جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تحریم‌های اروپا واردات فولاد به ایران را یک‌چهارم کاهش داد

Posted: 11 Nov 2012 08:56 AM PST

جرس: داده‌های «دفتر بین‌المللی آمار فولاد» نشان می‌دهد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صدور فلزات به ایران که از حدود یک ماه پیش وضع شد باعث شده تا واردات فولاد ایران طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌چهارم کاهش پیدا کند.

آمارها نشان می‌دهد که ایران در سال های اخیر سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد وارد کرده‌است اما این رقم برای ۹ ماهه اول سال جاری تنها ۴ میلیون تن بوده‌است.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۲۱ آبان طی گزارشی که با بررسی داده‌های آماری دفتر یادشده و گفت‌وگو با دست‌اندرکاران صنایع ایران تهیه کرده است از کمبود شدید فولاد و دیگر فلزات صنعتی در ایران خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش، این کمبود، توقف بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز، تضعیف بسیاری از صنایع، و افزایش شدید قیمت فولاد و دیگر فلزات را در ایران به دنبال داشته‌است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز بیست و چهارم مهر در کنار تحریم بخش گاز ایران، صدور فلزاتی که می‌تواند در صنایع ایران به‌ویژه صنایع موشکی استفاده شود، از جمله گرافیت برای صنعت فولادسازی را از اروپا به ایران ممنوع کردند.

دولت ایران نیز که با کاهش فولاد در بازار داخلی روبه‌رو شده هم‌اینک صدور این محصول به خارج از کشور را ممنوع اعلام کرده‌است.

به گزارش رادیو فردا در همین حال مارک دوبوویتز از «بنیاد دفاع از نظام‌های دموکراتیک» مستقر در واشینگتن که از مشاوران دولت اوباما است روز یک‌شنبه به رویترز گفت تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران که هم‌اینک در دست بررسی است ممکن است بخش فولاد ایران را به‌زودی با مشکلات بیشتری روبه‌رو کند.

به گفته وی، ممنوع کردن صادرات فولاد ایران از سوی دولت جمهوری اسلامی نشان‌دهنده آسیب‌پذیری اقتصاد ایران است و هم‌چنین از این حکایت دارد که حکومت ایران خود را برای رویارویی با بحران‌هایی درازمدت آماده می‌کند.

مسئولان ایرانی طی ماه گذشته بارها از وضعیت بحرانی بازار فولاد خبر داده‌اند و در همین زمینه حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب رییس انجمن فولاد ایران روز دهم مهرماه با اعلام اینکه کارخانه‌های فولاد از مردادماه تاکنون ارزی دریافت نکرده‌اند به خبرگزاری فارس گفت که اتاق مبادلات ارزی نمی‌تواند ارز مورد نیاز کارخانه‌های فولاد را تامین کند.

یک هفته پس از او، ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران، به خبرگزاری مهر گفت که «در هفته‌های گذشته، قیمت فولاد در ایران ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است.»

وی افزود که «افزایش قیمت فولاد و سیمان، قیمت تمام شده مسکن را افزایش می‌دهد و تا زمانی که بازار به ثبات نرسد، رکود در بازار مسکن ادامه خواهد یافت.»

خبرهای دیگری که طی ماه‌های اخیر مخابره شده حاکی از اخراج بیش از ۱۵۰ كارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس و پرداخت نشدن «حقوق ۸۰ هزار بازنشسته صنعت فولاد ايران» است. 

ملاقات نسرین ستوده با وجود دستور دادستان انجام نشد

Posted: 11 Nov 2012 08:23 AM PST

جرس: رضا خندان، همسر نسرین ستوده از انجام نشدن ملاقات فرزندان نسرین ستوده با وی با وجود نامه دادستانی خبر داد.

رضا خندان در صفحه فیس بوک خود نوشته است: از دادستاني تماس گرفتند و گفتند بچه‌ها نامه‌ ملاقات حضوري دارند. ظرف يك ساعت بايد خودم را به دادستاني كه در بازار تهران است مي رساندم، مهراوه را از مدرسه و نيما را كه سرما خورده است از خانه بر مي داشتم و سر ساعت در سالن ملاقات حاضر مي‌شديم.

سالن ملاقات كه هميشه با نامه‌ي دادستاني ملاقات حضوري مي دهد اعلام كرد كه ملاقات شما از درب اصلي زندان و محلي كه زندانيان رفت و آمد مي‌كنند بايد صورت بگيرد.

