جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامه احمد توکلی به رئیس دستگاه قضا درخصوص مهدی هاشمی و رحیمی

Posted:

 

جرس: احمد توکلی در نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس دستگاه قضا با تقدیر از رویکردهای جدید قوه قضائیه نکاتی را درباره چند پرونده از جمله اتهامات مهدی هاشمی، اطرافیان آیت الله هاشمی و معاون اول رئیس دولت مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر متن کامل نامه احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی به صادق لاریجانی به این شرح است: 

برادر ارجمند آیت‌ا... آملی لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه


سلام علیکم؛


طی مدتی که جنابعالی مسئولیت قوه قضائیه را بر عهده گرفته‌اید، بحمدا... شاهد تصمیمات و اقداماتی در مدیریت این قوه هستیم که امید زیادی را برای اصلاح کارکرد قضا در آینده برانگیخته است. بی تردید می‌توان گفت مهمترین آنها التزام شما به قانون در اداره و کارکرد قوه قضائیه است. وقتی قوه‌ای وظیفه ذاتی‌اش طبق اصل یکصد و پنجاه ششم، پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است و مسئول تحقق عدالت شناخته می‌شود، طبیعی است که باید حامی قانون و از آن مهمتر، مجری آن باشد. عزل و تعقیب دادستان تهران و نصب قضات خوش نام در مصادر مهم مدیریت قوه، بر این امید افزوده است. در ارتباط با این رویکرد خجسته و پرونده‌هایی که در این ایام بحت انگیز شده است نکاتی از باب انجام وظیفة النصیحه لائمه المسلمین تقدیم می‌کنم:


1- به گفته مقامات قضایی، آقای مهدی هاشمی به اتهام مشارکت در فتنه پس از انتخابات و احتمالاً مسائل دیگر تحت تعقیب است. او به خارج گریخته و از حضور در دادگاه خودداری می‌کند. ماده 217 قانون آئین دادرسی تکلیف قانونی قاضی را در این موقعیت مشخص کرده است:  «ماده 217- در کلیه جرائم مربوط به حقوق‌الناس و نظم عمومی که جنبه حق‌اللهی ندارند، هر گاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و یا لایحه نفرستاده باشند، دادگاه رای غیابی صادر می‌نماید...». آیا قاضی محترم پرونده در این مورد کاری کرده است؟ اگر جواب مثبت است چرا به مردم گفته نمی شود؟ و اگر منفی است، آیا نباید قوه قضائیه به این وظیفه صریح قانونی قیام کند؟

 

انجام این تکلیف دو نتیجه مهم برای کشور و اسلام در بردارد:

 

اول) به رغم امیدهای برانگیخته شده، هم اکنون قوه قضائیه زیر سوال است که تحت تاثیر تمایلات و فشارهای سیاسی از تعقیب جدی آقای مهدی هاشمی خودداری می‌کند. این تلقی به شدت به توانایی و نفوذ قوه قضائیه آسیب می‌زند وامیدهای تازه را به یاس مبدل می‌سازد. اگر قاضی به وظیفه قانونی ماده 217 آیین دادرسی عمل کند، تردیدها زدوده می‌شود، و روند اقتدار تقویت می ‌گردد.

 

دوم) نزدیک به بیست سالی است که به واسطه عملکرد برخی از افراد منتسب به جناب آقای هاشمی رفسنجانی، آسیب‌های جدی به آبروی این شخصیت ریشه‌دار انقلاب اسلامی وارد آمده است. خود اینجانب بارها، خصوصی و علنی از ایشان خواسته‌ام که از رسیدگی جدی به پرونده‌ های مربوط به این افراد حمایت کند و از توان خود نیز برای تنبیه آنان بهره گیرد. این روزها که برخی از افراد بدون توجه به خدمات بسیار برجسته آقای هاشمی رفسنجانی و جایگاه مهم ایشان در نظام سیاسی کشور، تیغ زبان و قلم را بی توجه به مصالح کشور می‌گردانند، تعقیب آقای مهدی هاشمی ، دفاع از هاشمی رفسنجانی نیز خواهد بود. تایید می‌فرمایید که این سخن از کسی صادر می‌شود که در نقد افکار و کردار آقای هاشمی رفسنجانی پیشگام بوده است و انتقاداتش بیشتر هم شده است، ولی حفظ آبروی سابقون در انقلاب را تا جائیکه ممکن باشد، وظیفه خود می‌داند و از افراطی‌گری برخی سیلی نخوردگان نیز تبری می‌جوید. هرچند عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی در جریان فتنه سال گذشته در مجموع قابل قبول نیست و بعضا سؤء استفاده بیگانگان و تشویق فتنه گران را در پی داشته است.

 

2- پرونده معاون اول رئیس جمهور از اهمیت بیشتری برخوردار است. امروز دیگر خواص و برخی از عامه مردم می‌دانند که پرونده را سه قاضی عالیرتبه و با سابقه مطالعه کرده‌اند و به اتفاق توجه اتهام را به معاون رئیس جمهور قطعی می‌دانند ولی متاسفانه مقاومت در برابر اجرای قانون همچنان ادامه دارد. آیا این حرکت که صراحتاً با قانون اساسی ناسازگار است، برای قاضی حجتی فراهم می‌کند؟ قاضی براساس آیین دادرسی باید متهم را، هر که باشد، احضار کند، و «اشخاصی که حضور پیدا نکرده و گواهی عدم امکان حضور هم نفرستاده باشند، به دستور قاضی جلب می‌شوند»( ماده 117).

 

آیا این گسترش عدالت است که افراد دون پایه مربوط به پرونده بیمه ایران که یکی از موارد مربوط به این شخص است، در زندان به سر ببرند، ولی فردی که علاوه بر قاضی پرونده، سه قاضی کارکشته و خوشنام دیگر او را به طور قطع متهم می‌دانند ، حتی احضار هم نشود؟

 

حضرت آیت ا... آملی لاریجانی! جنابعالی بهتر از من می‌دانید پیامبر اکرم (ص) برای جامعه‌ای که در آن متهم ضعیف تعقیب شود و متهم صاحب قدرت مصون از تعرض بماند، چه سرانجام سیاهی را تصویر فرموده است. حالا که دیگر دادستان کل در رسانه‌ها اعلام کرده معاون اول رئیس جمهور متهم است، تاخیر در اجرای بی طرفانه قانون بسیار زیانبار‌تر می‌شود. برعکس رسیدگی به این اتهامات، صرف نظر از نتیجه محکومیت یا برائت، مانند مورد قبل، هم به تقویت و اقتدار قوه قضا می‌انجامد، هم شعار عدالت طلبی دولت را راست درمی‌آورد و به آن قوت می‌بخشد.

 

اقتدار قوه قضاییه برای حاکمیت قانون و رفع ظلم های مختلفی که مردم شریف ایران گرفتار آنند، امری ضروری است. این اقتدار جز با عدالت طلبی و بی طرفی به دست نخواهد آمد. بنده ضمن سپاسگزاری از زحمات جنابعالی و مدیران همراهتان، توجه به مراتب مذکور را درخواست می‌کنم.

