جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رییس دیوان محاسبات: عدم واریز ۵ /۱۲ میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی غیرقانونی است

Posted: 08 Nov 2012 06:49 AM PST

جـــرس: رییس دیوان محاسبات کل کشور در توضیح بندی از گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ در خصوص واریز ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دولت به خزانه به جای حساب ذخیره ارزی گفت: دولت به جای واریز درآمد مازاد فروش نفت به حساب ذخیره ارزی که بالغ بر ۵/ ۱۲ میلیارد دلار است این میزان را به خزانه واریز کرده است که این کار غیرقانونی است.

 

به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه هفدهمین نشست هیات رییسه اکوسای در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد صحت واریز نشدن مبلغ ۵/ ۱۲ میلیارد دلار از درآمد مازاد فروش نفت در سال ۸۹ به خزانه، گفت: این موضوعی است که امروز در روزنامه‌ها دیدم که یک اشتباه است چرا که دولت این رقم را به جای واریز به حساب ذخیره ارزی، آن را به خزانه واریز کرده است که این یک کار غیرقانونی است چون طبق قانون باید درآمدهای نفتی به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

وی در توضیح گفت: طبق قانون، دولت هر میزان از درآمد مازاد از فروش نفت را باید به حساب ذخیره ارزی واریز کند که طبق قانون این میزان در مصارف خاص خود همچون پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری مصرف می‌شود.


رییس دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ گفت: دولت در بودجه سال ۸۹ به دلیل مواجهه شدن با کسری بودجه، رقم درآمد مازاد فروش نفت را به حساب ذخیره ارزی واریز نکرده است و به جای این کار این رقم را به ریال تبدیل و آن را به خزانه واریز کرده است، این کار برای جبران کسری بودجه است این در حالی است که دولت برای کسری بودجه می‌توانست از مجلس کمک بگیرد و یا لایحه متمم بودجه ارائه دهد تا مجلس آن را به تصویب برساند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی هزینه خاص خود را دارد، گفت: عمدتا مبالغ حساب ذخیره ارزی باید برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و عمرانی صرف شود که وقتی این میزان به خزانه واریز می‌شود طبیعتا صرف امور جاری و امور دیگر دولت می‌شود.


وی در واکنش به برخی اظهارنظرهای انتقادی در مورد تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹ گفت: دیوان محاسبات در تهیه‌ی گزارش تفریغ بودجه جلساتی را با حضور روسای دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان برگزار کرد و گزارش را مبتنی بر اسناد هزینه‌ای و درآمدی دستگاه‌های اجرایی تهیه کرده است.
 

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

Posted: 08 Nov 2012 06:16 AM PST

جـــرس: سایت وابسته به صدا و سیما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت خرد و فروش مسکن از شهریور ماه با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبرو بوده است.


یکی از بنگاه داران واقع در منطقه رسالت با بیان اینکه از ابتدای شهریور امسال، مسکن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، افزود: نوسانات ارزی و افزایش قیمت سکه بر بازار مسکن و خریدو فروش تاثیر داشته و رشد بی سابقه ای را در این بخش شاهد بودیم.


وی در خصوص بازار رهن و اجاره گفت: در فصل جاری با میزان متقاضیان رهن و اجاره کاهش یافته و از ابتدای امسال رشد ۳۵ درصدی را حفظ کرده است.


این بنگاه دار در ادامه افزود: پیش بینی افزایش قیمت در این منطقه بسیار قوی است و با سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازار مسکن افزایش چند برابری در خریدو فروش شاهد خواهیم بود.


یکی دیگر از بنگاه داران واقع در منطقه پونک با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر با افزایش ۱۰تا ۱۵ درصدی خرید و فروش روبرو شده ایم افزود: بازار خرید و فروش در چندماه اخیر در منطقه پونک با رونق همراه بوده است.


وی در ادامه توضیح داد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چندماه اخیر موجب کاهش ساخت و ساز و در نتیجه با رشد قیمت تمام شده مسکن روبرو شده است.


یکی دیگر از بنگاه داران در منطقه فرجام با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش عرضه مسکن روبرو هستیم، افزود: افزایش متقاضیان و عرضه کم موجب رشد قیمت در بحث خریدو فروش می شود.


وی در ادامه تصریح کرد: مسکن مهر به دلیل مسافت دور و کم بودن نقش چندانی در کاهش قیمت مسکن در بازار واقعی نداشته است.


این بنگاه دار خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب افزایش قیمت مسکن مهر می شود.
همچنین یکی دیگر از بنگاه داران واقع در منطقه تهرانپارس با بیان اینکه منطقه تهرانپارس رکوردار افزایش قیمت در چند ماه اخیر شناخته شده است، افزود: به دلیل افزایش ساخت و ساز از چند ماه اخیر میزان متقاضیان افزایش در نتیجه با افزایش بی رویه قیمت در سه ماه اخیر روبرو شده است.


وی در ادامه تصریح کرد: در چند ماه اخیر به دلیل نوسانات ارزی، فروشنده ها از فروش واحدهای خود جلوگیری می کنند.


این بنگاه دار در ادامه افزود: طی ماههای اخیر میزان خریداران افزایش یافته در حالیکه میزان فروشندگان در این میان کاهش یافته است.
 

مهدی هاشمی آنژیوگرافی شد

Posted: 08 Nov 2012 06:16 AM PST

جـــرس: مهدی هاشمی که از روز دوشنبه به دلیل عارضه قلبی از اوین به بیمارستان دی منتقل شده بود، لحظاتی پیش مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.


به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که طی این مدت روزانه دوبار در بیمارستان حاضر شده است دقایقی پیش نیز با حضور در بیمارستان دی در جریان روند بهبودی فرزند خود قرار گرفت.


خانواده هاشمی که منتظر نظر پزشک در مورد نتیجه آنژیوگرافی هستند تاکید دارند که خبری درخصوص زمان انتقال مهدی هاشمی به اوین انچنان که برخی رسانه اعلام می‌کنند، ندارند و به آنان در این زمینه مطلبی گفته نشده است.


برخی رسانه‌ها اعلام كرده بودند كه مهدی هاشمی امشب به زندان منتقل می‌شود.
 

ارتش آزاد برای آزاد سازی دمشق آماده می شود

Posted: 08 Nov 2012 06:16 AM PST

جـــرس: همزمان با تشکیل شورای هماهنگی و فرماندهی اپوزیسیون سوریه برای گذار از رژیم، فرمانده شورای نظامی انقلاب سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد، ارتش آزاد برای آزاد سازی دمشق در آینده نزدیک خود را آماده می کند.


به گزارش العربیه، سرلشکر ایاد عیسی، فرمانده شورای نظامی انقلاب سوریه گفت:" ارتش آزاد تصمیم دارد ادلب و حومه آن را منطقه ای امن اعلام کند و سپس برای آزاد سازی دمشق آماده شود."


