جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


امام همواره درباره رعایت حقوق شرعی و انسانی مخالفان سفارش می کردند

Posted: 10 Nov 2012 09:54 AM PST

سیدمحمد موسوی بجنوردی


آیت الله سیدمحمد موسوی بجنوردی با اشاره به برخی نسبت های ناروا به حضرت امام خمینی(س) گفت: امام ناموس انقلاب اسلامی است و خدشه به امام، خدشه به انقلاب اسلامی است. من متاسفم که برخی افراد با گذشت سه دهه این مطالب غیر واقعی را در مورد امام بیان می کنند. قطعاً یک معصیت بزرگ است و من برادرانه به کسانی که اینگونه سخن می گویند می گویم که از بیان این دست مطالب خودداری کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی با اشاره به مسائل مطرح در برخی رسانه ها پیرامون آیت الله شریعتمداری گفت: حضرت آیت الله شریعتمداری مرجع تقلید بودند و جایگاه و شأن ایشان مشخص و مورد احترام بود اما بحثی که منجر به حوادثی پیرامون ایشان شد شکل گیری کودتایی توسط برخی افراد از جمله آقای قطب زاده بود که عوامل آن اعتراف کردند جریان را به آیت الله شریعتمداری گفتیم و ایشان هیچگونه ممانعتی نکردند. در حالی که خود ایشان در انقلاب دست داشت و انتظار می رفت ایشان کودتاگران را از کارشان نهی کند و ممانعت کند. اطلاع ایشان از طرح کودتا و سکوتشان در قبال آن و عدم اقدام برای ممانعت از کودتا به معنای تایید آن بود همین باعث شد که دادستانی انقلاب تصمیم بگیرد که جلوی رفت و آمدهای ایشان را بگیرد. اما حضرت امام به آقای موسوی اردبیلی تاکید کردند که مراقب باشید به ایشان تعرض نشود و جلوی حمله به منزل ایشان گرفته شود.


عضو شورای عالی قضایی در دوران حضرت امام ادامه داد: چون مطرح شده بود که عده ای می خواهند به داخل منزل ایشان بروند و از اینگونه مسائل لذا امام خیلی نگران بود که مبادا به ایشان حمله ای شود و به قوه قضاییه تاکید می کردند که با ایشان برخورد نشود و اگر چنین چنین را امام می فهمیدند مسلماً برخورد می کردند. امام مراقب بودند که به آقای شریعتمداری آسیبی نرسد.


آیت الله موسوی بجنوردی در ادامه ضمن اشاره به برخی گمانه زنی ها و انتساب برخی اخبار به حضرت امام اظهار داشت: اینکه گفته شود امام مانع از برداشتن محدودیتهای آقای شریعمتداری جهت درمان بیماری شان شده اند، قطعاً دروغ است و روحیه امام هیچ وقت اینگونه نبود که حتی با یک دشمن چنین برخوردی کنند؛ چه برسد به برخورد با یک مرجع تقلید؛ اگر چنین چیزی وجود داشت ما در شورای عالی قضایی می شنیدیم. اما اقدام آقای شریعتمداری در همراهی با کودتا قابل توجیه و گذشت نبود و به واسطه جایگاه و شأن ایشان مسئولیت شان نیز سنگین تر بود و ظن آن می رفت که در صورت عدم ممانعت از ارتباط های ایشان موارد مشابهی تکرار شود.


وی در ادامه خاطرنشان ساخت: امام ناموس انقلاب اسلامی است و خدشه به امام، خدشه به انقلاب اسلامی است. من متاسفم که برخی افراد با گذشت سه دهه این مطالب غیر واقعی را در مورد امام که ناموس انقلاب اسلامی است، بیان می کنند و لذا شایسته نیست که اینگونه ادعاها را نسبت به امام کنیم و قطعاً یک معصیت بزرگ است؛ در حالی که اصلاً فرهنگ امام اینگونه نبود و من برادرانه به کسانی که اینگونه سخن می گویند می گویم که از بیان این دست مطالب خودداری کنند.


این محقق و مدرس دانشگاه با اشاره به فرامین حقوقی حضرت امام افزود: امام همواره درباره رعایت حقوق شرعی و انسانی مخالفان سفارش می کردند. رویه و منش حضرت امام را در برخورد با مخالفان را می توان از پیام هشت ماده ای که توسط ایشان صادر شد و سفارش های مکررشان در رعایت حقوق زندانیان و دشمنان درجه یک شان مشاهده کرد. ما هرگاه به عنوان شورای عالی قضایی خدمت ایشان می رسیدیم در زمینه شیوه رفتار با زندانیان سفارش می کردند. در زمینه رعایت حدود شرعی و انسانی مکرر سفارش می کردند و اساساً شخصیت ایشان مبری از اینگونه مسائل است. نبایستی مسائل را با هم خلط کرد و مسائل نامربوط را به هم ربط داد.