 گفتنی ست جرس چند روز پیش خبر از محاکمه  مهدی هاشمی، سعید مرتضوی و محمدرضارحیمی ، برای اعاده حیثیت قوه قضاییه داده بود.

محاکمه نویسندگان بیانیه معروف به چهارده نفر

Posted:

جرس :همه چهارده زندانی سیاسی که نامه معروف به چهارده نفر را امضا کرده بودند، به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق نوشتن بیانیه، به دادگاه فراخوانده و محاکمه خواهند شد .

به گزارش کلمه، مسوولان زندان اوین با تاکید براین نکته به زندانیان یادآور شده اند که تک تک این زندانیان را به جرم امضای بیانیه و انتشار آن محاکمه خواهند کرد، حتی اگر این زندانیان اکنون آزاد شده باشند.

همچنین بازپرس شعبه پنج دادسرای اوین در جلسه بازپرسی یکی از زندانیان امضا کننده این بیانیه به او یاد آور شده است که حتی زندانیان تبعید شده یا آزاد شده نیز از این محاکمه در امان نخواهند بود . او به کیوان صمیمی گفته است که برای همه امضا کنندگان بیانیه حکم زندان صادر می کند.

گفته می شود افزایش فشارها بر زندانیانی که بیانیه و یا نامه می نویسند به این دلیل است که از این پس کسی از درون زندان بیانیه و یا نامه به بیرون نفرستد.

چندماه پیش چهارده زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین با نوشتن بیانیه ای خواهان تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی سازمان ملل برای بررسی حوادث پس از انتخابات شده بودند. این بیانیه پس از سخنان محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم در سازمان ملل منتشر شد زمانی که او در سخنرانی اش خواسته بود که کمیته ای حقیقت یاب برای بررسی حوادث ۱۱ سپتامبر تشکیل شود .

کیوان صمیمی ، روزنامه نگار به همین دلیل چند روز پیش از زندان رجایی شهر به دادسرای اوین فراخوانده شد . علت احضار و تشکیل پرونده مجدد برای وی امضای بیانیه از درون زندان و انتشار آن اعلام شده است .

چندی پس از انتشار این بیانیه کوهیار گودرزی، علی پرویز و علی تاجر نیا با اتمام زمان محکومیت شان از زندان آزاد شدند و مجید دری و ضیا نبوی، دانشجویان ستاره دار نیز به ترتیب به زندان های شهر بهبهان و اهواز تبعید شدند تا دوران حبس شان را در تبعید بگذرانند .اما با این همه مسوولان تهدید می کنند که همه امضا کنندگان این بیانیه را محاکمه می کنند .این در حالی است که پیش از این نیز این زندانیان را ساعتها به دلیل امضای این بیانیه مورد بازجویی قرارداده بودند . آنها در این بازجویی ها هر بار از زندانیان سیاسی می خواستند تا امضای شان را تکذیب کنند.

مسوولان زندان اوین از مدتها پیش تماسهای تلفنی بند ۳۵۰ زندان اوین که اکنون بیشترین تعداد زندانیان سیاسی را در خود جای داده است قطع کرده اند . همچنین آنها مدتهاست اجازه ملاقات حضوری زندانیان با خانواده هایشان را نمی دهند . برخی از تحلیلگران سیاسی می گویند که قطع این تماسها تنها به دلیل قطع ارتباط زندانیان با دنیای خارج و انتقال اخبار و اطلاعات بوده است ، اما هنگامی که این راه ها نیز برای قطع این ارتباط به نتیجه ای نرسید و باز هم بیانیه های زندانیان سیاسی به خارج از زندان راه یافت، آنها به فکر محاکمه و پرونده سازی جدید برای زندانیانی افتاده اند که اکنون در زندان محبوس و در حال گذراندن احکام سنگین شان هستند .

این محاکمه ها با تشکیل پرونده جدید برای کیوان صمیمی آغاز شده و در روزهای آینده طبق گفته مسوولان زندان و دادسرای اوین با احضار و محاکمه دیگر امضا کنندگان بیانیه از جمله میلاد اسدی، عبدالله مومنی، بهمن احمدی امویی ،محسن میردامادی، محسن امین زاده ،محمد داوری، امیر خسرو دلیر ثانی، محمد فرید طاهری قزوینی و علی ملیحی نیز ادامه پیدا خواهد کرد .

مسوولان زندان و دادسرای اوین در باره زمان دقیق احضار زندانیان تبعید شده و یا آزاد شده که این بیانیه را امضا کرده بودند، چیزی نگفته اند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود : «ما به عنوان بخشی از قربانیان بی گناه و در بند این حوادث که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به همان شیوه مورد اشاره آقای احمدی نژاد متهم، دستگیر و با احکام ناعادلانه زندانی شده ایم، پیشنهاد می کنیم یک گروه حقیقت یاب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقایق مربوط به این انتخابات و حوادث پس از آن تشکیل شود.»

 

رهنورد خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، بویژه زنان شد

Posted:

در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه
جرس: زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه در نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه با توجه به فرا رسیدن ماه صفر، از وی خواسته تلاش کند که همه زندانیان سیاسی زودتر آزاد شوند

وی در این نامه آورده است :"زندانیان سیاسی آزادگانی هستند که نه خواهان براندازی ونه خواهان انقلاب نرم و نه خواهان انقلاب سخت نه مخملین نه هیچ جنس دیگر و نه خواهان مقام و موقعیت بوده اند، بلکه فقط آرزوی بهبود و ترمیم شرایطی را داشته و دارند که در پناه آن ملت ایران سرفراز و مرفه، شاد و آزاد زندگی کند و درسطح بین الملل برخود ببالد که از جامعه ای قدرتمند، پویا و دموکراتیک برخوردار بوده است " .

 متن کامل نامه زهرا رهنورد خطاب به صادق لاریجانی که در کلمه منتشر شده، به شرح زیر است:

جناب آقای آیت الله صادق لاریجانی

در آستانه ماه صفر همان ماهی که به دلیل تلخی ها و مصائب آن بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پیامبر مصطفی(ص) فرمود که« ماه صفر کمر مرا شکست »، انتظار می رود در حکومتی که ادعای تشیع را دارد و همیشه تاریخ داغ حبس و درفش ائمه علیهم السلام را زنده نگهداشته است برای رضایت رسول الله و به احترام همه آزادگان جهان تلاش کنید تا بهر نحو ممکن زندانیان سیاسی آزاد شوند.زیرا زندانیان سیاسی آزادگانی هستند که نه خواهان براندازی ونه خواهان انقلاب نرم و نه خواهان انقلاب سخت نه مخملین نه هیچ جنس دیگر و نه خواهان مقام و موقعیت بوده اند، بلکه فقط آرزوی بهبود و ترمیم شرایطی را داشته و دارند که در پناه آن ملت ایران سرفراز و مرفه، شاد و آزاد زندگی کند و درسطح بین الملل برخود ببالد که از جامعه ای قدرتمند، پویا و دموکراتیک برخوردار بوده است .
اما در میان جمع زندانیان سیاسی زنان وضعیت خاصی دارند شرایط سخت زندان زنان و انتظارات محیط بیرون از زندان و عواطف ملت ، عرف ،اخلاق و دین که به نحوی خاص متوجه آنان است زنان را درموقعیتی خاص قرار داده است .

