جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پرونده سعید مدنی برای بار دوم به بازپرسی بازگردانده شد

Posted: 14 Nov 2012 01:39 PM PST

جـــرس: صبح روز چهارشنبه، دومین دادگاه دکتر سعید مدنی برگزار شد اما بار دیگر به دلیل ایرادات در پرونده، رسیدگی به آن به تاریخی دیگر موکول شد. بنابراین پرونده سعید مدنی باردیگر به بازپرسی برگردانده شد.


اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دکتر سعید مدنی، فاطمه خردمند و احسان هوشمند در تاریخ سوم آبان ماه سال جاری در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی برگزار شد.


در این دادگاه پس از رسیدگی به اتهامات فاطمه خردمند و احسان هوشمند رسیدگی به پرونده دکتر سعید مدنی به زمانی دیگر موکول شد.


این استاد دانشگاه که در هفدهم دی ماه سال گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد، دو ماه ونیم در سلول انفرادی نگهداری و در جلسات بازجویی های متعدد، تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها قرار گرفت.


وی در مدت ده ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ تنها در ابتدای تیر ماه سال جاری به دستور بازپرس پرونده و علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ منتقل شد که یک روز بعد به دستور بازجویان مجددا به بازداشتگاه ۲۰۹ بازگردانده شد.


دکتر سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی است که در گروه مسائل و آسیب های اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران و گروه پژوهشی رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مشغول به فعالیت علمی بوده است.


وی از صاحب‌نظرانی است که جنبش سبز را از منظر جنبش های اجتماعی جدید مورد تحلیل و حمایت قرار می داد و تلاش می کرد سطح آگاهی های مردم را بالا ببرد.


چند روز قبل سعید مدنی پس از گذشت ده ماه از بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.


آقای مدنی در حالی در بند ۲۰۹ نگهداری می شد که از سال جدید تا کنون بازجویی نداشته است.


پیش از این اتهام هایی از جمله ارتباط با خارج، طراحی شبکه های اجتماعی و راه اندازی سایت به آقای مدنی زده شده بود که برای این اتهامات هم نتوانسته اند سندی ارائه دهند.


مدافعان حقوق بشر دلیل این فشارها را طراحی یک سناریو برای اعتراف گیری می دانند.


دادگاه با بازگرداندن پرونده دکتر سعید مدنی به بازپرسی، تاریخی را برای برگزاری مجدد جلسه رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی و مدنی مشخص نکرد.


 

تاثير سياست هاي بي‌ثبات

Posted: 14 Nov 2012 12:50 PM PST

فرشاد مومني
توسل به شيوه‌هاي ضدتوسعه‌يي براي تامين كسري‌هاي مالي خود نه‌تنها براي كشور خسارت‌بار و مضر است بلكه هيچ خدمتي به خود اين مجموعه هم نخواهد كرد. 


طي دو ماهه اخير مجموعه تصميم‌گيري‌ها و مصوبه‌هاي جديد مجلس شوراي اسلامي حكايت از نگراني شديد نمايندگان از ايجاد بي‌ثباتي‌هاي جديد در سطح كلان اقتصاد ايران دارد. هنگامي كه به رفتارهاي مجلس از اين زاويه نگاه مي‌كنيم ملاحظه مي‌شود كه نمايندگان مجلس پي در پي تلاش مي‌كنند تا زمينه‌هاي بي‌ثبات‌سازي فضاي كلان اقتصاد را از طريق ايجاد محدوديت‌ها و قيد‌هاي جديد براي دولت به حداقل برسانند. ممنوع كردن دولت از تخصيص ريال‌هاي اضافي حاصل از فروش دلارهاي نفتي به قيمت آزاد به منظور پوشش دادن به كسري‌هاي مالي دولت و نيز ممنوع ساختن دولت از دستكاري مجدد قيمت‌هاي كليدي حامل‌هاي انرژي و بالاخره تصميم اخير در زمينه تغيير ساختار تصميم‌گيري صندوق توسعه مالي از اين زاويه قابل درك است. اين توجه، حساسيت و تاكيد مجلس بر پيگيري سياست‌هاي اقتصادي بي‌ثبات‌كننده از سوي دولت قابل تقدير است چرا كه در همين يك سال اخير آثار مخرب و وارد كردن شوك‌هاي قيمتي به حامل‌هاي انرژي به اندازه‌يي بر همگان آشكار شد كه حتي قوه مجريه نيز در ماه‌هاي اوليه سال جاري با وجود الزام قانوني به افزايش قيمت حامل‌ها از مبادرت به آن اجتناب ورزيد؛ البته وقتي در ماه‌هاي اخير خود دولتي‌ها نيز آشكارا به وجود كسري‌هاي بزرگ مالي اعتراف كردند نمايندگان مجلس ناگزير شدند تا با يك تجديدنظر منطقي در راي خود، راه را روي تحميل بي‌ثباتي‌هاي جديد به اقتصاد ايران از سوي دولت ببندند. به گمان اين قلم با وجود آنكه اين تشخيص و صلاحديدي كاملا بجا و منطقي است اما با توجه به شرايط كنوني اقتصاد سياسي ايران اتخاذ رويه‌هاي سلبي در برابر دولت نمي‌تواند كافي باشد. واقعيت اين است كه هم به گواه سند لايحه بودجه سال 91 و هم به گواه اظهارات صريح مسوولان اجرايي، دولت با چالش‌هاي مالي جدي روبه‌رو است و شرايط كنوني اقتصاد ايران حكايت از آن دارد كه دولت از طريق سياست‌هاي متفاوت و متداول قادر به تامين نيازهاي مالي خود نيست. در شرايط كنوني، براي دولت نه امكان افزايش توليد و صادرات نفت وجود دارد و نه به واسطه شرايط خاصي كه بخش‌هاي مولد اقتصادي با آن روبه‌رو هستند امكان افزايش چشمگير درآمدهاي مالي براي دولت قابل تصور است.بنابراين اگر مجلس و ساير نهادهاي نظارتي فقط به رويه‌هاي سلبي در برابر دولت متكي باشند، دولت عملا به سمت رويه‌هاي پنهان‌كارانه و بسيار مخرب براي تامين نيازهاي مالي خود كشانده خواهد شد. تجربه اخير نشان داد در حالي كه ادعا مي‌شود منابع مالي دولت براي تامين نيازهاي ضروري و حساس كشور كفايت نمي‌كند ناگهان رشد چشمگير واردات خودروهاي لوكس و لوازم آرايش و از اين قبيل نمايانگر اين واقعيت است كه اگر چاره‌يي براي چالش‌هاي مالي دولت به شكل مدبرانه و به صورت ايجابي انديشيده نشود احتمال تكرار اين‌گونه رويه‌هاي مخرب تا پايان سال وجود دارد.بر اين اساس همان‌گونه كه مكرر طي ماه‌هاي اخير پيشنهاد كرده‌ام، باز هم تاكيد مي‌كنم كه تنها راه اصولي رويارويي با اين شرايط خطير آن است كه يك تيم صاحب باصلاحيت و پشتيباني فراقوه‌يي امور سياستگذاري اقتصادي و تخصيص منابع را تا پايان سال برعهده گيرد و ماموريت اصلي اين تيم بايد آن باشد كه يك بازنگري بنيادي در ساختار هزينه‌هاي دولت را در دستور كار قرار دهد.


