جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محکومیت عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران به حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی

Posted: 29 Nov 2012 05:44 AM PST

جـــرس: شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران، دکتر علی رشیدی، اقتصاددان سرشناس و عضو هیئت رهبری جبهه ملی ایران را به دو سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم نمود.


به گزراش جرس، این حکم به دلیل انتشار بیانیه جبهه ملی ایران در اعتنراض به وضعیت اقتصادی کشور در آبان ماه سال گذشته که مقامات اطلاعاتی ادعا نموده اند به قلم دکتر علی رشیدی نوشته شده است ؛ و ذیل عناوین تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری صادر گردیده است.


گفتنی است در تاریخ نهم آبان ماه سال گذشته و در پی انتشار بیانیه مذکور دکتر رشیدی بازداشت شد و تا اسفند ماه همان سال که با قرار وثیقه آزاد شد، قریب به چهار ماه را به عنوان مسن ترین زندانی سیاسی ایران در بندهای ۲۰۹، ۲۴۰ و ۳۵۰ اوین گذراند.


گفتنی است، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، جمعی از اعضای جبهه ملی ایران، از جمله آقایان کورش زعیم، علی رشیدی، عیسی خان حاتمی، محمد اولیایی فرد، حسین موسویان، پیمان عارف و حمیدرضا خادم، علاوه بر احضارها و تهدیدهای مکرر، در یک یا چند نوبت بازداشت گردیده و مدتی را در بندهای مختلف زندان اوین سپری کرده بودند.

 

دستگیری برخی افراد در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی

Posted: 29 Nov 2012 05:33 AM PST

جـــرس: یک خبرگزاری وابسته به محافل نظامی- امنیتی، از دستگیری برخی افراد در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی خبرداد.

 

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه به نقل از "یک منبع آگاه" مدعی شد که "عناصری مرتبط با مهدی هاشمی" دستگیر شده اند، که کمک زیادی به "رمزگشایی از پرونده مهدی هاشمی" خواهد کرد.


فارس مدعی شد که این افراد بازداشتی، دارای فساد مالی کلان و پیچیده بوده و همه جرائم مالی آنها به فرزند هاشمی رفسنجانی مرتبط است.
 

۲۰۰ زخمی در درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در تونس

Posted: 29 Nov 2012 05:04 AM PST

افراد به ضرب گلوله زخمی شده‌اند

جـــرس: یک مقام پزشکی در بیمارستان سلیانه در شمال غرب تونس اعلام کرد، طی درگیرهایی بین نیروهای امنیتی و هزاران تظاهرکننده در مرکز استان سلیانه بیش از ۲۰۰ تن زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، این مقام پزشکی در بیمارستان سلیانه تاکید کرد که تاکنون بیش از ۲۰۰زخمی از جمله کودکان را پذیرش کرده‌ایم و هنوز زخمی‌هایی در راه بیمارستان هستند.

این مقام پزشکی تصریح کرد: چهار زخمی به بیمارستان پایتخت انتقال داده شدند چرا که جراحت‌های آنها نیاز به رسیدگی ویژه داشت.

وی افزود: افراد به ضرب گلوله زخمی شده‌اند.

این درگیری‌ها در پی درخواست ساکنان سلیانه برای جدایی این منطقه از بقیه مناطق کشور و توسعه اقتصادی این منطقه رخ داد و نیروهای امنیتی از گاز اشک ‌آور، گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند.

مسوولان تجهیزات امنیتی را به این شهر گسیل کردند در حالی که ساکنان خیابان‌ها را به منظور ممانعت از ورود خودروهای زرهی وابسته به گارد ملی و تجهیزات نظامی بسته‌اند.

شهر سلیانه روز چهارشنبه شاهد اعتصاب سراسری بود این اعتصاب بنا به درخواست اتحادیه کل مشاغل تونس -بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور- انجام شد و درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در گرفت که طی آن ۲۰۰ تن از جمله نیروهای امنیتی زخمی شدند.

ساکنان سلیانه که بیشترین میزان فقر و بیکاری را دارد خواهان توسعه اقتصادی و جدا شدن این منطقه و خودمختاری آن هستند.

این در حالی است که نخست‌وزیر تونس در بیانیه‌ای ساکنان سلیانه را دعوت به آرامش کرده و گفته است: نباید اجازه ایجاد آشوب و ناامنی را در کشور بدهیم.

در این بیانیه آمده است: مسوولان در تلاش برای حل مشکلات این منطقه هستند.

سخنرانی عبدالعلی بازرگان: شام آشنایان

Posted: 29 Nov 2012 04:47 AM PST

عضو سابق شورای عالی کار: امضای ۸۰ درصد کل قرارداد‌های کار موقت است‎

Posted: 29 Nov 2012 04:32 AM PST

جـــرس: در شرایطی که قانون کار اجازه انعقاد قرارداد موقت برای مشاغل با ماهیت دائم را نمی‌دهد، کارفرمایان برای جلوگیری از هرگونه ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها تمام نیروهای خود را با قرارداد موقت جذب می‌کنند و این مسئله بیش از ۸۰ درصد بازار کار را در بر گرفته است.


به گزارش مهر؛ تنظیم روابط کار و انعقاد قراردادهای کاری، یکی از مهم‌ترین و پربحث‌ترین بخش‌های قانون کار است که همواره در ۲ دهه اخیر که قانون کار در کشور تدوین و به تصویب رسیده است، محل چالش و بعضا مناقشه کارگران و کارفرمایان بود.


نه تنها مسائل مربوط به قراردادهای کار بخش مهمی از پرونده‌های اختلاف کارگر و کارفرما در هیئت‌های حل اختلاف را تشکیل می‌دهد، بلکه توافق بر سر نحوه انعقاد قرارداد کار و اتمام همکاری، همچنین چگونگی بهره‌مند شدن کارگر و کارفرما از مزایای قانونی قرارداد؛ چالش‌ها و اختلافات فراوانی را برای بازار کار کشور به وجود آورده است.


بر اساس این گزارش، شاید بتوان آخرین مورد از جدی‌ترین اختلاف نظر کارگران و کارفرمایان بر سر مفاد قرارداد‌ها و تنظیم روابط کار را بتوان مذاکرات و چانه زنی‌های سال گذشته آن‌ها بر سر موضوع اصلاح قانون کار دانست. این مبحث به عنوان یکی از موضوعات بدون نتیجه چانه زنی‌های دوطرف، همچنان باقی ماند.


قانون کاری که به فراموشی سپرده شد
قانون کار در بیش از ۲۰ سال پیش پیش بینی کرد مشاغل دارای ماهیت دائم و مستمر نمی‌تواند دارای قرارداد موقت و مقطعی کار باشد و نوع قرارداد کار در اینگونه مشاغل حتما باید از جنس دائم و مسترد باشد؛ موضوعی که این روز‌ها به خاطر به وجود آمدن موانع فراوان به دست فراموشی سپرده شد.


کارفرمایان می‌گویند با شرایط فعلی بازار کار امکان انعقاد قراردادهای دائم و مستمر را ندارند و چاره‌ای جز بستن قراردادهای موقت و کوتاه مدت را ندارند، در عین حالی که به این موضوع واقف هستند که در قالب قراردادهای کوتاه مدت همیشه باید هزینه آموزش نیروهای جدیدی را بپردازند و در استفاده از تجربه و مهارت نیروهای کارآزموده و ماهر، محروم باشند.


با اینکه تا دو دهه قبل بسیاری از بنگاه‌ها و مشاغل گوناگون جذب نیروی کار را به شکل استخدام دنبال می‌کردند، اما این روز‌ها تقریبا به صورت کامل جز در موارد معدودی استخدام در تمام بخش‌ها متوقف و نقل و انتقال نیرو‌ها صرفا به روش قراردادهای موقت و کوتاه مدت انجام می‌شود.