وی ضمن اشاره به حملات پی درپی نیروهای اسد برای بازپس گیری ادلب و حلب گفت :" بیش از دو ماه است که نیروهای اسد تلاش می کنند ادلب را باز پس گیرند اما به جایی نرسیدند و ارتش آزاد سوریه تاکنون توانسته است هشتاد درصد ادلب را به کنترل خود در آورد".


از سوی دیگر ثائر عبدالله سخنگوی مرکز اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد در پی شکست نظامیان اسد در باز پس گیری مناطق آزاد شده درعا، ارتش اسد مناطق مسکونی داعل و شهرک شیخ سکیین در درعا را با گلوله تانک و توپ مورد هجوم قرار دادند.


ثائر عبدالله افزود:" بیش از صد افسر و سرباز در بیست و چهار ساعت گذشته در منطقه درعا از ارتش اسد جدا شدند و خود را تسلیم ارتش آزاد سوریه کردند.


حمله موشکی به کاخ ریاست جمهوری در دمشق
این در حالی است که روز گذشته نیروهای ارتش آزاد سوریه اعلام کردند کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه المزه، و ساختمان مرکزی دستگاه امنیتی رژیم را در دمشق بوسیله موشک مورد هدف قرار داده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه همزمان با این هجوم سه انفجار مهیب دمشق پایتخت سوریه را تکان داد.


از سوی دیگر، شاهدان عینی گفتند که چهارشنبه نیز چندین انفجار یک منطقه کوهستانی که محل سکونت اقلیت علویان در نزدیکی دمشق است را لرزاند.


بشار اسد رئیس جمهور سوریه و خانواده اش علوی هستند که جمعیت آنها در این کشور به پنج درصد می رسد.


بر اساس این گزارش دود سیاهی بر فراز کاخ ریاست جمهوری در دمشق مشاهده شد.
برخی منابع نیز گزارش داده اند که صدای انفجار قوی که در نزدیکی ساختمان ریاست جمهوری شنیده شد، ناشی از اصابت خمپاره است.


تلویزیون دولتی سوریه با تایید این خبر اعلام کرد که منطقه مذکور بوسیله خمپاره از نوع "مورتر" مورد هجوم قرار گرفت و تعدادی در این هجوم کشته شدند اما از ذکر شمار قربانیان خودداری کرد.


آزاد سازی گذرگاه مرزی سوریه - ترکیه
در تحولی دیگر، گذرگاه مرزی سوریه - ترکیه در منطقه راس العین به کنترل کامل نیروهای ارتش آزاد در آمده است.
کمیته هماهنگی انقلاب سوریه از درگیری شدید بین نیروهای اسد با ارتش آزاد سوریه در مناطق المزه و روستاهای حومه دیر الزور خبر داده است.
در همین حال یک پزشک نظامی به اسم سرهنگ عبدالحمید عمر زکریا به العربیه گفته است، شهر دیر الزور در معرض ویرانسازی کامل قرار دارد و افزود نیروهای اسد پس از آنکه نتوانستند این این شهر را باز پس گیرند هم اکنون تلاش دارند آن را همچون حمص کاملا ویران کنند.

 

تقاضای ترکیه از ناتو برای استقرار موشک های جدید
از سوی دیگر در پی بروز تنش مرزی میان ترکیه و سوریه، آنکارا رسما خواستار استقرار موشکهای پاتریوت در مرز مشترک با سوریه شده است.

داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه رسما از همپیمانان این کشور در ناتو خواسته است برای استقرار موشکهای پاتریوت در مرز با سوریه اقدام کنند.

بر اساس این گزارش آنکارا و متحدانش مذاکراتی را درباره امکان استفاده از موشکهای پاتریوت در مرز با سوریه، انجام داده اند.


به گفته برخی کارشناسان نظامی، همچنین موضوع استقرار موشکهای پاتریوت در مرز با سوریه که می تواند مقدمه ای جهت ایجاد منطقه امن برای مخالفان و نیز به منظور حمایت از آوارگان سوری در برابر حملات رژیم اسد باشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 

ستار بهشتی در رباط کریم دفن شد

Posted: 08 Nov 2012 05:58 AM PST

جـــرس: ستار بهشتی وبلاگ‌نویس ایرانی که در جریان بازجویی توسط ماموران امنیتی درگذشته، امروز در بهشت زهرای تهران غسل و در قبرستان رباط کریم، محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

 

سامانه اطلاعات بهشت زهرا در پاسخ به پیگیری‌های بی‌بی‌سی اعلام کرد: "متوفی امروز در بهشت زهرا، غسل و در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده است."


خانواده این وبلاگ نویس پیشتر گفتند: ستار بهشتی کارگر و وبلاگ نویس ٣٥ ساله، در تاریخ ٩ آبان ماه ١٣٩١ در منزلش از سوی پلیس فتا ( پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس بوک" بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.


به گفته نزدیکان ستار بهشتی، این وبلاگ‌نویس در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجویی دستگیر و مدتی را در بازداشت بسر برده بود. پلیس ایران هنوز در باره مرگ وی رسما توضیحی نداده است.


یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "این وبلاگ نویس دهم آبان بعد از ظهر وارد بند ۳۵۰ می شود. به شدت شکنجه شده بود و مچ‌های هر دو دستش به شدت کبود بود که نشان می‌داد جوجه شده است. (نوعی شکنجه که در پلیس آگاهی ایران مرسوم است. دست ها را می بندند و مظنون یا متهم را مانند جوجه از سقف آویزان می کنند) این زندانی پیش از انتقال به بند در بهداری بستری بوده اما عصر روز ۱۱ آبان‌ماه از این بند به مکان نامعلومی منتقل می‌شود."


سه شنبه ۱۶ آبان (۶ نوامبر) خبر مرگ این وبلاگ نویس منتشر و گزارش شده بود که به خانواده ستار بهشتی اطلاع داده شده که برای تحویل گرفتن جنازه او به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.


گزارش ها از تهران حاکی از آن است که اعضای خانواده ستار پس از علنی شدن موضوع مرگ وی تحت کنترل شدید امنیتی هستند. برای مراسم کفن و دفن تنها به داماد خانواده اجازه داده شده تا در قبرستان حاضر شود و بقیه اعضای خانواده اجازه حضور در مراسم خاکسپاری را نداشتند.


منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کرده که مسئله ستار بهشتی به گونه‌ای نیست که از سوی این کمیسیون "نیاز به ورود باشد."


به گزارش ایلنا، آقای حقیقت پور گفته است: ما گزارش‌ها و یا پرونده‌هایی که به کمیسیون امنیت ملی برسد و لزوم بررسی داشته باشد را در کمیسیون مطرح و به آن ورود می‌کنیم و "در صورت ضرورت، این پرونده را در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهند کرد."


