جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری - تصاویری از حماسه انقلاب اسلامی - 1

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکوه نماز معترضان مصری در برابر پلیس دیکتاتوری

Posted:

قرار وثیقه صد میلیون تومانی برای آزادی مهران فرجی

Posted:


جرس: دادستانی تهران برای آزادی مهران فرجی قرار وثیقه 100 میلون تومانی اعلام کرد.

به گزارش سحام نیوز، ظهر امروز از سوی دادستانی با خانواده فرجی تماس گرفته شد و اعلام شد که  برای آزادی فرزندشان باید وثیقه ای به ارزش صد میلیون تومان تهیه کنند.

مهران فرجی از روز 18 آذر در بازداشت به سر می برد و در تمام این مدت بیش از 50 روز در انفرادی به سر می برده است

روز گذشته عباس جعفری دولت آبادی در کنفرانس خبری خود از آزادی این خبرنگار روزنامه های سراسری خبر داده بود.

 

وثیقه ٣۰۰ میلیونی برای نازنین خسروانی

Posted:

جرس: مقام های قضایی برای آزادی "نازنین خسروانی" روزنامه نگار دربند، وثیقه ای 300 میلیونی تعیین کرده اند. 

 

 

به گزارش "جرس" در صورت تودیع این وثیقه احتمال دارد که خسروانی عصر امروز( دوشنبه) از زندان اوین آزاد شود. وی یازدهم آبان ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و قاضی پیرعباسی رییس شعبه 26 دادگاه انقلاب گفته است که دادگاه این روزنامه نگار قرار است به زودی برگزار شود. 

 

درباره اتهام های وارد شده به او هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست اما دادستان تهران مدتی پیش ادعا کرد که اتهام های خانم خسروانی امنیتی است. نازنین خسروانی در زمان فعالیت مطبوعاتی خود با روزنامه هایی چون نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران و سرمایه همکاری داشته است

فراخوان معترضان مصری به تظاهرات یک میلیون نفری در روز سه شنبه

Posted:

اعتصابات سراسری در راه است
 جرس: در حالیکه در هفتمین روز از تظاهرات اعتراضی علیه حکومت مصر، دستور بازگشت نیروهای پلیس به خیابان های پایتخت صادر شده و مخالفان نیز خواستار اعتصاب سراسری شده اند، معترضان مصری روز دوشنبه در فراخوانی خواستار تظاهرات يک ميليون نفری در روز سه شنبه اول فوریه شدند و همزمان گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای غربی در حال خارج کردن اتباع خود از مصر هستند.


بنا به گزارش منابع خبری، همزمان عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، از حسنی مبارک رئیس جمهور آن کشور خواسته است تا از مقام خود کناره گيری کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از سازمان دهندگان اعتراضات گفته است: "تصميم گرفته شده است تا تظاهراتی يک ميليون نفری در روز سه شنبه برگزار شود و همچنين تصميم گرفته ايم که اعتصابات سراسری را در مصر آغاز کنيم."


به گزارش این خبرگزاری، در هفتمین روز از اعتراضات مردمی به حکومت مصر، از ساعات اولیه صبح دوشنبه، ۱۱ بهمن - ٣۱ ژانویه، مخالفان حسنی مبارک با حضور در خیابان های قاهره، پایتخت، و به خصوص میدان تحریر این شهر، به تجمع اعتراضی خود برای وادار کردن رئیس جمهوری به کناره گیری از قدرت ادامه دادند.


بر اساس این گزارش، در ساعات شب نیز گروه هایی از مردم همچنان در خیابان های پایتخت دیده می شدند و گزارش های رسیده از برخی دیگر از شهرهای مصر، از جمله اسکندریه، سوئز، منصوره و دمنهور نیز حاکی از ادامه تجمع های اعتراضی است.


