در بند زنان فضای امید را به این بند آورده است.


حکم شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه ها و فعالیت های رسانه ای وی که به اتهام اهانت به جمهوری اسلامی صادر شده بود، در فروردین ماه سال جاری از سوی دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.


نماینده دوم تهران در مجلس پنجم، در مصاحبه ای که منجر به محکومیت او شد، گفته بود: از «ملتی سرکوب شده، پر از خشم و احساس مظلومیت» می گوید؛ «مردمی که خود را هر چه بیشتر با دروغ‌ها، سوء مدیریت‌ها، عوامفریبی‌ها، زورگویی‌ها، اوباشگری، ظلم‌ها، نابودی منابع و ثروت ملی، از دست رفتن فرصت‌های بین‌المللی، تخریب بیشتر کشور از طرف جریان حاکم روبرو می‌بیند.»


متن کامل این نامه به شرح زیر است:
پیرو برگه مرخصی به تاریخ ۲ / ۹ /۱۳۹۱ مبنی بر دستور دادستان برای مرخصی اینجانب فائزه هاشمی بهرمانی، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین، ضمن عدم پذیرش این مرخصی، دلایل این کارم را در نامه‌ای کوتاه برای اطلاع همه تشریح می‌کنم:
۱ – اینجانب طی دو ماه بازداشت در زندان اوین نه از هیچ مقامی و نه از طریق خانواده‌ام تقاضای مرخصی نداشته‌ام. بنابراین دلیلی برای قبول مرخصی اعطایی جناب آقای دادستان نمی‌بینم.
۲- اگر جناب آقای دادستان لطف و مرحمت دارند با مرخصی زندانیانی موافقت کنند که ماه‌ها و بلکه سال هاست با دلایل واهی در زندان به سر می‌برند. نه من که با محکومیت شش ماهه فقط دو ماه است در زندان هستم و خود را اساسا مستحق استفاده از مرخصی در مقابل این زنان ستم دیده نمی‌بینم. تعدادی از این زنان بار‌ها درخواست مرخصی داده و با اینکه استحقاق استفاده از آن را داشته‌اند نیز تاکنون از این حق محروم مانده‌اند.
۳- آقای دادستان می‌بایست قبل از آوردن من به زندان آن هم با آن وضعیت وحشیانه و غیر قانونی، تبعات آن را در نظر می‌گرفت، چرا که به نظر می‌رسد حضور من این روز‌ها در زندان (البته به زعم خودشان و به نقل از مدیران زندان) موثر‌تر از آزادیم است.
۴- کاش آقای دادستان حداقل آن قدر انصاف داشت و حالا که تشخیص داده حضور من در زندان با پیش بینی خود و روسایشان جور در نیامده حداقل حکم آزادی و مختومه شدن پرونده‌ام را صادر می‌فرمود و نه اعطای مرخصی را!
۵- اینجانب بازیچه دست ایشان نیستم که هر زمان تشخیص دادند مرا به اینجا بیاورند و هر زمان تشخیص دادند مرا از اینجا ببرند، مرخصی اعطایی ایشان پیشکش خودشان.
۶- به امید روزی که هیچ فردی به دلیل داشتن عقیده، بیان عقیده و یا انتقاد از سو مدیریت و ندانم کاری های مسوولان در زندان نباشد و ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم.


فائزه هاشمی بهرمانی
سوم آذر ماه نود و یک
بند زنان زندان اوین
 

یک مقام اورژانس، از بروز عوارض جسمی برای کارکنان یک مرکز هسته‌ای در اصفهان خبر داد

Posted: 27 Nov 2012 05:25 AM PST

جـــرس: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور با بیان اینکه "برای کارکنان کارخانه پردازش اورانیوم اصفهان (یو.سی.اف) عارضه هایی به وجود آمده"، گفت: ما معتقدیم تمام اورژانسهای ما باید آموزش و آمادگی مقابله با حوادث هسته ای را داشته باشند.
 

به گزارش مهر، غلامرضا معصومی روز سه شنبه اظهارداشت: در موضوع اورژانس هسته ای، بحثی که داشتیم این بوده که در حوزه وزارت بهداشت معتقدیم تمام اورژانسهای ما آموزش و آمادگی مقابله با حوادث هسته ای را داشته باشند.

 

وی با اعلام اینکه در استانهایی که بیشتر با موضوع هسته ای درگیر هستند قویتر ظاهر می شویم، افزود: موضوع آموزش را 2 سال است شروع کرده ایم و به خوبی در حال اجراست.

 

معصومی، وظیفه اورژانس هسته ای را شامل ارائه خدماتی دانست که متعاقب مسائل هسته ای پیش می آید.