آیت الله موسوی بجنوردی در پایان خاطرنشان ساخت: از افراد انتظار می رود که به خاطر خوشایند برخی جریان های سیاسی، اینگونه مسائل را مطرح نکنند چرا که جایگاه حضرت امام در میان مردم ایران جایگاه رفیع و محفوظی است و نباید نسبت های کذب و مسائلی که افراد مطمئن نیستند و اساساً خلاف روش و منش امام است درباره ایشان بیان شود. 

منبع: جماران 


 

نهاوندیان: اقتصاد را نباید بازار حاشیه کنار خیابان اداره کند

Posted: 10 Nov 2012 09:14 AM PST

جرس: رئیس اتاق بازرگانی و عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه اقتصاد بزرگ ایران را نباید یک بازار حاشیه‌ای کنار خیابان اداره کند، گفت: رانت اگر در جایی از اقتصاد پیدا شد، تا هر جایی که آن اقتصاد توسعه یافته است، نفوذ کرده و آن را فاسد می‌کند؛ اینجا است که باید مدام اقتصاد را پلیسی کرد تا بتوان این نقیصه را برطرف کرد.

به گزارش مهر، محمد نهاوندیان با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در بازار ارز با حاکم شدن شرایط ثبات نسبی در این بازار گفت: بدهی‌های تولیدکنندگان به بانکها، بدهی‌هایی که بانک‌ها به بخش‌های مختلف دارند و یا تعهداتی که در گذشته انجام شده است، همه را باید در مدیریت بازار ارز لحاظ کرد تا بتوان شرایطی را فراهم کرد که بازار حاشیه‌ای خیابان، برای کل اقتصاد بزرگ ایران، تعیین نرخ نکند.

عضو شورای پول و اعتبار افزود: در این راستا باید میان اولویت‌های ۳ و ۲ ارزی، با مکانیزم‌های مدیریت عرضه و تقاضا بیشترین نزدیکی را ایجاد کرد، البته بازار اولویت یک نیز مطلبی ندارد و تکلیفش مشخص است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است در جایی از اقتصاد، به کمک مصرف‌کننده یا برخی صنایع بشتابیم؛ این کار را می‌توان به صورت ریالی صورت داد؛ چراکه دلیلی ندارد که دلاری عمل شود؛ در غیر این صورت، این نقطه، مبدا دلاری کردن اقتصاد ایران است.

به گفته نهاوندیان، چنانچه می‌خواهیم در داخل اقتصاد به مصرف‌کننده خاص یا تولیدکننده‌ها، با رویکرد مشخصی کمک کنیم، نباید از ابزار دلار استفاده کرد؛ چراکه این این منطق ندارد. در مقابل باید شرایطی را فراهم کرد که دلار نرخ واحدی در اقتصاد پیدا کند.

وی اظهار داشت: اگر چنین شد، آنگاه همه رانتها خواهد خشکید، این در حالی است که رانت اگر در جایی از اقتصاد پیدا شد، تا هر جایی که آن اقتصاد توسعه یافته است، نفوذ کرده و آن را فاسد می‌کند؛ این جا است که باید مدام اقتصاد را پلیسی کرد تا بتوان این نقیصه را برطرف کرد.

عضو شورای پول و اعتبار در توضیح این مطلب ادامه داد: اختلال در مکانیزم عرضه و تقاضا در یک گوشه از اقتصاد ایران، در همانجا متوقف نخواهد شد؛ بلکه این اختلال به همه جای اقتصاد تسری می‌یابد. بنابراین به جای اینکه هزینه‌های مدیریت اداری بازار را بر خود تحمیل کنیم؛ باید مبدا را اصلاح کرد.

نهاوندیان ابراز امیدواری کرد تا با اجتناب از تصمیمات شتابزده و حاکم کردن نگاه درازمدت بر تصمیمات کوتاه مدت بتوان شکاف های حاصله در بازار ارز را کم کرد تا به دیگر بخش‌های اقتصادی تسری نیابد. 

ده روز بی‌خبری از وضعیت جمال عاملی در بازداشتگاه

Posted: 10 Nov 2012 09:14 AM PST

جرس: از وضعیت جمال عاملی یکی از بازداشت شدگان سرای اهل قلم، با گذشت ده روز خبری در دست نیست و این امر باعث نگرانی پیرامون وضعیت وی شده است.