آنها چه آزادی خواه و فعال سیاسی به معنای مطلق کلمه باشند چه طرفدار حقوق بشر یا روزنامه نگار، یا خواهان رفع تبعیض جنسیتی یا دانشجو و معلم، کارگر و هنرمند و فعال صنفی، هرچه که باشند،بیش از هرچیز بر تارک آبروی کشور نشسته اند.

در میان آنها مادرانی هستند که فرزندانشان در فراق آنها اشک می ریزند و اضطرابهای روانی و بی پناهی، سلامتشان را تهدید می کند.
در میان زنان زندانی دختران جوانی هستند که پدر و مادر و خانواده اشان وحشت زده از این زندان به آن زندان و از تهران تا تبعیدگاه‌های دور هاجر وار سعی می کنند تاکمی اضطراب خود و فرزندانشان را فرو نشانند.

اینان همه زنانی هستند از کارمند، دانشجو و معلم، هنرمند، حقوقدان و خانه دار و کارگر که دور از شغل و کار و مدرسه و دانشگاه و خانه سالهای جوانی خود را می بینند که به خاکستر پیری در کنج غم افزای زندانهای بی دلیل ، بدل می شود .

این زنان بی شک زینب پیشگانی سلحشورند که در عصر ما ظهور کرده اند .آیا سزاوار است چنین استعدادهای درخشان آزادگی و قابلیت های زندگی و کاری و علمی در زندان باشند و جامعه به جای بهره بردن از توان از وجود چنین انسانهای متعهدی، دستش تهی باشد؟
بنابراین انتظار می رود تا باتلاش برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی، در این ماه غم افزای صفر نه تنها ملت و خانواده های زندانیان سیاسی که بلکه پیامبر ص و ائمه علیهم السلام را از خود راضی کنید.

زهرا رهنورد
نوزدهم دی ماه ۱۳۸۹

 

 

رهبری، مردم و مسئولان را به تشخیص صحیح مسائل اصلی از مسائل فرعی و جابجا نکردن آنها فراخواند

Posted:

در جمع مردم قم



جرس : رهبر جمهوری اسلامي نداشتن بصیرت و شکست در امتحان الهی را موجب تنزل و انحطاط جامعه دانست و مردم و مسئولان را به تشخیص صحیح مسائل اصلی از مسائل فرعی و جابجا نکردن آنها فراخواند. 

 

به گزارش ايلنا ، آقای خامنه‌ای امروز در دیدار هزاران نفر از مردم قم، بصیرت و تشخیص صحیح شرایط، احساس تعهد ومسئولیت، و حضور به‌موقع در صحنه را سه عامل اصلی موفقیت در امتحان‌های الهی و زمینه ساز پیشرفت مادی و معنوی برشمرد وتأکید کرد: ملت ایران با عبور موفقیت آمیز از امتحان‌های گوناگون الهی در طول 32 سال گذشته، امروز مقتدرتر از هر زمان دیگر با عزم و اراده قوی و هوشیاری و یکپارچگی به راه خود برای رسیدن به قله‌های سعادت و کمال و حیات طیبه دنیا و آخرت ادامه خواهد داد. 
رهبری در این دیدار که در سالروز قیام مردم قم در نوزدهم دی سال 56، برگزار شد، این حادثه بزرگ را نشانه پیشگامی مردم قم در بصیرت، احساس مسئولیت و حضور در صحنه دانست و افزود: حرکت نوزدهم دی مردم قم در سال 56، یک سیلی محکم به رژیم طاغوت و جبهه استکبار بود که با هدایت امام خمینی (ره)، زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 شد. 
وی با تأکید بر اینکه حساسیت بالای دشمنان نسبت به مردم و حوزه علمیه قم، به دلیل بصیرت بالا، روحیه احساس تعهد و حضور به موقع در صحنه آنان است،‌خاطرنشان کرد: عکس العمل دشمنان در قبال قدرت نمایی مردم، حوزه علمیه، علما و جوانان قم در جریان سفر رهبری به این شهر مقدس نیز، نشان دهنده همین روحیات والا و عظمت این حرکت و همچنین عجز و آسیب پذیری دشمنان است. 
رهبر جمهوری اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نحوه واکنش دنیای کفر واستکبار در 32 سال گذشته را نمونه دیگری از آسیب‌پذیری مخالفان و معاندان نظام اسلامی و عظمت حرکت ملت ایران برشمرد و افزود: تشکیل نظام اسلامی در ایران و ایستادگی در مقابل قلدرترین حکومت‌های دنیا، ارائه یک راه نو برمبنای اسلام واقعی بود که این موضوع برای جبهه استکبار و ظلم، تحمل‌ناپذیر است و علت اصلی مخالفت‌ها با جمهوری اسلامی ایران نیز همین قضیه است. 
آقای خامنه‌ای با یادآوری کارهای بزرگ و سربلندی‌های ملت ایران در میدان‌های مختلف، تأکید کرد: این ملت به برکت موفقیت در امتحان‌های الهی توانسته است خود را از لحاظ معیارهای معنوی و مادی بالا بکشد که پیشرفت‌های علمی و فناوری و کار و خدمت‌رسانی در سراسر کشور نمونه‌های پیشرفت مادی است. 
وی با اشاره به کمک‌ها و الطاف الهی در تمام این موفقیت‌ها تأکید کرد: ملت ایران در میدان‌های گوناگون دست قدرت الهی را دیده و حس کرده است. 
رهبری با ادعای شکست جنبش اعتراضی سال گذشته، آن را نمونه‌ای از الطاف و دست قدرت الهی دانست و افزود: با لطف و عنایت خداوند متعال، مردم، بیدار و وارد صحنه شدند و توانستند توطئه‌ای عظیم را خنثی کنند. 
وی خاطرنشان کرد: هنوز ابعاد فتنه سال گذشته به طور کامل شناخته نشده است و زمینه‌های زیادی برای تحلیل و تبیین آن وجود دارد زیرا دشمن طراحی و محاسبات دقیقی انجام داده بود. 
رهبر جمهوری اسلامی عوامل اصلی جریانات سال گذشته را طراحان خارجی دانست و خاطرنشان کرد: کسانی را که مردم به آنها سران فتنه می‌گویند، در واقع بازیچه طراحان اصلی بودند و دشمن آنها را به وسط صحنه هُِل داده بود که البته آنها نیز باید راه خود را از دشمن جدا می‌کردند که این کار را انجام ندادند و مرتکب گناه شدند. 
وی افزود: انسان نباید بازیچه دشمن شود و اگر غفلتی هم کرد ولی در وسط کار متوجه موضوع شد، باید بلافاصله راه خود را تغییر دهد. 
آقای خامنه‌ای در تبیین زوایای حوادث سال گذشته تأکید کرد: عامل اصلی، دیگرانی بودند که طراحی کرده بودند و در طراحی و محاسبات خود به دنبال حذف جمهوری اسلامی و تغییر نظام بودند. 
ویافزود: طراحی اصلی دشمنان، این بود که جمهوری اسلامی و حقیقت و شعار دین از جامعه ایران برچیده شود و قاعده حکومت و دولت را به شکل مطلوب خود تشکیل دهند. 
آقای خامنه‌ای خاطرنشان کرد: صحنه گردانان اصلی، حالت دیگری را نیز طراحی کرده بودند که اگر به نتیجه مطلوب خود نرسند، کشور را به آشوب بکشانند و با تقلید از انقلاب اسلامی و بوجود آوردن کاریکاتوری از آن، به اهداف خود برسند. 
وی افزود: اما ملت ایران با تشخیص صحیح اوضاع، احساس تعهد و حضور به موقع در صحنه، به دهان طراحان اصلی زد و بساط آنها را جمع کرد. 
رهبر جمهوری اسلامی موفقیت ملت ایران در این آزمون بزرگ و پیچیده را زمینه ساز پررنگ تر شدن خط دین و انقلاب در کشور و اقتدار روزافزون نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اقتدار روزافزون در واقع پاداش الهی برای موفقیت در این آزمون است. 