 

به گفته رئیس اورژانس کشور، آمادگی اورژانس هسته ای خیلی بیشتر از موارد نشت است. به طوریکه  تا الان مشکلی در این زمینه نداشته ایم.

 

وی به مشکلاتی که ممکن است برای ساکنان مجاور مراکز هسته ای در کشور اشاره کرد و افرود: برای کسانی که در منطقه بوده اند مثلا UCF اصفهان عارضه هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته اند.

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور تاکید کرد: اما هنوز اتفاقی به خارج از محیطهای خاص اتمی نداشته ایم.

 

همزمان بی بی سی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که بیشترین مشکل در کارخانه پردازش اورانیوم اصفهان ناشی از وجود گاز فلورید هیدروژن در محیط است و تعداد اماکنی که در آنها تشعشع هسته ای بیش از حد مجاز باشد در این کارخانه زیاد نیست.

 

به گفته این منبع که خواست هویتش محفوظ بماند، تنفس گاز فلورید هیدروژن در مواردی به بروز مشکلات تنفسی در تعدادی از کارکنان این کارخانه منجر شده است.

پهلوگیری مجدد دو ناو جنگی جمهوری اسلامی در سودان

Posted: 27 Nov 2012 05:07 AM PST

جـــرس: همزمان با انتشار خبری در خبرگزاری دولتی سودان، سونا، مبنی بر برنامه دو کشتی ایرانی برای پهلوگیری دوباره در روز جمعه این هفته در یک بندر سودان، سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که ایران از مسیر سودان تلاش برای افزایش ارسال موشک‌های دوربرد و سایر سلاح‌ها به غره را افزایش داده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، الصوارمی خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان، روز دوشنبه به خبرگزاری سونا گفت که دو کشتی ایرانی روز جمعه به منظور سوخت‌گیری و «تامین تدارکات» در «بندر سودان» در کناره دریای سرخ پهلو خواهند گرفت.


در همین زمینه، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» ضمن محکوم کردن آنچه «تلاش‌های ایران برای مسلح کردن دوباره حماس با موشک» نامید، اعلام کرد که بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل صادرات هرگونه سلاح توسط ایران ممنوع است.


به‌گفته وی، ایران در حال جستجوی «راه تازه‌ای» برای مسلح کردن حماس با موشک‌های دوربرد و سایر تجهیزات است. هفته گذشته اسرائیل و حماس بعد از یک درگیری خونین ۸ روزه به توافق آتش‌بس دست یافتند.


گزارش «سی‌ان‌ان» بر اساس گفته‌های مقامات اسرائیل و آمریکایی می‌نویسد که بندر عباس ایران هم اکنون زیر ذره‌بین ماهواره‌های جاسوسی آمریکایی و اسرائیل قرار گرفته است. «مقامات اسرائیل و آمریکا گفته‌اند که مسیر کشتی‌های ایرانی بندر عباس به دریای سرخ و از آنجا به بندر سودان است.


به نوشته این گزارش، برخی از قطعات موشک از طریق زمینی به صحرای سینا قاچاق شده و از آنجا از طریق تونل به غزه برده می‌شود، برخی کشتی‌ها هم با کمی اختلاف مکان به سمت شمال پهلوگیری می‌کنند و محموله‌های کالا پس از تخلیه از طریق صحرای سینا و تونل به غره برده می‌شود».


مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که ایران در صدد است که چندین مسیر جداگانه را برای قاچاق به غزه باز نگه دارد.


آویتال لایبویچ، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز همزمان طی مصاحبه‌ای با این رسانه آمریکایی گفته است که بعد از صلح اسرائیل و حماس، مقامات ایران تلاش برای مسلح کردن دوباره غزه را شدت بخشیده‌اند و هرچه بیشتر برای ارسال موشک به حماس تلاش می‌کنند.


مقامات اسرائیل می‌گویند که مسدود کردن کامل صدها تونلی که از صحرای سینای مصر به غزه کشیده شده است، ناممکن است.


اوایل ماه گذشته، یک هفته پس از آنکه سودان انفجار تاسیسات اسلحه‌سازی «یرموک» در خارطوم، پایتخت سودان، را کار اسرائیل دانست یک ناوگروه ایرانی در در بندر سودان پهلو گرفت.


نیروی دریایی ایران در آن زمان اعلام کرده بود این ناوگروه متشکل از ناو هلیکوپتربر خارک و ناوشکن شهید قندی است که «با هدف اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی درمقابل پدیده شوم تروریسم دریایی به آب‌های آزاد اعزام شده است.»
 