با اين حال در اصلي نامه‌ دادستاني را از ما گرفت و درست سه ساعت و نيم ما را مقابل زندان منتظر گذاشت. سرفه‌هاي آسم نيما كه سرما خورده است در هواي آلوده‌ آنجا شروع شد.

بخش اداري زندان تعطيل شد و يك ساعت پس از تعطيلي زندان دست از پا درازتر برگشتيم. 3 ساعت و نيم چشم بچه‌ها به در زندان بود و با هردفعه باز و بسته شدن منتظر بودند كه آنها را براي ملاقات صدا ميكنند. اما هيچوقت اين اتفاق نيفتاد.

اين هم ملاقات حضوري دادستاني بود براي بچه‌هايي كه مادرشان در اعتصاب غذا است و 4 ماه است كه از ملاقات حضوري بچه‌هايش محروم است.

همه‌‌ي آنها دست به دست هم دادند تا امروز حسابي حال بچه‌ها و ما را بگيرند. مطمئنا بازيهاي بدتري هم الان با نسرين در داخل سلول مي‌كنند و اگر موفق شوند كشور ما آباد اقتصاد ما پررونق، فقر، اعتياد و بيكاري ريشه‌كن و در مقابل كشورهاي ديگر سربلند خواهيم شد. 

انتقاد آیت الله موسوی اردبیلی از گرانی‌های اخیر: مسجد را هم اینگونه اداره نمی‌کنند

Posted: 11 Nov 2012 07:53 AM PST

جرس: آیت الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه مردم از وجود گرانی در کشور نگران هستند،از وضعیت اداره کشور انتقاد کرد و گفت: مسجد را هم اینگونه اداره نمی‌کنند.

پیش از این نیز این مرجع تقلید از گرانی نان انتقاد کرده و گفته بود که این موضوع وضعیت خوبی برای اقشار آسیب‌پذیر ایجاد نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی قبل از ظهر یکشنبه در دیدار سردار احمدی مقدم فرمانده انتظامی کشور با وی، طی سخنانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشورعنوان کرد: مردم نگران گرانی‌ها هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید کشور را بدین شکل اداره کرد، افزود: ‌یک مسجد را هم اینگونه اداره نمی‌کنند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات عنوان کرد: با توجه به وضعیت گرانی و معیشتی مردم چگونه باید از آنها درخواست کرد که پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه قطعا مسئولان از وضعیت اقتصادی و گرانی مردم مطلع هستند، ادامه داد:‌ چرا رئیس دولت در چنین وضعیت اقتصادی با تعداد زیادی همراه به سفرهای خارج از کشور می‌رود.

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه از تلاش‌های نیروی انتظامی در ایجاد امنیت در کشور تشکر و قدردانی کرد.

ماه رمضان گذشته نیز، آیت الله موسوی اردبیلی در پیامی با انتقاد از گرانی‌های اخیر تصریح کرده بود: مسؤلان امر موظفند برای اوضاع نگران کننده اقتصادی فکری بکنند و موارد دردناک و تلخ فقر و ناتوانی و مشکلات معیشتی مردم از بی‎کاری و نداری و بیماری و بدهکاری که قاعدتاً از آن ها بی خبر نیستند را چاره کنند و مایه تأسف است که پس از سه دهه از انقلاب اسلامی که با آرزوی فقر زدایی و برقراری عدالت اجتماعی بر پا شد هنوز شاهد چنین مسائلی باشیم. اما وظیفه دولت و حکومت چه به آن عمل کند و چه نکند وظیفه عمومی و مردمی را نفی نمی کند. بلکه اگر مسؤلان امر در انجام وظیفه قصور یا تقصیری داشته باشند وظیفه ما سنگین تر می شود. 

صدای اعتراض شما به مسئولان و مردم رسیده است

Posted: 11 Nov 2012 07:36 AM PST

درخواست جمعی از وکلا از نسرین ستوده برای پایان دادن به اعتصاب غذا

جرس: جمعی از وکلای دادگستری با انتشار نامه‌ای خطاب به نسرین ستوده، با تاکید بر این که "صدای اعتراض شما به مردم و مسئولان رسیده است" از وی درخواست کردند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

در این نامه که در وبلاگ "وکلای ملت" منتشر شده، آمده است: ما جمعی از وکلای دادگستری اولاً از مسئولان می‌خواهیم با توجه به قانون اساسی، قوانین جاری و آیین نامه‌ی زندان‌ها و با توجه به «اصل شخصی بودن جرم و مجازات»، با رعایت حقوق تمامی زندانیان از تحمیل هزینه به خانواده‌های آنان جلوگیری نمایند. رعایت این حقوق از ملزومات هر نظام حقوقی مبتنی بر عدالت است و فواید آن در ابعاد ملی و بین‌المللی نصیب مردم و حاکمیت خواهد شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