در گزارشی دیگر اینکه سایت کلمه، نامه شکایت ستار بهشتی از بازجویش در بند ۳۵۰ را منتشر کرده است. وی در بخشی از این نامه که خطاب به آقای اعلایی مسئول "اندرزگاه" ۳۵۰ نوشته، در باره اینکه در زمان بازجویی کتک خورده و به او فحش های ناموسی داده‌اند، صحبت کرده و گفته است که اگر اعترافی از او گرفته شود، تحت شکنجه بوده است.


بر اساس نامه‌ دستنویسی که سایت کلمه منتشر کرده، ستار بهشتی گفته است در مدت ۱۲ ساعت ماندن در اتاق ۲ بند ۳۵۰، دو تن از اعضای اتاق شاهد آثار ضرب و جرح بر روی بدن او بوده‌اند.

 

رئیسی: رهبری بر تداوم کار احمدی نژاد تا پایان دوره خود تمایل دارد

Posted: 08 Nov 2012 05:58 AM PST

جـــرس: معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی، از تمایل رهبری برای تداوم کار دولت احمدی نژاد تا سال آینده خبر داد و تاکید بر "انتخابات آزاد" را توطئه دشمن خواند.


به گزارش مهر، ابراهیم رئیسی طی همایش سراسری وعاظ و سخنرانان مرتبط با هیات رزمندگان اسلام گفت: رهبر معظم انقلاب تمایل دارند دولت فعلی تا پایان دوره به کار خود ادامه دهد و با اتمام دوره فرود آزادی داشته باشد.


رییسی همچنین انتقاد از سیاست خارجی نظام را به شدت مورد نکوهش قرار داده و بحران اقتصادی را بی ارتباط به تحریم های بین المللی ارزیابی کرده است.


معاون اول قوه قضائیه گفت: امروز در برخی از روزنامه‌های کشور القاء اینکه باید سیاست‌های خارجی کشور تغییر کند به چشم می‌خورد که این امر در راستای‌‌ همان حرکات دوران فتنه است.


او با ادعای اینکه "امروز دشمنان به دنبال آن هستند تا بگویند همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها است"، افزود: آنها می‌خواهند عنوان کنند شرایط سخت اقتصادی در ایران به دلیل ادامه فعالیت‌های هسته‌ای است و در واقع دشمنان می‌خواهند با ایجاد اینگونه تحریم‌ها ایران را وادار به تسلیم کنند.


این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه دشمنان قرارگاه قوی و اتاق جنگ اقتصادی را علیه کشور ما تشکیل داده‌اند، افزود: القاء ناامیدی مردم از آینده نظام و مسئولان از ابعاد جنگ روانی دشمنان است و آنها می‌خواهند بگویند عدم توانمندی مسئولان باعث بوجود آمدن این مشکلات است و در ‌‌نهایت تمرکز اصلی آن‌ها بر روی ولایت است.


رئیسی اضافه کرد: دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای، تبلیغ ناکارآمدی نظام و فعال کردن ضد انقلاب خارج نشین از دیگر اقدامات آنها است که در این راستا همه گروه‌های ضد انقلاب را علیه انقلاب اسلامی دور هم جمع و آنها را بسیج کردند.


وی با اطلاق لفظ "فتنه" برای جنبش سبز ادعا کرد: جریان فتنه امروز در داخل کشور در حال کار است و می‌خواهد بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت کند و بدون آنکه از ظلم بزرگی که به نظام داشته توبه کند وارد صحنه شود.


او با بیان اینکه "جریان فتنه در کشور تمام نشده است" افزود: جریان انحرافی که خود را به جایگاه ثروت و قدرت نزدیک کرده بدنبال آن است تا با ارتباط با اصلاح طلبان به نحوی نسبت به نارسایی‌های اقتصادی کشور فرافکنی کند و این تفکر را تبلیغ کند که باید با آمریکا مذاکره کرد. برخی از افراد ادبیات آنها در این ایام تغییر کرده و ادبیات سازش را در پی گرفتند که این ادبیات با ادبیات رهبری زاویه دارد و ادبیات عزت بخشی نیست.


رئیسی عنوان کرد: در حال حاضر در جغرافیای ایران اسلامی بیش از چهار هزار کانال ماهواره‌ای قابل دریافت است که همه این برنامه‌ها در راستای ایجاد جنگ روانی و جنگ نرم است.


معاون اول قوه قضائیه افزود: جریان فتنه و ضد انقلاب بدنبال بیان شعارهایی همانند انتخابات آزاد و القاء عدم کارآمدی اصولگرایان در اداره کشور هستند و بیان عباراتی همانند وحدت ملی و نجات ملی از ادبیات جدید آنها است.


وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات باید وحدت از سوی تمام جناح‌های علاقمند به انقلاب و نظام حفظ شود، عنوان کرد: همه باید نسبت به اصول و محکمات انقلاب پافشاری کنند.


رئیسی تاکید کرد: "رهبر معظم انقلاب تمایل دارند دولت فعلی تا پایان دوره به کار خود ادامه دهد و با اتمام دوره فرود آزادی داشته باشد اما ایشان هیچگاه مخالف بیان مطالبه از مسئولان نیستند."
 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: پرونده ستار بهشتی را در صورت ضرورت بررسی می‌كنیم

Posted: 08 Nov 2012 04:57 AM PST

جـــرس: در حالیکه نهادهای امنیتی – انتظامی، دستگاه قضایی و مقامات حکومت جمهوری اسلامی همچنان در برابر مرگ ستار بهشتی در بازداشتگاه سکوت اختیار کرده اند، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در صورت ضرورت، این پرونده را در كمیسیون امنیت ملی بررسی خواهند كرد.


به گزارش ایلنا، منصور حقیقت پور گفت: ما گزارش‌ها و یا پرونده‌هایی که به کمیسیون امنیت ملی برسد و لزوم بررسی داشته باشد را در کمیسیون مطرح و به آن ورود می‌کنیم.


حقیقت پور ادامه داد:‌ در خصوص ستار بهشتی مساله به گونه‌ای نیست كه از سوی كمیسیون نیاز به ورود باشد و قطعا در صورت لزوم دستگاه‌های متولی به این مساله خواهند پرداخت و تا این لحظه نیز گزارشی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی نرسیده است.


وی افزود:اگر گزارشی برای ما ارسال شود قطعا آن را بررسی خواهیم كرد.
 

سپاه امسال چقدر از بودجه عمرانی کل کشور را به جیب زده است

Posted: 08 Nov 2012 04:21 AM PST

گزارشی از تداوم واگذاری ها به سپاه
جـــرس: در پی تداوم واگذاری قراردادها و امتیازات کلان اقتصادی به سپاه پاسداران، سایت خبری – تحلیلی کلمه به گوشه ای از این سهم خواهی ها و واگذاری پرداخته است.
 

سایت کلمه می نویسد: سهم سپاه از بودجه عمرانی دولت چقدر است؟ بنا به اعتراف مظفری شمس، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، سپاه هر سال ۳ هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل اختلاس تاریخی کشور از بودجه عمرانی کل کشور را به جیب می زند. با این وجود او مدعی است که قرارگاه نخواسته بیش از این وارد اجرای پروژه ها شود، چرا که‌ معتقد است نباید رقیبی برای بخش خصوصی باشد!