اولتیماتوم انصار حزب الله برای لغو پروانه انتشار فیلم «من مادر هستم»

Posted: 27 Nov 2012 03:12 AM PST

جـــرس: در ادامه مداخلات خشونت بار لباس شخصی های محفلی در امور فرهنگی و هنری کشور، انصار حزب الله این بار نسبت به انتشار فیلم سینمایی «من مادر هستم» هشدار داده و گفته است: "مسئولان تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۷ آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف "من مادرهستم" را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان راسا وارد عمل می شوند."


به گزارش سایت آریا، این فیلم ماجرای اعدام دختری (با بازی باران کوثری) را روایت می کند که در جریان فیلم از سوی دوست صمیمی پدرش به او تجاوز می شود. دختر برای نجات خود مجبور به قتل غیر عمد فرد (با بازی حبیب رضایی) می شود. همسر او (با بازی پانته آ بهرام) رضایت نمی دهند و از دادگاه تقاضای قصاص را می کند. این عدم رضایت و انتقام زن به دلیل یک کینه کهنه از پدر دختر (با بازی فرهاد اصلانی) می باشد.


در بیانیه انصار حزب الله آمده است: ۱۹ مهرماه سال جاری انصار حزب‌الله ایران از سوی هزارن عضو خود در سراسر کشور، با استناد به ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی از جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به ۴ فیلم “برف روی کاج‌ها”، “پل چوبی”، “من مادر هستم” و”من همسرش هستم” و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت نمود و در مقابل سازمان سینمایی نیز در یک عقب نشینی آشکار توقف نمایش عمومی آن را اعلام کرد.


اما با گذشت یک ماه از اعلام وصول شکایت امت حزب‌الله هنوز هیچ نشانه‌ای از رسیدگی به این شکایت مشاهده نمی‌گردد. این درحالی است که سازمان سینمایی، این تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به اتهامات رئیس سازمان سینمایی را حمل بر مسامحه در شرایط کنونی کشور نموده و با فرصت‌طلبی در هنگامه فرارسیدن ایام عزای سالار شهیدان، رسما آغاز نمایش عمومی کثیف‌ترین فیلم ساخته شده در حلقه مجموعه فیلم‌های موجود با موضوع خیانت را از هشتم آذرماه سال جاری اعلام نموده است، تا از مماشات قوه قضائیه و مصروف شدن توان متدینین در مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام حداکثر بهره‌برداری را کرده و با نمایش عمومی فحشا به عادی‌سازی زنا پرداخته و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به این فحشا نشان دهد تا درد جامعه روشنفکرنمای سازنده چنین آثار مستهجنی به ناحق به کل امت شهیدپرور ایران تعمیم داده شود.


امروز سازمان اجرایی انصار حزب‌الله به نمایندگی از هزاران عضو خود ضمن اقامه اعتراض به قوه قضائیه به دلیل فراهم آوردن فرصت برای هتاکان به دین و شریعت و به سخره گیرندگان نظام و انقلاب و خون شهدا، اعلام می‌دارد: امت همیشه در صحنه حزب‌الله در برابر عملکرد شنیع سازمان سینمایی هشیار است و بدینوسیله هشدار می‌‌دهد که این سازمان موظف به پیروی از احکام اسلام و رای علمای دین بوده و دراین راستا تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۷ آذر مهلت دارد حکم لغو مجوز نمایش عمومی فیلم کثیف “من مادرهستم” را اعلام نماید؛ در غیر این صورت مردم متدین با اقتدا به امام شهیدشان راسا وارد عمل گردیده و با عمل به ترتیبات بند”م”وصیتنامه امام خمینی(ره) اعتراض خود را در عرصه عمل و با تحصن در مقابل ساختمان وزارت ارشاد ادامه خواهند داد. بدیهی است توقف اجرای ترتییات بند “م” موکول به تمکین مسئولین بی‌مسئولیت در برابر مطالبه برحق مردم خواهد بود.


سایت آریا نوشته است: اما این نخستین بار نیست که انصار حزب الله نسبت به انتشار یک فیلم هشدار داده است. در ابتدای امسال نیز نیز در پی اکران فیلم های «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» انصار حزب الله واکنش تندی نشان دادند که منجر به پایین آوردن فیلم «گشت ارشاد» از پرده سینماها شد. همچنین چند روز بعد از ورود این فیلم در شبکه خانگی، از انتشار آن جلوگیری کردند.

 

یک مقام پزشکی: قیمت دارو در ایران، هر دو ماه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

Posted: 27 Nov 2012 02:54 AM PST

جـــرس: مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توزیع دارو باوجود محدودیت و کمبود برخی اقلام دارویی ادامه داشته است و هیچ یک از اقلام دارویی در استان به صفر نرسیده است.