همکار گرامی،

سرکار خانم نسرین ستوده،

روزهای متمادی است که با نگرانی اخبار مربوط به اعتصاب غذای شما را پیگیری می‌کنیم و هر روز که می‌گذرد بر دلهره و اضطراب‌مان افزوده می‌شود. دغدغه‌های شما را درک می‌کنیم و با شما هم‌نظر و همدلیم که همه‌ی زندانیان، فارغ از نوع جرم و مجازات‌شان، حقوقی دارند که در قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز مورد پذیرش قرار گرفته است. می‌دانیم شما برای نیل به حقوق قانونی خود، از جمله حق ملاقات با خانواده، دست به اعتصاب غذا زده‌اید.

ما جمعی از وکلای دادگستری اولاً از مسئولان می‌خواهیم با توجه به قانون اساسی، قوانین جاری و آیین نامه‌ی زندان‌ها و با توجه به «اصل شخصی بودن جرم و مجازات»، با رعایت حقوق تمامی زندانیان از تحمیل هزینه به خانواده‌های آنان جلوگیری نمایند. رعایت این حقوق از ملزومات هر نظام حقوقی مبتنی بر عدالت است و فواید آن در ابعاد ملی و بین‌المللی نصیب مردم و حاکمیت خواهد شد.

ثانیاً، مصرانه از شما درخواست می‌کنیم به اعتصاب غذایتان پایان دهید. صدای اعتراض شما به مسئولان و مردم رسیده است. مسلماً ادامه‌ی این وضعیت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جسم شما و روان فرزندانتان وارد خواهد کرد.

بی‌صبرانه در انتظار شنیدن خبر سلامتی شما و پایان اعتصاب غذایتان هستیم.

اسامی امضا کنندگان (به ترتیب الفبا):

میترا آزرم، سمانه اسدخانی، شهره اسفندیارپور، مینا امامی عراقی، لیلا امینیان، مریم بابایی، حمید باقرزاده، هادی باقری، مهناز پراکند، ایمان پیروزخواه، پرویز تابشیان، رضا توکلی،احمد جاویدتاش، مینا جعفری، پرویز جهانگیرراد، شهین حاجیان، لیلا حیدری، شقایق خاکی صدیق، مریم دارایی، امیرسالار داوودی، ایمان داوودی،آرش دولتشاهی ، سعید دهقان، غلامحسین رئیسی، یحیی رایگانی، امیر رئیسیان، امیرپیمان رمضانی، شیما زمانی، جمیله ستایش‌نهاد، اکبر سردارزاده، شیرین سلامت، پانته‌آ شریف‌زاده، پوپک شقفی، محمد شیوایی، آرش صادقیان، صنم صباغی، هدا صفاوردی، حسین صیادی نژاد، فرزانه فاطمی، منصوره فتاحی، سنجر فخری، امیرحسین فراهانی، فرخ فروزان کرمانی، نوبان فشندی، شیما قوشه، مهرانگیز کار، سمیرا کاوه، طناز کلاهچیان، نازنین کیانی‌فرد، آرش کیخسروی، شهرزاد مجد، نوش‌آفرین مجدزاده، شقایق محمدی، مهران محمودی، محمد مصطفایی، رضا معتمدی، افروز مغزی، عادل مقدس، سوده موسوی بلده، سیدجلال مهدوی، زهرا مینویی، ندا نوری.  

لغو یک کنسرت در مشهد

Posted: 11 Nov 2012 07:36 AM PST

جرس: کنسرت گروه «آهنگ اشتیاق» به سرپرستی علی قمصری که قرار بود در تاریخ‌های 21 و22 آبان به خوانندگی علیرضا قربانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود، ساعاتی قبل از اجرا لغو شد.

به گزارش ایسنا قمصری با اعلام این خبر گفت: چندی پیش مدیر برنامه‌های ما پیشنهادی برای دو شب اجرا در تاریخ‌های 21 و22 آبان در دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد و با توجه به شرایط سخت اجرا در مشهد این فرصت را غنیمت شمردیم تا دیداری با دوستداران موسیقی در این شهر داشته باشیم.

او ادامه داد: متاسفانه امروز و نیم ساعت قبل از پرواز، خبری به ما رسید که طبق آن، با وجود طی شدن تمام مراحل قانونی و کسب مجوز، گروه ما و دانشجویان و مسئولان دانشگاه از برگزاری این کنسرت منع شده‌اند.