امضای ۸۰ درصد کل قرارداد‌ها به صورت موقت
اینگونه قرارداد‌ها آنقدر پیشرفت کرده و فضای بازار کار کشور را به اشغال خود درآورده است که امروز بیش از ۸۰ درصد کل قراردادهای کار به صورت موقت و غیردائم منعقد می‌شود و در این رهگذر قراردادهای جدیدی به صورت فصلی، ماهیانه و با شرایط ویژه یکطرفه نیز ظهور کرده است.
این مبحث به آن بخش از قراردادهای استثماری سفید امضاء، مخدوش، مبهم و با تعیین شرایط یکطرفه نمی‌پردازد، اما نباید از یاد برد که شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای نیروی کار باعث به وجود آمدن شرایط سودجویانه و اعمال سلیقه در بازار کار کشور شده است.
ولی الله صالحی با بیان اینکه بازار کار کشور دچار مسائل و مشکلات ریشه‌ای شده و سال‌های متمادی نیز بدون راه حل مانده است، گفت: اینکه دولت بخواهد با تسهیلات و تزریق پول شغل ایجاد کند، هرگز راهکار مناسبی نیست؛ بلکه لازم است تا نقش موثری را در بسترسازی بازار کار کشور ایفا کند.


گرایش ۱۰۰ درصدی کارجویان به استخدام
عضو سابق شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور، اظهار داشت: اگر بخواهیم در بازار اشتغال کشور، فرصت‌های شغلی همراه با ثبات و ماندگاری داشته باشیم باید بتوانیم از طریق دولت زمینه‌های مناسبی را برای اشتغال زایی فراهم کنیم.
صالحی ادامه داد: در شرایطی که عرضه و تقاضای نیروی کار نامتعادل باشد و افراد فراوانی هم پشت درب‌های بازار کار منتظر ورود به این بازار باشند، طبیعی است که گرایش اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها به سمت مشاغل دائم و استخدامی باشد تا مشاغل موقت و کوتاه مدت.
این مقام مسئول کارگری کشور، افزود: تامین معیشت و برنامه ریزی برای آینده، موضوعات مهمی هستند که نیروهای متقاضی کار را به سمت مشاغل باثبات و دائم می‌کشاند.
وی تاکید کرد: در شرایط جدید اقتصادی کشور، مشاغل پروژه‌ای نیز در کنار مشاغل موقت و کوتاه مدت ایجاد شده است که البته در برخی از بخش‌ها وجود اینگونه مشاغل لازم است و اشکالی هم ندارد.


اشتغال زایی با پول دادن درست نمی‌شود
نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار، اظهار داشت: متاسفانه فضای بازار کار به سمتی در حرکت است که بخشی از کارفرمایان نیز نگاه جذب نیروی کار موقت را دارند و می‌گویند از سرمایه گذاری و بازگشت منابع خود مطمئن نیستند، بنابراین چاره‌ای جز جذب نیروی موقت را ندارند.
صالحی تصریح کرد: دولت باید نقش نظارتی و حمایتی خود را در این زمینه داشته باشد و از طریق انجام سرمایه گذاری‌های مناسب و تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات بانکی، روند ایجاد شغل در کشور را سرعت بخشد.


این مقام مسئول کارگری کشور، گفت: با توجه به شرایط فعلی، انعقاد قراردادهای دائم و استخدام‌ها به حداقل ممکن رسیده است و کارفرمایان در شرایط مشاغل دائم و با ماهیت مستمر نیز، اقدام به امضای قراردادهای موقت کار می‌کنند.

 

آغاز جشنواره سینمایی قاهره با حضور دو فیلم از ایران

Posted: 29 Nov 2012 04:32 AM PST

جـــرس: "جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره" در پایتخت مصر آغاز شد. این نخستین دوره جشنواره پس از تحولات سیاسی سال گذشته و آغاز مرحله تازه‌ای در تاریخ مصر است. برگزاری این دوره جشنواره پس از غلبه بر مجموعه‌ای از مشکلات اداری و حقوقی امکان‌پذیر شده است.

 

به گزارش بی بی سی، طبق بیانیه رسمی جشنواره، ۴۴۹ فیلم به دفتر جشنواره رسیده بود که از میان آنها ۱۷۵ فیلم از ۶۴ کشور انتخاب شد که در بخش‌های گوناگون جشنواره به نمایش در می‌آیند.

 

جشنواره سینمایی قاهره در سه بخش رقابتی اصلی برگزار می‌شود. در بخش رقابتی بین‌المللی امسال ۱۸ فیلم سینمایی از ۱۷ کشور حضور دارند. در کنار مصر که دو فیلم در جشنواره دارد، کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، مراکش، عراق، چین، بریتانیا، یونان، لهستان، فنلاند و برزیل، مکزیک و کویت فیلم‌هایی به جشنواره فرستاده‌اند.

 

از ایران، فیلم سینمایی "زندگی خصوصی آقا و خانم میم" در بخش مسابقه شرکت دارد. این فیلم یک درام خانوادگی و دومین ساخته بلند روح‌الله حجازی است.

 

ناآرامی‌های سیاسی و برخوردهای فراملی خاورمیانه در بسیاری از فیلم‌های جشنواره بازتاب دارد.

 

در بخش رقابتی فیلم سینمایی "تورا بورا" به کارگردانی ولید عوادی، فیلمساز کویتی، شرکت دارد. فیلم سرگذشت یک زن و مرد سالمند است که برای یافتن رد و نشانی از پسر جوان خود از کویت به افغانستان می‌روند. پسر آنها به خاطر گرایش به اندیشه‌های افراطی به نیروهای مسلح طالبان پیوسته و سپس ناپدید شده است.

 

فیلم "مثلث مرگ" به کارگردانی عدنان عثمان، فیلمساز کرد عراقی به ناامنی‌ها و اوضاع دشوار عراق توجه دارد. در مرز شمالی عراق پیرمردی مسیحی که همسر و دختر خود را در ناآرامی‌ها از دست داده، به فراریان کمک می‌کند که به سلامت از مرز شمالی بگذرند و به "بهشت اروپا" بروند.

 

فیلم "آخرین ایستگاه" به کارگردانی ماریو کوری، روایت زندگی پرحادثه خانواده‌ای لبنانی است که در سال ۱۹۵۰ به برزیل مهاجرت کرده و پس از شصت سال به زادوبوم خود برمی‌گردد.

 

مارکو مولر، تهیه‌کننده ایتالیایی که در حال حاضر مدیریت جشنواره بین‌المللی رم را به عهده دارد، هیئت داوران بخش بین‌المللی را سرپرستی می‌کند.

 

زمستان پرالتهاب مصر

در بخش رقابتی مسابقه فیلم‌های عربی ۱۶ فیلم شرکت دارند. این بخش با نمایش فیلم سینمایی "زمستانی که گذشت" به کارگردانی ابراهیم بطوط، سینماگر نوجوی مصری گشایش می‌یابد. فیلم درونمایه‌ای سیاسی دارد و فداکاری دو خبرنگار مصری را در روزهای پرخطر پیش از "انقلاب ۲۵ژانویه" تصویر می‌کند.

 

در این بخش همچنین فیلم "تائب" (توبه‌کننده) آخرین ساخته مرزاق علواش، کارگردان نامی الجزایر به روی اکران می‌رود. پارسال فیلم "معمولی" (نورمال) به کارگردانی مرزاق علواش جایزه بزرگ "جشنواره سینمایی ترایبکا – دوحه" را از آن خود ساخت.

 

فیلم‌هایی از کشورهای عراق، کویت، لبنان، اردن، مراکش، تونس، سوریه و امارات در این بخش حضور دارند.

رئیس هیئت داوران این بخش را محمود عبدالعزیز، بازیگر مصری، به عهده دارد.

 

جایزه میدان تحریر

سومین بخش جشنواره قاهره به امر حقوق بشر اختصاص دارد که امسال زیر شعار "جایزه میدان تحریر" برگزار می‌شود. در این بخش ۱۶فیلم از ۱۶ کشور حضور دارند.