به گزارش ایسنا، محمد جعفری انارکی با اشاره به تشکیل جلسات هفتگی کمیته پیگیری کمبودهای دارویی با حضور 10 شرکت بزرگ توزیع دارو استان اصفهان اظهار کرد: در این جلسات کمبودهای دارویی استان، با استفاده از اطلاعات واحد اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گزارش‌های استانداری و گزارش‌های مردمی بررسی می‌شود.


وی افزود: پس از بررسی‌های انجام شده مشکلات دارویی به ستاد توزیع داروی استان که متشکل از دانشگاه‌های قطب پزشکی استان، بیمه‌ها و نمایندگان استانداری است گزارش داده می‌شود تا به حوزه صنعت دارو منعکس شود.


مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سهمیه داروهای خاص استان اصفهان برای نخستین بار در سال جاری در آبان ماه به طور کامل دریافت شده است، ادامه داد: این در حالی است که در ماه‌های گذشته در برخی مواقع معاونت غذا و دارو با کمبود برخی از درخواست‌های خود در این خصوص مواجه بوده است.


جعفری انارکی با اشاره به واردات محدود دو مورد از داروهای شیمی درمانی در کشور اذعان کرد: استان در برهه‌هایی از سال جاری با کمبود 10 قلم داروی خاص مورد نیاز بیماران MS و سرطانی مواجه شده است.

 

وی با بیان اینکه پزشکان برای نوشتن نسخه فقط یک برند خاص یک دارو را در نظر نگیرند، گفت: در برهه‌هایی از سال جاری استان با کمبود برخی از برندهایی دارویی مورد توجه پزشکان مواجه بوده است، درحالی‌که همان دارو با برندی دیگر در بازار موجود بود و امیدواریم متخصصان در این زمان که کشور کمی با مشکل مواجه شده است با ما همکاری کنند و برندهای داخل کشور را نیز در نظر بگیرند.


مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران خاص وارداتی است، تاکید کرد: هر دو ماه به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت داروها 20 درصد افزایش می‌یابد.


جعفری انارکی با بیان اینکه برخی از اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص در داروخانه‌های هلال احمر، سجاد و سیدالشهدا در دسترس است، اضافه کرد: مردم می‌توانند داروهای خاص را در داروخانه‌های سیدالشهدا(ع)، حضرت سجاد(ع) و هلال احمر تهیه کنند.


وی هم‌چنین به کبود شیر خشک اشاره کرد و ادامه داد: کمبودها تنها مربوط به شیر خشک کوپنی است و توزیع شیر خشک آزاد با محدودیتی مواجه نیست.


مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه صادرات شیر خشک کمبودهایی را برای شیر خشک کوپنی در کشور ایجاد کرده است، بیان کرد: شیر خشک کوپنی در حال حاضر سهمیه بندی شده است و بر اساس کوپن‌هایی که در اختیار مردم در شهرها و روستاها قرار گرفته است توزیع انجام می‌شود.


جعفری انارکی با اشاره به اینکه سیاست کلی وزارت بهداشت در راستای استفاده از شیر مادر و محدودیت استفاده از شیر خشک است، ادامه داد: داروخانه‌ها نباید شیرهای خشک کوپنی را در معرض دید قرار دهند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد با مسؤولان داروخانه به شدت برخورد خواهد شد.


 

محروم کردن حبیب الله گلپری‌پور، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام از ملاقات حضوری

Posted: 27 Nov 2012 02:54 AM PST

جـــرس: یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، حبیب الله گلپری‌پور بیش از سه ماه است که از ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم شده است.


بر اساس گزارش کمپین، بعد از درخواستهای متعدد از مسئولین زندان برای ملاقات با خانواده، رئیس زندان پس از چند هفته با ملاقات وی موافقت کرده و خانواده او نیز در طی روزهای هفته‌ گذشته برای ملاقات با فرزند خویش از شهر سنندج عازم سمنان شده بودند اما در آنجا علیرغم دراختیار داشتن موافقت رئیس زندان برای ملاقات، تا ساعت ۴ بعد از ظهر به صورت بلاتکلیف در جلوی درب زندان معطل نگه داشته و بعدا نیز به بهانه‌ پایان وقت اداری اجازه ملاقات این زندانی سیاسی را با اعضای خانواده‌ خود ندادند.