به گزارش سایت ملی-مذهبی جمال عاملی از ۹ آبان در سرای اهل قلم بازداشت شد و تاکنون از وضعیت وی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

جمال عاملی چندی پیش شعری پیرامون حصر میر حسین موسوی سروده بود:

هر چند به جبر منزوی‌تر شده‌ای /در حصری و در حصر، قوی‌تر شده‌ای

بردند تو را به حبس تا کَم بشوی/ تو «میرحسینِ موسوی»تر شده‌ای 

صحبت های آقای جنتی در مورد سوال مجلس از رئیس جمهور

Posted: 10 Nov 2012 08:40 AM PST

تایید حکم 4 سال حبس داماد آیت‌الله خمینی در دادگاه تجدید نظر

Posted: 10 Nov 2012 08:07 AM PST

جرس: وکیل محمدحسن طاهری فرزند آیت الله جلال الدین طاهری امام جمعه پیشین اصفهان و داماد آیت الله خمینی، از محکومیت موکلش بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر به تحمل چهار سال حبس در یکی از زندانهای تهران خبر داد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با مهر با بیان این که برخی سایت‌ها به انتشار حکم اولیه دادگاه درباره طاهری پرداخته اند گفت: این درحالی است که حکم دادگاه بدوی در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تغییر یافت.وی افزود : قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران موکلم را به اتهام اخلال در نظم، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسوولان عالی نظام به چهار سال حبس و 10 سال تبعید به شهرستان زابل محکوم کرد. در این رای اعلام شده بود موکلم باید دوره حبس خود را هم در زندان زابل بگذراند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: پس از ابلاغ حکم به آن اعتراض کردیم که پرونده به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران فرستاده شد. قضات دادگاه نیز موکلم را به چهار سال زندان در یکی از زندانهای تهران محکوم کرده و رای تائید شد. در این رای 10 سال تبعید موکلم حذف شده است.خرمشاهی خاطرنشان کرد: رای دادگاه تجدیدنظر هفته گذشته به من ابلاغ شد و موضوع را به موکلم انعکاس دادم.  

شهادتنامه ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰: ستار بهشتی شکنجه شده بود

Posted: 10 Nov 2012 07:43 AM PST

جرس: ۴۱ زندانی سیاسی سبز محبوس در بند ۳۵۰ اوین شهادت دادند که در ساعاتی که ستار بهشتی در این بند بوده آثار شکنجه ها و ضرب و شتم را بر بدن وی دیده اند.

به گزارش کلمه، این زندانیان سیاسی در شهادت نامه ی خود آورده اند: وی در حضور افرادی در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن این شکنجه ها، زشت ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید میکردند که وی را می کشند. زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد.

یازدهم آبان ماه سال جاری کلمه از بازداشت و ضرب و شتم ستار بهشتی توسط پلیس امنیت خبر داده بود و کمتر از یک هفته پس از آن خواهر این سبز گمنام اعلام کرد که از پلیس امنیت به وی اعلام کرده اند که که این جوان ۳۵ ساله جان خود را از دست داده و آنها باید روز آینده برای دریافت پیکرش مراجعه کنند.

آن زمان کلمه تاکید کرده بود که با توجه به اینکه هنوز جنازه ای به این خانواده تحویل نشده، نمی توان درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کرد که آیا این یک سناریوی امنیتی برای آزار خانواده اوست یا فاجعه ای است که ماموران به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آن اند.

کلمه پس از دو روز با انتشار سندی با دستخط ستار بهشتی که در بند ۳۵۰ شکایت خود را از کسانی که وی را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند این رفتار غیر انسانی و غیر قانونی را محکوم و از سکوت مسئولان امر و رسانه های وابسته به قدرت در کشور انتقاد کرده بود.

اینک ۴۱ زندانی سیاسی در شهادت نامه ی خود با اشاره به این سند منتشر شده توضیح داده اند: ستار در حالی که به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شده بود.

متن کامل این شهادت نامه که ۴۱ زندانی سبز در بند ۳۵۰ زندان اوین آن را امضا کرده اند و به همراه اسامی آنان در اختیار کلمه قرار گرفته، به شرح زیر است:

‌بسم الله الرحمن الرحیم

جنایت کهریزک ۲ – قتل ستار بهشتی در پلیس امنیت

در رسانه ها خبری انتشار یافته مبنی بر اینکه آقای ستار بهشتی در تاریخ ۹۱/۸/۹ بوسیله پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات) که زیر مجموعه پلیس امنیت نیروی انتظامی می باشد بازداشت شده است و در تاریخ ۹۱/۸/۱۶ به خانواده وی اطلاع داده شده که ستار فوت کرده است و باید جنازه اش را از سردخانه کهریزک تحویل بگیرند. در عین حال آنها را تهدید کرده اند که حق صحبت با رسانه ها را نیز ندارند.