 

فیلم سینمایی "پرواز بادبادک‌ها" به کارگردانی علی قوی‌تن در این بخش به نمایش در خواهد آمد. این فیلم گزارشی از تلاش‌های یک معلم برای آموزش به کودکان محروم در یک روستای ایران است.

 

غاده شاهبندر، خانم منتقد فیلم و تلاش‌گر حقوق بشر مصری، ریاست هیئت داوران این بخش را به عهده دارد.

 

از مقررات مهم جشنواره سینمایی قاهره این است که هیچ فیلمی نمی‌تواند بیش از یک جایزه دریافت کند.

 

در سالهای گذشته فیلم‌های برخی از سینماگران ایرانی مانند کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی، تهمینه میلانی، فریدون جیرانی و رضا میرکریمی جوایزی از این جشنواره دریافت کرده‌اند.

 

بخش های فرعی و غیررقابتی

جشنواره سینمایی قاهره، علاوه بر بخش‌های رقابتی، چندین بخش جنبی و غیررقابتی برنامه‌ریزی کرده است.

در بخش "انقلاب‌های عربی در سینما" پنج فیلم از جنبش‌های انقلابی دو سال گذشته در تونس و بحرین و مصر به نمایش در می‌آید.

 

در بخش دیگری به عنوان "پنجاه سالگی استقلال الجزایر" چندین فیلم کوتاه و بلند، سینمایی و مستند به نمایش در می‌آید، از کارگردان‌هایی از سراسر جهان که به جنبش استقلال الجزایر در سال‌های ۱۹۵۸تا ۱۹۶۱ پرداخته‌اند.

دو بخش دیگر جشنواره قاهره به آشنایی با سینمای ترکیه و همچنین "سینمای آفریقا" اختصاص یافته است.

 

جشنواره قاهره امسال با نمایش چندین فیلم از ژانگ ییمو، از این سینماگر بزرگ چینی و سازندهد فیلم های ذرت سرخ، داستان کیو جو و خانه خنجرهای پران تجلیل به عمل می‌آورد.

 

جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره (مهرجان القاهرة السینمائی الدولی) یکی از ۱۲ جشنواره بین‌المللی بزرگ جهان در رده الف است و مهم‌ترین جشنواره فیلم در آفریقا و جهان عرب شناخته می‌شود. این جشنواره در سال ۱۹۷۶ بنیادگذاری شد.

 

جشنواره سینمایی قاهره از سال ۱۹۷۶ تا کنون هر سال در ماه نوامبر برگزار شده است. سال گذشته تنها دوره‌ای بود که جشنواره به خاطر ناآرامی‌هایی که به "انقلاب ۲۵ ژانویه" و سرنگونی رژیم حسنی مبارک انجامید، برگزار نشد.

وزارت فرهنگ مصر برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره را پیروزی بزرگی برای سینماگران و فرهنگ‌دوستان مصر دانسته است، زیرا اگر جشنواره امسال نیز برگزار نمی‌شد، مطابق مقررات توسط "انجمن تهیه‌کنندگان جهانی فیلم" (FIAPF فیاپف) از رده الف (ویژه معتبرترین جشنواره‌های سینمایی رقابتی) خارج می‌شد.

 

جشنواره به مدت ده روز از ۲۷ نوامبر تا ششم دسامبر ( از تاریخ ۷ تا ۱۶ آذر) جریان دارد. در حاشیه جشنواره شماری از برنامه‌های فرهنگی مانند عکس‌ها و گرافیک‌هایی در رابطه با رویدادهای انقلاب ۲۵ ژانویه برگزار می‌شود.

 

مدیر کل آژانس: راستی‌آزمايی برنامه اتمی ايران هیچ پیشرفتی نداشته‌است

Posted: 29 Nov 2012 04:32 AM PST

جـــرس: مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه، نهم آذرماه، اظهار داشت که به رغم «تلاش های فراوان» این نهاد بین المللی، راستی آزمايی جنبه های احتمالا نظامی برنامه هسته ای ايران هیچ پیشرفتی نداشته است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، یوکیا آمانو که در نشست شورای حکام- متشکل از ۳۵ کشور عضو- سخن می گفت تصريح کرد که «دستاوردهای مشخصی در اين زمينه به دست نيامده است.»


مديرکل آژانس بار ديگر از ايران خواست تا امکانی فراهم کند که بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچين در نزديکی تهران دسترسی پيدا کنند.


آژانس احتمال می دهد که ايران در اين پايگاه نظامی که زير نظر سپاه پاسداران است آزمايش های نظامی مرتبط با تسليحات هسته ای انجام داده است.


آقای آمانو ابراز نگرانی کرده که «فعاليت های گسترده» در پارچين به منظور پاکسازی آن از آزمايش های صورت گرفته، مانعی جدی بر سر تحقيقات آژانس بين المللی انرژی اتمی به شمار می رود.


وی اظهار داشت: «تصاوير ماهواره ای نشان می دهد که فعاليت های گسترده ای در زمينه جابجايی و جايگزينی حجم وسيعی از خاک منطقه در جريان است.»


اين مقام بلندپايه آژانس تصريح کرد که نهاد نظارتی تحت امر وی به شکلی راسخ متعهد به گفت و گو با ايران است و تاييد کرد که قرار است نمايندگان دو طرف در روز ۱۳ دسامبر- ۲۳ آذرماه- بار ديگر مذاکرات خود را از سر گيرند.


گفت و گوهای نمايندگان ايران و آژانس از ژانويه گذشته تاکنون دستاورد مشخصی در بر نداشته است.
آقای آمانو می گويد که «مذاکرات آينده فرصتی برای حل مسائل هسته ای ايران به صورت ديپلماتيک است. اکنون زمان آن فرا رسيده که به شکلی عاجل عمل کرده و از اين فرصت برای حل ديپلماتيک مسئله استفاده کنيم.»


وی از مقام های جمهوری اسلامی ايران خواست تا بدون فوت وقت به بازرسان آژانس اجازه دهند تا از پايگاه های نظامی که احتمال می رود در آنها فعاليت های هسته ای- نظامی صورت می گيرد، بازديد به عمل آورند.


ديپلمات های غربی در هفته جاری اعلام کردند که شورای حکام برنامه ای برای صدور قطعنامه ای در محکوميت ايران به دليل عدم همکاری آن با آژانس ندارند.


به گفته اين ديپلمات ها، چنين اقدامی می تواند فضای موجود برای انجام گفت و گو ميان ايران و آژانس و همچنين ايران و قدرت های بزرگ جهانی در قالب گروه پنج به علاوه يک را تحت تاثير منفی قرار دهد.


جامعه جهانی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بارها از ايران خواسته اند تا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد، متوقف کند.


اما فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه تاکيد کرد که عليرغم تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌ای خود، ايران غنی‌سازی اورانيوم را «با قوت» ادامه خواهد داد.


غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی تهران در اين زمينه شده است. ايران در مقابل می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آميز است.


 


 

به جای دروغ و نقض حقوق بشر، بهتر است شکنجه و اعدام و بازداشت و بی احترامی به شهروندان را متوقف کنید

Posted: 29 Nov 2012 04:01 AM PST

واکنش مصطفایی به ادعای لاریجانی
جـــرس: در پی مدعیات جدید محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، محمد مصطفایی، فعال و وکیل حقوق بشری، به این سخنان واکنش نشان داده و ادعاهای وی را کذب خوانده است.

 

به گزارش وبگاه محمد مصطفایی، این فعال حقوق بشری در واکنش به اظهارات لاریجانی خاطرنشان کرد که "توصیه می کنم دولت جمهوری اسلامی به جای دروغ پراکنی، لاپوشانی و نقض گسترده حقوق بشر به تمام قوانین و مقررات بین المللی حقوق بشر احترام گذارده و پایند به حقوق اولیه شهرندان خود باشد و دست از اعمال شکنجه، بازداشت های غیر قانونی، اعدام، سنگسار، قطع دست و بی احترامی به گروهها و اقلیت های مختلف بر دارد و زمینه یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را برای حکومت مردم بر مردم فراهم کند."

