جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مطمئن باشید ما پیروزیم٬ همه راه ها بسته نیستند

Posted:

طراح : طراح سبز

گزارش تصویری - همدردی با بازماندگان سانحه‌ی هوایی اخیر

Posted:

در مقابل دفتر ایران ایر در شهر وین

 

 

 

 

 

 

 

خطبه های نماز جمعه: حمایت از قیام مردم تونس، انتقاد از رفراندم “بی بصیرت” در سودان

Posted:

جرس: "تاکید بر تداوم فعالیت های هسته ای و بی تاثیر بودن فشارها و تحریم های جهانی در ادامه روند اتمی"، و همچنین "دست بالا داشتن هئیت ایرانی در جریان مذاکرات جاری استانبول"، مهمترین بخش از خطبه های نماز جمعۀ تهران و شهرهای مختلف کشور در اول بهمن ماه را تشکیل می داد.  

خطیبان نماز جمعه تحریم های اِعمال شده از سوی جامعه جهانی بر علیه جمهوری اسلامی را، "بلااثر" دانسته و آنرا "موجب دردسر برای تحریم کنندگان" خواندند.

 

انقلاب آزادیخواهانۀ مردم تونس که هفتۀ گذشته در یکمین ماه بحرانِ خود و اوج کشتار و سرکوبِ مردم آن کشور توسط حکومت استبدادی، با سکوتِ جمهوری اسلامی و بالتبع خطیبانِ نمازِ جمعه روبرو شده بود، با شکست قاطع حاکمیت و فرار رئیس جمهور مستبد، اکنون مورد توجه و موضوع سخن برخی مقامات ایران واقع شده است، و در خطبه های نماز جمعه آنرا "از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران"، "ضد غرب و آمریکا" و "در جهت اسلامی کردن کشور" ذکر می کنند.  

گفتنی است این موضوع در زمان کشتار مردم توسط حکومت وقت - که از اولین تبریک گویندگان به احمدی نژاد در سال ٨٨ بود- با سکوت مطلق مقامات ایران روبرو شده بود.

 

انتقاد به رفراندم صورت گرفته در سودان و رای مردم دو بخش شمالی (مسلمان نشین) و جنوبی (شامل دارفور و مناطق مسیحی نشین) به جدایی این دو بخش از یکدیگر نیز، از موضوعات دیگر خطبه های ابلاغ شده برای خطیبان نماز جمعه ایران بود که ضمن "فتنه" خواندنِ این رفراندم و "بی بصیرت" دانستن مردم سودان بدلیل نتایج این همه پرسی، از ایجاد قریب الوقوع مشکل در آیندۀ نزدیک برای آن کشور خبر دادند.

 

تهران، امامی کاشانی: تحریم‌ها ملت ایران را از حركت باز نمی‌دارد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز مذاكرات ایران با گروه ۱+۵ در شهر استانبول تركیه گفت: غرب از تاریخ و مسایلی كه پیش آمده عبرت بگیرد و بداند كه ملت مقاوم ایران در اثر تحریمها از حركت باز نمی‌ایستد.

 

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد امامی كاشانی، در خطبه نماز جمعه این هفته تهران با ابراز امیدواری از پیش رفت روند مذاكرات در مسیر واقع بینی افزود: انرژی هسته ای در ایران جنبه صنعتی و علمی دارد نه تسلیحاتی و گروه كارشناسان انرژی هسته ای از كشورهای مختلف متشكل از ۱٢۰ كارشناس در بازدید از تاسیسات هسته ای ایران،‌ این مساله و شفافیت اقدامات كشورمان را تایید كرده اند.


آیت الله امامی كاشانی درمورد تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: این تحریم ها و‌ فشارها ایران را از حركتی كه درپیش گرفته، بازنمی دارد و تنها باعث زحمت تحریم كننده‌ها می شود.

 

 

اردبیل، عاملی: دموكراسی ملعبه ای برای پنهان ساختن چهره چركین امریكا و غرب در پشت آن است

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: دموكراسی و دم زدن از حقوق بشر ملعبه ای در دست آمریكا و غرب برای پنهان ساختن چهره چركین خود در پشت آن است و مدعیان دموكراسی همیشه درباره اتفاقات و حوادث سیاسی و اجتماعی در جهان سیاست های متناقضی در پیش می گیرند.


حسن عاملی به حوادث تونس و سرنگونی ریییس جمهوری این كشور توسط مردم اشاره كرد و گفت: كشورهای غربی كه مدعی مردمسالاری هستند در مقابل این حركت مردمی سكوت كرده اند.

 

وی اضافه كرد: در جریان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران شعارها و تبلیغات این مدعیان دموكراسی گوش فلك را كر كرده بود و آنها از مردم و حقوق آنها دم می زدند و با شعارهای دروغین دفاع از حقوق بشر از اغتشاش گران حمایت می كردند، اما چه شده كه آنها در باره حوادث تونس سكوت كرده و صدایی از آنها بلند نمی شود.