دولت بايد متقاعد شود كه توسل به شيوه‌هاي ضدتوسعه‌يي براي تامين كسري‌هاي مالي خود نه‌تنها براي كشور خسارت‌بار و مضر است بلكه هيچ خدمتي به خود اين مجموعه هم نخواهد كرد. بنابراين در چنين شرايطي راه نجات اصولي كشور حذف كردن آن دسته از هزينه‌هايي است كه اگر تخصيص منابع به آنها متوقف شود نه‌تنها اشكالي براي اقتصاد ملي پديد نمي‌آيد بلكه اين مساله مي‌تواند بركات بسياري براي آينده اقتصادي ايران هم داشته باشد. در اين زمينه به ويژه تخصيص‌هايي كه تحت عنوان برنامه مهر ماندگار قرار ‌است صورت بپذيرد بايد با دقت و وسواس بسيار بيشتري مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد.به گمان اينجانب در شرايط كنوني دولت به معناي قوه مجريه انگيزه و توانايي بازنگري توسعه‌گراي ساختار هزينه‌هاي خود را ندارد و به اين ترتيب بايد از همه ظرفيت‌هاي سرمايه انساني كشور براي كمك به دولت در راستاي تحقق كارآمدسازي ساختار هزينه‌هاي دولت بهره گرفت، به اميد آنكه امكان عبور هرچه كم‌هزينه‌تر از شرايط خطير كنوني فراهم شود. در عين حال توجه اخير مجلس شوراي اسلامي به مساله زندگي و معيشت مستمندان و فقرا بسيار قابل تامل و شايسته تقدير است. قابل تقدير است از آن جهت كه مجلس به اين نكته اذعان دارد كه رويه‌‌هاي هفت ساله اخير در جهت حمايت از محرومان نه‌تنها كارساز نبوده بلكه مشكلات آنها را به مراتب پيچيده‌تر كرده است و اين مساله يك بار ديگر نشان داد كه به قاعده همه كوشش‌هاي صورت گرفته و تجربه شده در كشورهاي در حال توسعه كه طي نيم قرن اخير از طريق خلق تقاضاي جديد خواسته‌اند كمكي به فقرا كنند، شكست خورده‌اند. اميد دارم مجموعه تجربه‌هايي كه در اين زمينه هزينه‌هاي سنگيني به كشور تحميل كرد بدون آنكه دستاورد خاصي داشته باشد از تجربه سهام عدالت گرفته تا بنگاه‌هاي زودبازده همه يك به يك بررسي شود تا ان‌شاءالله در آينده از تكرار اين تجربه‌هاي خسارت‌بار و كم‌دستاورد اجتناب شود.


منبع: اعتماد 


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  


 

باخت تاریخی فوتبال ایران از ازبکستان، صعود به جام جهانی را با ابهام مواجه کرد

Posted: 14 Nov 2012 12:25 PM PST

جـــرس: تیم ملی فوتبال ایران دومین شکست خود را در رقابتهای انتخابی جام جهانی متحمل شد تا پس از ثبت نخستین شکست برابر لبنان، ازبکستان هم برای اولین بار موفق به پیروزی برابر ایران شده باشد. با این شکست، صعود ایران به جام جهانی در پشت پرده ای از ابهام قرار می گیرد.