همزمان، از اواخر شب گذشته، ماموران پلیس پس از چند روز غیبت، بار دیگر برای حفظ امنیت به خیابان های پایتخت اعزام شده اند.
در حالیکه در روزهای اخیر ساکنان پایتخت و برخی دیگر از شهرهای مصر از نا امنی و از جمله حمله و غارت چند فروشگاه خبر داده بودند، وزیر کشور مصر گفته است که نیروهای پلیس را برای جلوگیری از جرایم به سطح شهر خواهد فرستاد.


به گزارش خبرگزاری دویچه وله، اخبار رسیده از پایتخت مصر حاکی از افزایش اقدامات امنیتی واحدهای ارتش در نقاط حساس شهر است اما از بامداد دوشنبه و با ورود ماموران پلیس ضد شورش به میدان تحریر در قاهره، خودروهای نظامی مستقر در این محل به حاشیه میدان انتقال یافته اند.


بر اساس این گزارش، نیروهای پلیس اعزامی به میدان تحریر، ظاهرا به منظور تقویت آمادگی برای مقابله با گسترش نا آرامی ها، به ایجاد راهبندان هایی در مسیرهای منتهی به این محل مبادرت ورزیده اند.


فراخوان به اعتصاب سراسری
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه نخستين بار کارگران کانال سوئز در فراخوانی خواستار اعتصابات عمومی در مصر شده بودند، شامگاه دیشب فعالان اعتراضات خواستار اعتصاب سراسری در کشور شده اند.


این گزارش به نقل از یکی از فعالان مصری افزود که وی گفته که ما به کارگران سوئز خواهيم پيوست و تا زمانی که به خواسته های ما عمل نشود اعتصاب عمومی خواهيم کرد.


تداوم بحران
گزارش ها حاکی است که به رغم اعلام منع عبور و مرور در خيابان های قاهره، هزاران معترض شب گذشته در ميدان تحرير (آزادی) قاهره ماندند.


مخالفان که شاخص ترين چهره آنها، محمد البرادعی، مدير کل سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی است می گويند که تا کناره گيری رييس جمهور مصر به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.


آنها با اشاره به حسنی مبارک شعار می دادند "تا زمانی که بزدل نرود ميدان را ترک نخواهيم کرد."


این درحالیست که رييس جمهور مصر در واکنش به اعتراض های خيابانی، برای نخستين بار طی سه دهه گذشته، عمر سليمان را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و با کنار گذاشتن دولت مصر، احمد شفيق را مامور تشکيل کابينه جديد کرد.


در همين حال، عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، نيز با مخالفان حسنی مبارک همراهی کرده و از وی خواسته است تا از سمت رياست جمهوری کنار برود.

عمر شريف افزوده است: "مبارک در بهبود استانداردهای زندگی مردم ناتوان بوده و ۳۰ سال حضور وی در قدرت کافی است."
وی که به خاطر ايفای نقش در فيلم های «لارنس عربستان»، «دکتر ژيواگو» و «اسب کهر را بنگر» به شهرت جهانی رسيد با بيان اينکه رييس جمهور بايد استعفاء دهد اظهار داشت: "مردم مصر وی را نمی خواهند و ماندن او در قدرت به مدت ۳۰ سال کافی است." شريف گفت: "تنها بخش کوچکی از مصری ها ثروتمند هستند – شايد يک درصد- و بقيه آنها در تقلای به دست آوردن غذا هستند."


خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد همزمان با اين تحولات، کشورهای غربی با اعزام هواپيماهای مسافربری به مصر اقدام به خروج اتباع خود از اين کشور کرده اند و گزارش ها حاکی است که هواپيماهای چارتر اقدام به خارج کردن اتباع آمريکايی و استراليايی از مصر کرده اند و کشورهای اروپايی نيز اقدام های مشابهی انجام داده اند.


آخرین واکنش های رئیس حکومت
گفتنی است در حالیکه شعار اصلی تظاهرکنندگان در روزهای اخیر، کناره گیری حسنی مبارک از سمت ریاست جمهوری بوده است، تلویزیون دولتی مصر اوایل بامداد دوشنبه، متن نامه رئیس جمهوری به نخست وزیر جدید این کشور را در مورد اقداماتی برای بهبود وضع کشور پخش کرده است.


