جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازارهای سوت و کور کامپیوتر در تهران/ ورشکستگی صد فعال بازار کامپیوتر

Posted: 12 Nov 2012 08:39 AM PST

جـــرس: شاخصهای توسعه جامعه اطلاعاتی از دسترسی درصد بالایی از خانوار ایرانی به کامپیوتر و اینترنت حکایت دارد با این وجود کامپیوتر دیگر کالای لوکس نیست اما لغو واردات آن تبعات جبران ناپذیری را به بازار این صنعت وارد خواهد کرد.
 

به گزارش مهر، توقف و ممنوعیت ورود کالا و اقلام کامپیوتری به کشور در حالی در دستور کار دولت قرار گرفته که شواهد نشان می دهد تولید در حوزه کالای دیجیتالی همچون کامپیوتر و اجزای اصلی آن در کشور هنوز آغاز نشده و با این وجود این تصمیم که بسیاری از فعالان این صنف آن را غیرکارشناسانه می دانند تبعات منفی بسیاری برای فعالان این بخش و حتی کاربران نهایی به همراه خواهد داشت.

 

بازارهای سوت و کور کامپیوتر در تهران

بررسی های میدانی خبرنگار مهر از بازارهای کامپیوتر در تهران از شوک فعالان این صنف ناشی از این تصمیم با وجود ناپایداری اقتصادی چند وقت اخیر حکایت دارد و رکود این بازار که به دلیل قیمت بسیار بالای کامپیوتر در شرایط نوسانات ارز رخ داده بار دیگر به دلیل این تصمیم، شدت یافته است.

 

شواهد از اوضاع سوت و کور بازارهای کامپیوتر در تهران حکایت دارد و فعالان این بخش معتقدند که مردم قدرت خرید کالاهای کامپیوتری را با توجه به بحران اقتصادی موجود ندارند.

 

در این راستا یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر در خیابان جمهوری تهران به مهر گفت: بازار کامپیوتر فعلا منتظر و بلاتکلیف است و نوسانات نرخ ارز اوضاع ناخوشایندی برای این بخش رقم زده این تصمیم دولت نیز می تواند آن را تشدید کند.

 

وی با تاکید بر بی ثباتی و تغییر قیمت لحظه ای اقلام کامپیوتری ادامه داد: وضعیت فعلی، مصرف کننده نهایی را به دلیل قیمتهای کاذب بالا و تشکیلات سازمانی را به دلیل نبود بودجه از خرید رایانه منصرف کرده است؛ با این حال تصمیم توقف واردات نیز به این وضعیت دامن می زند.

 

افزایش ۳برابری قیمت کالاها و مردمی که قدرت خرید ندارند

در همین حال فروشندگان بازار کامپیوتر پایتخت نیز با بیان اینکه صنف کامپیوتر به دلیل خریدهایی با نرخ آزاد و نوسانات ارز در چند ماهه گذشته ضررهای بسیاری متحمل شده است، معتقدند که به دلیل نوسانات ارز قیمت اقلام کامپیوتری حدود ۲٫۵ تا ۳ برابر افزایش یافته و تقاضای خرید مردم به دلیل این افزایش قیمت کاهش یافته است؛ براین اساس با توجه به آنکه کالاهای فناوری به سرعت از رده خارج می شوند این کاهش تقاضا ضرر بسیاری برای صنف کامپیوتر داشته و دولت به جای آنکه مشکل این بخش را حل کند با تصمیمات عجولانه به این ناپایداری دامن می زند.

کاهش چشمگیر خرید و فروش اقلام کامپیوتری از اوضاع نابسامان مراکز خرید و فروش کامپیوتر در دیگر بازارهای تهران نیز حکایت دارد و در این زمینه یکی از فعالان بازار کامپیوتر در خیابان ولیعصر به مهر گفت: چند سالی است که دولت حتی یک ریال نیز ارز مرجع و حتی مبادله ای به فعالان این بخش نمی دهند و تمامی واردات به نرخ آزاد انجام می شود اما آنچه که بیش از این جای نگرانی دارد نداشتن قدرت خرید از سوی مردم است که باعث شده کالاهای کامپیوتری و قطعات به فروش نرسند و حتی اگر فروشنده ها تصمیم به کاهش قیمت داشته باشند خریداری برای آن وجود ندارد.

 

وی افزود: با لغو واردات تجهیزات کامپیوتر و افزایش بیشتر قیمتها، قدرت خرید مردم از این هم کمتر می شود.

 

ورشکستگی ۱۰۰ فعال بازار کامپیوتر

سید مهدی میرمهدی – رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با مهر از تعطیلی و ورشکستگی حدود ۱۰۰ فعال بازار به دلیل شرایط بد اقتصادی خبر می دهد و می گوید: کالاهای کامپیوتری بر مبنای دلار و درهم وارد بازار ایران می شود و واردکنندگان خریدهای خود را بر مبنای اعتبار ۳ ماهه، ۶ ماهه و یکساله انجام می دهند که با نوسانات نرخ ارز بسیاری از این فروشندگان دچار ضرر و زیانهای بسیاری شدند که مجبور به ترک فعالیت در این صنف شدند.