 

امام جمعه اردبیل مدعی شد "غربیها سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران از طریق شبكه فیس بوك ۱٨ هزار پیام در باره موضوع تقلب در انتخابات در ایران را مطرح و زمینه ایجاد اغتشاشات را فراهم كردند. "

 

وی تاکید کرد "حكومت ها و زمامداران دیكتاتوری كه با خدا و دین او مبارزه كرده و تمكن پنهان برای خود و وابستگان خود درست می كنند، بلاخره روزی توسط مردم سرنگون خواهند شد ."

 

 

مشهد، علم الهدی: مردم سودان بصیرت نداشتند و به فتنه رای دادند

 

 

امام جمعه مشهد، امروز در خطبه های خود از بصیرت به عنوان یكی از نیازهای اساسی در مقابله با ترفندها و فتنه های معاندان و عوامل داخلی و خارجی آنها یاد كرد.

 

احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: امروز جوامع اسلامی از جمله لبنان، سودان و تونس با فتنه انگیزی استكبار روبرو است و به عنوان نمونه آنها در لبنان تلاش كردند كه در قالب ادامه مساله پیگیری ترور 'رفیق حریری' نوعی فتنه در این كشور به راه اندازند.


نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان همچنین معترض به رفراندم صورت گرفته در سودان و رای مردم آن کشور گفت "ترفند فتنه گرانه استكبار در كشور سودان كه بخش اعظم مردم جنوب این كشور غیر مسلمان و مسیحی هستند كارساز شده و مردم آن کشور به جدا سازی جنوب این كشور اسلامی رای داده اند و این نشان می دهد که مردم سودان به شاخصۀ مهم بصیرت توجه نداشتند."

 

 

گرگان، نورمفیدی: نتایج رفراندم سودان بدون شك دردسرهایی را ایجادمی كند

 

 

امام جمعه گرگان با اشاره به قیام مردم تونس گفت : دولت ها و حكومت ها برای ثبات و پایداری باید از پشتوانه مردمی و تكیه به خدا برخوردار باشند .

 

سید كاظم نورمفیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه گرگان، افزود : همگان دیدند رییس جمهور تونس با توجه به اینكه به آمریكا ، فرانسه و كشورهای غربی وابسته بود و به آنان تكیه كرده بود پس از قیام عمومی مردم این كشور فرار كرد و حتی فرانسه و دیگر كشورها از وی حمایت نكردند و زین العابدین بن علی را به كشورشان راه ندادند .


نورمفیدی در بخش دیگری از خطبه های خود به رفراندم در سودان و جدایی بخش مسیحی نشین از شمال آن از طریق انتخابات اشاره كرد و معترضانه گفت: متاسفانه اكثریت مردم جنوب این كشور به این جدایی رای دادند و این مساله بدون شك دردسرهایی را ایجادمی كند .

 

 

اصفهان، طباطبایی نژاد: اجازه نمی دهم آرامش فكری و زندگی مردم را برهم بزنید

 

 

نماینده ولی فقیه وامام جمعه اصفهان درخطبه های نمازجمعه گفت: كشاندن اختلافات به جامعه رسانه و مطبوعات كاری ناصحیح و مردود است.

 

یوسف طباطبایی نژاد افزود: وجود آرامش فكری دركنار امنیت برای مردم یكی ازضروریات است و مردم بازیچه نیستند و نباید بابعضی كارهای ناپسند و ازروی بی فكری ، ناامنی فكری برای مردم به وجود آوریم.


امام جمعه اصفهان هشدار داد: اگر دستگاه ها ومسوولان از یكدیگر و نحوه فعالیت یكدیگر انتقاد دارند نخست باید به یكدیگر تذكر دهند واگر موثر نیفتاد از یكدیگر به دیوان عدالت اداری شكایت كنند. درغیر این صورت اجازه نمی دهم آرامش فكری و زندگی مردم را برهم بزنید.

 

تبریز، مجتهد شبستری: ابتكار عمل در مذاكرات اتمی در دست ایران است

 

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در داخل و خارج كشور، ابتكار عمل در مذاكرات اتمی در دست ایران است.

 

محسن مجتهدشبستری در خطبه های نماز جمعه تبریز، به تور هسته ای برگزار شده توسط ایران- که مورد استقبال کشورهای موثر در پرونده اتمی واقع نشد- اشاره کرد و افزود: بازدید سفیران و نمایندگان ۱٢۰ كشور جهان ار تاسیسات هسته ای ایران و اعتراف آنها به صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای كشور بهانه ای در دست غربی ها باقی نگذاشته و نماینده ایران با دست پر در اجلاس استانبول شركت كرده و احتمال كمی وجود دارد كه غربی ها اشباهات گذشته خود را تكرار كنند.

 

امام جمعه تبریز تاكید كرد: برنامه های هسته ایران بر اساس مقررات بین المللی بوده و به همین دلیل ملت و دولت ما به هیچ وجه از حق مسلم خود كوتاه نمی آید.

 

 

قم، سعیدی: افشای خیانت فتنه گران داخلی از مهمترین دستاوردهای نماز جمعه است

 

 

امام جمعه موقت قم با اشاره به اینكه عصركنونی، عصر افول ابرقدرت ها است، گفت: آمریكا و نظام سلطه دیگر آرزوی ابرقدرتی بر جهان را به گور خواهند برد.