قمصری بیان کرد: باید به کسانی که بصورت خودسرانه و غیر قانونی قدرتشان را در پاره کردن پوسترها، بی احترامی کردن به عوامل فرهنگی دانشگاه و قلدری خرج می‌کنند، بگویم «درست است که شانس دیدار با هنردوستان مشهد را از دست دادیم ،اما این مسئله در مقابل چیزی که شما از دست می‌دهید ذره‌ای بیش نیست.» 

گزارش محرمانه از اوضاع اقتصادی کشور در دست نمایندگان

Posted: 11 Nov 2012 07:18 AM PST

جرس: نماینده مردم تهران در گزارشی محرمانه که در روزهای اخیر در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است، نسبت به تداوم سیاست های غلط دولت و آینده وضعیت اقتصادی کشور هشدار داده است.


به گزارش مهر، احمد توکلی در جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی از گزارش محرمانه ای سخن گفت که در آن اوضاع اقتصادی کشور را تشریح کرده و راهکارهایی برای حل آنها ارائه داده است.


بنا براین گزارش، نماینده مردم تهران هفته گذشته این گزارش را با تاکید بر محرمانه بودن آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است.
وی در این گزارش با تاکید بر اینکه همواره آثار شوک اقتصادی با وقفه در جامعه نمودار می شود، نسبت به افزایش تورم در ماه های آتی هشدار داده است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گزارش خود تاکید کرده است که اخراج های ناشی از رکود تولید ، طلبکار بودن کارگران از بنگاه های تولیدی ، حذف اضافه کاری کارمندان از بودجه دولت و کاهش بودجه عمرانی به 16.2 درصد در 5 ماهه اول سال باعث می شود قدرت خرید اسمی حقوق بگیران پایین بیاید و تورم به شدت بالا برود.وی آثار رانتی دو نرخی بودن ارز را نیز مخرب دانسته و تاکید کرده است که پایین نگه داشتن نرخ ارز برای بخشی از واردات پذیرفتنی نیست زیرا تضمینی برای ارائه این نوع کالاهای وارداتی با نرخ مناسب به مردم وجود ندارد.


توکلی در این راستا با اشاره به لزوم تک نرخی شدن ارز تاکید کرده است که سیاست های بازرگانی داخلی و خارجی باید تابع سیاست های ارزی دولت باشد.  

افزایش ۲۰ درصدی قیمت انواع نان بسته‌بندی‌شده صنعتی

Posted: 11 Nov 2012 07:18 AM PST

جرس: رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان از افزایش ۲۰ درصدی قیمت انواع نان بسته‌بندی‌شده صنعتی خبر داد.‌

محسن لزومیان اظهار داشت: کلیه نان‌های بسته‌بندی شده صنعتی با احتساب قیمت فعلی با توافق انجام شده و مساعدت سازمان حمایت، ۲۰ درصد افزایش قیمت را خواهد داشت، وی افزود: به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت مواد اولیه، این اتحادیه نیز جهت جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای نان صنعتی، اقدام به افزایش ۲۰ درصدی قیمت انواع نان صنعتی کرد.

رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران تاکید کرد: این افزایش قیمت با توجه به گرانی مواد اولیه نظیر آرد، شکر، روغن، بهبود دهنده و بسته بندی است که اتحادیه با هدف جلوگیری از ایجاد شوک در بازار و اجرایی شدن قیمت پلکانی در شرایط فعلی افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان‌های بسته بندی صنعتی را اعمال کرده است.

به گزارش فارس، لزومیان گفت: این تغییر قیمت پس از ثبت در سامانه ۳۱ استان مورد تائید است و هرگونه تغییر وزن، تغییر نام محصول و هرگونه تغییراتی که منجر به عدم رعایت قیمت‌گذاری شود، ممنوع است.

وی ادامه داد: محصولاتی که در آنها فیبر و نظیر آن استفاده می‌شود، به هنگام تایید لیست در کمیته قیمت‌گذاری اتحادیه و آنالیز میزان بهبود دهنده مربوط در قیمت لحاظ خواهد شد. 

سعید مدنی پس از ۱۰ ماه از بند امنیتی زندان اوین به بند عمومی منتقل شد

Posted: 11 Nov 2012 07:18 AM PST

جرس: سعید مدنی از فعالان ملی -مذهبی پس از ۱۰ ماه حبس در بند امنیتی ۲۰۹ روز گذشته شنبه به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش کلمه، سعید مدنی که هفدهم دیماه سال گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد، دو ماه ونیم در سلول انفرادی نگهداری شد و در جلسات بازجویی متعدد تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها قرار گرفت. این استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی پس از بازداشت بیش از سه ماه از هرگونه ارتباطی با خانواده خود محروم بود.