مبارک در این نامه از دولت خواسته است تا برنامه هایی را برای مبارزه با تورم، کاهش قیمت ها و ایجاد اشتغال به اجرا بگذارد و به اقداماتی برای تسریع در روند اصلاحات سیاسی دست بزند.


بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، تا کنون اقدامات حسنی مبارک برای فرونشاندن اعتراضات سیاسی، از جمله توسل به واحدهای ضد شورش پلیس و ارتش، تغییر کابینه و انتصاب معاون اول رئیس جمهوری، تاثیر مشهودی در کاهش تنش در این کشور نداشته و تظاهرکنندگان همچنان خواستار کناره گیری شخص اول حکومت هستند.


گفتنی است روز گذشته، محمد البرادعی، به عنوان شناخته شدن ترین رهبر مخالفان حکومت، در سخنانی در جمع تظاهرکنندگان در میدان تحریر، از ادامه تلاش برای تغییرات اساسی در کشور سخن گفت.


بر اساس این گزارش، در جریان تظاهرات اعتراضی مصر که از سه شنبه هفته گذشته (٢۵ ژانویه) آغاز شد، بین یکصد تا یکصد و پنجاه نفر کشته و دهها تن دیگر زخمی شده اند.
 

اجرای حکم هاله سحابی

Posted:

 جرس: حکم حبس هاله سحابی که پیش از این به دوسال حبس تعزیری محکوم شده بود،  اجرا شد. 



به گزارش میزان خبر، فرزند مهندس سحابی در شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده بود.

هاله سحابی سال گذشته و زمانی که برای اعتراض به تحلیف محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورا در میدان بهارستان حاضر شده بود، توسط نیروهای امنیتی و با ضرب و شتم بازداشت شد و مدتی را در بازداشت به سر برد.

هاله سحابی فرزند مهندس عزت الله سحابی از چهره‌های مبارز در نیم قرن اخیر و رییس شورای فعالان ملی مذهبی است. او یک قرآن پژوه و عضو شورای مادران صلح است.


همچنین دو تن از فرزندان مهندس محمد توسلی نیز سال گذشته در شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم به دو و شش سال زندان شدند که حکم دو سال حبس مهندس لیلا توسلی به اجرا گذاشته شد و او در حال سپری کردن حبس خود در زندان اوین به سر می‌برد.

همچنین حکم شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق دکتر سارا توسلی هم اکنون در مرحلهٔ تجدید نظر است.

ایده های راشد الغنوشی برای آینده تونس

Posted:

فرشید آل داوود
  جرس: بازگشت رهبران تبعیدی به وطن همیشه با جذابیت هایی همراه است. راشد الغنوشی رهبر نهضت اسلامی تونس نیز از جمله افرادی است که پس از سالها تبعید به تونس بازگشت تا در نبود دیکتاتور تونس به فعالیت های سیاسی خود بپردازد.وی افزود که به دنبال کسب پست ریاست جمهوری نیست بلکه می خواهد تا به حزبش که تاکنون فعالیت هایش ممنوع بوده، بار دیگر اجازه فعالیت داده شود.  

 

تونس در ۱۹۵۶ از فرانسه استقلال پیدا کرد و حبیب بورقیبه اولین رئیس جمهور و حاکم مطلقه این کشور بود که بدنبال یک دوره اعتراضات محدود و خیابانی مردم پس از 31 سال استبداد و حکومت با مشت آهنین، در سال 1987 به دست زین العابدین بن علی، افسر عالیرتبه پلیس، سرنگون شد. بن علی نیز پس از 23 سال دیکتاتوری و خودکامگی و اختناق، در نیمه ژانویه 2011 (24 دی 1389) سرنگون شد و به عربستان سعودی گریخت.