 

محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه قمافزود: دشمنان اسلام از ابتدا دنبال تشكیل خاورمیانه بزرگ با محوریت آمریكا بودند ولی امروز مساله برعكس شده و خاورمیانه بزرگ با محوریت اسلام، مردم سالاری دینی با الهام از انقلاب اسلامی در حال شكل گیری است.


خطیب جمعه قم همچنین با اشاره به اهمیت نمازجمعه گفت: افشای جنایات دشمنان خارجی و خیانت فتنه گران داخلی از مهمترین دستاوردهای نماز جمعه به عنوان یكی از میراث های بزرگ نبوی است.  متاسفانه برخی از ائمه اطهار ما به دلایل جو حاكم در زمان آنها، موفق به اقامه نماز جمعه نشدند ولی امروز به بركت انقلاب اسلامی، این فریضه بزرگ هر هفته برگزار و دستاورهای زیادی برای اسلام و نظام در بر دارد.

 

 

شیراز، ایمانی: بلایای طبیعی اخیر، نشان دهنده رواج گناه در استان ما می باشد

 

 

امام جمعه شیراز بر لزوم احیای مكتب شهادت و ایثار تاكید كرد و گفت: دشمنان در صدد هستند یاد و نام شهدا ازمیان برود ولی ما باید به فكر احیای نام آنها باشیم.

 

اسدالله ایمانی درخطبه های نماز جمعه امروز شیراز افزود: باید تمام نمادهای شهدا را حفظ كنیم چراكه دشمن در تلاش است كه فرهنگ شهادت و شهید را از جامعه خارج كند.

 

وی با بیان اینكه استان فارس امروز با مصیبت فراوان برداشت بی حساب از منابع آب و كم آبی رو برو است، گفت: رانش زمین و حذف منابع زیرزمینی كه از سالها پیش آغاز شده، نشان دهنده رواج گناه در استان ما می باشد. 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس: گارد گرفتن دولت در برابر قانون از اساس صحیح نیست

Posted:

جرس: در پی عدم تمکین دولت از مصوبه مجلس پیرامون پرداخت بودجۀ مترو، و ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر "خالی بودن ذخیره ارزی کشور"، یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید بر اینکه "وقتی قانونی تصویب می‌‎شود باید روی گارد گرفتن دولت در برابر آن اساساً صحیح نیست"، گفت "شاید یکی از دلایل عقب‌ماندگی ما همین بی‌توجهی به قانون باشد."


به گزارش فرارو، محمدرضا خباز در خصوص عدم پرداخت اعتبارات مترو می گوید "اگر به صورت مشروح مذاکرات مجلس مراجعه شود، مشاهده خواهید کرد که بنده بر خلاف انتظار همه دوستان با تصویب این طرح مخالف بودم. در آن‌جا عرض کردم که مخالفت بنده به معنی عدم ضرورت کمک به متروی تهران نیست."


وی با بیان این که مخالفت وی با این طرح به معنای مخالفت با اصل ماجرا نبوده، اضافه کرد: "کمک به متروی تهران مثل نان شب واجب است. به نظر من ضروری‌ترین کاری که باید در تهران اتفاق بیافتد، مسئله حمل و نقل عمومی و در راس آن مترو است؛ دلیل مخالفت من این بود که حساب ذخیره ارزی چیزی ندارد و طبیعتاً تخصیص اعتبار از این محل امکان‌پذیر نیست."


خباز سپس ادامه داد: "موضوع دیگری اما در این‌جا وجود دارد و آن هم این است که این طرح به شکل قانون مصوب مجلس در آمده است. دولت حق ندارد در مقابل مصوبات مجلس گارد بگیرد و بگوید به این قانون عمل نمی‌کند. به نظر بنده این برای ملت و دولت ناپسند است، چرا که قانون محترم بوده و باید روی سر و چشم همه ما جای بگیرد. شاید یکی از دلایل عقب‌ماندگی ما همین بی‌توجهی به قانون باشد."

وی با انتقاد از این اقدام دولت که گفته است قانون را اجرا نمی‌کنم، اظهار داشت: "به نظرم این مسئله بزرگ‌ترین لطمه را هم برای دولت دارد و هم برای ملت که دولت کشوری بگوید من قانون را اجرا نمی‌کنم."


نماینده کاشمر با اشاره به توضیحات اخیر وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: "دولت برای این که حسن نیت خود را نشان بدهد و این که در برابر قانون گارد نگرفته است، می‌توانست یک دهم یا یک بیستم را در اختیار بگذارد و بعد هم به مجلس می‌گفت عملاً توان اجرای این قانون وجود ندارد. نگوید من اجرا نمی‌کنم، بگوید من توان اجرا ندارم و از مجلس بخواهد قانون را اصلاح کرده و مثلا به جای حساب ذخیره ارزی بگذارد صندوق توسعه ملی. راه درست این است، نه گارد گرفتن."