از آنجا که آقای ستار بهشتی از ۹۱/۸/۱۰ تا ۹۱/۸/۱۱ دربند ۳۵۰ بوده و افراد این بند وضعیت دردناک جسمی و روحی وی را از نزدیک مشاهده کرده اند، وظیفه ملی و دینی خود میدانیم مسایل وی را به اطلاع ملت شریف ایران برسانیم.

اتهام آقای ستار بهشتی نوشتن مطالبی انتقادی نسبت به مسوولان نظام در وبلاگ شخصی و “انتقادی اش” بوده است. وی در حضور افراد در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن این شکنجه ها، زشت ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید میکردند که وی را می کشند.

زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد.

ستار در حالی که به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شد.

با توجه به غیر عادی بودن شرایط جسمی وی دوبار به بهداری زندان اوین اعزام شد و پزشک بهداری نیز وضعیت وی را مشاهده کرد.

روز ۹۱/۸/۱۱ ستار را که از فعالان جوان و ثابت قدم جنبش سبز بود مجددا از بند ۳۵۰ به پلیس امنیت منتقل کردند. او هنگام رفتن بسیار نگران بود و به افراد بند گفت اینها قصد کشتن مرا دارند. ۴ روز پس از انتقال وی نیز خبر مرگش به خانواده اش داده شد.

کسانی که داعیه پیروی از امیرمؤمنان علیه السلام را دارند، یعنی همان که وقتی شنید در حکومت او خلخال از پای یک زن یهودی در آورده اند فرمود: “اگر کسی از این ستم بمیرد جای سرزنشی بر او نیست” این ظلم ها و فجایع و قتل ها وشکنجه ها که به دفعات اتفاق افتاده را می بینند و خم به ابرو نمی آورند و حتی خواب یک شب آنها نیز آشفته نمی شود.

در سال های اخیر و پس از انتخابات ۸۸ بارها وبارها این نوع شکنجه ها در مورد دستگیر شدگان در بازداشتگاه پلیس امنیت و پلیس فتا تکرار شده است و افرادی دربند ۳۵۰ بوده و هستند که خود شخصا این نوع شکنجه ها را تجربه کرده اند و ما گواهی می دهیم در موارد متعدد شاهد حضور بازداشت شدگان شکنجه شده توسط پلیس امنیت در بند ۳۵۰ بوده ایم.

ما بر این باوریم اگر با جنایتکاران کهریزک ۱ و شکنجه گران اوین که گزارش جزئیات شکنجه های آنان بارها و بارها اعلام شده است و همه ی مسوولان حکومتی از آنها مطلعند، برخورد می شد و به جای تشویق و ارتقاء مقام، مجازات می شدند، دیگر اینگونه شکنجه های وحشتناک و قتل ها که نشان دهنده کهریزک های دیگر است اتفاق نمی افتاد.

اکنون بر همه ثابت شده است که با زمامداران فعلی “آنچه البته به جایی نرسد فریاد است”، ما ضمن تسلیت و دل آرامی به خانواده مرحوم ستار بهشتی و ملت مظلوم ایران، یادآور می شویم که حاکمان کنونی چه بخواهند و چه نخواهند، در این ظلم ها و شکنجه ها و خون های به ناحق ریخته شده شریک و مسوول هستند.

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

محمد ابراهیمی

حسن اسدی زید آبادی

امیر اسلامی

رضا انصاری راد

ابراهیم(نادر) بابایی زیدی

عماد بهاور

سیدعلیرضا بهشتی شیرازی

امید بهروزی

امین چالاکی

سیاووش حاتم

امید خوارزمیان

مهدی خدایی

محمد داوری

امیرخسرو دلیرثانی

سیدمحمدعلی دادخواه

علیرضا رجایی

محمد رضایی

فرزاد روحی

حسین زرینی

عبدالفتاح سلطانی

ادریس سیدین

پوریا شاهپری

محسن(بهمن) صادقی نور

محمدفرید طاهری قزوینی

بهادر علیزاده

افشین کرم پور

حمیدرضا کرواسی

امیر گرشاسبی

جعفر گنجی

سیامک قادری

ابوالفضل قدیانی

علی اکبر قطبی

فرشید لاهوتی

عبدالله مومنی

محسن میردامادی

مصطفی نیلی

محمد علی ولایتی

فرشید یدالهی

محمدحسن یوسف پورسیفی

محمدامین هادوی

سیداحمد هاشمی 

رييس سازمان محيط زيست: ۹۰ درصد اقدامات لازم برای احياء درياچه اروميه اجرا نشده است

Posted: 10 Nov 2012 07:27 AM PST

جرس: محمد جواد محمدی زاده، ‌رييس سازمان محيط زيست، روز شنبه اعلام کرد که ۹۰ درصد اقدامات لازم برای احياء درياچه اروميه اجرا نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای محمدی زاده افزود:‌در سال گذشته، اعتباری معادل ۲۶۴ ميليارد تومان برای اصلاح روش های آبياری در استان های آذربايجان غربی، آذربايجان شرقی و کردستان تخصيص داده شد، اما با اين اعتبار تنها ۱۰ درصد مأموريتی که برای احيا درياچه اروميه بايد انجام شود، اجرا شده است.