به گفته‌ این فعال حقوق بشر بعد از انتقال ناگهانی حبیب الله گلپری‌پور از زندان مرکزی ارومیه به زندان مرکزی سمنان محدودیت های زیادی برای این زندانی سیاسی ایجاد شده و از جمله امکان ارتباط تلفنی با خانواده‌اش در طول ماههای گذشته نسبت به ماههای اولیه محدود شده است. این منبع آگاه به پرونده آقای گلپری پور همچنین مدعی شد که بخش حفاظت این زندان چندین بار او را دلیل آنچه «انجام تبلیغات سیاسی در داخل زندان» خوانده اند، تهدید به اجرای حکم کرده است.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، حبیب الله گلپری پور در مورخ ۵ مهرماه سال ۸۶ در خروجی شهر مهاباد توسط نیروهای حفاظت اطلاعات مهاباد بازداشت و برای چندین ماه در بازداشتگاهای امنیتی در شهرهای مهاباد، ارومیه و سنندج بازداشت شد.


منابع نزدیک به خانواده او گفته اند که در حین بازداشت او «تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روحی قرار گرفته به طوری که دست و پای وی در زیر شکنجه شکسته شده است.» این زندانی سپس به زندان مهاباد منتقل و در تاریخ ۲۴ اسفندماه به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان ( پژاک ) و سازماندهی مادران صلح کُرد در شهر مهاباد از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. این زندانی کُرد در اعتراض به حکم صادر در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۹ به مدت ۱۵ روز اقدام به اعتصاب غذا کرد. بعد از اعتراض به حکم صادر پرونده به دیوانی عالی کشور ارسال و در آنجا نیز حکم بدوی عینا تائید شد.


به گفته منابع نزدیک به آقای گلپری پور ده در تاریخ ۱۲ آذرماه ماه سال ۸۹ به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۹۰ نیز در یک اقدام ناگهانی نیروهای اداره اطلاعات او را از زندان مرکزی ارومیه به زندان مرکزی سمنان منتقل کردند. این زندانی سیاسی هم اکنون در بند مشاوره یک زندان مرکزی سمنان در میان زندانیان عادی نگهداری می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران: نیازی به مذاکره پنهان با آمریکا نیست

Posted: 27 Nov 2012 02:54 AM PST

جـــرس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه "اگر مذاکره محرمانه با آمریکا وجود داشته آنقدر محرمانه بوده است که من در جریان نیستم"، گفت: نیازی به مذاکره پنهان وجود ندارد و ‌تا زمانی که شرایط آمریکایی‌ها ادامه سیاست‌های گذشته باشد نیازی به مذاکره نیست و هرگاه شرایط فراهم شد دیگر پنهان بودن لازم نیست.
 

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست شب گذشته در برنامه کنکاش در شبکه جام جم درباره موضع رسمی جمهوری اسلامی پیرامون غزه و پشتیبانی و حمایت‌های ایران از مقاومت گفت: بر اساس اصول مهم قانون اساسی ما از همه مظلومان دنیا حمایت کرده و فکر می‌کنیم باید این انقلاب و اهداف آن را تا جایی ادامه دهیم که ریشه ظلم در جهان برچیده شود.

 

وی افزود: کاملاً روشن است که ما از حقوق مردم فلسطین دفاع و از مبارزات آنها همیشه حمایت معنوی داشته‌ایم.

 

بهترین راه حل مساله فلسطین این است که حقوق آنها کامل برگردانده و سرزمین‌شان پس داده شود و با روند دموکراتیک در انتخابات هر کسی را که می خواهند انتخاب و با هر دین و مذهبی به زندگی خود ادامه دهند.

 

مهمانپرست خاطرنشان کرد: با دفاع 8 روزه و اینکه شهرهای اسرائیل مورد حمله حماس و جهاد اسلامی قرار گرفته معادله صهیونیست‌ها به هم خورد و مجبور شدند به دنبال آتش بس باشند و شروط غزه و مقاومت را بپذیرند. در این مدت بعضی از وزرای کابینه آنها از جمله وزیر جنگ استعفا کردند.

 

وی بدون اشاره و رویکرد به اظهارات و اعترافات حماس مبنی بر کمک های تسلحاتی ایران، گفت: جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است به لحاظ معنوی خود را در کنار مردم فلسطین می‌داند. ما با ارسال کمک‌های انسان دوستانه، دارویی و همچنین در امر بازسازی، به فلسطین کمک می‌کنیم.

 

وی در این باره که چرا غزه این بار از سلاح‌هایی استفاده کرد که قدرت دفاعی آنها را بالا برده بود بیان کرد: این یک بحث اصولی است که فکر می‌کنیم همه کشورهای اسلامی باید در دفاع از فلسطین کوشا باشند و فقط به همدردی بی خاصیت اکتفا نکند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: خوشحالیم از این که مردم فلسطین توانستند به حد از توانایی برسند که می‌توانند از خود دفاع کنند. اینکه چطور توانستند یک بحث دفاعی- نظامی است که نظامی‌ها بهتر می‌توانند آن‌را بیان کنند.