وی همه آحاد مردم و مسئولان را به حفظ هوشیاری و تشخیص صحیح مسائل اصلی از مسائل فرعی و جابجا نکردن آنها فراخواند و افزود: نداشتن بصیرت و شکست در امتحان الهی موجب تنزل و انحطاط جامعه خواهد شد، همانگونه که نتیجه شکست مردم در امتحان الهی در دوران امیرالمومنین علی (ع) و شهادت آن حضرت در محراب عبادت به دست اشقی الناس، به شهادت رسیدن حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران ایشان در حادثه کربلا بود. 
وی جایگاه والای کنونی ملت ایران و موفقیت‌های او در مسائل داخلی و تأثیرگذاری در منطقه و مسائل مهم جهانی را نتیجه سربلندی در امتحان‌های گوناگون دانست و خاطرنشان کرد: دشمن تلاش فراوانی انجام می دهد تا با فشارهای اقتصادی، و تبلیغات دروغین و پرحجم و ترساندن دولتها و ملت‌ها از جمهوری اسلامی ایران، مانع از ادامه مسیر پیشرفت نظام اسلامی شود اما به نتیجه نرسیده است. 
رهبری با اشاره به شکست سیاست‌های امریکا در قضایای فلسطین، لبنان، افغانستان و عراق افزود: امریکایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی ناکامی‌های خود معرفی می کنند در حالیکه آنها از بیداری و سیاست صحیح ملتها شکست خورده‌اند. 
وی تأکید کرد: تأثیر و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در میان ملت‌ها تأثیری معنوی است، زیرا نظام اسلامی موجب بیداری ملت‌ها می‌شود و در چنین شرایطی است که امریکا تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا دولت کنونی عراق بر سر کار نیاید ، اما به دلیل بیداری مردم، این دولت سر کار می آید و امریکا هم هیچ کاری نمی تواند بکند. 
ایشان خاطرنشان کرد: ملت ایران به راه پیشرفت و اقتدار خود تا رسیدن به قله‌ها و حیات طیبه دنیا و آخرت ادامه خواهد داد. 

آقای خامنه‌ای عزم و اراده مردم و مسئولان را برای پیمودن این راه، خوب و قوی ارزیابی و تأکید کردند: شرط ادامه موفقیت آمیز مسیر پیشرفت و اقتدار، بیداری و دست کم نگرفتن دشمن است. 
وی افزود: همه آحاد مردم بویژه جوانان، روحانیون، دانشگاهیان و مسئولان باید هوشیاری خود را حفظ و دو چندان کنند. 
رهبری در پایان تأکید کرد: بیداری مسئولان، خدمت به مردم و حفظ یکپارچگی در میان خود است که همچون خاری در چشم دشمن خواهد بود. 
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها، با اشاره به قیام تاریخی نوزدهم دی سال 56، تأکید کرد: مردم قم همواره در صحنه بوده و نشان داده‌اند که پشتیبان ولایت فقیه هستند.
وی به نمایندگی از مردم استان قم و حوزه علمیه و علما از سفر اخیر رهبر انقلاب اسلامی به شهر مقدس قم تشکر و قدردانی کرد. 

 

مریم قدس به دختر مهدی محمودیان:  دل قوی دار؛ روزگار تلخ تر از زهرهم می گذرد

Posted:

جرس: مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی، در یادداشتی برای زینب، دختر مهدی محمودیان، می گوید: دل قوی دار دخترکم! که عزت و ذلت را خدا می دهد و آنهایی باید نگران باشند که خداوند در کمینشان بوده و روزی مهلت را برایشان تمام خواهد کرد. “إن ربک لبالمرصاد”


مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی، که بیشتر از یک سال است در زندان رجایی شهر نگهداری می شود، در شرایط جسمی نامساعدی ست.
وی ماه رمضان سال گذشته به جرم افشای گورهای دسته جمعی و وقایع کهریزک بازداشت و پس از برگزاری دادگاه به ۵ سال حبس محکوم شد و در این مدت نتوانسته حتی یک روز به مرخصی بیاید. این درحالی ست این روزها دچار بیهوشی های کوتاه مدت و فراموشی های مقطعی می شود.


متن کامل این یادداشت که در اختیار کلمه قرار گرفته بدین شرح است:


چگونه می توانستم در چشمان معصوم و بی گناهش بنگرم و سؤالش را پاسخ دهم؟ هنوز همه ی ۹ شمع کیک تولدش را خاموش نکرده بود که زنگ تلفن همه را به سکوت وا داشت، چرا که قرار بود پدرش زنگ بزند و تولد دختر و تنها فرزندش را از فاصله ای بسیار دور تبریک گوید. پدری قهرمان از پشت دیوار هایی خشن و سنگدل، دیوار هایی که به تعبیر دخترک، انتهای دنیا ست و پدرش “مهدی محمودیان” برای دومین سال متوالی فقط می تواند از آن سوی دنیا تولدش را تبریک گوید.
زنگ تلفن کمک خوبی شد تا بتوانم دقایقی از سؤالش فاصله بگیرم و بیندیشم که پرسیده بود : “اونایی که بابام رو بردن و حالا به جای اینکه شب تولدم کنارم باشه پیش اوناست، شب تولد بچه های خودشون هم پیش بابای من می مونن یا میرن کنار بچه های خودشون؟”
 

 