‌رييس سازمان محيط زيست خواستار افزايش اين اعتبار تا ۵۰۰ ميليارد تومان شد. 

رئیس کمیسیون بهداشت: دولت سلامت مردم را به بازی گرفته است

Posted: 10 Nov 2012 07:27 AM PST

جرس: رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دولت سلامت مردم را به بازی گرفته و اعتبارات مصوب را تخصیص نمی‌دهد، هزینه یک دوره درمان سرطان با هرسپتین ۲۰۰ میلیون تومان شده و قیمت تجهیزات پزشکی به طور متوسط ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حسینعلی شهریاری، با اعلام این مطالب در برنامه نبض شبکه خبر افزود: از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت توسط مردم که طبق برنامه باید به زیر 30 درصد کاهش می‌یافت، رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی 3 سال گذشته سهم مردم از هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: از نظر شاخص پرداخت از جیب برای سلامت که یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت در سلامت است در منطقه بعد از افغانستان، بدترین کشور منطقه هستیم و همه اینها ناشی از سوء مدیریت دولتمردان است.

وی ادامه داد: می‌گویند، انسان سالم محور توسعه است،انسان سالم داشتن، خرج دارد اما متأسفانه مسئولان دولت دید سلامت نگر ندارند و به حوزه سلامت به عنوان هزینه‌های اضافه نگاه می‌کنند نه سرمایه‌ای که عامل توسعه و رشد کشور است.

کمبود واکسن

شهریاری افزود: با سوء‌مدیریت دولت برخی واکسن‌های مورد نیاز مردم پیدا نمی‌شود و وجود ندارد، برنامه‌های طب پیشگیری در کشور با چالش جدی مواجه شده است و ما نگران هستیم که با ادامه این روند رتبه ما در سازمان بهداشت جهانی از این که هست باز هم افت بیشتری پیدا کند که نشان دهنده افت وضعیت سلامت مردم است.

وی گفت: دولت الان فقط به اندازه حقوق پرسنل وزارت بهداشت برای بخش سلامت بودجه اختصاص می‌دهد و بسیاری از امکانات و برنامه‌های سلامت اجرا نمی‌شوند،حتی کارهای اولیه و پیش پا افتاده بهداشتی هم با مشکل مواجه شده است.

سرخک هم پیدا شد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در این وضعیت بیماری وبا در کشور پیدا شده است، حتی بیماری سرخک که سالها ریشه کن شده بود الان در زیر سن واکسیناسیون پیدا شده است و به خاطر همجواری با کشورهای شرقی و به خاطر اینکه دولت اعتبارات لازم را اختصاص نمی‌دهد،مشکلات سلامت مردم هر روز بیشتر می شود.

وی گفت: مجلس در قانون بودجه تمام اعتبارات لازم را برای سلامت مردم پیش بینی کرده است، 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه باید به بخش بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد، ارز مرجع کافی باید برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌دادند اما هیچ کدام از این کارها را دولت انجام نداد و به جای آن برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستی ارز مرجع اختصاص دادند.

وی افزود: بیماران سرطانی مشکلات جدی دارند، به خدا قسم با ما تماس می‌گیرند و نفرین می‌کنند، می‌گویند شما مگر نمایندگان ما نیستند،چرا به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کنید، چرا داروهای مورد نیاز ما را فراهم نمی‌کنید، ما بارها این مسائل را به دولتمردان گفته‌ایم.

شهریاری ادامه داد: رئیس جمهوری در مراسم ارائه لایحه بودجه شعار داد که می‌خواهد برنامه پزشک خانواده را دوساله اجرا کند بعد که به سراغ معاون برنامه ریزی و نطارت راهبردی می رویم می‌گوید برای اجرای این برنامه پول نداریم، به همین سادگی. این طوری سلامت مردم را به شوخی و بازی گرفته‌اند اما مسئولان دولت بدانند که شوخی با سلامت مردم کار خطرناکی است و من تصور نمی‌کنم جاهایی مثل بانک مرکزی و برخی مراکز تصمیم گیری در دولت ناآگاهانه این کارها را انجام می‌دهند.

برو بمیر

وی گفت: هزینه یک دوره درمان بیماران سرطانی با هرسپتین با قیمت دلار پارسال 50 تا 60 میلیون تومان بود اما حالا همین دوره درمان 200 میلیون تومان تمام می‌شود، چند درصد مردم توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند، اصلاً چند درصد مردم توان پرداخت 50 میلیون تومان یا حتی 20 میلیون تومان را برای دارو دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید 37 هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار پارسال 60 میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید 120 میلیون تومان بابت آن پرداخت کند یعنی عملاً به بخش عمده این بیماران باید بگوییم برو بمیر.