خباز با اشاره به اظهارات مسئول شبکه حمل و نقل درباره بدهی مترو به شبکه بانکی کشور گفت: "این که شهرداری به بانک‌ها بدهی دارد و فاینانس امکان‌پذیر نیست، به نظر بنده از آن بهانه‌های غیر قابل قبول است. قرار است دولت دو میلیارد دلار در اختیار بگذارد که یک میلیارد و سیصد در اختیار شهرداری تهران باشد و مابقی در اختیار باقی شهرداری‌های کشور باشد، این که بهانه بیاورند که شهرداری به سیستم بانکی بدهکار است، غیر قابل قبول است و اصلا از دولت نمی‌پذیرم."


گفتنی است چند روز پیش در واکنش به انتقاد اخیر برخی نمایندگان به دولت پیرامون "دلیل عدم اجرای قانون و پرداخت تسهیلات مترو"، وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد اعلام کرده بود که "حساب ذخیره ارزی کشور خالی شده و وجهی در آن وجود ندارد تا به مترو پرداخت شود."

 

وزارت امور خارجه با سفر قالیباف و هیأت همراه به واشنگتن مخالفت کرد

Posted:

 جرس: وزارت امور خارجه با سفر محمدباقر قالیباف شهردار تهران و هیأت همراهش به واشنگتن برای دریافت جایزه بین‌المللی حمل و نقل مخالفت کرد. 

به گزارش فارس، یکی از مسئولان شهری به موضوع سفر هیأتی از سوی شهرداری تهران به واشنگتن برای دریافت جایزه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در چند روز آینده اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه با این سفر مخالفت کرده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که قرار نبود شهردار تهران در این سفر حضور داشته باشد، گفت: قرار بود هیأتی به این سفر اعزام شود که اسم آقای قالیباف نیز در این هیأت وجود داشت؛ اما زمانی که وزارت خارجه با این سفر مخالفت کرد شهردار تهران اعلام کرد یک نفر به نمایندگی از شهرداری تهران به این سفر رفته و این جایزه بین‌المللی را دریافت کند. 


این مسئول شهری در پاسخ به این پرسش که از سوی کشور مربوطه روادید صادر شده است، گفت: باید قبل از صدور روادید نامه‌ای از ایران ارسال می‌شد تا این کار انجام شود؛ اما این نامه ارسال نشده است. 

وی به نامه‌ای که شهردار تهران چندی پیش ارسال کرده است اشاره کرد و گفت: یک نفر به نمایندگی از ایران اعزام و این جایزه را که افتخار ملی است دریافت کند ولی وزارت خارجه با این سفر مخالفت کرده است. 

این مقام مسئول در خصوص ترکیب هیأت اعزامی، گفت: قرار بود چند نفر از معاونین و برخی از اعضای شورای شهر در این همایش حضور داشته باشند و از اقای قالیباف و هیأت همراه دعوت شده بود.
 


تهران به همراه 4 شهر در 3 قاره جهان به عنوان یکی از 5 شهر کاندیدای دریافت جایزه حمل و نقل پایدار 2011 دنیا انتخاب شد. 

پایتخت کشورمان همراه با شهرهای گوانگ‌ژو در چین، لیون در مکزیک، نانت در فرانسه و لیما پایتخت پرو، 5 شهری هستند که به منظور دریافت این جایزه کاندیدا شده‌اند. 

مدیر اجرایی مؤسسه سیاست‌گذاری توسعه حمل و نقل (ITDP) در این ارتباط اعلام کرد: تهران، شهری است که توسعه سریع سیستم‌های مترو و BRT را شاهد بوده است و گوانگ‌ژوی چین، دیگر شهر آسیایی که انتخاب شده سیستم BRT خود را در سال 2010 افتتاح کرده، ضمن این که با ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری، ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی را راه‌اندازی نموده است. 

والتر هوک، لیون مکزیک که اولین سیستم BRT در آن راه‌اندازی شده و بهترین سیستم یکپارچه حمل و نقل شهری در امریکای مرکزی را دارد، دیگر شهر واجد شرایط اعلام کرد و گفت: لیما پایتخت پرو در امریکای جنوبی شهری است که برای نخستین بار سیستم BRTبرای ایجاد یک سیستم حمل و نقل پایدار و یکپارچه در آن راه‌اندازی شده است. 

وی از شهر اروپایی نانت در فرانسه به عنوان مدلی از هماهنگی و یکپارچگی کارآمد در سیستم BRT و تراموآ نام برد و گفت: اجرای خطوط برای دوچرخه‌سواری، ایجاد سیستم‌های اتوبوسرانی تندرو (BRT) و احداث سیستم‌های عظیم مترو، از جمله ویژگی‌هایی است که منجر به انتخاب این 5 شهر شده است. 

برنده نهایی جایزه حمل و نقل پایدار که در انتخاب آن علاوه بر ITDP، سازمان ملل متحد و انجمن بین‌المللی حمل و نقل عمومی UITP نیز مشارکت دارند، طی مراسم ویژه‌ای در روز چهارم بهمن ماه امسال معرفی می‌شود.  