چه سؤال سختی! به زینب کوچولو که نامش نیز یادآور مصیبت ها و حرمان های زینب کبری(س) و کربلا ست چه بگویم؟
فقط توانستم در مقابل دیدگان مهربان مادر مقاوم و صبور مهدی محمودیان که با وجود خبرهای نگران کنندۀ بیماری پسر بی گناهش در آن سو و عمل جراحی خود در این سوی میله ها، به قلب کوچولو و غصه دار زینب نیز می اندیشد، بگویم :
عزیز دلم! زینب جان! همانگونه که پدر قهرمانت در پیامش تو را به خدای بزرگ سپرده و از او خواسته نگهدارت باشد، باید بدانی خدایی که تو را آفریده و نظاره گر همۀ رفتارها و اتفاقات است، همواره همراه و در کنار توست.
مطمئن باش دلبندم که این روزگار تلخ تر از زهر هم می گذرد و تلخی آن تنها در کام ستمکاران می ماند.
یقین بدار با هر آه سوزان و اشک جان گداز تو عرش خدا به لرزه افتاده و باران لعنتش بر ظالمین فرو می بارد.
دل قوی دار دخترکم! که عزت و ذلت را خدا می دهد و آنهایی باید نگران باشند که خداوند در کمینشان بوده و روزی مهلت را برایشان تمام خواهد کرد. “إن ربک لبالمرصاد”

محجوب: عدم اجراي قانون بودجه مترو، در مراجع قضايي قابل رسيدگي است

Posted:

جرس: نماينده مردم تهران با اعلام اينكه همگان مي‌دانند كه مجلس پيش از تصويب قانون پيگير حق و حقوق مربوط به مترو بوده، تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي در گذشته پيگير مصوبات و مشكلات مترو بوده و از حالا به بعد نيز پيگير مصوبات است. 


علير‌ضا محجوب در گفت‌و گو با ايلنا به دنبال اظهارات شهردار تهران در مورد برداشت متروي تهران از حساب صندوق ذخيره ارزي كه علي‌رغم مصوبه مجلس و مرجع تشخيص مصلحت نظام، هنوز به آن عمل نشده و شهردار تهران در اين مورد اعلام كرده بود كه يا مجلس پيگير مصوبه خود باشد و يا اين مصوبه را پس بگيرد تا تكليف مديريت شهري مشخص شود تاكير كرد: قانون براي اجرا كردن تصويب و ابلاغ مي‌شود و نيازي به پس گرفتن قانون نيست. 


او افزود: عدم اجراي اين قاتون و مصوبات مربوط به اعتبارات مترو تخلف محسوب مي‌شود و اين تخلف از سوي مراجع قضايي يا مراجعي كه درقانون ذكر شده قابل رسيدگي است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد:دستگاه هاي ذي نفع مي‌توانند طبق قانون خواستار پيگيري قانون باشند چرا كه آنچه مجلس انجام مي دهد تهيه و تصويب و ابلاغ قانون است و عمل به اين مصوبه لازم الاجرا شده است. 


محجوب با اعلام اينكه همگان مي دانند كه مجلس بيش از تصويب قانون پيگير حق و حقوق مربوط به مترو بوده تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي در گذشته پيگير مصوبات و مشكلات مترو بوده و از حالا به بعد نيز پيگير مصوبات است.
به گفته نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، راجع به متروي تهران كوتاهي شده و مجلس نيزاين كوتاهي را پيگيري مي كند .
او در ادامه با اشاره به لزوم برخورد قانوني با خودروهاي تك سر نشين و تاكسي‌هايي كه به جاي انجام وظيفه خود، اقدام به مسافركشي دربستي مي‌كنند، طرح سراسري زوج و فرد در تهران را براي صيانت از محيط زيست دانست و گفت: اگر دولت در جهت اعمال محدوديت بر روي خودروهاي تك سرنشين اقدام مي‌كند، نبايد اين اقدامات را نكوهش كرد. 


محجوب با اعلام اين مطلب كه در ماه اخير مرگ ‌و مير و سكته‌هاي ناشي از آلودگي هوا قابل ملاحظه بوده افزود: اگر چه ناوگان حمل‌و نقل‌و عمومي‌ هنوز دربرخي از مناطق محروم تهران توسعه پيدا نكرده است اما دربرخي از مناطق نيز كه ناوگان و سيستم حمل و نقل عمومي توسعه يافته ، افرادي هستند كه با و جود حمل و نقل عمومي و امكان دسترسي‌شان به تاكسي و مترو، 2يا 3 خودروي شخصي داشته و براي رفت و‌آمد‌هاي روزانه از اين وسايل شخصي استفاده مي‌كنند.
اين نماينده مجلس گفت: هر خودروي‌تك سرنشيني كه با وجود آلودگي هوا در خيابان هاي سطح شهر تردد مي‌كنند و از وسايل نقليه عمومي استفاده نمي‌كند، في نفسه يك قاتل هستندو بايد با تدبير مقررات بازدارنده‌، رفت‌آمدشان در شهر كنترل شود.
 

احضار همسر نسرین ستوده به دادسرای زندان اوین

Posted:

جرس: رضا خندان، همسر نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر از احضارش به شعبه یک دادسرای اوین خبر داد.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، وی با اظهار اینکه ۷ روزمهلت دارد تا خودش را به این شعبه معرفی کند، گفت: این همان شعبه‌ای است که دو هفته پس از بازداشت خانم ستوده من به آنجا احضار شدم که بیشتر صحبت ها درخصوص پیگیری‌های من درباره بازداشت خانم ستوده و مصاحبه با رسانه ها بود و حالا نمی دانم علت احضار دوباره ام همان مسئله است یا دلیل دیگری دارد.

 

رضا خندان همچنین در خصوص آخرین وضعیت نسرین ستوده اظهار داشت: خوشبختانه ملاقات های کابینی و تماس های تلفنی برقرار است و حال روحی خانم ستوده هم خوب است تنها مشکل این است که ملاقات حضوری برای دیدن بچه ها و مادرشان داده نمی شود. ملاقات های ما همگی کابینی است که در آن شرایط نسرین دوست ندارد بچه ها او راببینند.

 

رضا خندان ادامه داد: در تمام این چهار ماه فقط بچه ها یکبار به اندازه ۵ دقیقه مادرشان را دیده اند. من و خانواده نسرین او را در ملاقات های کابینی و یا در دادگاهش دیده ایم اما بچه هایم این فرصت را پیدا نکردند. پنج شنبه هفته گذشته من پسرم را نیز با خودم برده بودم که اگر اجازه داده شود چند دقیقه ای بچه مادرش را ببینند اما آنها گفتند امکان ملاقات حضوری نیست، گفتم ما داخل نمی رویم فقط بچه برود تنهایی مادرش را چند دقیقه ببیند اما باز هم اجازه ندادند. دیدن مادر در وضعیت ملاقات کابینی به صلاح هیچکدامشان نیست ومسلما در روحیه بچه تاثیر می گذارد.

 

همچنین نسیم غنوی یکی از وکلای نسرین ستوده خبر داد که ظاهرا حکم ستوده صادر شده اما هنوز به وکلای‌اش ابلاغ نشده است.


نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در تاریخ ۱۳ شهریور پس از مراجعه به دادسرای ویژه اوین بازداشت شد. وی تا کنون در سلول انفرادی این زندان به سر می برد و همچنین در طول مدت بازداشت خود سه بار در اعتراض به شرایطش در زندان دست به اعتصاب‌های طولانی مدت تر و خشک زد.
 