وی تاکید کرد: صهیونیست‌ها در کشورهای منطقه اگر احساس کنند جایی ضعیف است و می‌توانند در آنجا پایگاهی داشته باشند معطل نمی‌کنند، اکنون نیز گمان می‌کردند ضعیف‌ترین نقطه به دلیل محاصره کامل سرزمین فلسطین و غزه بود و به همین دلیل نیز حمله کردند که اشتباه در محاسبات باعث شکست آنها شد و به عقیده ما در این مورد تنها یک استعفا کافی نیست و باید استعفاهای بیشتری داشته باشند.

 

ادامه جنگ در غزه برای اسرائیل خطرناک بود

مهمانپرست با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها با وعده‌های امنیت و آرامش مردم را به سمت سرزمین غصب شده کوچ دادند بیان کرد: اکنون آن مردم وقتی می‌بینند تمام شعارها از جمله گنبد آهنین و غیره هیچ کدام کارایی ندارد و مشکلات اقتصادی و معنوی در داخل رژیم صهیونیستی رو به افزایش است، دلیلی برای اینکه بخواهند همچنان به آنها حرف‌ها گوش دهند نمی‌بینند.

 

وی تاکید کرد: ادامه جنگ در غزه می‌توانست برای رژیم صهیونیستی خطرناک باشد چرا که در اوج بمباران غزه مسئولین حماست اعلام می‌کردند که مردم ما شجاعانه ادامه می‌دهند و ما حاضریم پای کار بایستیم. این رژیم صهیونیستی بود که تلاش می‌کرد آتش بس باشد و بزرگترین شرط غزه را مبنی بر اینکه محاصره باید رفع شود و ترور فرماندهان فلسطینی متوقف شود پذیرفت و مسلماً این پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و کشورهای اسلامی درباره غزه گفت: ما به هیچوجه شاهد تلاش جدی برای رفع ظلم که سالیان سال در حق مردم فلسطین می‌شود نبوده‌ایم. همه سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر و کشورهای غربی به بحث فلسطین که می‌رسند سکوت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: انتظار ما از کشورهای اسلامی و منطقه این است که با هم همکاری و وحدت بیشتری داشته باشند و جای دشمن اصلی را با مسایل حاشیه‌ای تغییر ندهند. رژیم صهیونیستی توانایی ندارد به این تجاوزات ادامه دهد. متاسفانه گاهی اوقات کشورهای اسلامی نسبت به اولویت‌های جهان اسلام همت لازم را به خرج نمی‌دهند و درگیر فتنه‌های صهیونیستی می‌شوند.

 

مهمانپرست گفت: همه کارهایی که در منطقه صورت می‌گیرد از طرف رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلال در بین کشورهای حامی مقاومت است.

 

برای دست یابی به اهداف سفرها با هماهنگی صورت گیرد

وی همچنین درباره اهداف سفر علی لاریجانی به منطقه گفت: ما یک ظرفیتی برای دیپلماسی پارلمانی داریم که باید از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف اصلی استفاده کنیم.

 

به گفته وی هر چه قدر سفرها با هماهنگی و در چارچوب تعریف شده انجام شود بهتر می‌توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طبیعتاً مجلس ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌تواند در روشن شدن افکار عمومی و به حرکت در آمدن پارلمان کشورهای مختلف برای جلوگیری از سکوت و دفاع از مقاومت به کار گرفته شود تا به اهداف واحد سیاست خارجه دست یابیم.

 

طرح موضوع واگذاری نفت مجانی به اردن یک شوخی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخباری که به نقل از سفیر کشورمان در اردن مبنی بر واگذاری 30 ساله نفت کشورمان به صورت مجانی به اردن نقل شده بود گفت: معلوم است که طرح موضوع واقعیت ندارد و بیشتر به یک شوخی شبیه است. اگر هر کشوری بخواهد نفت مجانی به دیگران بدهد مشتری های زیادی پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: ‌تلویزیون اردن مصاحبه‌ای با سفیر ما انجام داده که در آنجا موضوعات مختلفی مطرح شده و یکی از مسایل مربوط به روابط تجاری اقتصادی ایران و اردن است. مجری برنامه این مساله را مطرح می‌کند و سفیر ما از همکاری تجاری و اقتصادی و اینکه تیم‌های تجاری می‌توانند با یکدیگر در تبادل باشند استقبال می‌کند.

 

مهمانپرست خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مورد بحث این بود که نفت داده شود و ما کالاهای دیگری را از اردن دریافت کنیم. متاسفانه نشریات اردن صحبت‌های مجری را به سفیر منتسب کردند که البته تکذیبیه این مطلب نیز اعلام شد و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها آن را تصحیح کردند.