 

بر اساس این گزارش، فرماندار قرارگاه خاتم الانبیاء این سخنان را در گفت و گو با سایت خانه ملت  اعلام کرده و گفته است: از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال جاری که در ردیف های بودجه آمده بود سهم قرارگاه تقریبا ۸ درصد است. او البته در حساب و کتاب خود از متوسط فعالیت های سالیانه این قرار گاه با درصدی که اعلام نموده به خطا رفته و این رقم را به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که یک حساب سرانگشتی اعداد و ارقام نجومی معال سه هزار میلیارد تومان را پیش رو قرار می دهد، و البته ممکن است یک صفر ناقابل در این بین از قلم افتاده باشد.

 

از سوی دیگر میزان ۸ درصدی سهم سپاه از کل بودجه عمرانی در مقایسه با سهم سال گذشته این ارگان نظامی بنا به اظهارات سال گذشته همین فرماندار، حکایت از افزایش ۳ درصدی سهم سپاه از بودجه عمرانی کل کشور دارد. هر چند این رقم اعلام شده نیز قابل اعتماد نیست و در مورد این سهم با توجه به حجم پروژه هایی که قرارگاه غصب می کند آمار بالاتری نمایان می شود.

 

در این مورد حتی میان ادعاهای مسوولان سپاه تناقض وجود دارد. این اختلاف با مرور گفته های مسئولان ارشد سپاه در تابستان سال قبل آشکارتر می شود: پس از آنکه رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت به دولت رفت، ابوالقاسم مظفری شمس به عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم منصوب شد. فرمانده جدید، با اشاره تلویحی به اینکه نسبت قراردادهای این قرارگاه به کل بودجه عمرانی کشور از ۵ درصد فراتر رفته، وعده داد که سقف ۵ درصد را برای این نسبت حفظ خواهد کرد تا “بخش خصوصی آسیب نبیند.” اما فرمانده جدید خبر نداشت که فرمانده پیشین کمی قبل از تحویل مسئولیت، در پایان اردیبهشت ۹۰ و در هنگام امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی تحقیقاتی قرارگاه خاتم با دانشگاه امیرکبیر، سهم این قرارگاه از بودجه عمرانی را “کمتر از ۴ درصد” اعلام کرده بود. افزایش یک درصدی رقم ادعایی در عرض چند ماه، به روشنی حکایت داشت گزارش دو فرمانده از سهم خود از بودجه ملت تا چه حد واقعی است. رقمی که حالا به ۸ درصد رسیده است.

 

به هر رو  با فرض صحت رقم سه هزار میلیاردی سپاه  می توان آن را اثباتی دانست بر پایبندی این سهم خواهی مظفری که گفته بود “قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده نمی گیرد.” این خوش اشتهایی البته با رنگ و لعاب “لحاظ کردن جایگاه بخش خصوصی” اعلام شده تا باز مشخص شود که این قرارگاه برای خود شأنی بالاتر از بخش خصوصی قائل است و لابد به همین خاطر هم هست که وارد رقابت نمی شود و قراردادهای مورد نظر خود را بدون مناقصه و تشریفات قانونی برمی دارد.

 

او البته در سخنان جدید خود اعلام کرده که به همین سهم فعلی رضایت دارد و گفته است: “فکر نمی کنم سال ۹۲ هم بیش از این شود” که منظور او همین سهم ۸ درصدی از بودجه کل کشور است. این رقم وقتی تکان دهنده تر می شود که توجه کنیم اختصاص این میزان در سالی است که بخش عمده ای از بودجه عمرانی سال های اخیر در کشور جذب نشده و همچنین دولت احمدی نژاد بخشی از بودجه عمرانی کشور را برای پرداخت یارانه نقدی برداشت کرده و از سویی معضل کسری بودجه این روزها اقتصاد کشور را با معضل جدی مواجه کرده است.

 

کسری بودجه ای که به گفته نمایندگان مجلس با اعداد و ارقام ۷۴ هزار میلیارد و ۵۴ هزار میلیارد تومان همراه شده است. جالب آنکه به گفته غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کل بودجه عمرانی کشور در سال‌جاری با توجه به شرایط موجود، پیش بینی می شود تا پایان سال تنها ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد، که در این صورت سهم واقعی سپاه از بودجه عمرانی ِ محقق شده به ۶۰ درصد می رسد!

 

نکته دیگر آنکه فرماندار قرارگاه خاتم تصریح کرده این قرارگاه بیشتر برای اجرای پروژه های مهر ماندگار که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشند ورود می کند که مشخص نیست این با احتساب سهم ۸ درصدی اعلام شده از سوی او بوده یا این ورود را نیز باید به این سهم افزود که در این صورت بنا به گفته مصباحی مقدم برای اجرای این طرح‌ها نیز یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 

در چنین شرایطی، مشخص نیست سهم بخش خصوصی از طرح های عمرانی چه میزان است؛ هر چند نگاهی به لیست تعدادی از پروژه هایی که قرارگاه خاتم در دست اجرا دارد و فهرست آنها به طور رسمی در وب سایت این قرارگاه اعلام شده، خود حکایت مفصلی است . از جمله : طراحی نهایی و عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه، اجرای عملیات لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی، انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی در منطقه تیماب؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن ذخیره فرآورده های نفتی در شهرهای تبریز، همدان، اهواز، یاسوج؛ احداث مخازن سوخت ۳۲۰۰۰ متر مکعبی در نیروگاه شهید سلیمی نکا؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن LNG و LPG در بندر تمبک عسلویه؛ ۲۳ دستگاه مخزن ذخیره فرآورده های نفتی به ظرفیت ۴۲۴۰۰۰ متر مکعب در ۱۱ شهر کشور؛ انبار نفت ماهشهر و نهایتا ۶ دستگاه مخزن ۰۰۰ / ۱۰۰ بشکه ای پالایشگاه اصفهان؛ تعمیرات اساسی و بهینه سازی سکوهای نفتی نصر، نصرت و ایلام در خلیج فارس؛ طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر؛ آب رسانی از سد تنظیمی کرخه به دشت آزادگان و شهرهای مرکزی استان خوزستان؛ خطوط انتقال آب از سد تالوار تا شهر همدان، از سد گاوشان به شهر کرمانشاه؛ احداث خط دوم آبرسانی به تبریز؛ خط انتقال آب شیراز از سد درودزن و آب زاینده رود به یزد؛ دهها پروژه در حوزه صنایع معدنی؛ سدهای گتوند، رودبار لرستان، کوچری، هایقر، سومار، سیلوه، صفا، پلرود، آزادی، لیلان چای، کلقان چای، چراغ ویس، ایوشان و نرگسی؛ فاز ۲ طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، بندر خدماتی تمبک – فاز ۱۲ پارس جنوبی، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بندر LNG، شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس، حوض های خشک مجتمع کشتی سازی خلیج فارس، استحصال زمین در مجتمع پتروشیمی عسلویه، موج شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین انزلی وطرح توسعه اراضی شرقی بندر نوشهر؛ خط ۷ متروی تهران، خط ۲ قطار شهری مشهد، اجرای عملیات انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیر زمین در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران، تونل صدر ـ نیایش بخش شرقی، قطعه ۲ تونل انتقال آب سد تنظیمی کرج به تهران، تونل انتقال آب زاینده رود به کاشان، تونل انتقال آب کانی سیب، تونل کمکی فاضلاب ابوذر، سامانه انتقال آب سبز کوه به چغاخور، تونل انحراف سد بختیاری و اجرای عملیات تونل های کوهسار مهدی و فضیلت؛ زیرسازی قطعه اول راه آهن سریع السیر قم – اصفهان، قطعه ۳ محور پاتاوه دهدشت