به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران که پس از پیروزی روحیه انگیز خود برابر کره جنوبی امیدها را برای صعود به جام جهانی بالا برده بود، امشب با نتیجه یک بر صفر برابر ازبکستان شکستی خانگی را متحمل شد تا با ۷ امتیاز به رده سوم رقابتهای انتخابی جام جهانی سقوط کند.


شکست تیم ملی فوتبال جوانان مقابل کره جنوبی و ناکامی در کسب سهمیه جام جهانی، شکست تیم ملی فوتسال در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی و شکست تیم ملی فوتبال بزرگسالان مقابل ازبکستان آن هم در ورزشگاه آزادی، اتفاقاتی بود که باعث شد هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی شعارهایی علیه رئیس همیشه خندان فدراسیون فوتبال بدهند.


کفاشیان در چند برنامه اخیر نود به دست داشتن در تقلب در انتخابات چند فدراسیون استانی متهم شده است.


در همین حال، قبل از آغاز بازی، در حالی که بازیکنان تیم ملی مشغول گرم کردن خودشان پیش از بازی با ازبکستان بودند، علی کریمی بر خلاف بازیکنان با گرمکن یکدست قرمز رنگ کنار زمین حاضر شد و به شدت از سوی تماشاگران مورد تشویق قرار گرفت. شعار ویژه هواداران “کریمی باغیرت” بود.


گزارش ایسنا از ریز وقایع بازی به شرح زیر است:


دقیقه ۱، یکی از بازیکنان ازبکستان به زمین افتاد و در حالی که به نظر می‌رسید مصدوم شده است، چندین ثانیه روی زمین ماند.
دقیقه ۳، محمدرضا خلعتبری از سمت چپ دروازه ازبکستان حرکت سریعی را آغاز کرد و توپ را به روی دروازه فرستاد اما دروازه‌بان ازبک‌ها توپ را روی سر مهاجم ایران مهار کرد.
دقیقه ۵، ازبک‌ها از فاصله حدود ۴۰ متری صاحب یک ضربه ایستگاهی شدند که سرور جباروف، نامدارترین بازیکن ازبکستان توپ را با شوتی محکم به سمت دروازه‌ ایران فرستاد که توسط مدافعان دور شد.
دقیقه ۸، همکاری دو بازیکن دورگه تیم ملی می‌توانست ایران را به گل اول بازی برساند. اشکان دژاگه توپ را به زیبایی به روی دروازه فرستاد و قوچان‌نژاد با ضربه سر دروازه حریف را تهدید کرد اما توپش با اختلاف بسیار کمی به بیرون رفت.
دقیقه ۱۰،‌ بار دیگر دژاگه برای ازبک‌ها خطرساز شد و با حرکات پیاپی خود و توپ‌گیری‌های متعدد، بارها ملی‌پوشان را صاحب موقعیت کرد. در نهایت در یک صحنه،‌ توپ به تیموریان رسید تا این بازیکن با یک پاس رو به عقب عالی محمد نوری را صاحب توپ کند. این بازیکن هم توپ را به صورت تک‌ضرب به سمت دروازه شلیک کرد و توانست دروازه را باز کند اما کمک‌داور با بالا بردن پرچم خود،‌ گل را مردود اعلام کرد؛ تصمیمی که با ابهامهای زیادی روبه روست.
دقیقه ۱۷، ازبکستان از سمت راست دروازه ایران صاحب ضربه کرنر شد. در این لحظات ازبک‌ها روی دروازه ایران خیمه زده بودند و به همین دلیل کرنر سه بار تکرار شد. پیش از ارسال سومین ضربه، مهاجم ازبک‌ها ناگهان روی زمین افتاد و پای خود را به نشانه این که ضربه‌ای به آن وارد شده است، گرفت. داور اماراتی بازی توجهی به این بازیکن نکرد و از او خواست که از زمین بلند شود اما در نهایت به او و محمد نوری که به صورت نفر به نفر از او مراقبت می‌کرد تذکر داد که مراقب رفتار خود باشند.
دقیقه ۲۵، داور خطای خسرو حیدری را بر روی بازیکن ازبک اعلام کرد که این تصمیم داور با اعتراض شدید دژاگه رو‌به‌رو شد. در همین حال دژاگه و حیدروف با یکدیگر درگیر شدند که باعث شد سایر بازیکنان دو تیم هم وارد معرکه شوند. در نهایت داور دژاگه و حیدروف را با کارت زرد خود جریمه کرد.
دقیقه ۲۹، ازبک‌ها در چند مرحله به سمت دروازه ایران شوت‌زنی کردند اما تمام این شوت‌ها با عملکرد خوب مدافعان دفع شد.
دقیقه ۳۲، رضا قوچان‌نژاد، ایران را از سمت راست دروازه صاحب ضربه کرنر کرد اما این فرصت هم حاصلی برای ایران نداشت.
دقیقه ۳۷، سرور جباروف، به دلیل احساس درد از ناحیه پای خود، روز زمین دراز کشید تا کادر پزشکی برای مداوای او وارد زمین شود. او در نهایت پس از حدود یک دقیقه به همراه کادر پزشکی از زمین خارج شد ولی بلافاصله به زمین بازگشت.
دقیقه ۴۴، پاس محمد نوری در شرایط خوبی به رضا قوچان نژاد رسید و او هم با ضربه‌اش دروازه ازبکستان را با خطر روبه رو کرد.
** نیمه دوم
با شروع نیمه دوم، تیم ملی ایران باز هم کار را هجومی آغاز کرد. در دقیقه ۴۷، قوچان‌نژاد، پشت محوطه جریمه کریم انصاری‌فرد را صاحب توپ کرد. مهاجم تیم ملی که در نیمه دوم به جای خلعتبری وارد زمین شده بود،‌ با ضربه‌ای محکم و فنی دروازه ازبکستان را با خطر رو‌به‌رو کرد اما توپش با اختلاف بسیار کمی به بیرون رفت.
دقیقه ۵۷، کریم انصاری‌فرد درست پشت محوطه جریمه با خطای مدافع ازبکستان سرنگون شد. ضربه ایستگاهی حاصل از این خطا را دژاگه به روی دروازه فرستاد اما هیچ ثمری برای ایران نداشت.
از این لحظه تا دقیقه ۶۵، دو تیم به هم ریخته بازی می‌کردند و تمام پاس‌ها بدون هدف ارسال می‌شد. در این دقایق آمار پاس‌های اشتباه دو تیم بسیار بالا رفته بود.
دقیقه ۶۵، ایران حمله‌ای را به روی دروازه ازبکستان تدارک دید اما این حمله هم بی ثمر ماند.
دقیقه ۶۷، ازبک‌ها می‌توانستند دروازه ایران را باز کنند اما شوت محکم مهاجم ازبکستان با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۷۰، پولادی با یکی از بازیکنان ازبکستان درگیر شد که در این صحنه بازیکن ازبک ضربه محکمی را با آرنج خود به گردن پولادی زد. این اتفاق با درگیری بازیکنان دو تیم همراه شد که داور غائله را ختم کرد. در نهایت ضربه ایستگاهی ارسال شده توسط جباروف بهترین بازیکن سال آسیا را باکایف، به راحتی از داخل محوطه شش قدم ایران به گل اول بازی تبدیل کرد.
دقیقه ۷۴، ازبک‌ها باز هم می‌توانستند روی یک ضربه کرنر به گل برسند که با خوش شانسی ایران توپ جباروف به بیرون رفت.
دقیقه ۷۶، ایران روی یک ضربه ایستگاهی می‌توانست خطرساز شود اما توپ ارسالی دژاگه توسط مدافعان ازبک دور شد.
دقیقه ۹۰، گل رضا قوچان نژاد در این دقیقه به وسیله کمک داور به درستی آفساید اعلام شد
در ادامه بازی تلاش بازیکنان ایران برای جبران گل خورده بی ثمر باقی ماند تا ایران نخستین شکستش را برابر ازبکستان متحمل شود.