دادگاه ملت یا بیدادگاه حکومت؟!

Posted:

احمد سعیدی

 

متعاقب رجزخوانی های حکومت برای محاکمه رهبران سبز و تلاش پروپاگاندای رسانه ای حکومت ایران برای تخریب جنبش سبز و رهبران آن ، مهدی کروبی طی بیانیه ای، آشکارا حکومت ایران را به چالش کشید و برای حضور در دادگاهی علنی جهت دفاع از خود در مقابل سیل اتهامات ابراز آمادگی کرد. این موضوع نشانگر ایمان ایشان به سلامت راهی است که طی می کند. اما صرفنظر از بیانیه صادره توسط ایشان، اگر از نگاهی کلان  به قضایا نگاه کنیم، سوالی که مظرح می شود این است که استراتژی جنبش سبز و کنشگران فعال در این عرصه در مواجهه با تهدیدات مبنی بر برگزاری دادگاه رهبران جنبش سبز چه باید باشد؟

همه شواهد نشان از آن دارد،  که ادعای برگزاری چنین محکمه ای تنها یک مانور تبلیغاتی است. حکومت خود به ناتوانی اش در برگزاری چنین دادگاهی آگاه است. قطعا برگزاری چنین محکمه ای برای حکومت به از دست دادن بیشتر مشروعیت داخلی اش و به تشدید بی اعتباری بین المللی اش می انجامد. از طرف دیگر نیروهای امنیتی حکومت به خوبی آگاهند که توفیقی در سرکوب اعتراضات مردم نداشته اند و سرکوبها تنها شکل مبارزه را تغییر داده است و مردم همچنان نسبت به اوضاع معترضند و هر اشتباه حکومت  از جمله برگزاری دادگاه رهبران سبز می تواند این آتش زیر خاکستر را مجددا شعله ور سازد. با علم به تبعات چنین موضوعی است که حکومت علیرغم اشتیاق فراوانش به دستگیری رهبران سبز، هیچ گاه از مرز تبلیغ این موضوع فراتر نرفته است و هر بار که ماشین تبلیغ حکومت برای محکومیت رهبران سبز به راه می افتد، یکی از میان خودشان ندا می دهد که هنوز وقتش نرسیده است و مصلحت نظام چنین امری را اقتضا نمی کند! این سردرگمی و آشفتگی در اردوگاه اقتدارگرایان اگر چه نشان از بی پشتوانگی تهدیدات دارد، اما واقعیت این است که با توجه به شدت تبلیغات رسانه ای در پراکنش اتهامات و تخریب جنبش و رهبرانش می بایست به نحوی مناسب پاسخ داده شود. اگر رهبران سبز در مقابل این تهدیدات، از برگزاری دادگاه طفره روند تاثیر مناسبی بر افکار عمومی جامعه نخواهد گذاشت. از سوی دیگر، همانگونه که پیشتر گفته شد برگزاری چنین دادگاهی، اگر چه در کوتاه مدت ممکن است زیانهایی برای جنبش داشته باشد، اما در نهایت به نفع جنبش و به زیان حکومت تمام خواهد شد. بر همین مبنا، مهدی کروبی که از بی پشتوانگی تهدیدهای حکومت آگاه است به منظور خنثی سازی تبلیغات مسموم حکومت، آمادگی اش را  برای حضور در دادگاهی علنی برای دفاع از خودش و جنبش سبز ابراز می دارد.  تا همین جایش نشان از آن دارد که این واکنش شجاعانه کروبی تصمیمی به جا و صحیح بوده است. اما چگونه می توان بر میزان تاثیر این واکنش افزود و آیا کنشی جایگزین که بتواند نتایجی موثرتر بدست دهد وجود دارد یا خیر؟

اگر از منظری دیگر به موضع اعلام آمادگی رهبران سبز برای حضور در دادگاههای حکومت ایران نگاه بیندازیم، این بیم وجود دارد که این موضع، منجر به مشروعیت بخشی به دستگاه نامشروع قوه قضاییه در ایران منجر شود.  قوه قضاییه در تمامی سالهای گذشته نشان داده است که نسبت به استقلال قضایی که مهم ترین رکن مشروعیت این دستگاه است مطلقا بی تفاوت بوده و همیشه استقلال قضایی این دستگاه  محل تاخت و تاز و  دخالت حکومت و نیروهای امنیتی بوده است. در قوه قضا به جای حکمرانی قوانین حقوقی و جزایی، این ماموران امنیتی یا گماشتگان حکومت بوده اند که در صدور احکام قضاییِ ناعادلانه جولان داده اند و بی اعتباریِ این دستگاه را به ارمغان آورده اند. این جرثومه ظلم که روزگاری قرار بود داد مظلومان را بستاند، اکنون خود در اجرای پروژه های امنیتی همراه و یاور محفل های امنیتی و غده های سرطانی و فاسد حکومت شده  است و به هیچ عنوان صلاحیت مرجعیت قضایی را ندارد. وانگهی در چنین شرایطی، برگزاری دادگاهی که حکومت خودش هم شاکی است و هم قاضی اصولا محلی از اعراب ندارد و نتیجه چنین دادگاه فرمایشی از پیش معلوم است و بدیهی است که آنچه که در چنین دادگاهی مبنا قرار نخواهد گرفت، اصول حقوقی و قضایی است. از طرف دیگر، در شرایطی که خود حکومت به علت نگرانی از تبعات برگزاری دادگاه رهبران سبز، همواره این موضوع را با محافظه کاری و به صورت غیر رسمی اعلام نموده است، طرح رسمی این موضع از سوی رهبران سبز، می تواند به ریختن قبح این موضوع و افزایش جسارت نیروهای حکومتی برای دست یابی به آرزوی محالشان منجر شود و حتی به آماده سازی فضا برای برگزاری چنین دادگاهی کمک نماید. از دیگر سوی، مراجعه به دادگاههای بین المللی هم نه عرف فضای سیاسی ایران است و نه چندان در چهارجوب فکری حکومت و حتی رهبران سبز می گنجد. پس تنها راه باقیمانده مراجعه به دادگاهی است که قاضی آن نه حکومت بلکه مردم هستند.