 همزمان با قیام مردم تونس بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که نبود رهبر سیاسی  خلائی مهم در به ثمر رسیدن انقلاب تونس است. 

 

 

تبعیدی تونسی کیست؟

 

‎ راشد الغنوشي» در سال 1941 در روستايي كوچك در جنوب تونس متولد شد. وي مدارج تحصيلي را به ترتيب در «الخلدونيه»، «قاهره»، «سوريه» و «پاريس» گذراند، اما به دليل مشكلات خانوادگي، تحصيل در اروپا را رها كرد و به تونس بازگشت و به عنوان استاد فلسفه مشغول به كار شد. 


وي پس از چندي با «عبدالفتاح مورو» و «حميده النيفر» و «صلاح‌الدين جورشي» آشنا شد. اين هسته چهار نفره با «جمعيت پاسدار قرآن كريم» همكاري مي‌كرد. در سال 1970 اولين حلقه درس و بحث اين هسته كه حدود 30 تا 35 هزار نفر را در بر مي‌گرفت در مسجد «سيدي يوسف» تشكيل شد. اكثر اين افراد دانشجويان جواني بودند كه در آكادمي ابن‌شرف در مقطع ليسانس شاگرد شيخ الغنوشي بودند. 


از آغاز دهه 60 دولت تونس توانسته بود تمام وابستگان به مدرسه زيتونيه را با خود همراه كند. نسل جديد جنبش اسلامي به رهبري شيخ راشد الغنوشي به شيوخ زيتونيه ايراد مي‌گرفتند و آنان را نسلي مي‌دانستند كه امانت الهي خود را حفظ نكرده و در مورد كشور كوتاهي كرده و آن را به سكولارها تحويل داده‌اند 

 

راشد الغنوشی در کتاب جنبش اسلامی تونس  می نویسد: ما ديگر به بازماندگان مدرسه زيتونيه به عنوان الگويي كه بايد از آن‌ها تبعيت شود؛ نمي‌نگريم. ما به سيد قطب، حسن البنا و مودودي چشم دوخته‌ايم. شيوخ ما آن‌ها هستند، زيرا پرچم اصلاحات اسلامي را برافراشته‌اند. من به دنبال ابزار مبارزه و به دنبال كسي هستم كه به او به عنوان اصلاح‌طلبي كه بر ضد سكولاريسم و فساد وارد جنگ مي‌شود، اقتدا كنم.


راشد الغنوشي با انتشار ماهنامه «المعرفه» در اوائل سال 1970 نخستين هسته‏هاي حركت اسلامي تونس را تشكيل داد و به همين دليل با مشكلات فراواني مواجه شد. او حتي تا پاي چوبه دار رفت، اما سرانجام به خارج از كشور تبعيد شد.


وي در سال 1980 براي اولين‌بار زندان سياسي را تجربه كرد و پس از آزادي از زندان، به كشورهاي حاشيه خليج فارس، ايران، سودان و لبنان سفر كرد.


اين رهبر انقلابي  تأليفاتي در زمينه مسائل اجتماعي و فلسفي اسلامي دارد كه بعضي از آنها در كشورهاي مصر، سودان، تونس، الجزاير، تركيه، فرانسه و ايران چاپ و منتشر شده است. 

 


ویل در سال۱۹۹۲  در مصاحبه با «لندن آبزرور» می گوید: «اگر مقصود از دموکراسی عبارت است از مدل لیبرالی حکومت که در غرب رایج است، یعنی نظامی که مردم آزادانه نمایندگان و رهبران خود را بر می‌گزینند، و در آن جابجایی قدرت و همچنین تمام آزادیها و حقوق بشر برای عموم مردم وجود دارد، در آن صورت مسلمانان مطلب یا سخنی در مذهب خود نمی‌یابند که با دموکراسی مغایرت داشته باشد، و به نفعشان نیز نیست که چنین کاری را بکنند».