 

مصوبه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جهت محدودیت صدور گذرنامه برای زنان

Posted: 14 Nov 2012 12:07 PM PST

جـــرس: بر اساس مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از این پس صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر ۴۰ سال، به موافقت رسمی "ولی قهری" آنان یا "حکم حاکم شرع" مشروط خواهد بود.


به گزارش مهر، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که این کمیسیون به ماده‌ای رای داده است که بر اساس آن صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با موافقت ولی قهری وی و در غیر این صورت با حکم حاکم شرع امکان‌پذیر است.


نقوی افزود: بر اساس ماده ۱۵ این مصوبه، گذرنامه برای افراد کمتر از ۱۸ سال تمام و "افراد تحت ولایت و قیومیّت" با اجازه کتبی "ولی یا قیّم" آنان صادر شود.


گفتنی است، بر اساس قانون فعلی گذرنامه ایران، تمامی افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی ولی یا قیم خود نیاز دارند اما افراد بالای ۱۸ سال می توانند گذرنامه دریافت کنند، مگر زنان متاهل، آن هم با اجازه رسمی همسر یا حکم حاکم شرع.
 

گزارش تصویری - بارش برف در منطقه زلزله زده اهر

Posted: 14 Nov 2012 11:43 AM PST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرمانده ارشد نظامی حماس کشته شد

Posted: 14 Nov 2012 11:22 AM PST

جـــرس: تلویزیون بی بی سی در خبری فوری گزارش داد حماس هدف قرار گرفتن یکی از فرماندهانش را در حمله هوایی اسرائیل به غزه تایید کرد.
 

حماس اعلام کرد یکی از فرماندهان بلندپایه اش در این حمله هوایی اسرائیل در خودرویی بود که هدف حمله قرار گرفت. اسرائیل نیز هدف قرار دادن یکی از فرماندهان بلندپایه حماس به نام احمد الجعبری را تایید کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هنوز از وضع این فرمانده حماس پس از حمله گزارشی منتشر نشده است. در این حمله یک نفر کشته و یک نفر زخمی شدند.

سایت مشرق نیز در این بار گزارش داد: هواپیماهای رژیم صهیونیستی "احمد الجعبری"، فرمانده گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در نوار غزه را هدف قرار داده و ترور کردند.

وی در این حمله موشکی که به خودرویش اصابت کرده، به شهادت رسیده و یکی از همراهان وی نیز شهید شده است.