 

وی با بیان اینکه آمارهای ثبت شده از ورشکستگی فعالان بازار کامپیوتر از رقم های ۳۰۰ میلیون تا چند میلیارد تومان حکایت دارد، افزود: در این شرایط نابسامان، مصوبه توقف واردات کالاهای کامپیوتری نه تنها افزایش ضرر و زیان فروشندگان و فعالان را به همراه دارد، بلکه جایی برای خرید مردم نیز باقی نخواهد گذاشت.

 

دیدگاه منفی دولت به صنعت فناوری اطلاعات

احمد افقهی از فعالان بازار کامپیوتر در گفتگو با خبرنگار مهر، در اولویت توقف واردات قرار گرفتن کالاهای رایانه ای را مشکل دیدگاهی دولتمردان عنوان کرد و گفت: اینکه به کالاهای کامپیوتری به چشم کالای لوکس و غیرضروری نگاه شود ناشی از دیدگاه منفی دولت به مجموعه صنعت فناوری اطلاعات است.

 

وی با تاکید براینکه بیشترین میزان ورشکستگی و مشکلات مادی را در چند ساله اخیر شرکتهای کامپیوتری داشته اند، اضافه کرد: دیدگاه دولت نه تنها علم محور نیست بلکه به صنعت فناوری اطلاعات به هیچ عنوان به دید یک بخش ضروری نگاه نمی شود و این درحالی است که چرخ اقتصادی کشور به این صنعت وابسته است.

 

بحران در بحران در بازار کامپیوتر

مهندس افقهی با تاکید براینکه بسیاری از مردم در لحظه به این صنعت نیازمند هستند، خاطرنشان کرد: تصمیم دولت در توقف واردات کالاهای کامپیوتری بدون شک ضدیت آشکار با علم و تکنولوژی و نیروهای شاغل در این بخش است.

این فعال صنف سخت افزار با بیان اینکه شاهد بروز بحران در بحران در این صنف هستیم، به مهر گفت: در این اوضاع بحرانی و با این تصمیم دولت، به طور قطع شاهد شکل گیری باندهای قاچاق خواهیم بود که کالاهای قاچاق و کم کیفیت و بدون گارانتی را از مرزهای مختلف کشور و با بهای بسیار گزاف وارد کشور می کنند.

 

کاهش مصرف کامپیوتر در کشور

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز از کاهش مصرف کامپیوتر و اقلام آن در کشور خبر داد و گفت: این نشان می دهد که سطح خرید مردم در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات کاهش یافته و این امر برای جامعه ای که قرار است قطب اول منطقه در بحث فناوری باشد به شدت تاسف بار است.

 

وی تصریح کرد که با توجه به برنامه های توسعه کشور به هیچ عنوان نباید فناوری اطلاعات مشمول اولویت واردات غیرضروری شود چرا که در شرایط فعلی که دنیا به سمت تکنولوژیهای نوین در حرکت است کالاهای فناوری اطلاعات چیزی کمتر از دارو نبوده و جایگاهی در همین حد در میان مردم دارد.

 

امید به تجدیدنظر در توقف واردات اقلام کامپیوتری

در همین حال فرزاد فروردین از دیگر فعالان بازار فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر اظهار امیدواری کرد که این تصمیم دولت و قرار گرفتن اقلام کامپیوتری در اولویت ۹ و ۱۰ تنها از سر تعجیل باشد و با توجه به اینکه این فهرست قطعی نیست، بزودی شاهد برطرف شدن آن باشیم.

 

این عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز با اظهار تعجب از قرار گرفتن رایانه در جدول کالاهای لوکس و توقف ورود آن، تبعات این تصمیم را فاجعه بار عنوان کرد و گفت: نه تنها سازمانها و دستگاهها، بلکه میلیونها دانش آموز و دانشجو به صورت مستقیم با این اقلام سر و کار دارند و تعلیق واردات از طریق ارز غیر مرجع به معنای افزایش قیمت این کالا برای خریداران نهایی خواهد بود براین اساس همچنان امیدواریم که اعلام این فهرست تنها از روی تعجیل و به صورت غیرکارشناسی باشد.

 

رایانه را در حد لوازم آرایش نبینیم

این عضو مجمع عالی واردات با بیان اینکه نباید اقلام کامپیوتری را در حد لوازم آرایشی و ماشین لوکس خارجی ببینیم و آن را در کنار این اقلام قرار دهیم به مهر گفت: ما انتظار نداریم که به این اقلام، ارز مرجع اختصاص یابد اما حداقل اجازه دهند این اقلام از ارز اتاق مبادله ارزی استفاده کنند و جلوی تبعات ناشی از خسارت فعالان این صنف و کاربران نهایی گرفته شود.