 

متن کامل مطلب محمد مصطفایی در پی می آید:
روز گذشته آقای لاریجانی در یک برنامه تلوزیونی به موضوعات مختلفی اشاره کرد که نقد هر موضوع می طلبد که یادداشتی جداگانه و مشروح نوشته شود. اما موضوعی که به بنده و حرفه وکالت مربوط است، در آنجایی است که ایشان عنوان کردند که برخی وکلا از عنوان خود برای ایجاد یک حالت عاطفی سو استفاده می کنند، هر چند ایشان این موضوع را به مشاغل دیگر مانند پزشکی و معلمی نیز تعمیم داده اند اما در خصوص پرونده خانم محمدی عنوان داشتند که خانم محمدی به خاطر قتل شوهرش به اعدام محکوم شده بود و رابطه غیر اخلاقی هم داشته است و در سر در پارلمان ایتالیا بنر وی را می زنند و می گویند ما همه سکینه محمدی هستیم و من می گویم پس همه شما باید اعدام شوید. ایشان گفته اند وکیل سکینه ۲۴ ساعت هم در دادگاه حاضر نشده و برایش بلیط درجه گرفته اند و در مرکز کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی سخنرانی می کند و این موضوع را ایشان سو استفاده از عنوان وکالت داده اند.


در این رابطه نظر گرامیتان به به مطالب و نکات زیر جلب می کنم.


۱. متاسفانه آقای لاریجانی در خواب بسیار عمیقی به سر می برند و البته که از الفبای حقوق بشر چیزی نمی دانند و اگر می دانستند چنین مغلطه نمی کردند. اعتراض های بین المللی که دولتها و سازمانهای مختلف در رابطه با پرونده سکینه محمدی می نمایند به دلیل اعدام به جرم ارتکاب قتل نبود و هرگز خانم سکینه محمدی به اعدام به جرم قتل محکوم نشده بود. اعتراض ها برای حکم وحشیانه و نادرست سنگسار بود که قرار بود اجرا گردد و اگر اعتراض های بین المللی نبود تا حال سکینه محمدی سنگسار شده بود.
۲. اینجانب یک سال پیش از اینکه از ایران خارج شوم وکالت خانم سکینه محمدی را پذیرفتم نه ۲۴ ساعت قبل از خروجم. خروج اینجانب صرفا برای آزادی همسرم بود که به گروگان گرفته شده بود. در طول یک سالی که وکالت ایشان را به عهده داشتم تمامی راههای قضایی را طی کردم و دو بار هم درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی دادم که قبول واقع نشد و برای بار سوم اعلام شد که چون قبلا به درخواست ها رسیدگی شده است دیگر درخواست وکیل قابل رسیدگی نیست و حکم قابل اجراست و قرار بود حکم اجرا گردد.
۳. برای فردی که مهر دفاع از حقوق بشر را به خود می زند بسیار زننده و غیر قابل پذیرش است که از اعدام دفاع کند. آقای لاریجانی نه تنها از اعدام دفاع می کنند و مایل به قتل شهروندان ایرانی هستند. در اظهارنظر عجیبی حکم به اعدام نمایندگان پارلمان ایتالیا هم می دهند و می گویند که آنهایی که در پارلمان ایتالیا گفته اند ما همه سکینه محمدی هستیم هم باید اعدام گردند که این امر می بایست به گوش نمایندگان پارلمان ایتالیا برسد تا در روابط خود با ایران تجدیدنظر کنند.
اما در رابطه با حرفه وکالت لازم به توضیح می دانم که وظیفه وکیل دفاع از حقوق موکلش به هر نحوی از انحا است. در طول نه سال وکالت حرفه ای در ایران با دهها پرونده حساس ارتباط داشته ام که موکلینم به ناحق محکوم به مجازات شده بودند و در دفاع از آنها تمام مراحل قضایی را طی می نمودم و در نهایت چنانچه قاضی از اجرای قانون استنکاف می ورزید به مطبوعات رجوع می نمودم. این حق وکیل دادگستری است که از تریبون رسانه ها، مردم کشور خود را آگاه کند که سیستم قضایی و یا اجرایی به چه نحوی عدالت را زیر پا می گذارد که اگر چنین نکند ظلم بزرگی به حرفه وکالت کرده و پا بر سوگندی که در ابتدای اخذ وکالت نموده، گذارده است. در تمام کشورهایی که آزادی بیان حاکم است وکلا آزادند تا برای هر پرونده ای که دارند کنفرانس های مطبوعاتی داخلی و یا بین المللی برگزار کنند. بنابراین در رابطه با دفاع وکیل و حرفه وی احدی حق ندارد وکیل را در هر مرحله ای بازداشت و تحت فشارهای امنیتی و قضایی قدرت قرار دهد. به همین دلیل اسارت نسرین ستوده، سلطانی، سیف زاده، دادخواه، اسلامی، یدالههی و دیگر وکلایی که به ناحق و به گناه دفاع از موکلین خود در بازداشت هستند کاملا غیر قانونی بوده و همگی به همراه تمام زندانیان سیاسی می بایست در سریع ترین زمان آزاد گردند که اگر چنین نشود این حق برای تمامی مدافعین حقوق بشر محفوظ است که از تمام امکانات ملی و بین المللی برای آزادی همه انها و برقراری یک دادرسی عادلانه و ایجاد یک سیستم قضایی مستقل بر اساس موازین حقوق بشر استفاده کنند و این حق برای من نیز محفوظ است که با دولت های مختلف و سازمان های مختلف در زمینه حقوق بشر مذاکره و تبادل نظر کرده و آنها را مجبور کنم که به دولت ایران فشار سیاسی وارد کنند تا دست از سرکوب های بی حد وحصر بردارد.
در پایان یادآور می شوم که اعتراض دولت ها و نهادهای مختلف به وضعیت حقوق بشر یک کشور به هیچ عنوان دخالت در امور داخلی یک کشور نیست. در عصر کنونی دولت های حاکم حق ندارند که حقوق احدی از شهروندان خود را به بهانه های مختلف نقض کرده و سلامت، آزادی و حیات آنان را سلب کنند بنابراین توصیه می کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران به جای دروغ پراکنی، لاپوشانی و نقض گسترده حقوق بشر به تمام قوانین و مقررات بین المللی حقوق بشر احترام گذارده و پایند به حقوق اولیه شهرندان خود باشد و دست از اعمال شنکجه، بازداشت های غیر قانونی، اعدام، سنگسار، قطع دست و بی احترامی به گروهها و اقلیت های مختلف بر دارد و زمینه یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه را برای حکومت مردم بر مردم فراهم کند.


محمد مصطفایی

مدعیات لاریجانی

به گزارش ایرنا، محمدجواد اردشیر لاریجانی، دبیر ستاد موسوم به حقوق بشر قوه قضائیه، شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در خصوص اعمال تفکیک جنسیتی در ایران باز هم آمار رسمی ارائه شده در خصوص خشونت خانگی و قربانیان زن را فراموش کرد و توضیح داد: اصولاً خشونت وسیع علیه زنان از جمله خصایص شاخص غرب بوده از جمله کتک زدن زنان بسیار در غرب رایج است، اما همین جوامع غربی از کشوری که اساس آن بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام نهاده شده است، در خصوص تضییع حقوق زنان انتقاد می کنند.