دکتر "اشرف القدرة" از پزشکان بیمارستان عمومی غزه در گفت‌وگو با فلسطین‌آنلاین گفت: پیکر الجعبری به صورت تکه‌های جدا جدا به بیمارستان رسید.

این ترور زمانی رخ داد که هواپیماهای صهیونیست یک موشک را به سوی خودرویی که وی در خیابان خدمات عمومی در مرکز غزه تردد داشت شلیک کردند و وی در این عملیات به شهادت رسید.

سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی وی را رئیس ستاد ارتش حماس معرفی می‌کردند و او را در رأس لیست ترور خود قرار داد بودند.

الجعبری متولد سال 1960 میلادی از ساکنان حی الشجاعیه واقع در شرق غزه بود، او مدرک کارشناسی خود را در تاریخ از دانشگاه اسلامی دریافت کرده و از سال 2006 میلادی نیز درگیر پرونده گلعاد شالیت بود.

الجعبری سومین فرمانده شورای نظامی حماس است که تاکنون از سوی اسرائیلی‌ها ترور شده است. صهیونیست‌ها پیش از وی "صلاح شحادة" را در سال 2002 میلادی ترور کرده بودند و در ترور "محمد الضیف" در سال 2003 میلادی ناکام ماندند و وی در این حمله تروریستی مجروح شد.

وی بارها از سوی صهیونیست‌ها هدف قرار گرفته بود که در این تروها فرزند وی محمد و برادرش و سه نفر از نزدیکانش به شهادت رسیده‌اند.

هشدار مجلس به دولت در خصوص فاجعۀ کمبود دارو در کشور

Posted: 14 Nov 2012 11:12 AM PST

جـــرس: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با ارائه گزارشی در خصوص مشکلات اقتصادی بوجود آمده در بخش سلامت و بهداشت، گفت: به رئیس دولت در خصوص تامین داروها تذکر دادم، اما توجهی نشده است و امروز برخی داروها و تجهیزات پزشکی بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده است.


به گزارش مهر، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه گزارشی را در مورد عدم اجرای جزء(3)، بند(45) و بند(47) قانون بودجه سال 1391 کل کشور در مجلس ارائه کرد.


وی با بیان اینکه علیرغم افزایش بودجه های عمرانی کشور، بودجه بهداشت و درمان بسیار ناچیز است، گفت: سهم دولت در پرداخت هزینه های سلامت 20 درصد، سهم بیمه ها 17 درصد، سهم بیمه های خصوصی 6 و یا 7 درصد و سهم مردم نیز 54 درصد است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی مردم تنها 18 درصد از جیب خود برای حوزه سلامت هزینه می کنند.


وی با بیان اینکه هزینه پرداختی از جیب مردم در 2-3 سال گذشته 54 درصد بوده است، افزود: این هزینه امروز به 70 درصد و حتی در ماه های اخیر به 80 درصد نیز رسیده است و بخاطر هزینه های درمانی مردم زیر خط فقر قرار می گیرند و یا به علت نداشتن پول برای هزینه‌کرد در این حوزه، سلامت آنها به خطر می افتد.


شهریاری با بیان اینکه در 2-3 سال اخیر تنها کشور افغانستان وضعیتش در حوزه بهداشت و سلامت بدتر از ما بوده است، ادامه داد: حتی در کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و حتی عراق که مدتی پیش درگیر جنگ بود، وضعیتش بهتر از ما است.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: البته وضعیت ما در حال حاضر بهتر از افغانستان شده است.
وی با بیان اینکه هزینه های وزارت بهداشت و درمان بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: با عدم پرداخت سهم هدفمندی یارانه ها به بخش صنعت و تولید، هزینه های آب وزارت بهداشت نسبت به سال 88 6.5 برابر، برق 7.2 برابر، گاز 11 برابر، گازوئیل 16 برابر شده است.


شهریاری با بیان اینکه اثرات مستقیم آزادسازی نرخ حامل های انرژی هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه آورده است، تصریح کرد: حتی یک ریال هم از هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت داده نشده است.


شهریاری خاطر نشان کرد: بدون در نظر گرفتن تورم بالای 50 درصد افزایش قیمت ها در خرید تجهیزات بدون ارز و کم شدن اعتبارات 55 درصدی حوزه درمان، هزینه داروهای ما برای سرنگ آنژیو 245 درصد افزایش قیمت، فیلم رادیولوژی 240 درصد، الکتروشک 289 درصد، گاز هلیوم 367 درصد، کیسه خون 350 درصد و ست و صافی دیالیز برای بیماران دیالیزی نیز 350 درصد افزایش پیدا کرده است و این گرانی ها به علت تغییر نرخ ارز است.


وی همچنین اظهار داشت: داروهای سرطان سینه با کمبود هزینه و افزایش قیمت مواجه شده است.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در تامین بودجه مشکل جدی داریم، یادآور شد: ما کشوری بودیم که در میان 186 کشور دنیا می توانستیم واکسن آنفولانزا تولید کنیم، اما الان در تامین این واکسن با مشکل مواجه شدیم.


وی اظهار داشت: در 6 ماهه اخیر بانک مرکزی هیچ ارزی را به حوزه سلامت اختصاص نداده و در این حوزه سوءمدیریت داشته است.