وی گفت: یک زمان است که مسئولان دولت می‌گویند نداریم اما این چه نداری است که 600 میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص می‌دهند. آن وقت برای واردات دارو حتی با دلار 3 هزار تومانی و 4 هزار تومانی هم در بانکها و گمرگ کارشکنی می‌کنند.

شهریاری ادامه داد: دولت الان در بهترین شرایط فقط حقوق پرسنل وزارت بهداشت را تأمین می‌کند آن هم با اختساب وقت اداری ستادی در حالی که بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت باید 24 ساعته کار کنند.

بیمارستانهای بدون پول

وی اضافه کرد: دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط یک جا خوب عمل کرد، آن هم افزایش تعداد تختهای بیمارستانی از 75 هزار تحت به 115هزار تخت بود اما هزینه تأمین نیروی انسانی و منابع مالی اداره و امکانات آن را تأمین نکرد،به بیمارستانهای جدید گفته‌اند باید با درآمد اختصاصی اداره شوید که معنای آن افزایش پرداخت از جیب مردم است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: شک نکنید در چنین شرایطی کیفیت خدمات این مراکز افت جدی پیدا می‌کند. این در زمانی است که دولت بر خلاف قانون، سهم حوزه سلامت از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نکرده است. قانون هدفمندی یارانه‌ها سلیقه‌ای و هر طور دلشان خواست اجرا کردند، سهم بخش سلامت و تولید، صنعت و کشاورزی را ندادند. همین است که این قدر بیکاری در کشور افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: حتی اعتبار اجرای هدفمندی یارانه‌ها را نیز نتوانستند، تأمین کنند و مجبور شدند از بانک مرکزی استقراض کنند و این در حالی است که هزینه گازوئیل برای بخش سلامت 16برابر، هزینه گاز 11 برابر،‌هزینه آب 6.5 برابر و هزینه برق 7.2 برابر شده است در حالی که هیچ منبعی برای جبران آن که سالانه حدود 800 تا 900 میلیارد تومان می‌شود دیده نشده است.

شهریاری افزود: در چنین اوضاعی با افزایش نرخ ارز هزینه لوازم مصرفی پزشکی 245 درصد افزایش پیدا کرده است، فیلم رادیولوژی 240 درصد گرانتر شده، اکسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد،گاز هلیوم برای ام آر آی 667 درصد،صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و کیسه خون 350 درصد گرانتر شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ کل ارز مورد نیاز برای داروی کشور 1.5 میلیارد دلار است و برای تجهیزات پزشکی هم به یک میلیارد دلار ارز مرجع نیاز است در حالی که بعد از گذشت 8 ماه تازه 500 میلیون یورو اختصاص داده‌اند که همین هم تا از مسیر بانکهای عامل بگذرد و به دست افراد برسد بیش از دو ماه طول می‌کشد در حالی که مسئولان باید هر چه سریعتی با تخصیص 2.5 میلیارد دلار جلوی کمبودهای دارو و تجهیزات پزشکی را نیمه اول سال 92 را هم بگیرند.

وی گفت:‌ البته حتی اگر ارز مرجع را هم به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند با توجه به اینکه ارز مرجع پارسال هزار و 50 تومان بود و امسال 1226 تومان است همین تفاوت قیمت، حداقل 17 درصد افزایش قیمت را برای دارو و تجهیزات پزشکی به همراه دارد. و در زمانی که بیماران و بیمارستانها مجبورند دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را با ارز 3 هزار تومانی و 4 هزار تومانی بخرند معلوم است که ورشکسته می‌شوند و توان ادامه کار را ندارند و شاهدیم که حتی نخ جراحی هم در بیمارستانها به سختی پیدا می‌شود.

وی اضافه کرد: در این شرایط مشکلات طاقت فرسای مردم برای مسئولان قابل لمس نیست چون با یک تلفن به هر چه می‌خواهند با قیمت مناسب دسترسی دارند و معلوم است که درد مردم عادی را که حداکثر بتوانند صدایشان را به گوش نماینده مجلس برسانند،متوجه نمی‌شوند.

وعده پزشک خانواده بدون پول

شهریاری ادامه داد: در مورد پزشک خانواده هم که آقای احمدی نژاد با وعده اجرای دو ساله آن، می‌خواهد این موفقیت را در کارنامه‌اش ثبت کند، هم باید گفت که اجرای این برنامه برای یکسال حدود 5 هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد و فقط برای سطح اول آن باید 800میلیارد تومان کنار بگذارند اما دولت بودجه لازم را اختصاص نداده است.