رسایی: بیانیه هاشمی پیرامون ۱٩ دی، در امتداد نامه قبل از انتخابات وی به رهبری بود

Posted:

جرس: در ادامه واکنش ها به بیانیه هاشمی رفسنجانی به مناسبت ۱٩ دی ماه، که از توهین و هتاکی به روحانیت توسط حکومتی ها انتقاد کرده بود، یک نماینده حامی دولت و عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس، مدعی شد "مهم‌ترین نكته‌ای كه در بیانیه اخیر هاشمی در ۱٩ دی به اذهان متبادر می‌شود این سؤال است كه چرا هاشمی در زمان اصلاحات كه پایه و اساس آن بر حذف روحانیت و دین از كشور بود، اقدام به این موضع‌گیری نكرد."


گفتنی است هاشمی رفسنجانی به مناسبت سالروز ۱٩ دی و اعتراضات سال ۵۶ مردم قم به توهین وارد شده به رهبر فقید جمهوری اسلامی، با انتشار یادداشتی اعلام کرد: اینک ۳۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، و بقایای فکری دین‌زدایی و روحانیت‌ستیزی که چون مارهای افسرده سر در خاک انتقام فرو برده بودند، در پاییز بداخلاقی‌های سیاسی و اختلافات سلیقه‌ای، پوست‌اندازی کرده و سر برآورده‌اند و خاکریز به خاکریز جلو می‌آیند و شاهدیم که پس از توهین و تهمت به سران روحانی عرصه سیاست در ۳۰ سال گذشته، به فضلا، علما و مراجع قم رسیده‌اند. تأسف‌آور است که این بار برای توهین و تهمت، لباس رشیدی مطلق‌ها را درآورده و خرقه دوستی و ارشاد پوشیده‌اند، رندانه با چراغی که دروغ را اخلاق، تهمت را مبارزه و توهین را جهاد می‌دانند، مزوّرانه پشت خاکریزی پناه گرفته‌اند که مطمئناً آخرین و بالاترین هدف آنها خواهد بود."


این نوشته رئیس مجلس خبرگان با واکنش های تند حامیان دولت روبرو شده و برخی از شخصیت های حکومت حملات تندی را متوجه وی کردند.


به گزارش فارس، حمید رسایی، با اشاره به بیانیه مذکور مدعی شد "بیانیه اخیر هاشمی رفسنجانی در خصوص ۱٩ دی در امتداد نامه قبل از انتخابات بود. "


وی ادامه داد: هاشمی در بیانیه ۱٩ دی پیام‌هایی را به مجموعه‌هایی كه به دنبال خط‌گیری از او هستند، انجام داد، اما هدف عمده دیگر هاشمی از این بیانیه كه بسیار مهم است ارتباط این بیانیه با انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اسفند ‌ماه سال جاری است.


رسایی بیان داشت: اگر مردم به آرشیو رسانه‌ها رجوع كنند، خواهند دید كه در سال‌های اخیر هر زمان كه جلسات مجمع عمومی خبرگان برقرار بوده، هاشمی به‌نوعی موضع‌گیری كرده‌ تا انتقادات نسبت به خود و اقدامات فرزندانش را توجیه كند، حتی با این كار درصدد به دست آوردن قلوب علمایی بوده كه در خبرگان منتقد وی محسوب می‌شدند و هاشمی با این اقدامات می‌خواهد اعلام كند كه یك جبهه از روحانیون، مظلوم واقع شده‌اند و به آنها ظلم می‌شود.


عضو فراكسیون انقلاب اسلامی ادعا كرد: مهم‌ترین نكته‌ای كه در بیانیه اخیر هاشمی به اذهان متبادر می‌شود این سؤال است كه چرا هاشمی در زمان اصلاحات كه پایه و اساس آن بر حذف روحانیت و دین از كشور بود، اقدام به این موضع‌گیری نكرد، حتی آنها در آن زمان هاشمی را در سطح یك قاتل تقلیل داده و او را عالیجناب سرخ‌‌پوش نامیدند.


این نماینده حامی دولت، همچنین بدون استناد به مصداق مشخصی مدعی شد "هاشمی رفسنجانی علی‌رغم وجود بیانیه‌ها و مصاحبه‌های عطاالله مهاجرانی علیه علمای قم در زمان اصلاحات نیز، آن موقع نیز احساس خطر نكرد. "


وی ادعا کرد "در دوره‌ای كه هاشمی رئیس جمهور بود، كمترین دیدار را با مراجع داشت؛ چرا كه وی در آن زمان خود را از این نوع دیدار‌ها بی‌نیاز می‌دانست."


گفتنی است در ادامه حملاتِ سازماندهی شده به اظهارات و هشدارهای هاشمی، چند روز پیش محمد صدیقی، امام حمعه موقت تهران که رهبر جمهوری اسلامی وی را جانشین هاشمی برای نماز جمعه معرفی کرده، با ادعای اینكه تحلیل اخیر هاشمی نسبت به جامعه همان دوری وی از واقعیات است، اظهار عقیده كرد: بنابراین كسی به حرف‌های هاشمی توجه نمی‌كند.
 