 

وی در خصوص متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به برخورد خشن و سلیقه ای با برخی مشاغل ازجمله وکلا و به ویژه بانوان توضیح داد: سوء استفاده از عنوان مشاغل و جنسیت افراد در واقع سوء استفاده عاطفی است. به عنوان مثال آنان در مورد معلمی که بر اساس جرم انجام شده و احکام قوانین کشوری محکوم به اعدام شده است، سوء استفاده عاطفی می کنند در حالی که بر اساس قوانین تمام کشورها، شغل مجرمان هیچ ربطی به احکام صادره برای آنان ندارد و تفاوتی نمی کند که شخص مجرم، کارگر باشد یا یک روحانی و یا وکیل.

 

به گفته وی، سوء استفاده از شغل وکالت نیز برای کاری غیر از وکالت به مراتب قبح بیشتری به همراه دارد که درخصوص برخی افرادی که هم اکنون مجازات جرایم خود را متحمل می شوند؛ اینگونه بوده است.

 

وی در خصوص فعالیت صوفیان در کشور به تعداد بالای دراویش زندانی اشاره ای نکرد و گفت: مکتب تشیع همواره جایگاه ویژه ای برای عرفان واقعی قائل بوده؛ ضمن آنکه اساساً جمهوری اسلامی ایران هیچ خانقاهی را نبسته مگر آنکه در آن مکان فعالیت های مغایر با امنیت و منافع ملی کشور صورت گرفته باشد که این امر با ماهیت و طرز نگرش صوفیان کاملاً دو مقوله مجزاست.

 

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که بیشتر دوست دارد به وضعیت حقوق بشر در امریکا و کانادا بپردازد و بر این باور است که جمهوری اسلامی می تواند الگویی برای حقوق بشر جهان باشد، گفت: اگر اتفاقات ۸۸ در آمریکا می افتاد، همه متهمان آن سر از زندان گوانتانامو در می آوردند.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به گزارش احمد شهید ادعا کرد: اینها از کسانی دفاع می کنند که برای آنها ایجاد آشوب های خیابانی و آتش زدن، کشتن ده ها نفر و تماس با سرویس های جاسوسی و برقراری ارتباط با غربی ها و دیگران خیلی راحت است.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی: گردان های القسام تحت امر ایرانند نه حماس

Posted: 29 Nov 2012 04:00 AM PST

جـــرس: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تاکید کرد که گردان های موسوم به «عزالدین قسام»، یا شاخه نظامی حماس ، تحت امر جمهوری اسلامی هستند و از رهبران حماس دستور نمی گیرند، و "ایران ۵۰هزار موشک و هزاران موشک ضد تانک به غزه فرستاد، چرا که در غیر اینصورت، باید در خیابان های مشهد تلفات می دادیم."


به گزارش خراسان نیوز، پاسدار جواد کریمی قدوسی طی سخنانی در یک موسسه تحت امر نهادهای حکومتی که به همت بسیج برگزار شد گفت: گردان های قسام گردان های بسیجی تحت امر ایرانند نه تحت امر اسماعیل هنیه و خالد مشعل و ... برای این که اگر روزی کشورهایی خواستند رهبران فلسطین را بخرند، گردان ها تحت امر ایران باشند.


این راهیافته از مشهد به مجلس نهم افزود: ۵۰هزار موشک و هزاران موشک ضد تانک به غزه محاصره شده فرستادیم که اگر دفاع نکنیم باید در خیابان های مشهد تلفات بدهیم.


این عضو مجلس نهم، همچنین ضمن اعتراف به حضور عینی جمهوری اسلامی در بحران سوریه و اشاره به لباس شخصی های حامی حکومت (شبیحه) گفت: در سوریه هم قرار بود به گمان صهیونیست ها قرار بود ظرف چند روز جمع شود و بشار اسد سقوط کند، بسیج در سوریه تشکیل شد و شیعیان مسلح شدند و نیروهایی قوی تر از حزب ا... لبنان در سوریه در حال تشکیل است.


طی ماههای اخیر، مقامات سیاسی، نظامی و مذهبی ایران و لبنان و فلسطینی، بر حضور و کمک نظامی جمهوری اسلامی در غزه و لبنان و سوریه تاکید و اذعان داشته اند.
 

هفت پرده: از انصار در خیابان تا «گذشته» فرهادی در پاریس

Posted: 29 Nov 2012 03:19 AM PST

سعید زندگانی
جرس – در اولین پرده به سراغ فیلم «من مادر هستم» می رویم که انصار حزب اله برای جلوگیری از اکران آن عوامل خود را به خیابان فراخوانده است؛ در دومین پرده حرفهای سیدعلی صالحی شاعر را می شنویم که 80 در صد کتابش سانسور شده اما او می گوید تن به این ممیزی نمی دهد؛ سومین پرده گفت وگوئی است با موسیقی دان پیشکسوت مصطفی کمال پورتراب که زبان به اعتراض و انتقاد از شرایط حاکم بر موسیقی کشور گشوده است؛ ادعاهای عجیب و جدید فرج اله سلحشور موضوع پرده چهارم است؛ خبر موفقیت «تورج اصلانی» در مراسم آکادمی «آسیاپاسیفیک» را در پرده پنجم می خوانید؛ پرده ششم گزارشی است از همایش بزرگان ادب و هنر در مراسم یادبود فهیمه راستکار و نسلی که منتقرض می شود؛ و پرده آخر در باره گزینش اصغر فرهادی از سوی مجله معتبر «فورین پالیسی» به عنوان یکی از صد متفکر سال جهان است، در حالیکه او در پاریس «گذشته» را می سازد! 

 

گروه فشار علیه «من مادرهستم» به خیابان می آید!