 

تجربه شکست دوباره

به گزارش مهر، ‌ممنوعیت توقف ورود کالاهای دیجیتالی مانند کامپیوتر و موبایل در حالی از سوی دولت دهم اعلام شده که پیش از این نیز صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات سابقه تجربه اینچنینی را لااقل در زمینه واردات گوشی موبایل داشته است؛ تصمیم افزایش تعرفه گمرکی گوشی های موبایل که به بهانه حمایت از تولید داخل از سوی دولت نهم اجرایی شد رواج گوشی های قاچاق و بی کیفیت در بازار ایران را سبب شد و نه تنها تولیدی در حوزه موبایل شکل نگرفت بلکه کاربران نهایی ضرر و زیان ناشی از این تصمیم را با خرید گوشی های بدون گارانتی و بی کیفیت و قاچاق متحمل شدند.

 

این بار نیز با تصمیم دولت بر ممنوعیت ورود کامپیوتر به کشور، کارشناسان و فعالان این صنف پیش بینی می کنند که بار دیگر تجربه شکست خورده در حوزه تولید موبایل و افزایش روزانه قاچاق و ورود کالاهای بی کیفیت را که مردم ناچار به خرید آن هستند در بازار کامپیوتر شاهد خواهیم بود.

 

اعتصاب غذای نسرین ستوده پس از ملاقات حضوری نیز ادامه یافت

Posted: 12 Nov 2012 08:39 AM PST

جـــرس: نسرین ستوده پس از نزدیک به یک اعتصاب غذا بالاخره با فرزندان خود ملاقات حضوری داشت، اما این وکیل حقوق بشری زندانی، همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.

 

رضا خندان همسر وی در صفحه ی فیس بوک خود درباره ی این ملاقات این چنین نوشت:


امروز نیما از در زندان كه بیرون آمد اول از همه بوس مامان‌اش را از لپ‌اش كند و چسباند به لپ من.
گفت:


"مامان گفتش كه این بوس را نگه‌دار، رفتی بیرون بچسبان به لپ بابا"
اینچنین بود كه به دنبال اتفاقاتی كه دیروز افتاد، دیشب از زندان تماس گرفتند و گفتند كه امروز بچه‌ها را برای ملاقات بیاورید.
بچه‌ها برای دقایقی در محلی خارج از سالن ملاقات در حضور ماموران امنیتی دقایقی با مادرشان ملاقات كردند.
صحبت‌هایی كه رد و بدل شده بود همه مربوط به مسائل بچه‌ها بوده است. از درس و مشق تا بازی‌ها و مشغولیت‌های آنها.
متاسفانه به هیچكدام از ماها اجازه ندادند همراه بچه‌ها نسرین را ملاقات و یا تا محوطه‌ی زندان آنها را همراهی كنیم تا با خیال راحت از ردیف ماموران ورودی زندان عبور كنند.
اعتصاب او همچنان ادامه‌دارد.
حال او را از مهراوه پرسیدم. گفت كه لاغر شده و گاهی وقت‌ها به بهداری می‌رود، همین ...
و بیش از این هم از او انتظار نمی‌رود كه دقیقا وضع مادرش را توضیح دهد.
 

ارگان دولت مدعی شد: بازداشت سه تن از بازجویان ستار بهشتی

Posted: 12 Nov 2012 08:39 AM PST

جـــرس: در پی افشای قتل ستار بهشتی، وبلاگ نویس منتقد حکومت در جریان بازجویی توسط دستگاههای امنیتی و دستور رییس قوه قضائیه برای پیگیری سریع پرونده، ۳ تن از بازجویان وی بازداشت و تحویل دادسرای نیروهای مسلح شده اند.


پس از جانباختن ستار بهشتی، وبلاگ نویس منتقد و انتشار وسیع خبر آن در رسانه های بین المللی، صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه ناچار به دستور رسیدگی سریع به این پرونده شد و تاکید کرد "که ظرف یک هفته، کلیه ابعاد ماجرا روشن و مقصران معرفی شوند."


به گزارش شبکه ایران، سه تن از بازجویان ستار بهشتی بازداشت و به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی شدند.


ستار بهشتی که چند هفته پیش توسط پلیس فتا (از نهادهای امنیتیِ مربوط به شناسایی و بازداشت فعالان سایبری) بازداشت شده بود، شدیدا مورد شکنجه قرار گرفته بود و بر اثر ضرب و شتم شدید جان باخت. ماموران امنیتی اجازه ندادند مادر و خواهرش در مراسم تشییع او حضور یابند.


شبکه ایران نوشته: "ستار بهشتی وبلاگ نویسی بود که در وبلاگ کم بازدیدش، مطالبی با محتوای مجرمانه می نوشت و توسط پلیس فتا دستگیر شد، اما ده روز پس از بازداشت، جسد وی تحویل خانواده اش گردید. "


گفتنی است، پیکر ستار بهشتی توسط ماموران امنیتی و با تهدید مکرر خانواده وی در رباط کریم دفن شد و به خانواده آن مرحوم نیز اجازه برگزاری مراسم تشییع و تدفین داده نشد.
 