لغو کلاس های دكتر محمد شریف استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبائی

Posted:

در راستای تداوم فشارها بر اساتید منتقد

جرس: در ادامه فشارها و اِعمال محدودیت ها بر اساتید و اعضای هیئت علمیِ منتقد دولت، منابع خبری گزارش دادند که کلیۀ كلاسهای دكتر محمد شریف استاد حقوق دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، از ترم آینده در هر سه مقطع كارشناسی‏ كارشناسی ارشد و دكترا حذف شده است.


به گزارش منابع خبری جرس، دستور این اقدام که در راستای حذف و تصفیۀ اساتید منتقد صورت گرفته، از سوی مقامات بالای دانشگاه به اداره آموزش‏‏ دانشكده ابلاغ شده است.


گفتنی است هفته گذشته تعدادی از روسای دانشگاههای دولتی سراسر كشور‏ درنامه ای سرگشاده از اقدامات صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در بازنشستگی اجباری اساتید و "استخدام اساتید جوان"، حمایت كرده بودند. این در حالی است که مدیریت این ریاست انتصابی بر دانشگاه علامه، انتقاد واعتراض بسیاری از دانشجویان واساتید را طی سال های اخیر برانگیخته است وبسیاری از اساتید صاحب نام از تدریس در این دانشگاه محروم شده اند.


بر اساس این گزارش، نمونه ای دیگر از اقدامات شریعتی این است که وی در مهرماه گذشته، كلیه كلاسهای دكتر محمدرضا ضیائی بیگدلی استاد حقوق بین الملل عمومی و نویسنده كتاب مرجع این رشته در ایران كه بدلیل شان بالای علمی و با گذشت دو سال از بازنشستگی به تدریس ادامه می داد، حذف کرد و به شیوه توهین آمیزی اتاق كار این استاد برجسته حقوق، از وی گرفته شد.


همچنین در ماههای اخیر بازنشستگی دكتر مهدی طیب در دانشكده زبان و ادبیات فارسی كه واكنش های گسترده ای را برانگیخت تا جایی كه ٧۵ نماینده مجلس طی نامه ای به کامران دانشجو گفته بودند كه نحوه رفتار دانشگاه علامه طباطبایی با مهدی طیب، عضو هیئت علمی این دانشگاه و بازنشستگی اجباری اساتید و سکوت تائید آمیز وزیر علوم ابهاماتی در نحوه مدیریت این وزارتخانه برای نمایندگان مجلس به وجود آورده است.


این نامه كه به امضای افرادی مانند مرتضی آقاتهرانی، احمد توکلی، احمدرضا دستغیب، ابراهیم نکونام و بسیاری از نمایندگان دیگر رسیده بود‏، همراه با با پیوست ٢٣ صفحه ای در مورد قطع یکسال و نیم کلیه پرداختیها به این استاد، عدم پرداخت مطالبات مهدی طیب از دانشگاه از دو سال و سه ماه قبل تا کنون و تعرض به حریم وی بود.


امضا كنندكنندگان نامه هشدار داده بودند كه در صورت سکوت تائید و عدم برخورد با تخلفات مذکور از سوی آن وزارت اقدامات بعدی نمایندگان نظیر سئوال و استیضاح پابرجا خواهد بود.


لازم به ذکر است دکتر شریف از اساتید دگراندیش حقوق و حقوقدان منتقد دولت می باشد، که وکالت چند تن از زندانیان سیاسی را نیز بر عهده داشته است.
 

شعار نویسی در دانشگاه آزاد واحد شرق تهران

Posted:

 جرس: بدنبال گسترش فضای امنیتی در دانشگاههای کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران_ شرق در اعتراض به بازداشت دانشجویان  اقدام به شعار نویسی کردند.


گزارش رسیده به جرس حاکی است که  هفته گذشته دانشجویان این دانشگاه با نوشتن نام دانشجویان زندانی دانشگاه آزاد بر روی تخته های کلاس و در و دیوار این دانشگاه خواستار آزادی همکلاسی های در بند خود شدند و یاد دانشجویان  در بند دانشگاه  آزاد را  گرامی داشتند. این  دانشجویان همچنین برای نشان  دادن  همبستگی خود  با جنبش سبز مردم اقدام  به  پاشیدن  رنگ  سبز نمو ده اند.


این  اقدام  در آستانه  فصل امتحانات  دانشگاه  ها  در حالی صورت  می گیرد که  فضای دانشگاه  امنیتی تر شده است.این  شعار نویسی ها  در راهرو ها،دیوار ها، و  تخته های کلاس  و جای جای دانشگاه  به چشم می خورد.


پس از اعتراضات و پخش نشریات دانشجویی  و روزنامه کلمه در این واحد  دانشگاه در روز 16 آذر نیرو های انتظامات دانشگاه در فواصل  کوتاه  زمانی اقدام  به گشت  زدن  در کلاس ها  می نمایند و حتی از درس خواند دانشجویان در کلاس های درس ممانعت  به عمل  می آورند.


این گزارش می افزاید: نیرو های بسیجی نیز در امور آموزشی دخالت جدی دارند.


از سوی دیگر، نصب بنر ها و پلاکارد های پر هزینه برای تذکرات  بی مورد  به  دانشجویان از جمله  مواردی است  که  دانشجویان معتقدند توسط بسیج  صورت  می گیرد.