وی گفت: وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی حداکثر می‌توانند با کم کردن از اعتبارات درآمد اختصاصی بیمارستان در 3 یا 4 استان کجدار و مریض و دست و پا شکسته به اسم این برنامه کارهایی را بکنند اما معلوم نیست چقدر بتوانند دوام بیاورند و بعد از چند ماه امکان ادامه این مسیر با این بودجه‌ها وجود ندارد و در نهایت اینکه، برنامه پزشک خانواده را کجا اجرا کرده‌اند، چقدر اجرا کرده‌اند و چطور اجرا کرده اند،الله اعلم. 

مهلت 2 ماهه فیلا برای اصلاح اسا‌س‌نامه فدراسیون کشتی ایران/خطر پس گرفته شدن میزبانی جام جهانی

Posted: 10 Nov 2012 06:44 AM PST

جرس: فدراسیون جهانی کشتی برای اصلاح اسا‌س‌نامه فدراسیون کشتی کشورمان، مهلتی 2 ماهه تعیین کرد.


به گزارش فارس، صبح امروز خبری مبنی بر نامه تهدیدآمیز فیلا برای اصلاح اساس‌نامه فدراسیون کشتی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد.

در این نامه به چند بند اساس‌نامه ارسالی از سوی فدراسیون کشتی ایراد گرفته شده است و خواستار اصلاح این بندها در اساس‌نامه جدید شده است. گفته می‌شود فیلا برای این اصلاحات مهلتی 2 ماهه تعیین کرده است.

حجت‌الله خطیب، سرپرست فدراسیون کشتی در این باره گفت:‌ فیلا ابتدا تا پایان هفته به ما فرصت داد تا اصلاحات را انجام دهیم، اما بعد از درخواست ما تا پایان آذرماه به ما وقت دادند.

 

خبرگزاری مهر هفته قبل در این باره نوشته بود: پس از تهدید فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) مبنی بر تعلیق کشتی ایران به دلیل بی توجهی به اساسنامه و عدم برگزاری مجمع عمومی، میزبانی رقابتهای جام جهانی سال ۲۰۱۳ میلادی در کشورمان نیز در آستانه پس گرفته شدن قرار دارد.

بنا به این گزارش، پس از بازگشت کاروان کشتی ایران از بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن و هلهله و شادی مردم و متولیان ورزش، متن کامل گفتگوی رافایل مارتینتی رئیس فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) در جمع خبرنگاران حاضر در المپیک منتشر شد که حاکی از وضعیت بحرانی و تعلیق احتمالی کشتی ایران بود.

 

نگرانی از بابت کاهش نرخ ازدواج در ایران

Posted: 10 Nov 2012 06:23 AM PST

جرس: رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سن ازدواج برای مردان و زنان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و به میانگین 27.2 سال برای مردان و حدود 23سال برای زنان رسیده که این آمارها زنگ خطری برای افزایش تجرد قطعی در جامعه است.

به گزارش ایسنا، ناظمی اردکانی افزود: با این وجود برای ایران زود است تا طبق پیش‌بینی‌ها، جمیعت آن در سال 1420، در شرایطی که هنوز «در حال توسعه» می‌باشد و برای رسیدن به اهداف بلندمدت به جمعیت جوان و فعال نیاز دارد، به سالمندی برسد. گفته می‌شود ایران در سرعت رسیدن به مرزهای سالمندی سومین رتبه‌ی جهانی را دارد.

اردکانی تاکید کرد: جمعیت سرمایه‌ای بی‌بدیل برای کشورها محسوب می‌شود و سیاست‌های ‌جمعیتی، راهبردی‌ترین و پرعمق‌ترین سیاست‌ها در دراز مدت هستند که سیاست‌های توسعه‌ای کشورها را در بلند مدت پشتیبانی می‌نمایند.

معاون وزیر کشور گفت: دولت‌ها سیاست‌های جمعیتی مختلفی از جمله سیاست جمعیت مستقیم همچون تشویق ولادت و سیاست غیرمستقیم سریع همچون مهاجرپذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، سیاست مداخله‌ای همچون تغییر سن ازدواج را دارد.

وی اظهار کرد: اولین سیاست جمعیتی کشور در سال 1346 تدوین و اجرا شد که حاصل آن انفجار جمعیتی در دهه 60 بوده است.

ناظمی افزود: در سال 1372 قانون تنظیم خانواده به تصویب رسید که نتیجه آن ورود کشور به مرحله سوم گذار جمعیتی و کاهش شتابنده جمعیت در مقایسه با کشورهای جهان ، آسیا و منطقه شده است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: به طوری که در سال‌های 1371 و 1372 از 6.5 فرزند به چهار فرزند رسیده و در دهه 80 نرخ رشد جمعیت از 3.2 به 2.3 کاهش یافت.