 

الغنوشی قبل از فیام مردمی در تونس در انگلستان به سر می برد . وی که  به عنوان رهبر جنبش اسلامگراي النهضه تونس شناخته می شود ابتدا در الجزایر و سپس در لندن مستقر شد  در سال 1992 غيابا به همراه تعدادي از مسئولان و رهبران اسلامگراي تونس به اتهام توطئه عليه حكومت بن علي به حبس ابد محكوم شد.

الغنوشی پس از 22 سال تبعید در حالی وارد تونس شد که طرفدارانش در فرودگاه بین المللی قرطاج با شعار های الله اکبر و ملت ما مسلمان است و تسلیم نمی‏شود، از وی استقبال کردند.

 

الغنونشي 69 ساله پيش‌تر گفته بود که قصد دارد به افراد جوان‌تر اجازه رهبري حزب ممنوعه النهضه و فعاليت در اين حزب را بدهد. اولین اقدام پس از فرار بن علی به عربستان، انقلابیون اقدام به پخش اذان از رادیو و تلویزیون تونس نمودند.

 

 

ایده های الغنوشی

وی پیش از این نیز در مصاحبه‏ای در مورد تلاش های غرب برای دورزدن و مصادره انقلاب مردم تونس و رساندن افراد مورد حمایت خود به قدرت، هشدار داده  و گفته بود: قدرت های غربی تلاش می کنند عواملشان را در تونس به قدرت برسانند، تا با آنها به راحتی وارد معامله شوند، اما کنون در تونس انقلاب وجود دارد و نه رژیم آمریکا و نه فرانسه و نه هیچ رژیم دیگری نمی تواند آن را به کنترل خود درآورد. وی درباره دخالت غربی ها به ویژه آمریکا درامور تونس نیز گفته بود: کشورهای غربی درمراحل اول انقلاب تونس، موضع منفی گرفتند؛ زیرا بن علی متحد آنها در مبارزه با اسلام بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب مردم تونس اعلام کردند که از آن استقبال می کنند؛ زیرا دردولت کنونی همان عناصر رژیم قبلی حضور دارند که قبلا با غرب در تعامل بودند. وی افزوده بود: آمریکا پس از شکست درعراق، افغانستان، فلسطین به دنبال کسب یک پیروزی است، و تصور می کند که تونس می تواند الگلوی دمکراسی غرب باشد.

با این حال رهبر اسلامگرای تونسی در گفتگو با شبکه الجزیره هرگونه مشابهت خود با آیت الله خمینی را رد کرده و گفته مقایسه میان من و آیت‌الله روح‌الله خمینی رهبر فقید ایران را رد می کنم.

وی اضافه کرد که جنبش تحت رهبری وی، اسلام‌گرا، معتدل و دموکراتیک است و به دموکراسی در فرهنگ اسلامی استناد می‌کند. الغنوشی خاطر نشان کرده برخی افراد تلاش می‌کنند عبای (امام) خمینی را بر من بیاندازند. من نه (امام) خمینی و نه شیعه هستم.

 

 

 وی در مصاحبه با شبکه های خبری مختلف از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، از اینکه رسانه های غربی او را همچون آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی تصویر می کنند، انتقاد کرد و گفت: "این من نیستم." غنوشی  افزود: "چرا مردم می خواهند مرا با (اسامه) بن لادن و (آیت الله) خمینی مقایسه کنند، در حالیکه به اردوغان نزدیکتر هستم."

الغنوشی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل نیز درباره ایده‌هایش برای آینده گفت: تونس ایران نیست و من می‌خواهم در این دوره تاریخی در تونس که از زمان سرکوب وارد زمان دموکراسی می‌شود، مشارکت فکری کنم. وی می گوید : ما خواهان برقراری حکومت یک حزب نیستیم و فرقی نمی‌کند این حزب، چه باشد. ما خواهان تحمیل قوانین اسلامی نیستیم. آنچه تونس امروز به آن نیاز دارد آزادی و دموکراسی واقعی است.