همچنین برخی نیرو های اطلاعاتی اخیرا  در پوشش حراست مشغول به فعالیت  شده اند.

 
گفتنی است حراست این  دانشگاه  با اخذ  کارت  دانشجویی بیش از ده تن از دانشجویان  این  دانشگاه  برای برخی از آنان مشکلاتی پیش آورده است ومشغول به  پرونده  سازی علیه  برخی از فعالین  این  دانشگاه  می باشد.


 

بر اساس این گزارش، اکثر تابلوهای اعلانات دانشگاه  نیز در اختیار نیرو های بسیجی قرار دارد و نیرو های بسیج  نیز معمولا  اخبار و بریده هایی از روزنامه  یالثارات  را  بر روی آن نصب می کنند.


همچنین بعد از فعالیت های دانشجویان  این  دانشگاه نیروی مقاومت  بسیج علاوه  بر فعالتر کردن  برد های خود اقدام  به  برگزاری مراسم مختلفی نموده است.


از سوی دیگر، علاوه  بر نصب دوربین های متعدد در داخل فضای دانشگاه به منظور کنترل دانشجویان که  با هزینه های گزاف  صورت  گرفته  است در پارک مقابل  دانشگاه نیز به هزینه  دانشگاه که  در حقیقت از شهریه دانشجویان  تا مین  می شود تعدادی دوربین نیز نصب شده است.

در این  پارک همچنین حضور نیرو های امنیتی و بسیجی ولباس شخصی به  چشم می خورد که تا کنون چند  مورد موجب ایجاد تنش برای دانشجویان شده است.

 ایجاد محدودیت  برای پوشش دانشجویان و تذکرات  بی مورد به  ظاهر دانشجویان در هنگام  ورود  دانشجویان  وثبت اسامی انان از دیگر موارد  قابل  بیان  می باشد.


كيوسك نيروي انتظامي در مقابل ورودي دانشگاه که در حقیقت  برای حفظ امنیت  دانشجویان  ایجاد  شده است در عمل  کارکردی عکس یافته است و  از ماه آذر فعالتر شده است اما تا به امروز تنها به دانشجويان بر سر مسائل گوناگون از جمله سياسي برحورد كرده وبا افراد غير دانشجئ كه قصد مزاحمت براي دانشجويان را دارند هيچ گونه برخوردي نكرده است.


پس از اعتراض های اخیر صورت گرفته  در این  دانشگاه  و بیانیه های صادر شده توسط دانشجویان  این  دانشگاه احظار دانشجويان به كميته انظباطي به مراتب بيشتر از قبل شده است.


دانشگاه آزاد واحد تهران  شرق با وجود  آنکه  از واحد های تازه تا سیس دانشگاه آزاد  می باشد و چهارسال  از تاسیس آن می گذرد اعتراض خود  را  به  نحوه های گوناگون  از جمله  شعار نویسی تجمع و و پخش نشریات مختلف ابراز داشته اند.


گفتنی است،  علی ملیحی، میلاد اسدی، حسن اسدی زید آبادی، مهدی خدایی، حسین رونقی ملکی از دانشجویان دانشگاه آزاد هستند که هم اکنون در زندان به سر می برند.  فرزاد اسلامی پس از گذراندن چهل  روز انفرادی و عادل محمد حسینی نیز پس از گذراندن  22  روز انفرادی هر دو در انفرادی های مخوف بند دو_الف سپاه در زندان اوین سرانجام هفته گذشته  آزاد  شدند.

انتقال حجت عربی دانشجوی ستاره دار دانشگاه نفت آبادن به بازداشتگاه اطلاعات

Posted:

 جرس: حجت عربی دانشجوی محروم از تحصیل و ستاره دار دانشگاه نفت آبادان ، پس از بازداشت در هفته گذشته به بازداشتگاه اطلاعات این شهر منتقل شده است.

به گزارش دانشجونیوز، این عضو شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نفت آبادان كه از روز بیست و سوم دی ماه بازداشت شده است ، با خانواده اش تماس گرفت و از بازداشت و نگهداری اش در بازداشتگاه اطلاعات آبادان خبر داد.


پیش از این نیز مسئولین كمیته انضباطی دانشگاه آبادان در اقدامی غیرقانونی، حكم اخراج این فعال دانشجویی از دانشگاه و محرومیت وی از تحصیل برای سه سال را صادر نمودند. این حكم در حالی از سوی كمیته انضباطی دانشگاه آبادان صادر شده است كه طبق آیین نامه پر اشكال كمیته انضباطی دانشگاه ها نیز صدور چنین حكمی در صلاحیت كمیته انضباطی دانشگاه نمی باشد. در آیین نامه كمیته انضباطی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی صدور حكم اخراج از دانشگاه فقط برای كسانی در نظر گرفته شده كه در محیط دانشگاه اقدام به قتل نمایند و یا دست به مبارزه مسلحانه بزنند. در این صورت نیز تنها كمیته مركزی انضباطی مستقر در وزارت علوم صلاحیت صدور  چنین حكمی را دارا میباشد.