 

 وی درباره مذاکرات تهران و غرب بیان کرد: متاسفانه غربی‌ها فکر می‌کنند با توجه به تجاربی که در انتخابات سال 88 ایران به دست آورده‌اند می‌توانند به اختلاف مردم و نظام دامن بزنند و کاری ندارند که این حرف‌ها تا چه اندازه منطقی است و فقط می‌خواهند فشار بیاورند.

 

وی با اشاره به سخنان رهبری و توصیه وی به وحدت و انسجام ملی ادعا کرد: حتماً اگر در انتخابات شاهد حضور یکپارچه مردم باشیم طرف‌های مقابل اشتباهات را از ذهن شان پاک می‌کنند و زمینه برای حقوق اساسی باز می‌شود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره برخوردی که با وی در نیویورک شده بود گفت: زشت‌ترین رفتارها را منافقین در نیویورک دارند که باعث از بین رفتن حیثیت ایرانی‌ها می‌شود. روز سخنرانی رئیس جمهور ایران آنها حدود 300 نفر را جمع کرده بودند که در حالی که ما به محل هتل می‌رفتیم از جایگاه خود خارج شدند و قصد داشتند با رفتارهای ناشایست سکوت هیات ایرانی را بشکنند و آنها را عصبانی کنند که البته موفق نشدند.

 

مهمانپرست با اشاره به اینکه پلیس نیویورک حضور داشت و با وجود توصیه‌ها بی‌تفاوت بود بیان کرد: پلیس نیویورک مجبور شد همان شب بیانیه‌ای را صادر کند و سعی کرد اعلام کند که این کار زشت به آنها ارتباطی نداشته است .

 

سفارت ما در سازمان ملل نیز بیانیه‌ای را دادند که این نتیجه رفتارهای مقامات آمریکایی است که یک گروه تروریستی را از لیست تروریست‌ها خارج می‌کنند و حتی ایرانیانی که علاقه به نظام ندارند نیز هیچکدام این رفتار زشت منافقین را تایید نکرده وسعی می کردند خود را از این گروهک جدا کنند.

 

هیچ نشانی در رفتارآمریکایی ها مبنی بر عذرخواهی نمی بینیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره مستقیم با واشنگتن گفت: شرایط گفتگو باید شرایط مناسبی باشد و دو طرف مذاکره کننده آثار و علایمی ببینند که بخواهد برای حل مشکلات اقدام جدی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید خصومت و جنایت‌هایی را که در حق ایران انجام داده‌اند برای مذاکره جبران کنند، بیان کرد: هیچ نشانی در رفتار آنها نمی‌بینیم که می‌خواهند عذرخواهی کنند. هرگاه که این علایم دیده شود ما آمادگی گفتگو با همه کشورها را داریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکایی‌ها همچنان در تصور غلطی هستند و فکر می‌کنند با ابزارهای رسانه‌ای و نظامی می‌توانند موضوعات را تحمیل کنند. ما به دلیل استقلال و انقلاب خود این فشارها را تحمل می‌کنیم و حاضر نیستیم به نقطه ضعف باز گردیم و تابع سیاست‌های آمریکایی‌ها باشیم.

 

وی تاکید کرد: آنها هر گاه احساس کردند که راه محبوبیت در بین افکار عمومی احترام حقوق ملت‌ها است ما آمادگی داریم برای تامین منافع ملی گفتگوی سازنده داشته باشیم.

 
کار نیروگاه بوشهر تمام شده است

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره نیروگاه بوشهر گفت: این نیروگاه کارش تمام شده و اصلاً‌ موضوعی نیست که دیگر نگران آن باشیم و اکنون نیز در مرحله‌ای هستیم که متخصصان ایرانی می خواهند نحوه اداره و مدیریت نیروگاه را به عهده بگیرند. و به این منظور اقداماتی صورت می‌گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر به شکل کامل در اختیار ایرانی ها قرار می‌گیرد، بیان کرد: القائات رسانه‌های غربی و برخی از کشورهای منطقه به دلیل ناخوشنودی آنها از اینکه پروژه به نتیجه رسیده و فناوری در اختیار متخصصین ایرانی قرار می‌گیرد است.

 

وی همچنین درباره موضوع سوریه و آشتی ملی در این کشور بیان کرد:‌ دو دیدگاه درباره مساله سوریه وجود دارد، یک دیدگاه این که مردم کمترین آسیب را ببینند و درگیری‌ها متوقف شود و ما معتقدیم هر کسی به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد مداخله انجام می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فکر می‌کنیم بهترین راه انتخابات است و تعداد کسانی که در سوریه با همه هواداران حمله نظامی می‌کنند حداکثر 100 هزار نفر است و این در صورتی است که جمعیت سوریه 20 میلیون نفر است و چطور آنها می‌توانند بگویند که این عده نماینده اکثریت مردم هستند که در این صورت نیز می توانند پای صندوق رای بیایند تا معلوم شود.