در ابتدای تیر ماه سال جاری به دستور بازپرس پرونده و علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات وی به بند ۳۵۰ منتقل شد که به دستور بازجویان یک روز بعد مجددا به بازداشتگاه ۲۰۹ بازگردانده شد. در همین حال و با آغاز دور جدیدی از فشارها به این فعال سیاسی و پژوهشگر جنبش سبز یکبار دیگر مقامات امنیتی با انتقال وی به بند ۳۵۰ زندان اوین مخالفت کردند.

بازجویان سعید مدنی از ابتدا به وی تاکید کرده بودند که تنها در صورت اعتراف به خواسته های آنها با انتقال او به زندان عمومی موافقت می کنند که این خواسته هیچگاه از سوی وی مورد قبول واقع نشد.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید مدنی در تاریخ ۳ آبان سال جاری در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباسی برگزار و قرار است دومین جلسه این دادگاه نیز ۲۴ آبانماه برگزار شود.
 

تاجگردون: ادستگاه‌های اقتصادی دچار ناهماهنگی بسیار محسوس در سیاست‌های اجرایی هستتد

Posted: 11 Nov 2012 06:59 AM PST

جرس: نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: احمدی نژاد باید به طور شفاف مشخص کند که چرا گفت ارز نفروشید. این سوال دقیق است. در یک مقطع 15 روزه به دستور رییس‌دولت ارز به بازار تزریق نشد و همین مساله منجر شد به اینکه ارز هزار تومان گران شود.

غلامرضا تاج‌گردون نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با اعتماد مطالبی درباره ارز و نوسات قیمت آن مطرح کرده است. 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دستگاه‌های اقتصادی دچار ناهماهنگی بسیار محسوس در سیاست‌های اجرایی هستند که تقریبا در دو دولت نهم و دهم آشکارا این ناهماهنگی‌ها را شاهد بودیم...همین ناهماهنگی‌ها باعث شد که واکنش سریع دولت نسبت به مسائل پیرامونی ضعیف شود.

تاجگردان همچنین اظهار داشت: صحن علنی مجلس بیانگر شخصیت قوا است. آنجا اگر احمدی نژاد دوباره بخواهد به شوخی بگذراند، جامعه به گونه دیگری فکر می‌کند.

وی افزود: احمدی نژاد باید به طور شفاف مشخص کند که چرا گفت ارز نفروشید؟ این سوال دقیق است. در یک مقطع 15 روزه به دستور رییس‌دولت ارز به بازار تزریق نشد و همین مساله منجر شد به اینکه ارز هزار تومان گران شود.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تحریم روی اقتصاد کشور اثر گذاشته است. در این متغیر نمی‌توانیم بگوییم دولت یا وزیر اقتصاد مقصر بوده‌اند؛ البته شاید در تصمیم‌گیری کلی ایراداتی بر دولت وارد باشد. اما اتفاقاتی که دولت مقصر بوده و کارکرد منفی داشته است، به تصمیماتی برمی‌گردد که از جنس ناهماهنگی میان تصمیم‌گیران اقتصادی کشور است. به نظر می‌رسد دستگاه‌های اقتصادی دچار ناهماهنگی بسیار محسوس در سیاست‌های اجرایی هستند که تقریبا در دو دولت نهم و دهم آشکارا این ناهماهنگی‌ها را شاهد بودیم. این ناهماهنگی خیلی بیشتر به ویژه در دولت دهم مشهود بوده است و در یک‌سال گذشته کاملا بارز بود.
 

موافقت مجلس با کلیات توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

Posted: 11 Nov 2012 06:59 AM PST

 جرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مربوط به توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، در جریان بررسی کلیات طرح الحاق یک تبصره به بندهای 44 و 45 قانون بودجه سال 91 در صحن علنی امروز سه شنبه نمایندگان با 168 رای موافق ، 30 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 245 رای، به توقف اجرای فاز دوم هدفمندی رای مثبت دادند.

در صورت تصویب جزییات این طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 نسبت به سال 90 ممنوع خواهد شد. همچنین در ماههای باقیمانده سال 91 هرگونه افزایش یارانه‌ی سرانه نقدی نسبت به پرداختی شهریور ماه سال جاری از هر منبعی ممنوع می‌شود.