شهریاری با بیان اینکه امروز شیرخشک در برخی از داروخانه ها برای کودکان یافت نمی شود، افزود: شیرخشک در اولویت 2، 3 و 7 قرار دارد.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه پول یارانه دارو 480 میلیارد تومان پیش بینی شده، اما 220 میلیارد آن تخصیص داده شده است، خاطر نشان کرد: 97 درصد داروهای ما تولید داخل است که از این مقدار 40 تا 60 درصد مواد اولیه اش از خارج وارد شده و در داخل تولید می شود و مابقی نیز به نوعی در تهیه مواد اولیه وابستگی به خارج دارد.


وی با بیان اینکه بنده به رئیس جمهور در خصوص اختصاص بودجه به بخش سلامت و دارویی کشور تذکر داده ام که به فکر دارو باشید که در غیراینصورت فاجعه به بار خواهد آمد، ادامه داد: متاسفانه هیچ توجهی تاکنون به این بخش نشده است.


شهریاری همچنین در خصوص اعتبار غذایی به دانشجویان اذعان داشت: موضوع اعتبار غذایی دانشجویی شوخی بردار نیست اکثر دانشجویان از خانواده های کم درآمد و مستمند هستند که اگر اعتبار غذایی از آنها گرفته شود، مشکلاتی در دانشگاه ها بوجود خواهد آمد.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ایجاد مشکل در بخش اعتبارات غذایی دانشجویان اعتراضات تشکل های دانشجویی را به همراه خواهد داشت، گفت: عقل سلیم حکم می کند در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.


وی با اشاره به اینکه رئیس دولت می گوید می خواهیم پولی به مردم بدهیم، افزود: ما هم مخالفتی نداریم، اما این پول باید درست به مردم داده شود و شما حوزه سلامت مردم را درست کنید. دولت می‌گوید که مجلس جلوی 6 هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه ها را گرفته است و به همین خاطر نمی توانیم بودجه ای را به بخش سلامت تخصیص دهیم، اما من به آنها می گویم شما مگر 20 هزار میلیارد درآمد نداشتید از همین مقدار 10 درصد آن را به بخش سلامت تخصیص دهید. شما که پرداخت های غیرقانونی به جاهای مختلف دارید، بخشی را هم به حوزه سلامت اختصاص دهید.


شهریاری با بیان اینکه شعار می دهیم، "محور توسعه، انسان سالم است"، گفت: با شعار که نمی شود باید برای سلامت انسان هزینه کرد.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گران شدن تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: بنده می توانم مشکلات دوستان و آشنایانم را در این حوزه حل کنم اما آیا مردم فقیر هم دسترسی به بنده یا دولت و رئیس جمهور دارند تا مشکلاتشان حل شود؟

 

افشای طرح اسرائیل برای سرنگونی محمود عباس

Posted: 14 Nov 2012 10:49 AM PST

جـــرس: وزارت امور خارجه اسرائیل در گزارشی مقدماتی، احتمال سرنگون کردن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را بررسی کرده است.


به گزارش بی بی سی، در این گزارش آمده است که اگر اقدامات بازدارنده اسرائیل به نتیجه نرسد و درخواست فلسطینی‌ها برای ارتقای عضویت آنها در سازمان ملل متحد از "ناظر دائم" به یک دولت "ناظر غیرعضو" تایید شود، سرنگونی محمود عباس "تنها راه" است، حتی اگر اسرائیل "ناگزیر شود هزینه‌های آن را بپردازد."


در عین حال، این گزارش پیشنهاد کرده است که برای ترغیب فلسطینیان به انصراف از ارائه درخواستشان به سازمان ملل متحد، هرچه سریع‌تر حاکمیت مستقل آنها در چارچوب مرزهایی موقت به رسمیت شناخته شود.


صائب عریقات، از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی و از چهره‌های برجسته سازمان آزادیبخش فلسطین و تشکیلات خودگردان، در واکنش به علنی شدن این گزارش به بی‌بی‌سی گفت: "ما تهدیدهای اسرائیل را جدی می‌گیریم."


آقای عباس روز ۲۹ نوامبر (حدود دو هفته دیگر) درخواست فلسطینی‌ها را برای ارتقای عضویت از ناظر دائم به یک ناظر غیرعضو، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.


مقامات اسرائیل و آمریکا با چنین اقدامی به شدت مخالفت کرده و گفته‌اند که ایجاد یک کشور مستقل تنها می‌تواند از مسیر مذاکره انجام شود.


مقامات فلسطینی در سال ۲۰۱۱ میلادی درخواست خود را برای پیوستن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو مستقل ارائه کردند، ولی به دلیل نبود حمایت لازم در شورای امنیت به نتیجه نرسیدند.


در آن زمان، مخالفت آمریکا از مهم‌ترین عوامل عدم‌موفقیت درخواست فلسطینی‌ها خوانده شد.


در شرایط کنونی، سازمان آزادیبخش فلسطین که نماینده اغلب گروه‌ها و شاخه‌های فلسطینی است و مذاکرات با اسرائیل را پیش می‌برد، به عنوان "ناظر دائم" در سازمان ملل متحد حضور دارد.


محمود عباس به دنبال آن است که سازمان ملل متحد، فلسطین را در چارچوب مرزهایی که قبل از جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی با اسرائیل وجود داشت، به عنوان ناظر غیرعضو تایید کند.