باند دوم محور ماهشهر- آبادان، زیرسازی قطعه ۴ راه آهن میانه – اردبیل، زیرسازی قطعه سوم راه‌آهن همدان- سنندج، قطعه دوم باند دوم محور گناباد – قائن، احداث باند دوم محور شیراز – دشت ارژن و احداث بزرگراه زابل – دوست محمد؛ شبکه آبیاری و زهکشی دشت قره ضیاءالدین، اجرای کانال اصلی انتقال آب سد گاران به مریوان، شبکه آبیاری و زهکشی دویرج و بازسازی سد انحرافی و کانال انتقال آب چالوس، قطعه دوم؛ ساخت ایوان مرکزی و شبستانهای مصلی امام خمینی(ره)، طراحی واجرای پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، احداث تقاطع های ادامه بزرگراه رسالت با جاده قدیم کرج (کاروانسرای سنگی)، اجرای تقاطع غیر همسطح رسالت با آزادراه کمربندی غرب تهران، اجرای تقاطع غیر همسطح بزرگراه همت با بزرگراه آزادگان و اجرای اتصال اتوبان شمالی به جنوبی و تقاطع های غیر همسطح شهر تبریز.

 

هر چند به نظر می رسد فهرست پروژه های این قرارگاه به مراتب گسترده تر از اینها باشد.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از سویی دیگر تاکید کرده است: تمرکز قرارگاه براجرای پروژه های بزرگ است. این در حالی است که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه چندی قبل اعلام کرده بود قرار گاه سازندگی خاتم، ۱۱ هزار پروژه عمرانی کوچک را به بهره برداری رسانده است.

 

بخش دیگری از سخنان فرمانده قرارگاه درباره میزان بدهی های دولت به قرارگاه است که با خرسندی اعلام کرده است که ” خوشبختانه در سال گذشته بخش اعظمی از بدهی‌هایمان ازسوی دولت به صورت تهاتر و تملک دارایی به قرارگاه واگذار کند.”

 

این خرسندی از دست اندازی سپاه بر اموال مردم از مسیری تحت عنوان تهاتر است که طی آن، سپاه به جای مطالبات خود پروژه های دولتی را تصاحب می کند. نمونه آن واگذاری سد بختیاری است که از آن به عنوان بلندترین سد بتنی جهان یاد می شود، این سد که قبل تر به چین واگذار شده بود و قرار بود شرکت چینی سایند هیدرو با دو میلیارد دلار این پروژه را در ده سال اجرا کند که با “مجوز ترک تشریفات مناقصه” به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران واگذار می شود.

خبرگزاری ایسنا نیز در توضیح این واگذاری گزارش داده بود: قرارگاه خاتم الانبیاء “تامین اعتبار این پروژه را برعهده می گیرد و وزارت نیرو از طریق فروش و اموال و دارایی ها” به صورت “تهاتری” هزینه ساخت سد بختیاری را دریافت می کند.

 

قبل از این طرح نیز پروژه شیرین سازی و انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران به قرارگاه خاتم واگذار شد و دولت در ازای اجرای آن دو میلیارد دلار از سهام شرکت های پتروشیمی را به این قرارگاه وابسته به سپاه واگذار کرد.سپاه امسال چقدر از بودجه عمرانی کل کشور را به جیب زده است 

 
 

جـــرس: در پی تداوم واگذاری قراردادها و امتیازات کلان اقتصادی به سپاه پاسداران، سایت خبری – تحلیلی کلمه به گوشه ای از این سهم خواهی ها و واگذاری پرداخته است.

 

سایت کلمه می نویسد: سهم سپاه از بودجه عمرانی دولت چقدر است؟ بنا به اعتراف مظفری شمس، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، سپاه هر سال ۳ هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل اختلاس تاریخی کشور از بودجه عمرانی کل کشور را به جیب می زند. با این وجود او مدعی است که قرارگاه نخواسته بیش از این وارد اجرای پروژه ها شود، چرا که‌ معتقد است نباید رقیبی برای بخش خصوصی باشد!

 

بر اساس این گزارش، فرماندار قرارگاه خاتم الانبیاء این سخنان را در گفت و گو با سایت خانه ملت  اعلام کرده و گفته است: از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال جاری که در ردیف های بودجه آمده بود سهم قرارگاه تقریبا ۸ درصد است. او البته در حساب و کتاب خود از متوسط فعالیت های سالیانه این قرار گاه با درصدی که اعلام نموده به خطا رفته و این رقم را به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. در حالی که یک حساب سرانگشتی اعداد و ارقام نجومی معال سه هزار میلیارد تومان را پیش رو قرار می دهد، و البته ممکن است یک صفر ناقابل در این بین از قلم افتاده باشد.

 

از سوی دیگر میزان ۸ درصدی سهم سپاه از کل بودجه عمرانی در مقایسه با سهم سال گذشته این ارگان نظامی بنا به اظهارات سال گذشته همین فرماندار، حکایت از افزایش ۳ درصدی سهم سپاه از بودجه عمرانی کل کشور دارد. هر چند این رقم اعلام شده نیز قابل اعتماد نیست و در مورد این سهم با توجه به حجم پروژه هایی که قرارگاه غصب می کند آمار بالاتری نمایان می شود.

 

در این مورد حتی میان ادعاهای مسوولان سپاه تناقض وجود دارد. این اختلاف با مرور گفته های مسئولان ارشد سپاه در تابستان سال قبل آشکارتر می شود: پس از آنکه رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت به دولت رفت، ابوالقاسم مظفری شمس به عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم منصوب شد. فرمانده جدید، با اشاره تلویحی به اینکه نسبت قراردادهای این قرارگاه به کل بودجه عمرانی کشور از ۵ درصد فراتر رفته، وعده داد که سقف ۵ درصد را برای این نسبت حفظ خواهد کرد تا “بخش خصوصی آسیب نبیند.” اما فرمانده جدید خبر نداشت که فرمانده پیشین کمی قبل از تحویل مسئولیت، در پایان اردیبهشت ۹۰ و در هنگام امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی تحقیقاتی قرارگاه خاتم با دانشگاه امیرکبیر، سهم این قرارگاه از بودجه عمرانی را “کمتر از ۴ درصد” اعلام کرده بود. افزایش یک درصدی رقم ادعایی در عرض چند ماه، به روشنی حکایت داشت گزارش دو فرمانده از سهم خود از بودجه ملت تا چه حد واقعی است. رقمی که حالا به ۸ درصد رسیده است.