با این حال راشد الغنوشی در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه در باره آینده  سیاسی تونس گفت: به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی پس از طی شدن پروسه نسبتا طولانی است.

 

 

رسانه های ایران و غنوشی 

 

 در بحبوحه انقلاب تونس رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی نوشتند  رئيس جنبش اسلامگراي النهضه تونس با هدف جلوگيري از انحراف انقلاب مردمي تونس و مصادره آن از سوي غرب، پايتخت انگليس را به مقصد تونس ترك كرده است.

خبرگزاری دولتی فارس به یکی از کتاب های الغنوشی در باره صهیونیسم اشاره می کند و می نویسد: كتاب مسأله فلسطين و ماهيت طرح صهيونيسم در اوائل دهه 80 ميلادي توسط شيخ راشد الغنوشي، رهبر حركت اسلامي النهضه  تونس به رشته تحریر در آمد . سید هادی خسروشاهی  سفیر ایران در واتیکان طی تحلیلی در این باره مدعی شده غنوشي تحت فشار شديد رژيم «حبيب بورقيبه » بود و به علت هواداري علني از انقلاب اسلامي و رهبري آن حضرت امام خميني(ره) تحت تعقيب قانوني بود.

 الغنوشی در بهمن 1369 در كنفرانس اسلامي فلسطين تهران و «از كجا آغاز كنيم؟" شرکت کرد و سخنانی در باره اندیشه های امام خمینی مطرح کرد.

 

  

 

 

سعیدی: سپاه با تحول درعلوم انسانی به بزرگترين معضل و خلأ در حاکمیت دینی پایان می دهد

Posted:

جرس: بعد از آمادگی دانشگاه امام حسین برای تحول در علوم انسانی، نماینده ولی فقیه در سپاه نیزضمن انتقاد از عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص مسايل مربوط به تحول در علم انساني دانشگاه‌ها گفت: سپاه با تلاش در اين حوزه درصدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد.

   

به گزارش  فارس،  علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه در همايش تحول در علوم انساني با رويكرد اسلامي كه امروز دوشنبه در مجتمع طلايه برگزار شد، گفت: همانطور كه سپاه در دفاع مقدس خط‌ شکن بوده، در عرصه ورود به حوزه تحول در علوم انساني و اسلامي كردن دانشگاه‌ها نيز گام‌هاي بلندي برخواهد داشت. 

وي افزود: سپاه با تلاش در اين حوزه در صدد است به بزرگترين معضل و خلأ در حاكميت ديني پايان دهد. 

سعيدي در ادامه، متن و محتوا، استاد و معلم، مديريت و محيط را از عوامل تأثيرگذار در روند دانشگاه‌ها دانست و افزود: در خصوص تفاوت وضع فعلي با وضعيت مطلوب دانشگاه ادعا اين است كه ما در هيچ يك از اين افعال چهارگانه در حد مطلوب نيستيم و نتيجه آن خروجي‌هايي است كه مطابق با قوانين نظام اسلامي است و خواسته اين است كه اين مركز مولد با تكيه بر مباني ديني واجد استانداردها باشد. 

وي در خصوص مباني اسلاميت دانشگاه‌ها نيز اظهار داشت: به نظر مي‌رسد مباني دانشگاه‌ها اشكال‌هايي دارد كه بايد اين مباني منطبق با مباني اسلامي شود. 

سعيدي در ادامه با اشاره به اشكالات حوزه علوم انساني گفت: تك ساحتي و تك بعدي بودن و التقاطي بودن علوم انساني ما از اشكالات اين حوزه است. مبناي ديني به طور خالص در علوم اسلامي ما تعبيه نشده است و ما گرفتار فكر، علم، انسانيت و سيستم ترجمه‌اي هستيم. فكر، علم و مديريت ترجمه‌اي منقطع به مباني و اصول اسلامي ماست. 