وی تصریح کرد: این در حالیست که طبق برنامه نخست توسعه مقرر شده بود کاهش میزان فرزندآوری از 6.5 به چهار فرزند در دهه 80 رقم بخورد و با رقم خوردن این اتفاق در سال 72 دیگر نیازی به ادامه دادن سیاست‌های کاهشی نبود.

معاون وزیر کشور افزود: طبق پیش‌بینی‌ها باید انفجار دوم جمعیتی را بر اثر ازدواج و فرزندآوری متولدین دهه 60 شاهد می‌بودیم، اما با شیب نزولی موالید مواجه شده‌ایم بطوریکه میزان موالید در سال 90 یک میلیون و 380 هزار بود و این در حالیست که این رقم در دهه 60 بیش از دو میلیون بود و این به معنای سقوط آزاد جمعیت است.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه از نظر نرخ رشد جمعیت در میان 26 کشور منطقه رتبه 23 و از نظر نرخ باروری نیز رتبه 25 را در سال 2010 میلادی داشته‌ایم گفت: این در حالیست که برای تحق اهداف چشم‌انداز1404 نخستین اصل تقویت زیرساخت‌های جمعیتی است.

رییس سازمان ثبت احوال کشور تاکید کرد: کشور با چالش های جمعیتی در حوزه مدیریت جمعیت کشور روبروست.

وی کاهش باروری در کشور را اولین چالش جمعیتی کشور عنوان کرد و گفت: کارشناسان معتقدند آنچه که در کشور ما به لحاظ جمعیتی معضل محسوب می‌شود، کاهش رشد جمعیت نیست. دغدغه مهم، تحول در باروری کل است که با کاهش باروری مواجه هستیم .

وی همچنین بهم خوردن ساختار جمعیت کشور را دومین چالش دانست و گفت: در حال حاضر 15 تا 23.5 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال، 39.5 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.5 درصد بالاتر از 65 سال دارند و طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت سالمندان در سال 1405 به 7.4 و در سال 1425 به 18 درصد کل جمعیت می‌رسد.

وی افزود: هم اکنون ۵ میلیون نفر از ۷۵ میلیون نفری جمعیت کشور سالمند هستند که حدود 7.3 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است تا ۴۰سال آینده حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور ما سالمند باشند که این میزان یعنی یک نفر از هر 4 نفر جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند داشت.

وی فرهنگ نداشتن فرزند و اتخاذ سیاست‌های تک فرزندی است و جستجو در ساختار نهاد مقدس خانواده را از چالش‌های دیگر سیاستهای جمعیتی کشور بیان کرد.

ناظمی اردکانی گفت: در سال گذشته حدود 12میلیون نفر مرد در گروه سنی 20تا34 ساله و 11میلیون و هشتصد هزار نفر زن در گروه سنی 15تا29 ساله رسیده که حدود 32درصد از کل جمعیت کشور است و پیش بینی میشود که در این گروه های سنی ازدواج نمایند و از این تعداد 46 درصد مردان و 48 زنان در گروه های سنی مذکور هرگز ازدواج نکرده اند.

رییس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: آمار ها حاکی از کوچک تر شدن متوسط بعد خانواده از 5.1 نفر در دهه 60 به 3.55 نفر در سال اخیر است.

وی با بیان اینکه در سال 2010 برای ایران سه ، سناریوی، رشد بالا، رشد متوسط و رشد پایین مطرح شده است گفت: در سناریوی رشد بالا میزان باروری کل از 1.8 فرزند برای هر مادر به 2.5 فرزند در سال 1480، در سناریوی دوم میزان باروری کل از 1.8فرزند برای هرمادر به 1.5 فرزند و در سناریوی رشد پایین جمعیت که در آن میزان باروری کا از 1.8 فرزند برای هر مادر در سال 1390 به حدود یک فرزند برای هر مادر در سال 1420 خواهد رسید.

وی توجه به تاثیر «مهاجرت» بر «نسبت جمعیت جوان»، برنامه ریزی برای تدوین سیاستهای جمعیتی منطقه‌ای ، ارایه مشوق‌هایی مانند ارتقای استانداردهای کیفی آموزش و بهداشت، پذیرش فرهنگ مردم در خصوص افزایش تعداد فرزندان ، ضرورت تدبیر سیاستهایی برای ترویج ازدواج، کاهش سن ازدواج و همچنین کاستن از فاصله سنی زوجین و در نهایت استفاده از تجربیات جهانی را از جمله نکات قابل توجه برای تکمیل بسته سیاسی که اخیرا توسط رییس جمهور اعلام شده است عنوان کرد.