کارگردان و تهیه کننده «من مادر هستم» اعلامیه دادند که این فیلم ضد دین و ضد ارزشها و غیر شرعی نیست؛ مسئولین ارشاد اعلام کردند که فیلم پروانه نمایش رسمی دارد و کسی نمی تواند جلوی نمایش آنرا بگیرد؛ اما هیچ کدام از اینها مانع از این نشد که گروه فشار انصار حزب اله اعضای خود را به خیابان نیاورد تا جلوی اکران این فیلم «کثیف» را بگیرد! پس از آنکه حمید انصاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که عضو شورای صدور پروانه نمایش فیلم نیز هست، اعلام کرد حق با انصار حزب اله است و فیلم فریدون جیرانی قابل اکران نیست، این گروه معروف فشار در بیانیه دوم خود که چهارشنبه منتشر شد و امضای «سازمان اجرائی انصار حزب اله ایران» را دارد، اعلام کرد که در اعتراض به نمایش «فیلم کثیف من مادر هستم» هواداران خود را به خیابان می آورد و 11 آذرماه در مقابل وزارت ارشاد دست به یک تجمع اعتراضی می زند. این در حالی است که محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد در مورد همه این ماجراها حرفی ندارد جز اینکه بگوید: "من امروز از صبح جلسه بودم. اجازه دهید پس از پیگیری‌ها، نظر خود را اعلام کنم." او در پاسخ به این پرسش که جلوی اکران برخی فیلم‌های پروانه دار صدماتی را بر پیکر سینما وارد می‌کند، تنها به این گفته بسنده می کند که "قبول کنید که مانند گذشته فقط بحث سینما مطرح نیست و مردم گزینه‌های دیگر مانند فیلم‌های تلویزیونی و سی‌دی‌ها را دارند و طبیعی است سینما پررونق نباشد"!
پیش از وزیر ارشاد، حمید رسائی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد اکران «من مادر هستم» به خبرگزاری «فارس» گفته بود: "فیلم آقای جیرانی ابتدا در شورای اکران وزارت ارشاد، به دلیل محتوا و نتیجه‌گیری آن به اتفاق آراء رد شده بود و اعتراضاتی که در حال حاضر به آن وجود دارد، به حق و بجاست." حرفهای رسائی بلافاصله از سوی مهدی عظیمی میرآبادی رئیس اداره نظارت و ارزشیابی درسازمان سینمائی رد شد که اعلام داشت: "حجت الاسلام رسایی یکی از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ضمن تشکراز ایشان که نسبت به مسائل حساسیت خوبی دارند، باید یک نکته را متذکر شوم، ایشان یکی از اعضای شورا هستند و می توانند موافق یا مخالف فیلم باشند. پروانه نمایش یک فیلم با جمع نظرات و نتیجه نهایی شورا صادر می‌شود. ایشان مخبر شورا نیستند و نماینده شورای نمایش هم نیستند، اظهار نظراتشان به عنوان یکی از اعضای شورای است و خواهش ما از ایشان این بوده که به صورت فردی درباره فیلم‌ها اظهار نظر نکنند که متاسفانه این مورد را رعایت نکردند. مشکلی که ایشان در فیلم به آن اشاره دارد مشکل شرعی نیست اما به دلیل اطلاعات کم‌شان درباره سینما باعث شده است که این اشکالات برایشان توجیه پذیر نباشد."
شاید همین حرفها بود که چهارشنبه گروه موسوم به انصار حزب اله را وادار به انتشار دومین اولتیماتوم خود کرد که در آن آمده است: "پیرو بیانیه صادرشده از سوی سازمان اجرایی انصار حزب الله ایران مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل برای سازمان سینمایی وزارت ارشاد به منظور منع نمایش فیلم کثیف "من مادر هستم" تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ و با توجه به اینکه مهلت تعیین‌شده منقضی و سازمان سینمایی وزارت ارشاد نسبت به مطالبه به حق مردم متدین تمکین نکرده است، روابط عمومی انصار حزب الله براساس وعده قبلی اعلام می‌دارد، اجرای ترتیبات بند "م" وصیت‌نامه امام خمینی را با توسل به اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار می‌دهد و بدین‌وسیله به اطلاع امت حزب‌الله می‌رساند:
در اعتراض به سیر عملکرد سازمان سینمایی وزارت ارشاد و اراده این سازمان مبنی بر نشر عامدانه منکرات و با تمرکز بر مطالبه توقف نمایش فیلم سراسر ابتذال "من مادر هستم"، تحصن متیدینین از ساعت ۱۱ صبح روز شنبه مورخ ۱۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۶ محرم الحرام ۱۴۳۴ در مقابل در اصلی وزارت ارشاد، واقع در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک آغاز خواهد شد. لذا بدین‌وسیله از عموم مردم شهید پرور دعوت می‌شود با اقتدا به امام شهیدمان حسین علیه السلام برای ادای دین به اسلام و انقلاب و خون شهدا در روز و ساعت تعیین‌شده در محل یادشده حضور یابند. بدیهی است اجرای ترتیبات بند"م"وصیت‌نامه امام راحل متوقف به تحصن نخواهد بود و اجرای آن از طرق لازم و قانونی تا حصول نتیجه نهایی تداوم خواهد یافت"!


سیدعلی صالحی تن به سانسور نمی دهد
مجموعه شعر «تمرین آماده باش کبوتر» اثر سیدعلی صالحی پس از مدتها توانست از اداره کتاب وزارت ارشاد پروانه انتشار بگیرد، اما مشروط به حذف 80 درصد شعرها! اداره کتاب 120 صفحه از 150 صفحه این مجموعه را ممیزی کرده و تنها 30 صفحه باقی مانده است که این شاعر نامدار معاصر اعلام کرده است تن به چنین سانسوری نخواهد داد. مجموعه‌ی شعر «تمرین آماده باش كبوتر» از سوی نشر ثالث در سال 90 جهت كسب مجوز به دایره‌ی نظارت بر كتاب وزارت ارشاد سپرده شد و سرانجام پس از ماه‌ها، به جواب نهایی ارشاد كه حاكی از حذف 80 درصد از این مجموعه است، ختم شد که به این ترتیب و به گفته شاعر "این مجموعه شعر نیز می‌رود در جوار كل شعرهایی كه در طی این سال‌ها ممنوعه اعلام شده‌اند، قرار بگیرد"!
صالحی ضمن اظهار تاسف برای وضعیت به وجود آمده در فضای نشر كشور و اداره‌ی كتاب در گفت و گوئی با خبرگزاری «ایلنا» افزود: "آستانه‌ی تحمل بسیار پائین آمده و من از این بابت بسیار متاسفم كه یك مجموعه‌ی شعر كه نهایتآ در 2 تا 3 هزار نسخه تیراژ می‌خورد، این‌گونه مسئولان را به واكنش وا می‌دارد. حال آن‌كه در شرایط كنونی چاپ یك مجموعه‌ی شعر در این تیراژ نمی‌تواند زیانی به كسی برساند. من فكر می‌كنم این نوع برخوردها، نوعی یاس پراكنی را در جامعه دامن می‌زند، اما با اینحال، شاعرانی مثل من به این سادگی‌ها مایوس نخواهند شد؛ دفتر بعدی شعرم را به زودی به ناشر خواهم سپرد و امیدوارم فضای حاكم بر نشر كشور در آینده‌ای نزدیك مورد توجه و اصلاح مسئولان قرار بگیرد و فضای باز و منصفانه‌ای برای انتشار كتاب در كشور مهیا شود."


اعتراض و انتقاد موسیقی دان 88 ساله از رسانه ها


او یکی از باسابقه ترین موسیقی دانان کشور است که چند سال پیش عنوان «چهره ماندگار موسیقی» را دریافت کرد و هم اکنون در سن 88 سالگی در شورایعالی خانه موسیقی ایران عضویت دارد. مصطفی کمال پورتراب در ماههای اخیر اعتراضهای گسترده ای را نسبت به وضعیت موسیقی در کشور ابراز داشته است. چندی پیش در کنسرت یکی از شاگردانش در تالار وحدت برخاست و نسبت به این نوع نوازندگی که آنرا «آکروبات بازی» می داند زبان به اعتراض گشود وهمین اعتراض را در گفت و گو با رسانه ها نیز بیان داشت. او اینک به وضع رسانه ها در مورد موسیقی نیز معترض است و می گوید: "در مورد دیگر هنرها اظهار نظر نمی کنم، اما در مورد موسیقی اوضاع خیلی خوب نیست و بیشتر مطالب منتشر شده در این حوزه در رسانه ها شامل اخبار است و کمتر تحلیل و نقد موسیقی می‌بینیم. کسی که در مورد هنر می نویسد باید اطلاعات کافی راجع به آن داشته باشد. چطور می توان از کسی که معضلات موسیقی را نمی داند، انتظار داشت درباره موسیقی بنویسد؟ فعالان رسانه ای هنر باید افراد متخصصی باشند. یک خبرنگار نمی تواند با هنرمندان همه رشته ها مصاحبه کند. هر کس باید در یک رشته هنری کار کند و حتما با اصول آن رشته آشنا باشد."
پورتراب که با خبرگزاری «مهر» سخن می گفت، خاطرنشان ساخت: "وقتی یک خبرنگار با مفاهیم یک رشته هنری آشنایی نداشته باشد و اصطلاحات را درک نکند، نمی تواند به درستی درباره آن موضوع بنویسد و یا برداشت های خود را می نویسد که ممکن است غلط باشد و اطلاعات غلط به جامعه منتقل کند. مخبران هنری باید به ریزه کاری هایی که در هنر وجود دارد، آگاه باشند." نویسنده کتاب «تئوری موسیقی» حتی مطالب منتشر شده در مجلات تخصصی موسیقی را فاقد کیفیت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: "بیشتر این مطالب ترجمه است و به درد هنرجویان موسیقی نمی خورد. بیشتر هم کسانی این مطالب را ترجمه می کنند که زبان خارجی بلد هستند اما سررشته ای از موسیقی ندارند و اصطلاحات فنی این رشته را نمی شناسند. این مجلات هم معمولا خواننده زیادی ندارند و مردم کمتر رغبتی به خواندن مطالب آنها نشان می دهند."
چهره ماندگار موسیقی ایران در سال 87 ابراز کرد: "خبرنگاران هنری باید با رشته های مختلف آشنایی داشته باشند تا بهتر بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال اصطلاح کمپوزیسیون در موسیقی یک معنا دارد و در یک رشته هنری دیگر معنی دیگری می دهد، آگاهی از این مسائل مهم است. کسی که برای ارتزاق و امرار معاش در این حوزه کار می کند با کسی که به حرفه‌اش عشق می ورزد متفاوت است. کسی که عاشق کارش است، مطمئنا بهتر و با انگیزه بیشتری به کار مشغول می شود و کیفیت اثرش با سایرین تفاوت دارد. هر چیزی یک تعریفی دارد اما خود تعریف هم تعریف دارد. تعریف ذکر مشخصات یک شی یا یک فکر است به طوری که با مشخصات یک شی یا یک فکر دیگر اشتباه نشود. تعریف باید جامع و مانع و لازم و کافی باشد و آثاری که درجشنواره داوری می شوند باید دارای چنین ویژگی‌های باشند. یک مطلب هنری باید به ویژگی های اصلی موضوع بپردازد و این امر باید در داوری ها لحاظ شود."