وي ادامه داد: ضديت با دين در قالب سكولاريسم، فقدان امكان نقض در متون ترجمه‌اي مطلق‌نگري در قبال علوم غربي از معضلات و اشكالات حوزه علوم انساني است و همانطور كه روشنفكري در ايران ناقص متولد شد رنسانس هم در غرب ناقص متولد شد و دنياي غرب در برابر يك موجود فلج قرار دارد و حالا كه ما اين موجود را ترجمه مي كنيم بيشتر ضرر مي‌كنيم. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کرد؟
سعيدي با بيان اينكه آيا درست است كه كتب علوم انساني يك نظام اسلامي مبتني بر انديشه ليبراليسم و اصالت انسان باشد؟ تصريح كرد: وحي به طور كامل از متون علوم انساني غرب حذف شده است و اين بزرگترين چالش اين متون است و در اين متون عقل حدود 20 درصد اعتبار و كارايي دارد. 

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: شوراي انقلاب فرهنگي در طول اين 30 سال چه كرده است؟ چرا بايد اجازه دهيم فرهنگ اصيلمان اين طور مثله شود؟ 

ما در خصوص نقد مكاتب غربي هيچ تلاشي نكرديم و كتابي در خصوص بررسي تفاوت اهداف مديريت مكاتب ليبراليسم، ماركسيسم و اسلامي نداريم. 

سعيدي با بيان اينكه حدود 300 سال است كه نظريه ژان ژاك روسو در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين نظريه‌اي است كه انتهاي آن بن‌بست است و سركار آمدن امثال بوش  و ساركوزي كه كارهاي ننگشان هر روز بيشتر مي شود حاصل نظريه ژان ژاك روسو است. اين نظريه بايد براي دانشجويان نقد شود. 

نماينده ولي فقيه در سپاه در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: اگر ما مباني اسلامي را به درستي درك كنيم و به آن عمل كنيم خيلي بيشتر از غربي‌ها طلبكار مي‌شويم. ما نتوانستيم دكترين پيامبر (ص) را درست باز كنيم و توضيح دهيم. 

وي در ادامه با اشاره به درك جامعه شناسي اظهار داشت: در كلاس‌هاي دانشگاهي جامعه شناسي دانشجو بايد با همه نظريه‌ها آشنا شود و جامعيت علوم به وي ارائه شود و با دلايل قطعي نظريه صحيح برايش تدوين شود. اگر اين كار صورت گيرد انقلاب ما 500 سال ديگر ادامه پيدا مي‌كند ولي الان متأسفانه اين امر در كلاسها صورت نمي‌گيرد. 

ما با دین بازی نکردیم
سعيدي افزود: در متون روانشناسي غربي به دليل عملكرد ضعيف كليساها و كشيش‌ها در گذشته فرد از ابتدا با خدا دشمن مي‌شود و وقتي اين موضوع ترجمه مي‌شود دانشجويان ايراني كليساها را به مساجد و حوزه‌ها تجويز مي‌كند. كليسا با دين خدا بازي كرد ولي ما حق اين كار را نداريم و همچنين كاري هم نكرده‌ايم. 

نماينده ولي فقيه در سپاه در خصوص ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم گفت: انسان‌خدايي ، عقل‌گرايي تجربي، مطلق گرايي علمي، انكارمتافيزيك، تكيه بر اصالت سود و لذت، تفسير مادي از مديريت، نگاه كمالي به آزادي، اصالت تجربه در علم از ويژگي‌هاي مكتب ليبراليسم است. 

سعيدي خاطرنشان كرد: خدامحوري، اتكا بر اصالت كمال، كمال بر ديده آزادي در برابر كمال هدفي، جامعيت در نگاه دين، اصول گرايي در مقابل تسامح، آزادانديشي به جاي اباهي گري، مشروعيت الهي و مقبوليت مردمي، مردمسالاري ديني به جاي دين مردم‌سالار، توليد مشروعيت الهي و قدرت مردمي از جمله ويژگي‌هاي مكتب اسلامي است. 