 

به هر رو  با فرض صحت رقم سه هزار میلیاردی سپاه  می توان آن را اثباتی دانست بر پایبندی این سهم خواهی مظفری که گفته بود “قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده نمی گیرد.” این خوش اشتهایی البته با رنگ و لعاب “لحاظ کردن جایگاه بخش خصوصی” اعلام شده تا باز مشخص شود که این قرارگاه برای خود شأنی بالاتر از بخش خصوصی قائل است و لابد به همین خاطر هم هست که وارد رقابت نمی شود و قراردادهای مورد نظر خود را بدون مناقصه و تشریفات قانونی برمی دارد.

 

او البته در سخنان جدید خود اعلام کرده که به همین سهم فعلی رضایت دارد و گفته است: “فکر نمی کنم سال ۹۲ هم بیش از این شود” که منظور او همین سهم ۸ درصدی از بودجه کل کشور است. این رقم وقتی تکان دهنده تر می شود که توجه کنیم اختصاص این میزان در سالی است که بخش عمده ای از بودجه عمرانی سال های اخیر در کشور جذب نشده و همچنین دولت احمدی نژاد بخشی از بودجه عمرانی کشور را برای پرداخت یارانه نقدی برداشت کرده و از سویی معضل کسری بودجه این روزها اقتصاد کشور را با معضل جدی مواجه کرده است.

 

کسری بودجه ای که به گفته نمایندگان مجلس با اعداد و ارقام ۷۴ هزار میلیارد و ۵۴ هزار میلیارد تومان همراه شده است. جالب آنکه به گفته غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کل بودجه عمرانی کشور در سال‌جاری با توجه به شرایط موجود، پیش بینی می شود تا پایان سال تنها ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد، که در این صورت سهم واقعی سپاه از بودجه عمرانی ِ محقق شده به ۶۰ درصد می رسد!

 

نکته دیگر آنکه فرماندار قرارگاه خاتم تصریح کرده این قرارگاه بیشتر برای اجرای پروژه های مهر ماندگار که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشند ورود می کند که مشخص نیست این با احتساب سهم ۸ درصدی اعلام شده از سوی او بوده یا این ورود را نیز باید به این سهم افزود که در این صورت بنا به گفته مصباحی مقدم برای اجرای این طرح‌ها نیز یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 

در چنین شرایطی، مشخص نیست سهم بخش خصوصی از طرح های عمرانی چه میزان است؛ هر چند نگاهی به لیست تعدادی از پروژه هایی که قرارگاه خاتم در دست اجرا دارد و فهرست آنها به طور رسمی در وب سایت این قرارگاه اعلام شده، خود حکایت مفصلی است . از جمله : طراحی نهایی و عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه، اجرای عملیات لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در منطقه میدان نفتی آزادگان شمالی، انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی در منطقه تیماب؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن ذخیره فرآورده های نفتی در شهرهای تبریز، همدان، اهواز، یاسوج؛ احداث مخازن سوخت ۳۲۰۰۰ متر مکعبی در نیروگاه شهید سلیمی نکا؛ طراحی، ساخت و نصب مخازن LNG و LPG در بندر تمبک عسلویه؛ ۲۳ دستگاه مخزن ذخیره فرآورده های نفتی به ظرفیت ۴۲۴۰۰۰ متر مکعب در ۱۱ شهر کشور؛ انبار نفت ماهشهر و نهایتا ۶ دستگاه مخزن ۰۰۰ / ۱۰۰ بشکه ای پالایشگاه اصفهان؛ تعمیرات اساسی و بهینه سازی سکوهای نفتی نصر، نصرت و ایلام در خلیج فارس؛ طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر؛ آب رسانی از سد تنظیمی کرخه به دشت آزادگان و شهرهای مرکزی استان خوزستان؛ خطوط انتقال آب از سد تالوار تا شهر همدان، از سد گاوشان به شهر کرمانشاه؛ احداث خط دوم آبرسانی به تبریز؛ خط انتقال آب شیراز از سد درودزن و آب زاینده رود به یزد؛ دهها پروژه در حوزه صنایع معدنی؛ سدهای گتوند، رودبار لرستان، کوچری، هایقر، سومار، سیلوه، صفا، پلرود، آزادی، لیلان چای، کلقان چای، چراغ ویس، ایوشان و نرگسی؛ فاز ۲ طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، بندر خدماتی تمبک – فاز ۱۲ پارس جنوبی، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بندر LNG، شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس، حوض های خشک مجتمع کشتی سازی خلیج فارس، استحصال زمین در مجتمع پتروشیمی عسلویه، موج شکن شرقی مجتمع بندری کاسپین انزلی وطرح توسعه اراضی شرقی بندر نوشهر؛ خط ۷ متروی تهران، خط ۲ قطار شهری مشهد، اجرای عملیات انتقال خط آهن تهران – تبریز به زیر زمین در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران، تونل صدر ـ نیایش بخش شرقی، قطعه ۲ تونل انتقال آب سد تنظیمی کرج به تهران، تونل انتقال آب زاینده رود به کاشان، تونل انتقال آب کانی سیب، تونل کمکی فاضلاب ابوذر، سامانه انتقال آب سبز کوه به چغاخور، تونل انحراف سد بختیاری و اجرای عملیات تونل های کوهسار مهدی و فضیلت؛ زیرسازی قطعه اول راه آهن سریع السیر قم – اصفهان، قطعه ۳ محور پاتاوه دهدشت

باند دوم محور ماهشهر- آبادان، زیرسازی قطعه ۴ راه آهن میانه – اردبیل، زیرسازی قطعه سوم راه‌آهن همدان- سنندج، قطعه دوم باند دوم محور گناباد – قائن، احداث باند دوم محور شیراز – دشت ارژن و احداث بزرگراه زابل – دوست محمد؛ شبکه آبیاری و زهکشی دشت قره ضیاءالدین، اجرای کانال اصلی انتقال آب سد گاران به مریوان، شبکه آبیاری و زهکشی دویرج و بازسازی سد انحرافی و کانال انتقال آب چالوس، قطعه دوم؛ ساخت ایوان مرکزی و شبستانهای مصلی امام خمینی(ره)، طراحی واجرای پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، احداث تقاطع های ادامه بزرگراه رسالت با جاده قدیم کرج (کاروانسرای سنگی)، اجرای تقاطع غیر همسطح رسالت با آزادراه کمربندی غرب تهران، اجرای تقاطع غیر همسطح بزرگراه همت با بزرگراه آزادگان و اجرای اتصال اتوبان شمالی به جنوبی و تقاطع های غیر همسطح شهر تبریز.