ادعاهای جدید سلحشور و شکایت علیه شاکی
فرج اله سلحشور فیلمساز پرسروصدای حزب الهی پس از آنکه اعلام کرد اگر عوامل فیلمی مانند « یک خانواده محترم» اعدام شوند، مسئله سینمای ایران حل می شود؛ روز سه شنبه نشستی رسانه ای در محل کارش در موسسه فرهنگی هنری «تبیان» برگزار کرد تا اعلام کند از اتهام سرقت فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر» تبرئه شده است و بزودی علیه شاکی خود شکایتی تسلیم مراجع قضائی خواهد کرد. سلحشور افزود: "بالاخره بازی ناجوانمردانه و غیرمنصفانه که علیه‌ من به راه افتاده بود، به پایان رسید و در دادگاه تجدید نظر مدارک طرفین دعوا بررسی شد و در پایان رأی دادگاه این بود که اقتباسی در نگارش فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر» صورت نگرفته است." وی کارشناسان دادگاه قبلی را که رای به محکومیت او داده بودند دشمنان خود خواند و افزود:"در دادگاه شعبه 1083 کارشناسانی که جزو دشمنان سلحشور بودند، اعلام کردند که 55 درصد فیلمنامه این سریال رونویسی شده است که 20 درصد از کتاب، 20 درصد در ساخت و 15 درصد در انتخاب سوژه این اقتباس صورت گرفته است. این کارشناسان فاقد مجوز دادگستری بودند و نه کارشناسان و نه شاکی حتی یک جمله که بیانگر این اقتباس باشد، ارائه نکردند"!
سلحشور در ادامه با بیان اینکه مصداق اقتباس هیچ‌گاه در دادگاه ارائه نشد، گفت: "دادگاه جدید به شعبه شماره 1057 من را تبرئه کرد و دادگاه تجدید نظر نیز حکم دادگاه قبلی را تایید کرد. من شش نسخه‌ی دست‌نوشته از «یوسف پیامبر» در طول سال‌های 76 تا 80 تهیه کردم که تایپ شده آن را در تاریخ 15 اسفند 80 تحویل سیمافیلم دادم در حالی که کتاب آقای سید شهاب‌الدین طاهری موسوی(شاکی پرونده) در زمستان 1380 به چاپ رسیده است" او مدعی شد که فیلمنامه «یوسف پیامبر» بزرگترین تحقیقی بود که در تاریخ تلویزیون انجام گرفته است و خاطرنشان کرد: "کتاب آقای طاهری رونوشتی از کتاب «یوسف در آینه تاریخ» نوشته‌ی توماس مان است که ما مدارک آن را به دادگاه ارائه کرده‌ایم. دلیل حضور فعال این افراد در عرصه‌ی فیلمسازی این است که بخش فرهنگ و هنر گلوگاه انقلاب اسلامی است. سینمای غرب پیامبران را گناهکار جلوه می‌دهد. سلحشور در سریال «یوسف پیامبر»، پیامبری را به نمایش گذاشت که انسان پاکی است و این امر برای غرب بسیار سخت بود. این شکایت، یک کمدی تلخ بود تا برای کارگردانی که منتقد سینما است، مانع‌تراشی کنند و من به زودی از طاهری شکایت می‌کنم."
در این نشست، حسین شمسائی مشاور حقوقی سلحشور با بیان اینکه کارشناسان اولیه مجوز دادگستری را دارا نبودند، گفت که کارشناسان جدید صدها سند را بررسی و اعلام کردند که اقتباسی از کتاب طاهری صورت نگرفته است. او با اشاره به اینکه به حیثیت سلحشور ضربه وارد شده است، افزود: "سلحشور در هیچ مرجع قضایی محکوم نشده است و هنگامی که رأی دادگاه تجدید نظر به ما ابلاغ شود هم از طاهری و هم از رسانه‌هایی که قبل از قطعیت حکم دادگاه به تخریب سلحشور پرداختند، شکایت می‌کنیم. داستان «یوسف پیامبر» قصه‌ای است در میان مسلمانان و سایر ادیان الهی و به طور طبیعی امکان کار همزمان روی آن توسط چند محقق و نویسنده وجود دارد و این اقدام هیچ منع قانونی و عرفی ندارد و نظر هیات محترم کارشناسان این بوده است که پس از بررسی‌های خود بر اثر طرفین دعوا، به نکته‌ای برنخورده‌اند که برداشت یا سرقت ادبی سلحشور از طاهری محسوب شود. بر حسب درخواست سلحشور، به زودی علیه سید شهاب‌الدین طاهری موسوی اعاده‌ی حیثیت می‌شود و شکواییه‌ای دایر به اتهام افترا و نشر اکاذیب، توهین و تشویش اذهان عمومی به دادسرای عمومی تهران تقدیم می‌شود."