 

تظاهرات دهها هزار نفری در کویت؛ اعتراض به تغییر قانون انتخابات

Posted: 12 Nov 2012 08:15 AM PST

جـــرس: دهها هزار نفر از مخالفان کویتی شب گذشته به مناسبت پنجمین سالگرد تصویب قانون اساسی کویت و آغاز حیات پالمانی، در رد اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور توسط امیر احمدالاصباح تظاهرات کردند.


به گزارش شفقنا، شرکت کنندگان در تظاهرات با اشاره به حکم اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور توسط شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت، شعار «ملت خواهان لغو این حکم هستند» سر دادند. مخالفان کویت هدف از حکم اصلاح قانون انتخابات این کشور را انتخاب پارلمانی وفادار به حکومت می دانند.


این در حالی است که مخالفان کویتی انتخابات پارلمانی این کشور را که شیخ الاصباح به برگزاری آن در دسامبر فراخوانده است، به دلیل همین اصلاحات تحریم کرده اند.


خالد سلطان نماینده سابق اسلام گرای پارلمان منحل شده کویت که در جمع مخالفان دولت کویت در تظاهرات روز گذشته حضور داشت، در این باره گفت: قضیه این است که قصد دارند تا حق ملت کویت را برای مشارکت در حکومت نادیده بگیرند و قدرت را به انحصار درآورده، دارایی کشور را به کنترل خود درآورند.


سلطان تاکید کرد که مخالفان کویت هدف انقلاب و سرنگونی آل صباح را دنبال نمی کند.


در همین حال مشاری العصیمی نماینده سابق لیبرال پارلمان منحل شده کویت نیز گفت: قضیه در واقع نقض قانون اساسی است. ما امروز از قانون اساسی خود دفاع می کنیم.


براساس گزارش پایگاه خبری مصری الیوم، تظاهرات روز گذشته مخالفان دولت کویت، برعکس تظاهرات اخیر آنها که با خشونت همراه بود، هیچ گونه خشونتی در پی نداشت.

 

بازداشت مجدد و بی خبری از وضعیت احمد شاهرضایی

Posted: 12 Nov 2012 08:15 AM PST

جـــرس: احمد شاهرضایی، فعال سابق دانشجویی، برای بار دوم طی هفته های اخیر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 

به گزارش جرس، شاهرضایی که 2 آبان 1391 از محل خدمت سربازی دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شده بود، پس از 18 روز، در روز شنبه 20 آبان با وثیقه آزاد شد ولی مجددا روز دوشنبه 22 آبان ماه از سوی دادگاه انقلاب فراخوانده شد و مجددا بازداشت و برای ادامه بازجویی ها به اوین منتقل شد.


هنوز از وضعیت این فعال بازداشتی خبری منتشر نشده است.
 

گزارش تصویری - سیل در چالوس و نوشهر

Posted: 12 Nov 2012 05:47 AM PST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آمار بیکاری در مرز بحران/ برآورد کارشناسان: پنج میلیون نفر در کشور بیکارند

Posted: 12 Nov 2012 05:21 AM PST

جـــرس: بر اساس آمارهای رسمی ۲٫۸ تا ۳ میلیون بیکار در ایران وجود دارند، در حالیکه کارشناسان میزان تقریبی بیکاران را در حدود ۵ میلیون نفر می دانند.


به گزارش فرارو، کاهش ۵۰ درصدی تولید در نتیجه مشکلات اقتصادی باعث تعدیل نیرو در بسیاری از کارخانه ها شده است. تا جایی که تنها در یک مورد انجمن قطعه سازان کشور چندی پیش نسبت به بیکاری ۷۰۰ هزار نفر در صورت عدم مساعدت ارزی دولت هشدار داده بود.


به گفته کارشناسان سیاست های غلط دولت در زمینه اقتصاد، واردات بی رویه کالا، عدم پرداخت یارانه تولید و در نتیجه تضیف بخش صنعت، نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه ها، عدم پایبندی دولت به تعهدات در زمینه اشتغال و بسیاری دیگر از موارد همگی دست به دست هم داده‌اند تا نرخ بیکاری در کشور به ۱۲٫۹ درصد برسد.


بر اساس آمارهای ارائه شده از مرکز آمار سهم بخش صنعت در اشتغال تنها ۳۳٫۴ بوده است و نزدیک به نیمی از جمعیت فعال کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این به آن معنی است بخش تولید سهم قابل توجه ای از اشتغال را به خود اختصاص نداده است و علاوه بر این با توجه به مشکلات بخش تولید همین میزان هم با خطر کاهش روبرو است. با توجه به کاهش تولید در بخش صنعت در چند سال اخیر و افزایش بی رویه واردات، نگرانی ها از افزایش نرخ بیکاری شدت گرفته است.


دولت در حالی از ناممکن بودن وعده ایجاد ۲٫۵ میلیون شغل خبر می دهد که بر اساس آمار های ارائه شده میزان بیکاری در میان جوانان ۲۰ تا ۳۲ سال به ۳۵ درصد رسیده است. این عده که از موثرترین گروه های نیروی کار کشور محسوب می شوند، و در هرم جمعیتی کشور از جایگاه خاصی برخوردار هستند، با وجود این معضل می توانند در معرض بسیاری از مشکلات اجتماعی باشند.