 

هر چند به نظر می رسد فهرست پروژه های این قرارگاه به مراتب گسترده تر از اینها باشد.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از سویی دیگر تاکید کرده است: تمرکز قرارگاه براجرای پروژه های بزرگ است. این در حالی است که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه چندی قبل اعلام کرده بود قرار گاه سازندگی خاتم، ۱۱ هزار پروژه عمرانی کوچک را به بهره برداری رسانده است.

 

بخش دیگری از سخنان فرمانده قرارگاه درباره میزان بدهی های دولت به قرارگاه است که با خرسندی اعلام کرده است که ” خوشبختانه در سال گذشته بخش اعظمی از بدهی‌هایمان ازسوی دولت به صورت تهاتر و تملک دارایی به قرارگاه واگذار کند.”

 

این خرسندی از دست اندازی سپاه بر اموال مردم از مسیری تحت عنوان تهاتر است که طی آن، سپاه به جای مطالبات خود پروژه های دولتی را تصاحب می کند. نمونه آن واگذاری سد بختیاری است که از آن به عنوان بلندترین سد بتنی جهان یاد می شود، این سد که قبل تر به چین واگذار شده بود و قرار بود شرکت چینی سایند هیدرو با دو میلیارد دلار این پروژه را در ده سال اجرا کند که با “مجوز ترک تشریفات مناقصه” به قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران واگذار می شود.

خبرگزاری ایسنا نیز در توضیح این واگذاری گزارش داده بود: قرارگاه خاتم الانبیاء “تامین اعتبار این پروژه را برعهده می گیرد و وزارت نیرو از طریق فروش و اموال و دارایی ها” به صورت “تهاتری” هزینه ساخت سد بختیاری را دریافت می کند.

 

قبل از این طرح نیز پروژه شیرین سازی و انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران به قرارگاه خاتم واگذار شد و دولت در ازای اجرای آن دو میلیارد دلار از سهام شرکت های پتروشیمی را به این قرارگاه وابسته به سپاه واگذار کرد.

دولت سوریه در مورد حمایت آوارگان فلسطینی از مخالفان هشدار داد

Posted: 08 Nov 2012 04:21 AM PST

جـــرس: وزارت خارجه سوریه در مورد حمایت آوارگان فلسطینی از گروه های مخالف هشدار داده است.


به گزارش بی بی سی، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - بیانیه وزارت خارجه آن کشور را منتشر کرده که گفته است: "سوریه در برابر هر تلاشی برای کشاندن فلسطینیان به تحولات جاری در کشور قاطعانه ایستادگی خواهد کرد."


براساس این گزارش، وزارت امور خارجه تاکید کرده است "راه فلسطین و تعهد به حقوق انکار ناپذیر فلسطینیان، و پیش از هرچیز، حق بازگشت به فلسطین، تنها مسیر ممکن در برابر آوارگان فلسطینی در سوریه و در تمامی نقاطی است که در آنها سکونت دارند."


به گزارش سانا، یک منبع آگاه در وزارت خارجه سوریه گفته است که "در روزهای اخیر، گروه های مسلح تروریستی حملات و عملیات ترویسیتی خود را در سراسر سوریه، از جمله علیه فلسطینیان و به خصوص ساکنان اردوگاه های آوارگان در استان های دمشق و درعا شدت بخشیده اند." مقامات و رسانه های دولتی سوریه، مخالفان مسلح حکومت را "تروریست های وباسته به خارج" می خوانند.


این مقام وزارت خارجه مخالفان حکومت را متهم کرده که آوارگان فلسطینی را هدف حمله قرار داده اند و افزوده است که: "تروریست هایی که در صدد هستند ساکنان اردوگاه های آوارگان فلسطینی را درگیر کنند، شماری از فلسطینیان بی گناه را کشته اند."


وی مخالفان را متهم کرده است که یک اتوبوس حامل فلسطینیان را در حلب منفجر کرده اند و با اشاره با حوادث روزهای اخیر در منطقه فلسطینی نشین یرموک، گفته است که "تروریست های مسلح" اردوگاه فلسطینیان را زیر آتش خمپاره گرفتند و تعدادی از آنان را کشتند و تاسیسات سوری و بین المللی را که از سال ۱۹۴۸ برای ارائه خدمات به آوارگان فعالیت داشتند، منهدم کردند.


در روزهای اخیر، گزارش هایی در بروز درگیری در منطقه یرموک، در جنوب دمشق، انتشار یافته است. یرموک محل سکونت تعداد قابل توجهی از آوارگان فلسطینی است و از آن با عنوان "اردوگاه غیررسمی آوارگان" یاد می شود.


شکاف در میان فلسطینیان
به گفته برخی منابع فلسطینی، اوایل این هفته، نیروهای دولتی نقاطی از یرموک را که محل حضور گروهی از مخالفان مسلح بود زیر آتش گرفتند که در نتیجه آن، تعدادی از فلسطینیان ساکن این محله کشته شدند. در مقابل، منابع دولتی از بمب گذاری و حمله مخالفان حکومت به گروهی از فلسطینیان خبر دادند و گفتند که این حملات، تلفاتی را برجای گذاشت.


برخی منابع نیز گزارش کرده اند که نیروهای دولتی مواضع سوری ها و فلسطینی های مخالف حکومت را در یرموک زیر آتش گرفتند. به گفته آنان، برخی از فلسطینیان ساکن یرموک و نقاط دیگر به منظور مقابله با افراد مسلح وابسته به گروه فلسطینی 'جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل'، به تشکیل گروه های مسلح مبادرت کرده اند.


اگرچه جنگ داخلی سوریه ظاهرا ارتباطی با آوارگان فلسطینی ساکن این کشور ندارد، اما باعث بروز شکاف در میان آنان شده است. در حالیکه برخی از گروه های فلسطینی و متحدان سابق حکومت سوریه، مانند جنبش حماس، تلویحا یا آشکارا با مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ابراز همبستگی کرده اند، برخی دیگر، مانند جبهه خلق فرماندهی کل، حامی اقدامات دولت علیه شورشیان هستند.


خبرگزاری سانا به نقل از مقام وزارت خارجه سوریه افزوده است که دولت از مردم فلسطین و آرمان های آنان حمایت می کند و "هرگز از فداکاری در کمک به مردم فلسطین در رسیدن به حقوق آنان ابایی ندارد."


این مقام وزارت خارجه از تمامی جناح ها، سازمان ها و رهبران فلسطینی خواست "از توطئه های گروه های تروریستی اجتناب ورزند زیرا هدف آنها مغایر آمال و حقوق مشروع مردم فلسطین و در راستای خدمت به منافع اسرائیل و حامیان اسرائیل است."