شایان ذكر است حجت عربی به اتهام های مضحكی همانند " فعالیت در فیس بوك " و " بحث در كلاس درس انقلاب" به محرومیت از استفاده از امكانات رفاهی دانشگاه، اخراج از خوابگاه، اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل در دانشگاه های كشور به مدت سه سال، محكوم شده است.

حجت عربی پیش از این نیز به مدت یك ترم از تحصیل محروم شده بود و بعد از پایان محرومیتش برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازگشته بود. این عضو انجمن اسلامی دانشگاه آبادان، در كنكور كارشناسی ارشد سال ۸٩ نیز از دریافت كارنامه اولیه محروم و ستاره دار شده بود.
 

حسام الدین سراج: ترجیح می دهم در جشنواره فجر شرکت نکنم

Posted:

جرس: حسام‌الدین سراج طی مصاحبه ای در آستانه اجرای یکی از کنسرت های مذهبیِ خود، با تاکید بر اینکه "جشنواره‌ فجر در قالب خاصی اجرا می‌شود و عنوان آن یک مناسبت سیاسی است"، از عدم حضور خود در جشنواره‌ موسیقی فجر که توسط دولت برگزاری می شود خبر داد.


به گزارش ایسنا، این هنرمند موسیقی اصیل، که بزودی بعد از مدت‌ها کنسرتی در تهران برگزار خواهد کرد، به مدت سه شب و به مناسبت اربعین حسینی و با همراهی گروه «نینوا»، بخش‌هایی از آلبوم «وداع» را در قالب کنسرت «شرح پریشانی» - با شعرهایی از عمان سامانی - در تالار اندیشه‌ حوزه‌ هنری به اجرا در می آورد.


سراج درباره‌ اجرای این برنامه توضیح داد: به شخصه این کار را کنسرت تلقی نمی‌کنم و این موسیقی را مناسبتی نمی‌ببینم، بلکه اجرای این اثر کار معنوی و عرض‌ ادبی به پیشگاه سید‌الشهداست.


وی خاطر نشان کرد: تمام قطعات آلبوم «وداع» مربوط به محرم و اربعین می‌شود که شروع آن با قطعه «پریشانی» از گنجینه عمان است و در انتها نیز تصنیف‌گونه‌ای در ارتباط با فضای محرم اجرا می‌شود که سنج و دمام آن را همراهی خواهد کرد.


به گفته‌ی سرپرست گروه بیدل، در این اجرا شهرام میرجلالی نوازنده‌ی عود، داوود ورزیده نوازنده‌ی نی، مسعود حقیقی و گروه کوبه‌ای همراهش با سنج و دمام و چند ساز کوبه‌ای‌ دیگر حضور خواهند داشت.


او درباره دلایل عدم توجه گروه‌های موسیقی به موسیقی مذهبی بیان کرد: ما در حوزه‌ی موسیقی مذهبی با فقر ملودی روبه‌رو نیستیم، اما فقر شناخت داریم .گاه مداحان از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و شعرها را به گونه‌ای می‌خوانند که این فضا را مبتذل کرده است. در صورتی که در گذشته مداحان اصیل، دستگاه‌های موسیقی، شعر و ملودی‌های خاص را می‌شناختند و به آن تسلط داشتند.


سراج همچنین درباره‌ مناسبتی‌بودن این کنسرت و برنامه‌های مشابه آن توضیح داد: در کشور ما آن چه را که به عنوان رسم قبول می‌کنند، موسیقی مناسبتی است و موسیقی که به عنوان سوگ یا ملودی ساخته می‌شود، معمولا در رادیو، تلویزیون نیز ترویج می‌شود که متاسفانه گاه در میان آن کارهایی ضعیفی می‌بینیم، اما به شخصه علاقه دارم در کنار بخشی از فعالیت‌هایم به موسیقی مذهبی بپردازم و افتخار می‌کنم که در این عرصه کارهای بسیار دارم و در عین حال آنها را مناسبتی نمی‌دانم.


او درباره‌ی احتمال اجراهای دیگرش با همراهی گروه بیدل در تهران گفت: قطعا ما دوست داریم که در تهران و دیگر شهرها کنسرت داشته باشیم، اگر اجازه بدهند. اما همان‌طور که می‌دانید برگزاری کنسرت در ایران بسیار سخت است و مسوولان همیشه برای این اتفاق تعارف می‌کنند و رو‌دربایستی دارند، در حالی که دو روز مانده به کنسرت هنوز مجوزی برای کار صادر نشده و امکان تبلیغ وجود ندارد. به همین دلیل هم بسیاری از گروه‌ها ترجیح می‌دهند که در این شرایط اجرا نروند.


وی همچنین خاطرنشان کرد "کنسرت آزاد، کنسرتی است که همه‌ی مردم می‌توانند آزادانه در آن شرکت کنند یا نکنند. در قدیم یک‌بار تجربه‌ای داشتم و در جشنواره فجر اجرا رفتم، اما متاسفانه سالن خالی رفت، زیرا مسئولان به این نکته فکر نکرده بودند که این سالن باید تماشاگر داشته باشد. این نحوه‌ی برگزاری درست نیست و به همین دلیل ترجیح می‌دهم در آن شرکت نکنم."