عباس قائدرحمت عضو کمسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقصان آمار در ایران در رابطه با مسئله بیکاری گفت: «به نفع کشور است که مراجع ذیربط آمار اشتغال را دقیق و به موقع در اختیار تصمیم گیران قرار دهند تا بر اساس آن بتوان برنامه های جامع تری را تدوین کرد.»


او با تاکید بر تاثیر مستقیم کاهش تولید بر افزایش نرخ ببکاری گفت: «ممکن است با یک سری از سیاست ها مانند پرداخت برخی تسهیلات یا ارائه بیمه بیکاری، بتوان در کوتاه مدت اثرات کاهش تولید را بر افزایش بیکاری کم کرد اما قطعا در دراز مدت این معضل دوباره رخ خواهد نمود.»


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد تبعات افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان ۲۰ تا ۳۲ سال که بر اساس آمار ۳۵ درصد اعلام شده است گفت: «اگر این آمار حقیقت داشته باشد باید گفت که بحث در این مورد از هشدار گذشته است. این موضوع زنگ خطری است که به صدا در آمده است. ممکن است این مسئله به یک بحران تبدیل شود. چرا که کسی که بیکار است، نمی تواند از پس مسائل مادی خود برآید و این سرآغاز یک سری از مشکلات اجتماعی است و حتی سیاسی است.»


قائدرحمت در خصوص رابطه بیکاری با امنیت افزود: «با به صدا درآمدن این زنگ خطر می بایست بسیاری از برنامه ها را که در اولویت کمتری قرار دارند را به کنار نهاد و به این موضوع پرداخت. چرا که بیکاری رابطه مستقیمی به اعتیاد، بزهکاری، فحشا و منکر و طلاق دارد.»


این عضو کمسیون اجتماعی مجلس با هشدار نسبت به افزایش نرخ بیکاری در کشور این موضوع را با توجه به عواقب مخرب آن در نهایت به نفع سلامت روانی جامعه ندانست.


صابر شیبانی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی هم در همین زمینه می گوید: «ریشه یابی‌هایی که در بخش‌های مختلف اجتماعی صورت گرفته است نشان می‌دهد وضعیت افزایش نرخ بیکاری، به افزایش جرایم و پایین آمدن میانگین سنی افراد بزهکار منجرخواهد شد.»


او گفت: «بنابراین نرخ بیکاری ما سال به سال رشد پیدا می‌کند و ما در محدوده سنی۲۰ تا ۳۲ سال که نسل جوان ماست، نرخ بیکاری نزدیک به ۳۵ درصد داریم ضمن اینکه وضعیت اشتغال صرفا محدود به این نمی‌شود.»


شیبانی افزود: «اشتغال پایین به این دلیل در سیستم اختلال ایجاد می‌کند که افراد در شرایطی که شغلی نداشته باشند نیاز به سیستم‌های حمایتی دارند که جلوی هزینه‌های اجتماعی بالا‌تر در بخش‌های دیگر گرفته شود تا دولت با مشکلات جنبی دیگر درگیر نشود. از جمله مشکلات مربوط به ازدواج و مشکلات افزایش بزهکاریهای مختلف در سطح اجتماع. ریشه یابی‌هایی که در بخش‌های مختلف اجتماعی صورت گرفته است نشان می‌دهد وضعیت افزایش نرخ بیکاری، به افزایش جرایم و پایین آمدن میانگین سنی افراد بزهکار منجرخواهد شد. مسائل فوق نگرانی‌های گسترده‌ای را در سطح جامعه ایجاد می‌کند که پیامد‌های افزایش نرخ رشد بیکاری در جامعه است.»

 

استقبال گسترده غرب از تشکیل ائتلاف تازه مخالفان دولت سوریه

Posted: 12 Nov 2012 05:21 AM PST

جـــرس: توافق بر سر تشکیل ائتلاف سیاسی تازه ای با حضور گروه‌های مخالف دولت سوریه با استقبال گسترده غرب و برخی از کشورهای خاورمیانه مواجه شده است.


به گزارش بی بی سی، مخالفان رژیم بشار اسد دیروز یکشنبه (۲۱ آبان) درجریان نشستی که از چند روز پیش در دوحه قطر آغاز شده است، با ایجاد ائتلافی تازه موافقت کردند و معاذ الخطیب که از چهره‌های میانه رو تلقی می‌شود را به عنوان رهبر این اتئلاف تازه برگزیدند.


ترکیه در واکنش به تشکیل این ائتلاف گفته است که دلیلی ندارد جهان بیشتر از این از مخالفان رژیم بشار اسد حمایت نکند.


قطر، بریتانیا و فرانسه هم از جمله کشورهای دیگری هستند که از تشکیل این ائتلاف تازه استقبال کرده‌اند.


دولت آمریکا هم ضمن حمایت از تشکیل ائتلاف تازه، گفته که در انتظار همکاری با این ائتلاف است.