وي در پايان با اشاره به نقش اساتيد دانشگاهي در علوم انساني گفت: اساتيد سكولار و دگرانديش نمي‌توانند تغذيه هويت ديني كنند و متأسفانه ما از اين اساتيد در دانشگاه امام صادق(ع) و دفتر تبليغات حوزه قم هم ضربه خورديم. 

پانزدهمین شماره از نشریه دانشجــو منتشر شد

Posted:

جرس: پانزدهمین شماره "نشریه دانشجو" ویژه بهمن ماه با تلاش تعدادی از دانشجویان تهیه و منتشر شد.


به گزارش دانشجوی نیوز، پانزدهمین شماره این نشریه شامل مطالب دانشجویی، سیاسی و حقوق بشری منتشر شده در روزهای اخیر است. در صفحه اول این نشریه مقاله ای از دکتر ملکی با عنوان "ما فقط در یک همه پرسی آزاد پس از گذشت‬ قریب ۳۲ سال می خواهیم شرکت کنیم" درج شده است.


دیگر مطالب منتشر شده در این نشریه دو صفحه ای عبارنتد از: اتحادیه اروپا خواستار‬ توقف فوری اعدام ها‬ در ایران شد، موج تظاهرات "خشم"‬ سراسر مصر را‬ فرا گرفت، بیانیه شورای دفاع‬ از حق تحصیل، عفو بین الملل: از‬ اعدام ها در ایران‬ وحشت زده هستیم، افزایش فشار بر زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج، بی خبری از هیوا مجیدزاده،‬ فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران، ۸ کارگر ایران خودرو کشته شدند و دفن پیکر زندانیان سیاسی اعدام شده بدون‬ اطلاع خانواده توسط ماموران وزارت اطلاعات.


گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرد که افراد علاقمند به دریافت این نشریه از طریق ایمیل و یا دانشجویان داوطلب برای پخش این نشریه در نقاط مختلف می توانند برای هماهنگی به آدرس زیر تماس برقرار کنند.
khabarname.daneshjoo@gmail.com


همچنین برای دریافت نسخه تصویری و ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در مورد این نشریه نیز می‌توان با ایمیل ذکر شده مکاتبه کرد.

تماس تلفنی و دلجویی آیت الله بیات زنجانی از خانواده زندانی سیاسی سعید متین پور

Posted:

جرس: آیت الله بیات زنجانی، طی تماس تلفنی با خانواده سعید متین پور و دلجویی از آنان، پیگیر آخرین وضعیت این فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی شد.


به گزارش تارنمای این مرجع مردمی، در این تماس تلفنی که روز جمعه ٨ بهمن ٨۹ صورت گرفت، عطیه طاهری همسر سعید متین پور ضمن تشریح وضعیت همسرش در بند ۳۵۰ زندان اوین، از حمایتهای معنوی و دلگرم کننده آیت الله بیات زنجانی و نیز پیگیری های ایشان از وضعیت زندانیان سیاسی تقدیر نمود.


بر اساس این گزارش، وی نیز با آرزوی سلامتی و آزادی هر چه سریعتر سعید متین پور، از بستگان وی خواست تا با توکل به خداوند، در برابر سختی ها و ناملایمات صبر پیشه سازند.


گفتنی است سعید متین پور چهارم خرداد ۱۳۸۶ در زنجان بازداشت و به مدت نه ماه تحت بازجویی توام با شکنجه قرار داشت. وی چند ماهی به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد بود اما شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی طی حکمی در خرداد ۸۷ این روزنامه نگار آذربایجانی را به هشت سال زندان محکوم کرد.


متین پور تیرماه ۸۸ برای اجرای حکم هشت ساله زندان بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است و مدت ۱۹ ماه است که بدون استفاده از مرخصی در زندان بسر می برد و علیرغم گواهی پزشکان، از دادن مرخصی درمانی به او خودداری می کنند.


سازمانهای بین المللی حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز متین پور را زندانی عقیده و وجدان نامیده و خواهان آزادی بی قید و شرط وی می باشند.