وزارت خارجه سوریه افزوده است که دولت آن کشور همچنان "به وظیفه خود در حفظ امنیت و حراست از عزت و شرایط زندگی آوارگان فلسطینی جدای از تحریکات و انحرافات کسانی که به خصومت با فلسطینیان و اهدافشان شناخته شده اند عمل خواهد کرد."

همزمان، منابع فلسطینی گزارش کردند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از سازمان ملل و روسیه، به عنوان متحد بشار اسد، خواسته است برای حفاظت از آوارگان فلسطینی مستقر در سوریه تلاش کنند.
 

گزارش‌گران بدون مرز خواستار تحقیق و بررسی در باره‌ مرگ ستار بهشتی شد

Posted: 08 Nov 2012 03:05 AM PST

جـــرس: در پی انتشار خبر درگذشت ستار بهشتی در بازداشتگاههای جمهوری اسلامی، سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای، خواستار "تحقیق و بررسی" درباره مرگ این فعال فیس بوکی و وب نگار بازداشتی توسط ماموران حکومت ایران شد.


به گزارش سایت گزارشگران بدون مرز، این نهاد مستقل مدافع روزنامه نگاران در بیانیه هفدهم آبان ماه خود خاطرنشان می کند که "جمهوری اسلامی ایران یکی از نمونه های بارز چیرگی مصونیت از مجازات در جهان است. تاکنون برای کشته شدن زندانیان عقیدتی در زندان و از این میان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، هیچ‌گاه پرونده‌ای قضایی برای تحقیق و بررسی گشوده نشده است و هیچ کدام از مسئولان این جنایات مجازات نشده‌اند."


متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

 

گزارش‌گران بدون مرز با تاسف از خبر درگذشت وب‌نگار زندانی، ستار بهشتی در تاریخ ١٦ آبان ماه مطلع شده است. خانواده وی در این روز از سوی پلیس احضار و به آنها اعلام شده بود که روز بعد برای تحویل پیکر فرزندشان به پرشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند. به نظر می‌رسد وی بر اثر اعمال خشونت به هنگام بازجویی به قتل رسیده باشد.


ستار بهشتی کارگر و فعال سیاسی ٣٥ ساله، در تاریخ ٩ ابان ماه ١٣٩١ در منزلش از سوی پلیس فتا ( پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس بوک" بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل شد.
به گفته‌ی نزدیکان خانواده، در تاریخ ١٧ آبان ماه پیکر این وب‌نگار بدون آنکه اعضای خانواده‌اش بتوانند برای آخرین بار او را ببینند، از سوی ماموران امنیتی به خاک سپرده شده است. خانواده تحت فشار شدید ماموران امنیتی مجبور به دادن اجازه دفن شدند. همچنین خانواده از سوی ماموران تهدید شده‌ است که در این باره با رسانه‌ها صحبت نکنند. به گفته همین نزدیکان ستار بهشتی به عنوان فعال سیاسی برای پلیس شناخته شده بود و در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجویی دستگیر و مدتی را در بازداشت بسر برده بود. پلیس در باره مرگ وی رسما توضیحی نداده است، اما بنا بر اطلاعاتی که به دست ما رسیده است وی بر اثر فشارهای ناشی از بازجویی ماموران پلیس امنیت جان سپرده است.


گزارش‌گران بدون مرز از مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در این باره به شکل رسمی تحقیق و بررسی کنند و نتایج انرا برای عموم انتشار دهند. جامعه جهانی نباید اجازه دهد جنایات رژیم در زندان‌ها ادامه یابد و مسئولان آن از مصونیت از مجازات برخودار باشند.


جمهوری اسلامی ایران یکی از نمونه های بارز چیرگی مصونیت از مجازات در جهان است. تاکنون برای کشته شدن زندانیان عقیدتی در زندان و از این میان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، هیچ‌گاه پرونده‌ای قضایی برای تحقیق و بررسی گشوده نشده است و هیچ کدام از مسئولان این جنایات مجازات نشده‌اند.


در تير ماه ١٣٨٢ زهرا (زیبا) کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادايی در حين عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامي بقية‌الله اعظم جان سپرد. پس از تلاش اوليه در پنهان کردن علت واقعی مرگ وی، مقامات رسمي ايران در ٢٥ تير اعلام کردند که زهرا کاظمي در اثر " ضربه ی مغزی " در گذشته است. پيکر زهرا کاظمي با تعجيل بسيار چهارشنبه اول مرداد ماه ١٣٨٢ بر خلاف خواست پسرش استفان هاشميان که در کانادا اقامت دائم دارد، در شيراز به خاک سپرده شد.


امید رضا میرصیافی، در تاریخ ١٩ بهمن ١٣٨٧ بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد. ٨ اسفند ماه در اثر افت شدید فشار خون به درمانگاه اندرزگاه شماه ٧ زندان اوین منتقل شد. و سپس به بهداری زندان اوین و در آنجا سه ساعت طول ‌کشید تا به بیمارستان لقمان حکیم منتقل شود. یک ساعت بعد پزشکی قانونی مرگ امیدرضا میرصیافی را به علت " مسومیت دارویی " در اثر خوردن ٥٠ قرص ( پراپرانولول) ثبت می‌کند. روز بعد پیکر وی به خانواده برای خاکسپاری به خانواده تحویل داده می‌شود، اما علیرغم درخواست خانواده و وکیل وی، کالبد شکافی مستقل انجام نمی‌شود. ٢٩ اسفند پیکر وب‌لاگ‌نویس جوان در گورستان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.
هدی صابر، همکار مجله توقیف شده‌ی ايران فردا در تاریخ ١٢ مرداد ماه ١٣٨٩ برای سومین بار در کمتر از ده سال، بازداشت و روانه زندان شده بود. روز جمعه ٢٠ خرداد ١٣٩٠ هدی صابر با تاخیر بسیار و پس از تحمل چندین ساعت درد به بیمارستان انتقال داده شد. متاسفانه تلاش پزشکان به نتیجه نرسید و این زندانی سیاسی نیز بر اثر اهمال ‌مقامات زندان در روز شنبه ٢١ خرداد جان باخت. به گفته‌ی همبندان این روزنامه‌نگار در بند ٣٥٠ زندان " وی در بهداری زندان اوین مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته بود. " هدی صابر از تاریخ ١٢ خرداد در اعتراض به قتل هاله سحابی در اعتصاب غذا بسر می‌برد. هاله سحابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٠ به هنگام بدرقۀ پیکر پدرش عزت‌اله سحابی، یکی از رجال سرشناس ایران، که دو روز پیشتر به مرگ طبیعی در گذشته بود، مورد حمله‌ی ماموران امنیتی ایران قرار گرفت و بر اثر ضربه‌های وارد شده از سوی یکی از ماموران اطلاعاتی کشته شد.


"ما خواهان اجازه یافتن احمد شهید گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، برای ورود به کشور هستیم تا بتواند پیرامون این قتل‌ها به شکل مستقل تحقیق و بررسی انجام دهد."