مسئولان ائتلاف تازه به بی‌بی‌سی گفته اند که جمع شدن مخالفان حکومت سوریه زیر یک چتر واحد، به مردم این کشور امید می‌دهد.


انتظار می‌رود که ائتلاف تازه با تشکیل دولتی موقت و شورایی نظامی با کسانی که در حال مبارزه برای سرنگونی رژیم بشار اسد هستند، همکاری کند.


آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در هفته‌های اخیر فشار خود را بر مخالفان حکومت بشار اسد برای دستیابی به یک موضع واحد، افزایش داده بودند.


علی صدرالدین البیانونی نماینده اخوان المسلمین در گفتگوهای قطر گفت که گروه جدید "ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه" نامگذاری خواهد شد.


ریاض سیف، از مخالفان برجسته و سهیر الاتاسی فعال سرشناس غیرمذهبی دو معاون این گروه خواهند بود که پس از یک هفته گفتگوها در دوحه تشکیل می شود.


جیم میور خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت، رهبری این ائتلاف را یک تیم به دقت متوازن شده توصیف می کند که در مرحله بعد به چهره و صدای مخالفان سوری بدل خواهد شد.


شورای ملی سوریه که قبلا به عنوان گروه اصلی مخالفان شناخته می‌شد، از این نگران بوده که توسط گروه تازه به حاشیه رانده شود.


حمله جنگنده‌های سوری
در تحولی دیگر درباره سوریه، گزارش شده که جنگنده‌های سوری یک شهرک هم مرز با ترکیه را که در اختیار مخالفان قرار دارد، بمباران کرده‌اند.


به گفته خبرنگارانی که در نواحی مرزی ترکیه مستقر هستند یک جت جنگنده سوری اهدافی را در نزدیکی شهر راس العین بمباران کرده است که در این حادثه دست کم ۶ نفر کشته و شماری از غیرنظامیان مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند.


در هفته های اخیر، ترکیه به گلوله باران بخش هایی از خاک خود توسط ارتش سوریه پاسخ داده بود.

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: پارازیت ها خطر دارد و بر سلامت افراد اثرگذار است

Posted: 12 Nov 2012 05:21 AM PST

جـــرس: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا پارازیت در کشور ما نیز وجود دارد و بر اساس نتایج سایر کشور‌ها می‌تواند خطرساز باشد.


به گزارش ایلنا، حسینعلی شهریاری درباره ورود مجلس به تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت افراد، اظهار کرد: سال گذشته مجلس جلسه‌ای با وزات‌خانه‌های بهداشت و درمان و ارتباطات و فن‌آوری اطاعات درباره تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت افراد برگزار کرد.


وی با بیان اینکه تحقیقاتی در دنیا در این زمینه انجام شده است، تاکید کرد: ‌بر اساس این تحقیقات انواع عوارض پارازیت‌ها با توجه به شدتی که دارند، مورد تایید است اما ما گزارشی علمی مستند راجب به پارازیت که منجر به بیماری شود، نداریم.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از انجمن‌های علمی و افراد اظهار نظری مبنی بر مضر بودن تاثیرات پارازیت‌ها اعلام می‌کنند، گفت: سال گذشته مجلس از وزات بهداشت خواست تا تحقیقاتی درباره پارازیت‌ها داشته باشد و هم‌اکنون وقت آن رسیده تا از طریق کمیسیون بخواهیم تا نتایج این تحقیقات را ارائه دهند.


شهریاری با بیان اینکه در فضای کنونی به صورت ۱۰۰ درصدی نمی‌توان گفت که غذا، سموم و حتی آب سالم هستند، تاکید کرد: در آب آشامیدنی نیز به دنبال رعایت استاندارد‌ها هستیم یعنی انتظار داریم تا کف استاندارد‌ها در آن رعایت شود بنابراین در بحث پارازیت‌ها نیز به دنبال رعایت استاندارد‌ها هستیم.


وی با تاکید بر اینکه قطعا پارازیت در کشور ما نیز وجود دارد و بر اساس نتایج سایر کشور‌ها می‌تواند خطرساز باشد، افزود: ‌خطر ساز بودن پارازیت‌ها به میزان و شدت آن بستگی دارد و در صورتی که از حد استاندارد خارج شود خطرناک و در بیشتر از آن مضر می‌شود.


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پارازیت می‌تواند خطرناک باشد، ادامه داد: ‌در کشور ما آماری دقیقی نسبت به میزان پارازیت‌ها وجود ندارد و از آنجا که کار میدانی و تحقیقاتی در این بخش انجام نشده است از این رو نمی‌توان گفت که پارازیت‌های موجود در کشور خطرناک هستند و بر سلامت افراد تاثیرگذار.


شهریاری در پاسخ به اینکه چرا تاکنون تحقیقات و مطالعات علمی در باره پارازیت‌ها و تاثیرات آن بر سلامت افراد در مجلس یا در وزارت‌خانه‌های مرتبط انجام نشده است، تصریح کرد: باید این کار انجام می‌شد.