با این حال، او روز دوشنبه گذشته گفت که "به دنبال هیچ‌گونه رویارویی با آمریکا اسرائیل" نیست.


او اضافه کرد: "اگر فردای روز رأی (تایید سازمان ملل متحد) بتوانیم وارد گفت‌وگو و مذاکره شویم، حتما این کار را خواهیم کرد."


'هزینه سنگین'
گزارش مقدماتی وزارت امور خارجه اسرائیل که به رسانه‌ها درز کرده، برای استفاده در مذاکرات و بررسی‌های داخلی این وزارتخانه تهیه شده و هنوز به امضای آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل نرسیده است.


با این حال، هفته گذشته شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل به نقل از آقای لیبرمن گزارش داد که اگر مقامات فلسطینی درخواست خود را در سازمان ملل متحد پیش ببرند، او از "سرنگونی" آنها اطمینان حاصل خواهد کرد.


او پیش از این، محمود عباس را "مانعی که لازم است، از میان برداشته شود" توصیف کرده بود.


در گزارش مقدماتی وزارت امور خارجه اسرائیل آمده که "هدف اصلی دولت اسرائیل" این است که مانع شود فلسطینی‌ها به طور یکجانبه به دنبال کسب جایگاه ناظر غیرعضو در سازمان ملل متحد باشند.


در این گزارش، اقدام فلسطینیان در این زمینه، عبور از "خط قرمز" خوانده شده که "لازم است شدیدترین واکنش اسرائیل" در قبالش نشان داده شود.


در این گزارش اضافه شده است: این واقعیت که فلسطین از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود، یک "گام یکجانبه است که از بازدارندگی اسرائیل کم می‌کند، اعتبار آن را کاملا تحلیل می‌برد و هرگونه توافق صلح احتمالی قابل پذیرش برای اسرائیل در آینده را غیرممکن می‌کند."


در گزارش وزارت امور خارجه اسرائیل آمده است: "در چنین وضعیتی، سرنگونی رژیم ابومازن (محمود عباس) تنها راه است، هرچند این اقدام، کار راحتی نخواهد بود، چون اسرائیل باید هزینه عواقبش را بپردازد."


در این گزارش پیشنهاد شده است که اگر فلسطینی‌ها از ارائه درخواست خود به سازمان ملل متحد منصرف شوند، اسرائیل "باید با آنها بر سر صلح توافق کند" که در این صورت، این امکان فراهم می‌شود که تا زمان تثبیت وضعیت جهان عرب، برگزاری انتخابات فلسطینی و شفاف شدن روابط کرانه غربی و نوار غزه، کشوری با مرزهای موقت تشکیل شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل به بی‌بی‌سی گفت که اگر محمود عباس همچنان به اقداماتش برای دنبال کردن درخواست فلسطینی‌ها از سازمان ملل متحد ادامه دهد، ناقض پیمان صلح ۱۹۹۳ اسلو خواهد بود.


او گفت که اسرائیل نگران است که اگر فلسطین به عنوان یک کشور غیرعضو سازمان ملل متحد شناخته شود، می‌تواند از دادگاه بین المللی کیفری بخواهد برای حل‌وفصل اختلافاتش با اسرائیل وارد عمل شود.


او اضافه کرد که در چنین صورتی اسرائیل "برای حفظ منافع خود، گام‌هایی یکجانبه" برمی‌دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل درباره اقدامات احتمالی توضیحی نداد، ولی به تازگی رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که توقف انتقال درآمدهای مالیاتی به مقامات فلسطینی و اعمال محدودیت‌های سخت‌تر برای نقل و انتقال مقامات فلسطینی در کرانه غربی از جمله این محدودیت‌هاست.

 

کارگر معترض با ایستادن مقابل در ورودی کارخانه مانع از حرکت کامیون ها شد‎

Posted: 14 Nov 2012 10:49 AM PST

جـــرس: بعد از گذشت چندین ماه از پایان ضرب‌الاجل مصوب هیئت دولت مبنی بر تبدیل قرارداد کارگران پیمانکاری دولت، نمایندگان کارگری کارخانه پتروشیمی شهید تندگویان از عدم اجرای این طرح در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر خبر دادند.


منوچهر یاراحمدیان نماینده کارگران کارخانه پتروشیمی شهید تندگویان به ایلنا گفت: چندی پیش با دستور رئیس جمهوری مبنی بر تبدیل قرارداد پیمانکاری کارکنان دولت، شعلهٔ امیدی در دل کارگران روشن شد تا بلکه تغییراتی در انعقاد قرارداد‌ها اتفاق بیافتد.


وی در ادامه با اشاره به نامه‌های سازمان منطقه ویژه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی،گفت: دستور رئیس دولت مبنی بر تسریع در عقد قرارداد مستقیم و حذف پیمانکاران در راستای ساماندهی وضعیت کنونی پرسنل پیمانکار شاغل در وزارت نفت بوده که در این چند سال کلیه حقوق قانونی آن‌ها دستخوش تغییرات منفعت جویانه پیمانکاران قرار گرفته است.