یادبود فهیمه راستکار و نسلی که منقرض می شود!
فهیمکه راستکار بازیگر و دوبلور پیشکسوت دوم آذر فوت کرد و در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد. ششم آذر در شب هفت او که در تالار هتل استقلال تهران برگزار شد، همکارش علی نصیریان بازیگر نامدار و کارکشته کشورمان، ضمن اعلام این مطلب که نسل ما دارد منتقرض می شود، افزود: "60 سال پیش در یک سالن تئاتر با فهیمه راستکار آشنا شدم. اکنون از دهه 30 صحبت می‌کنم که یک کتاب تئاتر هم نداشتیم و مدرسه‌ی تئاتری هم در کار نبود. سپس به هنرستان هنرپیشگی رفتم و در سال 32 بار دیگر با فهیمه راستکار دیدار کردم. همان آشنایی باعث شد که یک گروه تئاتر تشکیل دهیم و کارهایی را اتود بزنیم. فهیمه راستکار از هنرمندانی بود که در دهه‌های 30 تا 50 جریان تئاتری درست می‌کرد. او جزو اولین کسانی بود که یک جریان تئاتری ایجاد کرد و حضورش به عنوان بازیگر مطرح نبود بلکه یک انسان فرهیخته و هنرمند بود."
نصیریان در ادامه‌ به ویژگی‌های دیگر فهیمه راستکار اشاره کرد و افزود: "زنده‌یاد راستکار از جمله هنرمندانی بود که همیشه در کار و اجرا، انرژی مثبتی می‌داد و حرکتی ایجاد می‌کرد. او همیشه طنز خاصی داشت. از ویژگی‌های راستکار این بود که با هنرمندان هم نسل من، کار می‌کرد و علاوه بر آن با آوانگاردها و امثال هنرمندانی چون آوانسیان همکاری می‌کرد. از بازی‌های بسیار خوب او، بازی در نمایش «ترنج» بود که بازی درخشانی ارایه کرد. نسل ما تقریبا با ازدنیا رفتن امثال فهیمه راستکار و جمیله شیخی منقرض شد. من متاسفم که امروز یک جریان تئاتری مداوم در کشور وجود ندارد در حالی که کارهای خوب با زحمت ساخته و اجرا می‌شود."
در این مراسم نجف‌ دریابندری نویسنده و مترجم و همسر فهیمه راستکار، میزبان چهره هائی چون سیمین بهبهانی، پری زنگنه، محمدرضا شغیعی کدکنی، محمود دولت‌آبادی، داود رشیدی، علی نصیریان، پرویز بهرام، ناصر طهماسب، جمشید گرگین، مرضیه برومند، پرویز پورحسینی، گلچهره سجادیه، بهاره رهنما، منوچهر اسماعیلی، سیروس ابراهیم‌زاده، معصومه آقاجانی، ابراهیم وحیدزاده، میرطاهر مظلومی، فرهاد توحیدی، حسن زاهدی، بهمن هاشمی، هوشنگ قوام‌لو، منوچهر اسماعیلی، ابوالحسن تهامی نژاد و بهمن فرمان‌آرا بود. داوود رشیدی دیگر سخنران این مجلس بود که با اشاره به همکاریش با فهیمه راستکار گفت: "فهیمه راستکار یک خانم باثبات و شیرین بود که ما او را از دست دادیم در حالیکه همکاری بسیار خوبی با هم داشتیم." پرویز بهرام هنرمند کهنه کار دوبله نیز درباره ویژگی‌های فهیمه راستکار اظهار داشت: "من از سال 24 با زنده‌یاد حمید سمندریان کار تئاتر می‌کردم و از همان زمان با راستکار در استودیو آشنا شدم. با هم کار تئاتر انجام می‌دادیم و فیلم‌های زیادی را در «ایران فیلم» و «خانه سینما» دوبله کردیم." او از دوبله «اتللو» یاد کرد که فهیمه راستکار در آن یک نقش پرقدرت را به بهترین نحو کار کرد.
در ادامه این مراسم سیمین بهبهانی در سخنان کوتاهی به دوستی خود با فهیمه راستکار اشاره کرد و درگذشت او را به نجف دریابندری و دوستانش تسلیت گفت. سپس پرویز پورحسینی، پری زنگنه، منوچهر اسماعیلی و ابوالحسن تهامی‌نژاد در مورد راستکار سخن گفتند. تهامی‌نژاد یکی از ویژگی‌های بارز راستکار را تسلط در نقش‌های کمدی دانست و افزود: "او در نقش‌های دراماتیک نیز بسیار تاثیرگذار بازی می‌کرد. من افتخار می‌کنم که در کنار او حضور داشتم، چراکه او بسیار فرهیخته و فرهنگی بود."


تورج اصلانی بهترین فیلمبردار «آسیاپاسیفیک»


«فصل کرگدن» را بهمن قبادی با بازی بهروزوثوقی در استانبول ساخته و به عنوان یک فیلم تبعیدی به عنوان ساخته ای مشترک ازترکیه و عراق در ششمین دوره جوایز آکادمی «آسیا پاسیفیک» شرکت کرده بود و نه از ایران. اما هرچه بود، جایزه بهترین فیلمبردار در این رقابتها که به «اسکار آسیائی» معروف است، به «تورج اصلانی» فیلمبردار جوان سینمای ایرانی برای همین فیلم رسید که بعد از بدست آوردن جایزه بهترین فیلمبرداری بخش اصلی شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» اسپانیا، جایزه بهترین فیلمبرداری ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکرین «آسیا پسیفیک» در استرالیا را نیز ار آن خود کرد و رفت تا احتمالا برای فیلم «بغض» از ایران، «قورباغه طلائی» جشنواره بین المللی «پلوس کمر ایمیج» لهستان را هم بگیرد.
اصلانی برای بدست آوردن عنوان بهترین فیلمبردار «آسیا پاسیفیک» که نشان آن گلدانهائی شیشه ای رنگین ساخت دست یک بانوی هنرمند استرالیائی است، با «چارین پنگپانیچ» فیلمبردار«بوناهان؛ بازگشت جنایتکار» نماینده کشور مالزی در اسکار امسال، «چین تینگ ـ چانگ» فیلمبردار فیلم سینمایی «جنگجویان رنگین کان؛ صدیق بیل» از تایوان، «حجیک پولاک و لای یوفای» فیلمبرداران فیلم سینمایی «Wu Xia» از هنگ کنگ و «یوری رایسکی» فیلمبردار فیلم سینمایی «گروه» از روسیه به رقابت پرداخت. مراسم اختتامیه ششمین دوره اهدای جوایز سالانه اسکرین «آسیا پاسیفیک» به شکل باشکوهی روز جمعه سوم آذرماه در شهر «بریسبین» در ایالت کوئینزلند استرالیا برگزار ‌شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلم کودکان، بهترین فیلم مستند، بهترین فیلم انیمیشن، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن، جوایز خود را دریافت کردند. فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی از ایران در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که انتخاب نشد.


فرهادی، یکی از صد متفکر سال جهان


اصغر فرهادی فیلم جدیدش را در فرانسه می سازد که به تازگی موضوع کلی آن و عنوان اولیه اش «گذشته» فاش شده و سراز رسانه های سینمائی جهان درآورده است. در همین حال نشریه معتبر «سیاست خارجی «Foreign Policy چاپ آمریکا، در گزارشی با عنوان «100 متفکر دنیا در سال 2012» این فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار را به عنوان یکی از صد متفکر برجسته سال معرفی کرده است. فرهادی که با فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد، در فهرست این نشریه در رتبه 75 قرار گرفته است. در این فهرست شخصیت‌های نامداری از عرصه‌های سیاست، اقتصاد، هنر، علم و فن آوری دیده می‌شوند؛ از جمله «آنگ سان سوچی» رهبر جنبش دموکراسی خواهانه برمه و برنده جایزه صلح نوبل که در رتبه اول دیده می‌شود و چهره‌های سرشناس سیاسی از کشورهای مختلف مانند «باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا»، «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر»، «آنجلا مرکل صدراعظم آلمان»، «رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه»، «بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا»، «کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا»، «بیل گیتس رییس سابق شرکت مایکروسافت»، «هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی» و «یورگن هابرماس اندیشمند آلمانی». «ایهود باراک» و «بنیامین نتانیاهو» سیاستمدران اسرائیلی نیز نامشان در این فهرست دیده می شود.
فیلم جدید فرهادی که با عنوان اولیه «گذشته» بوسیله یک شرکت فیلمسازی فرانسوی در پاریس فیلمبرداری می شود، همانند «جدائی نادر از سیمین» یک داستان اجتماعی خانوادگی است که این بار در خارج از کشور اتفاق می افتد. اين پروژه که هنوز نام قطعي آن مشخص نشده 17 مهر ماه در فرانسه کليد خورده و طبق برنامه ريزي اوليه فيلمبرداري آن تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت. فيلم جديد فرهادي يک ملودرام مدرن شهري در حال و هواي «جدايي نادر از سيمين» و داستان زوجي ایرانی است که بعد از سالها زندگي در پاریس که حاصلش دو فرزند است زندگي آرامي ندارند. مرد (علي مصفا) بعد از سالها اختلاف همسرش (برتيس بورژو) را رها کرده و به ايران برمي گردد. همسر او با مردي فرانسوي (طاها رحيم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگي اش مي شود. در همين حال است که او به شوهرش در ايران نامه مي نويسد و از او تقاضاي طلاق مي کند. مرد به فرانسه برمي گردد و يک تازه وارد را در خانه اش می بیند... در کنار «برتيس بورژو» بازیگر برنده اسکار، «طاهارحیم« برنده جایزه جشنواره سزار و علي مصفا که بازیگران اصلی فیلم جدید فرهادی هستند، بابک کريمي نيز در چند سکانس اين فيلم ايفاي نقش مي کند. نام فرانسوي این فیلم (le passé) به معناي «گذشته» است که ظاهرا اسم ایرانی دیگری برای آن انتخاب خواهد شد.