به اعتقاد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حوزه امنیت سلامت مساله حاکمیتی است و یقینا افرادی وجود ندارد که سلامت مردم را نادیده بگیرند و آن را به خطر بیندازند.


وی ‌همچنین درباره افزایش برخی از بیمارها در سال گذشته از جمله سقط جنین و ارتباط دادن آن به پارازیت ها، تصریح کرد: هنوز این مساله تایید نشده است و نمی توان بدون کار تحقیقاتی نظری اعلام کرد و با مطرح کردن آن موجب نگران شدن مردم شد.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در بخش پارازیت ها ورود کرده است، گفت: اگر مجلس به آمار دقیقی از میزان تاثیرات پارازبت ها بر سلامت افراد کسب کند حتما آن را به اطلاع مردم می رساند چراکه ما مردم را نامحرم نمی‌دانیم.


 

هشدار جبهه مشارکت نسبت به تداوم روند موجود و شرایط داخلی و خارجی

Posted: 12 Nov 2012 05:04 AM PST

طی بیانیه ای تحلیلی اعلام شد:
جـــرس: جبهه مشارکت طی بیانیه ای اعلام کرد كه ادامه روند موجود بالاخص در شرایط كنونی كشور و اوضاع داخلی و فشارهای بین‌المللی، با تكیه به نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و ایجاد رعب و وحشت و دستگیری و زندان و امنیتی كردن فضای كشور، و یا فشار تبلیغات و جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و وارونه جلوه‌ دادن واقعیت‌ها توسط دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای حکومتی، راه به جایی نبرده و جز به تعمیق بیش‌تر شكاف دولت- ملت، و افزایش تهدیدها توسط دول خارجی، نمی‌انجامد."


به گزارش نوروز، در بیانیه این تشکل اصلاح طلب خاطرنشان شده است: به منظور رفع تهدیدهای خارجی و هم پیشگیری هر چه عاجل‌تر از روند مخرب تعمیق شكاف بین حاكمیت و مردم- كه قاعدتا پس از بر ملا شدنِ غیر واقعی بودنِ برنامه‌ها و شعارهای چند سال اخیر بالاخص پس از انتخابات 88 و شكست استراتژی دنبال شده توسط اقتدارگرایان در حوزه‌های كلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ریزش بسیاری از مردم و هواداران حاکمیت را در پی داشته و ظرفیت و گستره‌ی نیروهای اجتماعی و اصلاح‌طلب را افزایش داده است- لازم است حاكمیت استراتژی «صلح داخلی » و «آشتی ملی » را اتخاذ نموده و در گام نخست با شکستن حصر خانگی سران جنبش سبز آقایان موسوی و كروبی ، سرکارخانم رهنورد، آزادی همه زندانیان سیاسی ، آزادی فعالیت احزاب و نهادهای مدنی- اجتماعی، مطبوعات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آزادی بیان، و با ایجاد بستری جدید و ساز و كاری شفاف برای انتخابات آزاد، خطر فشار خارجی و تهدیدهای آنان را نیز منتفی سازد."


متن بیانیه جبهه مشارکت به شرح زیر است:


به نام خدا
«و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها ذلكم خیر لكم ان كنتم مؤمنین» (اعراف/85)
در خرداد ماه 1388 و بلافاصله پس از انتخابات، عده‌‌ی كثیری از فعالان سیاسی دستگیر شدند و سپس در پی اعتراض گسترده و ارام مردم نسبت به نتیجه‌‌‌‌ی انتخابات، كه تبلور اولیه‌ی آن در راهپیمایی 25 خرداد با حضور بیش از سه میلیون تن از شهروندان تهرانی صورت گرفت، خیل دیگری روانه‌ی بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها شده و به اتهامات واهی به حبس‌ها و محرومیت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه محكوم گردیدند.


اینك بسیاری از نیروهای سیاسی و اصلاح‌طلب در زندان‌ها و در شرایط سخت توأم با فشارها و محدودیت‌های بسیار، دوره‌های سنگین محكومیت را سپری می‌كنند. در این میان بسیاری از اعضای جبهه مشاركت ایران اسلامی از دبیركل آن تا سایر اعضای حزب نیز تاوان ایستادگی‌ها و مقاومت‌های اصولی خود را در جهت تحقق اصول اصلاح‌طلبی كه همان معنویت، عدالت، آزادی و ایران برای همه ایرانیان است، می پردازند. در این میان بسیاری از دوستان برغم این فشارها، كماكان در درون زندان، بر مواضع اصلاح‌طلبانه‌ی خود و اعتراض به روندهای مخرب گوناگون سیاسی، اجتماعی و صنفی، چه نسبت به اوضاع دادرسی‌ها تا صدور حكم، و چه نسبت به اوضاع داخلی زندان‌ها و شرایط اسف‌بار آن، و چه نسبت به فضای سیاسی حاكم بر كشور و فضای شكل گرفته‌ی بین‌المللی علیه ایران، پای می‌فشارند و به بیان دیدگاه‌های خویش می‌پردازند. این زندانیان حركت اصلاح‌گری و بازگشت حاكمیت به روند اصلاحی در تمامی زمینه‌ها را وجهه همت خویش قرار داده‌اند، و برخی از آنان، همچون برادرمان مصطفی تاج‌زاده، چنان‌كه از زندان نوشته‌های او هویداست بر اساس استراتژی اصلاح‌طلبان، كماكان بازگشت به اصلاحات توسط حاكمیت و گشایش سیاسی را راه نجات كشور می داند. او نشان داده است كه اصلاح‌طلب واقعی در هر كجا كه باشد اصلاح‌طلب است، چه در حاكمیت، چه در جامعه مدنی و حضور در احزاب و چه در زندان. وی با مبارزه مدنی خویش با بی‌عدالتی‌ها، و در جهت احیاء و حفظ حقوق شهروندی، و حق انتقاد و تذكر و ارایه‌ی اندیشه‌ی اصلاحی حتی از درون زندان، و تأكید بر آزادی بیان، عملا اثبات كرده است كه زندان الزاما نمی‌تواند مانع حركت یك اصلاح‌طلب برای ادامه مبارزه با كژی‌ها و بی‌قانونی‌ها باشد.