این فعال کارگری افزود: متاسفانه مغایرت بسیاری میان هدف هیات دولت و اهداف مجریان طرح (کارفرمایان) وجود دارد. برای اجرای این طرح ابتدا براساس مدارک تحصیلی اقدام به جذب نیرو کردند و چنان شرایط را سخت و پیچیده کردند که عده کثیری از پرسنل هنوز تحت قرارداد پیمانکار در سیستم مشغول به کارند‌.


همچنین جهاد لطیفی، دیگر نماینده کارگران کارخانه پتروشیمی ماهشهر با اشاره به عدم وجود امنیت شغلی کارگران قرارداد موقت بیان کرد: قرارداد بین پرسنل جذب شده تحت عنوان قرارداد موقت کاملا یک طرفه بوده و علی‌رغم هدف اصلی دولت به منظور بالا رفتن ضریب اطمینان کاری، متاسفانه بسیار متزلزل است و کارفرما تحت هر شرایط مختار به اخراج کارگران است‌.


این فعال کارگری خواستار تسریع در تعیین تکلیف کارگران شد و گفت: اغلب کارگران شاغل فاقد شرایط تعیین شده از جمله مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا، دیپلم کمتر از ۱۰ سال سابقه و زیر دیپلم هستند و اکنون در سیستم پیمانکاری مشغولند و تاکنونی برای جذب آن‌ها اقدامی صورت نگرفته است‌.


کارگری با ایستادن مقابل در ورودی کارخانه مانع از حرکت کامیون ها شد‎
بر اساس گزارش ها، روز یکشنبه یکی از کارگران کارخانه لوله صفا به نام حسین کابوسی در اقدامی انفرادی در ورودی کارخانه را بست و با ایستادن در مقابل آن مانع ورود و خروج کامیون‌ها به کارخانه شد. این کارگر از کار خود اخراج شده بود و کارفرما مطالباتش را پرداخت نکرده است.


به گزارش تارنمای اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال این اقدام مامورین حراست کارخانه نیروهای انتظامی را به محل فراخواندند. اما این مامورین پس از شنیدن خواست های این کارگر به مسئولین کارخانه اعلام کردند، شما باید حقوق وی را پرداخت کنید، ما در مورد اعتراض این کارگر برای بستن درب کارخانه نمی‌توانیم کاری کنیم و از این پس برای موارد این چنینی با ما تماس نگیرید.


کارخانه لوله صفا در ساوه واقع است و کارگران آن شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند و در روزهای گذشته نیز کارگران این کارخانه اعتصاب کرده بودند.

 

هاشمی رفسنجانی: نظر من همان است که در نمازجمعه بیان کردم

Posted: 14 Nov 2012 10:33 AM PST

جـــرس: هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "طرح وحدت ملی باید در یک مجموعه کلی مورد بحث قرار گیرد"، افزود: برای اجرای این طرح باید مجموعه اقداماتی که ما را از وضع نامساعد فعلی در عرصه بین الملل و داخل خارج کند، بهره گرفت.


به گزارش انتخاب، هاشمی طی گفتگویی با بیان اینکه نسخه کوچک این طرح،‌‌ همان بود که ما در دولت بعد از جنگ انجام دادیم، تاکید کرد: درحال حاضر مشکل اصلی با خارجی هاست. در زمان جنگ هم اوضاع همینطور بود. ما اولویت را دادیم به اصلاح روابط خارجی و از قطعنامه شروع کردیم. در آن مذاکرات طرف مقابل هم متوجه شد که با یک جریان منطقی در ایران روبروست. البته خوب هم با ما همکاری کردند.


هاشمی ادامه داد: در آن دوره در عرصه داخل هم اختلافات تشدید شده بود. راهکار من این بود که دولتی تشکیل دهیم که ترکیبی از جناح‌های موثر انقلاب (محافظه کاران، مستقل‌ها و رادیکال‌ها) باشد.


به گفته ی وی در زمانی که اکثریت مجلس در اختیار نیروهای راست بود، در مواجهه با مجلس، بنا را بر تعدیل و تفاهم گذاشتیم.


هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: الان هم دولت اگر ترکیبی از این مجموعه باشد، البته با قید اینکه رییس دولت روی روی آن‌ها نفوذ داشته باشد، می‌توان امیدوار بود.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "ما تا آخر ۸ سال، کارمان را بدون دردسر انجام دادیم"، گفت: هم رابطه‌مان با نهاد‌ها و قوای دیگر بسیار خوب بود و هم در عرصه بین الملل دستاوردهای خوبی داشتیم.


هاشمی افزود: در زمان ریاست جمهوری‌ام هم کوچک‌ترین مشکلی با رهبری نداشتم و در هر موردی که دیدگاه‌هایمان متفاوت بود من ایشان را اطاعت می‌کردم.


وی با اشاره مجدد به دولت وحدت ملی افزود: من از این طرح، یک ایده آل غیرواقعی نمی‌خواهم. نظر من این است که این طرح باید با هماهنگی تمام جریانهای موثر در انقلاب شکل بگیرد.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در سایر موارد هم نظر من‌‌ همان است که در نمازجمعه (بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم) بیان کردم و آن‌ها را ملاک قرار دادم.


او در پایان گفت‌و‌گو با «انتخاب»، می‌گوید: در سالهای اخیر، اکثر طرد‌ها و برخورد‌ها نسبت به یک جریان بوده که تعداد کمی هم نیستند.