 

اجلاس تهران یک قدم مناسب برای شکل گیری‌گفتگوها در سوریه بود

وی تاکید کرد:‌ باید درگیری‌ها متوقف، جلوی ارسال سلاح گرفته و گفتگوی ملی صورت گیرد و کمیته‌آی از دولت و مخالفین تشکیل شود و هر کسی که رای آورد کشور را اداره کند.

 

مهمانپرست ادامه داد:‌ در مقابل این دیدگاه دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که نباید به سمت گفتگوی ملی رفت و باید درگیری‌ها ادامه پیدا کند و حتی دخالت خارجی شود.

 

وی تاکید کرد:‌در این دیدگاه شاهد حضور کشورهای غربی هستیم که ما در نیت آنها شک داریم که با نیست صادقانه به دنبال تداوم درگیری‌ها هستند ما فکر می کنیم آنها به دنبال هدف دیگری هستند و بر این اساس است که همزمان با مساله سوریه مساله غزه اتفاق می‌افتد و آنها سکوت محض می‌کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اجلاس تهران یک قدم مناسب برای شکل گیری‌گفتگوها بود و این اجلاس درست در زمانی اتفاق افتادکه چندی قبل در یکی از کشورهای منطقه اجلاسی برگزار شده بود که کشورهای غربی از آن حمایت کردند و یکی از کمتر جلساتی بود که بیشتر نمایندگان اقشار مردم حضور داشتند.

 

وی ادامه داد: در این اجلاس موافقین و مخالفین در شرایطی گفتگو کردند که نمایندگان دولت حضور داشتند و ما نیز تنها تصحیح کننده گفتگوی ملی بودیم که فکر می‌کنیم اثر خوبی داشت.

 

وی تاکید کرد:‌بحث مشترک بین همه شرکت کنندگان مخالفت با درگیری‌ها، دخالت خارجی و ادامه گفتگوها بود که کمیته‌ای برای پیگیری ادامه گفتگوها تشکیل شد و مهمترین وظیفه کمیته این شد که در دمشق جلسه‌ای داشته باشند و جلسه بعدی را تعیین کنند و با گروه‌های دیگر از جمله گروه‌های مسلح مذاکره کنند. اگر این کار ادامه پیدا کند توفیق خوبی است.

 

مذاکره محرمانه ای با آمریکا وجود ندارد

مهمانپرست همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره محرمانه بین ایران و آ‌مریکا وجود داشته است گفت: اگر مذاکره محرمانه بوده آنقدر محرمانه بوده است که من در جریان نیستم.

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعجب برانگیز این است که منبع این اخبار آمریکایی هستند و درست در زمانی این اخبار پخش می‌شد که در انتخابات آمریکا به این مساله نیاز داشتند و بعد نیز خود مقامات آمریکا آن را تکذیب کردند.

 

وی با اشاره به اینکه نیازی به مذاکره پنهان وجود ندارد بیان کرد:‌تا زمانی که شرایط آمریکایی‌ها ادامه سیاست‌های گذشته باشد نیازی به مذاکره نیست و هرگاه شرایط فراهم شد پنهان بودن لازم نیست. هر گاه که شرایط عادلانه برای مذاکره اعلام شود استقبال می‌کنیم و فعلاً هیچ تغییر اصولی مشاهده نکرده‌ایم.

 

مهمانپرست همچنین درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اعلام تماس فوری با ایران از سوی 1+5 بیان کرد: در مورد مذاکرات دو بحث در کنار هم دنبال می‌شود که یکی مذاکرات ایران با 1+5 است که موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای در دستور کار بود. تیم مذاکره کننده ما شفاف اعلام کرد و آنها وقت خواستند که فکر کنند و اکنون نیز اعلام کردند که آمادگی مذاکره دارند و ما نیز اعلام کردیم که باید برای مذاکره فشارها را کنار بگذارند و رویکرد منطقی داشته باشند.

 

وی گفت: در کنار مذاکرات بحث گفتگوی ایران و آژانس مطرح است که قرار است در آینده نزدیک در تهران ادامه پیدا کند. در این مبحث نیز جز اینکه حقوق ما را به رسمیت بشناسند چیزی نمی‌خواهیم و آمادگی داریم که نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کنیم. البته بحث آنها با ما بحث فنی نیست بلکه تبدیل به یک بحث سیاسی شده است.