او اینك حبس در قرنطینه را می‌گذراند، وی از زمانی كه در اعتراض به روند غیرقانونی نگه‌داری و برخورد با زندانیان و نحوه رفتارهای توهین آمیز با خویش، روزه گرفت- كه اینك دو سال از آغاز روزهای اعتراضی وی می گذرد- نشان داد كه زندان نمی‌تواند اراده و احساس مسؤولیت انسان‌های آزاده و متعهد را بشكند. همچنانكه بسیاری از زندانیان سیاسی این‌گونه بوده و هستند.


ما با اعلام قدر دانی، حمایت و پشتیبانی از كلیه‌ی زندانیان سیاسی، بالاخص دستگیر شدگان پس از انتخابات 88، اعلام می داریم، رئوس دكترین اصلاح‌طلبی كماكان همان رئوس اعلامی گذشته است و این حركت با پیشتازی اسیران زندانی و كلیه‌ی اعضا و هواداران حزب، بدون هیچ‌گونه انحرافی ادامه خواهد داشت. حركت اصلاحی، حركتی قانونمدار، مردمسالار، مسالمت‌آمیز- چنانكه آقای مهندس موسوی در بیانیه شماره 17 خود اشاره كردند بدون خشونت- منطقی، توأم با مسؤولیت و البته منتقدانه، آزاد، صریح و بدون مماشات با قانون شكنی‌ها، ظلم‌ها، بی‌انصافی‌ها و تجاوز به حقوق شهروندان و بالاخص زندانیان سیاسی بوده و خواهد بود.


ما اعلام می داریم كه ادامه روند موجود بالاخص در شرایط كنونی كشور و اوضاع داخلی و فشارهای بین‌المللی، با تكیه به نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و ایجاد رعب و وحشت و دستگیری و زندان و امنیتی كردن فضای كشور، و یا فشار تبلیغات و جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و وارونه جلوه‌ دادن واقعیت‌ها توسط دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ای حکومتی، راه به جایی نبرده و جز به تعمیق بیش‌تر شكاف دولت- ملت، و افزایش تهدیدها توسط دول خارجی، نمی‌انجامد. بنابراین هم به منظور رفع تهدیدهای خارجی و هم پیشگیری هر چه عاجل‌تر از روند مخرب تعمیق شكاف بین حاكمیت و مردم- كه قاعدتا پس از بر ملا شدنِ غیر واقعی بودنِ برنامه‌ها و شعارهای چند سال اخیر بالاخص پس از انتخابات 88 و شكست استراتژی دنبال شده توسط اقتدارگرایان در حوزه‌های كلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ریزش بسیاری از مردم و هواداران حاکمیت را در پی داشته و ظرفیت و گستره‌ی نیروهای اجتماعی و اصلاح‌طلب را افزایش داده است- لازم است حاكمیت استراتژی « صلح داخلی » و «آشتی ملی » را اتخاذ نموده و در گام نخست با شکستن حصر خانگی سران جنبش سبز آقایان موسوی و كروبی ، سزکارخانم رهنورد، آزادی همه زندانیان سیاسی ، آزادی فعالیت احزاب و نهادهای مدنی- اجتماعی، مطبوعات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آزادی بیان، و با ایجاد بستری جدید و ساز و كاری شفاف برای انتخابات آزاد، خطر فشار خارجی و تهدیدهای آنان را نیز منتفی سازد.


آزادی زندانیان، احزاب، نهادهای مدنی، بیان و مطبوعات و هر آنچه كه از لوازم مردمسالاری محسوب می گردد، اگر چه شاید هزینه‌هایی را برای حاكمیت به دنبال داشته باشد، ولی بهره و سود آن برای نجات كشور و ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران قطعا به مراتب بیشتر خواهد بود.


ما بجز اصلاح چیزی نمی خواهیم
جبهه مشاركت ایران اسلامی