بنابراین، راهکاری که می تواند جایگزین اعلام حضور داوطلبانه در دادگاههای ایران شود، این است که رهبران و فعالین جنبش سبز به موازات به چالش کشیدن صلاحیت دادگاههای فرمایشی حکومت ایران، خود را به قضاوت مردم بسپارند. در دادگاهی که مردم قاضی آن باشند رهبران سبز نه متهم که شاکی هستند. رهبران سبز به نمایندگی از طرف مردمی که به آنها اعتماد کرده اند و به آنها باور دارند، می بایست کیفرخواستی بر علیه بی تدبیری های و ظلم های حکومت ایران طرح نمایند و بدینوسیله  جنبش سبز را از موضع دفاع خارج نموده و در موضع مدعی قرا دهند. با حوادثی  که در وقایع پس از انتخابات اخیر در مقابل دیدگاه ملت رخ داد  و ثبت و ضبط گردید، شاهدان عینی این حوادث میلیون ها مردمی هستند که بی تدبیری یک حکومت و ضعف آن در برگزاری یک انتخابات ساده را به عینه دیده اند. تبدیل انتخابات به پروژه کودتا و مدیریت نظامی حوادث بعد از آن که منجر به جنایات سازمان یافته و نقض گسترده حقوق مدنی مردم و فعالین سیاسی شده است موضوعی است که باید در کیفرخواست رهبران سبز مطرح شود. بیانیه های  رهبران سبز، که پیش از این صادر شده است  فصل های مهمی از این کیفرخواست را تشکیل می دهد. این کیفرخواست همچنان باید تکمیل شود و مردم به قضاوت درباره این کیفرخواست فراخوانده شوند.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

کنکاشی در فرهنگ دیکتاتوری

Posted:

صادق شکیب

 

 

در آسمان ستاره بود بی شمار ، لیک              رنج خسوف بهرۀ شمس و قمر بود

 

 

در تبیین و مذمت فرهنگ دیکتاتوری و رسوخ آن در اعماق جامعه و عجین شدنش با بافت فرهنگی اجتماع ،که ریشه در تاریخ و اعصار دارد، مطالب فراواني مي توان گفت و شنید . واکاوی این مقوله و درک شرایط عینی و ذهنی وضعیت و بستری که این فرهنگ در آن رشد و توسعه یافته ، می تواند در چاره جویی برای علاج و درمانش موثر باشد .

نگارنده بی مناسبت نمی داند سخنان یکی از دوستان را که روزی برایم درد دل می کرد عیناً نقل نمایــــــــد :

بچه ای بیش نبودم . پدرم هرچند روز یک بار خود را از فلان بازی گوشی من که به اقتضای سن اتفاق می افتاد ، چنان ماهرانه آزرده خاطر نشان می داد وچنان خود را مورد اذیت نشان می داد  که مادر بیچاره ام مرا واداربه دست بوسی پدر وعذر خواهی از می نمود. موردی که حتی در دنیای کودکانه نیزاصلاً ضرورتی برای آن نمی دیدم . ولی  به ناگزیر، به احترام و اصرار مادرم به این امر گردن می نهادم . تا نوجوانی ام این عمل صد ها بار تکرار شد . همیشه این سوال در ذهنم بود : آیا هم سن و سالانم نيز در برابر بازی های به اقتضای سنشان لازم و کاملاً طبیعی، با این چنین واکنش های تند و بی رحمانه ای از سوی پدرانشان روبرو می شوند ؟

به علت حساسیت و کنجکاوی شدید نسبت به این عمل پدر، و عملکرد بی رحمانه و عاری از هر گونه مهربانی او ، ودر رودررویی با خُرد و تحقیرشدن مداوم شخصیت و غرورم ، از همان آغاز جوانی مطالعه در این مورد را آغاز نمودم . در اوایل گمانم بر این بود که شاید رفتار هایم تافته ای جدا بافته از دیگر هم سالانم است که چنین واکنش حاد ی را از سوی او در پی دارد .

 وضع مالی پدر به شدت خراب بود . او عمری در پی ارضاءِ هوس های خود خواهانه و خود پرستانه خویش ،با پیگیری تام  چهار اسبه تاخته بود ،و هیچ گاه نیزاندک اندیشه و توجهی بر نیازهای مالی و روحی خانواده نکرده بود . در این مورد جدا ازالتيام زخم های روانی اعضای خانواده ، بار مسئولیت مالی نیز بر دوش مادر افتاده بود . آه که چه فشاری متحمل می شد …

با ساده دلی اندیشیدم شاید برطرف کردن نیاز مالی اش بتواند چاره گر ساطور کشی های مستانه ی هر روزه اش در خانه باشد .  از این رو به شدت دست به کار شدم و با تلاش و تحمل مشقتی طاقت فرسا در این کار توفیق نسبی یافتم .  

دیدم ای بابا چه فکر می کردم چی شد ! از چاله درآمدم  به چاه افتادم . او که دیگر نمی توانست مرا وادار سازد دستش را ببوسم و از زحماتی که برای تامین معاش خانواده  می کشیدم به معذرت خواهی وادارم سازد ، و از خلاف کاری های نا کرده ام طلب عفو و پوزش د اشته باشد ، سرنا را از سر گشادش نواخت . هر روز مادرم را  به باد کتک می گرفت که باید به اقوام و آشنایان بگویی تأمین نیاز های مالی خانواده از حاصل یک عمر دست رنج شوهرم است . حتی خرج زندگی  پسری را که اکنون به سی سالگی رسیده بود ، هنوز او پرداخت می کند . جالب تر اینکه با نیمچه سوادی که داشت  ید طولایی در ادعای دانشمند بودن داشت . هر روزه ی روز این مطلب نیز بهانه ای  می شد برای  بیشترکتک زدن مادرم  که چرا من یعنی پسر، او را اهل علم نمی دانم . مصداق آن که :" گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری "

این پدر فدایی دانش و شیفته ی علم من،  روزی نبود که کتاب هایم را از زیر فرش و اینور و آن ور خانه، که از ترس دستبردش قایم می کردم ، با تجسس پلیسی پیدا نکند و پاره ننماید . بعد ها که مزه ی پول مفت را چشید دیگر کتاب سوزان در خانه به راه نمی انداخت . سریعا کتاب ها را پس از یافتن  به بازارمی برد وبه بهای اندکی می فروخت . مادرم در برابر اعتراض  های من ، مدام می گفت :" پسرم به خاطر من گذشت کن" ، وهمیشه جواب من  این بودکه : "نه مادر نمی توانم گذشت کنم ، اما  فقط به خاطر تو تحمل می کنم ."

همیشه در چشمان مادر، برق سپاس و قدر دانی از زحماتی که برای زندگیش می کشیدم و تحمل مرارت هایی  که به خاطر او در برابر یکه تازی های بی بند و بار شوهرش می نمودم هویدا بود. مادر چه رنجی از این صبر و تحمل من می برد ... بی آنکه  من بر زبان آورم، او به نیکی می دانست که این خویشتن د اری برای من چه طاقت فرسا و عذاب آور است . شوهر دانشمند! هم که به اندازه ی چوب کبریتی در فکر زن نبود . گوي تا دنیایی نباشد ( چه رسد به زن و بچه ) تا وی بتواند عرصه ای برای خود نمایی پیدا کند! این بود فلسفه ی وجود زندگی اش ...

باری،  مادر بیچاره بار آن همه نا ملایمات و تلخی ها را تاب نیاورد . خدایش بیامرزد، بالاخره جان به جان آفرین تسلیم نمود .لحظه در گذشت اورا نیک به یاد می آورم . صبح بسیار زود بود .زمانی که رسیدم ، هنوز پیکر بی جانش در اتاق بود . بی اختیار دستش ، دست زحمت کشش را گرفته بودم ومی بوسیدم . اشک همچو سیل جوشانی از چشمانم سرازیربود . اما دقیقاً درهمان لحظات ،شوهر شازده اش کیف و وسایل شخصی مادررا می گشت تا باقی مانده صنار سه شاهی را که گاهی اوقات به او می دادم و حاصل یک عمر پس اندازش نیزهمان بود ، از کیف اوبردارد . آخر مراسم عروسی هزینه داشت !! . به هر حال بعد از کفن و دفن مادر و اتمام مراسم عزاداری ، دانشمند بی نظیر کشور پیرانه سر، با زنی دیگر، جشن عروسی بی نظیری به راه انداخت و ...

با ذکر شمه ای از خاطرات  آن دوست،  نکاتی را در باره  این موارد، در حد توان به بحث می گذارم باشد که با کمک یکدیگر بتوانیم راه چاره ای بر این معضل بیابیم :

اسلوب علمي تحلیل دیکتاتور و دیکتاتوری و فرهنگ منتج از این روش رفتاری ، حکم می کند  که هم زمان با شناخت ساختار های جامعه، سازو کار های حاکم بر آن، و مدار هایی که خطوط کلی اوضاع در آن مسیر سیر می کند ،  اثرات منافع شخصی افراد  را نیزدر این روند بشناسیم .

در جوامع طبقاتی که شبانه روز خود شیفتگی ، خود خواهی و صرفاً به فکر خود بودن تبلیغ و ترویج می شود ، و تمامی ساختار جامعه در خدمت این گونه تفکرات است ، وجود افرادی چون پدر آن دوست عزیزم استثناء نیست . چرا که دامن بسیاری از خانواده ها را - هر کدام به نوعی -  نا هنجاری های اجتماعی ناشی از فرهنگ دیکتاتوری فرا گرفته است . تولستوی می گوید : (( تمامی خانواده های ثروت مند شبیه یکدیگر اند ولی خانواده های فقیر هر کدام به نوعی بدبخت اند . )) هر روزه از تقدس مالکیت سخن می رود . چه بسیار تئوری بافان و تئوری سازان که  در این عرصه بابرخورداری از تریبون های وسیع و گسترده ، با آب و تاب به حرافی مشغولند و بر بوق و کرنا ی مالکیت خصوصی می دمند . نگارنده خطاب به این ها می گوید : آیا این مالکیت دو وجه دارد یا نه ؟ مالکیت مادی و مالکیت معنوی .

مالکیت معنوی شامل شخصیت ، غرور ، حیثیت و آبروی افراد است . شما ها کدامین احترام را به این وجه از مالکیت د یگران می گذارید . در قاموس شما اصلاً آیا احترام به شخصیت افراد معنا و مفهومی دارد ؟ آری مالکیت مقدس است ولی برای بعضی ها مقدس تر . اساساً اکثریت افراد فرصت و حقی در دستیابی برآن در هیچ یک از وجوه دوگانه اش ندارند . تا در بر این پاشنه بچرخد محکوم به محرومیتند و نا توان در دست یابی بد ان .

 در جوامع طبقاتي از سر تا پا ی سرمایه و از تمامی مسلماتش خون و گند بیرون می زند . در نظم سرمایه افرادی حق حیات و زندگی دارند که نه تنها خود را با وضعیت جامعه تطبیق دهند ، بل تسلیم بی قید و شرط حاکمان باشند . حاکمان قلدری که شریرانه فرهنگ منحط خود را با هزاران حیله و ترفند رواج می دهند . فرهنگ دیکتاتوری از این جا سر چشمه می گیرد . انباشت ثروت در یک قطب ، در عین حال متضمن انباشت فقر ،   جان کنی برای لقمه ای نان ، بندگی ، نادانی ، خشونت و انحطاط اخلاقی در قطب دیگر است .

با شیوع وحاکمیت  این فرهنگ ، هر کدام ازافراد در ضمیرخویش دیکتاتور هایی می شوند که در جنگل جامعه ی طبقاتی، با افق نگرشی تنگ و محدود صرفاً در پی منافع شخصی خود هستند . و به نسبت درجه ی تسخیر و مسمومیت وجودشان از فرهنگ طبقاتی مبتنی بر فرد گرایی حاد ، از هر گونه احساس همدردی ، همدلی و عاطفه حتی نسبت به اعضای خانوادۀ خود عاری می شوند .

افراد مسخ شده ای که در برابر قدرت مندان تسلیم بی قید و شرط و بی اراده اند ودر برابر زیر دستان  قلدری تمام عیار.

این افراد اگر نتوانند فرد یا افراد زیر دستی در جامعه بیابند ، حریم خانه و خانواده برای شرارت وقلدری آنها  عرصه و میدانی حاضر و آماده است .

از این منظر می توان و باید آسیب های روحی و روانی وارد شده بر افراد را در جوامع دیکتاتور زده ، مد نظرقرار داد و پیامد های منفی آن را در خانواده و اجتماع شناخت . همچنین باید توجه داشت که آسیب های وارده بر روح و روان و رفتار های افراد در فرهنگ دیکتاتوری ، قالبی و کلیشه ای نیست . تأثیرات متفاوتی دارد که در حالت کلی ، مطابق موقعیت افراد در جامعه ، به شکل گیری و تشدید بیماری فرد گرایی در روحیه فرد می انجامد .سرانجام آن که تلاش برای حفظ وضع موجود و بقای  ذلیلانه به هر قیمتی، از تجلیات بارز این فرهنگ است .  

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست            

برکناری برادر محمد نوری‌زاد از ریاست دانشگاه کرمانشاه

Posted:

جرس: طی ابلاغی توسط دکتر دستجردی وزیر بهداشت، دکتر محمد رضا نیکبخت، سرپرست فعلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و جایگزین آقای دکتر صمد نوری زاد معرفی شد.

 

به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، رسانه‌های نزدیک به دولت خبر برکناری دکتر صمد نوری زاد را مرتبط با جریانات اخیر دانسته و آن را این گونه مطرح کردند: برادر یکی از عناصر فتنه که طی چند سال اخیر ریاست یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور را بر عهده داشت هفته گذشته از سوی مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برکنار شد.

 

پیش از این صمد نوری‌زاد ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را برعهده داشت. نوری زاد یکی از مدیران مجموعه وزارت بهداشت است که در سال ۸۴ توسط لنکرانی به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی کاشان و در سال ۸۷ هم با ابلاغ لنکرانی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انتخاب شد.

 

وی با دو دوره فعالیت سی ماهه در هر کدام از این دانشگاه ها اقدامی موثر انجام داد که ارتقا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تیپ یک، از آن جمله بوده است.

 

مراسم توديع وي صبح روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه با حضور معاون آموزشي وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استان و دانشگاه در مرکز آموزشی درمانی امام رضا برگزار شد.

 

به گزارش منابع آگاه، نوري زاد به دلایل شخصی از پذیرش پیشنهادات شغلی دیگری که از سوی وزارت بهداشت به وی شده است امتناع کرده است.